text_structure.xml
23 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczącyKomisji">Sprawiedliwości i Praw Człowieka oraz Zdrowia zwołali w trybie art. 152 ust. 2, na wniosek posłów Klubu Parlamentarnego Prawo i Sprawiedliwość, posiedzenie z następującym porządkiem dziennym:</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczącyKomisji">– Informacja Ministra Sprawiedliwości – Prokuratora Generalnego oraz Ministra Zdrowia w sprawie domniemanej korupcji w służbie zdrowia, Ministerstwie Zdrowia i wśród parlamentarzystów.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczącyKomisji">Obradom przewodniczył poseł Ryszard Kalisz (Lewica), przewodniczący Komisji Sprawiedliwości i Praw Człowieka.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczącyKomisji">W posiedzeniu udział wzięli: Marek Twardowski podsekretarz stanu w Ministerstwie Zdrowia wraz ze współpracownikami, Jerzy Szymański zastępca Prokuratora Generalnego wraz ze współpracownikami.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#PrzewodniczącyKomisji">W posiedzeniu udział wzięli pracownicy Kancelarii Sejmu: Ewa Gast, Longina Grzegrzułka, Daniel Kędzierski, Maciej Zaremba – z sekretariatów Komisji w Biurze Komisji Sejmowych, Pascal Trees – stypendysta Międzynarodowego Programu Staży Parlamentarnych, Henryk Dąbrowski – legislator z Biura Legislacyjnego.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#RyszardKalisz">Dzień dobry państwu. Witam serdecznie wszystkich. Witam…</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#RyszardKalisz">Pan Wojciech Nomejko, dziennikarz:</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#RyszardKalisz">Prosimy o odsłonięcie pana przewodniczącego. Dziękujemy.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#RyszardKalisz">Panie redaktorze Nomejko. Widzę, że czwarta władza zaczyna już, że tak powiem, prowadzić posiedzenia komisji. Bardzo proszę o rejestrowanie, o sprawozdawanie, natomiast robienie tego w ciszy i bez ingerencji w pracę Komisji. Panowie, bardzo proszę.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#RyszardKalisz">Czy jest pani minister Ewa Kopacz, bo nie widzę? Jest pan minister Twardowski, tak? Dzień dobry, panie ministrze. Jest pan prokurator Szymański, zastępca Prokuratora Generalnego.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#RyszardKalisz">Otwieram posiedzenie Komisji Sprawiedliwości i Praw Człowieka oraz Komisji Zdrowia. Uprzejmie informuję, że posiedzenie Komisji zostało zwołane w trybie art. 152 ust. 2 w związku z art. 153 ust. 1 i ust. 2 regulaminu Sejmu na wnioski Klubu Parlamentarnego Prawo i Sprawiedliwość przekazane Komisji Sprawiedliwości i Praw Człowieka w dniu 5 czerwca 2008 r. oraz Komisji Zdrowia w dniu 12 czerwca 2008 r. Stwierdzam kworum w obydwu Komisjach i jednocześnie informuję, że porządek dzienny przewiduje informację Ministra Sprawiedliwości – Prokuratora Generalnego oraz Ministra Zdrowia w sprawie domniemanej korupcji w służbie zdrowia, Ministerstwie Zdrowia i wśród parlamentarzystów. Czy są głosy dotyczące porządku dziennego? Pan przewodniczący Wilk, proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#WojciechWilk">Panie przewodniczący, szanowni państwo. Chciałbym zgłosić sprzeciw wobec takiego porządku dziennego. Pozwolicie państwo, że w kilku krótkich słowach go uzasadnię.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#WojciechWilk">Po analizie wniosku złożonego przez posłów z Prawa i Sprawiedliwości uznaliśmy, że zajmowanie się dzisiaj tym tematem przez połączone Komisje Sprawiedliwości i Praw Człowieka oraz Zdrowia byłoby niecelowe. Powiedziałbym, że byłoby wręcz niewłaściwe. Szanowni państwo, wszyscy zdajemy sobie sprawę z tego, że toczy się postępowanie. Jak wszyscy wiemy, to postępowanie jest objęte tajemnicą śledztwa i bardzo niewłaściwe jest, aby publicznie o pewnych szczegółach śledztwa rozmawiać. Wszyscy też wiemy, że pan prokurator na pewne pytania nie mógłby odpowiedzieć, ponieważ ta tajemnica go obowiązuje. To po pierwsze.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#WojciechWilk">Szanowni państwo, po drugie, uważamy, że Komisja Sprawiedliwości i Praw Człowieka to nie jest organ właściwy do tego, aby wyręczać organy powołane do prowadzenia postępowań, a takim organem jest w tym momencie prokuratura.