text_structure.xml
44 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#TadeuszAziewicz">Otwieram posiedzenie Komisji Skarbu Państwa. Witam państwa posłów oraz zaproszonych gości z podsekretarzem stanu w Ministerstwie Skarbu Państwa panem Adamem Leszkiewiczem. Witam przedstawicieli Ministerstwa Gospodarki.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#TadeuszAziewicz">Stwierdzam przyjęcie protokołu z poprzedniego posiedzenia wobec niewniesienia zastrzeżeń.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#TadeuszAziewicz">Porządek dzienny dzisiejszego posiedzenia przewiduje: pkt 1 – informacja na temat prywatyzacji pracowniczej – przedstawia minister Skarbu Państwa, pkt 2 – informacja na temat wsparcia prywatyzacji przez udzielanie poręczeń i gwarancji spółkom z udziałem pracowników i jednostek samorządu terytorialnego – przedstawiają minister Skarbu Państwa i minister gospodarki.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#TadeuszAziewicz">Pan poseł Marek Suski, proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#MarekSuski">Chciałbym zgłosić wniosek formalny o uzupełnienie porządku dziennego o punkt – sprawy różne i bieżące.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#MarekSuski">Od wielu tygodni pan przewodniczący nie uwzględnia takiego punktu w porządkach dziennych posiedzeń. Proponuję, żeby na dzisiejszym posiedzeniu został wprowadzony.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#TadeuszAziewicz">Czy pan poseł może przedstawić uzasadnienie wniosku? Jakiego rodzaju sprawę chciałby pan poseł poruszyć?</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#MarekSuski">Regulamin Sejmu umożliwia wprowadzenie takiego punktu do porządku dziennego. To jest podstawa prawna.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#MarekSuski">Jeśli chodzi o uzasadnienie, to chciałbym zwrócić uwagę, że obecnie w Radomiu dokonano prywatyzacji Fabryki Łączników. Została sprzedana za 1,4 mln zł firmie, która powstała kilka dni przed dokonaniem transakcji. Grunty należące do fabryki mają znacznie większą wartość. Chciałbym uzyskać informacje na temat firmy, która nabyła Fabrykę Łączników, sposobu sprzedaży i szczegółów transakcji.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#MarekSuski">Przed trzema laty zgłosił się podmiot zagraniczny, który chciał zainwestować w tę fabrykę. Gdy państwo obsadzili szefową koła Platformy Obywatelskiej w Radomiu w radzie nadzorczej, a jej zastępcę uczynili dyrektorem, rozmowy zostały zerwane.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#WłodzimierzKarpiński">Przed czterema laty to państwo rządzili.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#MarekSuski">Nie cztery, lecz trzy lata temu, po tym jak dorwaliście się do władzy wyrzuciliście ludzi kompetentnych, a zatrudniliście osoby, które – jak okazało się – nie mają kompetencji.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#TadeuszAziewicz">Czy pan poseł będzie usatysfakcjonowany, jeżeli ten punkt wprowadzimy do porządku dziennego następnego posiedzenia?</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#MarekSuski">Będę usatysfakcjonowany – mówiłem jakich informacji oczekuję – jeżeli przedstawiciele Ministerstwa Skarbu Państwa będą odpowiednio przygotowani. Dziś mógłbym usłyszeć odpowiedź, że jest to mała firma i resort nie potrafi nic więcej powiedzieć. Proszę o informację na następnym posiedzeniu Komisji.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#MarekSuski">Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#TadeuszAziewicz">Zatem przyjmujemy, że ten punkt zostanie wpisany do porządku dziennego następnego posiedzenia.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#TadeuszAziewicz">Pan minister Adam Leszkiewicz, proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#AdamLeszkiewicz">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, zaskoczę pana posła Suskiego i powiem kilka zdań na temat tej firmy...</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#TadeuszAziewicz">Panie pośle, to w tej sytuacji może wprowadzimy tę informacje do porządku dziennego dzisiejszego posiedzenia.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#TadeuszAziewicz">Rozumiem, że nie ma innych wniosków. Zatem przyjmujemy porządek dzienny wraz z informacją, którą przedstawi pan minister Leszkiewicz. Jeżeli państwo wyrazicie zgodę, to proponuję rozpoczęcie obrad od tego wątku. Słyszę propozycje, żeby ta sprawa była poruszona w ostatnim punkcie. Zatem informacja, o którą wnosił pan poseł Suski będzie przedstawiona w punkcie trzecim porządku dziennego.</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#TadeuszAziewicz">Przystępujemy do realizacji porządku dziennego. Proszę pana ministra Adama Leszkiewicza o przedstawienie informacji na temat prywatyzacji pracowniczej.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#AdamLeszkiewicz">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, wspólnie z przedstawicielami ministra gospodarki – pan minister Dariusz Bogdan potwierdził uczestnictwo w posiedzeniu Komisji – oraz wiceprezesem zarządu Banku Gospodarstwa Krajowego panem Marcinem Murawskim chcemy przedstawić kompleksową informację na temat realizacji procesów prywatyzacyjnych, w których pojawiają się wątki związane z prywatyzacją pracowniczą.