text_structure.xml 50.7 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#DariuszLipiński">Otwieram posiedzenie Komisji. Stwierdzam kworum. Witam serdecznie członków Komisji, eurodeputowanych i przedstawicieli rządu. W dniu dzisiejszym do Sekretariatu Komisji wpłynęły dokumenty w trybie art. 6 ust. 4 ustawy o współpracy Rady Ministrów z Sejmem i Senatem w sprawach związanych z członkostwem Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej, które znajdują się na liście „A” w agendzie Rady ds. Ogólnych, a także Rady ds. Zagranicznych, które zostały zaplanowane na poniedziałek 26 lipca 2010 r. Są to następujące dokumenty: projekt rozporządzenia Rady implementujący art. 7(2) Rozporządzenia WE 423/2007 dotyczącego środków restrykcyjnych wobec Iranu (sygn. Rady 12095/10); decyzja Rady zmieniająca decyzję 2010/127/WPZIB w sprawie środków ograniczających, skierowanych przeciwko Erytrei (sygn. Rady 11958/10); rozporządzenie Rady w sprawie pewnych środków ograniczających skierowanych przeciwko Erytrei (sygn. Rady 11959/10) i wniosek dotyczący rozporządzenia Rady Unii Europejskiej ustanawiający uprawnienia do połowów sardeli w Zatoce Biskajskiej na okres połowu w latach 2010–2011 oraz zmieniające rozporządzenie Unii Europejskiej nr 53/2010 (COM(2010) 374).</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#DariuszLipiński">Państwo posłowie nie mieli możliwości zapoznania się z powyższymi dokumentami, chciałbym zapytać, czy jest zgoda Komisji na wprowadzenie dokumentów do porządku obrad? Nie słyszę uwag.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#DariuszLipiński">Stwierdzam, że powyższe dokumenty zostały wprowadzone do dzisiejszego porządku obrad. Czy są inne uwagi? Nie słyszę uwag.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#DariuszLipiński">Przystępujemy do omówienia punktu pierwszego. Jest to informacja o projektach aktów prawnych i odnoszących się do nich projektach stanowisk rządu, skierowanych w trybie art. 6 ust. 1 ustawy o współpracy Rady Ministrów z Sejmem i Senatem w sprawach związanych z członkostwem Rzeczpospolitej Polskiej w Unii Europejskiej w stosunku, do których prezydium Komisji, zgodnie z jednomyślną opinią posłów koreferentów wnosi o niezgłaszanie uwag. Są to akty prawne (COM(2010) 342 i 345). Czy są jakieś uwagi do powyższych dokumentów? Nie słyszę uwag.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#DariuszLipiński">Stwierdzam, że Komisja postanowiła nie zgłaszać uwag do wymienionych powyżej dokumentów. Zamykam punkt pierwszy.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#DariuszLipiński">Przechodzimy do rozpatrzenia punktu drugiego. Jest to rozpatrzenie w trybie art. 6 ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o współpracy Rady Ministrów z Sejmem i Senatem w sprawach związanych z członkostwem Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej wniosku dotyczącego decyzji Rady określającej organizację i zasady funkcjonowania Europejskiej Służby Działań Zewnętrznych (sygn. Rady 8029/10). Przypominam, że dokument był omawiany na posiedzeniu w środę. Wczoraj na ręce przewodniczącego wpłynęło pismo, w którym Ministerstwo Spraw Zagranicznych informuje, że stanowisko rządu odnoszące się do poprzedniej wersji projektu nie wymaga modyfikacji. Jednocześnie informuję, że wersję dokumentu z 13 lipca dostali państwo mailem w dniu wczorajszym. Rząd reprezentowany jest przez pana ministra Dowgielewicza, którego bardzo proszę o wprowadzenie do tematu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#MikołajDowgielewicz">Dziękuję bardzo, rozumiem, że Komisja przeprowadziła szczegółową dyskusję na temat powyższego projektu. Nie chcę powtarzać tego, co zostało powiedziane. Rezultatem dyskusji jest potrzeba dodatkowych wyjaśnień.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#MikołajDowgielewicz">W nawiązaniu do poprzedniej debaty chciałem jeszcze raz podkreślić w imieniu rządu…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#DariuszLipiński">Proszę państwa, wiem, że pracujemy w trudnych warunkach, ale proszę o ciszę. Bardzo proszę, panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#MikołajDowgielewicz">Chciałbym w imieniu rządu wyjaśnić, że Europejska Służba Działań Zewnętrznych nie będzie samodzielną instytucją. Będzie to struktura podległa Wysokiemu Przedstawicielowi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#DariuszLipiński">Bardzo proszę, pani poseł Zalewska. Czy jest to wniosek formalny?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#AnnaZalewska">Tak. Panie przewodniczący, mam propozycję, aby sformułować pytania do przedstawicieli rządu. Co do całości mamy już pewien obraz, natomiast pojawiają się pytania do poszczególnych przepisów. Dodatkowo jest bardzo gorąco i wydaje się, że to powinno skrócić czas przebywania w tym pomieszczeniu. Nie będzie budziło niczyjej irytacji, w tym pana ministra, który nie może dokończyć swojego wystąpienia. Składam wniosek formalny, aby przejść do zadawania pytań. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#DariuszLipiński">Dziękuję bardzo. Popieram wniosek pani poseł. Proponuję zebrać wszystkie pytania i wątpliwości, które nie padły w czasie środowego posiedzenia. Bardzo proszę, pani poseł Wróbel.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#MarzenaWróbel">Dlaczego przedstawiono inny materiał? Chodzi mi o posłów koreferentów. Wydaje się, że w międzyczasie powyższy dokument został zmieniony. Okazuje się, że stanowisko rządu jest identyczne do obu materiałów. Dlaczego ministerstwo w tak instrumentalny sposób traktuje posłów i Sejm RP?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#DariuszLipiński">Rozumiem, że jest to pytanie o doprecyzowanie stanowiska rządu odnośnie do projektu z 25 marca. Bardzo proszę, pan minister.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#MikołajDowgielewicz">Wysoka Komisjo, stanowisko rządu zawierało postulaty, które Polska formułowała podczas pracy nad decyzją w sprawie powstania Europejskiej Służby Działań Zewnętrznych. W związku z tym nie było potrzeby modyfikacji powyższego dokumentu. Nasze postulaty nie uległy zmianie. Rozumiem, że 13 lipca rząd przedstawił Komisji nowy tekst decyzji. Wersja dokumentu została ustalona z instytucjami Unii Europejskiej. