text_structure.xml 19.2 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczącyposełBronisławDutkaPSL">Dzień dobry państwu. Witam panie i panów posłów na posiedzeniu Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej. Witam gości – przedstawicieli Ministerstwa Rozwoju Regionalnego: panią Renatę Calak, zastępcę dyrektora Departamentu Koordynacji Polityki Strukturalnej, pana Jacka Kotrasińskiego, naczelnika Wydziału Zarządzania Strategicznego oraz panią Martę Leśniak, zastępcę dyrektora Deparatamentu Koordynacji i Wdrażania Programów Regionalnych. Witam przedstawiciela Ministra Finansów. Szczególnie miło witam pana Andrzeja Porawskiego, sekretarza Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego i zarazem dyrektora biura Związku Miast Polskich.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczącyposełBronisławDutkaPSL">Pani minister zaraz na pewno do nas dojedzie. Natomiast w tej chwili, jeżeli pojawiają się jakieś niejasności w przedstawionym tekście, można kierować pytania do pani dyrektor. Pani minister dzwoniła i zapewniała, że państwo są znakomicie zorientowani we wszystkich kwestiach. Czy pojawiły się takie pytania – nie natury politycznej, ale natury merytorycznej? Czy może pani dyrektor zechce przedstawić chociaż część tego materiału? Przynajmniej część merytoryczną, a gdy pani minister dojedzie, będzie odpowiadała na pytania i ewentualnie dopowie resztę. Bardzo proszę, pani dyrektor Renata Calak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#RenataCalak">Bardzo dziękuję, panie przewodniczący. Witam państwa serdecznie. Pokrótce będę się starała przedstawić przebieg prac nad podziałem Krajowej Rezerwy Wykonania oraz powiedzieć, jak planujemy przeprowadzić ten proces.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#RenataCalak">Utworzenie Krajowej Rezerwy Wykonania jest to możliwość, która została przyznana każdemu państwu członkowskiemu w ramach rozporządzenia 10/83. Polska skorzystała z tej możliwości przyjmując taką rezerwę w Narodowych Strategicznych Ramach Odniesienia na lata 2007–2013. Stanowi ona 3% całkowitej alokacji środków przeznaczonych dla Polski w okresie 2007–2013. Jest to kwota 1,3 mld euro. Jest ona równo podzielona na Euroopejski Fundusz Rozwoju Regionalnego, stanowiący 77,5% rezerwy i na Euroopejski Fundusz Społeczny, odpowiednio o wartości 22,5%. Państwo członkowskie jest zobligowane do podziału KRW nie później niż do 30 czerwca 2011 r., a do 31 grudnia 2011 Komisja Euroopejska, we współpracy z państwem członkowskim dokonuje alokacji, czyli przyznania dodatkowej kwoty na programy operacyjne, na konkretne priorytety.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#RenataCalak">Podziału środków musimy dokonać w 2011 r., ale żeby przygotować się dobrze do tego podziału wpierw trzeba dobrze znać zasady, na jakich programy regionalne i programy krajowe mogą uczestniczyć w pozyskaniu dodatkowych środków. Prace nad metodologią podziału KRW rozpoczęliśmy już w styczniu, przedstawiając wstępną propozycję marszałkom województw, jak również resortom, które potencjalnie mogą uczestniczyć w otrzymaniu dodatkowych środków. Trwały szerokie konsultacje na poziomie roboczym, jak i na poziomie politycznym, odnośnie do wypracowania kompromisowej wersji tejże metodologii.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#RenataCalak">Od stycznia do dnia dzisiejszego odbyliśmy szereg spotkań. M.in. na takim spotkaniu z Komitetem Koordynacyjnym Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia prezentowaliśmy szczegółowo KRW. Jeszcze dzisiaj mieliśmy spotkanie roczne z Komisją Euroopejską na temat realizacji NSRO. Komisja została wstępnie poinformowana o naszych planach związanych z podziałem środków. Planujemy przyjęcie przez Komitet Koordynujący NSRO tejże metodologii w grudniu. Jak państwo dobrze wiedzą, w komitecie tym uczestniczą przedstawicieli wszystkich instytucji zarządzających programami krajowymi i regionalnymi, instytucje pośredniczące, jak również Komisja Euroopejska.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#RenataCalak">Generalnym celem przyjęcia tej metodologii jest zapewnienie efektywnego i szybkiego wykorzystania środków. Poniekąd jest ono również związane z kryzysem finansowym, który nas niewątpliwie dotknął. Stąd, duży nacisk stawiany jest na pozyskanie środków dla rynku, szczególnie zewnętrznych. W ramach oceny programów będziemy brali pod uwagę również kwestię związaną z wydatkowaniem środków na strategię lizbońską. W ramach wszystkich programów operacyjnych monitorowane jest, ile środków z programów krajowych i regionalnych jest przeznaczone na strategię lizbońską, która – jak państwo wiedzą – związana jest z wydatkowaniem środków na innowacyjność. Chcielibyśmy dokonać wszelkich starań, by te dodatkowe środki były wydatkowe na cele dające dużą wartość dodaną i związane z rozwojem innowacyjności.