text_structure.xml 65.6 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#TadeuszAziewicz">Szanowni państwo, otwieram kolejne posiedzenie Komisji Skarbu Państwa.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#TadeuszAziewicz">Po raz kolejny serdecznie witam panie posłanki, panów posłów, wszystkich zaproszonych gości. Witam pana ministra Tadeusza Jarmuziewicza z Ministerstwa Infrastruktury. Witam pana ministra Mikołaja Budzanowskiego z Ministerstwa Skarbu Państwa. Witam przedstawicieli Przedsiębiorstwa Państwowego „Porty Lotnicze”.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#TadeuszAziewicz">Szanowni państwo, porządek dzienny obecnego posiedzenia przewiduje dwa punkty. Mam nadzieję, że pierwszy nie zajmie nam dużo czasu. Jest to rozpatrzenie uchwały Senatu RP o stanowisku w sprawie ustawy o szczególnych uprawnieniach ministra właściwego do spraw Skarbu Państwa oraz ich wykonywaniu w niektórych spółkach kapitałowych lub grupach kapitałowych prowadzących działalność w sektorach energii elektrycznej, ropy naftowej oraz paliw gazowych. Punkt drugi przewiduje rozpatrzenie informacji dotyczącej zmian własnościowych i strategii rozwoju Przedsiębiorstwa Państwowego „Porty Lotnicze”. Informację przedstawia Minister Infrastruktury.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#TadeuszAziewicz">Czy są uwagi do porządku obrad? Nie widzę. Rozpoczynamy jego realizację.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#TadeuszAziewicz">Szanowni państwo, Senat na swoim posiedzeniu przyjął poprawkę do ustawy, której tytuł przytoczyłem, omawiając porządek dzienny. Poprawka ta dotyczy sprzeciwu ministra właściwego do spraw Skarbu Państwa wobec czynności prawnych organów spółki stanowiących zagrożenie dla infrastruktury krytycznej. Chodzi o to, że powinien on wywołać skutek w postaci nieważności czynności dopiero w przypadku nieuwzględnienia skargi na decyzję przez właściwy sąd administracyjny albo po upływie terminu do jej wniesienia.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#TadeuszAziewicz">Przewodniczący właściwej komisji senackiej, pan senator Jan Wyrowiński, nie mógł być obecny na dzisiejszym posiedzeniu, ale zapoznaliśmy się z materiałami. Jest z nami pan minister Budzanowski, który odpowie na wszystkie pytanie. Panie ministrze, czy zechce pan skomentować propozycję senacką? Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#MikołajBudzanowski">Po wewnętrznej analizie w Ministerstwie Skarbu Państwa poparliśmy zgłoszoną propozycję. Jest to jak najbardziej słuszny kierunek, doprecyzowujący brzmienie art. 2 ust. 7. Minister Skarbu Państwa uzyska pewność, że decyzja, veto Ministra Skarbu Państwa lub Ministra Gospodarki będzie niepodważalna w postępowaniu sądowym. W związku z tym poprawka została zaopiniowana przez nas pozytywnie. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#TadeuszAziewicz">Dziękuję. Otwieram dyskusję. Czy są jakieś pytania do pana ministra, głosy w dyskusji? Czy uznajemy, że poprawka jest zasadna? Nie widzę chętnych do zabrania głosu.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#TadeuszAziewicz">Kto z państwa opowiada się za pozytywnym zaopiniowaniem poprawki Senatu przedstawionej w druku nr 2861? Kto jest przeciwny? Nie widzę. Kto się wstrzymał? Proszę o przedstawienie wyników.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#IwonaKubaszewska">14 głosów „za”, brak głosów przeciwnych, 3 głosy wstrzymujące się.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#TadeuszAziewicz">Dziękuję. Przed nami potrzeba wyłonienia posła sprawozdawcy. Pan przewodniczący Karpiński.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#WłodzimierzKarpiński">Proponuję, aby prace Komisji w tym zakresie sprawozdawał pan przewodniczący Aziewicz.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#TadeuszAziewicz">Dziękuję. Zgadzam się, ponieważ zajmowałem się rozpatrywaną ustawą już wcześniej. Czy są inne kandydatury? Czy jest sprzeciw wobec mojej kandydatury? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#TadeuszAziewicz">Opinię UKIE już mamy.</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#TadeuszAziewicz">Wobec tego możemy zamknąć punkt pierwszy.</u>
          <u xml:id="u-7.3" who="#TadeuszAziewicz">Przechodzimy do realizacji drugiego punktu porządku dziennego, który przewiduje rozpatrzenie informacji dotyczącej zmian własnościowych i strategii rozwoju Przedsiębiorstwa Państwowego „Porty Lotnicze”. Informację przedstawia Minister Infrastruktury, pan Tadeusz Jarmuziewicz. Bardzo proszę, panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#TadeuszJarmuziewicz">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący. Być może, zacznę nieco niecodziennie, ale pozwolę sobie przedstawić nowego dyrektora Departamentu Lotnictwa pana Krzysztofa Kapisa, który pierwszy raz w tej roli uczestniczy w pracach komisji sejmowej.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#TadeuszJarmuziewicz">Szanowni państwo, w związku z tym, że Przedsiębiorstwo Państwowe „Porty Lotnicze” funkcjonuje na podstawie specustawy, jego komercjalizacja nastąpi poprzez akt prawny, który będzie specjalnie dedykowany komercjalizacji Przedsiębiorstwa Państwowego „Porty Lotnicze”.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#TadeuszJarmuziewicz">Otrzymaliście państwo dość obszerny materiał. Żywiąc nadzieję, że w jakimś stopniu zapoznaliście się państwo z owym materiałem, pozwolę sobie go nie prezentować w całości. Skupię się na najważniejszych powodach przedstawienia dzisiaj państwu propozycji założeń do projektu ustawy o komercjalizacji Przedsiębiorstwa Państwowego „Porty Lotnicze”.</u>
          <u xml:id="u-8.3" who="#TadeuszJarmuziewicz">Pierwsze fundamentalne pytanie, które się rodzi, dotyczy potrzeby uchwalenia ustawy. Z czego taka potrzeba wynika? Definiuje ją rządowy „Plan prywatyzacji na lata 2008–2011”. Jest to pierwszy powód. Drugi wiąże się z zatwierdzonym jeszcze w maju 2007 roku „Programem rozwoju sieci lotnisk i lotniczych urządzeń naziemnych”. Narzuca on działania zorientowane na urynkowienie branży lotniczej, a co za tym idzie komercjalizacja Przedsiębiorstwa Państwowego „Porty Lotnicze” podąża dokładnie w kierunku wytyczonym w owym dokumencie.</u>
          <u xml:id="u-8.4" who="#TadeuszJarmuziewicz">Przepraszam za ekspresowe analizowanie przedstawionego materiału. Jeżeli będziecie państwo mieli pytania, jesteśmy przygotowani silną merytorycznie ekipą.</u>
          <u xml:id="u-8.5" who="#TadeuszJarmuziewicz">Jaki jest cel projektowanej ustawy? Otóż, jest to stworzenie formalno-merytorycznych podstaw do dokonania przekształcenia Przedsiębiorstwa Państwowego „Porty Lotnicze” w Warszawie w jednoosobową spółkę Skarbu Państwa. Jest to oczywiste. Taki będzie finał przedłożenia, które przybierze formę ustawy.</u>
          <u xml:id="u-8.6" who="#TadeuszJarmuziewicz">Po drugie, jest to włączenie przedsiębiorstwa zarządzającego największym krajowym i strategicznym portem lotniczym w proces ustrojowej transformacji polskiej gospodarki poprzez dostosowanie formy prowadzonej przez nie lotniskowej działalności gospodarczej do wymogów i reguł rynku kapitałowego w ramach nowoczesnej gospodarki rynkowej. Obecnie mamy niezwykle skomplikowane stosunki właścicielskie, szczególnie jeżeli chodzi o nieruchomości. Spółka akcyjna, jaką po przekształceniu stanie się Przedsiębiorstwo Państwowe „Porty Lotnicze”, będzie mogła funkcjonować w ramach Kodeksu spółek handlowych. Stworzy to kompletnie inne pole działalności biznesowej.</u>
          <u xml:id="u-8.7" who="#TadeuszJarmuziewicz">Skutkiem komercjalizacji będą:</u>
          <u xml:id="u-8.8" who="#TadeuszJarmuziewicz">– wprowadzenie w przedsiębiorstwie przejrzystej struktury właścicielskiej znajdującej odzwierciedlenie w kapitale zakładowym nowoutworzonej spółki,</u>