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#DariuszLipiński">Dziękuję bardzo. Pani poseł Zalewska, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#AnnaZalewska">Panie ministrze, szanowni państwo, prosiłabym o bardzo precyzyjne informacje. Czy oprócz art. 5, do którego było bardzo dużo zastrzeżeń, są jeszcze inne zmiany? Jeśli tak, to na czym polegają? Pytam, ponieważ pani minister zasygnalizowała na ostatnim posiedzeniu, że nie jest to jedyna zmiana. Czy rząd mechanicznie przeniósł zawartość starego dokumentu do tego z 13 lipca?</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#AnnaZalewska">Chciałabym także usłyszeć opinię Biura Analiz Sejmowych. Czy nowe przepisy zostały przeanalizowane?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#DariuszLipiński">Dziękuję bardzo. Pan minister, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#MikołajDowgielewicz">Rząd nie robi niczego mechanicznie. Nie mam starych materiałów i ciężko jest mi ustosunkować się do pani pytania. Mogę powiedzieć jakie elementy zostały zmienione. Może to być nie do końca wyczerpująca wypowiedź, ponieważ będę mówił z pamięci.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#AnnaZalewska">Przepraszam, panie ministrze, powiem, dlaczego poruszyłam powyższą kwestię. W środę prosiliśmy o odpowiedź na te pytania. Nie wiem, czy pani minister przekazała nasze oczekiwania i sugestie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#MikołajDowgielewicz">Niestety, ale nie. Natomiast jestem gotowy, aby w miarę możliwości wyjaśnić, jakie rzeczy zostały zmienione.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#MikołajDowgielewicz">Zacznę od sprawy, która z perspektywy nowych krajów członkowskich była bardzo ważna. Chodziło o wpisanie równowagi geograficznej do projektu decyzji. Wpisano zasadę, że w roku 2013 odbędzie się przegląd zachowania równowagi geograficznej. Wprowadzono także przepis mówiący, iż w 2013 r. będą możliwe działania korekcyjne, gdyby okazało się, że pojawiły się jakieś problemy.</u>
          <u xml:id="u-16.2" who="#MikołajDowgielewicz">Decyzja przedstawiona w lipcu odnosi się precyzyjniej do podziału obowiązków pomiędzy instytucjami Unii Europejskiej w zarządzaniu podległymi placówkami. Doprecyzowano także zasady dotyczące nominacji szefów placówek Unii Europejskiej. Kwestią problematyczną był postulat Komisji Europejskiej, który dotyczył akceptacji przez Komisję kandydatów na powyższe stanowiska. Przepis kompromisowy mówi, że zostały doprecyzowane kompetencje zarządzania finansowego, nad którymi czuwa Komisja Europejska.</u>
          <u xml:id="u-16.3" who="#MikołajDowgielewicz">Pod presją Parlamentu Europejskiego uzgodniono zasady reprezentacji Wysokiego Przedstawiciela, gdyby nie mógł uczestniczyć w danym wydarzeniu. Ustalono, że w przypadku reprezentacji na forum Parlamentu Europejskiego będą to osoby z mandatem politycznym. Będzie mógł to być minister spraw zagranicznych w prezydencji rotacyjnej. Wprowadzono także możliwość reprezentowania Unii Europejskiej przez wybranego ministra kraju członkowskiego na np. forum światowym.</u>
          <u xml:id="u-16.4" who="#MikołajDowgielewicz">Doprecyzowano przepis, że Europejska Służba Działań Zewnętrznych może udzielać państwom członkowskim wsparcia w zakresie pomocy konsularnej. Dodano także zmiany dotyczące usytuowania struktur kryzysowych. Chodzi o wspólną politykę bezpieczeństwa i obrony. Podkreślono zasadę bezpośredniej zależności i wprowadzono przepisy uwydatniające wagę odpowiedniej koordynacji w zakresie zarządzania kryzysowego.</u>
          <u xml:id="u-16.5" who="#MikołajDowgielewicz">Ponadto umieszczono wymóg wspierania przez Europejską Służbę Działań Zewnętrznych służb dyplomatycznych państw członkowskich. Doprecyzowano przepisy dotyczące pracowników nowej służby. Zarówno, ci którzy pochodzą z krajów członkowskich, jak i z instytucji Unii Europejskiej będą traktowani w równy sposób. Chodzi o warunki wynagrodzenia, czy awansu zawodowego.</u>
          <u xml:id="u-16.6" who="#MikołajDowgielewicz">Bardzo dużo czasu zajęły rozmowy na temat oddelegowanych urzędników. Pojawiły się pytania, przez jaki okres mieliby działać w tej służbie? Początkowo mówiono o 4 latach. Obecnie wprowadzono formułę 4 lat z możliwością przedłużenia o kolejne 4. W wyjątkowych przypadkach można przedłużyć ten okres jeszcze o kolejne 2 lata. W sumie jest to 10 lat.</u>
          <u xml:id="u-16.7" who="#MikołajDowgielewicz">Zmieniono procedurę, która stanowi o otwarciu i zamknięciu delegatury Unii Europejskiej. Decyzję podejmuje Wysoki Przedstawiciel w porozumieniu z Radą Europejską i Komisją Europejską. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#DariuszLipiński">Bardzo proszę, pani poseł Zalewska.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#AnnaZalewska">Dziękuję bardzo, mam nadzieję, że usłyszymy opinię Biura Analiz Sejmowych. Chciałabym dopytać, ponieważ nie znalazłam przeniesienia przepisów dotyczących rekrutacji urzędników po 2013 r. Proszę wskazać artykuł, w którym zostało to zawarte?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#MikołajDowgielewicz">Przepis został wprowadzony w rezultacie negocjacji. Znajdzie się on w ostatecznym tekście decyzji, który zostanie przyjęty. W tej chwili szukamy tego tekstu. Zostało to podkreślone w uchwale Parlamentu Europejskiego, która towarzyszy projektowi decyzji. Przegląd jest zapisany w art. 13 pkt 3.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#DariuszLipiński">Dziękuję bardzo. Czy jeszcze jakieś uwagi? Bardzo proszę, pan poseł Siarka.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#EdwardSiarka">Prosiłbym, aby pan minister odniósł się do opinii Biura Analiz Sejmowych, którą otrzymaliśmy do powyższego dokumentu. W ekspertyzie mamy kilka punktów stwierdzających, że decyzja określająca organizację i zasady funkcjonowania Europejskiej Służby Działań Zewnętrznych niestety w wielu miejscach nie ma umocowania traktatowego. Jak to wytłumaczyć?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#DariuszLipiński">Dziękuję bardzo. Proponuję zebrać wszystkie pytania, a następnie pan minister ustosunkuje się do naszych wątpliwości. Bardzo proszę, pan poseł Iwiński.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#TadeuszIwiński">Panie ministrze, zamierzamy przeprowadzić odrębną dyskusję na temat polityki kadrowej i sytuacji organizacyjnej w ministerstwie. Związane to jest z wyzwaniami, jakie stawia nam przyszłe przewodnictwo w Unii Europejskiej.</u>