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#AdamLeszkiewicz">Przedłożyliśmy materiał pisemny. Wątek pracowniczy pojawia się w dwóch metodach prywatyzacji. Pierwszą jest prywatyzacja bezpośrednia, szczegółowo opisana w ustawie o komercjalizacji i prywatyzacji. Polega na rozporządzaniu wszystkimi składnikami materialnymi i niematerialnymi majątku przedsiębiorstwa państwowego poprzez sprzedaż, wniesienie do spółki lub oddanie do odpłatnego korzystania. Wobec dokonania komercjalizacji większości przedsiębiorstw państwowych, znacząco zmniejsza się zakres stosowania tej metody. Według stanu na 31 sierpnia 2010 r. były 133 przedsiębiorstwa państwowe, z czego 48 czynnych, pozostałe są w stanie upadłości lub nieczynne. Należy też pamiętać, że przedsiębiorstwa państwowe nie podlegają wprost ministrowi Skarbu Państwa. Organem założycielskim są wojewodowie. Są także przedsiębiorstwa państwowe podległe innym ministrom.</u>
<u xml:id="u-12.2" who="#AdamLeszkiewicz">Oddanie przedsiębiorstwa do korzystania było metodą prywatyzacji, która najbardziej upowszechniła własność pracowniczą. Dotyczyła mniejszych przedsiębiorstw w zadowalającej kondycji ekonomicznej, nie wymagających natychmiastowego zasilenia kapitałowego. W okresie sprawowania funkcji ministra Skarbu Państwa przez pana Aleksandra Grada w tym trybie zostało sprywatyzowanych 7 przedsiębiorstw państwowych i jedna jednostka badawczo-rozwojowa.</u>
<u xml:id="u-12.3" who="#AdamLeszkiewicz">Od około roku w dyskursie publicznym pojawia się kwestia udziału pracowników i spółek pracowniczych w prywatyzacji pośredniej. Prywatyzacja pośrednia polega na poszukiwaniu inwestorów dla spółek. Wśród nich pojawiają się spółki pracownicze. Resort Skarbu Państwa z życzliwością postrzega te podmioty. Chciałbym jednak podkreślić, że ustawa o komercjalizacji i prywatyzacji oraz Kodeks spółek handlowych nie przewidują żadnego instrumentu prawnego, który umożliwiałby preferowanie tych podmiotów w procesie prywatyzacji.</u>
<u xml:id="u-12.4" who="#AdamLeszkiewicz">W dokumencie „Kluczowe spółki do prywatyzacji w latach 2009 – 2010” – Aktualizacja „Planu prywatyzacji na lata 2008 – 2011” przyjętym przez Radę Ministrów w sierpniu 2009 r., podkreślono, że prywatyzacja realizowana będzie z równym traktowaniem podmiotów biorących udział w procesach, w tym spółek pracowniczych i menadżerskich. Wskazano, że jedynym kryterium decydującym o wyborze inwestora jest cena.</u>
<u xml:id="u-12.5" who="#AdamLeszkiewicz">W październiku ub. r. na wniosek ministra gospodarki Rada Ministrów przyjęła zaproponowany przez niego program „Wsparcie prywatyzacji poprzez udzielanie poręczeń i gwarancji spółkom z udziałem pracowników i jednostek samorządu terytorialnego (spółkom aktywności obywatelskiej)”. Obecnie głównym problemem w udziale tych podmiotów w procesach prywatyzacyjnych jest brak kapitału. Bowiem łatwo jest zawiązać spółkę pracowniczą. Natomiast podstawową trudnością jest dla niej pozyskanie kapitału, pozwalającego na złożenie konkurencyjnej oferty, przelanie środków na konto w Ministerstwie Skarbu Państwa i podpisanie umowy. Chciałbym podkreślić, że warunkiem podpisania umowy jest przekazanie środków finansowych.</u>
<u xml:id="u-12.6" who="#AdamLeszkiewicz">Wspomniany program zakłada, że wsparcie tych podmiotów będzie polegało na ułatwieniu dostępu do pozyskania kapitału na finansowanie udziału w procesach prywatyzacyjnych, w szczególności nabycia akcji od Skarbu Państwa, poprzez udzielanie przez Bank Gospodarstwa Krajowego poręczeń i gwarancji. W drugiej części posiedzenia przedstawiciele Banku Gospodarstwa Krajowego przedstawią funkcjonowanie programu. Jego ostateczne zręby zostały przyjęte wiosną br. Do BGK zgłaszają się po wsparcie pierwsze tego typu podmioty.</u>
<u xml:id="u-12.7" who="#AdamLeszkiewicz">W przedłożonym materiale przedstawiliśmy wszystkie – które udało się zidentyfikować – procesy prywatyzacyjne, w których uczestniczyły bądź uczestniczą spółki z udziałem pracowników. Wiele procesów trwa nadal. Np. prywatyzacja Zakładów Azotowych Puławy SA, gdzie jednym z czterech inwestorów jest spółka pracownicza. Termin składania ofert wiążących został wyznaczony na 16 listopada br. Spółka pracownicza założyła ofertę wstępną i bierze udział w badaniu Zakładów Azotowych.</u>
<u xml:id="u-12.8" who="#AdamLeszkiewicz">W 2010 r. dwa procesy prywatyzacyjne zakończyły się sukcesem spółek pracowniczych. Złożyły najlepsze oferty i mogły podpisać umowę z ministrem Skarbu Państwa. Oba procesy zostały przeprowadzone w sierpniu br. Z przedłożonych materiałów wynika, że jest coraz więcej procesów z udziałem spółek pracowniczych. Informacja o programie wsparcia wzbudza coraz większe zainteresowanie.</u>
<u xml:id="u-12.9" who="#AdamLeszkiewicz">Rolą ministra Skarbu Państwa, zapisaną w programie, jest niezwłoczne przekazywanie jednostce samorządu terytorialnego, na obszarze której działa prywatyzowany podmiot oraz organowi zarządzającemu prywatyzowanym podmiotem – informacji o opracowaniu i udostępnieniu karty prywatyzacji oraz o każdej jej aktualizacji.</u>