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#WojciechWilk">Po trzecie, szanowni państwo, nie zgadzamy się z umieszczeniem w centralnym punkcie wniosku pana ministra Grzegorka, jako osoby zamieszanej w aferę korupcyjną. Uważamy, że skoro pan minister Grzegorek podał się do dymisji, to uczynił wszystko, co powinien zrobić po programie telewizyjnym. Póki co, toczy się postępowanie w sprawie, nie ma postawionych żadnych zarzutów i stwierdzenia mówiące o tym, iż jest on w jakimś układzie korupcyjnym, są nieuprawnione. Dziękuję, panie przewodniczący.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#RyszardKalisz">Dziękuję bardzo. Zgłosili się do głosów… Tylko co do wniosku pana posła Wilka. Ograniczam w tej chwili debatę tylko do wniosku pana posła Wilka, wiceprzewodniczącego. Proszę, pan poseł, marszałek Dorn.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#LudwikDorn">Najuprzejmiej dziękuję, panie przewodniczący. Chcę przedstawić w tej materii, którą podniósł pan poseł Wilk, zdanie przeciwne. Jest oczywiste, że o pewnych rzeczach pan prokurator mówić nie może, natomiast zgodnie z ustawami posłowie – czy to indywidualnie, czy komisja – mogą zwrócić się o informację o stanie sprawy. Powtarzam, o stanie sprawy. Prokurator udzielający informacji zdecyduje o tym, co może powiedzieć, a czego ze względu na dobro śledztwa nie może powiedzieć.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#LudwikDorn">Dlaczego informacja o stanie sprawy jest potrzebna zarówno Komisji Sprawiedliwości i Praw Człowieka, jak i Komisji Zdrowia, której jestem członkiem? Z dwóch względów. Z doniesień prasowych, powołujących się zresztą na źródła oficjalne, wiemy, że toczy się około 100 postępowań w sprawach korupcyjnych związanych ze służbą zdrowia, w tym z działalnością na patologicznym styku pomiędzy koncernami farmaceutycznymi a lekarzami. Tego, że jest to sprawa ważna – jak ważny jest sam problem – chyba nie trzeba uzasadniać, bo byłaby to strata czasu. Wiemy też, że sprawie – używając języka może nie prokuratorskiego, ale policyjnego – przewodzi pan minister Grzegorek. Ani prokurator, jak się zdaje, nie może rozstrzygnąć o jego roli, ani połączone komisje nie będą dążyły do sądu nad panem ministrem Grzegorkiem, bo nie do tego są powołane. Natomiast jest to były sekretarz stanu w Ministerstwie Zdrowia i dwie kwestie mogą być w sposób uprawniony przedmiotem zainteresowania.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#LudwikDorn">Po pierwsze, istotna jest kwestia, na ile dwie osoby, od których zależy nominacja wiceministra – zawsze są to: minister konstytucyjny i prezes Rady Ministrów – były poinformowane o tym, że pan poseł Grzegorek przewodził sprawie.</u>
<u xml:id="u-5.3" who="#LudwikDorn">Po drugie, istnieje pewien zasób kadrowy, do którego, obejmując to stanowisko, sięga każdy minister zdrowia. Jeżeli jest on, czy może być zainfekowany przez zjawiska korupcyjne, to pytanie o to, w jakim stopniu, staje się przedmiotem wysiłku czy refleksji, jakie powinny podjąć organy Sejmu w celu szukania racjonalnego wyjścia z tej sytuacji. Z tego względu uważam, że uzasadnione jest zajęcie się tą kwestią przez właściwe, połączone komisje.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#RyszardKalisz">Dziękuję bardzo. Pan poseł Dera, proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#AndrzejDera">Panie przewodniczący, szanowni państwo. Odnośnie wniosku, jaki złożył pan przewodniczący Wilk z Platformy Obywatelskiej, zastanawiam się, dlaczego PO próbuje zastosować cenzurę prewencyjną i uniemożliwić opozycji wykonywanie uprawnień, które wynikają z regulaminu. Prosiłbym pana przewodniczącego o informację, czy w ogóle wniosek ten może być rozpatrywany przez komisje, ponieważ na mocy art. 152 ust. 2 i art. 153, który pan cytował wcześniej, obowiązkiem jest zwołanie posiedzenia komisji. Pytanie brzmi: czy można stawiać wnioski, które wykluczają rozpatrywanie tego punktu? Uważam, że niedopuszczalne jest postawienie takiego wniosku. Ma to zamknąć usta opozycji. Nasze społeczeństwo nie dowie się o przyczynach, o bardzo niebezpiecznych zjawiskach, które zachodzą i mogą rzutować na funkcjonowanie naszego państwa. Prosiłbym pana przewodniczącego o wykładnię art. 152 i art. 153 regulaminu. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#RyszardKalisz">Dziękuję bardzo. Pan poseł Węgrzyn.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#RobertWęgrzyn">Panie przewodniczący, składam wniosek o zamknięcie dyskusji.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#RyszardKalisz">To jest wniosek najdalej idący. Jak jest formalny wniosek o zamknięcie dyskusji, to muszę go przegłosować. Drodzy państwo, wniosek o zamknięcie dyskusji na temat wniosku pana posła Wilka.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#RyszardKalisz">W związku z tym, kto jest za wnioskiem pana posła Węgrzyna, proszę o podniesienie ręki do góry. Dziękuję bardzo. Jaki jest wynik?</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#RyszardKalisz">29 głosów za, 5 przeciw, 1 wstrzymujący się.</u>
<u xml:id="u-10.3" who="#RyszardKalisz">Jak rozumiem, nie ma już teraz dyskusji. Jest tylko pytanie, na które muszą odpowiedzieć: pan poseł Wilk i Biuro Legislacyjne. Czy jest przedstawiciel Biura Legislacyjnego? Jest. Czy możemy głosować nad wnioskiem dotyczącym sprzeciwu wobec porządku obrad i w związku z tym o przerwanie posiedzenia komisji?</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#JerzyKozdroń">Chciałbym złożyć wniosek… Panie przewodniczący, niech pan …</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#RyszardKalisz">Panie pośle, proszę…</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#WojciechWilk">Nie było dyskusji.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#RyszardKalisz">Nie ma dyskusji.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#JerzyKozdroń">Chciałem tylko sprostować to, co pan powiedział.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#RyszardKalisz">Nie ma dyskusji, panie pośle Kozdroń.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#JerzyKozdroń">Bo pan wprowadza w błąd Biuro Legislacyjne.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#RyszardKalisz">Panie pośle Kozdroń, proszę o spokój. Dobrze. Drodzy państwo, proszę o spokój. Proszę o powtórzenie wniosku przez pana posła Wilka i proszę Biuro Legislacyjne o odpowiedź, czy tego rodzaju wniosek, nad którym musimy głosować, jest dopuszczalny i czego w istocie dotyczy? Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#HenrykDąbrowski">Jak rozumiem, w pytaniu pana przewodniczącego chodzi o dopuszczalność zmiany porządku obrad na posiedzeniu komisji, tak?</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#RyszardKalisz">Tak, właśnie.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#HenrykDąbrowski">Zdaniem Biura Legislacyjnego taka możliwość jest dopuszczalna.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#RyszardKalisz">Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#AndrzejDera">Chciałbym zadać pytanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#RyszardKalisz">Nie, ale panie pośle, nie ma już …</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#AndrzejDera">Ale nie tak, jak pan przewodniczący zadał.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#RyszardKalisz">Dobrze, proszę powiedzieć. To wyjątek. Proszę tylko, panie pośle, o sformułowanie pytania do pana mecenasa i proszę nic więcej, żadnej merytorycznej dyskusji poza pytaniem...</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#AndrzejDera">Przed pytaniem…</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#RyszardKalisz">Panie pośle Dera.