text_structure.xml 23.7 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#TadeuszAziewicz">Otwieram posiedzenie Komisji Skarbu Państwa. Witam panie posłanki i panów posłów. Witam zaproszonych gości z podsekretarzem stanu w Ministerstwie Skarbu Państwa panem ministrem Krzysztofem Żukiem oraz przedstawicieli organizacji związkowych. Stwierdzam przyjęcie protokołu z poprzedniego posiedzenia wobec niewniesienia zastrzeżeń.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#TadeuszAziewicz">Porządek dzienny dzisiejszego posiedzenia obejmuje jeden punkt – ocena bieżącej sytuacji, planów i programów restrukturyzacji i prywatyzacji Przedsiębiorstw Komunikacji Samochodowej. Ocenę przedstawi minister Skarbu Państwa. Członkowie Komisji otrzymali stosowne materiały. Czy do porządku dziennego są uwagi? Nie widzę. Stwierdzam, że Komisja przyjęła porządek dzienny.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#TadeuszAziewicz">Przystępujemy do realizacji porządku dziennego. Bardzo proszę o zabranie głosu pana ministra Krzysztofa Żuka.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#KrzysztofŻuk">Panie przewodniczący, szanowni państwo, chciałbym przedstawić wprowadzenie do materiału przygotowanego przez resort.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#KrzysztofŻuk">Podstawa prawna działalności firm branży komunikacji samochodowej obejmuje z jednej strony obszar regulacji, za które odpowiada Minister Infrastruktury, a drugiej – sferę organizacji i realizacji świadczonych usług, za które pośrednio odpowiada Minister Skarbu Państwa.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#KrzysztofŻuk">Minister Skarbu Państwa wypełnia funkcje właścicielskie wobec blisko 90 podmiotów z grupy PKS. Część z nich jako jednoosobowe spółki przeszła proces komercjalizacji, część jest w trakcie tego procesu. Są jeszcze przedsiębiorstwa państwowe nadzorowane przez wojewodów jako organy założycielskie. W tym przypadku do resortu jeszcze nie wpłynęły wnioski o komercjalizację. Należy przypuszczać, że projekty prywatyzacyjne, które były wszczynane w tych przedsiębiorstwach są kontynuowane. Nie posiadamy jednak bieżącej informacji o stanie ich zaawansowania we wszystkich przypadkach.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#KrzysztofŻuk">Funkcje właścicielskie wykonywane przez Ministra Skarbu Państwa wobec tych spółek są realizowane w bardzo trudnym obszarze. Powszechnie przyjęło się, że usługi świadczone przez firmy PKS są traktowane jako usługi użyteczności publicznej, ale świadczone przez firmy komercyjne, które działają na bardzo zróżnicowanym i trudnym dla nich rynku. Po pierwsza – wzrasta konkurencja, która dla firm przewozowych zgrupowanych w tej branży nie jest – mówiąc najdelikatniej – właściwą. Wynika to zarówno z nienajlepszej ustawy, która reguluje zachowania przewoźników na tym rynku, jak i z pewnej praktyki wydawania koncesji oraz nadzoru nad świadczeniem tych usług na poziomie urzędów marszałkowskich i Inspekcji Transportu Drogowego. Mamy również ułomne prawo w obszarze egzekucji tego, co ustawa nakazuje.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#KrzysztofŻuk">Z naszych spotkań z Ogólnopolskim Związkiem Pracodawców Transportu Drogowego i Polską Izbą Gospodarczą Transportu Samochodowego oraz ze związkami zawodowymi wyraźnie wynika, że sfera realizacji tych usług napotyka bariery o charakterze formalnoprawnym związane z niewłaściwą organizacją tego rynku.