text_structure.xml
78.8 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#TadeuszAziewicz">Otwieram posiedzenie Komisji Skarbu Państwa. Witam panie posłanki i panów posłów oraz zaproszonych gości z podsekretarzem stanu w Ministerstwie Skarbu Państwa, panem Zdzisławem Gawlikiem. Witam prezesa zarządu PLL LOT pana Macieja Piroga wraz ze współpracownikami. Witam przedstawicieli związków zawodowych.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#TadeuszAziewicz">Stwierdzam przyjęcie protokołu z poprzedniego posiedzenia wobec niewniesienia zastrzeżeń.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#TadeuszAziewicz">Porządek dzienny dzisiejszego posiedzenia przewiduje informację na temat bieżącej sytuacji, strategii rozwoju i prywatyzacji PLL LOT. Temat dzisiejszego posiedzenia został przewidziany w planie pracy Komisji. Otrzymałem również pismo od organizacji związkowych, w którym związkowcy proszą o zwołanie posiedzenia Komisji w tej sprawie. W tym przypadku zbiegły się dwie inicjatywy. Czy są uwagi do porządku dziennego? Nie widzę zgłoszeń. Stwierdzam przyjęcie porządku dziennego.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#TadeuszAziewicz">Proszę pana ministra Zdzisława Gawlika o przedstawienie informacji.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#ZdzisławGawlik">Panie przewodniczący, szanowni państwo, dziękuję za zainteresowanie Komisji problematyką PLL LOT. Sytuacja w PLL LOT oraz grupie kapitałowej jest dynamiczna. W 2010 r. doszło do kolejnych zmian w zarządzie spółki. Jesienią ub.r. prezes Sebastian Mikosz zrezygnował z kierowania firmą. Na stanowisko prezesa rada nadzorcza powołała pana Marcina Piroga, który uczestniczy w dzisiejszym posiedzeniu. Członkiem zarządu ds. finansowych został pan Zbigniew Mazur, od kilku lat związany z przedsiębiorstwem. Chciałbym powitać na dzisiejszym posiedzeniu dwóch członków zarządu, pana Wojciecha Bańkowskiego i panią Wiesławę Musiał, która została wybrana przez pracowników do zarządu spółki. 31 stycznia br. rada nadzorcza odwołała członka zarządu ds. handlowych pana Leszka Narowskiego.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#ZdzisławGawlik">Kryzys w branży lotniczej w maksymalnym stopniu dotyka przede wszystkim podmioty, które są ostatnim ogniwem w wymianie usług w zakresie przewozów lotniczych. PLL LOT świadczy usługi w tym zakresie. Kryzys dotknął wszystkich przewoźników w Europie i na świecie, w tym i LOT. Trudna sytuacja ekonomiczno-finansowa przedsiębiorstwa powoduje potrzebę zintensyfikowania procesów restrukturyzacji w wszystkich obszarach działalności spółki. Restrukturyzacja obejmie restrukturyzację finansową, restrukturyzację majątkową oraz restrukturyzację zatrudnienia.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#ZdzisławGawlik">W ramach restrukturyzacji majątkowej na przełomie 2010 i 2011 r. sprzedane zostały dwie spółki: LOT Services oraz LOT Catering, w których PLL LOT posiadał 100% udziałów. Nabywcami tych podmiotów zostały odpowiednio LOT Cargo oraz RFG. Są to spółki z wyłącznym udziałem Skarbu Państwa.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#ZdzisławGawlik">Walne zgromadzenie akcjonariuszy wyraziło zgodę na sprzedaż udziałów PLL LOT w Casinos Poland i w LOT AMS. Spółka LOT AMS utworzona w lipcu 2010 r. obejmuje pion techniczny firmy. Chciałbym zwrócić uwagę, że wielu zarządom nie udało się przeprowadzić restrukturyzacji pionu technicznego. Utworzenie spółki na bazie pionu technicznego PLL LOT jest pierwszym krokiem w procesie restrukturyzacji.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#ZdzisławGawlik">W ramach restrukturyzacji finansowej prowadzono negocjacje w sprawie porozumienia z głównymi wierzycielami. Chodziło o zobowiązania z tytułu zamkniętych w 2009 r. transakcji terminowych. Zobowiązania spłacane są sukcesywnie na dobrych warunkach.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#ZdzisławGawlik">Chciałbym podkreślić, że wszystkie operacje w sferze majątkowej prowadzone są na zasadach konkurencyjnych tak, aby nie były narażone na zarzut udzielania pomocy publicznej. Każda z transakcji poprzedzana jest stosowną analizą. Zachowane jest pełne bezpieczeństwo transakcji, co potwierdzają firmy doradcze.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#ZdzisławGawlik">Intencją realizowanych procesów restrukturyzacji było przede wszystkim zmniejszenie skutków kryzysu, optymalizacja kosztów, podniesienie jakości usług świadczonych przez PLL LOT oraz wzrost konkurencyjności przedsiębiorstwa. Chciałbym zaznaczyć, że proces restrukturyzacji nie zagraża interesom handlowym i funkcjonowaniu PLL LOT.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#ZdzisławGawlik">Prosiłbym pana prezesa o przedstawienie wyniku finansowego za 2010 r. oraz strategii realizowanej przez spółkę. Z perspektywy właściciela można stwierdzić, że przygotowana i realizowana przez spółkę nowa siatka połączeń wskazuje, że decyzje podejmowane przez PLL LOT były zasadne.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#ZdzisławGawlik">Prosiłbym również pana prezesa o przedstawienie informacji na temat przyszłości floty. Wiem, że w połowie stycznia odbyły się rozmowy z Boeingiem. W spotkaniach brali udział prezes zarządu, pan Marcin Piróg i przewodniczący rady nadzorczej, pan Jacek Krawczyk.</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#ZdzisławGawlik">Przechodząc do kwestii prywatyzacji PLL LOT, chciałbym zauważyć, że jest to bardzo trudny proces. Intencją ministra skarbu państwa jest, aby proces prywatyzacji został rozpoczęty przez podwyższenie kapitału zakładowego spółki. Równocześnie chcemy, aby proces prywatyzacji spółki nie był wymuszony. Chcemy mieć wpływ zarówno na wybór partnera, jak i negocjacje warunków prywatyzacji.</u>
<u xml:id="u-2.10" who="#ZdzisławGawlik">Realizując proces restrukturyzacji spółki, chcemy zaproponować przyszłemu inwestorowi wykorzystanie jej atutów.</u>
<u xml:id="u-2.11" who="#ZdzisławGawlik">Jeżeli pan przewodniczący pozwoli, to prosiłbym teraz pana prezesa o zabranie głosu. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#TadeuszAziewicz">Dziękuję, panie ministrze. Proszę prezesa PLL LOT, pana Marcina Piroga o przedstawienie informacji.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#MarcinPiróg">Pierwszy raz uczestniczę w posiedzeniu Komisji. Chciałbym rozpocząć swoje wystąpienie od przedstawienia wyniku za ubiegły i prognozy na bieżący rok. Chciałbym podkreślić, że wynik operacyjny PLL LOT za 2010 r. jest dużo lepszy niż w 2009 r. Odnotowaliśmy poprawę o ponad 50 mln zł. Niestety, wynik operacyjny jest ujemny, bo strata wynosi 160 mln zł. Chciałbym dodać, że budżet spółki, zatwierdzony w ostatni poniedziałek przez radę nadzorczą, przewiduje poprawę wyniku o ponad 100 mln zł. Oznacza to, że nasz wynik operacyjny w 2011 r. powinien być na poziomie minus 54 mln zł.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#MarcinPiróg">Strategia, którą obecnie wdrażamy w PLL LOT, przynosi wymierne rezultaty w zakresie liczby pasażerów i wyników sprzedaży. W 2010 r. spółka przewiozła o pół miliona pasażerów więcej niż w 2009 r. Następne pół miliona pasażerów więcej zamierzamy przewieźć w bieżącym roku, mimo pewnych ograniczeń związanych z flotą, którą dysponujemy. Jest to 10% wzrost w ruchu pasażerskim i dużo większa dynamika od odnotowanej w całej branży.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#MarcinPiróg">W Europie, po dobrym początku i bardzo dobrym II kwartale 2010 r., od lipca–sierpnia dynamika zaczęła nieco spadać. Ostatnie miesiące, zwłaszcza grudzień, kiedy wystąpiły poważne problemy pogodowe i wiele portów europejskich zostało zamkniętych, spowodowały, że rok, który miał być bardzo dobry okazał się tylko dobry. Ale są dobre perspektywy na przyszłość. Niemniej jednak, większość linii europejskich zrzeszonych w Association of European Airlines notuje straty. PLL LOT nie jest odosobnionym przypadkiem w tym zakresie. W Europie Środkowo-Wschodniej wszystkie linie lotnicze odnotowują straty.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#MarcinPiróg">Planujemy wzmocnienie siatki połączeń i zwiększenie ruchu pasażerskiego, zarówno w kraju, jak i w Europie. Oczekujemy na samolot Dreamliner, który powinien być dostarczony na początku 2012 r. Umożliwi on realizację naszej strategii na długich dystansach.</u>
<u xml:id="u-4.4" who="#MarcinPiróg">Odnotowaliśmy postęp w zakresie sprzedaży. Przychody netto kształtują się na poziomie 3 mld zł. Niestety, to nie przekłada się na pozytywny wynik operacyjny. Wynik operacyjny w 2011 r. wyniesie minus 54 mln zł. Bieżący rok powinien być ostatnim, w którym PLL LOT odnotuje ujemny wynik operacyjny. Natomiast wynik netto, dzięki pewnym transakcjom, o których wspomniał pan minister, będzie pozytywny.</u>
<u xml:id="u-4.5" who="#MarcinPiróg">W ostatni poniedziałek przedstawiliśmy radzie nadzorczej strategię spółki. Zatytułowaliśmy ją „Wschód spotyka się z Zachodem”. Strategia zakłada, że port lotniczy w Warszawie będzie portem transferowym. Chcemy realizować jak najwięcej średnio– i długodystansowych połączeń, albo z rynku polskiego przez Warszawę na Wschód lub Zachód, albo na rynek domestic.</u>