          <u xml:id="u-23.1" who="#TadeuszIwiński">Jeżeli chodzi o Europejską Służbę Działań Zewnętrznych, to ustalono, że będą się odbywały przesłuchania kandydatów na funkcje szefów w placówkach Unii Europejskiej. Dodano, że będą to miejsca strategiczne. Co to znaczy?</u>
          <u xml:id="u-23.2" who="#TadeuszIwiński">Pan kandyduje na funkcję jednego z trzech zastępców pani Ashton. Polska może otrzymać ok. 30 miejsc w powyższej instytucji. Czy to relatywnie nie osłabi pozycji naszego kraju, gdyby pula większości była aktualna w ciągu najbliższego roku? Czy to nie wpłynie negatywnie na przygotowania do przewodnictwa Polski w UE?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#DariuszLipiński">Dziękuję bardzo. Proszę o odpowiedź, a następnie zakończymy dyskusję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#MikołajDowgielewicz">Nie zostało określone, które placówki mają charakter strategiczny. Będzie się to opierało na zasadzie zdrowego rozsądku. Komisja Europejska prawdopodobnie nie będzie miała czasu spotykać się ze wszystkimi szefami delegacji. W przypadku delegatur, które funkcjonują w takich krajach jak Chiny, USA, czy Indie tego typu spotkania byłyby uzasadnione. Nigdzie nie zostało zapisane, jaka to jest lista.</u>
          <u xml:id="u-25.1" who="#MikołajDowgielewicz">Idąc innym kluczem i patrząc jaką rangę urzędniczą mają ambasadorzy w poszczególnych krajach, są o ile pamiętam 3 lub 4 stopnie urzędnicze, które takie osoby mogą sprawować. Być może będzie tak, że delegacje mające ambasadorów o najwyższym stopniu urzędniczym będą musiały stawić się przed Parlamentem Europejskim.</u>
          <u xml:id="u-25.2" who="#MikołajDowgielewicz">Większość rekrutacji do Europejskiej Służby Działań Zewnętrznych odbędzie się w latach 2012–2013. W zasadzie będzie to już po polskiej prezydencji w Unii Europejskiej. Oceniamy, że do Europejskiej Służby Działań Zewnętrznych z puli Unii Europejskiej wejdzie z Polski 29 osób. Będzie to tzw. „pierwszy rzut”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#TadeuszIwiński">Nie bardzo rozumiem. Jeżeli mówiło się początkowo o ok. 30 osobach. To jest zupełnie inny zbiór?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#MikołajDowgielewicz">Są to Polacy z Komisji Europejskiej i Sekretariatu Generalnego Rady. Mamy w sekretariacie kilku urzędników w stopniu menadżerskim m.in. ambasador Majewski zostanie przeniesiony do ESDZ. Nasz były ambasador w Afganistanie pan Tomasz Kozłowski też znajdzie się w tej służbie. Chodzi o takie sytuacje, a pula ok. 30 osób, która znajdzie się w służbie, to liczba pracowników z MSZ.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#DariuszLipiński">Pojawiło się jeszcze pytanie posła Siarki w kwestii ekspertyzy Biura Analiz Sejmowych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#AnnaZalewska">Jeszcze ja prosiłam o wystąpienie Biura Analiz Sejmowych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#DariuszLipiński">Panowie mecenasi nie zgłosili się do wypowiedzi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#AnnaZalewska">Proszę o odpowiedź.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#DariuszLipiński">Dobrze. Bardzo proszę, pan minister, następnie Biuro Analiz Sejmowych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#MikołajDowgielewicz">Wysoka Komisjo, ekspertyza dotyczy dokumentu z marca tego roku. W związku z tym wiele elementów zostało poprawionych. Mogę szczegółowo odnieść się do zmian. Część wątpliwości są to uwagi, o których mówiłem w części poświęconej omówieniu projektu z marca. Wolałbym odnieść się do opinii Wysokiej Komisji, a nie polemizować z urzędnikami Kancelarii Sejmu RP. To nie jest właściwa rola dla rządu. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#DariuszLipiński">Bardzo proszę, przedstawiciele Biura Analiz Sejmowych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#ZiemowitCieślak">Przestudiowaliśmy dwa dokumenty, porównując ich treść. Dostrzegamy znaczące różnice z punktu widzenia legalności. Kwestionowaliśmy kilka punktów w decyzji Rady, ale tylko w jednym punkcie nasze wątpliwości możemy wycofać. Chodzi o art. 5, w którym mowa o otwieraniu i zamykaniu delegatur. Zmiany zasygnalizowane przez Radę powodują, że nasze zastrzeżenia mogą być wycofane. Była to kwestia, czy rzeczywiście istnieją zamocowania prawne do prowadzenia polityki zagranicznej Unii Europejskiej. Ta sprawa została rozwiązana należycie.</u>
          <u xml:id="u-35.1" who="#ZiemowitCieślak">W odniesieniu do pięciu pozostałych artykułów pozostają wątpliwości. W art. 1 ust. 2, który stanowi, iż Europejska Służba Działań Zewnętrznych będzie stanowić autonomiczny organ Unii Europejskiej, posiadający osobowość prawną niezbędną do przypisanych jej zadań. Uważamy, że powyższe postanowienie narusza normę kompetencyjną określoną w art. 27 ust. 3 Traktatu o Unii Europejskiej.</u>
          <u xml:id="u-35.2" who="#ZiemowitCieślak">Podobny zarzut może być kierowany w stosunku do art. 2 ust. 2. W tym przepisie mowa jest o tym jakie organy Unii Europejskiej są wspomagane przez Europejską Służbę Działań Zewnętrznych. Przepis również narusza art. 27 ust. 3 Traktatu o Unii Europejskiej.</u>