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#KrzysztofŻuk">Ale mamy też do czynienia z jedną bardzo silną barierą, która stawia nas przed bardzo trudnym zadaniem w procesie prywatyzacji. Przez kilkanaście lat proces prywatyzacji w dużej mierze był zaawansowany. Chyba w więcej niż połowie podmiotów tej branży obecnie funkcjonuje kapitał prywatny. Część projektów – to wniesienia, gdzie udostępniamy, zgodnie z zapisami ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji, pakiety akcji do momentu, kiedy pracownicy, którzy najczęściej zakładają tego typu spółki osiągną 51% w strukturze kapitału. Generalnie rzecz biorąc – mamy do czynienia z podmiotami prywatnymi, które zupełnie inaczej zachowują się na rynku. To znaczy – dokonuje się proces restrukturyzacji wewnętrznej, budowy pewnych strategii rozwojowych, szukania partnerów w działaniach rynkowych oraz inwestycje w tabor, co sytuuje te podmioty zdecydowanie korzystniej od tych, które pozostają w nadzorze ministra Skarbu Państwa lub wojewodów.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#KrzysztofŻuk">Jeśli chodzi o pozycję ekonomiczną PKS-ów, to w grupie nadzorowanej przez Ministra Skarbu Państwa dominują małe i średnie spółki o przychodach do 30 mln zł. W większości pełnią one lokalne funkcje przewozowe, czyli działają na obszarze kilkunastu czy kilkudziesięciu gmin, co powoduje, że społeczność lokalna jest szczególnie wrażliwa na proces prywatyzacji, który uruchamiamy.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#KrzysztofŻuk">Przychody ogółem przedsiębiorstw PKS są na ogół zdywersyfikowane. Przychody z przewozów pasażerskich stanowią 60% – 70% całości przychodów. Pozostała część przychodów pochodzi z innych źródeł, w tym z przewozów towarowych, ale głównie z działalności handlowej, stacji paliw, działalności usługowej.</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#KrzysztofŻuk">Wyniki finansowe kształtują się na bardzo niskim poziomie. Średnia rentowność w latach 2006 – 2007 oscyluje w granicach 0%. Prognozuje się, że w 2008 r. utrzyma się niski wynik. Uwzględniwszy spadek popytu, wzrost kosztów działalności, wzrost konkurencji można przypuszczać, że 2008 r. będzie dla naszych firm zdecydowanie gorszy. Dodatni wyniki uzyskało jedynie ok. 40% przedsiębiorstw PKS.</u>
          <u xml:id="u-2.9" who="#KrzysztofŻuk">Ta sytuacja rzutuje na aktywność inwestycyjną. Nakłady inwestycyjne PKS są – co prawda – wyższe od odpisów amortyzacyjnych, ale dotyczy to jedynie firm, które generują dodatnie wyniki finansowe. W przypadku firm, które odnotowują straty mamy do czynienia z konsumowaniem amortyzacji. W efekcie utrzymuje się bardzo niekorzystna – bardzo groźna zresztą – struktura wiekowa taboru. Byliśmy zaskoczeni, kiedy przedstawiciele obu izb zaprezentowali nam dane. Ok. 55% taboru sytuuje się w przedziale 10 – 20 lat, 10% taboru ma powyżej 20 lat, czyli 65% taboru jest całkowicie zdekapitalizowane. 20% taboru ma 5 – 10 lat. Przytoczone dane ilustrują wymiar inwestycyjny, który trzeba realizować w tych firmach.</u>
          <u xml:id="u-2.10" who="#KrzysztofŻuk">Wiele firm ma problemy z płynnością finansową i rosnącym zadłużeniem. Ponadto odnotowujemy praktykę zbywania składników majątkowych w celu sfinansowania bieżących potrzeb lub uregulowania zobowiązań. Oznacza to potrzebę przyśpieszenia pewnych działań restrukturyzacyjnych, również w rozumieniu prywatyzacji.</u>
          <u xml:id="u-2.11" who="#KrzysztofŻuk">W 20 przedsiębiorstwach PKS zostało wszczęte postępowanie prywatyzacyjne, z czego w 5 proces prywatyzacji jest kontynuowany z racji wcześniej wniesionych udziałów do spółek (czyli to są spółki z częściowym udziałem Skarbu Państwa), w 15 przedsiębiorstwach postępowanie prywatyzacyjne jest realizowane. W bieżącym roku zrealizowaliśmy sprzedaż udziałów należących do Skarbu Państwa w 5 spółkach, w których mieliśmy już do czynienia z partnerem prywatnym. Na mocy ustaw bądź negocjacji, które podjęliśmy udziałowiec odkupił od nas posiadane udziały.</u>
