text_structure.xml
68.1 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#TadeuszAziewicz">Otwieram posiedzenie Komisji Skarbu Państwa. Witam panie posłanki i panów posłów oraz zaproszonych gości z podsekretarzem stanu w Ministerstwie Skarbu Państwa panem Adamem Leszkiewiczem i podsekretarzem stanu w Ministerstwie Gospodarki panem Rafałem Baniakiem.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#TadeuszAziewicz">Stwierdzam przyjęcie protokołu z poprzedniego posiedzenia wobec niewniesienia zastrzeżeń. Porządek dzienny dzisiejszego posiedzenia przewiduje: pkt 1 – informacja na temat procesu kompensacji w Stoczni Gdynia SA oraz Stoczni Szczecińskiej Nowa Sp. z o. o., pkt 2 – informacja na temat planów utworzenia specjalnej strefy ekonomicznej. Czy są uwagi do porządku dziennego? Nie widzę zgłoszeń. Stwierdzam przyjęcie porządku dziennego.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#TadeuszAziewicz">Proszę pana ministra Adama Leszkiewicza o przedstawienie informacji.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#AdamLeszkiewicz">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, przekazaliśmy materiał pisemny, który obejmuje historię oraz odnosi się do dnia dzisiejszego. W swoim wystąpieniu skupię się głównie na dniu dzisiejszym.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#AdamLeszkiewicz">W przypadku Stoczni Szczecińskiej Nowa przeprowadziliśmy dwie procedury sprzedaży. Nabywców znalazło 9 z 18 składników majątkowych, które wystawiliśmy na sprzedaż. Ogółem ze sprzedaży składników majątkowych pozyskaliśmy kwotę w wysokości prawie 22,5 mln zł.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#TadeuszAziewicz">Proszę pana posła Rojka o uwagę.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#AdamLeszkiewicz">Uwzględniając zatrzymane kwoty wadium wpłacone w ubiegłym roku przez potencjalnego inwestora, który nie wywiązał się ze zobowiązań, łącznie uzyskano kwotę ponad 32 mln zł.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#AdamLeszkiewicz">W przypadku Stoczni Gdynia nabywców znalazło 27 z 37 składników majątkowych. Ze sprzedaży uzyskaliśmy ogółem kwotę ponad 174 mln zł. Uwzględniając zatrzymane kwoty wadium wpłacone w ubiegłym roku przez potencjalnego inwestora, który nie wywiązał się ze zobowiązań, łącznie uzyskano kwotę ponad 201 mln zł.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#AdamLeszkiewicz">Jeśli chodzi o możliwości zaspokojenia roszczeń wierzycieli Stoczni Gdynia i Stoczni Szczecińskiej Nowa, to trwa sądowa procedura zatwierdzania list wierzytelności. Rozpatrywanych jest także kilkanaście sprzeciwów zgłoszonych przez wierzycieli. W dzisiejszym posiedzeniu uczestniczy prezes zarządu Agencji Rozwoju Przemysłu pan Wojciech Dąbrowski. Udzielimy szczegółowych odpowiedzi na ewentualne pytania dotyczące tej kwestii. Agencja Rozwoju Przemysłu bezpośrednio nadzoruje zarządcę kompensacji, który prowadzi te procesy.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#AdamLeszkiewicz">Na skutek zakończenia procesu sprzedaży składników majątkowych organ pierwszej instancji, czyli prezes zarządu Agencji Rozwoju Przemysłu, stanął przed wymaganą ustawowo koniecznością dokonania oceny, czy zostały spełnione przesłanki umorzenia postępowania kompensacyjnego, czy też można je dalej prowadzić. W tej sprawie przygotowywaliśmy opinie prawne, także z udziałem Departamentu Prawnego w Ministerstwie Skarbu Państwa. Zaprezentowaliśmy stanowisko, że niesprzedanie całości majątku stoczni w terminie określonym przez ustawę nie powoduje konieczności umorzenia postępowania kompensacyjnego w sytuacji, gdy została przeprowadzona ustawowo określona procedura sprzedaży, w wyniku której nastąpiło zbycie części majątku oraz zawarcie umów zobowiązujących do przeniesienia własności nieruchomości wobec istotnej części majątku stoczni. Mając na uwadze powyższą wykładnię, na chwilę obecną brak jest podstaw do wydania decyzji o umorzeniu postępowania kompensacyjnego.</u>
<u xml:id="u-4.4" who="#AdamLeszkiewicz">Konsekwencją decyzji o umorzeniu postępowania kompensacyjnego byłaby konieczność powtórzenia wszelkich dokonanych już przez syndyka i sąd czynności – chodzi o zgłaszanie wierzytelności, rozpatrzenie sprzeciwów wobec listy wierzytelności, zatwierdzanie listy wierzytelności – co oznacza, że termin na zaspokojenie roszczeń wierzycieli zostałby bardzo odwleczony w czasie, a to mogłoby spowodować daleko idące skutki społeczne i ekonomiczne po stronie wierzycieli. W tym przypadku ich zaspokojenie mogłoby nastąpić nie wcześniej niż w 2012 r. Kwoty byłyby zablokowane. Natomiast dalsza realizacja procesu kompensacyjnego daje szansę na wcześniejsze zaspokojenie roszczeń wierzycieli.</u>
<u xml:id="u-4.5" who="#AdamLeszkiewicz">Chciałbym teraz przedstawić kwestie społeczne. Najpierw omówię uczestnictwo w Programie Zwolnień Monitorowanych. Otóż, od początku realizacji projektu do końca stycznia 2010 r. umowy w ramach Programu Zwolnień Monitorowanych podpisały łącznie 8004 osoby.</u>
<u xml:id="u-4.6" who="#AdamLeszkiewicz">Okres wypłaty świadczeń został zakończony 30 listopada 2009 r. Zdecydowana większość uczestników, tj. 7327 osób, skorzystała z pełnego, sześciomiesięcznego okresu pobierania świadczeń. Część umów została rozwiązana przed czasem, głównie z powodu podjęcia zatrudnienia (łącznie 595 osób). W przedłożonym materiale zamieszczono szczegółowe tabele dotyczące tej sprawy.</u>
<u xml:id="u-4.7" who="#AdamLeszkiewicz">Od 18 stycznia 2010 r. w regionalnych biurach projektu w Szczecinie i w Gdyni rozpoczęto wydawanie zaświadczeń o uczestnictwie w Programie Zwolnień Monitorowanych, zawierających także informację o składkach ubezpieczeniowych oraz PIT-11. W przypadku, gdy uczestnik nie zgłosi się po odbiór dokumentów w podanym terminie, zostaną one przesłane pocztą do końca lutego br.</u>
<u xml:id="u-4.8" who="#AdamLeszkiewicz">10 grudnia 2009 r. nastąpiła ostatnia wypłata świadczeń z tytułu uczestnictwa w Programie Zwolnień Monitorowanych. Do dnia 15 stycznia br. na świadczenia z tytułu PZM wydatkowano łączną kwotę w wysokości prawie 125 mln zł.</u>
<u xml:id="u-4.9" who="#AdamLeszkiewicz">16 stycznia br. pomiędzy Ministerstwem Pracy i Polityki Społecznej a Agencją Rozwoju Przemysłu został podpisany aneks do umowy z 26 lutego ub. r., dający ARP możliwość wypłaty ewentualnych roszczeń pieniężnych dla uczestników PZM (uprawnieni świadczeniobiorcy, którzy mogli zostać pominięci, uczestnicy, którym zaniżono świadczenia lub pobrali je niezgodnie z przeznaczeniem).</u>
<u xml:id="u-4.10" who="#AdamLeszkiewicz">Chciałbym zwrócić uwagę, że istotnym elementem kwestii społecznych jest realizacja projektów współfinansowanych ze środków funduszy strukturalnych, zwłaszcza Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Działanie 6.2, który jest skierowany do byłych pracowników lub pracowników zagrożonych zwolnieniem z przemysłu okołostoczniowego.</u>
<u xml:id="u-4.11" who="#AdamLeszkiewicz">W styczniu br. zarządy ARP i DGA podpisywały z powiatowymi urzędami pracy trójstronne porozumienia dotyczące współpracy w zakresie udzielania wsparcia byłym pracownikom Stoczni Szczecińskiej Nowa i Stoczni Gdynia, którzy zakończyli udział w Programie Zwolnień Monitorowanych, w związku z realizacją projektu pn.„Wsparcie dla pracowników sektora budownictwa okrętowego dotkniętych negatywnymi skutkami restrukturyzacji”.</u>
<u xml:id="u-4.12" who="#AdamLeszkiewicz">W końcu stycznia br. podpisano porozumienia z powiatowymi urzędami pracy w Szczecinie, Kartuzach, Policach, Pucku, Pyrzycach, Gdyni, Gdańsku i Goleniowie.</u>
