text_structure.xml 68.7 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#StanisławRakoczy">Otwieram wspólne posiedzenie Komisji do Spraw Unii Europejskiej oraz Komisji Kultury i Środków Przekazu. Myślę, że wspólnie z panią przewodniczącą uda nam się sprawnie poprowadzić dzisiejsze obrady. Witam serdecznie wszystkich obecnych członków obydwu komisji, posłów do Parlamentu Europejskiego, przedstawicieli rządu oraz przedstawiciela Najwyższej Izby Kontroli.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#StanisławRakoczy">Czy ktoś z państwa posłów ma uwagi do porządku obrad? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#StanisławRakoczy">Stwierdzam, że Komisje przyjęły porządek dzienny.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#StanisławRakoczy">Przystępujemy do jego realizacji. Tematem dzisiejszego posiedzenia jest informacja o programie kulturalnym polskiej prezydencji, jej promocji w kraju i za granicą oraz identyfikacji wizualnej. Rząd jest reprezentowany przez panią minister Monikę Smoleń, podsekretarz stanu w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego, oraz pana ministra Mikołaja Dowgielewicza, sekretarza stanu w Ministerstwie Spraw Zagranicznych. Pani minister ma przygotowaną prezentację, co dłużej potrwa. Proszę zatem pana ministra Dowgielewicza o zabranie głosu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#MikołajDowgielewicz">Szanowni państwo, dzisiaj przede wszystkim zaprezentujemy informację o programie kulturalnym polskiej prezydencji, ale zanim pani minister Monika Smoleń zabierze głos, chcę powiedzieć kilka słów w imieniu MSZ. Po pierwsze, będzie to największa kampania promocyjna Polski od 1989 roku. 159 polskich placówek na świecie, w tym 21 instytutów polskich, będzie realizowało wydarzenia związane z polską kulturą, z Polską współczesną, z polityką polską, z priorytetami Polski w polityce zagranicznej.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#MikołajDowgielewicz">Oprócz wydarzeń artystycznych, kulturalnych, o których pani minister będzie mówiła, zaplanowaliśmy ukazanie się w wielu poczytnych publikacjach na świecie, w wielu gazetach, dodatku o Polsce. Mam na myśli gazety i media nie tylko w krajach UE, ale na całym świecie. Planujemy także wiele konferencji, seminariów i debat, organizowanych z lokalnymi ośrodkami analitycznymi w tak różnych miejscach, jak: Bruksela, Berlin, Kaliningrad, Akwizgran. Planujemy także wiele wizyt studyjnych dziennikarzy z całego świata. A w niektórych krajach projekty edukacyjne dla szkół, które będą realizowane przez polskie amabasady.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#MikołajDowgielewicz">Jeśli chodzi o kwestie dotyczące informowania i promocji prezydencji, to zaplanowaliśmy także kilka zadań, o których krótko powiem. Po pierwsze, przygotowaliśmy publikację, która jest finalizowana w tej chwili, pt. „About Polska”. Będzie ona nowoczesnym przewodnikiem promującym Polskę w czasie przewodnictwa w Radzie UE, ale także i po prezydencji. Ta publikacja będzie dystrybuowana na spotkaniach prezydencji w Polsce, a także poprzez polskie placówki na całym świecie. Zainteresowane resorty i placówki otrzymają plik z możliwością druku publikacji z własnych środków finansowych. Drugą publikacją, którą przygotowujemy centralnie, będzie publikacja promująca polską kuchnię.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#MikołajDowgielewicz">Chcę dla porządku przypomnieć, że jako prezydencja będziemy mieli stronę internetową pod adresem www.pl.2011.eu. Strona ta zostanie uruchomiona w drugiej połowie czerwca i wtedy też wygasimy stronę, którą obecnie prowadzimy, mówiącą o przygotowaniach do prezydencji, czyli stronę www.prezydencja.ue.gov.pl.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#MikołajDowgielewicz">Zaplanowaliśmy promocję polskiej prezydencji w mediach społecznościowych. Przez takie portale, jak Facebook, Golden Life czy YouTube będą przekazywane informacje dotyczące polskiej prezydencji. Jest to kanał dotarcia do zainteresowanych pracami prezydencji, który wydaje się nam coraz bardziej skuteczny.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#MikołajDowgielewicz">Jeśli chodzi o patronat prezydencji, to termin składania wniosków został przedłużony do 31 marca 2011 roku, czyli do dzisiaj. O patronat mogły się ubiegać podmioty publiczne i gospodarcze, organizacje społeczne, jednostki samorządowe i inne instytucje, które mogą się przyczynić do promocji polskiej prezydencji. Podpisaliśmy także porozumienie z ministrem sportu, które będzie dotyczyło wspólnej promocji prezydencji poprzez sport, czyli przyznanie patronatu prezydencji imprezom sportowym.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#MikołajDowgielewicz">Jeśli chodzi o organizacje pozarządowe, to w listopadzie 2010 roku został ogłoszony konkurs. Pula środków to 1090 tys. złotych. W styczniu 2011 roku, na stronie przygotowań do prezydencji uruchomiony został specjalny serwis dla przedstawicieli organizacji pozarządowych.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#MikołajDowgielewicz">Jeśli chodzi o media, jak zapewne państwo wiecie, podpisaliśmy porozumienie z Telewizją Polską i Polskim Radiem, na mocy którego polscy nadawcy publiczni przejęli na siebie obowiązek pełnienia funkcji nadawcy narodowego, czyli tzw. Host Broadcaster, i podjęli się obsługi medialnej wydarzeń w czasie polskiej prezydencji. To oznacza, że Polskie Radio i Telewizja Polska zrealizują, wyprodukują i udostępnią innym nadawcom radiowym, telewizyjnym i operatorom internetowym sygnał audio i wideo z przebiegu kluczowych dwudziestu pięciu wydarzeń polskiej prezydencji. Sygnał Polskiego Radia i Telewizji Polskiej będzie dostarczany także do centrów prasowych, które zorganizuje i wyposaży MSZ.</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#MikołajDowgielewicz">Jeśli chodzi o ostatni element, który chcę przedstawić, czyli identyfikację wizualną, zostało wybrane logo polskiej prezydencji wraz z księgą identyfikacji wizualnej znaku. Opracowano zasady przekazania logo resortom, placówkom oraz wykonawcom. Datę oficjalnego ogłoszenia logo ustaliliśmy na 10 maja 2011 roku.</u>
          <u xml:id="u-2.9" who="#MikołajDowgielewicz">Stworzyliśmy także wytyczne dotyczące materiałów identyfikacji wizualnej polskiej prezydencji. Ujęto w nich zasady wyboru upominków resortowych, wytyczne w zakresie ekologicznego charakteru materiałów promocyjnych oraz ich opakowań, a także dołączono formularze dotyczące publikacji resortowej i upominku resortowego, za pomocą których resorty powinny zgłaszać zamiar dodania ich do, przygotowywanego centralnie zestawu konferencyjnego.</u>
          <u xml:id="u-2.10" who="#MikołajDowgielewicz">W grudniu ubiegłego roku odebraliśmy prace z zakresu planu obiektów, w których będą się odbywać spotkania polskiej prezydencji, oraz projekty mebli artystycznych. W najważniejszych obiektach prezydencji w Polsce, a także w budynku Rady w Brukseli pojawią się meble zaprojektowane specjalnie na prezydencję, których celem, oprócz funkcjonalności, jest promocja Polski poprzez pokazanie nowoczesnego polskiego wzornictwa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#StanisławRakoczy">Dziękuję, panie ministrze. Bardzo proszę w tej chwili panią minister Smoleń o zabranie głosu i przedstawienie prezentacji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#MonikaSmoleń">Szanowni państwo, tak jak powiedział pan minister Dowgielewicz, prezydencja to przede wszystkim projekt polityczny, ale to także bezprecedensowa szansa na promocję Polski, polskiej kultury poza granicami. Dlatego tak wielką wagę przywiązujemy do programu kulturalnego, który – co chcę podkreślić – nie jest jakimś dodatkowym elementem przygotowań, a następnie sprawowania polskiej prezydencji w Radzie UE, ale jest jej elementem stałym i komplementarnym do działań politycznych, które są i będą podejmowane.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#MonikaSmoleń">Na program kulturalny polskiej prezydencji i na zadania MKiDN w tym obszarze składają się trzy elementy: po pierwsze, przygotowanie programu kulturalnego i promocja polskiej kultury i UE w Polsce, po drugie, promocja polskiej kultury poza granicami, i po trzecie, przewodnictwo trzem grupom roboczym oraz prowadzenie prac merytorycznych w ramach Rady. Postaram się pokrótce o tych trzech elementach powiedzieć.