text_structure.xml 36.8 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#MarekAst">Otwieram posiedzenie Komisji. Witam wszystkich, stwierdzam kworum oraz przyjęcie protokołu z poprzedniego posiedzenia Komisji wobec niewniesienia do niego zastrzeżeń. Porządek dzienny został państwu doręczony na piśmie. Czy są do niego uwagi?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#ArkadyFiedler">Proponuję zmianę kolejności rozpatrywania punktów porządku dziennego, tak by zacząć prace od pkt 3, czyli rozpatrzenia projektu dezyderatu nr 1 skierowanego do Ministra Spraw Zagranicznych w sprawie intensyfikacji prac nad umowami z Białorusią, Ukrainą i Rosją o małym ruchu granicznym. Niebawem rozpoczyna się bardzo ważne posiedzenie innej Komisji sejmowej, na którym muszę być obecny, stąd moja prośba.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#MarekAst">Podobną uwagę zgłosiło kilku innych posłów. Dziś odbywają się posiedzenia wielu Komisji.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#MarekAst">Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisja przyjęła propozycję pana posła Arkadego Fiedlera. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#MarekAst">Czy są inne uwagi do porządku dziennego? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#MarekAst">Stwierdzam, że porządek dzienny został przyjęty ze zmianą dotyczącą kolejności rozpatrywania jego punktów.</u>
          <u xml:id="u-3.4" who="#MarekAst">Przechodzimy do realizacji pkt 1, czyli rozpatrzenia projektu dezyderatu nr 1 skierowanego do Ministra Spraw Zagranicznych w sprawie intensyfikacji prac nad umowami z Białorusią, Ukrainą i Rosją o małym ruchu granicznym. Projekt dezyderatu został państwu doręczony. Czy mają państwo uwagi?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#AdamAbramowicz">Ostatni akapit projektu zaczyna się od zdania: „Mając powyższe na uwadze, Komisja zwraca się do Ministra Spraw Zagranicznych o przyspieszenie prac nad umowami z Białorusią, Ukrainą i Rosją o małym ruchu granicznym.” Problem polega na tym, że żadne rozmowy i prace z Białorusią nie zostały rozpoczęte, a więc nie można ich przyspieszyć. Proponuję dodać fragment o rozpoczęciu negocjacji z Białorusią. Interesuję się tym problemem od dawna. Najpierw uzyskiwałem od urzędników informacje, że Polska nie przystąpi do negocjacji, dopóki na Białorusi nie będą przestrzegane reguły demokratyczne. Obecnie stanowisko zostało nieco zmodyfikowane, z czego bardzo się cieszę. Ostatnio poinformowano mnie, że Polska jest już za rozpoczęciem rozmów, ale nie zgadza się na to Unia Europejska. Obecnie strona Polska występuje do Komisji Europejskiej o zmianę stanowiska. Myślę, że nie możemy jednakowo potraktować tych trzech krajów, ponieważ prace związane z problemem małego ruchu granicznego są w każdym przypadku inne. Jeśli moje informacje są nieaktualne i prace z Białorusią zostały rozpoczęte, to proszę o przybliżenie szczegółów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#MarekAst">Proszę przedstawicieli rządu o udzielenie odpowiedzi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#AntoniPodolski">Temat leży w gestii Ministerstwa Spraw Zagranicznych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#MarekAst">Czy jest na sali przedstawiciel MSZ?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#JoannaDoberszyc">Nie jestem pracownikiem odpowiedniego departamentu i nie jestem w stanie odnieść się do tej kwestii.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#MarekAst">Znaleźliśmy się w dość problematycznej sytuacji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#MironSycz">Potwierdzam, że sytuacja opisana przez pana posła Adama Abramowicza jest aktualna. Prace z Białorusią nie zostały rozpoczęte. Wobec tego popieram propozycję polegającą na umieszczeniu w ostatnim akapicie projektu zapisu o przyspieszeniu prac nad umowami z Ukrainą i Rosją oraz o rozpoczęciu prac nad umową z Białorusią. Możemy składać takie wnioski, ale jak potoczą się sprawy w rzeczywistości, tego nie wiemy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#MarekAst">Czy są inne uwagi do projektu dezyderatu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#MałgorzataKidawaBłońska">Nie podoba mi się początek projektu, gdzie zapisano, że „wejście Polski do UE i do strefy Schengen od początku budziło obawy Polaków i obywateli państw sąsiadujących z Rzeczpospolitą Polską związane z pojawieniem się w Europie nowej »kurtyny«”. Rozumiem intencje dezyderatu, ale pierwsza część jest dla mnie nie do przyjęcia. Wygląda to tak, jakbyśmy dokonywali nowego podziału Europy. Ponadto problem, którego dotyczy projekt powstał po naszym wejściu do UE, a samo przystąpienie do Wspólnoty nie budziło naszych obaw.