<u xml:id="u-4.13" who="#AdamLeszkiewicz">Do końca czerwca br. uczestnicy będą mogli korzystać ze wszystkich form aktywizacji zawodowej oferowanych do tej pory, tj. doradztwa zawodowego, szkoleń, warsztatów aktywizujących oraz wsparcia psychologicznego. Ze względu na zmianę uwarunkowań projektu, w tym sytuacji stoczniowców oraz stanu rynku pracy, zmieniono jego konfigurację. Dotychczasowe indywidualne pośrednictwo pracy zostało przekształcone w kompleksową usługę oferowaną przez Centrum Ofert Zatrudnienia. Centrum spełnia rolę bazy ofert pozyskiwanych jednocześnie z kilku źródeł: przez pośredników pracy działających w ramach DGA, agencji pracy tymczasowej, powiatowych urzędów pracy, portali pośrednictwa pracy, w wyniku indywidualnych rozmów z pracodawcami. Proponowane oferty pracy dotyczyły nie tylko zatrudnienia w formie umowy o pracę, lecz również w postaci innych, elastycznych form zatrudnienia, coraz częściej preferowanych przez pracodawców.</u>
<u xml:id="u-4.14" who="#AdamLeszkiewicz">Równolegle z prowadzonymi działaniami podejmowane są prace koncepcyjne nad kontynuacją projektu w formule branżowej agencji pracy, której celem będzie kompleksowe wykorzystanie dostępnych instrumentów rynku pracy oraz doświadczenia i wiedzy zgromadzonych podczas dotychczas prowadzonych działań.</u>
<u xml:id="u-4.15" who="#AdamLeszkiewicz">Chciałbym zwrócić uwagę, że cały czas trwają spotkania i konsultacje ze stroną społeczną. Udział w nich biorą Ministerstwo Skarbu Państwa i Agencja Rozwoju Przemysłu. Spotkania odbywają się w Kancelarii Prezesa Ministrów pod kierownictwem pana ministra Michała Boniego. Na 24 lutego br. planowane jest kolejne spotkanie z udziałem przedstawicieli central związkowych, szefów regionów organizacji związkowych z Pomorza i Pomorza Zachodniego. Jednocześnie pracujemy w zespole roboczym w Ministerstwie Gospodarki pod kierownictwem pana ministra Baniaka nad opracowaniem koncepcji i formuł dotyczących specjalnych stref ekonomicznych oraz objęcia tym mechanizmem terenów postoczniowych w Szczecinie. Próbujemy również wypracować koncepcję uwzględniającą ten instrument dla Gdyni.</u>
<u xml:id="u-4.16" who="#AdamLeszkiewicz">Chciałbym zaznaczyć, że zarządca kompensacji podejmuje stałe próby znalezienia inwestorów. Powrócimy do koncepcji przetargów lub aukcji wtedy, gdy – obserwujemy sytuację na rynku – pojawią się nowi inwestorzy – a poszukujemy ich aktywnie – zainteresowani tymi terenami. Wówczas uruchomimy stosowne procedury. Obecnie uruchomiliśmy mechanizmy związane z dzierżawą. Dotyczy to zarówno suchego doku w Gdyni, jak i kilku składników majątkowych, łącznie z dużą pochylnią w Szczecinie. Być może, dzierżawa będzie tym instrumentem, który spowoduje, że inwestorzy zainteresują się potencjałem w Gdyni i Szczecinie i będą chcieli uczestniczyć w kolejnych procedurach i zakupić kolejne składniki majątkowe.</u>
<u xml:id="u-4.17" who="#AdamLeszkiewicz">Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#TadeuszAziewicz">Dziękuję, panie ministrze.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#TadeuszAziewicz">Informacja o planach utworzenia wolnej strefy ekonomicznej jest przewidziana w drugim punkcie porządku dziennego. Prezydium uzgodniło, że poprosimy teraz pana ministra Baniaka o przedstawienie informacji na ten temat. Następnie przeprowadzimy dyskusję nad obiema informacjami, które łączą się ze sobą.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#TadeuszAziewicz">Proszę, panie ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#RafałBaniak">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, przekazałem na ręce pana przewodniczącego pisemną informację na temat możliwości utworzenia specjalnych stref ekonomicznych na terenach postoczniowych w Gdyni i Szczecinie.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#RafałBaniak">W świetle zasad funkcjonowania specjalnych stref ekonomicznych, tereny postoczniowe zarówno w Szczecinie, jak i w Gdyni są obecnie terenami prywatnymi. Oznacza to, że uzasadnieniem włączenia terenów postoczniowych do dowolnej specjalnej strefy ekonomicznej jest: po pierwsze – realizacja nowej inwestycji spełniającej jedno z wymagań określonych w ustawowych kryteriach; projekt inwestycyjny oraz podmiot realizujący inwestycję musi być znany przed objęciem terenów strefą; lub, po drugie – zmiana właściciela terenów na zarządzającego strefą lub jednostkę samorządu terytorialnego.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#RafałBaniak">Działania na rzecz tworzenia strefy na terenach postoczniowych w Gdyni podjęła już spółka zarządzająca strefą pomorską. Obecnie analizowane są możliwości realizacji inwestycji w ramach strefy przez Stocznię Remontową „Nauta” oraz spółkę Energomontaż-Północ na podstawie kryterium innowacyjności, co niejako w sposób automatyczny pozwala Ministrowi Gospodarki podjąć prace nad ustanowieniem strefy ekonomicznej.</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#RafałBaniak">W przypadku terenów postoczniowych w Szczecinie wspólnie z panem ministrem Leszkiewiczem w ramach naszych prac doszliśmy do wniosku, że najszybszym możliwym trybem nadania statusu specjalnej strefy ekonomicznej tym terenom jest przeniesienie własności na spółkę zarządzającą jedną ze stref ekonomicznych lub ustanowienie nowej spółki. Rozważaliśmy takie scenariusze. Obecnie najbardziej prawdopodobnym jest scenariusz, zgodnie z którym zarządca kompensacji ogłosiłby przetarg na zbycie tych terenów. Rolą Ministra Gospodarki we współpracy z Ministrem Skarbu Państwa i Agencją Rozwoju Przemysłu jest podjęcie działań, aby jedna z istniejących spółek miała zdolność do uczestnictwa w tym przetargu, co oznaczałoby, iż możliwe stałoby się ustanowienie strefy.</u>
<u xml:id="u-6.4" who="#RafałBaniak">Myśleliśmy o inicjatywie powołania nowego podmiotu – piętnastej strefy ekonomicznej. Uznaliśmy jednak, że będzie to proces dłuższy i bardziej kosztowny. Dlatego skłaniamy się ku rozwiązaniu, aby w przetargu na teren postoczniowy wystartowała istniejąca spółka zarządzająca strefą ekonomiczną. Bierzemy pod uwagę dwa warianty: strefa kostrzyńsko-słubicka, która położona jest najbliżej tych terenów, lub jedna ze stref będących w posiadaniu Agencji Rozwoju Przemysłu (oddział w Mielcu lub Tarnobrzegu). Wydaje mi się, że na dzień dzisiejszy najskuteczniejszym rozwiązaniem byłoby przygotowanie do tego przedsięwzięcia spółki zarządzającej strefą kostrzyńsko-słubicką. Ten scenariusz umożliwiałby szybkie – lipiec-sierpień br. – uruchomienie strefy ekonomicznej na gruntach Stoczni Szczecińskiej.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#TadeuszAziewicz">Dziękuję, panie ministrze.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#TadeuszAziewicz">Pan minister Leszkiewicz kontynuuje.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#TadeuszAziewicz">Proszę, panie ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#AdamLeszkiewicz">Chciałbym dodać, że w przypadku Szczecina chodzi nie tylko o tereny postoczniowe. Miasto dysponuje terenami o powierzchni 70–80 ha położonymi przy obwodnicy. Docelowo można tam uzyskać ok. 300 ha pod inwestycje. Miasto prowadzi proces skupowania gruntów od prywatnych właścicieli. Prowadzone są rozmowy z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad na temat budowy węzła zjazdowego z obwodnicy, który bardzo udrożniłby komunikację. Zatem, strefa ekonomiczna w Szczecinie obejmowałaby nie tylko teren postoczniowy, ale również inne tereny. Rozmawiamy z zarządem Zakładów Chemicznych w Policach, które posiadają tereny przylegające do terenów w Szczecinie, aby włączyć je – zwłaszcza, że nie są potrzebne Zakładom – w strefę ekonomiczną.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#AdamLeszkiewicz">Władze Szczecina złożyły do Agencji Rozwoju Przemysłu wniosek – zaopiniowany przez Sejmik Województwa Zachodniopomorskiego – o ustanowienie strefy na terenach publicznych. Agencja analizuje ten wniosek. Zastanawiamy się, czy prowadzić to przedsięwzięcie w różnych wariantach, czy też zastosować rozwiązanie kompleksowe tworząc na tych terenach jedną strefę.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#AdamLeszkiewicz">Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#TadeuszAziewicz">Dziękuję, panie ministrze.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#TadeuszAziewicz">Otwierając dyskusję, chciałbym zadać pytanie o plany dotyczące utworzenia specjalnej strefy ekonomicznej w Gdyni. Jestem posłem z Gdyni. Dosyć dużo – nie tylko w mediach – mówi się o utworzeniu takiej strefy.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#TadeuszAziewicz">Z materiału przedłożonego przez Ministerstwo Gospodarki wynika, że specjalną strefę ekonomiczną w Gdyni można utworzyć wyłącznie na podstawie kryterium innowacyjności. Cieszymy się, że w Gdyni będzie prowadzona tego rodzaju działalność. Natomiast państwo zapewne zwrócili uwagę, że jeżeli tworzymy strefę na podstawie tego kryterium, to nie możemy raczej spodziewać się powstania dużej liczby miejsc pracy. Mówi się o 30 miejscach pracy. Nie chciałbym tworzyć nadziei na nowe miejsca pracy, jeśli jej nie ma, bo trzeba szczerze rozmawiać.</u>