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#MonikaSmoleń">Wydaje mi się, że możemy powiedzieć o czterech głównych i podstawowych zadaniach, jakie chcemy zrealizować podczas prezydencji w ramach promocji polskiej kultury. Jest to przede wszystkim pokazanie Polski kreatywnej i innowacyjnej, ale jednocześnie szanującej swoje dziedzictwo. Po drugie, pokazanie kultury jako czynnika zmian społecznych, a także pokazanie i zaproponowanie Europie dyskusji na temat roli kultury jako czynnika społecznej zmiany, wpływu kultury na rozwój społeczeństwa tolerancyjnego, otwartego, kreatywnego i innowacyjnego. Po trzecie, pokazanie roli organizacji pozarządowych. Wiąże się to z tym, że rok 2011 jest rokiem wolontariatu w UE, stąd pokazanie roli organizacji pozarządowych i wolontariatu w tworzeniu kultury jest bardzo ważne. I po czwarte, bliski związek z głównym priorytetem prezydencji polskiej, czyli Partnerstwo Wschodnie – w tym kontekście pokazanie roli kultury w realizacji zadań związanych z Partnerstwem, a także związków pomiędzy Polską a krajami Partnerstwa Wschodniego. To są cztery główne motywy, które przewijają się we wszystkich zadaniach realizowanych przez ministerstwo w ramach przygotowań i realizacji polskiej prezydencji.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#MonikaSmoleń">Minister kultury powierzył przygotowanie krajowego programu kulturalnego Narodowemu Instytutowi Audiowizualnemu, którego dyrektor, pan Michał Merczyński, jest tu dzisiaj z nami. Myślą przewodnią krajowego programu polskiej prezydencji, który będzie się odbywał pod hasłem „Uwaga na kulturę”, jest to, o czym już mówiłam, czyli kultura jako narzędzie zmiany społecznej, czyli pokazanie roli kultury w rozwoju. Na ten program będą się składały trzy rodzaje projektów. Po pierwsze, projekty specjalne, które przygotowywane są w związku z prezydencją. Wydarzenia te będą się odbywały w miastach, w których będą miały miejsce spotkania urzędników wysokiego szczebla, a więc w Sopocie, Wrocławiu, Krakowie, Poznaniu i Warszawie. Do tej grupy miast, które zostały wskazane przez MSZ, dodaliśmy Lublin, Białystok, Katowice i Krasnogrudę. Lublin, Białystok i Krasnogruda po to, aby pokazać wymiar Partnerstwa Wschodniego, o którym mówiłam.</u>
          <u xml:id="u-4.4" who="#MonikaSmoleń">Drugą grupą będą projekty rekomendowane przez radę programową ds. programu kulturalnego polskiej prezydencji, która została powołana w MKiDN. Będą to najróżnorodniejsze wydarzenia organizowane specjalnie w roku prezydencyjnym przez instytucje kultury, zarówno narodowe, jak samorządowe i pozarządowe. Wreszcie, do oficjalnego programu, który będziemy prezentować, zostały włączone najważniejsze wydarzenia cykliczne realizowane przez instytucje narodowe i samorządowe. Oczywiście, każde wydarzenie kulturalne, które będzie realizowane w okresie tego półrocza, będzie miało związek z prezydencją, ale te miasta i te wydarzenia, o których mówię, zostały włączone do oficjalnego programu kulturalnego polskiej prezydencji.</u>
          <u xml:id="u-4.5" who="#MonikaSmoleń">Program rozpoczynamy 30 czerwca w wigilię prezydencji, otwarciem Międzynarodowego Centrum Dialogu, otwarciem wyremontowanego dworku Miłosza w Krasnogrudzie. Otwarcie to będzie połączone z konferencją tzw. trzema agorami: filozofów, poetów i artystów, którzy będą dyskutować o współczesnej Europie, o międzykulturowości, o różnorodności kulturowej. Pewną inspiracją i kanwą tej dyskusji będzie książka Czesława Miłosza „Rodzinna Europa”.</u>
          <u xml:id="u-4.6" who="#MonikaSmoleń">Jak państwo widzicie, do dyskusji zostali zaproszeni wybitni poeci, artyści, ludzie kultury. Wymienię wśród nich profesora Zygmunta Baumana, Julię Hartwig czy Tomasa Venclovę, którzy w ramach tych trzech agor będą rozmawiać o rodzinnej Europie. Oczywiście jest to ważne w związku z tym, że 30 czerwca przypada setna rocznica urodzin Czesława Miłosza. Będzie to bardzo symboliczne powiązanie dwóch, ważnych dla nas dat.</u>
          <u xml:id="u-4.7" who="#MonikaSmoleń">Dzień 1 lipca to inauguracja prezydencji w Warszawie. Będzie się ona odbywała na czterech scenach. Scena główna na Placu Defilad, to będzie ta, na której chcemy zaprezentować koncert przeglądowy polskiej muzyki filmowej i jazzowej w aranżacji i wykonaniu zagranicznych gwiazd. Mamy już potwierdzenie, że zainteresowana transmisją jest Europejska Unia Nadawców EBU. Myślę, że to będzie ważny element. Ten koncert zakończy się wielkim pokazem pirotechnicznym.</u>
          <u xml:id="u-4.8" who="#MonikaSmoleń">Chcę zwrócić uwagę na trzy pozostałe sceny: eksperymentalną, etniczną i dziecięcą. Będą one działały w różnych częściach Warszawy i przez cały dzień będą tworzyć szczególny klimat inauguracji i przejęcia przez Polskę prezydencji.</u>
          <u xml:id="u-4.9" who="#MonikaSmoleń">Inauguracja dla najważniejszych gości – przedstawicieli Komisji Europejskiej – odbędzie się w Teatrze Wielkim. Będzie to premiera „Króla Rogera”. Cały dzień w Warszawie, w różnych miejscach będzie można oglądać internetowe transmisje tego wydarzenia.</u>
          <u xml:id="u-4.10" who="#MonikaSmoleń">W tym kontekście chcę powiedzieć o zadaniach, jakie będą realizowane w Kordegardzie, bo od 30 czerwca, czyli od inauguracji, do 31 grudnia będzie to miejsce, w którym będzie można znaleźć informacje o wszystkich wydarzeniach realizowanych w ramach polskiej prezydencji. Będzie tam można zobaczyć transmisje on-line większości wydarzeń kulturalnych, ze szczególnym uwzględnieniem Europejskiego Kongresu Kultura, wszystkie informacje o polskiej prezydencji i, jak już mówiłam, o najważniejszych wydarzeniach kulturalnych.</u>
          <u xml:id="u-4.11" who="#MonikaSmoleń">Specjalnym projektem jest Pawilon Artystyczny. MKiDN przeprowadziło konkurs na pawilon, który ma mieć taką przenośną, symboliczną formę. To również będzie centrum informacyjne o polskiej prezydencji. Myślę, że pewnym symbolicznym gestem jest fakt, że wygrał, aczkolwiek nie było to w żaden sposób ukartowane, duński architekt, a Danii będziemy przekazywać prowadzenie kolejnej prezydencji.</u>
          <u xml:id="u-4.12" who="#MonikaSmoleń">Jak powiedziałam, projekty cykliczne i te specjalne przygotowane przez instytucje, to będzie w sumie około tysiąca wydarzeń w ramach krajowego programu kulturalnego, realizowanych w różnych miastach. Co, według mnie, jest ważne i co warto podkreślić to to, że nie są to projekty przygotowywane tylko przez MKiDN, ale wspólnie z samorządami, w ramach porozumień, jakie zostały zawarte pomiędzy ministrem kultury, Narodowym Instytutem Audiowizualnym i samorządami poszczególnych miast. Są to projekty wspólne w kontekście przygotowań, realizacji, a także finansowania.</u>
          <u xml:id="u-4.13" who="#MonikaSmoleń">Rozpoczynamy w Sopocie. Tam odbędzie się cykl spotkań urzędników wysokiego szczebla. Jest tam proponowany szereg imprez pod hasłem „Otwarty Kurort Kultury”. Wydarzenia artystyczne będą realizowane w różnych częściach miasta. Mają angażować społeczności lokalne, artystów, mają pokazywać właśnie tę ideę, o której mówiłam, wpływu kultury na zmiany społeczne i na europejski wolontariat.</u>
          <u xml:id="u-4.14" who="#MonikaSmoleń">Szczególnym projektem, na który chcę zwrócić uwagę, będzie artystyczny szlak Artbus, który będzie poległ na prezentacji różnych wydarzeń artystycznych wzdłuż trasy autobusu i na ogromnej interakcji artystów, społeczności i tych, którzy będą chcieli w tych wydarzeniach uczestniczyć.</u>
          <u xml:id="u-4.15" who="#MonikaSmoleń">Białystok – podróż na wschód – to jest sierpień-wrzesień. Tu również cykl różnego rodzaju wydarzeń, począwszy od wystaw, przez konferencje, panele dyskusyjne, warsztaty, po koncerty muzyki eksperymentalnej, ale także prezentacje najnowszej sztuki z krajów Partnerstwa Wschodniego, między innymi Armenii, Azerbejdżanu, Ukrainy, ale także Białorusi i Mołdawii.</u>
