text_structure.xml
25.2 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#RobertTyszkiewicz">Otwieram wspólne posiedzenie Komisji Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa oraz Komisji Spraw Zagranicznych. Witam panie i panów posłów. Witam ministra Jana Borkowskiego sekretarza stanu w Ministerstwie Spraw Zagranicznych oraz przedstawicieli Ministerstwa Środowiska.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#RobertTyszkiewicz">Stwierdzam kworum.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#RobertTyszkiewicz">Porządek obrad przewiduje w pkt I – pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o ratyfikacji Konwencji Sztokholmskiej w sprawie trwałych zanieczyszczeń organicznych, sporządzonej w Sztokholmie dnia 22 maja 2001 r. (druk nr 428), w pkt II – pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o ratyfikacji Konwencji o Europejskim Instytucie Leśnictwa, sporządzonej w Joensuu dnia 28 sierpnia 2003 r.(druk nr 431).</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#RobertTyszkiewicz">Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam porządek obrad za przyjęty. Sprzeciwu nie słyszę, zatem przystępujemy do realizacji pkt I.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#RobertTyszkiewicz">Projekt z druku nr 428 został skierowany do naszych komisji do pierwszego czytania przez marszałka Sejmu w dniu 22 kwietnia br. Przypominam, że pierwsze czytanie obejmuje uzasadnienie przez wnioskodawcę, pytania posłów i odpowiedzi wnioskodawcy oraz debatę w sprawie ogólnych zasad projektu.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#RobertTyszkiewicz">Proszę przedstawiciela rządu, ministra Jana Borkowskiego o uzasadnienie projektu ustawy z druku nr 428.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#JanBorkowski">Państwo przewodniczący, panie i panowie posłowie. Chciałbym zarekomendować projekt ustawy o ratyfikacji Konwencji Sztokholmskiej w sprawie trwałych zanieczyszczeń organicznych, sporządzonej w Sztokholmie dnia 22 maja 2001 r. Konwencja została podpisana przez 152 sygnatariuszy. Dotychczas związało się nią 150 państw i Wspólnota Europejska. Polska podpisała Konwencję 23 maja 2001 r. Konwencja weszła w życie 17 maja 2004 r. Głównym celem Konwencji jest ochrona zdrowia ludzkiego i środowiska przed negatywnym oddziaływaniem trwałych zanieczyszczeń organicznych.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#JanBorkowski">Konwencja zobowiązuje strony do podjęcia koniecznych działań prawnych i administracyjnych w celu wyeliminowania produkcji i stosowania oraz eksportu i importu substancji wymienionych w załączniku A, a także do ograniczenia produkcji i stosowania substancji chemicznych wymienionych w załączniku B. Ponadto Konwencja zobowiązuje strony do podjęcia działań regulacyjnych w zakresie zapobiegania produkcji i stosowania nowych pestycydów lub nowych przemysłowych substancji chemicznych, które mogą wykazywać właściwości trwałych zanieczyszczeń organicznych. Konwencja przewiduje również, że strony podejmą działania odnośnie do zmniejszenia lub eliminacji substancji chemicznych wymienionych w załączniku C. Konwencja stwarza instrumenty współpracy międzynarodowej odnośnie do ograniczenia stosowania trwałych zanieczyszczeń organicznych, zobowiązując strony do wymiany informacji, prowadzenia prac badawczo-rozwojowych i monitoringu, pomocy technicznej oraz przekazywania środków finansowych krajom rozwijającym się i krajom dokonującym transformacji gospodarki. Ponadto Konwencja nakłada na strony obowiązek przekazywania społeczeństwu informacji, opracowywania i wdrażania programów edukacyjnych, w tym szkolenia pracowników w zakresie trwałych zanieczyszczeń organicznych.