text_structure.xml
33.8 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#MarekKuchciński">Otwieram posiedzenie Komisji. Witam serdecznie państwa posłów oraz zaproszonych gości, wśród których są przedstawiciele rządu z panem ministrem Stanisławem Gawłowskim i panem ministrem Adamem Ździebło na czele. Najwyższą Izbę Kontroli reprezentuje dziś pan dyrektor Tadeusz Bachleda-Curuś.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#MarekKuchciński">Porządek dzienny dzisiejszego posiedzenia przedstawia się następująco: rozpatrzenie sprawozdania z działalności Najwyższej Izby Kontroli w 2008 r. (druk nr 2054) oraz rozpatrzenie odpowiedzi na dezyderat nr 7 Komisji w sprawie efektywnego wykorzystania środków unijnych przeznaczonych na przedsięwzięcia w zakresie ochrony środowiska.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#MarekKuchciński">Czy państwo akceptują zaproponowany porządek dzienny? Słyszę, że tak. Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#MarekKuchciński">Rozpatrzenie sprawozdania z działalności Najwyższej Izby Kontroli podyktowane jest m.in. tym, że marszałek Sejmu skierował to sprawozdanie do wszystkich komisji z prośbą o zaopiniowanie według właściwości poszczególnych komisji. Do 26 czerwca musimy przedłożyć opinię w tym zakresie dla Komisji do Spraw Kontroli Państwowej.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#MarekKuchciński">Panie dyrektorze, bardzo proszę o przedstawienie sprawozdania w zakresie kompetencji naszej Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#TadeuszBachledaCuruś">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, szanowni państwo, Najwyższa Izba Kontroli przekazała Wysokiemu Sejmowi sprawozdanie ze swojej działalności w 2008 r.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#TadeuszBachledaCuruś">Nawiązując do tego sprawozdania, pragnę przekazać Wysokiej Komisji krótką, uzupełniającą informację o działalności w 2008 r. Departamentu Środowiska, Rolnictwa i Zagospodarowania Przestrzennego.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#TadeuszBachledaCuruś">Wysoka Komisjo, przedmiotem badań kontrolnych departamentu są m.in. zagadnienia ochrony środowiska, racjonalnego wykorzystania zasobów naturalnych, leśnictwa, budownictwa, mieszkalnictwa i gospodarowania przestrzenią, a także zagadnienia rozwoju rolnictwa, obszarów wiejskich i rybołówstwa oraz funkcjonowanie rynków rolnych i rybackich.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#TadeuszBachledaCuruś">Do właściwości Departamentu Środowiska, Rolnictwa i Zagospodarowania Przestrzennego należy również (oprócz działalności kontrolnej) współpraca z Europejskim Trybunałem Obrachunkowym (ETO), a do końca maja 2008 r. departament aktywnie uczestniczył w pracach związanych z merytoryczną obsługą Grupy Roboczej EUROSAI ds. Kontroli Środowiska.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#TadeuszBachledaCuruś">Obecnie w departamencie zatrudnione są 64 osoby. Wszyscy nowo przyjęci pracownicy przechodzą szkolenie z zakresu aplikacji kontrolerskiej, zakończone egzaminem.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#TadeuszBachledaCuruś">Wysoka Komisjo, Departament Środowiska Rolnictwa i Zagospodarowania Przestrzennego w 2008 r. zrealizował 22 kontrole, w tym 4 doraźne. Obszaru środowiska dotyczyło 6 kontroli.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#TadeuszBachledaCuruś">W okresie od 1 stycznia 2008 r. do 31 marca br. departament sporządził i przekazał organom Sejmu 19 informacji o wynikach kontroli, z tego 7 z zakresu ochrony środowiska. Należy tu wymienić przykładowo informacje o wynikach kontroli: postępowania z odpadami medycznymi, postępowania z organizmami genetycznie zmodyfikowanymi, a także wydawania zintegrowanych pozwoleń na korzystanie ze środowiska oraz przestrzegania warunków w nich zawartych.