text_structure.xml
16.7 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#BronisławDutka">Otwieram posiedzenie Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych oraz Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej. Tym co spowodowało to szybko zwołane posiedzenie jest poprawka zgłoszona w czasie drugiego czytania ustawy o zmianie ustawy – Prawo o aktach stanu cywilnego oraz ustawy o opłacie skarbowej. Witam pana ministra Antoniego Podolskiego, witam przedstawiciela UKIE. Bardzo proszę, czy jest przedstawiciel wnioskodawców poprawki? Bardzo proszę, pan przewodniczący Zieliński.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#JarosławZieliński">Panie przewodniczący, Wysokie Komisje, panie ministrze, szanowni państwo. Ja wczoraj na zakończenie prac wspólnie obradujących Komisji mówiłem o tym, że zastanawiamy się nad tym czy złożyć tę poprawkę. Ona ma inny kształt. Zdefiniowaliśmy ją w ten sposób, iż proponujemy aby w art. 1 punkcie drugim ustawy nowelizującej art. 6a ust.1 pkt 5 uzyskał brzmienie: „ukończyła studia wyższe”. Chodzi o to, że po głębszej analizie, którą przeprowadziliśmy, doszliśmy do wniosku, że tak wygórowane wymagania jakie są stawiane kandydatom na kierowników urzędów stanu cywilnego dotyczące wymogu ukończenia wyższych studiów prawniczych bądź administracyjnych mogłyby być nie do spełnienia. Dotyczy to zwłaszcza mniejszych miejscowości. Może być bowiem tak, że ten szczególny wymóg w wielu miejscach nie będzie mógł być wypełniony i trzeba będzie zmieniać ustawy ponieważ nie zgłoszą się tacy kandydaci, którzy będą spełniali to kryterium.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#JarosławZieliński">Wydaje się to logiczne z technicznego punktu widzenia. Jeśli weźmiemy ponadto pod uwagę fakt, że dzisiaj ponad połowa kierowników urzędów stanu cywilnego ma średnie wykształcenie, czy też nie ma żadnego wyższego wykształcenia, to podniesienie „poprzeczki” do wyższego wykształcenia i tak jest istotnym postępem. To jest jakby istota poprawki. Natomiast okres 6 lat na uzupełnienie wykształcenia przez tych, którzy go dzisiaj nie mają zostawilibyśmy, bo wszystkie studia jakie można sobie wyobrazić powinny się w tym zmieścić. Być może 6-letnie studia medyczne, jak ktoś zwrócił uwagę, niekoniecznie się w tym mieszczą, ale to są już zupełnie szczególne wypadki. 6 lat to jest długi okres.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#JarosławZieliński">Jestem także zobowiązany powiedzieć jeszcze jedno zdanie. Dzisiaj z trybuny sejmowej powiedziałem – skądinąd chwaląc Stowarzyszenie Urzędników Urzędów Stanu Cywilnego RP – że oni są za tym żeby ten wymóg wyższego wykształcenia prawniczego lub administracyjnego utrzymać, ale też w postulacie urzędników stanu cywilnego zawiera się jeszcze jeden wniosek, o którym wówczas nie powiedziałem, bowiem moje myśli były skierowane w nieco inną stronę, że oni postulowali aby wymóg tego wykształcenia odnosić tylko do nowych kierowników urzędów stanu cywilnego i zwolnić z tego wymogu tych kierowników urzędów stanu cywilnego, którzy już piastują swoje funkcje, na co my jako wnioskodawcy tej poprawki nie zgodziliśmy się, co zresztą z góry wczoraj powiedziałem. Gwoli uczciwości muszę o tym państwu do protokołu powiedzieć. Być może jeszcze przed głosowaniem wrócę do tego aby to było jasne. Powstała bowiem taka wątpliwość czy dobrze przekazujemy postulaty tego stowarzyszenia.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#JarosławZieliński">Kończę i proszę państwa o poparcie tej poprawki tak abyśmy nie spowodowali poprzez wprowadzenie tak wyśrubowanego wymogu dodatkowych problemów. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#BronisławDutka">Dziękuję bardzo. Do poprawki uwagi ma Biuro Legislacyjne. Czy mógłby ktoś przedstawić ich istotę?