text_structure.xml 52.5 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Szanowni państwo, zaczynamy posiedzenie Komisji Skarbu Państwa.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Serdecznie witam panią posłankę, panów posłów, zaproszonych gości wraz z ministrem Skarbu Państwa, panem Rafałem Baniakiem.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Serdecznie witam pana Pawła Olechnowicza, prezesa Grupy Lotos S.A. i wszystkich innych zaproszonych gości.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Szanowni państwo, dzisiaj w porządku obrad mamy jeden punkt, jest to rozpatrzenie informacji na temat aktualnej sytuacji i planów rozwojowych Grupy Lotos S.A. ze szczególnym uwzględnieniem projektów inwestycyjnych związanych z poszukiwaniem oraz wydobyciem ropy i gazu.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Czy są jakieś uwagi do porządku?</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Nie słyszę takowych, zatem stwierdzam przyjęcie porządku obrad i bardzo proszę pana ministra o przedstawienie odpowiedniej informacji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPanstwaRafalBaniak">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPanstwaRafalBaniak">Wysoka Komisjo, przed wszystkim dziękuję za możliwość zaprezentowania Wysokiej Komisji spółki Lotos, o której chcielibyśmy nieco powiedzieć, absolutnie dbając jednak o publiczny charakter podmiotu. Stąd, proszę wybaczyć, pewnie nie na wszystkie pytania będziemy w stanie odpowiedzieć, zwłaszcza, że spółka jest w procesie nowej emisji, czyli de facto procesu zbliżonego reżimem do procesu IPO (Initial Public Offering). W związku z trwającymi dyskusjami z inwestorami musimy dbać o to, żeby być możliwie ostrożnym i precyzyjnym. Skarb Państwa posiada dzisiaj w Lotosie 53% udziałów, będącym tym samym udziałowcem większościowym. Traktujemy Grupę Lotos, i taka jest nasza intencja długofalowa, jako podmiot o znaczeniu strategicznym. Tym samym intencją Skarbu Państwa jest pozostawanie akcjonariuszem większościowym.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPanstwaRafalBaniak">Na wstępie należy podkreślić, że spółka stabilnie funkcjonuje, prężnie się rozwija, o czym w dalszej części poproszę o wypowiedź pana prezesa Olechnowicza. Skarb Państwa jest żywotnie zainteresowany dalszym rozwojem Lotosu. Sam Lotos jest podmiotem dominującym grupy, którą tworzy. Jest ona zintegrowanym pionowo koncernem naftowym, zajmującym się głównie poszukiwaniem i wydobyciem węglowodorów, pogłębionym przerobem surowca w kierunku produkcji paliw oraz handlem wysokomarżowymi produktami naftowymi.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPanstwaRafalBaniak">W skład grupy kapitałowej oprócz spółki Lotos, która zarządza rafinerią w Gdańsku, wchodzi dzisiaj piętnaście spółek. Grupa Lotos jest drugim co do wielkości producentem paliw w Polsce pod względem mocy przerobowych wynoszących ok. 10,5 mln ton ropy naftowej rocznie. W okresie sześciu miesięcy, zakończonym 30 czerwca 2014 r., łączna hurtowa i detaliczna sprzedaż paliw grupy stanowiła blisko 34% łącznej hurtowej i detalicznej sprzedaży paliw w Polsce a łączna detaliczna sprzedaż paliw prowadzona w oparciu o sieć stacji paliw działających pod marką Lotos (dzisiaj w liczbie 439) stanowiła ponad 9% łącznej sprzedaży detalicznej paliw w Polsce.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPanstwaRafalBaniak">Grupa jest również jedynym koncernem naftowym, który prowadzi wydobycie węglowodorów w polskiej wyłącznej strefie ekonomicznej Morza Bałtyckiego, posiadającym niemal wyłączną możliwość prowadzenia prac poszukiwawczo-wydobywczych na tym obszarze.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPanstwaRafalBaniak">Trzeba powiedzieć, że spółka funkcjonuje dzisiaj w niekorzystnym otoczeniu makroekonomicznym i konkurencyjnym. Spowolnienie gospodarcze spowodowało nadpodaż mocy rafineryjnych. Polityka klimatyczna również wpływa w pośredni sposób na sytuację rafinerii a musimy pamiętać o rosnącej konkurencji producentów paliw z Rosji, Bliskiego Wschodu oraz rewolucji łupkowej w Ameryce Północnej, która niewątpliwie wywiera dzisiaj znaczny wpływ na europejski sektor rafineryjny.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPanstwaRafalBaniak">Co istotne i czym chcemy się chwalić jako Grupa Lotos i Skarb Państwa (jako większościowy udziałowiec) jest to, że spółka realizuje dzisiaj złożone, chociaż wymagające nakładów inwestycje wynikające ze strategii na lata 2011-2015. Jesteśmy na finiszu realizacyjnym okresu, który obejmuje ten dokument.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPanstwaRafalBaniak">Przypomnę, że kluczowymi celami zapisanymi w dokumencie jest po pierwsze osiągnięcie wydobycia ropy naftowej w wysokości ponad 20 tys. baryłek ekwiwalentnych dziennie, osiągnięcie 10% udziału w rynku detalicznym paliw i 30% udziału w hurtowym rynku paliw. Ministerstwo Skarbu Państwa szczególnie wspiera działania spółki w zakresie intensyfikacji poszukiwań i zwiększenia wydobycia surowców energetycznych, jakie prowadzone są nie tylko na obszarze terytorium Rzeczpospolitej, ale również na obszarze innych krajów. Inwestycje te pozwalają budować kompetencje, które mogą być wykorzystywane na obszarze naszego kraju.</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPanstwaRafalBaniak">Grupa Lotos w ramach realizacji strategii sformułowała program „Efektywność i Rozwój”. W ramach programu spółka zidentyfikowała potencjalne, atrakcyjne projekty inwestycyjne. Ich realizacja wzmocni pozycję spółki, jako jednej z najnowocześniejszych rafinerii w Europie oraz zwiększy integrację pionową Grupy dzięki wzrostowi produkcji ropy i gazu z własnych źródeł. Na czym zależy w sposób szczególny również Ministrowi Skarbu Państwa jako wiodącemu akcjonariuszowi – Grupa Lotos włącza się w obszary synergiczne z innymi podmiotami, które są istotne z punktu widzenia Skarbu Państwa. Najświeższym przykładem jest wydarzenie z minionego czwartku, kiedy Lotos podpisał umowę z konsorcjum stoczni, których właścicielem jest Grupa Mars działająca w ramach Polskiej Grupy Zbrojeniowej, na modernizację platformy Petrobaltic na kwotę ok. 350 mln zł.</u>