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#TadeuszBachledaCuruś">Niezależnie od kontroli przeprowadzonych przez Departament Środowiska, Rolnictwa i Zagospodarowania Przestrzennego, inne jednostki organizacyjne NIK przeprowadziły 48 kontroli doraźnych z zakresu właściwości kontrolnej departamentu, w tym 16 w obszarze środowiska.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#TadeuszBachledaCuruś">Na podstawie ustaleń kontroli, przeprowadzonych w 2008 r. departament sformułował łącznie kilkaset wniosków, które zamieszczono w wystąpieniach pokontrolnych, opracowanych w tym okresie. Adresatami wniosków byli kierownicy jednostek kontrolowanych oraz organy zwierzchnie.</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#TadeuszBachledaCuruś">Wysoka Komisjo, w zakresie współpracy międzynarodowej pragnę przekazać, iż w czerwcu 2008 r. Najwyższa Izba Kontroli przesłała Wysokiemu Sejmowi informację o wynikach (polskiej części) kontroli międzynarodowej z zakresu wdrażania ochrony na obszarach Natura 2000, którą zrealizowano w 2007 r. jako kontrolę równoległą wspólnie z najwyższymi organami kontroli Austrii, Czech, Finlandii, Węgier, Wielkiej Brytanii oraz Francji – jako koordynatora, a także przy współpracy z Europejskim Trybunałem Obrachunkowym.</u>
<u xml:id="u-2.10" who="#TadeuszBachledaCuruś">Ponadto, w wyniku uzgodnień pomiędzy Najwyższymi Organami Kontroli Danii, Estonii, Finlandii, Litwy, Łotwy, Niemiec, Polski, Federacji Rosyjskiej i Szwecji przeprowadzono równoległą kontrolę monitoringu wpływu środowiska na zasoby rybne w Morzu Bałtyckim. Czynności kontrolne w ramach kontroli krajowej zakończyły się w maju 2008 r., a informację o wynikach kontroli monitoringu środowiska morskiego obszaru Morza Bałtyckiego Wysoka Komisja otrzymała w styczniu 2009 r.</u>
<u xml:id="u-2.11" who="#TadeuszBachledaCuruś">Jak już wspomniałem wcześniej, do zadań departamentu należało – do maja 2008 r. – oprócz działalności kontrolnej, także prowadzenie spraw związanych z merytoryczną obsługą Grupy Roboczej EUROSAI ds. Kontroli Środowiska.</u>
<u xml:id="u-2.12" who="#TadeuszBachledaCuruś">Europejska Organizacja Najwyższych Organów Kontroli – EUROSAI (European Organisation of Supreme Audit Institutions) jest jedną z ośmiu grup regionalnych Międzynarodowej Organizacji Najwyższych Organów Kontroli – INTOSAI (International Organisation of Supreme Audit Institutions) – zrzeszającej najwyższe organy kontroli ze 170 państw.</u>
<u xml:id="u-2.13" who="#TadeuszBachledaCuruś">W ramach pracy Grupy Roboczej EUROSAI ds. Kontroli Środowiska, w 2008 r. przygotowany został i uzgodniony program międzynarodowej kontroli równoległej w zakresie zmian klimatu, koordynowanej przez Najwyższą Izbę Kontroli – Departament Środowiska, Rolnictwa i Zagospodarowania Przestrzennego. Uczestniczą w niej najwyższe organy kontroli z 9 państw. Czynności kontrolne podjęte zostały w styczniu br., a w listopadzie planowany jest termin zakończenia kontroli.</u>
<u xml:id="u-2.14" who="#TadeuszBachledaCuruś">Departament bierze również udział w globalnej kontroli w sprawie zmian klimatu, realizowanej w ramach INTOSAI, której koordynatorem jest Najwyższy Organ Kontroli Kanady. Termin zakończenia tej kontroli planowany jest w 2010 r.</u>
<u xml:id="u-2.15" who="#TadeuszBachledaCuruś">Należy dodać, że w 2008 r. Wysoka Komisja rozpatrzyła również dwie informacje z kontroli międzynarodowych tj. „Informację w zakresie ochrony wód zlewni rzeki Bug przed zanieczyszczeniem” – zrealizowaną przez NIK wspólnie z najwyższymi organami kontroli Ukrainy oraz Republiki Białoruś, a także informację z kontroli dotyczącej transgranicznego przemieszczania odpadów pomiędzy Słowacją Ukrainą i Polską – w świetle przepisów Konwencji Bazylejskiej.</u>
<u xml:id="u-2.16" who="#TadeuszBachledaCuruś">Ponadto, stosownie do uzgodnień z Europejskim Trybunałem Obrachunkowym, departament od 6 lat na bieżąco współpracuje z tym organem w toku, prowadzonych w Polsce, kontroli wykorzystania środków UE.</u>