<u xml:id="u-9.3" who="#TadeuszAziewicz">Chciałbym zapytać pana ministra o opinię w sprawie skuteczności tego rozwiązania dla wygenerowania jak największej liczby miejsc pracy, bo to po procesie kompensacji jest fundamentalnym celem w Gdyni. Jakiej liczby miejsc pracy możemy spodziewać się w konsekwencji utworzenia specjalnej strefy ekonomicznej? Czy z tego punktu widzenia efektywniejsze jest wydzierżawianie majątku, który nie został sprzedany? Które rozwiązanie wydaje się lepsze z tej perspektywy?</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#AdamLeszkiewicz">W przypadku Gdyni należy zwrócić uwagę na dwie sprawy. Z jednej strony, specjalna strefa, o czym za chwilę będzie mowa. Ale proszę też pamiętać, że w Gdyni bez właściciela pozostał w zasadzie jedynie suchy dok. Będziemy poszukiwać dzierżawcy na suchy dok. Jest co najmniej dwóch chętnych – Stocznia Remontowa i firma Crist, która nabyła część składników majątkowych.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#AdamLeszkiewicz">Chciałbym zwrócić uwagę, że bardzo dobrze zaczyna rozwijać się współpraca prywatnych inwestorów, którzy nabyli poszczególne składniki majątkowe. Przed tygodniem odbyło się u wojewody pomorskiego spotkanie z udziałem Ministra Skarbu Państwa, przedstawicieli Agencji Rozwoju Przemysłu, marszałka województwa pomorskiego, prezesa Pomorskiej Strefy Ekonomicznej oraz przedstawicieli prywatnych inwestorów, którzy są obecnie właścicielami poszczególnych składników majątkowych. Są to podmioty pośrednio związane z branżą okołostoczniową. Rozmawiano o sposobie zintegrowania planów inwestycyjnych, strategii rozwoju i produkcji na zakupionych terenach.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#AdamLeszkiewicz">W spotkaniu uczestniczył również „Port” – spółka Skarbu Państwa – i Stocznia Remontowa „Nauta” – spółka Agencji Rozwoju Przemysłu. Rozpoczęła się bardzo interesująca dyskusja na temat sprzężenia wspólnych potencjałów i planów, by cały – tak go nazwijmy – teren postoczniowy w Gdyni zaczął tworzyć nowe miejsca pracy i przynosić pożytek dla regionu.</u>
<u xml:id="u-10.3" who="#AdamLeszkiewicz">Drugą kwestią jest strefa, która niewątpliwie wsparłaby wysiłki na rzecz tworzenia nowych miejsc pracy.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#TadeuszAziewicz">Czyli celem strefy jest wzmocnienie podmiotów, które nabyły składniki majątkowe stoczni. A suchy dok będzie wydzierżawiony.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#TadeuszAziewicz">Proszę, panie ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#RafałBaniak">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, chciałbym dodać, że strefa ekonomiczna w Gdyni może zostać ustanowiona na podstawie następujących kryteriów: po pierwsze – kryterium stopy bezrobocia, po drugie – kryterium innowacyjności, po trzecie – kryterium badania i rozwój, po czwarte – kryterium usług IT i BPO. Te kryteria, określone w ustawie, są dzisiaj możliwe do zastosowania. Jednakże jest jeszcze jeden warunek – inwestor musi mieć projekt spełniający powyższe kryteria.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#RafałBaniak">Różnica między Szczecinem a Gdynią polega na tym, że w Gdyni są prywatni właściciele terenów postoczniowych, którzy w kooperacji ze strefą pomorską pracują nad projektami spełniającymi kryteria wymienione w ustawie. Oznacza to, że te projekty wraz ze wskazaną lokalizacją będą mogły być objęte statusem strefy ekonomicznej.</u>
<u xml:id="u-12.2" who="#RafałBaniak">Zatem, nie chodzi o objęcie konkretnego terenu strefą ekonomiczną. Powtarzam, inwestorzy pracują nad projektami, które będą mogły być wnoszone do pomorskiej strefy ekonomicznej.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#TadeuszAziewicz">Dziękuję, panie ministrze.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#TadeuszAziewicz">Kontynuujemy dyskusję.</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#TadeuszAziewicz">Pan poseł Andrzej Jaworski, proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#AndrzejJaworski">Panie przewodniczący, będę pytał o Stocznię Gdynia, ponieważ ten temat jest mi najbliższy. Nie do końca zgadzam się z informacjami przedstawionymi przez pana ministra.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#AndrzejJaworski">Wszystkie wcześniejsze informacje na temat utworzenia strefy podkreślały, że celem jej utworzenia jest znalezienie jak największej liczby miejsc pracy przez zwolnionych stoczniowców. Natomiast z przedstawionych kryteriów jasno wynika, że nie ma w zasadzie możliwości wejścia do strefy podmiotów, które mogą zatrudnić – nawet niezbyt dużo – byłych pracowników Stoczni Gdynia. Te kryteria eliminują tę możliwość.</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#AndrzejJaworski">Druga wypowiedź, dotycząca firm, które nabyły składniki majątkowe, również nie spełnia naszych oczekiwań. Firmy prowadzą produkcję na tych terenach. Ale mają własnych pracowników. Nie udało mi się znaleźć informacji dotyczącej zatrudnienia przez te firmy pracowników zwolnionych ze Stoczni Gdynia.</u>
<u xml:id="u-14.3" who="#AndrzejJaworski">Rozumiem, że wspomniany projekt zmierza w kierunku tworzenia nowych miejsc pracy, funkcjonowania tego terenu jako inwestycyjnego czy przemysłowego. Ale nie zapewnia – nawet niedużej liczby – miejsc pracy dla zwolnionych pracowników Stoczni Gdynia.</u>
<u xml:id="u-14.4" who="#AndrzejJaworski">Kolejna kwestia ma charakter bardziej szczegółowy. Zwolniono ok. 8,5 tys. osób. Ile miejsc pracy udało się pozyskać podmiotom zajmującym się sprawą, o której mówił pan minister w pierwszej części wystąpienia? Jakie to były kategorie prac?</u>
<u xml:id="u-14.5" who="#AndrzejJaworski">Czy sporządzono bilans wejścia w życie i funkcjonowania ustawy kompensacyjnej? Czy uwzględniono w nim wszystkie elementy? Czy możemy otrzymać ten bilans na piśmie na następne posiedzenie Komisji?</u>
<u xml:id="u-14.6" who="#AndrzejJaworski">Czy Agencja Rozwoju Przemysłu przeprowadziła analizę skuteczności działalności DGA w zakresie wywiązywania się z podpisanych umów czy umowy związanej z zadaniami, które powierzono tej firmie z chwilą wejścia w życie ustawy kompensacyjnej?</u>
<u xml:id="u-14.7" who="#AndrzejJaworski">Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#TadeuszAziewicz">Dziękuję, panie pośle.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#TadeuszAziewicz">Pan poseł Marek Suski, proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#MarekSuski">Panie przewodniczący, szanowni państwo, chciałbym zabrać głos, po pierwsze – w sprawie formalnej. Po przyjściu na posiedzenie dowiedziałem się, że dzisiaj o godz. 12.00 odbyło się posiedzenie Komisji, na którym rozpatrywano poprawki zgłoszone wieczorem w dniu wczorajszym. Apelowałbym do prezydium, aby nie łamać regulaminu i nie korzystać z drogi na skróty. Nie byłem powiadomiony o posiedzeniu Komisji. Zostałem pozbawiony swoich praw poselskich przez tego rodzaju procedowanie.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#MarekSuski">Zwracam się z apelem do przewodniczącego Komisji, aby nie zwoływał posiedzeń nie informując o tym posłów. Nie otrzymałem informacji o posiedzeniu Komisji. Zgłaszam złamanie regulaminu Sejmu. W trakcie trzeciego czytania podczas posiedzenia Sejmu zgłoszę, że nie dopełniono staranności w procedurach przy przyjmowaniu tej ustawy. Nie jest to ustawa, która ma nadany tryb pilny. Nie było żadnych podstaw do procedowania w takim trybie. Zgłaszam oficjalny protest wobec takiego sposobu procedowania przez prezydium Komisji.</u>
