text_structure.xml 64.3 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#RyszardKalisz">Otwieram posiedzenie Komisji Sprawiedliwości i Praw Człowieka. Stwierdzam kworum. Porządek dzienny obejmuje rozpatrzenie sprawozdania podkomisji nadzwyczajnej o poselskim projekcie ustawy o zmianie ustawy o prokuraturze oraz o rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy o prokuraturze oraz niektórych innych ustaw (druki nr 131 i 617) – kontynuacja.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#RyszardKalisz">Przypominam, że większą część pracy nad przyjęciem sprawozdania już wykonaliśmy. Zwracam się do pana mecenasa o przypomnienie nam, na którym punkcie sprawozdania podkomisji skończyliśmy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PiotrPodczaski">Panie przewodniczący, w tekście mamy zaznaczonych kilka uwag, do których należy powrócić oraz dodatkowo będą zgłoszone dwie poprawki, które naszym zdaniem należy wprowadzić ze względu na upływ czasu. Należy zastanowić się nad terminem wejścia w życie ustawy, ponieważ obecnie proponowany termin 1 lipca 2009 r. jest niedaleki, więc nie wiem czy zdążymy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#RyszardKalisz">Rozumiem. Witam serdecznie ministra sprawiedliwości. Witam również prokuratora krajowego – pana prokuratora Edwarda Zalewskiego. Oczekuję, że pan minister wyrazi stanowisko rządu, co do zagadnienia, które jest przedmiotem dzisiejszego posiedzenia Komisji. Jak wcześniej nadmieniłem, sprawozdanie jest już prawie skończone. Pozostało nam do rozstrzygnięcia kilka poprawek o charakterze czasowo-legislacyjnym, ale ze względu na to, że wyrażamy chęć, aby omawiana ustawa miała poparcie rządu, zwracam się do pana ministra o zajęcie stanowiska w tej kwestii. Proszę, pan minister sprawiedliwości Andrzej Czuma.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#AndrzejCzuma">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo. Przede wszystkim bardzo dziękuję, że Wysoka Komisja zgodziła się – pod koniec stycznia – wstrzymać prace nad projektami ustaw do czasu, aż będę mógł wystąpić przed Komisją i przedstawić nasz punkt widzenia.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#AndrzejCzuma">Priorytetem Rady Ministrów – a moim w szczególności – jest uwolnienie polskiej prokuratury od wszelkich ciężarów, które utrudniają ściganie złoczyńców, co w rezultacie zwiększy bezpieczeństwo obywateli i ich poczucie bezpieczeństwa. Reforma prokuratury, a zwłaszcza oddzielenie funkcji Prokuratora Generalnego od Ministra Sprawiedliwości, jest przejawem priorytetu, o którym powiedziałem. Jesteśmy przekonani, że ten zabieg poprawi efekty w ściganiu przestępców. Projekt ustawy zawarty w druku nr 617, nad którym obraduje Wysoka Komisja, zmierza do realizacji obietnicy wyborczej złożonej społeczeństwu przez Platformę Obywatelską, w związku z tym popieram ten projekt w całej rozciągłości. Jednak po gruntownym przeanalizowaniu projektu ustawy dostrzegłem konieczność wprowadzenia do niego istotnych zmian, które omówię ogólnie, aby nie męczyć Komisji moim wystąpieniem.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#AndrzejCzuma">Zasadnicze powody, które przemawiają za oddzieleniem funkcji Prokuratora Generalnego od Ministra Sprawiedliwości, zostały przedstawione przez pana profesora Ćwiąkalskiego podczas czytania projektu ustawy na posiedzeniach plenarnych. Doświadczenia ostatnich lat pokazują, że dotychczasowe rozwiązanie, które przyznaje czynnemu politykowi władzę zwierzchnią nad prokuratorami, prowadzi do zbyt dużego upolitycznienia prokuratury. Aby przeciwdziałać takiej sytuacji, przede wszystkim konieczne jest uniemożliwienie Ministrowi Sprawiedliwości wydawanie poleceń odnośnie do treści czynności procesowych oraz sposobów zakończenia poszczególnych śledztw. Powierzenie funkcji Prokuratora Generalnego wybitnemu prawnikowi, sędziemu, albo prokuratorowi z wieloletnim stażem, nie ograniczy wpływu rządu na politykę karną. Projekt ustawy przewiduje skuteczny mechanizm kontroli działalności prokuratury przez Radę Ministrów. Reforma proponowana przez rząd nie ogranicza się tylko do zniesienia unii personalnej pomiędzy Ministrem Sprawiedliwości a Prokuratorem Generalnym. Równie ważne jest stworzenie przejrzystych zasad powoływania i awansu prokuratorów oraz poprawa funkcjonowania nadzoru służbowego w taki sposób, aby nie ograniczał niezależności prokuratorów, ale pomagał im w prowadzeniu skomplikowanych postępowań przygotowawczych.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#AndrzejCzuma">Jeśli chodzi o kontrowersyjną kwestię, co do istnienia prokuratur apelacyjnych, to pragnę wyjaśnić, że rząd podtrzymuje wcześniejsze stanowisko, w którym opowiedział się za ich utrzymaniem. Wydaje się to niezbędne dla właściwego wykonywania przez prokuratorów zadań z zakresu postępowania sądowego i przygotowawczego, a zwłaszcza występowania prokuratorów przed sądami apelacyjnymi w sprawach karnych. Szczególne znaczenie ma fakt, że prokuratury apelacyjne prowadzą w wydziałach do spraw przestępczości zorganizowanej i korupcji postępowania przygotowawcze w najpoważniejszych sprawach. Prowadzenie śledztw dotyczących tej kategorii przestępstw, co najmniej na szczeblu prokuratury apelacyjnej, wydaje się niezbędne, aby zapewnić optymalne warunki kadrowe i organizacyjne do badania spraw o największym ciężarze gatunkowym.</u>
          <u xml:id="u-4.4" who="#AndrzejCzuma">W tym miejscu, pragnę zwrócić uwagę na kilka kwestii, które w mojej ocenie wymagają zmian w obecnym projekcie ustawy. Po pierwsze, uważam za celowe rozszerzenie zadań Prokuratury Generalnej – po jej gruntownej reformie – o prowadzenie wizytacji i pełnienie zwierzchniego nadzoru służbowego. Aktualny projekt ustawy uniemożliwia sprawowanie nadzoru służbowego nad wydziałami przestępczości zorganizowanej i korupcji. Analizując sytuację kadrową, uznałem, że wykorzystanie doświadczenia wielu prokuratorów zatrudnionych obecnie w Prokuraturze Krajowej do kontroli działalności jednostek niższego rzędu, będzie korzystne dla prokuratury. Skupienie zadań kontrolnych w Prokuraturze Generalnej zagwarantuje najwyższy poziom i obiektywizm przeprowadzanych czynności.</u>
          <u xml:id="u-4.5" who="#AndrzejCzuma">Po drugie, korekty wymaga tryb wskazywania kandydatów na Prokuratora Generalnego. Fakt, że Rada Ministrów odpowiada za bezpieczeństwo wewnętrzne, powoduje konieczność zwiększenia udziału Prezesa Rady Ministrów, czy Ministra Sprawiedliwości, w procedurze wyłaniania kandydata na to stanowisko. Przyznam, że podzielam niektóre obawy wyrażone przez koleżanki i kolegów z partii Prawo i Sprawiedliwość podczas dyskusji nad projektem oddzielenia funkcji Prokuratora Generalnego od Ministra Sprawiedliwości. Oczywiście to nie oznacza rezygnacji z powoływania Prokuratora Generalnego przez Prezydenta RP, ani z udziału w tej procedurze Krajowej Rady Sądownictwa, czy Krajowej Rady Prokuratorów.</u>
          <u xml:id="u-4.6" who="#AndrzejCzuma">Po trzecie, dostrzegam konieczność rozważenia przyjęcia zasady, że najważniejsze decyzje kadrowe w prokuraturze będą podejmowane przez Prokuratora Generalnego w jakimś stopniu w porozumienia z Ministrem Sprawiedliwości. Rzetelna ocena kwalifikacji kandydata powinna opierać się na jawnym konkursie na to stanowisko, a wtedy procedura powołania Prokuratora Generalnego stanie się bardziej przejrzysta również dla społeczeństwa.</u>
          <u xml:id="u-4.7" who="#AndrzejCzuma">Po czwarte, uważam za celowe ponowne rozważenie daty wejścia w życie proponowanych zmian. Jeśli chodzi o mnie, to opowiadam się za wejściem w życie ustawy z dniem 1 stycznia 2010 r.</u>
