text_structure.xml
23.2 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#LeszekKorzeniowski">Otwieram posiedzenie Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi, witam przybyłych gości. Stwierdzam kworum. Porządek dzienny dzisiejszego posiedzenia jest następujący – rozpatrzenie poprawek zgłoszonych w drugim czytaniu rządowego projektu ustawy o wspieraniu zrównoważonego rozwoju sektora rybackiego z udziałem Europejskiego Funduszu Rybackiego – druki nr 1774 i 1820. Czy są uwagi do porządku dziennego? Nie słyszę. Porządek dzienny uważam za przyjęty.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#LeszekKorzeniowski">Przystępujemy do realizacji porządku obrad. Zostały zgłoszone trzy poprawki przez Klub Parlamentarny Prawo i Sprawiedliwość. Proszę o zabranie głosu, w imieniu wnioskodawców, pana posła Krzysztofa Jurgiela. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#KrzysztofJurgiel">Panie przewodniczący, panie ministrze. Poprawki nr 1 i nr 2 dotyczą art. 2 ust. 1, w którym zawarta jest delegacja ministra właściwego do spraw rybołówstwa do opracowania projektu krajowego planu strategicznego określonego w art. 15 rozporządzenia 1198∕2006 oraz projektu programu operacyjnego dotyczącego rybołówstwa.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#KrzysztofJurgiel">W ust. 2 jest powiedziane, że Rada Ministrów w drodze uchwały przyjmuje cały krajowy plan strategiczny oraz zatwierdza projekt programu operacyjnego. Chciałbym wprowadzić jakąś rolę Sejmu, jako organu kontrolnego, poprzez dodanie wyrazów na końcu tego zdania: „po zasięgnięciu opinii senackiej i sejmowej komisji właściwej do spraw rybołówstwa”.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#KrzysztofJurgiel">To samo w ust. 6 – „minister właściwy do spraw rybołówstwa opracowuje projekt zmiany” – tutaj mówimy już o zmianach, a tam było, że zmiana miała nastąpić „po zasięgnięciu opinii” i tu dodaje się wyrazy „senackiej i sejmowej komisji właściwych do spraw rybołówstwa”. To są propozycje, które mają wprowadzić rolę Sejmu i Senatu do tej procedury. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#LeszekKorzeniowski">Dziękuję, panie przewodniczący. Proszę o opinie do tych poprawek. Czy Biuro Legislacyjne ma uwagi do tych poprawek?</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#DariuszDąbkowski">Biuro Legislacyjne zgłasza uwagi do poprawki nr 1 i nr 2. Jest tu uwaga biura, że należy je rozpatrywać łącznie, ponieważ one ze sobą współgrają, dotyczą tego samego artykułu i tego samego problemu, mianowicie planu, który ustala w drodze uchwały Rada Ministrów. I tu się pojawia problem, niestety konstytucyjny, biorąc pod uwagę art. 10 konstytucji, który brzmi następująco: „ustrój Rzeczypospolitej opiera się na podziale i równowadze władzy ustawodawczej, władzy wykonawczej i władzy sądowniczej”.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#DariuszDąbkowski">Art. 93 konstytucji, który znajduje się w rozdziale III dotyczącym systemu źródeł prawa oraz art. 93, który mówi, że „uchwały Rady Ministrów oraz zarządzenia Prezesa Rady Ministrów mają charakter wewnętrzny i obowiązują tylko jednostki organizacyjne i podległe organowi wydającemu te akty”.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#DariuszDąbkowski">Obawa Biura Legislacyjnego dotyczy nie idei poprawki tylko samej konstrukcji. Mianowicie sądzę, że jest niedopuszczalne wprowadzenie tego typu uprawnienia dla komisji zarówno senackiej jak i sejmowej, wziąwszy pod uwagę podział władzy. Po drugie, dlatego że ten plan jest konkretyzowany uchwałą Rady Ministrów, a więc aktem wewnętrznym, który de facto obowiązuje Radę Ministrów.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#DariuszDąbkowski">Innymi słowy, Biuro Legislacyjne wyraża obawy, że może to stanowić naruszenie – w związku z taką konstrukcją zaproponowaną przez pana posła – wymienionych wyżej przepisów konstytucyjnych. Inaczej mówiąc, w ocenie Biura Legislacyjnego jest to niedopuszczalne.</u>
