text_structure.xml
25.7 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PoselGabrielJanowski">Jeżeli państwo pozwolą, to bez zbędnej zwłoki udzielę głosu pani poseł Halinie Nowinie-Konopce, która zaproponowała porządek obrad dodatkowego posiedzenia naszej Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PoselHalinaNowinaKonopka">Ponieważ zobowiązano mnie do zwrócenia uwagi na kilka najbardziej istotnych w tej chwili problemów, z jakimi borykają się polscy rolnicy, chciałabym - jeżeli państwo pozwolą - rozpocząć swoją wypowiedź od przedstawienia aktualnej sytuacji.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PoselHalinaNowinaKonopka">Opóźnienie zbiorów, szczególnie na północnych terenach naszego kraju, gdzie do tej chwili nie zebrano części zboża, którego w tej sytuacji nie będzie można wykorzystać zgodnie z jego pierwotnym przeznaczeniem, spowoduje, że część rolników nie zdoła zapłacić w terminie kolejnych rat zaciągniętych przez nich kredytów obrotowych i inwestycyjnych, a jak państwo doskonale wiedzą, przedłużenie terminu spłaty o 7 dni spowoduje przekwalifikowanie tych kredytów z kredytów preferencyjnych na komercyjne.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#PoselHalinaNowinaKonopka">Co gorsza, w podobnym położeniu znajdują się również rolnicy, którym udało się sprzedać przynajmniej część wyprodukowanego w tym roku zboża, ponieważ zapłatę za dostarczone do punktów skupu ziarno otrzymają oni w okresie 60 dni. Uważam, że w tej sytuacji konieczna jest interwencja Ministerstwa Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej, które musi, korzystając z pomocy Ministerstwa Finansów - nie wiem, w jaki sposób - skłonić banki do odroczenia spłaty zaciągniętych przez rolników kredytów, ponieważ nie ma innej możliwości rozwiązania tego problemu.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#PoselHalinaNowinaKonopka">Drugą kwestią, na którą tym razem chciałabym zwrócić uwagę przedstawicieli Agencji Własności Rolnej Skarbu Państwa, jest spłata czynszów dzierżawnych, które - przynajmniej na północnych terenach Polski, zostały ustalone na poziomie 564 zł. gdy tymczasem cena skupu pszenicy kształtuje się na poziomie 510 zł. a więc jest dużo niższa od stawki wyznaczającej wysokość czynszu dzierżawnego.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#PoselHalinaNowinaKonopka">Trzecią kwestią, którą powinniśmy zająć się w nieco późniejszym terminie, jest odłogo-wanie gruntów. Przepisy stosownej ustawy przewidują, że dotację za odłogowanie gruntów rolnik może otrzymać tylko w takim przypadku, gdy odłoguje nie więcej niż 20% posiadanego areału, z tym że ogólny obszar odłogowanych gruntów nie może przekraczać powierzchni 10 hektarów. Tymczasem na północnych terenach naszego kraju funkcjonują gospodarstwa o powierzchni przekraczającej 100 hektarów, których właściciele lub dzierżawcy w wyniku strat, jakie ponieśli podczas tegorocznych zbiorów, nie będą w stanie obsiać takiego obszaru posiadanych gruntów, który upoważniałby ich do otrzymania dotacji. Ponieważ każda osoba, która chce w tych rejonach uprawiać ziemię pozostałą po byłych państwowych gospodarstwach rolnych jest na wagę złota, uważam, że nie powinniśmy ich karać odebraniem prawa do otrzymania wspomnianej dotacji, tym bardziej że nie są oni w stanie spełnić określonych w ustawie wymogów.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PoselGabrielJanowski">Muszę przyznać, że poruszone przez panią poseł kwestie, a szczególnie dwie pierwsze z nich, rzeczywiście wymagają podjęcia bardzo szybkich działań. Biorąc pod uwagę znaczenie tych problemów uważam, że Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi wspólnie z Ministerstwem Finansów oraz Ministerstwem Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej powinna zastanowić się, jakie rozwiązania mogłyby doprowadzić do poprawy trudnej sytuacji finansowej tych rolników i dzierżawców. Czy pan minister mógły odnieść się do tych kwestii?