          <u xml:id="u-2.12" who="#KrzysztofŻuk">Ramowy program prywatyzacji na lata 2008 – 2011 opracowany przez Ministerstwo Skarbu Państwa i zatwierdzony przez Radę Ministrów zawiera m.in. harmonogram, który zakłada, że w przyszłym roku zostaną sprywatyzowane spółki z częściowym udziałem Skarbu Państwa. Proces prywatyzacji ok. 90 przedsiębiorstw PKS rozpisany jest na wymieniony wyżej okres. Staramy się elastycznie reagować. Stąd w bieżącym roku w procesem prywatyzacji objęto spółki, wobec których nie planowano wszczęcia tego postępowania. Ale ich sytuacja ekonomiczno-finansowa spowodowała konieczność podjęcia takiego działania. Staramy się reagować również na zainteresowanie inwestorów. Stąd m.in. grupa przedsiębiorstw PKS z województwa mazowieckiego została objęta procesem prywatyzacji. Planujemy uruchomienie tego procesu w województwie podkarpackim. W tym województwie pozostało kilka przedsiębiorstw PKS. Część została wykupiona przez prywatnych inwestorów.</u>
          <u xml:id="u-2.13" who="#KrzysztofŻuk">Drugim kierunkiem działań Ministra Skarbu Państwa jest proces komunalizacji. Komunalizacja spółek Skarbu Państwa jest dokonywana w trybie art. 4a ust. 3 ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji. Sejm znowelizował brzmienie tego przepisu, jest on mniej rygorystyczny dla gmin. Podstawowy warunek, który musi być spełniony przewiduje, że przedmiot działalności spółki służy realizacji zadań własnych jednostki samorządu terytorialnego oraz lokalizacja spółki znajduje się na terenie jednostki, która występuje z wnioskiem o komunalizację.</u>
          <u xml:id="u-2.14" who="#KrzysztofŻuk">Na dzień dzisiejszy zostało zrealizowane jedno porozumienie z marszałkiem województwa małopolskiego, zakładające przekazanie 3 przedsiębiorstw PKS. Analizowane są następne wnioski, ale – wbrew oczekiwaniom nas wszystkich – ich liczba nie jest zbyt duża. Samorządy dość wstrzemięźliwie pochodzą do możliwości przejmowania praw właścicielskich do PKS-ów. Choć odnotowujemy bardzo ciekawe przykłady, którym towarzyszy budowanie pewnej strategii dostępności komunikacyjnej w obszarze takich subregionów, jakimi są powiaty w województwie pomorskim.</u>
          <u xml:id="u-2.15" who="#KrzysztofŻuk">Jesteśmy otwarci na dyskusję merytoryczną z samorządami. Warto podkreślić, że Minister Skarbu Państwa nie ma obowiązku dokonywania komunalizacji. Cytowany wyżej przepis art. 4a ust. 3 ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji zawiera wyraz „może”. Oznacza to, że analizujemy nie tylko przesłanki formalnoprawne, ale również merytoryczne, które powinny towarzyszyć temu procesowi. Interesuje nas utrzymanie działalności, którą świadczą te firmy. Trudno mówić o pewnych gwarancjach, bo zmienia się właściciel, który samodzielnie będzie tworzył strategię rozwoju, ale chcielibyśmy być przekonani, że będą opracowywane strategie rozwoju usług przewozowych.</u>
          <u xml:id="u-2.16" who="#KrzysztofŻuk">Pewnym kierunkiem działania Ministra Skarbu Państwa, nie wykorzystywanym na dzień dzisiejszy, jest restrukturyzacja w obrębie tych spółek, które nadzorujemy związana z konsolidacją. Zastanawiamy się nad tą kwestią. Chciałbym jednak zaznaczyć, że proces konsolidacji jest czasochłonny i kosztowny. Dlatego, jeżeli można szybciej skomunalizować czy sprywatyzować jakieś podmioty, to Ministerstwo Skarbu Państwa podejmuje te działania. Ale nie wykluczamy możliwości podejmowania działań konsolidacyjnych, przynajmniej w grupie tych PKS-ów, których nie prywatyzujemy w pierwszym okresie.</u>
