text_structure.xml
15 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#TadeuszAziewicz">Otwieram posiedzenie Komisji Skarbu Państwa. Witam państwa posłów oraz zaproszonych gości z podsekretarzem stanu w Ministerstwie Skarbu Państwa panem Zdzisławem Gawlikiem i prezesem Prokuratorii Generalnej Skarbu Państwa panem Marcinem Dziurdą.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#TadeuszAziewicz">Stwierdzam przyjęcie protokołu z poprzedniego posiedzenia wobec niewniesienia zastrzeżeń. Porządek dzienny dzisiejszego posiedzenia przewiduje rozpatrzenie sprawozdania z działalności Prokuratorii Generalnej Skarbu Państwa w okresie od dnia 1 stycznia 2009 r. do dnia 31 grudnia 2009. Referuje prezes Prokuratorii Generalnej Skarbu Państwa. Czy są uwagi do porządku dziennego? Nie widzę zgłoszeń. Stwierdzam przyjęcie porządku dziennego.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#TadeuszAziewicz">Wkrótce na sali plenarnej głos zabierze pan premier Donald Tusk. Wiem, że wielu z państwa chce wysłuchać premiera i wziąć udział w dyskusji. Zatem namawiałbym do zwięzłości, oczywiście z zachowaniem granic dobrej debaty. Sprawozdanie zostało przedłożone na piśmie. Zapoznaliśmy się z jego treścią. Pan minister i pan prezes odpowiedzą na wszystkie pytania państwa posłów. Sprawa będzie miała dalszy ciąg na sali plenarnej, ponieważ sprawozdanie zostanie przedstawione Wysokiej Izbie. Bardzo proszę, panie ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#ZdzisławGawlik">Panie przewodniczący, szanowni państwo, chciałbym podkreślić, że Ministerstwo Skarbu Państwa dobrze ocenia pracę Prokuratorii Generalnej. Chciałbym zwrócić uwagę na znaczący udział Prokuratorii Generalnej i osobiście pana prezesa w procesie zakończenia długoletniego sporu między Rzeczpospolitą Polską a Eureko. Mam nadzieję, że niebawem nastąpi finał tego projektu. Wówczas będziemy mogli powiedzieć o pełnym zakończeniu spraw.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#ZdzisławGawlik">Prokuratoria Generalna w sposób należyty reprezentuje interes Skarbu Państwa również w innych sprawach. Można dobrze ocenić aktywność Prokuratorii w okresie sprawozdawczym. Przedłożone sprawozdanie prawidłowo prezentuje działalność Prokuratorii Generalnej w 2009 r. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#TadeuszAziewicz">Dziękuję, panie ministrze. Pan prezes Marcin Dziurda, proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#MarcinDziurda">Panie przewodniczący, szanowni państwo, mam nadzieję, że przedłożona pisemna informacja jest wystarczająca. Jeżeli będą pytania, to jestem do dyspozycji państwa posłów.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#MarcinDziurda">Chciałbym zwrócić uwagę na nowe kwestie, które pojawiły się w 2009 r. Pierwsza dotyczy gwałtownego wzrostu liczby spraw prowadzonych przez Prokuratorię. Wzrost liczby spraw wynikał z dwóch przyczyn. Pierwsza przewidywana – to nowelizacja ustawy, nad którą pracowała Komisja. Od 12 czerwca ub.r. został rozszerzony zakres kompetencji Prokuratorii.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#MarcinDziurda">Muszę jednak przyznać, że dane, którymi dysponowaliśmy w okresie nowelizacji ustawy okazały się nieaktualne. Na podstawie danych przekazanych nam przez Ministerstwo Sprawiedliwości a zebranych przez sądy, można było przewidywać, że liczba spraw prowadzonych przez Prokuratorię wzrośnie o kilkadziesiąt procent. Okazało się, że liczba spraw wzrosła trzykrotnie. Chciałbym zwrócić uwagę na bardzo dużą – liczoną w tysiącach – liczbę spraw z powództwa osób osadzonych w zakładach karnych i aresztach śledczych.