text_structure.xml 68.1 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#LeszekKorzeniowski">Otwieram posiedzenie Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Witam wszystkich i stwierdzam kworum. Prządek dzienny i materiały na dzisiejsze posiedzenie zostały państwu doręczone.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#LeszekKorzeniowski">Pierwszym punktem porządku obrad jest ocena wdrażania działań Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich (PROW) na lata 2007–2013, drugim – stan wypłat płatności do upraw roślin energetycznych za 2007 rok, a trzecim – sprawy bieżące, jeśli takie będą. Czy są uwagi dotyczące porządku obrad?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#KrzysztofJurgiel">Na wtorkowym posiedzeniu naszej Komisji prosiliśmy o krótką informację dotyczącą płatności. Będziemy wdzięczni, jeśli dzisiaj ją otrzymamy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#StanisławKalemba">Czy prezydium Komisji przewiduje posiedzenie na temat „szalejących” cen nawozów. To jest temat bardzo trudny, zwłaszcza w przypadku zakładów, w których Skarb Państwa ma swoje udziały. Uważam, że nie możemy przejść obok tej sprawy obojętnie i powinniśmy się nią fachowo zająć. W poprzednich kadencjach czyniliśmy to z różnym skutkiem, ale uważam, że nasza Komisja nie powinna „odpuszczać” tego tematu. Mamy opóźnienie w realizacji innych tematów, ale wiemy, co się dzieje w tej chwili na rynku nawozowym. Dlatego proszę, żeby nasza Komisja profesjonalnie zajęła się tym problemem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#LeszekKorzeniowski">Dobrze byłoby, żeby pan złożył na ten temat wniosek na piśmie do prezydium Komisji, które spotyka się jutro o godz. 8.00 i na pewno zajmie się tą sprawą. Nie jestem pewien, czy ta sprawa nie była poruszana w ramach spraw bieżących. Przypominam również, że w ubiegłej kadencji zajmowaliśmy się pewnego rodzaju (przynajmniej w naszym odczuciu) zmową producentów w zakresie cen nawozów i były 2, 3 lub 4 posiedzenia Komisji poświęcone temu tematowi. Ale nie odniosłem wrażenia, żeby to w jakikolwiek sposób wpłynęło na zmianę polityki cenowej poszczególnych producentów.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#LeszekKorzeniowski">Dość często rozmawiam z producentami nawozów, zwłaszcza nawozów azotowych, którzy tłumaczą, że obecne ceny nawozów na polskim rynku są odzwierciedleniem cen europejskich. Jesteśmy w Unii Europejskiej i te zakłady mogą sprzedawać na wolnym rynku po takich cenach, jakie dyktuje zasada podaży i popytu. A popyt jest olbrzymi.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#LeszekKorzeniowski">Ale rozumiem intencje pana posła i zrobimy wszystko, żeby przygotować taki punkt porządku obrad na posiedzenie, które odbyłoby się w czasie następnej sesji Sejmu. Ale możemy to zrobić dopiero za dwa tygodnie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#StanisławKalemba">Nie musiałbym składać wniosku na piśmie, bo gdyby pan przewodniczący zaprosił mnie na posiedzenie prezydium, to bym przyszedł, postawił kawę i wszystko wytłumaczył.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#StanisławKalemba">A mam jeszcze wniosek, żeby w celu zachęcenia do organizowania się w grupy producentów rolnych, miały one takie same uprawnienia jak dealerzy. W ten sposób byśmy im pomogli.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#StanisławKalemba">I mogę jutro przyjść na posiedzenie prezydium Komisji i to wszystko przedstawić, zamiast pisać.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#LeszekKorzeniowski">Zapraszam pana posła na jutrzejsze posiedzenie prezydium Komisji, a oprócz herbaty może pan dostanie nawet ciastko. Ale mimo wszystko, proszę swoją propozycję przedstawić na piśmie.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#LeszekKorzeniowski">Przystępujemy do realizacji pierwszego punktu porządku dziennego. Proszę o zabranie głosu pana ministra Artura Ławniczaka.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#ArturŁawniczak">Omówię te informacje, które zostały państwu przekazane w formie pisemnej. Myślę, że wszyscy członkowie Komisji je otrzymali.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#ArturŁawniczak">Do tej pory zostały uruchomione następujące działania: „Wspieranie gospodarowania na obszarach górskich i innych obszarach o niekorzystnych warunkach gospodarowania”, „Renty strukturalne”, „Grupy producentów rolnych”, „Zalesianie gruntów rolnych oraz zalesianie gruntów innych niż rolne”, „Modernizacja gospodarstw rolnych”.</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#ArturŁawniczak">Od 3 marca w regionalnych oddziałach i biurach powiatowych Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa będą przyjmowane wnioski dotyczące działania „Ułatwienie startu młodym rolnikom”. Będzie również możliwość wysyłania tych wniosków drogą pocztową.</u>
          <u xml:id="u-7.3" who="#ArturŁawniczak">Jeśli chodzi o działania standardowe, czyli płatności bezpośrednie i działanie „Wspieranie gospodarowania na obszarach górskich i innych obszarach o niekorzystnych warunkach gospodarowania” oraz programy rolno-środowiskowe, to od 15 marca rusza kampania przyjmowania wniosków.</u>
          <u xml:id="u-7.4" who="#ArturŁawniczak">Planujemy, że na przełomie marca i kwietnia ARiMR rozpocznie przyjmowanie wniosków dotyczących kolejnych dwóch działań: „Zwiększenia wartości dodanej podstawowej produkcji rolnej i leśnej” oraz „Różnicowania w kierunku działalności nierolniczej”.</u>
          <u xml:id="u-7.5" who="#ArturŁawniczak">W maju urzędy marszałkowskie będą mogły ogłosić przyjmowanie wniosków dotyczących takich działań, jak „Odnowa i rozwój wsi” oraz „Podstawowe usługi dla ludności i gospodarki wiejskiej”.</u>
          <u xml:id="u-7.6" who="#ArturŁawniczak">1 czerwca ARiMR rozpocznie przyjmowanie wniosków dotyczących działania „Zalesianie gruntów rolnych oraz zalesianie gruntów innych niż rolne”.</u>
          <u xml:id="u-7.7" who="#ArturŁawniczak">Wszystkie powyższe działania zostaną uruchomione do końca br., żeby skutecznie wykorzystać przeznaczone na nie środki.</u>
          <u xml:id="u-7.8" who="#ArturŁawniczak">Było wiele pytań dotyczących rozporządzeń wydawanych przez MRiRW i uwag, że ich brak nie pozwala na rzeczywiste uruchamianie działań. Dlatego omówię stan zaawansowania poszczególnych rozporządzeń.</u>
          <u xml:id="u-7.9" who="#ArturŁawniczak">Począwszy od osi 1 – „Poprawa konkurencyjności sektora rolnego i leśnego” oraz działania „Ułatwienie startu młodym rolnikom”, to odpowiednie rozporządzenie weszło w życie 14 lutego. Jeśli chodzi o działanie „Renty strukturalne”, to rozporządzenie weszło w życie 18 września 2007 r. Rozporządzenie dotyczące działania „Korzystanie z usług doradczych przez rolników i posiadaczy lasów” jest przygotowywane do zwolnienia z Komisji Prawniczej. Projekt nowelizacji rozporządzenia dotyczącego działania „Modernizacja gospodarstw rolnych” został skierowany do konsultacji społecznych. Ta nowelizacja obejmuje kwalifikowalność kosztów poniesionych po wejściu w życie rozporządzenia sprzed jego nowelizacji, co pozwoli na zaciąganie zobowiązań przez rolników. Również w przypadku działania „Zwiększanie wartości dodanej podstawowej produkcji rolnej i leśnej” projekt nowelizacji rozporządzenia został skierowany do konsultacji społecznej. Jeśli chodzi o działanie „Poprawianie i rozwijanie infrastruktury związanej z rozwojem i dostosowaniem rolnictwa i leśnictwa” projekt nowelizacji rozporządzenia został skierowany do konsultacji zewnętrznych. Liczymy, że w krótkim czasie powróci do MRiRW i zostanie opublikowany. Ten projekt jest już po konsultacjach społecznych i skierowany został do zaopiniowania do OSR. Rozporządzenie dotyczące działania „Uczestnictwo rolników w systemach jakości żywności” zostało opublikowane 7 lutego, podobnie dotyczące działania „Działania informacyjne i promocyjne”. W przypadku bardzo ważnego działania „Grupy producentów rolnych” nowelizacja rozporządzenia jest już po konsultacjach społecznych, a w tej chwili trwają ostateczne przygotowania do jego publikacji.</u>
