text_structure.xml
48.8 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
341
342
343
344
345
346
347
348
349
350
351
352
353
354
355
356
357
358
359
360
361
362
363
364
365
366
367
368
369
370
371
372
373
374
375
376
377
378
379
380
381
382
383
384
385
386
387
388
389
390
391
392
393
394
395
396
397
398
399
400
401
402
403
404
405
406
407
408
409
410
411
412
413
414
415
416
417
418
419
420
421
422
423
424
425
426
427
428
429
430
431
432
433
434
435
436
437
438
439
440
441
442
443
444
445
446
447
448
449
450
451
452
453
454
455
456
457
458
459
460
461
462
463
464
465
466
467
468
469
470
471
472
473
474
475
476
477
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#LeszekKorzeniowski">Witam przybyłych gości. Stwierdzam kworum. Porządek dzienny dzisiejszego posiedzenia został państwu przekazany wraz z materiałami. Temat, którym będziemy się zajmować, to rozpatrzenie sprawozdania podkomisji nadzwyczajnej o rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy o organizacji hodowli i rozrodzie zwierząt gospodarskich (druk nr 2363). Czy są uwagi do porządku dziennego? Nie słyszę. Stwierdzam, że porządek dzienny został przyjęty. Przystępujemy do jego realizacji. Proszę przewodniczącego podkomisji pana posła Adama Krupę o omówienie sprawozdania i prac podkomisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#AdamKrupa">Panie przewodniczący, panie ministrze, szanowni goście! Podkomisja na posiedzeniu 7 i 20 października rozpatrzyła rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o organizacji hodowli i rozrodzie zwierząt gospodarskich (druk nr 2363) i przedstawia dzisiaj szanownym posłom sprawozdanie. Na prośbę Biura Legislacyjnego wprowadziliśmy kilka uszczegółowiających, niewielkich zmian, których propozycje znajdują się w materiale pod numerami 2, 3, 8, 11 i 12. Jedyną kontrowersję wzbudziła zmiana nr 4 – w trakcie prac podkomisji Krajowa Izba Producentów Drobiu i Pasz w Poznaniu zgłosiła wniosek o jej wykreślenie. Przypomnę, że chodzi o zapis dotyczący prowadzenia ksiąg hodowlanych dla drobiu. Podkomisja, uwzględniając zdanie Krajowej Rady Drobiarskiej, a także Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi, odrzuciła wniosek i nie przyjęła propozycji zgłoszonej przez Krajową Izbę Producentów Drobiu i Pasz w Poznaniu. Obecnie stawiam wniosek o przyjęcie projektu ustawy o zmianie ustawy o organizacji hodowli i rozrodzie zwierząt gospodarskich w kształcie przedstawionym przez stronę rządową z tymi niewielkimi poprawkami, które wniosło Biuro Legislacyjne. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#LeszekKorzeniowski">Dziękuję, panie pośle. Proponuję, aby wszelkie uwagi do sprawozdania zgłaszać przy rozpatrywaniu poszczególnych zmian. Jednocześnie przypominam, że projekt ustawy ma wykonywać prawo Unii Europejskiej, w związku z tym – zgodnie z art. 95d regulaminu Sejmu – poprawkę do projektu ustawy na posiedzeniu Komisji może złożyć co najmniej trzech posłów i musi to uczynić w formie pisemnej. To jest dość istotne.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#LeszekKorzeniowski">Proszę państwa, przystępujemy do rozpatrzenia sprawozdania podkomisji. Zaczynamy od tytułu ustawy. Czy są jakieś uwagi do tytułu ustawy? Strona rządowa?</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#TadeuszNalewajk">Nie zgłaszamy uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#LeszekKorzeniowski">Biuro Legislacyjne?</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#AleksandraRadwańska">Bez uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#LeszekKorzeniowski">Uwagi ze strony panów posłów? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#LeszekKorzeniowski">Stwierdzam, że Komisja przyjęła tytuł ustawy.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#LeszekKorzeniowski">Artykuł 1, zmiana nr 1. Czy strona rządowa ma uwagi?</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#TadeuszNalewajk">Bez uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#LeszekKorzeniowski">Pani mecenas?</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#AleksandraRadwańska">Biuro Legislacyjne nie zgłasza uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#LeszekKorzeniowski">Panowie posłowie mają uwagi? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#LeszekKorzeniowski">Stwierdzam, że Komisja przyjęła zmianę nr 1.</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#LeszekKorzeniowski">Zmiana nr 2. Czy rząd zgłasza uwagi?</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#TadeuszNalewajk">Nie mamy uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#LeszekKorzeniowski">Biuro Legislacyjne?</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#AleksandraRadwańska">Bez uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#LeszekKorzeniowski">Panowie posłowie? Bez uwag.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#LeszekKorzeniowski">Stwierdzam, że Komisja przyjęła zmianę nr 2.</u>
<u xml:id="u-15.2" who="#LeszekKorzeniowski">Zmiana nr 3. Stanowisko strony rządowej?</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#TadeuszNalewajk">Bez uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#LeszekKorzeniowski">Biuro Legislacyjne?</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#AleksandraRadwańska">Bez uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#LeszekKorzeniowski">Panowie posłowie? Proszę bardzo, pan poseł Kwitek.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#MarekKwitek">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, szanowni goście! Tuż przed rozpoczęciem prac na posiedzenie podkomisji wpłynęły dodatkowe informacje od Krajowej Izby Producentów Drobiu i Pasz w Poznaniu. W związku z tym chciałbym zadać pytanie przedstawicielom rządu.</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#MarekKwitek">Na wstępie chcę powiedzieć, że w trakcie konsultacji społecznych Krajowa Izba Producentów Drobiu i Pasz przedstawiła swoje stanowisko, w którym wyjaśniała, dlaczego negatywnie ocenia zmianę nr 4. W uzasadnieniu projektu ustawy sporządzonym przez Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi, stwierdzono, że propozycje Krajowej Izby nie mogą dotyczyć tych problemów, ponieważ – cytuję – „podmiot zrzeszający wyłącznie producentów drobiu nie powinien się wypowiadać w sprawach, które nie dotyczą jej członków”.</u>
