text_structure.xml
29.9 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#TadeuszAziewicz">Otwieram posiedzenie Komisji Skarbu Państwa. Witam panie posłanki i panów posłów oraz zaproszonych gości z podsekretarzem stanu w Ministerstwie Skarbu Państwa panem Adamem Leszkiewiczem.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#TadeuszAziewicz">Porządek dzienny dzisiejszego posiedzenia przewiduje informację dotyczącą procesów prywatyzacji spółek branży rolno-spożywczej. Czy są uwagi do porządku dziennego? Nie widzę zgłoszeń. Stwierdzam przyjęcie porządku dziennego.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#TadeuszAziewicz">Stwierdzam przyjęcie protokołu z poprzedniego posiedzenia wobec niewniesienia zastrzeżeń.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#TadeuszAziewicz">Przystępujemy do realizacji porządku dziennego. Proszę pana ministra Adama Leszkiewicza o przedstawienie informacji.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#AdamLeszkiewicz">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, z przyjemnością chciałbym przedstawić informację dotyczącą procesów prywatyzacyjnych w spółkach sektora rolno-spożywczego. Na początku pragnę z satysfakcją zaznaczyć, że Komisja trafnie dobiera tematy posiedzeń. Temat dzisiejszego posiedzenia jest aktualny. Niedawno zakończyliśmy wstępne zbieranie zapisów na udziały w tzw. SHiUZ-ach. Uruchomiliśmy również proces prywatyzacji w Krajowej Spółce Cukrowej. Trwa wiele procesów prywatyzacyjnych w innych podmiotach.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#AdamLeszkiewicz">Przygotowaliśmy informację pisemną, która szczegółowo omawia stan procesów prywatyzacji poszczególnych podmiotów sektora rolno-spożywczego. Chciałbym rozpocząć od przedstawienia stanu zaawansowania procesów prywatyzacji podmiotów będących w nadzorze ministra Skarbu Państwa poza SHiUZ-ami i Krajową Spółką Cukrową. Minister Skarbu Państwa sprawuje nadzór właścicielski nad ponad 30 spółkami tego sektora. Większa liczba spółek sektora rolno-spożywczego znajduje się w – bezpośrednim lub pośrednim – nadzorze ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Dzisiejsza informacja dotyczy spółek nadzorowanych przez ministra Skarbu Państwa.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#AdamLeszkiewicz">Skarb Państwa dysponuje większościowym udziałem w 20 spółkach z branży rolno-spożywczej. Chciałbym zwrócić uwagę na Przedsiębiorstwo Zbożowo-Młynarskie PZZ w Stoisławiu SA w województwie zachodniopomorskim. Udział Skarbu Państwa wynosi 100%. Spółka bardzo dobrze prosperuje. Ma dobrą sytuację finansową. Jesteśmy przed uruchomieniem procesu prywatyzacji spółki. Zwracam uwagę na ten podmiot, ponieważ trwa dyskusja ze środowiskami rolniczymi, zwłaszcza z Zachodniopomorską Izbą Rolniczą w sprawie koncepcji prywatyzacji tej spółki. Zachodniopomorska Izba Rolnicza niedawno zwróciła się z wnioskiem o objęcie spółki – omawianą na posiedzeniach Komisji Skarbu Państwa – „Koncepcją prywatyzacji spółek rolno-spożywczych” z udziałem uprawnionych pracowników i producentów rolnych.