<u xml:id="u-16.2" who="#MarekSuski">Druga sprawa dotyczy funkcjonowania tzw. majątku postoczniowego, czyli, krótko mówiąc – tego cmentarza po polskim przemyśle stoczniowym i grobu, jaki ten rząd wybudował polskiemu przemysłowi stoczniowemu. Mam pytanie o warunki rozwiązania umowy z firmą Work Service. W jaki sposób ta sprawa została zakończona? Na jakim jest etapie? Czy zostały wypłacone odszkodowania tej firmie? Chodzi o firmę waszego byłego senatora, która w dziwny sposób otrzymała zlecenia na szkolenia pracowników zwalnianych ze stoczni. Obiecywano informację na ten temat. Minister Grad mówił o kłopotach. Wskazywał, że mogą być kary umowne. Jak ta sprawa została rozwiązana?</u>
<u xml:id="u-16.3" who="#MarekSuski">Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#TadeuszAziewicz">Dziękuję, panie pośle.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#TadeuszAziewicz">Chciałbym wyjaśnić, że dzisiejsze wcześniejsze posiedzenie nie zostało zwołane w dziwnym trybie. Z informacji, które otrzymałem z sekretariatu, wynika, że każdy poseł otrzymał informację do skrzynki. W trakcie dzisiejszego posiedzenia Sejmu został podany komunikat o posiedzeniu Komisji. Rano wysyłano również sms-y. Jeżeli pan poseł złoży oficjalny protest, to otrzyma oficjalną odpowiedź.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#MarekSuski">Są trzy dni na dostarczenie druków. Powinniście przynajmniej zachować pozory staranności. Rozumiem, że nie zachowujecie nawet pozorów.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#TadeuszAziewicz">Posłowie uczestniczą w każdym posiedzeniu Sejmu.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#TadeuszAziewicz">Pani poseł Renata Zaremba, proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#RenataZaremba">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#RenataZaremba">Czy dobrze zrozumiałam, że w Szczecinie może zostać utworzona jedna wielka strefa przemysłowa obejmująca wszystkie tereny? Czy to oznacza, że należy najpierw dostosować je do utworzenia strefy? Myślę o infrastrukturze towarzyszącej. Czy też inwestor, który zgłosi się, może zacząć działalność na tych terenach, które posiadają już odpowiednią infrastrukturę?</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#TadeuszAziewicz">Dziękuję, pani poseł.</u>
<u xml:id="u-21.1" who="#TadeuszAziewicz">Pan poseł Arkadiusz Litwiński, proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#ArkadiuszLitwiński">Mam trzy pytania. Chciałbym jednak zacząć od krótkiej dygresji. Jestem posłem ze Szczecina i te sprawy są mi bliskie. Myślałem, że minął czas, kiedy używaliśmy różnych barwnych określeń teatralnych. Jeżeli jednak ktoś chce ich używać, to może warto porównać nasze stocznie do trudnego pacjenta, którego od lat trapiły choroby, a zajmowali się nim różni konowałowie, hochsztaplerzy i inni znachorzy. Lekarz, który ostatnio zajmował się terapią, nie okazał się – być może – geniuszem. To prawda. Nie spełnił moich – może zbyt wygórowanych – nadziei.</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#ArkadiuszLitwiński">Wczoraj oglądaliśmy świetny film o Gdyni pt. „Miasto z morza”. Ten film pokazuje, że w ciągu kilku lat diametralnie zmieniono ten obszar. Zbudowano wielką rzecz, która do tej pory jest jedną z pereł w koronie polskiego wybrzeża.</u>
<u xml:id="u-22.2" who="#ArkadiuszLitwiński">Świat podobno rozwija się coraz szybciej. Obserwując dzisiejsze – i nie tylko to – posiedzenie Komisji odnoszę wrażenie, że w zakresie zarządzania państwem ta szybkość nie jest tak wielka, jakby się wydawało. Moje pytania związane są z dynamiką prac. Może z natury jestem niecierpliwy. Może nie mam kompletu informacji. Stąd pytania.</u>
<u xml:id="u-22.3" who="#ArkadiuszLitwiński">Pierwsze pytanie dotyczy zespołu pracującego pod auspicjami pana ministra Boniego. Rozumiem, że zespół spotyka się od miesięcy i od miesięcy wypracowuje stanowiska. Chciałbym zapytać o zasadnicze wnioski z tych spotkań, które zostały sformułowane i wdrożone w życie oraz miały realny wpływ na sytuację makroekonomiczną regionów dotkniętych tą tragedią.</u>
<u xml:id="u-22.4" who="#ArkadiuszLitwiński">Drugie pytanie dotyczy prac prowadzonych – jak rozumiem – głównie przez panów ministrów związanych z utworzeniem stref ekonomicznych. Wysłuchałem informacji na temat spotkań i możliwych scenariuszy. Kiedy panowie planują zakończyć te prace i wprowadzić wnioski w życie tworząc strefy?</u>
<u xml:id="u-22.5" who="#ArkadiuszLitwiński">Trzecie pytanie jest związane z poprzednim. Pan minister Leszkiewicz wspomniał o rozmowach z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad na temat węzła komunikacyjnego na autostradzie, która została nazwana – i częściowo jest – obwodnicą Szczecina. Te rozmowy prowadzone są przez władze miasta od co najmniej 4 czy 5 lat, a może wcześniej. Czy pan minister ma informacje, kiedy decyzja w tej sprawie zostanie podjęta?</u>
<u xml:id="u-22.6" who="#ArkadiuszLitwiński">Ostatnia kwestia ma charakter techniczny. Być może, poruszam wierzchołek góry lodowej. Dotarły do mnie wiarygodne informacje, pochodzące z komunalnej instytucji oświatowej w Szczecinie, że DGA ma – zweryfikowałem je, okazały się prawdziwe – długi w jednej z instytucji, liczone w kilkudziesięciu tysiącach zł, za zlecone w ramach podwykonawstwa usługi oświatowe. Czy DGA rozlicza się, i w jakim trybie, z przyjętego zlecenia? Czy wywiązywanie się przez DGA ze zleceń wobec innych podwykonawców jest brane pod uwagę? Czy środki publiczne, którymi dysponuje DGA, są przekazywane podmiotom, które zajmują się tymi zadaniami na zlecenie DGA?</u>
<u xml:id="u-22.7" who="#ArkadiuszLitwiński">Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#TadeuszAziewicz">Dziękuję, panie pośle.</u>
<u xml:id="u-23.1" who="#TadeuszAziewicz">Pani poseł Marzenna Drab, proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#MarzennaDrab">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-24.1" who="#MarzennaDrab">W Polsce działa już kilka stref ekonomicznych. Sporo czasu upłynęło od likwidacji stoczni. Byli stoczniowcy z niecierpliwością oczekują na możliwość utrzymania swoich rodzin. Mam pytanie w związku z przedłużającym się okresem tworzenia nowych możliwości dla stoczniowców. Jaki jest średni czas od ustanowienia strefy ekonomicznej do jej pełnego zagospodarowania? Stoczniowcy dość długo czekają na podjęcie decyzji o utworzeniu strefy.</u>
<u xml:id="u-24.2" who="#MarzennaDrab">Chciałabym zwrócić uwagę, że inwestorzy, którzy w wielu strefach założyli firmy, likwidują je z różnych powodów lub ograniczają działalność. Jaka jest fluktuacja przedsiębiorców w strefach ekonomicznych?</u>
<u xml:id="u-24.3" who="#MarzennaDrab">Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#TadeuszAziewicz">Dziękuję, pani poseł.</u>
<u xml:id="u-25.1" who="#TadeuszAziewicz">Czy ktoś z państwa chciałby jeszcze zabrać głos w dyskusji?</u>
<u xml:id="u-25.2" who="#TadeuszAziewicz">Pan poseł Józef Rojek, proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#JózefRojek">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-26.1" who="#JózefRojek">Panie ministrze – zwracam się do pana ministra Leszkiewicza – w swoim wystąpieniu mówił pan obszernie o porozumieniach podpisanych z urzędami pracy. Nie bardzo zrozumiałem, w jaki sposób te porozumienia mają pomóc pracownikom stoczni. Czy przewidują jakieś kwoty, które miały rekompensować to, co ich spotkało? Proszę o bliższe wyjaśnienia.</u>
<u xml:id="u-26.2" who="#JózefRojek">Odniosłem wrażenie, że resort ogłosił sukces. A ja tego nie dostrzegam. Znamy funkcję urzędów pracy. Jeśli nie ma miejsc pracy, to co one mogą zrobić? Wszyscy wiemy, co dzieje się w urzędach pracy.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#TadeuszAziewicz">Dziękuję, panie pośle.</u>