</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiGospodarkiZywnosciowejLeszekKawski">Panie przewodniczący, odnosząc się do kwestii przesunięcia terminu spłaty zaciąg-niętych przez rolników kredytów obrotowych i inwestycyjnych, muszę powiedzieć, że możemy jedynie zwrócić się do banków z tego rodzaju apelem. Być może pan dyrektor Indra, który reprezentuje Ministerstwo Finansów, powie za chwilę, że istnieje jednak możliwość wywarcia pewnego wpływu na banki, które udzieliły kredytów, ale wydaje mi się, że jest to po prostu niemożliwe.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiGospodarkiZywnosciowejLeszekKawski">Odnosząc się do drugiej kwestii, to znaczy wysokości czynszów dzierżawnych, muszę powiedzieć, że do prezesa Agencji Własności Rolnej Skarbu Państwa pana Adama Tańskiego skierowano wnioski dotyczące stworzenia możliwości spłaty czynszu dzierżawnego w postaci dobrej pod względem jakościowym pszenicy. Chociaż wiem, że Agencja prowadziła na ten temat rozmowy z zainteresowanymi podmiotami, nie mogę państwu przedstawić konkretnej informacji na ten temat, ponieważ nie znam ich rezultatów.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiGospodarkiZywnosciowejLeszekKawski">Muszę szczerze powiedzieć, pani poseł, że nie znam zbyt dobrze wspomnianych przez panią przepisów dotyczących odłogowania ziemi i w związku z tym nie wiem, czy dotacja przysługuje tylko tym rolnikom, którzy odłogują do 20% obszaru gospodarstwa pod warunkiem, że całkowita powierzchnia odłogowanych gruntów nie przekracza 10 hektarów. Jeżeli ma pani rację, a Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi skieruje do Ministerstwa Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej odpowiedni wniosek, to postaramy się doprowadzić do zmiany tej sytuacji.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PoselGabrielJanowski">Czy pan dyrektor Indra mógłby uzupełnić wypowiedź pana ministra przedstawiając opinię Ministerstwa Finansów?</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#DyrektordepartamentuwMinisterstwieFinansowJerzyIndra">Chociaż informacja o tym, że pojawił się problem, o którym wspomniała pani poseł Nowina-Konopka dotarły już do Ministerstwa Finansów, muszę powiedzieć, że jego rozwiązanie wcale nie jest proste, ponieważ banki nie dostosują się do apelu ministra finansów z kilku powodów.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#DyrektordepartamentuwMinisterstwieFinansowJerzyIndra">Po pierwsze, aby możliwe było podjęcie jakichkolwiek działań, konieczne jest dokonanie zmiany rozporządzenia Rady Ministrów regulującego zasady udzielania kredytów obrotowych. Nie wspominając w tej chwili o potrzebnych na realizację tego rodzaju przedsięwzięcia środkach finansowych, należałoby zadać sobie pytanie, kogo powinniśmy objąć tym rozporządzeniem, a inaczej mówiąc, komu powinniśmy odroczyć spłatę zaciągniętych kredytów? Myślę, że aby odpowiedzieć na tak sformułowane pytanie, należałoby powołać specjalną komisję, której zadaniem byłoby uzyskanie od gmin informacji stanowiących podstawę umożliwiającą podjęcie tego rodzaju działań.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#DyrektordepartamentuwMinisterstwieFinansowJerzyIndra">Ponieważ kolejną kwestią są w tym przypadku wspomniane już przeze mnie środki finansowe, należałoby zapytać prezesa Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, który w imieniu ministra rolnictwa i gospodarki żywnościowej zawierał z bankami umowy dotyczące dopłat do oprocentowania preferencyjnych kredytów obrotowych, czy Agencja dysponuje środkami pozwalającymi na pokrycie skutków finansowych związanych z odroczeniem spłaty kredytów.</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#DyrektordepartamentuwMinisterstwieFinansowJerzyIndra">Jeżeli okazałoby się, że Agencja dysponuje odpowiednimi środkami finansowymi, to po zmianie rozporządzenia możliwe byłoby także dokonanie zmiany treści zawartych umów, z tym że odroczenie spłaty zaciągniętych kredytów dotyczyłoby ściśle określonej - co będzie bardzo trudne do zrealizowania - grupy rolników.</u>