          <u xml:id="u-4.16" who="#MonikaSmoleń">Katowice, lipiec-wrzesień, to działania, które będą realizowane pod wspólnym hasłem „Tymczasowa Akcja Kulturalna”, pokazujące różnego rodzaju projekty artystyczne, interdyscyplinarne z pogranicza architektury, designu i współczesnej muzyki, budowane wokół fenomenu śląskiej kultury, a także specjalna edycja OFF Festiwal w Katowicach, która będzie poświęcona polskiej prezydencji.</u>
          <u xml:id="u-4.17" who="#MonikaSmoleń">Najważniejsze wydarzenie: Wrocław – Europejski Kongres Kultur. To wydarzenie, z naszego punktu widzenia jest najważniejsze i bezprecedensowe, dlatego że to kongres, który ma połączyć część merytoryczną, czyli dyskusję artystów, naukowców, ludzi kultury, z ogromnym festiwalem społeczno-kulturalnym. Planujemy, że w dniach od 8 do 11 września we Wrocławiu spotka się ponad trzystu artystów, naukowców, filozofów, aktywistów, którzy będą rozmawiać na ważne dla kultury tematy. Zalążkiem dyskusji będzie, przygotowana specjalnie z tej okazji przez profesora Zygmunta Baumana książka, w której będzie on mówił o scenariuszach rozwoju kultury we współczesnej Europie. Kongres będzie się odbywał w Hali Stulecia i będzie się koncentrował wokół czterech tematów. Będzie spotkanie nieformalne ministrów kultury krajów UE, spotkania i dyskusje wokół najważniejszych wyzwań kultury, z jakimi styka się współczesna Europa, debaty w ramach inicjatywy A Soul for Europe – ważnej organizacji zrzeszającej nie tylko organizacje pozarządowe, ale też polityków. Myślę, że warto przypomnieć, że jednym z założycieli A Soul for Europe był profesor Geremek, który bardzo chciał, aby jedno ze spotkań odbyło się we Wrocławiu. I wreszcie, jak powiedziałam, festiwal społeczno-kulturalny, w ramach którego będziemy prezentować wszystkie sztuki i współczesne trendy, począwszy od Groupe F z ogromnym pokazem plenerowym. O wszystkim nie ma czasu dziś mówić, ale chcę powiedzieć, że została uruchomiona strona internetowa Europejskiego Kongresu Kultury, na której znajdują się szczegółowe informacje o panelach i konkretnych wydarzeniach, które w jego ramach planujemy zrealizować.</u>
          <u xml:id="u-4.18" who="#MonikaSmoleń">Kolejne miejsce to Lublin, wrzesień-październik. Oczywiście, jak Lublin to nacisk na Partnerstwo Wschodnie. Z jednej strony festiwal „Konfrontacje Teatralne”, ale także najstarsze pieśni Europy, ze szczególnym udziałem teatru „Gardzienice”.</u>
          <u xml:id="u-4.19" who="#MonikaSmoleń">Kraków – chce zwrócić uwagę na spotkanie IETM, czyli sieci zrzeszającej menadżerów sztuk wizualnych z całej Europy. W tym roku organizacja obchodzi swoje 30-lecie i po raz pierwszy spotka się w Polsce. Myślę, że to też ważny i symboliczny element. Oczywiście, odbędą się dyskusje o sztukach scenicznych, ale także krakowskie reminiscencje teatralne. Trochę później odbędzie się, myślę, że warto zwrócić uwagę na też ważny projekt, przygotowywany specjalnie w związku z polską prezydencją, „Pasja według Świętego Łukasza”, prapremiera działa Krzysztofa Pendereckiego w reżyserii Grzegorza Jarzyny.</u>
          <u xml:id="u-4.20" who="#MonikaSmoleń">Wydarzenia w Poznaniu koncentrują się wokół dwóch obszarów, czyli muzyki dawnej oraz projektów związanych z tańcem. To oczywiście Poznań Baroque, Festiwal Muzyki Dawnej i Old Music – New Dance, czyli projekt łączący środowiska tańca współczesnego i wykonawców muzyki dawnej.</u>
          <u xml:id="u-4.21" who="#MonikaSmoleń">To tyle, jeśli chodzi o najważniejsze wydarzenia. Chcę zwrócić uwagę, że tak układaliśmy program, aby każde miasto charakteryzował nacisk na inną dziedzinę sztuki, aby te projekty różniły się między sobą, ale jednocześnie tworzyły spójną całość.</u>
          <u xml:id="u-4.22" who="#MonikaSmoleń">W kwietniu planujemy ogłoszenie ogólnopolskiego konkursu na Gest polskiej prezydencji, a więc na taką akcję społeczną, która zintegruje społeczeństwo w określonej sprawie. Takimi gestami są w Polsce z całą pewnością Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy i Światełko do Nieba. W przypadku prezydencji austriackiej to było to, że wszyscy ludzie tego dnia, kiedy rozpoczynała się prezydencja austriacka, ubrali się na biało. To był gest manifestu i wspólnoty integrującej społeczeństwo w ramach określonego konkretnego działania.</u>
          <u xml:id="u-4.23" who="#MonikaSmoleń">Za koncepcję i realizację zagranicznego programu kulturalnego polskiej prezydencji odpowiada Instytut Adama Mickiewicza. Pan dyrektor Paweł Potoroczyn również jest dzisiaj z nami. Jak mówił pan minister Dowgielewicz, to największy od ponad 20 lat program promujący polską kulturę poza granicami. Organizowany będzie wspólnie przez Instytut Adama Mickiewicza, polskie instytuty kulturalne i ambasady. Program ten będzie realizowany ze szczególną intensywnością w dziesięciu stolicach, które zostały wybrane jako miejsca ważne ze względu na polską gospodarkę i interesy polityczne. Będą to: Bruksela, Berlin, Madryt, Paryż, Londyn, Moskwa, Mińsk, Kijów, Pekin i Tokio. W ramach wydarzeń, które będą realizowane od lipca do grudnia, w tych miejscach odbędzie się blisko 400 imprez, które będą prezentowane pod wspólnym hasłem I, CULTURE. Jak powiedziałam na początku, główną i spójną ideą, którą chcemy przez wydarzenia i w ramach tej kampanii promocyjnej pokazać, jest Polska jako kraj nowoczesny, unikatowy, kreatywne zagłębie Europy. Partnerami IAM są polskie placówki dyplomatyczne i organizacje lokalne. Myślę, że to bardzo ważne osiągnięcie Instytutu Adama Mickiewicza, które wypracowano w poprzednich sezonach, między innymi w Izraelu czy Wielkiej Brytanii. Kontynuowane jest ono w ramach polskiej prezydencji. Program przygotowywany jest wspólnie z instytucjami kultury i artystami z krajów, w których ma być prezentowany. Tym samym to nie jest tylko nasz polski program, jest on wspólny. To zapewnia większą szansę na jego sukces i dobrą promocję.</u>
          <u xml:id="u-4.24" who="#MonikaSmoleń">Ważnym elementem, o którym będę mówić później, są projekty wyłonione w ramach programu ministra „Polska Prezydencja 2011 – Promesa”, które będą dofinansowywać pozostałe wydarzenia.</u>
          <u xml:id="u-4.25" who="#MonikaSmoleń">Na zagraniczny program kulturalny składa się sześć podstawowych filarów. Mówię o tych sześciu filarach, dlatego że w zdecydowanej większości będą one realizowane we wszystkich dziesięciu stolicach, jako pewien stały komponent programu kulturalnego. Są to projekty koncentrujące się wokół wielkich postaci polskiej kultury: Karola Szymanowskiego, Stanisława Lema i Czesława Miłosza. Powiem o tym za chwilę. Dodatkowo unikatowy projekt I, CULTURE Orchestra, „Przewodnik do Polaków” i interaktywny, multimedialny projekt w przestrzeni publicznej I, CULTURE.</u>
          <u xml:id="u-4.26" who="#MonikaSmoleń">Karol Szymanowski to kontynuacja, w pewnym sensie oczywiście, programu Roku Chopinowskiego. Celem tego projektu jest zapewnienie trwałej obecności muzyki Karola Szymanowskiego, najwybitniejszego po Fryderyku Chopinie polskiego kompozytora w repertuarach światowych orkiestr i teatrów operowych. Dla nas ważne jest, że Instytut Adama Mickiewicza jest już po wielu konkretnych rozmowach, ma ustalone konkretne daty koncertów w najważniejszych salach koncertowych Europy, począwszy od La Monnaie w Brukseli, w której rozpoczynamy 9 i 10 września.</u>
          <u xml:id="u-4.27" who="#MonikaSmoleń">I, CULTURE Orchestra to, jak powiedziałam, przedsięwzięcie Instytutu Adama Mickiewicza, które polega na stworzeniu orkiestry młodych muzyków z Polski i krajów Partnerstwa Wschodniego. Zostali oni wybrani podczas przesłuchań. Zaplanowana jest trasa koncertowa w najlepszych salach muzycznych Europy. W każdym z tych koncertów znajdą się utwory Karola Szymanowskiego po to, aby podkreślić ten wcześniejszy projekt.</u>
          <u xml:id="u-4.28" who="#MonikaSmoleń">Planeta LEM to spektakl plenerowy Teatru Biura Podróży. Inspiracją do powstania tego przedstawienia stała się proza Stanisława Lema. Jest to pełna humoru, przenikliwa diagnoza współczesnego świata. Jego silną strona jest spektakularna, ruchoma scenografia, efekty świetlne i projekcje multimedialne. Będzie to wydarzenie, które połączy w sobie kilka elementów atrakcyjności dla widza.</u>