          <u xml:id="u-8.9" who="#TadeuszJarmuziewicz">– zastosowanie czytelnej, rozpoznawalnej i akceptowalnej, zwłaszcza w obrocie międzynarodowym, formy organizacyjno-prawnej,</u>
          <u xml:id="u-8.10" who="#TadeuszJarmuziewicz">– poprawa wiarygodności finansowej wobec instytucji finansowych wskutek objęcia działalności firmy w obrocie gospodarczym rygorami prawa spółek handlowych,</u>
          <u xml:id="u-8.11" who="#TadeuszJarmuziewicz">– zapewnienie korzyści płynących z aktywnego i pełnego uczestnictwa nowopowstałej spółki w krajowym i międzynarodowym rynku kapitałowym poprzez ułatwiony dostęp do ulokowania na nich kapitału,</u>
          <u xml:id="u-8.12" who="#TadeuszJarmuziewicz">– możliwość zwiększenia dywersyfikacji źródeł finansowania działalności, co dzięki swobodzie przepływu kapitału zapewni nowopowstałej spółce bardziej rytmiczny rozwój,</u>
          <u xml:id="u-8.13" who="#TadeuszJarmuziewicz">– uproszczenie i ułatwienie wyceny wartości przedsiębiorstwa spółki przez rynek.</u>
          <u xml:id="u-8.14" who="#TadeuszJarmuziewicz">Przedstawię teraz krótką analizę prawną.</u>
          <u xml:id="u-8.15" who="#TadeuszJarmuziewicz">Przedsiębiorstwo Państwowe „Porty Lotnicze” działa w otoczeniu kilku ustaw. Pokrótce omówię wpływ owych ustaw. W sposób oczywisty ma tu zastosowanie ustawa z 1987 o Przedsiębiorstwie Państwowym „Porty Lotnicze”. Powiedzmy sobie szczerze, że ustawa ta przestanie istnieć. Ustawa o Przedsiębiorstwie Państwowym „Porty Lotnicze” zostanie zastąpiona ustawą o komercjalizacji Przedsiębiorstwa Państwowego „Porty Lotnicze”. To, co próbowała regulować ustawa, przejmie Kodeks spółek handlowych i inne ustawy, o których za chwilę powiem.</u>
          <u xml:id="u-8.16" who="#TadeuszJarmuziewicz">Oczywiście, cały biznes, który prowadzi Przedsiębiorstwo Państwowe „Porty Lotnicze”, opisany jest w Prawie lotniczym. Szczerze mówiąc, komercjalizacja Przedsiębiorstwa Państwowego „Porty Lotnicze” nie będzie miała większego związku z Prawem lotniczym. Przedsiębiorstwo będzie wykonywało dalej to samo, tylko w innej formie. Już dzisiaj jest jednym z podmiotów. Proszę zauważyć, że, tak naprawdę – jeżeli się mylę, to proszę, panie dyrektorze, o sprostowanie – jest to ostatnie lotnisko w Polsce, które ma formę lotniska państwowego, oprócz lotniska w Zielonej Górze, którego w całości właścicielem jest PPL. Wszystkie pozostałe lotniska mają formę spółek akcyjnych. Weszły na rynek kapitałowy i są spółkami. Jako ostanie pozostało lotnisko w Warszawie, a raczej Przedsiębiorstwo Państwowe „Porty Lotnicze” wraz z udziałami rozsianymi w wielu portach lotniczych.</u>
          <u xml:id="u-8.17" who="#TadeuszJarmuziewicz">Należy wspomnieć o ustawie o gospodarce finansowej przedsiębiorstw państwowych. Wchodząc w reżim Kodeksu spółek handlowych, Przedsiębiorstwo Państwowe „Porty Lotnicze” będzie funkcjonowało na zasadzie spółki prawa handlowego. W związku z tym ustawa o rachunkowości będzie głównym aktem prawnym, który będzie regulował sposób funkcjonowania biznesowego.</u>
          <u xml:id="u-8.18" who="#TadeuszJarmuziewicz">Kolejna to ustawa o zasadach wykonywania uprawnień przysługujących Skarbowi Państwa. Tutaj odpowiadamy na zasadnicze pytanie. Proponujemy, aby organem właścicielskim PPL S.A. został minister właściwy do spraw transportu.</u>
          <u xml:id="u-8.19" who="#TadeuszJarmuziewicz">Jeżeli chodzi o ustawy podatkowe, to nie będzie to miało większego wpływu.</u>
          <u xml:id="u-8.20" who="#TadeuszJarmuziewicz">Jeżeli chodzi o Prawo pracy, to pracownicy zachowają wszystkie uprawnienia, jakie mają w tej chwili.</u>
          <u xml:id="u-8.21" who="#TadeuszJarmuziewicz">Ustawa o związkach zawodowych nie będzie miała większego znaczenia dla planowanej komercjalizacji.</u>
          <u xml:id="u-8.22" who="#TadeuszJarmuziewicz">Ustawa o komercjalizacji i prywatyzacji dyktuje kształt ścieżki komercjalizacyjnej.</u>
          <u xml:id="u-8.23" who="#TadeuszJarmuziewicz">Panie przewodniczący, mógłbym jeszcze wymieniać wszystkie walory, jakie będzie miało przedsiębiorstwo, ale to, co najważniejsze, przekazałem państwu w tej chwili.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#TadeuszAziewicz">Panie ministrze, mam jedno krótkie pytanie. Chciałbym ułożyć sobie w głowie, jaka będzie puenta. W tej chwili zmieniamy formę organizacyjno-prawną z przedsiębiorstwa państwowego na spółkę akcyjną. Co dalej? Mamy w jakimś tam stopniu spółki zależne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#TadeuszJarmuziewicz">W tym stanie nie musimy odpowiadać na wszystkie pytania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#TadeuszAziewicz">Pytam o informację.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#TadeuszJarmuziewicz">Następuje sukcesja prawna. Czy zmierza pan do tego, co się będzie działo z fragmentami majątku?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#TadeuszAziewicz">Nie. Chodzi mi o to, jaki jest pomysł Ministra Infrastruktury na zarządzanie lotniskami w Polsce. Jest to istota mojego pytania. Rozumiem, że poprzez regulację, którą pan omówił, zmieni pan formę organizacyjno-prawną na formę spółki akcyjnej. W pierwszym okresie wszystko to, co jest przedsiębiorstwem państwowym, będzie po prostu spółką.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#TadeuszAziewicz">Co dalej? Czy Skarb Państwa zamierza zbywać udziały w owej spółce? Co z udziałami „Portów Lotniczych” w innych portach lotniczych? Czy zamierzacie sprzedać je samorządom, czy zachować po wsze czasy w formie spółki akcyjnej? Jaka jest docelowa wizja przekształceń w całym sektorze? Jesteśmy Komisją Skarbu Państwa. Część regulacyjna interesuje nas jako otoczenie zewnętrzne. Natomiast istota to, oczywiście, przekształcenia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#TadeuszJarmuziewicz">Rzeczywiście, to pytanie wybiega poza zakres regulacji, o których mówimy. Pytanie jest raczej natury politycznej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#TadeuszAziewicz">Nie jest to pytanie natury politycznej, ale merytorycznej. Mówimy o przekształceniach własnościowych. Jesteśmy Komisją Skarbu Państwa. Nie ma tu polityki, tylko pytanie o gospodarkę, panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#TadeuszJarmuziewicz">Pyta pan o to, jaki mamy pomysł. Proszę pana, chodzi o zasady rynkowe. Proszę wziąć pod uwagę fakt, że przekształcamy to w spółkę akcyjną. Nadzorujący ją minister właściwy do spraw transportu będzie dbał o to, aby przedsiębiorstwo przynosiło zyski oraz wypełniało swoją funkcję, jaką jest prowadzenie działalności lotniczej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#TadeuszAziewicz">Zamysł jest taki, aby przedsiębiorstwo, które dzisiaj działa w oparciu o przepisy o przedsiębiorstwach państwowych, zmieniło formę organizacyjno-prawną na spółkę akcyjną, i to wszystko?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#TadeuszJarmuziewicz">Tak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#TadeuszAziewicz">Dziękuję. Proszę o głosy w dyskusji. Pan poseł Jaworski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#AndrzejJaworski">Panie przewodniczący, to, co przed chwilą usłyszeliśmy, dotyczy tylko i wyłącznie kwestii legislacyjnych. Mam pytanie związane z tym, że dzisiejszy porządek obrad zakładał informację dotyczącą zmian własnościowych i strategii rozwoju. W związku z tym, że nie dostaliśmy stosownych materiałów, proponuję, aby posiedzenie Komisji odbyło się w późniejszym czasie, kiedy zostanie nam przedstawiona strategia rozwoju przedsiębiorstwa po przekształceniach.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#TadeuszAziewicz">Proszę o kolejne głosy w dyskusji. Pan poseł Wojnarowski, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#NorbertWojnarowski">Chciałbym kontynuować dyskusję sprzed dwóch tygodni, kiedy w punkcie pierwszym omawialiśmy informację o bieżącej sytuacji naszego przewoźnika PLL LOT. Mam pytania, które rodzą się w wyniku tamtej dyskusji.</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#NorbertWojnarowski">Jaki udział procentowy w przychodach portów lotniczych stanowią przychody od naszego krajowego przewoźnika, jakim jest PLL LOT?</u>