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#MarekAst">Czy pani poseł ma propozycję zmiany tego zapisu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#MałgorzataKidawaBłońska">Bardzo mi przykro, ale dostałam tekst przed chwilą i dopiero się z nim zapoznaję. Mam sporo uwag, ale nie miałam czasu na przygotowanie propozycji zmian. Nie jestem w stanie zredagować tekstu w ciągu kilku minut. Rozumiem intencje zawarte w tekście, całkowicie się z nimi zgadzam.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#MałgorzataKidawaBłońska">Zgłaszam wniosek o odłożenie prac na kolejne posiedzenie Komisji, tak byśmy mogli przygotować poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#MarekAst">Przyjęliśmy porządek posiedzenia, ale jeśli treść projektu dezyderatu nie zostanie zaakceptowana, to będziemy musieli dokonać zmian.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#MałgorzataKidawaBłońska">Wszyscy zgadzamy się z tezą zawartą w projekcie dezyderatu, ale forma nie dla wszystkich jest do przyjęcia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#MironSycz">Uważam, że rzeczywiście należy wykreślić słowa dotyczące wejścia Polski do UE, a pozostawić tylko te wiążące się z wejściem do strefy Schengen.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#MałgorzataKidawaBłońska">Należy zapisać, że problem pojawił się po wejściu Polski do struktur europejskich, ale moje wątpliwości budzi także zapis dotyczący Schengen. Wiąże się to raczej ze sprawami organizacyjnymi, a nie z zasadą.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#MarekAst">Propozycja pani poseł Małgorzaty Kidawy-Błońskiej jest zasadna. Są uwagi merytoryczne i redakcyjne do projektu. Być może najlepszym rozwiązaniem jest kontynuacja prac na kolejnym posiedzeniu Komisji. Sprawa jest, co prawda, dość pilna, ale myślę, że nic się nie stanie, jeśli uchwalimy dezyderat podczas następnego spotkania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#AdamAbramowicz">Mam inne zdanie na ten temat. Omawiamy kwestie techniczne, redaktorskie. Jeśli nie ma poważnych merytorycznych uwag, to możemy zmienić zapisy w ciągu posiedzenia w taki sposób, aby wszystkich satysfakcjonowały. Podejrzewam, że będzie kworum, zresztą zawsze możemy to sprawdzić. Sprawa jest bardzo pilna. Na wschodzie Polski są regiony, gdzie ustał ruch graniczny i dla przedsiębiorców oraz mieszkańców z tych terenów są to problemy życiowe. Nie możemy czekać, choć nie jestem pewny, czy nasz dezyderat wpłynie na tę sprawę. Sam skierowałem już kilka pism, interpelacji i zapytań w tej kwestii. Nie ma jednak, na co czekać. Trzeba podejmować wszystkie możliwe działania w celu poprawy sytuacji. Nie spieramy się, co do zasady. Niejasności budzą jedynie pewne sformułowania. Proszę, aby pani poseł zredagowała projekt. Liczy się to, aby Komisja zwróciła się do MSZ o przyspieszenie prac nad umowami oraz przystąpienie do rozmów z naszymi wschodnimi sąsiadami spoza UE.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#JerzyRębek">Wszyscy rozumiemy intencje wystąpienia Komisji do MSZ. Nie budzi to wątpliwości. Możemy zatem poddać pod głosowanie projekt dezyderatu, a następnie dopracować niektóre sformułowania. Jak już wspomniano, odbywa się dziś wiele posiedzeń Komisji i za kilkanaście minut kilka osób będzie musiało opuścić tę salę i udać się na inne posiedzenie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#MarekAst">Rozumiem, że pan poseł Jerzy Rębek złożył wniosek, aby poddać pod głosowanie meritum projektu, a Prezydium Komisji zostanie upoważnione do wprowadzenia redakcyjnych poprawek.</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#MarekAst">Przystępujemy do głosowania nad propozycjami pani poseł Małgorzaty Kidawy-Błońskiej. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisja propozycje przyjęła. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-22.2" who="#MarekAst">Stwierdzam, że Komisja przyjęła propozycje pani poseł.</u>
