text_structure.xml
35 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#WaldyDzikowski">Otwieram wspólne posiedzenie Komisji Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa oraz Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#WaldyDzikowski">Witam panie i panów posłów. Witam pana ministra Zaleskiego, witam panów dyrektorów parków narodowych. Witam serdecznie wszystkich zaproszonych gości.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#WaldyDzikowski">Szanowni państwo, mamy dzisiaj wspólne posiedzenie obu Komisji, na którym rozpatrzymy sprawozdanie podkomisji o rządowym projekcie ustawy z druku nr 4345.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#WaldyDzikowski">Procedura, jak zwykle taka sama: najpierw krótkie omówienie sprawozdania przez przewodniczącego podkomisji, pana posła Adama Krzyśkowa, a potem rozpoczniemy procedowanie nad poszczególnymi artykułami.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#WaldyDzikowski">Proponuję – artykułami, bo będzie to szybciej i wygodniej. Tym bardziej, że podkomisja przepracowała w jakiejś naturalnej zgodzie cały projekt. Tak więc, jeśli nie ma sprzeciwu, to będziemy rozpatrywać artykułami.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#WaldyDzikowski">Oczywiście, jeśli nie będzie sprzeciwu, to będę uznawał, że dany artykuł został przez Komisje przyjęty.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#WaldyDzikowski">Bardzo proszę, panie przewodniczący.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#AdamKrzyśków">Panie przewodniczący, Wysokie Komisje, szanowni goście.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#AdamKrzyśków">Podkomisja odbyła cztery posiedzenia pochylając się nad przedłożonym projektem ustawy o zmianie ustawy o ochronie przyrody oraz ustawy o lasach. Bardzo wnikliwie przeanalizowaliśmy wszystkie zapisy, korzystając z opinii strony rządowej, ze strony parków narodowych, których ta ustawa najbardziej dotyczy, a także uwag Biura Legislacyjnego.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#AdamKrzyśków">Chciałbym podkreślić, iż udało się zakończyć prace podkomisji przy pełnym konsensusie. Stad też uważamy, iż przedłożone sprawozdanie w pełni zasługuje na przyjęcie ze strony obu Komisji. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#WaldyDzikowski">Dziękuję panie przewodniczący. Przystępujemy do procedowania. Czy do tytułu ustawy są uwagi? Nie ma uwag. Uznaję, że przyjęliśmy tytuł ustawy.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#WaldyDzikowski">Art. 1. Czy są jakieś uwagi? Pan wiceprzewodniczący Gintowt-Dziewałtowski, a potem pan poseł Lis.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#WitoldGintowtDziewałtowski">Mam kilka pytań. Pierwsze pytanie do Biura Legislacyjnego. W projekcie czytamy: „Stanowisko dyrektora parku narodowego może zajmować osoba, która jest obywatelem polskim”.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#WitoldGintowtDziewałtowski">Czy obywatel Unii Europejskiej, który nie jest obywatelem polskim, nie może zajmować tego stanowiska? Jeżeli tak, to dlaczego? Proszę o wyjaśnienie czemu takie rozgraniczenie zostało wprowadzone.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#WitoldGintowtDziewałtowski">Pytanie do pana posła sprawozdawcy. Co znaczy „posiada kompetencje kierownicze”? W jaki sposób ocenia się posiadanie bądź nieposiadanie kompetencji kierowniczych? Chodzi o przepis z art. 8c ust. 4 pkt 6.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#WitoldGintowtDziewałtowski">Dalej – w ust. 6 – też jest takie ciekawe sformułowanie „Nabór ma charakter konkursu”. W jaki sposób jest ten nabór przeprowadzany? Bo mieć charakter nie oznacza, że musi być. Co to znaczy „mieć charakter konkursu”? Proszę odpowiedzieć na te pytania, panie pośle.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#WaldyDzikowski">Najpierw pan poseł Lis, a potem będą odpowiedzi.