text_structure.xml
34 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#AndrzejGrzyb">Otwieram posiedzenie Komisji do Spraw Unii Europejskiej. Lista obecności jest szersza niż skład na sali, no ale cóż. Witam serdecznie wszystkich państwa posłów. Witam również bardzo serdecznie państwa ministrów, panie i panów ministrów. Proszę państwa, porządek obrad Komisji do Spraw Unii Europejskiej został państwu dostarczony. Czy są uwagi do tego porządku? Uwagę pana ministra o przesunięcie punktu już przyjąłem. Rozumiem, że Komisja będzie miała szczególne względy w Ministerstwie Infrastruktury po tym przesunięciu punktu w porządku obrad.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#TadeuszJarmuziewicz">Panie przewodniczący, mam spotkanie u premiera, które się rozpoczęło pięć minut temu. Gdyby to było coś bardziej banalnego, nie nalegałbym.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#AndrzejGrzyb">Dobrze. Proszę państwa. Nie widzę uwag. W związku z tym przechodzimy do realizacji porządku dziennego. Punktem pierwszym porządku dziennego jest informacja o projektach aktów prawnych i odnoszących się do nich projektach stanowisk rządu, skierowanych w trybie art. 6 ust. 1, art. 6 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r., w stosunku do których prezydium, zgodnie z jednomyślną opinią posłów koreferentów, wnosi o niezgłaszanie uwag. Są to: COM (2008) 139, 140, 151, 161, 168, 170, 172, 174 oraz 205. Dołączamy do tego również COM (2008) 162, ponieważ posłowie koreferenci wycofali swój wniosek o przeprowadzenie dyskusji nad tym punktem. Czy ktoś z państwa posłów chciałby się wypowiedzieć w sprawie pkt I? Nie widzę. W związku z tym stwierdzam, że Komisja przyjęła przedłożone wnioski bez uwag.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#AndrzejGrzyb">Proszę państwa, przechodzimy zatem do punktu kolejnego, który jest punktem V. To jest „Wniosek dotyczący decyzji Rady w sprawie podpisania oraz tymczasowego stosowania umowy między Wspólnotą Europejską a Państwem Izrael dotyczącej pewnych aspektów przewozów lotniczych oraz Wniosku dotyczącego decyzji Rady w sprawie zawarcia umowy między Wspólnotą Europejską a Państwem Izrael dotyczącej pewnych aspektów przewozów lotniczych (COM(2008) 178 końcowy)” i odnoszący się do niego projekt stanowiska rządu. Rząd reprezentuje sekretarz stanu, pan minister Tadeusz Jarmuziewicz. Proszę bardzo pana ministra o zabranie głosu.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#TadeuszJarmuziewicz">Dzisiaj mamy taki stan prawny, że 26 państw członkowskich UE zawarło umowy bilateralne z Izraelem i na podstawie tych umów uprawiają biznes, który się nazywa lataniem. Jest to w bardzo wielu przypadkach niezgodne z prawem unijnym, w związku z tym zaistniała konieczność zwarcia umowy przez Wspólnotę Europejską z państwem Izrael. Ta umowa prostuje wszystkie niejasności prawne, które się do tej pory pojawiły. I cała intencja tej umowy do tego się sprowadza. Gdyby były pytania o szczegóły, to mam wsparcie merytoryczne ze strony Urzędu Lotnictwa Cywilnego. Jeśli mieliby państwo pytania, jestem do dyspozycji. I przepraszam za zamieszanie, panie przewodniczący, drugi raz już dzisiaj.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#AndrzejGrzyb">Dziękuję za błyskawiczne przedstawienie stanowiska rządu. Posłami koreferentami w tej sprawie są pan poseł Marek Krząkała i pan poseł Edward Siarka. Czy panowie posłowie chcieliby zabrać głos w tej sprawie? Proszę bardzo, pan poseł Edward Siarka.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#EdwardSiarka">Pan minister rzeczywiście szybko do tego tematu podszedł, natomiast ja, szanując oczywiście nasz czas, pozwoliłem sobie zasugerować, abyśmy się chwilę zatrzymali nad tym projektem rozporządzenia, dlatego że po pierwsze rząd wniósł zastrzeżenie do tego dokumentu i chciałbym, żeby tę kwestię zastrzeżenia nam przybliżyć. To jest jedna sprawa i pierwszy powód, dla którego chciałbym, żebyśmy się chwilę zatrzymali nad tym rozporządzeniem.