<u xml:id="u-20.2" who="#MarekKwitek">Nie zgadzamy się z takim stanowiskiem. Uważamy, że sprawy, które są nowelizowane w związku z wykonywaniem dyrektywy unijnej, są bardzo istotne także dla nas. Prosimy, żeby rząd ustosunkował się do naszej oceny w sposób merytoryczny i odpowiedział na propozycje czy wręcz na pewne zarzuty, które stawia Krajowa Izba Producentów Drobiu i Pasz. Chcemy mieć jasność co do procedowanej ustawy.</u>
<u xml:id="u-20.3" who="#MarekKwitek">Przede wszystkim chcę poruszyć następujące kwestie. Dostosowanie krajowego prawa hodowlanego do prawa unijnego jest uzasadnione i nie budzi sprzeciwu Krajowej Izby, jeśli idzie o hodowlę bydła, koniowatych i kóz. Jest wymóg unijny i należy się do niego dostosować. Inaczej ma się sprawa z hodowlą drobiu, zwierząt futerkowych czy pszczół. Zagadnienia z tym związane może regulować prawo krajowe i w istocie je uregulowało w ustawie z 2007 r. Tę właśnie ustawę obecnie się nowelizuje.</u>
<u xml:id="u-20.4" who="#MarekKwitek">Czego między innymi dotyczą te kwestie?</u>
<u xml:id="u-20.5" who="#MarekKwitek">Według Krajowej Izby Producentów Drobiu i Pasz zakres nadzoru hodowlanego wyznacza kryterium czystej rasy. W związku z tym nadzór obejmuje następujące gatunki zwierząt – bydło, koniowate, owce, kozy i świnie. Na tej podstawie prawo zootechniczne, które określa zasady nadzoru nad hodowlą zwierząt, nie dotyczy drobiu, jak również pszczół i zwierząt futerkowych. Te grupy zwierząt nie są objęte kontrolą zootechniczną.</u>
<u xml:id="u-20.6" who="#MarekKwitek">W komercyjnej hodowli prowadzonej od kilkudziesięciu lat przez firmy hodowlane nie występuje pojęcie „rasa drobiu”. Przedmiotem genetycznego doskonalenia są rody lub linie, które następnie przekazywane są na zaplecze reprodukcyjne jako licencjonowane rodzicielskie zestawy reprodukcyjne wykorzystywane do produkcji piskląt „nieśnych” lub „mięsnych”. Metody hodowli drobiu stanowią tajemnicę handlową i producentów materiału hodowlanego. Dokumentację hodowlaną prowadzi hodowca, czyli producent materiału hodowlanego, a więc dokumentacja ta nie może podlegać jakiemukolwiek nadzorowi hodowlanemu. Materiał reprodukcyjny drobiu wprowadzany jest na rynek wraz z odpowiednią licencją stanowiącą program sprzedawania pod nazwą „handlowy”. Jego wartość użytkowa jest wielokrotnie sprawdzana i deklarowana przez producentów tego materiału.</u>
<u xml:id="u-20.7" who="#MarekKwitek">Proponowana zmiana dotyczy jakby likwidacji nadzoru hodowlanego nad drobiem. Zamiast tego ma być obowiązkowa terenowa ocena wartości użytkowej drobiu – oczywiście płatna, będą wpisy stad rodzicielskich do rejestru i kontrola dokumentacji hodowlanej. Zostaną zniesione wynikające z nadzoru hodowlanego ograniczenia w krajowym obrocie jajami wylęgowymi i pisklętami, określone w art. 38 ustawy o organizacji hodowli i rozrodzie zwierząt gospodarskich.</u>
<u xml:id="u-20.8" who="#MarekKwitek">Zwracam uwagę, że te ograniczenia – opłaty, wymagania, dokumentacje – nie obejmują jaj wylęgowych oraz piskląt towarowych przewożonych z innych krajów członkowskich Unii Europejskiej oraz krajów trzecich. Można więc powiedzieć, że na stosowanie takich wymogów nie pozwala prawo unijne i światowe prawodawstwo zootechniczne. Dlatego Krajowa Izba Producentów Drobiu i Pasz ma wątpliwości i zgłasza zastrzeżenia. Prosiłbym o wypowiedzenie się przedstawicieli Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi.</u>
<u xml:id="u-20.9" who="#MarekKwitek">Na koniec, żeby rozwiać pewne wątpliwości, zadam jeszcze jedno pytanie – kogo zrzesza i reprezentuje Krajowa Izba Producentów Drobiu i Pasz w Poznaniu, a czyim reprezentantem jest Krajowa Rada Drobiarska – Izba Gospodarcza w Warszawie? Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#LeszekKorzeniowski">Dziękuję, panie pośle. Czy Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi zmienia swoją decyzję co do tej zmiany?</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#TadeuszNalewajk">Panie przewodniczący, szanowni państwo, panie i panowie posłowie! Wczoraj odbyło się posiedzenie podkomisji, na którym podtrzymałem stanowisko rządu, żeby nie wykreślać drobiu z ustawy o organizacji hodowli i rozrodzie zwierząt gospodarskich.</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#TadeuszNalewajk">Związek branżowy argumentuje, że nasza propozycja pozostaje w sprzeczności z prawodawstwem unijnym. Jest to nieprawda. Mam pismo z istniejącego wówczas Urzędu Integracji Europejskiej, w którym wyraźnie napisano, że propozycje zmian są zgodne z prawem unijnym.</u>
<u xml:id="u-22.2" who="#TadeuszNalewajk">Zasady hodowli i kontroli koniowatych, świń, kóz i bydła są ogólnie uregulowane w zunifikowanej dyrektywie. A jeśli chodzi o drób, futerkowe i pszczoły, dyrektywa mówi, że każdy kraj dobrowolnie, we własnym zakresie może ustalić regulacje. Wymowny jest tu przykład Węgier – z chwilą wejścia do Unii Węgrzy powołali Urząd do spraw Hodowli. Nie mieli bowiem instytucji, która mogłaby sprawować nadzór nad hodowlą.</u>