<u xml:id="u-4.6" who="#MarcinPiróg">W prasie często pojawiają się informacje dotyczące wycofywania się PLL LOT z pewnych kierunków. Chciałbym zaznaczyć, że nie są one do końca prawdziwe. Latamy do 8 regionalnych portów w Polsce. Na tych kierunkach notujemy regularny wzrost ruchu pasażerskiego. W 2010 r., w porównaniu do 2009 r. ruch pasażerski wzrósł – w zależności od portu – od 4 do 62%. Zamknęliśmy wprawdzie 4 połączenia regionalne ze względu na wyniki finansowe, ale jednocześnie w ubiegłym roku otworzyliśmy 10 nowych połączeń, przede wszystkim na Wschodzie, w tym długodystansowe do Hanoi, a także otworzyliśmy port lotniczy w Bydgoszczy.</u>
<u xml:id="u-4.7" who="#MarcinPiróg">Strategia PLL LOT przynosi konkretne – pozytywne – rezultaty. Jeśli spojrzeć na warszawski port transferowy, to nasz udział w rynku systematycznie wzrasta od 8 kwartałów. Obecnie wynosi 55%. Jest to poziom, którego w Warszawie PLL LOT nie miał od długich lat. Natomiast w portach regionalnych nasze udziały rynkowe rosną lub zmniejszają się, ale podkreślam, w każdym z portów wzrasta ruch pasażerski.</u>
<u xml:id="u-4.8" who="#MarcinPiróg">Pan minister wspomniał o wizycie u Boeinga. Prasa pisze o Dreamlinerze. Chciałbym poinformować, że wznowiono loty, które pozwolą na certyfikację samolotu, ale nie wiadomo, kiedy Boeing ją otrzyma. Boeing potwierdził pierwsze dostawy Dreamlinera w III kwartale br. Pierwszym odbiorcą jest japońska linia ANA. Japoński przewoźnik miał otrzymać samolot w połowie lutego br. Boeing poinformował, że prawdopodobnie dostawa zostanie zrealizowana na przełomie lipca i sierpnia. Można zatem przypuszczać, że opóźnienie w dostawie będzie również dotyczyć PLL LOT. Jest to siódme opóźnienie Boeinga. Mieliśmy otrzymać samoloty w październiku 2008 r. Czekając na Dreamlinery korzystamy z coraz bardziej wyeksploatowanych samolotów 767. Obecnie posiadamy 5 tego rodzaju maszyn. Nie inwestujemy w nie, co niestety przekłada się na ich jakość. Jest to poważny problem. Wykorzystujemy wszelkie moce i naciski, aby wpłynąć na Boeinga, żeby jak najwcześniej otrzymać Dreamlinera.</u>
<u xml:id="u-4.9" who="#MarcinPiróg">Celem naszej wizyty nie było negocjowanie nowych odszkodowań. Potrzebny jest nam nowy samolot. Wraz z panem przewodniczącym Krawczykiem daliśmy jasno do zrozumienia, że realizacja strategii PLL LOT zakładającej otwieranie długodystansowych kierunków azjatyckich w I kwartale 2012 r. zależy od dostawy nowego samolotu. Podkreśliliśmy, że odpowiedzialność za jego dostarczenie spoczywa na Boeingu. Zwróciliśmy uwagę, że jeśli Boeing nie może dostarczyć Dreamlinera, to oczekujemy na dostarczenie maszyny, która umożliwi nam realizowanie połączeń do Pekinu, Szanghaju czy Tokio.</u>
<u xml:id="u-4.10" who="#MarcinPiróg">Jednym z istotnych czynników umożliwiających realizację strategii jest pozwolenie na przeloty nad Syberią. Inna trasa jest nieopłacalna. Planujemy uzyskać stosowne pozwolenie przed otwarciem połączeń wschodnich. Mamy konkretny plan w tym zakresie.</u>
<u xml:id="u-4.11" who="#MarcinPiróg">Dziękuję bardzo. Jestem gotów do odpowiedzi na państwa pytania.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#TadeuszAziewicz">Dziękuję, panie prezesie. Otwieram dyskusję. Kto z państwa chciałby zabrać głos? Pan przewodniczący Dawid Jackiewicz, proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#DawidJackiewicz">Panie ministrze, panie prezesie, chciałbym więcej dowiedzieć się na temat waszej strategii wobec Boeinga. Chodzi o niezrealizowaną do dnia dzisiejszego umowę na dostarczenie – bodajże – 8 Dreamlinerów. Pamiętam, że kiedy w 2007 r. dyskutowaliśmy na posiedzeniu Komisji Skarbu Państwa o niedostarczeniu tych maszyn, to już wówczas usłyszałem, iż nie opłaca się dochodzić różnego rodzaju odszkodowań, ponieważ dla nas najważniejsze jest otrzymanie samolotów.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#DawidJackiewicz">Minął 2007 r. i kolejne lata. Nie otrzymaliśmy maszyn. Rozumiem, że państwo nie dochodzicie również odszkodowań z tego tytułu. Prosiłbym o wytłumaczenie tej filozofii postępowania. Być może wkradł się jakiś błąd, ale tak zrozumiałem wypowiedź pana prezesa: nie mamy maszyn, mimo że upłynęło 4 lata od momentu, kiedy miały być dostarczone – nie dochodzimy naszych roszczeń. Nie rozumiem tej filozofii postępowania.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#TadeuszAziewicz">Dziękuję, panie pośle. Pan poseł Andrzej Jaworski, proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#AndrzejJaworski">Mam kilka pytań do pana prezesa. Czy pan prezes lata samolotami PLL LOT i na jakich liniach? Czy pan prezes zaobserwował, że tam, gdzie LOT dobrze funkcjonował na skutek polityki firmy pasażerowie przesiadają się na samoloty Lufthansy? Lufthansa obniża ceny i oferuje atrakcyjne warunki. Zazwyczaj dzieje się to w momencie, gdy wydaje się, że połączenia PLL LOT dobrze funkcjonują.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#AndrzejJaworski">Pasażerowie chwalili loty do Stanów Zjednoczonych i Kanady. Spółka wprowadziła odpłatność za napoje, w tym alkoholowe, co zostało źle przyjęte przez pasażerów. Lufthansa w tym samym czasie obniżyła cenę biletów. Chciałbym też zwrócić uwagę, że bardziej opłacalny jest lot do Rzymu z przesiadką we Frankfurcie lub w Monachium niż bezpośredni rejs LOT z Warszawy do Rzymu, bo bilet jest dużo tańszy.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#AndrzejJaworski">Czy spółki Skarbu Państwa i spółki samorządowe straciły zaufanie do PLL LOT i informacji przekazywanych przez przewoźnika? Podaje się liczbę pasażerów. Natomiast spółki obsługujące pasażerów w Warszawie nie wierzą w te dane i dodatkowo każą wydawać każdemu pasażerowi kartę wstępu do autobusu, aby kierowca mógł policzyć, ilu pasażerów naprawdę poleciało tym samolotem. Wydaje się, że jeśli firmy państwowe i samorządowe nie mają zaufania do PLL LOT na tym poziomie, to nie jest to sytuacja normalna.</u>
<u xml:id="u-8.3" who="#AndrzejJaworski">Chciałbym zwrócić uwagę, że wiceprezes został odwołany w momencie, gdy – jak informowała prasa – negocjowano zakres jego obowiązków. Dlaczego został odwołany w dość nagłym trybie? Kto przejął jego obowiązki? Czy LOT nie straci na tej zmianie?</u>
<u xml:id="u-8.4" who="#AndrzejJaworski">Kolejne pytania pozostawiam na drugą turę. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#TadeuszAziewicz">Dziękuję, panie pośle. Pani poseł Marzenna Drab, proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#MarzennaDrab">W przedłożonym materiale czytamy: „W spółce prowadzone są działania mające na celu zmniejszenie skutków kryzysu i zapobieżenie niekorzystnym tendencjom rynkowym”. Prosiłabym o bardziej szczegółową informację na temat tych działań i ich efektu.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#MarzennaDrab">W planie restrukturyzacji przyjęto założenie, że część kosztów restrukturyzacji zostanie pokryta ze środków uzyskanych ze zbycia nieruchomości. O jakie koszty chodzi? Jaka część zbytego majątku sfinansuje proces restrukturyzacji spółki?</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#TadeuszAziewicz">Dziękuję, pani poseł. Pan poseł Sławomir Worach, proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#SławomirWorach">Wydaje się, że niedawny głęboki kryzys rynku lotniczego przyśpieszył – nie wiadomo czy słusznie – trendy prywatyzacyjne. W przypadku PLL LOT potencjalnymi inwestorami mogliby być więksi przewoźnicy europejscy: Air France, British Airways czy Lufthansa.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#SławomirWorach">Sądzę, że sytuację PLL LOT należy rozpatrywać w kontekście międzynarodowym. Niedawno rozpoczął się proces łączenia dużych przewoźników amerykańskich. Łączą się w grupę, która stanowi poważny podmiot na tym rynku. Można przypuszczać, że w ciągu najbliższych lat globalny rynek lotniczy, na którym działa również PLL LOT, będzie zdominowany przez 3 podstawowe grupy: linii europejskich, linii amerykańskich i azjatyckich.</u>
<u xml:id="u-12.2" who="#SławomirWorach">Czy globalne trendy będą miały istotny wpływ na przyszłość PLL LOT? W jaki sposób będzie kształtowała się możliwość rozwoju sieci połączeń dalekiego zasięgu, bo na tych połączeniach powinno zależeć PLL LOT? Jaka jest realna możliwość wejścia spółki na rynki azjatyckie? Rozumiem, że ta kwestia jest zapisana w strategii, o której mówił pan prezes. Jakie są realne szanse wejścia na ten rynek?</u>