          <u xml:id="u-35.3" who="#ZiemowitCieślak">W art. 3 ust. 4 projektowanej decyzji mamy identyczne wątpliwości. Zwracam również uwagę na art. 5 ust. 3, w którym jest mowa, jaki organ może wydawać instrukcje szefom delegatur. Według tekstu Komisja Europejska jest w tej kwestii kompetentna. Według nas powyższy przepis także narusza traktat. Jest niejasna jego relacja w odniesieniu do art. 221 ust. 2 traktatu, który został wymieniony wprost w nowym projekcie.</u>
          <u xml:id="u-35.4" who="#ZiemowitCieślak">Ostatnim istotnym zarzutem jest art. 5 ust. 2, w którym mowa jest o tym, że szefowie delegatur uprawnieni są do zawierania umów. Projekt nie precyzuje, o jakie umowy chodzi. Z tego powodu powstaje potencjalny konflikt z art. 218 traktatu, który określa podstawy zawierania umów międzynarodowych przez Unię Europejską.</u>
          <u xml:id="u-35.5" who="#ZiemowitCieślak">Przedstawiłem ogólne wątpliwości, jakie pojawiły się podczas analizy projektu. Ponadto uwagi dotyczące poprawności legislacyjnej przepisów zostały sformułowane w opinii, którą państwo otrzymali. Naszym zdaniem projekt zwiera przepisy budzące wątpliwości pod względem legalności. W związku z tym projekt może stać się przedmiotem skargi do Trybunału Sprawiedliwości, która może zostać wniesiona na podstawie art. 263 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#DariuszLipiński">Dziękuję bardzo. Pan minister, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#MikołajDowgielewicz">Szanowni państwo, rząd podtrzymuje swoje stanowisko. Jeśli chodzi o kwestię zawierania umów przez szefa delegatury, tego nie rozstrzygniemy. To jest problem do dyskusji pomiędzy prawnikami. Powiem szczerze, że oczekujemy wsparcia ze strony europosłów. W powyższym dokumencie, który jest w tej chwili kwestionowany, znalazły się postulaty naszego kraju. Było to także stanowisko Parlamentu Europejskiego.</u>
          <u xml:id="u-37.1" who="#MikołajDowgielewicz">Proponuję, aby Kancelaria Sejmu RP zaprosiła przedstawicieli Parlamentu Europejskiego w celu wyjaśnienia wszelkich wątpliwości. Służby prawne Unii Europejskiej nie wystosowały tego typu zarzutów. Jest to bardzo dziwne.</u>
          <u xml:id="u-37.2" who="#MikołajDowgielewicz">Nie chciałbym, aby członkowie Komisji wyszli z założenia, że powyższy projekt jest niezgodny z prawem. Rzadko się zdarza, żeby dokument był tak szeroko dyskutowany.</u>
          <u xml:id="u-37.3" who="#MikołajDowgielewicz">Warto pamiętać, że jest to w interesie Polski, aby Europejska Służba Działań Zewnętrznych wspierała państwa członkowskie. Jeśli ktoś to kwestionuje, to być może nie rozumie logiki politycznej powyższego projektu. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#DariuszLipiński">Dziękuję bardzo. Wysłuchaliśmy stanowiska Biura Analiz Sejmowych, pan minister także wyraził swoje zdanie. Proponuję poddać pod głosowanie powyższy dokument. Mamy dwie opcje albo zgłaszamy uwagi albo przyjmujemy projekt. Czy możemy przyjąć taki tryb pracy? Nie chcę przedłużać dyskusji. Bardzo proszę, pani poseł Zalewska.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#AnnaZalewska">Bardzo dziękuję. Jestem zmuszona zgłosić wątpliwości. Niestosowne są uwagi pana ministra łącznie z machaniem lekceważąco ręką na temat wypowiedzi urzędników. Według mnie są one słuszne. Dobrze by było, aby pan minister, który oczekuje politycznego wsparcia dla projektu, był inicjatorem kompromisu.</u>
          <u xml:id="u-39.1" who="#AnnaZalewska">Być może projekt na forum europejskim był bardzo szeroko konsultowany, natomiast Komisja otrzymała powyższy dokument kilka dni temu. Nie mieliśmy czasu, aby dobrze przeanalizować projekt. Pojawiło się także zalecenie, żeby zaakceptować go do poniedziałku. Po Traktacie lizbońskim dzieje się bardzo dużo. Nie wspomnę o tym, że wzrosły kompetencje parlamentów narodowych. Są tworzone różnego rodzaju instytucje i służby pomocnicze, które kreują nowy ład europejski. Wydaje się, że takie niechlujstwo i lekceważenie argumentów nie tworzy politycznego klimatu.</u>
          <u xml:id="u-39.2" who="#AnnaZalewska">Uważam, że nie mamy moralnego prawa powiedzieć, że godzimy się na projekt, który nie został dopracowany. Przypomnę, że wola i zgoda polityczna polega na dojściu do określonego kompromisu. Składam wniosek, który sprzeciwia się zaakceptowaniu powyższej decyzji. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#DariuszLipiński">Bardzo proszę, pan Paweł Zalewski poseł do Parlamentu Europejskiego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#PawełZalewski">Dziękuję serdecznie, pojawiły się dwie kwestie. Pierwsza, to akceptacja dla politycznej treści powyższego dokumentu. Jestem przekonany, że żaden z zakwestionowanych punktów nie godzi w interesy naszego kraju. Nie mam zastrzeżeń do Biura Analiz Sejmowych. Muszę powiedzieć, że współpracowałem z biurem jako szef Komisji i zawsze ceniłem jego profesjonalność. Wydaje się, że kwestie podjęte przez Biuro Analiz Sejmowych nie powinny stanowić przeszkody dla zaakceptowania powyższego projektu. Jest to wskazówka dla rządu, w którym miejscu są potencjalne uchybienia. Jestem przekonany, że wątpliwości podniesione podczas dzisiejszej debaty nie godzą w nasze interesy polityczne. Warto przyjąć ten dokument, mając świadomość pewnych potencjalnych i formalnych uchybień. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#DariuszLipiński">Dziękuję. Bardzo proszę, pan poseł Iwiński.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#TadeuszIwiński">Chciałem przypomnieć, że przedwczoraj pojawiły się wnioski, żeby zakończyć dyskusję w tej materii. Prowadząc posiedzenie Komisji, uznałem, że nie mając odpowiedniego kształtu, projekt powinien zostać jeszcze raz przeanalizowany. Rząd przedstawił opinię na temat naszych wątpliwości. Nie ma powodu, aby otwierać na nowo całą dyskusję. Moim zdaniem głównym problemem był brak ostatecznej wersji tekstu. Wszyscy członkowie Komisji dostali już materiał wraz z poprawkami, więc powinniśmy powoli kończyć pracę. Osobiście popieram przyjęcie stanowiska rządu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#DariuszLipiński">Dziękuję bardzo. Proszę państwa liczba chętnych do udziału w dyskusji wzrasta. Proponuję przejść do końcowej fazy debaty, czyli do głosowania. Za chwilę wygłoszę formułę, czy jest sprzeciw wobec projektu. Jeżeli pojawi się sprzeciw, to poddamy go pod głosowanie.</u>