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#EdwardSiarka">Natomiast druga sprawa jest bardziej ogólna. Otóż projekt tego rozporządzenia, pewnie zwłaszcza dla eurosceptyków, jest typowym przykładem tego, co się dzieje z orzecznictwem Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości, bo właśnie to orzeczenie właściwie spowodowało, że przyznano Wspólnocie Europejskiej wyłączną kompetencję w zakresie regulowania stosunków zewnętrznych w lotnictwie cywilnym, używając już tej ścisłej nomenklatury związanej z tym tematem.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#EdwardSiarka">Dlatego pozwoliłem sobie w ogóle zasugerować, żeby się nad tym rozporządzeniem chwilę zatrzymać. To tyle. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#AndrzejGrzyb">Zapytam, czy jeszcze ktoś z państwa posłów chciałby w sprawie tego wniosku zabrać głos i zgłosić pytanie czy uwagę do pana ministra Jarmuziewicza? Nie widzę. Proszę bardzo, panie ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#TadeuszJarmuziewicz">Poproszę panią z Urzędu Lotnictwa Cywilnego o kilka zdań na ten temat. Ja mam swoje zdanie na ten temat, natomiast pani jest wyjątkowo przygotowana.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#AndrzejGrzyb">Proszę uprzejmie.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#MałgorzataAlberti">Dzień dobry państwu. Panie przewodniczący, panie i panowie, chciałbym się odnieść bezpośrednio do pytania pana posła dotyczącego zastrzeżenia. Stanowisko rządu brzmi, że rząd popiera projekt tej decyzji, z zastrzeżeniem wykreślenia z załącznika danego artykułu, ponieważ artykuł ten nie dotyczy kwestii bezpieczeństwa. Po ostatnim posiedzeniu grupy roboczej Rady w dokumencie, a jest to dokument nr 8508/08 z 30 kwietnia 2008 r., ten artykuł 9 został wykreślony zgodnie z naszym zastrzeżeniem. Wobec powyższego to zastrzeżenie nie jest już aktualne.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#MałgorzataAlberti">Jeżeli chodzi o ogólne spostrzeżenia, to projekt decyzji, który omawiamy w tej chwili, jest następstwem orzecznictwa ETS z 2002 r. To są tak zwane orzeczenia Open Skies. I ta umowa, która jest przedmiotem decyzji Rady, dostosowuje do prawa wspólnotowego wszystkie umowy bilateralne państw członkowskich z Izraelem. Tak jak pan minister zaznaczył na samym początku, wyrównuje te nierówności, jeśli chodzi o prawo UE. To jest główny cel tej umowy. Nie ma ona najmniejszego wpływu na prawa handlowe przewoźników wspólnotowych. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#AndrzejGrzyb">Dziękuję bardzo. Czy jeszcze ktoś z państwa widzi konieczność uzyskania jakichś dodatkowych wyjaśnień w tej sprawie? Nie widzę. Chcę zapytać, czy jest sprzeciw wobec decyzji Komisji o niezgłaszaniu uwag do tego projektu? Nie widzę. Zatem stwierdzam, że Komisja rozpatrzyła „Wniosek dotyczący decyzji Rady w sprawie podpisania oraz tymczasowego stosowania umowy między Wspólnotą Europejską a Państwem Izrael dotyczącej pewnych aspektów przewozów lotniczych oraz Wniosku dotyczącego decyzji Rady w sprawie zawarcia umowy między Wspólnotą Europejską a Państwem Izrael dotyczącej pewnych aspektów przewozów lotniczych (COM(2008) 178 końcowy)” i odnoszący się do niego projekt stanowiska rządu i postanowiła nie zgłaszać uwag. Dziękuję bardzo. I również dziękuję panu ministrowi. Teraz rzeczywiście zakończyliśmy pkt V. Może się pan już udać do pana premiera na spotkanie.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#AndrzejGrzyb">Proszę państwa, wracamy do pkt II. To tylko na życzenie pana Jarmuziewicza przesunęliśmy pkt V ze względu na sytuację, że głosowanie się przesunęło o prawie dwie godziny. To jest informacja o inicjatywach ustawodawczych UE przekazanych do Komisji w trybie art. 8 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. To jest Projekt rozporządzenia Rady w sprawie uchylenia rozporządzenia Rady (WE) nr 752/2007 z 30 maja 2007 r. w sprawie nałożenia pewnych ograniczeń na przywóz niektórych wyrobów stalowych z Ukrainy. W tej sprawie rząd