<u xml:id="u-6.4" who="#DyrektordepartamentuwMinisterstwieFinansowJerzyIndra">Można zatem stwierdzić, że rozwiązanie tego problemu napotyka na przeszkodę w postaci wzajemnych powiązań bardzo wielu czynników, która powoduje, że trudno mi w tej chwili powiedzieć, czy będzie to w ogóle możliwe. Sądzę, że próba rozwiązania tego problemu w skali całego kraju, co oznaczałoby generalne odroczenie spłat, wiązałaby się z koniecznością poniesienia bardzo poważnego wydatku z budżetu państwa, na który nas w tej chwili nie stać.</u>
<u xml:id="u-6.5" who="#DyrektordepartamentuwMinisterstwieFinansowJerzyIndra">Ponieważ pani poseł poruszyła również kwestię zakupu ziarna siewnego, muszę powiedzieć, że nie wiem, w jakim stopniu Ministerstwo Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej mogłoby uczestniczyć w rozwiązaniu tego problemu. Być może centrale nasienne, które dysponują tym ziarnem, mogłyby je udostępnić rolnikom na zasadzie kredytu kupieckiego. Oczywiście, jest to rozwiązanie natury organizacyjnej, ale trudno mi w tej chwili powiedzieć, jakie są możliwości sfinansowania takiego przedsięwzięcia, ponieważ po raz pierwszy spotykam się z tego rodzaju problemem.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PoselGabrielJanowski">Czy ktoś z państwa chciałby odnieść się do wypowiedzi pana ministra i pana dyrektora?</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PoselStanislawStec">Myślę, że przesunięcie dla określonej grupy rolników terminu spłaty kredytu przeznaczonego na zakup środków do produkcji rolnej ma bardzo istotne znaczenie, i to z dwóch względów. Pierwszym z nich jest brak możliwości sprzedaży wyprodukowanych przez nich płodów rolnych, bo wbrew zapewnieniom ministra Janiszewskiego składanym zarówno podczas plenarnych posiedzeń Sejmu, jak i na dożynkach, rzeczywistość jest jednak zupełnie inna.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#PoselStanislawStec">Ponieważ pan dyrektor Indra wspomniał o ograniczonej ilości środków finansowych, chciałbym przypomnieć, że zgodnie z przepisami ustawy z 5 stycznia 1995 roku jesteśmy zobowiązani do systematycznego stosowania dopłat do oprocentowania kredytów przeznaczonych na zakup nawozów. Oznacza to, że jeżeli rolnik spłaci zaciągnięty na ten cel kredyt, to już następnego dnia ma prawo do zaciągnięcia nowego kredytu preferencyjnego w wysokości stanowiącej równowartość 6 kwintali żyta na jeden hektar użytków rolnych.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#PoselStanislawStec">Gdyby zatem nastąpiła prolongata spłaty, rolnik nie zaciągając nowego kredytu, musiałby spłacić dotychczasową kwotę, ale w dłuższym czasie, nie tracąc przy tym prawa do korzystania z dopłat do oprocentowania, które by otrzymał korzystając z nowego kredytu. Problem polega jedynie na tym, że ilość środków, które na początku września br. skierowano do banków z przeznaczeniem na dopłaty do oprocentowania nowych kredytów, pokrywaj jedynie 10% zapotrzebowania zgłoszonego przez banki. Z posiadanych przeze mnie informacji wynika jednak, że nie wszystkie banki wykorzystały środki przeznaczone na pokrycie skutków finansowych kredytów obrotowych zaciągniętych w 1997 r., ponieważ uzyskano oszczędności wynikające ze zmniejszenia wysokości redyskonta.</u>
<u xml:id="u-8.3" who="#PoselStanislawStec">W moim przekonaniu, należałoby je jak najszybciej podsumować i przeznaczyć na nową akcję kredytową, która doprowadziłaby do rozwiązania tego problemu. W związku z tym proszę pana przewodniczącego, abyśmy podczas przerwy w seminarium, w którym będą uczestniczyli przedstawiciele Ministerstwa Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej, Ministerstwa Finansów oraz Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, odbyli specjalne posiedzenie Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi, w trakcie którego wymienione przed chwilą osoby będą mogły wypowiedzieć się na temat sposobu rozwiązania tego problemu. Oczywiście, powinniśmy ich jak najszybciej uprzedzić, że powinni się przygotować do udzielenia tego rodzaju odpowiedzi w dniu 16 września br.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PoselGabrielJanowski">Czy są inne uwagi?