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#MarcinDziurda">W 2008 r. do Prokuratorii wpłynęło 1500 nowych spraw, w 2009 r. – prawie 2700, szacujemy, że w bieżącym roku liczba nowych spraw wyniesie ok. 4–5 tys. Większość z nich będą stanowiły powództwa osób osadzonych w jednostkach penitencjarnych. Jest to nieprzewidziana sytuacja, z którą będziemy sobie radzić. Prowadziliśmy rozmowy z Kancelarią Premiera i Ministerstwem Finansów na temat niewielkiego wzrostu zatrudnienia, który – być może – okaże się niezbędny uwzględniwszy liczbę prowadzonych spraw.</u>
<u xml:id="u-4.4" who="#MarcinDziurda">Druga kwestia dotyczy skuteczności działań Prokuratorii. Chciałbym podkreślić, że nadal udaje się utrzymywać – myślę, że – nadspodziewanie wysoką skuteczność w sprawach prowadzonych przez Prokuratorię. W 2009 r. w sprawach przeciwko Skarbowi Państwa Prokuratoria przegrała prawomocnie sprawy, w których zasądzono od Skarbu Państwa kwotę 80 mln zł. Natomiast zostały oddalone roszczenia na kwotę prawie 1,8 mld zł. Zatem skuteczność nadal wynosi dziewięćdziesiąt kilka procent. Myślę, że jest to dobra informacja.</u>
<u xml:id="u-4.5" who="#MarcinDziurda">Ponadto znacznie wzrosła liczba wygranych spraw z powództwa Skarbu Państwa prowadzonych przez Prokuratorię. W 2009 r. zasądzono na rzecz Skarbu Państwa kwotę prawie 100 mln zł i 25 mln euro.</u>
<u xml:id="u-4.6" who="#MarcinDziurda">Przedstawiłem podstawowe kwestie. Jeżeli państwo posłowie będą mieli pytania, jestem do dyspozycji. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#TadeuszAziewicz">Dziękuję, panie prezesie. Otwieram dyskusję. Kto z państwa posłów chciałby zabrać głos? Pan przewodniczący Dawid Jackiewicz, proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#DawidJackiewicz">Dziękuję. Pan prezes wspomniał o fali pozwów osadzonych w jednostkach penitencjarnych. Czy są już jakieś efekty w postaci przegranych lub wygranych procesów? Jaka jest skuteczność Prokuratorii w tych sprawach?</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#TadeuszAziewicz">Dziękuję, panie pośle. Pan poseł Józef Rojek, proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#JózefRojek">Panie prezesie, chciałbym dowiedzieć się, jaką część spraw prowadzonych przez Prokuratorię stanowią sprawy zlecane na zewnątrz? Myślę, że takie istnieją. Chodzi m.in. o sporządzanie ekspertyz, które jest zlecane przez Prokuratorię. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#TadeuszAziewicz">Dziękuję, panie pośle. Pan poseł Sławomir Worach, proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#SławomirWorach">Dziękuję, panie przewodniczący. Moje pytanie dotyczy spraw arbitrażowych handlowych z udziałem Skarbu Państwa, w których postępowanie prowadzone jest według regulaminu sądu arbitrażowego Międzynarodowej Izby Handlowej. Z przedłożonego sprawozdania wynika, że w różnych postępowaniach zatrudniani są prawnicy z międzynarodowych kancelarii. Czy w tym przypadku nie popełnia się błędu? Bowiem są to jedne z najważniejszych spraw z punktu widzenia ochrony interesów Skarbu Państwa. W tych sprawach zatrudniani są wprawdzie wyspecjalizowani, ale jednak międzynarodowi prawnicy.