<u xml:id="u-22.3" who="#TadeuszNalewajk">Myślę, że w Polsce mamy pewne tradycje i dorobek w hodowli drobiu. Obecna regulacja prawna i prowadzenie nadzoru przez Krajową Izbę Drobiarską przez ostatnie pięć lat pokazuje, że ten dział hodowli systematycznie się rozwija, a instytucja dobrze wykonuje swoje funkcje kontrolne.</u>
<u xml:id="u-22.4" who="#TadeuszNalewajk">Na sali są przedstawiciele trzech związków, które zrzeszają producentów i przetwórców drobiu. Proponuję, żeby skorzystali z możliwości i określili swoje stanowisko.</u>
<u xml:id="u-22.5" who="#TadeuszNalewajk">Chcę jeszcze zwrócić uwagę, że gdy zrezygnujemy z tego zapisu w ustawie, stracimy możliwość dotowania rasy genetycznie chronionej. Nie będzie 100% dotacji do zakładania i prowadzenia ksiąg hodowlanych, nie będzie dochodzącego do 75% dofinansowania prac związanych z prowadzeniem oceny hodowlanej i użytkowej. Nie mówię już o takich epizodach, że w czasie ptasiej grypy połowa środków finansowych na odszkodowania pochodziła z Unii Europejskiej.</u>
<u xml:id="u-22.6" who="#TadeuszNalewajk">Mam pismo, które chciałbym państwu przeczytać. Myślę, że jest ono znamienne. Napisał je przedstawiciel producentów kurczaków brojlerów w woj. pomorskim Tadeusz Goryszewski. „Szanowny panie ministrze, od dłuższego czasu nurtuje nas problem jakości piskląt brojlerów dużych, które zakupujemy w wylęgarniach. Do kurników wstawiamy pisklęta z różnych wylęgarni. Na pierwszy rzut oka pisklęta są wyrównane, żywotne i wszystko przy ich odbiorze wygląda dobrze. Jednakże po paru dniach zaczyna się różnicowanie kurcząt. Część różni się od pozostałych wyglądem – chude, długie nogi, słabo wykształcona pierś, słabe przyrosty, różne deformacje fizyczne. To powoduje duże ubytki na skutek brakowania tych sztuk ze stada. Ponadto w całych stadach obserwujemy większą zachorowalność i małą żywotność kurcząt. Uważamy, że do kraju sprowadzany jest coraz gorszy materiał rodzicielski, a także dochodzi do mieszania różnych linii hodowlanych, ponieważ niemożliwością jest takie zróżnicowanie piskląt pochodzących z jednej linii hodowlanej. Zestaw hodowlany i jego jakość jest dla nas bardzo ważna, gdyż straty spowodowane dużymi upadkami i brakowaniami, których musimy dokonywać, znacząco uszczuplają wypracowany z trudem dochód. Prosimy pana ministra, aby we właściwy sposób rozwiązał ten problem w celu unormowania sytuacji hodowlanej”.</u>
<u xml:id="u-22.7" who="#TadeuszNalewajk">Szanowni państwo, to pismo dowodzi, że jeżeli nie prowadzi się formalnej oceny wartości hodowlano-użytkowej, jeżeli nie ma nadzoru, to pisklęta można przywozić nie wiadomo skąd.</u>
<u xml:id="u-22.8" who="#TadeuszNalewajk">Mówiono tu, że kurczęta przywożone z innych krajów nie podlegają kontroli. Ale przecież nie jest tak, że ktoś sobie pojedzie i naładuje przyczepę kurczaków czy piskląt i nie otrzyma świadectwa pochodzenia. Każdy sprowadzając drób do Polski musi przedstawić świadectwo.</u>
<u xml:id="u-22.9" who="#TadeuszNalewajk">Po otrzymaniu tego pisma Krajowe Centrum Hodowli Zwierząt, które sprawuje nadzór w imieniu Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi, przeprowadziło kontrolę. Otrzymaliśmy już protokół, do pojutrza mamy się do niego ustosunkować i odpowiedzieć, czy ocena wartości hodowlanej i użytkowej drobiu przez ten podmiot jest niezgodna z procedurami. Przedstawione sprawozdanie tego nie potwierdza.</u>
<u xml:id="u-22.10" who="#TadeuszNalewajk">Zgłaszano tu jeszcze wątpliwości, dlaczego kontrolą zajmuje się Krajowe Centrum Hodowli Zwierząt. Chodzi o jakość hodowli i produkcji, a żeby ją utrzymać na właściwym poziomie, trzeba określić pochodzenie jaj wylęgowych do produkcji piskląt. To są rzeczy oczywiste. Stanowisko, które w tej kwestii zajmuje nasz rząd, jest całkowicie zrozumiałe i jednoznaczne.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#LeszekKorzeniowski">Dziękuję, panie ministrze. Proszę, pani mecenas z Biura Legislacyjnego.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#AleksandraRadwańska">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo! W celu uporządkowania dyskusji chcę zauważyć, że nie zaczęliśmy jeszcze dyskusji nad zmianą nr 3 i że procedujemy nad sprawozdaniem podkomisji, a nie przedłożeniem z druku sejmowego. Powinniśmy najpierw zakończyć dyskusję nad systemem teleinformatycznym i przyjąć zmianę nr 3, a dopiero potem przejść do zmiany nr 4, czyli do tematu, o którym mówił pan poseł, a potem pan minister w swoim wystąpieniu. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#LeszekKorzeniowski">Czy pan poseł Ajchler chciał jeszcze zabrać głos?</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#RomualdAjchler">Oczywiście, w tej samej sprawie o której mówił kolega.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#LeszekKorzeniowski">Czyli pan chce mówić o zmianie nr 4?</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#RomualdAjchler">Chcę mówić na temat problemu, który poruszył pan minister.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#LeszekKorzeniowski">Ale to będzie zmiana nr 4.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#RomualdAjchler">To proszę mnie zapisać i kiedy przyjdzie pora, zabiorę głos.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#LeszekKorzeniowski">Teraz pytanie do pana posła Kwitka. Czy wytłumaczenie ministerstwa zmienia pana sposób myślenia i jest pan za przyjęciem zmiany nr 3, czy przystępujemy do głosowania?</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#MarekKwitek">Panie przewodniczący, jeśli można, zadałbym jeszcze jedno pytanie. Panie ministrze, jeśli prawo unijne nie reguluje przepisów hodowlanych dotyczących drobiu, zwierząt futerkowych i pszczół, a importujemy ten materiał, to jaka jest gwarancja, że spełnia on wszystkie standardy?</u>
