text_structure.xml 32.5 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#TadeuszAziewicz">Otwieram posiedzenie Komisji Skarbu Państwa. Witam panie posłanki i panów posłów oraz zaproszonych gości z podsekretarzem stanu w Ministerstwie Skarbu Państwa panem Mikołajem Budzanowskim.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#TadeuszAziewicz">Stwierdzam przyjęcie protokołu z poprzedniego posiedzenia wobec niewniesienia zastrzeżeń. Porządek dzienny dzisiejszego posiedzenia przewiduje informację o bieżącej sytuacji oraz dalszych planach przekształceń w Polkomtel SA. Przestawia minister Skarbu Państwa. Czy są uwagi do porządku dziennego? Nie widzę zgłoszeń. Stwierdzam przyjęcie porządku dziennego.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#TadeuszAziewicz">Proszę pana ministra Mikołaja Budzanowskiego o przedstawienie informacji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#MikołajBudzanowski">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, mam przyjemność zaprezentować państwu aktualną informację na temat dezinwestycji spółek Skarbu Państwa, które posiadają udziały w Polkomtelu. Chciałbym jednocześnie podkreślić, że Polkomtel nie jest nadzorowany przez ministra Skarbu Państwa. Jego akcjonariuszami są spółki Skarbu Państwa, które są spółkami giełdowymi. Zatem informacja na temat dalszych planów akcjonariuszy wobec Polkomtela z konieczności będzie miała ograniczony i zwięzły charakter.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#MikołajBudzanowski">Trzech spośród sześciu akcjonariuszy Polkomtela należy nadal do Skarbu Państwa. Są to PKN Orlen, Polska Grupa Energetyczna oraz KGHM Polska Miedź. Udział PKN Orlen w Polkomtelu wynosi 24,39%, analogicznie KGHM. Polska Grupa Energetyczna posiada 21,85% udziałów w spółce. Udziały pozostałych akcjonariuszy wynoszą: Węglokoks – 4,98%, Vodafone Amercicans Asia – 19,61%, Vodafone International Holding – 4,78%.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#MikołajBudzanowski">Na przełomie 2009 r. i 2010 r. spółki Skarbu Państwa podjęły kierunkowe decyzje w sprawie rozpoczęcia procedury dezinwestycji. Sądzę, że słusznie, ponieważ żadna z nich nie prowadzi działalności związanej z podstawową działalnością Polkomtela. Dlatego sprzedaż zbędnych aktywów jest uzasadniona.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#MikołajBudzanowski">Proces został rozpoczęty pod koniec 2010 r. Jego celem jest pełna dezinwestycja, czyli sprzedaż większościowego pakietu spółek Skarbu Państwa w Polkomtelu. Zakończenie procesu planowane jest do połowy br. W lutym zostały złożone oferty wstępne przez potencjalnych inwestorów. Oczekujemy, że w najbliższych miesiącach zostaną złożone oferty końcowe. Nie możemy udzielić szczegółowych informacji na temat przebiegu procedury, gdyż są one objęte umową o zachowaniu poufności zawartą między akcjonariuszami a potencjalnymi inwestorami.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#MikołajBudzanowski">Natomiast o informację o bieżącej sytuacji Polkomtela i strategii dezinwestycji poproszę pana dyrektora Piotra Kearneya z PKN Orlen, który został upoważniony przez trzech akcjonariuszy do zabrania głosu w tej sprawie.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#MikołajBudzanowski">Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#TadeuszAziewicz">Dziękuję, panie ministrze.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#TadeuszAziewicz">Udzielam głosu panu dyrektorowi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PiotrKearney">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, chciałbym na początku przedstawić państwu skład naszej delegacji: Leszek Mierzwa – dyrektor naczelny ds. Grupy Kapitałowej i Relacji Inwestorskich KGHM Polska Miedź SA, Michał Zalewski – dyrektor Departamentu Fuzji i Przejęć PGE SA, Piotr Kearney – dyrektor Biura Inwestycji Kapitałowych PKN Orlen SA oraz mec. Jacek Furmańczyk z Polkomtel SA. Jesteśmy przedstawicielami większościowej grupy akcjonariuszy Polkomtela. Odpowiadając na zainteresowanie Komisji przygotowaliśmy prezentację zawierającą podstawowe informacje o spółce, pozyskane ze źródeł publicznie dostępnych.