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#AdamLeszkiewicz">Obecnie wspomniana koncepcja obejmuje dwie grupy spółek: SHiUZ-y – 4 podmioty oraz 8 hurtowych rynków rolnych. Żaden inny podmiot tej branży nie jest prywatyzowany metodą przewidzianą w ww. koncepcji. Jest to argument za prywatyzacją Przedsiębiorstwa Zbożowo-Młynarskiego PZZ w Stoisławiu zgodnie z trybem przewidzianym w ustawie o komercjalizacji i prywatyzacji. Drugi argument – liczba producentów rolnych współpracujących ze spółką w Stoisławiu nie jest tak duża, jak w przypadku pozostałych podmiotów. Np. w SHiUZ-ach liczba współpracujących producentów rolnych wynosi 100 tys., a nawet ponad 100 tys. Natomiast z przedsiębiorstwem w Stoisławiu współpracuje kilkuset producentów rolnych. Zachodniopomorska Izba Rolnicza przeprowadziła ankietę wśród producentów rolnych. Otrzymała prawie 3 tys. zgłoszeń. Ale poszukiwała wszystkich producentów, którzy współpracowali z przedsiębiorstwem w ciągu ostatnich 10 lat – do 2002 r. albo 2003 r. Natomiast wspomniana „Koncepcja prywatyzacji spółek rolno-spożywczych” przewiduje, że uprawnionymi są producenci, którzy współpracowali z tymi podmiotami w ciągu ostatnich 24 miesięcy.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#AdamLeszkiewicz">Mamy świadomość znaczenia Przedsiębiorstwa Zbożowo-Młynarskiego PZZ w Stoisławiu. Zapewne zaproponujemy proces negocjacji, co pozwoli nam kontrolować zgłaszających się inwestorów oraz zadbać o interesy Skarbu Państwa i spółki.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#AdamLeszkiewicz">W grupie spółek z większościowym udziałem Skarbu Państwa chciałbym jeszcze zwrócić uwagę na Polmosy, bo te sprawy budzą nieco kontrowersji i pytań. Obserwujemy sytuację. Kilkakrotnie podejmowano próby prywatyzacji tych podmiotów. Trwa aktualizacja wyceny oszacowania wartości Mazowieckiej Wytwórni Wódek i Drożdży „Polmos” SA w Józefowie. Czwarta próba prywatyzacji planowana jest w I kwartale 2011 r.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#AdamLeszkiewicz">Dysponujemy aktualną wyceną Śląskiej Wytwórni Wódek Gatunkowych „Polmos” SA w Bielsku-Białej. Kolejna próba prywatyzacji planowana jest w II połowie grudnia 2010 r. Pracownicy interesują się tym podmiotem. Zamierzają założyć spółkę, która uczestniczyłaby w procesie prywatyzacji. O ile wiem, mają współpracującego inwestora branżowego, który chce uczestniczyć w tym procesie. Przysłał do resortu list intencyjny. Odbyło się spotkanie z tym inwestorem. Być może, jest szansa zapewnia Polmosowi w Bielsku-Białej stabilnego funkcjonowania w przyszłości.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#AdamLeszkiewicz">Następną grupę stanowi 12 spółek z mniejszościowym udziałem Skarbu Państwa. Jeżeli będą pytania w sprawie stanu ich prywatyzacji, to udzielimy odpowiedzi.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#AdamLeszkiewicz">Kolejna grupa obejmuje 16 podmiotów, które zostały sprywatyzowane w okresie od 2008 r. Są wymienione w przedłożonym materiale.</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#AdamLeszkiewicz">Chciałbym teraz przejść do spółek, o których dotychczas nie mówiłem. Jeśli chodzi o Krajową Spółkę Cukrową, to proces prywatyzacji tego podmiotu jest jasno określony w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 30 listopada 2004 r. w sprawie prywatyzacji Krajowej Spółki Cukrowej oraz trybu zbywania akcji tej spółki plantatorom buraków cukrowych oraz pracownikom. Uprawnione są dwie grupy osób: 1800 pracowników spółki i ok. 18 tys. plantatorów. Akcje mogą być zbywane wyłącznie osobom uprawnionym. Pracownicy i plantatorzy otrzymują bezpłatnie po 15% akcji. Natomiast 70% akcji zostanie zbyte odpłatnie grupom uprawnionym. Obrót akcjami jest możliwy wyłącznie między osobami uprawnionymi.</u>
<u xml:id="u-2.10" who="#AdamLeszkiewicz">Została rozpoczęta procedura wyboru doradcy prywatyzacyjnego. 17 listopada br. ukazało się ogłoszenie w tej sprawie. Termin składania ofert upływa 14 grudnia br. Mamy harmonogram działań do 2013 r. Musimy dokonać wyceny. Doradca przygotuje prospekt emisyjny, który zatwierdzi KNF. Musimy sporządzić listę uprawnionych, przydzielić akcje, spisać umowy itp. Ten proces obejmuje co najmniej dwa najbliższe lata.</u>