          <u xml:id="u-2.9" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPanstwaRafalBaniak">Chcemy żeby tego typu synergicznych projektów było więcej i we wszystkich takich działaniach Skarb Państwa będzie wspierał zarząd spółki.</u>
          <u xml:id="u-2.10" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPanstwaRafalBaniak">Myślę, że tyle tytułem wprowadzenia.</u>
          <u xml:id="u-2.11" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPanstwaRafalBaniak">Jeśli jest zgoda, bardzo proszę pana prezesa Olechnowicza, żeby z poziomu zarządu przedstawił też krótką informację. Następnie jesteśmy do dyspozycji pani i panów posłów.</u>
          <u xml:id="u-2.12" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPanstwaRafalBaniak">Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Proszę, panie prezesie, oczywiście – z uwzględnieniem uwarunkowań wynikających z IPO.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PawelOlechnowicz">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#PawelOlechnowicz">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, panie ministrze, szanowni państwo, to dla mnie zaszczyt i przyjemność, po wielu latach funkcjonowania na stanowisku prezesa zarządu Grupy Lotos móc mówić przed Wysoką Komisją o firmie, z którą jestem zżyty sercem. Aczkolwiek, jak minister już tutaj zauważył, bardzo przepraszam, nie będę mógł mówić na tematy szczegółowe, które są w prospekcie, bo jest on przed zatwierdzeniem i według reguł administracji państwowej musimy zgodzić się z odpowiednim postępowaniem. W każdej chwili po jestem do dyspozycji, do odbycia coś w rodzaju road show, jeżeli będzie taka potrzeba. Myślę, że i tak wiele spraw można tutaj poruszyć na dzisiaj, bo powodem tego, że przygotowywany jest prospekt do emisji akcji jest właśnie rozwój, o którym dyskutuje się sporo i o którym mogę powiedzieć.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#PawelOlechnowicz">Chciałbym tylko państwu przypomnieć czy zwrócić uwagę na jedną rzecz. Lotos dwanaście lat temu, kiedy rozpocząłem pracę w Rafinerii Gdańskiej, był poddany procesowi sprzedaży przez państwo, przy innej strukturze rafinerii z przerobem ropy na poziomie 4,5 mln ton. Wtedy przychody były na poziomie niespełna 5 mld zł. Dzisiaj przerób ropy to 10,5 mln ton, przychody ponad 30 mld zł – inna firma, inny zakres biznesowy. To tylko dowód na to, że w dość długim okresie (a czas biegnie szybko), w dwanaście lat można również sporo zrobić, bo to potężny zakres inwestycji i rozwoju. Akurat dzisiaj miałem okazję ten temat zgłębić, więc przepraszam, ale taki szczegół mi się nasuwa, bo sieć własnych stacji paliw to było wtedy w ogóle 18 stacji Rafinerii Gdańskiej, żadna nie została podarowana. Dzisiaj to 439 jednostek, w tym ekonomiczna sieć Optima zbudowana w ciągu dwóch i pół roku jako najważniejsza tego typu sieć na rynku polskim, dobrze funkcjonująca, a kończymy w tym roku spłacanie kredytów zaciągniętych na zakup sieci Esso i Slovnaft przez firmę Lotos Petrobaltic.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#PawelOlechnowicz">Lotos dzisiaj, jak pan minister tutaj powiedział i jak jest w materiałach, to koncern pionowo zintegrowany, z założeniem rozwoju poszukiwania i wydobycia jako podstawowego segmentu biznesowego, dzisiaj nie dającego jeszcze takiego efektu, jaki za kilka lat oczekujemy. Dlatego – ponieważ zdecydowaliśmy się na zbudowanie najpierw fundamentu, a fundamentem jest rafineria, bo z niej się wywodzimy – postanowiliśmy poszerzyć procesy technologiczne i zbudować instalację w ramach programu znanego na rynku jako 10+ (Program Kompleksowego Rozwoju Technicznego Grupy LOTOS). Program funkcjonował mimo trudnego okresu i wielu sprzeciwów, jak również pojawienia się w połowie programu światowego kryzysu finansowego oraz kierunkowego ataku i złośliwego działania na obniżenie akcji Grupy Lotos przez przedstawiciela firmy UniCredit w 2008 r. To spowodowało potrzebę zmiany podejścia, dostosowania się do sytuacji i postawienia na wybór tego, co w szerokim programie można było robić. Zdecydowaliśmy się, mimo różnych zewnętrznych pomysłów, dokończyć proces inwestycyjny 10+ a zatrzymać wszystkie inne, które można było zatrzymać. Dzisiaj wiemy dokładnie, że to było jedyne i prawidłowe posunięcie, bo gdybyśmy wtedy również opóźnili proces inwestycyjny 10+, dzisiaj rafineria byłaby w całkiem innym miejscu i nie byłaby tą rafinerią, którą jest.</u>
          <u xml:id="u-4.4" who="#PawelOlechnowicz">Na ten temat, gdyby były pytania, jestem gotów opowiadać.</u>
          <u xml:id="u-4.5" who="#PawelOlechnowicz">Natomiast jest to fundament, jest to podstawa do dalszego rozwoju, ale w tym samym czasie zbudowaliśmy pozycję na rynku polskim i to nie tylko dokładając „trzecią nogę”, a więc segment poszukiwawczo-wydobywczy na bazie przejętego na początek Petro Bałtyk, potem przejętej firmy wydobywczej na Litwie i założonej w Norwegii w Stavanger firmy Lotos Norge. Było to niskokosztowe przedsięwzięcie, które mogliśmy wtedy realizować tak, ażeby budować platformę do dalszego dynamicznego rozwoju segmentu poszukiwawczo-wydobywczego, jako podstawowego segmentu.</u>
          <u xml:id="u-4.6" who="#PawelOlechnowicz">Dwa lata temu, po ukończonym z sukcesem procesie inwestycyjnym 10+, uznaliśmy, że trzeba iść w kierunku dalszego rozwoju. Dopracowaliśmy program znany dziś na rynku pod nazwą „Efektywność i Rozwój”. Oznacza to, co te dwa wyrazy, ale program dotyczy dwóch części. Jedna jest wewnętrzna, czyli dalsze redefiniowanie struktury organizacyjnej i zarządczej w kierunku jej doskonalenia i poszukiwania oszczędności, w tym również rekonstrukcja kapitałowa. A druga, zewnętrzna to projekty rozwojowe i inwestycyjne w firmie lub kapitałowe, jak zakup w ubiegłym roku licencji produkcyjnej Heimdal na szelfie Morza Norweskiego.</u>