<u xml:id="u-27.1" who="#TadeuszAziewicz">Pan przewodniczący Jan Gumiński, proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#JanGumiński">Mam pytania do strony rządowej, a przede wszystkim do pana ministra Leszkiewicza. Mówi się o strefie ekonomicznej w Stoczni Gdynia. Pojawia się podstawowe pytanie – na jakim terenie planujecie utworzyć strefę ekonomiczną? Na dużym doku i majątku administracyjnym stoczni? Teren stoczni został sprzedany. Poszczególne składniki majątkowe obejmują nowi właściciele.</u>
<u xml:id="u-28.1" who="#JanGumiński">Nieco dziwne jest mówienie o innowacyjności na terenie Stoczni Gdynia. Rozmawiałem z wieloma osobami, które również nie wiedzą, jak to wszystko miałoby wyglądać. Te działania prowadzone są „pod publikę”, dla uspokojenia załogi Stoczni Gdynia, która jest rozgoryczona. Zakończyła się realizacja Programu Zwolnień Monitorowanych. W czerwcu br. zakończą się szkolenia.</u>
<u xml:id="u-28.2" who="#JanGumiński">Stocznia Remontowa „Nauta” przeniesie się na teren Stoczni Gdynia ze swoimi pracownikami, podobnie Energomontaż i firma Crist. Ale one jeszcze nie wiedzą, kiedy przejmą tereny.</u>
<u xml:id="u-28.3" who="#JanGumiński">Wypowiedzi są bardzo mgliste. Przypuszczam, że chodzi o zamydlenie oczu nam wszystkim. Ewentualnie – brutalnie mówiąc – ktoś chce zabłysnąć i mówi, że chce coś zrobić na tym terenie. Nie zrobi.</u>
<u xml:id="u-28.4" who="#JanGumiński">Chciałbym zapytać pana ministra Leszkiewicza, kiedy będzie następny przetarg, który wyłoni właścicieli pozostałego terenu? To jest najważniejsza sprawa. Nie wierzę – obym się mylił – w utworzenie strefy ekonomicznej na terenie Stoczni Gdynia. Nie oszukujmy się.</u>
<u xml:id="u-28.5" who="#JanGumiński">W pełni popieram pana posła Jaworskiego. Jaką innowacyjność będą wprowadzały firmy, które już zakupiły ten teren? Jest to łudzenie opinii publicznej na Wybrzeżu. Innowacyjność – mówiąc żartobliwie – może polegać na tym, że pani prezes pomorskiej strefy przeniesie się do pomieszczeń zarządu stoczni i zagospodaruje je. Nie widzimy innej możliwości. Tym bardziej, że – jak mówiono – nie będzie zatrudnienia dla byłych pracowników stoczni. Zatrudnienie w przyszłości, kiedy te firmy rozwiną działalność, może znaleźć 1000–1500 osób.</u>
<u xml:id="u-28.6" who="#JanGumiński">Przepraszam za pesymizm. Ale tak postrzegamy te sprawy. Strefa ekonomiczna nie powstanie na terenie Stoczni Gdynia. Trzeba w inny sposób zagospodarować te tereny. Należy jak najszybciej przystąpić do sprzedaży pozostałych składników majątkowych. Być może, nabywcy rozwiną działalność na tych terenach.</u>
<u xml:id="u-28.7" who="#JanGumiński">Chciałbym jeszcze poinformować pana ministra Leszkiewicza, że w spotkaniach ze stroną społeczną bierze udział wyłącznie NSZZ „Solidarność”. OPZZ ze Stoczni Gdynia i Stoczni Szczecińskiej Nowa nie biorą w nich udziału. Koledzy z „Solidarności” stwierdzili, że byli na manifestacji 13 czy 15 grudnia, zatem mieli spotkanie z ministrem Bonim. Koledzy z OPZZ Stoczni Szczecińskiej również uczestniczyli w tej manifestacji i nie zostali zaproszeni. To jest metoda kolegów z „Solidarności”, którzy chcą pokazać, że coś robią. Ale z tego nic nie wynika.</u>
<u xml:id="u-28.8" who="#JanGumiński">Gdyby podjęto inne działania, to obecnie bylibyśmy w całkowicie innej sytuacji. Gdyby skorzystano z możliwości połączenia Stoczni Gdynia i Stoczni Gdańsk z ISD, to nie byłoby nas tutaj. Te stocznie – choć w innym kształcie, mniejsze – pracowałyby. Niestety, są to sprawy bardziej polityczne.</u>
<u xml:id="u-28.9" who="#JanGumiński">Nowi właściciele nie wiedzą – o czym mówią w rozmowach z nami – kiedy i jaką rozpoczną produkcję oraz ilu pracowników przyjmą do pracy. Swoją działalność będą opierali na podwykonawcach. Zatem, byli pracownicy Stoczni Gdynia mogą znaleźć zatrudnienie jedynie w spółkach podwykonawczych. Ewentualnie mogą założyć własną działalność gospodarczą i wykonywać prace podwykonawcze.</u>
<u xml:id="u-28.10" who="#JanGumiński">Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#TadeuszAziewicz">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-29.1" who="#TadeuszAziewicz">Pan poseł Ryszard Zbrzyzny, proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#RyszardZbrzyzny">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-30.1" who="#RyszardZbrzyzny">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, od kilkunastu miesięcy Komisja jest bardzo często informowana o wielkich sukcesach Ministerstwa Skarbu Państwa dotyczących polskiego przemysłu stoczniowego. W II połowie 2008 r. informowano nas o sukcesach ministra Grada w negocjacjach z Komisją Europejską i panią komisarz Kroes, które miały się zakończyć bardzo pomyślnie dla kilkunastu – może więcej – tysięcy pracowników związanych z przemysłem stoczniowym. W listopadzie 2008 r. decyzja Komisji Europejskiej rozwiała wszelkie złudzenia. Rząd Rzeczypospolitej przyjął stanowisko Komisji Europejskiej w sprawie parcelowania Stoczni Gdynia i Stoczni Szczecińskiej i sprzedawania składników majątkowych stoczni na przetargach. Zatem, wielkim sukcesem zakończyły się negocjacje z Komisją Europejską.</u>
<u xml:id="u-30.2" who="#RyszardZbrzyzny">Kolejny wielki sukces, który został odtrąbiony, dotyczył rzekomego nowego inwestora z Kataru. Nowy inwestor z Kataru zadeklarował zakup terenów postoczniowych i zapowiedział wznowienie produkcji stoczniowej. Stoczniowcy, działając w dobrej wierze, będąc – co obecnie okazuje się – niepoprawnymi optymistami i zawierzając rządowi Rzeczypospolitej Polskiej, pobrali świadczenia od Skarbu Państwa, mając nadzieję, że jesienią 2009 r. podejmą pracę o charakterze dotychczas wykonywanej. Ponownie zawiedli się. Nie ma żadnego inwestora z Kataru. Nie ma żadnego sukcesu negocjacyjnego i biznesowego Ministra Skarbu Państwa. Pozostał problem 8000 stoczniowców, którzy ostatnie zasiłki otrzymali w grudniu 2009 r. Obecnie jest koniec lutego 2010 r. Ludzie zostali pozostawieni samym sobie. Należy też wspomnieć o podwykonawcach oraz pracujących na rzecz przemysłu stoczniowego. Nie będę rozwijał tej kwestii, bo musiałbym mówić zbyt długo.</u>
<u xml:id="u-30.3" who="#RyszardZbrzyzny">To może boleć kolegów z koalicji rządzącej. Bowiem są to problemy społeczne, może nie dotyczące bezpośrednio was, ale dotyczące dziesiątek tysięcy rodzin, które przeżywają dramaty.</u>
<u xml:id="u-30.4" who="#RyszardZbrzyzny">Dzisiaj dowiadujemy się o kolejnym sukcesie i kolejnym znakomitym przedsięwzięciu w postaci specjalnych stref ekonomicznych. Ten papier – bo tak to należy nazwać – nie jest żadną informacją o działaniach Skarbu Państwa czy rządu Rzeczypospolitej w celu zagospodarowania terenów postoczniowych. To jest informacja o charakterze edukacyjnym. Mamy wiedzę na temat sposobu, podstaw prawnych i możliwości tworzenia specjalnych stref ekonomicznych. Jest to znakomita informacja dla studentów. Nie zawiera jednak żadnej wiedzy o działaniach rządu w zakresie zagospodarowania terenów postoczniowych.</u>
<u xml:id="u-30.5" who="#RyszardZbrzyzny">Jaką strefę ekonomiczną można utworzyć na terenach postoczniowych w Szczecinie, których lokalizacja przypomina dziury w szwajcarskim serze? Tereny będące we władaniu Skarbu Państwa to nie ser, lecz dziury. Jak w tych dziurach zorganizować sensowną strefę ekonomiczną, w której można w cokolwiek zainwestować? Jak można zagospodarować te dziury w majątku postoczniowym, których nikt nie chciał kupić? Prawdopodobnie nie nadają się one do żadnego przedsięwzięcia inwestycyjnego. Zatem po co stwarzać złudzenia?</u>
<u xml:id="u-30.6" who="#RyszardZbrzyzny">Myślę, że szczecinianie mają już dość złudzeń. Przed nimi kolejny problem związany z Policami, czyli z największym pracodawcą, który pozostał w tym regionie Rzeczypospolitej. Kolejne złudzenia niczego nie załatwią. Myślę, że trzeba twardo stawiać sprawę. Przypuszczam, że strefa ekonomiczna powstanie w tym celu, aby Skarb Państwa pozbył się problemu, żeby nie było tam majątku postoczniowego, który można byłoby przypisać bezpośrednio Skarbowi Państwa. Być może, o to chodzi.</u>