          <u xml:id="u-44.1" who="#DariuszLipiński">Zgłaszali się panowie Siarka i Karski. Czy są to wnioski formalne? Musimy zmierzać do końca debaty. Bardzo proszę o krótkie wypowiedzi, po czym przejdziemy do podjęcia decyzji. Bardzo proszę, pan poseł Siarka.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#EdwardSiarka">Zgadzam się z wypowiedzią pana posła Iwińskiego. Moje pytanie miało na celu odniesienie się do kwestii, które zostały zapisane w opinii Biura Analiz Sejmowych. Zdziwiła mnie odpowiedź pana ministra.</u>
          <u xml:id="u-45.1" who="#EdwardSiarka">Jako poseł nie mogę przejść obojętnie nad sytuacją, w której powstaje organ mający osobowość prawną, do którego pojawiły się wątpliwości. Politycznie może jest to poprawne, natomiast prawnie już nie. Nie wiadomo, czy będzie to decyzja dobra dla Polski. Czas pokaże.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#DariuszLipiński">Bardzo proszę, pan poseł Karski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#KarolKarski">Czy pan minister ubiega się o pracę w instytucji, o której się wypowiada?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-48">
          <u xml:id="u-48.0" who="#JanTomaka">Proszę państwa, zgłoszono wniosek formalny o głosowanie. Przepraszam, ale w ten sposób do niczego nie dojdziemy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-49">
          <u xml:id="u-49.0" who="#DariuszLipiński">To jest uwaga do posła Karskiego. Gdyby pan był od początku na posiedzeniu Komisji, to uzyskałby pan odpowiedź w tej kwestii.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-50">
          <u xml:id="u-50.0" who="#KarolKarski">Widocznie mam taką potrzebę. Panie przewodniczący, prosiłbym o umożliwienie swobodnej wypowiedzi. Czy pan minister ubiega się o pracę w tej instytucji?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-51">
          <u xml:id="u-51.0" who="#DariuszLipiński">Panie pośle…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-52">
          <u xml:id="u-52.0" who="#KarolKarski">Panie przewodniczący, proszę nie wykonywać politycznych dyrektyw Platformy Obywatelskiej i rządu. Jestem posłem i mam prawo zadawać pytania. Czy już mogę?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-53">
          <u xml:id="u-53.0" who="#DariuszLipiński">Czy już pan skończył?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-54">
          <u xml:id="u-54.0" who="#KarolKarski">Poziom pana tupetu jest porównywalny z poziomem przewodniczącego Sekuły.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-55">
          <u xml:id="u-55.0" who="#DariuszLipiński">Panie pośle, proszę powstrzymać się od tego typu sformułowań. Zadał pan pytanie, więc chciałem się upewnić, czy już pan skończył? Zmierzamy do zakończenia debaty. Czy zakończył pan swoją wypowiedź?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-56">
          <u xml:id="u-56.0" who="#KarolKarski">Jeszcze nie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-57">
          <u xml:id="u-57.0" who="#TadeuszIwiński">Chciałem zaznaczyć, że wymienienie nazwiska posła Sekuły nie jest obraźliwe.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-58">
          <u xml:id="u-58.0" who="#KarolKarski">Wydaje się, że kształtuje się inne stanowisko. Dobrze, przejdziemy do rzeczy. Czy pan minister ubiega się o pracę w tej instytucji? Jaki jest stan i zaawansowanie tych działań? Czy pańskie stanowisko jest uwarunkowane tym, że jest pan oceniany przez przyszłych pracodawców?</u>
          <u xml:id="u-58.1" who="#KarolKarski">Zgłaszam wniosek o przyjęcie opinii, w której wskazujemy stronie rządowej uwagi Biura Analiz Sejmowych dotyczące powyższych przepisów, które zalecamy zmodyfikować. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-59">
          <u xml:id="u-59.0" who="#DariuszLipiński">Dziękuję bardzo. Bardzo proszę o odpowiedź na pierwszą część pytania. Czy ubiega się pan o pracę? Natomiast, jeżeli chodzi o dalsze uwagi, to pytanie zwierało sugestie obraźliwe.</u>
          <u xml:id="u-59.1" who="#DariuszLipiński">Prosiłbym pana posła Karskiego o sformułowanie wniosku na piśmie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-60">
          <u xml:id="u-60.0" who="#MikołajDowgielewicz">Wystąpiło nieporozumienie. Chodziło mi wyłącznie o to, że w jednym punkcie Biuro Analiz Sejmowych ma uwagi do czegoś, co chciał Parlament Europejski i rząd. Nie mówiłem, że jest to politycznie poprawne.</u>
          <u xml:id="u-60.1" who="#MikołajDowgielewicz">Chętnie przedstawimy Wysokiej Komisji informacje na piśmie odnośnie do uwag Biura Analiz Sejmowych. Są to zazwyczaj kwestie techniczne.</u>
          <u xml:id="u-60.2" who="#MikołajDowgielewicz">Pan poseł Karski zapytał, czy będę kandydował? Nie ubiegam się o stanowisko. Jeśli pojawi się odpowiednia propozycja, która z perspektywy rządu będzie atrakcyjna, to moja kandydatura zostanie poparta. Tak więc nie ubiegam się o to stanowisko, ponieważ funkcjonuje to w inny sposób.</u>
          <u xml:id="u-60.3" who="#MikołajDowgielewicz">Dodam, że lobbing krajów członkowskich w kwestii obsadzania różnego rodzaju stanowisk jest bardzo duży. Polskie działania muszą być nastawione na kilka planów, ponieważ nie da się realizować tylko planu „A”. W związku z tym należy do tego podejść bardzo pragmatycznie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-61">
          <u xml:id="u-61.0" who="#DariuszLipiński">Dziękuję bardzo. Czy jest sprzeciw Komisji wobec decyzji o niezgłaszaniu uwag do projektu? Rozumiem, że jest sprzeciw. Pan poseł Karski proponuje, aby przyjąć następującą decyzję „Komisja do Spraw Unii Europejskiej zaleca rządowi podjęcie działań mających na celu realizację w treści powyższego dokumentu uwag zgłoszonych w doręczonym Komisji stanowisku Biura Analiz Sejmowych w załączeniu”. Poddaję wniosek pod głosowanie. Kto jest za? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?</u>