          <u xml:id="u-22.3" who="#MarekAst">Wcześniej przyjęliśmy propozycje pana posła Adama Abramowicza. Czy są inne uwagi do projektu dezyderatu? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-22.4" who="#MarekAst">Przystępujemy do głosowania nad przyjęciem projektu dezyderatu nr 1 skierowanego do Ministra Spraw Zagranicznych w sprawie intensyfikacji prac nad umowami z Białorusią, Ukrainą i Rosją o małym ruchu granicznym z poprawkami zgłaszanymi przez posłów. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisja projekt przyjęła. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-22.5" who="#MarekAst">Stwierdzam, że Komisja przyjęła projekt dezyderatu.</u>
          <u xml:id="u-22.6" who="#MarekAst">Zamykam ten punkt porządku dziennego i przechodzimy do pkt 2, czyli do omówienia raportu Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji dotyczącego sytuacji mniejszości w RP (o którym mowa w art. 31 ust. 3 i 4 ustawy o mniejszościach narodowych i etnicznych oraz o języku regionalnym). Proszę pana ministra o zabranie głosu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#AntoniPodolski">Chcę przeprosić za nieobecność pana ministra Tomasza Siemoniaka, w którego gestii leżą te kwestie, ale także musiał się udać na inne posiedzenie Komisji sejmowej.</u>
          <u xml:id="u-23.1" who="#AntoniPodolski">Raport, który państwo otrzymali dotyczący sytuacji mniejszości narodowych i etnicznych oraz języka regionalnego w RP jest pierwszym tego rodzaju raportem przygotowanym zgodnie z ustawą o mniejszościach narodowych i etnicznych oraz o języku regionalnym ze stycznia 2005 r. Przypomnę, że taki raport powinien być przygotowywany nie rzadziej niż raz na 2 lata przez ministra właściwego do spraw wyznań religijnych oraz mniejszości narodowych i etnicznych oraz być opiniowany przez Komisję Wspólną Rządu i Mniejszości Narodowych i Etnicznych, a następnie przekazany Radzie Ministrów.</u>
          <u xml:id="u-23.2" who="#AntoniPodolski">Przygotowując raport wykorzystano materiały przekazane przez ministerstwa, urzędy wojewódzkie, Główny Urząd Statystyczny, Rzecznika Praw Obywatelskich, Krajową Radę Radiofonii i Telewizji, organizacje mniejszości narodowych i etnicznych oraz społeczności posługujące się językiem regionalnym. Starano się opisać głównie sytuację prawną i rzeczywistą mniejszości narodowych i etnicznych, a w mniejszym stopniu wskazywano na pojawiające się problemy. Poza opisem sytuacji prawnej mniejszości, omówiono ich sytuację społeczno-ekonomiczną. Ponadto część raportu poświecono działaniom podejmowanym na rzecz podtrzymania i rozwoju tożsamości kulturowej mniejszości oraz zachowania i rozwoju języka regionalnego.</u>
          <u xml:id="u-23.3" who="#AntoniPodolski">Szerokie konsultacje z przedstawicielami organizacji mniejszości narodowych i etnicznych oraz społeczności posługujących się językiem regionalnym, o których wspomniałem, zaowocowały licznymi uwagami. Nie wszystkie uwzględniono w podstawowej treści dokumentu, ze względu na ich zbytnią szczegółowość. Spostrzeżenia, których nie zamieszczono w tekście zasadniczym zostały zapisane w aneksie przedstawionego państwu dokumentu, więc nie są pominięte.</u>
          <u xml:id="u-23.4" who="#AntoniPodolski">Tekst raportu został przyjęty do wiadomości przez Komisję Wspólną Rządu i Mniejszości Narodowych i Etnicznych 20 czerwca 2007 r., a 8 sierpnia ubiegłego roku przyjęty przez Radę Ministrów.</u>
          <u xml:id="u-23.5" who="#AntoniPodolski">Dziękuję za uwagę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#MarekAst">Państwo posłowie otrzymali raport. Czy są pytania?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#GrzegorzKuprianowicz">Jestem członkiem Komisji Wspólnej Rządu i Mniejszości Narodowych i Etnicznych. Sądzę, że sprawa raportu dotyczącego sytuacji mniejszości narodowych przygotowanego przez poprzedni rząd, jest niezwykle ważna. Raport jest jednym z bardzo ważnych osiągnięć ustawy o mniejszościach narodowych i etnicznych oraz o języku regionalnym przyjętej 3 lata temu, na mocy której rząd został zobowiązany do przedstawienia takiego dokumentu. Wydanie pierwszego raportu jest bardzo ważne, zarówno dla członków mniejszości narodowych, jak i polityki państwa wobec mniejszości. Jako przedstawiciel jednej ze społeczności mniejszościowych chcę wyrazić pewne wątpliwości, co