<u xml:id="u-12.3" who="#SławomirWorach">Czy ścieżka prywatyzacyjna jest najlepsza dla PLL LOT? Można wybrać inną drogę, np. dołączyć się do jednej z umów joint venture, jak uczyniła Alitalia, która od ponad roku funkcjonuje w większej grupie przewoźników europejskich. Grupa Air France ma również umowę joint venture. Czy to nie jest szansa na rozwój PLL LOT, zamiast pozyskiwania potencjalnego inwestora: Air France, British Airways czy Lufthansy, które funkcjonują w grupach dużych przewoźników europejskich?</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#TadeuszAziewicz">Dziękuję, panie pośle. Pan poseł Ryszard Zbrzyzny, proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#RyszardZbrzyzny">Chciałbym poruszyć kwestie ekonomiczne. Lektura przedłożonego materiału nakazywałaby zadowolenie z powodu zmniejszenia się straty, także na działalności operacyjnej. Wynik finansowy netto w kolejnych trzech latach jest również ujemny, aczkolwiek poprawia się.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#RyszardZbrzyzny">Niemniej jednak, zagłębiając się w treść informacji oraz słuchając wypowiedzi pana ministra i pana prezesa pojawiają się wątpliwości. Nie dysponuję pełną wiedzą na temat sytuacji ekonomicznej PLL LOT i statystycznego wyniku na koniec 2010 r. w porównaniu do 2009 r., ale odnoszę wrażenie, iż jest on nieprawdziwy. Dlatego, że w tym okresie zbyto wiele składników majątkowych spółki. Pojawia się zatem pytanie, w jaki sposób przychody ze sprzedaży majątku wpłynęły na wynik finansowy? Czy bez przychodów z tytułu sprzedaży majątku wynik byłby lepszy niż w 2009 r.? Mam poważne wątpliwości w tym zakresie. Zwracam uwagę, że w dalszej części materiału pojawia się informacja, że przychody z tytułu zbycia majątku przekroczyły kwotę 250 mln zł. Zatem jeśli w zestawieniu twierdzi się, że w 2009 r. wynik finansowy netto wyniósł minus 168 mln zł, a w 2010 r. – minus 52 mln zł, to rachunki się nie zgadzają.</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#RyszardZbrzyzny">Zmniejszono stan zatrudnienia o 1/3. Jest to poważna redukcja. Gdzie jest granica? Ilu pracowników można jeszcze zwolnić z tej spółki, aby mogła funkcjonować? Nie wyobrażam sobie samolotów latających bez pilotów. Być może w nieodległej przyszłości będą latać z wykorzystaniem joysticków, ale ktoś na ziemi musi je obsługiwać. Gdzie tkwi granica zabezpieczenia odpowiedniego poziomu usługi dla pasażerów?</u>
<u xml:id="u-14.3" who="#RyszardZbrzyzny">Przychody z działalności podstawowej w 2010 r. wzrosły o ok. 10%, wzrosła liczba pasażerów, ale zmniejszył się udział PLL LOT w rynku. To znaczy, że rynek wzrastał szybciej niż przychody LOT i liczba przewiezionych pasażerów. Wszystko wskazuje na to, że z roku na rok zmniejsza się, na rzecz zagranicznych przewoźników, udział PLL LOT w polskim rynku lotniczych przewozów pasażerskich. W materiale wymienia się dwóch przewoźników, których udział w rynku jest zbliżony do udziału PLL LOT. Zapewne – jeżeli wszystko będzie tak jak dotychczas – niebawem przekroczą ten poziom. Pojawia się pytanie – dokąd zmierzacie? Czy do doprowadzenia do upadłości spółki i sprywatyzowania jej w procesie upadłościowym? Taki scenariusz jest możliwy. Będzie się bronił ze społecznego punktu widzenia. Nie było wyjścia, spółka musi w jakiś sposób rozliczyć się z kontrahentami i wierzycielami. Być może na bazie upadającego podmiotu powstanie jakiś przewoźnik.</u>
<u xml:id="u-14.4" who="#RyszardZbrzyzny">Jak do tego, co dzieje się wokół spółki i w niej samej, ma się specustawa o PLL LOT? Przypominam, że specustawa przewiduje, iż Skarb Państwa zachowa kontrolny pakiet, czyli PLL LOT będzie przewoźnikiem narodowym. Jeżeli jednak będzie postępowała wyprzedaż majątku spółki, to niebawem okaże się, że z narodowego przewoźnika pozostanie jedynie logo. Dowiedziałem się, że wczoraj rada nadzorcza podjęła kolejną decyzję o wyprzedaży składników majątku – magazynów, hangarów i innego sprzętu służącego obsłudze samolotów. Co jeszcze zostało do sprzedania? Czy w PLL LOT jest realizowana strategia ratowania spółki przez kolejne miesiące – do wyborów parlamentarnych – aby uniknąć awantury o międzynarodowym lub krajowym wymiarze? Jak długo będziecie sprzedawać kolejne składniki mienia przedsiębiorstwa, aby jako tako ono funkcjonowało? Któregoś dnia nie będzie już co sprzedać. Przyjdzie komornik, a następnie komisarz, który będzie zarządzał spółką zamiast pana prezesa.</u>
<u xml:id="u-14.5" who="#RyszardZbrzyzny">Panie ministrze, panie prezesie, dokąd zmierzacie? Dlaczego pozwalacie na ograbianie Skarbu Państwa? Majątek PLL LOT jest majątkiem Skarbu Państwa. Wkrótce niewiele z niego zostanie. Będzie całkowicie skonsumowany. Pozostanie tylko szyld.</u>
<u xml:id="u-14.6" who="#RyszardZbrzyzny">Zwracam uwagę na problemy społeczne. W grupie kapitałowej pracuje ok. 7 tys. pracowników. Jest to znacząca grupa. Są to ludzie wyspecjalizowani w – unikalnym w kraju – zawodzie. Zapewne trudno będzie pozyskać takich fachowców.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#TadeuszAziewicz">Dziękuję, panie pośle. Pan poseł Marek Suski, proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#MarekSuski">Wszystkie dane nie są tak optymistyczne, jakby wynikało z wypowiedzi pana prezesa. Czy jest strategia – poza zapewnieniami – która przewiduje poprawę sytuacji PLL LOT? Z przedłożonego materiału wynika, że od kilku lat spółka notuje straty i jest coraz bardziej zadłużona. Już teraz wierzyciel mógłby zwrócić się do sądu z wnioskiem o ogłoszenie upadłości, ale nie opłaca się mu takie postępowanie, bo odzyskanie pieniędzy byłoby niemożliwe. Wydaje się, że bez działań Skarbu Państwa spółka – nawet gdyby zbilansowała koszty i wydatki – nie ma perspektywy wyjścia z długów, chyba że jest jakaś strategia w tym zakresie. Prosiłbym o informacje na ten temat.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#MarekSuski">W przedłożonym materiale, w części dotyczącej restrukturyzacji jest mowa o przygotowywaniu transakcji zbycia udziałów spółki Casinos Poland z siedzibą w Warszawie. Prosiłbym o informacje na temat ceny i celowości sprzedaży tych udziałów. Czy PLL LOT nie wyzbywa się dochodowego interesu?</u>
<u xml:id="u-16.2" who="#MarekSuski">Druga informacja w tej części materiału dotyczy sprzedaży siedziby PLL LOT na warunkach umożliwiających dalsze korzystanie z budynku. Czy ta transakcja jest konieczna? Spółka sprzeda majątek i będzie dzierżawić jego część. Będzie uiszczać czynsz z tytułu dzierżawy. Czy ta operacja ma sens z biznesowego punktu widzenia? Prosiłbym o wyjaśnienia w tej kwestii. Sprzedaż budynku siedziby wskazuje, że firma zmierza do samolikwidacji.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#TadeuszAziewicz">Dziękuję, panie pośle. Pan poseł Michał Szczerba, proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#MichałSzczerba">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, mimo dotychczasowych uwag, wystąpienia pana ministra Gawlika i pana prezesa Piroga budzą nadzieję, co trzeba specjalnie podkreślić. Widać, że nowy prezes i nowy zarząd mają wizję rozwoju, a szczególnie restrukturyzacji we wszystkich sferach działalności spółki. Tworzenie nowej siatki połączeń lotniczych na kierunku Wschód–Zachód pozwala przypuszczać, że polski przewoźnik narodowy wejdzie na rynek, na którym jest ograniczona konkurencja, a jednocześnie obserwuje się wysoki wzrost zainteresowania ruchem pasażerskim. Cieszę się, że nowe kierunki...</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#TadeuszAziewicz">Panie pośle, pan poseł Szczerba nie przeszkadzał, kiedy pan zabierał głos. Nie komentowaliśmy wypowiedzi pana posła.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#MichałSzczerba">Skomentuję wypowiedź pana posła Jaworskiego, ale w innym kontekście.</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#MichałSzczerba">Nowe kierunki są bardzo ważne. Posłowie pracujący w Komisji Spraw Zagranicznych i w grupach bilateralnych przez wiele lat zabiegali o uruchomienie nowych połączeń lotniczych do Tbilisi, Erewania, Kaliningradu, Tallina czy Bratysławy. Uważam, że działania spółki w tym zakresie są racjonalne. Plany związane z uruchomieniem kierunków azjatyckich są również bardzo ważne. Myślę, że uruchomienie połączeń do Hanoi będzie przykładem kierunku, w który warto inwestować. Wymaga to nowej floty. Uważam, że inicjatywy podjęte w ramach restrukturyzacji operacyjnej są cenne. Sądzę, że poprawa wyniku operacyjnego w bieżącym i przyszłym roku, wzrost liczby połączeń, wzmacnianie i rozwój siatki połączeń, odnowienie floty – to kierunki, na które zgadzają się wszyscy posłowie bez względu na to, czy należą do koalicji czy opozycji.</u>
<u xml:id="u-20.2" who="#MichałSzczerba">Jestem pod wrażeniem wielu cennych uwag pana posła Jaworskiego, które – jak rozumiem – wynikają z autopsji, a nie tylko z zasłyszanych informacji. Mam nadzieje, że zarząd spółki pozytywnie je rozpatrzy.</u>
<u xml:id="u-20.3" who="#MichałSzczerba">Chciałbym również zwrócić uwagę na wystąpienie pana posła Zbrzyznego, który jako związkowiec poruszył kwestię społeczną. Powinniśmy mieć świadomość, że działania restrukturyzacyjne i prywatyzacyjne w PLL LOT były utrudniane od wielu lat. Zwracam uwagę na niebywały wskaźnik uzwiązkowienia załogi – 50% pracowników należy do związków zawodowych. Każdy zarząd musi zwracać uwagę na kwestię społeczną, o której mówił pan poseł Zbrzyzny.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#TadeuszAziewicz">Dziękuję, panie pośle. Pan poseł Ryszard Zbrzyzny, ad vocem.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#RyszardZbrzyzny">Wiem, że dla posłów Platformy Obywatelskiej, szczególnie dla pana posła Szczerby, byłoby najlepiej, gdyby w PLL LOT nie było związków zawodowych. Spółka obecnie znajdowałaby się w kwitnącym stanie i osiągałaby miliardowe zyski netto. Gratuluję dobrego samopoczucia.</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#RyszardZbrzyzny">Chciałbym zwrócić uwagę, że 50% poziom uzwiązkowienia jest poziomem średnim. Znam firmy, w których poziom uzwiązkowienia wynosi ponad 90%. Jeśli pan poseł jest zainteresowany, to w przerwie posiedzenia mogę powiedzieć panu posłowi, gdzie się znajdują.</u>