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#RenataCalak">W ramach przedstawionej państwu metodologii pokazany jest sztywny podział KRW na regionalne programy operacyjne, który stanowi w sumie jej 38,5%. Te programy konkurują między sobą o możliwość otrzymania dodatkowych środków z KRW. Dla krajowych programów operacyjnych ta kwota jest zbliżona, bo przeznaczyliśmy dla nich 39% całości alokacji rezerwy. Te programy konkurują w ramach priorytetów. To znaczy, że priorytety w tych programach konkurują między sobą o możliwość pozyskania dodatkowych środków z KRW. Natomiast oddzielnym programem, którego wszystkie przedsięwzięcia w Polsce finansowane są z Euroopejskiego Funduszu Społecznego, jest program operacyjny „Kapitał ludzki”, podzielony na komponent krajowy i regionalny. Równa ilość środków przeznaczona jest na Euroopejski Fundusz Społeczny, gdzie ich podział odpowiada podziałowi w programie „Kapitał ludzki”. W ramach tego programu konkurują między sobą zarówno priorytety krajowe, jak i regionalne.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#RenataCalak">Zmiany, które zostały wprowadzone w ramach konsultacji do metodologii podziału KRW, dotyczyły dopuszczenia wszystkich województw do możliwości ubiegania się o te środki. Ministerstwo wyszło naprzeciw postulatom i w ramach KRW mogą uczestniczyć wszystkie województwa. Żeby zachęcić je do korzystania z tej rezerwy podnieśliśmy nieco próg i wynosi on 20% certyfikacji środków. Jest to próg minimalny, związany z otrzymaniem środków z KRW. Kolejny próg związany jest ze stopniem wykonania priorytetu czy programu, mierzony wykorzystaniem środków wspólnotowych związanych z realizacją kategorii lizbońskiej w ramach programów krajowych. W odniesieniu do programu operacyjnego „Kapitał ludzki” stosowane jest jedno kryterium, związane ze stopniem wykorzystania środków w ramach poszczególnych priorytetów i poszczególnych działań.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#RenataCalak">Dziękuję bardzo. Kwestie regionalne omówi szczegółowo pani dyrektor Leśniak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#BronisławDutka">Bardzo proszę, panią dyrektor.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#MartaLeśniak">Dziękuję, panie przewodniczący. Proszę państwa, na regionalne programy operacyjne, jak pani dyrektor Calak wspomniała, przypada 512 mln euro. Dopuściliśmy wszystkie regiony do możliwości konkurowania o te środki, przy jednoczesnym zastosowaniu kryterium ograniczającego. Żeby regiony mogły w ogóle ubiegać się o środki, będą musiały osiągnąć poziom certyfikacji opiewający na co najmniej 20% alokacji przyznanej. Natomiast w następnym etapie będzie tworzony ranking województw na podstawie dwóch kryteriów: wydatkowania środków alokacji oraz kontraktacji. Ponieważ struktura regionalnych programów operacyjnych jest bardzo różna – programy różnią się liczbą osi priorytetowych – zdecydowaliśmy się na badanie poziomu kontraktacji w ramach obszarów interwencji. Jest 10 głównych obszarów, które są jednakowe dla wszystkich regionalnych programów operacyjnych. Obydwa kryteria mają przypisane wagi i na tej podstawie tworzony będzie ranking. W efekcie będziemy mieć liczbę potencjalnych nagrodzonych. Oczywiście, może być 16 nagrodzonych i wówczas lider rankingu otrzyma 54 mln euro, natomiast za ostatnie miejsce region otrzyma prawie 10 mln euro. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#BronisławDutka">Dziękuję bardzo. Jeśli są pytania natury technicznej, bardzo bym prosił o zadanie ich teraz. Bardziej ogólne i polityczne pytania zostawimy na później. Proszę bardzo, pani poseł Ciemniak i pan poseł Raba.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#GrażynaCiemniakniez">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący. W materiale, który otrzymaliśmy, napisane jest, że jest to symulacja, która ma charakter orientacyjny, co zresztą wynika z przesłanek tu podanych. Oczywiście, programy te są na wczesnym etapie uruchamiania. W niektórych przypadkach nie ma jeszcze podpisanych umów, co jest zrozumiałem. Natomiast, jak jedna z pań powiedziała, jest to sztywny podział.