text_structure.xml
16.1 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#MarekAst">Witam państwa bardzo serdecznie na kolejnym posiedzeniu Komisji Mniejszości Narodowych i Etnicznych. Witam przybyłych na dzisiejsze posiedzenie gości. Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji reprezentuje pana dyrektor Józef Różański. Witam, panie dyrektorze. Z uwagi na tematykę dzisiejszego posiedzenia Najwyższa Izba Kontroli jest reprezentowana przez panów dyrektorów Grzegorza Buczyńskiego i Dariusza Zieleckiego. Serdecznie panów witam.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#MarekAst">Porządek dzienny posiedzenia obejmuje dwa punkty. Pierwszy punkt to zaopiniowanie dla Komisji do Spraw Kontroli Państwowej „Sprawozdania z działalności Najwyższej Izby Kontroli w 2009 r.” (druk nr 3157) w zakresie działania Komisji. Punkt drugi to rozpatrzenie „Informacji o wynikach kontroli wykonania w 2009 r. budżetu państwa w części 43 – Wyznania religijne oraz mniejszości narodowe i etniczne”. Jeżeli będzie taka potrzeba, to punktem trzecim będą sprawy bieżące. Jeżeli nie usłyszę głosu sprzeciwu, uznam, że porządek został przyjęty. Głosu sprzeciwu nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#MarekAst">Zatem możemy przejść do punktu pierwszego porządku posiedzenia. W tym punkcie oddaję głos panu dyrektorowi Grzegorzowi Buczyńskiemu. Proszę bardzo, panie dyrektorze.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#GrzegorzBuczyński">Dziękuję bardzo. Nazywam się Grzegorz Buczyński. Jestem dyrektorem Departamentu Nauki, Oświaty i Dziedzictwa Narodowego NIK. Proszę państwa, jak co roku o tej porze, mam przyjemność przedstawić sprawozdanie z działalności NIK w roku ubiegłym i w pierwszym półroczu tego roku.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#GrzegorzBuczyński">Podam kilka ogólnych informacji. Państwo posłowie otrzymali wyjątkowo obszerne sprawozdanie. Dodam więc tylko kilka zdań na temat departamentu, bardziej może dla przypomnienia, bo na posiedzeniach Komisji spotykamy się już od wielu lat. Departament Nauki, Oświaty i Dziedzictwa Narodowego jest jednym z najmniejszych departamentów NIK, co nie znaczy, że przeprowadzamy najmniej kontroli. Bardzo staramy się pokazać, że istniejemy, zwłaszcza że zajmujemy się dość dużą przestrzenią kontrolną. To właściwie cała edukacja, nauka, kultura, media. Oczywiście, zajmujemy się również mniejszościami narodowymi i etnicznymi, którym w ostatnim czasie poświęciliśmy bardzo dużo uwagi. Jesteśmy obecni właściwie na wszystkich posiedzeniach Komisji, co bardzo sobie cenimy, bo zapoznajemy się z wszystkimi dezyderatami Komisji i przyswajamy treści, które są omawiane na posiedzeniach Komisji. Wykorzystaliśmy to w bieżącej działalności kontrolnej, o której za chwilę.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#GrzegorzBuczyński">W swoim opracowaniu przedstawiłem pokrótce wszystkie szczegóły, więc nie ma potrzeby, by na tym się specjalnie koncentrować. Chętnie odpowiem na jakieś pytania. Powiem tylko, że w najbliższy wtorek, tj. 29 czerwca, podpisana zostanie informacja o wynikach kontroli – „Realizacja zadań wynikających z ustawy o mniejszościach narodowych i etnicznych”, którą to kontrolę zakończyliśmy. W trakcie przygotowania kontroli, a także w ramach jej przebiegu i w okresie podsumowywania wyników kontroli zapraszaliśmy wszystkich przedstawicieli mniejszości do zgłaszania uwag. Chcę poinformować szanownych państwa, że była to dla nas bardzo miła i owocna współpraca. Dzięki tej współpracy zapoznaliśmy się z problematyką mniejszości również osobiście. Przedstawiciele mniejszości pomogli nam urealnić nasze oceny. Jak już powiedziałem, w najbliższy wtorek informacja o wynikach kontroli zostanie podpisana przez prezesa NIK, po czym zostanie ona niezwłocznie przesłana do Sejmu.