<u xml:id="u-2.17" who="#TadeuszBachledaCuruś">W 2008 r., zgodnie z przyjętą zasadą, przedstawiciele Najwyższej Izby Kontroli asystowali inspektorom Europejskiego Trybunału Obrachunkowego w 5 kontrolach. Udział w kontrolach prowadzonych przez ETO, pozwala kontrolerom NIK wzbogacić doświadczenie kontrolne i ewentualnie wykorzystywać je w kontrolach prowadzonych przez Najwyższą Izbę Kontroli.</u>
<u xml:id="u-2.18" who="#TadeuszBachledaCuruś">Wysoka Komisjo, w zakresie współpracy z organami parlamentu pragnę podać, że przedstawiciele kierownictwa Departamentu Środowiska, Rolnictwa i Zagospodarowania Przestrzennego, w 2008 r., podobnie jak w poprzednich okresach sprawozdawczych, utrzymywali stałe, robocze kontakty z członkami prezydiów 3 komisji sejmowych: Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa; Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz Infrastruktury. W miarę potrzeb, wynikających z bieżących prac poszczególnych organów Sejmu, podejmowano także współpracę z innymi komisjami sejmowymi i podkomisjami.</u>
<u xml:id="u-2.19" who="#TadeuszBachledaCuruś">Ponadto w toku bieżących prac departamentu uwzględniano wnioski i sugestie zgłaszane przez komisje sejmowe i poszczególnych posłów.</u>
<u xml:id="u-2.20" who="#TadeuszBachledaCuruś">Przedstawiciele departamentu uczestniczyli w 246 posiedzeniach komisji sejmowych i senackich, w tym w 57 posiedzeniach Komisji Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa oraz komisji połączonych z udziałem Komisji Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa. Byli też często uczestnikami posiedzeń Sejmowych Komisji: Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Komisji Infrastruktury, Finansów Publicznych, Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej oraz Komisji „Przyjazne Państwo” a także senackiej Komisji Rolnictwa i Ochrony Środowiska.</u>
<u xml:id="u-2.21" who="#TadeuszBachledaCuruś">Informacje o wynikach kontroli, sporządzone przez Departament Środowiska, Rolnictwa i Zagospodarowania Przestrzennego, zostały omówione w toku 13 posiedzeń komisji sejmowych, w tym 4 posiedzeń Komisji Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa i jednego posiedzenia senackiej Komisji Rolnictwa i Ochrony Środowiska.</u>
<u xml:id="u-2.22" who="#TadeuszBachledaCuruś">Ponadto wyniki niektórych kontroli zostały zaprezentowane na posiedzeniach komisji sejmowych i senackich w formie wypowiedzi przedstawicieli departamentu.</u>
<u xml:id="u-2.23" who="#TadeuszBachledaCuruś">Panie Przewodniczący, Wysoka Komisjo. Odnosząc się do sprawy skarg i wniosków skierowanych do Najwyższej Izby Kontroli w 2008 r., pragnę poinformować, że Departament Środowiska, Rolnictwa i Zagospodarowania Przestrzennego otrzymał do rozpatrzenia 30 spraw, w tym 6 od posłów na Sejm RP oraz posłów do Parlamentu Europejskiego.</u>
<u xml:id="u-2.24" who="#TadeuszBachledaCuruś">Spośród spraw, przekazanych przez posłów, jedną sprawę zbadano w toku kontroli wykonania budżetu państwa, a w pięciu pozostałych udzielono informacji na piśmie.</u>
<u xml:id="u-2.25" who="#TadeuszBachledaCuruś">Dziękując za uwagę, uprzejmie proszę Wysoką Komisję o przyjęcie przedłożonego sprawozdania w zakresie działalności Departamentu Środowiska, Rolnictwa i Zagospodarowania Przestrzennego w ramach „Sprawozdania z działalności Najwyższej Izby Kontroli, w 2008 roku”. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#MarekKuchciński">Dziękuję bardzo panu dyrektorowi. Otwieram dyskusję. Zgłasza się pan poseł Gosiewski. Czy jeszcze ktoś z państwa? W tej chwili nie widzę.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#MarekKuchciński">Proszę bardzo, panie pośle.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#JerzyGosiewski">Szanowny panie przewodniczący, szanowni państwo. Uważam, iż praca Najwyższej Izby Kontroli prowadzona jest prawidłowo i stawiam wniosek o przyjęcie sprawozdania i pozytywne jego zaopiniowanie.