<u xml:id="u-22.2" who="#RyszardZbrzyzny">Wypowiadam się nie jako związkowiec, lecz jako poseł na Sejm RP i pełnoprawny członek Komisji Skarbu Państwa. Chciałem zwrócić uwagę nie na elementy PR, którymi posługiwał się pan poseł, lecz na fakty. Proszę uważnie przeczytać przedłożony materiał. Można tam znaleźć optymistyczną informację, że kapitał własny spółki za 12 miesięcy 2010 r. przyjmuje wartość 525 mln zł. Ale kolejne zdanie nie jest optymistyczne. Zobowiązania długoterminowe wynoszą 787,6 mln zł, a krótkoterminowe – 802,7 mln zł. Łącznie zobowiązania wynoszą 1,6 mld zł. Jeżeli pan poseł ma nadal dobre samopoczucie, to gratuluję.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#TadeuszAziewicz">Dziękuję, panie pośle. Chciałbym zaapelować do wszystkich mówców o zwięzłość. W posiedzeniu uczestniczą goście, którzy chcieliby wziąć udział w debacie. Jeden z panów posłów sygnalizował życzenie przeprowadzenia drugiej tury. Zwracam uwagę, że mamy ograniczony czas na korzystanie z sali.</u>
<u xml:id="u-23.1" who="#TadeuszAziewicz">Proszę o zabranie głosu przedstawicielkę związków zawodowych.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#KatarzynaRoszewska">Dlaczego w pierwszej kolejności dokonuje się sprzedaży majątku, bez restrukturyzacji działalności przewozowej? Jakie są powody ponoszenia corocznie przez PLL LOT strat na działalności podstawowej, czyli działalności przewozowej? Jaki jest sens biznesowy wyprzedaży majątku poza zapewnieniem na krótki okres środków na spłatę należności i bieżące funkcjonowanie? Z jakich środków PLL LOT za kilka miesięcy pokryje stratę? Z doniesień prasowych wynika, że środki z wyprzedaży majątku wystarczą na kilka miesięcy, może do końca roku.</u>
<u xml:id="u-24.1" who="#KatarzynaRoszewska">Dlaczego Ministerstwo Skarbu Państwa dotychczas nie ujawniło oficjalnie planów prywatyzacji PLL LOT, tak jak to uczyniło w przypadku kilkudziesięciu innych spółek Skarbu Państwa? Czy została założona karta prywatyzacyjna spółki? Czy w ocenie ministra PLL LOT ma szansę na restrukturyzację i kiedy? Być może odmiennie rozumiemy pojęcia restrukturyzacji i prywatyzacji. Wydaje się, że spotkania z przedstawicielami Boeinga czy wzrost liczby przewozów w regionach Polski należą do bieżącej działalności spółki, a nie są wyrazem jej poważnej restrukturyzacji.</u>
<u xml:id="u-24.2" who="#KatarzynaRoszewska">Jaki jest udział Towarzystwa Finansowego „Silesia” w restrukturyzacji PLL LOT? Towarzystwo miało być inwestorem strategicznym i nadzieją dla spółki. Zwracam uwagę, że po upływie trzech miesięcy od nabycia akcji PLL LOT dokonało ich przewłaszczenia na rzecz innego podmiotu publicznego. Ten podmiot również był postrzegany jako nadzieja dla PLL LOT, ale odmówił udzielenia pożyczki spółce. Czym zajmują się Towarzystwo Finansowe „Silesia” i Regionalny Fundusz Gospodarczy?</u>
<u xml:id="u-24.3" who="#KatarzynaRoszewska">Czy ministerstwo lub rząd zgłaszał jakiekolwiek inicjatywy ustawodawcze dotyczące zmiany specustawy? Wiemy, że przez ostatnie lata pan minister wielokrotnie zgłaszał zarzuty, że ta ustawa przeszkadza w prywatyzacji PLL LOT. Niemniej, proces trwa.</u>
<u xml:id="u-24.4" who="#KatarzynaRoszewska">Czy dokapitalizowanie EuroLOT i przejęcie przez Skarb Państwa powyżej 50% udziałów w tej spółce nie grozi PLL LOT utratą statusu przewoźnika narodowego? Czy EuroLOT jest przygotowywany do kolejnego przejęcia majątku PLL LOT? Jeśli tak, to proszę powiedzieć, jakiego rzędu straty poniesie PLL LOT po utracie rynków państw, z którymi obowiązują umowy bilateralne? Czy te umowy są w jakiś sposób zabezpieczone? Chodzi o umowy bilateralne nie z Unią Europejską, lecz z państwami trzecimi.</u>
<u xml:id="u-24.5" who="#KatarzynaRoszewska">Czy istnieją analizy szczegółowe uzasadniające wyzbywanie się składników majątkowych przez PLL LOT SA? Czy badano wpływ wyprzedaży majątku na zdolność do dalszego prowadzenia działalności przez spółkę? Czy istnieje plan zabezpieczenia zobowiązań długoterminowych przedsiębiorstwa? Czy środki pozyskane ze sprzedaży udziałów pozwolą na przeprowadzenie restrukturyzacji działalności przewozowej PLL LOT? Czy obok wyzbywania się istotnych składników majątkowych jest inna strategia rozwoju działalności przewozowej? Jeśli nie, to czy nie przewiduje się całkowitej wyprzedaży np. floty PLL LOT i kontraktów na Dreamlinery?</u>
<u xml:id="u-24.6" who="#KatarzynaRoszewska">Czy PLL LOT jest nadal spółką strategiczną, czy też traci już ten status? Dlaczego resort, który w celu ułatwienia prywatyzacji w poprzednich latach wielokrotnie sugerował na posiedzeniach Komisji zmianę ustawy prywatyzacyjnej, przewidującej minimalne zaangażowanie Skarbu Państwa w PLL LOT na poziomie 51%, mimo braku tej zmiany narusza kompetencje Sejmu i dokonuje wyprowadzenia majątku spółki, przy jednie formalnym utrzymaniu zaangażowania kapitałowego na poziomie 51% w spółce, która właściwie już nie ma majątku? Dlaczego prowadzi prywatyzację poprzez wydzielenie składników majątkowych PLL LOT do odrębnych podmiotów? Taka forma prywatyzacji jest niezgodna z przepisami prawa. Nie ma formy prywatyzacji przez wydzielanie części majątku.</u>
<u xml:id="u-24.7" who="#KatarzynaRoszewska">Czy pan minister wnosił sprostowanie do publikacji „Newsweeka”? Wynika z niej, że tworzy się podmioty zależne nie w celu restrukturyzacji, lecz w celu przeniesienia do nich majątku. Jest to działanie na niekorzyść PLL LOT. Taka informacja niedawno pojawiła się w „Newsweeku”. Czy tego rodzaju działanie nie narazi Polski na międzynarodowy skandal, zważywszy na zadłużenie PLL LOT w zagranicznych instytucjach?</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#TadeuszAziewicz">Dziękuję, pani pełnomocnik. Pan poseł Norbert Wojnarowski, proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#NorbertWojnarowski">Pamiętam posiedzenie Komisji Skarbu Państwa, na którym omawiano współpracę między Przedsiębiorstwem Państwowym Porty Lotnicze a PLL LOT. Sygnalizowano wówczas problemy w tym zakresie. Kiedy PLL LOT borykał się z trudnościami związanymi z pyłem wulkanicznym i spadkiem liczby przelotów, to Porty Lotnicze podnosiły do 60 zł cenę za pasażera w Warszawie. Jaka jest obecnie cena za pasażera lądującego w Warszawie? Czy ceny są nadal podnoszone?</u>
<u xml:id="u-26.1" who="#NorbertWojnarowski">W piśmie skierowanym wówczas do Komisji podnoszono również kwestie dotyczące bieżącej działalności. Chodziło m.in. o brak porozumienia w sprawie saloników na lotnisku. Jak obecnie układa się współpraca Portów Lotniczych z PLL LOT? Jest to istotna kwestia, ponieważ w Komisji pracujemy nad ustawą o wykonywaniu niektórych uprawnień Skarbu Państwa.</u>
<u xml:id="u-26.2" who="#NorbertWojnarowski">Chciałbym zapytać pana ministra Gawlika, jaki pakiet jest zakładany. Czy większościowy? Jeśli tak, to czy prowadzone są prace legislacyjne w tym zakresie?</u>
<u xml:id="u-26.3" who="#NorbertWojnarowski">Chciałbym również zwrócić uwagę panu posłowi Suskiemu, który zawsze nas poucza, że bilans nie może być ani dodatni, ani ujemy, że musi się równoważyć.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#StefanMalczewski">Chciałbym odnieść się do wypowiedzi pana posła Szczerby. Pan poseł sugerował, że związki zawodowe są przeciwnikiem kolejnych zarządów PLL LOT. Zacytuję pismo, które powstało po spotkaniu z Komisją Skarbu Państwa 8 lutego 2007 r. „Dyskusja pokazała, jak bardzo załodze i jej reprezentantom związkowym zależy na ustabilizowaniu sytuacji i rozwoju spółki. Zaprezentowana ocena sytuacji, a szczególnie propozycje działań naprawczych i rozwojowych były na dużo wyższym poziomie niż dotychczasowe prezentacje poszczególnych zarządów PLL LOT SA, jak i osób odpowiedzialnych w Ministerstwie Skarbu Państwa za tę spółkę”. Pismo podpisał pan Aleksander Grad, obecny minister skarbu państwa.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#ElwiraNiemiec">Personel pokładowy, podobnie jak piloci stanowi serce każdej linii lotniczej. Jesteśmy odpowiedzialni za działalność podstawową. Jesteśmy wizytówką Polskich Linii Lotniczych LOT. Tymczasem dochodzą do nas bardzo niepokojące informacje o planach zarządu przewidujących outsourcowanie personelu pokładowego, czyli innymi słowy – pozyskiwania go z firm zewnętrznych.</u>
<u xml:id="u-28.1" who="#ElwiraNiemiec">Obecnie pozyskuje się tzw. personel pomocniczy z firmy Silesia Aviation. Z informacji zarządu wynika, że rozważne jest pozyskiwanie sezonowego personelu pokładowego z firmy zewnętrznej. Czy takie działanie jest zgodne ze strategią PLL LOT, zakładającą wysoki poziom usług i bezpieczeństwa? Czy wiążące się z tym pozorne oszczędności nie oznaczają zagrożenia bezpieczeństwa?</u>
<u xml:id="u-28.2" who="#ElwiraNiemiec">Chciałabym zwrócić uwagę, że koszty pracownicze w PLL LOT stanowią jedynie 13% ogólnych kosztów firmy. W ciągu ostatnich lat zmniejszyły się o kilka procent. W innych liniach lotniczych koszty pracownicze stanowią ok. 30%. Koszty personelu pokładowego w PLL LOT są 2,5-krotnie mniejsze od kosztów w innych liniach lotniczych. Czy w tym obszarze jest jeszcze potencjał do oszczędności? Czy te oszczędności opłacą się naszej firmie?</u>