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#AndrzejDera">Moje pytanie brzmi w ten sposób. Odczytuję wniosek pana posła przewodniczącego Wilka jako uniemożliwienie w dniu dzisiejszym przeprowadzenia porządku obrad, który polega na rozpatrzeniu wniosku posłów, złożonego na podstawie art. 152 i art. 153 regulaminu. Teraz pytanie zasadnicze i fundamentalne. Czy taki wniosek może być rozpatrywany w świetle zapisów regulaminu, który daje prawo określonej liczbie posłów, podpisanych pod wnioskiem, do tego, aby przeprowadzić posiedzenie komisji? Proszę o odpowiedź na to pytanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#RyszardKalisz">Sekundkę. Odpowiadam jednocześnie, panie pośle Dera, że zastosowałem się do tego przepisu i zwołałem posiedzenie komisji. Ale proszę o spokój, moi drodzy. Emocje są niepotrzebne. W takim razie, ponieważ dopuściłem posła Derę, teraz będzie pan poseł Kozdroń. Tylko żadnej oceny, żadnej debaty. Tylko uściślenie pytania do Biura Legislacyjnego. Panie pośle Kozdroń. Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#JerzyKozdroń">Chciałbym uściślić pytanie w ten sposób. Czy wniosek grupy posłów, żądających wprowadzenia do porządku dziennego komisji określonej sprawy, ubezwłasnowolnia komisje, które nie mogą w swojej mądrości podjąć decyzji, że wniosek jest po prostu płaski, błahy i w związku z tym odraczamy? Czy też komisje są związane wnioskiem i muszą go rozpatrywać bez względu na jego zasadność?</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#RyszardKalisz">Dobrze. Teraz pan poseł Wilk i sformułowanie pytania. Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#WojciechWilk">Szanowni państwo, może sprecyzuję swój wniosek, żeby nie było żadnych wątpliwości. Na podstawie art. 184 ust. 3 pkt 1 zgłaszam wniosek formalny o zamknięcie posiedzenia. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#RyszardKalisz">Dziękuję bardzo. Spokój proszę, drodzy moi. Pan mecenas z Biura Legislacyjnego, proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#HenrykDąbrowski">Panie przewodniczący, każda sprawa, która jest przedmiotem obrad każdej komisji sejmowej, jeżeli budzi kontrowersje, powinna być przez prowadzącego obrady poddana pod głosowanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#RyszardKalisz">Rozumiem. Dziękuję bardzo. W związku z tym nie mam wyboru, jak widzicie. Robię to bardzo formalnie, jak państwo pamiętacie. Jako, że przedstawiłem punkt porządku... Nie ma już dyskusji, panie pośle Dera, przegłosowaliśmy zamknięcie. Jako, że przedstawiłem punkt porządku dziennego „informacja Ministra Sprawiedliwości – Prokuratora Generalnego oraz Ministra Zdrowia w sprawie domniemanej korupcji w służbie zdrowia, Ministerstwie Zdrowia i wśród parlamentarzystów”, w tym momencie wiceprzewodniczący Komisji, pan poseł Wojciech Wilk, złożył sprzeciw co do porządku obrad i złożył wniosek, jak sam sprecyzował, o przerwanie obrad Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#WojciechWilk">Zamknięcie, a nie przerwanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#RyszardKalisz">O zamknięcie obrad Komisji. Tak, dobrze. Drodzy państwo, czy wniosek pana posła Wilka jest jasny? Dziękuję bardzo. Nie ma dyskusji, została zamknięta.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#AndrzejDera">Przepraszam, zadał pan pytanie, czy to jest jasne? To nie jest jasne.</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#RyszardKalisz">Dobrze, ale…</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#AndrzejDera">Przecież zadał pan bezpośrednie pytanie. Ale twierdzi pan, że przerwaliśmy dyskusję, a ja jestem związany.</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#RyszardKalisz">Dobrze, proszę w jednym zdaniu, panie pośle Dera. Dlaczego dla pana to nie jest jasne?</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#AndrzejDera">Już mówię. Panie przewodniczący, prosiłbym w tym momencie Biuro Legislacyjne o wyjaśnienie kolizji dwóch przepisów regulaminu. Art. 152 i art. 153 dają wyraźne uprawnienie posłom do zwoływania posiedzeń komisji. Pan legislator oparł się tylko na zapisie ogólnym, który jest oczywisty i jasny, że komisja zawsze może zamknąć posiedzenie. Nie mamy tutaj natomiast zwyczajowego posiedzenia komisji, które w każdym momencie można zamknąć, ale posiedzenie zwołane na podstawie konkretnego przepisu regulaminu. To nie jest sytuacja tego typu, że opozycja ma prawo…</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#JerzyKozdroń">Miały być dwa zdania.</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#AndrzejDera">Przepraszam, proszę mi nie przerywać, panie pośle Kozdroń, bo ja panu nie przerywałem, jak pan mówił.</u>