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#BogdanLisniez">Ja też mam ten sam problem – chodzi o art. 8c ust. 4 pkt 1. Czy rzeczywiście obywatel Unii Europejskiej nie może startować w konkursie czy też w jakikolwiek inny sposób starać się o stanowisko dyrektora parku narodowego?</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#BogdanLisniez">Poza tym zastanawiam się, po co jest pkt 6, skoro w pkt 7 są wymienione warunki, jakie kandydat na stanowisko dyrektora parku narodowego musi spełniać, tzn. „posiada co najmniej 6-letni staż pracy, w tym co najmniej 3-letni staż pracy na stanowisku kierowniczym”. Dlatego, moim zdaniem, ten pkt 7 należy wykreślić. Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#BogdanLisniez">Dziękuję bardzo. Kto pierwszy odpowiada? Pan przewodniczący podkomisji – proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#AdamKrzyśków">Jeśli chodzi o pkt 1, który brzmi: „jest obywatelem polskim” – podkomisja pochylała się nad tą sprawą. Przyjęliśmy stanowisko, iż rzecz dotyczy parków narodowych, a więc najcenniejszych klejnotów polskiej przyrody, i przeważała opinia, aby pozostawić ten zapis z przedłożenia rządowego.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#AdamKrzyśków">Co do naboru o charakterze konkursu, to sądzę, iż to zdanie trzeba czytać łącznie, a nie wyrywając fragment z kontekstu. To zdanie brzmi: „Nabór ma charakter konkursu, w toku którego…” itd.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#AdamKrzyśków">Jeśli chodzi o te kompetencje kierownicze, też mieliśmy tu wątpliwości, ale strona rządowa twierdziła, iż ten zapis jest potrzebny, a te kompetencje kierownicze będą sprawdzane w toku postępowania konkursowego tak, jak to się odbywa w tego typu naborach.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#WaldyDzikowski">Biuro Legislacyjne.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#TomaszJaroszyński">Tomasz Jaroszyński – Biuro Legislacyjne.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#TomaszJaroszyński">Szanowni państwo, co do uzasadnienia intencji, to pytanie powinno być raczej skierowane do wnioskodawców.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#TomaszJaroszyński">Natomiast od strony prawnej, co do pozycji dyrektora parku narodowego – rzeczywiście była już dyskusja na poziomie prac w podkomisji.</u>
<u xml:id="u-9.3" who="#TomaszJaroszyński">My podtrzymujemy swoje stanowisko, że ze względu na to, iż parki narodowe stają się państwowymi osobami prawnymi, a dyrektorzy parków narodowych zostają wpisani jako organy w zakresie ochrony przyrody, to ograniczenie do obywatelstwa polskiego jak najbardziej się broni.</u>
<u xml:id="u-9.4" who="#TomaszJaroszyński">Zresztą takie sformułowanie było w przedłożeniu rządowym, a opinia Ministerstwa Spraw Zagranicznych stwierdziła zgodność z prawem Unii Europejskiej. Tak więc w tym zakresie wątpliwości raczej nie ma. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#WaldyDzikowski">Czy rząd jeszcze chce coś dodać? Nie. Pan wiceprzewodniczący Gintowt-Dziewałtowski – proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#WitoldGintowtDziewałtowski">Panie przewodniczący, Wysokie Komisje.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#WitoldGintowtDziewałtowski">Otóż ja podczas pracy nad Kodeksem wyborczym spotkałem się z problemem biernego i czynnego prawa wyborczego obywateli Unii Europejskiej, w trakcie wszystkich procedur wyborczych stosowanych w Polsce.</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#WitoldGintowtDziewałtowski">Wówczas UKIE, dzisiaj MSZ, w jakimś sensie wymusiło na mnie, jako autorze projektu, ale także na Komisji, wprowadzenie przepisów, które – zgodnie z przepisami prawa europejskiego – upoważniają wszystkich obywateli Unii Europejskiej do stosowania i korzystania z biernego i czynnego prawa wyborczego.</u>
<u xml:id="u-11.3" who="#WitoldGintowtDziewałtowski">W moim przekonaniu rozwiązania dotyczące udziału w organach władzy publicznej są zdecydowanie ważniejszymi niż akurat to, o czym w tej chwili mówimy.</u>