<u xml:id="u-12.10" who="#AdamLeszkiewicz">W debacie publicznej dużo mówiono o prawie pierwokupu. Taka inicjatywa pojawiała się w pierwotnej wersji programu. Polegała ona na tym, że po uruchomieniu procesu prywatyzacji i wyłonieniu inwestora przed podpisaniem ostatecznej umowy zwracamy się do pracowników z pytaniem, czy nie chcą kupić przedsiębiorstwa. Na odpowiedź mieliby ok. 90 dni. Cena, którą mieliby zapłacić musiałaby być co najmniej równa najlepszej cenie zaoferowanej wcześniej przez inwestora lub inwestorów. Ministerstwo Skarbu Państwa, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz funkcjonujący wówczas odrębnie od MSZ Urząd Komitetu Integracji Europejskiej negatywnie oceniły tę propozycję. Dlatego nie została uwzględniona w ostatecznej wersji programu.</u>
<u xml:id="u-12.11" who="#AdamLeszkiewicz">Jeżeli pan przewodniczący pozwoli, to prosiłbym o wypowiedź pana prezesa Murawskiego.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#TadeuszAziewicz">Proszę, panie prezesie.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#MarcinMurawski">Program rządowy został przyjęty 20 października 2009 r. 18 grudnia 2009 r. została podpisana umowa operacyjna między Bankiem Gospodarstwa Krajowego a ministrem finansów, określająca szczegółowe zasady współpracy i wzajemnych rozliczeń w ramach realizacji programu. Po bardzo długich konsultacjach i uzgodnieniach z Komisją Nadzoru Finansowego 9 czerwca 2010 r. Bank Gospodarstwa Krajowego przyjął ostateczne procedury operacyjne i rozliczeniowe realizacji transakcji w ramach rządowego programu „Wsparcie prywatyzacji poprzez udzielanie poręczeń i gwarancji spółkom z udziałem pracowników i jednostek samorządu terytorialnego (spółkom aktywności obywatelskiej)”.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#MarcinMurawski">Zwracam uwagę, że program zakłada, iż instrumenty wsparcia, którymi zarządza Bank Gospodarstwa Krajowego mają charakter pośredni. Bezpośrednim podmiotem finansującym spółkę aktywności obywatelskiej jest jakaś instytucja rynku finansowego. Przyjęte przez BKG rozwiązania przewidują, że tą instytucją niekoniecznie musi być bank. Może to być innego typu instytucja finansowa, pożyczkowa, samorząd, które spółce aktywności pożyczają środki na zakup od Skarbu Państwa prywatyzowanego przedsiębiorstwa.</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#MarcinMurawski">Na bieżąco informujemy – o czym wspomniał pan minister Leszkiewicz – o realizacji programu. Odbyło się kilka spotkań z bankami, deklarującymi zainteresowanie prowadzeniem działalności inwestycyjnej i kredytowaniem spółek aktywności obywatelskiej, spółek pracowniczych, które chcą kupić przedsiębiorstwa. Na dzień dzisiejszy nie otrzymaliśmy od żadnego banku propozycji przystąpienia do transakcji jako poręczyciela. Transakcje, o których mówił pan minister, były sfinansowane bez udziału poręczenia. Rozumiemy, że spółka pozyskała inwestora albo pozyskała kredyt. Plan finansowy przedstawiony przez spółkę bankowi finansującemu był wystarczająco wiarygodny, że nie trzeba było sięgać po instrument dostępny w Banku Gospodarstwa Krajowego.</u>
<u xml:id="u-14.3" who="#MarcinMurawski">Instrument poręczeń dla spółek aktywności obywatelskiej jest gotowy. Plan finansowy BGK zabezpiecza środki w wysokości 500 mln zł na prowadzenie działalności w zakresie poręczania zadłużenia spółek aktywności obywatelskiej. Przewidujemy, że w bieżącym roku nie dojdzie do żadnych transakcji, co wynika z procedur stosowanych w tym zakresie. Lecz gdyby pojawiła się taka potrzeba, to zgodnie z obowiązującymi procedurami, w ciągu 30 dni od zgłoszenia, Bank zobowiązany jest do poinformowania instytucji kredytującej oraz spółki aktywności obywatelskiej o podjętej decyzji w zakresie udzielenia poręczenia na zakup prywatyzowanego przedsiębiorstwa.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#TadeuszAziewicz">Dziękuję, panie prezesie.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#TadeuszAziewicz">Proszę o zabranie głosu przedstawiciela Ministerstwa Gospodarki.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#RomanAdamczyk">Pan minister Dariusz Bogdan uczestniczy w posiedzeniu Stałego Komitetu Rady Ministrów, na którym omawiane są kwestie związane z projektem ustawy o niektórych uprawnieniach ministra Skarbu Państwa oraz szereg innych spraw, dlatego nie jest obecny na posiedzeniu Komisji.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#RomanAdamczyk">Pan prezes mówił o systemie poręczeń i gwarancji. Chciałbym powiedzieć o prywatyzacji bezpośredniej i programie rządowym.</u>
<u xml:id="u-16.2" who="#RomanAdamczyk">Program został przyjęty w ubiegłym roku.</u>
<u xml:id="u-16.3" who="#RomanAdamczyk">Bank Gospodarstwa Krajowego i minister finansów podpisali umowę w sprawie poręczeń i gwarancji. Ustalono zasady.</u>
