text_structure.xml
11.4 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#JanuszPalikot">Dzień dobry państwu, witam na kolejnym posiedzeniu Komisji „Przyjazne Państwo”. Porządek dzienny tego posiedzenia obejmuje uzupełnienie uzasadnień do komisyjnych projektów ustaw 20 – 32 i 20 – 34.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#JanuszPalikot">W sprawach bieżących, trzeba uzupełnić porządek dzienny o konieczność ponownego zaopiniowania przez Biuro Analiz Sejmowych i Biuro Legislacyjne projektu ustawy o zmianie ustawy od towarów i usług, który po przeprowadzonej dyskusji otrzymał zupełnie nową treść w stosunku do poprzednio zaopiniowanego projektu.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#JanuszPalikot">Czy są jakieś inne propozycje do porządku obrad? Nie ma. Rozumiem, że porządek dzienny został zaakceptowany bez głosu sprzeciwu. W takim razie przechodzimy do pierwszego zagadnienia – uzupełnienie uzasadnienia ustawy zmieniającej ustawę o VAT. Głos ma pan poseł Wikiński.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#MarekWikiński">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący. W piśmie podpisanym osobiście przez Marszałka Komorowskiego czytamy w pierwszym zdaniu: „Zwracam się do pana posła, jako przedstawiciela wnioskodawców projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług, przedłożonego w dniu 4 czerwca 2008 r., o uzupełnienie uzasadnienia tego projektu, zgodnie z wymogiem określonym w art. 34 ust. 2 regulaminu Sejmu.”</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#MarekWikiński">Mam przed sobą aktualny regulamin Sejmu, ust. 2 art. 34 brzmi: „do projektu ustawy dołącza się uzasadnienie, które powinno” i tu w pkt 6: „założenia projektów podstawowych aktów wykonawczych”.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#MarekWikiński">Teraz proponuję koleżance i kolegom przenieść wzrok na ostatnią stronę tego materiału, gdzie mamy dopisany przez legislatorów tekst pkt. 5 spełniający wymogi regulaminu Sejmu w odniesieniu do uzasadnienia. Pozostaje nam tylko przegłosować tę zmianę i odesłać do pana Marszałka.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#JanuszPalikot">Tak, jest to tekst wytłuszczony. Czy są uwagi do tego tekstu? Nie ma. Wobec tego przystępujemy do głosowania.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#JanuszPalikot">Kto jest za przyjęciem tego uzupełnienia do uzasadnienia projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług?</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#JanuszPalikot">Tekst uzupełnienia uzasadnienia projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług został przyjęty jednogłośnie.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#JanuszPalikot">Dziękuję, reszta pozostaje bez zmian. Po przyjęciu poprawki tekst zostanie odesłany do pana Marszałka.</u>
<u xml:id="u-3.4" who="#JanuszPalikot">Drugi tekst, jakoś wyjątkowo również dotyczy pana posła Abramowicza. Tutaj chodzi o uzupełnienie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych o przewidywane skutki gospodarcze, społeczne i prawne.</u>
<u xml:id="u-3.5" who="#JanuszPalikot">Uzasadnienie zostało uzupełnione zgodnie z wymogami art. 34 ust. 3 regulaminu Sejmu między innymi jest powiedziane: „5. Projektowana ustawa nie zawiera przepisów, które mogą bezpośrednio wpływać na rynek pracy.</u>
<u xml:id="u-3.6" who="#JanuszPalikot">6. Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw.</u>
<u xml:id="u-3.7" who="#JanuszPalikot">Projektowana ustawa nie zawiera przepisów, które mogą bezpośrednio wpływać na konkurencyjność gospodarki.</u>
<u xml:id="u-3.8" who="#JanuszPalikot">7. Wpływ na rozwój regionalny.</u>
<u xml:id="u-3.9" who="#JanuszPalikot">Projektowana ustawa nie zawiera przepisów, które mogą bezpośrednio wpływać na rozwój regionalny.”</u>
<u xml:id="u-3.10" who="#JanuszPalikot">Dopisaliśmy, co trzeba było dopisać. Czy w tej sprawie są uwagi? Pan poseł Wikiński, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#MarekWikiński">Chciałem zapytać, czy w sprawach różnych pan przewodniczący byłby łaskaw zdać nam sprawozdanie ze spotkania z Marszałkiem i panem ministrem Czaplą?</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#JanuszPalikot">Oczywiście, ale na koniec tego posiedzenia. Czy są uwagi do przedstawionego uzupełnienia? Nie ma uwag. Wobec tego poddaję pod głosowanie wyżej wymienione uzupełnienie uzasadnienia ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#JanuszPalikot">Kto jest za przyjęciem tego uzupełnienia?</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#JanuszPalikot">Uzupełnienie uzasadnienia do ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych Komisja przyjęła jednogłośnie.</u>
<u xml:id="u-5.3" who="#JanuszPalikot">Projekt zostanie ponownie skierowany do Marszałka Sejmu.</u>
<u xml:id="u-5.4" who="#JanuszPalikot">Mamy jeszcze jedną sprawę, mianowicie, ponowne opiniowanie przez BAS i BL ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług, ponieważ w toku dyskusji zmieniona została treść tego projektu, pozostało uzasadnienie, które trzeba dostosować do zmienionej treści przepisu. Podobnie opinia zarówno Biura Legislacyjnego jak i Biura Analiz Sejmowych odnosi się do poprzedniej treści. W związku z tym Marszałek nie przyjąłby tych projektów, ponieważ obecnie nie spełniają one wymogów formalnoprawnych.</u>
