text_structure.xml
23.5 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#JanuszPalikot">Otwieram posiedzenie Komisji. Porządek dzienny został państwu przekazany na piśmie. Czy są do niego uwagi? Nie słyszę. Przystępujemy do jego realizacji.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#JanuszPalikot">Oddaję głos pierwszemu dzisiejszemu referentowi, prezesowi Polskiej Agencji Rozwoju Turystyki S.A.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#AnnaSomorowska">Chcielibyśmy podziękować za zaproszenie do udziału w posiedzeniu Komisji. Polska Agencja Rozwoju Turystyki S.A. zajmuje się turystyką na terenie całego kraju. Naszym zadaniem jest bycie pomostem pomiędzy tym, co robią samorządy, regionalne lub lokalne organizacje turystyczne, Polska Organizacja Turystyczna oraz rząd.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#AnnaSomorowska">Pragniemy zaprezentować państwu informacje, które udało nam się zebrać od momentu zaproszenia nas na posiedzenie Komisji. W temacie dzisiejszego spotkania pojawiło się pojecie branży turystycznej. Jednak niewiele osób wie, że nie obejmuje on jedynie biur podróży i hoteli. Chcielibyśmy pokazać państwu jak szeroki jest to obszar. Zgodnie z obowiązującymi standardami międzynarodowymi, przyjętymi między innymi w OECD, należy wyróżnić: przemysł turystyczny oraz gospodarkę turystyczną. Przemysł turystyczny obejmuje całą produkcję dóbr i usług ściśle związanych z turystyką takich jak: zakwaterowanie, wyżywienie, usługi rekreacyjne i transport turystów. Natomiast mówiąc o branży turystycznej wchodzi się w o wiele szerszy obszar, obejmującymi m.in. targi, ubezpieczenia, wellness, spa, dziedziny pośrednie jak na przykład zakupy. Turystyka opisywana w ten sposób jest interdyscyplinarną gałęzią gospodarki, a nie tylko sekcją spożycia społecznego.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#AnnaSomorowska">Za nim przejdę do wskazania konkretnych barier biurokratycznych, chciałabym pokazać jakie są relacje pomiędzy branżą turystyczną a stanem gospodarki kraju. W 2007 r. gospodarka turystyczna wygenerowała 8,3% wpływów do PKB. Natomiast w turystyce w 2007 r. pracowało 1.144 tys. osób.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#AnnaSomorowska">Po otrzymaniu zaproszenia do wzięcia udziału w dzisiejszej dyskusji, zadaliśmy przedstawicielom branży turystycznej ponad dwieście zapytań poprzez e-mail oraz telefon. Chciałabym przedstawić państwu najczęściej wymieniane bariery w prowadzeniu działalności turystycznej. Jedną z nich jest bardzo długi okres oczekiwania na uzyskanie warunków zabudowy i zagospodarowania terenu oraz pozwolenia na budowę. Duże problemy wiążą się również z długim okresem oczekiwania na odbiór sanitarny, ppoż obiektów hotelarskich i gastronomicznych. Jednocześnie problemem staje się brak płynności finansowej. Zwraca się uwagę przede wszystkim na to, że gdyby istniała konieczność zapłacenia faktury zaraz po jej wystawieniu, nie powstawałyby problemy z odliczaniem VAT.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#AnnaSomorowska">Jako kolejną barierę wskazuje się ustawę o VAT w części dotyczącej wynajmu powierzchni targowych. Jesteśmy jedynym krajem w Europie, w którym do wynajmu powierzchni wystawienniczej dokłada się 22% VAT. Jest to bardzo poważny problem, gdyż wystawcy z zagranicy nie chcą korzystać u nas z możliwości wystawienia swoich produktów. Problematyczna jest również niepewna sprawa VAT na usługi gastronomiczne. Nie może stać się tak, abyśmy mieli wyższy podatek niż w innych krajach, gdyż przestaniemy być konkurencyjni na rynku. Natomiast 22% VAT na usługi konferencyjne jest zdecydowanie zbyt wysoki.