          <u xml:id="u-2.17" who="#KrzysztofŻuk">Przejmujemy również spółki z bagażem różnych problemów od wojewodów po złożeniu przez organy założycielskie wniosków o komercjalizację. To spółki, które często nie są wewnętrznie zrestrukturyzowane, mają wiele problemów o charakterze formalnoprawnym oraz występują tam konflikty społeczne. Doprowadzenie tych podmiotów na ścieżkę prywatyzacji lub dalszej konsolidacji czy restrukturyzacji wymaga czasu. Zatem ta grupa podmiotów nadzorowanych przez Ministra Skarbu Państwa generuje sporo problemów. To są jedne z „najważniejszych” projektów prywatyzacyjnych realizowanych w resorcie. Wszyscy interesują się tymi projektami z powodu szczególnej wrażliwości otoczenia społecznego PKS-ów, czyli samorządów i wspólnot lokalnych. Jesteśmy przekonani, że proces prywatyzacji poza czynnikami ekonomicznymi musi uwzględniać również aspekty społeczne, o których wspomniałem.</u>
          <u xml:id="u-2.18" who="#KrzysztofŻuk">Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#TadeuszAziewicz">Dziękuję bardzo, panie ministrze.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#TadeuszAziewicz">Otwieram dyskusję.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#TadeuszAziewicz">Kto z państwa posłów lub zaproszonych gości chciałby zabrać głos?</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#TadeuszAziewicz">Bardzo proszę, pan poseł Konwiński.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#ZbigniewKonwiński">Zapytuję pana ministra, co będzie w sytuacji, kiedy siedziba spółki znajduje się na terenie powiatu grodzkiego, natomiast spółka świadczy swoje usługi na terenie powiatu ziemskiego? Czy w tym przypadku nie ma przeszkód prawnych do przeprowadzenia komunalizacji?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#TadeuszAziewicz">Czy są inne pytania?</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#TadeuszAziewicz">Bardzo proszę, pan przewodniczący Karpiński.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#WłodzimierzKarpiński">Pan minister zwrócił uwagę, że oczekiwaliśmy – może nie wszyscy – że zainteresowanie samorządów możliwością nieodpłatnego przejęcia tych aktywów w postaci udziałów lub akcji będzie większe. Czy resort prowadzi analizę przyczyn słabego zainteresowania samorządów? Czy należy spodziewać się większego zainteresowania jednostek samorządu terytorialnego po wejściu w życie mniej rygorystycznego przepisu w nowelizacji ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji?</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#WłodzimierzKarpiński">Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#TadeuszAziewicz">Czy są jeszcze inne pytania? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#TadeuszAziewicz">Bardzo proszę, panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#KrzysztofŻuk">Odpowiadając na pierwsze pytanie, chciałbym zwrócić uwagę, że obowiązuje nas rygorystyczny przepis w dotychczasowym brzmieniu. Niekiedy jednak mamy do czynienia z pewną sprzecznością. Np. na Podkarpaciu miasto wystąpiło z wnioskiem o komunalizację PKS, ale w tym mieście działa MPK, który świadczy usługi przewozowe, natomiast PKS świadczy te usługi w całości w powiecie ziemskim, czy właściwie w kilku powiatach, ale poza miastem. Nie ma przeszkód formalnych dla dokonania komunalizacji PKS na rzecz tej gminy, ale wolałbym, aby ta komunalizacja została dokonana na rzecz powiatu. Takie działanie ma swoją logikę w rozumieniu zadań, które chce realizować powiat czy związek powiatów. Zachęcamy powiaty i gminy na tamtejszym terenie do zawarcia związku komunalnego. Wówczas przedsiębiorstwo zostałoby przekazane związkowi. Jesteśmy w trakcie dyskusji.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#KrzysztofŻuk">Staramy się podchodzić do tego zagadnienia z pewną logiką działań właścicielskich, czyli inaczej mówiąc – adresować te uprawnienia do jednostek samorządu terytorialnego, które zagwarantują świadczenie tych usług w dotychczasowym obszarze działań danego PKS. Nie podjęliśmy jeszcze decyzji w omawianym przykładzie. Ale wszystko wskazuje, że nie podejmiemy decyzji na rzecz gminy. Będziemy poszukiwali innych możliwości.