          <u xml:id="u-22.2" who="#NorbertWojnarowski">Druga kwestia, jaka mi się nasuwa, wiąże się z opłatami lotniskowymi. Dowiedzieliśmy się od przedstawicieli PLL LOT, że macierzysty port lotniczy w Warszawie pobiera dość wysoką opłatę lotniskową – w tej chwili nie pamiętam, jaką – za pasażera krajowego, jak również transferowego. Były podane przykłady niektórych innych portów za granicą, które robią odwrotnie. Na przykład, w Wiedniu czy w Berlinie za przywiezienie pasażera krajowego jest dopłacane do dziesięciu euro.</u>
          <u xml:id="u-22.3" who="#NorbertWojnarowski">Są to dwa pytania, które chciałbym postawić na początek.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#TadeuszAziewicz">Bardzo proszę – pan poseł Witkowski, a następnie – pan poseł Kochanowski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#RadosławWitkowski">Dziękuję. Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo!</u>
          <u xml:id="u-24.1" who="#RadosławWitkowski">Podobnie, jak pan poseł Wojnarowski uważam, że poprzednie posiedzenie Komisji, które odbywało się z udziałem przedstawicieli PLL LOT, należy traktować jako pewną całość. Stąd mam garść pytań do przedstawicieli Okęcia.</u>
          <u xml:id="u-24.2" who="#RadosławWitkowski">Panie dyrektorze, czy opłaty lotniskowe są takie same dla wszystkich linii lotniczych korzystających z lotniska? Czy jest system jakichś bonusów, preferencji? Czy linie lotnicze płacą regularnie za korzystanie z usług lotniska? Jak to wygląda w przypadku PLL LOT? Przedstawiciel PLL LOT odnosił się do tej kwestii. Jak się kształtuje wysokość opłat lotniskowych na warszawskim lotnisku na tle opłat na innych lotniskach w europejskich stolicach? Jest to bardzo ważna kwestia, która była podnoszona przez przedstawicieli PLL LOT.</u>
          <u xml:id="u-24.3" who="#RadosławWitkowski">Czy inwestycje, które Przedsiębiorstwo Państwowe „Porty Lotnicze” realizuje i których realizację planuje w latach przyszłych, finansuje samo czy też korzysta z pomocy, np. gwarancji Skarbu Państwa?</u>
          <u xml:id="u-24.4" who="#RadosławWitkowski">Następne pytanie jest kluczowe. Czy wprowadzony jesienią ubiegłego roku nowy system opłat na warszawskim Okęciu spowodował wzrost opłat dla PLL LOT czy też oszczędności? Jakie są rzeczywiste bezpośrednie udziały opłat lotniskowych w strukturze kosztów ponoszonych przez PLL LOT, opłat wynikających ze współpracy z lotniskiem im. Chopina?</u>
          <u xml:id="u-24.5" who="#RadosławWitkowski">Na razie to wszystkie pytania. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#TadeuszAziewicz">Pan poseł Jan Kochanowski, proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#JanKochanowski">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo!</u>
          <u xml:id="u-26.1" who="#JanKochanowski">Mam jedno pytanie. Pan minister wymienił Port Lotniczy Zielona Góra Babimost jako port zarządzający. Jakie są perspektywy owego portu w przypadku komercjalizacji przedsiębiorstwa? Czy są jakieś plany odnośnie do jego udziału w spółce? Czy w dalszym ciągu będzie zarządzanie owym lotniskiem? Czy zostanie ono oddane samorządowi? Czy nastąpi przekształcenie w spółkę z udziałem samorządu lokalnego? Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#TadeuszAziewicz">Dziękuję bardzo. Pani poseł Renata Zaremba.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#RenataZaremba">Dziękuję bardzo. Mam pytanie dotyczące inwestycji na Okęciu. Dokładnie chodzi mi o to, czy planowane inwestycje – mają być przeprowadzane bodajże na jesieni – faktycznie wstrzymają ruch samolotowy na lotnisku. Czy prace nie mogą być wykonywane w nocy? Bardzo proszę odpowiedź.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#TadeuszAziewicz">Dziękuję. Bardzo proszę, pan poseł Rojek.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#JózefRojek">Panie ministrze, mam pytanie ogólne. W jakim czasie rząd zamierza przekształcić przedsiębiorstwo z obecnej formy własności w spółkę Skarbu Państwa, przepraszam, w spółkę akcyjną?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#TadeuszAziewicz">Dziękuję. Bardzo proszę o kolejne pytania, głosy w dyskusji. Czy zaproszeni goście chcieliby zabrać głos? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-31.1" who="#TadeuszAziewicz">Bardzo proszę, panie ministrze, o udzielenie odpowiedzi na zadane pytania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#TadeuszJarmuziewicz">Większość pytań dotyczyła stricte operacyjnej działalności na samym lotnisku. W związku z tym za chwileczkę poproszę pana dyrektora o pomoc. Na dwa pytania odpowiem osobiście. Za względu na sympatię do pani poseł odpowiem na pytanie pani poseł oraz na pytanie dotyczące tempa. Wkradł się tu pewien futuryzm, mamy próbę przewidywania tego, jak się to może potoczyć.</u>
          <u xml:id="u-32.1" who="#TadeuszJarmuziewicz">Sprawa remontu pasów na Okęciu medialnie przybrała formę wielkiego problemu. Szanowni państwo, wielu z państwa mogło zetknąć się z informacją, że świeżą nawierzchnię da radę układać w nocy. To prawda, da radę robić to w nocy, tylko że na Okęciu mamy do czynienia z czymś zupełnie innym. Na skrzyżowaniu pasów na warszawskim Okęciu ugięcie pasa ma bardzo ostry promień. Jest to około dziesięciu kilometrów. Wygląda to tak jakbyśmy mieli dziesięciokilometrowe koło. W związku z tym, że i przepisy polskie, i przepisy międzynarodowe nie pozwalają na takie ostre ugięcie, trzeba je wypłaszczyć. W związku z tym na środku trzeba dodać prawie metr i rozłożyć to na szerokości prawie trzystu metrów. Dlatego musi być to robione w trybie zamknięcia lotniska dwa razy po dwa dni. Musimy zrobić taki zabieg. Jest to coś innego od tego co państwo słyszeliście, że trzeba zrobić w Łodzi, Zurichu czy na jakimś innym lotnisku. W Warszawie też robimy w nocy takie rzeczy.</u>
          <u xml:id="u-32.2" who="#TadeuszJarmuziewicz">W tej chwili mamy do czynienia z czymś technologicznie zupełnie innym. Zleciliśmy Instytutowi Budowy Dróg i Mostów sprawdzenie, czy na świecie są stosowane technologie, które pozwolą na uniknięcie zamknięcia lotniska. Okazuje się, że nie ma. Nikt jeszcze nie „przeskoczył” tego, żeby naładować sześćdziesiąt centymetrów czy metr betonu i na drugi dzień po tym latać. Takie rzeczy, jak cienkie warstewki czy zmiany nawierzchni na pasach startowych są na świecie robione. Natomiast tutaj, pani poseł, technologicznie mamy do czynienia z kompletnie inną sytuacja. Jak to wygląda w metrach sześciennych? Do wylania w tym miejscu jest 10 tys. metrów sześciennych. Zrobienie tego dwa razy po dwa dni – ewentualnie trzy razy po dwa dni, gdybyśmy nie zdążyli – jest wielką operacją logistyczną. Na bieżąco są poinformowane wszystkie linie lotnicze. Już we wrześniu ubiegłego roku został im wskazany termin przeprowadzenia tego rodzaju prac.</u>
          <u xml:id="u-32.3" who="#TadeuszJarmuziewicz">Mam ten dyskomfort, że jestem inżynierem. W związku z tym na początku grymasiłem panu dyrektorowi, że musi się znaleźć na świecie stosowna technologia. Okazało się, że nie ma. Mamy do czynienia z zupełnie innym zjawiskiem inżynierskim do uregulowania. Proszę przyjąć na wiarę, że tak jest. Dołożyliśmy starań. Uruchomiliśmy instytuty naukowe. Nie ma takiej technologii. Musimy zamknąć lotnisko dwa razy na dwa dni.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#RenataZaremba">Przepraszam bardzo, czy mają państwo policzone, jaka mniej więcej będzie strata z powodu przestoju. Czy ktoś już zgłaszał się po jakieś odszkodowania?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#MichałMarzec">Nasze straty szacujemy na około 5000–6000 tys. zł. Takie będą straty portu lotniczego z tytułu zamknięcia ruchu lotniczego na określoną liczbę godzin.</u>