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#PiotrKearney">Polkomtel SA powstał w 1995 r. Spółka rozpoczęła działalność w 1996 r. Obecnie jest jednym z trzech głównych operatorów sieci telefonii komórkowej w Polsce. Zapewnia swoim klientom szeroki, kompleksowy zestaw usług telekomunikacyjnych, przeznaczonych zarówno dla klientów biznesowych, jak i indywidualnych, oferowanych pod kilkoma powszechnie znanymi markami.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#PiotrKearney">Spółka jest w bardzo dobrej kondycji finansowej. Przychody w 2010 r. wyniosły 7 mld 673 mln zł, zysk netto – 1 mld 109 mln zł. Polkomtel posiada formalnie sześciu, faktycznie pięciu akcjonariuszy. Bowiem Grupa Vodafone działa wspólnie poprzez dwie spółki. Obecna struktura akcjonariatu ukształtowała się przez ostatnie 15–16 lat. Chciałbym zwrócić uwagę, że jedynie Grupa Vodafone jest inwestorem branżowym. Natomiast polscy akcjonariusze są inwestorami finansowymi.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#PiotrKearney">Polski rynek telefonii komórkowej jest podobny do rynku zachodnioeuropejskiego. Wskaźnik penetracji – liczba aktywnych kart SIM w stosunku do populacji – w 2007 r. przekroczył 100%. To znaczy, że w 2007 r. przeciętny Polak posiadał jedną kartę SIM.</u>
          <u xml:id="u-4.4" who="#PiotrKearney">Duże znaczenie dla rozwoju telefonii komórkowej w Polsce miał niski wskaźnik penetracji telefonii stacjonarnej w latach 90-tych. Obecnie jest to już dojrzały rynek. Zmienia się charakter usług. Rozwój usług szerokopasmowego mobilnego dostępu do Internetu będzie głównym czynnikiem wzrostu telefonii komórkowej zarówno w Polsce, jak i świecie. Polkomtel posiada ponad 13 mln abonentów.</u>
          <u xml:id="u-4.5" who="#PiotrKearney">Jeśli chodzi o zmiany właścicielskie, to spróbuję przedstawić nasze wstępne stanowisko, uzupełniając wypowiedź pana ministra. Na początku działalności Polkomtel posiadał 12 akcjonariuszy. Air Touch w międzyczasie został wykupiony przez Vodafone – brytyjskiego inwestora branżowego. TeleDenmark – duńska firma telekomunikacyjna, która na skutek zmian właścicielskich wycofała się z Polkomtela. Wśród akcjonariuszy były też Petrochemia Płock, której następcą prawnym jest PKN Orlen oraz Polskie Sieci Energetyczne, których następcą prawnym jest Polska Grupa Energetyczna, Staleksport, Telbank Bankowe Przedsiębiorstwo Telekomunikacyjne, BIG, Rolimpex, Tel Energo, ponadto Węglokoks i KGHM. Mniejsi akcjonariusze pozbywali się swoich akcji.</u>
          <u xml:id="u-4.6" who="#PiotrKearney">W 2006 r. TeleDenmark rozpoczął wycofywanie się ze spółki, co wiązało się z pewnym sporem między akcjonariuszami, który zakończył się w 2008 r. w wyniku arbitrażu. Od tego czasu polscy akcjonariusze posiadają ponad 75% udziału w kapitale zakładowym Polkomela. Pozostała część należy do inwestora brytyjskiego Vodafone.</u>
          <u xml:id="u-4.7" who="#PiotrKearney">Chciałbym zwrócić uwagę, że polscy akcjonariusze traktowali swój udział w spółce jako inwestycję finansową. To podejście nie zmieniło się. Z każdej inwestycji finansowej należy kiedyś wyjść. Pojawia się pytanie o termin i sposób przeprowadzenia tego procesu. W tej sprawie trwały dyskusje między akcjonariuszami.</u>