<u xml:id="u-32.1" who="#MarekKwitek">Po drugie, chcę zauważyć, że art. 38 wręcz preferuje zagranicznych producentów, bo np. art. 5 dyrektywy 91/174/EWG mówi wprost: „przepisy hodowlane dotyczące przywozu z krajów trzecich nie mogą być bardziej korzystne niż warunki regulujące handel wewnątrzwspólnotowy”. Jak ma się do tego wyjaśnienie pana ministra? Zgodnie z tym, co powiedział pan minister, będziemy kontrolować i oceniać produkcję naszych hodowców. A według jakich procedur będzie się sprawdzać materiał sprowadzany spoza granic kraju? Skąd będzie wiadomo, kto sporządził metrykę? Tam też poszczególni producenci prowadzą księgi i ten materiał jest przez nich kontrolowany.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#LeszekKorzeniowski">Dziękuję. Odpowiedzi udzieli pan minister.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#TadeuszNalewajk">Szanowni państwo, zapomniałem powiedzieć o jednej ważnej sprawie – w art. 7 ustawy o organizacji hodowli i rozrodzie zwierząt gospodarskich jest powiedziane, że ocena jest prowadzona na wniosek lub za zgodą hodowcy. To nie jest przymus.</u>
<u xml:id="u-34.1" who="#TadeuszNalewajk">Druga sprawa – dzisiaj w Polsce jest 100 wylęgarni jaj hodowlanych, w Holandii 14. U nas jest ponad 3 tys. brojlerni, a w Holandii, o ile dobrze pamiętam, około 200. U nas działają trzy związki. W Holandii jest jeden związek, który zrzesza wszystkie związki i potwierdza to, co u nas robi Krajowa Izba Drobiu. Dostrzegają państwo te różnice? Myślę, że ten dyskutowany przepis chroni przede wszystkim konsumenta. Przy sprowadzaniu materiału musimy otrzymać świadectwo przywozowe. To nie znaczy, że chcemy utrącić naszych hodowców. Ostatnie 5 lat pokazuje, jak dobrze rozwijała się u nas hodowla drobiu. Obecnie produkuje się do 2 czy 1,5 mln ton żywca.</u>
<u xml:id="u-34.2" who="#TadeuszNalewajk">Tak jak powiedziałem, zapis o kontroli hodowli drobiu i prowadzeniu ksiąg jest dobrowolną regulacją, która będzie sprzyjała rozwojowi tej dziedziny gospodarki. Węgrzy na przykład wprowadzili Urząd do spraw Hodowli, żeby mieć baczenie na tę dziedzinę.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#LeszekKorzeniowski">Dziękuję, panie ministrze. Proszę, pan poseł Marek Kwitek.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#MarekKwitek">Panie ministrze, zgadzam się z tym zapisem, o którym pan mówił. Jest to art. 7 ust. 1 pkt 1. Pozwolę go sobie zacytować: „Ocena wartości użytkowej jest prowadzona na wniosek albo za zgodą właściciela lub posiadacza zwierząt gospodarskich poddawanych tej ocenie”. Ale w tej samej ustawie są zapisy art. 20 i art. 38 nakładające praktycznie obowiązek wpisu stada do rejestru mieszańców wraz z wynikami oceny wartości użytkowej. A więc występuje tu sprzeczność – z jednej strony jest dobrowolność, a z drugiej strony zastrzeżenie, że jeśli nie będzie tego wpisu, to będą sankcje karne w postaci grzywny czy wykreślenia. Czytamy: „produkcję piskląt prowadzi się przy wykorzystaniu jaj wylęgowych pochodzących od rodów wpisanych do ksiąg, lub mieszańców wpisanych do rejestru”. Czyli dobrowolność, ale zarazem sankcje i kary, jeśli ktoś tej dobrej woli nie ulegnie. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#LeszekKorzeniowski">Dziękuję. Proszę, pan minister.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#TadeuszNalewajk">Szanowni państwo, obecnie obowiązująca ustawa mówi o nadzorze i dlatego w następnym artykule stwierdza się, że hodowla musi być wpisana do ksiąg. Powiedzmy, że to wykreślamy. W trakcie posiedzenia podkomisji pytałem Krajowy Związek, co nam to da merytorycznie? Nie otrzymałem odpowiedzi. Pan był na tym posiedzeniu i wie pan, że taka odpowiedź nie padła. A pytałem o podstawowe rzeczy – jakie korzyści osiągniemy, jeśli zrezygnujemy z nadzoru hodowli drobiu, zwierząt futerkowych i pszczół.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#LeszekKorzeniowski">Dziękuję bardzo. Zamykam dyskusję na temat zmiany nr 3. Czy pan poseł chce coś uzupełnić? Proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#AdamKrupa">Panie przewodniczący, chciałbym podtrzymać zdanie pani mecenas. Pan poseł Kwitek trochę wyprzedził sprawozdanie podkomisji. Nieporozumienie polega na tym, że na podkomisji mieliśmy projekt ustawy, w którym zmiana nr 3 dotyczyła właśnie ksiąg hodowlanych. Ponieważ jednak w art. 2 wprowadziliśmy pojęcie systemu teleinformatycznego, trzeba było to samo pojęcie wprowadzić w art. 11. Stąd w sprawozdaniu, które przedstawiamy Komisji, jest jak gdyby o jeden punkt więcej. Ale kiedy teraz mówimy o zmianie nr 3, to oznacza, że mówimy o systemie teleinformatycznym, który nie wzbudzał żadnych zastrzeżeń. Żeby to uporządkować, przegłosujmy punkt 3, bo cała dotychczasowa dyskusja dotyczy zmiany nr 4.</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#LeszekKorzeniowski">To znaczy, że gdy dojdziemy do zmiany nr 4, będziemy mniej dyskutować.</u>
<u xml:id="u-41.1" who="#LeszekKorzeniowski">Czy pan poseł Kwitek nadal podtrzymuje negatywną ocenę zmiany nr 3?</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#MarekKwitek">Pan przewodniczący podkomisji przed chwilą podpowiedział, że wszystko to dotyczy zmiany nr 4.</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#LeszekKorzeniowski">Czy mogę przyjąć, że Komisja zaakceptowała zmianę nr 3? Czy są jeszcze uwagi panów posłów do zmiany nr 3? Nie ma uwag.</u>
<u xml:id="u-43.1" who="#LeszekKorzeniowski">Stwierdzam, że Komisja przyjęła zmianę nr 3.</u>