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#JanBorkowski">Konwencja przewiduje utworzenie Konferencji Stron, która będzie dokonywała przeglądu i oceny wdrażania jej postanowień, a także sekretariatu obsługującego prace Konferencji. Zobowiązuje strony do opracowania planów wdrażania wynikających z niej zobowiązań oraz cyklicznego przekazywania raportów dotyczących podjętych działań. Określa również, że Konferencja Stron opracuje i zatwierdzi procedury oraz mechanizmy instytucjonalne w zakresie stwierdzania nieprzestrzegania jej postanowień oraz postępowania w odniesieniu do stron, które nie przestrzegają jej postanowień.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#JanBorkowski">Potrzeba związania się Konwencją wynika z postanowień Traktatu akcesyjnego o przystąpieniu Polski do Unii Europejskiej, zgodnie z którym Polska, jako nowe państwo członkowskie, zobowiązała się przystąpić na warunkach w nim ustanowionych do konwencji zawartych lub tymczasowo stosowanych wspólnie przez obecne państwa członkowskie i Wspólnotę Europejską. Spośród państw członkowskich Unii Europejskiej, które na takich samych zasadach zostały zobowiązane do przystąpienia do Konwencji, dotychczas nie podpisała Konwencji Estonia. Postępowanie ratyfikacyjne prowadzone jest w Irlandii, na Malcie, na Węgrzech i we Włoszech.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#JanBorkowski">Kwestie będące przedmiotem Konwencji są regulowane w Polsce przepisami ustawy – Prawo ochrony środowiska oraz ustawy o odpadach. Fakt ten uzasadnia zastosowanie trybu ratyfikacji za uprzednią zgodą wyrażoną w ustawie, zgodnie z art. 89 ust. 1 pkt 5 Konstytucji RP.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#JanBorkowski">Wnoszę o przyjęcie ustawy, podkreślając, że nie jest to umowa kontrowersyjna, lecz wiąże się z wypełnianiem standardów w interesie Polski.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#RobertTyszkiewicz">Dziękuję panu ministrowi. Proszę państwa posłów o zadawanie pytań.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#AndrzejGałażewski">Pierwsze pytanie kieruję do pana przewodniczącego. Czy są obecni przedstawiciele Ministerstwa Środowiska? Dzień dobry, panie ministrze.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#AndrzejGałażewski">Mam następujące pytanie do pana ministra. W pkt 2 uzasadnienia wymienia się zobowiązania państw–stron Konwencji oraz pewne działania rutynowe. Czy Polska spełnia te kryteria? Czy wszystkie działania rutynowe i zobowiązania będą realizowane?</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#AndrzejGałażewski">Na zakończenie drobna złośliwość pod adresem osób przygotowujących uzasadnienie. Znajduje się tu m.in. stwierdzenie, że skutkiem ratyfikacji Konwencji Sztokholmskiej będzie rozwój przemysłu energetycznego. Wydaje mi się, że to jest duża przesada. Problemy rozwoju przemysłu energetycznego mają inne źródło i Konwencja nic nie zmieni, jeśli chodzi o sytuację Polski.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#RobertTyszkiewicz">Chciałbym przeprosić za moje niedopatrzenie i powitać pana Janusza Zaleskiego – podsekretarza stanu w Ministerstwie Środowiska.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#RobertTyszkiewicz">Czy są dalsze pytania ze strony państwa posłów? Nie widzę, zatem proszę przedstawicieli rządu o udzielenie odpowiedzi.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#JanuszZaleski">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo. Jak zaznaczył minister Borkowski, ta Konwencja nie jest kontrowersyjna nie tylko z punktu widzenia prawa międzynarodowego, ale również dlatego, że nie nakłada na Polskę żadnych nowych zobowiązań. Konwencja podpisana przez 150 państw, w tym większość państw Unii Europejskiej, skutkowała rozporządzeniem zmieniającym dyrektywę z 29 kwietnia 2004 r., które to rozporządzenie bezpośrednio obowiązuje w Polsce. Możemy powiedzieć, że albo już wypełniliśmy, albo bardzo szybko wypełnimy zobowiązania, które Konwencja nakłada na Polskę.