          <u xml:id="u-34.1" who="#MichałMarzec">Nie wiem, czy pani ma na myśli także ewentualne straty naszych partnerów. Jeśli tak, to w związku z tym, iż z dwunastomiesięcznym wyprzedzeniem poinformowaliśmy o utrudnieniach w ruchu, naszym zdaniem, nie ma żadnych podstaw prawnych, żeby móc występować w stosunku do nas z jakimikolwiek roszczeniami. Z punktu widzenia naszej branży, wykorzystaliśmy wszystkie możliwe kanały informacyjne do poinformowania naszych partnerów o tym, że we wrześniu wystąpią utrudnienia.</u>
          <u xml:id="u-34.2" who="#MichałMarzec">Linie lotnicze powołały swoich ekspertów z zakresu technologii. Eksperci ci w lutym potwierdzili, że rozwiązanie, jakie zaproponowaliśmy, jest najlepsze. Byli to eksperci linii lotniczych. W związku z tym uważamy, że nie ma żadnego powodu, aby ktokolwiek miał do nas roszczenia z tego tytułu, że pojawiły się utrudnienia na lotnisku, ponieważ poinformowaliśmy o nich z rocznym wyprzedzeniem. Takie jest nasze stanowisko. Z tego, co wiem, linie lotnicze zaakceptowały to.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#TadeuszAziewicz">Bardzo proszę o udzielenie odpowiedzi na pozostałe pytania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#TadeuszJarmuziewicz">Proszę, aby odpowiedział pan dyrektor.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#MichałMarzec">Pozwoliłem sobie zapisać pytania, które państwo zadawali. Postaram się odpowiedzieć na nie w kolejności.</u>
          <u xml:id="u-37.1" who="#MichałMarzec">Udział przewoźnika PLL LOT na warszawskim lotnisku waha się w granicach 30%. Jest to 30% ruchu i trochę więcej przylotów, jeżeli chodzi o liczbę pasażerów na terenie lotniska.</u>
          <u xml:id="u-37.2" who="#MichałMarzec">Było pytanie dotyczące wysokości opłat, jakie są stosowane na lotnisku. Po pierwsze, są to opłaty regulowane. Wszystkie opłaty, które są obowiązkowe dla linii lotniczych, najpierw muszą zostać zaakceptowane przez Urząd Lotnictwa Cywilnego. Wysokość opłat musi być identyczna dla wszystkich przewoźników. Są one zróżnicowane w zależności przede wszystkim od wielkości samolotu. Są jeszcze różnego rodzaju zniżki, niemniej opłaty i zniżki muszą być identyczne dla wszystkich przewoźników. Oznacza to, że jaki by to nie był przewoźnik, jeżeli wykonuje taki sam rejs takim samym samolotem, to musi wnosić takie same opłaty. Nie mamy żadnych możliwości ich różnicowania, a wręcz jest to bardzo restrykcyjnie kontrolowane zarówno przez naszą władzę lotniczą, czyli Urząd Lotnictwa Cywilnego, jak też przez instytucje międzynarodowe. Nie ma żadnej możliwości wprowadzenia indywidualnych opłat dla poszczególnych przewoźników. Wszystkie systemy, jakie obowiązują na lotnisku, muszą być absolutnie transparentne i dostępne dla wszystkich, którzy spełniają założone warunki.</u>
          <u xml:id="u-37.3" who="#MichałMarzec">Praktycznie wszystkie linie lotnicze opłacają regularnie usługi, z których korzystają na lotnisku. Mieliśmy pewne problemy z PLL LOT. Jak państwo słyszeli, podpisaliśmy porozumienie, w związku z czym sytuację możemy uznać za ustabilizowaną. Takie same opłaty ponosi zarówno PLL LOT, jak i np. Wizzair, czyli tani przewoźnik operujący na lotnisku. Jest to o tyle ciekawe, że Wizzair w zeszłym roku zwiększył swoją aktywność, płacąc te same stawki, co wszyscy inni przewoźnicy. Jego ruch na lotnisku wzrósł o kilkanaście procent.</u>
          <u xml:id="u-37.4" who="#MichałMarzec">Padło pytanie dotyczące inwestycji na lotnisku. Zwracam uwagę, że wszystkie inwestycje, jakie planujemy, są podejmowane po to, aby zapewnić bezpieczną eksploatację lotniska i spełnić cały czas podwyższane normy dotyczące ochrony. Na najbliższe cztery lata planujemy inwestycje rzędu 1.200.000–1.300.000 tys. zł. Wszystkie inwestycje są finansowane ze środków, które zostają bezpośrednio do naszej dyspozycji, czyli ze środków własnych, kredytów komercyjnych i funduszy unijnych. Od wielu lat przedsiębiorstwo nie korzysta z jakichkolwiek form wsparcia ze strony budżetu państwa. Jesteśmy samowystarczalni finansowo. Z punktu widzenia instytucji finansowych jesteśmy przyzwoitym partnerem.</u>
          <u xml:id="u-37.5" who="#MichałMarzec">Dość aktywnie korzystamy z funduszy unijnych. Chciałbym jedynie nadmienić, że np. sprzęt do utrzymania zimowego w 80%, czyli w kwocie około 20.000 tys. zł, został dofinansowany z funduszy unijnych. Sprzęt ten w tej chwili jest dostarczany na lotnisko. Przykład ostatniej zimy pokazuje, iż jest bardzo potrzebny.</u>
          <u xml:id="u-37.6" who="#MichałMarzec">Jaki jest udział opłat lotniskowych w kosztach? Proszę państwa, według naszych danych, udział bezpośrednich opłat lotniskowych, czyli tych, które PLL LOT ponoszą na rzecz portu lotniczego, w jego kosztach wynosi około 2%. 2% kosztów linii LOT stanowią koszty związane z korzystaniem z usług lotniska w Warszawie. Przeciętny udział opłat lotniskowych w cenie biletu wynosi 5–6%. Zupełnie zlikwidowanie opłat lotniskowych spowodowałoby, że cena biletu spadnie o 5–6%. Takie są proporcje kosztów związanych z korzystaniem z lotnisk do ceny biletu.</u>
          <u xml:id="u-37.7" who="#MichałMarzec">Jeżeli chodzi o bezwzględną wysokość opłat w Warszawie, to, według posiadanych analiz, mamy niższe opłaty niż porównywalne porty lotnicze w Pradze, Budapeszcie i Berlinie.</u>
          <u xml:id="u-37.8" who="#MichałMarzec">Pan poseł wspomniał o systemie opłat wnoszonych przez port dla linii lotniczej. Z tego, co wiem na temat prawa obowiązującego w Unii Europejskiej, jest to niemożliwe. Nie można jakiegokolwiek przewoźnika, tylko dlatego, że przywozi lub odwozi pasażerów, traktować w taki sposób, aby mu dopłacać. Być może, stosowana polityka upustów – systemy upustów w każdym z portów są dość skomplikowane i rozbudowane – preferuje jakąś formę transportu. Na pewno nie jest to permanentne, ponieważ z czegoś dany port lotniczy musi żyć.</u>
          <u xml:id="u-37.9" who="#MichałMarzec">Dla nas podstawowym źródłem przychodów są opłaty lotniskowe, o których państwu mówiłem, że stanowią około 2% w bilansie lotu i około 5–6% w cenie biletu. Jest to nasze podstawowe źródło utrzymania, źródło, z którego finansujemy potężne inwestycje infrastrukturalne. Nasze lotnisko charakteryzuje się tym, że jeżeli już w coś trzeba inwestować, to trzeba wydawać setki milionów złotych. Nie mamy innej możliwości.</u>
          <u xml:id="u-37.10" who="#MichałMarzec">Trudno mi się w tej chwili odnieść do jakiegoś przykładu. Mogę jedynie powiedzieć, że wysokość opłat lotniskowych w Warszawie oscyluje wokół średniej europejskiej, nawet trochę poniżej, ale nie chciałbym tutaj wprowadzać zamętu. Na pewno nasze opłaty są niższe od opłat w Pradze, Budapeszcie i Berlinie. Są to te lotniska, z którymi najczęściej się porównujemy. Mam ze sobą całe tabele. Jeżeli ktoś jest zainteresowany, jak to wygląda w skali Europy, to, oczywiście, mogę je państwu okazać. Nie uważamy, żeby nasze opłaty były wygórowane. Zresztą fakt, że wszystkie linie, poza PLL LOT, o których już mówiłem, wnoszą opłaty bardzo regularnie, jak też fakt, że nie mamy z ich strony żadnych protestów, pokazują, że są to opłaty w zupełności przez nie akceptowane. A niektóre linie wygenerowały w Warszawie znaczący wzrost ruchu, nawet kilkunastoprocentowy.</u>
          <u xml:id="u-37.11" who="#MichałMarzec">Jeżeli chodzi o spółkę w Zielonej Górze, to w tej chwili utrzymujemy bardzo intensywne kontakty z samorządem wojewódzkim. Wszystko wskazuje na to, że w tym roku zostanie powołany podmiot gospodarczy, który miałby przejąć zarządzanie lotniskiem. W związku z tym Przedsiębiorstwo Państwowe „Porty Lotnicze” stałoby się de facto bezpośrednim zarządzającym wyłącznie lotniska w Warszawie. Jako swój podstawowy biznes realizowałoby zarządzanie lotniskiem w Warszawie.</u>