          <u xml:id="u-4.29" who="#MonikaSmoleń">Kolejny projekt: Czesław Miłosz Audiobook. Jest to przygotowanie audiobooku z wierszami Czesława Miłosza czytanymi w kilkunastu językach przez gwiazdy światowego filmu i teatru. Ważne jest, że Instytut Adama Mickiewicza prowadzi rozmowy na temat tego, aby w większości stolic audiobooki były wkładkami do dzienników albo magazynów literackich. Dodatkowo będą one dostępne również w formacie mp3, na stronach internetowych Instytutu Adama Mickiewicza, a także polskich placówek dyplomatycznych.</u>
          <u xml:id="u-4.30" who="#MonikaSmoleń">„Przewodnik do Polaków” to cykl filmów dokumentalnych realizowanych przez Instytut. Pierwszy z tych pięciu filmów, czyli „Beats of Fredom”, miał już swoją premierę i w ostatnim zestawieniu największych hitów kinowych znalazł się na piątym miejscu wśród wszystkich polskich produkcji filmowych, co pokazuje jego atrakcyjność i znaczenie.</u>
          <u xml:id="u-4.31" who="#MonikaSmoleń">Przygotowywane są kolejne cztery filmy – „Art of Freedem”, „Political Dress” i „Toys”, mówiące o zabawkach, o obyczajach Polaków – w reżyserii wybitnych, znanych albo i mniej znanych polskich reżyserów. Mówiłam już, że podczas prezydencji chcemy pokazać nie tylko uznanych polskich artystów, ale też promować młodych. Zwrócę uwagę na Bartka Konopkę, nominowanego za „Królika po berlińsku” do Oscara, który przygotowuje film o obyczajach Polaków.</u>
          <u xml:id="u-4.32" who="#MonikaSmoleń">I, CULTURE to projekt, wokół którego skoncentrował się program zagraniczny. To warsztat nowoczesnego rzemiosła. To jest projekt, który jest swego rodzaju akcją społeczną. W każdej stolicy ludzie będą mogli uszyć fragment puzzli, które w efekcie będzie się składało na napis I, CULTURE. Będziemy je składać, prezentować w internecie i pokazywać ten symboliczny wymiar polskiej prezydencji.</u>
          <u xml:id="u-4.33" who="#MonikaSmoleń">Jak powiedziałam, te sześć filarowych projektów będzie realizowane we wszystkich dziesięciu stolicach. Dodatkowo w każdej stolicy będą realizowane indywidualne projekty artystyczne wyłonione w programie ministra kultury „Promesa”. Tych projektów jest bardzo dużo, w sumie około czterystu, wspomnę tylko o kilku, żeby powiedzieć o ich bardzo szerokim zakresie. Na pierwszym slajdzie mamy przykład projektów realizowanych w przestrzeni publicznej w Brukseli, w miejscach takich jak Rondo Schumana czy plac przed Parlamentem Europejskim, szczególnie ważnych, symbolicznych, w których będziemy chcieli pokazać, że to Polska sprawuje prezydencję. Będzie również w Berlinie wystawa „Polska-Niemcy. 1000 lat sąsiedztwa”, w Brukseli wystawa Aliny Szapocznikow, w Londynie wystawa Wilhelma Sasnala, w Madrycie „Złoty czas Rzeczypospolitej” – to jest projekt Muzeum Narodowego, w Paryżu prapremiera opery „Madame Curie”, przygotowywanej przez Operę Bałtycką, w Kijowie chór kobiet, w Pekinie projekty w ramach festiwalu filmów animowanych, w Mińsku przegląd filmów polskich, w Moskwie festiwal „Polska kultura niezależna”, w Tokio „Polish Jazz Days”. Chciałabym zwrócić uwagę, że poza projektami, które są specjalnie przygotowywane i będą realizowane w związku z prezydencją, chcemy zadbać także o to, aby w tym półroczu polskie projekty były szczególnie mocno obecne na festiwalach cyklicznych, które będą się odbywały w różnych krajach, aby miały one polski profil.</u>
          <u xml:id="u-4.34" who="#MonikaSmoleń">To tyle, jeśli chodzi o promocyjny program kulturalny w Polsce i za granicą. Oczywiście, na program kulturalny składać się także będą zadania merytoryczne, które będzie prowadzić MKiDN w ramach prac trzech grup tematycznych. Pierwsza grupa to Komitet ds. Kultury. Priorytetem naczelnym będą kompetencje kulturowe, czyli wkład kultury i kreatywności w rozwój kapitału intelektualnego Europy. Jest to temat, który uzyskał dużą przychylność Komisji Europejskiej, wpisuje się on w agendę prac Komisji Europejskiej w grupie ds. kultury, pokazując wpływ kultury na rozwój społeczny.</u>
          <u xml:id="u-4.35" who="#MonikaSmoleń">Kolejnymi tematami, które będą kontynuacją prac prowadzonych na forum, to „Znak dziedzictwa europejskiego” i „Finansowanie kultury w kolejnej perspektywie finansowej”. Oczywiście pozostałe tematy, które będą wynikać z harmonogramu prac, to na pewno kwestie związane z przemysłami kulturalnymi, wolontariatem w kulturze, czy kolejną edycją programu „Kultura i Europa dla obywateli”.</u>
          <u xml:id="u-4.36" who="#MonikaSmoleń">W ramach drugiej grupy roboczej ds. audiowizualnych tematem autorskim proponowanym przez polską prezydencję będzie ochrona i dostęp do dziedzictwa audiowizualnego i filmowego oraz rozwój biblioteki cyfrowej Europeana. Chcemy doprowadzić zarówno do przyjęcia konkluzji, jak i do organizacji konferencji na temat digitalizacji archiwów w ramach głównej konferencji merytorycznej MKiDN. Drugi temat to cyfryzacja kin europejskich. Tutaj chcemy doprowadzić do wymiany poglądów w sprawie promowania cyfryzacji kina europejskiego i wyzwań, jakie stoją przed sektorem filmowym w erze digitalizacji.</u>
          <u xml:id="u-4.37" who="#MonikaSmoleń">Podobnie jak w pierwszej grupie, również tutaj tematem dyskusji będą kwestie związane z przyszłością programu „Media”.</u>
          <u xml:id="u-4.38" who="#MonikaSmoleń">Trzecia grupa, najtrudniejsza, jako że jej prace uzależnione są w dużej mierze od zadań, jakie postawi przed nami Komisja Europejska i od harmonogramu jej prac. To, co najprawdopodobniej pojawi się w trakcie prac naszej grupy, to kwestia dzieł osieroconych i podjęcia prac nad dyrektywą unijną, która obecnie jest przygotowywana, a dotyczy tej kwestii, a także podjęcie prac nad dyrektywą dotyczącą zbiorowego zarządzania prawami autorskimi i pokrewnymi. Ona również przygotowywana jest przez Komisję. Mamy ograniczoną możliwość wyboru, bo te prace zostaną podjęte zgodnie z harmonogramem narzuconym przez Komisję. Jak powiedziałam, jest to grupa najtrudniejsza i tych kilka punktów pokazuje, w obszarze jakich dyrektyw czy dokumentów prowadzone są obecnie prace w Komisji Europejskiej. Kwestia prawa autorskiego jest bardzo poważnie obciążona także na poziomie europejskim, stąd tak duże wyzwanie dla nas.</u>
          <u xml:id="u-4.39" who="#MonikaSmoleń">Ostatnia informacja to kalendarz wydarzeń merytorycznych i konferencji, które odbędą się podczas polskiej prezydencji. Niektóre z nich wynikają z kalendarza i są konferencjami obowiązkowymi, ale część z nich, jak Europejski Kongres Kultury czy konferencja tematyczna w lipcu w obszarze kultury, spraw audiowizualnych i praw autorskich, to nasz wkład w kalendarz prezydencyjny. To tyle. Bardzo dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#StanisławRakoczy">Dziękuję bardzo pani minister za przedstawienie ogromu planowanych przedsięwzięć. Oby się powiodły. Otwieram dyskusję. Jako pierwsza poprosiła o głos pani poseł Nelli Rokita-Arnold.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#NelliRokitaArnold">Dziękuję, panie przewodniczący. Pani minister, mówiła pani na początku o roli organizacji pozarządowych i o tym, że w jakiś sposób chcielibyście wykorzystać Rok Wolontariusza. Później już nic pani o tym nie mówiła. Czy mogłaby pani poświęcić tej tematyce kilka słów. Co zamierzacie zrobić?</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#NelliRokitaArnold">Drugie pytanie – według jakich kryteriów zostało wybranych dziesięć stolic świata? Brakuje mi wśród nich c na przykład Wilna, które jest związane z historią Polski. Chcę zapytać, dlaczego takie miasto jak Wilno nie dostało się do tych dziesięciu? Rozumiem, że nie ma Kopenhagi i nie ma Cypru, bo to są stolice krajów naszego trio, więc po co mielibyśmy promować się w krajach, z którymi i tak współpracujemy. Rozumiem, że to jest jakieś uzasadnienie, tak to sobie tłumaczę. Natomiast dziwię się, że nie ma Sztokholmu, bo Partnerstwo Wschodnie jest związane ze Szwedami. Dlaczego nie ma Sztokholmu? Nie mogę zrozumieć, według jakich kryteriów ten wybór był dokonywany.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#NelliRokitaArnold">Trzecie pytanie. Bardzo mi się spodobała myśl, którą pani wypowiedziała w sprawie kultury w związku z warsztatami nowoczesnego rzemiosła. Już nie pamiętam, gdzie to będzie, ale to jest świetny pomysł. Chciałabym prosić o kilka słów na temat tego, dlaczego takich spotkań, czy w ogóle tego tematu nie podejmujemy wewnątrz Polski? Czy na terenie Polski będą jakiekolwiek spotkania związane z tematyką nowoczesnego rzemiosła? Czy będą jakieś wydarzenia kulturalne z tym związane? Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#StanisławRakoczy">Dziękuję bardzo pani poseł. Proszę panią poseł Zalewską.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#AnnaZalewska">Dziękuję bardzo. Chcę poruszyć kilka kwestii szczegółowych. Nie ukrywam pozytywnego wrażenia co do wielości i różnorodności działań, ale na końcu zadam pytam pytanie dotyczące właśnie tego.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#AnnaZalewska">Cieszę się bardzo, że ktoś wpadł na pomysł, aby w okresie czerwca, lipca i sierpnia skumulować różnego rodzaju wydarzenia kulturalne w Sopocie, bo rzeczywiście trudno byłoby zapewnić frekwencję i zainteresowanie w okresie wakacyjnym w centrach kulturalnych w dużych miejscowościach. Jest to świetna okazja do wypromowania nie tylko Sopotu, ale również polskiego morza i wakacyjnego klimatu.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#AnnaZalewska">Teraz pytania. Pani minister podsumowując mówiła, czym ma się zakończyć nasza prezydencja w kwestii kultury. Chciałabym dopytać o grupę roboczą ds. prawa autorskiego – w którą stronę będziemy zmierzać, czy mamy już pomysły na określone przepisy? Bo, niestety, na swoim własnym podwórku nie potrafimy sobie z prawem autorskim poradzić. Myślę, że potrzebna będzie duża mobilizacja, żeby uporządkować sprawy w Polsce, jak również w całej Europie. Pytanie, czy te pomysły nie skończą się absolutnym przeregulowaniem, bo to jest, zdaje się, ostatnio kłopotem UE. Chodzi o takie sformułowanie prawa, że rzeczywiście nie będzie żadnego ruchu i będą wątpliwości co do jego zastosowania. Proszę o kilka słów, jeśli są już pomysły, w którą stronę te nasze przepisy będą zmierzać.</u>
          <u xml:id="u-8.3" who="#AnnaZalewska">Pani poseł Rokita pytała o stolice. Ja dopytam, czy państwo nie obawiają się Mińska i Tokio? Myślę, że ostatnie wydarzenia muszą w jakiś sposób weryfikować to, na ile uda się nam zagraniczna promocja w tych dwóch stolicach. Widzę bardzo ambitny plan, między innymi festiwal jazzowy w Tokio. Myślę, że Japonia w tym roku będzie żyła zupełnie innymi problemami, w tym również Tokio. A Mińsk? Już nie będę się rozwodzić na temat możliwości dojechania do Mińska, skoro kilku naszych ministrów i premier Buzek są na czarnej liście. Chciałabym wiedzieć, czy państwo wkalkulowali to w ryzyko? Czy mają rozwiązanie czy ewentualnie pomysł na wycofanie się i przeniesienie imprez gdzie indziej?</u>
          <u xml:id="u-8.4" who="#AnnaZalewska">Następne pytanie. Rzeczywiście jest tak, że podczas prezydencji szuka się wspólnego gestu, który będzie rozpoznawalny i będzie pokazywał wspólnotę. Moje pytanie jest takie, czy jednak nie powinniśmy wymyślić czegoś nowego? Skąd pomysł, żeby wykorzystać gesty już funkcjonujące? Czy to dlatego, że nie mamy pomysłu, czy nie mamy czasu, czy uważamy, że Światełko do Niebo czy Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy nadają się do tego, żeby je wypromować w UE?</u>
          <u xml:id="u-8.5" who="#AnnaZalewska">Następne pytanie dotyczy „Przewodnika do Polaków”. Jest to bardzo interesujące. Ale po wpadce z komiksem, jak również po czeskiej prezydencji i czeskim projekcie, w którym Polska została nagle i niespodziewanie przedstawiona jako kraj homofobiczny, mam pytanie, czy będzie szansa obejrzenia tych projektów przed prezydencją? Bo jak słyszę, że będzie mowa o obyczajach Polaków, to wiem, że można różnie patrzeć na te obyczaje, różnie je prezentować. Stąd bardzo precyzyjne pytanie, które z tych filmów są gotowe? Pewnie nie wszystkie są. Czy planujemy, może nie dla cenzury, ale wzajemnej dyscypliny i odpowiedzialności za to, żeby nie było wpadki podczas prezydencji, wspólne ich obejrzenie. Mamy tutaj wybitnego organizatora wspólnych projekcji, za co oczywiście bardzo dziękuję. Może właśnie w takiej formule, dwie komisje – Komisja do Spraw Unii Europejskiej i Komisja Kultury i Środków Przekazu, mogły przed wakacjami obejrzeć te filmy.</u>
          <u xml:id="u-8.6" who="#AnnaZalewska">Ostatnie pytanie, myślę, że trudniejsze – ile to kosztuje?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#StanisławRakoczy">To jest rzecz bezcenna. Pan poseł Wojciechowski, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#JanuszWojciechowski">Dziękuję bardzo. Krótko. Po pierwsze, wyrażam uznanie dla tak bogatego programu, który jest przygotowany na prezydencję. To chyba dobrze. Chcę natomiast zapytać, bo może coś uszło mojej uwadze: Polska jest jednak krajem rolniczym i wiejskim – jednym z najbardziej wiejskich krajów UE, z uwagi na bardzo duży odsetek ludzi mieszkających na wsi. Na ile promocja kultury polskiej wsi, która jest ważną częścią kultury polskiej, jest uwzględniona w tym programie? Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#StanisławRakoczy">Dziękuję bardzo. Bardzo proszę pana posła Sławeckiego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#TadeuszSławecki">Bardzo dziękuję. Wyjątkowo zgadzam się z moim przedmówcą, posłem Wojciechowskim, nie dlatego, że kiedyś byliśmy kolegami partyjnymi. Pani minister, bardzo się cieszę, że Lublin został umieszczony na tej mapie, ale w Lublinie oprócz tego programu, który został zaproponowany, przypomnę, że jest jeszcze Leszek Mądzik, KUL, Performance. Warto również zauważyć na Lubelszczyźnie kilka ciekawych festiwali. Po pierwsze, Festiwal Trzech Kultur we Włodawie. Możemy pokazać Europie, że tam przez wiele lat żyły w symbiozie kultury prawosławna, katolicka i żydowska. Tam niedaleko są nawet cmentarze tatarskie. Warto ten festiwal wykorzystać. Festiwal „Dwa Brzegi”, wspaniały festiwal filmowy w Janowcu i Kazimierzu. Jest również, o czym mówiłem na początku, jedyny w Polsce festiwal kapel i śpiewaków ludowych w Kazimierzu. To jest coś, na co przyjeżdżają turyści nie tylko z europy, ale z całego świata.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#TadeuszSławecki">Przy okazji chcę zauważyć, że w Lublinie odbywa się jedyny w swoim rodzaju światowy festiwal młodych skrzypków imienia Karola Lipińskiego i Henryka Wieniawskiego. Na ten temat będę mówił do znudzenia, tym bardziej że w tym roku przypada 150 rocznica śmierci Karola Józefa Lipińskiego, najwybitniejszego wirtuoza skrzypiec wszech czasów i kompozytora epoki przedchopinowskiej.</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#TadeuszSławecki">Dlatego też chcę zadać pytanie, czym się kierowano przy wyborze Szymanowskiego, którego oczywiście lubię, cenię i szanuję – mam na myśli jego twórczość, oczywiście – a nie na przykład Kilara, Góreckiego, czy innych znanych polskich kompozytorów? Jaki był klucz doboru tych postaci?</u>
          <u xml:id="u-12.3" who="#TadeuszSławecki">Następna sprawa, chciałbym wyrazić zdanie odrębne niż pani poseł Zalewska, odnośnie do Mińska. Pani poseł, to nie jest tak, że jak się przekroczy granicę w Brześciu, to stoją z pałką i od razu kogoś biją. Jeśli chodzi o współpracę kulturalną z Białorusią, to ten naród jej łaknie. Uważam, że jak najbardziej trzeba do tego dążyć. Zacieśnienie współpracy politycznej jest w tej chwili niemożliwe, ale jeśli mamy mówić o Partnerstwie Wschodnim, jeśli podpisaliśmy i ratyfikowaliśmy umowę o małym ruchu granicznym, to aż się prosi, żeby elementy polskiej kultury właśnie tam zostały zaprezentowane. Zaręczam pani, że będzie to zrobione z wielką klasą i pompą. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#StanisławRakoczy">Dziękuję bardzo panu posłowi. Bardzo proszę pana przewodniczącego Fedorowicza.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#JerzyFeliksFedorowicz">Dziękuję pani poseł za wywołanie do tablicy. Chcę powiedzieć, że takiego programu promocyjnego polskiej kultury nie widziałem, odkąd żyję na tym świecie. Jest to bardzo imponujące. Chcę również przypomnieć, że kultura nie znosi demokracji, w związku z tym wybór, który został dokonany przez zawodowców, musimy przyjąć, czasami z bólem, ale może na skutek tego spotkania coś zostanie zmienione. Nie bardzo w to, co prawda, wierzę, ale cieszę się, że jest w ogóle debata na ten temat. W świetle tego, co ostatnio czytamy, że polska kultura ma się nie najlepiej, ten program wygląda imponująco.