          <u xml:id="u-4.7" who="#PawelOlechnowicz">Rozszerzę trochę pierwszy punkt, bo państwa może interesować, co to znaczy rekonstrukcja kapitałowa i dlaczego. Z Rafinerii Gdańskiej, która była właściwie monolitem, powyodrębnialiśmy biznesy, które istniały w postaci działów albo wydziałów produkcyjnych, jak np. Lotos Kolej – cztery stare lokomotywy przewożące towar z rafinerii do portu i z powrotem, zatrudnionych 46 osób. Dzisiaj to jest drugi przewoźnik na polskim rynku, ponad sto najbardziej nowoczesnych lokomotyw z przewozem ponad 10 mln ton produktu.</u>
          <u xml:id="u-4.8" who="#PawelOlechnowicz">Tak samo w ogóle nie istniejąca działalność olejowa, dzisiaj Lotos Oil z obrotem ok. 1 mld zł, czy Lotos Asfalt i inne firmy.</u>
          <u xml:id="u-4.9" who="#PawelOlechnowicz">Rekonstrukcja kapitałowa oznacza wybór kierunku strategicznego rozwoju, w którym działalność pomocnicza rozwinięta jest tak bardzo, że ciąży realizacji tego kierunku. Dlatego też poszukujemy wsparcia dla rozwiązań, które dadzą możliwość dalszego rozwoju naszym podmiotom, dzisiaj zależnym a już będącym na bardzo poważnym poziomie a Grupie Lotos możliwości i zarządcze, i finansowe dla realizacji procesu rozwojowego strategii. To jest wytłumaczenie.</u>
          <u xml:id="u-4.10" who="#PawelOlechnowicz">A powiem państwu również, że dwa lata temu dokonaliśmy pierwszej właściwie próbnej transakcji, ale też upłynnienia przed programem Lotos Parafiny, także dyskutowanej na rynku. Zapoczątkowaliśmy wtedy to samo założenie. Dzisiaj Lotos Parafiny, czyli polWAX, jak państwo wiecie, jest na giełdzie, zainwestowano duże pieniądze i się rozwija, wzrosło zatrudnienie i to o to chodzi, bo jest to prawidłowy proces rozwoju podmiotu czy podmiotów a nam daje szansę na doskonalenie się i rozwój w kierunkach strategicznych.</u>
          <u xml:id="u-4.11" who="#PawelOlechnowicz">Udział w rynku paliwowym sprzedaży paliw w 2002 r. to był 14%, obecnie jest to poziom 33%, osiągnięty już kilka lat temu i tę pozycję utrzymujemy. To nam daje odpowiednią pozycję na rynku i sprzedaż towarów głównie na nasz rynek, ale sprzedajemy również nasze produkty na eksport.</u>
          <u xml:id="u-4.12" who="#PawelOlechnowicz">Jesteśmy rafinerią, która w procesach technologicznych i poziomie przerobu ropy naftowej jest plasowana w czołówce rafinerii europejskich i światowych po zrealizowaniu programu 10+, z marżą rafineryjną na poziomie wyższym od średniej marży rafineryjnej w Europie o dwa dolary na baryłkę. Zdecydowaliśmy się na realizację programów rozwojowych i teraz druga część procesu to inwestycje wewnętrzne, o czym mogę mówić. Instalacja koksowania pozwala na głębszy przerób, właściwie doskonały już do końca proces technologiczny ropy naftowej, więc przerób tzw. ciężkiej pozostałości, która dzisiaj idzie albo na asfalty albo na bunkrowanie statków, żeby zyskać większą efektywność a więc wydusić z niej, kolokwialnie mówiąc, jeszcze więcej białych produktów, czyli benzyn i oleju napędowego, a zbrykietować resztę i sprzedać dla przemysłu. Taki cel ma projekt koksowania. W tym układzie procesów przerobowych i technologicznych ropy naftowej marża w stosunku do dzisiejszej powinna wzrosnąć do poziomu dodatkowych dwóch dolarów za baryłkę. Stąd duża efektywność tej instalacji i procesu. Wtedy będziemy na pewno technologicznie najlepiej zbudowaną rafinerią na świecie z najnowszą technologią.</u>
          <u xml:id="u-4.13" who="#PawelOlechnowicz">Drugi kierunek inwestowania to poszukiwanie i wydobycie węglowodorów i tutaj państwo wiecie, mówimy o wydobyciu gazu B4/B6 z firmą CalEnergy, przy udziałach: 51% – my, 49% – CalEnergy. Dopracowujemy projekt i na wiosnę studium powinno dać podstawy do tego, ażeby podjąć się już procesu inwestycyjnego. Liczymy, że jak pójdzie w tym kierunku (a mamy podstawy sądzić, iż tak będzie), około 2017 r. powinniśmy wydobywać gaz spod dna Morza Bałtyckiego. Szacujemy, że to jest ok. 0,5 mld m³ rocznie.</u>
          <u xml:id="u-4.14" who="#PawelOlechnowicz">Jak państwo wiecie, realizujemy również projekt wydobywczy ropy naftowej B8. Informowaliśmy rynek w tym roku, kiedy podpisaliśmy finansowanie wspólnie z Polskimi Inwestycjami Rozwojowymi (PIR) a ostatnio podpisaliśmy kontrakt na przeróbkę platformy wiertniczej na platformę produkcyjną i chcemy, żeby konsorcjum, które podjęło się tej przeróbki, zrealizowało projekt do końca roku, abyśmy w 2015 r. rozpoczęli już wydobycie ropy naftowej. To jest również kierunek naszego rozwoju, ale w układzie partnerskim z najbliższymi sąsiadami. Cieszy nas bardzo, że polskie stocznie będą realizować ten projekt. Liczymy na to, że wszystko dobrze się powiedzie, nabiorą kompetencji i będą mogły robić również inne projekty, o których dzisiaj nie będę mówił, ale mamy wiele ciekawych projektów w regionie pomorskim, które na pewno będą mogły być analizowane.</u>
          <u xml:id="u-4.15" who="#PawelOlechnowicz">Proszę państwa, szukaliśmy rozwiązań głównie na te projekty i na cały rozwój, jaki mamy zapisany w strategii, czyli oczywiście zadania typu odpowiedni poziom wydobycia ropy naftowej w 2015 r., jak i udział w rynku paliw powyżej 30% – zrealizowany, udział w rynku sprzedaży detalicznej 10% (prawie zrealizowany, mamy poziom 9,1%). Te strategiczne założenia, zmniejszenie się długu względem zadłużenia (choć nie tak szybkie, jak byśmy oczekiwali) i inne projekty rozwojowe skłoniły nas do tego, żeby przedstawić propozycję głównemu właścicielowi. Właściwie właścicielom, ale wiadomo, że bez głównego właściciela żadne zadanie się nie powiedzie a uznajemy za racjonalną, prawidłową i sympatyczną współpracę z właścicielem, którym jest Skarb Państwa.</u>
          <u xml:id="u-4.16" who="#PawelOlechnowicz">Nie wierzyłem w to, gdy zostałem szefem firmy, pracując wcześniej dla firm prywatnych, że dla Skarbu Państwa tak długo popracuję, ale na dzisiaj nie żałuję tego kroku. Da się robić naprawdę świetne rzeczy a ponieważ robi się je dla gospodarki, dla państwa, to tym bardziej można być zadowolonym i z tym właścicielem, jeżeli potrafi się odpowiednio komunikować, da się dobrze współpracować. Dlatego nie martwi mnie, że jest powyżej 50% udziału Skarbu Państwa, aczkolwiek na świecie są różne modele i również na naszym rynku mamy firmy strategiczne, w których Skarb Państwa ma poniżej 50% i sprawuje kontrolę. Nie w kontekście kontroli, ale w kontekście odpowiedzialnych postanowień, że Skarb Państwa ma mieć pakiet większościowy. Tak funkcjonujemy, ale chcę podkreślić, że jako prezes nie widzę w tym problemu, wręcz przeciwnie.</u>