          <u xml:id="u-7.10" who="#ArturŁawniczak">Jeśli chodzi o oś 2 – „Poprawa środowiska naturalnego i obszarów wiejskich”, to rozporządzenie dotyczące działania „Wspieranie gospodarowania na obszarach górskich i innych obszarach o niekorzystnych warunkach gospodarowania” ukazało się 17 kwietnia 2007 r. Rozporządzenie dotyczące bardzo ważnego działania: „Program rolnośrodowiskowy” zostało podpisane wczoraj, czyli będzie obowiązywać za 2 tygodnie. W przypadku działania „Zalesianie gruntów rolnych oraz zalesianie gruntów innych niż rolne” rozporządzenie ukazało się 10 października 2007 r. Projekt rozporządzenia dotyczącego działania „Odtwarzanie potencjału produkcji leśnej zniszczonego przez katastrofy oraz wprowadzenie instrumentów zapobiegawczych” jest już po uzgodnieniach międzyresortowych. Jeśli chodzi o oś 3 „Jakość życia na obszarach wiejskich i różnicowanie gospodarki wiejskiej” to rozporządzenie dotyczące działania „Różnicowanie w kierunku działalności nierolniczej” ukazało się 30 października 2007 r., a samo działanie, jak już mówiłem, zostanie uruchomione na przełomie marca i kwietnia br. W przypadku działania „Tworzenie i rozwój mikroprzedsiębiorstw” rozporządzenie jest po uzgodnieniach międzyresortowych. Rozporządzenie dotyczące działania „Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej” jest już po uzgodnieniach międzyresortowych i zostało przesłane do Komisji Prawniczej, czyli również w bardzo krótkim czasie będzie opublikowane.</u>
          <u xml:id="u-7.11" who="#ArturŁawniczak">Jeśli chodzi o oś 4 „Leader”, to w przypadku działania „Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju” projekt rozporządzenia został skierowany do konsultacji międzyresortowych. Rozporządzenie dotyczące działania „Wdrażanie projektów współpracy” również zostało skierowane do konsultacji międzyresortowych. Podobnie jest w przypadku działania „Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja”.</u>
          <u xml:id="u-7.12" who="#ArturŁawniczak">Mam nadzieję, że te wyjaśnienia wykażą, jaki jest stan zaawansowania prac w zakresie rozporządzeń. Część z nich już się ukazała, a część znajduje się na etapie końcowym i wkrótce działania, których dotyczą, będą mogły zostać uruchomione.</u>
          <u xml:id="u-7.13" who="#ArturŁawniczak">Jeśli chodzi o samą ocenę działań wcześniej uruchomionych, np. działania „Renty strukturalne”, to przewidziano na nie kwotę 2187 mln euro. Przewidywana liczba producentów zainteresowanych rentą strukturalną w ramach całego projektu, to około 50.400 rolników. Liczba beneficjentów z okresu 2004–2006 wynosi 53. Przy założeniu średniej wysokości renty strukturalnej zobowiązania wynikające z działań PROW na lata 2004–2006 przeniesione w ciężar nowego budżetu wyniosą ok. 1480 mln euro. To oznacza, że dla nowych beneficjentów z okresu 2007–2013 założono alokację na poziomie 707 mln euro. Pierwszy nabór wniosków dotyczących tego działania trwał od 25 czerwca do 20 sierpnia 2007 r. Według stanu na dzień 31 grudnia 2007 r. zostało złożonych 8869 wniosków o przyznanie renty strukturalnej na łączną kwotę 8626 mln zł. Średnia wysokość renty wynosi 972 zł. W grudniu 2007 r. wdano 557 decyzji o przyznaniu renty strukturalnej na łączną kwotę 541 mln zł. Jednocześnie do dnia 31 grudnia 2007 r. dokonano 82 tys. płatności dla beneficjentów działania „Renty strukturalne” z PROW 2004–2006 z nowego budżetu programu na kwotę 130 mln zł.</u>
          <u xml:id="u-7.14" who="#ArturŁawniczak">Jeśli chodzi o działanie „Modernizacja gospodarstw rolnych”, to alokacja wynosi 1779 mln euro, a przewiduje się, że jego zakres obejmie ok. 59.300 beneficjentów. Pierwszy nabór rozpoczął się 9 listopada 2007 r. Warto dodać, że to działanie cieszyło się ogromnym zainteresowaniem. Już 10 listopada zakończono przyjmowanie wniosków w 8 województwach: dolnośląskim, kujawsko-pomorskim, lubuskim, opolskim, pomorskim, warmińsko-mazurskim, wielkopolskim i zachodnio-pomorskim. Najdłużej trwał nabór w woj. lubelskim, bo do 13 grudnia 2007 r. Na przykładzie tego działania wyraźnie widać, że województwa o silnym rolnictwie najszybciej wykorzystały dostępną pulę. Środki finansowe przyznane na to działanie zostały prędko wyczerpane. Łącznie złożono 18.369 wniosków na łączną kwotę 2364 mln zł. Najwięcej wniosków złożono w woj.: wielkopolskim, mazowieckim oraz lubelskim, a najmniej w woj.: śląskim, opolskim i lubuskim. Największe kwoty dofinansowania przypadające na jeden wniosek w woj.: zachodnio-pomorskim, lubuskim i dolnośląskim, bo od 171 tys. zł w woj. dolnośląskim, do 201 tys. zł w woj. zachodnio-pomorskim. Najmniejsze kwoty dofinansowanie przypadały na jeden wniosek w następujących woj.: świętokrzyskim – 74 tys. zł, małopolskim – 83 tys. zł i lubelskim – 94 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-7.15" who="#ArturŁawniczak">Około 30–40% wniosków jest niekompletnych i w ich przypadku prawdopodobnie nie nastąpi podpisanie umów. Ale o szczegółach będziemy mogli mówić dopiero po ich rozpatrzeniu w oddziałach regionalnych ARiMR. Niestety, krótki czas przygotowania tych wniosków miał wpływ na ich jakość.</u>
          <u xml:id="u-7.16" who="#ArturŁawniczak">Jeśli chodzi o działanie „Modernizacja gospodarstw rolnych”, to część rolników czeka na dokonanie zakupów maszyn i urządzeń, oczywiście na własne ryzyko, bo nikt nie może zagwarantować, że wniosek zostanie zakwalifikowany. A w przypadku niezakwalifikowania wydatkowane kwoty nie będą refundowane.</u>
          <u xml:id="u-7.17" who="#ArturŁawniczak">W przypadku działania „Grupy producentów rolnych” alokacja środków to 140 mln euro, a przewidywana liczba grup producentów rolnych objętych pomocą w ramach PROW 2007–2013 wynosi 350. Zobowiązania z zakresu pomocy przyznanej grupom producentów rolnych w ramach PROW 2004–2006 wynoszą ok. 10 mln euro. Pierwszy nabór wniosków dotyczących tego działania rozpoczęto 16 lipca 2007 r. Do końca grudnia 2007 r. złożono 73 wnioski o przyznanie pomocy w wys. 12 mln zł.</u>
          <u xml:id="u-7.18" who="#ArturŁawniczak">Jeśli chodzi o działanie „Wspieranie gospodarowania na obszarach górskich i innych obszarach o niekorzystnych warunkach gospodarowania”, to alokacja środków wynosi tam ok. 2448 mln zł. Przewidywana liczba wspieranych gospodarstw to ok. 750 tys. Pierwszy nabór trwał od 15 marca do 11 czerwca 2007 r. Zostało złożonych 54 tys. wniosków.</u>
          <u xml:id="u-7.19" who="#ArturŁawniczak">W przypadku działania „Zalesianie gruntów rolnych oraz zalesianie gruntów innych niż rolne” alokacja wynosi 653 mln zł, a przewidywana liczba beneficjentów – ok. 52 tys. (w pierwszym schemacie – 28 tys. beneficjentów, w drugim schemacie – 24 tys. beneficjentów). Zobowiązania z poprzedniego okresu wynoszą 183 mln zł. Pierwszy nabór został przeprowadzony w ramach schematu od 1 sierpnia do 1 października 2007 r. i według stanu na 31 grudnia 2007 r. zostały złożone 2642 wnioski na łączną kwotę 67 mln zł. W przypadku tego działania nie było tak dużego odzewu ze strony rolników, jak w przypadku innych działań, co najprawdopodobniej wynikało z rygorystycznego podejścia do kwalifikalności i do finansowania zalesiania.</u>