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#GrażynaCiemniakniez">Chciałabym zapytać o jedną rzecz. W ramach programu operacyjnego „Infrastruktura i środowisko” uwzględnione są tylko 3 osie priorytetowe: 8, 11 i 13 dotyczące resortów nauki i edukacji. Natomiast brak jest tutaj środków, którymi mogłoby dysponować Ministerstwo Środowiska. Czy to wynika z tego, że kryterium stopnia wykorzystania środków zostało w tym przypadku uwzględnione? Od jakiej daty obowiązuje to kryterium 20% certyfikacji, o którym pani mówiła?</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#GrażynaCiemniakniez">Nie wiem, czy było to uwzględniane w tej analizie, ale chciałabym zwrócić uwagę, że w ramach programu operacyjnego „Infrastruktura i środowisko” są i będą realizowane duże projekty o skomplikowanych procedurach. Są to projekty głównie inwestycyjne, w których wymagana jest ocena oddziaływania na środowisko. Jak wynika z informacji NIK, stopień wykorzystania jest tam bardzo mały, co jest spowodowane wcześniejszym brakiem przepisów dotyczących ocen oddziaływania na środowisko. Z tego też powodu, jak wiemy, niektóre zarządy województw wstrzymały nabór wniosków.</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#GrażynaCiemniakniez">Chciałabym uzyskać informację, czy te elementy były brane pod uwagę, bo zainteresowanie środkami na projekty w ramach programu operacyjnego „Infrastruktura i środowisko” – m.in. w osi priorytetowej 4, w której znajdują się duże projekty przedsiębiorstw – jest ogromne. Czy nie będzie tak, że dobre, skuteczne projekty, przynoszące znaczące efekty ekologiczne – a o to między innymi chodzi w realizacji NSRO – mogą nie być dofinansowane, bo zabraknie nawet niewielkiej kwoty do progu certyfikacji? Ani projekty programu „Kapitał ludzki”, ani nawet programu „Innowacyjna gospodarka” nie są porównywalne – nie chodzi tu tylko o ochronę środowiska, ale również o inwestycje drogowe i kolejowe. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-6.4" who="#GrażynaCiemniakniez">Dziękuję bardzo, pan poseł Raba, a później pani przewodnicząca.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#NorbertRaba">Dziękuję, panie przewodniczący. Wysoka Komisjo, mam pytanie natury nie technicznej, ale bardziej merytorycznej. W metodologii podziału KRW na stronie 5 znajduje się tabela nr 2 – Obszary wsparcia. Jest to 10 największych obszarów, które zostały wybrane w rankingu regionalnych programów operacyjnych. Czy w tym rankingu przewidywaliście państwo, czy jest szansa na to, żeby wprowadzić jeszcze obszar ochrony zdrowia? Taki obszar funkcjonuje w praktycznie każdym regionalnym programie operacyjnym. Niestety, z różnych powodów ma on w tych programach taką, a nie inną alokację środków. Chciałbym zapytać, czy jest szansa, aby taki obszar znalazł się w tym rankingu? Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#BronisławDutka">Dziękuję bardzo. Pani poseł Kloc.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#IzabelaKloc">Panie przewodniczący, szanowni państwo. Wydaję mi się, że w tej chwili dyskutowanie na temat tej informacji jest w zasadzie nieupoważnione. Jako klub Prawo i Sprawiedliwość zwróciliśmy się, zgodnie z art. 152, o zwołanie tego posiedzenia Komisji, aby uzyskać informację na temat metodologii podziału KRW, ale tę informację powinien przedstawiać minister rozwoju regionalnego. Potem ewentualnie mógłby udzielić głosu swoim współpracownikom.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#IzabelaKloc">Chcemy bardzo poważnie potraktować kwestię KRW. Wiemy, jak fatalne jest wykorzystanie środków unijnych, a ta rezerwa jest rzeczywiście elementem mobilizującym, również dla województw, w których sytuacja jest najgorsza, jak wynika z symulacji. W związku z tym, że pani minister, ani żadnego z ministrów na dzisiejszym posiedzeniu nie ma, składam wniosek o przerwanie go do momentu, kiedy będzie mogła przybyć pani minister. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#BronisławDutka">Dziękuję bardzo, pani poseł Anna Paluch.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#AnnaPaluch">Panie przewodniczący. Mam prośbę, jako członek tej Komisji. Myślę, że 40 minut oczekiwania na panią minister to chyba jest spora próba cierpliwości. Jestem skłonna uznać dotychczasową nieobecność pani minister za przejaw arogancji, więc prosiłabym o to, żeby pan sprawdził, czy pani minister ma tylko intencję by do nas dotrzeć, czy rzeczywiście się zjawi. Jeśli nie, to uważam, że powinniśmy po prostu jasno powiedzieć pani minister, że oczekujemy jej w innym terminie i wtedy powinna się stawić przed Komisją. Takie są relacje pomiędzy władzą wykonawczą a stanowiącą. Wymagamy elementarnego szacunku dla nas, jako Komisji – ciała, które wspomaga prace Sejmu – powinniśmy jednak wymagać grzecznego zachowania pani minister.