<u xml:id="u-16.4" who="#RomanAdamczyk">Główną ideą programu było dokonanie jak najmniejszej liczby zmian w obowiązującym ustawodawstwie i jednocześnie nadanie szybszego tempa prywatyzacji, którą określamy jako pracowniczą. Najwyższa Izba Kontroli przeprowadzając kontrolę prywatyzacji pracowniczej w latach 2001 – 2007 stwierdziła, że na 176 prywatyzacji pracowniczych, 166 zostało zakończonych pomyślnie, w 9 przypadkach zakończyły się fiaskiem, bo spółki nie mogły spłacić rat kredytu lub ich dalsze funkcjonowanie było zagrożone.</u>
<u xml:id="u-16.5" who="#RomanAdamczyk">Zastanawialiśmy się nad wzmocnieniem prywatyzacji pracowniczej. Wymaga to zmiany trzech ustaw. Po pierwsze – ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji. Projekt zmiany przewiduje wprowadzenie legalnej definicji spółki aktywności obywatelskiej, umożliwienie udziału jednostek samorządu terytorialnego w procesach prywatyzacji oraz określa obowiązki informacyjne ministra Skarbu Państwa.</u>
<u xml:id="u-16.6" who="#RomanAdamczyk">Po drugie – ustawy o poręczeniach i gwarancjach udzielanych przez Skarb Państwa oraz niektóre osoby prawne. Nowelizacja przewiduje rozszerzenie katalogu działań, uprawniających do otrzymania poręczeń i gwarancji. Zakłada, że Skarb Państwa może gwarantować kredyty, które zaciągają spółki pracownicze.</u>
<u xml:id="u-16.7" who="#RomanAdamczyk">Po trzecie – nowelizacja ustawy – Prawo upadłościowe. Projekt przewiduje umożliwienie udziału spółek aktywności obywatelskiej w postępowaniach upadłościowych.</u>
<u xml:id="u-16.8" who="#RomanAdamczyk">W ubiegłym roku Ministerstwo Gospodarki dokonało prywatyzacji bezpośredniej – w trybie oddania do odpłatnego korzystania – dwóch instytutów. Są to nieduże jednostki o wartości po 20 mln zł. W bieżącym roku przeprowadzamy prywatyzację kolejnych dwóch instytutów. Pierwszy proces – trwający prawie 10 lat – zakończyliśmy 1 maja br. Chodzi o Bosmal w Bielsku-Białej z branży samochodowej.</u>
<u xml:id="u-16.9" who="#RomanAdamczyk">Minister gospodarki kontynuuje realizację programu rządowego. Został opublikowany na stronie internetowej resortu. Z inicjatywy resortu został opracowany przewodnik po prywatyzacji pracowniczej, który stanowi kompendium niezbędnej wiedzy prawniczej, przeznaczonej dla załóg pracowniczych zainteresowanych udziałem w prywatyzacji pracowniczej.</u>
<u xml:id="u-16.10" who="#RomanAdamczyk">Instrumentem realizacji programu są poręczenia i gwarancje, o których mówił pan prezes Murawski. Jeżeli państwo posłowie mają pytania, to jesteśmy do dyspozycji.</u>
<u xml:id="u-16.11" who="#RomanAdamczyk">Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#TadeuszAziewicz">Dziękuję, panie dyrektorze.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#TadeuszAziewicz">Otwieram dyskusję. Kto z państwa chciałby zabrać głos?</u>
<u xml:id="u-17.2" who="#TadeuszAziewicz">Pani poseł Renata Zaremba, proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#RenataZaremba">Moje pytanie dotyczy Polmosu Szczecin. W tym podmiocie powstała spółka pracownicza. która od dłuższego czasu prowadzi negocjacje. Zgłosiła się do BRE Banku, który z kolei prowadził rozmowy z BGK. Sprawa przeciąga się. Została złożona wycena. W ciągu 2 – 3 tygodni odbędzie się przetarg. Czy mogę poprosić o informację w czym tkwi problem?</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#RenataZaremba">Czy dla spółek pracowniczych problemem jest wpłacanie z góry do BGK gwarancji w wysokości 4%? Czy stanowi to duże utrudnienie?</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#TadeuszAziewicz">Dziękuję, pani poseł.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#TadeuszAziewicz">Pan poseł Włodzimierz Karpiński, proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#WłodzimierzKarpiński">Panie przewodniczący, panie ministrze, Wysoka Komisjo, chciałbym zwrócić uwagę na bardzo interesujący i odważny program, w którego tworzenie i realizację zaangażowane są dwa resorty. Wiele rządów podnosiło tę kwestię, ale nikt nie wyszedł poza możliwość stworzenia spółki pracowniczej, przewidywaną przez ustawę o komercjalizacji i prywatyzacji. Obecnie stworzono realny instrument, mogący wspierać działania, o których mówił pan minister, pan dyrektor i pan prezes. Zatem okazuje się, że ten niewdzięczny liberalny rząd jednak myśli o rozwoju spółek i dobrobycie pracobiorców.</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#WłodzimierzKarpiński">Pan minister wspomniał o propozycji, która niejako uzupełniała proces prywatyzacji. Przewidywała, że przed podpisaniem umowy z inwestorem oferującym najlepszą cenę należy zwrócić się do pracowników z pytaniem, czy nie chcą kupić przedsiębiorstwa za tę cenę. Propozycja nie zyskała akceptacji UKIE i UOKiK. Czy można poznać powody braku akceptacji?</u>
<u xml:id="u-20.2" who="#WłodzimierzKarpiński">Chciałbym zapytać pana prezesa BGK, czy kwota 500 mln zł zabezpieczona w planie finansowym Banku na prowadzenie działalności w zakresie poręczeń dotyczy bieżącego czy przyszłego roku? Czy są już pierwsze zgłoszenia?</u>
<u xml:id="u-20.3" who="#WłodzimierzKarpiński">Natomiast pana dyrektora chciałbym zapytać o działania legislacyjne. W jakim terminie zostaną przedłożone stosowne projekty? Rozumiem, że spółka aktywności obywatelskiej nie może powstać na gruncie obowiązującego prawa.</u>