          <u xml:id="u-7.20" who="#ArturŁawniczak">Tyle na temat oceny wdrażania działań PROW na lata 2007–2013.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#LeszekKorzeniowski">Otwieram dyskusję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#StanisławStec">Pan minister wspomniał, że jeszcze nie przystąpiono do oceny wniosków. Kiedy można się spodziewać, że ARiMR przystąpi do ich oceny i do podpisywania umów?</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#StanisławStec">Czy mógłby pan określić podobnie, jak to było w przypadku działania „Ułatwianie startu młodym rolnikom”, że np. 3 kwietnia będzie rozpoczęte przyjmowanie wniosków dotyczących przetwórstwa? Zainteresowani bardzo się niecierpliwią, ponieważ mają odpowiednią dokumentację i chcą już swoje obiekty modernizować. I ciągle nas pytają, kiedy otrzymają wsparcie finansowe? Na 6 marca mam zaplanowane spotkanie m. in. z tymi przedsiębiorcami i chciałbym powiedzieć im coś konkretnego. Dlatego proszę o informację na ten temat.</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#StanisławStec">Trzecia sprawa jest związana z 61 tys. rolników, którzy uprawiają buraki cukrowe. Jutro uchwalimy dotyczącą ich ustawę. Mam nadzieję, że zrobią państwo wszystko, żeby została przyjęta bez poprawek. A trzeba będzie jeszcze prosić prezydenta, żeby ją szybko podpisał i żeby weszła w życie 15 marca. Załóżmy, że to wszystko zostanie zrealizowane, to kiedy rolnicy uprawiający buraki cukrowe w 2007 r. będą mieć decyzję o płatnościach? Chodzi mi o płatności gruntowe. Czy można przypuszczać, że na Święta Wielkanocne dostaną te decyzje, jako takiego małego zajączka?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#LeszekKorzeniowski">A dlaczego tylko małego zajączka, panie pośle? Normalnego zająca na święta, a co tam.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#WojciechPomajda">Panie ministrze, pozwolę sobie trochę pogłębić naszą dyskusję sprzed południa. Rozmawialiśmy na ten temat w trakcie sesji plenarnej Sejmu, ale nie udało się otrzymać wszystkich odpowiedzi, a także zadać pytań. Dlatego poproszę o odpowiedź na kilka pytań związanych z materiałem od państwa otrzymanym. Mam nadzieję, że utwierdzą mnie one w przekonaniu wyrażanym przez pana ministra na posiedzeniu plenarnym Sejmu, a mianowicie, że jest dobrze i powinniśmy być spokojni. To znaczy, że może nie jest dobrze, ale powinniśmy być spokojni. Mnie tego spokoju brakuje w związku z tym wszystkim, co dzieje się w ARiMR. I mam w związku z tym prośbę natury porządkowej do pana przewodniczącego i pana ministra. Do tej pory była taka praktyka, że kiedy były omawiane kwestie istotne dla ARiMR, to w posiedzeniu Komisji uczestniczył prezes tej agencji. Bardzo się cieszę, że widzę panią wiceprezes Zofię Szalczyk, ale chcielibyśmy poznać pana prezesa i usłyszeć jego opinie, plany, założenia, jak widzi ze swej strony zarządzanie instytucją, której kierownictwo objął już kilka tygodni temu. I jakie widzi problemy, bo przecież jesteśmy po to, żeby starać się pomóc, zarówno tej jak i innym instytucjom, te problemy rozwiązywać.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#WojciechPomajda">A przechodząc do meritum sprawy, to panie ministrze, z tego, co pan przedstawił, wynika, że mamy do czynienia z sytuacją, w której są realizowane w ramach perspektywy finansowej na lata 2007–2013 działania będące tak naprawdę kontynuacją działań z lat 2004–2006, które nie były zmieniane, nie były modyfikowane (poza rentami strukturalnymi, ale tam zmieniła się tylko wysokość świadczenia). Akurat w tej sprawie nie będę pana ministra „zaczepiać”, bo to nie była decyzja tego rządu, tylko poprzedniego. My uważamy, że złą decyzją było obniżenie tego świadczenia, bo to jakby naruszyło całą filozofię funkcjonowania rent strukturalnych i szybkość wdrażania tego działania. A więc są to kontynuowane trzy działania – „Renty strukturalne”, „Grupy producentów rolnych” oraz „Wspieranie gospodarowania na obszarach górskich i innych obszarach o niekorzystnych warunkach gospodarowania”, które miały pełną akredytację i praktycznie przeszły „z automatu” do nowej perspektywy finansowej. Nie wymagało to wielkiego zaangażowania w zakresie przygotowań zarówno ze strony ARiMR, jak i ministra, w którego gestii jest wydanie odpowiednich rozporządzeń. Bo musimy pamiętać, że agencja tylko wówczas, gdy ma bazę prawną, a więc odpowiednie przepisy zarówno unijne, jak i krajowe, może przystąpić do przygotowania procedur i w konsekwencji całej obsługi wszystkich działań z całym instrumentarium potrzebnym do tego, żeby te działania zostały uruchomione.</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#WojciechPomajda">Natomiast część z tych nowych działań, które się pojawiły w PROW, a która przeszła ze starego SPO, a więc z funduszy strukturalnych, w poprzednim okresie finansowym nie wymagała akredytacji, natomiast w obecnej perspektywie finansowej już takiej akredytacji wymagają. A w związku z tym trzeba większego zaangażowania ze strony ARiMR i ministerstwa. I mam takie przekonanie, że w ciągu poprzednich dwóch lat niestety niewiele zostało zrobione w tym zakresie albo nawet – nic. Mówię tak, ponieważ żadne z zadań nie zostało w pełni wdrożone. W informacji jest napisane, że w przypadku części działań, o których mówił dzisiaj pan minister Artur Ławniczak, a więc „Modernizacja gospodarstw rolnych”, „Zwiększenie wartości dodanej”, „Ułatwianie startu młodym rolnikom”, „Różnicowanie działalności nierolniczej”, ARiMR uzyskała niepełną akredytację. Zaczynam podejrzewać, że nie uzyskała żądanej akredytacji nawet na te działania, bo mówimy tylko o przyjmowaniu wniosków. ARiMR na działanie „Modernizacja gospodarstw rolnych” przyjęła wnioski już 9 listopada ub. r. Ale mówiliśmy o tym wcześniej i pan minister też o tym wspominał, że tak naprawdę nie wiadomo, kiedy rolnicy będą mogli podpisać z agencją umowy i kiedy będą mogli wydatkować środki na te cele, które zawarli w swoich wnioskach. Natomiast w przypadku pozostałych wymienionych przez mnie działań sprawa sprowadza się do sygnalnego ogłoszenia, żeby rolnicy składali wnioski, bez podania konkretnego harmonogramu, kiedy będą mogli podpisać umowy, kiedy dostaną decyzje itd. Tymczasem, żeby dojść do tego ostatniego etapu, a właściwie przedostatniego, ale bardzo ważnego, czyli wydania decyzji lub podpisania umowy, a w konsekwencji – naliczenia płatności i wydatkowania środków, powinny jeszcze być wykonane kontrole krzyżowe, kontrole na miejscu – bardzo ważne czynności, niesłychanie pracochłonne przy tej skali przedsięwzięcia, z jaką mamy do czynienia w Polsce (mam na myśli przede wszystkim liczbę beneficjentów). Dobrze, że korzystają państwo z doświadczeń z ubiegłych lat, że dla niektórych działań są przeznaczone koperty finansowe i środki są podzielone na lata, a w niektórych przypadkach – na województwa. Niemniej jednak, te wszystkie czynności, które musi wykonać ARiMR są bardzo czasochłonne, a także bardzo kosztochłonne. I pomimo, że może któryś z ministrów będzie miał ambicję, żeby przyśpieszyć jakiś proces, to w przypadku pewnych elementów nie da się tego zrobić. Moje wątpliwości są tym większe, że państwo proponują, zresztą ta informacja znajduje się w dostarczonym nam materiale, żeby w przypadku części działań zastosować tzw. procedury manualne, bez użycia systemu informatycznego. Mam nadzieję, że to nie jest rozwiązanie docelowe. Może być ono użyte w pierwszym etapie i nie w przypadku wszystkich działań, ponieważ manualne sprawdzenie tych wszystkich wniosków będzie bardzo utrudnione.</u>
          <u xml:id="u-11.3" who="#WojciechPomajda">W tym momencie powstaje podstawowe pytanie, co się wydarzyło w zakresie przygotowania systemów informatycznych, szczególnie przeznaczonych do obsługi działań znajdujących się wcześniej w SPO, które teraz muszą być w pełnym zakresie włączone w jeden system, ponieważ agencja musi przeprowadzić cały proces tzw. kontroli krzyżowej.</u>