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#AnnaSomorowska">Inną barierą jest utrudniony dostęp do środków unijnych dla turystyki. Należy podkreślić, że staramy się jak najszerzej korzystać z grantów UE. Jednak od 2003 r. dostęp do środków unijnych dla turystyki był sukcesywnie zmniejszany. Od momentu połączenia działań związanych z turystyką i kulturą, w znacznie większym stopniu umożliwiany był dostęp do środków unijnych przeznaczonych na działania z zakresu kultury. Projekty turystyczne nie mogły być realizowane. W momencie przygotowywania „funduszy zalążkowych”, projektów, określonych działań, działania z zakresu turystyki były wycinane z Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka. Działo się tak dlatego, że nie rozumiano znaczenia i roli turystyki, jako interdyscyplinarnej gałęzi gospodarki. Jednocześnie należy podkreślić, iż turystyka rozwija się znacznie lepiej poprzez regionalne programy operacyjne, w których została ona zauważona. Jednak przedsiębiorcy nadal zgłaszają problem, jakim jest zbyt mały dostęp do środków unijnych.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#AnnaSomorowska">Kolejną barierę biurokratyczną stanowi ustawa o uzdrowiskach z 2005 r. i wchodzący obecnie w życie stosowny akt wykonawczy, które mogą spowodować, że uzdrowiska takie jak Kołobrzeg, Krynica nie będą mogły funkcjonować. Wszystko to, co znajduje się na terenie uzdrowiska, a stanowi potencjalne zagrożenie dla niego będzie musiało zostać zamknięte. Chodzi na przykład o stacje benzynowe na terenie uzdrowisk. W związku z tym konieczna jest zmiana tych przepisów w trybie pilnym. Ponadto barierą są za wysokie podatki dla obiektów sezonowych.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#AnnaSomorowska">Wiele osób jako kolejną barierę wskazuje ustawę o partnerstwie publiczno-prywatnym. Należy zauważyć, że znacznie łatwiej można było posługiwać się dotychczasowymi przepisami Kodeksu handlowego i umowami cywilnymi, niż działać według obecnie obowiązujących przepisów. W tym momencie dochodzi do pomniejszenia liczby inicjatyw inwestorów prywatnych na terenie samorządów.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#AnnaSomorowska">Ponadto, w dalszym ciągu istnieje niedostateczna ilość infrastruktury dla osób niepełnosprawnych. Jest szereg zmian prawnych, które można wprowadzić w celu poprawy tej sytuacji. W tym zakresie można skorzystać z bogatego doświadczenia krajów Europy Zachodniej. Innymi zgłaszanymi barierami są: zła infrastruktura transportowa, brak infrastruktury turystycznej „pod dachem”, odpływ kadry turystycznej za granicę, zbyt wysokie ceny wiz dla gości ze Wschodu oraz utrudnienia w ich uzyskaniu. Następnie wymienia się także: brak świadomości decydentów, urzędników o znaczeniu turystyki dla rozwoju lokalnego i regionalnego, brak zintegrowanego systemu zarządzania polską turystyką. Należałoby wprowadzić większą integrację zadań, wynikającą ze strategii, środków finansowanych oraz monitoringu na trójstopniowym systemie zarządzania jaki jest w Polsce.</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#AnnaSomorowska">Jednocześnie brakuje nadal zintegrowanego systemu informacji turystycznej. System ten zaczyna być tworzony oddolnie przez Polską Organizację Turystyczną. Jednak przedsiębiorcy podkreślają znaczenie tego problemu, podobnie jak brak systemu jakości w turystyce. Brakuje również dostępu do rzetelnych statystyk, raportów o ruchu turystycznym w regionach, potrzebach klientów, rynku pracy w turystyce.</u>