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#JerzyFeliksFedorowicz">Żeby nie być tylko od komentowania, chcę zapytać panią minister, czy rzeczywiście jesteście w stanie wypromować ten program na takim poziomie, żeby Europa i świat się o tym dowiedzieli? Czy jesteście do tego przygotowani? Bo albo tego nie usłyszałem, albo to nie padło w pani wystąpieniu. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#StanisławRakoczy">Dziękuję bardzo. Więcej chętnych do dyskusji nie widzę. Bardzo proszę panią minister o udzielenie odpowiedzi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#MonikaSmoleń">Spróbuję się odnieść do części pytań, a na pozostałe poproszę o odpowiedź panów dyrektorów. Zaczynając od organizacji pozarządowych, w swojej prezentacji mówiłam o tym, jakie zadania w ramach promocji organizacji pozarządowych i wolontariatu zamierza podjąć MKiDN. Jednak głównym koordynatorem Roku Wolontariatu UE jest Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej oraz Ministerstwo Edukacji Narodowej. Z zadań, które my chcemy podjąć, pokazując rolę i wagę organizacji pozarządowych, to, po pierwsze, pokazanie roli organizacji pozarządowych w kształtowaniu kultury. Będzie to zarówno tematem konferencji lipcowej MKiDN, jak i jednym z tematów poruszonych podczas Europejskiego Kongresu Kultury. Po drugie, w ramach Europejskiego Kongresu Kultury do wielu działań artystycznych, które będą miały miejsce, zostały zaproszone organizacje pozarządowe po to, aby pokazały swoją siłę. Po trzecie, zaproszenie organizacji A Soul for Europe, która jest organizacją pozarządową, sieciową, także ma pokazać rolę i siłę organizacji pozarządowych w wypracowywaniu dobrych rozwiązań dla kultury na poziomie nie tylko polskim, ale europejskim. I wreszcie, w zasadzie we wszystkich wydarzeniach, o których mówiłam, partnerami są organizacje pozarządowe. Udział non-governmental organization – NGO, czyli organizacji pozarządowych, jest na różnym poziomie, począwszy od dyskusji merytorycznych podczas konferencji i spotkań, po bezpośredni ich udział w przygotowywaniu programu kulturalnego i jego realizacji. Natomiast te działania, które są działaniami systemowymi, ogólnopolskimi, koordynowane są przez MPiPS jako ministerstwo zajmujące się Rokiem Wolontariatu w Polsce.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#MonikaSmoleń">Jeśli chodzi o stolice świata, to poproszę później pana ministra Dowgielewicza o wyjaśnienie, ponieważ wybór dziesięciu stolic, o których mówiłam, był wyborem podjętym przez Komitet Spraw Europejskich. Nie jest to decyzja MKiDN, tylko rządu, podjęta po analizie interesów politycznych, gospodarczych i promocyjnych, jakie mamy. Powiem tylko tyle, że dyskusja była trudna i długa, ponieważ tych miejsc, w których chcielibyśmy promować kulturę i nie tylko kulturę, jest bardzo wiele, ale szczupłość i ograniczoność budżetu zmusiła nas do pewnych cięć. Zadaliśmy sobie pytanie – ilość czy jakość? Zapadła decyzja, że lepiej, aby ten program był w kilku miejscach, ale skoncentrowany i widoczny, niż w wielu bardzo rozproszony. Podkreślam, że nie jest tak, że działania kulturalne będą tylko w tych miejscach, o których mówiłam, dlatego że placówki polskie, ambasady, instytuty kulturalne realizują swoje statutowe i obowiązkowe działania związane z promocją w ramach budżetu i w ramach swoich kompetencji. Te działania będą się odbywać na całym świecie, tylko będą miały mniejszą intensywność niż w tych stolicach, o których mówiłam.</u>
          <u xml:id="u-16.2" who="#MonikaSmoleń">Kwestie nowoczesnego rzemiosła, o które pani poseł pytała, są ważne w dyskusjach o przemysłach kultury i przemysłach kreatywnych, przede wszystkim w ramach programu zagranicznego warsztaty I, CULTURE, czyli dziesięć stolic. Jeśli natomiast chodzi o Polskę, to w tych miastach, o których mówiłam, np. w Katowicach w ramach akcji „Teraz kultura” będą pokazywane projekty nowoczesnego rzemiosła, designu i kreatywności.</u>
          <u xml:id="u-16.3" who="#MonikaSmoleń">Jeżeli chodzi o Gest, o którym mówiłam, to może się wyraziłam niewystarczająco jasno, ale podałam te przykłady jako pewne ilustracje tego, co rozumiemy przez Gest. Natomiast w kwietniu Narodowy Instytut Audiowizualny ogłasza ogólnopolski konkurs na Gest. Mamy nadzieję na dużą kreatywność polskiego społeczeństwa w zgłaszaniu projektów, z których jeden zostanie wybrany jako ten, wokół którego wszyscy się zjednoczymy.</u>
          <u xml:id="u-16.4" who="#MonikaSmoleń">Kwestia budżetu. Odpowiedź jest o tyle trudna, że na budżet składa się wiele elementów. Po pierwsze, zagwarantowane zostały środki w ramach wieloletniego programu rządowego związanego z prezydencją i to jest 12.600 tys. zł. Po drugie, są to środki, które są środkami ministra kultury i dziedzictwa narodowego, są też środki w budżetach: Narodowego Instytutu Audiowizualnego i Instytutu Adama Mickiewicza. W przypadku NIA jest to ponad 17 mln, a w przypadku budżetu IAM około 30 mln zł. Dodatkowo są środki samorządowe, bo miasta, które wchodzą do programu na podstawie podpisanych porozumień pomiędzy ministrem kultury a Narodowym Instytutem Audiowizualnym, dołączają do wspólnego finansowania. Oczywiście prowadzimy też rozmowy ze sponsorami. Kilku z tych, którzy chcą się angażować w polską prezydencję w ramach programu kulturalnego, potwierdziło już przeznaczenie środków na ten cel. Jest wreszcie program ministra kultury i dziedzictwa narodowego „Promesa”, który został rozstrzygnięty. Jego budżet to 20 mln zł, które zostały rozdysponowane w trybie konkursowym na projekty, które zostały nadesłane do ministra kultury i dziedzictwa narodowego i ocenione przez specjalną komisję.</u>
          <u xml:id="u-16.5" who="#MonikaSmoleń">Może pan dyrektor Merczyński powie później szczegółowiej o Lublinie, bo padły konkretne pytania. Dzisiaj z braku czasu podawałam tylko przykłady projektów, które będą realizowane w poszczególnych miastach, natomiast tych wydarzeń będzie dużo więcej. W programie krajowym jest około tysiąca wydarzeń, które zamierzamy do niego włączyć. Jest też tak, że instytucje mogły się starać o patronat polskiej prezydencji w MSZ. Taki patronat i pozwolenie na używanie logo polskiej prezydencji, jest przyznawane przez specjalną komisję, która ocenia projekty. Zarówno w przypadku Lublina, jak i innych miast, to nie są tylko te projekty, o których mówiłam, tylko cały szereg projektów włączonych do programu. Myślę, że cecha charakterystyczna jest to, że spotkania urzędników wysokiego szczebla będą się odbywać sukcesywnie w konkretnych miesiącach w każdym z miast. Najważniejszy wymiar będą mieć te wydarzenia, które będą się odbywały akurat w tym miesiącu, w którym takie spotkanie będzie w danym mieście. Np. w Sopocie jest to lipiec-sierpień, wtedy te wydarzenia będą mieć szczególnie duże znaczenie promocyjne.</u>
          <u xml:id="u-16.6" who="#MonikaSmoleń">Jeżeli chodzi o odpowiedź na pytania dotyczące Mińska i Tokio oraz kwestię „Przewodnika do Polaków”, to o odpowiedź proszę pana dyrektora Potoroczyna. Powiem tylko, że Mińsk i Tokio znalazły się na liście dziesięciu wybranych stolic już półtora roku temu, jako te stolice, w których dostaliśmy niejako „zadanie” programowania polskiej prezydencji. Sytuacja, zwłaszcza jeśli chodzi o Tokio, zmieniła się w ostatnich dniach, a w Mińsku w ogóle jest bardzo dynamiczna sytuacja. Pan dyrektor Potoroczyn ma najświeższe informacje i odniesie się do tego.</u>
          <u xml:id="u-16.7" who="#MonikaSmoleń">Jeśli chodzi o promocję, to ja oczywiście dzisiaj o niej nie mówiłam, ale w przypadku zagranicznego programu kulturalnego bardzo nad tym pracujemy, bo wiemy, że promocja jest kluczem sukcesu. W przypadku krajowego programu kulturalnego została już wybrana, w ramach przetargu, firma, która zajmie się kampanią promocyjną i medialną. Podobnie jest, jeśli chodzi o program zagraniczny, bo te kwestie są szczególnie ważne.</u>