          <u xml:id="u-11.4" who="#WojciechPomajda">Panie ministrze, chciałbym, żeby rozwiał pan, jeśli pan potrafi, te wątpliwości, którymi się z panem dzielę z czystej życzliwości i szacunku dla pana pracy oraz pracy ARiMR. A także, żeby mógł mi pan odpowiedzieć na pytanie, kiedy ARiMR podpisze z urzędami marszałkowskimi umowy dotyczące delegowania zadań? Bo w tym zakresie obserwujemy dużą dezinformację i nie wiadomo, jaka jest odpowiedzialność po stronie urzędów marszałkowskich i jakie zadania mają one wykonywać. Czy mają je wykonywać w pełnym zakresie i przekazywać ARiMR tylko dane do naliczenia, czy też będą miały jeszcze inne obowiązki?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#StanisławKalemba">Trzeba realnie ocenić obecną sytuację i jasno sobie powiedzieć, że opóźnienia są i to duże. I że w tym momencie Polska nie jest przygotowana do obsługi PROW na lata 2007–2013, tych 17 mld euro, z czego gdzieś ok. 14 mld euro jest do wydania, bo pozostałe są przeznaczone na obsługę tego, co było do tej pory. Wydaje mi się, że nadrzędnym celem powinno być wykorzystanie wszystkich tych środków w okresie do 2013 r. Bo w przeszłości było trudniej, czasu było mniej, a środki udało się wykorzystać.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#StanisławKalemba">I co ciekawe – najlepiej przygotowania są beneficjenci, czyli rolnicy. Obawialiśmy się, czy potrafią to zrobić, a tymczasem oni są gotowi i czekają. Kiedy tylko jest uruchamiane działanie, tworzą się kolejki a liczba wniosków przekracza wartość środków. Z tego widać, że najlepiej są przygotowani rolnicy.</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#StanisławKalemba">I nie możemy spłycać tych problemów. Bo kiedy mówimy o funkcjonowaniu tego programu, to najważniejszy jest system informatyczny, potem akredytacja, a po trzecie – gotowość systemu do płatności. Dlatego dzisiaj musimy jasno sobie odpowiedzieć, czy w przypadku omawianych działań zostały zlecone zmiany w systemie informatycznym. Czy rozpoczęła się realizacja tych działań i kiedy się zakończy? Bo wiemy, że w ub. r. nie było jeszcze zleceń. A więc istotne jest, czy nastąpiło przyśpieszenie w zakresie zmian w systemach informatycznych dotyczących poszczególnych działań i czy system informatyczny został dostosowany do nowych potrzeb. Bo w przypadku działań „Ułatwienie startu młodym rolnikom” i „Modernizacja gospodarstw” „obróbka” jest ręczna, bo nie ma innego wyjścia. Ale nie da się tego zrobić w przypadku wszystkich działań. Dlatego proszę o wyjaśnienia w tej kwestii.</u>
          <u xml:id="u-12.3" who="#StanisławKalemba">A skoro już mówię o systemach informatycznych, to miejmy świadomość, że obecnie w oddziałach powiatowych ARiMR, a ja tam bywam, kiedy pracownik „wklepie” już co należy, to czeka na zadziałanie systemu 15–20 min. W przypadku płatności również. Systemy informatyczne nie działają we właściwy sposób. A później będzie się mówić, że należy zwiększyć liczbę etatów. Tymczasem trzeba sobie powiedzieć, że ten system nie działa jak należy i trzeba coś z tym z robić.</u>
          <u xml:id="u-12.4" who="#StanisławKalemba">W poprzedniej kadencji zasługą naszej Komisji było ograniczenie limitu na modernizację jednego gospodarstwa do 300 tys. zł. To była bardzo mądra decyzja. A kiedy mówimy o modernizacji gospodarstw, zaczyna się szum w mediach, że 2 tys. rolników stanęło w kolejce przed oddziałem regionalnym ARiMR. Ale nawet, kiedy założymy, że z tego działania skorzysta ok. 60 tys. gospodarstw, ile to jest procent? To będzie góra 3–4%. Zastanawiam, czy nie warto ponownie przeanalizować tej sytuacji i jeszcze nie zmniejszyć tego limitu, stwarzając w ten sposób szansę dla jeszcze większej liczby gospodarstw. Bo przecież chcemy wprowadzić na jednolity rynek jak największą liczbę gospodarstw.</u>
          <u xml:id="u-12.5" who="#StanisławKalemba">Zastanawiam się, czy w tym programie finansowym nie zostały zachwiane pewne proporcje. Przypomnę, że na modernizację gospodarstw przewiduje się ok. 1800 mln euro, a na programy rolno-środowiskowe – 2303 mln zł. Czy nie należałoby zmienić tych proporcji? W Wielkopolsce mamy taki przykład ze sfery programów rolno-środowiskowych, którym są setki hektarów orzecha włoskiego. Nie wiem, kto ten program wymyślił, ale może warto by go realizować na mniejszych obszarach? Bardzo proszę pana ministra Artura Ławniczaka, żeby się tym zainteresował. Bo rolnicy czekają, żeby móc zakupić każde 5 ha gruntów zmeliorowanych i powiększyć gospodarstwo, a tam na setkach zmeliorowanych hektarów rosną orzechy włoskie. Co w ogóle nie powinno mieć miejsca. Dlatego trzeba doprowadzić do tego, żeby ta pomoc była skierowana do autentycznych rolników.</u>
          <u xml:id="u-12.6" who="#StanisławKalemba">Mamy problemy ze zorganizowaniem się rolników – grupami producentów rolnych, spółdzielczością itd. W jaki sposób będzie dokonana zmiana podejścia w przyszłych latach, żeby środki uzyskane z takim trudem, skierować do grup producentów rolnych? Na przetwórstwo, na zakłady mięsne. Bo wiemy, że w tej chwili wielkie zakłady chociażby na rynku wieprzowiny nie chcą traktować rolników po partnersku. A może część środków skierować na finansowanie ubojni i masarni tworzonych przez grupy producentów rolnych? Minister Marek Sawicki mówił o tym w Poznaniu i uważam, że od tego nie możemy odejść.</u>
          <u xml:id="u-12.7" who="#StanisławKalemba">Występują opóźnienia w uruchomieniu działań, a kurs euro do złotego jest z roku na rok mniej korzystny dla rolników, ceny idą w górę. Dlatego przyśpieszenie uruchamiania działań oznacza większe pieniądze dla beneficjentów i należy zrobić wszystko w tym celu. Ale mam konkretne pytanie. Skoro w naborze wniosków na modernizację gospodarstw w 2007 r. złożono wnioski na środki w łącznej kwocie 2364 tys. euro, czy też złotych, musiałbym sprawdzić, a koperta na ten rok wynosi 1300 tys. zł i skoro są takie opóźnienia, to może warto znaleźć jakiś mechanizm, żeby tych, którzy złożyli wnioski potraktować poważnie i przyśpieszyć realizację wniosków, w przypadku których występują największe opóźnienia.</u>
          <u xml:id="u-12.8" who="#StanisławKalemba">Bardzo proszę pana ministra Artura Ławniczaka o zainteresowanie się programami rolno-środowiskowymi, ponieważ często autentyczny rolnik, w którego rodzinie to gospodarstwo jest od pokoleń, ma trudności, żeby znaleźć się w danym działaniu, a ludzie, którzy skorzystali z układów i dojść w agencjach, dzisiaj się śmieją i korzystają z wielkich funduszy wydawanych w nieracjonalny sposób i niezgodny z założeniami tych działań. Powinniśmy zweryfikować tego typu sprawy. A ponieważ na tej sali jest dosyć szeroka reprezentacja, to proszę mi odpowiedzieć, czy ten orzech włoski został w prosty sposób przeniesiony z mechanizmów unijnych, czy też został wymyślony w Polsce i „pod kogo”? Bo rolnik na wsi nie wymyślił takiego programu. Ktoś musiał tym pięknie posterować.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#JózefKlim">Problematyka, nad którą dyskutujemy jest bardzo ważna i bardzo obszerna, ale salę mamy tylko do godz. 14.50 i dlatego proszę o zwięzłe wypowiedzi, bo wielu posłów chciałoby jeszcze zabrać głos.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#RomualdAjchler">Dostosuję się do pańskiej prośby panie przewodniczący i będę mówił krótko. Panie ministrze, co będzie z młodymi rolnikami, którym gospodarstwo zostało przekazane w 2006 r.? Czy oni otrzymają pomoc?</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#RomualdAjchler">Wspomniał pan, że wiele wniosków złożonych w ub. r. jest niekompletnych. Jednocześnie powiedział pan, że będą one rozpatrywane w zależności od tego, kiedy wpłynęły. Ale są wnioski, w przypadku których rolnik zadał sobie trud i złożył je w formie nie budzącej żadnych zastrzeżeń. Czy będą one rozpatrywane w normalnej kolejności? Pytam, ponieważ jest wielu kombinatorów, którzy złożyli coś, co ARiMR przyjęła i musi być traktowane jako wniosek, a teraz, kiedy agencja je sprawdzi, będą je sobie spokojnie uzupełniać. A ci, co złożyli wnioski kompletne, są z tego tytułu karani.</u>