<u xml:id="u-2.10" who="#AnnaSomorowska">Podsumowując, do głównych barier rozwoju turystyki w Polsce należy gigantyczna biurokracja na każdym szczeblu prowadzonej działalności. Ponadto problemy wynikają z braku zrozumienia, czym jest turystyka dla rozwoju społeczno-gospodarczego kraju i regionów.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#JanuszPalikot">Dziękując za przedstawione informacje, chciałbym od razu odnieść się do tej wypowiedzi. Komisja na pewno nie zastąpi żadnego z resortów w sensie wprowadzania kolejnych przepisów prawnych, które nawet miałyby usprawniać obecną sytuację. Celem powołania tej Komisji jest eliminowanie przepisów, które są przejawem nadmiernej biurokracji, przepisów nazywanych kolokwialnie absurdalnymi, czyli takich, których w rzeczywistości mogłoby nie być.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#JanuszPalikot">W imieniu Komisji chciałby prosić, aby do czasu kolejnego spotkania, udało się państwu prześledzić przepisy prawnego z tego właśnie punktu widzenia i zebrać te, których usunięcie poprawiłoby obecną sytuację. Chodzi o takie zmiany, które nie będą wymuszały wprowadzenia całkowicie nowej ustawy, gdyż takie działania powinny podejmować poszczególne resorty. Oczywiście zdaję sobie sprawę, że wiele istniejących barier jest wspólnych dla funkcjonowania całej gospodarki. Jednak jest przygotowanych już około dwustu propozycji zmian przepisów, między innymi dotyczących podatku VAT. Wiem również, że stosowne ministerstwo podjęło prace nad ustawą zmierzającą do zniesienia obowiązku posiadania pozwolenia na budowę.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#JanuszPalikot">Natomiast to, co może zrobić Komisja, to znowelizować obowiązujące przepisy w taki sposób, że zlikwidować biurokratyczność pewnych procesów. Przykładem takiej zmiany może być zamiast obligatoryjnych uzgodnień wprowadzenie jedynie wyrażenie opinii. Zapewne są takie przykłady przepisów specyficznych dla branży turystycznej, które utrudniają jej sprawne funkcjonowanie. Chodzi o wskazanie konkretnych przepisów, które uderzają w swobodę działania przedsiębiorców. Oczywiście zgadzam się, że stawki na usługi konferencyjne są obłożone bardzo wysokim podatkiem VAT. Jednak w tej sprawie jedyną rzeczą, którą może zrobić Komisja, jest wystosowanie stosownego dezyderatu do Ministerstwa Finansów.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#JanuszPalikot">Natomiast Komisja ma możliwość doprowadzenia do usunięcia pewnych niepotrzebnych przepisów. Warto zauważyć, że postulat zniesienia ustawy o partnerstwie prywatno-publicznym pojawia się po raz kolejny i wynika z doświadczeń osób z różnych branż. Osobiście chciałbym, aby Komisja wystąpiła do Sejmu z wnioskiem o zlikwidowanie tej ustawy. Będzie to wymagało wprowadzenia także kilku drobnych zmian w innych aktach prawnych.</u>
<u xml:id="u-3.4" who="#JanuszPalikot">Liczę na to, że dzisiejsze spotkanie nie będzie ostatnim i że spotkamy się na kolejnym posiedzeniu w celu wskazania już konkretnych zapisów w przepisach, które stanowią bariery w swobodnym funkcjonowaniu branży turystycznej.</u>
<u xml:id="u-3.5" who="#JanuszPalikot">Oddaję głos kolejnemu referentowi, prezesowi Polskiej Izby Turystyki.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#JanKorsak">Chciałbym podziękować, że problematyka branży turystycznej stała się przedmiotem dzisiejszego posiedzenia Komisji. Podjęliśmy działania w celu zdobycia odpowiedzi na pytanie o bariery swobodnego działania branży turystycznej w Polsce. Jeszcze nie wszystkie odpowiedzi wpłynęły do nas, więc dzisiaj chciałbym jedynie zasygnalizować pewne kwestie. Postaramy się zebrać szczegółowe informacje na temat konkretnych przepisów, które można byłoby usunąć. Jednak w branży turystycznej czasem brak przepisów prawnych doprowadza do absurdalnych sytuacji.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#JanKorsak">Na przykład brak „ustawy górskiej” powoduje, że grupy ludzi kupili lub nadal kupują pasy ziemi o szerokości 1–2 metrów, ale obejmują całą długość wyciągu narciarskiego. W związku z tym dochodzi do zablokowania całego wyciągu, który nie może po prostu pracować. Taka sytuacja jest na przykład w Szczyrku, gdzie zostało sprzedane mienie pokopalniane, które ktoś kupił, aby teraz decydować, czy można tam jeździć na nartach. Skutkiem takiej sytuacji jest wyłączenie Szczyrku ze świadczenia usług, została zepsuta renoma tego miejsca. Ponadto straty ponieśli niemalże wszyscy, nawet taksówkarze, właściciele punktów gastronomicznych.