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#JanuszZaleski">Można powiedzieć wprost, że obowiązujące dziś w Polsce i Unii prawo jest bardziej restrykcyjne niż to, które jest zapisane w Konwencji. Z tego punktu widzenia nie ma obaw o specjalne koszty, zahamowanie rozwoju gospodarczego czy tego typu problemy, które są rozpatrywane przy nowowprowadzanych dyrektywach dotyczących ochrony środowiska.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#RobertTyszkiewicz">Dziękuję bardzo. Czy ktoś jeszcze chciałby zabrać głos w debacie? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#RobertTyszkiewicz">Zamykam debatę i stwierdzam zakończenie pierwszego czytania. Przystępujemy do rozpatrzenia projektu ustawy w komisjach. Czy panowie ministrowie chcieliby zabrać głos? Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#RobertTyszkiewicz">Czy Biuro Legislacyjne ma uwagi?</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#ElżbietaStrzępek">Biuro Legislacyjne nie zgłasza uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#RobertTyszkiewicz">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#RobertTyszkiewicz">Czy ktoś z państwa posłów chciałby zabrać głos? Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#RobertTyszkiewicz">Czy do tytułu ustawy są uwagi? Nie ma uwag.</u>
<u xml:id="u-9.3" who="#RobertTyszkiewicz">Czy są uwagi do art. 1? Nie ma uwag.</u>
<u xml:id="u-9.4" who="#RobertTyszkiewicz">Czy są uwagi do art. 2? Nie ma uwag.</u>
<u xml:id="u-9.5" who="#RobertTyszkiewicz">Wszyscy państwo otrzymali opinię prawną Biura Analiz Sejmowych przygotowaną przez panią Agnieszkę Grzelak.</u>
<u xml:id="u-9.6" who="#RobertTyszkiewicz">Przystępujemy do głosowania. Kto jest za przyjęciem sprawozdania komisji o przyjęciu projektu ustawy z druku nr 428 bez poprawek? Kto jest przeciw? Kto wstrzymał się od głosu?</u>
<u xml:id="u-9.7" who="#RobertTyszkiewicz">Stwierdzam, że Komisje przyjęły sprawozdanie jednogłośnie.</u>
<u xml:id="u-9.8" who="#RobertTyszkiewicz">Przystępujemy do wyboru posła sprawozdawcy na posiedzenie Sejmu. Proponuję, aby posłem sprawozdawcą został poseł Maciej Orzechowski. Czy pan poseł wyraża zgodę?</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#MaciejOrzechowski">Tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#RobertTyszkiewicz">Czy są inne zgłoszenia? Dziękuję bardzo. Czy ktoś jest przeciw powierzeniu posłowi Orzechowskiemu funkcji sprawozdawcy? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#RobertTyszkiewicz">Stwierdzam, że komisje wybrały sprawozdawcę bez głosów sprzeciwu.</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#RobertTyszkiewicz">Przystępujemy do realizacji pkt II. Projekt z druku nr 431 został skierowany do naszych komisji do pierwszego czytania przez Marszałka Sejmu w dniu 22 kwietnia br. Proszę przedstawiciela rządu, pana ministra Jana Borkowskiego, o uzasadnienie projektu ustawy z druku nr 431.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#JanBorkowski">Panie przewodniczący, panie i panowie posłowie. Konwencja o Europejskim Instytucie Leśnictwa została sporządzona w fińskim mieście Joensuu dnia 28 sierpnia 2003 r. Została ona podpisana przez 20 sygnatariuszy. Dotychczas związało się nią 14 państw. Weszła w życie 4 listopada 2005 r.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#JanBorkowski">Głównym celem Konwencji jest ustanowienie organizacji międzynarodowej pod nazwą Europejski Instytut Leśnictwa, której podstawowym zadaniem jest podejmowanie na szczeblu ogólnoeuropejskim badań nad polityka leśną, ekologią, różnorodnymi sposobami użytkowania zasobów i zdrowotnością lasów europejskich, a także nad podażą i popytem na drewno i inne usługi leśne w celu promowania ochrony lasów oraz trwałej i zrównoważonej gospodarki leśnej w Europie.</u>
<u xml:id="u-12.2" who="#JanBorkowski">Jaka jest geneza tej nowej organizacji? Europejski Instytut Leśnictwa od 1993 r. funkcjonował jako stowarzyszenie działające na podstawie prawa fińskiego. W wyniku konsultacji i negocjacji międzynarodowych podejmowanych w latach 1998–2003 oraz zgodnie z propozycją Ministerstwa Spraw Zagranicznych Finlandii, Instytut został przekształcony ze stowarzyszenia prawa krajowego w organizację międzynarodową.</u>