          <u xml:id="u-61.1" who="#DariuszLipiński">9 głosów za, 12 przeciw i brak wstrzymujących się.</u>
          <u xml:id="u-61.2" who="#DariuszLipiński">Stwierdzam, że wniosek został odrzucony.</u>
          <u xml:id="u-61.3" who="#DariuszLipiński">Zamykam rozpatrywanie powyższego punktu. Komisja przyjęła projekt stanowiska rządu i postanowiła nie zgłaszać uwag. Proponuję, aby zająć się omówieniem dokumentów, o które rozszerzyliśmy porządek dzienny. Są to dokumenty rozpatrywane w trybie art. 6 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. Z powodów technicznych chciałbym zaproponować państwu, aby powyższe dokumenty omówić łączenie. Zdaję sobie sprawę, że merytorycznie materiały znacznie się różnią, ale z punktu widzenia formalnego rozpatrujemy te punkty na podstawie tego samego przepisu ustawy. Czy jest sprzeciw? Nie słyszę sprzeciwu.</u>
          <u xml:id="u-61.4" who="#DariuszLipiński">Jest to rozporządzenie Rady implementujące art. 7 rozporządzenia (WE) 423/2010 dotyczące środków restrykcyjnych wobec Iranu. Dalej mamy decyzję Rady zmieniającą decyzję w sprawie środków ograniczających przeciwko Erytrei. Ponadto mamy rozporządzenie Rady w sprawie pewnych środków ograniczających skierowanych przeciwko Erytrei. Ostatni dokument to wniosek dotyczący rozporządzenia Rady Unii Europejskiej ustanawiającego uprawnienia do połowu sardeli w Zatoce Biskajskiej na okres połowu w latach 2010–2011 oraz zmieniające rozporządzenie Unii Europejskiej nr 53/2010 (COM(2010) 374). Bardzo proszę, panie ministrze, o w miarę zwięzłe wprowadzenie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-62">
          <u xml:id="u-62.0" who="#MikołajDowgielewicz">Dziękuję bardzo. Jeśli chodzi o decyzję w sprawie Iranu, to chodzi o włączenie postanowień Rady Bezpieczeństwa, która na mocy Rezolucji Rady Bezpieczeństwa nr 1929 z dnia 9 czerwca wprowadziła ograniczenia dotyczące Iranu. Rząd popiera projekt decyzji. Dokument wychodzi naprzeciw naszym postulatom, które były formułowane na Radzie ds. Zagranicznych. Projekt decyzji wprowadza dalsze ograniczenia w zakresie współpracy handlowej, transportowej oraz inwestycyjnej. Dla polskich podmiotów nie ma większych skutków gospodarczych. Projekt przewiduje zamrożenie środków finansowych określonych podmiotów.</u>
          <u xml:id="u-62.1" who="#MikołajDowgielewicz">Przejdę do stanowiska rządu w odniesieniu do rozporządzenia wykonawczego Rady dotyczącego środków ograniczających wobec Iranu. Celem rozporządzenia jest wprowadzenie zmian do listy osób i instytucji powiązanych z Irańskim Programem Nuklearnym i Balistycznym, które są objęte restrykcjami Unii Europejskiej. Chodzi o zamrożenie środków i aktywów finansowych. Rząd wyraża poparcie dla projektu rozporządzenia, ponieważ przyczyni się to do ograniczenia pracy na bronią nuklearną oraz podjęcia współpracy przez Teheran z Międzynarodową Agencją Energii Atomowej. Nie widzimy żadnych skutków negatywnych dla polskich podmiotów.</u>
          <u xml:id="u-62.2" who="#MikołajDowgielewicz">Celem decyzji Rady w sprawie środków ograniczających, skierowanych przeciwko Erytrei jest wprowadzenie zmian do decyzji, która została przyjęta 1 marca 2010 r. w sprawie środków ograniczających. Do projektu został wprowadzony wymóg przekazywania wskazanym osobom i podmiotom uzasadnienia i umieszczenia ich w wykazie przygotowanym przez Komitet Sankcji w celu umożliwienia tym podmiotom przedstawienia swojego stanowiska. W przypadku zgłoszenia istotnych uwag Rada powinna dokonać przeglądu swojej decyzji i poinformować zainteresowanych. Polska wyraża poparcie dla projektu decyzji. Nie spowoduje konieczności zmian w polskim porządku prawnym. Jest to zgodne ze zobowiązaniami państw członkowskich.</u>
          <u xml:id="u-62.3" who="#MikołajDowgielewicz">Następny dokument to projekt rozporządzenia Rady w sprawie pewnych środków ograniczających skierowanych przeciwko Erytrei. W konsekwencji prowadzonej polityki regionalnej, zbrojenia islamskich radykałów i rozpętania konfliktu granicznego, Erytrea na mocy rezolucji Organizacji Narodów Zjednoczonych z dnia 23 grudnia 2009 r. została objęta sankcjami. Wykonanie rezolucji ONZ stanowi decyzja Rady z dnia 1 marca 2010 r., której pochodną jest propozycja rozporządzenia. Rząd wyraża poparcie dla powyższego dokumentu. Nie powoduje konieczności wprowadzenia zmian w polskim systemie prawnym.</u>
          <u xml:id="u-62.4" who="#MikołajDowgielewicz">Chciałbym prosić Wysoką Komisję o rozważenie zdjęcia zastrzeżenia parlamentarnego do decyzji w sprawie sankcji przeciwko Iranowi. Zdajemy sobie sprawę, że byłby to ukłon w stronę rządu, ale zapewniam, że dyskusje na ten temat toczyły się bardzo długo. W związku z tym nie było możliwości przygotowania polskiej wersji tekstu. Decyzja w tej sprawie jest zamiarem Unii Europejskiej. Ma ona zapaść w poniedziałek.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-63">
          <u xml:id="u-63.0" who="#DariuszLipiński">Dziękuję bardzo. Czy Komisja może rozpatrywać dokument, który nie został przetłumaczony na język polski? Nie wiem, czy możemy zająć jakiekolwiek stanowisko. Bardzo proszę o opinię Biuro Analiz Sejmowych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-64">
          <u xml:id="u-64.0" who="#BartoszPawłowski">Problem pojawiał się wielokrotnie na posiedzeniach Komisji do Spraw Unii Europejskiej. Praktyka była taka, że podobne akty prawne nie były rozpatrywane. Tekst będzie obowiązywał w języku polskim. Jeżeli nie znamy tekstu polskiego, to bardzo ciężko wyrazić stanowisko w tej materii.</u>
          <u xml:id="u-64.1" who="#BartoszPawłowski">Podstawa prawna takiej opinii została sformułowana na elementach stanu prawnego sprzed Traktatu lizbońskiego. Wynikało to z protokołu dotyczącego roli parlamentów narodowych. W tej chwili powyższy protokół dotyczy aktów ustawodawczych. Ten dokument nie jest aktem ustawodawczym, wobec tego nie możemy wprowadzić zakazu prawnego. Jeżeli Komisja ma się do niego ustosunkować, wydaje się, że tekst powinien być przetłumaczony na język polski,</u>
        </div>