          <u xml:id="u-4.8" who="#PiotrKearney">Chciałbym zwrócić uwagę, że PKN Orlen od 2003 r. deklarował – co można przeczytać w dostępnych komunikatach, dokumentach strategicznych, kwartalnych sprawozdaniach finansowych – że inwestycję w Polkomtel SA traktuje w sposób finansowy oraz przejściowy i w odpowiednim momencie nastąpi wyjście kapitałowe z tej spółki. Uzyskane środki zostaną przekazane na realizację zadań w zakresie podstawowej działalności PKN Orlen, którą jest przerób ropy naftowej, produkcja i sprzedaż paliw oraz produktów petrochemicznych.</u>
          <u xml:id="u-4.9" who="#PiotrKearney">Każdy z polskich akcjonariuszy prowadzi bieżące analizy strategiczne. Chcemy wykorzystać obecny moment, kiedy nastąpił wzrost na rynkach finansowych i kapitałowych, kiedy odnotowano wzrost wartości spółek oraz zwiększenie liczby transakcji na rynku fuzji i przejęć. Jesteśmy usatysfakcjonowani, że polskim akcjonariuszom udało się w ub. r. osiągnąć porozumienie w sprawie strategii wyjścia kapitałowego z Polkomtela. Cieszymy się, że jesienią 2010 r. do polskich akcjonariuszy dołączył Vodafone, który również ogłosił zamiar sprzedaży posiadanych akcji spółki. Mogliśmy zatem złożyć ofertę sprzedaży 100% akcji Polkomtala. Przypuszczamy, że uzyskamy optymalną, czyli najwyższą cenę.</u>
          <u xml:id="u-4.10" who="#PiotrKearney">Jesienią ub. r. podjęliśmy decyzję o dokonaniu sprzedaży bezpośredniej. W II połowie 2010 r. trwały przygotowania spółki i akcjonariuszy do tego – dość złożonego ze względu na zaangażowanie wielu stron – procesu. Jest prowadzony z należytą starannością i zgodnie z najlepszymi standardami rynkowymi. Każdy z akcjonariuszy posiada doradcę finansowego, z którym wspólnie przeprowadza i koordynuje ten proces.</u>
          <u xml:id="u-4.11" who="#PiotrKearney">Umowy o zachowaniu poufności zawarte między akcjonariuszami a potencjalnymi inwestorami powodują, że nie możemy przekazywać szczegółowych informacji, które mogłyby mieć wpływ na przebieg procesu. Ujawnimy tylko to, co możemy powiedzieć. Na początku roku kontaktowaliśmy się z inwestorami. Oferta wzbudziła duże zainteresowanie. W lutym wpłynęły oferty wstępne. Obecnie trwa etap badania spółki przez wybranych przez nas inwestorów. Mamy nadzieję, że proces zakończy się w połowie bieżącego roku.</u>
          <u xml:id="u-4.12" who="#PiotrKearney">Dziękuję bardzo. Jesteśmy gotowi do udzielenia odpowiedzi na pytania państwa posłów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#TadeuszAziewicz">Dziękuję, panie dyrektorze.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#TadeuszAziewicz">Otwieram dyskusję. Kto z państwa chciałby zabrać głos?</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#TadeuszAziewicz">Pan poseł Ryszard Zbrzyzny, proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#RyszardZbrzyzny">Zastanawiam się nad przyczynami podjęcia decyzji o wyjściu kapitałowym z Polkomtela przez spółki – w mniejszym lub większym stopniu – kontrolowane przez Skarb Państwa. Dość długo zadawałem sobie to pytanie. Odpowiedź, która nasuwała mi się, potwierdził pan minister Grad. Otóż, pan minister na konferencji prasowej powiedział, iż „liczy na to, że spółki z udziałem Skarbu Państwa, które pracują obecnie nad sprzedażą posiadanych pakietów operatora telefonii komórkowej Polkomtel, przekażą większość przychodów z tej transakcji Skarbowi Państwa w formie dywidendy”.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#RyszardZbrzyzny">Pan minister potwierdził moje przypuszczenia. Głównym powodem wyjścia kapitałowego z Polkomtela spółek kontrolowanych przez Skarb Państwa jest zabezpieczenie kolejnej transzy przychodów do budżetu państwa, w tym przypadku poprzez dywidendy. Gdy spółka jest całkowicie kontrolowana przez Skarb Państwa, to wówczas cała dywidenda wpłynie do budżetu. Inna – gorsza – sytuacja występuje w przypadku choćby KGHM, w którym udział Skarbu Państwa wynosi 32% kapitału zakładowego. Czyli tylko 32% dywidendy wpłynęłoby do budżetu państwa. Może znajdą się inne sposoby odebrania pieniędzy pozyskanych ze sprzedaży akcji Polkomtela.