<u xml:id="u-12.3" who="#JanBorkowski">Przystąpienie Polski do Europejskiego Instytutu Leśnictwa jest wyrazem woli czynnego udziału w kreowaniu polityki leśnej krajów europejskich. Stanowi również możliwość współuczestniczenia w realizacji wielu programów badawczych w celu wykorzystania ich w szeroko rozumianej gospodarce leśnej. Mówiąc „europejskich” nie mam na myśli wyłącznie krajów członkowskich Unii, bo zakres działania Instytut wychodzi poza granice Unii Europejskiej, chociaż może służyć realizacji tzw. polityki leśnej Unii Europejskiej.</u>
<u xml:id="u-12.4" who="#JanBorkowski">Konwencja określa strukturę Europejskiego Instytutu Leśnictwa, którą mają tworzyć takie organy jak: rada, konferencja, zarząd i sekretariat kierowany przez dyrektora. Dla zapewnienia Instytutowi możliwości sprawnego i skutecznego podejmowania działań Konwencja przyznaje mu międzynarodową i krajową osobowość prawną. Stronami Konwencji mogą być państwa europejskie oraz regionalne organizacje integracji gospodarczej. Członkami Instytutu, oprócz państw, mogą być instytuty badawcze, placówki oświatowe, organizacje komercyjne, organizacje pozarządowe z państw europejskich, tzw. członkowie stowarzyszeni oraz instytucje o podobnym charakterze z państw pozaeuropejskich – tzw. członkowie afiliowani.</u>
<u xml:id="u-12.5" who="#JanBorkowski">Przystąpienie Polski do Konwencji nie wywoła bezpośrednich skutków finansowych, bowiem obowiązkowe składki płacą jedynie członkowie stowarzyszeni. Członkowie zwyczajni wnoszą dobrowolny wkład.</u>
<u xml:id="u-12.6" who="#JanBorkowski">W związku z niepodpisaniem Konwencji przez Polskę w terminie określonym w jej art. 14, związanie się Konwencją jest możliwe poprzez przystąpienie, a w takich sytuacjach możemy to zrobić w trybie ratyfikacji za uprzednią zgodą wyrażoną w ustawie.</u>
<u xml:id="u-12.7" who="#JanBorkowski">Wnoszę o przyjęcie tej ustawy, podkreślając, że nie jest to przedsięwzięcie kontrowersyjne. Wykorzystanie tego forum dla realizacji polityki leśnej będzie zależało od naszej inwencji i naszych potrzeb.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#RobertTyszkiewicz">Dziękuję bardzo panu ministrowi. Proszę państwa posłów o zadawanie pytań.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PiotrCybulski">Panie przewodniczący, panowie ministrowie, szanowni państwo. Chciałbym dowiedzieć się, dlaczego nie przystąpiliśmy do tej pory do Konwencji. Co było powodem nieprzystąpienia do niej? Dla mnie jest to niezrozumiałe. Jestem leśnikiem, ale przecież wszyscy wiemy, że lasy są chlubą naszego państwa, naszego narodu. Taką gospodarkę leśną jak Polacy, prowadzą obecnie tylko Szwajcarzy. Mając ogromny dorobek naukowy, powinniśmy zdecydowanie wpływać na politykę leśną w Europie. Nasza nieobecność jest zupełnie niezrozumiała. Jestem zawstydzony, że Polska nie przystąpiła wcześniej do tej Konwencji.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#RobertTyszkiewicz">Czy są następne zgłoszenia? Nie słyszę. Proszę przedstawicieli rządu o udzielenie odpowiedzi.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#JanuszZaleski">W całości podzielam zdanie posła Cybulskiego na temat rangi i znaczenia polskiego leśnictwa oraz polskiej nauki leśnej. Z tego powodu bardzo szybko, po zaledwie po 5 miesiącach od powstania nowego rządu podjęliśmy ten problem. Jeśli decyzja parlamentu będzie pozytywna, to ratyfikacja zostanie sfinalizowana. Jest to jeden z priorytetów obecnego rządu.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#RobertTyszkiewicz">Dziękuję bardzo. Czy ktoś z państwa posłów chciałby wziąć udział w debacie? Nie ma zgłoszeń. Zamykam debatę i stwierdzam zakończenie pierwszego czytania. Przystępujemy do rozpatrzenia projektu ustawy w komisjach.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#RobertTyszkiewicz">Czy przedstawiciele rządu chcą zabrać głos? Dziękuję bardzo. Czy Biuro Legislacyjne zgłasza uwagi?</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#ElżbietaStrzępek">Biuro Legislacyjne nie zgłasza uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#RobertTyszkiewicz">Czy ktoś z państwa posłów chciałby zabrać głos? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#RobertTyszkiewicz">Czy są uwagi do tytułu ustawy? Nie ma uwag.</u>