<u xml:id="u-4.4" who="#DariuszDąbkowski">To zresztą już kiedyś było chyba przedmiotem prac podkomisji, kiedy była omawiana kwestia organizacji rolniczych, bo tam też była poprawka zmierzająca do uprawnienia opiniowania pewnych kwestii przez podkomisje sejmowe. W ocenie Biura Legislacyjnego jest to jednak niedopuszczalne i może narazić ustawę na zarzut niezgodności z konstytucją, jeśli przyjmiemy tego typu konstrukcję.</u>
<u xml:id="u-4.5" who="#DariuszDąbkowski">Mówię o samym formalnoprawnym aspekcie tego typu konstrukcji, nie wnikając w jej meritum. Byłby to ewidentny precedens w polskim ustawodawstwie i mógłby on zostać oceniony negatywnie. Dlatego zwracam uwagę, że w ocenie Biura Legislacyjnego te poprawki, zważywszy na powyższe opinie, mogą być później skutecznie zaskarżane przed Trybunałem Konstytucyjnym. Taka jest obawa Biura Legislacyjnego.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#LeszekKorzeniowski">Dziękuję. Rozumiem, że Biuro Legislacyjne ma uwagi odnośnie do tych dwóch pierwszych poprawek, do trzeciej poprawki nie ma uwag?</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#DariuszDąbkowski">Poprawka nr 3 jest obojętna legislacyjnie i nie zgłaszamy tu uwag legislacyjnych. Jest to poprawka merytoryczna.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#LeszekKorzeniowski">Bardzo proszę, pan poseł wnioskodawca.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#KrzysztofJurgiel">Nie podzielam tego zdania. Pracuję już 10 lat i w kilku ustawach podobna konstrukcja występowała, na przykład w ustawie o narodowym planie rozwoju, gdzie również została wprowadzona rola Sejmu.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#KrzysztofJurgiel">Pan mecenas ma takie zdanie i takie wątpliwości. Natomiast ja uważam, że art. 98 konstytucji mówi o roli kontrolnej Sejmu, a wyrażenie opinii przed podziałem środków, czy zmianą podziałów środków jest jednym z instrumentów kontrolnych Sejmu, bo nie mamy informacji czy będzie dokonywana w przyjętym programie zmiana.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#KrzysztofJurgiel">Uważam, że w ramach takiej kontroli powinna być możliwość wyrażenia opinii. To nie jest decyzyjność tylko opinia komisji właściwej do spraw rybołówstwa. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#LeszekKorzeniowski">Dziękuję. Proszę o opinię stronę rządową.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#KazimierzPlocke">Po analizie zgłoszonych pierwszych dwóch poprawek rząd wyraża negatywną opinię wobec poprawki nr 1 i poprawki nr 2, ponieważ ustawa o współpracy Rady Ministrów z Sejmem i Senatem w sprawach związanych z członkostwem Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej precyzuje podział władzy i podział kompetencji pomiędzy Radą Ministrów a parlamentem.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#KazimierzPlocke">Według tej zasady, za dokumenty rządowe odpowiada rząd wobec Komisji Europejskiej, natomiast parlament zawsze ma funkcje kontrolne i może zasięgać opinii i wyrażać opinie. Taka sytuacja zresztą jest obecnie w tej kadencji, gdzie na podstawie art. 152 regulaminu Sejmu komisja właściwa może żądać od rządu wszystkich wyjaśnień, a także wyrażać swoje opinie stosownie do przedstawionych dokumentów rządowych. To po pierwsze.