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#RyszardZbrzyzny">Jakie? To pan minister już wielokrotnie przerabiał. Będziemy mieli do czynienia z prywatyzacjami krzyżowymi. W wyniku tej transakcji KGHM odnotuje nadpłynność finansową. Firma planuje osiągnięcie w 2011 r. zysku netto z działalności podstawowej na poziomie 3 mld – 4 mld zł. Jeżeli z tej transakcji uzyska kolejne 4 mld zł, to wystąpi bardzo duża nadpłynność. Firma będzie musiała coś zrobić z tymi środkami. Nie odłoży ich na książeczkę oszczędnościową.</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#RyszardZbrzyzny">Czemu to będzie służyć? Pan minister Grad odpowiedział: dalszej konsumpcji przychodów z prywatyzacji. Skoro Skarb Państwa nie może bezpośrednio sprzedać Polkomtela, to transakcji dokonują spółki kontrolowane przez Skarb Państwa.</u>
          <u xml:id="u-6.4" who="#RyszardZbrzyzny">Rozumiem motywację PKN Orlen w sprawie wyjścia kapitałowego z Polkomtela. PKN Orlen ma ogromne potrzeby związane z finansowaniem wątpliwej, bardzo politycznej inwestycji w Możejkach. Dla Orlenu jest to poważny problem. Wszystko wskazuje na to, że firmie bardzo potrzebne będą pieniądze. Zatem z PKN Orlen minister Skarbu Państwa nie uzyska tych środków. Natomiast KGHM będzie ponownie zobowiązany do uczestnictwa w realizacji programu prywatyzacji polskiej gospodarki. Może będzie kupował kolejne transze Taurona, kolejne sanatoria itp. i w ten sposób stanie się przedsiębiorstwem wielobranżowym. Będzie nie tylko wydobywał i produkował miedź, ale także buty, sznurówki i pastę do butów. Środki, które pozyska z dezinwestycji wpłyną – pośrednio – do budżetu państwa w wyniku realizacji programu prywatyzacji pana ministra Grada.</u>
          <u xml:id="u-6.5" who="#RyszardZbrzyzny">Uważam, że jest to działanie szkodliwe dla spółek Skarbu Państwa. Zwracam uwagę, że Polkomtel od 6 lat – co wynika z przedłożonych materiałów – osiąga zyski netto w wysokości powyżej 1 mld zł rocznie. Zatem wyjście kapitałowe spółek Skarbu Państwa z tego podmiotu jest nieuzasadnione. Dezinwestycja PKN Orlen nie powoduje, że spółki Skarbu Państwa przestaną kontrolować Polkomtel. Łączny udział polskich akcjonariuszy wynosi ponad 75%, bez PKN Orlen będzie wynosił ponad 50%.</u>
          <u xml:id="u-6.6" who="#RyszardZbrzyzny">Pan minister Grad w jednoznaczny sposób potwierdza, że głównym celem wyjścia kapitałowego spółek Skarbu Państwa z Polkomtela jest potrzeba pozyskania przez budżet państwa środków z tej transakcji na bieżącą konsumpcję. Nie można zgodzić się na taką politykę gospodarczą. Jest to działanie na szkodę wielu spółek kontrolowanych przez Skarb Państwa.</u>
          <u xml:id="u-6.7" who="#RyszardZbrzyzny">Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#TadeuszAziewicz">Dziękuję, panie pośle.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#TadeuszAziewicz">Kto z państwa chciałby jeszcze zabrać głos? Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#TadeuszAziewicz">Proszę pana ministra o udzielenie odpowiedzi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#MikołajBudzanowski">Nie było pytania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#TadeuszAziewicz">Był to głos w dyskusji. Ale wymaga odniesienia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#MikołajBudzanowski">We wszystkich spółkach Skarbu Państwa mamy do czynienia z procesem dezinwestycji w obszarach, które nie są związane z podstawowym profilem działalności danego podmiotu.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#MikołajBudzanowski">Zwracam uwagę, że decyzje w sprawie ostatecznego podziału dywidendy w tych spółkach nie zostały jeszcze podjęte. Nie wyprzedzajmy faktów. Decyzje będą uzależnione od sposobu w jaki dana spółka – PKN Orlen, KGHM czy PGE – będzie rekomendować podział zysku i pobrania dywidendy przez akcjonariusza, jakim jest Skarb Państwa. Wszystko zależy od zarządów spółek – na ile są w stanie przedstawić wiarygodne programy inwestycyjne.