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#KrzysztofŻuk">Jeżeli chodzi o zainteresowanie samorządów, to ono w jakieś mierze będzie wzrastało. Przeszkodą jest nie tyle brzmienie art. 4a. Wydaje się bowiem, że samorządy nie nastawiają się na szybką prywatyzację PKS-ów, bardziej na restrukturyzację. Problemem stały się obawy przed przejmowaniem odpowiedzialności za zobowiązania tych firm oraz obawy związane z konfliktami społecznymi występującymi w wielu przedsiębiorstwach PKS. Zainteresowanie samorządów powinno być większe wraz z upływem czasu. Nie potrafię w tej chwili określić jak duże.</u>
          <u xml:id="u-8.3" who="#KrzysztofŻuk">Samorządy województw są najbardziej predystynowane do występowania z wnioskami o komunalizację z powodów oczywistych. Sprawdziliśmy, że w strategiach wszystkich samorządów województw jest zawarta dostępność komunikacyjna. Zatem przekazywanie im PKS-ów daje możliwość budowania pewnej strategii cząstkowej. Tymczasem otrzymaliśmy dwa wnioski. Jeden z samorządów zapowiedział, że wystąpi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#TadeuszAziewicz">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#TadeuszAziewicz">Czy są jeszcze inne pytania?</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#TadeuszAziewicz">Bardzo proszę, panie pośle.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#JózefRojek">Pan minister w swojej wypowiedzi – na podstawie materiałów, które utrzymaliśmy – zaprezentował – jak mi się wydaje – wersję w miarę optymistyczną, zakładającą, że samorządy będą zainteresowane komunalizacją tych przedsiębiorstw. Nie wiem, jakie w tej chwili jest zainteresowanie innych inwestorów. Z informacji, które do mnie docierają wynika, że raczej mierne.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#JózefRojek">Czy pan minister przewiduje rozwiązanie tylko w alternatywie pesymistycznej? Co dalej? W posiedzeniu Komisji uczestniczą goście, którzy mogliby wypowiedzieć się w tej sprawie. Nie znam wyników za I półrocze, ale podejrzewam, że są znacznie gorsze niż przed rokiem, co spowodowane jest drożyzną i – prawdopodobnie – konkurencją. Chciałbym zatem poznać rozwiązanie w wersji trudniejszej.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#JózefRojek">Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#TadeuszAziewicz">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#TadeuszAziewicz">Czy są inne pytania?</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#TadeuszAziewicz">Bardzo proszę, panie ministrze o udzielenie odpowiedzi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#KrzysztofŻuk">Te spółki w znacznej części są dopiero komercjalizowane. Szereg informacji niezbędnych do oceny ich sytuacji ekonomiczno-finansowej oraz do określenia kierunków restrukturyzacji dopiero do nas dociera. Wraz z zamykaniem zwyczajnych zgromadzeń mamy trochę więcej czasu na analizy.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#KrzysztofŻuk">Tam, gdzie nie będzie możliwa szybka prywatyzacja z zachowaniem procedur – w większości przypadków uruchamiana w bieżącym roku a dokończona w roku przyszłym, szybka to nie znaczy pochopna, o kiepskiej jakości, bo przykładamy do tego dużą wagę, z powodów, o których wcześniej mówiłem – będziemy próbowali inicjować działania o charakterze restrukturyzacyjnym. Natomiast tam, gdzie zapaść finansowa jest faktem, pilnie potrzebny jest inwestor. Podjęto trzy działania ratunkowe.</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#KrzysztofŻuk">Nie jest tak, iż nie ma zainteresowania na rynku. Mamy tutaj alternatywę samorządy bądź inwestorzy. Bardzo różnorodna grupa inwestorów wykazuje zainteresowanie – od spółek pracowniczych, które powstały w latach 90-tych, przez inne podmioty, które powstały na tym rynku przez prywatyzację bezpośrednią po dużych przewoźników, którzy – o czym można przeczytać w prasie – są zainteresowani kupowaniem całego rynku, rynków regionalnych.</u>