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#KazimierzPlocke">Po drugie, wprowadzenie tej zasady spowodowałoby wydłużenie całego procesu legislacyjnego, który może się zdarzyć. Jednocześnie, my oczywiście mamy reagować na różnego rodzaju zmiany w programie operacyjnym ze strony Komisji Europejskiej w sposób błyskawiczny. Dlatego też, z tych właśnie powodów jak i ze względów przytaczanych przez Biuro Legislacyjne uważamy, że te poprawki, biorąc pod uwagę naszą argumentację, nie mogą być poparte przez rząd. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#LeszekKorzeniowski">Dziękuję, czy są jakieś uwagi ze strony pań i panów posłów? Czy ktoś z pań i panów posłów chciałby zabrać głos w tej sprawie? Nikt. Mamy, zatem negatywne opinie ze strony rządowej. Czy pan poseł wnioskodawca chciałby jeszcze zabrać głos? Nie.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#LeszekKorzeniowski">Wobec tego przystępujemy do głosowania, ponieważ mamy dwie opinie przeciwne, a ponadto strona rządowa ustosunkowała się negatywnie do tych poprawek.</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#LeszekKorzeniowski">Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem łącznie poprawek nr 1 i 2?</u>
<u xml:id="u-11.3" who="#LeszekKorzeniowski">Stwierdzam, że poprawki nr 1 i nr 2 przy 13 głosach za, 14 przeciwnych oraz 1 wstrzymującym się nie uzyskały akceptacji Komisji.</u>
<u xml:id="u-11.4" who="#LeszekKorzeniowski">Przystępujemy do rozpatrzenia poprawki nr 3, w której jest podobna forma legislacyjna. Bardzo proszę, pan poseł wnioskodawca.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#KrzysztofJurgiel">Poprawka nr 3 dotyczy priorytetu czwartego w programie operacyjnym rybołówstwa. Tutaj wprowadzamy zasadę, że opracowywana jest lokalna strategia rozwoju przez stowarzyszenie, które jest wyłonione przez samorząd województwa.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#KrzysztofJurgiel">Następnie, stowarzyszenie, oprócz walnego zgromadzenia członków albo zebrania delegatów, jest zobowiązane posiadać komitet, do którego wyłącznych właściwości należy wybór operacji, które mają być realizowane w ramach opracowanej lokalnej strategii rozwoju obszarów rybackich. Prowadzi to do klikowości, gdzie stowarzyszenie wybiera kilka osób, które będą decydowały o podziale lokalnych środków.</u>
<u xml:id="u-12.2" who="#KrzysztofJurgiel">Dlatego proponuję poprawkę, która upoważni czy też zobowiąże komitet, do tego, że operacje wybrane przez ten komitet podlegają zatwierdzeniu przez walne zebranie członków stowarzyszenia albo zebranie delegatów.</u>
<u xml:id="u-12.3" who="#KrzysztofJurgiel">Komitet wybiera zadania, a następnie zbiera się raz do roku walne zgromadzenie albo zebranie delegatów i zatwierdza ewentualnie wybór tych operacji czy działań, które mają być realizowane w ramach lokalnej strategii rozwoju. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#LeszekKorzeniowski">Dziękuję. Biuro Legislacyjne już się wypowiadało, nie ma uwag. Czy strona rządowa chce się do tej poprawki odnieść? Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#KazimierzPlocke">Tak, chciałem się odnieść do zgłoszonej poprawki i zwrócić uwagę na następującą kwestię. Pan przewodniczący wnioskodawca zwrócił uwagę, że walne zgromadzenie zbiera się raz do roku. Pytanie jest, kiedy będą wybierane projekty do realizacji. Raz w roku?