reprezentuje... a, przepraszam najmocniej, mam tu wyjaśnienie, którego nie zauważyłem. Informuję, że do Komisji została przekazana w trybie art. 8 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o współpracy Rady Ministrów z Sejmem i Senatem w sprawach związanych z członkostwem Rzeczypospolitej Polskiej w UE informacja rządu w sprawie tego projektu. Informacja ta została państwu przekazana drogą elektroniczną w dniu 8 maja i posłowie koreferenci nie zgłosili potrzeby dyskusji, dlatego też jeśli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisja została poinformowana o procedurach stanowienia prawa odnośnie do powyższego projektu oraz o stanowisku, jakie Rada Ministrów zamierza zająć wobec tego dokumentu. Nie słyszę sprzeciwu, zatem zamykam pkt II.</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#AndrzejGrzyb">Przechodzimy do pkt III. Jest to rozpatrzenie w trybie art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. informacji o stanowisku, jakie Rada Ministrów ma zamiar zająć podczas rozpatrywania projektów aktów prawnych UE na posiedzeniu Rady ds. Ekonomicznych i Finansowych w dniu 14 maja 2008 r., w związku z zasięgnięciem opinii Komisji w tych sprawach. Rząd jest reprezentowany przez pana ministra Jacka Dominika. Proszę bardzo, panie ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#JacekDominik">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący. Podczas najbliższego posiedzenia Rady Ecofin w trakcie tej normalnej części nie będzie rozpatrywany żaden akt prawny, natomiast jedyne akty prawne, jakie się pojawiają, to są te na liście A. Jest dziewięć projektów aktów prawnych, które nie wymagają dalszej dyskusji i przyjmowane są już bez uwag, blokowo. Żaden z tych projektów nie jest projektem finansowym, czyli przygotowanym przez Ministra Finansów. Są to projekty aktów prawnych wcześniej dyskutowane na innych formacjach Rady. Wszystkie były już przedmiotem dyskusji sejmowej Komisji do Spraw Unii Europejskiej i stanowisko Komisji było zbieżne ze stanowiskiem rządu. Jeśli państwo sobie życzą, mogę je wymienić, natomiast nie jestem ekspertem w tych dziedzinach, żeby szczegółowo opowiedzieć przebieg negocjacji, bo to nie są akty prawne z formacji Ministra Finansów. Tak że pod tym względem to posiedzenie Rady Ecofin jest nieproblematyczne. Nie ma żadnego projektu typowo finansowego omawianego w trakcie normalnego posiedzenia Rady. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#AndrzejGrzyb">Dziękuję bardzo. Dokument pisemny w sprawie najbliższej Rady Ecofin został przedłożony przed posiedzeniem, a więc został wypełniony wymóg ustawowy pisemnego przedłożenia przez przedstawiciela rządu. Wszystkie dokumenty według tej pisemnej informacji były rozpatrywane przez Komisję do Spraw Unii Europejskiej i wszystkie dokumenty były przyjęte przez Komisję bez uwag, z poparciem stanowiska rządu, przy czym większość tych dokumentów, jak można zauważyć, została przyjęta w rygorze listy A, czyli bez rozpatrywania na wniosek dwóch posłów koreferentów.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#AndrzejGrzyb">Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos w tej sprawie? Nie widzę. Stwierdzam zatem, że Komisja wysłuchała i przyjęła do wiadomości informację o stanowisku, jakie Rada Ministrów ma zamiar zająć podczas rozpatrywania projektów aktów prawnych na posiedzeniu Rady do Spraw Ekonomicznych i Finansowych, które odbędzie się w dniu 14 maja, w związku z zasięgnięciem opinii Komisji w tych sprawach. Dziękuję bardzo panu ministrowi.