<u xml:id="u-19.2" who="#RobertTyszkiewicz">Czy są uwagi do art. 1? Nie ma uwag.</u>
<u xml:id="u-19.3" who="#RobertTyszkiewicz">Czy są uwagi do art. 2? Nie ma uwag.</u>
<u xml:id="u-19.4" who="#RobertTyszkiewicz">Wszyscy państwo otrzymali opinię prawną Biura Analiz Sejmowych przygotowaną przez panią Agnieszkę Grzelak.</u>
<u xml:id="u-19.5" who="#RobertTyszkiewicz">Przystępujemy do głosowania. Kto jest za przyjęciem sprawozdania komisji o przyjęciu projektu ustawy z druku nr 431 bez poprawek? Kto jest przeciw? Kto wstrzymał się od głosu?</u>
<u xml:id="u-19.6" who="#RobertTyszkiewicz">Stwierdzam, że komisje przyjęły sprawozdanie jednogłośnie.</u>
<u xml:id="u-19.7" who="#RobertTyszkiewicz">Przystępujemy do wyboru posła sprawozdawcy na posiedzenie Sejmu. Proszę o zgłaszanie propozycji.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#JerzyGosiewski">Zgłaszam kandydaturę posła Piotra Cybulskiego.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#RobertTyszkiewicz">Czy są inne zgłoszenia? Nie słyszę. Czy pan poseł wyraża zgodę? Tak. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-21.1" who="#RobertTyszkiewicz">Czy ktoś jest przeciwny powierzeniu posłowi Cybulskiemu funkcji sprawozdawcy? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-21.2" who="#RobertTyszkiewicz">Stwierdzam, że Komisje wybrały sprawozdawcę bez głosów sprzeciwu.</u>
<u xml:id="u-21.3" who="#RobertTyszkiewicz">Czy w sprawach różnych ktoś chciałby zabrać głos?</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#PawełKowal">Ponieważ nie jesteśmy wyłącznie w gronie Komisji Spraw Zagranicznych, będę mówił krótko. Od dwóch dni jest prezentowany w Europie projekt „Wschodnie Partnerstwo”. Chciałbym złożyć oświadczenie, że z ubolewaniem przyjmuję fakt, iż opozycja, a także Komisja jest pomijana w konsultowaniu tego dokumentu, choć Ministerstwo Spraw Zagranicznych obwieściło, że został on skonsultowany z licznymi partnerami w Europie.</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#PawełKowal">Jeśli ma to być sztandarowy projekt polskiej prezydencji w 2011 r., to dobrze dla niego byłoby, a nie tylko dla kierownictwa resortu, żeby starać się o uzyskanie jak najszerszego poparcia.</u>
<u xml:id="u-22.2" who="#PawełKowal">Proszę przyjąć ten fakt jako kolejny element, który odbieram jako okazywanie braku respektu dla Komisji i parlamentu. Być może nie tylko Komisja, ale cały parlament powinien zająć się tą sprawą, jeśli faktycznie ma ona taką rangę, jaką się podaje w oficjalnej propagandzie.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#TadeuszIwiński">Czy mogę również zabrać głos w tej sprawie?</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#RobertTyszkiewicz">Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#TadeuszIwiński">Popieram wypowiedź posła Kowala, wiceprzewodniczącego Komisji Spraw Zagranicznych. Przypomnę, że Sejm pełni funkcję kontrolną wobec rządu. Mamy do czynienia z sytuacją podobną do tej, jaka zdarzyła się przy niejasnym projekcie likwidacji szeregu placówek dyplomatycznych. Przynajmniej część zamierzeń jest kuriozalna. W tamtej sprawie można było wymienić opinie w trakcie debaty sejmowej. W tej sprawie nie mieliśmy takiej możliwości. Moim zdaniem idea jest słuszna. Niestety, kwestia urasta do rangi problemu. Wczoraj odbyła się narada kolegów z PiS z udziałem prezydenta. Z doniesień prasowych wynika, iż prezydent skrytykował – moim zdaniem błędnie – fakt, że Polska wystąpiła wspólnie ze Szwecją. Moim zdaniem było to bardzo trafne posunięcie, gdyż żadne indywidualne działania poszczególnych krajów nie przynoszą efektów.</u>