<u xml:id="u-11.4" who="#WitoldGintowtDziewałtowski">Z wówczas przytaczanych przepisów przez UKIE wynikało, że obywatele Unii Europejskiej w zasadzie dysponują tymi samymi i takimi samymi uprawnieniami, jak obywatele Rzeczpospolitej.</u>
<u xml:id="u-11.5" who="#WitoldGintowtDziewałtowski">Przyznam się, że mam pewną wątpliwość czy ten przepis nie jest sprzeczny z prawem Unii Europejskiej. Stąd też, panie przewodniczący, prosiłbym, żebyśmy obejrzeli na piśmie opinię ministra właściwego ds. członkostwa Rzeczpospolitej Polskiej w Unii Europejskiej, w tej sprawie. Niech pan minister napisze, że rzeczywiście nie ma tutaj żadnej sprzeczności z dyrektywami i traktatami ratyfikowanymi przez Rzeczpospolitą Polską. To jedno.</u>
<u xml:id="u-11.6" who="#WitoldGintowtDziewałtowski">Poza tym nie otrzymałem odpowiedzi, co to oznacza „posiada kompetencje kierownicze”. Jest to zapis wyjątkowo nieczytelny, dający olbrzymie pole do manipulacji i interpretacji każdemu, kto będzie mógł lub chciał zastosować tego rodzaju kryterium.</u>
<u xml:id="u-11.7" who="#WitoldGintowtDziewałtowski">Proszę też zwrócić uwagę na to, że to decyduje o dopuszczeniu do postępowania o naborze – i później wyników naboru – które komisja konkursowa, załóżmy, ma przeprowadzić.</u>
<u xml:id="u-11.8" who="#WitoldGintowtDziewałtowski">Dlatego chciałbym również zaproponować, żeby jednak w sposób konkretny określić czy nabór jest konkursem, czy też tym konkursem nie jest. Trudno mi bowiem odgadnąć co oznacza „charakter konkursowy”.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#WaldyDzikowski">Dobrze. Rozumiem, że zostały już udzielone odpowiedzi. Pan wiceprzewodniczący ponowił swoją prośbę. Powiem tak, po przyjęciu sprawozdania i tak będziemy zasięgali opinii z Ministerstwa Spraw Zagranicznych. W związku z tym, nie będziemy wystosowywali specjalnego pisma w tej sprawie.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#WaldyDzikowski">Taka jest procedura w przyjmowaniu każdego sprawozdania. To po pierwsze.</u>
<u xml:id="u-12.2" who="#WaldyDzikowski">Po drugie – udzielone zostały wszystkie odpowiedzi, więc jeżeli pan wiceprzewodniczący ma poprawkę na piśmie, to proszę. Ja na razie poprawki nie mam.</u>
<u xml:id="u-12.3" who="#WaldyDzikowski">Słucham?</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#BogdanLisniez">Ja złożyłem wniosek o skreślenie ust. 6.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#BogdanLisniez">Prosiłbym, abyście państwo stosowali się do regulaminu. Dobrze, przyjmę tę poprawkę, ale następnym razem proszę, aby wcześniej trafiła do mnie na piśmie.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#BogdanLisniez">Panie przewodniczący, zgodnie z regulaminem poprawka może być najpierw zgłoszona ustnie, a potem dostarczona na piśmie.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#BogdanLisniez">Nie, zawsze musi być na piśmie. Państwo zawsze macie sprawozdania doręczane z dużym wyprzedzeniem. Trzeba się z nimi zapoznać i składać poprawki na piśmie. Inaczej będziemy powielali prace podkomisji, co jest kompletnie bez sensu.</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#BogdanLisniez">Tak więc, będę udzielał głosu, kiedy zobaczę, że poprawka jest przede mną.</u>
<u xml:id="u-14.3" who="#BogdanLisniez">Pan wiceprzewodniczący – proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#WitoldGintowtDziewałtowski">Mówiąc o tym dużym wyprzedzeniu, to akurat w tym wypadku błędnie pan informuje Komisje, bo ostatnie posiedzenie podkomisji, na którym pracowano nad sprawozdaniem, odbyło się 26 lipca 2011 r., a więc przedwczoraj. Tak więc nie jest to duże wyprzedzenie, bo przypuszczam, że sprawozdanie mogło trafić do posłów…A co wobec tego znaczyłoby „małe wyprzedzenie” w takiej sytuacji?</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#WitoldGintowtDziewałtowski">Panie przewodniczący, ja wcześniej zadałem pytanie dość konkretne i jeśli poseł sprawozdawca nie jest w stanie na nie odpowiedzieć, to bardzo proszę żeby przedstawiciel rządu – jest to bowiem projekt rządowy – powiedział co znaczy „kompetencja kierownicza”. Niech to przynajmniej pozostanie w zapisach z posiedzenia Komisji, jeżeli już państwo nie chcecie tego wpisać do projektu ustawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#WaldyDzikowski">Dziękuję. Panie ministrze, proszę o udzielenie odpowiedzi.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#JanuszZaleski">Panie przewodniczący, Wysokie Komisje.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#JanuszZaleski">6 czerwca 2011 r. Minister Spraw Zagranicznych stwierdził zgodność projektu z prawem Unii Europejskiej. I to jest odpowiedź dla pana posła. Opinia jest w druku sejmowym. To raz.</u>