<u xml:id="u-43.2" who="#LeszekKorzeniowski">Przystępujemy do zmiany nr 4. Czy strona rządowa ma uwagi do zmiany nr 4?</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#TadeuszNalewajk">Nie zgłaszamy uwag, ale jeśli można, to chciałbym powiedzieć dwa słowa. Szanowni państwo, przepisy krajowe w sprawie hodowli mają następujące kraje: Austria, Dania, Francja, Irlandia, Litwa, Łotwa, Portugalia, Węgry, Włochy. Przepisy związkowe obowiązują w Holandii i Niemczech. Ta informacja potwierdza, że tam, gdzie są uregulowania i nadzoruje je jeden związek, można sprawnie działać. A u nas jest rozrzucona hodowla i jeśli zrezygnujemy z proponowanego zapisu, to stracimy dorobek w bardzo ważnej dziedzinie, jaką jest produkcja drobiu. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#LeszekKorzeniowski">Dziękuję bardzo. Czy Biuro Legislacyjne ma uwagi do zmiany nr 4?</u>
</div>
<div xml:id="div-46">
<u xml:id="u-46.0" who="#AleksandraRadwańska">Biuro Legislacyjne nie zgłasza żadnych uwag do zmiany nr 4.</u>
</div>
<div xml:id="div-47">
<u xml:id="u-47.0" who="#LeszekKorzeniowski">Teraz słuchamy panów posłów, którzy chcą się wypowiedzieć na temat zmiany nr 4. Pan poseł Ajchler.</u>
</div>
<div xml:id="div-48">
<u xml:id="u-48.0" who="#RomualdAjchler">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo! Mogę się tylko przyłączyć do tych wypowiedzi, które usłyszeliśmy wcześniej.</u>
<u xml:id="u-48.1" who="#RomualdAjchler">Chciałem zapytać pana ministra o liczbę państw, w których obowiązują tego typu rejestry, ale pan już o tym mówił. Wiemy więc, że nie wszystkie kraje wprowadziły je u siebie. Jestem przeciwnikiem zmian, które pociągają ze sobą środki finansowe tak z jednej, jak i drugiej strony. Jedna strona to budżet państwa – cała ta operacja kosztuje około 6 mln zł, a mówię to na podstawie wystąpień, które do nas trafiły, dokładnie chodzi o 5 mln 351 tys. zł. Pan minister również ma tekst tego wystąpienia, bo ono było skierowane także do pana.</u>
<u xml:id="u-48.2" who="#RomualdAjchler">Lewica jeszcze dogłębnie się zastanowi, czy podczas drugiego czytania nie zgłosić w tej sprawie poprawki, gdyż argumentacja, że są u nas trzy związki, które nie mówią jednym głosem, nie jest przekonująca i nie można się z nią zgodzić. Rząd nie powinien się opowiadać po żadnej ze stron, tym bardziej że w Polsce, jeśli chodzi o hodowlę i rolnictwo, obowiązuje tyle przepisów, że tworzenie następnych jest bez sensu.</u>
<u xml:id="u-48.3" who="#RomualdAjchler">Po trzecie, nie odniósł się pan rzetelnie do sprawy, w której występował związek poznański. Nie jest to nowy problem, debata na ten temat toczy się od kilku lat. Z materiałów, które mam przed sobą, widzę, że podobnych wystąpień do resortu rolnictwa było jedenaście. Jedyny argument, który pan przytoczył, brzmiał następująco: jeżeli nie zaakceptujemy tego zapisu, nie będzie można wykorzystać środków na postęp biologiczny, czytaj – na prowadzenie ksiąg w grupie drobiu, pszczół i zwierząt futerkowych.</u>
<u xml:id="u-48.4" who="#RomualdAjchler">Panie ministrze, argumentował też pan, że Holandia i inne państwa mają tylko po jednym związku. Następnie podał pan przykład, że w Polsce jest około 380 tys. producentów trzody chlewnej, a w całej Europie niespełna 500 tys.</u>
<u xml:id="u-48.5" who="#RomualdAjchler">Nie ma sensu przedłużanie tej dyskusji, bo widzę, że rząd jest szczególnie chętny do wydawania środków, które nie przyniosą żadnego skutku. Trafią bowiem do związków, a te wytworzą tylko więcej papierów i zapisów, co w sytuacji rolnictwa nic nie zmieni ani nie polepszy. Jak mówią sami producenci, a znam tę grupę, działa to właściwie przeciwko hodowcom, producentom i przeciwko rozwojowi hodowli drobiu w Polsce. Tyle mam w tej kwestii do powiedzenia. Podpisuję się obiema rękami pod wystąpieniem kolegi, który w tych sprawach zabrał głos.</u>
</div>
<div xml:id="div-49">
<u xml:id="u-49.0" who="#LeszekKorzeniowski">Kto z panów posłów chce jeszcze w tej kwestii zabrać głos? Pan poseł Kwitek, pan poseł Kalemba i zamykamy listę, jeżeli chodzi o posłów. Proszę bardzo, pan poseł Kwitek.</u>
</div>
<div xml:id="div-50">
<u xml:id="u-50.0" who="#MarekKwitek">Dziękuję. Panie ministrze, podał pan przykład Holandii, ale nie powiedział, że Rada ds. Drobiu i Jaj funkcjonuje na zasadzie samorządu gospodarczego, a więc zrzeszający się wpłacają składki.</u>
<u xml:id="u-50.1" who="#MarekKwitek">Po drugie, chciałbym otrzymać odpowiedź na pytanie o reprezentatywność tych instytucji, o których wspominałem na początku, czyli Krajowej Izby Producentów Drobiu i Pasz, oraz Krajowej Rady Drobiarskiej – Izba Gospodarcza. Czy Rada Drobiarska zrzesza bezpośrednio producentów?</u>
<u xml:id="u-50.2" who="#MarekKwitek">I po trzecie, proszę – o czym zresztą mówił pan na początku – żeby przedstawiciele producentów mogli się wypowiedzieć w tej kwestii. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-51">
<u xml:id="u-51.0" who="#LeszekKorzeniowski">Dziękuję. Proszę bardzo, pan poseł Kalemba.</u>
</div>
<div xml:id="div-52">
<u xml:id="u-52.0" who="#StanisławKalemba">Mam do pana ministra pytanie. Oczywiście, to wielka zasługa branży, że Polska jest jednym z największych producentów drobiu i znajduje się w pierwszej czwórce czy trójce państw w Europie. Czy pan minister mógłby podać, jakie rozwiązania przyjęły inne kraje z tej czwórki czy trójki – Wielka Brytania, Holandia? Bo ci najwięksi producenci najlepiej chyba pilnują interesu. Czy wprowadzili te rozwiązania, które proponujemy w tym sprawozdaniu? Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-53">
<u xml:id="u-53.0" who="#LeszekKorzeniowski">Dziękuję. Czy ktoś z gości chce zabrać głos? Zgłosiła się tylko jedna osoba – pan Kawski.</u>
<u xml:id="u-53.1" who="#LeszekKorzeniowski">Proszę państwa, było pierwsze czytanie, była podkomisja, mogli więc państwo przedstawić wszystkie swoje wnioski i argumenty. W tej chwili dyskutujemy nad przyjęciem sprawozdania podkomisji. Proszę, pan Kawski.</u>
</div>
<div xml:id="div-54">