          <u xml:id="u-4.8" who="#AndrzejCzuma">Zwracam się z prośbą do Wysokiej Komisji o kontynuowanie prac nad projektem ustawy oraz o rozważenie przedstawionych przeze mnie propozycji. Oczywiście deklaruję, zgodnie ze stosownymi przepisami, stałą i żywą współpracę z Wysoką Komisją, podkomisją i z każdym z posłów i posłanek zatroskanych o reformę prokuratury. Pragnę zapewnić, że wspólnie z moimi współpracownikami dołożymy wszelkich starań, aby pomóc państwu w trakcie kolejnych etapów prac parlamentarnych. Będziemy wyjaśniać państwu wszystkie wątpliwości i obawy. Będę wdzięczny za każdą propozycję legislacyjną, która może przyczynić się do udoskonalenia tego projektu. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#RyszardKalisz">Dziękuję, panie ministrze. Czy pańskie propozycje mają charakter sprecyzowanych poprawek do konkretnych jednostek normatywnych, czy na razie są tylko założeniami?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#AndrzejCzuma">Na chwilę obecną jest to nasz ogólny punkt widzenia w stosunku do proponowanych zmian. Na wezwanie Komisji jesteśmy gotowi przedstawić konkretne rozwiązania w ciągu najbliższych dni.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#RyszardKalisz">Rozumiem, że proponowane rozwiązania możemy otrzymać w formie spisanej w przyszłym tygodniu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#AndrzejCzuma">Absolutnie, tak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#RyszardKalisz">Pani przewodnicząca Beata Kempa, proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#BeataKempa">Panie ministrze, jaka to będzie formuła? Czy to będzie autopoprawka, tj. dokument, do którego będziemy mogli się ustosunkować, czy może wprowadzenie rządowych poprawek za pośrednictwem posłów? Przyznam, że druga formuła nie jest dobrą przy takiej ustawie. Chciałabym wiedzieć, na którą formę państwo się zdecydują, ale prawdę mówiąc, jesteśmy za pierwszym wariantem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#AndrzejCzuma">Jesteśmy gotowi do obu trybów postępowania. Podporządkuję się całkowicie decyzji Wysokiej Komisji. Natomiast, jeżeli Wysoka Komisja czy posłowie, będą chcieli podjąć inicjatywę, to pomożemy w przygotowaniu poprawek.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#RyszardKalisz">Od razu państwa uprzedzam, że w tej chwili mamy za sobą pewien etap prac, tzn. że sprawozdanie podkomisji – w decydującej części – zostało już przyjęte przez Komisję, a więc autopoprawki rządu, co do jednostek normatywnych przyjętych przez Komisję, będą spóźnione. Oczywiście istnieje możliwość zgłaszania poprawek przez konkretnych posłów, które możemy poddać pod głosowanie uprzednio przegłosowując możliwość zmian. Musimy zastosować taki tryb techniczno-legislacyjny.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#RyszardKalisz">Czy ktoś państwa chciałby zabrać głos? Pani przewodnicząca Beata Kempa, proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#BeataKempa">Panie przewodniczący, szanowny panie ministrze, korzystając z okazji, że pan minister spotkał się z nami po raz pierwszy, należy zadać kilka pytań. Pan minister był uprzejmy wskazać kilka obszarów, w których widzi pan potrzebę wprowadzenia zmian do dotychczasowego projektu ustawy. Czy mógłby pan skonkretyzować, na czym miałaby polegać zmiana w trybie wyboru nowego Prokuratora Generalnego, zwłaszcza co do kandydata i gremium, które miałoby jego powoływać? Na czym polega owa fundamentalna zmiana?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#RyszardKalisz">Zgłosili się kolejni posłowie, a więc proponuję szanowne panie i panowie posłowie zebrać pytania do pana ministra Andrzeja Czumy odnośnie do propozycji do ustawy o zmianie ustawy o prokuraturze i na koniec pan minister udzieli nam odpowiedzi na wszystkie pytania. Pani poseł Beata Kempa dokończy zadawanie pytań, a później głos zabierze pani poseł Marzena Wróbel. Czekam na kolejne zgłoszenia. Po wyczerpaniu tury pytań udzielę głosu panu ministrowi Andrzejowi Czumie. Proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#BeataKempa">Panie ministrze, skoro po pańskich przemyśleniach nastąpiła zmiana stanowiska co do trybu powoływania Prokuratora Generalnego, to czy również widzi pan potrzebę zmian w obszarze jego odpowiedzialności. Naszym zdaniem, tj. posłów Prawa i Sprawiedliwości, zakres odpowiedzialności Prokuratora Generalnego jest praktycznie bardzo iluzoryczny. Chcielibyśmy wiedzieć trochę więcej odnośnie do wspomnianej przez pana funkcji kontrolnej i wizytacyjnej Prokuratury Generalnej. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#RyszardKalisz">Dziękuję pani przewodniczącej. Pani poseł Marzena Wróbel, proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#MarzenaWróbel">Panie ministrze, widzę, że zna pan treść dyskusji, która toczyła się na posiedzeniach podkomisji. Jednak pragnę przypomnieć, jakie były podstawowe zastrzeżenia Prawa i Sprawiedliwości do przedłożonej przez rząd ustawy o zmianie ustawy o prokuraturze. Przede wszystkim, w naszej ocenie strona rządowa dąży do stworzenia nowej korporacji prawniczej, tj. korporacji prokuratorskiej. Nie do przyjęcia jest zasada, że Prokurator Generalny nie będzie kontrolowany przez Sejm. W zasadzie proponują państwo, żeby jedynym organem kontrolnym był Prezes Rady Ministrów. Jak długo Prezes Rady Ministrów będzie kontrolował prokuraturę, a kiedy owa struktura zacznie żyć własnym życiem i będzie kontrolowała wszystkich pozostałych? W naszej ocenie proponowany system kontrolny jest niewystarczający. Poza tym, zwracam uwagę na uprawnienia Krajowej Rady Prokuratorów. Zakładają państwo, że będzie ona ciałem opiniującym ewentualny wniosek Prezesa Rady Ministrów o odwołanie Prokuratora Generalnego. Po raz kolejny zwracam uwagę panu ministrowi i stronie rządowej na skład Rady Prokuratorów, która będzie składała się w większości z jego podwładnych. Osoby wchodzące w jej skład, które są z zewnątrz, czyli przedstawiciele Sejmu i Prezydenta RP, będą stanowić znaczącą mniejszość w stosunku do pozostałych, a więc większość tego ciała, które jest oczywiście ciałem opiniodawczym, ale niezwykle ważnym, to będą przede wszystkim – w pewnym sensie – podwładni Prokuratora Generalnego. Istotne jest także to, że odwołanie Prokuratora Generalnego będzie możliwe przez Sejm, ale większością 3/5 głosów, co w praktyce oznacza, że nie będzie można go odwołać. Jego kadencja nie będzie się pokrywała z kadencją Prezesa Rady Ministrów. Mniej więcej połowa kadencji Prokuratora Generalnego przypadnie na koniec kadencji Prezesa Rady Ministrów, więc będzie to ciało w dużym stopniu niezależne i w naszej ocenie nie będzie w należyty sposób kontrolowane, ponieważ Sejm nie będzie sprawował nad nim kontroli.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#MarzenaWróbel">Zastrzeżenia budzą również przepisy przejściowe. Obawiamy się, że wprowadzenie takiej nowelizacji doprowadzi do usunięcia z Prokuratury Generalnej tych osób, które rozpoczęły pracę w czasie, kiedy rządy sprawowało Prawo i Sprawiedliwość. Również proszę o zwrócenie uwagi na przepisy, które są związane ze stażem i możliwością przejścia prokuratorów Prokuratury Krajowej do Prokuratury Generalnej. Owe przepisy także budzą nasze zastrzeżenia.</u>