<u xml:id="u-28.3" who="#ElwiraNiemiec">Chciałabym poruszyć kwestię połączeń atlantyckich z Krakowa do Stanów Zjednoczonych. PLL LOT zrezygnował z połączeń do Chicago i Nowego Jorku. Tymczasem dowiadujemy się, że Air Italy Polska otwiera takie połączenia. Dlaczego PLL LOT nie opłacają się połączenia atlantyckie z Krakowa, podczas gdy innym liniom lotniczym wręcz odwrotnie?</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#TadeuszAziewicz">Dziękuję, pani przewodnicząca. Czy ktoś z państwa chciałby jeszcze zabrać głos? Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#GrzegorzKossowski">Uczestniczę we wszystkich posiedzeniach Komisji Skarbu Państwa poświęconych branży lotniczej. Przed dwoma laty i przed rokiem pytaliśmy, co jest kryzysem dla PLL LOT. Zwracaliśmy wówczas uwagę, że kryzys nie ma prawa dotknąć spółki. Dlatego, że w 2009 r. wyleciało z Polski ponad 19 mln pasażerów, a w 2010 r. – 20.469.218 pasażerów. Przedstawię wyniki dla poszczególnych portów: Warszawa – 8.666.552 pasażerów, Kraków – 2.839.124 pasażerów, Katowice – 2.366.410 pasażerów, Wrocław – 1.598.693 pasażerów, Poznań – 1.384.311 pasażerów, Gdańsk – 2.210.666 pasażerów, Łódź – 413.662 pasażerów, Szczecin – 268.563 pasażerów, Rzeszów – 451.720 pasażerów, Bydgoszcz – 266.480 pasażerów, Zielona Góra – 3637 pasażerów. Z portów w Polsce wykonuje się 241.026 operacji. Liczba operacji wzrosła o 16%. W ubiegłym roku pytaliśmy o kryzys. To miał być najbardziej dramatyczny rok dla PLL LOT.</u>
<u xml:id="u-30.1" who="#GrzegorzKossowski">Jaką politykę prowadzimy? W liniach lotniczych najistotniejsze jest doświadczenie i umiejętność poruszania się po meandrach rynku lotniczego. Załogę postrzegano jako przeciwnika prywatyzacji. W 2008 r. – ku zaskoczeniu osób prowadzących badania – związki zawodowe działające w PLL LOT opowiedziały się za jak najszybszą prywatyzacją spółki. Być może umożliwiłaby ona pozyskanie wiedzy, doświadczeń i umiejętności poruszania się po niebywale wrażliwym rynku lotniczym.</u>
<u xml:id="u-30.2" who="#GrzegorzKossowski">Prowadzimy działania w wąskim zakresie. Oszczędzamy niewielkie kwoty. Natomiast nigdy nie szczędzimy pieniędzy na doradców, mimo że w 2009 r. pan minister Grad powiedział, iż zatrudnienie w PLL LOT każdej firmy doradczej będzie traktował jako działanie na szkodę Skarbu Państwa. Na posiedzeniu Komisji pan minister stwierdził, że nie ma drugiej firmy, która jest tak zdiagnozowana jak PLL LOT. Ciągle próbujemy dokonywać diagnozy i doświadczeń na tym niebywale czułym i wrażliwym rynku.</u>
<u xml:id="u-30.3" who="#GrzegorzKossowski">Nie mamy nadzoru na lotniskach, podczas gdy tanie linie mają swój nadzór i przedstawicieli. Nasz pasażer zostaje pozostawiony samemu sobie. Taka sytuacja jest nie do przyjęcia. Z jednej strony zabiegamy o pasażera, mamy jedne z najdroższych biletów, a z drugiej – kiedy pojawiają się trudności finansowe, próbujemy dokonywać oszczędności na wszystkim, m.in. na cateringu, co powoduje stratę większej liczby pasażerów na wrażliwych kierunkach.</u>
<u xml:id="u-30.4" who="#GrzegorzKossowski">Oczekujemy zorganizowania okrągłego stołu w firmie. Podczas obrad powiemy, co jest możliwe do zrobienia i co nam przeszkadza w osiąganiu takich samych efektów, jak w innych liniach lotniczych. Linia lotnicza czerpie dochody z biletów. Musi z nich opłacić handing, paliwo, pracowników, ubezpieczenia, koszty zmienne oraz to, co wiąże się z zaopatrzeniem linii. Koszty pracownicze w PLL LOT stanowią 13% kosztów ogółem. W innych liniach ten wskaźnik sięga ponad 30%. Wpływ netto w PLL LOT z każdego biletu wynosi 26 zł. Jeżeli przeliczyć to na euro, to okaże się, iż analogiczny wpływ osiąga Lufthansa. Lufthansa przewozi 62 mln pasażerów. Jeżeli pomnożymy tę liczbę przez 6 czy 7 euro, to otrzymamy wynik tego przewoźnika. Zatem nie można twierdzić, że linie lotnicze odnotowały stratę. Nie osiągnęły zakładanych zysków. Są to dwie różne sprawy. Czym innym jest mniejszy zysk np. o 200 mln zł, a czym innym jest poniesiona strata. Gdzie tkwi błąd?</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#TadeuszAziewicz">Dziękuje, panie przewodniczący. Kolejny mówca, proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#JoannaModzelewska">Koszty pracownicze w PLL LOT stanowią 13% wszystkich kosztów firmy. Są o ok. 17% mniejsze niż w innych liniach. Na liniach atlantyckich – które obecnie zostały zamknięte – dominował tzw. pasażer etniczny. Pasażer etniczny – mówiąc najprościej – jest Polakiem preferującym PLL LOT. Jest gotów zapłacić więcej za rejs samolotem z polską załogą. Jeśli samoloty są wypełnione, mamy zapewniony rynek, czyli pasażera etnicznego oraz niskie koszty pracownicze, to dlaczego utrzymanie tych linii nie opłaca się? Proszę pana prezesa o wyjaśnienie tej kwestii.</u>
<u xml:id="u-32.1" who="#JoannaModzelewska">Kolejna sprawa dotyczy zakładowego układu zbiorowego pracy. W ocenie związków zawodowych, w PLL LOT SA nadal on obowiązuje. Poprzedni zarząd wypowiedział zakładowy układ zbiorowy pracy. Związki zawodowe odwołały się do sądu. Postępowanie jest w toku. Może wiązać z bardzo dużymi kosztami dla zarządu. Związki zawodowe proponowały zarządowi – zgodnie z Kodeksem pracy – możliwość zawieszenia różnych składników, a nawet całego zakładowego układu zbiorowego pracy do trzech lat włącznie. Zarząd mógłby przez trzy lata uzyskiwać oszczędności z tego tytułu. Jednak poprzedni zarząd PLL LOT zdecydował się na wypowiedzenie układu niezgodnie z przepisami, co może spowodować ogromne koszty. Czy zarząd oszacował koszty w przypadku korzystnego dla związków zawodowych orzeczenia sądu? Czy posiada ubezpieczenie, które zabezpieczy tę kwotę?</u>
<u xml:id="u-32.2" who="#JoannaModzelewska">Pani Elwira Niemiec zwróciła uwagę, że personel pokładowy i piloci stanowią wizytówkę PLL LOT. Chciałabym podkreślić, że polscy piloci są jednymi z najlepszych na świecie. Można ich nazwać mistrzami świata. W związku z wypowiedzeniem zakładowego układu zbiorowego pracy wynagrodzenia w PLL LOT zostały zredukowane. Polscy piloci otrzymują propozycje pracy od towarzystw na całym świecie. Oferuje się im kilkukrotnie wyższe wynagrodzenia. Większość odchodzi. Konsekwencją odpływu kadry będzie – o czym wspomniał pan poseł Zbrzyzny – likwidacja spółki od wewnątrz. Pracownicy będą demotywowani. Sami odejdą lub zostaną do tego zmuszeni. Zwracam uwagę, że liderzy związkowi, którzy sprzeciwiali się pewnym działaniom firmy, zostali zwolnieni z pracy. Później zostali ponownie zatrudnieni.</u>
<u xml:id="u-32.3" who="#JoannaModzelewska">Kolejna kwestia dotyczy bezpieczeństwa na pokładach samolotów związanego z aklimatyzacją. Aklimatyzacja jest to czas potrzebny pilotowi po wylądowaniu na regenerację, aby mógł wykonać kolejny lot w sposób bezpieczny, co bezpośrednio przekłada się na bezpieczeństwo pasażera na pokładzie oraz bezpieczeństwo osób na zewnątrz. Jeżeli piloci będą zmęczeni, to może dojść do katastrofy. Czy zarząd PLL LOT podejmuje działania w celu zapewnienia w spółce europejskich standardów aklimatyzacji?</u>
<u xml:id="u-32.4" who="#JoannaModzelewska">Chciałabym zapytać pana ministra o przyczyny trudności we współpracy między PLL LOT i Przedsiębiorstwem Państwowym Porty Lotnicze. W obu podmiotach większościowym udziałowcem jest Skarb Państwa. Te spółki powinny się wspierać.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#TadeuszAziewicz">Dziękuję, pani przewodnicząca. Kolejny mówca, proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#RomualdPiaściński">Od 27 lat pracuję w PLL LOT. Od tego czasu zadaję sobie pytanie, dlaczego nie osiągamy zysków z działalności operacyjnej. Od 22 lat latam na trasach atlantyckich. W zasadzie we wszystkich rejsach mieliśmy komplet pasażerów. Ceny biletów były wyższe o 15–20% niż w Lufthansie. Wpływy z każdego rejsu powinny być wyższe niż w Lufthansie. Natomiast wszystkie koszty, zwłaszcza koszty pracy, są niższe.</u>
<u xml:id="u-34.1" who="#RomualdPiaściński">W ciągu ostatnich 5 lat zmieniło się 11 prezesów. Większości z nich zadawaliśmy pytanie, czy w PLL LOT istnieje realny koszt, który jest wyższy niż w zachodnich liniach lotniczych. Podkreślam, chodzi o realny koszt, a nie o koszty wpisywane na – naszym zdaniem – często zawyżanych fakturach. Odpowiedź na to pytanie zawsze była negatywna.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#TadeuszAziewicz">Dziękuję bardzo. Nie widzę innych zgłoszeń. Zamykam pierwszą turę. Proszę o udzielenie odpowiedzi.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#ZdzisławGawlik">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, w wypowiedziach państwa posłów podniesiono szereg pytań i wątpliwości. Chciałbym podkreślić, iż nie twierdziłem, że PLL LOT jest w dobrej kondycji, że jest kwitnącą firmą. Można jedynie odnotować postęp w stosunku do ostatnich dwóch lat. Czy jest to postęp zadowalający – o tym mogą świadczyć wyniki i wypowiedzi w dyskusji. Branżę lotniczą dotknął kryzys. Jego skutki objęły również PLL LOT.</u>
<u xml:id="u-36.1" who="#ZdzisławGawlik">Jeśli chodzi o strategię postępowania wobec Boeinga, to chciałbym poinformować, że odszkodowanie umowne zostało już uzyskane. Pan prezes wypowie się na temat ich wysokości. Rozmowy z Boeingiem zostały podjęte w ubiegłym roku na szczeblu politycznym przez pana ministra Grada. Efektem było wypłacenie pewnych odszkodowań. Nie chcę przesądzać, czy były one wystarczające. Podjęliśmy kolejne działania na szczeblu politycznym, które były reakcją na zachowania Boeinga. Celem wizyty pana prezesa Piroga i pana przewodniczącego Krawczyka było sprawdzenie, co w tej sytuacji PLL LOT może otrzymać.</u>