          <u xml:id="u-4.17" who="#PawelOlechnowicz">Znaleźliśmy z właścicielem sposób na pozyskanie środków na finansowanie całego procesu inwestycyjnego i stąd pomysł na emisję akcji i sprawę poboru. Chcemy pozyskać z rynku 1 mld zł. Zgodzili się na to inni właściciele, 99% akcjonariuszy obecnych na walnym nadzwyczajnym zgromadzeniu głosowało za tego typu posunięciem. Mamy podstawy sądzić, że transakcja się powiedzie, aczkolwiek rynek jest chimeryczny i okres nie jest najlepszy nawet na tego typu posunięcie i musimy się jako zarząd z właścicielem dobrze napracować, ażeby transakcja wyszła. Jednak tak jak i różne inne projekty i pomysły do tej pory, jestem przekonany, że zrealizujemy ją z sukcesem.</u>
          <u xml:id="u-4.18" who="#PawelOlechnowicz">To tyle, panie przewodniczący, szanowni państwo.</u>
          <u xml:id="u-4.19" who="#PawelOlechnowicz">Jeżeli będą pytania, jestem gotów na udzielenie odpowiedzi – tych, co można.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Co mogę powiedzieć w imieniu naszej Komisji – to że komunikacja pomiędzy Grupą Lotos a naszą komisją była zawsze bardzo dobra. Grupa zawsze przedstawiała wyczerpujące odpowiedzi na wszystkie pytania.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Otwieram dyskusję.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Bardzo proszę, kto z państwa chciałby zabrać głos?</u>
          <u xml:id="u-5.3" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Pan poseł Warzecha, proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PoselJanWarzecha">Mam do pana prezesa trzy krótkie pytania.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#PoselJanWarzecha">Czy jest planowane przeniesienie Lotos Infrastruktura z Jasła do Czechowic? To jest pierwsze pytanie.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#PoselJanWarzecha">Drugie pytanie: czy planowana jest produkcja oleju ciężkiego w Jaśle?</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#PoselJanWarzecha">I następne pytanie: czy planowana jest przez Grupę sprzedaż akcji Lotos Kolej?</u>
          <u xml:id="u-6.4" who="#PoselJanWarzecha">Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Bardzo proszę o pytania i głosy w dyskusji.</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Pan poseł Zbrzyzny, bardzo proszę, panie pośle.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PoselRyszardZbrzyzny">Dziękuję, panie przewodniczący.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#PoselRyszardZbrzyzny">Panie ministrze, panie prezesie, w Sejmie złożony jest projekt ustawy autorstwa posłów m.in. Sojuszu Lewicy Demokratycznej, dotyczący Grupy Lotos a, mianowicie, chodzi o politykę właścicielską i zachowanie przez Skarb Państwa kontrolnego pakietu akcji.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#PoselRyszardZbrzyzny">Oczywiście, na dzień dzisiejszy, warunek czy oczekiwanie, które wynika z projektu ustawy jest spełnione, bowiem Skarb Państwa zgodnie z najnowszą informacją zaangażowany jest w grupie na poziomie ponad 53% a więc jest to poziom bezpieczny. Oczywiście, patrząc na tempo prac nad ustawą przewiduję, że nie zakończymy ich do końca tej kadencji. Wcześniej pani marszałek, a dzisiaj pan marszałek, nie prowadzi żadnej „zamrażarki” projektów ustaw u siebie, ale są małe „chłodziarki” w komisjach. Ustawa jest w komisji, która jest do tego przeznaczona i nic nie wskazuje na to, żeby kolejne czytania i samo jej uchwalenie miało miejsce jeszcze w tej kadencji Sejmu i pewnie tak nie będzie.</u>
          <u xml:id="u-8.3" who="#PoselRyszardZbrzyzny">W tym kontekście chciałem się zapytać o nową emisję akcji a więc kolejnej serii, z których dochód ma być przeznaczony na realizację ambitnych, być może nawet niezbędnych inwestycji, które planuje Grupa Lotos. Chciałem zapytać o to, jak duża jest to emisja, w jakich jest ona proporcjach do dzisiejszego kapitału akcyjnego spółki i do kogo jest adresowana a więc, kto może być potencjalnym właścicielem tejże emisji i czy w sytuacji, gdyby był to otwarty rynek nie nastąpi tzw. rozwodnienie udziału Skarbu Państwa poniżej 50% kapitału akcyjnego?</u>
          <u xml:id="u-8.4" who="#PoselRyszardZbrzyzny">To też ma, moim zdaniem, istotne znaczenie. Nie wiem, czy spółka jest, a jeżeli nie jest, to być może będzie wpisana na listę spółek o strategicznym znaczeniu, gdzie ma zastosowanie ustawa o szczególnych uprawnieniach Skarbu Państwa, a więc zasada tzw. złotej akcji. Bowiem, jeżeli udział Skarbu Państwa by stopniał, to myślę, że istotną byłaby decyzja o umiejscowieniu spółki na tymże wykazie a jeżeli jest, to jest to podwójne zabezpieczenie i nie ma żadnych wątpliwości, że tak powinno być.</u>
          <u xml:id="u-8.5" who="#PoselRyszardZbrzyzny">Kolejna sprawa w kontekście pytania mojego przedmówcy, chciałem zapytać o spółkę Lotos Kolej. Czy w tej spółce spółka-matka jest stuprocentowym właścicielem, czy też są w niej zaangażowani jeszcze inni udziałowcy, bo jest to spółka z o.o.? Jakie są plany dotyczące przyszłości tejże spółki? Jest to poważny gracz na rynku przewozów kolejowych, bo jej udział w rynku polskim to 8% a więc dużo – 10 mln ton przewozów, sto najnowocześniejszych lokomotyw, jak powiedział przed chwilą pan prezes. A od pewnego momentu odnotowuję rozpychanie się na tym rynku Grupy PKP Cargo, która nie dysponuje takim sprzętem (mam na myśli lokomotywy, a jeżeli dysponuje odpowiednią ich liczbą, to nie jest ona wykorzystana), bowiem nie jest w stanie zabezpieczyć takiej ilości przewozów.</u>
          <u xml:id="u-8.6" who="#PoselRyszardZbrzyzny">Pytanie do pana ministra, bo to właściciel: czy w przyszłości Grupa przewiduje wyzbycie się Lotos Kolej na rzecz Cargo i czy będzie na to zgoda tzw. urzędu antymonopolowego? Śmiem twierdzić (a może się mylę), że Cargo chyba jest na styku dopuszczalnego poziomu zaangażowania w przewozach kolejowych Rzeczypospolitej Polskiej.</u>