<u xml:id="u-2.11" who="#AdamLeszkiewicz">Proces prywatyzacji jest prowadzony przy pełnej akceptacji i współpracy ze stroną społeczną w firmie, a także ze środowiskiem plantatorów. Uzgodniliśmy również pewien mechanizm wsparcia w celu zachęcenia jak największej liczby uprawnionych do zgłoszenia się po akcje. Na najbliższym Walnym Zgromadzeniu Sprawozdawczym KSC zostanie powołany specjalny fundusz, z którego każdy uprawniony będzie mógł uzyskać pożyczkę – spłata zostanie rozłożona na raty na sześć lat – na zakup pierwszych 20% akcji, czyli na pierwszą ratę. Bowiem rozporządzenie przewiduje, że płatność za akcje może być dokonywana w ratach rozłożonych na pięć najbliższych lat. Ta koncepcja została zaakceptowana przez stronę społeczną. Trwają rozmowy dotyczące pewnych szczegółowych kwestii. Myślę, że wszystkie aspekty zostaną uzgodnione.</u>
<u xml:id="u-2.12" who="#AdamLeszkiewicz">12 podmiotów będących w nadzorze ministra Skarbu Państwa będzie prywatyzowanych w szczególny sposób zawarty w „Koncepcji prywatyzacji spółek rolno-spożywczych”, uzgodnionej z ministrem rolnictwa i rozwoju wsi, środowiskami rolniczymi i ekspertami. Koncepcja obejmuje dwie grupy podmiotów: 4 spółki inseminacyjne oraz 8 hurtowych rynków rolnych. Wymieniam oddzielnie te grupy, bo choć metoda prywatyzacji wydaje się zbliżona, to jednak różni się w jednym elemencie.</u>
<u xml:id="u-2.13" who="#AdamLeszkiewicz">Rozpoczęliśmy proces prywatyzacyjny spółek inseminacyjnych. 9 sierpnia br. ukazały się ogłoszenia w tej sprawie. Kilkakrotnie przedłużaliśmy terminy zapisów na akcje na wniosek organizacji i środowisk rolniczych. Dla trzech podmiotów – w Tulcach, Bydgoszczy i Łowiczu termin upłynął 30 listopada br. Natomiast dla spółki w Krasnem (obejmującej zasięgiem działania województwa: opolskie, śląskie, małopolskie i podkarpackie) przedłużyliśmy termin do końca stycznia 2011 r. Bowiem na udziały Małopolskiego Centrum Biotechniki w Krasnem zapisało się dotychczas jedynie 8,3% uprawnionych. Dlatego przedłużyliśmy termin zapisów. Zastanawiamy się nad przyczynami słabego zainteresowania uprawnionych.</u>
<u xml:id="u-2.14" who="#AdamLeszkiewicz">Uprawnieni zapisali się na 438% udziałów Stacji Hodowli i Unasieniania Zwierząt w Bydgoszczy, czyli popyt kilkakrotnie przewyższa podaż. Uprawnieni zapisali się na 108% udziałów Wielkopolskiego Centrum Hodowli i Rozrodu Zwierząt w Poznaniu z siedzibą w Tulcach oraz na 92% udziałów Mazowieckiego Centrum Hodowli i Rozrodu Zwierząt w Łowiczu.</u>
<u xml:id="u-2.15" who="#AdamLeszkiewicz">Harmonogram najbliższych działań przewiduje przygotowanie przez zarządy spółek do 6 grudnia br. list uprawnionych, którzy zgłosili się. Potem nastąpi przydział akcji. Zgodnie z ustawą o komercjalizacji i prywatyzacji, wymagana będzie jeszcze zgoda Rady Ministrów na ten tryb prywatyzacji.</u>
<u xml:id="u-2.16" who="#AdamLeszkiewicz">Tam, gdzie jest więcej zapisów, będą redukcje, przeprowadzane proporcjonalnie. Koncepcja przewiduje, że uprawnionemu należy się minimalnie jeden udział, a maksymalnie – 1%. Zatem, wszyscy, którzy zgłosili się, otrzymają po 1%. Następnie ci, którzy zapisali się na więcej, otrzymają po jednym udziale, po dwa udziały i tak aż do wyczerpania.</u>
<u xml:id="u-2.17" who="#AdamLeszkiewicz">Jeżeli w Krasnem i Łowiczu będzie mniej chętnych niż udziałów, to koncepcja dopuszcza wystąpienie do drugiej grupy uprawnionych w tym procesie, czyli podmiotów zbiorowych – grup producenckich, zrzeszeń, federacji, związków i spółdzielni producentów rolnych itp. Te podmioty wyrażają zainteresowanie uczestnictwem w procesie. Wiosną przyszłego roku zaproponujemy im zapisywanie się na akcje.</u>