<u xml:id="u-20.4" who="#WłodzimierzKarpiński">Trwa proces zbycia prawie 51% akcji Skarbu Państwa w Zakładach Azotowych w Puławach, jednej z największych firm chemicznych. Spółka zawiązana przez pracowników i związki zawodowe została dopuszczona do postępowania. Rozumiem – co wynika z wypowiedzi pana ministra – że wszystkie uczestniczące w tym postępowaniu będą traktowane na równych prawach. Zatem nie należy obawiać się, że ta spółka może być gorzej traktowana. Prosiłbym o rozwinięcie tej kwestii.</u>
<u xml:id="u-20.5" who="#WłodzimierzKarpiński">Z wypowiedzi pana dyrektora wynika, że przewidywana jest nowelizacja trzech ustaw: o komercjalizacji i prywatyzacji, o poręczeniach i gwarancjach udzielanych przez Skarb Państwa oraz inne osoby prawne oraz ustawy – Prawo upadłościowe. Kiedy zostaną przedłożone projekty zmian? Czy resort gospodarki oczekuje, że te zmiany spowodują wzrost udziału jednostek samorządu terytorialnego i pracowników w procesie przekształceń własnościowych?</u>
<u xml:id="u-20.6" who="#WłodzimierzKarpiński">Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#TadeuszAziewicz">Dziękuję, panie pośle.</u>
<u xml:id="u-21.1" who="#TadeuszAziewicz">Pan poseł Marek Suski, proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#MarekSuski">Na jakim etapie są prace legislacyjne? Idea tego programu nie jest sprzeczna z ideą liberalizmu, która zakłada posiadanie własności prywatnej, chyba, że Platforma Obywatelska dotychczas pojmowała liberalizm w ten sposób, iż pracownicy nie mogą mieć własności prywatnej, bo są gorszymi obywatelami. Przecież każdy obywatel może posiadać własność prywatną.</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#MarekSuski">Spółki pracownicze mogły również przystępować do przejęcia czy wykupu przedsiębiorstwa. Na czym będzie polegać różnica między spółką pracowniczą a spółką aktywności obywatelskiej? Co spowoduje, że ta ostania będzie lepsza – poza występującym w nazwie wyrazem „obywatelska”, jak w obecnie miłościwie panującej nam Platformie? Dotychczas spółka pracownicza, która wystąpi w przetargu i zaoferuje najlepszą cenę, to kupi udziały w danej firmę. Zatem na czym ma polegać to dobro wynikające z tych propozycji? Słyszałem, że jeżeli spółka aktywności obywatelskiej pracownicza złoży taką samą ofertę jak inny inwestor, to będzie stosowane prawo pierwokupu. Czy to jest jedyny przywilej wynikający z tego, że spółka będzie nazywać się obywatelską?</u>
<u xml:id="u-22.2" who="#MarekSuski">Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#TadeuszAziewicz">Dziękuję, panie pośle.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#WłodzimierzKarpiński">Pan minister i pan dyrektor mówili na czym to polega. Trzeba słuchać.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#TadeuszAziewicz">Lista mówców została wyczerpana.</u>
<u xml:id="u-25.1" who="#TadeuszAziewicz">Zamykam dyskusję.</u>
<u xml:id="u-25.2" who="#TadeuszAziewicz">Proszę o udzielenie odpowiedzi.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#AdamLeszkiewicz">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, odpowiadając panu posłowi Suskiemu, chciałbym zwrócić uwagę, że dotychczas w prywatyzacji pośredniej spółki pracownicze prawie nie brały udziału. Prywatyzacja bezpośrednia kończy się, ponieważ zmniejsza się liczba przedsiębiorstw, które mogłyby być prywatyzowane w tym trybie.</u>
<u xml:id="u-26.1" who="#AdamLeszkiewicz">Novum programu rządowego i projektu zmian, który – mam nadzieję – niedługo zostanie przyjęty przez rząd i skierowany do parlamentu, stanowi kilka elementów. Po pierwsze – w dokumencie rządowym, ale również w odrębnych planach prywatyzacyjnych przyjmowanych przez Radę Ministrów są wymienione spółki stworzone przez pracowników, jako podmioty, które na równych prawach uczestniczą w procesach prywatyzacyjnych. Minister Skarbu Państwa nie ma możliwości zarówno preferencyjnego, jak i gorszego traktowania tych podmiotów w procedurze prywatyzacyjnej. Pracownicy spółek w coraz większym stopniu znają swoje prawa. Bowiem dotychczas temat prywatyzacji często stanowił dla nich tabu.</u>
<u xml:id="u-26.2" who="#AdamLeszkiewicz">Po drugie – pojawia się instrument wsparcia tego typu podmiotów przy współpracy Banku Gospodarstwa Krajowego.</u>
<u xml:id="u-26.3" who="#AdamLeszkiewicz">Po trzecie – minister Skarbu Państwa ma pewne obowiązki informacyjne wobec pracowników i jednostek samorządu terytorialnego, które musi spełnić przed uruchomieniem procedury prywatyzacyjnej. Jednostka samorządu terytorialnego wspólnie z pracownikami będzie mogła zawiązać podmiot, który będzie nowym rodzajem spółki – spółką aktywności obywatelskiej. Ta spółka będzie mogła uczestniczyć w procesach prywatyzacyjnych. Pracownicy często nie dysponują odpowiednim kapitałem. Jednostka samorządu terytorialnego niewątpliwie może ich wesprzeć w tej mierze.</u>