          <u xml:id="u-17.2" who="#MarzenaWróbel">Kolejne wielkie zastrzeżenie wiąże się z treścią art. 8. Brakuje zapisu, który znajduje się w dotychczas obowiązującej ustawie o prokuraturze, tzn. do odnośnie prokuratora, który może sprzeciwić się naciskom ze strony przełożonych. W nowym brzmieniu tego przepisu brak jest takich założeń. Jest co prawda stwierdzenie, że przełożony, jeśli uzna, że śledztwo nie jest prowadzone w sposób należyty, może wskazać określony kierunek według swojego uznania czyniąc to w formie pisemnej do prokuratora prowadzącego. Jednakże brakuje zapisu, który umożliwiałby prokuratorowi prowadzącemu daną sprawę sprzeciwienie się takiemu poleceniu. W naszej ocenie to spowoduje znaczące ograniczenie niezależności prokuratora. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#RyszardKalisz">Dziękuję. Czy są pytania do pana ministra? Nie ma. Panie ministrze, proszę o udzielenie odpowiedzi na zadane pytania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#AndrzejCzuma">Jak wcześniej wspomniałem, celowo utrzymywałem moje stanowisko na poziomie ogólnym, aby wszelkie wątpliwości ustalić na forum Komisji. Rozumiem, że projekt podkomisji, bo pani mówiła o projekcie rządowym, tak?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#MarzenaWróbel">To był projekt rządowy, który został opracowywany przez podkomisję. Wówczas zgłosiliśmy szereg poprawek, przede wszystkim dotyczącą możliwości sprawowania kontroli nad Prokuratorem Generalnym przez Sejm. Niestety poprawki zostały odrzucone na forum Komisji podczas ostatecznego rozpatrywania projektu w pierwszym czytaniu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#AndrzejCzuma">Odwołanie Prokuratora Generalnego w myśl art. 10 d uważam za wystarczające. Nie jestem zwolennikiem rozwiązania, w którym to Sejm przejmuje tak dalece funkcje wykonawcze, dzięki którym może, przy ewentualnej zmianie większości w Sejmie, czy jakiś celów politycznych, odwołać jego w trakcie pracy. Uważam, że projekt, który będziemy popierali (w druku nr 617), nie tworzy z prokuratury odrębnej korporacji zamkniętej dla kontroli.</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#AndrzejCzuma">Instrumenty kontroli, które chcemy wprowadzić odnośnie do powołania Prokuratora Generalnego, uważamy za wystarczające. Prokurator Generalny powinien być powoływany przez Prezydenta RP w porozumieniem z Prezesem Rady Ministrów spośród kandydatów przedstawionych przez Krajową Radę Sądownictwa i Krajową Radę Prokuratorów. Uważam, że jest to jedyny instrument, którym władza polityczna, odpowiedzialna za bezpieczeństwo obywateli, może realizować swój cel.</u>
          <u xml:id="u-21.2" who="#AndrzejCzuma">Natomiast, jeśli chodzi o powołania na kierownicze stanowiska w prokuraturze, to powinny odbywać się w porozumieniu z Ministrem Sprawiedliwości. Ewentualnie, jeżeli Komisja lub parlament nie wyrażą zgody, to możemy przyjąć jakiś inny mechanizm, ale uważamy, że jednak powołania na najważniejsze funkcje w Prokuraturze Generalnej powinny odbywać się w porozumieniu Prokuratora Generalnego z Ministrem Sprawiedliwości. Przy czym podkreślam, że chcemy budować mechanizm konkursowy, tj. jawnego i przejrzystego zgłaszania kandydatów na to stanowisko. Dzięki temu, w moim głębokim przekonaniu, zwiększy się kontrolę społeczną. Co do odpowiedzialności Prokuratora Generalnego, to nie będę powtarzał. Popieram to, co jest w projekcie. Sądzę, że jest to wystarczające.</u>
          <u xml:id="u-21.3" who="#AndrzejCzuma">Twierdzi pani, że Krajowa Rada Prokuratorów, to w gruncie rzeczy podwładni Prokuratora Generalnego. Nie zgadzam się z tym. To jest pani przypuszczenie – jak sądzę – polityczne. Szanuję ten pogląd, ale go nie podzielam.</u>
          <u xml:id="u-21.4" who="#AndrzejCzuma">Poprawka poselska do sprawozdania podkomisji nadzwyczajnej w art. 8 brzmi: „Prokurator jest obowiązany wykonywać zarządzenia, wytyczne i polecenia przełożonego prokuratora wydawane w zakresie uprawnień przełożonego. Polecenie nie może dotyczyć treści czynności procesowych”. Myślę, że jest to oczywiste, przy czym każdy prokurator w normalnym trybie działania zawsze może prosić o polecenie na piśmie, co jest moim zdaniem zrozumiałe, ale zgodzę się z panią, jeżeli uzna pani, że jest to niewystarczające. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#RyszardKalisz">Dziękuję. Mam nadzieję, że rząd i pan minister akceptują utrudnienie, które wynika z etapu prac nad projektami ustaw. Nowy art. 8a ust. 1, na mój wniosek w imieniu klubu Lewicy, został już przyjęty przez Komisję. Otrzymał on brzmienie: „Prokurator bezpośrednio przełożony uprawniony jest do zmiany lub uchylenia decyzji prokuratora podległego. Zmiana lub uchylenie decyzji wymaga formy pisemnej i jest włączana do akt sprawy”. Klub Lewicy postawił taki warunek, żeby w aktach głównych sprawy, które w późniejszym czasie trafiają do sądu, były wykazane wszelkie ingerencje prokuratorów zwierzchnich.</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#RyszardKalisz">Pani poseł Marzena Wróbel, proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#MarzenaWróbel">Panie ministrze, jeśli chodzi o Krajową Radę Prokuratorów, to niestety nie mogłam znaleźć ad hoc tego fragmentu, ale z tego co pamiętam, to na 24 członków Krajowej Rady Prokuratorów, około 16, to są jednak podwładni Prokuratora Generalnego, czyli znaczna większość. Jeżeli pomyliłam się o jedną, czy dwie osoby, to proszę mi wybaczyć, ale z całą pewnością w większości są to podwładni Prokuratora Generalnego. Uważam, że powstaje niebezpieczna sytuacja, kiedy prokuratura nie jest kontrolowana przez Sejm, a jedynie przez organ wykonawczy, jakim jest Prezes Rady Ministrów. Według nas kontrola sprawowana przez Sejm, jednak świadczyłaby o tym, jaką wagę przykładamy jako społeczeństwo i naród do działania prokuratury, a także dawałaby możliwość realnej kontroli dla tej część reprezentantów w parlamencie, którzy w danym momencie są w opozycji. Natomiast w proponowanym przez rząd układzie, w zasadzie jedynie opcja rządząca będzie mogła dokonywać oceny działalności prokuratury. W naszej ocenie proponowany mechanizm może być groźny dla bytu państwa.</u>
          <u xml:id="u-23.1" who="#MarzenaWróbel">Jeśli chodzi o art. 8, o którym wspomnieli pan minister i pan przewodniczący Ryszard Kalisz, to w naszej ocenie są to przepisy niewystarczające, ponieważ przy takim brzmieniu przepisu, prokurator prowadzący daną sprawę jest podmiotem biernym w przeciwieństwie do przepisów dotychczasowej ustawy o prokuraturze, która zakładała jego czynne działanie. Obecnie może on przeciwstawić się określonym naciskom, w związku z tym, uważamy, że dotychczasowe brzmienie zapisów obecnie obowiązującej ustawy o prokuraturze powinny zostać zachowane. Postulat ten zmierza w tym samym kierunku, o którym powiedział pan minister deklarując chęć zachowania niezależności prokuratury. My również zabiegamy o jej niezależność.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#RyszardKalisz">Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#AndrzejCzuma">Przypominam, że pkt 2 art. 8 kończy się zdaniem „polecenie nie może dotyczyć treści czynności procesowej”, to po pierwsze. Natomiast, co do Krajowej Rady Prokuratorów, to jednak pani musi podjąć trud przekonania mnie i wszystkich posłów, że przedstawiciel Prezydenta RP, czterech posłów oraz dwóch senatorów to podwładnymi Prokuratora Generalnego. Będzie to bardzo trudne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#MarzenaWróbel">Przepraszam, panie ministrze. Proszę przeczytać ten artykuł do końca. Pan wymienił tylko osoby, które pojawiają się z zewnątrz. Proszę przeczytać na głos ilu jest prokuratorów, którzy są podwładnymi Prokuratora Generalnego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#AndrzejCzuma">Wybranych spośród zgromadzenia prokuratorów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#MarzenaWróbel">Wybranych, ale podwładnych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#AndrzejCzuma">Zapewniam panią, że miałem już kontakt z istniejącą radą prokuratorów. Prokuratorzy są zapraszani przez Wysoką Komisję bez uprzedniej zgody Ministra Sprawiedliwości i nie mam nic przeciwko temu. Zapewniam panią poseł, że na jedynym posiedzeniu rady prokuratorów, w którym uczestniczyłem, a będę zwoływał ją częściej, pojawiają się głosy przeważnie krytyczne wobec powiązania funkcji Prokuratora Generalnego z Ministrem Sprawiedliwości. O tym chciałem panią zapewnić.