          <u xml:id="u-37.12" who="#MichałMarzec">Starałem się odpowiedzieć na wszystkie państwa pytania. Gdybym jakieś pominął, bardzo proszę o przypomnienie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#TadeuszAziewicz">Pan minister Jarmuziewicz, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#TadeuszJarmuziewicz">Co prawda, pan poseł Rojek wyszedł, ale padło pytanie, na które nie było jeszcze odpowiedzi. Dotyczyło ono tempa prac nad projektem ustawy. Może to być interesujące. Jak państwo doskonale wiedzą, projekty ustaw mogą być procedowane w rozmaitym tempie. Według mojej oceny, ustawa o komercjalizacji Przedsiębiorstwa Państwowego „Porty Lotnicze” powinna się pojawić późną jesienią tego roku.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#TadeuszAziewicz">Bardzo proszę, panie dyrektorze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#MichałMarzec">Przepraszam bardzo, ale zauważyłem jeszcze jedno pytanie. Mianowicie padło pytanie dotyczące systemu opłat. W ubiegłym roku, biorąc pod uwagę sytuację w branży, wprowadziliśmy znaczącą obniżkę opłat, systemy obniżkowe.</u>
          <u xml:id="u-41.1" who="#MichałMarzec">Czy wpłynęło to jakoś na to, co się dzieje na lotnisku? Proszę państwa, ożywienie notujemy od grudnia. Na pewno część tego ożywienia możemy przypisać nowemu systemowi opłat. W grudniu, styczniu i lutym obserwowaliśmy ponowny wzrost ruchu lotniczego. W ubiegłym roku w Warszawie zanotowaliśmy dwunastoprocentowy spadek ruchu, co, oczywiście, w znaczący sposób odbiło się na naszych przychodach. Konieczność realizacji inwestycji, o których państwu wspominałem, postawiła nas w dość trudnej sytuacji. Tym niemniej zdecydowaliśmy się na obniżkę opłat, ponieważ zakładaliśmy, że musimy pomóc liniom lotniczym odbić się w sytuacji poważnego kryzysu w branży. Według naszych danych, porównując styczeń 2010 roku do stycznia 2009 roku, koszt obsługi jednego pasażera na lotnisku w Warszawie, np. w przypadku PLL LOT, zmalał o mniej więcej 12%. Opłaty, jakimi obciążamy PLL LOT za obsługę swoich pasażerów, zmalały o około 12% rok do roku, styczeń do stycznia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#TadeuszAziewicz">Dziękuję bardzo. Kontynuujemy dyskusję. Bardzo proszę, czy ktoś z państwa chciałby jeszcze zabrać głos? Pan poseł Witkowski. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#RadosławWitkowski">Dziękuję, panie dyrektorze, za tak szczegółowe ustosunkowanie się do moich pytań. Mam jeszcze jedno pytanie. Jak wygląda udział lotniska Okęcie w całym rynku pasażerskim na koniec 2009 roku? Biorąc pod uwagę dane historyczne, wygląda na to, że udział ten spada na rzecz portów regionalnych. Jak to wygląda na koniec roku 2009? Czy dysponuje pan takimi danymi?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#TadeuszAziewicz">Jeszcze pan poseł Ołowski zabierze głos, a potem pan minister odpowie łącznie. Bardzo proszę. Najpierw będzie runda pytań, a potem odpowiedzi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#PiotrOłowski">Mam trzy króciutkie pytania. Chciałbym zapytać, czy jakikolwiek operator lotniczy wystąpił do państwa z odszkodowaniem w związku z przedłużającym się remontem, być może, nie tyle przedłużającym się, co trwającym remontem płyty podstawowej? Czy były jakiekolwiek straty z tego tytułu? Jest to pierwsze pytanie.</u>
          <u xml:id="u-45.1" who="#PiotrOłowski">Chciałbym zapytać również o współpracę z Polską Agencją Żeglugi Powietrznej. Czy w wizji rozwoju firmy, nakładów inwestycyjnych brane jest pod uwagę wspomożenie Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej, jeżeli chodzi o drugą kategorię, i na którym pasie?</u>
          <u xml:id="u-45.2" who="#PiotrOłowski">Po trzecie, czy macie państwo jakikolwiek realny wpływ na ceny paliwa lotniczego na lotnisku w Warszawie? Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#TadeuszAziewicz">Pan poseł Wojnarowski. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#NorbertWojnarowski">Z tego, co można było wyczytać, to w czasach kryzysu port wiedeński dopłacał do pasażera. Chciałem o tym nadmienić w ramach sprostowania.</u>
          <u xml:id="u-47.1" who="#NorbertWojnarowski">Powiedział pan, że liczba pasażerów spadła. Chciałbym zapytać, czy w okresie, kiedy spadła liczba pasażerów, wzrosło czy zmalało zatrudnienie w portach lotniczych? Z drugiej strony, czy mógłby pan podać kwotowo wysokość opłaty krajowej? Mówił pan, że stanowi ona 2–3% ceny biletu. Mam opłaty w ramach połączeń, z których korzystam, chociażby Wrocław-Warszawa. Zaraz spróbuję to porównać. Czy mógłby pan powiedzieć, jaka jest to kwota w złotych. Mam na myśli połączenia krajowe. Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-47.2" who="#NorbertWojnarowski">Przepraszam, jest jeszcze druga sprawa. Chodzi mi o salonik pasażera. Kiedy PLL LOT wreszcie będą miały w Warszawie swój salonik? Z tego, co pamiętam, jako przewoźnik krajowy nie mają swojego saloniku liniowego. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-48">
          <u xml:id="u-48.0" who="#TadeuszAziewicz">Dziękuję bardzo. Kto jeszcze z państwa chciałby zabrać głos w dyskusji, zadać pytanie?</u>
          <u xml:id="u-48.1" who="#TadeuszAziewicz">Czy jest obecny przedstawiciel PLL LOT? Nie ma. Trochę liczyliśmy na szerszą dyskusję. Pana ministra prosimy o wypowiedź na temat współpracy PLL LOT i portów lotniczych. Taka też była intencja zwołania poprzedniego posiedzenia, które w swoim porządku dziennym zawierało dwa punkty. Z różnych powodów trochę inaczej toczymy dyskusję, ale myślę, że warto poruszyć pewne wątki. Jest to właściwe forum, żeby rozmawiać o tych rzeczach.</u>
          <u xml:id="u-48.2" who="#TadeuszAziewicz">Bardzo proszę, pan przewodniczący Jackiewicz.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-49">
          <u xml:id="u-49.0" who="#DawidJackiewicz">Dziękuję bardzo. Panie ministrze, powtórzę pytanie, które już dzisiaj padło, ale, co gorsza, padło też rok temu w maju, kiedy na posiedzeniu Komisji dyskutowaliśmy o przyszłości przedsiębiorstwa. Wówczas zapytaliśmy pana, czy nie warto, zanim zapadną decyzje dotyczące komercjalizacji, przekształceń własnościowych, żebyście państwo przedstawili Wysokiej Komisji wizję rozwoju, strategię, plany krótkofalowe, długofalowe, wszystko, co jest związane z przyszłością przedsiębiorstwa. Wówczas nie uzyskaliśmy takich informacji. Dzisiejsze posiedzenie obejmuje, o czym mówił już jeden z moich przedmówców, dyskusję na temat zmian własnościowych i strategii rozwoju Przedsiębiorstwa Państwowego „Porty Lotnicze”.</u>
          <u xml:id="u-49.1" who="#DawidJackiewicz">Jeszcze raz powtarzam pytanie zadane na tej sali w maju 2009 roku: Czy nie jest to zła kolejność? Czy najpierw nie powinniśmy porozmawiać o strategii, waszych planach i pomysłach na przyszłość, jak utrzymać funkcjonalność, opłacalność, jak spowodować, aby rachunek ekonomiczny przedsiębiorstwa był dodatni, a dopiero potem – o ewentualnych zmianach i przekształceniach? Dzisiaj nie mamy żadnego materiału, żadnego dokumentu, który pozwoliłby nam na dowiedzenie się czegokolwiek więcej ponad to, co możemy dowiedzieć się z gazet, prasy czy innych mediów. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-50">
          <u xml:id="u-50.0" who="#TadeuszAziewicz">Bardzo proszę o zgłaszanie się kolejnych mówców. Czy pan minister Gawlik chciałby zabrać głos w tym momencie? Nie. Proszę o udzielenie odpowiedzi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-51">
          <u xml:id="u-51.0" who="#TadeuszJarmuziewicz">Poproszę pana dyrektora Marca o ustosunkowanie się do szczegółowych pytań. Na pańskie pytanie odpowiem osobiście na końcu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-52">