          <u xml:id="u-8.7" who="#PoselRyszardZbrzyzny">Oczywiście, widzę ten problem także w przypadku innych spółek kontrolowanych przez Skarb Państwa, które dysponują swoimi potencjałami przewozowymi i jakimś dziwnym trafem pojawia się ktoś, kto chciałby zburzyć rzeczywistość, z którą mamy dzisiaj do czynienia.</u>
          <u xml:id="u-8.8" who="#PoselRyszardZbrzyzny">A więc pytanie: jaka jest strategia właścicielska w tymże zakresie? Oczywiście Lotos Kolej to jest spółka-córka Grupy Lotos i tutaj właścicielem akurat nie jest minister, tylko właścicielem jest spółka-matka a więc tu pewnie jej polityka jest najbardziej istotna.</u>
          <u xml:id="u-8.9" who="#PoselRyszardZbrzyzny">Na koniec chciałem zapytać o dwie sprawy, które były przedmiotem debaty w Wysokiej Izbie.</u>
          <u xml:id="u-8.10" who="#PoselRyszardZbrzyzny">Po pierwsze – o podatek węglowodorowy. Czy i w jakim zakresie Grupa Lotos będzie narażona na dodatkowe koszty z tego tytułu? Nie mówię już o podatku węglowodorowym z tytułu wydobycia łupków, bo tego jeszcze nie ma, ale mówię o wyższych stawkach podatkowych od gazu i ropy wydobywanej konwencjonalnie. Tej, która dzisiaj jest wydobywana przez naszych dwóch operatorów, a więc Lotos i Orlen, bo dla Orlenu, jak mnie pamięć nie myli (a mam dobrą pamięć), jest to istotny wzrost kosztów produkcji. Pytanie: czy ma to jakiekolwiek znaczenie dla Grupy Lotos?</u>
          <u xml:id="u-8.11" who="#PoselRyszardZbrzyzny">Na koniec, wyczytałem w materiale na dzisiejsze posiedzenie, że Lotos nie ma bezpośrednio koncesji na poszukiwanie i ewentualne wydobycie gazu łupkowego, ale jest stroną dwóch porozumień o współpracy w tym zakresie, a więc chciałem właśnie zapytać o szczegóły dotyczące tej współpracy i w jakim zakresie Lotos jest zaangażowany w to przedsięwzięcie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Dziękuję bardzo, panie pośle.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Pan poseł Rojek będzie kolejnym mówcą, później pan poseł Małecki.</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PoselJozefRojek">Panie prezesie, właściwie to chyba uzyskałem od pana odpowiedź, ale chcę dopytać dla pewności.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#PoselJozefRojek">Mowa o nowej emisji, bo tu mi pan już odpowiedział, że emisja będzie właściwie oparta na prawie poboru, więc wszyscy dotychczasowi akcjonariusze dostaną jakiś przydział. Nie mam prospektu, więc nie wiem, jaki, ale chciałem zapytać pana ministra, jako głównego udziałowca, czy czasem nie chodzi ministerstwu po głowie, żeby odsprzedać prawo poboru na tym etapie, gdy je obejmie?</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#PoselJozefRojek">Chyba, że jest to wrażliwa informacja, to proszę nie odpowiadać, panie ministrze.</u>
          <u xml:id="u-10.3" who="#PoselJozefRojek">Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Dziękuję bardzo, panie pośle.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Pan poseł Małecki, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PoselMaciejMalecki">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#PoselMaciejMalecki">Na s. 8 informacji przedstawionej przez spółkę dowiadujemy się, że Lotos planuje zwiększenie wydobycia węglowodorów, natomiast chciałbym dowiedzieć się, jak kształtuje się udział poszczególnych złóż w zwiększeniu wydobycia. Czy Grupa Lotos planuje w najbliższych latach inwestować w złoża zagraniczne poza Norwegią i Litwą? Jeśli tak, to w jakich państwach spółka przewiduje inwestycje?</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#PoselMaciejMalecki">Chciałbym również dowiedzieć się, czy Grupa Lotos planuje ekspansję zagraniczną w obszarze sprzedaży detalicznej paliw. Czy będziecie państwo rozbudowywać sieć stacji w innych krajach i jak na dzień dzisiejszy wygląda zaangażowanie PIR w inwestycje Grupy Lotos?</u>
          <u xml:id="u-12.3" who="#PoselMaciejMalecki">Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Bardzo proszę, czy ktoś z państwa?</u>
          <u xml:id="u-13.2" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Pan poseł Grad, proszę bardzo.</u>
          <u xml:id="u-13.3" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Potem, pan poseł Borowczak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PoselMariuszGrad">Dziękuję, panie przewodniczący.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#PoselMariuszGrad">Mam krótkie pytanie do pana prezesa Lotosu – dokładnie chodzi mi o komentarz do wyników finansowych za dziewięć miesięcy.</u>
          <u xml:id="u-14.2" who="#PoselMariuszGrad">Spółka prezentowała je kilka dni temu i chodzi mi o to, żeby pan prezes skomentował, z czego wynika ta strata operacyjna a szczególnie poziom pozostałych kosztów operacyjnych – ponad 600 mln zł.</u>
          <u xml:id="u-14.3" who="#PoselMariuszGrad">Gdyby pan prezes mógł to skomentować.</u>
          <u xml:id="u-14.4" who="#PoselMariuszGrad">Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Dziękuję bardzo, panie pośle.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Pan poseł Borowczak, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PoselJerzyBorowczak">Dziękuję, panie przewodniczący.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#PoselJerzyBorowczak">Na poprzednim spotkaniu z Lotosem rozmawialiśmy właśnie o prospekcie, który zakładał prywatyzację Lotos Koleje i pan wiceprezes Szozda o tym szeroko mówił. Dzisiaj mamy troszeczkę inna sytuację związaną z Ukrainą i z tego, co wiemy, różne firmy chciałyby też nabyć Lotos Koleje. Czy ta strategia się zmieniła? Lotos Koleje to przychód 0,5 mld zł rocznie, firma zatrudniająca 900 osób. Jej sprzedaż to wyprowadzenie siedziby z Gdańska a wiemy, jak bardzo zależy nam na tym, żeby rafineria była coraz większa i przekazywała więcej podatków do miasta.</u>
          <u xml:id="u-16.2" who="#PoselJerzyBorowczak">Chciałem też zapytać o pomysł, aby zrobić silną grupę z Lotosem na czele – z KGHM, z Ciechem (Ciech jest teraz u Kulczyka), ale z Grupą Azoty i wtedy dopiero pójście z tym na giełdę. Czy ten pomysł jest już zarzucony, czy jest jeszcze do realizacji?</u>