</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PoselWojciechZarzycki">Chciałbym powiedzieć, że problemy, o których mówiła pani poseł Nowina-Konopka występują także na terenie województwa sieradzkiego. Pragnę przypomnieć, że podczas plenarnego posiedzenia Sejmu, w trakcie omawiania informacji rządu na temat przebiegu tegorocznego skupu, poprosiłem o przedstawienie możliwości sprzedaży zboża, które zostało wyprodukowane przez funkcjonujących na terenie tego województwa rolników. Odpowiadając na moją prośbę przedstawiciel Agencji Rynku Rolnego poinformował mnie, jakie podpisano w tej sprawie umowy, gdy tymczasem o wiele bardziej interesująca i potrzebna w tej sytuacji byłaby odpowiedź, w jaki sposób Agencja zamierza rozwiązać ten problem.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#PoselWojciechZarzycki">Ponieważ w województwie sieradzkim rolnicy również nie mogą sprzedać zboża, pojawiła się - podobnie jak na północy naszego kraju - kwestia możliwości spłaty zaciągniętych przez nich kredytów i w związku z tym uważam, że rozwiązania zmierzające do zlikwidowania tego problemu powinny objąć cały obszar naszego kraju.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#PoselWojciechZarzycki">Zgadzam się z opinią pana posła Steca, że prolongata spłaty zaciągniętych kredytów nie doprowadzi do rozwiązania istniejących problemów, ponieważ rolnicy muszą mieć pieniądze na zakup ziarna siewnego. Można zatem stwierdzić, że należy znaleźć takie rozwiązanie, które umożliwi rolnikom nie tylko sprzedanie wyprodukowanego przez nich zboża, ale także uzyskanie kolejnych kredytów przeznaczonych na zakup środków do produkcji rolnej.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PoselGabrielJanowski">Czy pani poseł chciałaby ponownie zabrać głos w tej sprawie?</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PoselHalinaNowinaKonopka">Zwracając się do przedstawicieli obydwu ministerstw chciałabym powiedzieć, iż zdaję sobie sprawę ze złożoności wymienionych przeze mnie problemów. Nie oznacza to jednak, że możemy zrezygnować z ich rozwiązania i dlatego przedstawiciele obydwu ministerstw powinni zastanowić się nad istniejącymi możliwościami i znaleźć pozytywne rozwiązanie, pamiętając, że polskiemu rolnictwu są potrzebne subsydia, a nie działania interwencyjne. Oczekuję, że tego rodzaju rozwiązanie zostanie nam przedstawione podczas posiedzenia, o którym wspomniał w swojej wypowiedzi pan poseł Stec.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PoselGabrielJanowski">Czy pan minister Kawski zechciałby odnieść się do tych wypowiedzi?</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PodsekretarzstanuLeszekKawski">Proponuję, aby na to posiedzenie zaprosili państwo również prezesa Agencji Własności Rolnej Skarbu Państwa pana Adama Tańskiego, który mógłby wypowiedzieć się na temat czynszów dzierżawnych.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#PodsekretarzstanuLeszekKawski">Nawiązując do propozycji pana posła Steca dotyczącej możliwości uzyskania przez rolników kolejnych preferencyjnych kredytów obrotowych, będącej dosyć nietypową formą przedłużenia terminu spłaty pobranych już kredytów, chciałbym przypomnieć, że rolnik ubiegający się o taki kredyt musi przedstawić dokumenty potwierdzające fakt, że 80% kwoty pobranego kredytu zostało przeznaczone na zakup środków do produkcji rolnej. Chociaż wydaje mi się, że propozycję pana posła Steca trudno uznać za realną, to jednak mam nadzieję, że podczas wspomnianego już spotkania możemy wspólnie poszukiwać rozwiązania, które pozwoli na poprawę obecnej sytuacji.