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#GrzegorzBuczyński">Wykorzystując wyniki tej obszernej kontroli, przygotowujemy się również do konferencji organizowanej z okazji 5. rocznicy uchwalenia ustawy o mniejszościach narodowych i etnicznych oraz o języku regionalnym, która odbędzie się we wrześniu br. Myślę, że tak, jak poprzednia nasza kontrola sprzed paru lat, a zatem tuż przed uchwaleniem ustawy, tyczyła się tylko problemów edukacyjnych mniejszości, tak obecna kontrola obejmuje wszystkie zagadnienia związane z realizacją zadań na rzecz mniejszości. Mogę ujawnić, że ostatnia kontrola bardzo dużo uwagi poświęca wnioskom de lege ferenda. Po prostu sprecyzowaliśmy uwagi dotyczące tych zagadnień, które w ustawie o mniejszościach powinny być jeszcze uzupełnione. Być może, uda nam się zaprezentować nasze wnioski właśnie na tej konferencji, która jest zapowiedziana na wrzesień. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#MarekAst">Dziękuję bardzo, panie dyrektorze. Czy ze strony członków Komisji są pytania do pana dyrektora w tym punkcie? Proszę bardzo, pan przewodniczący Galla.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#RyszardGallaniez">Szanowni państwo, panie przewodniczący, jeśli pan pozwoli, to chciałbym zapytać o kontrolę stanu realizacji ustawy o mniejszościach narodowych i etnicznych oraz o języku regionalny. W ubiegłym tygodniu byłem w terenie. Rozmawiałem z wójtem jednej z gmin na terenie województwa opolskiego. Kontrola NIK została przeprowadzona m.in. na terenie jego gminy. Ów wójt powiedział mi, że kontrola rzeczywiście była przeprowadzana rzetelnie. Powiedział także, że ta kontrola w przyszłości pomoże mu uniknąć ewentualnych problemów w zakresie poprawnego wykorzystania wielkości subwencji. Kontrola NIK pomogła więc w usunięciu niedoróbek, a – co za tym idzie – pomoże także w przyszłości w zakresie spraw związanych ze zwrotem tych środków.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#RyszardGallaniez">Chciałbym zapytać o to, kiedy będziemy mogli zobaczyć wyniki kontroli. Czy na zestawienie wyników kontroli będziemy musieli czekać aż do września? Czy wyniki kontroli NIK mogą zostać przedstawione wcześniej?</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#RyszardGallaniez">Proszę bardzo, panie dyrektorze.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#GrzegorzBuczyński">Panie pośle, po pierwsze, sformułowaliśmy tylko te wnioski, które wynikają z przeprowadzonej kontroli. Natomiast, oczywiście, nie załatwimy spraw o charakterze legislacyjnym, które w wynikach kontroli zostały przywołane i które trzeba niejako udrożnić. W raporcie proponujemy pewne działania. Mówiłem już o tym, że działaliśmy w porozumieniu z mniejszościami. Przedstawiciele mniejszości dwukrotnie byli naszymi gośćmi na tzw. panelach ekspertów.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#GrzegorzBuczyński">Natomiast raport NIK, po podpisaniu przez prezesa we wtorek, idzie jeszcze na 7 dni do ministra, a potem natychmiast przekazywany jest państwu, więc zapoznają się z nim państwo najpóźniej w pierwszych dniach lipca. Zależy nam na tym, żeby dane z kontroli okrzepły do września, bo będzie to dość obszerny raport. Chodzi nam o to, żeby we wrześniu br. można było spokojnie debatować na ten temat. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#MarekAst">Dziękuję, panie dyrektorze. Czy są inne pytania? Nie słyszę. W tej sytuacji powinniśmy podjąć uchwałę w sprawie opinii na temat sprawozdania z działalności NIK w 2009 r.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#MarekAst">Odczytam opinię w sprawie sprawozdania z działalności NIK w 2009 r. (druk nr 3157).</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#MarekAst">„Opinia nr 6 Komisji Mniejszości Narodowych i Etnicznych uchwalona na posiedzeniu w dniu 23 czerwca 2010 r. dla Komisji do Spraw Kontroli Państwowej w sprawie sprawozdania z działalności Najwyższej Izby Kontroli w 2009 roku.</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#MarekAst">Komisja Mniejszości Narodowych i Etnicznych na posiedzeniu w dniu 23 czerwca 2010 r. rozpatrzyła w zakresie swojego działania «Sprawozdanie z działalności Najwyższej Izby Kontroli w 2009 roku (druk nr 3157)».</u>