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#MikołajBudzanowski">Zgadzam się z panem posłem, że PKN Orlen jest w trudnej sytuacji, choć znacznie lepszej niż przed dwoma laty. Okres kryzysowy minął. Spółka będzie potrzebowała kapitału na rozwój, na inwestycje w zakresie wydobycia oraz na badanie i wydobywanie gazu łupkowego. To nie ulega wątpliwości. W przypadku PGE plan inwestycyjny w trzech obszarach: energetyki konwencjonalnej, odnawialnej, budowy elektrowni jądrowej to bardzo kosztowne projekty. Podobnie, jeśli chodzi o KGHM. Natomiast nie podjęto jeszcze decyzji w sprawie dywidend tych firm. Nie odbyły się walne zgromadzenia akcjonariuszy. Oczekujemy na wnioski zarządów spółek.</u>
          <u xml:id="u-10.3" who="#MikołajBudzanowski">Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#TadeuszAziewicz">Dziękuję, panie ministrze.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#TadeuszAziewicz">Pan poseł Ryszard Zbrzyzny, proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#RyszardZbrzyzny">Zgadzam się, że są to decyzje organów spółek na które Ministerstwo Skarbu Państwa teoretycznie nie ma wpływu. Podkreślam, teoretycznie. Walne zgromadzenia akcjonariuszy jeszcze nie odbyły się. Zostaną zwołane po zbilansowaniu 2011 r.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#RyszardZbrzyzny">Zwracam uwagę, że w swojej wypowiedzi dotyczącej sposobu zagospodarowania środków pochodzących ze sprzedaży Polkomtela cytowałem pana ministra Grada. Zatem nie są to moje spekulacje. Nie można zarzucać mi demagogii. Jeśli jest to demagogia, to nie mojego autorstwa.</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#RyszardZbrzyzny">PGE istotnie ma poważne plany inwestycyjne związane m.in. z energetyką atomową. Ale środki na ich finansowanie nie zostaną wydatkowane w 2011 r. Dlaczego PGE obecnie chce dokonać wyjścia kapitałowego z Polkomtela i pozyskać środki? Środki będą potrzebne PGE w kolejnych latach, a nie w bieżącym roku. Czy płynne zasoby, które PGE posiada w Polkomtelu muszą być teraz skonsumowane? Co będzie wówczas, kiedy PGE będzie musiało pokryć koszty inwestycji energetycznych? Sądzę, że dezinwestycja PGE w Polkomtelu nie jest działaniem strategicznym, które można byłoby akceptować w sposób jednoznaczny. Jest to działanie doraźne związane z sytuacją budżetu państwa.</u>
          <u xml:id="u-12.3" who="#RyszardZbrzyzny">Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#TadeuszAziewicz">Dziękuję, panie pośle.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#TadeuszAziewicz">Pan poseł Marek Suski, proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#MarekSuski">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, kolejny raz stawiam pytanie: gdzie jest pan minister Grad? Na wczorajszym posiedzeniu Komisja zajmowała się prywatyzacją Grupy Lotos, a pan minister przebywał gdzieś w kraju i zwoływał konferencję prasową. Mówił o prywatyzacji Polkomtela, co jest przedmiotem dzisiejszego posiedzenia. Wiemy, że minister jest w pełni sił fizycznych. Dlaczego nie pojawił się na posiedzeniu Komisji?</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#MarekSuski">W czasach ZSRR była funkcja...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#RenataZaremba">Przepraszam, panie przewodniczący, wypowiedź pana posła nie dotyczy przedmiotu dzisiejszego posiedzenia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#MarekSuski">...członka korespondenta Akademii Nauk.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#RenataZaremba">To nas nie interesuje.