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#JanKorsak">W polskim prawie istnieje wiele tego rodzaju uwarunkowań, które wymagają gruntownego przeglądu przepisów prawa. Należy bowiem pamiętać, że turystyka jest dziedziną interdyscyplinarną. Jako samorząd gospodarczy postulowaliśmy, aby dokonać przeglądu prawa. Znaleźliśmy około stu ustaw, które odnoszą się do prowadzenia działalności dotyczących turystyki. Z tego wynika, że niezbędnych będzie wprowadzenie licznych zmian, aby branża turystyczna mogła się swobodnie rozwijać. Oczywiście zmiany te powinny zostać wprowadzone przez odpowiednie ministerstwo.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#JanKorsak">W przedstawionym państwu materiale pisemnym zawarliśmy pewne swoje uwagi, nie chciałby również powtarzać postulatów zgłoszonych przez prezes Annę Somorowską. Dlatego chciałby skupić się na kilku kwestiach. Ustawa o usługach turystycznych jest tak skonstruowana, że wymaga się stosownego profesjonalizmu od tych, którzy są organizatorami zarabiającymi na turystyce. W związku z tym pojawiają się osoby działające w branży turystycznej non profit. Wobec nich nie są wymagane żadne obostrzenia prawne, ani profesjonalizm. Kilka lat temu wycieczka szkolna weszła na Rysy z nauczycielem, który nie był do tego zupełnie przygotowany. Wówczas zginęło kilkanaście osób. Gdyby tę wyprawę organizował profesjonalny organizator, wówczas ustawa zobowiązywałaby go do zatrudnienia jedynie tatrzańskich przewodników, którzy mają określone uprawnienia.</u>
<u xml:id="u-4.4" who="#JanKorsak">Turystyka jest dziedziną ściśle związaną z ekologią, gdyż jej wysoki poziom sprawia, że turyści chętniej przyjeżdżają w takie miejsca. Zgadzamy się, że należy ponosić stosowne nakłady na rozwój inwestycji proekologicznych. Jednak obecnie niezwykle potrzebne nakłady są opodatkowane. Jeżeli inwestor inwestuje na terenach chronionych, to nie powinny być na niego nakładane obciążenia z tego tytułu. Przecież jego działanie jest niezmiernie ważne, gdyż prowadzi do ochrony obszarów szczególnie chronionych oraz naszego dobra.</u>
<u xml:id="u-4.5" who="#JanKorsak">Pojawiają się również problemy, które jednocześnie wystawiają złe świadectwo Polsce. Chodzi między innymi o brak możliwości legitymowania przewodników. Powinno zależeć nam na tym, aby nie było „dzikich przewodników”, którzy wypaczają wizerunek całego kraju. Uważam, że cała ustawa o usługach turystycznych wymaga zmiany w stosunkowo szybkich czasie. Sądzę, że należałoby wprowadzić ustawę o turystyce, która porządkowałaby wszystkie sprawy dotyczące sektora turystycznego.</u>
<u xml:id="u-4.6" who="#JanKorsak">Ustawa o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi wprowadza zakaz posiadania przez gościa alkoholu na terenie obiektu wczasowego. Jest to przepis całkowicie niezrozumiały. Kolejnym nieco niezrozumiałym przepisem jest ten zgodnie, z którym opłatę abonamentową do KRRiT należy wnieść za wszystkie pokoje hotelowe, w których są odbiorniki radiowe lub telewizyjne. Uważamy, że opłata powinna dotyczyć tylko pokoi, które zostały wykorzystane. Jeżeli w hotelu wykorzystanych jest 70% pokoi, to dlaczego należy wnieść opłatę za 100% pokoi, choć nie były one wykorzystane? Innym przykładem jest obligatoryjność zwrotu pieniędzy za niewykorzystane karnety narciarskie. Jednak karnety są wydawane i zapisywane w kasie fiskalnej. W związku z tym niemożliwe jest odwrócenie dokonanej transakcji w kasie fiskalnej.</u>