<u xml:id="u-54.0" who="#LeszekKawski">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący. Leszek Kawski, Krajowa Rada Drobiarska – Izba Gospodarcza w Warszawie, właśnie ta, która na zlecenie ministra prowadzi ocenę wartości użytkowej stad drobiu. Chciałbym odnieść się do głosów panów posłów i prosić, żeby jednak panowie z większą troską spojrzeli na tę branżę i tak lekko nie decydowali o wykreśleniu drobiu z ustawy. Odpowiadając na pytanie pana Kalemby, powiem, że obecnie jesteśmy czwartym – piątym producentem na rynku europejskim i jednym z największych dostawców mięsa drobiowego do innych krajów. Proszę pamiętać, że przed wejściem do Unii eksportowaliśmy 13–14 tys. ton, dzisiaj najświeższe dane informują o 300 tys. ton mięsa drobiowego i jego przetworów.</u>
<u xml:id="u-54.1" who="#LeszekKawski">Pan poseł Kwitek mówił, że w innych krajach działalność instytucji drobiarskich jest inaczej uregulowana. Rzeczywiście tak, ale tamta demokracja trwa od kilkudziesięciu lat. W Holandii, Francji i Wielkiej Brytanii hodowcy, przetwórcy i producenci pasz zrzeszają się w jednym związku i tylko związek może podejmować decyzje, poza nim nie mogą zapaść żadne postanowienia. A u nas? Panuje ogromne rozdrobnienie i integracja tego środowiska długo jeszcze potrwa. Być może warunki ekonomiczne zmuszą nas do tego, że będą tworzyły się większe hodowle, większe zakłady i wtedy rzeczywiście graczy na rynku będzie mniej.</u>
<u xml:id="u-54.2" who="#LeszekKawski">Proszę państwa, to nie jest tak, że hodowca polski jest w gorszej sytuacji niż hodowca z innego kraju, który przywozi towar na polski rynek. Proszę pamiętać, że pisklęta dostarczane do stad reprodukcyjnych są poddawane ocenie. Myli się ten, kto mówi, że nasze są oceniane, a pisklęta z Zachodu nie. One również są kontrolowane. Proszę państwa, jeżeli wykreślicie ten zapis, to wierzcie mi, natychmiast na naszym rynku pojawi się, za przeproszeniem, chłam drobiarski i Polska wypadnie z rynku, bo absolutnie nie będziemy w stanie go kontrolować. Proszę pamiętać o tych danych: w przemyśle drobiarskim jest zatrudnionych 55 tys. osób, wartość produkcji wynosi miliardy złotych, a wartość eksportu 600 mln euro. Pytanie, czy chcemy z tego rynku wypaść?</u>
</div>
<div xml:id="div-55">
<u xml:id="u-55.0" who="#LeszekKorzeniowski">Dziękuję. Proszę jeszcze pana ministra o odpowiedź i stanowisko.</u>
</div>
<div xml:id="div-56">
<u xml:id="u-56.0" who="#TadeuszNalewajk">Panie przewodniczący, mam nadzieję, że dużo już powiedziałem, ale dodam jeszcze jedno. Nie my wystąpiliśmy z inicjatywą zmiany ustawy, tylko Krajowy Związek, który prosi o wykreślenie dyskutowanego zapisu. Ocena użytkowości drobiu zaczęła się w 1960 r. i trwa do dziś. Przypominam, że nowelizacja ustawy polega nie na wykreśleniu tego zapisu – to nie jest nasza propozycja. Kategorycznie stwierdzam, że stanowisko rządu jest takie, jak przedstawione przez podkomisję po uwzględnieniu poprawek redakcyjnych Biura Legislacyjnego. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-57">
<u xml:id="u-57.0" who="#LeszekKorzeniowski">Dziękuję. Panie pośle, zamknęliśmy już dyskusję. Nie ma sensu wracać i mówić... Proszę, oddaję panu głos.</u>
</div>
<div xml:id="div-58">
<u xml:id="u-58.0" who="#MarekKwitek">Panie ministrze, to prawda, że były prowadzone konsultacje, ale tylko część postulatów została uwzględniona, dokładnie mówiąc, tych, które bezpośrednio nie dotyczyły tej dyrektywy – informuje o tym resort w swoim uzasadnieniu. A więc zmiana nr 4 jest jedyną możliwością, żeby o tym problemie dyskutować. Nie godzę się ze stanowiskiem ministerstwa, które stwierdziło, że „podmiot zrzeszający wyłącznie producentów drobiu nie powinien się wypowiadać w sprawach, które nie dotyczą jej członków”. Prawdopodobnie więc przy drugim czytaniu Krajowa Izba Producentów Drobiu również zgłosi poprawki do ustawy. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-59">
<u xml:id="u-59.0" who="#LeszekKorzeniowski">Dziękuję, panie pośle. Przystępujemy do głosowania nad zmianą nr 4. Kto z panów posłów jest za przyjęciem zmiany nr 4 w wersji proponowanej przez podkomisję, proszę o podniesienie ręki. Kto jest przeciwny? Kto się wstrzymał od głosu?</u>
<u xml:id="u-59.1" who="#LeszekKorzeniowski">16 posłów głosowało za, 11 przeciw, nikt nie wstrzymał się od głosu.</u>
<u xml:id="u-59.2" who="#LeszekKorzeniowski">Stwierdzam, że Komisja przyjęła zmianę nr 4.</u>
<u xml:id="u-59.3" who="#LeszekKorzeniowski">Przystępujemy do zmiany nr 5. Pytanie do strony rządowej – czy są uwagi do zmiany nr 5?</u>
</div>
<div xml:id="div-60">
<u xml:id="u-60.0" who="#TadeuszNalewajk">Nie mamy uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-61">
<u xml:id="u-61.0" who="#LeszekKorzeniowski">Biuro Legislacyjne?</u>
</div>
<div xml:id="div-62">
<u xml:id="u-62.0" who="#AleksandraRadwańska">Bez uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-63">
<u xml:id="u-63.0" who="#LeszekKorzeniowski">Czy są uwagi ze strony panów posłów? Nie ma.</u>
<u xml:id="u-63.1" who="#LeszekKorzeniowski">Stwierdzam, że Komisja przyjęła zmianę nr 5.</u>
<u xml:id="u-63.2" who="#LeszekKorzeniowski">Zmiana nr 6. Czy ministerstwo ma uwagi?</u>
</div>
<div xml:id="div-64">
<u xml:id="u-64.0" who="#TadeuszNalewajk">Nie mamy uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-65">
<u xml:id="u-65.0" who="#LeszekKorzeniowski">Biuro Legislacyjne?</u>
</div>
<div xml:id="div-66">
<u xml:id="u-66.0" who="#AleksandraRadwańska">Biuro nie zgłasza uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-67">
<u xml:id="u-67.0" who="#LeszekKorzeniowski">Czy są uwagi ze strony panów posłów? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-67.1" who="#LeszekKorzeniowski">Stwierdzam, że Komisja przyjęła zmianę nr 6.</u>