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#TadeuszAziewicz">Panie pośle, proszę do rzeczy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#MarekSuski">Być może minister Grad jest ministrem korespondentem. Zamiast uczestniczyć w posiedzeniach Komisji, organizuje w kraju konferencje prasowe.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#TadeuszAziewicz">Panie pośle, proszę do rzeczy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#MarekSuski">To jest jak najbardziej do rzeczy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#TadeuszAziewicz">To nie jest do rzeczy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#MarekSuski">Dzisiaj rząd przedstawia komisji sejmowej kolejne założenia do prywatyzacji, a minister jest nieobecny na posiedzeniu. Ministrem konstytucyjnym jest Aleksander Grad. Kolejny raz lekceważy parlament. Parlament jest instytucją wpisaną do konstytucji. Minister powinien przychodzić na posiedzenia Komisji. Jego obowiązkiem nie jest zwoływanie konferencji prasowych, lecz uczestnictwo w posiedzeniach Sejmu. Chyba, że minister przeszedł do jakiegoś podziemia prywatyzacyjnego skąd sprzedaje spółki Skarbu Państwa. Ale rozumiem, że parlament dotychczas funkcjonuje, jeszcze nie został przez was rozwiązany.</u>
          <u xml:id="u-23.1" who="#MarekSuski">Panie przewodniczący, składam wniosek formalny o zarządzenie przerwy do czasu przybycia na posiedzenie ministra Skarbu Państwa. Proszę doprowadzić ministra. Ma obowiązek bywać w parlamencie i składać posłom wyjaśnienia. Nie ma się z czego śmiać. Jeśli państwo śmiejecie się z tego, to proponuję, żebyście przeczytali...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#TadeuszAziewicz">Nie z tego śmieją się posłowie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#MarekSuski">Nie wiem, z czego śmieją się posłowie. Być może z tego, że pan minister jest nieobecny. Później będziecie mogli wyjaśnić z czego śmiejecie się.</u>
          <u xml:id="u-25.1" who="#MarekSuski">Zgłaszam wniosek o zarządzenie przerwy do czasu przybycia ministra Grada. Niech przedłoży nam sprawozdanie ze swoich działań. Jest zobowiązany do uczestnictwa w posiedzeniach Sejmu i Komisji. Jeśli dana kwestia dotyczy działalności ministerstwa, to powinien prezentować ją minister, a nie wysługiwać się zastępcami – z całym szacunkiem – fachowcami. Chyba, że minister nie jest fachowcem, nie potrafi stanąć przed nami i powiedzieć o swoich zamierzeniach.</u>
          <u xml:id="u-25.2" who="#MarekSuski">Wnoszę o przerwę i doprowadzenie ministra na posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#TadeuszAziewicz">Dziękuję, panie pośle za barwną wypowiedź. Poprawienie atmosfery na posiedzeniu Komisji na pewno jest wartością.</u>
          <u xml:id="u-26.1" who="#TadeuszAziewicz">Pan przewodniczący Włodzimierz Karpiński chciałby zgłosić wniosek przeciwny.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#WłodzimierzKarpiński">Panie przewodniczący, panie ministrze, Wysoka Komisjo, najlepszym dowodem na to, że parlament działa i jest emanacją woli suwerena jest to, że pan poseł Suski jest posłem. Słuchałem wypowiedzi pana posła, patrzyłem na posłów PiS, którzy śmiali się i potem zobaczyłem, że są skonfundowani, kiedy ich skarcił, że nie ma z czego się śmiać.</u>
          <u xml:id="u-27.1" who="#WłodzimierzKarpiński">Za dwa tygodnie Komisja będzie debatować nad wnioskiem Klubu PiS o votum nieufności dla ministra Skarbu Państwa Aleksandra Grada. Wydaje się, że pan poseł Suski powinien do tego czasu wykazać cierpliwość. Będzie miał szanse przedstawić wszystkie wątpliwości na posiedzeniu Komisji.</u>
          <u xml:id="u-27.2" who="#WłodzimierzKarpiński">Składam wniosek przeciwny.</u>
          <u xml:id="u-27.3" who="#WłodzimierzKarpiński">Bardzo proszę posłów PiS, a w szczególności ich ekspozyturę w osobie pana posła Suskiego o niedeprecjonowanie kompetencji wiceministrów, w tym pana ministra Budzanowskiego.</u>