          <u xml:id="u-12.3" who="#KrzysztofŻuk">Kwestią negocjacji jest jak dalej potoczy się ten proces. Na dzień dzisiejszy jesteśmy przygotowani do szybkich działań ratunkowych w rozumieniu szybkiej prywatyzacji, do działań prywatyzacyjnych realizowanych klasycznie, budując korzyści dla firm, które prywatyzujemy i budżetu państwa, chodzi o optymalizację przychodów. Jesteśmy również przygotowani do działań restrukturyzacyjnych, poza jednym – nie damy środków finansowych, bo nie możemy. Ale w ramach restrukturyzacji organizacyjnej możemy wyegzekwować zmiany kadrowe. W wielu firmach są bardzo słabe zarządy. Stąd ten proces zmian jest uruchamiany ze stawianiem konkretnych celów, które powinny być osiągane.</u>
          <u xml:id="u-12.4" who="#KrzysztofŻuk">Chciałbym zwrócić uwagę, że niekiedy te firmy są mało atrakcyjne. Z dzisiejszej informacji przekazanej przez podległy mi departament wynika, że na jeden z PKS-ów nie ma chętnych. Konkurs zakończył się bez rozstrzygnięcia. W przypadku innego PKS dwukrotnie ogłaszane były konkursy. Udało się namówić kogoś z branży do podjęcia tej funkcji. To nie jest prosta sprawa, o czym państwo posłowie zapewne wiecie z licznych interwencji swoich wyborców.</u>
          <u xml:id="u-12.5" who="#KrzysztofŻuk">Nie będzie alternatywy dla procesu prywatyzacji, jeśli samorządy nie zechcą wziąć odpowiedzialności za organizowanie rynku komunikacji zbiorowej. Rozmawiamy również z samorządami w sprawie różnych działań restrukturyzacyjnych po przejęciu tych firm w wyniku komunalizacji. Chcemy dać swego rodzaju „know how” w zakresie restrukturyzacji takich przedsiębiorstw, jeżeli samorządy będą tego od nas oczekiwać.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#TadeuszAziewicz">Dziękuję bardzo, panie ministrze.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#TadeuszAziewicz">Rozumiem, że informacja przedstawiona przez pana ministra nie budzi wątpliwości. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisja przyjęła tę informację.</u>
          <u xml:id="u-13.2" who="#TadeuszAziewicz">Chciałbym poinformować, że mamy nowy materiał pt. „Zmiany w radach nadzorczych w czerwcu 2008 r.”. Jeżeli ktoś z państwa posłów, szczególnie posłowie opozycji, jest zainteresowany, to w sekretariacie Komisji można uzyskać tę informację do wglądu lub powielenia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#DawidJackiewicz">A jest co oglądać.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#TadeuszAziewicz">Jest co oglądać, bo rzeczywiście w tym czasie trwały konkursy.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#TadeuszAziewicz">Chciałbym również poinformować, że porządek dzienny jutrzejszego posiedzenia Komisji zostanie rozszerzony o punkt – plan pracy Komisji na następne półrocze. Jeżeli państwo macie propozycje do plany pracy, to zachęcam do ich przedstawienia na jutrzejszym posiedzeniu. Prezydium przedstawi swoją propozycję.</u>
          <u xml:id="u-15.2" who="#TadeuszAziewicz">Proszę bardzo, panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#KrzysztofŻuk">Chciałbym zwrócić uwagę, że wśród wielu zmian umieszczonych na liście są zmiany wynikające ze zmiany kadencji. Zatem procesy naboru w skład rad nadzorczych i zarządów nowych osób bądź dotychczas sprawujących funkcje są wynikiem naturalnej kodeksowej zmiany kadencji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#TadeuszAziewicz">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#TadeuszAziewicz">Protokół z dzisiejszego posiedzenia będzie wyłożony w sekretariacie Komisji.</u>
          <u xml:id="u-17.2" who="#TadeuszAziewicz">Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>