<u xml:id="u-4.7" who="#JanKorsak">Są to tylko przykłady przepisów, które tworzą bariery dla przedsiębiorców a tym samym powodują, że gospodarka turystyczna rozwija się wolniej w stosunku do konkurencji. Ze swojej strony chciałbym zadeklarować, że będziemy zbierać podobne przepisy. Jesteśmy gotowi do współpracy, gdyż uważamy, że ta Komisja jest niezwykle potrzebna.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#JanuszPalikot">W ostatniej części wypowiedzi zaczął się pan zbliżać do idei, dla której została powołana Komisja. Z całą pewnością nie wprowadzimy ustawy, która będzie zwiększała barierę uprawiania konkretnych zawodów w turystyce. Celem Komisji nie jest wprowadzanie żadnych dodatkowych przepisów, tylko likwidowanie niepotrzebnych regulacji. Jednak na przykład przepis uniemożliwiający posiadanie alkoholu przez gościa na terenie ośrodka wczasowego, uważam że należałoby usunąć. W sprawie opłat abonamentowych do KRRiT ostateczną decyzję podejmie Minister Finansów, ale oczywiście podejmiemy próbę zmiany tego przepisu.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#JanuszPalikot">Oczywiście mogę się zgodzić, że złą rzeczą jest możliwość wykupienia przez kogoś ziemi pod wyciągiem i blokowania wyciągu narciarskiego. Jednak Komisja nie będzie się tym zajmowała, gdyż została powołana do likwidowania przepisów, wykreślania odpowiednich paragrafów i eliminowania istniejących barier. Komisja odbyła dzisiaj spotkanie także z przedstawicielami środowiska prawniczego. Zaproponowano na nim połączenie zawodu adwokata i radcy prawego, co wywołało szereg kontrowersji. Jednak taka jest właśnie filozofia tej Komisji, aby było mniej regulacji, mniej biurokracji, aby prawo było bardziej transparentne oraz bardziej konkurencyjne. Poza tym prawo ma działać uwzględniając interes obywatela.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#JanuszPalikot">Jednak jestem bardzo chętny do dalszej współpracy. Czekam na więcej informacji o konkretnych przepisach, które można usunąć, aby usprawnić działania branży turystycznej. Prosiłbym o bieżące przekazywanie odpowiednich materiałów. A za jakiś czas zwołamy kolejne posiedzenie w tej sprawie, być może przedstawiając propozycje konkretnych zmian.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#StanisławPiśko">Chciałbym przedstawić przykłady, które są zgodne z przedstawioną filozofią funkcjonowania Komisji. W żadnej propozycji Polskiej Izby Turystyki nie sugerujemy zmiany stawek podatkowych. Pokazujemy jedynie absurdalne przepisy, prowadzące do zawyżenia stawek. Organizatorzy konferencji z tytułu świadczenia usług hotelarskich i gastronomicznych nie płacą podatku w wysokości 22% tylko 48,84%. Jest to najwyższy na świecie podatek płacony za tego rodzaju usługi. W takiej sytuacji nie można mówić o równym konkurowaniu na jednolitym rynku europejskim.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#StanisławPiśko">Do takiej sytuacji dochodzi, gdyż zgodnie z art. 88 ust. 1 pkt 4a nie mogą odliczać podatku za usługi gastronomiczne i hotelarskie, bo usługi konferencyjne nie są traktowane jako usługi turystyczne. Wystarczyłoby po wyrazie „turystyki” dopisać słowa „lub organizacji konferencji”.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#StanisławPiśko">Następnie, art. 10a ustawy o usługach turystycznych wprowadza nieproporcjonalność kary do stopnia winy. Jeżeli organizator turystyki nie poinformuje klientów o godzinie postoju w trakcie wycieczki, to ponosi taką sankcję jak gdyby działał bez wymaganych zezwoleń. W związku z tym kontrole przeprowadzane przez komisje powoływane przez marszałków nie spisywały takich drobnych uchybień. W przeciwnym razie prawie wszystkie biura turystyczne musiałyby zostać zamknięte.