do sposobu przygotowania tego raportu, a raczej jego zawartości. Aby nie być gołosłownym zwrócę uwagę na to, co zostało powiedziane podczas wystąpienia pana ministra Antoniego Podolskiego, a mianowicie, że raport został przez Komisję Wspólną Rządu i Mniejszości Narodowych i Etnicznych przyjęty do wiadomości, a nie zaakceptowany. Zwracam uwagę na tę subtelną różnicę. W czasie czerwcowego posiedzenia Komisji Wspólnej Rządu i Mniejszości Narodowych i Etnicznych przedstawiciele mniejszości narodowych wyrazili szereg uwag, także krytycznych, wobec zawartości raportu. Przeczytam państwu z protokołu posiedzenia tej Komisji wypowiedź jednego z przedstawicieli, który zwrócił uwagę, że „przedstawiony jest nieobiektywny, zbyt optymistyczny obraz sytuacji mniejszości narodowych i etnicznych w Polsce. Raport ten kreuje nierzeczywisty wizerunek Polski, jako kraju, w którym nie występują nietolerancja i dyskryminacja”. Przedstawiciele mniejszości narodowych i etnicznych zgłaszali także w czasie tego posiedzenia komisji wspólnej uwagi do raportu. Ze względu na stwierdzenie strony rządowej, iż potrzebne jest pilne przyjęcie tego dokumentu, uzgodniono taką formułę, że Komisja przyjmie do wiadomości raport, ale nie ustosunkuje się do niego szczegółowo. Podnoszono wiele kwestii. Nie będę ich tu przytaczał, ponieważ nie jest to okazja do tego.</u>
          <u xml:id="u-25.1" who="#GrzegorzKuprianowicz">Pozwolę sobie zwrócić uwagę, że mówimy o bardzo ważnym problemie, ponieważ minęły właśnie 3 lata od uchwalenia ustawy o mniejszościach narodowych i etnicznych oraz o języku regionalnym. Jest to dobry moment, aby dokonać analizy, jak ustawa po tym okresie funkcjonuje. Sądzę, że warto byłoby dokonać takiej analizy. Jako przedstawiciel jednej z mniejszości narodowych zwracam się do państwa posłów z Komisji Mniejszości Narodowych i Etnicznych z prośbą o rozważenie, czy nie warto byłoby jednego z posiedzeń poświęcić analizie funkcjonowania ustawy. Regulacja wprowadziła bardzo ważne, nowe mechanizmy. Została przyjęta z wielką nadzieją przez społeczności mniejszościowe, ponieważ poza uporządkowaniem pewnych kwestii wprowadzała nowe mechanizmy. Dzięki niej zaczęła działać Komisja Wspólna Rządu i Mniejszości Narodowych i Etnicznych, powstała możliwość umieszczania nazw dwujęzycznych, kwestie związane ze sprawami kultury mniejszości narodowych zostały umiejscowione w MSWiA, a wcześniej były w gestii Ministerstwa Kultury. Uchwalenie ustawy było wydarzeniem bardzo istotnym. Warto podsumować pierwsze lata jej istnienia. Jak wynika z opinii, które sam słyszę od innych członków Komisji Wspólnej, pewne elementy praktycznej realizacji zapisów ustawowych postrzegane są dość krytycznie. Nie wszędzie stan prawny, choć jest lepszy niż przed wejściem w życie tej ustawy, spełnił nadzieję pokładane w zmianach zapowiadanych w ramach tej ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#MarekAst">Komisja jest powołana do monitorowania wprowadzania w życie przepisów ustawy o mniejszościach narodowych i etnicznych oraz o języku regionalnym, więc pan prezes Grzegorz Kuprianowicz zgłosił bardzo słuszny postulat, aby jedno z posiedzeń Komisji poświecić ocenie funkcjonowania tej regulacji. Z całą pewnością ten postulat zostanie zrealizowany, choć zapewne nie w pierwszym półroczu, gdyż plan prac został już przyjęty. Myślę, że w drugim półroczu znajdziemy na to czas. Dziękuję bardzo i obiecuję, że Komisja zajmie się tym tematem.</u>
          <u xml:id="u-26.1" who="#MarekAst">Czy są inne uwagi? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-26.2" who="#MarekAst">Stwierdzam, że Komisja zakończyła omawianie raportu Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji dotyczącego sytuacji mniejszości w RP (o którym mowa w art. 31 ust. 3 i 4 ustawy o mniejszościach narodowych i etnicznych oraz o języku regionalnym).</u>