<u xml:id="u-30.7" who="#RyszardZbrzyzny">Panie przewodniczący, informacje, które zostały dzisiaj przedłożone, nie są nam potrzebne. Potrzebujemy informacji o rzeczywistych dokonaniach i realnych zdarzeniach, które wystąpiły lub niebawem wystąpią, z pozytywnym finałem dla tysięcy robotników, którzy stracili pracę w regionie szczecińskim. Oni czekają na taką informację.</u>
<u xml:id="u-30.8" who="#RyszardZbrzyzny">Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#TadeuszAziewicz">Dziękuję, panie pośle.</u>
<u xml:id="u-31.1" who="#TadeuszAziewicz">Pani poseł Marzenna Drab, proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#MarzennaDrab">Inwestor katarski wpłacił wadium. Nie wywiązał się ze zobowiązań, co oznaczało przepadek wadium. Na jednym z ówczesnych posiedzeń Komisji pytałam, czy umowa ze stroną katarską przewidywała odszkodowania. Czy resort podejmował działania w celu uzyskania odszkodowania od nierzetelnego inwestora, jakim okazał się inwestor katarski?</u>
<u xml:id="u-32.1" who="#MarzennaDrab">Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#TadeuszAziewicz">Dziękuję, pani poseł.</u>
<u xml:id="u-33.1" who="#TadeuszAziewicz">Czy ktoś z państwa chciałby jeszcze zabrać głos?</u>
<u xml:id="u-33.2" who="#TadeuszAziewicz">Przedstawiciel związków zawodowych, proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#KrzysztofGrocki">Moje pytanie dotyczy materiałów o wartości 55,5 mln zł magazynowanych na terenie Stoczni Szczecińskiej. Chodzi o blachy, kable, kątowniki i inne materiały. Jakie są plany w stosunku do nich?</u>
<u xml:id="u-34.1" who="#KrzysztofGrocki">Drugie pytanie dotyczy krótkoterminowej (do końca 2010 r.) dzierżawy Stoczni Szczecińskiej. Czy są chętni na tę dzierżawę?</u>
<u xml:id="u-34.2" who="#KrzysztofGrocki">Kolejna kwestia dotyczy DGA, która ostatnio poinformowała, że ma 1377 ofert pracy, w tym 900 zagranicą. Życzę wszystkiego dobrego.</u>
<u xml:id="u-34.3" who="#KrzysztofGrocki">Firma DGA szczyci się, że Duńczycy zorganizowali 450 miejsc pracy. Ale nie poinformowano, że wymagana jest znajomość języka angielskiego. Niestety, 70% pracowników Stoczni Szczecińskiej wychowywała się w czasach, kiedy w szkołach uczono jedynie języka rosyjskiego.</u>
<u xml:id="u-34.4" who="#KrzysztofGrocki">Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#TadeuszAziewicz">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-35.1" who="#TadeuszAziewicz">Pani poseł Renata Zaremba, proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#RenataZaremba">Chciałabym zadać pytanie dotyczące niesprzedanych terenów postoczniowych w Szczecinie. W przedłożonym materiale przedstawiono dwa scenariusze do przeanalizowania. Pierwszy – sukcesywne włączenie do strefy terenów, na które znaleziono nabywców planujących inwestycje spełniające co najmniej jedno z kryteriów. Drugi – opracowanie ścieżki zakupu terenów przez zarządzającego istniejącą strefą lub przez nową spółkę, która będzie zarządzać nową strefą. Który z tych scenariuszy można jak najszybciej przeprowadzić?</u>
<u xml:id="u-36.1" who="#RenataZaremba">Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#TadeuszAziewicz">Dziękuję, pani poseł.</u>
<u xml:id="u-37.1" who="#TadeuszAziewicz">Pan przewodniczący Dawid Jackiewicz, proszę. Jest to ostatnia wypowiedź w dyskusji.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#DawidJackiewicz">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-38.1" who="#DawidJackiewicz">Przed zadaniem pytania chciałbym odnieść się do wypowiedzi kolegi posła Litwińskiego, który jest gościem na dzisiejszym posiedzeniu Komisji. Porównania pana posła mają odrobinę autentyzmu. Być może, poprzednicy byli znachorami, ale kiedy przyszedł doktor z Platformy Obywatelskiej, to – jak widzimy – uśmiercił pacjenta. Zatem nie byłby tak pewny tych analogii.</u>
<u xml:id="u-38.2" who="#DawidJackiewicz">Panie ministrze, chcielibyśmy zapoznać się z dokumentem przygotowanym dla Komisji Europejskiej przez obserwatorów. Wiem, że w przypadku Szczecina i Gdyni inne osoby sporządzały dokument. Bylibyśmy wdzięczni, gdybyśmy mogli się z nim zapoznać. W stosownym czasie zwróciłem się z prośbą w tej sprawie do ministra Grada. Uzyskałem odpowiedź, że powinienem zwrócić się z prośbą do obserwatorów, ponieważ pan minister dysponuje jedynie kopią dokumentu. Jeżeli udałoby się skserować tę kopię i przekazać posłom opozycji, to bylibyśmy bardzo wdzięczni. Rozumiem, że ten dokument nie jest objęty klauzulą tajności.</u>
<u xml:id="u-38.3" who="#DawidJackiewicz">Dowiedzieliśmy się, że łączna kwota, którą pozyskano ze sprzedaży majątku postoczniowego, wynosi ok. 210 mln zł. Czy ta kwota obejmuje wadium zatrzymane wobec niewywiązania się ze zobowiązań przez inwestora z Kataru?</u>
<u xml:id="u-38.4" who="#DawidJackiewicz">Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#TadeuszAziewicz">Dziękuję, panie pośle.</u>
<u xml:id="u-39.1" who="#TadeuszAziewicz">Proszę panów ministrów o udzielenie odpowiedzi.</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#RafałBaniak">Jeśli chodzi o kwestię utworzenia stref ekonomicznych, to w przypadku Gdyni większość terenów postoczniowych została sprzedana. Każdy projekt inwestora działającego na gruntach postoczniowych w Gdyni, spełniający określone w ustawie kryterium, może być realizowany. Z informacji, które uzyskałem od spółki zarządzającej strefą pomorską, wynika, że na gruntach postoczniowych w Gdyni są inwestorzy, którzy przewidują realizację projektów spełniających kryteria wymagane do objęcia strefą ekonomiczną.</u>
<u xml:id="u-40.1" who="#RafałBaniak">Ministerstwo Gospodarki udzielało potencjalnym inwestorom skupionym wokół strefy pomorskiej informacji na temat parametrów, które muszą spełniać ich projekty, aby uzyskać dotację ze środków europejskich. Z mojej wiedzy wynika, że inwestorzy są zainteresowani. Dlatego zakładam, że takie projekty mają szansę na realizację. Jeżeli powstanie taki projekt, to będzie można przystąpić do procedury włączenia gruntu prywatnego do pomorskiej strefy ekonomicznej.</u>
<u xml:id="u-40.2" who="#RafałBaniak">Jeżeli chodzi o Szczecin, to – odpowiadając na pytania pani poseł Zaremby – chciałbym wyjaśnić, że wybierzemy szybszy wariant. W naszym – i rozumiem, że posłów zatroskanych o los ludzi, którzy stracili pracę w wyniku likwidacji stoczni – interesie jest maksymalnie szybkie powstanie strefy ekonomicznej na terenie postoczniowym. Istnieje możliwość – taką informację przekazała również Agencja Rozwoju Przemysłu – ogłoszenia w marcu br. przetargu na ten teren. Powtarzam, chcemy mieć gotową jedną ze spółek zarządzających, która będzie spełniała parametry umożliwiające udział w takim przetargu. Chciałbym jednak podkreślić, że nie będziemy organizować przetargu pod określony podmiot, jakim jest strefa ekonomiczna. Chcemy, żeby spółka strefowa miała możliwość zakupu tego gruntu, co ułatwiłoby utworzenie strefy ekonomicznej.</u>
<u xml:id="u-40.3" who="#RafałBaniak">Jeżeli chodzi o harmonogram, to zakładając, że przetarg będzie ogłoszony w marcu br. a rozstrzygnięty w maju – czerwcu (bez protestów), strefa może zostać utworzona w sierpniu 2010 r. Czyli mówimy o okresie do pół roku.</u>
<u xml:id="u-40.4" who="#RafałBaniak">Nie potrafię odpowiedzieć na pytanie pani poseł Marzenny Drab dotyczące okresu od ustanowienia strefy do pozyskania pierwszego inwestora. Doświadczenie wskazuje, że od miesiąca do 10 lat.</u>
<u xml:id="u-40.5" who="#RafałBaniak">Chcemy promować tereny postoczniowe wykorzystując kadry miejskie, wojewódzkie, Ministerstwa Skarbu Państwa, Ministerstwa Gospodarki oraz Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych. Chcemy w sposób aktywny poszukiwać inwestora. Podczas spotkań z inwestorami, którzy w ciągu najbliższych kilku miesięcy zamierzają uruchomić w Polsce swój projekt inwestycyjny, wskazuję teren postoczniowy w Szczecinie jako miejsce, które może mieć wsparcie władz lokalnych i centralnych.</u>