<u xml:id="u-6.4" who="#MarekAst">Komisja nie zgłasza uwag i pozytywnie opiniuje przedłożone sprawozdanie.”</u>
<u xml:id="u-6.5" who="#MarekAst">Jeżeli nie usłyszę głosu sprzeciwu, uznam że ta opinia została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-6.6" who="#MarekAst">Głosu sprzeciwu nie słyszę. Zatem Komisja opinię przyjęła bez uwag i pozytywnie opiniuje przedłożone sprawozdanie. Dziękuję, panie dyrektorze.</u>
<u xml:id="u-6.7" who="#MarekAst">Przechodzimy do punktu drugiego – rozpatrzenie „Informacji o wynikach kontroli wykonania w 2009 r. budżetu państwa w części 43 – Wyznania religijne oraz mniejszości narodowe i etniczne”. Proszę o zabranie głosu pana Dariusza Zieleckiego. Proszę bardzo, panie dyrektorze.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#DariuszZielecki">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący. Nazywam się Dariusz Zielecki i jestem wicedyrektorem Departamentu Administracji Publicznej w NIK. Pokrótce przedstawię wyniki kontroli w części 43. Jest to część, której dysponentem głównym jest minister spraw wewnętrznych i administracji. Budżet ten wykonywany jest przez dwie jednostki budżetowe będące podległymi dysponentami, tj. przez MSWiA oraz przez Władzę Wdrażającą Programy Europejskie. Kontrolę przeprowadzaliśmy wyłącznie w MSWiA.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#DariuszZielecki">Jeżeli chodzi o kwestię dochodów, to jest to sprawa – powiedzmy – marginalna. Zgodnie z planem, dochody zrealizowano w kwocie 170 tys. zł. Dochody pochodziły głównie ze zwrotów z lat poprzednich świadczeń z Funduszu Kościelnego. Jeżeli chodzi o wydatki w roku 2009, to zrealizowano je w kwocie prawie 120.600 tys. zł, tj. 99,2% planu po zmianach, czyli o 1,5% więcej niż wydatki w roku poprzednim. Chciałbym zaznaczyć, że w wydatkach największą kwotę, tj. prawie 96.000 tys. zł, stanowią wydatki Funduszu Kościelnego. Natomiast pozostała kwota, tj. ponad 24.000 tys. zł, to są wydatki na bieżącą działalność urzędów w zakresie spraw religijnych oraz mniejszości narodowych i etnicznych, a także na dotacje, które są udzielane głównie podmiotom niepublicznym z zakresu realizacji spraw związanych z mniejszościami narodowymi i etnicznymi.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#DariuszZielecki">Chciałbym też powiedzieć, że budżet części 43 – Wyznania religijne oraz mniejszości narodowe i etniczne był realizowany w warunkach ograniczeń budżetowych, jak zresztą wszystkie budżety w 2009 r. W ramach tych ograniczeń w części 43 zmniejszono wydatki na świadczenia z Funduszu Kościelnego oraz wprowadzono oszczędności w wydatkach na działalność bieżącą.</u>
<u xml:id="u-7.3" who="#DariuszZielecki">NIK nie stwierdziła nieprawidłowości w realizacji wydatków budżetowych. Badanie próby wydatków dotyczyło m.in. dotacji udzielonych podmiotom niepublicznym na działania związane z mniejszościami narodowymi i etnicznymi. Skontrolowaliśmy wydatkowanie 6100 tys. zł, tj. około 40% dotacji udzielonych tym podmiotom. Stwierdziliśmy, że te dotacje zostały prawidłowo udzielone. Udzielono ich na cele wskazane w ustawie o mniejszościach narodowych i etnicznych oraz o języku regionalnym, a także na cele wskazane w ustawie o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.</u>