</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#AndrzejGrzyb">Proszę państwa, przechodzimy do pkt VI, to jest do spraw bieżących. Chciałbym państwa poinformować, że najbliższe posiedzenie Komisji, to będzie wspólne posiedzenie Komisji do Spraw Unii Europejskiej oraz Komisji Gospodarki. Odbędzie się ono w dniu 16 maja, przy czym zawiadamiamy również o tym posiedzeniu oddzielnym zaproszeniem pana przewodniczącego Komisji Ochrony Środowiska. Tematem posiedzenia będzie pakiet energetyczno-klimatyczny. To posiedzenie rozpocznie się o godzinie 11.30. Będzie ono miało charakter konferencyjny, ponieważ po rozpoznaniu tematyki tego wspólnego posiedzenia zaprosiliśmy pewne grono ekspertów. Zaprosiliśmy również na to posiedzenie dwóch ministrów z obecnego rządu: Ministra Gospodarki oraz Ministra Ochrony Środowiska. Parlament Europejski w tej sprawie będzie reprezentował pan poseł profesor Buzek. Zaprosiliśmy również przedstawicieli poselsko-senatorskiego zespołu energetycznego. Chcielibyśmy, aby ta debata, przy udziale ekspertów, miała charakter poszerzający naszą informację o stanie prac nad tym pakietem, ale również o potencjalnych zagrożeniach czy problemach, które mogą wynikać z wdrożenia w takim kształcie, jak tu jest proponowany, a który był rozpatrywany przez naszą Komisję wniosku o przyjęcie rozwiązań prawnych w sprawie tych czterech dyrektyw. Tak, że bardzo serdecznie państwa zachęcam do udziału w posiedzeniu. Będzie to około trzyipółgodzinne posiedzenie. Mam nadzieję, że przyczyni się ono do lepszego zrozumienia i jest realizacją wniosku, który był składany między innymi przez pana posła Religę, przez pana posła Szyszkę i innych dyskutantów, których dzisiaj akurat nie ma na tej sali, aby się zająć w sposób szerszy sprawą pakietu klimatyczno-energetycznego.</u>
<u xml:id="u-13.3" who="#AndrzejGrzyb">O godzinie 15.00. odbylibyśmy posiedzenie legislacyjne oraz w trakcie tego posiedzenia zaopiniowalibyśmy trzy uzupełnione kandydatury ze strony samorządowej do Komitetu Regionów. Pamiętają państwo, że wtedy kiedy rozpatrywaliśmy ten punkt, nie wszystkie kandydatury były zgłoszone.</u>
<u xml:id="u-13.4" who="#AndrzejGrzyb">Kolejne posiedzenia, proszę państwa, które chcielibyśmy zaplanować, to 21 maja o godzinie 11.15. Byłoby to posiedzenie mające charakter spotkania z panią komisarz Danutą Hübner, i o godzinie 13.00. posiedzenie legislacyjne, w trakcie którego byłaby część zamknięta dotycząca polskiego stanowiska w sprawie przeglądu budżetowego. Byłaby to prezentacja, jakie są konkluzje i stanowisko polskiego rządu w sprawie zakończonego 15 kwietnia przeglądu budżetowego. A następnie byłaby już część otwarta związana z wnioskami legislacyjnymi oraz stanowiskiem na najbliższe, czyli 21 i 22 maja, posiedzenia Rady.</u>
<u xml:id="u-13.5" who="#AndrzejGrzyb">Kolejne posiedzenie byłoby planowane na 28 maja o godzinie 9.30. Tutaj chcielibyśmy, aby Komisja usłyszała, jaki jest stan prac związanych z polskim staraniem o Europejski Instytut Innowacji i Technologii, przy czym nie ma to żadnego charakteru interwencyjnego, ponieważ takie pytania do mnie dotarły. Stwierdziłem, że wprowadzenie tego punktu jest sensowne z tego względu, że staranie o ten instytut jest ważnym działaniem i poprzedniego, i obecnego rządu, więc uznajemy, że taka informacja Komisji do Spraw Unii Europejskiej byłaby ze wszech miar pożądana, a powinna ona być wcześniej, niż zapadną decyzje. 28 maja byłoby posiedzenie o godzinie o 16.00. oraz 30 maja bieżące sprawy legislacyjne.</u>
<u xml:id="u-13.6" who="#AndrzejGrzyb">Czy w sprawie tych spraw bieżących pan poseł Religa chciałby się wypowiedzieć oraz pan poseł Piechociński?</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#JanReliga">Panie przewodniczący, jesteśmy rzeczywiście przed ważnym spotkaniem 16 maja, w związku z tym miałbym taką propozycję, żeby nie było tak, że się spotkamy i nie mamy materiałów źródłowych, nie mamy podstawowych danych, aktualnych na obecny czas.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#AndrzejGrzyb">Już, panie pośle, spieszę wyjaśnić, że już państwo mają w skrzynkach materiały z Ministerstwa Ochrony Środowiska, z Ministerstwa Gospodarki i z Biura Analiz Sejmowych. Cały pakiet.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#JanReliga">Kiedy one zostały wysłane?</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#AndrzejGrzyb">W ubiegłym tygodniu.