</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#KazimierzPlocke">Przecież chodzi o to, i dlatego tutaj stosujemy tę zasadę, że stowarzyszenie powinno mieć własny komitet, którego zadaniem będzie wybór projektów do realizacji nie raz w roku, tylko częściej. Po drugie, trzeba zwrócić uwagę, że na podstawie rozporządzenia Komisji Europejskiej 1198 chodzi także o to, żeby rybacy, a więc to środowisko, do którego przede wszystkim jest adresowany program operacyjny, mieli możliwości wpływania na wybór określonych projektów, które są związane z rewitalizacją terenów okołoportowych.</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#KazimierzPlocke">Dlatego też uważamy, że ta poprawka, mimo że jest sformułowana w ten sposób żeby polepszyć, może wbrew pozorom utrudnić dokonywania wyborów projektów do realizacji i w tym momencie nie będzie też adresowana do środowiska rybackiego.</u>
<u xml:id="u-14.3" who="#KazimierzPlocke">Można sobie wyobrazić sytuację, że w stowarzyszeniu będzie przeważał czynnik nie rybacki, w związku z tym, projekty, które byłyby zatwierdzone do realizacji, byłyby niekoniecznie związane z tym celem, do którego adresowane są pieniądze, czyli z rewitalizacją terenów okołoportowych. Dlatego wyrażamy negatywną opinię dla poprawki nr 3. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#LeszekKorzeniowski">Dziękuję. Pan poseł sprawozdawca poprosił jeszcze o głos, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#KrzysztofJurgiel">Trudno się zgodzić z opinią pana ministra, ponieważ w pkt 5 mówi się, że w skład komitetu wchodzą członkowie stowarzyszenia, czyli argument, który przytoczył pan minister, że w większości mogą być nie rybacy tutaj jest niezasadny.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#KrzysztofJurgiel">Druga sprawa, widzimy szanowni państwo, jak jest z podziałem środków w ramach regionalnych programów operacyjnych. Kiedyś chcieliśmy, aby to robił samorząd województwa, czyli aby zatwierdzał to sejmik. Większość zdecydowała, że zarząd i widzimy, co się dzieje w województwach. Poza kontrolą, pomimo że powołana jest lista ekspertów i ciała monitorujące, które ustalają kolejność, to zarząd i tak robi co chce. Nie ma żadnej społecznej kontroli.</u>
<u xml:id="u-16.2" who="#KrzysztofJurgiel">Panie ministrze, nie jest powiedziane, że walne zebranie może być tylko raz do roku. Będzie opracowany program lokalnej strategii rozwoju, będzie zaproponowana lista wybranych przedsięwzięć i walne zebranie można zwołać i zatwierdzić te propozycje. Wtedy będzie kontrola społeczna wyboru wniosków. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#LeszekKorzeniowski">Bardzo proszę, pan poseł Zdzisław Czucha.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#ZdzisławCzucha">Panie przewodniczący, trudno się zgodzić z panem posłem wnioskodawcą. Nie twórzmy stowarzyszeniom z góry narzuconych form. Jeżeli stowarzyszenie chce zapisać w statucie, że tego typu programy chce zatwierdzać na walnym zebraniu, to niech sobie to w statucie zapisze.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#ZdzisławCzucha">Nie narzucajmy z góry tego obowiązku, bo rzeczywiście, wydłuży się proces decyzyjny, a tu trzeba szybko reagować. Jeżeli stowarzyszenie powołuje zarząd, który ma realizować i działać w imieniu członków stowarzyszenia, a zarząd nie będzie tego robił, to się ten zarząd po prostu wymieni. Twierdzę, że ten wniosek trzeba odrzucić. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#LeszekKorzeniowski">Pan minister, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#KazimierzPlocke">Rozporządzenie Komisji Europejskiej 1198 precyzuje, że w skład komitetu musi wchodzić co najmniej połowa rybaków. Wyobraźmy sobie sytuację na śródlądziu, w rybactwie śródlądowym, gdzie rybaków śródlądowych jest zdecydowanie mniej, albo może być zdecydowanie mniej w tym komitecie niż pozostałych. Co się wtedy stanie? Ten komitet będzie drogi budować z programu na rybołówstwo?</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#KazimierzPlocke">Chodzi o to, że ta propozycja, którą wnosi pan wnioskodawca ma tę kwestię raczej ograniczyć, jeśli chodzi o rybaków.</u>