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#RyszardKalisz">Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#MarzenaWróbel">Panie przewodniczący, czy mogę odczytać całe brzmienie tego artykułu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#JerzyKozdroń">Ale my go znamy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#MarzenaWróbel">Odnoszę wrażenie, że pan minister zna tylko pierwszą część tego artykułu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#RyszardKalisz">Pani poseł, jeżeli pani chce przeczytać, to proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#MarzenaWróbel">Panie ministrze, Krajowa Rada Prokuratury składa się z 25 członków. W jej skład wchodzą: Minister Sprawiedliwości, Prokurator Generalny, przedstawiciel Prezydenta RP, 4 posłów, 2 senatorów, prokurator wybrany przez zebranie prokuratorów Naczelnej Prokuratury Wojskowej, prokurator wybrany przez zebranie prokuratorów Instytutu Pamięci Narodowej Komisji Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, 3 prokuratorów wybranych przez zebranie prokuratorów Prokuratury Generalnej oraz 11 prokuratorów wybranych przez zgromadzenia prokuratorów w prokuraturach apelacyjnych. Większość w Krajowej Radzie Prokuratorów stanowią podwładni Prokuratora Generalnego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#AndrzejCzuma">Pani poseł. Oni są wybierani całkowicie bez wpływu Prokuratora Generalnego. Poszukując alternatywy dla pani krytycyzmu, zastanawiałem się czy chciałaby pani, aby ciało kontrolujące Prokuratora Generalnego, złożone było z osób wybieranych według klucza politycznego? Czy pani sądzi, że to odpolityczni prokuraturę?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#MarzenaWróbel">Panie ministrze, niczego takiego nie sugeruję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#AndrzejCzuma">Bardzo się cieszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#MarzenaWróbel">Uważam, że liczba osób z zewnątrz powinna być znacznie większa w przypadku Krajowej Rady Prokuratorów. Przede wszystkim organem oceniającym działalność prokuratury powinien być Sejm, bo jest wybierany w wyborach bezpośrednich, tj. bezpośrednio przez naród, a nie Prezes Rady Ministrów, który jak pan doskonale wie, w wyborach bezpośrednich wybierany nie jest.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#AndrzejCzuma">Można powiedzieć, że jest pochodną Sejmu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#RyszardKalisz">Dziękuję. Pani przewodnicząca Beata Kempa, proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#BeataKempa">Panie ministrze, wracając do głównej koncepcji i do kwestii odpowiedzialności, to prawdę mówiąc, dzisiaj możemy jednoznacznie stwierdzić na podstawie rządowego projektu, który nie przewiduje możliwości sprawowania przez Sejm kontroli nad Prokuratorem Generalnym, że szersza odpowiedzialność została wyeliminowana, co dzisiaj pan potwierdził i twierdzi, że tak powinno być. Pozostawienie większości prerogatyw Prezesowi Rady Ministrów powoduje, że w rzeczywistości zabieg ten, który państwo forsujecie wymachując sztandarem o odpolitycznieniu prokuratury, daje nam odwrotny skutek, tj. zmierzacie do jeszcze większego upolitycznienia prokuratury. W związku z tym, dzisiaj dopytujemy się pana co jeszcze chcą państwo zrobić, żeby prokuraturę odpolitycznić i uczynić bardziej odpowiedzialną. Niestety to, co dzisiaj się dzieje i to, co od pana słyszymy budzi u nas niepokój i skłania do jednoznacznej refleksji, że będziemy mieli do czynienia z całkowitym upolitycznieniem prokuratury.</u>
          <u xml:id="u-42.1" who="#BeataKempa">Po drugie, odniosę się do art. 8 i 8a. Skoro prokurator obowiązany jest wykonywać zarządzenia, wytyczne, czy polecenia przełożonego, ale polecenia nie mogą dotyczyć treści czynności procesowej, a w art. 8a mamy – zaproponowanym przez Lewicę, że prokurator bezpośrednio przełożony uprawniony jest do zmiany lub uchylenia decyzji prokuratora podległego, to o jakie decyzje chodzi? Co znaczy pojęcie decyzja w kontekście art. 8? Co się mieści w zakresie pojęcia decyzji? Co może zmienić prokurator? Proszę podać konkretne przykłady skoro przełożony nie może ingerować w zakres konkretnej czynności prawnej. Jeżeli ma to służyć jako przysłowiowy bat i poganiać ludzi do pracy, żeby szybciej pewne czynności były wykonywane, to przecież już dzisiaj jest to możliwe i generalnie w świetle prawa można to wykonać. Czy w tej sytuacji przepisy są spójne, jasne i konkretne? Jak dla mnie, to wygląda to nieciekawie. W tej sytuacji, proszę o bardzo konkretną odpowiedź, co do spójności art. 8a z art. 8 ust. 1 i 2 w nowym brzmieniu. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#RyszardKalisz">Dziękuję. Pani prokurator Małgorzata Bednarek, proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#MałgorzataBednarek">Dziękuję panie przewodniczący za udzielenie głosu. Szanowny panie ministrze, rządowe uzasadnienie do art. 8a wskazuje, że prokurator bezpośrednio przełożony uprawniony jest do zmiany lub uchylenia decyzji prokuratora podległego. Zmiana lub uchylenie decyzji wymaga formy pisemnej. Z tym, że chyba jest jeszcze dodatkowa możliwość polecenia takiemu prokuratorowi napisania projektu decyzji i w podpisie byłby prokurator bezpośrednio przełożony. Panie ministrze, takie uregulowanie może spowodować dwa rodzaje skutków w funkcjonowaniu prokuratury. Z jednej strony możemy mieć do czynienia z leniwym prokuratorem lub niechcącym podejmować decyzji, a nie decyzyjny prokurator może przełożyć swoją odpowiedzialność za decyzję na przełożonego i jest to bardzo prawdopodobny scenariusz, z którym w rezultacie możemy się spotkać w funkcjonowaniu prokuratury. Z drugiej strony odpowiednie ukształtowanie opinii publicznej przez media może spowodować, że prokurator bezpośrednio przełożony będzie podejmował określone decyzje, niekoniecznie zgodnie z utrwalonym stanem faktycznym i dowodowym w danej sprawie. W mojej ocenie są to przepisy, z jednej strony naruszające niezależność prokuratorów, bo trzeba odróżnić niezależność prokuratury od niezależności prokuratora jako podejmującego newralgiczne decyzje w postępowaniu, a z drugiej strony może spowodować w dużej mierze anarchię w prokuraturze i w konsekwencji nierealizowanie poleceń prokuratora bezpośrednio przełożonego, czy w ogóle niepodejmowanie decyzji i przerzucanie trudnych decyzji na prokuratora bezpośrednio przełożonego.</u>
          <u xml:id="u-44.1" who="#MałgorzataBednarek">Panie ministrze, jeszcze jedna kwestia. Mam nadzieję, że pan minister otrzymał naszą opinię. Ona jest częściowo zdezaktualizowana, albowiem podkomisja przyjęła postulaty środowiska prokuratorskiego o zaniechaniu kroków zmierzających do likwidacji prokuratur apelacyjnych i w tym zakresie jest ona zdezaktualizowana, a pozostałe zastrzeżenia niezależnego stowarzyszenia prokuratorów ad vocem są jeszcze aktualne na tym etapie.</u>
          <u xml:id="u-44.2" who="#MałgorzataBednarek">Chcę również zwrócić uwagę na niekonstytucyjność kilku zapisów tego projektu. W naszej opinii niekonstytucyjne jest przede wszystkim wskazywanie przez Krajową Radę Sądownictwa kandydata na prokuratora. W art. 176 Konstytucji RP są wymienione enumeratywnie poszczególne zadania i uprawnienia Krajowej Rady Sądownictwa. Nie ma wśród nich uprawnienia do wskazywanie kandydata na Prokuratora Generalnego. W tej kwestii wypowiedział się nawet Trybunał Konstytucyjny przy okazji innej sprawy, że rozszerzenie w drodze zwykłej ustawy uprawnień tego ciała – w gruncie rzeczy sądowniczego – jest niekonstytucyjne.</u>