          <u xml:id="u-26.3" who="#MarekAst">Przechodzimy do realizacji pkt 3 porządku dziennego, czyli rozpatrzenia informacji Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji na temat stanu realizacji Krajowego Programu Przeciwdziałania Dyskryminacji Rasowej, Ksenofobii i Związanej z Nimi Nietolerancji 2004–2009. Proszę pana ministra o przedstawienie informacji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#AntoniPodolski">Otrzymali państwo informację na temat realizacji zadań nałożonych na MSWiA w związku z wdrażaniem Krajowego Programu Przeciwdziałania Dyskryminacji Rasowej, Ksenofobii i Związanej z Nimi Nietolerancji 2004–2009 wraz z raportem dotyczącym pierwszej części monitoringu polskiej prasy pod kątem występowania treści rasistowskich, ksenofobicznych i antysemickich, przygotowanym przez Poznańskie Centrum Praw Człowieka Instytutu Nauk Prawnych PAN na zlecenie MSWiA. Materiały zawierają szczegółowe informacje na temat realizacji zadań przez ministerstwo w ramach krajowego programu, dlatego postanowiłem jedynie krótko scharakteryzować typy zadań podjętych w ubiegłym roku przez MSWiA.</u>
          <u xml:id="u-27.1" who="#AntoniPodolski">Pierwsza grupa to zadania o charakterze edukacyjnym i dydaktycznym. W ich ramach wprowadzono w służbach resortu materiały dydaktyczne mające kształtować postawy antyrasistowskie, zwalczające ksenofobię i nietolerancję. Działania te mają charakter stały i nie zostaną zakończone. Będą kontynuowane i rozwijane. Mamy nadzieję, że przyczyni się to do dalszego podnoszenia wiedzy oraz poziomu moralnego funkcjonariuszy Policji i Straży Granicznej w tym zakresie.</u>
          <u xml:id="u-27.2" who="#AntoniPodolski">Chcę poinformować także, że w listopadzie ubiegłego roku została zorganizowana w MSWiA konferencja „Przeciwdziałanie rasizmowi, dyskryminacji na tle etnicznym i ksenofobii – współpraca, dobre praktyki oraz wyzwania na przyszłość”, w której uczestniczyli przedstawiciele administracji rządowej i sektora NGO.</u>
          <u xml:id="u-27.3" who="#AntoniPodolski">Kolejna grupa to zadania na rzecz społeczności romskiej mające na celu poprawę sytuacji bytowej i zdrowotnej Romów. Podejmowane są działania polegające na remoncie budynków, mieszkań, inwestowaniu w infrastrukturę, regulacje stanu prawnego gruntów, organizacji tzw. białych dni polegających na wykupie usług medycznych w ośrodkach zdrowia. Podobne działania są realizowane w ramach Programu na rzecz społeczności romskiej w Polsce, którego koordynatorem jest także MSWiA.</u>
          <u xml:id="u-27.4" who="#AntoniPodolski">Inna grupa działań ma na celu badanie, diagnozę i monitorowanie zjawiska rasizmu, ksenofobii i antysemityzmu w Polsce w celu opracowania jak najlepszych i najskuteczniejszych instrumentów przeciwdziałania. W ramach tego zadania przeprowadzano wspomniany już przeze mnie monitoring polskiej prasy pod kątem występowania tych treści w mediach.</u>
          <u xml:id="u-27.5" who="#AntoniPodolski">Realizowano także zadania na rzecz współpracy z organizacjami pozarządowymi i pomocy na rzecz ofiar dyskryminacji na tle rasowym i etnicznym. W ubiegłym roku przeprowadzono drugą edycję otwartego konkursu na realizację zadania Poradnictwo obywatelskie w sprawach dotyczących dyskryminacji z powodu pochodzenia etnicznego lub narodowości.</u>
          <u xml:id="u-27.6" who="#AntoniPodolski">Chcę także przypomnieć, iż równie ważna jest realizacja zadań poprzez rozwiązania instytucjonalne. W MSWiA w ramach Departamentu Kontroli, Skarg i Wniosków funkcjonuje Zespół Monitorowania Rasizmu i Ksenofobii, natomiast w Departamencie Wyznań Religijnych oraz Mniejszości Narodowych i Etnicznych – Wydział Mniejszości Narodowych i Etnicznych. Zajmują się one realizacją zasady równego traktowania ze względu na pochodzenie oraz podejmują odpowiednie środki w celu popierania pełnej, skutecznej i rzeczywistej równości w każdej sferze życia pomiędzy osobami należącymi do mniejszości i osobami należącymi do większości oraz umacniania dialogu międzykulturowego.</u>
          <u xml:id="u-27.7" who="#AntoniPodolski">Ponadto decyzją Komendanta Głównego Policji została utworzona sieć etatowych pełnomocników komendantów wojewódzkich Policji i Komendanta Stołecznego Policji do spraw ochrony praw człowieka. Jednym z ich zadań jest upowszechnianie i propagowanie wśród Policjantów problematyki ochrony praw człowieka, także pod kątem postaw o charakterze dyskryminacyjnym i ksenofobicznym oraz inicjowanie i koordynowanie antydyskryminacyjnych przedsięwzięć, w tym w ramach realizacji wspomnianego krajowego programu.</u>