<u xml:id="u-36.2" who="#ZdzisławGawlik">W dyskusji podnoszono kwestię siatki połączeń i oczekiwań wobec spółki. Chciałbym podkreślić, że PLL LOT należy tak restrukturyzować, żeby zatrudnienie i majątek spółki były pochodną rentownej siatki połączeń. Dziś jest odwrotnie – próbujemy dostosować siatkę do majątku, zatrudnienia i obecnych warunków firmy.</u>
<u xml:id="u-36.3" who="#ZdzisławGawlik">Przedstawiciele strony społecznej zwracali uwagę, że w już 2007 r. pojawiły się sygnały, że zarząd nie potrafi kierować spółką. Od przedstawicieli związków zawodowych dowiedziałem się, że w PLL LOT nie było zarządu, który byłby w stanie kierować spółką we właściwy sposób. Obecnie sprawdzają się prognozy zarządu, który zrezygnował z kierowania spółką na początku 2008 r., a zwłaszcza analiza dokonana przez przedstawiciela pracowników w tym zarządzie, pana Adamskiego, która była krytykowana przez państwa. Ówczesny zarząd podjął próbę restrukturyzacji, również pionu technicznego. Próba nie powiodła się ze względu na totalny opór przeciw restrukturyzacji. Obecnie ten proces został podjęty, lecz w znacznie gorszych warunkach, ponieważ kolejne lata przyniosły straty.</u>
<u xml:id="u-36.4" who="#ZdzisławGawlik">Przedstawiciele strony społecznej słusznie zauważyli, że w spółce było wiele zarządów. Prezentowały one recepty na poprawę sytuacji firmy. Okazało się, że w kolejnym nie udało się zrealizować tych koncepcji. Każde połączenie będzie realizowane przez PLL LOT wówczas, jeżeli będzie rentowne. W tym kierunku powinna zmierzać poprawa sytuacji spółki.</u>
<u xml:id="u-36.5" who="#ZdzisławGawlik">Odnosząc się do kwestii prywatyzacji i ustawy, chciałbym zwrócić uwagę, że ustawę można zmienić jednym zdaniem: „uchyla się przepisy ustawy...” i wymienić jej tytuł. Ustawa zawiera 6 artykułów. Ostatni dotyczy jej wejścia w życie. Zawiera również przepis przewidujący poziom udziału Skarbu Państwa w spółce.</u>
<u xml:id="u-36.6" who="#ZdzisławGawlik">Obecnie – mając świadomość ograniczeń wynikających z prawa wspólnotowego – próbujemy znaleźć inwestora, który, obejmując akcje w podwyższonym kapitale spółki, pozostawi Skarbowi Państwa udział w PLL LOT na poziomie 51%. Nie ma potrzeby zmieniać ustawy, skoro nie ma podmiotu zainteresowanego udziałem w prywatyzacji tej firmy. Rozmawiamy o prywatyzacji spółki. Kolejne spotkanie w tej sprawie odbędzie się w dniu dzisiejszym.</u>
<u xml:id="u-36.7" who="#ZdzisławGawlik">Procesy przekształceń własnościowych linii lotniczych są złożone i długotrwałe. Nie zawsze kończą się sukcesem. Austriackie linie lotnicze są najlepszym przykładem. Niepowodzenie w przypadku czeskich linii lotniczych dowodzi, jakie niebezpieczeństwa stwarza realizowanie procesów prywatyzacyjnych. Chcemy, aby ten proces był przeprowadzony bezpiecznie z punktu widzenia PLL LOT.</u>
<u xml:id="u-36.8" who="#ZdzisławGawlik">W dyskusji pytano, czy podejmowane działania nie zmierzają w kierunku upadłości spółki. Gdyby planowano takie działania, to powinny być przeprowadzone wcześniej, ponieważ wówczas wynik spółki był znacznie gorszy od obecnego. Intencją ministra skarbu państwa jest ratowanie PLL LOT.</u>
<u xml:id="u-36.9" who="#ZdzisławGawlik">Pojawiło się pytanie o reakcję na publikacje prasowe, które wskazują, że naruszamy interes wierzycieli itp. To nie są nowe kwestie. Były poruszone w jednym z pism związków zawodowych – nie będę wymieniał jego nazwy – w którym twierdzono, że działania restrukturyzacyjne zmierzają do pokrzywdzenia wierzycieli. Nie jest to naszą intencją. Każda transakcja jest poprzedzona testami prywatnego inwestora. Chcemy podejmować wszystkie czynności w sposób maksymalnie bezpieczny.</u>
<u xml:id="u-36.10" who="#ZdzisławGawlik">Jeśli chodzi o redukcję zatrudnienia, to chciałbym zwrócić uwagę, że nie dokonano redukcji o ⅓. Zmniejszenie zatrudnienia w spółce jest konsekwencją wydzielania pionu technicznego PLL LOT w odrębny podmiot gospodarczy, tj. w trybie art. 321 Kodeksu pracy. Próba restrukturyzacji zatrudnienia podjęta przez zarząd pana prezesa Mikosza, który wynegocjował ze stroną społeczną zwolnienie 400 osób, została zrealizowana w pewnym zakresie. Nie chcę oceniać, czy jest to wystarczające. Wynik PLL LOT dowodzi, że trzeba jeszcze dokonać zmian.</u>
<u xml:id="u-36.11" who="#ZdzisławGawlik">W dniu wczorajszym walne zgromadzenie akcjonariuszy podjęło decyzję o sprzedaży dwóch kolejnych aktywów: części udziałów – do 33% – w Casinos Poland oraz spółki LOT AMS – powstałej na bazie pionu technicznego. Te przedsięwzięcia – zgodnie z uchwałą walnego zgromadzenia – muszą być dokonywane w trybie konkurencyjnym, aby zapewnić bezpieczeństwo. PLL LOT potrzebuje środków na finansowanie kosztów procesu restrukturyzacji. Chciałbym podkreślić, że prowadzone działania restrukturyzacyjne nie zagrażają bezpieczeństwu spółki.</u>
<u xml:id="u-36.12" who="#ZdzisławGawlik">W dyskusji mówiono o TFI, które było udziałowcem i odkupywało akcje od syndyka PLL LOT. Pytano, dlaczego w kolejnym etapie prawa TFI zostały przeniesione na Regionalny Fundusz Gospodarczy. Zwracam uwagę na kwestię bezpieczeństwa. TFI jest również pożyczkodawcą. Udzieliło pożyczki PLL LOT. Bezpieczeństwo transakcji wymagało dokonania takiej operacji. Dlaczego RFG nie udziela pożyczki? Odpowiem pytaniem – czy możemy inne jednoosobowe spółki Skarbu Państwa zmuszać do udzielania pożyczek PLL LOT? Pierwszorzędne znaczenie w tym procesie ma dla nas bezpieczeństwo restrukturyzowania spółki.</u>
<u xml:id="u-36.13" who="#ZdzisławGawlik">Dlaczego udział Skarbu Państwa w PLL LOT wzrósł do ponad 60%? Zwracam uwagę, że jest to operacja, która daje szansę spółce. PLL LOT nie miały środków na zakup nowej floty. Dotychczas eksploatowane samoloty – średni wiek 16,5 roku – nie odpowiadają potrzebom rynku. Muszą być wymienione. EuroLOT jest spółką operacyjną, która ma dostarczyć flotę PLL LOT. Nie ma innego sposobu. Jeżeli ktoś ma inną koncepcję, to powinien ją przedstawić. Zarząd na pewno chętnie z niej skorzysta. Minister skarbu państwa również będzie zadowolony, bowiem nie będzie musiał zastanawiać się nad działaniami, które jeszcze można podjąć w tej trudnej sytuacji.</u>
<u xml:id="u-36.14" who="#ZdzisławGawlik">W dyskusji mówiono o trosce o interes PLL LOT. Nie zarzucam nikomu braku troski o interes spółki. Chciałbym jednak zaznaczyć, że ta troska jest najlepiej widoczna – wielokrotnie rozmawialiśmy o tym ze stroną społeczną – w kwestii dokończenia szkolenia pilotów EuroLOT-u. Podobno w dniu wczorajszym ta sprawa została rozstrzygnięta. W ministerstwie podjęliśmy decyzję o dalszych działaniach, jeżeli ta kwestia nie zostanie załatwiona. Rozmawiamy 9 miesięcy o tym, jakie działania powinny być dalej podjęte. Jest to wyjście naprzeciw próbie ratowania PLL LOT.</u>
<u xml:id="u-36.15" who="#ZdzisławGawlik">Jeśli chodzi o sprzedaż budynku siedziby PLL LOT, to sposób realizacji tej transakcji wskaże jej ocena. W dniu wczorajszym walne zgromadzenie wyraziło zgodę na zawiązanie tzw. spółki nieruchomościowej. Być może taka spółka zostanie utworzona. Pojawi się wówczas nowe narzędzie restrukturyzowania PLL LOT i pozyskania pewnych środków, które pozwolą spółce na aktywne zachowania na rynku.</u>
<u xml:id="u-36.16" who="#ZdzisławGawlik">Nie wiem, czy odpowiedziałem na wszystkie pytania i wątpliwości, które państwo podnosili w dyskusji. Proszę pana prezesa PLL LOT o uzupełnienie, bo do niego była kierowana część pytań.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#MarcinPiróg">Dziękuję za wszystkie uwagi, które pojawiły się w dyskusji. Chciałbym wyjaśnić pewne kwestie. Jeśli chodzi o wynik finansowy, to komentowałem przede wszystkim wynik na działalności operacyjnej. Sprzedaż czy nabycie nieruchomości nie wpływa na jego kształt. Wynik operacyjny za 2010 r. jest dużo lepszy niż w 2009 r. Odnotowaliśmy poprawę o ponad 50 mln zł. W bieżącym roku przewidywana jest poprawa wyniku o ponad 100 mln zł. Podkreślam, chodzi o wynik na działalności podstawowej. PLL LOT zyskał udziały w rynku w Polsce. Przewieźliśmy o 10% więcej pasażerów. Rynek wzrósł o 6–7%. Nie mamy jeszcze ostatecznych danych.</u>
<u xml:id="u-37.1" who="#MarcinPiróg">W dyskusji pytano o współpracę spółki z PP Porty Lotnicze i port warszawski. Nie chciałbym odnosić się do historii. Przyjęliśmy strategię rozwiązywania poszczególnych części problemu. Osiągnęliśmy porozumienie – i wdrożyliśmy je w życie – w sprawie lounge PLL LOT w terminalu II w Strefie Schengen. Spółka zabiegała o to od 10 lat. Został otwarty przed Bożym Narodzeniem. Rozmawiamy o większej liczbie rękawów dla naszych samolotów. Obecnie mamy ok. 15 samolotów, które podjeżdżają do rękawa. Liczba rękawów jest zdecydowanie za mała.</u>
<u xml:id="u-37.2" who="#MarcinPiróg">Jest wiele tematów, które poruszamy w rozmowach z PP Porty Lotnicze. Prowadzimy rozmowy na zasadach partnerskich. Sądzę, że nie chodzi jedynie o kwestię, że oba podmioty mają tego samego właściciela. Linia lotnicza, która jest największa, traktuje dany port jako swój, czyli tzw. hub. Dla obu stron korzystny jest rozwój portu hub, bez względu na strukturę właścicielską.</u>