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#JanReliga">Przepraszam, nie wiedziałem. Jak wrócę do swojego biura, to zaraz zajrzę do swojego maila i będę wiedział. Natomiast rzeczywiście jest ważny temat. Wczoraj na przykład było spotkanie energetycznej grupy parlamentarnej, które było bardzo ciekawe. Było to spotkanie z panem wicepremierem Pawlakiem. Dzisiaj nie chcę poruszać tych zagadnień, bo to nie jest ani czas, ani pora na to, natomiast sprawa jest tak poważna, że wymaga pewnych uregulowań i przyjęcia pewnych sposobów już na stałe. Takich sposobów działania, które by w obecnej sytuacji były dla Polski bardzo korzystne. Naprawdę jest to bardzo poważna sprawa. Tylko tyle chciałem zasygnalizować, a resztę będziemy na bieżąco analizowali i śledzili. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#AndrzejGrzyb">Dziękuję. Równocześnie, drodzy państwo, chcę też przekazać, że w porozumieniu z przewodniczącymi innych komisji sejmowych – to już jest taka techniczna uwaga – każdorazowo, gdy będą istotne sprawy, które będzie rozpatrywać nasza Komisja, a które dotyczą innych komisji stałych Sejmu, będziemy przekazywali informację, żeby zainteresować przewodniczących tych innych komisji. Być może wtedy sami będą oni obecni na naszych posiedzeniach, czy ewentualnie wydelegują przedstawicieli komisji. Chodzi o to, żeby była pewna wspólna praca nad projektami, ponieważ częstokroć również mamy możliwość wyrażania swojej parlamentarnej opinii w ramach tego, co bym nazwał elementem dyplomacji parlamentarnej. I to jest niezmiernie ważne, stąd też będziemy się starali to koordynować.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#AndrzejGrzyb">Jesteśmy na etapie wstępnym, więc być może nie wszystko jeszcze nam się udaje, ale też zdaję sobie sprawę, że państwo są również członkami wielu komisji stałych, a nie tylko Komisji do Spraw Unii Europejskiej, więc ten przekaz istnieje. Ale myślę, że to sformalizowanie zostało dobrze przyjęte przez przewodniczących, z którymi rozmawiałem, a więc przez przewodniczącego Komisji Gospodarki, Komisji Ochrony Środowiska czy Komisji Obrony Narodowej, bo w przyszłości chcielibyśmy zaplanować również wspólne posiedzenie z Komisją Obrony Narodowej na przykład na temat polityki obronnej UE. W tym mamy już przecież przykład podjętej decyzji dotyczącej naszego udziału w misji w Czadzie. To są sprawy, które będą się rozwijały i one będą jednym z istotnych elementów pracy naszej Komisji, więc informuję o tym, że takie zamierzenia chcielibyśmy podjąć.</u>
<u xml:id="u-19.2" who="#AndrzejGrzyb">Jednocześnie został też do państwa przekazany raport na temat eurosieroctwa. Mam sygnał ze strony niektórych państwa posłów, że ten raport jest bardzo interesujący. Mnie też się on wydał interesujący, dlatego go skierowałem, żeby się państwo zapoznali i być może na którymś posiedzeniu byłoby możliwe, żebyśmy się akurat tym aspektem społecznym, wynikającym z wejścia Polski do UE, może wspólnie z Komisją Polityki Społecznej kiedyś zajęli, bo wydaje się, że te materiały wskazują, że rzeczywiście jest to bardzo poważny problem w Polsce, który dotyka wiele rodzin i jednocześnie też przerzuca część odpowiedzialności na samorządy, które później się muszą borykać z problemami związanymi z eurosieroctwem.</u>
<u xml:id="u-19.3" who="#AndrzejGrzyb">To tyle informacji. Pan przewodniczący Gałażewski. Przepraszam, jeszcze wcześniej pan poseł Piechociński.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#JanuszPiechociński">Chciałbym kontynuować ten wątek, który wydaje się bardzo istotny, abyśmy byli nie tylko taką grupą ludzi, która reaguje na propozycje Komisji Europejskiej i ustosunkowuje się do wypracowanych opinii rządu. W czerwcu mija pół roku od wejścia Schengen. Mimo że nie mamy strajku celników, mamy dramatyczną sytuację i niską jakość obsługi ruchu granicznego zarówno tego dotyczącego towarów, jak i niestety tego dotyczącego ludzi. Szykują się duże protesty, a także będą zapewne na różnych szczeblach dyplomacji interwencje. W związku z tym sugerowałbym, abyśmy wspólnie z sejmową Komisją Infrastruktury, zaprosiwszy ambasadorów