          <u xml:id="u-16.8" who="#MonikaSmoleń">Jeśli można, to pan dyrektor Potoroczyn powiedziałby teraz konkretnie o Mińsku i Tokio oraz o „Przewodniku do Polaków”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PawełPotoroczyn">Jak powiedziała pani minister, sytuacja jest bardzo dynamiczna. Niedawno Mińsk odwołał nasz festiwal muzyki rockowej. Odpowiadając na pytanie, za każdym razem, dopuszczając taką hipotezę, mamy przygotowany plan B. Nie jest tak, że zmarnotrawimy gdziekolwiek jakieś pieniądze. Jest też do pewnego stopnia obiekcja polskich twórców, którzy mieli pojechać na Białoruś ze swoimi projektami. Dotyczyła ona tego, czy przypadkiem nie będzie to wspieranie reżimu. Tłumaczymy im przy pomocy naszych białoruskich przyjaciół, białoruskich NGO, że oni właśnie tego oczekują. Pan poseł bardzo słusznie to zauważył.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#PawełPotoroczyn">Jeżeli chodzi o Tokio, to tu sytuacja tez jest dynamiczna. Chciałbym się odwołać do przykładu z września 2001 roku, kiedy do Nowego Jorku mało kto ze świata chciał polecieć. Chcę państwu przypomnieć, że 10 listopada Sinfonia Varsovia zagrała w Carnegie Hall. To była pierwsza orkiestra ze świata, która dotarła do Nowego Jorku po zamachach 11 września. My nic nie odwołujemy. Czekamy, aby nasi japońscy partnerzy nam powiedzieli, czy z ich punktu widzenia, ze względów ekonomicznych tak naprawdę, te projekty się nie załamią. Jako regułę przyjęliśmy, że wszystkie projekty, które przedstawiamy w świecie, tam gdzie to jest możliwe, finansujemy solidarnie pół na pół. Nic nie odwołujemy, czekamy na odpowiedź Japończyków, czy są w stanie dotrzymać naszego programu. Będziemy na bieżąco informować resort, a jeżeli będzie taka potrzeba, to również państwa.</u>
          <u xml:id="u-17.2" who="#PawełPotoroczyn">Jeśli chodzi o „Przewodnik do Polaków”, myślę, że filmem „Beats of Freedom”, czyli jak obalić reżim totalitarny przy użyciu wzmacniacza domowej roboty, dowiedliśmy, że potrafimy zrobić nie tylko dobry dokument, który ludzie chcą zobaczyć – i to nie tylko w Polsce, bo zbieramy kolejne nagrody na festiwalach – ale również potrafimy go zrobić odpowiedzialnie i z pewnym wdziękiem. Cały ten cykl to nie jest coś, co mogłoby obrażać wrażliwość. Mam taką nadzieję.</u>
          <u xml:id="u-17.3" who="#PawełPotoroczyn">Serdecznie zapraszamy na kolaudację obie komisje, wszystkich państwa posłów. Myślę, że najlepiej byłoby, gdybyśmy zaprosili państwa na premiery tych filmów, które się odbędą podczas festiwalu Transatlantyk w Poznaniu w sierpniu tego roku. Trzy z tych filmów będą miały premierę na tym festiwalu. „Art of Freedom”, który mimo tego tytułu nie jest wcale filmem o sztuce, tylko o sztuce wolności, czyli o dwóch dekadach polskiego himalaizmu, kiedy nasi himalaiści, z kraju bez twardej waluty i bez paszportów, przez dwie dekady rządzili w najwyższych górach świata. To jest „Art of Freedom”.</u>
          <u xml:id="u-17.4" who="#PawełPotoroczyn">Kończymy filmy o zabawkach i o modzie, jako formie oporu, formie niezgody na brzydotę systemu – ortalion, gumofilce czy berecik z antenką. O tym jest ten film. Serdecznie państwa zapraszam na Transatlantyk do Poznania, bo kolaudacja w tym gronie byłaby technicznie dosyć skomplikowana.</u>
          <u xml:id="u-17.5" who="#PawełPotoroczyn">Jeszcze dwa pytania: dlaczego Szymanowski, a pan poseł Fedorowicz pytał o komunikację. Może powiem o komunikacji. Panie pośle, Instytut Adama Mickiewicza rozpoznaje się jako agencję komunikacyjną. To nie jest tylko promocja i tylko kultura. Kulturę rozumiemy dzisiaj bardzo szeroko, na przykład obejmujemy tym terminem również niektóre dyscypliny sportu. Szacujemy, że przeciętnie w budżecie każdej naszej prezentacji 20–30% jest dedykowane właśnie komunikacji. To jest racjonalna kwota. Właśnie dlatego, że można wyprodukować najlepszy show i nikt się o nim nigdy nie dowie, jeśli zabraknie pieniędzy na komunikację. Przeznaczamy minimum 20%, a są projekty, że to jest nawet więcej niż 30%.</u>
          <u xml:id="u-17.6" who="#PawełPotoroczyn">Dlaczego Szymanowski? Nie tylko dlatego, że to jest drugi po Chopinie polski kompozytor, ale dlatego że – muszę to powiedzieć w tym gronie zupełnie otwarcie, jako ciemny polski nacjonalista – jak widzę Smetanę i Janáčka w repertuarach wszystkich wielkich sal koncertowych świata, jak widzę w repertuarach wszystkich wielkich orkiestr czy wszystkich wielkich solistów Smetanę i Janáčka, to wydaje mi się, że Szymanowski naprawdę nie jest gorszym kompozytorem. To jest historyczna szansa, żeby go wprowadzić raz na zawsze do repertuaru wielkich orkiestr i wielkich sal koncertowych.</u>
          <u xml:id="u-17.7" who="#PawełPotoroczyn">Dlaczego Szymanowski, jest jeszcze jedna odpowiedź. Dlatego, że to nie jest tak, że promujemy Szymanowskiego. Stwarzamy szansę młodym polskim solistom – instrumentalistom, śpiewakom, dyrygentom, całym zespołom, na pewną ekspozycję ich dorobku, ich talentu, ich kreatywności i Szymanowski jest do tego fantastycznym wehikułem, ponieważ stawia dosyć poważne wymagania wykonawcze. Jednocześnie okazuje się, że jeśli jest dobrze wykonany, to publiczność szaleje. Niedawno widzieliśmy na festiwalu, że choć publiczność przyszła na Szostakowicza, to oklaski na stojąco zebrał dopiero Szymanowski. Ten rynek ma pewne cechy konkurencji, dzięki Szymanowskiemu możemy zyskać przewagę konkurencyjną. Dziękuję bardzo za uwagę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#StanisławRakoczy">Dziękuję bardzo. Pani minister, czy jeszcze ktoś, czy to już wszystko? Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#MichałMerczyński">Odpowiem dosyć szczegółowo na pytanie pana posła dotyczące Lublina. Sytuacja wygląda tak, że oprócz tego, o czym wspomniała pani minister, jest specjalna prezentacja scen lubelskich. To się wiąże z 40-leciem teatru Provisorium. Cały ten, bardzo silny ośrodek teatru niezależnego będzie reprezentowany przez Leszka Mądzika, „Gardzienice”, Provisorium i wszystkie te zespoły, które znamy z Lublina. Natomiast takie festiwale, jak na przykład we Włodawie czy „Dwa Brzegi”, to są projekty, które nie odbywają się w tym czasie, kiedy koncentrujemy nasze działania w Lublinie, ale o ile pamiętam, to obydwa, a na pewno „Dwa Brzegi”, otrzymały tytuł do posługiwania się logo polskiej prezydencji, czyli rodzaj patronatu.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#MichałMerczyński">Chcę się krótko odnieść do kwestii wolontariatu i udziału organizacji pozarządowych. Właściwie we wszystkich elementach programu w miastach w Polsce współpracujemy z organizacjami samorządowymi, a Europejski Kongres Kultury jest tak skonstruowany, że właściwie już w tej chwili jest tworzony wspólnie z najważniejszymi graczami, jeśli chodzi o organizacje pozarządowe, zarówno w Polsce, jak i za granicą. Dzisiaj, jeśli wejdą państwo na naszą stronę promującą Europejski Kongres Kultury, to zobaczą tam państwo aktywność zarówno Europejskiej Fundacji Kultury, jak i małych ośrodków organizacji pozarządowych spod Krosna czy Zakopanego. Ta skala rozciąga się od organizacji najbardziej znanych, sieciowych, jak ITEM, o którym pani minister wspominała, czy A Soul for Europe, które będą reprezentowane we Wrocławiu oraz w innych miastach, aż po organizacje pozarządowe z małych ośrodków wiejskich, które też często pojawiają się w naszych programach.</u>