          <u xml:id="u-27.4" who="#WłodzimierzKarpiński">Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#TadeuszAziewicz">Dziękuję, panie pośle.</u>
          <u xml:id="u-28.1" who="#TadeuszAziewicz">Przystępujemy do głosowania. Kto z państwa jest za przyjęciem wniosku zgłoszonego przez pana posła Suskiego?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#MarekSuski">Panie przewodniczący, zgłaszam protest. Powiedziałem, że bardzo cenię pana ministra Budzanowskiego, bo jest fachowcem. Proszę nie imputować mi słów, których nie wypowiedziałem. Chyba, że pan poseł nie ceni pana ministra.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#TadeuszAziewicz">Przyjmujemy wyjaśnienia pana posła. Jesteśmy w trakcie głosowania.</u>
          <u xml:id="u-30.1" who="#TadeuszAziewicz">Kto z państwa jest za przyjęciem wniosku zgłoszonego przez pana posła Marka Suskiego? Kto jest przeciw? Kto wstrzymał się? Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-30.2" who="#TadeuszAziewicz">Proszę o przedstawienie wyników.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#IwonaKubaszewska">7 głosów za, 12 przeciw, brak wstrzymujących.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#TadeuszAziewicz">Stwierdzam, że wniosek pana posła Marka Suskiego został odrzucony.</u>
          <u xml:id="u-32.1" who="#TadeuszAziewicz">Pan poseł Andrzej Jaworski, proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#AndrzejJaworski">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, wypowiedź pana posła Zbrzyznego jest dość istotna. Kiedy dyskutujemy o przekształceniach w Polkomtelu, a na posiedzeniu nie ma pana ministra Grada, to pytania powinny być skierowane do prezesów PGE i KGHM. W jaki sposób wyobrażają sobie realizację działania nie na szkodę spółki, kiedy są zmuszani do sprzedaży akcji Polkomtela, aby środki uzyskane z tej operacji były przekazane do Skarbu Państwa? Jest to dość dziwna koncepcja. Gdyby pan poseł Zbrzyzny nie powiedział, że cytuje wypowiedź ministra, to nie byłbym w stanie wymyślić takiego pytania.</u>
          <u xml:id="u-33.1" who="#AndrzejJaworski">PGE i KGHM muszą dbać o swoje interesy. Rozumiem, że posiadanie udziałów w Polkomtelu przynosi im konkretne korzyści. Natomiast będą musiały przeprowadzić operację na szkodę spółki. Prosiłbym pana ministra o odniesienie się do tej kwestii.</u>
          <u xml:id="u-33.2" who="#AndrzejJaworski">Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#TadeuszAziewicz">Dziękuję, panie pośle.</u>
          <u xml:id="u-34.1" who="#TadeuszAziewicz">Czy ktoś z państwa chciałby jeszcze zabrać głos? Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-34.2" who="#TadeuszAziewicz">Zamykam dyskusję. Proszę o udzielenie odpowiedzi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#MikołajBudzanowski">Prosiłbym o zabranie głosu przedstawiciela Polskiej Grupy Energetycznej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#TadeuszAziewicz">Proszę, panie dyrektorze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#MichałZalewski">Polska Grupa Energetyczna ma poważne plany inwestycyjne. Wpływy z ewentualnej transakcji będą zagospodarowane w duchu biznesowym. Program atomowy obejmuje 2020 r. i kolejne lata. Natomiast mamy istotne plany inwestycyjne w zakresie rzeczowym i kapitałowym przewidziane na najbliższe lata.</u>
          <u xml:id="u-37.1" who="#MichałZalewski">Udział PGE w Polkomtelu był traktowany jako inwestycja kapitałowa. Obecnie jest bardzo dobry czas na zamianę tej inwestycji na gotówkę i przeznaczenie jej na finansowanie projektów, które są nam potrzebne i biznesowo uzasadnione. Zwracam uwagę, że porozumienie akcjonariuszy w sprawie sprzedaży akcji Polkomtela umożliwi uzyskanie możliwie najlepszej ceny.</u>