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#JerzyGosiewski">Chciałbym jednak zapytać pana dyrektora o jedną rzecz. Otóż mówił pan o złożeniu kilkuset wniosków do różnych jednostek organizacyjnych. Czy w niektórych przypadkach były to wnioski o to, żeby kogoś zwolnić za naruszenie dyscypliny finansowej lub też sugestie idące w tym kierunku?</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#JerzyGosiewski">Pytam dlatego, bo np. w dziale 900 w części 41 – Środowisko wykonanie budżetu zrealizowano tylko w 50%. Być może pod względem księgowym wykonanie jest w porządku, ale pod względem wpływu na finanse państwa na pewno złe.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#JerzyGosiewski">Wydaje się, że w tym przypadku ocena pozytywna z uwagami nie jest miarodajną oceną, jeśli chodzi o wkład pracy w tym zakresie. Dlatego wnioskowałbym, aby w przyszłości Najwyższa Izba Kontroli przeprowadzała kontrole pod kątem tego, kto był winien, że w tak małym stopniu wykorzystane są środki z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.</u>
<u xml:id="u-4.4" who="#JerzyGosiewski">Tu nie chodzi o to, żeby kogoś karać. Chodzi o to, żeby wskazać przyczyny, aby w przyszłości zapobiec takim sytuacjom. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#MarekKuchciński">Dziękuję panu posłowi. Czy ktoś jeszcze chciałby zabrać głos? Nie widzę zgłoszeń. Panie dyrektorze, czy mógłby pan odpowiedzieć na pytania?</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#TadeuszBachledaCuruś">Panie przewodniczący, jeśli pan pozwoli, to odpowie pani dyrektor Warchałowska.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#TeresaWarchałowska">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, szanowni panowie ministrowie, szanowni państwo.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#TeresaWarchałowska">Nasze wnioski pokontrolne formułowane są po każdej kontroli. Była tu mowa o kilkuset wnioskach wynikających ze wszystkich kontroli przeprowadzonych przez nasz departament.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#TeresaWarchałowska">Pan poseł był uprzejmy zapytać czy były wnioski o zwolnienie kogoś lub o nagrodzenie. Izba nie ma możliwości wystąpienia z wnioskiem o zwolnienie, może jedynie wskazywać na zasadność zajmowanego stanowiska. Takich wniosków nie było – od razu odpowiadam na pytanie.</u>
<u xml:id="u-7.3" who="#TeresaWarchałowska">Izba nie ma też możliwości wystąpienia o nagrodę. Nie ma takich przepisów, w związku z tym takich wniosków również nie było.</u>
<u xml:id="u-7.4" who="#TeresaWarchałowska">Sprawa, którą pan poseł poruszył, dotyczyła oceny wykonania budżetu państwa przez Najwyższą Izbę Kontroli w części 41 – Środowisko, o której była mowa na posiedzeniu Komisji tydzień temu.</u>
<u xml:id="u-7.5" who="#TeresaWarchałowska">Jak już rozmawialiśmy z panem posłem przed posiedzeniem Komisji – Najwyższa Izba Kontroli dokonuje oceny wykonania budżetu państwa w oparciu o ściśle określone zasady, które obowiązują od dobrych paru lat. Jest algorytm, jeśli chodzi o nieprawidłowości finansowe, według którego oceniamy, czy występują nieprawidłowości finansowe. W tym przypadku w części budżetowej 41 takich zdarzeń praktycznie nie było, bo kalkulacja końcowa jest zapisana w naszej informacji i można ją przeczytać.</u>
<u xml:id="u-7.6" who="#TeresaWarchałowska">Natomiast z uwagi na nieprawidłowości, które Izba opisała w informacji, istnieje możliwość – i to zostało w tym wypadku zastosowane – obniżenia oceny, z punktu widzenia tegoż właśnie algorytmu, o jeden stopień. I w związku z tym to wykonanie budżetu zostało ocenione jako pozytywne z zastrzeżeniami.</u>