          <u xml:id="u-27.8" who="#AntoniPodolski">Działania podjęte w 2007 r. przyczyniły się do poprawy sytuacji i będą kontynuowane. Mam nadzieję, że doświadczenia z dotychczasowej realizacji programu posłużą w osiągnięciu jeszcze lepszych efektów w przyszłości.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#MarekAst">Przypomnę, że Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji zobowiązał się przyjąć rolę koordynatora realizacji Krajowego Programu Przeciwdziałania Dyskryminacji Rasowej, Ksenofobii i Związanej z Nimi Nietolerancji 2004–2009. Jest to kwestia bardzo istotna. Dobrze, że są obecni przedstawiciele innych resortów, bo z pewnością zechcą zabrać głos w tej sprawie. Komisja powinna mieć wiedzę na temat tego, jak wygląda koordynacja prac pomiędzy resortami.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#AntoniPodolski">Jeśli można, to dodam kilka zdań na ten temat. Jesteśmy już blisko formalnego rozwiązania kwestii koordynacji poprzez decyzję rządową. Koordynatorem będzie pan minister Tomasz Siemoniak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#MarekAst">Proszę przedstawiciele innych resortów o zabranie głosu w dyskusji. Kto z państwa chce zabrać głos? Nie słyszę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-30.1" who="#MarekAst">Informacja pana ministra Antoniego Podolskiego była skrótowym przedstawieniem działań podejmowanych w ramach programu. Przedstawiciele innych ministerstw nie zgłaszają się do głosu, więc otwieram dyskusję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#PaulaSawicka">Chcę dorzucić nieco dziegciu do wypowiedzi pana ministra, ponieważ wyłonił się z niej bardzo optymistyczny obraz, a tak dobrze wcale nie jest. Być może pan minister nie zapoznał się jeszcze dobrze ze wszystkimi zdarzeniami, które miały miejsce. Mogę powiedzieć, że jest zdecydowanie lepiej, ale do tak optymistycznego tonu jest bardzo daleko. Od dawna prosimy o informacje, jak zostanie rozstrzygnięta sprawa koordynacji. Koordynowanie nominalne w zasadzie nie spełnia roli. Zawsze to mówiłam i teraz także chcę podkreślić, że MSWiA jest jedynym resortem, który poważnie traktuje zadania nałożone przez Krajowy Program Przeciwdziałania Dyskryminacji Rasowej, Ksenofobii i Związanej z Nimi Nietolerancji 2004–2009. Inne resorty niestety nie przykładają do tego wagi, sytuacja jest bardzo zła, a w minionym okresie było jeszcze gorzej.</u>
          <u xml:id="u-31.1" who="#PaulaSawicka">Z dużym niepokojem obserwujemy, że nic się nie zmienia. W Ministerstwie Edukacji Narodowej zostały nie tylko wyhamowane, ale wręcz zlikwidowane działania dotyczące przeciwdziałaniu i zwalczaniu dyskryminacji oraz krzewieniu postaw ku tolerancji. Przykładem tego była m.in. sprawa dotycząca Centralnego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli i podręcznika „Kompas”. Nasze środowisko z dużym niepokojem obserwuje, że w tej sprawie nic nadal się nie dzieje. Cały nakład podręcznika został gdzieś zmagazynowany, nie wiadomo nawet gdzie. Nie ma żadnych oznak tego, aby w tej dziedzinie cokolwiek się zmieniało.</u>
          <u xml:id="u-31.2" who="#PaulaSawicka">Mam przed sobą wydrukowany program z 2004 r., kiedy koordynator istniał i zwoływał posiedzenia międzyresortowego zespołu. Czekamy, kiedy znów będzie podobnie, kiedy będziemy mogli zapytać przedstawicieli wszystkich wymienionych ważnych placówek administracji rządowej, jak realizują zadania, które na nich spoczywają. Wszystko jest zapisane i wystarczy zacząć to realizować. 2009 r., kiedy program miał być zakończony, zbliża się już wielkimi krokami. Niestety ostatnio na jednej z konferencji poświęconej tej tematyce usłyszałam, że w Ministerstwie Sprawiedliwości przeprowadzono jednorazowe badanie, czy istnieje w Polsce dyskryminacja, i stwierdzono, że nie. Jeżeli państwo chcieliby się zainteresować chociażby publikacjami Stowarzyszenia „Nigdy Więcej”, zajrzeć do Internetu lub nawet przeglądać pod tym kątem codzienne gazety, to porzuciliby państwo optymizm i zaczęli się zastanawiać, co zrobić, aby zmienić tę sytuację.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#MarekAst">Dziękuję za głos w dyskusji. Czy pan minister chce się do niego odnieść?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#AntoniPodolski">Być może mój optymizm razi panią prezes Paulę Sawicką, ale mówiłem o realizacji działań, a nie o ogólnej sytuacji. Powiedziałem, że ten program będzie realizowany. Jest to drobna różnica i nie jest to zależne od tego, ile miałem czasu na zapoznanie się z tą problematyką.</u>