          <u xml:id="u-19.2" who="#MichałMerczyński">Ostatnie zdanie, jeśli chodzi o promocję. W związku z tym, że logo będzie ujawnione w połowie maja, planujemy kampanię reklamową pod hasłem „Uwaga na kulturę” dopiero w drugiej połowie maja. Następna jej faza będzie tuż przed Europejskim Kongresem Kultury. Udział Telewizji Polskiej i Polskiego Radia w prezentacjach i relacjach ze wszystkich wydarzeń, zarówno z Kongresu Kultury, jak i ze wszystkich ośrodków, w których będą się odbywały wydarzenia kulturalne polskiej prezydencji, jest już potwierdzony we wszystkich najważniejszych kanałach, czyli Jedynce, Dwójce, jak również w TVP Kultura, który jest naturalnym pasem transmisyjnym dla nas. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#MonikaSmoleń">Jeszcze została nam odpowiedź na pytanie dotyczące praw autorskich. Proszę o to pana dyrektora Skoczka.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#DominikSkoczek">Króciutko odnośnie do praw autorskich i dyrektyw, które Komisja Europejska szykuje. Nie jest do końca tak, że możemy pewne rzeczy zaproponować i zainicjować. Inicjatywę ustawodawczą w tym zakresie posiada Komisja Europejska. To ona szykuje dwie bardzo ważne dyrektywy w obszarze kultury. Pierwsza dotyczy dzieł osieroconych. Chodzi o to, aby ponownie wprowadzić do obiegu kultury dzieła, do których prawa autorskie nie wygasły, ale nie można ustalić ich właścicieli lub są oni znani, ale nie można się z nimi skomunikować celem uzyskania zezwolenia na korzystanie z tych praw. Ta dyrektywa miała zostać opublikowana już w ubiegłym roku w listopadzie, jednak złożoność materii i problemy w łonie samej Komisji, brak porozumienia co do jej kształtu i zakresu spowodowały, że terminy są przesuwane o kolejne miesiące, również w tym roku. Przede wszystkim problemem jest to, jakie kategorie dzieł ta dyrektywa ma objąć. Spór dotyczy tego, czy mają to być tylko dzieła literackie, czy również dzieła audiowizualne i filmowe. Minister kultury i dziedzictwa narodowego stoi na stanowisku, że zakres regulacji powinien dotyczyć wszystkich kategorii dzieł, włączając w to również dzieła filmowe, muzyczne, fotograficzne i plastyczne.</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#DominikSkoczek">Jeżeli chodzi o drugą dyrektywę, dotyczącą zbiorowego zarządzania prawami autorskimi, to Komisja Kultury i Środków Przekazu doskonale zdaje sobie sprawę z tego, jaki to jest problem. W ubiegłych latach pracowaliśmy przez ponad rok nad nowelizacją przepisów krajowych w tym zakresie. Można powiedzieć, że jesteśmy bardzo dobrze przygotowani do dyskusji. Z tym, że ponownie w łonie samej Komisji, czyli jeszcze przed dyskusją w Radzie i w PE, brak porozumienia co do kształtu. Ścierają się dwie koncepcje: jedni chcą, żeby była to dyrektywa poświęcona wyłącznie licencjonowaniu dzieł on-line w środowisku cyfrowym, bo nie ma dzisiaj zbudowanego systemu transgranicznego obrotu prawami autorskimi, drudzy idą dalej i chcą, żeby również objąć w sposób ramowy samą strukturę funkcjonowania organizacji zbiorowego zarządzania, typu polski ZAiKS czy Stowarzyszenie Filmowców Polskich.</u>
          <u xml:id="u-21.2" who="#DominikSkoczek">Reasumując, zakres naszego uczestnictwa i naszej inicjatywy będzie uzależniony od przedłożenia projektu przez Komisję Europejską. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#StanisławRakoczy">Dziękuję bardzo. Pani poseł, krótkie pytanie, a nie polemika. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#AnnaZalewska">Dziękuję, panie przewodniczący. Wyobrażenie o uczestnictwie w takiej liczbie doznań kulturalnych nie może się ograniczać do lakonicznych szybkich pytań i odpowiedzi. Proszę pozwolić nam delektować się samym wyobrażeniem. To też jest praca, panie pośle, i duża odpowiedzialność.</u>
          <u xml:id="u-23.1" who="#AnnaZalewska">Cieszę się z odpowiedzi dotyczącej prawa autorskiego. To znaczy nie cieszę się, bo myślałam, że mamy ambicję, aby jednak był jakiś rys absolutnie polski, aby mówiono, że jest tak, jak zostało zaproponowane przez stronę polską.</u>
          <u xml:id="u-23.2" who="#AnnaZalewska">Doprecyzowując, jeśli chodzi o Mińsk, przykro mi bardzo, ale nie przyjmuję takiej odpowiedzi. Mamy kwiecień. Nie jest tak, że można w ciągu miesiąca przenieść imprezę z jednego miejsca w drugie, w związku z tym chciałabym usłyszeć, co to znaczy plan B. Bo żeby coś przenieść, to trzeba to zorganizować w innym miejscu, wypromować, poinformować, że zostanie to przeniesione. Jesteśmy na trzy miesiące przed objęciem prezydencji i już nie mamy za dużo czasu na to, żeby się zastanawiać, co będzie na miesiąc przed imprezą. Uważam, że na tym powinna polegać nasza odpowiedzialność.</u>
          <u xml:id="u-23.3" who="#AnnaZalewska">W jednej kwestii jednak poproszę o odpowiedź na piśmie. Przepraszam, niemożliwe jest, żebyśmy za 80 mln zł zrobili tego rodzaju imprezę. Dodałam to sobie. Ponieważ mamy już kwiecień, to prawdopodobnie są już podpisane umowy, są kosztorysy, jest to skalkulowane bardzo szczegółowo, bo nie wyobrażam sobie, żeby było inaczej, żeby to było tylko z grubsza oszacowane. Za chwilę przecież trzeba będzie za to zapłacić. W związku z tym bardzo proszę o odpowiedź na piśmie. Taką zbiorówkę, jakie wydarzenia kulturalne ile będą kosztować. Oczywiście, jeśli są już umowy ze sponsorami – strzelam: samochody – to tylko informacja.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#MikołajDowgielewicz">Samochody nie mają nic do tego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#AnnaZalewska">Ale to był przykład zupełnie spod palca. Dziwię się, że pan minister zareagował.</u>
          <u xml:id="u-25.1" who="#AnnaZalewska">Ostatnia kwestia, na którą chcę zwrócić uwagę, bo chwaląc Sopot zapomniałam zapytać o rozwiązania logistyczne. Zaczynamy – powtarzam, że to jest świetny pomysł – w lipcu. Wówczas jest największa młodzieżowa impreza kulturalna, a może nawet nie młodzieżowa, bo sama na tym będę, Open’er. To są setki tysięcy ludzi. Jak logistycznie jesteśmy w stanie zadbać, np. o bazę lokalową. Tylko tyle.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#StanisławRakoczy">Dziękuję bardzo. Rozumiem, że odpowiedzi będą na piśmie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#AnnaZalewska">Nie. Tylko w sprawie kosztów na piśmie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#JerzyFeliksFedorowicz">W sprawie Mińska może ja odpowiem. Będzie mi łatwiej niż ministrowi. Przecież mamy dyplomację. Kultura jednak przełamuje granice. Proszę, żeby pani poseł się nie denerwowała. Oczywiście nie biorę tego na siebie, ale naprawdę są pewne rzeczy, zwłaszcza w tej dziedzinie, które są poza sporem politycznym, nawet takim ostrym. Oczywiście mówię to w moim imieniu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#AnnaZalewska">Panie pośle, ale czasami jest problem z wizą. Z przekroczeniem granicy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#StanisławRakoczy">Pani poseł, końcówka dyskusji w kuluarach. Bardzo proszę, pani minister.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#MonikaSmoleń">Proszę pana dyrektora Potoroczyna w sprawie Mińska. Odpowiedź na pytanie dotyczące budżetu oczywiście dostarczymy na piśmie jak najszybciej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#NelliRokitaArnold">Przepraszam, ale nie było odpowiedzi na pytanie dotyczące wsi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#StanisławRakoczy">Ja słyszałem odpowiedź, pani poseł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#NelliRokitaArnold">Tak? Była?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#StanisławRakoczy">Tak. Pani poseł żartowała w tym czasie z posłem Sławeckim. Rozumiem, że to jest koniec pytań. Proszę, pan dyrektor Potoroczyn.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#PawełPotoroczyn">W sprawie Mińska muszę się odwołać do przykładu pewnej sprawności wbudowanej w Instytut Adama Mickiewicza, w kulturę naszej operacji. Kiedy w czasie Roku Polskiego w Izraelu w Akko odwołano nam spektakl plenerowy polsko-izraelskiej produkcji, moja koleżanka, ówczesna koordynator tego projektu, Katarzyna Wielga, w ciągu dwóch godzin przeniosła cały spektakl z Akko na dziedziniec opery w Tel Awiwie. Mało tego, znalazła sześciotysięczną publiczność na trzy kolejne wieczory. Myślę, że organizacyjnie instytut jest do tego przygotowany. Gdybym miał to zilustrować najprościej – jeżeli odwołają nam spektakl teatralny w Mińsku, to go bardzo chętnie zagramy na Gogol Fest w Kijowie, bo Ukraińcy są bardzo chętni, żeby go przyjąć. Podobnie, jeśli nam odwołają koncert I, CULTURE Orchestra, to zagramy w Wilnie. Jesteśmy po rozmowach i Wilno bardzo chętnie przyjmie ten koncert. Mówiąc o planie B mam na myśli alternatywne rozwiązania wygenerowane specjalnie z myślą o Białorusi. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#StanisławRakoczy">Dziękuję bardzo. Zamykam dyskusję. Stwierdzam, że Komisje wysłuchały i przyjęły informację o programie kulturalnym polskiej prezydencji, jej promocji w kraju i za granicą oraz identyfikacji wizualnej. Bardzo dziękuję wszystkim państwu. Stwierdzam, że porządek został wyczerpany.</u>
          <u xml:id="u-37.1" who="#StanisławRakoczy">Zamykam wspólne posiedzenie obu komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>