<u xml:id="u-17.2" who="#JanuszZaleski">Odpowiadam na pytanie w jakim trybie będzie powołany kandydat na dyrektora parku narodowego. Oczywiście, że będzie to tryb konkursowy – nie ma tu najmniejszych wątpliwości. Mówią o tym pkt.: 6, 7 i 8, gdzie wyraźnie jest zapisane, iż będzie komisja konkursowa, którą powoła minister, a która będzie sprawdzała te predyspozycje kandydatów.</u>
<u xml:id="u-17.3" who="#JanuszZaleski">Mamy tu w jednym punkcie, iż należy wykazać się stosownym stażem na stanowiskach kierowniczych, a w poprzednim punkcie mamy powiedziane, że kandydat musi posiadać odpowiednie kompetencje.</u>
<u xml:id="u-17.4" who="#JanuszZaleski">Otóż nie każdy, kto pracował przez 3 lata na stanowisku kierowniczym, posiada takie kompetencje. Często po tym okresie, albo znacznie wcześniej, okazuje się, że tych kompetencji nie miał. I to właśnie będzie podlegało sprawdzeniu przez komisję konkursową. Są metody – łącznie ze specjalistycznymi – sprawdzenia takich kompetencji i dlatego taki zapis proponowalibyśmy utrzymać.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#WaldyDzikowski">Dziękuję bardzo. Proszę państwa, w związku z tym, że jest tylko jedna zgłoszona na piśmie poprawka przez pana posła Lisa, więc za chwilę przystąpimy do jej przegłosowania.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#WaldyDzikowski">Przypomnę, że pan poseł Lis proponuje, aby wykreślić ust. 6 z art. 8c pkt 1 ppk 4. Czy tak, panie pośle?</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#BogdanLisniez">Art. 8c pkt 1 ppk 4 ust. 6.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#BogdanLisniez">Czy wszystko jasne? Pani poseł, proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#AnnaPaluch">Panie przewodniczący, prosiłabym o sprecyzowanie, bo nie wiem, czy poprawka pana posła Lisa dotyczy pkt 6 w ust. 4, który brzmi: „6) posiada kompetencje kierownicze;”, czy też poprawka pana posła Lisa dotyczy ust. 6, który brzmi: „6. Nabór ma charakter konkursu, w toku którego sprawdzeniu podlegają wiedza i predyspozycje niezbędne do wykonywania zadań dyrektora parku narodowego oraz kompetencje kierownicze.”</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#AnnaPaluch">Proszę to sprecyzować, bo to ma istotne znaczenie.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#WaldyDzikowski">Czy mogę prosić Biuro Legislacyjne o pomoc?</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#TomaszJaroszyński">Trudno nam tłumaczyć intencje pana posła. Z tego, co jest napisane, wygląda, że chodzi o skreślenie ust. 6 w art. 8c. Tak odczytujemy to, co jest na piśmie.</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#TomaszJaroszyński">Ust. 6 rozpoczyna się od słów: „Nabór ma charakter konkursu…” itd.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#BogdanLisniez">Może sam spróbuję wyjaśnić.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#WaldyDzikowski">Proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#BogdanLisniez">No więc jest art. 8c, obok pkt 1.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#AnnaPaluch">To jest ust. 1.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#BogdanLisniez">Dobrze – pkt 1. No więc chodzi o pkt 4 ust. 6. Wszystko jasne?</u>
<u xml:id="u-27.1" who="#BogdanLisniez">Nie.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#WaldyDzikowski">Panie pośle, możemy głosować tylko to, co jest na piśmie.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#BogdanLisniez">Dobrze. W związku z tym, że są wątpliwości, co do terminologii, więc przeczytam: „posiada kompetencje kierownicze” – chodzi o wykreślenie tego zapisu.</u>