<u xml:id="u-7.7" who="#TeresaWarchałowska">To tyle, jeśli chodzi o wyjaśnienie oceny. Natomiast pan poseł postawił wniosek o specjalną kontrolę w sprawie niewykorzystania środków. My opisaliśmy, jakie były uwarunkowania, ale jeśli będzie taki wniosek formalny Komisji, żeby tę sprawę jeszcze raz dogłębnie zbadać, to na pewno pan prezes będzie taki wniosek rozpatrywał. My natomiast w swojej informacji tę sprawę przedstawiliśmy. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#MarekKuchciński">Dziękuję bardzo. Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos? Nie widzę zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#MarekKuchciński">Gwoli przypomnienia podam, iż od stycznia ubiegłego roku do końca marca bieżącego roku Komisja rozpatrzyła 7 informacji NIK z przeprowadzonych kontroli. Mamy też odnotowane 4 informacje z kontroli międzynarodowych. W zasadzie w każdym posiedzeniu Komisji brali udział przedstawiciele Departamentu Środowiska, Rolnictwa i Zagospodarowania Przestrzennego NIK.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#MarekKuchciński">Jest wniosek, byśmy pozytywnie ocenili sprawozdanie z działalności Najwyższej Izby Kontroli w 2008 r. w zakresie właściwości Komisji.</u>
<u xml:id="u-8.3" who="#MarekKuchciński">Przeczytam państwu projekt naszej opinii dla Komisji do Spraw Kontroli Państwowej: „Komisja pozytywnie ocenia działalność NIK w tym zakresie. Tematyka przeprowadzonych kontroli była trafnie dobierana, odpowiadała na bieżące i perspektywiczne zapotrzebowanie. Ich przydatność dla pracy Komisji była ważna. W okresie od 1 stycznia 2008 r. do 31 marca 2009 r. Komisja rozpatrzyła siedem informacji z przeprowadzonych kontroli, w tym cztery informacje z kontroli międzynarodowych. Komisja wysoko ocenia współpracę z Departamentem Środowiska, Rolnictwa i Zagospodarowania Przestrzennego. Udział członka kierownictwa Departamentu niemal we wszystkich posiedzeniach Komisji zdecydowanie ułatwia bieżące kontakty z Izbą, a aktywny udział w pracach podkomisji ustawodawczych służy szeroko rozumianej ochronie środowiska.”</u>
<u xml:id="u-8.4" who="#MarekKuchciński">Czy jest zgoda, abyśmy takiej treści opinię przyjęli? Nie słyszę sprzeciwu. A zatem właśnie taką treść opinii dla Komisji do Spraw Kontroli Państwowej przyjęliśmy. Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-8.5" who="#MarekKuchciński">Dziękuję panu dyrektorowi za współpracę. Przypominam członkom Komisji o składaniu propozycji tematów dla Najwyższej Izby Kontroli.</u>
<u xml:id="u-8.6" who="#MarekKuchciński">Przechodzimy do rozpatrzenia odpowiedzi na dezyderat nr 7 Komisji.</u>
<u xml:id="u-8.7" who="#MarekKuchciński">Minister Środowiska odpowiedział na piśmie na dezyderat. Wszyscy państwo otrzymaliście kopię tej odpowiedzi.</u>
<u xml:id="u-8.8" who="#MarekKuchciński">Zwracam się do panów ministrów: czy panowie chcieliby uzupełnić odpowiedź? Słyszę, że nie. Czy ktoś z państwa posłów chciałby w tej sprawie zabrać głos?</u>
<u xml:id="u-8.9" who="#MarekKuchciński">Autorem dezyderatu był pan poseł Gosiewski. Panie pośle, czy pan chce zabrać głos? Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#JerzyGosiewski">Szanowny panie przewodniczący, szanowni państwo. Przeczytałem odpowiedź – jest w miarę dostateczna.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#JerzyGosiewski">W jednym z ostatnich akapitów pan minister napisał: „złagodzenie zasad dotyczących projektów o koszcie całkowitym poniżej 1 mln euro w odniesieniu do generowanych przez nie dochodów, wynikają ze zmiany rozporządzenia Rady WE”.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#JerzyGosiewski">Te wszystkie propozycje zmian być może w przyszłości sytuację poprawią, ale chciałem jeszcze przed rozstrzygnięciem w sprawie przyjęcia tej odpowiedzi zapytać: ile i jakie wnioski Minister Środowiska Rzeczypospolitej Polskiej złożył do Komisji Europejskiej o uproszczenie procedur dotyczących rozpatrywania projektów, podpisywania umów i ich realizacji?</u>
<u xml:id="u-9.3" who="#JerzyGosiewski">Drugie pytanie brzmi: kiedy w końcu zostanie zakończona organizacja Dyrekcji Generalnej Ochrony Środowiska, a przede wszystkim regionalnych dyrekcji, żeby mogły normalnie funkcjonować?</u>
<u xml:id="u-9.4" who="#JerzyGosiewski">Dodam, że w niektórych regionalnych dyrekcjach ochrony środowiska pracownicy nie mają nawet odpowiednich pomieszczeń.</u>