          <u xml:id="u-16.3" who="#PoselJerzyBorowczak">I zastanawiam się, skoro Skarb Państwa wchodzi tak głęboko do Lotosu i jest emisja nowych akcji na 1 mld zł to, czy jest w ogóle potrzeba sprzedawania Lotos Koleje?</u>
          <u xml:id="u-16.4" who="#PoselJerzyBorowczak">Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Dziękuję bardzo, panie pośle.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Bardzo proszę, czy ktoś z państwa chciałby jeszcze zabrać głos, zadać pytanie?</u>
          <u xml:id="u-17.2" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Pytań padło sporo, zatem poproszę pana ministra i pana prezesa o udzielenie odpowiedzi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PodsekretarzstanuwMSPRafalBaniak">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#PodsekretarzstanuwMSPRafalBaniak">Większość pytań dotyczy funkcjonowania Grupy Lotos, stąd na te pytania odpowiedzi udzieli pan prezes. Natomiast jest kilka pytań, które mogę skomentować i na które mogę próbować odpowiedzieć.</u>
          <u xml:id="u-18.2" who="#PodsekretarzstanuwMSPRafalBaniak">Pan poseł Warzecha, podobnie jak pan poseł Borowczak pyta o Lotos Kolej, więc mój komentarz: to rzeczywiście jest działanie samej spółki a nie MSP jako właściciela czy udziałowca. Trwa taki proces, intencją jest to, żeby Grupa swoją aktywność skupiała na działalności core’owej, natomiast nie ma końcowych decyzji w tej kwestii i nie jest to coś, co determinuje wysiłek Skarbu Państwa jako akcjonariusza czy też stanowi bezwzględne zadanie dla samej grupy.</u>
          <u xml:id="u-18.3" who="#PodsekretarzstanuwMSPRafalBaniak">Jeżeli chodzi o pytanie pana posła Zbrzyznego na temat projektu ustawy odnośnie obrony większościowego udziału Skarbu Państwa w akcjonariacie i o kontekst nowej emisji, o to pyta również poseł Rojek. Chcę powiedzieć wyraźnie, że dzisiaj – zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów w sprawie wykazu przedsiębiorców o szczególnym znaczeniu gospodarczo-obronnym – Grupa Lotos została zaliczona do tego grona, to raz. Dwa, mamy odpowiednie zapisy statutowe, które w różnych momentach mówią o szczególnym uprawnieniu Skarbu Państwa, chociażby w kontekście konieczności wyznaczenia pełnomocnika do spraw ochrony infrastruktury krytycznej a, co za tym idzie, możliwość sprzeciwu po stronie akcjonariusza, jakim jest Skarb Państwa przy określonych decyzjach i projektach decyzji na walnych zgromadzeniach.</u>
          <u xml:id="u-18.4" who="#PodsekretarzstanuwMSPRafalBaniak">Natomiast, żeby było jasne – intencją koalicji Platformy Obywatelskiej i Polskiego Stronnictwa Ludowego oraz rządu pani premier Kopacz nie jest zmniejszenie udziału Skarbu Państwa w strukturze akcjonariatu w Grupie Lotos. Stąd, o czym mówił pan prezes Olechnowicz, na nadzwyczajnym walnym zgromadzeniu poparliśmy ideę nowej emisji deklarując de facto wolę aktywnego uczestniczenia w tym procesie, czyli – mówiąc wprost – Skarb Państwa będzie w tym procesie uczestniczył tak, żeby zachować dzisiejszą pozycję w strukturze akcjonariatu.</u>
          <u xml:id="u-18.5" who="#PodsekretarzstanuwMSPRafalBaniak">Pragnę uspokoić pana posła Zbrzyznego i pana posła Rojka, że nie ma intencji, aby Skarb Państwa ograniczał swoje zaangażowanie w Grupę Lotos. Mówimy o poziomie uczestnictwa w akcjonariacie.</u>
          <u xml:id="u-18.6" who="#PodsekretarzstanuwMSPRafalBaniak">Pan poseł Małecki pyta o zaangażowanie PIR w Lotos. Rzeczywiście, jest tak, że latem br. podpisana została umowa na finansowanie złoża B8 przez konsorcjum banków i spółki PIR na łączną kwotę 1800 mln zł, z czego 400 mln to zaangażowanie PIR. Tak, że tutaj spółka jest aktywna i bierze udział w tym procesie.</u>
          <u xml:id="u-18.7" who="#PodsekretarzstanuwMSPRafalBaniak">Jeżeli chodzi o wyniki finansowe i poszczególne segmenty działalności, o co pytał pan poseł Warzecha, to bardzo proszę pana prezesa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Prosimy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PawelOlechnowicz">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#PawelOlechnowicz">Lotos Infrastruktura i Lotos Logistyka powstały z transformacji, bo to nie jest restrukturyzacja, to jest totalna przebudowa podmiotów, które nabyliśmy, oraz rafinerii. Z tego powodu, że trzeba było zakończyć rafinację i przeobrazić te firmy w jak najbardziej elastyczny sposób, dający możliwość zatrudnienia ludziom, ale i na biznes, który moglibyśmy realizować w ramach grupy kapitałowej.</u>
          <u xml:id="u-20.2" who="#PawelOlechnowicz">To jest ostatni etap transformacji i Lotos Infrastruktura będzie z siedzibą w Jaśle a Lotos Logistyka – z siedzibą w Czechowicach.</u>
          <u xml:id="u-20.3" who="#PawelOlechnowicz">Jeżeli chodzi o ciężki olej w Jaśle to poszukujemy partnera do tego, ażeby upłynnić tę działalność. Ona ani nie pasuje nam biznesowo, ani nie jest efektywna. Jak się nie uda, to trzeba będzie po prostu zrezygnować z tej działalności, ale myślę, że znajdziemy na to rozwiązanie bardziej korzystne z pracowniczego punktu widzenia.</u>
          <u xml:id="u-20.4" who="#PawelOlechnowicz">Jeżeli chodzi o Lotos Kolej, to – może ogólnie – Grupa Lotos ma 100% akcji, nie ma innych akcjonariuszy. Prowadzony proces jest transparentny zgodnie ze sztuką dla tego typu transakcji. Założeniem podstawowym zmiany układu właścicielskiego z punktu widzenia zarządu Grupy Lotos jest znalezienie szans dalszego dynamicznego rozwoju Lotos Kolej na rynku z zabezpieczeniem pełnych interesów dziś i jutro Grupy Lotos i w naszym interesie jest, ażeby Lotos Kolej rozwijała się jako druga pod względem wielkości a (może powiem trochę na wyrost) pierwsza pod względem jakości firma transportująca towary na rynku polskim, ale i zagranicznym jako podmiot polski. Tak jest prowadzony proces i jak będzie wybór partnera, to poinformujemy rynek, państwo dowiecie się i myślę, że zgodzicie się ze mną wtedy, że taki kierunek – rzeczywiście – jest zachowany. Partnerzy, którzy występowali w tym procesie, a nie zgadzali się z takim założeniem, po prostu, dalej nie występują. Oczywiście, że było i jest wielu chętnych, natomiast trzymamy się tutaj tej reguły i naturalnie nasz większościowy akcjonariusz w sprawach pryncypialnych ma wiedzę na temat tego, co się dzieje.</u>