<u xml:id="u-29.1" who="#BogdanLisniez">Tak więc chodzi o skreślenie pkt 6 w ust. 4 w art. 8c. I tak sformułowaną poprawkę będziemy głosowali.</u>
<u xml:id="u-29.2" who="#BogdanLisniez">Kto jest za przyjęciem tej poprawki pana posła Lisa? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-29.3" who="#BogdanLisniez">Proszę o podanie wyników.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#DariuszMyrcha">2 głosy za, 23 przeciw, 1 wstrzymujący się.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#WaldyDzikowski">Stwierdzam, że poprawka nie uzyskała większości i Komisje ją odrzuciły. Do art. 1 nie zgłoszono więcej żadnych poprawek.</u>
<u xml:id="u-31.1" who="#WaldyDzikowski">Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia art. 1? Nie ma sprzeciwu. Uznaję, że przyjęliśmy art. 1.</u>
<u xml:id="u-31.2" who="#WaldyDzikowski">Art. 2. Czy są jakieś uwagi do art. 2? Nie ma uwag. Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia art. 2? Nie ma sprzeciwu. Uznaję, że przyjęliśmy art. 2.</u>
<u xml:id="u-31.3" who="#WaldyDzikowski">Art. 3. Czy są jakieś uwagi? Biuro Legislacyjne – proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#TomaszJaroszyński">Panie przewodniczący, art. 1 zawiera 17 zmian, więc proponowalibyśmy, aby, zgodnie z przyjętym zwyczajem parlamentarnym, przyjmować poszczególne zmiany.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#WaldyDzikowski">Ja oczywiście wiedziałem o tym, ale na początku spytałem Komisje czy wyrażają zgodę, abyśmy „szli” artykułami i była zgoda, panie mecenasie.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#TomaszJaroszyński">Panie przewodniczący, oczywiście ustalanie trybu pracy należy do Komisji. Natomiast przy nowelizacjach pod jednym artykułem kryją się zmiany do kilkunastu artykułów, więc dla porządku prosilibyśmy o trzymanie się zwyczajowego trybu. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#WaldyDzikowski">Dobrze. A zatem jesteśmy przy art. 1. Czy do zmiany nr 1 są jakieś uwagi? Nie ma uwag. Uznaję, że przyjęliśmy zmianę nr 1 w art. 1.</u>
<u xml:id="u-35.1" who="#WaldyDzikowski">Czy do zmiany nr 2 są jakieś uwagi? Nie ma uwag. Uznaję, że przyjęliśmy zmianę nr 2 w art. 1.</u>
<u xml:id="u-35.2" who="#WaldyDzikowski">Czy do zmiany nr 3 są jakieś uwagi? Nie ma uwag. Uznaję, że przyjęliśmy zmianę nr 3 w art. 1.</u>
<u xml:id="u-35.3" who="#WaldyDzikowski">Czy do zmiany nr 4 są jakieś uwagi? Nie ma uwag. Uznaję, że przyjęliśmy zmianę nr 4 w art. 1.</u>
<u xml:id="u-35.4" who="#WaldyDzikowski">Czy do zmiany nr 5 są jakieś uwagi? Nie ma uwag. Uznaję, że przyjęliśmy zmianę nr 5 w art. 1.</u>
<u xml:id="u-35.5" who="#WaldyDzikowski">Czy do zmiany nr 6 są jakieś uwagi? Nie ma uwag. Uznaję, że przyjęliśmy zmianę nr 6 w art. 1.</u>
<u xml:id="u-35.6" who="#WaldyDzikowski">Czy do zmiany nr 7 są jakieś uwagi? Nie ma uwag. Uznaję, że przyjęliśmy zmianę nr 7 w art. 1.</u>
<u xml:id="u-35.7" who="#WaldyDzikowski">Czy do zmiany nr 8 są jakieś uwagi? Nie ma uwag. Uznaję, że przyjęliśmy zmianę nr 8 w art. 1.</u>
<u xml:id="u-35.8" who="#WaldyDzikowski">Czy do zmiany nr 9 są jakieś uwagi? Nie ma uwag. Uznaję, że przyjęliśmy zmianę nr 9 w art. 1.</u>
<u xml:id="u-35.9" who="#WaldyDzikowski">Czy do zmiany nr 10 są jakieś uwagi? Nie ma uwag. Uznaję, że przyjęliśmy zmianę nr 10 w art. 1.</u>
<u xml:id="u-35.10" who="#WaldyDzikowski">Czy do zmiany nr 11 są jakieś uwagi? Nie ma uwag. Uznaję, że przyjęliśmy zmianę nr 11 w art. 1.</u>
<u xml:id="u-35.11" who="#WaldyDzikowski">Czy do zmiany nr 12 są jakieś uwagi? Nie ma uwag. Uznaję, że przyjęliśmy zmianę nr 12 w art. 1.</u>
<u xml:id="u-35.12" who="#WaldyDzikowski">Czy do zmiany nr 13 są jakieś uwagi? Nie ma uwag. Uznaję, że przyjęliśmy zmianę nr 13 w art. 1.</u>
<u xml:id="u-35.13" who="#WaldyDzikowski">Czy do zmiany nr 14 są jakieś uwagi? Nie ma uwag. Uznaję, że przyjęliśmy zmianę nr 14 w art. 1.</u>