<u xml:id="u-7.4" who="#DariuszZielecki">W tym miejscu chciałbym podkreślić poprawę, jaka nastąpiła w stosunku do roku poprzedniego, jeżeli chodzi o udzielanie i rozliczanie tych dotacji przez MSWiA. Chciałbym wspomnieć, że oprócz kontroli budżetowej, wcześniej wykonywaliśmy jeszcze kontrolę udzielania dotacji podmiotom niepublicznym. W czasie kontroli udzielania dotacji w roku 2008 stwierdzaliśmy pewne nieprawidłowości w zakresie przydzielania tych dotacji, a także nieterminowego ich rozliczania. Stwierdzamy, że w roku 2009 nastąpiła istotna poprawa. Uznajemy, że wnioski NIK w tym zakresie zostały wykonane. Takie stwierdzenie zawarliśmy w naszej informacji.</u>
<u xml:id="u-7.5" who="#DariuszZielecki">Jeżeli chodzi o kwestię poświadczenia rzetelności ksiąg rachunkowych i sprawozdań budżetowych w zakresie części budżetowej 43, to nieprawidłowości również nie stwierdzono. Pozytywnie zaopiniowaliśmy sprawozdania budżetowe, a także systemy księgowe i systemy kontroli finansowej.</u>
<u xml:id="u-7.6" who="#DariuszZielecki">Reasumując, ocena ogólna wykonania budżetu w części 43 – Wyznania religijne oraz mniejszości narodowe i etniczne była pozytywna. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#MarekAst">Dziękuję bardzo, panie dyrektorze. Czy mają państwo pytania albo uwagi do przedstawionej informacji? Uwag nie słyszę. Pytań też nie ma. Wobec powyższego zadam państwu pytanie.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#MarekAst">Czy przyjmujemy przedstawioną „Informację o wynikach kontroli wykonania w 2009 r. budżetu państwa w części 43 – Wyznania religijne oraz mniejszości narodowe i etniczne”?</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#MarekAst">Jeżeli nie usłyszę głosu sprzeciwu, uznam, że informacja została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-8.3" who="#MarekAst">Głosu sprzeciwu nie słyszę, a zatem Komisja informację przyjęła.</u>
<u xml:id="u-8.4" who="#MarekAst">Bardzo dziękuję, panie dyrektorze. Pan przewodniczący ma do przedstawienia jakiś komunikat w sprawach bieżących?</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#MironSycz">Panie przewodniczący, szanowni państwo, chodzi o konferencję „Mniejszości narodowe i etniczne w Polsce na tle europejskim”, podsumowującą 5-lecie funkcjonowania ustawy o mniejszościach narodowych i etnicznych oraz o języku regionalnym. Konferencję zaplanowaliśmy wcześniej na miesiąc czerwiec. Jednak z uwagi na sytuację w Polsce, związaną i z katastrofą smoleńską, i z sytuacją powodziową, i z wyborami prezydenckimi, lubelscy organizatorzy konferencji poprosili o to, aby przesunąć termin konferencji na 15–17 września, co oznacza, że w tym terminie odbyłoby się też wspólne posiedzenie sejmowej Komisji Mniejszości Narodowych i Etnicznych oraz Komisji Wspólnej Rządu i Mniejszości Narodowych i Etnicznych. Konferencja oraz wspólne posiedzenie komisji obędą się we wrześniu w Lublinie i już teraz chcę państwa o tym poinformować. Szczegółowy program konferencji dotrze do państwa w najbliższym czasie. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#MarekAst">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący. Chciałbym jeszcze przypomnieć, że w lipcu odbędzie się wyjazdowe posiedzenie Komisji. Było ono już od dawna planowane. Wyjedziemy na Kaszuby, żeby spotkać się z przedstawicielami Kaszubów i porozmawiać z nimi o problemach związanych z podtrzymywaniem, rozwojem i nauczaniem języka kaszubskiego. Wiedza o tych problemach przyda nam się też przy okazji planowanej pracy nad projektem zmian prawnych dotyczących języka śląskiego. Bardzo serdecznie zapraszam na posiedzenie wyjazdowe, które odbędzie się w dniach 13–14 lipca.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#MarekAst">Cóż, proszę państwa, zbliżamy się do końca posiedzenia. Na początku popełniłem faux pas, dlatego że mamy nowego członka Komisji, pana posła Andrzeja Sztorca, z czego się bardzo cieszę. Panie pośle, bardzo serdecznie witam pana w naszym gronie. Życzę panu miłej pracy w naszej Komisji. Na tym zamykam posiedzenie Komisji. Dziękuję państwu serdecznie. Życzę miłego dnia.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>