<u xml:id="u-26.4" who="#AdamLeszkiewicz">Odpowiadając na pytania pana posła Karpińskiego, chciałbym zwrócić uwagę, że należy pamiętać, iż cele, które chce się osiągnąć w procesach prywatyzacyjnych są bardzo różne. Zależą przede wszystkim od podmiotu, który prywatyzujemy. Sytuacja jednego podmiotu jest taka, że po nabyciu przez spółkę pracowniczą, nadal funkcjonuje. Ale są podmioty, które potrzebują nie tylko właściciela w postaci pracownika, lecz np. dodatkowego kapitału, którym nie zawsze dysponują pracownicy, różnego rodzaju „know how”, dostępu do surowców, rynków zbytu – często na rynku globalnym. To są elementy, które definiują potrzeby danego podmioty i cele prywatyzacyjne, które zakładamy rozpoczynając proces.</u>
<u xml:id="u-26.5" who="#AdamLeszkiewicz">Jeśli chodzi o Zakłady Azotowe Puławy, to nie zamierzamy podejmować żadnych działań, które w jakikolwiek sposób wykluczałyby spółkę pracowniczą. Zakłady są spółką publiczną, giełdową. Wiemy, jaka jest kapitalizacja tego podmiotu. Wynosi prawie 700 mln zł. Warto o pamiętać, o jakie kwoty chodzi. Proces prywatyzacyjny Zakładów Azotowych Puławy jest przykładem przedsięwzięcia, w którym startuje spółka pracownicza do zakupu tak dużego podmiotu.</u>
<u xml:id="u-26.6" who="#AdamLeszkiewicz">Jeśli chodzi o prawo pierwokupu, to należy wspomnieć o dwóch rodzajach argumentacji, które definiowały stanowiska ministra Skarbu Państwa i np. UOKiK i UKIE. Dla UOKiK i UKIE propozycja dotycząca pierwokupu była niezgodna z prawem unijnym. Chodziło o preferowanie określonego rodzaju podmiotów w procesach prywatyzacyjnych i stosowanie innych kryteriów niż cena przy wyłanianiu inwestora. Stosując prawo pierwokupu podmiot pracowniczy miałby zupełnie inną pozycję niż pozostali inwestorzy. Przypominam, że inwestorzy uczestniczący w procesach prywatyzacyjnych w Polsce pochodzą nie tylko z naszego rynku, ale także z rynku europejskiego. Takie rozwiązanie byłoby natychmiast zaskarżone.</u>
<u xml:id="u-26.7" who="#AdamLeszkiewicz">Natomiast minister Skarbu Państwa obawiał się, że to rozwiązanie będzie miało istotny wpływ na aktywność i zainteresowanie inwestorów procesami prywatyzacyjnymi i aktywami Skarbu Państwa. Jeżeli dany inwestor uczestniczy w procesie, złożył najlepszą ofertę, poniósł koszty, a następnie musi czekać trzy miesiące na decyzję spółki pracowniczej, która może kupić podmiot, to obawialiśmy się, że po tym okresie w przypadku gdyby spółka nie zdecydowała się na zakup, inwestor również mógłby zrezygnować. Bowiem zmieniłyby się realia rynkowe. Takie były powody naszego stanowiska.</u>
<u xml:id="u-26.8" who="#AdamLeszkiewicz">Na pytanie pani poseł Zaremby odpowiemy na piśmie. Chciałbym zbadać tę sprawę. Nie dysponuję w tej chwili informacjami o tym konkretnym przypadku.</u>
<u xml:id="u-26.9" who="#AdamLeszkiewicz">Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#TadeuszAziewicz">Dziękuję, panie ministrze.</u>
<u xml:id="u-27.1" who="#TadeuszAziewicz">Pan dyrektor, proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#RomanAdamczyk">Panie przewodniczący, nie będę wypowiadał się w sprawie konkretnych firm. Za prywatyzację konstytucyjnie odpowiada minister Skarbu Państwa.</u>
<u xml:id="u-28.1" who="#RomanAdamczyk">Jeśli chodzi o gwarancje, to w ostatnich dwóch tygodniach wspólnie z BGK ustaliliśmy, że koszty gwarancji muszą być zgodne z dyrektywą unijną. Chodzi o to, żeby nie było to uznane za pomoc publiczną. Przyjęliśmy, że w pierwszym roku koszt gwarancji wyniesie w granicach 3,8%, a następnie może być mniejszy – nawet do 2%. W przypadku wszystkich funduszy gwarancyjnych i poręczeniowych, którymi dysponują już marszałkowie województw koszt wynosi w granicach 2%–2,5%.</u>
<u xml:id="u-28.2" who="#RomanAdamczyk">Jeśli chodzi o prace legislacyjne, to zmiany we wspomnianych ustawach są od ubiegłego tygodnia w Komitecie Stałym Rady Ministrów. Zmiany dotyczą dwóch paragrafów w ustawie o komercjalizacji i prywatyzacji oraz po jednym w ustawie – Prawo upadłościowe i ustawie o poręczeniach i gwarancjach udzielanych przez Skarb Państwa oraz niektóre osoby prawne.</u>
<u xml:id="u-28.3" who="#RomanAdamczyk">Obecnie jesteśmy na etapie uzgadniania z Ministerstwem Skarbu Państwa, liczby podmiotów, które mogą uczestniczyć w programie. Według stanu na 1 października br. w Polsce jest ok. 120 instytutów naukowych (dawniej jednostek naukowo-badawczych). Minister gospodarki nadzoruje 59. W I półroczu br. przeprowadziliśmy dwie prywatyzacje w trybie oddania w leasing.</u>
<u xml:id="u-28.4" who="#RomanAdamczyk">Nie potrafię jednak podać konkretnej liczby podmiotów, które mogą uczestniczyć w programie. Ustalamy to również z Bankiem Gospodarstwa Krajowego. Bowiem od tego zależy również wysokość kwoty zabezpieczonej przez BGK.</u>
<u xml:id="u-28.5" who="#RomanAdamczyk">Pan poseł Suski pytał, w czym forma spółki aktywności obywatelskiej jest lepsza od dotychczas istniejącej. Chciałbym odpowiedzieć panu posłowi...</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#WłodzimierzKarpiński">Ale pan poseł nie słucha.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#RomanAdamczyk">Dotychczas obowiązująca ustawa o komercjalizacji i prywatyzacji przewiduje, że 50% pracowników prywatyzowanego przedsiębiorstwa należy do organizowanej spółki pracowniczej, pozostałą część mogą stanowić osoby z zewnątrz. Program zakłada, że zmniejszenie tego wskaźnika do 30%. Ponadto umożliwia wejście do spółki jednostkom samorządu terytorialnego. To bardzo ważna zmiana.</u>