<u xml:id="u-2.18" who="#AdamLeszkiewicz">Pragnę przypomnieć, że w przypadku SHiUZ-ów 15% akcji bezpłatnie obejmują pracownicy. Te spółki zatrudniają średnio ok. 300 pracowników. Kolejne 15% akcji otrzymują nieodpłatnie producenci rolni.</u>
<u xml:id="u-2.19" who="#AdamLeszkiewicz">Ostania grupa z tego sektora, którą chciałbym zaprezentować, obejmuje 8 hurtowych rynków rolnych. Różnica trybu prywatyzacji tych podmiotów polega na tym, że w pierwszej kolejności będą realizowane postanowienia statutów regulujące kwestie zbywania akcji, które przyznają pierwszeństwo ich nabycia dotychczasowym akcjonariuszom, w tym operatorom. Jeżeli oni nie skorzystają z prawa pierwszeństwa, to wówczas akcje zostaną zbyte osobom uprawnionym. W przypadku braku zainteresowania tych osób nabyciem akcji, zostaną one zbyte, zgodnie z przepisami ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji, na zasadach ogólnych.</u>
<u xml:id="u-2.20" who="#AdamLeszkiewicz">W sześciu podmiotach rozpoczęliśmy procesy prywatyzacyjne. W dwóch rynkach hurtowych – w Lublinie i Zielonej Górze – trwają ostatnie analizy. Ich sytuacja prawna jest nieco skomplikowana. W pięciu podmiotach trwa procedura wyboru doradcy. Natomiast proces prywatyzacji Warszawskiego Rolno-Spożywczego Rynku Hurtowego w Broniszach jest bardziej zaawansowany. Doradca sporządził wycenę spółki i przygotował projekt prospektu emisyjnego, który został złożony do KNF. Oczekujemy na zatwierdzenie prospektu przez KNF.</u>
<u xml:id="u-2.21" who="#AdamLeszkiewicz">Przedstawiłem ogólne informacje w sprawie prywatyzacji spółek branży rolno-spożywczej.</u>
<u xml:id="u-2.22" who="#AdamLeszkiewicz">Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#TadeuszAziewicz">Dziękuję, panie ministrze.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#TadeuszAziewicz">Otwieram dyskusję.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#TadeuszAziewicz">Kto z państwa chciałby zabrać głos?</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#TadeuszAziewicz">Pan poseł Józef Racki, proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#JózefRacki">Panie ministrze, jakie są przyczyny małego zainteresowania uprawnionych zapisami na udziały Małopolskiego Centrum Biotechniki w Krasnem? Pan minister wspomniał, że zapisało się jedynie 8,3% uprawnionych, podczas gdy w przypadku pozostałych spółek inseminacyjnych, np. w Bydgoszczy, popyt przewyższył podaż.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#JózefRacki">Pan minister mówił o przygotowaniach niektórych spółek do prywatyzacji. Obecnie w Sejmie odbędzie się drugie czytanie projektu ustawy o zmianie ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji. Projekt przewiduje usprawnienie procesów prywatyzacyjnych prowadzonych przez ministra Skarbu Państwa. Zakłada m.in., że minister dokonuje lub zleca dokonanie analizy mającej na celu oszacowanie wartości przedsiębiorstwa spółki oraz może dokonać lub zlecić dokonanie analiz w zakresie ustalenia stanu i perspektyw rozwoju przedsiębiorstwa spółki oraz oceny realizacji obowiązków wynikających z wymogów ochrony środowiska.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#JózefRacki">Czy po wejściu w życie ta ustawa będzie miała zastosowanie do spółek branży rolno-spożywczej?</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#JózefRacki">Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#TadeuszAziewicz">Dziękuję, panie pośle.