<u xml:id="u-37.3" who="#MarcinPiróg">W dyskusji pytano o strategię. Wydawało mi się, że nakreśliłem kierunki strategiczne. PLL LOT będąc narodowym przewoźnikiem, chcą transferować pasażerów. Transfer z domestic na short haul wynosi ponad 50% i cały czas wzrasta, co przekłada się na nasze udziały rynkowe w oferowaniu w porcie warszawskim oraz wzrost sprzedaży i liczby pasażerów. Zatem ta strategia przynosi efekty.</u>
<u xml:id="u-37.4" who="#MarcinPiróg">Nie jest to jedyny kierunek strategiczny. Nasze kierunki strategiczne opierają się na 21 projektach. Można mówić o restrukturyzacji w tym obszarze, choć każdy inaczej ją pojmuje, bo mówi się o restrukturyzacji przewozowej lub operacyjnej. Uważam, że organizacja PLL LOT wymaga restrukturyzacji. Trzeba ją dostosować do wymogów rynku. Wspomniane 21 projektów przekłada się na konkretne rezultaty. Chodzi np. o poprawę wyniku operacyjnego o 100 mln zł. Są to inicjatywy, które pozwalają na stwierdzenie, że w niedługim okresie PLL LOT osiągnie pozytywny wynik na działalności podstawowej.</u>
<u xml:id="u-37.5" who="#MarcinPiróg">Nie wiem, czy odpowiedziałem na wszystkie pytania. Próbowałem jednak wyjaśnić podstawowe kwestie. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#TadeuszAziewicz">Dziękuję, panie prezesie. Czy ktoś z państwa chciałby jeszcze zabrać głos? Pan poseł Andrzej Jaworski, proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#AndrzejJaworski">Mam pytania przede wszystkim do pana prezesa. Pan prezes wypowiadał się w bardzo ogólny sposób. Nam wszystkim zależy na dobrym funkcjonowaniu PLL LOT. ale chcielibyśmy mieć pewność, że prowadzone zmiany zmierzają w dobrym kierunku. Niestety, jako posłowie opozycji nie mamy na razie takiej pewności. Pan prezes wspomniał o otwieraniu nowych kierunków. Wszystkie linie lotnicze będą otwierać nowe kierunki, bo chcą zarabiać. Każda linia lotnicza wie, że należy zabiegać o pozyskanie pasażerów. Zadaniem zarządu jest przygotowanie strategii, która przekona właściciela, czyli Skarb Państwa i pracowników, że firma będzie rozwijała się we właściwym kierunku. Wyprzedaż majątku w celu zmniejszenia strat nie jest sposobem na rozwiązanie problemów PLL LOT.</u>
<u xml:id="u-39.1" who="#AndrzejJaworski">Postanowiłem, że przed posiedzeniem Komisji prześledzę sytuację na rynku lotniczym. Zacząłem od wyszukania linii lotniczej, która mimo kryzysu i zamieszania, osiągnęła w ostatnim półroczu najlepszy wynik w zakresie terminu przylotów, braku spóźnień itp. Wbrew obiegowej opinii okazało się, że tą linią jest tania linia lotnicza Ryanair, która prawie w ogóle nie notuje spóźnień lub ma ich najmniej wśród przewoźników europejskich. Sprawdziłem ceny biletów. Postanowiłem wybrać się w podróż, aby sprawdzić komfort rejsu. Bilet z Gdańska do Barcelony kosztował 60 zł. Miałem możliwość rozmowy z załogą. W większości składała się z Polaków, w tym z byłych pracowników PLL LOT. Pracownicy tej linii muszą płacić za wszystko, w tym za uniformy. Niemniej jednak piloci i załoga pokładowa otrzymują dużo wyższe wynagrodzenie niż w PLL LOT. Ceny biletów na tej trasie są dużo tańsze. Firma osiąga dodatni wynik finansowy. Nie przynosi strat. Zacząłem sprawdzać inne tanie linie lotnicze. Okazało się, że tam jest podobna sytuacja.</u>
<u xml:id="u-39.2" who="#AndrzejJaworski">Jeżeli chodzi o tradycyjnych przewoźników, to ich wyniki wskazują na brak tak dużej dysproporcji wynagrodzeń pilotów i załogi jak w PLL LOT. Uważam, że zarząd spółki powinien przedstawić nam wiarygodną informację na temat sposobu restrukturyzacji, która spowoduje, że firma będzie przynosiła zyski i zapewni pracownikom bezpieczeństwo funkcjonowania na rynku.</u>
<u xml:id="u-39.3" who="#AndrzejJaworski">Proszę zwrócić uwagę, że pasażerom w zasadzie nie zależy, czy dojadą autobusem do samolotu. W Gdańsku samoloty PLL LOT bardzo często tak parkują, że pasażerowie podchodzą do maszyny nie czekając na autobus. Spółka może się rozwijać we wszystkich obszarach.</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#TadeuszAziewicz">Dziękuję, panie pośle. Pan poseł Marek Suski, proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#MarekSuski">Panie przewodniczący, panie ministrze, szanowni państwo, z przykrością muszę stwierdzić, że przedłożona informacja ma charakter propagandowy. Z jednej strony mówi się, że jest dobrze – od pana posła Szczerby usłyszałem, że nawet jest bardzo dobrze – a z drugiej mówi się o zadłużeniu. Słyszymy, że powodem złej sytuacji spółki jest kryzys, a jednocześnie okazuje się, że koszty pracownicze są mniejsze niż w innych liniach lotniczych. Chyba, że jest to nieprawda i nasi piloci, stewardesy oraz obsługa zarabia lepiej niż w zagranicznych firmach. Jednak, kiedy usłyszałem ile zarabiają np. strajkujący kontrolerzy we Francji, to zrozumiałem, że nasi musieliby długo strajkować o takie wynagrodzenia, które tamci uznali za zbyt niskie i domagają się podwyżki.</u>
<u xml:id="u-41.1" who="#MarekSuski">Druga sprawa dotyczy wyprowadzania usług na zewnątrz. Mieliśmy informację o wyprowadzaniu firmy obsługującej na zewnątrz. Dokonywano różnych operacji sprzedaży sprzętu, zwalniania pracowników, niewypłacania wynagrodzeń itp. Kiedy słyszę o kolejnych pomysłach tego typu, to obawiam się, że może jakieś znane firmy – Word Service czy Impel mają w tym interes. Bowiem takie operacje wydają się niekorzystne.</u>
<u xml:id="u-41.2" who="#MarekSuski">Jeżeli spółka LOT AMS – obejmująca pion techniczny – zostanie sprzedana, to będzie dyktować warunki PLL LOT. Nie wiem, czy celem tych działań jest późniejsze osiąganie zysków. PLL LOT zwiększa liczbę pasażerów, ceny biletów są znacznie wyższe niż w tanich liniach lotniczych, niemniej jednak odnotowuje straty. Można to określić jako kolejny cud Platformy. Nie można tego wytłumaczyć w inny sposób. Chyba, że w kolejnych latach wystąpiły katastrofy związane z opcjami paliwowymi, które w 2008 r. doprowadziły do setek milionów strat. Być może sytuacja powtarza się, bo nie wyciągnięto właściwych wniosków. Panowie dyrektorzy, którzy przyszli z banków, nie znają się na branży lotniczej, lecz znają wpływowe osoby w Platformie, może tak zarządzają tą firmą...</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#TadeuszAziewicz">Panie pośle, mamy zarezerwowaną salę do godz. 17.00, a jeszcze inne osoby chciałyby zabrać głos.</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#MarekSuski">Należy przełożyć posiedzenie Komisji lub wynajmować salę na dłużej. Z przedłożonej informacji wynika, że jest dobrze, choć nie jest najlepiej. Kiedy pytałem, czy istnieje koncepcja zmiany sytuacji, to nie usłyszałem nic na ten temat.</u>
<u xml:id="u-43.1" who="#MarekSuski">W przedłożonej informacji czytamy: „Struktura kosztowa PLL LOT SA zawiera wysoki udział kosztów stałych oraz pośrednich, trudnych do redukcji w krótkim okresie, co stanowi o dodatkowo szybkim dostosowaniu do gwałtownych zmian na rynku”. W tym zadaniu zawarty jest chyba klucz do sprawy. Jakieś koszty muszą być. Koszty pracownicze są niskie, jest duża liczba pasażerów, samoloty są stosunkowo tanie, gdzie zatem podziewają się pieniądze. Dlaczego firma nie osiąga zysku, chociaż ma klientów i niedrogich pracowników? Wytłumaczeniem mogą być błędy w zarządzaniu. Inaczej nie można tego wytłumaczyć.</u>
<u xml:id="u-43.2" who="#MarekSuski">Nie spodziewam się, że osoby, które zarządzają spółką przyznają, że popełniali błędy i zadeklarują ich wyeliminowanie. Przedłożona informacja nie jest rzetelna. Wnoszę o jej odrzucenie.</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#TadeuszAziewicz">Dziękuję, panie pośle. Pani poseł Marzenna Drab, proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#MarzennaDrab">Na jednym z wcześniejszych posiedzeń Komisji Skarbu Państwa usłyszeliśmy, że wysokie uzwiązkowienie w spółkach Skarbu Państwa wpływa na ich mniejszą konkurencyjność. Dzisiaj po raz kolejny dowiedzieliśmy się, że związkowcy przeszkadzają, ponieważ mają wyjątkowo precyzyjną wiedzę. Prezentują ją w trosce o los firmy i miejsca pracy. Pojawia się pytanie, dlaczego zarząd spółki nie rozmawia ze związkami zawodowymi i załogą? Dlaczego ministerstwo nie zabiega, aby tak ważne problemy były rozwiązywane wewnątrz firmy? Myślę, że niejeden prezes mógłby czerpać wiedzę od pracowników.</u>
<u xml:id="u-45.1" who="#MarzennaDrab">Zobowiązania PLL LOT trzykrotnie przewyższają kapitał własny spółki. Zgodnie z Kodeksem spółek handlowych już dawno należałoby ogłosić upadłość. Czy ministerstwo planuje wobec PLL LOT podobne rozwiązania jak w przypadku PKP? Projekt dotyczący PKP jest w trakcie prac sejmowych. Zadłużenie PKP było bardzo duże. Próbuje się uchylić specustawę, tłumacząc, że w ten sposób PKP będzie zdopingowane do zwiększenia konkurencyjności i racjonalnego zachowania na rynku. Na pytania, czy po wejściu w życie nowej ustawy zarząd PKP – zgodnie z Kodeksem spółek handlowych – nie będzie musiał ogłosić upadłości, otrzymujemy negatywne odpowiedzi. Nie wiem, czy przepisy Kodeksu spółek handlowych stosuje się jednakowo do wszystkich podmiotów. Czy w związku ze złą sytuacją w PLL LOT resort nie przygotowuje projektu zniesienia specustawy dotyczącej tego przedsiębiorstwa?</u>