krajów ościennych, których to dotyczy, omówili ten problem i w ujęciu wymiany towarowej, i funkcjonowania przejść granicznych, i stosowania karty Polaka, dlatego że uważam, że jest to bardzo potrzebne, abyśmy od czasu do czasu robili taki sprawdzian w stosunku do administracji rządowej i jej zamierzeń i działań, a jednocześnie tworzyli taką presję, jeżeli coś niedomaga, aby się tym na poważnie zajmować, aby nie było później w Brukseli czy w Komisji Europejskiej w stosunku do Polski, także na szczeblu dyplomatycznym, interwencji i pokazywania, że sobie z czymś nie radzimy. A niewątpliwie polska granica wschodnia, a zarazem wschodnia granica UE wymaga bardzo poważnego potraktowania.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#AndrzejGrzyb">Dziękuję bardzo panu posłowi za zwrócenie na to uwagi. Istotnie, w ramach prezydium dyskutowaliśmy również o tym, żeby sprawa Schengen znalazła się w centrum naszego zainteresowania. Ale ponieważ mam sygnał, że ostatnio zespół wizytujący ze strony Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych był na granicy w szczególności z Ukrainą, ale również i z Białorusią, i pokazał, że jest rzeczywiście bardzo wiele problemów i to nie tylko natury technicznej, ale przede wszystkim sprawności polskiej administracji, więc to rzeczywiście wymaga reakcji. Przy okazji myślę, że będą dobre informacje. Według tego co miałem okazję usłyszeć, to zostały już przekazane uwagi do podpisanej umowy o małym ruchu granicznym między Polską a Ukrainą i są to niewielkie konieczne korekty, więc ta umowa mogłaby wejść w życie, co w sposób znaczny poprawiłoby sytuację w naszych relacjach z Ukrainą. I również, wydaje mi się, interesujące jest to, że przez polski rząd została złożona również rządowi Białorusi oferta o możliwości zawarcia takiej umowy o małym ruchu granicznym, co też byłoby tym elementem otwarcia i wpływania na procesy demokratyzacyjne w samej Białorusi, jak również ułatwień dla obywateli tego kraju, w tym również w znacznej części Polonii. Gdyby to połączyć razem z wdrażaną kartą Polaka, to byłoby to bardzo istotne.</u>
<u xml:id="u-21.1" who="#AndrzejGrzyb">A do tego chciałbym jeszcze dołożyć jedną rzecz, i wydaje mi się, że to też byłoby cenne, żebyśmy się zapoznali z funkcjonowaniem jak na razie jedynej agendy agencji unijnej – to jest agencja Frontex w Warszawie. Do tej pory jako parlament w ogóle się tym nie interesowaliśmy. Zresztą myślę, że również ze strony rządowej w tym roku były dopiero pierwsze przejawy zainteresowania, jak ta agencja funkcjonuje. Myślę więc, że zaproszenie jej szefa też byłoby ze wszech miar interesujące, aby zobaczyć, jakie ta instytucja unijna w Polsce, zarówno jeśli chodzi o stronę materialną, jak i formalną, ma możliwości i również uwagi co do wdrożenia systemu ochrony granic zewnętrznych UE.</u>
<u xml:id="u-21.2" who="#AndrzejGrzyb">Proszę bardzo, pan przewodniczący Gałażewski.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#AndrzejGałażewski">Chcę zaproponować dodatkowe posiedzenie, ale tym razem podkomisji do spraw monitorowania funduszy europejskich, dlatego że ta podkomisja musi się w końcu ukonstytuować i zacząć pracować. Mamy w piątek dwa posiedzenia, w związku z tym jest propozycja, żeby między jednym a drugim państwo, którzy się wpisali do tej podkomisji, spotkali się, żeby nastąpiło ukonstytuowanie i wtedy już według własnego rytmu i własnego planu pracy będzie można tę pracę rozpocząć. Mówię o najbliższym piątku, 16 maja, bo akurat tak się dobrze składa, że tę przerwę można wykorzystać. Im szybciej się to zrobi, tym będzie więcej czasu na zjedzenie obiadu.