</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#PodsekretarzstanuLeszekKawski">Odnosząc się do państwa uwag dotyczących możliwości sprzedania wyprodukowanego przez rolników zboża, chciałbym jeszcze raz przypomnieć, że tegorocznym skupem objęta zostanie największa ilość zboża w historii naszego kraju, a kolejki przed punktami skupu ustawiają się tylko dlatego, że podmioty skupujące zboże za środki pochodzące z budżetu państwa oferują rolnikom najwyższą cenę. Ponieważ wszystkie pozostałe podmioty oferują znacznie niższe ceny, nie powinniśmy się dziwić, że już niedługo wyczerpane zostaną środki pozwalające na zakup 1,5 mln. ton zbóż i w związku z tym rolnicy zaczną wywierać bardzo silny nacisk na rząd, aby uruchomił dodatkowe środki pozwalające na zakup kolejnego mln. ton. Nie ulega wątpliwości, że powodem takiego postępowania, a dokładniej mówiąc, dążenia do jak najszybszego sprzedania wyprodukowanego zboża, jest obawa, iż nastąpi dalszy spadek cen zbóż, jeszcze większe ograniczenie możliwości zbytu wyprodukowanego zboża oraz otwarcie granic. Z codziennych komunikatów, które są przygotowywane przez Agencję Rynku Rolnego, wynika jednak, że do tej chwili skupiono już - oczywiście, mówię o skupie prowadzonym z udziałem środków Agencji przeznaczonych na dopłaty do oprocentowania kredytów - ponad 1 mln ton zbóż. Ponieważ Agencja dysponuje środkami pozwalającymi na zakup 1,5 mln. ton, oznacza to, że współpracujące z nią podmioty skupowe zakupią jeszcze 500 tys. ton zbóż.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PoselGabrielJanowski">Czy jeszcze ktoś z państwa chciałby wypowiedzieć się na ten temat?</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PoselRyszardBondyra">Panie ministrze, korzystając z okazji chciałbym dowiedzieć się, czy skutkiem obniżenia poziomu rynkowych cen zbóż będzie zmniejszenie kwoty kredytu na 1 hektar użytków rolnych? Pytam o to, ponieważ w tej chwili kwota kredytu, jaką może uzyskać rolnik na 1 hektar użytków rolnych, jest równowartością 6 kwintali żyta i w związku z tym w przyszłym roku rolnicy będą mogli skorzystać z jeszcze mniejszych niż w tym roku kredytów przeznaczonych na zakup środków do produkcji rolnej.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#PoselRyszardBondyra">Czy może pan, panie ministrze, biorąc pod uwagę parametry zawarte w przepisach obowiązującej ustawy, powiedzieć nam, o ile obniży się kwota kredytu obrotowego, który rolnik będzie mógł uzyskać na 1 hektar użytków rolnych?</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PoselGabrielJanowski">Czy pan minister zechciałby udzielić odpowiedzi na to pytanie?</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PodsekretarzstanuLeszekKawski">Rzeczywiście, obowiązujące w tej chwili przepisy przewidują, że kwota kredytu przeznaczonego na zakup środków do produkcji rolnej stanowi równowartość 6 kwintali żyta na 1 hektar użytków rolnych. Chciałbym jednak powiedzieć, że jeżeli możliwa do uzyskania kwota kredytu będzie rażąco niższa od kwoty, którą rolnicy mogli otrzymać w tym roku, a Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa będzie mogła przeznaczyć na ten cel dodatkowe środki finansowe, to możliwe będzie dokonanie zmiany stosownego rozporządzenia.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PoselRyszardBondyra">Bardzo przepraszam, panie ministrze, ale w ustawie, którą uchwaliliśmy na początku tej kadencji, zapisaliśmy wyraźnie, że kwota kredytu stanowi równowartość 6 kwintali żyta.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PoselGabrielJanowski">Czy pan poseł Stec chciałby wypowiedzieć się w tej sprawie?</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PoselStanislawStec">Panie pośle, chciałbym panu przypomnieć, że Sejm nie dokonał zmiany treści stosownego upoważnienia dla Rady Ministrów. Proszę, aby pan dokładnie zapoznał się z tekstem tej ustawy. Chciałbym dodać, że Komisja Finansów Publicznych uwzględniła mój wniosek i odrzuciła propozycję zawartą w projekcie rządowym, pozostawiając dotychczasowy zapis, który przewiduje, że wysokość kredytu może być podwyższona do równowartości 10 kwintali żyta na 1 hektar użytków rolnych. Jeżeli jednak zapoznają się państwo z założeniami budżetu państwa na rok 1999, w których przewiduje się, że na dopłaty do oprocentowania kredytów preferencyjnych przeznaczonych zostanie tylko 75% kwoty, jaką przyznano na ten cel w tym roku, to okaże się, że wspomnianych przez pana ministra możliwości finansowych po prostu nie będzie.</u>