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#SławomirWorach">Pan minister nie chce chyba powiedzieć, że w Polsce nie ma prawników, którzy byliby w stanie prowadzić te sprawy. Uważam, że są tacy prawnicy, którzy w sposób właściwy będą reprezentować interesy Skarbu Państwa. Czy zatrudnianie międzynarodowych prawników nie jest złym procederem, który może mieć negatywne konsekwencje?</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#TadeuszAziewicz">Dziękuję, panie pośle. Pan poseł Jan Kochanowski, proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#JanKochanowski">Przedłożone sprawozdanie jest typowe. Trudno wnosić zastrzeżenia. W porównaniu z poprzednim rokiem prezentuje lepsze dane.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#JanKochanowski">Czy z doświadczeń działalności Prokuratorii Generalnej wynika potrzeba tworzenia oddziałów, czy też należy pozostać przy obecnej strukturze organizacyjnej? Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#TadeuszAziewicz">Dziękuję, panie pośle. Czy ktoś z państwa chciałby jeszcze zabrać głos? Nie widzę zgłoszeń. Zamykam dyskusję. Proszę o udzielenie odpowiedzi.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#MarcinDziurda">Odpowiadając na pytanie pana posła Jackiewicza dotyczące pozwów osadzonych, chciałbym wyjaśnić, że zapadają pierwsze wyroki. Ale mogę ocenić, że w przeszło 90% Skarb Państwa wygrywa te sprawy. Chciałbym zwrócić uwagę, że w przypadku przegranej zasądzone roszczenia z reguły nie przekraczają kilku tysięcy złotych. Zatem skala roszczeń finansowych nie stanowi poważnego problemu.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#MarcinDziurda">Natomiast problemem jest fakt, iż osoby osadzone prawie automatycznie uzyskują zwolnienie z kosztów sądowych. Zatem jeżeli nie ponoszą kosztów procesu, to nie ma żadnych ograniczeń w wytaczaniu powództw. Stąd fala tysięcy pozwów. Do Prokuratorii miesięcznie wpływa 300–400 pozwów. Należy pamiętać, że pozwy wpływają również do zakładów karnych. Osadzeni zazwyczaj nie płacą wpisu. Stąd nie ma dla nich znaczenia, czy będą domagać się 10 tys. zł czy 10 mln zł.</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#MarcinDziurda">Reasumując – nie dostrzegam problemu, jeżeli chodzi o skalę roszczeń. Wyroków zasądzających jest stosunkowo niewiele, a zasądzone kwoty sięgają kilku tysięcy zł. Natomiast problemem jest liczba pozwów osób osadzonych.</u>
<u xml:id="u-14.3" who="#MarcinDziurda">Odpowiadając na pytanie pana posła Rojka o sprawy zlecane na zewnątrz, chciałbym wyjaśnić, że obecnie jest 7–8 takich spraw. To są arbitraże międzynarodowe. Prokuratoria nie zleca na zewnątrz sporządzenia opinii prawnych ani prowadzenia spraw przed sądem krajowym. Prowadzi je samodzielnie, podobnie jak większość arbitraży nawet w przypadku ICC.</u>
<u xml:id="u-14.4" who="#MarcinDziurda">Natomiast – i tu odpowiadam na kolejne pytanie – byłoby absolutnie nierozsądne i szkodliwe dla Skarbu Państwa, aby w sytuacji kiedy w trybunale arbitrażowym zasiada np. trzech prawników znajdujących się na liście 100 prawników najbardziej liczących się na świecie i pełnomocnik drugiej strony jest również z tej listy, nie zapewnić naszej stronie pełnomocnika, który ma porównywalną renomę. Niestety, w arbitrażu, bardziej niż w sądach powszechnych, znaczenie ma nie tylko treść pism procesowych, ale także renoma pełnomocnika, który przedstawia stanowisko Rzeczypospolitej Polskiej czy Skarbu Państwa. Wśród tych największych nazwisk prawników arbitrażowych jeszcze nie ma polskich nazwisk.</u>