</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#MonikaBiesOlak">Pan poseł w imieniu wnioskodawców powiedział do czego sprowadza się poprawka, natomiast pragniemy zauważyć, że w zgłoszonej poprawce na piśmie jest również różnica między tekstem poprawki a sprawozdaniem zawarta w pkt 6 lit. b. Rozumiemy, że była to pomyłka pisarska i umknęły wyrazy „w służbie zagranicznej, z wyjątkiem stanowisk pomocniczych i obsługi”. Czy dobrze rozumiemy?</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#JarosławZieliński">Tak. Zgadza się.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#MonikaBiesOlak">Wówczas proponujemy, tak jak byliśmy zobowiązane uwzględnić w naszej uwadze, obie zmiany i wprowadzić zapis tej poprawki w następującym brzmieniu: „w art. 1 w zmianie 2 w art. 6a ust. 1 w pkt 5 nadać brzmienie:”. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#BronisławDutka">Dziękuję. Teraz pan minister. Jeszcze przedstawiciel wnioskodawców – proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#JarosławZieliński">Dziękuję Biuru Legislacyjnego za wnikliwość. Zgadzam się z tym oczywiście.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#BronisławDutka">Dziękuję bardzo. Proszę – pan minister. Mamy jeszcze głos pana posła Górskiego i pana posła Rasia, tak?</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#ArturGórski">Panie przewodniczący, panie i panowie posłowie. Chciałbym poprzeć tę poprawkę, tzn. wymóg ukończenia studiów wyższych zwracając uwagę na jedną kwestię. W pkt 6 znajduje się następujący zapis: „posiada łącznie co najmniej pięcioletni staż pracy”. Następnie są tutaj wymienione obszary zawodowe, urzędy państwowe itd. Generalnie na tych stanowiskach wymagane jest wykształcenie wyższe, więc logiczne wydaje się podkreślenie tego faktu. Oczywiście są tutaj wyjątki, nie dotyczy to przecież wszystkich stanowisk, ale generalnie jest taki wymóg aby w administracji na samodzielnych, odpowiedzialnych stanowiskach kierowniczych osoby piastujące te funkcje legitymowały się wyższym wykształceniem. Wydaje się zatem, że ta poprawka jest bardzo właściwa. Eliminuje ona pewną niebezpieczną lukę, która mogła prowadzić do pewnego zaniżenia poziomu kierowników urzędów stanu cywilnego. Ta poprawka zagwarantuje, że sytuacja będzie jasna. Z drugiej strony – chcę zwrócić uwagę, iż czasami tylko w ogłoszeniach konkursowych zdarzają się opisy wymaganego wykształcenia (ekonomicznego, administracyjnego). W ustawach natomiast nigdzie nie jest to tak szczegółowo zapisane. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#BronisławDutka">Dziękuję bardzo. Pan poseł Skorupa.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#AleksanderSkorupa">Proszę państwa. Chciałem odnieść się do elementu dotyczącego pracowników już zajmujących te stanowiska. Wydaje mi się, że kierownik urzędu stanu cywilnego w praktyce w gminach, których jest w Polsce ok. 2,5 tysiąca, tylko w odniesieniu do ok. 100 dużych, miejskich gmin jest to dość eksponowane stanowisko. Często jednak w gminach do 100 tysięcy mieszkańców jest to jeden etat na cały urząd stanu cywilnego. Pracują tam urzędnicy… powiedziałbym, że w mniejszym zakresie jest to problem wykształcenia, co takiej rzetelności i odpowiedzialności za szczegóły. Zmierzam do tego aby pracownicy, którzy już zajmują te stanowiska pozostali na tych stanowiskach. Być może ten 6-letni okres jest satysfakcjonujący. Natomiast oczywiście w nowych czasach wymóg wyższego wykształcenia powinien istnieć. Ono nie jest w niezgodzie. Nie jest to jednak najbardziej trudne stanowisko w urzędach gmin. Wymaga ono pewnej dokładności, ale nie trzeba tutaj nic wymyślać, że tak powiem. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#BronisławDutka">Dziękuję bardzo. Zwracam tylko uwagę, że obracamy się w sferze poprawek. Nie możemy wychodzić poza obszar poprawki. To już nie jest ten etap dyskusji, ale opinie oczywiście przyjmujemy. Dziękuję bardzo. Bardzo proszę – pan poseł Matwiejuk.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#JarosławMatwiejuk">Panowie przewodniczący, panie ministrze, panie i panowie posłowie.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#JarosławMatwiejuk">Za chwilę będziemy rozstrzygać o tej poprawce. Żeby jednak mieć pełną wiedzę, to podzielę się z państwem pewną refleksją jako prodziekan wydziału prawa Uniwersytetu w Białymstoku, uczestnik zjazdu wydziałów prawa sprzed tygodnia. Otóż 15 uniwersyteckich wydziałów prawa wypuszcza co roku magistrów prawa i magistrów administracji rzędu kilku tysięcy. Młodych, wykształconych, kompetentnych, którzy są predysponowani do pełnienia różnych stanowisk w państwie, w tym tego typu jak kierownicy urzędów stanu cywilnego. Często takie osoby pozostają bez pracy. Jeśli do tego dodam, że w samej Warszawie oprócz uniwersyteckich wydziałów prawa, jest jeszcze 7 prywatnych szkół prawa i administracji. Państwo wyobrażacie sobie chyba z jaką skalą zjawiska mamy do czynienia. W związku z tym uważam, że zapis zaproponowany przez pana ministra jest bardzo dobry i powinien zostać. Odbije się na pewno na jakości pracy urzędów stanu cywilnego. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#BronisławDutka">Dziękuję bardzo. Głos ma pan minister.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#AntoniPodolski">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, szanowni państwo posłowie.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#AntoniPodolski">Jak wspomniałem przy drugim czytaniu, jeśli chodzi o stanowisko rządu – jesteśmy za utrzymaniem tych wymogów, które są w ustawie. Uważamy, że specyfika tych zadań, które realizuje urząd stanu cywilnego, wymaga aby te wymogi były jak najwyższe. Jeżeli chcemy aby państwo funkcjonowało sprawnie, musimy przynajmniej podjąć próbę aby te kadry, które mają się zajmować tą problematyką były maksymalnie profesjonalne. Przypomnę, że zajmujemy się tą problematyką ze względu na to, że musimy naprawić ten stan rzeczy, który do tej pory nie był zadowalający. Jeśli chodzi o stanowisko rządu, to jesteśmy przeciwko poprawce. Jesteśmy za utrzymaniem dotychczasowego zapisu. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#BronisławDutka">Dziękuję panu ministrowi. Chciałbym jeszcze ze swojej strony dodać jaki jest cel tej ustawy. Celem tej ustawy jest zlikwidowanie pewnego „prawnego nietaktu”, który się pojawił. Chcemy to zrobić w miarę sprawnie i szybko. Stąd też uważam, że powinniśmy jak najszybciej przyjąć tę ustawę bez zwłoki. Poprawiać natomiast zawsze można. Dziękuję bardzo. Czy ktoś jeszcze chciał zabrać głos? Pan poseł Siarka, pani poseł Szydło. Przepraszam – pani poseł Szydło, pan poseł Siarka.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#BeataSzydło">Panie przewodniczący, szanowni państwo. Pozwolę sobie nie zgodzić się z moim przedmówcą. Rozumiem, że jest problem z absolwentami prawa. Można zastanawiać się dlaczego akurat jest tak duży nabór na te kierunki. Chciałam zapytać się dlaczego urzędnik stanu cywilnego powinien mieć wykształcenie prawnicze? Z mojego doświadczenia wynika, że w urzędach na tym stanowisku poradzą sobie także absolwenci innych kierunków studiów wyższych. Weźmy pod uwagę, że w kraju jest ok. 2,5 tysiąca gmin. Oprócz dużych gmin miejskich, jest także wiele gmin wiejskich, gdzie naprawdę będzie problem ze znalezieniem na to stanowisko osoby z wykształceniem prawniczym, w dodatku przy tych możliwościach finansowych, które dają te stanowiska. W związku z powyższym wydaje mi się, że tworzymy przepis, który nie będzie realizowany i który zupełnie nie przystaje do rzeczywistości. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#BronisławDutka">Dziękuję pani poseł. Pan poseł Edward Siarka.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#EdwardSiarka">Panie przewodniczący, panie ministrze. Ja tylko uzupełnię tę debatę w kontekście tego, co powiedziała przed chwilą koleżanka, a mówi to z własnego doświadczenia jako osoba, która zarządzała samorządem.</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#EdwardSiarka">Ja z własnego doświadczenia również muszę powiedzieć, że jeśli chodzi o urzędy stanu cywilnego, to proszę pamiętać, że są to zadania zlecone i niestety środki, które gminy na to otrzymują są, jakie są. Problemem tak do końca nie jest nawet to wykształcenie. Tak naprawdę problemem jest to, że to stanowisko tak naprawdę jest słabo opłacane. Zatrudnienie kogoś za 1500 zł, czy też 1700 zł…no przepraszam bardzo. Oddaję to też pod rozwagę.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#BronisławDutka">Dziękuję bardzo. Pan poseł Zieliński.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#JarosławZieliński">Jeszcze krótko. To co powiedział pan przewodniczący jest tutaj ważne. Otóż tą ustawą chcemy skorygować pewną niejasność, nieścisłość prawną dotyczącą trybu powoływania kierowników urzędów stanu cywilnego. Jest to główny cel tej ustawy i tego nikt nie kwestionuje. Ta konstatacja przemawia jednak za tym aby nie tworzyć przy okazji nowego problemu. Ten wyśrubowany wymóg, nieuzasadniony zresztą, w wielu miejscach niemożliwy do spełnienia stworzy kolejny problem z którym będziemy się musieli niebawem ponownie uporać. Po co tworzyć nowy problem i dodawać do tego, który właśnie rozwiązujemy. Tak się właśnie może stać.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#BronisławDutka">Dziękuję bardzo. Czy ktoś z pań i panów posłów chciałby zabrać jeszcze głos? Nie widzę. Pan minister, proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#AntoniPodolski">Pozostaję przy stanowisku rządu. Jeżeli trzeba przypomnieć jakie czynności wykonują urzędnicy stanu cywilnego. Chyba to nie jest konieczne.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#BronisławDutka">Dziękuję bardzo. Nie pozostaje nam zatem nic innego jak przystąpić do głosowania. Bardzo proszę o uwagę.</u>
<u xml:id="u-25.1" who="#BronisławDutka">Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem przedstawionej poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#JacekKarolak">13 głosów za.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#BronisławDutka">Dziękuję bardzo. Kto jest przeciw?</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#JacekKarolak">26 głosów przeciw.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#BronisławDutka">Dziękuję bardzo. Kto się wstrzymał?</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#JacekKarolak">2 głosy wstrzymujące się.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#BronisławDutka">Dziękuję bardzo. Za poprawką głosowało 13 posłów, przeciw poprawce 26 posłów, 2 posłów wstrzymało się od głosu. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#AnnaSiwek">Szanowne Komisje, panie przewodniczący. W imieniu przewodniczącego-sekretarza Komitetu Integracji Europejskiej stwierdzam, że przedłożona poprawka nie jest objęta prawem wspólnotowym. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#BronisławDutka">Dziękuję bardzo. Jeszcze kwestia posła – sprawozdawcy. Sprawozdawcą był pan poseł Ireneusz Raś. Czy są inne propozycje? Nie widzę. Rozumiem, że pan poseł Ireneusz Raś jest sprawozdawcą Komisji. Dziękuję bardzo. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>