</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#AndrzejGałażewski">Natomiast druga sprawa jest taka: miałem okazję być na ostatnim posiedzeniu COSAC – to jest posiedzenie przewodniczących komisji ds. UE 27 państw i państw kandydujących. Byliśmy tam razem z panami przewodniczącymi Iwińskim i Karskim. Niestety nie było pana przewodniczącego, który ma liczne obowiązki dodatkowe. Ustalono tam, że w najbliższym czasie, a właściwie na przełomie dwóch prezydencji, czyli na przełomie czerwca i lipca, rozpoczniemy pierwszy test subsydiarności, a później drugi, w nowym reżimie wynikającym z traktatu z Lizbony, czyli tym ośmiotygodniowym, żebyśmy mogli w tym roku jeszcze w formie ćwiczenia zobaczyć, co nam się udaje zrobić. I ten test będzie też obowiązywał Komisję, to znaczy Komisja będzie testowała, czy funkcjonują odpowiednie kanały komunikacji i ile rzeczywiście potrzeba czasu parlamentom do opracowania opinii, a jednocześnie do ewentualnego skomunikowania się między sobą. Tyle informacji. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#AndrzejGrzyb">Dziękuję bardzo. Jeszcze pani poseł Zielińska-Głębocka.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#AnnaZielińskaGłębocka">Panie przewodniczący, mam taką prośbę proceduralną, ponieważ jest zapowiedziane spotkanie Komisji 21 maja. Rozumiem, że spotkanie z panią komisarz Hübner jest już na pewno umówione, natomiast czy tego drugiego posiedzenia dotyczącego przeglądu budżetu nie można by jednak przesunąć na termin późniejszy, kiedy mamy posiedzenie Sejmu? Nie mówię tu o sobie, bo ja mogę być, ale boję się, że frekwencja będzie bardzo niewielka, a to jest tak ważny problem, że czy mogliby jednak państwo w prezydium rozważyć przeprowadzenie tej debaty merytorycznej na temat przeglądu budżetu w kolejnym tygodniu sejmowym?</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#AndrzejGrzyb">Proszę państwa, ja chciałem, żeby to się odbyło 16 maja, a więc w lepszym terminie, niestety kalendarz pana ministra Dowgielewicza był pewną przeszkodą. Sprawdzimy to do przyszłego piątku. Jeżeli będą możliwości przesunięcia na inny termin, to zgodnie z państwa sugestią jesteśmy w stanie to przesunąć. Natomiast nie chcieliśmy też, żeby zbyt daleko odsuwać rozpatrzenie, jakie ostateczne stanowisko zajął rząd w sprawie przeglądu budżetowego i jakie stanowisko zostało skierowane do Brukseli, ponieważ w najbliższym czasie będziemy też uczestniczyli w różnych gremiach jako posłowie tej komisji i również z innych komisji i powinniśmy być zorientowani, jakie są konkluzje tego stanowiska. Ponieważ sprawa ma charakter dyskrecjonalny, w związku z tym wymaga to zamkniętego posiedzenia komisji, zanim stanowisko polskiego rządu nie zostanie przedstawione publicznie, więc tylko te względy o tym decydowały. Ale myślę, że pani Sidonia Jędrzejewska, która się zgłasza, może jeszcze coś w tej sprawie wyjaśni.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#SidoniaJędrzejewska">Szanowni panie i panowie posłowie, ja tylko pozwolę sobie uzupełnić, że stanowisko rządu dotyczące tego przeglądu śródterminowego budżetu UE jest publiczne. Od 8 kwietnia jest znane. Myślę, że rozmawiamy o tym samym dokumencie i na pewno zostało ono państwu przysłane. To jedna informacja.</u>
<u xml:id="u-26.1" who="#SidoniaJędrzejewska">Druga informacja, to moim zdaniem nie ma pilności dyskusji na ten temat, z tego względu, że jest nam już nieoficjalnie wiadomo, a oficjalnie niedługo będzie to ogłoszone, że w najbliższym czasie Komisja Europejska nie będzie się zajmowała tym tematem. Nawet dochodzą do nas słuchy, że prawdopodobnie do końca roku Komisja Europejska przeglądem śródterminowym się nie zajmie. Tak, że oczywiście jak najbardziej dyskusja jest konieczna, ale zawsze trzeba rozróżnić rzeczy ważne i rzeczy pilne. To jest rzecz ważna, ale niekoniecznie pilna. Moim skromnym zdaniem ważniejsze jest, aby mieć więcej czasu na dyskusję, niż aby ta dyskusja odbyła się w trybie pilnym.