<u xml:id="u-30.1" who="#RomanAdamczyk">Chciałbym zwrócić uwagę chociażby na prywatyzację PKS-ów, które są spółkami należącymi do Skarbu Państwa. Spółka z udziałem 30% pracowników i jednostek samorządu terytorialnego może kupić PKS.</u>
<u xml:id="u-30.2" who="#RomanAdamczyk">Kolejnym bardzo ważnym elementem jest system poręczeń i gwarancji. Zwracam uwagę, że minister finansów określił, że Bank Gospodarstwa Krajowego udziela poręczeń do kwoty 30 mln euro i do 80% niespłaconego kredytu lub innego zobowiązania finansowego udzielonego na zakup akcji lub udziałów prywatyzowanej spółki.</u>
<u xml:id="u-30.3" who="#RomanAdamczyk">Program jest tak skonstruowany, aby wyeliminować ewentualne zarzuty unijne o braku równego traktowania podmiotów.</u>
<u xml:id="u-30.4" who="#RomanAdamczyk">Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#TadeuszAziewicz">Dziękuję, panie dyrektorze.</u>
<u xml:id="u-31.1" who="#TadeuszAziewicz">Pan prezes, proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#MarcinMurawski">Limit 30 mln euro i 80% maksymalnego poręczenia wynika z rozporządzenia Komisji Europejskiej 8788. Nie jest to nasze wewnętrzne, polskie ograniczenie.</u>
<u xml:id="u-32.1" who="#MarcinMurawski">Odpowiadając na pytanie pana posła Karpińskiego, chciałbym wyjaśnić, że kwota 500 mln zł została zabezpieczona na trzy lata. Wydaje nam się optymalna. Gwarantuje rozpoczęcie procedur bez ograniczeń w przypadku skierowania stosownych wniosków. Jednocześnie ta kwota, która musi odnosić się również do bilansu BGK, jest bezpieczna dla Banku. Nie wymaga dokapitalizowania Banku dla prowadzenia tego rodzaju działalności przez ministra finansów czy inne organy rządowe.</u>
<u xml:id="u-32.2" who="#MarcinMurawski">Jeżeli wystąpią wyższe potrzeby w tym zakresie, to umowa z ministrem finansów przewiduje możliwość podniesienia tej kwoty w sposób swobodny i bezpieczny. Nie ma żadnych limitów, mówimy o kwocie, która musi być przyjęta, aby BGK jako bank podlegający regulacjom Komisji Nadzoru Finansowego mógł przedstawić określone wymogi kapitałowe w tym zakresie.</u>
<u xml:id="u-32.3" who="#MarcinMurawski">Chciałbym uchylić się od komentowania konkretnej transakcji, o którą pytała pani poseł Zaremba. Rozmawialiśmy z bankami zainteresowanymi kredytowaniem spółek aktywności obywatelskiej. Ostatecznie te banki podjęły decyzję o prowadzeniu finansowania bez poręczenia BGK.</u>
<u xml:id="u-32.4" who="#MarcinMurawski">Chciałbym zwrócić uwagę, że cena za poręczenie i gwarancje w pierwszym roku realizacji programu została określona w pewnym przedziale między 2% a 3,8% rocznie. Nie musi być w całości pokrywana przez spółkę aktywności obywatelskiej. Częściowo może być pokryta z marży banku kredytującego. Może być też sfinansowana w inny sposób. Nie musi być zapłacona przed zawarciem transakcji.</u>
<u xml:id="u-32.5" who="#MarcinMurawski">Gwarancja, tak jak polisa ubezpieczeniowa zaczyna być ważna w momencie opłacenia. Nie znaczy to, że opłacenie musi nastąpić przed datą ważności gwarancji. To może nastąpić później. Praktyką bankową jest, że przed uruchomieniem linii kredytowej gwarancja musi być ważna, czyli musi być opłacona.</u>
<u xml:id="u-32.6" who="#MarcinMurawski">Bardzo często gwarancja bankowa jest opłacana z kredytu. Bank Gospodarstwa Krajowego jest liderem na rynku poręczeń i gwarancji. Ma największe doświadczenia w tym zakresie. Obserwujemy to zjawisko. Podmioty korzystające z gwarancji i poręczeń BKG często zakładają, że w jednym z elementów otrzymanego kredytu jest pokrycie gwarancji. Zatem moment zapłacenia ceny jest dostosowany do praktyk panujących na rynku. Nie jest niczym szczególnym.</u>
<u xml:id="u-32.7" who="#MarcinMurawski">Obecnie trzy banki są zainteresowane udziałem w prywatyzacji pracowniczej. Prowadzimy z nimi rozmowy na poziomie eksperckim. Przekazujemy im stosowne materiały. Myślę, że na polskim rynku bankowym zapewnia to konkurencyjność oraz dostęp zainteresowanych do różnych ofert.</u>
<u xml:id="u-32.8" who="#MarcinMurawski">Z limitu, o którym mówiliśmy, do dnia dzisiejszego nie uruchomiliśmy jeszcze żadnej transakcji. Bardzo wiele zależy tu od sytuacji rynkowej i nastawienia banków. Obecnie na rynku panuje bardzo wysoka nadpłynność. Przypuszczamy, że najbardziej atrakcyjne transakcje będą realizowane z bezpośrednich kredytów banków komercyjnych bez udziału poręczeń. Poręczeniami BGK będą zainteresowane podmioty o bardziej skomplikowanej strukturze finansowania i bardziej skomplikowanej sytuacji ekonomicznej. Sądzę, że rozpoczniemy udzielanie poręczeń w ciągu pół roku do roku.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#TadeuszAziewicz">Dziękuję, panie prezesie.</u>
<u xml:id="u-33.1" who="#TadeuszAziewicz">Pan minister, proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#AdamLeszkiewicz">Chciałbym przekazać pani poseł Zarembie informacje, które dało nam się zdobyć. Od ubiegłego roku Polmos Szczecin jest w upadłości. Proces nadzoruje delegatura Ministerstwa Skarbu Państwa w Szczecinie. Czterokrotnie próbowano sprywatyzować ten podmiot w różnych trybach. Ostatnio w trybie negocjacji. Nie zgłosili się oferenci. Również pracownicy nie zgłosili zainteresowania udziałem w procesie prywatyzacji.</u>