<u xml:id="u-9.5" who="#JerzyGosiewski">A skoro już zdecydowaliście się na powołanie tego organu, to kiedy on będzie normalnie funkcjonował? Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#MarekKuchciński">Dziękuję. Zgłasza się jeszcze pan poseł Cybulski – proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PiotrCybulski">Dziękuję panie przewodniczący. Panie, panowie posłowie, panowie ministrowie.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#PiotrCybulski">Mam pytanie do pana ministra. Otóż w ramach oszczędności budżetowych przegłosowaliśmy – niestety – i uszczupliliśmy budżet Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska o kwotę 34 mln zł. Czy pan minister wystąpił – jak postulowałem na dwóch posiedzeniach Komisji – aby przywrócono tę kwotę? Brak tych pieniędzy jest m.in. powodem tego, że ta instytucja nie funkcjonuje tak, jak powinna. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#MarekKuchciński">Dziękuję bardzo. Czy ktoś z państwa posłów chciałby jeszcze zabrać głos? Nie widzę zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#MarekKuchciński">Panie ministrze, czy mogę prosić o odpowiedź na zadane pytania?</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#StanisławGawłowski">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, szanowni państwo. Minister Środowiska bezpośrednio sam nie komunikuje się z Komisją Europejską. Leży to w kompetencjach instytucji zarządzającej, którą jest Minister Rozwoju Regionalnego.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#StanisławGawłowski">Zwracaliśmy się do Ministra Rozwoju Regionalnego m.in. w sprawie podniesienia progu dotyczącego kwalifikowania projektów jako małych bądź dużych. Chcielibyśmy, aby limit do 25 mln euro został podniesiony do 50 mln euro i Minister Rozwoju Regionalnego przeprowadził skuteczne negocjacje, bo decyzja w tej sprawie już jest. Jest to wielka sprawa, bo te projekty, które do tej pory czekały na decyzje Komisji Europejskiej, w dużej części będą mogły być rozpatrywane na miejscu w Warszawie i nie trzeba będzie czekać latami na decyzję Komisji Europejskiej w tej części. Na ten temat tyle. Myślę, że kilka zdań dopowie potem pan minister Ździebło.</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#StanisławGawłowski">Co do Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska, to ta instytucja działa od pierwszego dnia powołania. Gdybyśmy porównali analogiczny okres wydawanych decyzji przez Generalną Dyrekcję i regionalne dyrekcje ochrony środowiska z poprzednim systemem, to co najmniej dwukrotnie wzrosła ilość wydanych decyzji.</u>
<u xml:id="u-13.3" who="#StanisławGawłowski">Podkreślam – dwukrotnie więcej i zdecydowanie szybciej te decyzje są wydawane, mimo tego, że są różnego rodzaju trudności z całą procedurą organizacyjną.</u>
<u xml:id="u-13.4" who="#StanisławGawłowski">Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska działała i działa dużo sprawniej niż poprzedni system. Chciałbym, żeby ta informacja była jednoznacznie przyjęta przede wszystkim przez uczestników dzisiejszego spotkania.</u>
<u xml:id="u-13.5" who="#StanisławGawłowski">Oczywiście te kategorie budżetowe zawsze mają przełożenie na każdą instytucję i jak brakuje pieniędzy, to trudniej się funkcjonuje, ale generalna Dyrekcja doskonale radzi sobie z tym budżetem, który ma, więc nie ma potrzeby zwiększania finansowania w tym roku na rzecz Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#MarekKuchciński">Dziękuję. Czy pan minister Ździebło chce jeszcze coś dodać? Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#AdamŹdziebło">Dziękuję panie przewodniczący. Wysoka Komisjo, jak już powiedział pan minister Gawłowski, wystąpiliśmy do Komisji Europejskiej o zmianę rozporządzenia nr 1083/2006 w dwóch aspektach.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#AdamŹdziebło">W sprawie pierwszej, gdzie uzyskaliśmy pozytywną opinię i prawdopodobnie ta zmiana wejdzie w życie na jesieni tego roku, chodziło o zwiększenie poziomu wartości projektów, które są przekazywane do Komisji Europejskiej z 25 mln euro do 50 mln euro. Dotyczy to projektów środowiskowych.</u>