<u xml:id="u-20.2" who="#KazimierzPlocke">Nie ma takiej możliwości, bo będziemy mieć sprzeczne interesy polegające na tym, że z jednej strony pieniądze z programu operacyjnego mają być zgodnie z dyrektywą kierowane na rewitalizację terenów około portowych bądź tereny zależne od rybactwa czy rybołówstwa. W tym przypadku nie mielibyśmy tej sytuacji. Komitet utraciłby swoją zdolność do wybierania projektów dla rybaków. I o to chodzi. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#LeszekKorzeniowski">Proszę, pan poseł Krzysztof Jurgiel.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#KrzysztofJurgiel">Mam pytanie do Biura Legislacyjnego. Pan poseł powiedział, że można do statutu wpisać taką czynność dla walnego zgromadzenia, ale przecież zapis w pkt 4 jest jasny – do wyłącznej właściwości należy wybór operacji, czyli tutaj inny organ nie może nawet opiniować ani zabierać stanowiska. Czy ja mam rację panie mecenasie, czy może źle rozumuję?</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#LeszekKorzeniowski">Bardzo proszę, panie mecenasie.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#DariuszDąbkowski">Tutaj istotna jest też znajomość ustawy – Prawo o stowarzyszeniach. Innymi słowy, tutaj ten katalog, który my wprowadzamy w naszej ustawie stanowi lex specialis do tamtej ustawy.</u>
<u xml:id="u-24.1" who="#DariuszDąbkowski">Innymi słowy, oprócz ustawy – Prawo o stowarzyszeniach, pana stowarzyszenie, opierając się na tych przepisach będzie musiało wprowadzić katalog, który mamy wyspecyfikowany w tym artykule. Czyli określenie „do wyłącznej właściwości” oznacza, że inny organ, inne ciało danego stowarzyszenia nie będzie mogło się tym problemem zajmować. Niemniej jednak zwracam uwagę, że są to dosyć istotne przepisy z tego punktu widzenia, bo tam jest mowa, kto jest członkiem tego komitetu.</u>
<u xml:id="u-24.2" who="#DariuszDąbkowski">Można sobie ewentualnie wyobrazić, że może być zgodne z prawem postanowienie statutowe konkretnego stowarzyszenia, które w jakiś sposób będzie umożliwiało nadzór nad tym ciałem organów wyższych stowarzyszenia.</u>
<u xml:id="u-24.3" who="#DariuszDąbkowski">Być może jednak pan poseł ma trochę racji, bo jednak „wyłączna właściwość” oznacza brak kompetencji innego organu do wykonywania akurat tej konkretnej rzeczy. Język prawny jest tu dosyć precyzyjny i jeżeli mówimy o „wyłącznej właściwości” to oznacza to, że inny organ nie może tego wykonywać. Dziękuję uprzejmie.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#LeszekKorzeniowski">Dziękuję. Czy strona rządowa chciałaby jeszcze uzupełnić swoją wypowiedź? Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#KazimierzPlocke">Chciałem tylko zwrócić uwagę na konsekwencje przyjęcia tej poprawki. Mianowicie w przypadku przyjęcia tej poprawki będziemy musieli nowelizować ustawę po audycie Komisji Europejskiej. Jestem całkowicie o tym przekonany. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#LeszekKorzeniowski">Dziękuję. Czy są jeszcze jakieś pytania? Jeszcze pan poseł wnioskodawca, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#KrzysztofJurgiel">Panie ministrze, co trzeba zaktualizować, to trzeba. Nie możemy natomiast robić grupek i to jeszcze tak nieszczęśliwie nazywanych komitetem, bo te nazwy są już znane z przeszłości, które do „wyłącznej właściwości” będą dzieliły wśród swoich środki. Po to jest stowarzyszenie powoływane, żeby miało możliwość zatwierdzenia listy wybranej przez komitet. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#LeszekKorzeniowski">Proszę, panie ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#KazimierzPlocke">Dziękuję, panie przewodniczący, to jest oczywiście ważna kwestia. Zakładamy w naszych agendach rządowych, że powstanie 30 lokalnych grup rybackich w skali kraju. Dla tego programu.</u>
<u xml:id="u-30.1" who="#KazimierzPlocke">Ja również chciałbym zwrócić uwagę, że wzorowaliśmy się na rozwiązaniach, które obowiązują w programie rozwoju obszarów wiejskich. I te rozwiązania, które zaproponowaliśmy w programie operacyjnym również uzyskały akceptacje Komisji Europejskiej. Dlatego, że są to te same rozwiązania dotyczące tej samej materii, tylko oczywiście, finansowane z innych źródeł. Natomiast tego typu rozwiązania uzyskały akceptację.</u>
<u xml:id="u-30.2" who="#KazimierzPlocke">Przypomnę, że dla realizacji tego programu operacyjnego współdziałamy również z Ministrem Rozwoju Regionalnego, a więc, nie jest to tylko i wyłącznie sprawa ministra. Jest to sprawa szersza, jest to sprawa rządu z udziałem ministra rozwoju regionalnego.</u>
<u xml:id="u-30.3" who="#KazimierzPlocke">Sądzę, że nie możemy tutaj mówić, że będą powstawać jakieś grupki, bo są to poważne organizacje, poważne struktury, które rzeczywiście mają odpowiadać po pierwsze – za właściwe zagospodarowanie środków finansowych dla programu operacyjnego i za osiągnięty efekt.</u>
<u xml:id="u-30.4" who="#KazimierzPlocke">Oczywiście, na końcu trzeba ten efekt skontrolować znając procedury, które obowiązują w Unii Europejskiej i znając zasady, według których działa audyt. Jeżeli przyjmiemy tę poprawkę, możemy się spodziewać, że w tym momencie będziemy mieli problemy.</u>
<u xml:id="u-30.5" who="#KazimierzPlocke">Pomijam kwestię funkcjonowania stowarzyszeń, które są organizacjami pozarządowymi i mają własne organy, własne struktury. My chcemy tylko i wyłącznie przekazać część kompetencji, aby społeczności lokalne były bardziej aktywne w realizacji określonego dużego programu, który jest skierowany do rybaków. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#LeszekKorzeniowski">Dziękuję, nie ma innych głosów, przystępujemy do głosowania. Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem poprawki nr 3 pana posła Krzysztofa Jurgiela?</u>
<u xml:id="u-31.1" who="#LeszekKorzeniowski">Stwierdzam, że przy 14 głosach za, 15 przeciw i braku wstrzymujących się poprawka nie uzyskała akceptacji Komisji.</u>
<u xml:id="u-31.2" who="#LeszekKorzeniowski">Mamy jeszcze jeden obowiązek wyboru posła sprawozdawcy. Do tej pory posłem sprawozdawcą był pan poseł Zdzisław Czucha. Czy są inne propozycje? Nie widzę. Czy ktoś jest przeciwny, aby pan poseł Zdzisław Czucha nadal reprezentował Komisję w tej sprawie? Nie widzę sprzeciwu. A zatem posłem sprawozdawcą nadal będzie pan poseł Czucha.</u>
<u xml:id="u-31.3" who="#LeszekKorzeniowski">Dla Urzędu Komitetu Integracji Europejskiej wyznaczamy termin do dnia 2 kwietnia br. do godziny 15.00.</u>
<u xml:id="u-31.4" who="#LeszekKorzeniowski">Na tym wyczerpaliśmy porządek dzienny, dziękuję państwu za uwagę. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>