          <u xml:id="u-52.0" who="#TadeuszAziewicz">W takim razie proszę, panie dyrektorze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-53">
          <u xml:id="u-53.0" who="#MichałMarzec">Chciałbym zaznaczyć, że jesteśmy firmą, która od lat ma bardzo pozytywny dodatni wynik finansowy. Z tego punktu widzenia nie ma tu żadnego zagrożenia.</u>
          <u xml:id="u-53.1" who="#MichałMarzec">Było pytanie dotyczące udziału lotniska w Warszawie w rynku polskim. Proszę państwa, od mniej więcej dziesięciu, jedenastu lat udział portów regionalnych rośnie. Generalnie, odnotowujemy wzrost na rynku, tzn. następuje wzrost ruchu w Warszawie oraz wzrost ruchu w portach regionalnych. Wzrost udziału portów regionalnych jest coraz większy. Jest to normalne na całym świecie, być może, poza bardzo małymi krajami, gdzie jeden port dominuje cały rynek. Tak jest z portem w Budapeszcie, czy na Islandii. We wszystkich pozostałych krajach lotnisko dominujące obsługuje mniej niż połowę ruchu. Jest to normalna sytuacja. W Polsce wzrost ruchu w portach regionalnych jest bardziej dynamiczny niż w porcie warszawskim, który jest portem dużo bardziej nasyconym.</u>
          <u xml:id="u-53.2" who="#MichałMarzec">Padło pytanie odnośnie do remontu płyty.</u>
          <u xml:id="u-53.3" who="#MichałMarzec">Chciałbym generalnie odnieść się do państwa pytań dotyczących odszkodowań. Jesteśmy lotniskiem użytku publicznego. Mamy obowiązek publikowania odpowiednich informacji na temat tego, co się dzieje na lotnisku. Każdy przewoźnik, podejmując decyzję o wylądowaniu na lotnisku, akceptuje warunki, które zostały przez nie opublikowane. W oczywisty sposób zwalnia nas to z jakichkolwiek roszczeń z czyjejkolwiek strony z tytułu tego, co się dzieje na lotnisku, chyba że były to rzeczy przez nas zawinione i nie poinformowaliśmy o nich naszych partnerów.</u>
          <u xml:id="u-53.4" who="#MichałMarzec">Remont płyty, który odbywał się w zeszłym roku, obejmował wymianę ostatniej części z prawie czterech hektarów płyty przed samym terminalem, zbudowanej jeszcze w latach 50. Wymiana ta pozwoliła nam na zamknięcie instalacji paliwowej, którą mamy zbudowaną pod płytami. Nawiążę do tego jeszcze w trakcie odpowiedzi na pytanie dotyczące ceny paliw.</u>
          <u xml:id="u-53.5" who="#MichałMarzec">Jeżeli chodzi o drugą kategorię, to mieliśmy taką kategorię na jednej z dróg startowych. Mamy dwie drogi startowe. W związku z problemami dotyczącym urządzeń, które stanowią własność nie naszą, ale Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej, druga kategoria została zawieszona. W międzyczasie wspólnie z Polską Agencją Żeglugi Powietrznej uruchomiliśmy drugą kategorię. Druga kategoria obejmuje systemy nawigacyjne umożliwiające lądowanie przy bardzo złych warunkach pogodowych. Pierwsza kategoria wiąże się ze złymi warunkami pogodowymi, a druga – z dużo gorszymi. W tej chwili drugą kategorię uruchomiliśmy na drugiej drodze startowej i ona pracuje. Spodziewamy się, że w ciągu najbliższego tygodnia lub dwóch tygodni zostanie przywrócona tamta druga druga kategoria. Wówczas na obydwu drogach startowych będziemy mieli drugą kategorię podejścia do lądowania.</u>
          <u xml:id="u-53.6" who="#MichałMarzec">Współpracujemy w tym względzie bardzo ściśle z Polską Agencją Żeglugi Powietrznej. Z zasady urządzenia nawigacyjnie są własnością Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej. Nie mamy tu specjalnie pola manewru.</u>
          <u xml:id="u-53.7" who="#MichałMarzec">Było pytanie odnoszące się do ceny paliwa w Warszawie. Paliwo w Warszawie obecnie jest dostarczane przez spółkę PLL LOT i Orlenu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-54">
          <u xml:id="u-54.0" who="#TadeuszAziewicz">Bardzo proszę o uwagę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-55">
          <u xml:id="u-55.0" who="#MichałMarzec">Jest to firma, która nazywa się PETROLOT Sp. z o.o. PLL LOT i Orlen mają w niej udziały mniej więcej po połowie. Przewoźnicy, rzeczywiście, narzekają na wysoką cenę paliwa. Nie mamy na to żadnego wpływu. Natomiast miesiąc temu podpisaliśmy list intencyjny z Lotosem. W ciągu obecnego roku zapewnimy alternatywną dostawę paliw. Będzie to rozwiązanie tymczasowe polegające na tankowaniu z cystern Lotosu.</u>
          <u xml:id="u-55.1" who="#MichałMarzec">Jak wspomniałem, przy budowie płyty zakładamy, zresztą bardzo kosztowną, instalację do zasilania samolotów w paliwo. Jest to infrastruktura scentralizowana, która będzie obejmowała rurociągi w płycie z miejscami do tankowania, front spustowy przy trasie kolejowej Warszawa-Radom oraz magazyn paliw. Jest to inwestycja wyceniana na kilkaset milionów złotych, którą musimy wykonać, aby zapewnić dywersyfikację dostawy paliw na lotnisku. Jest to inwestycja znajdująca się obecnie w trakcie realizacji.</u>
          <u xml:id="u-55.2" who="#MichałMarzec">Oprócz tego, jak już powiedziałem, jako rozwiązanie tymczasowe zapewniamy możliwość dostawy paliw przez Lotos. Liczymy na to, że powinny one się rozpocząć się około czerwca, lipca.</u>
          <u xml:id="u-55.3" who="#MichałMarzec">Zatrudnienie w przedsiębiorstwie jest utrzymywane na tym samym poziomie. Zostało zamrożone. Był pewien wzrost zatrudnienia związany ze wzrostem infrastruktury, którą obsługujemy. Przypomnę, że w 2008 roku o jedną trzecią zwiększyła się powierzchnia, jaką obsługujemy w terminalu. Spowodowało to potrzebę zatrudnienia dodatkowych osób. W tej chwili zatrudnienie utrzymuje się na poziomie 2100 osób. Taka jest skala zatrudnienia w Przedsiębiorstwie Państwowym „Porty Lotnicze”.</u>
          <u xml:id="u-55.4" who="#MichałMarzec">Pan poseł wspominał o opłatach za pasażera. Standardowa opłata w Warszawie wynosi 60 zł. Tyle wynosi opłata za pasażera odlatującego. Za pasażera przylatującego nie ma opłaty. Może być tylko niższa, ponieważ większość przewoźników korzysta z systemu zniżek. Jest to opłata wyjściowa. Trudno mi powiedzieć, jaka jest opłata na dany rejs u danego przewoźnika. Wszyscy przewoźnicy mają takie samo prawo do skorzystania z określonych zniżek. Sądzę, że wspominana opłata jest objęta zniżką. Podałem maksymalną opłatę, jaką możemy pobrać za pasażera odlatującego.</u>
          <u xml:id="u-55.5" who="#MichałMarzec">Padło pytanie dotyczące salonu executive lounge. Proszę państwa, w tej chwili mamy trzy salony posiadające prawie sto miejsc. Pewne zamieszanie z salonami wynika również z tego, że znajdujemy się, niestety, w trakcie przebudowy terminalu. Salony nie spełniają naszych oczekiwań.</u>
          <u xml:id="u-55.6" who="#MichałMarzec">Czy przewoźnik powinien mieć swój salon? Są tu bardzo różne rozwiązania. Salony najczęściej są prowadzone przez operatorów lotnisk, ponieważ mieści się to w infrastrukturze lotniska. Jest to część lotniska. Mamy miejsca dla matki z dzieckiem, miejsca, które wynajmujemy komercyjnie pod gastronomię, pod sklepy. Salony business lounge to także miejsca czysto komercyjne. Stąd miejsca takie są zarządzane przez zarządzającego lotniskiem.</u>
          <u xml:id="u-55.7" who="#MichałMarzec">Wspólnie z PLL LOT pracujemy nad tym, aby dostał on od nas przestrzeń pod własny salon. To nie jest takie łatwe znaleźć przestrzeń w terminalu. Jako przedsiębiorstwo państwowe musimy zapewnić pełną transparentność wynajmu wszystkich powierzchni, niezależnie od tego, czy jest to powierzchnia wynajmowana przewoźnikowi, firmie gastronomicznej czy firmie handlowej. Musimy spytać wszystkich zainteresowanych, czy taka powierzchnia ich interesuje. Obecnie jesteśmy na takim etapie, że koncentrujemy się na rozmowach z PLL LOT. Myślę, że w ciągu najbliższych kilku tygodni PLL LOT będzie mógł odnieść się do oferty dotyczącej wynajmu określonej powierzchni.</u>