<u xml:id="u-40.6" who="#RafałBaniak">Chciałbym zwrócić uwagę, że generalnie nie występuje fluktuacja projektów inwestycyjnych na terenach strefowych. Podmiot gospodarczy funkcjonujący w strefie ekonomicznej na pewno nie działa krócej niż każdy inny podmiot gospodarczy funkcjonujący w Polsce. Zatem, nie występuje zjawisko, że dany podmiot wykorzystuje możliwości płynące z funkcjonowania w strefie ekonomicznej w postaci zwolnień podatkowych, a następnie zamyka działalność.</u>
<u xml:id="u-40.7" who="#RafałBaniak">Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#TadeuszAziewicz">Dziękuję, panie ministrze.</u>
<u xml:id="u-41.1" who="#TadeuszAziewicz">Pan minister Adam Leszkiewicz, proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#AdamLeszkiewicz">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, udzielimy odpowiedzi w trzech częściach. Najpierw ja, potem – pan prezes Wojciech Dąbrowski, a następnie – pan prezes Roman Nojszewski zarządca kompensacji odpowie na szczegółowe pytanie dotyczące magazynów w Stoczni Szczecińskiej.</u>
<u xml:id="u-42.1" who="#AdamLeszkiewicz">Rozpocznę od kwestii poruszonej przez panów posłów Rojka i Zbrzyznego, dotyczącej sukcesów. Chciałbym zwrócić uwagę, że na dzisiejszym posiedzeniu przedstawiamy na prośbę Komisji informację o stanie procesu kompensacji i etapie ewentualnego utworzenia stref ekonomicznych w Szczecinie i Gdyni. Nie użyłem w tej informacji, podobnie, jak pan minister Baniak, słowa „sukces”. Prezentujemy – na piśmie i ustnie – obecny stan.</u>
<u xml:id="u-42.2" who="#AdamLeszkiewicz">Zależy nam – tak samo, jak państwu – na tworzeniu miejsc pracy i efektywnym zagospodarowywaniu majątku postoczniowego. Pan poseł Zbrzyzny powiedział, że nie da się nic z tym zrobić. My tak nie uważamy. Staramy się zrobić to, co możemy, aby stworzyć miejsca pracy i zagospodarować majątek postoczniowy. Jeżeli mierzyć ten proces jakimiś sukcesami, to po jego zakończeniu trzeba będzie podsumować to liczbą miejsc pracy i liczbą inwestorów. To są dwa kluczowe wskaźniki, niezależnie od narzędzi, których użyjemy – przetargi dla nowych inwestorów, dzierżawa czy strefy ekonomiczne.</u>
<u xml:id="u-42.3" who="#AdamLeszkiewicz">Mówimy jasno, że w Gdyni ten proces lepiej przebiega. Jest więcej inwestorów. Natomiast gorsza sytuacja jest w Szczecinie. Dlatego, kiedy mówimy o strefach, to szczególnie myślimy o Szczecinie. Rozmawiamy z prezydentem miasta i innymi instytucjami. Proszę pamiętać, że w Szczecinie jest sporo składników majątkowych, które nie znajdują zainteresowania inwestorów. Jednym z najskuteczniejszych mechanizmów pozyskiwania inwestorów w Polsce są strefy ekonomiczne. Stąd inicjatywa miasta – w grudniu Rada Miasta Szczecina podjęła odpowiednią uchwałę – utworzenia w Szczecinie strefy ekonomicznej. Wniosek dotyczy nie terenów postoczniowych, lecz terenów przy obwodnicy. Analizujemy ten wniosek. Nie jesteśmy przeciw. Chodzi o utworzenie na tych terenach oddziału Mieleckiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej.</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#TadeuszAziewicz">Proszę o uwagę. Pan minister odpowiada na pytania zadane przez państwa posłów. Przywołuję do porządku pana posła Suskiego.</u>
<u xml:id="u-43.1" who="#TadeuszAziewicz">Proszę kontynuować, panie ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#AdamLeszkiewicz">Strefy mielecka i tarnobrzeska są we władaniu Agencji Rozwoju Przemysłu. Nie są to odrębne spółki, lecz oddziały Agencji. W tym przypadku sprawa jest prostsza.</u>
<u xml:id="u-44.1" who="#AdamLeszkiewicz">Dyskutujemy wspólnie z Ministrem Gospodarki i Ministrem Finansów na temat ewentualnego tworzenia kilku podmiotów strefowych, z których część weszłaby w skład strefy mieleckiej, część – kostrzyńsko-słubickiej lub pomorskiej. Trzeba znaleźć dobre rozwiązanie.</u>
<u xml:id="u-44.2" who="#AdamLeszkiewicz">Celem strefy ekonomicznej w Gdyni jest nie pozyskiwanie nowych inwestorów, lecz uefektywnienie tego, co dzisiaj mamy. Są inwestorzy i właściciele prywatni. Możemy tworzyć tam strefę ekonomiczną wtedy, gdy znajdziemy pewne kryteria, które spowodują, że obejmiemy mechanizmem strefy także inwestorów prywatnych. Kluczem jest tutaj innowacyjność. Innowacyjność zastosowana w produkcji daje możliwość stworzenia nowych miejsc pracy oraz możliwość pozyskania dodatkowych środków finansowych z Ministerstwa Gospodarki z programów unijnych. Zatem, sprawy Gdyni i Szczecina należy rozpatrywać oddzielnie.</u>
<u xml:id="u-44.3" who="#AdamLeszkiewicz">Jest to również odpowiedź na tezę pana posła Zbrzyznego dotyczącą wiedzy o strefach ekonomicznych. To właśnie wiedza powoduje, że musimy oddzielić te dwie kwestie, wyraźnie mówić o własności publicznej i prywatnej i poszukiwać właściwych rozwiązań w tych dwóch aspektach. Nie porównywałbym terenów postoczniowych w Szczecinie do dziur w serze. Dlatego, że Odra, Wulkan, prefabrykacja, malarnia, czyli część nr 6 związana z infrastrukturą, stanowi pewną całość z dostępem do morza. Jeden inwestor może zagospodarować ten teren.</u>
<u xml:id="u-44.4" who="#AdamLeszkiewicz">Pan poseł Jaworski pytał o bilans ustawy kompensacyjnej. Przygotowujemy się do jego sporządzenia. Będzie uwzględniał dwa kryteria, o których mówiłem wcześniej, ale także kwestię związaną z zaspokojeniem wierzycieli, ilością pozyskanych środków itp.</u>
<u xml:id="u-44.5" who="#AdamLeszkiewicz">Pan poseł Litwiński pytał o wnioski zespołu, który pracuje pod kierunkiem ministra Boniego. My uczestniczymy w tych spotkaniach, odpowiadamy za...</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#TadeuszAziewicz">Proszę o uwagę państwa posłów, szczególnie pana posła Kłopotka. Sala ma specyficzną akustykę. Dyskusje, które panowie prowadzicie, przeszkadzają posłom, którzy chcą wysłuchać odpowiedzi pana ministra.</u>
<u xml:id="u-45.1" who="#TadeuszAziewicz">Proszę, panie ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-46">
<u xml:id="u-46.0" who="#AdamLeszkiewicz">Uczestniczymy jako przedstawiciele Ministerstwa Skarbu Państwa w tych spotkaniach odpowiadając za pewien segment spraw. Na jednym z pierwszych spotkań omówiliśmy dokładnie fundusz globalizacyjny. Na tym spotkaniu ustalone zostały spotkania z kierownikami powiatowych urzędów pracy. Odbyły się one w pierwszej połowie stycznia w Gdyni i Szczecinie. Uczestniczyła wiceminister pracy i polityki społecznej pani Czesława Ostrowska. Mówiono o propozycjach współpracy, a także traktowaniu byłych pracowników stoczni, którzy zgłaszają się do urzędów pracy.</u>
<u xml:id="u-46.1" who="#AdamLeszkiewicz">Spotkanie u wojewody pomorskiego, o którym mówiłem, także jest wynikiem spotkania u ministra Boniego, które odbyło się bodajże 16 lub 18 stycznia br. Podzespół ds. strefy powstał w wyniku ustaleń z tych spotkań. 24 lutego br. musimy zaprezentować pierwsze wyniki prac.</u>
<u xml:id="u-46.2" who="#AdamLeszkiewicz">Na jedno z posiedzeń zaproszono dyrektora Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Mówiono m.in. o węźle zjazdowym. Wprawdzie mówi się o nim od kilku lat, ale, jak dotąd, nie pojawił się w żadnych programach inwestycyjnych w Ministerstwie Infrastruktury i Generalnej Dyrekcji. Rozmowy dotyczą wpisania tego węzła – koszt inwestycji obliczany jest na ok. 15 mln zł – w program inwestycji na bieżący rok w Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.</u>
<u xml:id="u-46.3" who="#AdamLeszkiewicz">Odpowiadając na pytanie pana przewodniczącego związku zawodowego ze Stoczni Szczecińskiej, chciałbym wyjaśnić, że pojawiają się podmioty zainteresowane dzierżawą. Rozmawialiśmy z dwoma inwestorami. Jeden jest z północy, drugi – z południa Polski. Pytają o możliwość prowadzenia działalności na tych terenach. Interesują ich części poszczególnych składników majątkowych. Np. wynajęcie nawy. Trwają rozmowy. Pan prezes Nojszewski, zarządca kompensacji, jest w kontakcie z potencjalnymi inwestorami.</u>