</div>
<div xml:id="div-46">
<u xml:id="u-46.0" who="#RyszardKalisz">Proszę o spokój, ale wzywam pana posła Derę do zakończenia swojej wypowiedzi.</u>
</div>
<div xml:id="div-47">
<u xml:id="u-47.0" who="#AndrzejDera">Już kończę. Wypowiadam się w sposób merytoryczny, dotyczący przepisów prawnych. Uważam, że do tego mamy prawo, ponieważ według mnie zachodzi tutaj konkretna kolizja. Bo jeżeli, panie przewodniczący, ma dojść do sytuacji takiej, że będą zwoływane posiedzenia komisji na podstawie art. 152 i art. 153, a nie będą się one podobać rządzącym i skutek zwołania takiej komisji będzie tylko i wyłącznie taki, że padnie wniosek o to, aby nie rozpatrywać porządku dziennego, to dojdzie, po pierwsze, do wielkiego absurdu prawnego, a po drugie, do marnotrawienia pieniędzy publicznych.</u>
</div>
<div xml:id="div-48">
<u xml:id="u-48.0" who="#RobertWęgrzyn">Ale niech pan zmierza do…</u>
</div>
<div xml:id="div-49">
<u xml:id="u-49.0" who="#AndrzejDera">Przyjechali posłowie i okazuje się, że nie będą mogli rozpatrywać tego, co jest ich prawem i obowiązkiem. Panie przewodniczący, dochodzi naprawdę do skandalu, do absurdu. Proszę o wykładnię tych przepisów. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-50">
<u xml:id="u-50.0" who="#RobertWęgrzyn">Panie pośle Dera, niech pan się zastanowi, zanim się złoży wniosek o zwołanie posiedzenia komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-51">
<u xml:id="u-51.0" who="#RyszardKalisz">Sekundkę, nie ma już dyskusji.</u>
</div>
<div xml:id="div-52">
<u xml:id="u-52.0" who="#AndrzejDera">A pan będzie cenzorem tego, co można składać, a czego nie można.</u>
</div>
<div xml:id="div-53">
<u xml:id="u-53.0" who="#RyszardKalisz">Panie pośle Dera, proszę się uspokoić.</u>
</div>
<div xml:id="div-54">
<u xml:id="u-54.0" who="#AndrzejDera">Gratuluję demokracji. Gratuluję.</u>
</div>
<div xml:id="div-55">
<u xml:id="u-55.0" who="#RyszardKalisz">Proszę się uspokoić, zamknęliśmy dyskusję. Drodzy państwo, jak widzicie każda kolejna wypowiedź będzie powodowała następne wypowiedzi. Pani poseł, ja wiem, że chce pani zabrać głos. Jak pani wie, jestem osobą doświadczoną w prowadzeniu posiedzeń komisji. Wiem, że jak pani powie, a na pewno pani powie niezwykle pięknie, merytorycznie i mądrze, to odezwie się kolejny poseł z PiS i zechce polemizować. W związku z tym nie dopuszczam już nikogo do głosu. Przystępujemy do…</u>
</div>
<div xml:id="div-56">
<u xml:id="u-56.0" who="#RobertWęgrzyn">Panie przewodniczący, przegłosowaliśmy wniosek o zamknięcie dyskusji.</u>
</div>
<div xml:id="div-57">
<u xml:id="u-57.0" who="#RyszardKalisz">Właśnie to mówię. W związku z tym proszę o odpowiedź pana mecenasa z Biura Legislacyjnego.</u>
</div>
<div xml:id="div-58">
<u xml:id="u-58.0" who="#HenrykDąbrowski">Panie przewodniczący, Biuro Legislacyjne nie dopatruje się kolizji pomiędzy art. 152 i art. 153. Ad vocem do pana posła Dery: panie pośle, gdybyśmy tak chcieli, to regulamin musiałby o tym mówić expressis verbis, a więc postulat de lege ferenda – trzeba zmienić regulamin Sejmu.</u>
</div>
<div xml:id="div-59">
<u xml:id="u-59.0" who="#RyszardKalisz">Dobrze. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-59.1" who="#RyszardKalisz">Przystępujemy do głosowania.</u>
</div>
<div xml:id="div-60">
<u xml:id="u-60.0" who="#AndrzejDera">Czyli mamy prawo…</u>
</div>
<div xml:id="div-61">
<u xml:id="u-61.0" who="#RyszardKalisz">Panie pośle Dera, wzywam pana, żeby nie odzywał się pan bez udzielenia głosu, bo zamknęliśmy debatę.</u>
<u xml:id="u-61.1" who="#RyszardKalisz">Przystępujemy do głosowania. Kto jest za wnioskiem pana wiceprzewodniczącego Wojciecha Wilka, proszę o podniesienie ręki do góry. Proszę podać wynik.</u>
<u xml:id="u-61.2" who="#RyszardKalisz">Wynik jest następujący: 29 głosów za wnioskiem pana posła Wilka, 12 przeciw, 2 wstrzymujące się.</u>
<u xml:id="u-61.3" who="#RyszardKalisz">Tym samym nie mamy żadnego punktu w porządku obrad i siłą rzeczy, nie ma nad czym debatować. Zamykam posiedzenie Komisji Sprawiedliwości i Praw Człowieka oraz Komisji Zdrowia.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>