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#AndrzejGrzyb">Pani minister, my jesteśmy zawsze jak najbardziej za tym, żeby wszystkie debaty Komisji odbywały się w sposób otwarty, jednak akurat tu była szczególna prośba pana ministra Dowgielewicza o to, żeby ten punkt, ze względu na pewną część informacji, miał charakter zamknięty. Więc tylko i wyłącznie na wniosek pana ministra robilibyśmy tę część posiedzenia zamkniętą. Ma ona być połączona z prezentacją, więc, jak rozumiem, również i dokumentów czy jakichś analiz źródłowych, które nie mają charakteru publicznego. Ale myślę, że nie ma żadnej przeszkody. Jesteśmy w stanie przełożyć to na inny termin, skoro jest taki wniosek państwa posłów. Rozumiem, że ten tydzień, kiedy wypada 21 maja, jest niedogodny, ale, proszę państwa, nie mamy innego wyboru, ponieważ 26 i 27 maja są posiedzenia Rady i musimy zaopiniować dokumenty na te posiedzenia, stąd też wybieramy taki termin, w którym może się odbyć Komitet Europejski Rady Ministrów i jednocześnie dokumenty mogą być przedłożone na posiedzenie Komisji.</u>
<u xml:id="u-27.1" who="#AndrzejGrzyb">Rozumiem, że wyczerpaliśmy sprawy. Jeszcze pan poseł Piechociński.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#JanuszPiechociński">Mam taką prośbę, aby rozważyć, czy nie zaprosić na spotkanie z komisarz Hübner marszałków czy wicemarszałków odpowiedzialnych za Regionalny Program Operacyjny, dlatego że dostrzegam, że samorządowcy odpowiedzialni za wykorzystanie tych środków nie zawsze są powiadomieni, jak dostają informacje z drugiej i trzeciej ręki, co do terminów Komisji Europejskiej w zakresie fakturowania i tych kwestii. Tutaj pani komisarz przekazuje ciepłe informacje. One, myślę, będą trochę działały na wyobraźnię wielu samorządowców.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#AndrzejGrzyb">Myślę, że to jest dobry pomysł, tylko mamy wspólne posiedzenie z komisją Senatu, tak? Nie? Proszę państwa, jak państwo zauważyli, staramy się, aby te posiedzenia z udziałem komisarzy nie były posiedzeniami adresowanymi tylko i wyłącznie do posłów i senatorów. Dwukrotnie już ostatnio wystosowaliśmy zaproszenia do ambasad krajów członkowskich UE akredytowanych w Warszawie. Myślę, że zaproszenie marszałków byłoby ze wszech miar korzystne, tym bardziej, że mamy jeden bardzo poważny problem. Uważam, że on jest dużo ważniejszy niż te wszystkie elementy związane z tą proceduralną sprawą. Jest to kwestia poważnego zagrożenia związanego z projektami infrastrukturalnymi i środowiskowymi ze względu na zarzut skierowany do Polski, że niestety łamiemy dyrektywy w zakresie ochrony środowiska. Pierwsze memorandum w tej sprawie podobno zostało skierowane do Polski w 2006 r. Przez prawie dwa lata jakoś nie dogadaliśmy tej sprawy i teraz rzeczywiście się zrobiło bardzo gorąco. Chodzi o oceny oddziaływania na środowisko i tu jest pewien problem, ale myślę, że nie będziemy dzisiaj tego poruszać. Zapytalibyśmy, jak to wygląda rzeczywiście. Jest problem. W każdym razie musimy tę sprawę przejść. Ale, panie pośle, gdybyśmy mogli to zrobić w innym trybie.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#JanSzyszko">Gdyby ktoś chciał, dzisiaj w „Naszym Dzienniku” złożyłem oświadczenie w tej sprawie. Ono jest na piśmie i równocześnie na stronie internetowej ustawa i projekt ustawy, który był uzgodniony z Komisją Europejską.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#AndrzejGrzyb">To znaczy, ja nic nowego tu nie odkrywam. Wiemy, że jest taki problem i musimy sobie z tym poradzić. Myślę, że rozmowa z panią komisarz Hübner będzie dobrą okazją, żebyśmy zapytali o to, jakie są możliwości rozwiązania. Jednocześnie sygnalizuję, że na koniec czerwca jest również zapowiedziana wizyta pana komisarza Dimasa, który będzie gościem naszych połączonych komisji. To jest tak, że kiedy realizowano wielkie projekty infrastrukturalne w krajach piętnastki, to rygory związane z obszarami chronionymi, a w szczególności z obszarami natury, jakie będzie miała Polska, nie były takie. Wkroczyliśmy w taki moment, kiedy te obostrzenia związane z ochroną środowiska są w UE dużo większe, i wkroczyliśmy w nie z jednocześnie rozbudowanym programem inwestycyjnym. Jest szczególnie konieczne, żeby to wyjaśnić przede wszystkim samorządom, które się zajmują realizacją, a także wszystkim beneficjentom.</u>
<u xml:id="u-31.1" who="#AndrzejGrzyb">Dziękuję bardzo. Zamykam posiedzenie.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>