          <u xml:id="u-14.2" who="#RomualdAjchler">Chodzi mi o decyzje płatnościowe, to znaczy niewypłacenie środków 60 tys. rolników. Czy w takiej sytuacji, bo to się będzie powtarzać, bo zawsze coś nie będzie pasować i zawsze grupa rolników będzie pomijana, nie należy jednak wypłacać zaliczek? Bo jaka jest w tej chwili sytuacja? Te 60 tys. gospodarstw, gdzie uprawia się buraki cukrowe, to są na ogół bardzo dobre gospodarstwa. Ci rolnicy na ogół gospodarują na dobrych ziemiach. W otrzymaniu przez nich promesy lub kredytu z banku pomogłoby im chociaż wydanie decyzji administracyjnej dotyczącej przyznania tych środków. Nie chodzi już nawet o fizyczne przekazanie środków finansowych, ale żeby ten rolnik mógł wykazać bankowi, że jest wypłacalny, że za jakiś czas otrzyma środki z ARiMR. Czy jest taka możliwość? Bo, jeśli rolnicy otrzymają pieniądze w czerwcu lub w lipcu, to będzie „musztarda po obiedzie”. A musimy mieć świadomość, że ci rolnicy nic tutaj nie zawinili, a ponoszą konsekwencje.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#NorbertRaba">Interesuje mnie, jak w tej chwili wygląda wdrożenie osi 3 i 4, która jest bardzo ważna dla działalności nierolniczej prowadzonej na wsi, dla rozwoju obszarów wiejskich. Wiem, że powstają stowarzyszenia, które liczą na oś 4 „Leader”. Musi ona być jak najszybciej wdrożona w życie, ponieważ bardzo mocno jednoczy lokalną społeczność wokół wspólnych przedsięwzięć. Jeśli zgasimy w jakiś sposób zapał obserwowany obecnie we wsiach, w grupach sołeckich, nie chciałbym użyć tego słowa – opieszałością, to później nie będziemy mieć beneficjentów do tego działania. Obecnie ludzie się jednoczą, tworzą stowarzyszenia, tworzą grupy. Zazwyczaj te stowarzyszenia oparte są na radach sołeckich. Ich członkowie oczekują, że oś 4 „Leader” ruszy jak najszybciej. Oni są gotowi do pracy na rzecz lokalnej społeczności. Jeśli to wdrażanie nie rozpocznie się w miarę szybko, to zapał tych ludzi osłabnie. I nie przypuszczam, żeby był łatwy powrót do dzisiejszej sytuacji.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#NorbertRaba">A więc proszę, panie ministrze, o odniesienie się do tych programów, które dotyczą obszarów wiejskich, ale nie dotyczą bezpośrednio rolnictwa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#ŁukaszTusk">Ja mam pytanie do pana ministra odnośnie terminarza wdrażania działań PROW. Jednym z nich jest działanie „Ułatwianie startu młodym rolnikom”. Na spotkaniach młodzi rolnicy pytali mnie, kiedy to się zacznie? W dostarczonym nam materiale jest napisane, że prawdopodobnie będzie ono wdrażane od 15 marca. Dzisiaj usłyszeliśmy od pana ministra, że będzie uruchamiane od 3 marca. Dziękuję za tę informację, ale mam pytanie dotyczące składania wniosków. Jest takie udogodnienie, że można je składać u dyrektorów biur powiatowych ARiMR. Ale te wnioski będą przesyłane do oddziałów regionalnych agencji. Czy nie spowoduje to spowolnienia procesu ich rozpatrywania? Wiem, że są one w ten sam dzień rozpatrywane, a rolnik ma czekać na udzielenie dofinansowania aż 120 dni. Czy to rzeczywiście będzie tyle trwać, czy też jest to maksymalny czas oczekiwania? Czy nie można tego czasu skrócić?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#MichałSzczerba">Bardzo się cieszę, że drugi raz rozmawiamy o ARiMR. Pierwszy raz w tej kadencji Sejmu rozmawialiśmy o niej na posiedzeniu budżetowym dotyczącym planu finansowego agencji, gdzie zostało zgłoszone kilka uwag dotyczących jej funkcjonowania i organizacji. Bo prawda jest taka, że wszystko, co tutaj robimy, mam na myśli pracę Komisji i MRiRW jest później oceniane przez rolników poprzez działalność agencji płatniczych, czyli ARiMR oraz ARR.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#MichałSzczerba">W przypadku planu rozwoju obszarów wiejskich na lata 2007–2013 chcielibyśmy wszystko szybko zrobić, ale trzeba sobie uzmysłowić, że to jest pierwszy pełen okres programowania dla polskiej administracji. To, co się działo w latach 2004–2006 można uznać za bardziej lub mniej udane pilotaże tego PROW, który ma być realizowany do 2013. Wykorzystanie Sektorowego programu operacyjnego „Restrukturyzacja i modernizacja rolnictwa” było bardzo dobre. Trzeba przyznać, że ARiMR zrealizowała wówczas swoje zadania.</u>
          <u xml:id="u-17.2" who="#MichałSzczerba">Natomiast jest prośba do pana ministra o dodatkowe informacje, przede wszystkim, o czym już mówili moi przedmówcy, na temat systemu informatycznego, będącego tak naprawdę krwioobiegiem każdej współczesnej instytucji. A zwłaszcza organizmu, którego praca (czyli autoryzowanie, dokonywanie płatności, księgowanie) musi być wykonywana przy pomocy systemu informatycznego. Obecne opóźnienia wynikają przede wszystkim z braku przygotowania systemu informatycznego. Umowa z wykonawcą systemu, czyli firmą Hewlett-Packard została podpisana w ub. r. Pan poseł Stanisław Kalemba zadał pytanie, na które chciałbym, żeby pan minister odpowiedział jasno i wyraźnie: Kiedy przez kierownictwo ARiMR zostało zlecone wykonanie komponentów informatycznych dla poszczególnych działań? Mam na myśli „Modernizację gospodarstw rolnych” i „Ułatwianie startu młodym rolnikom”. ARiMR zgodziła się na obsługę manualną wniosków złożonych przez rolników, którzy przejęli gospodarstwa po 1 stycznia 2007 r., ponieważ to było jedyne wyjście. Bo pamiętamy harmonogram przekazany nam przez pana ministra Artura Ławniczaka, w którym poprzednie kierownictwo MRiRW informowało nas, że system będzie gotowy na połowę maja 2008 r. To oznaczało, że wszystkich tych młodych rolników po 18 miesiącach ominęłaby pomoc finansowa, bo nie mieliby podpisanej umowy. A więc prośba do nowego kierownictwa ARiMR o skupienie się sprawach informatycznych.</u>
          <u xml:id="u-17.3" who="#MichałSzczerba">Inne problemy agencji są związane z kadrami. Mówiłem o tym przy okazji planu finansowego ARiMR i złożyłem w tej sprawie interpelację poselską. Chodzi mi o sytuację płacową i kadrową w agencji, która w porównaniu z innymi instytucjami rządowymi nie jest obecnie atrakcyjnym pracodawcą. Inaczej to wygląda na poziomie biur powiatowych, gdzie być może pensje pracowników ARiMR są atrakcyjne, ale w przypadku centrali, gdzie pracuje ponad tysiąc osób, agencja staje się coraz mniej atrakcyjnym pracodawcą właśnie ze względu na niskie płace. Odchodzą z niej informatycy, ekonomiści i inni specjaliści, którzy za ciężkie pieniądze byli szkoleni przez agencję. Odchodzą do prywatnych firm. I to jest problem, ponieważ przy milionowych kontraktach czasami nie ma już w agencji osób, które mogłyby przyjmować te produkty informatyczne.</u>
          <u xml:id="u-17.4" who="#MichałSzczerba">Dlatego prośba do pana ministra, żeby zwrócił uwagę na te dwa problemy – system informatyczny i tzw. kapitał ludzki, ponieważ w tych dwóch sprawach będzie potrzebna szczególna troska MRiRW.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#ZbigniewBabalski">Pan poseł Raba dotknął tematu, który mnie szczególnie interesuje. Proszę o podanie konkretnego terminu rozpoczęcia realizacji osi 3. Czy ona „ruszy” dopiero, kiedy będą już wszystkie akty wykonawcze, czy też wcześniej? Proszę również o informację, choćby skrótową, kto ten program będzie uruchamiać? Domyślam się, że to „pójdzie” przez samorząd wojewódzki. Czy oni są już do tego przygotowani? To są pieniądze, o które będą się starać również gminy. Będzie się między nimi odbywał niezwykle zażarty wyścig po te pieniądze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#AdamKrupa">Chciałbym się dowiedzieć konkretnie, bo poseł Stanisław Stec zaniepokoił mnie, kiedy powiedział, że nabór wniosków do działania „Zwiększenie wartości produkcji dodanej podstawowej produkcji rolnej i leśnej” będzie w marcu. Nie wiem, skąd pochodzi ta informacja. Ja się tym interesowałem i dowiedziałem się w MRiRW, że nabór będzie prowadzony dopiero w czerwcu. To jest bardzo istotna sprawa, ponieważ obecnie część zakładów produkcyjnych nie wie, co ma robić. Chciałyby inwestować, część nawet zakontraktowała zwiększenie produkcji i zaplanowała związane z tym inwestycje. Jeśli nabór będzie w czerwcu, będą one zmuszone robić to poza tym działaniem, żeby wywiązać się z zobowiązań. A to miała być właśnie pomoc dla tych małych i średnich podmiotów, o które tak się tutaj staramy. Dlatego chciałbym otrzymać konkretną odpowiedź na pytanie, kiedy to będzie.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#AdamKrupa">Zgadzam się z opiniami posłów Raby i Babalskiego, ale mam związane z poruszonymi przez nich sprawami jedno pytanie szczegółowe. W projekcie rozporządzenia w sprawie odnowy i rozwoju wsi jest bodajże napisane, że gmina może złożyć tylko jeden wniosek w przypadku poszczególnych działań tylko do jednej edycji. Załóżmy, że będą 4 edycje naboru wniosków. Czyli mała gmina, która ma 10 sołectw, a takie też są, będzie miała 4 możliwości, a gmina mająca 45 sołectw, też będzie miała 4 możliwości zrealizowania swoich zamierzeń. I jedni będą mogli zaspokoić 40% swoich potrzeb, a inni – 10%. Czy byłoby jeszcze możliwe rozważenie takiej zmiany, żeby większe gminy mogły składać więcej wniosków?</u>