          <u xml:id="u-44.3" who="#MałgorzataBednarek">Drugi aspekt, który jest dosyć newralgiczny, może spowodować w znacznie większym stopniu upolitycznienie prokuratury i przeciwko któremu jestem osobiście przeciwna. Mam tutaj na myśli tryb wyłaniania prokuratora Prokuratury Generalnej bez zachowania jakichkolwiek środków odwoławczych. Decyzja o tym, który z prokuratorów będzie prokuratorem Prokuratury Generalnej jest podejmowana jednoosobowo przez ministra. Z całym szacunkiem panie ministrze, ale mimo wszystko, jest to ciało polityczne. W tym zakresie, odnośnie do funkcjonariuszy ABW, wypowiedział się Trybunał Konstytucyjny, że takie, a nie inne stanowienie prawa jest naruszeniem konstytucji. Państwo nie dajecie prokuratorom szans na odwołanie się w normalnej procedurze instancyjnej, co w normalnym państwie prawa winno mieć miejsce.</u>
          <u xml:id="u-44.4" who="#MałgorzataBednarek">Taka jest nasza opinia. Mam gorącą prośbę z naszej strony, żebyśmy mogli naprawdę ze sobą współpracować w tworzeniu rozsądnego prawa dla dobra naszej prokuratury, jestem gotowa udzielić wszelkiej pomocy przy tworzeniu przyszłych rozwiązań, ewentualnie legislacyjnych i wskazywaniu rzeczywistych mankamentów, z którymi mamy do czynienia w prokuraturze. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#RyszardKalisz">Dziękuję. Chcę zwrócić uwagę na jeden fakt, ponieważ państwo nie dostrzegają ostatniego fragmentu przepisu, który stanowi, że każda zmiana lub uchylenie decyzji wymaga formy pisemnej i jest dołączana do akt głównych sprawy. Krótko mówiąc. To jest naprawdę niezwykle istotna zmiana, która polega na tym, że akta, które zostaną przekazywane do sądu po wniesieniu aktu oskarżeniu, bądź po umorzeniu postępowania, będą jawne dla wszystkich stron postępowania, tj. dla pokrzywdzonego, podejrzanego i sądu. Wszystko to, co w sprawie się działo, będzie jasne. Był taki zwyczaj i praktyka na porządku dziennym, którą znają państwo, zwłaszcza wszyscy prokuratorzy na tej sali, odnośnie akt podręcznych i robionych jakieś notatek podręcznych. Ważne jest, żeby zachować wszystkie wymogi tajności postępowania przygotowawczego. Natomiast później, żeby sąd mógł wszystko dokładnie skontrolować. To jest wręcz moją misją, żeby wprowadzić taką bardziej podmiotową, osobistą odpowiedzialność prokuratora i nie mogę się zgodzić z tymi twierdzeniami, które padły ze strony pani prokurator.</u>
          <u xml:id="u-45.1" who="#RyszardKalisz">Chcę powiedzieć, że widzę i cieszę się, że przeszliśmy do merytorycznej dyskusji, niezwykle poważnej, może trochę nieuporządkowanej na chwilę obecną. Oddam jeszcze głos panu przewodniczącemu Wojciechowi Wilkowi, a później panu ministrowi. Natomiast po zabraniu głosu przez pana ministra, złożę wniosek o cofnięcie tego projektu do podkomisji. Podkomisja została już powołana, ale zwracam państwu uwagę, że wszystkie przepisy przyjęte w poprawkach przez Komisję będą wymagały dwóch głosowań. Najpierw reasumpcji, a dopiero później głosowania merytorycznego. Zwracam na to szczególną uwagę, ponieważ jesteśmy już na pewnym etapie prac, które są dosyć mocno zaawansowane. Pan przewodniczący Wojciech Wilk, proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#WojciechWilk">Panie przewodniczący, krótko zabiorę głos, ponieważ zawarł pan w swojej wypowiedzi dokładnie to, co chciałem powiedzieć. Pragnę tylko powiedzieć, że nie zgadzam się ze stwierdzeniem pani prokurator Małgorzaty Bednarek, że projekt ten upolityczni prokuraturę. Pracujemy nad nim, szczerze mówiąc, dosyć długo i namiętnie. Proszę sobie przypomnieć, że od kiedy pracujemy nad tym projektem, wielokrotnie spieraliśmy się na forum Komisji, żeby dojść do jakiegoś konsensusu i myślę, że doszliśmy do szczęśliwego finału, dlatego też stanowczo nie zgadzam się ze stwierdzeniem, że projekt ten upolityczni prokuraturę. Chyba wszyscy zdajemy sobie z tego sprawę, że jest dokładnie odwrotnie i myślę, że krzywdzące jest dla nas wysnuwanie takich twierdzeń o tym projekcie, w taki sposób. W pełni popieram wniosek.</u>
          <u xml:id="u-46.1" who="#WojciechWilk">Pani przewodnicząca, bardzo dokładnie przeczytałem ten projekt. Nawet gdybym nie chciał go przeczytać to i tak zapoznałbym się z nim dokładnie uczestnicząc w tylu posiedzeniach.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#RyszardKalisz">Proszę o nie prowadzenie polityki wykraczającej poza zakres udzielonego głosu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-48">
          <u xml:id="u-48.0" who="#WojciechWilk">Przepraszam panie przewodniczący. W pełni popieram wniosek pana przewodniczącego. Uważam, że powinniśmy skierować to sprawozdanie ponownie do podkomisji. Myślę, że współpraca z panem ministrem i z całym ministerstwem pozwoli nam wprowadzić poprawki, o których dzisiaj mówimy. Będziemy jeszcze o nich dyskutować. Dokonamy takiej modyfikacji, która pozwoli nam przedstawić gotowe rozwiązania całej Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-49">
          <u xml:id="u-49.0" who="#RyszardKalisz">Dziękuję. Pan minister Andrzej Czuma, proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-50">
          <u xml:id="u-50.0" who="#AndrzejCzuma">Panie przewodniczący, bardzo uważnie słuchałem pani poseł Beaty Kempy, jak zawsze zresztą. Bardzo z nią się nie zgadzam, ponieważ uważam, że nie jest to projekt upolityczniony. Wręcz przeciwnie. Widać trud jego odpolitycznienia. Nie będę powtarzał tego, co powiedziałem wcześniej, bo liczę na pani dobrą pamięć. Natomiast nie mogę zrozumieć pierwszej osoby liczby mnogiej, której pani użyła, tj. „możemy stwierdzić z pewnością”. Czy pani mówiła o sobie i kolegach z PiS-u, czy o Komisji? Niech to zostanie pani słodką tajemnicą.</u>
          <u xml:id="u-50.1" who="#AndrzejCzuma">Pani prokurator Małgorzata Bednarek powiedziała nam o projekcie. Przyznam szczerze, że nie zrozumiałem o jaki projekt chodzi. Sądzę, że pani prokurator Bednarek nie chce, abyśmy w ustawie zamieścili formuły pisma jednego prokuratora do drugiego, bo spowodowałoby to zapchanie aktu prawnego niepotrzebnymi tekstami. Z jednej strony powiedziała pani o tym, że może dojść do anarchii w prokuraturze, że na zbyt dużo może pozwolić sobie prokurator podległy w stosunku do nadrzędnego, a następnie postawiła pani zarzut niekonstytucyjności projektu w części dotyczącej KRS-u, który miałby wysuwać kandydata na Prokuratora Generalnego, ponieważ w wykazie funkcji KRS-u zawartym w konstytucji nie ma takiego uprawnienia. Chcę przypomnieć pani prokurator, że wykaz czynności uprawnień KRS-u zawarty w konstytucji nie jest katalogiem zamkniętym. W związku z tym, takie uprawnienie może posiadać, jeżeli taką wolę wyrazi ustawodawca. Czy uważam, że KRS powinna wysuwać kandydata na stanowisko Prokuratora Generalnego? Jestem za konkursowym trybem, ale jak państwo widzicie, jesteśmy elastyczni, co do naszego stanowiska. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-51">
          <u xml:id="u-51.0" who="#RyszardKalisz">Dziękuję. Proszę sekretariat o przypomnienie mi składu podkomisji zajmującej się tymi ustawami. Rozumiem, że na czele podkomisji stał pan poseł Jerzy Kozdroń.</u>
          <u xml:id="u-51.1" who="#RyszardKalisz">Drodzy państwo, podkomisja pod przewodnictwem pana posła Jerzego Kozdronia zakończyła pracę odnośnie do projektów ustaw zawartych w drukach nr 131 i 617, więc proponuję dwa głosowania. Pierwsze głosowanie będzie dotyczyło zwrotu projektów ustaw do podkomisji, natomiast drugie głosowanie będzie dotyczyło tego, aby podkomisja podjęła ponownie pracę w tym samym składzie, co poprzednio. Chcę zwrócić uwagę, zwłaszcza panu posłowi Kozdroniowi, że Komisja przegłosowała już część jednostek normatywnych, w związku z tym, przy każdej zmianie poza tymi, które zostawiliśmy z inicjatywy Biura Legislacyjnego, jednak powinno być głosowanie. Proszę, pan mecenas. Jak to powinno wyglądać?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-52">