<u xml:id="u-35.14" who="#WaldyDzikowski">Czy do zmiany nr 15 są jakieś uwagi? Nie ma uwag. Uznaję, że przyjęliśmy zmianę nr 15 w art. 1.</u>
<u xml:id="u-35.15" who="#WaldyDzikowski">Czy do całości art. 1 są jakieś uwagi? Nie ma uwag. Uznaję, że przyjęliśmy art. 1.</u>
<u xml:id="u-35.16" who="#WaldyDzikowski">Art. 2. Czy do art. 2 są jakieś uwagi? Nie ma uwag. Uznaję, że przyjęliśmy art. 2.</u>
<u xml:id="u-35.17" who="#WaldyDzikowski">Art. 3. Czy do art. 3 są jakieś uwagi? Nie ma uwag. Uznaję, że przyjęliśmy art. 3.</u>
<u xml:id="u-35.18" who="#WaldyDzikowski">Art. 4. Czy do art. 4 są jakieś uwagi? Biuro Legislacyjne – bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#TomaszJaroszyński">Szanowni państwo, po art. 3 chcieliśmy zgłosić propozycję pewnej poprawki.</u>
<u xml:id="u-36.1" who="#TomaszJaroszyński">Od razu powiem, że jest to kwestia bardziej legislacyjna niż merytoryczna. Otóż w niedawno przyjętej przez Sejm ustawie o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach – ustawa została uchwalona 1 lipca – wkradł się niestety niezręczny błąd redakcyjny, który nie został zauważony ani w Sejmie, ani w Senacie, ani niestety też w Dzienniku Ustaw.</u>
<u xml:id="u-36.2" who="#TomaszJaroszyński">W efekcie w Dzienniku Ustaw pojawił się artykuł, który brzmi: „Środki finansowe uzyskane z tytułu kar pieniężnych, o których mowa w ust. art. 9x 1 i 2 stanowią dochód gminy.”</u>
<u xml:id="u-36.3" who="#TomaszJaroszyński">Mielibyśmy prośbę, aby ten błąd naprawić w formie poprawki jeszcze w okresie vacatio legis, ponieważ ta ustawa wejdzie w życie 1 stycznia 2012 r. Gdyby więc państwo byli skłonni przyjąć poprawkę poprawiającą ten fragment nowelizacji, 1 stycznia ten artykuł wszedłby we właściwym brzmieniu.</u>
<u xml:id="u-36.4" who="#TomaszJaroszyński">Tak więc, jeśli pan poseł Krzyśków podtrzymał by wolę zgłoszenia tej poprawki, jest prośba ze strony Biura Legislacyjnego o jej uwzględnienie.</u>
<u xml:id="u-36.5" who="#TomaszJaroszyński">Konsekwencją przyjęcia tej poprawki byłaby zmiana art. 16, czyli wprowadzenie tej dodatkowej zmiany w życie z dniem ogłoszenia, oraz zmiana tytułu ustawy, ponieważ doszłaby kolejna ustawa do tytułu. Stąd też tytuł tej nowelizacji brzmiałby” „ustawa o zmianie ustawy o ochronie przyrody oraz niektórych innych ustaw”. Podkreślam – są to wyłącznie konsekwencje legislacyjne proponowanej zmiany. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#WaldyDzikowski">Dziękuję. Pan poseł Krzyśków już złożył stosowną poprawkę.</u>
<u xml:id="u-37.1" who="#WaldyDzikowski">Czy jest sprzeciw wobec jej przyjęcia? Nie ma sprzeciwu. Uznaję, że przyjęliśmy poprawkę zgłoszoną przez pana posła Krzyśkowa – oczywiście z konsekwencjami, o których mówił przedstawiciel Biura Legislacyjnego.</u>
<u xml:id="u-37.2" who="#WaldyDzikowski">Czy do art. 3 są jeszcze jakieś uwagi? Nie ma uwag. Uznaję, że przyjęliśmy art. 3.</u>
<u xml:id="u-37.3" who="#WaldyDzikowski">Art. 4. Czy do art. 4 są jakieś uwagi? Nie ma uwag. Uznaję, że przyjęliśmy art. 4.</u>
<u xml:id="u-37.4" who="#WaldyDzikowski">Art. 5. Czy do art. 5 są jakieś uwagi? Nie ma uwag. Uznaję, że przyjęliśmy art. 5.</u>
<u xml:id="u-37.5" who="#WaldyDzikowski">Art. 6. Czy do art. 6 są jakieś uwagi? Nie ma uwag. Uznaję, że przyjęliśmy art. 6.</u>
<u xml:id="u-37.6" who="#WaldyDzikowski">Art. 7. Zgłasza się pan poseł Krzyśków – proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#AdamKrzyśków">Panie przewodniczący, Wysokie Komisje.</u>
<u xml:id="u-38.1" who="#AdamKrzyśków">Po dodatkowej analizie przedłożenia rządowego proponuję, aby dokonać zmiany polegającej na nadaniu nowego brzmienia ust. 5 w art. 7.</u>
<u xml:id="u-38.2" who="#AdamKrzyśków">Ust. 5 brzmiałby: „Odszkodowanie, o którym mowa w ust. 1, w przypadku nieruchomości oddanych w użytkowanie wieczyste parkom narodowym oraz stanowiących ich własność położonych na tych nieruchomościach budynków oraz innych urządzeń i lokali, wypłaca park narodowy.”</u>