<u xml:id="u-46.4" who="#AdamLeszkiewicz">Nie zgłosił się podmiot zainteresowany sporą częścią majątku w Szczecinie albo suchym dokiem w Gdyni. Jesteśmy gotowi do otwarcia nowych procedur – tu odpowiadam na pytanie o termin przetargów – wtedy, kiedy coś zmieni się na rynku i pojawią się chętni. Ostatnie aukcje przeprowadzono w drugiej połowie grudnia ub. Minęły dwa miesiące. Chcemy jeszcze trochę poczekać. Przypominam, że dwukrotnie organizowaliśmy przetarg na duży dok w Gdyni. Nikt się nie zgłosił. Natomiast jest spore zainteresowanie najmem tej części.</u>
<u xml:id="u-46.5" who="#AdamLeszkiewicz">Pan poseł Jackiewicz pytał o raporty obserwatorów. Obserwatorzy procesu w Gdyni i Szczecinie zostali wybrani przez Komisję Europejską. Składają raporty Komisji Europejskiej. Co miesiąc otrzymujemy je do wiadomości. Jeżeli będziemy mogli je przekazać, to deklaruję, że przekażemy je Komisji Skarbu Państwa.</u>
<u xml:id="u-46.6" who="#AdamLeszkiewicz">Jeśli chodzi o środki z wadiów, to powiedziałem wyraźnie, że wliczamy je do środków, które zgromadzaliśmy z dotychczasowej sprzedaży. Ze sprzedaży majątku stoczni Gdynia uzyskano kwotę nie 210 mln zł, lecz 201 mln zł. Ta kwota obejmuje część wadium, druga część jest w Szczecinie. Kwota uzyskana ze sprzedaży majątku Stoczni Gdynia bez wadium wynosi ponad 173 mln zł.</u>
<u xml:id="u-46.7" who="#AdamLeszkiewicz">Jeśli pan przewodniczący pozwoli, chciałbym teraz przekazać głos panu prezesowi Wojciechowi Dąbrowskiemu.</u>
</div>
<div xml:id="div-47">
<u xml:id="u-47.0" who="#TadeuszAziewicz">Proszę, panie prezesie.</u>
</div>
<div xml:id="div-48">
<u xml:id="u-48.0" who="#WojciechDąbrowski">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, pozostały kwestie dotyczące Programu Zwolnień Monitorowanych oraz współpracy z DGA.</u>
<u xml:id="u-48.1" who="#WojciechDąbrowski">Na dzień dzisiejszy, w wyniku realizacji programu „Wsparcie dla pracowników sektora budownictwa okrętowego dotkniętych negatywnymi skutkami restrukturyzacji”, podjęło pracę 1500 pracowników, w tym 860 osób z Gdyni i 609 ze Szczecina. Chciałbym zwrócić uwagę, że nie jest to pełna liczba. Uzyskaliśmy ją z danych zebranych na podstawie ankiet i informacji telefonicznych od pracowników. Nie ma obowiązku, aby osoby, które odeszły z programu i podjęły pracę, informowały nas o tym. Staramy się na bieżąco uzyskiwać informacje w tym zakresie.</u>
<u xml:id="u-48.2" who="#WojciechDąbrowski">Myślę, że dość istotne mogłyby być informacje dotyczące efektów działalności uruchomionego w styczniu br. Centrum Ofert Zatrudnienia. Centrum w styczniu przedstawiło 569 ofert pracy, w tym 238 w Szczecinie i 331 w Gdyni. Wcześniej odnotowywano bardzo dużą liczbę odrzuceń ofert pracy przez byłych pracowników stoczni, lecz obecnie te proporcje uległy znacznej poprawie. W Szczecinie przyjęto 197 ofert, odrzucono 41. W Gdyni 309 osób przyjęło oferty, 22 osoby odrzuciły je.</u>
<u xml:id="u-48.3" who="#WojciechDąbrowski">Te oferty są m.in. efektem umów między powiatowymi urzędami pracy a Agencją Rozwoju Przemysłu i DGA. Celem tych umów była lepsza obsługa byłych pracowników stoczni. Umożliwiły one wymianę baz danych o ofertach pracy oraz wymianę informacji o pracownikach, ich wykształceniu i zapotrzebowaniu na szkolenia. Bez tych umów nie moglibyśmy np. wymieniać informacji o pracownikach, chociażby ze względu na ograniczenia zawarte w ustawie o ochronie danych osobowych.</u>
<u xml:id="u-48.4" who="#WojciechDąbrowski">Jeżeli chodzi o monitoring zadań wykonywanych przez DGA, to oprócz cotygodniowych posiedzeń komitetów sterujących, które odbywają się w siedzibie Agencji Rozwoju Przemysłu, i oprócz comiesięcznych spotkań zespołu, które odbywają się w Ministerstwie Pracy i Polityki Społecznej pod kierownictwem pani minister Czesławy Ostrowskiej, każda faktura przedstawiana przez DGA jest sprawdzana w systemie audytu. Obecnie szczegółowa weryfikacja dotyczy 80% usług, które są wymienione w fakturach. Każda informacja o nieprawidłowości natychmiast poddawana jest audytowi lub wewnętrznej kontroli Agencji Rozwoju Przemysłu albo innych uprawnionych organów.</u>
<u xml:id="u-48.5" who="#WojciechDąbrowski">Trudno mi wypowiadać się na temat możliwych zatorów płatniczych po stronie DGA. Rzeczywiście, tak szczegółowy audyt powoduje wydłużenie procesu płatniczego. Otrzymujemy fakturę po wykonaniu zadania. Musimy dokonać szczegółowego sprawdzenia, które polega nie tylko na analizie faktury, lecz często także na wyjeździe do instytucji organizującej szkolenie i sprawdzeniu list, wynajmu sal, potwierdzeniu u wykładowców i uczestników faktu przeprowadzenia szkoleń. Są przypadki wstrzymywania płatności.</u>
<u xml:id="u-48.6" who="#WojciechDąbrowski">Jeśli chodzi o kwestię wyjścia firmy Work Service z konsorcjum, to chciałbym wyjaśnić, że umowa była zawarta z konsorcjum, a nie z DGA. Rzeczywiście, zgodnie z Prawem zamówień publicznych, nie było podstaw do wymówienia umowy ze strony zamawiającego, czyli Agencji Rozwoju Przemysłu. Na mocy dwustronnych porozumień w ramach konsorcjantów Work Service odstąpił od realizacji zadania. Zobowiązania przejęła firma DGA. Work Service nie zostały wypłacone kary umowne przez Agencję Rozwoju Przemysłu.</u>
<u xml:id="u-48.7" who="#WojciechDąbrowski">Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-49">
<u xml:id="u-49.0" who="#TadeuszAziewicz">Dziękuję, panie prezesie.</u>
<u xml:id="u-49.1" who="#TadeuszAziewicz">Pan prezes Roman Nojszewski, proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-50">
<u xml:id="u-50.0" who="#RomanNojszewski">Pan przewodniczący związku zawodowego prosił o udzielenie informacji dotyczącej magazynów. Chciałbym wyjaśnić, że analogiczną procedurę stosuje się w Gdyni i Szczecinie. Magazyny są wyceniane. Następnie pytamy o zgodę radę wierzycieli. Zgoda rady wierzycieli upoważnia nas do sprzedaży. Jeżeli nie uda nam się sprzedać za tę cenę i pozostają niektóre elementy, to ponownie zwracamy się do rady wierzycieli o zgodę na sprzedaż. W tym przypadku najczęściej jest to uchwała o możliwie najwyższej cenie. Ostatnio taka uchwała dotyczyła Stoczni Gdynia.</u>
<u xml:id="u-50.1" who="#RomanNojszewski">Wystawiony na sprzedaż pakiet nr 18 nie został sprzedany. Jest to majątek obrotowy. Obecnie rozrasta się. Niedawno otrzymaliśmy informację, że elementy statku 26 są w dyspozycji Stoczni Szczecińskiej Nowa. Będziemy go wyceniać i wystawimy na sprzedaż. Poszukujemy też innego rozwiązania.</u>
<u xml:id="u-50.2" who="#RomanNojszewski">Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-51">
<u xml:id="u-51.0" who="#TadeuszAziewicz">Dziękuję, panie prezesie.</u>
<u xml:id="u-51.1" who="#TadeuszAziewicz">Pan poseł Andrzej Jaworski – ostatnie pytanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-52">
<u xml:id="u-52.0" who="#AndrzejJaworski">Nie uzyskałem odpowiedzi na pytanie, czy przystąpili państwo do tworzenia stref ze względu na zatrudnienie byłych stoczniowców, czy tylko i wyłącznie ze względu na zagospodarowanie terenu? Jest to dość istotne.</u>
<u xml:id="u-52.1" who="#AndrzejJaworski">Czy sukcesem ma być znalezienie miejsc pracy dla osób, które ją straciły, czy tylko i wyłącznie zwiększenie możliwości funkcjonowania firm na tym terenie?</u>
</div>
<div xml:id="div-53">
<u xml:id="u-53.0" who="#TadeuszAziewicz">To było ostatnie pytanie. Zamykam dyskusję.</u>
<u xml:id="u-53.1" who="#TadeuszAziewicz">Proszę o udzielenie odpowiedzi.</u>
</div>
<div xml:id="div-54">
<u xml:id="u-54.0" who="#RafałBaniak">Istotą każdego projektu jest stworzenie nowych miejsc pracy. Pracując nad koncepcją ustanowienia strefy ekonomicznej, na pierwszym miejscu stawiamy kwestię zatrudnienia pracowników, którzy utracili miejsca pracy. Natomiast niemożliwe jest regulowanie do końca przez – tego czy innego – ministra charakteru i liczby miejsc pracy.</u>
</div>
<div xml:id="div-55">
<u xml:id="u-55.0" who="#TadeuszAziewicz">Dziękuję, panie ministrze.</u>
<u xml:id="u-55.1" who="#TadeuszAziewicz">Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja przyjęła informacje przedstawione przez panów ministrów. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-55.2" who="#TadeuszAziewicz">Dziękuję bardzo. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>