          <u xml:id="u-55.8" who="#MichałMarzec">Oprócz tego zmieniamy standardy salonów biznesowych, które w tej chwili mamy.</u>
          <u xml:id="u-55.9" who="#MichałMarzec">Jest też problem związany z tym, czy salon PLL LOT ma się znajdować w części Schengen czy w części non-Schengen, czy ma mieć określoną powierzchnię, czy ma mieć określony standard. Są to rzeczy, które musimy ustalić. Strefa Schengen i strefa non-Schengen są od siebie zupełnie niezależne. Jest to kwestia decyzji, która ze stref wchodzi w grę. Jest to istotne z punktu widzenia wszystkich naszych pasażerów. Pamiętajmy, że PLL LOT obsługują 30% pasażerów na lotnisku. Musimy brać pod uwagę również pozostałych 70%. Musimy brać pod uwagę, jaki jest ich interes i czego oczekują od portu. W większości przypadków to port jest adresatem oczekiwań pasażerów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-56">
          <u xml:id="u-56.0" who="#TadeuszJarmuziewicz">Na ostatnie pytanie odpowiem osobiście. Zacznę od uwagi, że nie sądzę, nie odnoszę wrażenia, aby rodzaj wybranej strategii determinował sposób komercjalizacji. Są to dwie niezależne od siebie rzeczy. Po kilku próbach stworzenia strategii we własnym zakresie, zleciliśmy renomowanej firmie światowej Crowley opracowanie strategii z prawdziwego zdarzenia. Wyniki będą za trzy, cztery miesiące.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-57">
          <u xml:id="u-57.0" who="#TadeuszAziewicz">Bardzo proszę, pan przewodniczący.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-58">
          <u xml:id="u-58.0" who="#DawidJackiewicz">Panie ministrze, oczywiście, mam świadomość, że postępowanie związane z komercjalizacją, prywatyzacją i tego typu przekształceniami nie jest bezpośrednio wynikiem tego, co zostanie przygotowane w ramach dokumentu, strategii, niemniej mam wrażenie, że zanim rozpocznie się dyskusja na temat przekształceń, komercjalizacji, powinniśmy mieć możliwość podyskutowania o strategii.</u>
          <u xml:id="u-58.1" who="#DawidJackiewicz">W przeciwieństwie do pana dyrektora nie uważam, że wystarczy stwierdzenie, że wyniki finansowe są dobre. Skwitowanie jednym zdaniem, że wyniki są dobre, w związku z czym możemy być spokojni, to, moim zdaniem, trochę za mało. Odpowiadając panu dyrektorowi, mógłbym powiedzieć: „Z budżetem będzie OK., może się pan nie martwić”, i byłaby to cała dyskusja na temat budżetu. Panie dyrektorze, jednak byłoby dobrze, gdyby, idąc za przykładem Ministerstwa Skarbu Państwa, zechcieli państwo przygotować jakiś dokument, który wprowadziłby posłów naszej Komisji trochę głębiej w sprawy związane z zarządzaniem przedsiębiorstwem.</u>
          <u xml:id="u-58.2" who="#DawidJackiewicz">Ministerstwo Skarbu Państwa przedstawiło nam swój dokument na poprzednim posiedzeniu. Nie wnikam w to, jak został on później oceniony, ponieważ były głosy i pozytywne, i krytyczne. W rezultacie posłowie podzielili się w głosowaniu nad przyjęciem informacji przedstawionej przez Ministerstwo Skarbu Państwa. Niemniej mieliśmy dokument, materiał, z wielostronicowymi precyzyjnymi wyliczeniami dotyczącymi tego, jak będzie się rozwijało przedsiębiorstwo Polskie Linie Lotnicze LOT, jakie są kierunki, na czym, na jakich filarach opierają się strategie, itp. Było o czym dyskutować. Dzisiaj możemy dyskutować na temat tego, że sytuacja finansowa jest OK. – i to jest wszystko. Albo o tym, że za parę miesięcy będziemy mieli strategię przygotowaną przez dobrą renomowaną firmę. W porządku. Zastanawiam się, czy komercjalizacja, przekształcenia, o których mówimy, nie powinny poczekać do momentu, w którym będziemy znali strategię, będziemy wiedzieli, czego, tak naprawdę, resort oczekuje od przedsiębiorstwa czy jednoosobowej spółki Skarbu Państwa. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-59">
          <u xml:id="u-59.0" who="#TadeuszAziewicz">Czy ktoś z państwa chciałby jeszcze zabrać głos na ten temat? Bardzo proszę, pan poseł Wojnarowski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-60">
          <u xml:id="u-60.0" who="#NorbertWojnarowski">Mam jeszcze jedno pytanie. Opłata w Warszawie za pasażera odlatującego, w wysokości 60 zł, nie stanowi 2–3% ceny biletów PLL LOT. Chciałbym to nadmienić. Powiedział pan wcześniej, że opłata stanowi 2–3% ceny biletu. Jeżeli stanowi 5–6%, to przepraszam, być może, źle sobie zanotowałem.</u>
          <u xml:id="u-60.1" who="#NorbertWojnarowski">Chciałbym zabrać głos w dyskusji, zwracając się do pana przewodniczącego. Uważam, że powinniśmy jeszcze raz zwołać posiedzenie Komisji w tej sprawie, ale z udziałem przedstawicieli PLL LOT. Po tym, co wysłuchałem dwa tygodnie temu od prezesa PLL LOT oraz pana ministra Gawlika, po tym, co wysłuchałem dzisiaj od pana Ministra Infrastruktury oraz pana dyrektora, odnoszę wrażenie, że nasz przewoźnik krajowy walczy o życie. Cena w wysokości 60 zł nie ułatwia mu tego. Wydaje mi się, że tranzyt i tak nie wzrośnie. Państwo jesteście w doskonałej kondycji, możemy wspólnie popracować nad tym, aby przewoźnika krajowego wyciągnąć z kłopotów przy państwa udziale i przy obniżeniu opłaty. To wszystko z mojej strony.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-61">
          <u xml:id="u-61.0" who="#MichałMarzec">Oczywiście, robiliśmy takie symulacje, proszę państwa. Obniżenie opłaty o połowę oznacza, że nasze przedsiębiorstwo odnotuje kilkusetmilionowe straty. Obniżenie musi dotyczyć wszystkich przewoźników. Nie bardzo mamy formalną możliwość wprowadzenia tak daleko idących obniżek ze względu na oczekujące nas inwestycje. Jak już powiedziałem, PLL LOT jest naszym najważniejszym partnerem, obsługuje 30% ruchu na naszym lotnisku. Musimy natomiast myśleć także o pozostałych 70% oraz o tym, że inwestycje na kwotę ponad 1.000.000 tys. zł muszą być sfinansowane wyłącznie przez nas bez żadnych gwarancji czy wsparcia ze strony Skarbu Państwa ani jakichkolwiek innych instytucji.</u>
          <u xml:id="u-61.1" who="#MichałMarzec">Jakiekolwiek ruchy wobec jednego przewoźnika natychmiast przekładają się na innych przewoźników. Jest to zasada, o której wspominałem i która jest bardzo restrykcyjnie przestrzegana. Jesteśmy bardzo ostro kontrolowani pod kątem jej przestrzegania. Trzeba pamiętać, że pozostali przewoźnicy bardzo mocno protestują wobec, według nich, specjalnego traktowania PLL LOT na lotnisku w Warszawie. Przypominam całostronicowe ogłoszenia Wizzaira odsądzające nas od czci i wiary właśnie ze względu na to, że staramy się wspierać narodowego przewoźnika kosztem innych linii lotniczych, które korzystają z lotniska. W tym względzie musimy postępować bardzo ostrożnie. Mamy bardzo ograniczone pole manewru przy całym uznaniu znaczenia PLL LOT dla nas jako portu, dla którego PLL LOT jest największym przewoźnikiem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-62">
          <u xml:id="u-62.0" who="#TadeuszAziewicz">Rozumiem, że pan minister wypowie się na temat strategii. Rzeczywiście, w tytule dzisiejszego posiedzenia pojawia się ten wątek, a w materiałach nic nie ma na temat strategii. Bardzo proszę, panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-63">
          <u xml:id="u-63.0" who="#TadeuszJarmuziewicz">Obok strategii, która w tej chwili tworzona jest przez firmę Crowley, równolegle prowadzimy badania, jakie do tej pory nie były przeprowadzane na polskim rynku lotniczym. Pierwszy raz mamy dostęp do środków unijnych. Ministerstwo w tej chwili prowadzi wielki projekt. Jeżeli pan przewodniczący pozwoli, to o wypowiedź poproszę pana dyrektora Kapisa, który realizuje ten projekt.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-64">
          <u xml:id="u-64.0" who="#TadeuszAziewicz">Mam jedno pytanie. Mamy protokół z posiedzenia, które odbyło się w dniu 7 maja. Była wtedy mowa o projekcie, który miał być zrealizowany ze środków europejskich, i który w efekcie miał odpowiedzieć na stawiane pytania. W takim razie, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-65">