          <u xml:id="u-52.0" who="#PiotrPodczaski">Panie przewodniczący, podkomisja zakończyła pracę na swoim etapie, ale nie zakończyła ich Komisja, gdyż Komisja sprawozdania nie przyjęła.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-53">
          <u xml:id="u-53.0" who="#RyszardKalisz">No właśnie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-54">
          <u xml:id="u-54.0" who="#PiotrPodczaski">W związku z tym, jeżeli Komisja podejmie decyzję o cofnięciu sprawozdania do podkomisji, to jednocześnie spowoduje jej reasumpcję. Po prostu podkomisja będzie musiała ten temat opracować.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-55">
          <u xml:id="u-55.0" who="#RyszardKalisz">Skoro taka jest opinia Biura Legislacyjnego, to panie pośle Jerzy Kozdroń, proszę o tym pamiętać.</u>
          <u xml:id="u-55.1" who="#RyszardKalisz">Przystępujemy do głosowania. Kto z pań i panów posłów jest za zwróceniem projektów ustaw w drukach nr 131 i 617 do podkomisji? Proszę o podniesienie ręki. 15 głosów za. Kto jest przeciw? Nikt. Kto się wstrzymał od głosu? Nikt.</u>
          <u xml:id="u-55.2" who="#RyszardKalisz">Kto z pań i panów posłów jest za tym, żeby w zakresie dwóch projektów zawartych w drukach nr 131 i 617 reaktywować podkomisję pod kierunkiem pana posła Jerzego Kozdronia? To nie jest reaktywowanie? Ona funkcjonuje?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-56">
          <u xml:id="u-56.0" who="#PiotrPodczaski">Podkomisja nie zakończy prac dopóki Komisja nie przyjmie sprawozdania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-57">
          <u xml:id="u-57.0" who="#RyszardKalisz">W takim razie modyfikuję treść głosowania. Kto jest za tym, żeby podkomisja pod kierunkiem pana posła Jerzego Kozdronia, powołana wcześniej do przygotowania sprawozdania w zakresie druków nr 131 i 617, aby kontynuowała pracę w tym zakresie? Kto jest za, proszę o podniesienie ręki. 15 głosów za. Kto jest przeciwny? Nikt. Kto się wstrzymał? Nikt.</u>
          <u xml:id="u-57.1" who="#RyszardKalisz">Panie ministrze, na początku dzisiejszego posiedzenia powiedział pan o szybkim terminie. W przyszłym tygodniu jest posiedzenie Komisji. Zobowiązuję pana posła Jerzego Kozdronia, żeby w przyszłym tygodniu zwołał posiedzenie podkomisji, bo projekt tej ustawy leży wystarczająco długo. Gdyby pan minister i pan prokurator krajowy byli uprzejmi przedstawić owe propozycje już w formie legislacyjnej do rozpoczęcia kolejnego posiedzenia Sejmu, czyli do wtorku. Byłbym bardzo wdzięczny, ponieważ podkomisja mogłaby zacząć pracę korzystając z obecności wszystkich posłów w Warszawie. Pan poseł Jerzy Kozdroń, proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-58">
          <u xml:id="u-58.0" who="#JerzyKozdroń">Panie przewodniczący, szanowni państwo. Proponuję, żeby ministerstwo swoje ewentualne uwagi, które będzie miało do projektu ustawy, przygotowało do środy, ponieważ przewiduję zwołanie podkomisji dopiero na czwartek. Mamy nie tylko propozycje ministerstwa, które przedstawił pan minister, ale także taką sytuację, że musimy zmienić ustawę o prokuraturze w takim zakresie, w jakim została uchwalona nowa ustawa o krajowej szkole sądownictwa, ponieważ wprowadzono do niej przepisy o prokuraturze, które trzeba dostosować do nowych rozwiązań.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-59">
          <u xml:id="u-59.0" who="#RyszardKalisz">Panie pośle, przypominam, że to zostało już rozstrzygnięte i w ten sposób mieliśmy to zrobić. Naturalnie korzystając ze zwrotu do podkomisji, wy tego dokonacie. To nie jest kontrowersyjne. Pani prokurator Małgorzata Bednarek, proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-60">
          <u xml:id="u-60.0" who="#MałgorzataBednarek">Kwestia formalna. Skoro nastąpi dosyć duże rozszerzenie projektu tejże ustawy, to zwracam się z prośbą w imieniu stowarzyszenia „AdVocem”, o przesłanie drogą elektroniczną proponowanych poprawek, abyśmy mogli stosownie do tego się ustosunkować.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-61">
          <u xml:id="u-61.0" who="#RyszardKalisz">Jeżeli otrzymamy od państwa adres poczty elektronicznej, to nie ma problemu. Od razu wyślemy to do państwa. Gdyby ministerstwo byłoby tak uprzejme, to może przekazać państwu bezpośrednio. Komisji, zgodnie z przyjętą praktyką, bezzwłocznie przekaże również do państwa stowarzyszenia.</u>
          <u xml:id="u-61.1" who="#RyszardKalisz">Czy ktoś jeszcze chciałby zabrać głos? Pani przewodnicząca Beata Kempa, proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-62">
          <u xml:id="u-62.0" who="#BeataKempa">Korzystając z okazji panie ministrze, że pan dzisiaj u nas gości, to warto przy okazji załatwić wszystkie sprawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-63">
          <u xml:id="u-63.0" who="#AndrzejCzuma">Przepraszam, nie usłyszałem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-64">
          <u xml:id="u-64.0" who="#BeataKempa">Korzystając z okazji, że dzisiaj jest pan naszym gościem, myślę, że warto załatwić wszystkie sprawy. Dwie sprawy. W dniu dzisiejszym odbyło się wspólne posiedzenie Komisji Sprawiedliwości i Praw Człowieka oraz Komisji Spraw Wewnętrznych i Administracji. Sprawa dotyczyła emerytur dla służb mundurowych. Niestety, nie był obecny przedstawiciel ministra sprawiedliwości. Myślę, że byłoby wskazane przyjęcie takie dobrej praktyki, że przedstawiciele ministra sprawiedliwości, nawet na wspólnych posiedzeniach Komisji, będą obecni, żeby zawsze służyć stanowiskiem Ministra Sprawiedliwości. Dzisiaj nie mogliśmy nic zrobić, bo nasze pytania pozostały bez odpowiedzi, a w zasadzie nawet nie mogliśmy ich zadać, bo nie było do kogo. Pytania dotyczyły ewentualnych planów Ministerstwa Sprawiedliwości co do służby, która podlega ministrowi sprawiedliwości, czyli służby więziennej. Były obecne związki zawodowe reprezentujące służbę więzienną. Zatem mamy prośbę na przyszłość, żeby jednak nie lekceważyć posiedzeń Komisji Sprawiedliwości i Praw Człowieka, i żeby przedstawiciel ministra sprawiedliwości był zawsze obecny.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-65">
          <u xml:id="u-65.0" who="#AndrzejCzuma">Czy pani przewodnicząca jest pewna, że zaproszenie zostało wysłane do Ministerstwa Sprawiedliwości?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-66">
          <u xml:id="u-66.0" who="#BeataKempa">Tak, jesteśmy pewni, ponieważ zwróciłam się do sekretariatu Komisji o potwierdzenie, że zaproszenie zostało wysłane. Sekretariat wysłał, a nawet dowiadywał się telefonicznie, czy ktoś został oddelegowany. Niestety uzyskał negatywną odpowiedź. W tej sytuacji panie ministrze, bardzo prosimy, żeby jednak przedstawiciel ministra był obecny.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-67">
          <u xml:id="u-67.0" who="#AndrzejCzuma">Szanujemy wszystkie posiedzenia ciał sejmowych. Absolutnie zaszło tutaj jakieś drobne niedopatrzenie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-68">
          <u xml:id="u-68.0" who="#RyszardKalisz">Panie ministrze, od razu to wyjaśnię. Przynajmniej mam taką nadzieję, że mi się uda. Klub Parlamentarny Prawo i Sprawiedliwość zwrócił się o informację do Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji dotyczącą założeń reformy emerytalnej w stosunku do służb mundurowych. Być może stąd wynika to nieporozumienie. Minister spraw wewnętrznych i administracji, który jest wicepremierem, w swoich założeniach, które dzisiaj przekazał obu Komisjom, również uwzględnił służbę więzienną. W ramach kompetencji Komisji sejmowych to jest jedyna służba mundurowa, która podlega naszej kontroli politycznej. Stąd też pani przewodnicząca Beata Kempa zwróciła na to uwagę podczas posiedzenia Komisji. Bardzo ważne jest, aby w tych pracach nad reformą systemu emerytalnego dla służb mundurowych brał udział wysoki przedstawiciel resortu sprawiedliwości, bo dotyczy to służby więziennej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-69">