          <u xml:id="u-19.2" who="#AdamKrupa">I kwestia tej „nieszczęsnej” osi 3 „Leader”. Nie wiem, jak jest w innych województwach, ale w woj. opolskim jest ona już praktycznie zorganizowana, sformalizowana. Zostały opracowane lokalne strategie rozwoju, powołane lokalne grupy działania, odbyły się zebrania założycielskie. W wielu przypadkach zainteresowani wójtowie i burmistrzowie dali z wyprzedzeniem pieniądze na zatrudnienie pracowników w biurach i dali lokale, bo przecież to wszystko gdzieś się musi odbywać. I była mowa o tym, że w 2008 r. będzie realizowana pomoc techniczna dla osi 3 „Leader”, czyli inaczej mówiąc – pieniądze na administrację, bo bez tego się to wszystko rozejdzie. A w tej chwili docierają do nas informacje, że „Leader” ruszy dopiero w 2009 r. I to jest bardzo prawdopodobne, zważywszy, że te projekty dopiero są gdzieś tam konsultowane, co pewnie potrwa. Ale, czy nie można przynajmniej przyśpieszyć pomocy technicznej dla zorganizowanych już lokalnych grup działania?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#HenrykKowalczyk">Przede wszystkim z naszej Komisji powinien wyjść jasny i czytelny sygnał, że środki finansowe na działania PROW 2007–2013 nie są zagrożone. Na ten temat słychać wiele komentarzy, ponieważ obowiązująca zasada powoduje, że pierwsza alokacja roku 2007 może być wydatkowana do roku 2009. I sądzę, że w tym przypadku nie będzie gorzej niż w przypadku poprzedniej perspektywy finansowej 2004–2006, z której środki finansowe rolnictwo wykorzysta niemal w 100%. Mówię „niemal”, bo zawsze na końcu znajdzie się beneficjent, który nie weźmie wszystkich pieniędzy pomimo podpisanej umowy i wydanej decyzji.</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#HenrykKowalczyk">Wiele uwag dotyczyło systemu informatycznego i pewnie wszyscy się zgadzają, że są z tym największe problemy. W ubiegłej kadencji Sejmu została powołana podkomisja, której przewodniczącym był chyba obecny minister rolnictwa i rozwoju wsi Marek Sawicki. I było wiele dyskusji dotyczących systemu informatycznego. To nie jest tak, że system informatyczny pojawia się w ciągu miesiąca. To jest przebudowa trwająca wiele lat. To są dobudowywane aplikacje i dlatego bardzo ważny jest początek umowy i kontynuacja umów. Dlatego chcielibyśmy zapoznać się z raportem tej podkomisji, która, mam nadzieję, coś opracowała.</u>
          <u xml:id="u-20.2" who="#HenrykKowalczyk">Jeśli chodzi o oś 3 „Leader”, to nie ponaglałbym MRiRW do przyśpieszenia naboru wniosków dotyczących tej osi, ponieważ w ten sposób wykluczymy lokalne grupy, które jeszcze do czerwca br. korzystają z tego działania w ramach perspektywy finansowej 2004–2006 i mają się z niego rozliczyć. Proszę pamiętać, że „stary” okres programowania jest jeszcze kontynuowany. Takie lokalne grupy działania nie mogłyby składać wniosków w nowym okresie programowania. Czyli drugie półrocze 2008 r. jest najwcześniejszym terminem, w którym może być uruchomiony „Leader”. Trzeba sobie z tego zdawać sprawę i nie ponaglać MRiRW. A jak wiem, odpowiednie akty prawne są przygotowane.</u>
          <u xml:id="u-20.3" who="#HenrykKowalczyk">Zawsze jest ten problem, że na programy rolno-środowiskowe jest za dużo pieniędzy, a na inwestycje zbyt mało, bo w tym ostatnim przypadku rolnicy wykorzystują każdą ilość środków. Jednak trzeba pamiętać, że nasza ocena sytuacji jest uwarunkowana tym, z jakiego regionu Polski się wywodzimy. Pan poseł Stanisław Kalemba jest posłem z Wielkopolski i rzeczywiście realizacja programów rolno-środowiskowych ma tam znacznie mniejsze rozmiary, niż programów inwestycyjnych, lub działania „Modernizacja gospodarstw rolnych”. Ale znaczna część małych gospodarstw ze wschodniej części Polski korzysta właśnie z programów rolno-środowiskowych. Przenoszenie tych środków finansowych na inne programy mogłoby przenieść w sposób automatyczny również finansowanie z jednych regionów Polski do drugich i także na to trzeba zwrócić uwagę. Oczywiście jest to kwestia odpowiedniej analizy, a alokacji można dokonać w każdej chwili. Ale zwracam uwagę na to, że realizacja programów rolno-środowiskowych jest w pewnym sensie wspomaganiem słabszych rolniczo regionów naszego kraju.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#MirosławKoźlakiewicz">Właściwie to, o czym chciałem mówić, powiedział przed chwilą pan poseł Henryk Kowalczyk. Mam nadzieję, że intencją pana posła Stanisława Kalemby nie była likwidacja programów rolno-środowiskowych. Każda idea może być wypaczona. Również ta, bo jeśli gdzieś się uprawia setki hektarów orzecha włoskiego, to jest to coś nienaturalnego. Natomiast programy rolno-środowiskowe są ważne dla właścicieli małych gospodarstw rolnych, a poza tym jest to dobry sposób ochrony naszych gruntów rolnych. Rolnicy rezygnujący z upraw ozimych mogą obsiewać między plonami, co dobrze działa na strukturę gleby, wymywanie oraz inne związane z tym procesy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#MariuszGołębiowski">Czy MRiRW w PROW na lata 2007–2013 zakłada ograniczenie wykorzystania środków dla zakładów przetwórstwa mięsnego poprzez wprowadzenie np. umów kontraktacyjnych i wspólną klasyfikację półtusz wieprzowych?</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#MariuszGołębiowski">Negatywnym zjawiskiem na terenach wschodnich, skąd pochodzę, jest bardzo wielu pośredników przy skupie trzody chlewnej wykorzystujących drobnych rolników, którzy nie dostarczają żywca bezpośrednio do zakładów przetwórstwa. Ceny zmieniają się z godziny na godzinę, oczywiście w dół. Czy nie można byłoby wprowadzić, żeby przy skupie był szyld zakładu, że płaci np. 2,50 zł za kg? Ten zakład, a nie jakiś pośrednik, który zmienia się co kilka miesięcy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#WładysławPiasecki">Dziękuję panu posłowi Stanisławowi Kalembie za stwierdzenie, że tylko rolnicy są przygotowani. Bo tak to jest. Już od 2004 r. jest tak, że kiedy pieniądze są dzielone, rolnicy są przygotowani. Chociaż na początku były odczucia, że nie są oni zainteresowani.</u>
          <u xml:id="u-23.1" who="#WładysławPiasecki">Panie ministrze, czy te optymistyczne terminy, które pan przedstawił dotyczące przyjmowania wniosków na następne działania, nie będą tak optymistyczne, jak były 9 listopada 2007 r. w przypadku przyjmowania wniosków na inwestycje w gospodarstwach rolnych? A potem pojawiły się nowelizacje rozporządzenia wydłużające o 12 miesięcy rozpatrywanie wniosków. Mówię o tym, ponieważ takie przedłużenie spowoduje, że część rolników, nawet bardzo duża część, oczekujących pieniędzy na inwestycje, których termin był uzależniony od pozwolenia na budowę, nie będzie mogła skorzystać z tego działania. Bo część tych pozwoleń na budowę straci ważność z czasie tych 12 miesięcy. I co taki rolnik ma robić? Bo wniosek formalnie został przyjęty, w dniu 9 listopada był dobry, a 10 czerwca już nie będzie zasadny.</u>
          <u xml:id="u-23.2" who="#WładysławPiasecki">I druga sprawa – w rozporządzeniu, które państwo przedstawili do konsultacji dobrze byłoby, żeby to przedłużenie obowiązywało od 9 marca, a nie od 31 marca, jak to jest w projekcie rozporządzenia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#JózefKlim">Ponieważ nie ma już więcej pytań, pozwolę sobie udzielić głosu w dwóch sprawach.</u>
          <u xml:id="u-24.1" who="#JózefKlim">Po pierwsze – bardzo ważna jest informacja. Otrzymujemy sygnały, że rozporządzenia ministra powinny być szeroko znane, bo „diabeł tkwi w szczegółach”. I bardzo często wnioski składane przez rolników muszą spełniać określone wymogi formalne. A one są zapisane właśnie w tych rozporządzeniach. Dlatego kieruję do pana ministra apel, żeby te rozporządzenia znajdowały się nie tylko na stronach internetowych MRiRW, ale żeby były przekazywane do agencji, do sejmików wojewódzkich, żeby były powszechnie znane. Upowszechnienie informacji zawartych w rozporządzeniach jest konieczne po to, żeby wszystkie szczegóły były znane wcześniej, żeby rolnicy mogli uniknąć błędów formalnych w składanych wnioskach.</u>
          <u xml:id="u-24.2" who="#JózefKlim">I po drugie, ważne jest, żeby przy tych wszystkich działaniach programowych uwzględnić zasadę pewnej solidarności regionów, żeby nie było poczucia, że większy może więcej, żeby decyzje i programy były równomiernie rozkładane.</u>