<u xml:id="u-21.1" who="#PoselStanislawStec">Panie ministrze, czym innym jest deklaracja, a czym innym rzeczywista skala prowa-dzonego skupu. Ponieważ do tej chwili skupiono 1 mln ton, nie można powiedzieć, że skala tegorocznego skupu jest większa niż w roku poprzednim. W chwili, gdy zajmujące się tym podmioty zakupią 1,5 mln. ton, przyjmę do wiadomości, że skala prowadzonego w 1998 roku interwencyjnego skupu zbóż była większa niż w roku ubiegłym. Na razie jednak nie mogę tego zrobić, a ponieważ na pewno odwiedza pan różne tereny naszego kraju, doskonale pan wie, jaka naprawdę panuje sytuacja.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#PoselGabrielJanowski">Czy jeszcze ktoś z państwa chciałby zabrać głos?</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#PoselElzbietaBarys">Chciałabym zapytać pana ministra, jaki jest przewidywany termin wprowadzenia dopłat bezpośrednich? Wydaje mi się, że wprowadzenie tego rodzaju dopłat jest jedynym sposobem rozwiązania poruszonych dzisiaj problemów. Musimy zdawać sobie sprawę, że zawsze będzie istniała różnica interesów hodowców trzody chlewnej i producentów zbóż, ponieważ hodowca zawsze będzie chciał tanio kupić zboże przeznaczone na paszę, a producent zbóż zawsze będzie chciał uzyskać wysoką cenę za swój produkt. Musimy w końcu zdecydować się na radykalne rozwiązanie tego problemu i już nigdy więcej nie powracać do rozwiązań, które nie sprawdziły się w praktyce. Myślę, że najlepiej świadczy o tym fakt, że mimo możliwości uzyskania taniego kredytu firmy zajmujące się skupem zbóż nie chcą z niego korzystać, ponieważ w sytuacji, gdy istnieje duża nadwyżka zbóż, nie mają najmniejszych szans na osiągnięcie zysku ze sprzedaży tego zboża w kraju.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#PoselGabrielJanowski">Czy pan minister mógłby udzielić odpowiedzi na pytanie pani poseł?</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#PodsekretarzstanuLeszekKawski">Chciałbym panią poinformować, że w Ministerstwie Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej został utworzony specjalny zespół ekspertów, którego zadaniem jest opracowanie w ciągu najbliższego miesiąca, a więc jeszcze przed rozpoczęciem debaty na temat przyszłorocznego budżetu, systemu interwencji na rynku zbóż. Ponieważ prowadzimy w tej sprawie rozmowy z przedstawicielami związków zawodowych, którzy przedstawiają nam swoje propozycje, myślę, że już w najbliższym czasie uda się nam osiągnąć porozumienie i będziemy mogli poinformować rolników, w jaki sposób będą prowadzone działania interwencyjne na rynku płodów rolnych.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#PoselGabrielJanowski">Pragnę państwa poinformować, że 16 września, po zakończeniu seminarium zamierzamy zwołać krótkie posiedzenie naszej Komisji, w którym uczestniczyliby przedstawiciele Ministerstwa Finansów, Ministerstwa Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej oraz wszystkich agencji. Zasadniczym celem tego posiedzenia byłoby zwieńczenie tej dyskusji propozycjami konkretnych rozwiązań. W ten właśnie sposób zrozumiałem intencję wniosku zgłoszonego przez pana posła Steca.</u>
<u xml:id="u-26.1" who="#PoselGabrielJanowski">Na zakończenie dzisiejszego posiedzenia chciałbym poruszyć kwestię natury organi-zacyjnej. Otóż marszałek Sejmu poinformował nas, że prezydium Sejmu zaakceptowało kandydaturę pana Piotra Dąbrowskiego na stanowisko stałego doradcy Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Zgodnie z przyjętą procedurą Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi na podstawie paragrafu 6 uchwały nr 16 Prezydium Sejmu z dnia 31 marca 1998 r. podjęła decyzję o powołaniu pana Piotra Dąbrowskiego na stanowisko stałego doradcy Komisji.</u>
<u xml:id="u-26.2" who="#PoselGabrielJanowski">Czy ktoś z państwa ma odmienne zdanie na ten temat? Nie widzę. Wobec tego mogę uznać, że formalności stało się zadość.</u>
<u xml:id="u-26.3" who="#PoselGabrielJanowski">Dziękuję państwu za udział w tym naprędce zwołanym spotkaniu. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>