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#BronisławDutka">Dziękuję bardzo. Pan poseł Raba.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#NorbertRaba">Panie przewodniczący, myślę, że powinniśmy sobie zostawić z boku uszczypliwości i niegrzeczności. Różne rzeczy mogły się zdarzyć. Pani minister na pewno nie jest arogancką i niegrzeczną osobą. Myślę, że tego typu uwagi są nie na miejscu. Również jestem skłonny przedstawić wniosek o zwołanie tego posiedzenia w innym terminie, bez zbędnych uwag ze strony opozycji. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#BronisławDutka">Dziękuję bardzo. Sądzę, że gdyby pani minister miała zamiar nie przyjść, to przysłałaby jednego z wiceministrów. To jest oczywiste. Dlatego wydaję mi się sensowna propozycja przerwy, która jest wnioskiem formalnym. Jeżeli nie będzie sprzeciwu, to chciałbym ogłosić przerwę do godziny 18.00, żebyśmy jednak zamknęli dzisiaj ten temat.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#AnnaPaluch">Nie ma takiej możliwości. Proszę o głos, panie przewodniczący.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#BronisławDutka">Proszę bardzo, pani poseł Paluch.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#AnnaPaluch">Panie przewodniczący, chciałam zauważyć, że, jako posłowie mamy swoje zobowiązania, mamy swoje obowiązki, mamy również własny rozkład pracy w ramach klubu. Nie wyobrażam sobie, żebyśmy tę dyskusję przerywali do godziny 18.00. Mamy dzisiaj posiedzenie klubu i nie widzimy powodu, żebyśmy mieli pozbawić się uczestnictwa w nim tylko dlatego, że pani minister nie raczyła przybyć na określoną godzinę. Mamy podstawy sądzić, że została ona należycie przez pana przewodniczącego zawiadomiona. Godzina 18.00 w ogóle nie wchodzi w grę. Myślę, że 45 minut oczekiwania to nadmiar cierpliwości z naszej strony.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#BronisławDutka">Proszę państwa, przed chwilą dostałem SMS-a od pana asystenta, że miasto stoi ze względu na wizytę wiceprezydenta Stanów Zjednoczonych. Pani minister jedzie z lotniska. Także nie posądzajmy jej o arogancję, bo na pewno, gdyby przewidywała, że może nie przyjechać, to przysłałaby tutaj któregoś z wiceministrów. Czy pani dyrektor chciała coś w tej kwestii dołożyć?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#RenataCalak">Nie chciałabym już nic dokładać, bo myślę, że już dużo zostało powiedziane. Jak rozumiem, nie będę się już ustosunkowywać się do spraw merytorycznych, ale chciałam tylko powiedzieć, że jest teraz prowadzony proces konsultacji Krajowej Strategii Rozwoju Regionalnego i pani minister w dniu dzisiejszym wraca z tych konsultacji z Kielc. Serdecznie przepraszam za te utrudnienia, za to, że my prezentowaliśmy tę metodologię, a nie pani minister. Myślę, że ministerstwo dostosuje się do decyzji pana przewodniczącego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#IzabelaKloc">Czy w Kielcach jest lotnisko?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#BronisławDutka">Proszę państwa, czytam to, co dostałem w wiadomości. Wobec tego, nie mamy chyba innego wyboru, jak zakończyć to posiedzenie i o terminie następnego powiadomić panie i panów. Przepraszam, pani minister dzwoni.</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#BronisławDutka">Gdyby nie było korków, to pani minister byłaby za 5 minut, ale ile to zajmie naprawdę, to trudno przewidzieć.</u>
          <u xml:id="u-21.2" who="#BronisławDutka">Jeszcze pani minister Gęsicka.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#GrażynaGęsicka">Bardzo prosiłabym pana przewodniczącego o to, aby przypomniał panu ministrowi Kubikowi Augustynowi, że obiecał nam na poprzednim posiedzeniu dostarczyć materiały o wykorzystaniu środków po 3 kwartałach. Prosiłabym bardzo, żeby w miarę możliwości szybko dostarczono Komisji te materiały, ponieważ nigdzie indziej ich nie ma, nawet na stronach internetowych. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#BronisławDutka">Dobrze. Kolejne posiedzenie odbędzie się w uzgodnieniu z panią minister.</u>
          <u xml:id="u-23.1" who="#BronisławDutka">Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>