<u xml:id="u-67.2" who="#LeszekKorzeniowski">Zmiana nr 7. Czy ministerstwo ma uwagi?</u>
</div>
<div xml:id="div-68">
<u xml:id="u-68.0" who="#TadeuszNalewajk">Nie mamy uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-69">
<u xml:id="u-69.0" who="#LeszekKorzeniowski">Biuro Legislacyjne?</u>
</div>
<div xml:id="div-70">
<u xml:id="u-70.0" who="#AleksandraRadwańska">Biuro nie zgłasza uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-71">
<u xml:id="u-71.0" who="#LeszekKorzeniowski">Czy są uwagi ze strony panów posłów? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-71.1" who="#LeszekKorzeniowski">Stwierdzam, że Komisja przyjęła zmianę nr 7.</u>
<u xml:id="u-71.2" who="#LeszekKorzeniowski">Zmiana nr 8. Czy ministerstwo ma uwagi?</u>
</div>
<div xml:id="div-72">
<u xml:id="u-72.0" who="#TadeuszNalewajk">Nie mamy uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-73">
<u xml:id="u-73.0" who="#LeszekKorzeniowski">Biuro Legislacyjne?</u>
</div>
<div xml:id="div-74">
<u xml:id="u-74.0" who="#AleksandraRadwańska">Biuro nie zgłasza uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-75">
<u xml:id="u-75.0" who="#LeszekKorzeniowski">Czy są uwagi ze strony panów posłów? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-75.1" who="#LeszekKorzeniowski">Stwierdzam, że Komisja przyjęła zmianę nr 8.</u>
<u xml:id="u-75.2" who="#LeszekKorzeniowski">Zmiana nr 9. Czy ministerstwo ma uwagi?</u>
</div>
<div xml:id="div-76">
<u xml:id="u-76.0" who="#TadeuszNalewajk">Nie mamy uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-77">
<u xml:id="u-77.0" who="#LeszekKorzeniowski">Biuro Legislacyjne?</u>
</div>
<div xml:id="div-78">
<u xml:id="u-78.0" who="#AleksandraRadwańska">Biuro nie zgłasza uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-79">
<u xml:id="u-79.0" who="#LeszekKorzeniowski">Czy są uwagi ze strony panów posłów? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-79.1" who="#LeszekKorzeniowski">Stwierdzam, że Komisja przyjęła zmianę nr 9.</u>
<u xml:id="u-79.2" who="#LeszekKorzeniowski">Zmiana nr 10. Czy ministerstwo ma uwagi?</u>
</div>
<div xml:id="div-80">
<u xml:id="u-80.0" who="#TadeuszNalewajk">Nie mamy uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-81">
<u xml:id="u-81.0" who="#LeszekKorzeniowski">Biuro Legislacyjne?</u>
</div>
<div xml:id="div-82">
<u xml:id="u-82.0" who="#AleksandraRadwańska">Biuro nie zgłasza uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-83">
<u xml:id="u-83.0" who="#LeszekKorzeniowski">Czy są uwagi ze strony panów posłów? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-83.1" who="#LeszekKorzeniowski">Stwierdzam, że Komisja przyjęła zmianę nr 10.</u>
<u xml:id="u-83.2" who="#LeszekKorzeniowski">Zmiana nr 11. Czy ministerstwo ma uwagi?</u>
</div>
<div xml:id="div-84">
<u xml:id="u-84.0" who="#TadeuszNalewajk">Nie mamy uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-85">
<u xml:id="u-85.0" who="#LeszekKorzeniowski">Biuro Legislacyjne?</u>
</div>
<div xml:id="div-86">
<u xml:id="u-86.0" who="#AleksandraRadwańska">Biuro nie zgłasza uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-87">
<u xml:id="u-87.0" who="#LeszekKorzeniowski">Czy są uwagi ze strony panów posłów? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-87.1" who="#LeszekKorzeniowski">Stwierdzam, że Komisja przyjęła zmianę nr 11.</u>
<u xml:id="u-87.2" who="#LeszekKorzeniowski">Zmiana nr 12. Czy ministerstwo ma uwagi?</u>
</div>
<div xml:id="div-88">
<u xml:id="u-88.0" who="#TadeuszNalewajk">Nie mamy uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-89">
<u xml:id="u-89.0" who="#LeszekKorzeniowski">Biuro Legislacyjne?</u>
</div>
<div xml:id="div-90">
<u xml:id="u-90.0" who="#AleksandraRadwańska">Biuro nie zgłasza uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-91">
<u xml:id="u-91.0" who="#LeszekKorzeniowski">Czy są uwagi ze strony panów posłów? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-91.1" who="#LeszekKorzeniowski">Stwierdzam, że Komisja przyjęła zmianę nr 12.</u>
<u xml:id="u-91.2" who="#LeszekKorzeniowski">Zmiana nr 13. Czy ministerstwo ma uwagi?</u>
</div>
<div xml:id="div-92">
<u xml:id="u-92.0" who="#TadeuszNalewajk">Nie mamy uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-93">
<u xml:id="u-93.0" who="#LeszekKorzeniowski">Biuro Legislacyjne?</u>
</div>
<div xml:id="div-94">
<u xml:id="u-94.0" who="#AleksandraRadwańska">Biuro nie zgłasza uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-95">
<u xml:id="u-95.0" who="#LeszekKorzeniowski">Czy są uwagi ze strony panów posłów? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-95.1" who="#LeszekKorzeniowski">Stwierdzam, że Komisja przyjęła zmianę nr 13.</u>
<u xml:id="u-95.2" who="#LeszekKorzeniowski">Zmiana nr 14. Czy ministerstwo ma uwagi?</u>
</div>
<div xml:id="div-96">
<u xml:id="u-96.0" who="#TadeuszNalewajk">Nie mamy uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-97">
<u xml:id="u-97.0" who="#LeszekKorzeniowski">Biuro Legislacyjne?</u>
</div>
<div xml:id="div-98">
<u xml:id="u-98.0" who="#AleksandraRadwańska">Biuro nie zgłasza uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-99">
<u xml:id="u-99.0" who="#LeszekKorzeniowski">Czy są uwagi ze strony panów posłów? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-99.1" who="#LeszekKorzeniowski">Stwierdzam, że Komisja przyjęła zmianę nr 14.</u>
<u xml:id="u-99.2" who="#LeszekKorzeniowski">Zmiana nr 15. Czy ministerstwo ma uwagi?</u>
</div>
<div xml:id="div-100">
<u xml:id="u-100.0" who="#TadeuszNalewajk">Nie mamy uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-101">
<u xml:id="u-101.0" who="#LeszekKorzeniowski">Biuro Legislacyjne?</u>
</div>
<div xml:id="div-102">