        <div xml:id="div-65">
          <u xml:id="u-65.0" who="#DariuszLipiński">Czy możemy przyjąć formułę, że Komisja postanowiła nie zajmować się tym dokumentem? Bardzo proszę, pan poseł Iwiński.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-66">
          <u xml:id="u-66.0" who="#TadeuszIwiński">Powinniśmy odłożyć pracę nad tym dokumentem do czasu opracowania polskiej wersji projektu. W związku z tym, że będę specjalnym sprawozdawcą Zgromadzenia Parlamentarnego Rady Europy w sprawach zbrojeń nuklearnych Iranu, prosiłbym rząd o przygotowanie krótkiego materiału na ten temat. Wydaje się, że sankcje są jak najbardziej uzasadnione, ale pojawia się pytanie, czy kroki, które przygotowuje Unia Europejska, nie idą dalej, aniżeli decyzje podjęte przez Radę Bezpieczeństwa ONZ? Na przykład sankcje amerykańskie są znacznie obszerniejsze. Nie można zająć jednoznacznego stanowiska w tej sprawie bez konkretnej odpowiedzi na powyższe pytanie.</u>
          <u xml:id="u-66.1" who="#TadeuszIwiński">Mało kto wie, że Iran posiadający złoża ropy naftowej, nie ma benzyny. Eksportuje ropę i importuje benzynę. Embargo na paliwo to jedna z najbardziej dotkliwych sankcji, które były przewidywane. Druga sprawa dotyczyła transakcji finansowych, które mogłyby uderzyć w rząd w Teheranie. Jeżeli sankcje Unii Europejskiej mieszczą się w sankcjach Rady Bezpieczeństwa, to nie mamy żadnych wątpliwości. Natomiast w sytuacji, w której wychodzą poza ten obszar, to musimy dostać jakieś wyjaśnienia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-67">
          <u xml:id="u-67.0" who="#DariuszLipiński">Bardzo proszę, pan minister.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-68">
          <u xml:id="u-68.0" who="#MikołajDowgielewicz">Zanim odpowiem na pytanie przewodniczącego Iwińskiego, chciałbym ustosunkować się do wypowiedzi Biura Analiz Sejmowych. Projekt nie jest aktem prawnym. Wiem, że pojawia się tendencja, aby każdy dokument był omówiony przez Komisję i posiadał stosowną opinię. Czy na tym etapie jest potrzebne zastrzeżenie?</u>
          <u xml:id="u-68.1" who="#MikołajDowgielewicz">Rzeczywiście jest tak, że Unia Europejska nakłada sankcje dalej idące niż rezolucja ONZ. Dyskusja na ten temat odbyła się w czerwcu i Rada do Spraw Zagranicznych ma się zająć projektem tej decyzji.</u>
          <u xml:id="u-68.2" who="#MikołajDowgielewicz">Unia Europejska w szczególności zajęła się blokadą handlu, w tym towarami podwójnego zastosowania. Ponadto pojawiły się obostrzenia dotyczące kredytów eksportowych. Ograniczono usługi finansowo-bankowe. Zakazano także działań irańskich banków na terenie wspólnoty. Narzucono ograniczenia na transport, w szczególności na linie lotnicze Air Iran. Sankcje dotyczą także ropy i gazu, a także przepływu nowych technologii. Do tego możemy dodać jeszcze ograniczenie wizowe.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-69">
          <u xml:id="u-69.0" who="#DariuszLipiński">Bardzo proszę, pan mecenas.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-70">
          <u xml:id="u-70.0" who="#BartoszPawłowski">To jest projekt aktu prawnego. Natomiast to nie jest akt ustawodawczy. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-71">
          <u xml:id="u-71.0" who="#DariuszLipiński">Jeśli chodzi o dokument o sygnaturze 11769/10, mamy do wyboru dwie opcje. Możemy zająć stanowisko w postaci niezgłaszania uwag, ale jest to obarczone pewnym ryzykiem. Ewentualnie możemy nie zajmować żadnego stanowiska w tej sprawie. Będzie to skutkowało zgłoszeniem zastrzeżenia przez Polskę. Jako Komisja wrócimy do tego na następnym posiedzeniu za 2 tygodnie. Czy są jakieś uwagi?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-72">
          <u xml:id="u-72.0" who="#TadeuszIwiński">Opowiadałbym się za przełożeniem tej decyzji. Powinno także pojawić się krótkie oświadczenie, dlaczego Unia Europejska uważa, że należy poszerzyć sankcje w stosunku do Iranu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-73">
          <u xml:id="u-73.0" who="#DariuszLipiński">Rozumiem, że jest propozycja, aby Komisja nie zgłaszała uwag do projektów prawnych o nr: 12095/10, 11958/10, 11959/10. Jest to stanowisko w sprawie środków ograniczających skierowanych przeciwko Erytrei. Dotyczy to także wniosku na temat połowu sardeli. W powyższych przypadkach Komisja nie zgłasza zastrzeżeń. Natomiast Komisja nie zajmie stanowiska na temat dokumentu dotyczącego sankcji dla Iranu. Czy jest sprzeciw?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-74">
          <u xml:id="u-74.0" who="#TadeuszIwiński">Przypomnę, że oprócz Turcji, również Iran nie uznał rozbiorów Polski. Mamy, więc historyczne stosunki z Iranem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-75">
          <u xml:id="u-75.0" who="#DariuszLipiński">Nie słyszę sprzeciwu. Stwierdzam, że decyzje Komisji są ważne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-76">
          <u xml:id="u-76.0" who="#MikołajDowgielewicz">Czy możemy wyjaśnić kwestię zastrzeżenia parlamentarnego? To jest bardzo ważne. Minister Sikorski będzie musiał się zastosować do tego, co ustalimy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-77">
          <u xml:id="u-77.0" who="#DariuszLipiński">W sprawie Iranu Komisja postanowiła nie zajmować stanowiska. Co to znaczy, nie jestem w stanie wyjaśnić. Bardzo proszę, Biuro Analiz Sejmowych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-78">
          <u xml:id="u-78.0" who="#ZiemowitCieślak">Kluczową sprawą dla rozstrzygnięcia jest, czy rząd zrealizował obowiązek wynikający z art. 9 ustawy. Czy cały czas jest zobligowany do zrealizowania dyspozycji zawartych w powyższym artykule? Czy rząd zasięgnął opinii Komisji w sprawie projektu aktu prawnego Unii Europejskiej w sytuacji, w której nigdy nie istniał odpowiednik w języku polskim?</u>
          <u xml:id="u-78.1" who="#ZiemowitCieślak">O ile kwalifikacja stanu prawnego była jasna, to po wprowadzeniu poprawek większość przepisów odnosi się tylko do aktów ustawodawczych, a akt prawny nie jest aktem ustawodawczym. Z tego powodu mamy wątpliwości.</u>