<u xml:id="u-15.2" who="#AdamŹdziebło">Druga istotna zmiana, która już funkcjonuje i weszła wżycie, dotyczy rozliczenia i certyfikacji wydatków poniesionych w ramach dużych projektów jeszcze przed wysłaniem ich do Komisji Europejskiej i przed ich ostateczną akceptacją przez Komisję Europejską. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#MarekKuchciński">Dziękuję bardzo. Zgłasza się jeszcze pan poseł Cybulski – proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PiotrCybulski">Dziękuję panie przewodniczący. Panie ministrze, skoro jest tak dobrze, to dlaczego jest takie słabe wykorzystanie środków unijnych? Czy przyczyną tego nie było to, że po raz pierwszy jesteśmy płatnikiem netto Unii Europejskiej za 2008 r.? Proszę odpowiedzieć na to pytanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#MarekKuchciński">Pytanie kierowane jest do pana ministra Gawłowskiego?</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PiotrCybulski">Tak jest.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#StanisławGawłowski">Pan minister Ździebło pewnie odpowie na pytanie czy jesteśmy płatnikiem. Ja ze swej strony zapewniam, że nie byliśmy i w najbliższych latach nie grozi nam taka sytuacja.</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#StanisławGawłowski">To jest bardzo dobre pytanie: dlaczego tak to wygląda? Ja nie wiem dlaczego przed laty nie rozwiązano systemu dotyczącego wydawania decyzji środowiskowych i zaległości w tym obszarze sięgają kilku lat. Jeśli pan poseł zna odpowiedź, proszę się z nami podzielić.</u>
<u xml:id="u-20.2" who="#StanisławGawłowski">Ja nie wiem i nie chcę w tym miejscu stawiać tez, bo one mogłyby być dla niektórych krzywdzące. Ja nie jestem kontrolerem, więc żadnych ocen w tym względzie stawiać nie będę.</u>
<u xml:id="u-20.3" who="#StanisławGawłowski">Nie wiem dlaczego Komitet Monitorujący Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko po raz pierwszy zebrał się w marcu 2008 r., skoro ten program jest na lata 2007–2013. Być może niektóre działania można było przeprowadzać wcześniej – ja nie znam na to odpowiedzi i nie chcę się nad tym zastanawiać. Ja tylko stwierdzam fakt, że niektóre prace dopiero ruszyły już po określonym terminie, a cały proces konkursowy mógł wystartować dopiero po zatwierdzeniu przez Komitet Monitorujący Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko – a to się stało 6 marca 2008 r. na pierwszym posiedzeniu tegoż komitetu. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#MarekKuchciński">Czy pan minister Ździebło jeszcze coś uzupełni? Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#AdamŹdziebło">Chciałbym tylko uzupełnić – w oparciu o dane z Ministerstwa Finansów – że nie byliśmy i póki co jeszcze długo nie będziemy płatnikiem netto.</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#AdamŹdziebło">Transfery razem, przepływy finansowe pomiędzy Polską a Unią Europejską, w 2008 r. wyglądały następująco: do Polski trafiło 7 mld 400 mln euro, a nasza składka członkowska wyniosła 3 mld 400 mln euro, czyli saldo dodatnie to 4 mld euro.</u>
<u xml:id="u-22.2" who="#AdamŹdziebło">Chciałbym także uzupełnić, iż największy program Unii Europejskiej czyli Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko został wynegocjowany z Komisją Europejską 7 grudnia 2007 r.</u>