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#TadeuszAziewicz">Pan poseł Krzysztof Tołwiński, proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#KrzysztofTołwiński">Panie przewodniczący, panie ministrze, moje pierwsze pytanie dotyczy Polmosów w Bielsku-Białej i Józefowie. Przez ostatnich kilka lat – jak sobie przypominam – od 2007 r. obie spółki osiągały niezłe wyniki. Ale one – w dość dziwny dla mnie sposób – pogarszają się w następnych latach. Sprzedaż spadła praktycznie o 50%, podczas gdy w całym kraju sprzedaż zmniejszyła się – o ile się nie mylę – o 8–10%. Dlaczego nastąpiło takie pogorszenie wyników w Polmosie w Bielsku-Białej?</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#KrzysztofTołwiński">Druga sprawa dotyczy wyceny tego podmiotu. Państwo wyceniając tę spółkę – delikatnie mówiąc – przesadzacie. Otrzymuję również takie opinie od załogi. To tak, jakby resort dokonywał pozornych działań, nie chcąc zbyć tego podmiotu.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#KrzysztofTołwiński">Kolejna kwestia dotyczy wspomnianej „Koncepcji prywatyzacji spółek rolno-spożywczych”, która została wypracowana w 2008 r. Obejmuje ona Warszawski Rolno-Spożywczy Rynek Hurtowy w Broniszach. Przewidywała, że prywatyzacja podmiotu w Broniszach będzie miała charakter pilotażowy, który wskaże sposób postępowania z pozostałymi hurtowymi rynkami rolnymi. Dlaczego odstąpiono od pilotażowej prywatyzacji i przeprowadza się proces wszystkich rynków rolnych? Sytuacja tych podmiotów jest złożona.</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#KrzysztofTołwiński">Pamiętam, że kiedy w 1995 r. tworzono te spółki, to, zgodnie z ustawą o rynkach hurtowych, te podmioty miały być przeznaczone dla producentów hurtowych. Dzisiaj wiadomo, że te cele nie zostały zrealizowane. Wytworzyły się bardzo skomplikowane sytuacje ze względu na zabezpieczenie interesu producentów, pierwotnych udziałowców. Oni czują się oszukani przez państwo.</u>
<u xml:id="u-6.4" who="#KrzysztofTołwiński">Co dzieje się z rynkami hurtowymi, które nie są wymienione na tej liście? Chodzi m.in. o hurtowy rynek rolny w Białymstoku.</u>
<u xml:id="u-6.5" who="#KrzysztofTołwiński">Kolejna sprawa dotyczy SHiUZ-ów. Zgodnie z koncepcją z 2008 r., miała być przeprowadzona prywatyzacja pilotażowa bodajże spółki w Tulcach. Szkoda, że się tak nie stało. SHiUZ-y – to potężny rynek, co ma wielkie znaczenie dla kondycji polskiego rolnictwa. Dlaczego nie skonsolidowano tych spółek – co sugerowali ich prezesi oraz część doradców w niekoniecznie oficjalnych rozmowach – i nie stworzono Polskiej Hodowli na wzór Krajowej Spółki Cukrowej? Dopiero ten silny podmiot miałby szansę funkcjonowania na naszym rynku. Niestety, u nas zastosuje się model czeski, czyli szybkie przejęcie przez korporacje bardzo dobrze funkcjonujące w tym zakresie. Ale rynek czeski jest znacznie mniejszy.</u>
<u xml:id="u-6.6" who="#KrzysztofTołwiński">Nie wiem, jaki cel ma ta prywatyzacja. Skarb Państwa nie zabezpiecza perspektywicznego interesu. Uważam, że możemy stracić ten rynek.</u>