          <u xml:id="u-69.0" who="#AndrzejCzuma">Pan przewodniczący pozwoli, że poproszę pana ministra Zbigniewa Wronę, który utrzymuje stały kontakt ze wszystkimi organami sejmowymi, o stanowisko.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-70">
          <u xml:id="u-70.0" who="#RyszardKalisz">Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-71">
          <u xml:id="u-71.0" who="#ZbigniewWrona">Panie ministrze, Wysoka Komisjo. Wszystkie kwestie odnoszące się do założeń emerytalnych są z nami uzgodnione, ponieważ to, co prezentuje Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji, który nad tym pracuje, jest jednocześnie stanowiskiem rządu uzgodnionym pomiędzy zainteresowanymi ministrami. Oczywiście, jeżeli będziemy mieli zawiadomienie o powiedzeniu Komisji, to uczestnictwo naszego przedstawiciela także będzie zapewnione.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-72">
          <u xml:id="u-72.0" who="#RyszardKalisz">Panie ministrze. Mam pełną wiedzę na ten temat, ponieważ rozmawiałem o tym z panem premierem Schetyną. Wiem, że jest to uzgodnione i tworzymy wspólny system. Natomiast zgadzam się również z panią przewodniczącą Kempą, zresztą pan także się zgodził, że skoro dotyczy to służby więziennej, to gdy nastąpi rozpoczęcie prac nad projektem ustawy, które jeszcze się nie rozpoczęły, bo na razie mamy tylko założenia, to oczywiście wniosek pani posłanki Kempy będzie w pełni uzasadniony.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-73">
          <u xml:id="u-73.0" who="#AndrzejCzuma">Panie przewodniczący, byłbym niepocieszony, gdyby pani przewodnicząca Kempa nie uznała choćby w części mojego uzasadnienia. Widzę, że jest teraz bardzo zajęta rozmową towarzyską, ale może oderwiemy ją na chwilkę. Pani przewodnicząca, chcę powiedzieć, że byłbym niepocieszony, gdyby pani nie uznała choćby w części naszego usprawiedliwienia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-74">
          <u xml:id="u-74.0" who="#BeataKempa">Panie ministrze, przede wszystkim mam podzielną uwagę. Mogę słuchać wszystkich.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-75">
          <u xml:id="u-75.0" who="#AndrzejCzuma">Jestem tylko prostym człowiekiem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-76">
          <u xml:id="u-76.0" who="#BeataKempa">Podzielam, panie ministrze. Skorzystałam tylko z tego, że pan minister jest dzisiaj obecny. Zawsze była taka dobra praktyka, że był obecny przedstawiciel ministerstwa na każdej Komisji. Sprawa jest dosyć poważna, jak pan minister sam dobrze wie. Problem związany ze służbą więzienną jest specyficzny, zwłaszcza z jej funkcjonowaniem, przyszłością i tym, żeby faktycznie zapowiedzi Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji nie spowodowały zakłóceń w pracy tej służby, która stoi na straży bezpieczeństwa państwa polskiego. Jest to bardzo delikatna sprawa, dlatego dzisiaj było bardzo ważne, żeby służba więzienna dostała jakiś sygnał od Ministra Sprawiedliwości o zaangażowaniu ich zwierzchnika w sprawy podległych jemu funkcjonariuszy. Rozumiem, że taka praktyka będzie nadal stosowana, że przedstawiciel ministra będzie uczestniczył w posiedzeniach Komisji. Przyjmuję to do wiadomości.</u>
          <u xml:id="u-76.1" who="#BeataKempa">Druga sprawa. Panie ministrze, zwracam się do pana, ponieważ ze wczorajszych zeznań przed Komisją Śledczą wyniknęła rzecz skandaliczna.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-77">
          <u xml:id="u-77.0" who="#RyszardKalisz">Proszę o spokój.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-78">
          <u xml:id="u-78.0" who="#BeataKempa">Posłowie Prawa i Sprawiedliwości zastanawiają się nad decyzją, co do formy załatwienia sprawy, tj. czy zwołać nadzwyczajne posiedzenie, czy może uruchomić zupełnie inny tryb. Otóż sprawa dotyczy tego, że w dniu wczorajszym zostało przerwane przesłuchanie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-79">
          <u xml:id="u-79.0" who="#RyszardKalisz">Przepraszam, pani poseł. Zwracam się do państwa dziennikarzy. Proszę, albo wyjść na zewnątrz, albo umożliwić kontynuowanie posiedzenia Komisji. Proszę, pani poseł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-80">
          <u xml:id="u-80.0" who="#BeataKempa">Panie ministrze, przed Komisją Śledczą zeznania złożył pan prokurator Tuś. W trakcie tych zeznań pan prokurator zwrócił uwagę na to, w jaki sposób jest traktowany w prokuraturze, zarówno jeśli chodzi o warunki pracy, jak i sposób traktowania. Stan faktyczny, który został wciągnięty do protokołu obecnie jest przez nas analizowany, ale wstępnie mogę stwierdzić, że wszystko wskazują na to, że rzeczywiście nastąpiło skandaliczne zachowanie w stosunku do osoby prokuratora. Panie ministrze, proszę o zbadanie tej sprawy i przejrzenie protokołu. Zeznania zostały przerwane.</u>
          <u xml:id="u-80.1" who="#BeataKempa">Jest to rzecz niebywała, że z tych zeznań wynika, że podczas gdy państwo zajmują się badaniem nacisków mających miejsce w latach 2006–2007, prawdopodobnie nadal mają miejsce takie praktyki, i to być może za plecami pana ministra. Są to fakty, które nie powinny mieć miejsca w polskiej prokuraturze. Korzystając z tego, że jest obecny pan prokurator krajowy, zwracamy się o zbadanie tej sytuacji. Na razie zastanawiamy się, czy poprosimy państwa tylko o to, abyście odnieśli się do tego na piśmie, czy zwołamy specjalne posiedzenie Komisji w tej sprawie, czy może poweźmiemy zupełnie innych kroki. Apeluję do pana ministra, żeby dotarł pan do protokołu. Zeznania zostały przerwane właśnie w tym momencie. Nie wiadomo dlaczego i dlatego zwracamy się o zbadanie warunków pracy pana prokuratora, a także sposobu w jaki traktują go przełożeni. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-81">
          <u xml:id="u-81.0" who="#RyszardKalisz">Nie bardzo rozumiem. Gdzie jest zatrudniony prokurator Tuś i jakim jest prokuratorem? Proszę to wyjaśnić.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-82">
          <u xml:id="u-82.0" who="#BeataKempa">Wczoraj panie prokuratorze częściowo słuchałam tej wypowiedzi, która dotyczyła sposobu traktowania. Nie wiem gdzie jest zatrudniony pan prokurator Tuś, ale to bardzo łatwo można sprawdzić. Natomiast zwracam się z gorącą prośbą do pana prokuratora generalnego i pana prokuratora krajowego o zbadanie tej sytuacji w kontekście zeznań złożonych przed Komisją Śledczą do zbadania sprawy zarzutu nielegalnego wywierania wpływu przez członków Rady Ministrów, Komendanta Głównego Policji, Szefa Centralnego Biura Antykorupcyjnego oraz Szefa Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego na funkcjonariuszy Policji, Centralnego Biura Antykorupcyjnego oraz Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, prokuratorów i osoby pełniące funkcje w organach wymiaru sprawiedliwości w celu wymuszenia przekroczenia uprawnień lub niedopełnienia obowiązków w związku z postępowaniami karnymi oraz czynnościami operacyjno-rozpoznawczymi w sprawach z udziałem lub przeciwko członkom Rady Ministrów, posłom na Sejm Rzeczypospolitej Polskiej i dziennikarzom, w okresie od 31.10.2005 r. do 16.11.2007 r.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-83">
          <u xml:id="u-83.0" who="#RyszardKalisz">Dziękuję. Pan minister, proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-84">