          <u xml:id="u-24.3" who="#JózefKlim">Zaniepokoiło mnie pewne sformułowanie na str. 7 materiału dostarczonego nam przez MRiRW. Jest tam napisane, że przewiduje się, że do końca 2008 roku zostanie uruchomiona większość działań Programu. Minął rok 2007, minie 2008 i chyba nie ma już czasu na to, żeby jakieś działania uruchamiać w 2009 r. Rozumiem, że z pewnych względów mogłaby być przeniesiona oś 3 „Leader”. Ale 2008 r. musi być tą graniczna datą. Musi być dokładny harmonogram. Rolnicy muszą wiedzieć, do których działań aplikować środki. Na poziomie gmin i województw dwa programy są bardzo ważne SPO i PROW. Dlatego musi być pełna informacja jak składać wnioski i gdzie składać. W związku z powyższym mam pytanie, czy można się spodziewać deklaracji, że w 2008 r. będą rozpoczęte wszystkie działania?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#ArturŁawniczak">Było sporo pytań. Podzieliłem je na kilka bloków. Na szczegółowe pytania dotyczące ARiMR odpowie pani wiceprezes Zofia Szalczyk.</u>
          <u xml:id="u-25.1" who="#ArturŁawniczak">Jeśli chodzi o działania natury informacyjnej, to rzeczywiście tekst wszystkich rozporządzeń można znaleźć na stronach internetowych MRiRW, ale jeśli jest taka potrzeba, zobowiązujemy się do przesyłania ich do wszystkich partnerów społecznych.</u>
          <u xml:id="u-25.2" who="#ArturŁawniczak">W przypadku działania „Modernizacja gospodarstw rolnych” była mowa o pozwoleniach na budowę. Myślę, że to nie jest problem, bo jeśli ktoś ma takie pozwolenie, to pierwszy wpis do książki budowy zagwarantuje jego ciągłość i nie przepadnie. Poszliśmy w kierunku kwalifikalności tych środków, żeby w przypadku inwestycji budowlanych, w przypadku bardziej skomplikowanych procesów można było już wykonywać te prace, co byłoby uznawane jako koszt kwalifikowany.</u>
          <u xml:id="u-25.3" who="#ArturŁawniczak">Jeśli chodzi o płatności cukrowe, to mam gorącą prośbę do pań i panów posłów, niezależnie od reprezentowanej opcji, żeby w czasie jutrzejszego głosowania wesprzeć ten projekt ustawy. Jeśli zostanie ona jutro przyjęta, to naliczanie płatności i wydawanie decyzji będzie na początku kwietnia.</u>
          <u xml:id="u-25.4" who="#ArturŁawniczak">Działanie dotyczące przetwórstwa zostanie uruchomione w kwietniu. Nie podam konkretnej daty, żeby nie denerwować zainteresowanych. Wyznajemy zasadę, że lepiej wcześniej uruchomić, niż zapowiadać termin, który nie zostanie dotrzymany. W przypadku tego działania opóźnienie wynika ze zmian w PKD, co spowodowało konieczność nowelizacji rozporządzenia uwzględniającej zmiany klasyfikacji działalności gospodarczej. To rozporządzeniu jest już gotowe i w kwietniu przedsiębiorcy będą mogli korzystać z tego działania. Jednak zaznaczam, że po wysłuchaniu wielu opinii i po analizie dotychczas udzielonej pomocy w zakresie tego działania, uznajemy, że jego formuła nas nie satysfakcjonuje, ponieważ ani konsumenci, ani rolnicy nie odczuli poprawy. Pomimo modernizacji wielu gospodarstw ceny w sklepach nie uległy obniżeniu, a rolnicy nie zostali potraktowani jak partnerzy przez duże zakłady przetwórcze. Dlatego już w br. chcemy rozpocząć prace mające na celu powiązanie zakładów przetwórczych z rolnikami długoletnimi umowami kontraktacyjnymi. I wtedy możemy modelować wysokość tej pomocy lub priorytety, jeśli chodzi o wsparcie dla podmiotów powiązanych bezpośrednio z rolnikami. Jest to działanie, które również wesprze tworzenie nowych grup producentów rolnych. Mówił o tym pan poseł Stanisław Kalemba. Jest ich najwięcej w Wielkopolsce. Część z nich bardzo dobrze współpracuje z przetwórcami. Od dwóch tygodni w MRiRW pracuje zespół zajmujący się wyłącznie wsparciem dla grup producentów rolnych oraz ich powiązaniem ze wsparciem dla przetwórstwa. Sądzę, że na bazie doświadczeń mazowieckich i wielkopolskich powstanie ciekawa propozycja. Z przyjemnością przedstawimy ją wówczas tej Komisji.</u>
          <u xml:id="u-25.5" who="#ArturŁawniczak">Jeśli chodzi o sejmiki wojewódzkie i działania z osi trzeciej i czwartej, to bardzo szybko zostanie uruchomione działanie „Odnowa i rozwój wsi”. Ale w ostatnich 2–4 latach te sejmiki wykorzystywały pomoc techniczną w różnym zakresie. Były sejmiki zgłaszające wiele wniosków dotyczących wsparcia kadrowego, wsparcia infrastruktury lub wsparcia technicznego. Są to 4 sejmiki, które wg naszej oceny są już gotowe do wdrażania poszczególnych działań. Jednak część sejmików chyba niezbyt poważnie potraktowała działania w ramach pomocy technicznej pozwalające przygotować kadrę niezbędną do uruchomienia poszczególnych działań. Jest kilka sejmików, które w ogóle nie wykorzystały środków z zakresu pomocy technicznej. Zestawienie dotyczące wykorzystania tych środków przedstawimy Komisji. Około 20 marca zaprosimy wszystkich przedstawicieli wszystkich sejmików odpowiedzialnych za działania z zakresu PROW. Rozpoczynamy również szkolenie osób, które będą się zajmować wdrażaniem działań z osi 3 „Leader” oraz działań, które będą delegowane do sejmików. Projekt odpowiedniej umowy został wysłany ok. 3 tygodni temu do wszystkich sejmików, które zgłosiły już swoje uwagi i te umowy będą podpisywane w najbliższym czasie, ale z pewnym przesunięciem w zależności od stopnia przygotowania danego sejmiku do wdrażania poszczególnych działań. Z najlepiej przygotowanymi te umowy zostaną podpisane bardzo szybko.</u>
          <u xml:id="u-25.6" who="#ArturŁawniczak">Jeśli chodzi o wdrożenie „Leadera”, uwzględniając grupy, które już powstały, które korzystały ze schematu I i II, żeby im nie szkodzić i nie karać za to, że były wcześniej, to myślę, że realnym i optymalnym terminem wdrożenia jest wrzesień lub październik br. Chodzi o to, żeby te grupy mogły do końca rozliczyć się z ARiMR i żeby mogły być uwzględnione w nowej projekcji finansowej.</u>
          <u xml:id="u-25.7" who="#ArturŁawniczak">W przypadku działania „Odnowa i rozwój wsi” według informacji otrzymanych od zespołu, który odpowiada za współpracę z samorządami, ok. 7–8 sejmików może to działanie wdrażać już wkrótce. Jak już powiedziałem, uruchomienia działania byłoby w kwietniu, pod warunkiem, że sejmiki wyrażą gotowość do ich wdrażania.</u>
          <u xml:id="u-25.8" who="#ArturŁawniczak">Dzisiaj chcemy skierować z pozostałości w ramach pomocy technicznej SPO minimum 70% środków bezpośrednio dla samorządów. Żeby w krótkim czasie mogły skorzystać ze wsparcia kadrowego. Ciekawe będą wyniki analizy, jak sejmiki starają się o te środki. Na tej podstawie będą państwo wiedzieć, czy sejmik jest aktywny, czy nie.</u>
          <u xml:id="u-25.9" who="#ArturŁawniczak">W przypadku działania „Ułatwianie startu młodym rolnikom” nie ma możliwości udzielenia wsparcia rolnikom, którzy przejęli gospodarstwa w 2006 r. Pomoc dotyczy tylko rolników, którzy przejęli gospodarstwa po 1 stycznia 2007 r. Niestety, zawsze jakaś grupa jest poszkodowana. Jak już mówiłem, od 3 marca będą przyjmowane wnioski w biurach powiatowych ARiMR.</u>
          <u xml:id="u-25.10" who="#ArturŁawniczak">I jedna uwaga – nie byłoby celowe wdrażanie wszystkich działań w tym samym czasie. To mogłoby spowodować zakłócenie obsługi tych wniosków i wprowadziłoby niepotrzebne napięcie wśród beneficjentów.</u>
          <u xml:id="u-25.11" who="#ArturŁawniczak">Jeśli chodzi o sprawy z wiązane z ARiMR, to za chwile poproszę o udzielenie głosu pani prezes Zofii Szalczyk, która uzupełni moją wypowiedź. Rzeczywiście w ub. r. nie było żadnego zlecenia na działania informatyczne. Na początku posiedzenia celowo powiedziałem o uruchomionych rozporządzeniach, ponieważ to jest baza dla wszystkich działań. I rzeczywiście ten system nie jest prosty, ale nie ma sensu szukanie winnych i dochodzenie, czy błąd był w samych jego założeniach, czy później – w czasie realizacji, czy też w dołączaniu poszczególnych modułów. Nieobecność prezesa ARiMR na dzisiejszym posiedzeniu Komisji jest spowodowana jego spotkaniem z przedstawicielami firm informatycznych dotyczącym wdrażania działań z zakresu PROW. Kierownictwo MRiRW zaleciło ARiMR skoncentrowanie się właśnie na tych sprawach.</u>