<u xml:id="u-5.5" who="#JanuszPalikot">Poddaję pod głosowanie wymienione poprawki. Kto jest za przyjęciem wprowadzonych do uzasadnienia zmian?</u>
<u xml:id="u-5.6" who="#JanuszPalikot">Poprawki wprowadzone do uzasadnienia Komisja przyjęła jednogłośnie.</u>
<u xml:id="u-5.7" who="#JanuszPalikot">Projekt zostanie przesłany do Biura Analiz Sejmowych i do Biura Legislacyjnego.</u>
<u xml:id="u-5.8" who="#JanuszPalikot">Jeżeli chodzi o punkt, o który prosił pan poseł Wikiński, spotkałem się z panem ministrem Czaplą, który poinformował mnie, że ich uwagi dotyczące skutków budżetowych oraz innych braków tych założeń, mają charakter czysto formalny. Nie są oczekiwane z naszej strony żadne precyzyjne wyliczenia.</u>
<u xml:id="u-5.9" who="#JanuszPalikot">Regulamin wyraźnie mówi, że musi być, nawet najbardziej zdawkowa informacja, bez żadnych wyliczeń tam, gdzie opinie ich nie podają; bo na przykład, w opinii BAS nie było takiej informacji, trzeba coś wpisać, chociażby decyzją Komisji, dane szacunkowe dotyczące wpływu na budżet. Niech to będą dwa zdania, np. zdaniem członków Komisji będzie to miało mały lub duży, istotny, czy nieistotny wpływ na budżet państwa.</u>
<u xml:id="u-5.10" who="#JanuszPalikot">Ja pomogę to sformułować i na głosowania Komisji trafi już projekt, który będzie uzupełniony o te elementy. Chodzi o to, żebyśmy nie byli w sytuacji, w której dokonujemy zmian po głosowaniu Komisji i abyśmy nie byli w sytuacji, w której poddamy pod głosowanie projekt bez tych elementów. Bo później taki niepełny projekt trafi do nas ponownie do uzupełnienia.</u>
<u xml:id="u-5.11" who="#JanuszPalikot">Proszę wszystkich, koleżanki i kolegów, aby zwracali na to uwagę, bo jeżeli coś państwo zauważą podczas obrad Komisji, to można wprowadzić stosowną korektę w trakcie posiedzenia. Pan poseł Wikiński jeszcze, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#MarekWikiński">Bardzo dziękuję, za tę informację, trochę nas to uspokoiło. Wczorajsze wypowiedzi pana przewodniczącego Poncyljusza były takie, że można było odnieść wrażenie, że jest jakiś zamach na niezależność mandatu poselskiego.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#MarekWikiński">Bardzo dobrze, panie przewodniczący, że ta informacja do nas dotarła. Przypominam, że w szacunkach skutków finansowych bardzo często mylą się również przedstawiciele rządu, że przypomnę ustawę o ulgach na dziecko. Rząd i Ministerstwo Finansów szacowało skutki budżetowe na kwotę około 7 mld zł, a z pierwszych danych, jakie wpływają – bo jeszcze nie ma ostatecznych wyliczeń z Poltaxu dotyczących dokładnej kwoty wydatków budżetowych na sfinansowanie ulgi na dzieci – wynika, że będzie to kwota około 5 mld zł, a więc Ministerstwo Finansów przeszacowało skutki budżetowe o 2 mld zł.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#MarekWikiński">Również wczorajsza dyskusja dotycząca celu inflacyjnego pokazuje, że najwybitniejsi eksperci nie tylko w Polsce, ale pod wszystkimi szerokościami geograficznymi się mylą w szacunkach. W związku z tym, sądzę, że takie lekkie podejście w sensie, żeby te nasze szacunki nie były, co do grosza wyliczane, jest dobrym podejściem pana ministra Czapli, za co serdecznie dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#JanuszPalikot">Na koniec, ostatnia sprawa, o której wspomniałem na początku; dostałem z Ministerstwa Finansów propozycję rozwiązania tematu wartości początkowej leasingu. To jest przepis zaproponowany przez Ministerstwo Finansów.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#JanuszPalikot">Chciałbym, abyśmy to przedstawili w formie propozycji nowelizacji ustawy w miejsce tamtego zapisu i poddali to pod głosowanie na najbliższym posiedzeniu Komisji. Przekażemy to do Okręgowej Izby Radców Prawnych z prośbą o napisanie projektu ustawy zmieniającej ustawę. Pilnie, aby było gotowe na posiedzenie 6 sierpnia.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#JanuszPalikot">Mam dziś spotkanie z nowym wiceministrem finansów panem Ludwikiem Koteckim i z panią Katarzyną Zajdel w sprawie naszych projektów dotyczących paragonów. Będzie to kolejne podejście, nowy minister, może będzie nowe spojrzenie. Pani Zajdel zastąpi panią minister Chojnę-Duch w relacjach z Komisją i zobaczymy, do czego uda nam się dojść. Ja to, oczywiście, zreferuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#MarekWikiński">Rozumiem, że naszą filozofią jest, aby paragon fiskalny był traktowany jak faktura?</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#JanuszPalikot">Po pierwsze – żeby nie trzeba było przechowywać kopii, a po drugie, żeby w przypadku taksówki, stacji paliw, być może jeszcze czegoś, paragon był traktowany jak faktura. Chodzi o wyszczególnienie przypadków najbardziej dokuczliwych dla obywateli. Chcemy, żeby w taksówce paragony były dowodami, tak jak to jest w całej Europie zachodniej. Chcemy też, żeby nie trzeba było przechowywać kopii drukowanych tylko w postaci elektronicznej, a przepisy dotyczące kas nie były tak represyjne.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#JanuszPalikot">Dziękuję serdecznie za to krótkie posiedzenie Komisji i zapraszam 6 sierpnia o godzinie 11.00. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>