<u xml:id="u-45.2" who="#MarzennaDrab">Chciałabym jeszcze skierować pytanie do pana prezesa...</u>
</div>
<div xml:id="div-46">
<u xml:id="u-46.0" who="#TadeuszAziewicz">Pan prezes może nie zdążyć odpowiedzieć.</u>
</div>
<div xml:id="div-47">
<u xml:id="u-47.0" who="#MarzennaDrab">Zdąży. W jakich liniach stosowane są proponowane przez państwa rozwiązania? Chodzi o outsourcing usług. Nie wyobrażam sobie, że samolot będzie obsługiwany przez pilotów i personel pokładowy z firm zewnętrznych. Czy to będą bezpieczne rejsy?</u>
<u xml:id="u-47.1" who="#MarzennaDrab">Kiedy korzystam z usług linii lotniczych, to zawsze wybieram PLL LOT. Spółka zapewnia bezpieczeństwo usług. Ponadto jest to polska firma. Uważam, że należy zapłacić naszej firmie nawet wyższą cenę za bilet. Jestem przerażona zapowiedzią, że samoloty PLL LOT będą obsługiwane przez pracowników innych firm. Na jakich liniach stosuje się takie rozwiązania?</u>
</div>
<div xml:id="div-48">
<u xml:id="u-48.0" who="#TadeuszAziewicz">Dziękuję, pani poseł. Pan przewodniczący Dawid Jackiewicz, proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-49">
<u xml:id="u-49.0" who="#DawidJackiewicz">Panie ministrze, panie prezesie, prosiłbym, aby na kolejne nasze spotkania panowie byli łaskawi szybciej przekazać – może pocztą – dokument nieco bardziej obszernie traktujący o sytuacji PLL LOT. W ubiegłych latach otrzymywaliśmy taki dokument. Można było z niego wyczytać więcej informacji niż uzyskaliśmy na dzisiejszym posiedzeniu.</u>
<u xml:id="u-49.1" who="#DawidJackiewicz">Prosiłbym panów o pisemną odpowiedź na pytania postawione w trakcie dyskusji, zwłaszcza przez przedstawicieli załogi. Padło wiele konkretnych i precyzyjnych pytań, na które nie udzielono odpowiedzi. Będę domagał się pisemnej odpowiedzi na te pytania.</u>
<u xml:id="u-49.2" who="#DawidJackiewicz">Proszę o pozostanie po zakończeniu posiedzenia tych z państwa, którzy zadawali pytania i nie są członkami Komisji. Bardzo proszę o krótką rozmowę. Będę bardzo zobowiązany.</u>
</div>
<div xml:id="div-50">
<u xml:id="u-50.0" who="#TadeuszAziewicz">Dziękuję, panie przewodniczący. Było to ostatnie wystąpienie. Proszę o udzielenie odpowiedzi. Następnie poddam pod głosowanie wniosek pana posła Suskiego.</u>
</div>
<div xml:id="div-51">
<u xml:id="u-51.0" who="#ZdzisławGawlik">Odpowiadając panu posłowi Suskiemu, chciałbym podkreślić, że sprzedaż spółki LOT AMS nie powinna zagrozić bezpieczeństwu PLL LOT. Ta spółka świadczy usługi na rzecz PLL LOT. Kontrakty powinny zabezpieczyć nie tylko świadczenie usług, ale również ich cenę.</u>
<u xml:id="u-51.1" who="#ZdzisławGawlik">Z wypowiedzi pana posła Suskiego wynika, że jeśli w jednym roku została odnotowana strata, to zobowiązania nie przechodzą na następne lata. Zadłużenie, o którym wspomina pan poseł, jest pochodną terminowych kontraktów paliwowych zawartych jeszcze w 2007 r. Wiele firm, w tym PLL LOT, zostało dotkniętych skutkami tych kontraktów.</u>
<u xml:id="u-51.2" who="#ZdzisławGawlik">Odpowiadając pani poseł Drab, chciałbym podkreślić, że nikt nie ma zamiaru ogłaszać upadłości PLL LOT. Zwracam uwagę, że kwestie upadłości przedsiębiorstwa regulują przepisy Prawa upadłościowego i naprawczego, a nie przepisy Kodeksu spółek handlowych. Z przepisów Prawa upadłościowego i naprawczego wynika, że gdybyśmy zamierzali ogłosić upadłość, to wszystkie czynności prawne w ramach restrukturyzacji podjęte na 6 miesięcy przed ogłoszeniem upadłości są bezskuteczne. Prowadząc tak drażliwy proces restrukturyzacji nikt nie zamierza narażać na ryzyko innych podmiotów, również z udziałem Skarbu Państwa, które uczestniczą w tym projekcie.</u>
</div>
<div xml:id="div-52">
<u xml:id="u-52.0" who="#MarekSuski">Panie przewodniczący, chciałbym zabrać głos ad vocem. O ile dobrze pamiętam, umowa była zawarta w 2008 r. Nie mówiłem o zagrożeniu lotów, lecz o wzroście cen po wyprowadzeniu usług do zewnętrznego podmiotu. Myślę, że wyraziłem się dość precyzyjnie.</u>
</div>
<div xml:id="div-53">
<u xml:id="u-53.0" who="#ZdzisławGawlik">Mówiłem o warunkach, w ich ramach mieści się również cena.</u>
</div>
<div xml:id="div-54">
<u xml:id="u-54.0" who="#MarekSuski">Mówiłem o cenach i wyprowadzeniu usług. Wspomniałem, że później będzie dyktat cenowy. Nie twierdziłem, że nie będzie bezpieczeństwa. To są dwie różne kwestie. Chyba, że chodzi o bezpieczeństwo finansowe firmy.</u>
</div>
<div xml:id="div-55">
<u xml:id="u-55.0" who="#TadeuszAziewicz">Przyjęliśmy do wiadomości pogląd pana posła.</u>
</div>
<div xml:id="div-56">
<u xml:id="u-56.0" who="#AndrzejJaworski">Panie przewodniczący, mam wniosek formalny. Pozostało mało czasu. Nie otrzymaliśmy odpowiedzi na pytania, które padły w pierwszej turze dyskusji. Wnoszę o zarządzenie przerwy w posiedzeniu Komisji i kontynuowanie go za dwa tygodnie. W tym czasie otrzymamy pisemną odpowiedź od zarządu spółki.</u>
</div>
<div xml:id="div-57">
<u xml:id="u-57.0" who="#TadeuszAziewicz">Powrócimy do sprawy PLL LOT. Wydaje mi się, że wypowiedzi pana ministra i pana prezesa były wyczerpujące. Pan przewodniczący Jackiewicz prosił o udzielenie odpowiedzi pisemnych dotyczących obszarów, w których członkowie Komisji i nasi goście mogą nie czuć się usatysfakcjonowani udzielonymi wyjaśnieniami. Rozumiem, że pan minister spełni tę prośbę.</u>
<u xml:id="u-57.1" who="#TadeuszAziewicz">Wrócimy do sprawy PLL LOT, bo jest to ważna spółka, ale myślę, że nie za dwa tygodnie. Prezydium określi termin posiedzenia poświęconego PLL LOT. Rozumiem, że pan poseł podtrzymuje wniosek.</u>
</div>
<div xml:id="div-58">
<u xml:id="u-58.0" who="#AndrzejJaworski">Jeżeli posiedzenie odbędzie się w ciągu miesiąca, czy dwóch, to wycofuję wniosek. Jeżeli pan przewodniczący zadeklaruje, że posiedzenie odbędzie się w miarę szybko, to wniosek staje się bezzasadny.</u>
</div>
<div xml:id="div-59">
<u xml:id="u-59.0" who="#TadeuszAziewicz">Jeżeli będzie taka potrzeba, to w porozumieniu z panem przewodniczącym Jackiewiczem, zwołamy posiedzenie Komisji poświęcone PLL LOT. Nie sądzę, żeby to było za dwa tygodnie.</u>
</div>
<div xml:id="div-60">
<u xml:id="u-60.0" who="#AndrzejJaworski">Wycofuję wniosek.</u>
</div>
<div xml:id="div-61">
<u xml:id="u-61.0" who="#TadeuszAziewicz">Dziękuję za wycofanie wniosku. Pan prezes Marcin Piróg, proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-62">
<u xml:id="u-62.0" who="#MarcinPiróg">Chciałbym zwrócić uwagę, że model biznesowy przewoźnika niskokosztowego, jakim jest Ryanair, jest zupełnie odmienny od modelu biznesowego przewoźnika tradycyjnego. Nie należy porównywać cen biletów, ponieważ przewoźnik niskokosztowy lata z punktu do punktu, bez żadnych transferów. Dlatego jest w stanie tanio obsługiwać połączenie – o którym wspomniał pan poseł: Gdańsk – Barcelona. Firmy tego rodzaju dysponują jednym typem samolotu. Na naszym rynku działa Wizzair, który ma jeden typ samolotu – Airbus 320. Ci przewoźnicy osiągają duże oszczędności w porównaniu z przewoźnikiem tradycyjnym, który, tak jak PLL LOT, obsługuje rynek domestic, long haul i short haul.</u>
<u xml:id="u-62.1" who="#MarcinPiróg">Ponadto otrzymują dotacje od portów, do których latają. Za każde połączenie otrzymują rocznie od 100 do 150 tys. euro. Dysponuję danymi z rynku francuskiego. Ryanair ma pozytywny wynik finansowy – plus 50 mln euro, a od portów, do których lata we Francji otrzymuje rocznie 150 mln euro. Jeżeli nie otrzymywałby tych dotacji – a PLL LOT nie otrzymuje ich – odnotowałby stratę rzędu 100 mln euro.</u>
<u xml:id="u-62.2" who="#MarcinPiróg">Wiem, czym jest low cost, ale jeśli pan poseł przesiadałby się w Barcelonie i leciał dalej np. na Kanary, to musiałby pan wziąć swój bagaż, bo nikt nie sprzedałby panu biletu do portu docelowego. Jedną z zalet przewoźnika takiego jak PLL LOT, który ma porozumienie ze Star Airlines jest to, że gdziekolwiek pan leci tymi liniami – bo PLL LOT nie lata wszędzie – nada pan bagaż do portu docelowego i jest duże prawdopodobieństwo, że ten bagaż będzie tam na pana czekał.</u>
</div>
<div xml:id="div-63">
<u xml:id="u-63.0" who="#AndrzejJaworski">Dla pasażera nie ma to żadnego znaczenia. Odbierze bagaż w Barcelonie. Kupi bilet za kolejne 100 zł na Teneryfę.</u>
</div>
<div xml:id="div-64">
<u xml:id="u-64.0" who="#MarcinPiróg">W całej Europie low costy stanowią coraz większy rynek.</u>
</div>
<div xml:id="div-65">
<u xml:id="u-65.0" who="#TadeuszAziewicz">Panie prezesie, na pozostałe pytania proszę udzielić odpowiedzi na piśmie.</u>
<u xml:id="u-65.1" who="#TadeuszAziewicz">Przystępujemy do głosowania nad wnioskiem pana posła Suskiego o odrzucenie przedłożonej informacji. Kto z państwa jest za przyjęciem wniosku? Kto jest przeciw? Kto wstrzymał się?</u>
<u xml:id="u-65.2" who="#TadeuszAziewicz">Proszę o przedstawienie wyników.</u>
</div>
<div xml:id="div-66">
<u xml:id="u-66.0" who="#IwonaKubaszewska">6 głosów za, 9 przeciw, nikt nie wstrzymał się.</u>
</div>
<div xml:id="div-67">
<u xml:id="u-67.0" who="#TadeuszAziewicz">Wniosek pana posła Suskiego został odrzucony.</u>
<u xml:id="u-67.1" who="#TadeuszAziewicz">Protokół będzie wyłożony w sekretariacie Komisji.</u>
<u xml:id="u-67.2" who="#TadeuszAziewicz">Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>