          <u xml:id="u-20.5" who="#PawelOlechnowicz">Czy sprzedaż jest potrzebna? Proszę państwa, to tak jak w życiu, jak w domu. Coś kupujemy, coś sprzedajemy, coś zmieniamy, stary samochód na nowy, decydujemy o tym, jak żyjemy. Jako prezes firmy odpowiedzialny za jej rozwój razem z zarządem też decydujemy o tym, jaki układ kapitałowy pasuje i będzie pasował dla najlepszego rozwoju a droga rozwojowa jest nakreślona i uzgodniona z akcjonariuszami w dobrej i pełnej komunikacji. Tak sprawy się dzieją. Uznaliśmy, że jest potrzeba dalszej transformacji i nie będziemy wkładać wysiłku w dalszy rozwój firmy, która z małego wydziału urosła do bardzo poważnej firmy na rynku. Trzeba jej dać szansę, żeby ktoś inny, kto zabezpieczy dalszy rozwój mógł go w pełni realizować i to będzie przez nas kontrolowane. Na pewno, w pierwszym etapie po transakcji, w przeciągu kilku lat będziemy mieli bezpośredni wpływ na to, co się będzie działo.</u>
          <u xml:id="u-20.6" who="#PawelOlechnowicz">Jeszcze raz powtórzę, że chcemy i w założeniach podstawowych jest, aby to była druga pod względem wielkości kolej na rynku polskim, konkurencyjna do PKP Cargo i idzie to w dobrym kierunku.</u>
          <u xml:id="u-20.7" who="#PawelOlechnowicz">Odnosząc się do zagadnień, które też były komentowane wcześniej – czy Grupa Azoty, czy KGHM, są działalności transportowe tego typu w grupach kapitałowych samodzielnych. Po próbie stworzenia koalicji i dopięcia jej według modelu, który dałoby się wymyślić uznaliśmy, że nie powiedzie się żadna transakcja, stąd idziemy taką ścieżką, jaką idziemy. Natomiast to wcale nie przeszkadza w dalszym procesie, przy dojrzałości innych podmiotów, budowaniu takiej wzmocnionej struktury i w podobnym kierunku.</u>
          <u xml:id="u-20.8" who="#PawelOlechnowicz">Myślę, że wiele ciekawych rzeczy będzie się działo w tym zakresie.</u>
          <u xml:id="u-20.9" who="#PawelOlechnowicz">Nowa emisja to 55 mln akcji, to jest zwiększenie o około 40% w stosunku do ich liczby dzisiaj. Tego typu emisja akcji oznacza sprawę poboru, to rozwodnienie istniejącej ceny. Normalnym efektem takiej transakcji jest, że reakcja akcjonariuszy po ogłoszeniu skutkuje częściową wyprzedażą i obniżeniem poziomu akcji na giełdzie, co się stało. To jest naturalne i normalne.</u>
          <u xml:id="u-20.10" who="#PawelOlechnowicz">Jeżeli chodzi o gaz łupkowy, to nie mamy koncesji, ale tam gdzie wiercimy, np. na Morzu Bałtyckim pobieramy próbki i gaz łupkowy jest na niższym poziomie niż gaz albo węglowodory, ropa naftowa, także pobieramy rdzenie i analizujemy. Zobaczymy, czy coś z tego będzie wynikać. Natomiast o koncesje krajowe nie zabiegamy, bo mamy co robić i nie mamy możliwości tego finansowania. Jeżeli trafią się koncesje, które byłyby rozsądne i można by było nad nimi pracować, to jak najbardziej.</u>
          <u xml:id="u-20.11" who="#PawelOlechnowicz">Jesteśmy na pewno, jako Grupa Lotos i ja osobiście, pozytywnie nastawieni do gazu łupkowego, natomiast wiele jeszcze brakuje w przepisach elementów, które mogłyby zachęcać inwestorów. Nie krytykuję, w Stanach Zjednoczonych też długo nad tym pracowano, aż stworzone zostały możliwości takiej ekspansji, ale jak ruszyło, to wsparcie rządu i struktur finansowych było atrakcyjne dla pierwszego odwiertu i wydobycia gazu bezpodatkowo. Następne skutkowało już odpowiednim podatkiem nałożonym przez państwo, co powodowało łączenie się pojedynczych inwestorów i tworzenie dużych firm, które mogły podołać skutkom finansowania dalszego procesu rozwojowego.</u>
          <u xml:id="u-20.12" who="#PawelOlechnowicz">Ogromny temat, myślę, że u nas też znany, ale – jak widać – niektóre firmy pomalutku podejmują ryzyko, a niektóre odchodzą od ryzyka inwestowania u nas, więc coś w tym pewnie jest.</u>
          <u xml:id="u-20.13" who="#PawelOlechnowicz">Jeżeli chodzi o podatek węglowodorowy – bardzo liczę na to, nad czym się w tej chwili dyskutuje a więc na modyfikację ustawy, gdzie znajdzie miejsce również ten przypadek. Powinniśmy zarabiać na czymś, co już jest i co stwarza możliwość dalszego ekonomicznego rozwoju, wtedy będziemy mogli więcej dzielić. A jeżeli dzielimy coś na początek, zanim się pojawi i jest mało atrakcyjne w stosunku do tego, co funkcjonuje na rynku, to odstrasza inwestorów, nie daje podstaw do tego, ażeby podejmować ryzyko inwestycyjne.</u>
          <u xml:id="u-20.14" who="#PawelOlechnowicz">Jeżeli w tym temacie to poproszę mojego „ministra finansów” Mariusza Machajewskiego, wiceszefa ds. finansowych Grupy, on będzie mógł jeszcze rozszerzyć w sprawach wyników finansowych.</u>
          <u xml:id="u-20.15" who="#PawelOlechnowicz">Niestety, tematy szczegółowe w zakresie wydobycia nie mogą być dzisiaj przedmiotem naszej wypowiedzi. Natomiast ogólnie rozwój jest jak w strategii, czyli Litwa, szelf Morza Norweskiego i Polska. Zobaczymy jak będzie dalej w strategii, nad którą niedługo będziemy pracować i pewnie w czerwcu powinniśmy zatwierdzić ją na lata 2015-2020. Na pewno poszukiwania i wydobycie węglowodorów będzie strategicznym kierunkiem rozwojowym a biznes – i na Morzu Norweskim, i na Litwie, i w Polsce zaczyna się dobrze, krok po kroku definiować, aczkolwiek jest to segment wysokiego ryzyka i wysokich kosztów.</u>
          <u xml:id="u-20.16" who="#PawelOlechnowicz">Chyba odpowiedziałem na wszystkie państwa pytania, poza wynikami finansowymi i ewentualnie sprawą podatku.</u>
          <u xml:id="u-20.17" who="#PawelOlechnowicz">Poproszę pana Mariusza Machajewskiego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Prosimy pana prezesa Machajewskiego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#MariuszMachajewski">Wysoka Komisjo, panie przewodniczący, panie ministrze, krótkie uzupełnienie odpowiedzi odnośnie nowych przepisów dotyczących podatku węglowodorowego.</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#MariuszMachajewski">Na dzisiejszą działalność Grupy Lotos te przepisy nie będą mieć wielkiego wpływu, szczególnie, że – tak naprawdę – konsekwencje finansowe nowych przepisów będą wchodziły po 2020 r., czyli w okresie, kiedy projekty, które w tej chwili są realizowane już nie tylko będą zakończone, ale będą po fazie, w której wydobywa się najwięcej węglowodorów, co oznacza, że wpływ na finanse czy rentowność działalności z tych konkretnych projektów będzie ograniczony.</u>