<u xml:id="u-102.0" who="#AleksandraRadwańska">Biuro nie zgłasza uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-103">
<u xml:id="u-103.0" who="#LeszekKorzeniowski">Czy są uwagi ze strony panów posłów? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-103.1" who="#LeszekKorzeniowski">Stwierdzam, że Komisja przyjęła zmianę nr 15.</u>
<u xml:id="u-103.2" who="#LeszekKorzeniowski">Zmiana nr 16. Czy ministerstwo ma uwagi?</u>
</div>
<div xml:id="div-104">
<u xml:id="u-104.0" who="#TadeuszNalewajk">Nie mamy uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-105">
<u xml:id="u-105.0" who="#LeszekKorzeniowski">Biuro Legislacyjne?</u>
</div>
<div xml:id="div-106">
<u xml:id="u-106.0" who="#AleksandraRadwańska">Biuro nie zgłasza uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-107">
<u xml:id="u-107.0" who="#LeszekKorzeniowski">Czy są uwagi ze strony panów posłów? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-107.1" who="#LeszekKorzeniowski">Stwierdzam, że Komisja przyjęła zmianę nr 16.</u>
<u xml:id="u-107.2" who="#LeszekKorzeniowski">Zmiana nr 17. Czy ministerstwo ma uwagi?</u>
</div>
<div xml:id="div-108">
<u xml:id="u-108.0" who="#TadeuszNalewajk">Nie mamy uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-109">
<u xml:id="u-109.0" who="#LeszekKorzeniowski">Biuro Legislacyjne?</u>
</div>
<div xml:id="div-110">
<u xml:id="u-110.0" who="#AleksandraRadwańska">Biuro nie zgłasza uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-111">
<u xml:id="u-111.0" who="#LeszekKorzeniowski">Czy są uwagi ze strony panów posłów? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-111.1" who="#LeszekKorzeniowski">Stwierdzam, że Komisja przyjęła zmianę nr 17.</u>
<u xml:id="u-111.2" who="#LeszekKorzeniowski">Zmiana nr 18. Czy ministerstwo ma uwagi?</u>
</div>
<div xml:id="div-112">
<u xml:id="u-112.0" who="#TadeuszNalewajk">Nie mamy uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-113">
<u xml:id="u-113.0" who="#LeszekKorzeniowski">Biuro Legislacyjne?</u>
</div>
<div xml:id="div-114">
<u xml:id="u-114.0" who="#AleksandraRadwańska">Biuro nie zgłasza uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-115">
<u xml:id="u-115.0" who="#LeszekKorzeniowski">Czy są uwagi ze strony panów posłów? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-115.1" who="#LeszekKorzeniowski">Stwierdzam, że Komisja przyjęła zmianę nr 18.</u>
<u xml:id="u-115.2" who="#LeszekKorzeniowski">Artykuł 2. Czy ministerstwo ma uwagi?</u>
</div>
<div xml:id="div-116">
<u xml:id="u-116.0" who="#TadeuszNalewajk">Nie mamy uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-117">
<u xml:id="u-117.0" who="#LeszekKorzeniowski">Biuro Legislacyjne?</u>
</div>
<div xml:id="div-118">
<u xml:id="u-118.0" who="#AleksandraRadwańska">Biuro nie zgłasza uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-119">
<u xml:id="u-119.0" who="#LeszekKorzeniowski">Czy są uwagi ze strony panów posłów? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-119.1" who="#LeszekKorzeniowski">Stwierdzam, że Komisja przyjęła art. 2.</u>
<u xml:id="u-119.2" who="#LeszekKorzeniowski">Artykuł 3. Czy ministerstwo ma uwagi?</u>
</div>
<div xml:id="div-120">
<u xml:id="u-120.0" who="#TadeuszNalewajk">Nie mamy uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-121">
<u xml:id="u-121.0" who="#LeszekKorzeniowski">Biuro Legislacyjne?</u>
</div>
<div xml:id="div-122">
<u xml:id="u-122.0" who="#AleksandraRadwańska">Biuro nie zgłasza uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-123">
<u xml:id="u-123.0" who="#LeszekKorzeniowski">Czy są uwagi ze strony panów posłów? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-123.1" who="#LeszekKorzeniowski">Stwierdzam, że Komisja przyjęła art. 3.</u>
<u xml:id="u-123.2" who="#LeszekKorzeniowski">Artykuł 4. Czy ministerstwo ma uwagi?</u>
</div>
<div xml:id="div-124">
<u xml:id="u-124.0" who="#TadeuszNalewajk">Nie mamy uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-125">
<u xml:id="u-125.0" who="#LeszekKorzeniowski">Biuro Legislacyjne?</u>
</div>
<div xml:id="div-126">
<u xml:id="u-126.0" who="#AleksandraRadwańska">Biuro nie zgłasza uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-127">
<u xml:id="u-127.0" who="#LeszekKorzeniowski">Czy są uwagi ze strony panów posłów? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-127.1" who="#LeszekKorzeniowski">Stwierdzam, że Komisja przyjęła art. 4.</u>
<u xml:id="u-127.2" who="#LeszekKorzeniowski">Przegłosujemy teraz całość ustawy. Kto z państwa jest za przyjęciem projektu sprawozdania Komisji z druku nr 2363, proszę o podniesienie ręki. Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał od głosu?</u>
<u xml:id="u-127.3" who="#LeszekKorzeniowski">15 posłów głosowało za, nikt nie głosował przeciw, 9 posłów wstrzymało się od głosu.</u>
<u xml:id="u-127.4" who="#LeszekKorzeniowski">Stwierdzam, że Komisja uchwaliła sprawozdanie z projektu ustawy z druku nr 2363.</u>
<u xml:id="u-127.5" who="#LeszekKorzeniowski">Wybierzemy jeszcze posła sprawozdawcę. Proponuję, aby był nim pan Adam Krupa, przewodniczący podkomisji. Czy są inne propozycje? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-127.6" who="#LeszekKorzeniowski">Stwierdzam, że posłem sprawozdawcą został pan poseł Adam Krupa.</u>
<u xml:id="u-127.7" who="#LeszekKorzeniowski">Termin przedłożenia przez Komitet Integracji Europejskiej o zgodności uchwalonych przepisów z prawem Unii Europejskiej wyznaczamy na 26 października bieżącego roku.</u>
<u xml:id="u-127.8" who="#LeszekKorzeniowski">Informuję, że porządek dzienny został wyczerpany. Protokół z dzisiejszego posiedzenia będzie wyłożony do przejrzenia w sekretariacie Komisji w Kancelarii Sejmu. Zamykam posiedzenie Komisji. Dziękuję.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>