<u xml:id="u-34.1" who="#AdamLeszkiewicz">Jeżeli znajdziemy w resorcie nowe informacje, to przekażemy je pani poseł na piśmie.</u>
<u xml:id="u-34.2" who="#AdamLeszkiewicz">Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#TadeuszAziewicz">Dziękuję, panie ministrze.</u>
<u xml:id="u-35.1" who="#TadeuszAziewicz">Zamykam rozpatrywanie tych punktów porządku dziennego.</u>
<u xml:id="u-35.2" who="#TadeuszAziewicz">Proszę pana ministra o udzielenie informacji, o którą prosił pan poseł Suski.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#AdamLeszkiewicz">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, zapewne będziemy chcieli uzupełnić na piśmie tę informację. Chciałbym teraz przekazać kluczowe informacje dotyczące procesu prywatyzacyjnego Fabryki Łączników w Radomiu,</u>
<u xml:id="u-36.1" who="#AdamLeszkiewicz">Ostatni przetarg odbył się 19 sierpnia br. Wpłynęły dwie oferty. Pierwsza – firmy FERRO MASZ INVEST Sp. z o. o. z Warszawy. Druga – podmiotu z Łodzi. W przetargu uzyskaliśmy nieco wyższą cenę od wywoławczej.</u>
<u xml:id="u-36.2" who="#AdamLeszkiewicz">Spółka zatrudnia ok. 400 osób. Znajduje się w trudnej sytuacji ekonomicznej. Zobowiązania wynosiły ok. 17 mln zł i przekraczały wartość aktywów. Wycenę spółki przeprowadziła firma PKF Consult Sp. z o. o., która często startuje w przetargach – nie wiem, czy często wygrywa – na sporządzanie wycen. Dokonała wyceny innych spółek.</u>
<u xml:id="u-36.3" who="#AdamLeszkiewicz">Wycena dokona wiosną br. jest aktualna. Było pięć prób prywatyzacji tej fabryki. W poprzednich czterech nie wpłynęły żadne oferty. Przed przetargiem inwestorzy mieli możliwość pobrania memorandów informacyjnych oraz badania spółki.</u>
<u xml:id="u-36.4" who="#AdamLeszkiewicz">Mam również informację, że sytuacja firmy była tak zła, iż doradca rekomendował upadłość, jeżeli piąta próba prywatyzacji zakończyłaby się niepowodzeniem. Na koniec 2009 r. firma odnotowała stratę ok. 2 mln zł.</u>
<u xml:id="u-36.5" who="#AdamLeszkiewicz">Umowa transakcji jest jawna. Nie ma żadnych problemów z dostępem do niej. Proces prywatyzacji tej fabryki będzie podlegał – lub już podlega – wewnętrznej kontroli. W ostatnich tygodniach wprowadziliśmy zasadę, że wszystkie procesy prywatyzacyjne prowadzone w Ministerstwie Skarbu Państwa objęte są nie tylko kontrolami zewnętrznymi, ale również wewnętrznymi. Przekażę do jednostki kontrolnej informację o prywatyzacji Fabryki Łączników w Radomiu.</u>
<u xml:id="u-36.6" who="#AdamLeszkiewicz">Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#TadeuszAziewicz">Dziękuję, panie ministrze.</u>
<u xml:id="u-37.1" who="#TadeuszAziewicz">Pan poseł Marek Suski, proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#MarekSuski">Mówiłem, że byli oferenci. Natomiast po przejęciu tej firmy przez waszych ludzi nie podjęto rozmów. Myślę, że złe zarządzanie jest tutaj nad wyraz widoczne.</u>
<u xml:id="u-38.1" who="#MarekSuski">Dziennikarze zawracali się do resortu w sprawie umowy i szczegółów procesu. Rzecznik MSP pan Wiewiór odpowiedział dziennikarzom, że nie mogą dowiedzieć się o szczegółach. Cieszę się, że pan minister przedstawił informację. Szkoda tylko, że te kwestie trzeba poruszać na posiedzeniu Komisji, bo nie można dowiedzieć się normalną drogą, jak sprawa wygląda.</u>
<u xml:id="u-38.2" who="#MarekSuski">Będziemy monitorować tę kwestię. Jest to sprawa, która bulwersuje mieszkańców. Sposób doprowadzenia przez ostatnie trzy lata do tak dużego zadłużenia jest karygodny. Z mojej wiedzy wynika, że rozmowy z inwestorami, które zakończyły się fiaskiem, były po prostu źle prowadzone.</u>
<u xml:id="u-38.3" who="#MarekSuski">Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#TadeuszAziewicz">Dziękuję, panie pośle.</u>
<u xml:id="u-39.1" who="#TadeuszAziewicz">Pan minister, proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#AdamLeszkiewicz">Chciałbym zwrócić uwagę, że rozmowy z inwestorami prowadzimy tylko i wyłącznie w procedurach prywatyzacyjnych. Kiedy zapraszamy ich do składania ofert, to wówczas jest czas na rozmowę z inwestorami. Trzeba przyjrzeć się, w jakim trybie i z jakimi inwestorami prowadzono rozmowy. Obiecuję, że sprawdzimy te informacje.</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#MarekSuski">Bardzo proszę o informację na piśmie. Jeżeli stwarzałoby to kłopot, to udam się do resortu i przeczytam umowę.</u>
<u xml:id="u-41.1" who="#MarekSuski">Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#TadeuszAziewicz">Dziękuję, panie pośle.</u>
<u xml:id="u-42.1" who="#TadeuszAziewicz">Przed zakończeniem posiedzenia, chciałbym poinformować, że zgodnie z planem pracy przyjętym przez Komisję, planujemy wizytację Komisji Skarbu Państwa w Kopalni i Elektrowni Turów w Bogatyni w dniu 9 listopada br. Proszę państwa posłów, którzy chcą wziąć udział w wyjazdowym posiedzeniu o zgłaszanie się do sekretariatu Komisji.</u>
<u xml:id="u-42.2" who="#TadeuszAziewicz">Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>