          <u xml:id="u-78.2" who="#ZiemowitCieślak">Kierując się postulatem zachowania kompletności zakresu badania, należy uznać, że rząd nie zasięgnął skutecznej opinii na ten temat. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-79">
          <u xml:id="u-79.0" who="#MikołajDowgielewicz">Według moich informacji nie ma konieczności korzystania z aktów ustawodawczych. W związku z tym nie ma wymogu tak restrykcyjnego interpretowania potrzeby zasięgnięcia opinii w tej sprawie. Dzisiaj rząd przedstawił informacje na temat intencji dotyczących zajmowanego przez nas stanowiska.</u>
          <u xml:id="u-79.1" who="#MikołajDowgielewicz">Uzgodnienia dokumentu trwały do wczoraj i nie zdążyliśmy opracować polskiego tekstu. Wszystkie państwa członkowskie mają podobny problem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-80">
          <u xml:id="u-80.0" who="#DariuszLipiński">Mamy do czynienia z problemem czysto prawnym. Komisja nie może wprowadzić żadnego dodatkowego rozstrzygnięcia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-81">
          <u xml:id="u-81.0" who="#TadeuszIwiński">Ważne, aby zostały udzielone odpowiedzi na pytania, które zostały zadane przez członków Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-82">
          <u xml:id="u-82.0" who="#DariuszLipiński">Dziękuję bardzo. Rozumiem, że możemy zakończyć pracę nad tym punktem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-83">
          <u xml:id="u-83.0" who="#MikołajDowgielewicz">Chciałbym usłyszeć w tej sytuacji, że nie zostaje zdjęte zastrzeżenie parlamentarne. Będzie to potrzebne do formalnego procedowania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-84">
          <u xml:id="u-84.0" who="#DariuszLipiński">Intencją Komisji jest podtrzymanie zastrzeżenia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-85">
          <u xml:id="u-85.0" who="#TadeuszIwiński">Prędzej czy później będziemy musieli przez to przejść.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-86">
          <u xml:id="u-86.0" who="#DariuszLipiński">Dziękuję bardzo. Przechodzimy do kolejnego punktu w dzisiejszym porządku obrad. Jest to rozpatrzenie w trybie art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca, informacji o stanowisku, jakie Rada Ministrów ma zamiar zająć podczas rozpatrywania aktów prawnych Unii Europejskiej na posiedzeniu Rady ds. Ogólnych w dniu 26 lipca 2010 r. w związku z zasięgnięciem opinii Komisji w tych sprawach. Bardzo proszę pana ministra o przedstawienie stanowiska rządu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-87">
          <u xml:id="u-87.0" who="#MikołajDowgielewicz">Panie przewodniczący, będzie to pierwsza Rada ds. Ogólnych w trakcie prezydencji Belgii. Będzie to okazja odniesienia się do propozycji programowych tego kraju. Z perspektywy Polski istotną sprawą będą kwestie zarządzania gospodarczego. Wchodzi w to problematyka sankcji, jakie miałyby być nakładane na państwa, które łamią zasady przyjęte w Pakcie Stabilności i Wzrostu. Ponadto dyskusja ma dotyczyć kwestii kryterium długu publicznego oraz propozycji w sprawie ściślejszej integracji politycznej.</u>
          <u xml:id="u-87.1" who="#MikołajDowgielewicz">Rada ds. Ogólnych zajmie się także przygotowaniem konferencji na temat przystąpienia Islandii do Unii Europejskiej. Zostaną przyjęte konkluzje w sprawie negocjacji akcesyjnych. Odbędzie się także dyskusja na temat przygotowania do relacji stosunków z kluczowymi partnerami światowymi. Będzie to spotkanie, w którym będą uczestniczyć ministrowie spraw zagranicznych. W trakcie spotkania zostanie zorganizowana debata nad problematyką zarządzania gospodarczego. Ta sprawa wydaje się najważniejsza dla naszego kraju. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-88">
          <u xml:id="u-88.0" who="#DariuszLipiński">Bardzo dziękuję. Otwieram dyskusję. Czy są pytania? Nie słyszę pytań.</u>
          <u xml:id="u-88.1" who="#DariuszLipiński">Stwierdzam, że Komisja wysłuchała i przyjęła do wiadomości informacje o stanowisku rządu.</u>
          <u xml:id="u-88.2" who="#DariuszLipiński">Przechodzimy do omówienia punktu czwartego. Jest to rozpatrzenie w trybie art. 9 ust. 1 ustawy informacji o stanowisku, jakie Rada Ministrów ma zająć podczas rozpatrywania projektów aktów prawnych w Unii Europejskiej na posiedzeniu Rady ds. Zagranicznych w dniu 26 lipca 2010 r. w związku z zasięgnięciem opinii Komisji w tych sprawach. Bardzo proszę pana ministra o krótkie uzasadnienie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-89">
          <u xml:id="u-89.0" who="#MikołajDowgielewicz">Już o tym mówiłem w poprzednich punktach.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-90">
          <u xml:id="u-90.0" who="#DariuszLipiński">Zgadza się. Są to te same akty prawne. Czy są jakieś pytania? Nie słyszę pytań.</u>
          <u xml:id="u-90.1" who="#DariuszLipiński">Stwierdzam, że Komisja wysłuchała i przyjęła do wiadomości informacje o stanowisku, jakie Rada Ministrów ma zająć podczas rozpatrywania projektów aktów prawnych Unii Europejskiej na posiedzeniu Rady ds. Zagranicznych w dniu 26 lipca 2010 r. w związku z zasięgnięciem opinii Komisji w tych sprawach. Są to projekty o sygnaturach: 12095/10, 11958/10, 11959/10. Rozumiem, że przyjmujemy podobną formułę, jeżeli chodzi o projekt nr 11769/10, czyli dokument dotyczący Iranu. Komisja postanowiła nie zajmować stanowiska w tej sprawie.</u>
          <u xml:id="u-90.2" who="#DariuszLipiński">Przechodzimy do omówienia ostatniego punktu. Są to sprawy bieżące. Przypominam, że następne posiedzenie Komisji odbędzie się 4 sierpnia o godzinie 11.00 w sali nr 12. Będziemy rozpatrywać projekt ustawy kooperacyjnej. Czy są jeszcze jakieś pytania? Nie słyszę pytań. Protokół z dzisiejszego posiedzenia będzie dostępny w Sekretariacie Komisji. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-90.3" who="#DariuszLipiński">Wyczerpaliśmy porządek dzienny dzisiejszych obrad – zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>