<u xml:id="u-25.1" who="#TadeuszIwiński">Sprawa zatacza coraz szersze kręgi. Uważam, że na jednym z najbliższych posiedzeń Komisji Spraw Zagranicznych ta kwestia obowiązkowo powinna być poruszona, podobnie jak kwestia likwidowania placówek dyplomatycznych.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#RobertTyszkiewicz">Czy pan minister chciałby zabrać głos? Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#JanBorkowski">Państwo przewodniczący, panie i panowie posłowie. Każda sprawa, co do której Komisja Spraw Zagranicznych będzie życzyła sobie, aby była prezentowana przez Ministerstwo Spraw Zagranicznych, zostanie przedstawiona.</u>
<u xml:id="u-27.1" who="#JanBorkowski">Chciałbym nawiązać do słów, że jest to ze wszech miar słuszny projekt. Nasze miejsce w Europie jest takie, iż rodzi zobowiązania wobec sąsiadów na Wschodzie. Pragnę podkreślić, że koncepcja „Partnerstwa Wschodniego”, która była przedmiotem rozmów na poziomie Rady do Spraw Ogólnych i Stosunków Zewnętrznych, jest w trakcie negocjacji. Nie jest to zatem proces zakończony. To jest projekt, w odniesieniu do którego codziennie podejmowane są kolejne działania, by móc efektywnie doprowadzić do wprowadzenia tego tematu pod obrady czerwcowej Rady Europejskiej.</u>
<u xml:id="u-27.2" who="#JanBorkowski">W niedługim czasie, w uzgodnieniu z prezydium Komisji, będzie możliwe omówienie tej sprawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#RobertTyszkiewicz">Poseł Halicki prosił o głos. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#AndrzejHalicki">Sądzę, że jeśli sprawa jest niekontrowersyjna, a istotna dla Polski, to nic nie stoi na przeszkodzie, aby odbyć debatę w Komisji poświęconą temu zagadnieniu. Chodzi o uniknięcie niepotrzebnych emocji, które pan wiceprzewodniczący zawarł w swoim wystąpieniu. Niepotrzebnie „szukamy dziury w całym”. Powinien to być wspólny głos Polski na arenie międzynarodowej, kształtowany i wspomagany przez oba ośrodki – zarówno prezydencki, jak i rządowy.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#RobertTyszkiewicz">W tym miejscu chciałbym zaapelować do członków Komisji Spraw Zagranicznych, abyśmy nie przekształcali naszych wypowiedzi w debatę.</u>
<u xml:id="u-30.1" who="#RobertTyszkiewicz">Czy są jeszcze zgłoszenia w sprawach różnych?</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#WojciechŻukowski">Chciałbym poprosić o informację na jednym z najbliższych posiedzeń Komisji w sprawie stanu negocjacji z Komisją Europejską umowy o małym ruchu granicznym z Ukrainą. Wiem, że nastąpiły pewne kłopoty, więc prosiłbym o przedstawienie informacji, jak ta sytuacja może skomplikować wprowadzenie umowy w życie.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#RobertTyszkiewicz">Bardzo proszę, panie ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#JanBorkowski">Korzystam z okazji, żeby powiedzieć, iż to nie są negocjacje z Komisją Europejską. Komisja przedstawiła nam opinię. Przygotowujemy się do renegocjacji umowy ze stroną ukraińską w niezbędnym zakresie. W najbliższych dniach dojdzie do uzgodnienia stanowiska, na ile będziemy mogli renegocjować umowę. Naszym celem jest, aby do ratyfikacji umowy doszło przed wakacjami, aby mogła wejść w życie niezwłocznie.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#RobertTyszkiewicz">Chciałbym poinformować członków Komisji Spraw Zagranicznych, że wszystkie uwagi zgłoszone w dniu dzisiejszym przekażę panu przewodniczącym i myślę, że zostaną one uwzględnione przez prezydium w planie najbliższych posiedzeń Komisji.</u>
<u xml:id="u-34.1" who="#RobertTyszkiewicz">Wyczerpaliśmy porządek dzienny dzisiejszych obrad. Zamykam wspólne posiedzenie Komisji: Spraw Zagranicznych oraz Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>