<u xml:id="u-6.7" who="#KrzysztofTołwiński">Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#TadeuszAziewicz">Dziękuję, panie pośle.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#TadeuszAziewicz">Kto z państwa chciałby jeszcze zabrać głos?</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#TadeuszAziewicz">Pan poseł Józef Rojek, proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#JózefRojek">Dziękuję, panie przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#JózefRojek">Pan minister – podobnie jak ja – jest z regionu tarnowskiego. W tym regionie funkcjonował rynek hurtowy, który – chyba – wchodził w skład Rolno-Spożywczego Rynku Hurtowego w Radomiu. Nie wiem, czy coś pozostało jeszcze z tego rynku. Prosiłbym o odpowiedź.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#TadeuszAziewicz">Dziękuję, panie pośle.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#TadeuszAziewicz">Kolejny mówca, proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#GrzegorzMłynarczyk">Agencja Nieruchomości Rolnych sprawuje nadzór właścicielski jako instytucja powiernicza nad 49 spółkami z obszaru rolnictwa i hodowli, w tym hodowli zwierząt gospodarskich. W dniu jutrzejszym mam naradę z prezesami naszych spółek. Chciałbym im jednoznacznie odpowiedzieć na pytanie, dlaczego spółki, jako bardzo istotny uczestnik łańcucha hodowlanego, zostały wyeliminowane – po ogłoszeniu o zamiarze odpłatnego zbycia udziałów – z procesu prywatyzacji.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#GrzegorzMłynarczyk">Zaznaczam, że spółki będące w nadzorze Agencji współpracują z SHiUZ-ami zarówno jako producenci, jak i odbiorcy. Spółki hodowlane Agencji Nieruchomości Rolnych sprowadzają z ośrodków zagranicznych postępowe technologie w zakresie hodowli, które później są stosowane do populacji masowej. Chciałbym podkreślić, że w naszych spółkach 4,5% materiału poddawane jest kontroli i ocenie. Dostarczają one 50% materiału hodowlanego męskiego i żeńskiego.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#GrzegorzMłynarczyk">Mówimy o konsolidacji. Natomiast nasze spółki napotykają bariery uniemożliwiające udział w prywatyzacji. Znamy argumenty ministra Skarbu Państwa. Dysponuję korespondencją między Ministerstwem Rolnictwa i Rozwoju Wsi a Ministerstwem Skarbu Państwa. Nie wyjaśniono w niej do końca powodów niedopuszczenia tych spółek do procesu prywatyzacji. Prosiłbym pana ministra o odpowiedź w tej sprawie.</u>
<u xml:id="u-10.3" who="#GrzegorzMłynarczyk">Podobnie jest w przypadku Krajowej Spółki Cukrowej. Plantatorami są nasze spółki. Współpracują z Krajową Spółką Cukrową. Czy będą uczestniczyć w prywatyzacji KSC?</u>
<u xml:id="u-10.4" who="#GrzegorzMłynarczyk">Czy zapadła ostateczna decyzja w sprawie odrzucenia ofert naszych spółek w prywatyzacji SHiUZ-ów?</u>
<u xml:id="u-10.5" who="#GrzegorzMłynarczyk">Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#TadeuszAziewicz">Lista mówców została wyczerpana.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#TadeuszAziewicz">Zamykam dyskusję.</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#TadeuszAziewicz">Proszę pana ministra o udzielenie odpowiedzi.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#AdamLeszkiewicz">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, odpowiadając panu posłowi Rackiemu, chciałbym zwrócić uwagę, że również zastanawiamy się nad przyczynami małego zainteresowania uprawnionych zapisami na udziały Małopolskiego Centrum Biotechniki w Krasnem. Jest to niepokojące zjawisko. W dniu jutrzejszym spotkam się z prezesem zarządu tej spółki. Spotkanie będzie poświęcone wyłącznie tej kwestii.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#AdamLeszkiewicz">Sądzę, że problem jest złożony. Przyczyny takiego stanu rzeczy upatruję w dwóch czynnikach. Niewątpliwie, struktura agrarna, wielkość i sposób hodowli w gospodarstwach na południu kraju są odmienne od występujących w centrum i na północy. Są to małe gospodarstwa. Rolnicy hodują od 1 do 3 sztuk bydła. Nie są związani ze SHiUZ-em w taki sposób, jak hodowcy posiadający dużo liczniejsze stada. Dla nich współpraca ze SHiUZ-em ma istotne znaczenie.</u>