<u xml:id="u-38.3" who="#AdamKrzyśków">Jest to bardziej precyzyjne określenie tego stanu prawnego.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#WaldyDzikowski">Czy są jakieś uwagi do nowego brzmienia ust. 5?</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#AnnaPaluch">Proszę jeszcze raz przeczytać poprawkę.</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#WaldyDzikowski">Poprawka brzmi: „W art. 7 ust. 5 nadać brzmienie: »5. Odszkodowanie, o którym mowa w ust. 1., w przypadku nieruchomości oddanych w użytkowanie wieczyste parkom narodowym oraz stanowiących ich własność położonych na tych nieruchomościach budynków oraz innych urządzeń i lokali, wypłaca park narodowy.«”</u>
<u xml:id="u-41.1" who="#WaldyDzikowski">Czy są uwagi do tej poprawki? Nie ma uwag. Uznaję, że przyjęliśmy poprawkę pana posła Krzyśkowa do art. 7 ust. 5.</u>
<u xml:id="u-41.2" who="#WaldyDzikowski">Czy do art. 7 są jeszcze jakieś uwagi? Nie ma uwag. Uznaję, że przyjęliśmy art. 7.</u>
<u xml:id="u-41.3" who="#WaldyDzikowski">Art. 8. Czy do art. 8 są jakieś uwagi? Nie ma uwag. Uznaję, że przyjęliśmy art. 8.</u>
<u xml:id="u-41.4" who="#WaldyDzikowski">Art. 9. Czy do art. 9 są jakieś uwagi? Nie ma uwag. Uznaję, że przyjęliśmy art. 9.</u>
<u xml:id="u-41.5" who="#WaldyDzikowski">Art. 10. Czy do art. 10 są jakieś uwagi? Nie ma uwag. Uznaję, że przyjęliśmy art. 10.</u>
<u xml:id="u-41.6" who="#WaldyDzikowski">Art. 11. Czy do art. 11 są jakieś uwagi? Nie ma uwag. Uznaję, że przyjęliśmy art. 11.</u>
<u xml:id="u-41.7" who="#WaldyDzikowski">Art. 12. Czy do art. 12 są jakieś uwagi? Nie ma uwag. Uznaję, że przyjęliśmy art. 12.</u>
<u xml:id="u-41.8" who="#WaldyDzikowski">Art. 13. Czy do art. 13 są jakieś uwagi? Nie ma uwag. Uznaję, że przyjęliśmy art. 13.</u>
<u xml:id="u-41.9" who="#WaldyDzikowski">Art. 14. Czy do art. 14 są jakieś uwagi? Nie ma uwag. Uznaję, że przyjęliśmy art. 14.</u>
<u xml:id="u-41.10" who="#WaldyDzikowski">Art. 15. Czy do art. 15 są jakieś uwagi? Nie ma uwag. Uznaję, że przyjęliśmy art. 15.</u>
<u xml:id="u-41.11" who="#WaldyDzikowski">Art. 16. Tu przypomnę, że, zgodnie z wcześniej przyjętą poprawką pana posła Krzyśkowa i sugestią Biura Legislacyjnego, jest nowe brzmienie art. 16. Jest to konsekwencja przyjętej poprawki.</u>
<u xml:id="u-41.12" who="#WaldyDzikowski">Czy do art. 16 są jakieś uwagi? Nie ma uwag. Uznaję, że przyjęliśmy art. 16.</u>
<u xml:id="u-41.13" who="#WaldyDzikowski">Całość sprawozdania.</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#WitoldGintowtDziewałtowski">Jeszcze załącznik.</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#WaldyDzikowski">Tak. Jest jeszcze załącznik do sprawozdania – wykaz parków narodowych.</u>
<u xml:id="u-43.1" who="#WaldyDzikowski">Czy są uwagi do załącznika? Nie ma uwag. Uznaję, że przyjęliśmy załącznik do sprawozdania.</u>
<u xml:id="u-43.2" who="#WaldyDzikowski">Czy do całości sprawozdania są jakieś uwagi? Pan poseł Krzyśków – proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#AdamKrzyśków">Bardzo przepraszam pana przewodniczącego i Wysokie Komisje, ale zakres tych zmian był dość duży, szczególnie dotyczący strony finansowej, bo – przypomnę – po to wprowadzamy tę zmianę ustawy, żeby parki mogły wypracowane środki przeznaczać na realizację celów własnych, statutowych.</u>
<u xml:id="u-44.1" who="#AdamKrzyśków">Tak więc, jeszcze raz przepraszam, ale mam jeszcze poprawkę do art. 1. Proponuję, aby w art. 8h ust. 4 nadać brzmienie:</u>
<u xml:id="u-44.2" who="#AdamKrzyśków">„4. Przychody, o których mowa w ust. 1 pkt 1–3, 7 i 14 oraz ust. 2 pkt 7, przeznacza się wyłącznie na realizację zadań, o których mowa w art. 8b ust. 1.”</u>
<u xml:id="u-44.3" who="#AdamKrzyśków">Po prostu rezygnujemy tu ze sformułowania „użytkowania nieruchomości użyczonych parkowi narodowemu”, jakie było w pierwotnym przedłożeniu, a tu w tym ustępie nie „wyczyściliśmy” tego, za co serdecznie przepraszam i proszę o przyjęcie tej poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#WaldyDzikowski">Czy są jakieś uwagi do tej propozycji? Biuro Legislacyjne – proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-46">