          <u xml:id="u-37.2" who="#MichałZalewski">Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#TadeuszAziewicz">Dziękuję, panie dyrektorze.</u>
          <u xml:id="u-38.1" who="#TadeuszAziewicz">Pan poseł Sławomir Worach, proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#SławomirWorach">Pytanie dotyczyło zagospodarowania przez PGE środków uzyskanych ze sprzedaży akcji Polkomtela. Usłyszeliśmy, że środki zostaną zagospodarowane w duchu biznesowym. Co to znaczy? Prosiłbym o wskazanie potrzeb PGE w zakresie wydatkowania pozyskanej kwoty.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#TadeuszAziewicz">Przypominam, że Polska Grupa Energetyczna przedstawiła na forum Komisji swoje plany inwestycyjne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#SławomirWorach">Proszę o doprecyzowanie informacji, którą przekazał pan dyrektor.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#RyszardZbrzyzny">Minister Grad odpowiedział już na konferencji prasowej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#TadeuszAziewicz">Czy pan poseł Jaworski chciałby uzupełnić?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#AndrzejJaworski">Nie jestem usatysfakcjonowany uzyskanymi odpowiedziami. Rozumiem, że pan minister Grad odmiennie traktuje dwie różne spółki. PGE Polska Grupa Energetyczna SA będzie mogła zagospodarować te środki w duchu biznesowym. Natomiast KGHM nie będzie mógł ich zagospodarować, lecz będzie musiał w innym duchu przekazać je na inne cele, zgodnie z tym, co powiedział pan poseł Zbrzyzny.</u>
          <u xml:id="u-44.1" who="#AndrzejJaworski">W przypadku pozostawienia tych środków w PGE Polska Grupa Energetyczna, pojawiają się wątpliwości natury podatkowej. Program energetyczny realizuje spółka PGE Energia Jądrowa lub PGE EJ1, tych spółek jest zresztą dość sporo. Natomiast środki ze sprzedaży trafią bezpośrednio do PGE Polska Grupa Energetyczna. Zatem operacja finansowa będzie interesującym procesem, w którym środki będą zmniejszały się, co też budzi moje zdziwienie.</u>
          <u xml:id="u-44.2" who="#AndrzejJaworski">Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#TadeuszAziewicz">Dziękuję, panie pośle.</u>
          <u xml:id="u-45.1" who="#TadeuszAziewicz">Pan minister, proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#MikołajBudzanowski">Chciałbym wyjaśnić panu posłowi Jaworskiemu, że ostateczna decyzja zostanie podjęta na koniec roku bilansowego, czyli w 2012 r. Dzisiaj nie można jednoznacznie przewidzieć wyniku finansowego tych trzech spółek i zakładać jaka kwota zostanie pobrana w formie dywidendy. Powtarzam – decyzja będzie zależała od projektów inwestycyjnych zgłoszonych przez zarządy i sposobu wykorzystania funduszy pochodzących z dezinwestycji w Polkomtelu i zysku wypracowanego za 2011 r. Będzie podjęta przed czerwcem 2012 r.</u>
          <u xml:id="u-46.1" who="#MikołajBudzanowski">Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#TadeuszAziewicz">Dziękuję, panie ministrze.</u>
          <u xml:id="u-47.1" who="#TadeuszAziewicz">Chciałbym poinformować, że wpłynął wniosek grupy posłów Klubu Parlamentarnego Prawo i Sprawiedliwość o zwołanie posiedzenia Komisji Skarbu Państwa w sprawie polityki dotyczącej złóż prowadzonej przez KGHM Polska Miedź oraz decyzji Ministerstwa Środowiska przyznającej spółkom zagranicznym wieloletnie koncesje na poszukiwanie złóż rud miedzi. Zwołam posiedzenie w tej sprawie. Proszę oczekiwać konkretnych propozycji w połowie maja br.</u>
          <u xml:id="u-47.2" who="#TadeuszAziewicz">Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja przyjęła informację przedstawioną przez pana ministra. Nie słyszę sprzeciwu.</u>
          <u xml:id="u-47.3" who="#TadeuszAziewicz">Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>