<u xml:id="u-12.2" who="#AdamLeszkiewicz">Duże zainteresowanie udziałami spółki w Krasnem jest wśród pracowników. Ponad 75% uprawnionych pracowników zapisało się na udziały i tylko 23% inseminatorów. Czyli inseminatorzy, którzy zazwyczaj przemieszczają się po gminach i wioskach tej części Polski, nie wykazali zainteresowania udziałem w procesie prywatyzacji.</u>
<u xml:id="u-12.3" who="#AdamLeszkiewicz">Ponadto, otrzymuję sygnały w oficjalnych pismach od hodowców z tamtego terenu, że, być może, zarząd i spółka nie wykazały determinacji i nie wykorzystały wszystkich możliwości promocji i kanałów informacyjnych, aby spopularyzować ideę tej prywatyzacji.</u>
<u xml:id="u-12.4" who="#AdamLeszkiewicz">Projekt ustawy o zmianie ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji, nad którym proceduje parlament, nie ma związku z prywatyzacją spółek z branży rolno-spożywczej. Większość spółek z tej branży, zwłaszcza te objęte „Koncepcją prywatyzacji spółek rolno-spożywczych”, będzie już wyceniona po wejściu w życie ustawy. Proponowana nowelizacja zmierza do kolejnego usprawnienia procesów prywatyzacyjnych. Umożliwia m.in. dokonanie wyceny przez pracowników Ministerstwa Skarbu Państwa. Zwracam uwagę na koszty wyceny dokonywanej przez zewnętrznego doradcę. Intencją projektu jest ograniczenie tych kosztów. Chciałbym przypomnieć, że liczba podmiotów w nadzorze ministra Skarbu Państwa, które nie mają jeszcze wyceny, jest niewielka i z każdym miesiącem maleje.</u>
<u xml:id="u-12.5" who="#AdamLeszkiewicz">Odpowiadając na pytania pana posła Tołwińskiego, chciałbym zwrócić uwagę, że sytuacja finansowa w Polmosach przedstawia się dość nieciekawie. O ile koniunktura w 2007 i częściowo w 2008 roku pozwalała tym spółkom uzyskiwać dobre wyniki finansowe, o tyle rok 2009, a zwłaszcza bieżący, charakteryzuje się bardzo dużym spadkiem tych wyników. Strata Polmosu w Bielsku-Białej po trzech kwartałach bieżącego roku wyniosła prawie 2 mln zł, a Polmosu w Józefowie – ponad 3,6 mln zł.</u>
<u xml:id="u-12.6" who="#AdamLeszkiewicz">Żadna znana marka alkoholowa – nie chcę wymieniać nazw – nie jest produkowana przez Polmos w Józefowie. Któż zna główne produkty tej spółki – wódkę królewską czy kasztanową?</u>
<u xml:id="u-12.7" who="#AdamLeszkiewicz">Polmos w Bielsku-Białej produkuje advocata, ale ten jest produkowany również przez inne Polmosy. Zatem w tym przypadku jest duża konkurencja. Drugim produktem spółki jest wódka żytnia. Próba przebicia się na rynku, kiedy brak pieniędzy na marketing, a także rywalizacja z innymi znanymi markami jest trudna. Stąd takie wyniki finansowe.</u>
<u xml:id="u-12.8" who="#AdamLeszkiewicz">Obie spółki potrzebują inwestorów. Nie pozorujemy działań. Uruchamiamy procesy prywatyzacyjne. Wszystko zależy od chętnych.</u>
<u xml:id="u-12.9" who="#AdamLeszkiewicz">Zapewne państwo wiecie – można o tym przeczytać w gazetach – że sytuacja wcześniej sprywatyzowanych Polmosów nie jest również zbyt dobra.</u>
<u xml:id="u-12.10" who="#AdamLeszkiewicz">Nadzieją dla Polmosu w Bielsku-Białej jest inwestor branżowy zainteresowany tą spółką. W sprawie Polmosu w Józefowie nie podjęto ostatecznej decyzji odnośnie do dalszych działań.</u>