<u xml:id="u-46.0" who="#TomaszJaroszyński">Panie przewodniczący, jeszcze jedna rzecz. Przepraszam, ale Biuro nie nadąża za tempem pracy.</u>
<u xml:id="u-46.1" who="#TomaszJaroszyński">Otóż, żeby nie było wątpliwości przy sprawozdaniu Komisji – jeszcze jeden drobiazg powinien zostać poprawiony, jako przyjęcie konsekwencji decyzji podkomisji.</u>
<u xml:id="u-46.2" who="#TomaszJaroszyński">Chodzi również o art. 1. W zmianie nr 5, dotyczącej art. 10, w lit. g) jest ust. 5c., który rozpoczyna się od wyrazów: „Dyrektor parku narodowego wykonuje prawo pierwokupu, na podstawie upoważnienia ministra właściwego do spraw Skarbu Państwa,” – i właśnie to wtrącenie „na podstawie upoważnienia ministra właściwego do spraw Skarbu Państwa”, w świetle zmian dokonanych w podkomisji, nie pasuje do przyjętego modelu.</u>
<u xml:id="u-46.3" who="#TomaszJaroszyński">Dlatego chcieliśmy państwa prosić o potwierdzenie, że w konsekwencji przyjęcia zmian w podkomisji te wyrazy powinny być wykreślone. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-47">
<u xml:id="u-47.0" who="#WaldyDzikowski">Rozumiem. Czy są jeszcze jakieś uwagi? Pan wiceprzewodniczący Gintowt-Dziewałtowski – proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-48">
<u xml:id="u-48.0" who="#WitoldGintowtDziewałtowski">Panie przewodniczący, skromnie pragnę zwrócić uwagę, że Komisje przyjęły już rozstrzygnięcia dotyczące brzmień poszczególnych zmian. W związku z powyższym powinniśmy dokonać reasumpcji głosowań i dopiero później wprowadzić zmiany, które zostały zasugerowane przez Biuro Legislacyjne i przewodniczącego podkomisji.</u>
<u xml:id="u-48.1" who="#WitoldGintowtDziewałtowski">Oczywiście z ważnych powodów są one uzasadnione, tym niemniej, pragnę zauważyć, że Komisje już przyjęły treść przedłożenia.</u>
</div>
<div xml:id="div-49">
<u xml:id="u-49.0" who="#WaldyDzikowski">Przypomnę, że moje pytanie brzmiało: czy są jeszcze uwagi do całości sprawozdania? Te uwagi zostały zgłoszone przez przewodniczącego podkomisji i Biuro Legislacyjne. Chodzi o konsekwencje wynikające z wcześniej przyjętych przez podkomisję rozwiązań legislacyjnych.</u>
<u xml:id="u-49.1" who="#WaldyDzikowski">Pytam – czy są jakieś uwagi, zastrzeżenia lub sprzeciw do zgłoszonych dwóch poprawek? Pan poseł Kochanowski – proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-50">
<u xml:id="u-50.0" who="#JanKochanowski">Nie rozumiem dlaczego w konsekwencji przyjętych rozwiązań chcemy tu wyeliminować Ministra Skarbu, który przecież odpowiada za Skarb Państwa.</u>
</div>
<div xml:id="div-51">
<u xml:id="u-51.0" who="#WaldyDzikowski">Pan minister Zaleski – proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-52">
<u xml:id="u-52.0" who="#JanuszZaleski">Absolutnie nie chcemy wyeliminować nadzoru Ministra Skarbu nad gospodarką nieruchomościami w parkach narodowych. Natomiast tutaj chodzi o prawo pierwokupu, a więc powiększenia tego majątku Skarbu Państwa. Dyrektor parku narodowego i dzisiaj korzysta z prawa pierwokupu bez specjalnych zgód Ministra Środowiska czy też Ministra Skarbu.</u>
</div>
<div xml:id="div-53">
<u xml:id="u-53.0" who="#WaldyDzikowski">Dziękuję. Czy są jeszcze jakieś uwagi do zgłoszonych dwóch poprawek? Nie ma uwag. Zatem uznaję, że przyjęliśmy art. 1 z dwoma poprawkami zgłoszonymi przez pana posła Krzyśkowa.</u>
<u xml:id="u-53.1" who="#WaldyDzikowski">Czy są uwagi do całości sprawozdania? Nie ma uwag. Uznaję, że przyjęliśmy sprawozdanie.</u>
<u xml:id="u-53.2" who="#WaldyDzikowski">Proponuję, żeby posłem sprawozdawcą został pan poseł Adam Krzyśków. Jest zgoda? Jest. Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-53.3" who="#WaldyDzikowski">Termin dla MSZ do wydania opinii wyznaczamy do godziny 17.00 w dniu dzisiejszym. Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-53.4" who="#WaldyDzikowski">Na tym wyczerpaliśmy porządek dzienny obrad – zamykam wspólne posiedzenie Komisji Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa oraz Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>