          <u xml:id="u-22.2" who="#MariuszMachajewski">Problem, który my widzimy, jeśli chodzi o konkretny wpływ na Grupę Lotos, jest taki, że Grupa dysponuje koncesjami na poszukiwanie i wydobycie węglowodorów spod dna morskiego, czyli w warunkach, które powodują istotnie wyższe koszty zagospodarowania tych złóż niż w przypadku złóż lądowych. Co oznacza szczególnie w przypadku, wszyscy o tym wiemy, że złoża w Polsce nie są duże, są wręcz marginalne z punku widzenia standardów światowych, iż koszty zagospodarowania tych złóż są relatywnie wysokie w stosunku do zasobów, które w tych złożach się znajdują. Niestety, może to powodować, że podatek będzie elementem, który sprawi, iż pewne odkrycia (które, mamy nadzieję, że nastąpią w przyszłości) nigdy nie zostaną zagospodarowane, ponieważ nie znajdzie się ekonomicznego uzasadnienia dla zagospodarowania tych złóż przy zwiększonym opodatkowaniu.</u>
          <u xml:id="u-22.3" who="#MariuszMachajewski">Grupa Lotos prowadzi w ostatnich latach dosyć szerokie działania poszukiwawcze w rejonie Morza Bałtyckiego i w przypadku odkrycia węglowodorów przy ograniczonej zasobności potencjalnych złóż, może to nawet stanowić problem z zagospodarowaniem tych złóż, jeżeli stwierdzone zostanie odkrycie. Zresztą też w toku prac związanych z nowymi regulacjami wnosiliśmy, że wydobycie węglowodorów spod dna morskiego powinno być jednak traktowane troszeczkę inaczej niż wydobycie węglowodorów na lądzie.</u>
          <u xml:id="u-22.4" who="#MariuszMachajewski">Dodam tutaj jeszcze jedno, bo prezes Olechnowicz mówił o tym, że nie mamy koncesji na poszukiwania gazu łupkowego. W zasadzie mamy takie koncesje, natomiast znowu są to koncesje dotyczące wydobycia gazu łupkowego spod dna morskiego a, tak na dobrą sprawę, jeszcze do tej pory chyba nikt na świecie nie opracował technologii, która spowodowałaby ekonomicznie uzasadnione wydobycie gazu łupkowego spod dna morskiego.</u>
          <u xml:id="u-22.5" who="#MariuszMachajewski">Innymi słowy – w zasadzie teoretycznie mamy coś takiego, natomiast w praktyce możliwości sięgnięcia do tego w sensie ekonomicznym pewnie nie będzie.</u>
          <u xml:id="u-22.6" who="#MariuszMachajewski">Wracając do pytania dotyczącego wyników finansowych Grupy Lotos za dziewięć miesięcy, rzeczywiście pozycja „pozostałe koszty operacyjne” to kwota około 600 mln zł, która – tak naprawdę – zaważyła o wyniku Grupy za ten okres. Ona wiąże się w 90% z odpisami dokonanymi przez Grupę Lotos w związku z projektem realizowanym w Norwegii dotyczącym zagospodarowania złoża Yme. W związku z faktem, że uczestnicy konsorcjum do tej pory nie byli w stanie przygotować i opracować odpowiedniego planu zagospodarowania złoża oraz z niepewnością co do realizowalności nakładów poniesionych do tej pory na to złoże, kierując się również zasadą ostrożności, spółka podjęła decyzję o tym, żeby w swoich księgach odpisać wszystkie nakłady, które były zaksięgowane na poczet realizacji tego projektu i była to kwota ok. 550 mln zł. Stąd ta pozycja jest tak wysoka.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-23.1" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Czy ktoś z państwa chciał jeszcze o coś zapytać?</u>
          <u xml:id="u-23.2" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Pan poseł Borowczak, proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PoselJerzyBorowczak">Dziękuję, panie przewodniczący.</u>
          <u xml:id="u-24.1" who="#PoselJerzyBorowczak">Nawiązując do dzisiejszych protestów pracowników Orlenu pod kancelarią pani premier, chciałem zapytać pana prezesa, czy też chce zmienić system na czterobrygadowy? Bo związkowcy chwalili, że Lotos ma pięciobrygadowy i nikt tam nie majstruje a Orlen – tak.</u>
          <u xml:id="u-24.2" who="#PoselJerzyBorowczak">Czy panowie macie takie pomysły?</u>
          <u xml:id="u-24.3" who="#PoselJerzyBorowczak">Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">To może jeszcze zapytam inne osoby o pytania, ewentualne komentarze.</u>
          <u xml:id="u-25.1" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Jeżeli nie będzie to zamknę dyskusję. Odpowiedzi były wyczerpujące, wszystko jasne, zamykam.</u>
          <u xml:id="u-25.2" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Tak, zgłasza się ktoś? Nie, tylko dłoń podniósł w górę.</u>
          <u xml:id="u-25.3" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Prezes Machajewski, prosimy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#MariuszMachajewski">Panie pośle, bo pan prezes Olechnowicz chyba nawet jeszcze nie był w tym czasie w Grupie Lotos a ja akurat byłem, kiedy zmienialiśmy z systemu czterobrygadowego na system pięciobrygadowy i uznajemy to za stabilny system.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PoselJerzyBorowczak">Jak państwo oceniacie, że Orlen poszedł akurat w drugą stronę?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#MariuszMachajewski">Proszę nas o to nie pytać. My uznajemy…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#PawelOlechnowicz">Panie pośle, my dajemy sobie radę w tym systemie i nie komentujemy tego, co dzieje się u konkurencji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Szanowni państwo, serdecznie dziękuję wszystkim uczestnikom dyskusji.</u>
          <u xml:id="u-30.1" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Zamykam posiedzenie.</u>
          <u xml:id="u-30.2" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Zapraszam jutro na godz. 15.00. o tej porze odbędzie się posiedzenie z art. 152 na wniosek grupy posłów. Będzie dotyczyło Eurolotu.</u>
          <u xml:id="u-30.3" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Dziękuję.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>