<u xml:id="u-14.5" who="#MarcinDziurda">Jeżeli chcemy być równie skuteczni jak nasi przeciwnicy procesowi i przeciwstawić osobę o podobnej pozycji, to musi to być prawnik zagraniczny z Londynu czy Genewy, który ma odpowiednie doświadczenie w tych postępowaniach i prezentowane przez niego stanowisko będzie wysłuchane przez trybunał arbitrażowy.</u>
<u xml:id="u-14.6" who="#MarcinDziurda">W arbitrażu inwestycyjnym wyspecjalizowanych jest niektórzy mówią, że kilkadziesiąt inni, że kilkaset osób. Czasami są pełnomocnikami, czasami arbitrami. Nie tylko Polska, ale każde państwo, również państwa naszego regionu zatrudniają do najważniejszych spraw międzynarodowe kancelarie prawnicze, najczęściej z Londynu, bo to jest centrum arbitrażu inwestycyjnego. Rodzimi prawnicy, nie tylko w Polsce, ale również w innych krajach naszego regionu nie mają takich doświadczeń i renomy. Bowiem dopiero wkraczamy w świat arbitrażu międzynarodowego. Jestem przekonany, że w części spraw – jest ich kilka – niezatrudnienie zagranicznych prawników byłoby działaniem na szkodę interesów Rzeczypospolitej Polskiej czy Skarbu Państwa.</u>
<u xml:id="u-14.7" who="#MarcinDziurda">Jeżeli chodzi o oddziały, to zapewne ze względów budżetowych utworzenie oddziałów nie jest możliwe zarówno w bieżącym, jak i przyszłym roku. Jest pewne obciążenie organizacyjne ze względu na dużą liczbę wyjazdów. W ubiegłym roku na delegacje radców Prokuratorii wydatkowano kwotę niespełna 400 tys. zł. Natomiast szacunkowy koszt 10 czy 11 oddziałów wynosi 10 mln zł. Jeżeli kierujemy się czynnikiem ekonomicznym, to koszt 400 tys. zł wydanych na podróże służbowe nie jest porównywalny z kosztem utworzenia oddziałów.</u>
<u xml:id="u-14.8" who="#MarcinDziurda">Problemem jest brak środków. Jeśli Prokuratoria uzyskałaby dodatkowe środki, to zostałyby one przeznaczone na pewien konieczny wzrost zatrudnienia i – być może – na wzrost wynagrodzeń. Bowiem wynagrodzenia radców nie są konkurencyjne nawet w porównaniu do instytucji publicznych. W ciągu ostatnich kilku miesięcy trzech radców odeszło z Prokuratorii do Narodowego Banku Polskiego. Narodowy Bank Polski – instytucja publiczna – oferuje zdecydowanie korzystniejsze warunki wynagradzania. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#TadeuszAziewicz">Dziękuję, panie prezesie. Składam wniosek o zarekomendowanie Wysokiej Izbie przyjęcia sprawozdania z działalności Prokuratorii Generalnej Skarbu Państwa w okresie od dnia 1 stycznia 2009 r. do dnia 31 grudnia 2009 r.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#TadeuszAziewicz">Przechodzimy do głosowania. Kto z państwa jest za pozytywną rekomendacją Komisji Skarbu Państwa? Kto jest przeciw? Kto wstrzymał się? Proszę o przedstawienie wyników.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#IwonaKubaszewska">15 głosów za, brak przeciwnych i wstrzymujących.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#TadeuszAziewicz">Zatem Komisja będzie rekomendowała Wysokiej Izbie przyjęcie sprawozdania.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#TadeuszAziewicz">Przechodzimy do wyboru posła sprawozdawcy. Chciałbym zgłosić kandydaturę pana posła Tadeusza Arkita. Czy pan poseł wyraża zgodę?</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#TadeuszArkit">Tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#TadeuszAziewicz">Czy są inne kandydatury? Nie widzę zgłoszeń. Czy jest sprzeciw wobec kandydatury pana posła Tadeusza Arkita? Nie widzę zgłoszeń. Gratuluję panu posłowi wyboru. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>