<u xml:id="u-12.11" who="#AdamLeszkiewicz">Odpowiadając na pytania dotyczące prywatyzacji hurtowych rynków rolnych, chciałbym wyjaśnić, że „Koncepcja prywatyzacji spółek rolno-spożywczych” była przygotowywana w 2008 r., ale – ze względu na dyskusje i prezentacje – została przyjęta na przełomie 2008 i 2009 r., co pozwoliło nam uruchomić wcześniej proces prywatyzacji spółki w Broniszach. Ale ten proces trwa do dnia dzisiejszego. Trudno przewidzieć termin jego zakończenia. Jesteśmy uzależnieni np. od Komisji Nadzoru Finansowego. Zatem postanowiliśmy rozpocząć procesy prywatyzacyjne w SHiUZ-ach i rynkach hurtowych. Bowiem sytuacja na rynku zmienia się. Podmioty potrzebują inwestora i kapitału. Nie mogą czekać na zakończenie pilotażu w Broniszach.</u>
<u xml:id="u-12.12" who="#AdamLeszkiewicz">Zastałem taki stan rzeczy. Obecnie prowadzę procesy prywatyzacyjne. Od miesiąca także nadzoruję hurtowe rynki rolne. Przejąłem ten obowiązek po pani minister Schmid.</u>
<u xml:id="u-12.13" who="#AdamLeszkiewicz">W nadzorze ministra Skarbu Państwa nie ma rynku hurtowego w Białymstoku. Skarb Państwa nie ma żadnych udziałów i akcji w tym rynku.</u>
<u xml:id="u-12.14" who="#AdamLeszkiewicz">Pytanie o konsolidację ma głębszy sens. Dotyczy bowiem celu procesów prywatyzacyjnych, zgodnego z przyjętą koncepcją. Uzgadnialiśmy z ekspertami i środowiskami rolniczymi zapisy, które zmierzają do jednego celu – przekazania odpowiedzialności za te podmioty nie obcym lub pozabranżowym inwestorom, lecz tym, którzy na co dzień pracują lub współpracują ze SHiUZ-ami. Taka jest idea. Zagrożenia są minimalizowane. Obrót udziałami w przypadku SHiUZ-ów jest ograniczony przez najbliższe 10 lat. Zatem osoba, która uzyskała udziały, nie może ich od razu sprzedać komu innemu. Przez najbliższe 10 lat nie ma możliwości poszukiwania innego zewnętrznego inwestora. Od 2011 r. rolnicy i pracownicy będą odpowiadać za zarządzanie tymi firmami.</u>
<u xml:id="u-12.15" who="#AdamLeszkiewicz">Odpowiadając na pytanie pana posła Rojka, chciałbym wyjaśnić, że w nadzorze ministra Skarbu Państwa nie ma rynku hurtowego w Tarnowie. Dawniej udziały w tym podmiocie posiadały Agencja Rynku Rolnego, Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa oraz Skarb Państwa. Rynek hurtowy w Radomiu, w którym udział Skarbu Państwa wynosi ok. 30%, przejął nasze udziały w rynku hurtowym w Tarnowie.</u>
<u xml:id="u-12.16" who="#AdamLeszkiewicz">Odpowiadając na pytania pana Młynarczyka dotyczące Krajowej Spółki Cukrowej, chciałbym wyjaśnić, że nie znam analiz, które dotyczyłyby współpracy podmiotów związanych z Agencją Nieruchomości Rolnych i ich udziału w prywatyzacji KSC. Postaram się bliżej przyjrzeć temu zagadnieniu.</u>
<u xml:id="u-12.17" who="#AdamLeszkiewicz">Natomiast w przypadku SHiUZ-ów naszą ideą – prezentowaną na piśmie i dyskutowaną z ministrem Sawickim – było przekazywanie odpowiedzialności za firmy uprawnionym – rolnikom, producentom. Spółki z udziałem Agencji Nieruchomości Rolnych, Agencji Rynku Rolnego i Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa są również producentami rolnymi. Ale, w naszym przekonaniu, istniało ryzyko, że te spółki zdecydowanie dominowałyby wśród chętnych. Trudno nazwać prywatyzacją przejmowanie udziałów Skarbu Państwa przez podmioty państwowe będące w nadzorze innego ministra. Chcieliśmy dać szansę przede wszystkim indywidualnym producentom rolnym, którzy hodują zwierzęta gospodarskie i współpracują na co dzień ze SHiUZ-ami, oraz pracownikom tych spółek. Przedstawiliśmy tę ideę ministrowi Sawickiemu, który nie zgłosił żadnych uwag i zastrzeżeń.</u>
<u xml:id="u-12.18" who="#AdamLeszkiewicz">Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#TadeuszAziewicz">Dziękuję, panie ministrze.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#TadeuszAziewicz">Wyczerpaliśmy porządek dzienny. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>