          <u xml:id="u-33.1" who="#AntoniPodolski">Jeśli chodzi o kwestię koordynatora, to wyjaśnię, iż według ustalonej procedury Radzie Ministrów zostanie przedstawiony zapis o ustanowieniu Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji koordynatorem Krajowego Programu Przeciwdziałania Dyskryminacji Rasowej, Ksenofobii i Związanej z Nimi Nietolerancji 2004–2009. Jak już wspomniałem funkcję tę będzie pełnił sekretarz stanu w MSWiA, pan Tomasz Siemioniak, w którego gestii leży ta problematyka. Następnie do wszystkich instytucji i organizacji realizujących zadania w ramach programu zostanie skierowane pismo z prośbą o przesłanie informacji na temat realizacji zadań i wyznaczenie kandydatów do zespołu monitorującego. Powołany zostanie zespół, a następnie zwołane jego posiedzenie, na którym będzie opracowany harmonogram oraz regulamin prac zespołu, wyznaczone priorytety dalszej działalności. Następnie zostanie opracowany raport dotyczący realizacji działań w ramach programu. Zadaniem zespołu będzie także stałe monitorowanie realizacji programu. Fakt, że podtrzymujemy inicjatywę poprzedniego rządu świadczy o tym, że dostrzegamy wagę tej problematyki, a także koordynacji. Myślę, że MSWiA jako koordynator będzie mógł jeszcze lepiej i skuteczniej realizować omawiany program.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#MarekAst">Czy ktoś z państwa chce zabrać głos w dyskusji?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#GrzegorzKuprianowicz">Mówimy o dyskryminacji. Jestem przedstawicielem społeczności ukraińskiej, a jest to jedna z tych mniejszości, która ze względu na ukształtowany w minionych latach negatywny stereotyp Ukraińca jest czasem dyskryminowana. Aby nie przedłużać mojego wystąpienia chcę odesłać do innego dokumentu dotyczącego sytuacji społeczności ukraińskiej, czyli do drugiego Raport dla Sekretarza Generalnego Rady Europy z realizacji przez Rzeczpospolitą Polską postanowień Konwencji Ramowej o Ochronie Mniejszości Narodowych. Przedstawiciele mojej mniejszości starali się w nim wskazać przykłady dyskryminacji i nieuwzględniania praw członków tej społeczności. Jest to także odwołanie do poprzedniego punktu porządku dziennego obecnego posiedzenia Komisji, ponieważ ten raport odnosi się do podobnej problematyki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#MironSycz">Chcę przypomnieć, że rozpatrujemy informację Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji na temat stanu realizacji Krajowego Programu Przeciwdziałania Dyskryminacji Rasowej, Ksenofobii i Związanej z Nimi Nietolerancji 2004–2009. Nie bez powodu rozpoczęliśmy dyskusję dotyczącą koordynacji. Usłyszeliśmy, że MSWiA wiele w tej sprawie uczyniło. Nie bez powodu także zadaliśmy pytanie, czy przedstawiciele innych resortów chcieliby zabrać głos. Powtarzam teraz to pytanie, czy rzeczywiście nikt nie ma na ten temat nic do powiedzenia, czy rzeczywiście w innych resortach nic się nie dzieje. Jeśli tak jest, to znaczy, że raczej koordynacja nie działa, a problem istnieje.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#AntoniPodolski">Gdyby nie istniał, to nie składalibyśmy wniosku o powołanie koordynatora. Obecnie nie ma koordynatora. Dopiero zostanie powołany.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#MarekAst">Rzeczywiście problem istnieje, ponieważ program jest przewidziany na lata 2004–2009, czyli niebawem się skończy. Niedługo będziemy analizowali i przyjmowali informację na temat jego realizacji. Cieszy deklaracja pana ministra, że zostały podjęte działania w celu powołania koordynatora. Komisja oraz obecni na posiedzeniu przedstawiciele organizacji oczekują realizacji tej decyzji. Program jest realizowany nie tylko przez MSWiA, ale także przez inne resorty. Proponuję, aby Komisja przyjęła informację z zastrzeżeniami, że oczekujemy powołania koordynatora programu i informacji na ten temat.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#AdamFronczak">Państwo posłowie pytali o kwestię koordynacji, więc chcę powiedzieć, że przekazaliśmy pewne sugestie do MSWiA. Naświetlę jak ze strony MZ widzimy problem związany z integracją cudzoziemców realizowany przez Departament Zdrowia Publicznego w MZ.</u>