</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#StanisławPiśko">Kolejna sprawa dotyczy usług własnych i obcych, które są opisane w podatku VAT. Polska w tym zakresie uprawia masochizm podatkowy. Dobrze wiemy jak sprawę rozwiązali na przykład Niemcy lub Francuzi. Możemy tę sprawę bardziej szczegółowo państwu przedstawić. Uważamy, że przepis z art. 119 ust. 5 powinien zostać sformułowany tak, abyśmy byli traktowani tak samo jak nasi koledzy w innych krajach unijnych. Przecież o to właśnie chodzi na jednolitym rynku europejskim. Oczywiście w tak krótkim czasie nie byliśmy w stanie wychwycić wszystkich przepisów, które należałoby ewidentnie zmienić. Bardzo dziękuję za zaproszenie do przedstawiania kolejnych propozycji, gdyż na pewno podejmiemy taką współpracę.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#JanuszPalikot">Właśnie o takie przykłady przepisów nam chodzi. Prosiłbym o przedstawienie wszystkich tego rodzaju informacji, propozycji zmian w dotychczasowych przepisach. Gwarantuję państwu, że w ciągu 45 dni od przedstawienia nam konkretnych propozycji, zostaną one przedstawione Sejmowi. Jest to bowiem pierwsza komisja sejmowa, która ma inicjatywę ustawodawczą. W ten sposób możemy zagwarantować państwu skierowanie tych propozycji do pierwszego czytania w Sejmie. To jest właśnie potencjał organizacyjny tej Komisji.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#JanuszPalikot">Otwieram dyskusję. Czy ktoś chciałby zabrać głos w tej sprawie?</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PawełPoncyliusz">Chciałbym powiedzieć, że bardzo się cieszę z dzisiejszego spotkania, gdyż jako Minister Gospodarki miałem nieco do czynienia, choć niestety krótko. Jednak pamiętam wyrażane przez państwa wówczas postulaty i specjalnie sprowokowałem to spotkanie. Niemniej musicie państwo pamiętać, że w swoich pracach nie zastąpimy Ministra Sportu i Turystyki, jeżeli ten w ogóle zajmuje się sprawami turystyki w obliczu zbliżającego się EURO 2012. Na pewno jednak jesteśmy w stanie pomóc państwu w usunięciu przepisów, które są nieco absurdalne i pomagają wam w sprawnym funkcjonowaniu. Choć należy zdawać sobie sprawę z tego, że istnieje pewien pułap możliwych do podjęcia przez nas działań. Nie zastąpimy we wszystkich kwestiach sejmowej Komisji Kultury Fizycznej i Sportu.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#PawełPoncyliusz">Warto zauważyć, że nasz interesuje jeszcze jeden element, którego nie ma w nazwie Komisji. Jest to komisja przyjaznego państwa obywatelowi. Nas interesuje również obywatel, aby nie był zaskakiwany regulacjami, które są czasami fikcyjne. Takim problemem jest na przykład opłata klimatyczna, którą trzeba ponosić jadąc na wakacje. Jest to forma parapodatku, który jest dochodem dla danego samorządu.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#PawełPoncyliusz">Liczymy na państwa współpracę, ale będziemy wymagać od państwa przedstawienia konkretnych propozycji zmian. Chcemy otrzymać informację na temat tego, które regulacje są dla państwa najbardziej uciążliwe i niepotrzebne. A Komisja zweryfikuje czy proponowane rozwiązania będą najbardziej optymalne dla obywateli. Obiecujemy też państwu szczerą odpowiedź w sytuacji, gdy z pewnymi rozwiązaniami nie będziemy się zgadzać. Jednak liczę na szczerą współpracę i możliwość wprowadzenia korzystnych rozwiązań. Ponadto chciałbym zauważyć, że Bruksela podtrzymała jeszcze na pewien czas wysokość VAT na usługi gastronomiczne. Dlatego to nie jest tak, że rząd się państwem nie interesuje.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#JanuszPalikot">Czy ktoś chciałby zabrać głos w sprawach bieżących? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#JanuszPalikot">Wyczerpaliśmy porządek dzienny. Dziękuję bardzo, zamykam posiedzenie Komisji Nadzwyczajnej „Przyjazne Państwo” do spraw związanych z ograniczeniem biurokracji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>