          <u xml:id="u-65.0" who="#KrzysztofKapis">Dziękuję, panie przewodniczący. Pozwolę sobie przedstawić się, ponieważ w Ministerstwie Infrastruktury jestem od dnia 1 marca, a więc niedługo. Krzysztof Kapis. W branży pracuję długo, w związku z czym mam nadzieję, że wyjaśnienia, jakich udzielę, będą wyczerpujące.</u>
          <u xml:id="u-65.1" who="#KrzysztofKapis">W ciągu miesiąca zakończymy pierwszą fazę prac badawczych, które rozpoczęły się kilka miesięcy temu. Po okresie mniej więcej trzydziestu do czterdziestu pięciu dni na wniesienie poprawek cały raport będzie gotowy w dniu 4 czerwca. Jest to ocena potencjału ruchu pasażerskiego i towarowego na rynku polskim, czyli ruchu do i z Polski w okresie do roku 2035 we wszystkich możliwych przekrojach. Dotyczy to ruchu w całości, w poszczególnych portach regionalnych, jak również ruchu na lotnisku Okęcie.</u>
          <u xml:id="u-65.2" who="#KrzysztofKapis">Opracowywana prognoza pokaże nam, jakiego popytu możemy spodziewać się w nadchodzących latach. Tak naprawdę, będzie ona stanowiła podstawę do formułowania długoterminowych strategii dla poszczególnych podmiotów działających w branży lotniczej, w tym również, jak się domyślam, dla lotniska w Warszawie, czyli dla Przedsiębiorstwa Państwowego „Porty Lotnicze”, ale nie tylko. Dane zawarte w analizie mogą być wykorzystywane przez wiele różnych podmiotów.</u>
          <u xml:id="u-65.3" who="#KrzysztofKapis">Jesteśmy w końcowej fazie prac. Na pewno będę sugerował, aby podczas dokonywania prezentacji w Ministerstwie Infrastruktury byli obecni przedstawiciele głównych podmiotów działających w branży lotniczej, czyli Przedsiębiorstwa Państwowego „Porty Lotnicze”, Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej zarządzającej infrastrukturą nawigacyjną, Urzędu Lotnictwa Cywilnego, a także PLL LOT, ponieważ jest on istotnym elementem naszego rynku lotniczego. Zakładamy w naszych pracach, że nadal pozostanie on istotnym elementem rynku lotniczego. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-66">
          <u xml:id="u-66.0" who="#TadeuszAziewicz">Dziękuję bardzo. Proszę bardzo, pan poseł Wita.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-67">
          <u xml:id="u-67.0" who="#TadeuszWita">Dziękuję. Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, panie ministrze!</u>
          <u xml:id="u-67.1" who="#TadeuszWita">Proponuję zakończyć posiedzenie Komisji, ponieważ nie ma sensu dalej sobie coś opowiadać i rozmawiać. Temat został sprecyzowany wyraźnie. Jest to informacja dotycząca zmian własnościowych i strategii rozwoju Przedsiębiorstwa Państwowego „Porty Lotnicze”. Strategii nie ma. Zmiany własnościowe powinny być ściśle powiązane ze strategią. Ponieważ nie ma strategii, nie możemy mówić o zmianach własnościowych. W ogóle nie ma o czym mówić. Jeżeli coś jest w końcowej fazie jakichś badań, to umówmy się, co na kiedy będzie gotowe i kiedy możemy spotkać się kolejny raz. Na dzień dzisiejszy nie mamy już o czym rozmawiać. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-68">
          <u xml:id="u-68.0" who="#TadeuszAziewicz">Dziękuję bardzo. Bardzo proszę, czy ktoś z państwa chciałby jeszcze wypowiedzieć się na ten temat?</u>
          <u xml:id="u-68.1" who="#TadeuszAziewicz">Panie ministrze, nie mogę nie dostrzec tu pewnych racji. Rozmawialiśmy w dniu 7 maja. Wówczas, rzeczywiście, padła deklaracja, że w ciągu dwóch tygodni będzie materiał. O stosowny materiał występowaliśmy, jak mi panie podpowiadają, we wrześniu ubiegłego roku.</u>
          <u xml:id="u-68.2" who="#TadeuszAziewicz">Na tamtym posiedzeniu jako Komisja przyjęliśmy współodpowiedzialność za dyskusję, która wówczas była prowadzona. Rzeczywiście, w zawiadomieniu o posiedzeniu Komisji nie było nic na temat strategii. Teraz w tej materii mamy dosyć jednoznacznie sformułowany temat. Mamy materiał, w którym faktycznie nie ma nic na temat strategii. Mamy sporo informacji na temat otoczenia prawnego, regulacyjnego, które będzie zmieniane. Zresztą są to niesłychanie ciekawe informacje.</u>
          <u xml:id="u-68.3" who="#TadeuszAziewicz">Wydaje mi się, że jako Komisja Skarbu Państwa powinniśmy po raz kolejny wrócić do tego tematu. Powinniśmy rozmawiać o sytuacji firmy zarówno w kontekście zmiany formy organizacyjno-prawnej, jak i docelowej wizji funkcjonowania przedsiębiorstwa. Myślę, że wizja ta wyłoni się.</u>
          <u xml:id="u-68.4" who="#TadeuszAziewicz">W kontekście współpracy z PLL LOT, moim zdaniem, wspólne posiedzenie miało sens. Nie udało się do niego doprowadzić, ale w pełni przyjmuję pomysł pana posła Wojnarowskiego, że warto wrócić do tego tematu. Rodzi się jednak pytanie do pana ministra i pana dyrektora o realny termin. Poczekamy, czekaliśmy tak długo, więc jeszcze poczekamy, tylko że chcielibyśmy już umówić się na poważnie. Interesuje nas strategia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-69">
          <u xml:id="u-69.0" who="#TadeuszJarmuziewicz">Mamy już cząstkowe wyniki, fragmenty raportu, który ma być w całości oddany w dniu 4 czerwca. Nie jest to jednak materia, która nadawałby się do przedyskutowania w tej chwili. Podpisaliśmy umowę komercyjną. W umowie z wykonawcą deadline został wyznaczony na dzień 4 czerwca.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-70">
          <u xml:id="u-70.0" who="#TadeuszAziewicz">Obawiam się, panie ministrze, że jest to zbyt odległa perspektywa. W tej chwili mamy marzec.</u>
          <u xml:id="u-70.1" who="#TadeuszAziewicz">Panie ministrze, mam przed sobą zapis z protokołu: „Przyjmuję od pana przewodniczącego zaproszenie na dyskusję na temat strategii rozwoju przedsiębiorstwa. Proszę o dwa tygodnie. Pozbieramy materiały, wyjaśnimy między sobą kwestie poruszone w pytaniach. Jestem gotów do takiej rozmowy w ciągu kilku tygodni.” Jest to protokół z dnia 7 maja.</u>
          <u xml:id="u-70.2" who="#TadeuszAziewicz">Czy możemy umówić się po świętach Wielkiej Nocy? Czy możemy odpowiedzialnie umówić się na przedstawienie materiału zawierającego wizję strategii firmy, tego, jak ma ona funkcjonować? Chodzi o odpowiedzi na fundamentalne pytania – niezależnie od dokumentu, który przygotowują dla was eksperci – w oparciu o wiedzę, jaką macie zarządzając na bieżąco firmą, nadzorując ją. Czy jest to realne?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-71">
          <u xml:id="u-71.0" who="#TadeuszJarmuziewicz">Chcemy mówić o strategii z prawdziwego zdarzenia. Jak już powiedziałem, podejmowaliśmy próby opracowania jej we własnym zakresie. Między innymi, był to efekt zobowiązań, jakie zaciągnąłem przed panem przewodniczącym. Okazało się, że we własnym zakresie, siłami Ministerstwa Infrastruktury nie byliśmy w stanie zrobić profesjonalnych analiz. W związku z tym prace potoczyły się dwutorowo. Po pierwsze, PPL zleciły badania firmie Crowley. Będą one gotowe za dwa, trzy miesiące. Z drugiej strony, przeprowadzana jest analiza całego polskiego rynku lotniczego. Podpisaliśmy w tym zakresie umowę komercyjną do dnia 4 czerwca. Takie są daty. Mogę, panie przewodniczący, zaciągnąć zobowiązania...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-72">
          <u xml:id="u-72.0" who="#TadeuszAziewicz">Nie chcę ich wymuszać. Zależy mi na poważnej debacie, inna nie ma sensu.</u>
          <u xml:id="u-72.1" who="#TadeuszAziewicz">Szanowni państwo, w tej sytuacji chyba, rzeczywiście, zakończymy posiedzenie. Prezydium Komisji rozważy, zastanowi się nad kolejnym terminem, w którym będziemy mogli powrócić do omawianego zagadnienia, przyjmując do wiadomości informacje, które przedstawił nam pan minister.</u>
          <u xml:id="u-72.2" who="#TadeuszAziewicz">Zamykam posiedzenie Komisji. Protokół będzie wyłożony w sekretariacie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>