          <u xml:id="u-39.1" who="#AdamFronczak">Słyszę stwierdzenia, że jest to inny temat. Jeśli państwo tak uważają, to dziękuję za głos.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#MarekAst">Proponuję przyjęcie informacji z zastrzeżeniem, o którym wspomniałem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#PaulaSawicka">Doceniam i uważam, że uchwała Komisji jest bardzo potrzebna, ale państwo posłowie już to zrobili na innym posiedzeniu. Mamy dokument z maja 2007 r. Zdaję sobie sprawę z tego, jaka jest rzeczywistość polityczna. Był to inny Sejm, rząd, następnie była przerwa, nowe osoby muszą się zapoznać z wieloma tematami. Naprawdę to rozumiem. Mówię to tylko dlatego, żebyśmy wszyscy zrozumieli, jak sprawa jest pilna. Nie możemy pozwolić sobie na to, aby drugi raz czekać blisko rok, dokładnie 10 miesięcy, aby po uchwale doszło do następnych kroków. Powstanie i rozpoczęcie prac przez zespół koordynacyjny jest bardzo ważne. Nie chciałam zaatakować pana ministra Antoniego Podolskiego, bo rozumiem, że nie mógł jeszcze wszystkiego dobrze opanować, ale chciałam zwrócić uwagę, iż sytuacja jest bardzo niedobra. Jeśli nie będzie zespołu, który będzie obligował przedstawicieli resortów do przychodzenia na określone spotkania i relacjonowania, jakie zadania podjęli, to sytuacja nie ulegnie poprawie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#MarekAst">Dokładnie tak samo to rozumiemy. Nie zamierzamy podjąć kolejnej uchwały w tej sprawie, ponieważ uważamy, że ministerstwo jest zobligowane do działania. Dzisiejszą deklarację pana ministra przyjmujemy. Zgodnie z porządkiem obrad możemy przyjąć informację z obecnego stanu realizacji programu. Jak już mówiłem, oczekujemy na szybką informację o powołaniu koordynatora i jego zespołu.</u>
          <u xml:id="u-42.1" who="#MarekAst">Przystępujemy do głosowania nad przyjęciem informacji Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji na temat stanu realizacji Krajowego Programu Przeciwdziałania Dyskryminacji Rasowej, Ksenofobii i Związanej z Nimi Nietolerancji 2004–2009. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisja informację przyjęła. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-42.2" who="#MarekAst">Stwierdzam, że Komisja przyjęła informację.</u>
          <u xml:id="u-42.3" who="#MarekAst">Przechodzimy do spraw różnych.</u>
          <u xml:id="u-42.4" who="#MarekAst">Do wiadomości Prezydium Komisji wpłynęło pismo od pana prezesa Piotra Tymy i pana prezesa Grzegorza Kuprianowicza z upoważnienia Komisji Wspólnej Rządu i Mniejszości Narodowych i Etnicznych. Pismo skierowane jest do pana ministra Tomasza Siemoniaka i dotyczy oceny współpracy organizacji pozarządowych mniejszości narodowych z MSWiA. Dokument będzie do wglądu w sekretariacie Komisji, więc wszyscy zainteresowani mogą się z nim tam zapoznać.</u>
          <u xml:id="u-42.5" who="#MarekAst">Czy ktoś z państwa posłów chce zabrać głos w tym punkcie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#MironSycz">Ostatnio wiele mówiliśmy na posiedzeniach Komisji o podpisywaniu umów o dotacje dla środowisk mniejszościowych. Mam pytanie do przedstawicieli rządu, na jakim etapie są prace nad podpisaniem umów, czy organizacje mniejszościowe mogą już przystąpić do realizacji swoich przedsięwzięć, szczególnie chodzi mi o wydawanie czasopism, a 1 stycznia dawno już minął.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#ZbigniewFilipkowski">Rozpoczęliśmy już podpisywanie umów. Do dziś wysłaliśmy 30 z nich. W najbliższych dniach będą wysyłane kolejne, tak że wnioskodawcy otrzymają w ciągu 2 dni około 90 umów. Dziś w trybie bardzo pilnym podpisałem umowę dla pana prezesa Ludomira Molitorisa na wydawanie miesięcznika „Żywot”. W Departamencie Budżetu poinformowano mnie, że pierwsza transza została przelana na konto Towarzystwa Słowaków w Polsce. Środki dla kolejnych wnioskodawców będą przekazywane w przyszłym tygodniu. Myślę, że zamkniemy sprawę zgodnie z harmonogramem do połowy marca br. Wszystko zależy też od tego, kiedy umowy podpisane przez wnioskodawców wrócą do ministerstwa. Jesteśmy w trakcie prac i w przyszłym tygodniu wszystkie umowy zostaną już wysłane do wnioskodawców.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#MarekAst">Dziękuję za wyjaśnienia.</u>
          <u xml:id="u-45.1" who="#MarekAst">Nie słyszę innych zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-45.2" who="#MarekAst">Stwierdzam, że wyczerpaliśmy porządek dzienny, więc zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>