          <u xml:id="u-84.0" who="#AndrzejCzuma">Otóż pragnę poinformować panią, że nie jestem już członkiem wspomnianej Komisji oraz z całą stanowczością stwierdzam, że nie podejmę żadnych kroków wywierających w jakimkolwiek charakterze nacisków na Komisję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-85">
          <u xml:id="u-85.0" who="#BeataKempa">Panie ministrze, pan źle mnie zrozumiał. Nie ma żadnego znaczenia to, czy pan w tej chwili jest członkiem Komisji, czy nie. Moja prośba absolutnie nie zmierzała do tego. Pan to opacznie zrozumiał.</u>
          <u xml:id="u-85.1" who="#BeataKempa">To nie jest śmieszne panie pośle Kozdroń. Naprawdę. Pańskie niepoważne zachowanie od pewnego czasu jest irytujące, dlatego zamierzałam wstrzymać się, co do pańskiego przewodniczenia podkomisji, ponieważ nie jest pan elastyczny.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-86">
          <u xml:id="u-86.0" who="#RyszardKalisz">Proszę nie prowadzić dyskusji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-87">
          <u xml:id="u-87.0" who="#BeataKempa">Panie ministrze, miałam zupełnie coś innego na myśli. Pan prokurator jest pańskim podwładnym. Proszę zbadać ten protokół. Apeluję do pana jako do prokuratora generalnego. Proszę zbadać ten protokół pod kątem zeznań pana prokuratora, co do jego warunków pracy i sposobu traktowania w prokuraturze. To jest pańskie podwórko i pan za to odpowiada. Proszę się do tego ustosunkować i proszę ową sytuację zbadać. Ona jest bulwersująca.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-88">
          <u xml:id="u-88.0" who="#AndrzejCzuma">Chciałbym przypomnieć, że Komisja Śledcza do spraw nacisków została powołana przez Sejm RP 11 stycznia 2008 r.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-89">
          <u xml:id="u-89.0" who="#BeataKempa">Ale to nie ma nic do rzeczy panie prokuratorze. Jeżeli pan poweźmie informację, to ma pan obowiązek to zrobić. Jeżeli jakikolwiek prokurator, nie patrząc na to, czy jest to generalny, krajowy, rejonowy, okręgowy, czy apelacyjny poweźmie taką informację to ma obowiązek to zrobić. Jeżeli z jakiejkolwiek czynności wynika, że mogło dojść do popełnienia przestępstwa w jakiejkolwiek innej sprawie, niezależenie czy dotyczy prokuratora, czy przeciętnego Kowalskiego, to powinien podjąć stosowne kroki. W tym przypadku Komisja do spraw nacisków nie ma absolutnie żadnego znaczenia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-90">
          <u xml:id="u-90.0" who="#AndrzejCzuma">Nie podejmę ani jednego kroku bez wniosku Komisji sejmowej w tej sprawie. Nie będę się wtrącał w relacje między osobami wzywanymi przez Wysoką Komisję Śledczą powołaną przez Sejm, a Komisją. Może być pani tego pewna. Jeżeli Komisja Śledcza powołana przez Sejm zwróci się do mnie, abym zwrócił uwagę na jakieś zdarzenie, które mogłoby stanowić naruszenie prawa w trakcie prac Komisji, to wtedy zareaguję. Na pewno z własnej inicjatywy nie będę się mieszał.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-91">
          <u xml:id="u-91.0" who="#BeataKempa">Panie ministrze, posiedzenia Komisji są jawne i zeznania zostały złożone w sposób jawny. Pan dobrze o tym wie, że owa informacja stała się informacją publiczną i powinien pan znać przepisy prawa w tym zakresie i zareagować, bądź generalnie ustosunkować się do niej, jeśli będziemy o to pana prosić. Jeszcze raz powtarzam. To nie jest kwestia ingerencji w jakiekolwiek działania Komisji Śledczej. Rzecz stała się rzeczą publiczną. Podana została do publicznej wiadomości. Dotyczy pańskiego zakładu pracy i zdarzeń, które mają miejsce w pańskim zakładzie pracy. Wczorajsze zeznania wskazują na to, że należałoby tą sytuację po prostu zbadać. Oczywiście, że Komisja do spraw nacisków powinna zwrócić się do pana w tej sprawie działając w sposób ewidentnie polityczny, bo jest to ciało polityczne. Nie zwróci się do pana z tą sprawą, zatem pan powinien z urzędu sprawę podjąć, bo takie są przepisy prawa panie prokuratorze generalny. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-92">
          <u xml:id="u-92.0" who="#AndrzejCzuma">W obiegu publicznym, o którym pani mówi krążą plotki, pomówienia i bajeczki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-93">
          <u xml:id="u-93.0" who="#BeataKempa">Proszę pana, to jest protokół Komisji Śledczej. To nie są plotki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-94">
          <u xml:id="u-94.0" who="#WojciechWilk">Zgłaszam wniosek, żeby pan przewodniczący odebrał głos pani wiceprzewodniczącej Beacie Kempie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-95">
          <u xml:id="u-95.0" who="#RyszardKalisz">Pani przewodnicząca.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-96">
          <u xml:id="u-96.0" who="#BeataKempa">Proszę pana, zostałam wybrana przez wyborców i pan poseł Wojciech Wilk nie będzie odbierał mi głosu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-97">
          <u xml:id="u-97.0" who="#WojciechWilk">Ależ mnie również wybrali wyborcy, dlatego składam wniosek do pana przewodniczącego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-98">
          <u xml:id="u-98.0" who="#RyszardKalisz">Proszę państwa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-99">
          <u xml:id="u-99.0" who="#MarzenaWróbel">A co to jest cenzura panie pośle?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-100">
          <u xml:id="u-100.0" who="#RyszardKalisz">To nie jest cenzura drogie panie. Proszę, jesteśmy na posiedzeniu Komisji. Udzielam teraz głosu panu ministrowi Andrzejowi Czumie i proszę umożliwić mu wypowiedzenie się w całości. Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-101">
          <u xml:id="u-101.0" who="#AndrzejCzuma">Jakiekolwiek zdarzenie, które wyniknęło w trakcie obradowania Komisji Śledczej powołanej przez Sejm RP są w gestii Komisji Śledczej i jej przewodniczącego. Jeżeli którakolwiek komisja śledcza, czy Komisja powołana przez Sejm RP zwróci się do mnie, jako do przedstawiciela władzy wykonawczej o złożenie wyjaśnień, czy podjęcie dyskusji, natychmiast pojawię się przed takim ciałem sejmowym, czy senackim. Natomiast nie wolno mi mieszać się do relacji między świadkiem występującym przed Komisją, a Komisją ze swoimi przypuszczeniami. Doniesienia medialne telewizji, radia, czy prasy, to nie są podstawa do podejmowania jakichkolwiek kroków prawnych, tym bardziej do ścigania kogokolwiek. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-102">
          <u xml:id="u-102.0" who="#RyszardKalisz">Dziękuję bardzo. Proszę o spokój. Czy pan przewodniczący Wilk chce zabrać głos? Dziękuję. Czy pani przewodnicząca Kempa chce zabrać jeszcze głos?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-103">
          <u xml:id="u-103.0" who="#BeataKempa">Panie przewodniczący, po prostu ręce opadają. Komisja Śledcza obraduje publicznie. To nie jest artykuł prasowy. To nie jest program telewizyjny. To nie jest proszę pana przekaz, który jest przekazem z trzeciej ręki. Istnieje protokół Komisji Śledczej, a pan jest prokuratorem generalnym. Mam nadzieję, że porozumiemy się w tej sprawie z panem ministrem. Mam nadzieję, że pan wstępnie sprawę zbada i przedstawi Wysokiej Komisji, jakie zdarzenia miały miejsce. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-104">
          <u xml:id="u-104.0" who="#RyszardKalisz">Dziękuję za przybycie pana ministrowa i pana prokuratora krajowego. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-104.1" who="#RyszardKalisz">Jeżeli nie zgłaszają państwo uwag, to zamykam posiedzenie Komisji Sprawiedliwości i Praw Człowieka.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>