          <u xml:id="u-25.12" who="#ArturŁawniczak">Jeśli chodzi o renty strukturalne, to z rozmów z rolnikami wynika, że wielu rodzinom pomogły, ale również spowodowały zróżnicowanie środowiska wiejskiego, bo świadczenia z KRUS w wys. 650–700 zł u jednego rolnika, a u sąsiada – ok. 1500 zł, przy takiej samej powierzchni gospodarstwa i takim samym potencjale, część osób poróżniło. A więc można to bardzo różnie oceniać.</u>
          <u xml:id="u-25.13" who="#ArturŁawniczak">Pan minister Marek Sawicki zwrócił się do Komisji Europejskiej, żeby w ramach przeglądu wspólnej polityki rolnej wprowadzić możliwość zaliczkowania na płatności bezpośrednie. Obecnie nie jest to możliwe poza sytuacjami kryzysowymi, jak susza lub powódź.</u>
          <u xml:id="u-25.14" who="#ArturŁawniczak">A teraz proszę o udzielenie głosu pani prezes Zofii Szalczyk, która przedstawi szczegóły nt. systemu informatycznego ARiMR.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#JózefKlim">Proszę szczegółowo, ale krótko.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#ZofiaSzalczyk">Rzeczywiście kluczowym problemem w zarządzaniu ARiMR jest system informatyczny, który jest bardzo rozbudowany. Dlatego nie będę mówić o poszczególnych modułach, tylko o dwóch. Kluczowym systemem jest system do obsługi płatności obszarowych i podobnych instrumentów i system do obsługi PROW. Pierwszy jest obsługiwany przez firmę HP, a drugi przez firmę ABG. W jego zakresie zlecane są kolejno moduły odpowiadające poszczególnym działaniom PROW. Rzeczywiście w styczniu br. zostały zlecone pierwsze moduły, które wcześniej nie funkcjonowały w ramach PROW na lata 2004–2006. W styczniu zlecono firmie ABG zbudowanie systemu informatycznego dla „Modernizacji gospodarstw rolnych”, „Ułatwiania startu młodym rolnikom”, „Zwiększenia wartości dodanej” oraz „Różnicowania w kierunku działalności nierolniczej”. Według wstępnych propozycji ABG miały być one budowane 22 tygodnie, czyli prawie do lipca, ale po szczegółowych uzgodnieniach oraz intensywnym włączeniu do prac projektowych również pracowników ARiMR, system informatyczny w zakresie wniosku o pomoc będzie gotowy do 30 kwietnia. Maj będzie poświęcony na wydanie opinii audytowej i ogłoszenie rozporządzenia akredytacyjnego. W zakresie wniosku o płatność planujemy zakończyć budowę systemu do końca czerwca. Lipiec będzie przeznaczony na akredytację i przy bardzo sprawnych działaniach będziemy w stanie od przełomu lipca i sierpnia obsługiwać wnioski o płatność.</u>
          <u xml:id="u-27.1" who="#ZofiaSzalczyk">Jeśli chodzi o funkcjonowanie systemu informatycznego w przypadku działania „Modernizacja gospodarstw rolnych”, gdzie wnioski zostały już zebrane, to część systemu informatycznego została nam „zaliczkowo” udostępniona 25 lutego i od tego momentu zaczęto wprowadzać wnioski do systemu, równolegle przygotowując się do następnych zadań.</u>
          <u xml:id="u-27.2" who="#ZofiaSzalczyk">Taki jest rzeczywisty stan przygotowań ARiMR do obsługi tych działań. Inaczej mówiąc, rolnicy na początku czerwca mogą się spodziewać zawierania pierwszych umów dotyczących działania „Modernizacja gospodarstw rolnych”. I również na początku czerwca dotyczących działań „Zwiększenie wartości dodanej” oraz „Różnicowanie w kierunku działalności nierolniczej”.</u>
          <u xml:id="u-27.3" who="#ZofiaSzalczyk">Żeby żadna grupa zawodowa nie utraciła uprawnień od momentu uruchomienia PROW, zdecydowaliśmy się na obsługę „manualną”, która jest tylko częściowo manualna, bowiem w zakresie kontroli krzyżowych w znacznej mierze odwołuje się do już istniejących modułów systemu informatycznego. Ta obsługa „manualna” dotyczy działania „Ułatwianie startu młodym rolnikom”. Przygotowujemy również specjalny wycinek w zakresie działania „Modernizacja gospodarstw rolnych” dla ok. 200 beneficjentów, którzy są związani z tzw. „dyrektywą azotanową”, ponieważ mają oni prawo uzyskać wsparcie finansowe na inwestycje związane z poprawieniem warunków środowiskowych w gospodarstwie, ale tylko do 30 kwietnia br. Żeby nie utracili tych uprawnień, umożliwiliśmy tej grupie beneficjentów skorzystanie z tego instrumentu pomocowego.</u>
          <u xml:id="u-27.4" who="#ZofiaSzalczyk">Jeśli chodzi o działanie „Ułatwianie startu młodym rolnikom”, to nie ma znaczenia, czy wniosek będzie złożony w biurze powiatowym lub oddziale regionalnym ARiMR, czy też wysłany pocztą, znaczenie ma data wysłania lub złożenia wniosku. Wnioski będą układane w kolejności w ramach jednego dnia, w zależności od tego, kto najwcześniej rozpoczął działalność rolniczą.</u>
          <u xml:id="u-27.5" who="#ZofiaSzalczyk">MRiRW przygotowuje rozwiązanie zapewniające pełne pokrycie finansowe dla wniosków dotyczących działania „Modernizacja gospodarstw rolnych”, a złożonych w listopadzie ub. r. A więc problemem jest opóźnienie, a nie nieotrzymanie pomocy przez beneficjentów.</u>
          <u xml:id="u-27.6" who="#ZofiaSzalczyk">Jeszcze jedna informacja natury technicznej. Do końca dzisiejszego dnia na naszej stronie internetowej znajdzie się projekt wniosku dotyczącego działania „Zwiększenie wartości dodanej”, żeby beneficjenci na jego podstawie mogli przygotowywać konieczną dokumentację i materiały.</u>
          <u xml:id="u-27.7" who="#ZofiaSzalczyk">Na koniec w imieniu kierownictwa ARiMR chciałam powiedzieć o dwóch naszych dużych problemach. Pierwszy, to odchodzenie z pracy w agencji z powodu warunków finansowych. Wysokie kwalifikacje tych pracowników, mające wysoką cenę na rynku pracy, powodują, że otrzymują propozycje zatrudnienia na znacznie lepszych warunkach finansowych, niż może zapewnić ARiMR.</u>
          <u xml:id="u-27.8" who="#ZofiaSzalczyk">Drugi poważny problem związany jest z tym, że plan finansowy na 2008 r. nie pokrywa potrzeb w zakresie rozbudowy systemu informatycznego. Stan techniczny i zużycie sprzętu w biurach powiatowych i oddziałach regionalnych agencji jest fatalny i naprawdę potrzebna jest istotna jego odbudowa. Środki finansowe są również potrzebne na integrację systemów informatycznych i takie ich budowanie, żeby ARiMR mogła działać w sposób odpowiedni. Dlatego przygotowywana jest propozycja nowelizacji planu finansowego naszej agencji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#JózefKlim">Na tym zamykam punkt pierwszy porządku obrad.</u>
          <u xml:id="u-28.1" who="#JózefKlim">Przystępujemy do realizacji punktu drugiego, czyli stanu wypłat płatności do upraw roślin energetycznych za 2007 rok. Ale proszę tylko o krótki komentarz, bo odpowiednią informację otrzymaliśmy na piśmie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#ZofiaKrzyżanowska">Jeśli chodzi o płatności do upraw roślin energetycznych, to w przypadku wniosków złożonych w 2007 r., ARiMR nie rozpoczęła jeszcze wydawania decyzji i płatności, ponieważ po pierwsze czekała na większe limity, ponieważ to są wypłaty jednoczesne z pomocą de minimis, która od stycznia 2008 znacząco wzrosła. Po drugie, jest to działanie uruchomione pierwszy raz, dlatego agencja musiała czekać na wbudowania aplikacji niezbędnej do naliczania tych płatności. Obecnie oba te powody już nie istnieją i agencja przystąpiła do naliczania płatności, wydawania decyzji i przekazywania pieniędzy właścicielom gospodarstw czekających na płatności. Są one wypłacane raz w roku od 1 grudnia do 30 czerwca. Dlatego nie można oddzielnie wypłacać płatności cukrowych lub energetycznych, jest tylko jedna płatność wypłacana jednorazowo w czasie tego okresu.</u>
          <u xml:id="u-29.1" who="#ZofiaKrzyżanowska">Tyle gwoli wstępu, bo miało być krótko. Jeśli będą pytania, chętnie na nie odpowiem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#JózefKlim">Przystępujemy do krótkiej, mam nadzieję, dyskusji. Czy są pytania ze strony członków Komisji? Nie ma. A więc sprawa jest jasna, ale będziemy się nią zajmować w toku dalszych prac naszej Komisji.</u>
          <u xml:id="u-30.1" who="#JózefKlim">Protokół z tego posiedzenia będzie do wglądu w sekretariacie naszej Komisji.</u>
          <u xml:id="u-30.2" who="#JózefKlim">Wyczerpaliśmy porządek dzienny dzisiejszych obrad – zamykam posiedzenie Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>