<u xml:id="u-22.3" who="#AdamŹdziebło">Pamiętajcie też państwo o tym, że bez audytu zgodności, który następuje w ślad za, ale nie bezpośrednio, po przyjęciu można dopiero certyfikować wydatki ponoszone w ramach programu. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#MarekKuchciński">Dziękuję bardzo. Zgłasza się pan poseł minister Szyszko – proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#JanSzyszko">Dziękuję. Gdyby pan minister mógł powtórzyć jeszcze raz ile Polska ma płacić do Komisji Europejskiej i ile w ustawie budżetowej jest zapisane, że Polska otrzyma z powrotem. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#MarekKuchciński">Panu ministrowi chodzi o rok obecny?</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#JanSzyszko">W tej chwili chodzi mi o 2009 r.: co było w budżecie, w której pozycji i ile pan minister Rostowski planuje uzyskać w tym roku? Bardzo proszę o powtórzenie tych danych.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#MarekKuchciński">Który z panów ministrów może odpowiedzieć?</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#StanisławGawłowski">Panie przewodniczący, to jest pytanie, które dotyczy całości środków unijnych, dlatego na to pytanie możemy odpowiedzieć na piśmie, bo w tej chwili nie umiem na nie odpowiedzieć. Chyba, że jest na sali przedstawiciel Ministerstwa Finansów i może udzielić takiej odpowiedzi.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#MarekKuchciński">Wobec tego umówmy się – jeżeli pan poseł zgodzi się – że poprosimy o informację na piśmie.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#JanSzyszko">Bardzo proszę, choć to jest stosunkowo prosta odpowiedź, bo jest jeden punkt w budżecie, gdzie jest to podane. Jednak z przyjemnością poczekam na odpowiedź na piśmie.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#MarekKuchciński">Dziękuję bardzo. Rozumiem, że dyskusja została wyczerpana – przynajmniej jej najważniejsze wątki. Co do odpowiedzi Ministra Środowiska na dezyderat – czy są jakieś propozycje?</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#JerzyGosiewski">Szanowny panie przewodniczący. Pan minister Gawłowski przywołuje fakty sprzed dwóch lat – i słusznie, bo z historii należy wyciągać wnioski – kiedy to rozpoczęliśmy różne procedury związane z wykorzystaniem środków, więc należałoby tylko je kontynuować.</u>
<u xml:id="u-32.1" who="#JerzyGosiewski">Pan minister sam kiedyś udowadniał, że nie można brać pod uwagę projektów rezerwowych i zostało to wszystko wywrócone do góry nogami, a dziś w odpowiedzi czytamy: „Dzięki temu możliwe było przeniesienie wszystkich projektów z list rezerwowych na listę podstawową”. Pozostaje więc pytanie: dlaczego wtedy zlikwidowano tę listę? Gdyby tego nie zrobiono, to wykorzystanie środków byłoby zdecydowanie wyższe.</u>
<u xml:id="u-32.2" who="#JerzyGosiewski">Dezyderat skierowany był do Prezesa Rady Ministrów, bowiem Minister Środowiska nie jest władny w wielu dziedzinach. Z przykrością stwierdzam, że Prezes Rady Ministrów scedował to na Ministra Środowiska, który tyle ile mógł zrobić napisał. To wszystko powoduje, że nie otworzono szybszej ścieżki na wykorzystanie środków z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.</u>
<u xml:id="u-32.3" who="#JerzyGosiewski">Niemniej jednak wiedząc jaka jest sytuacja, stawiam wniosek, żeby przyjąć tę odpowiedź z uwagą, iż w dalszym ciągu zbyt mało intensywnie wykorzystuje się środki z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#MarekKuchciński">Rozumiem, że proponuje pan, aby Komisja przyjęła odpowiedź…</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#JerzyGosiewski">Z zastrzeżeniem konieczności przyspieszenia wykorzystywania środków z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#MarekKuchciński">Wobec tego tak to zapiszemy do protokołu i ewentualnie wystąpimy do Prezesa Rady Ministrów czy Ministra Środowiska o uzupełnienie odpowiedzi w tym względzie. Czy tak?</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#JerzyGosiewski">Nie, proponuję przyjąć tę odpowiedź. Takie wystąpienie nic nie da.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#MarekKuchciński">Dobrze. Dziękuję bardzo. Czy jest zgoda Komisji na takie właśnie podsumowanie tego punktu? Nie słyszę sprzeciwu. Rozumiem, że odpowiedź na dezyderat została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-37.1" who="#MarekKuchciński">Dziękuję. Na tym wyczerpaliśmy porządek dzienny – zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>