text_structure.xml
20.2 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#IwonaŚledzińskaKatarasińska">Otwieram wspólne posiedzenie Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych oraz Komisji Kultury i Środków Przekazu. Bardzo serdecznie witam ministra Adama Leszkiewicza z KPRM i ministra Tomasza Mertę z MKiDN. Witam także ministra Macieja Berka – szefa RCL i wszystkie towarzyszące mu osoby oraz ważnych gości dzisiejszego posiedzenia.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#IwonaŚledzińskaKatarasińska">W porządku obrad mamy pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach. Rozumiem, że zgodnie z dyspozycją projekt uzasadnia pan minister Adam Leszkiewicz. Bardzo proszę, panie ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#AdamLeszkiewicz">Bardzo dziękuję. Państwo przewodniczący, wysokie Komisje, panie i panowie posłowie, mamy zaszczyt przedłożyć projekt ustawy o zmianie ustawy o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#AdamLeszkiewicz">Głównym celem projektu jest utworzenie w KPRM archiwum wyodrębnionego Rady Ministrów, w którym będą gromadzone wszystkie dokumenty wytworzone w toku działalności Prezesa Rady Ministrów, Rady Ministrów i KPRM.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#AdamLeszkiewicz">Archiwa wyodrębnione wchodzą w skład państwowej sieci archiwalnej i prowadzą działalność archiwalną w ramach państwowego zasobu archiwalnego. Jednak z uwagi na swój szczególny charakter korzystają z odrębnych określonych w ustawie uregulowań dotyczących rodzaju gromadzonych materiałów archiwalnych, organizacji, zasad działania oraz zasad i trybu udostępniania materiałów archiwalnych.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#AdamLeszkiewicz">W tej chwili w KPRM funkcjonuje archiwum wyodrębnione Prezesa Rady Ministrów, ale obejmuje ono tylko dokumenty wytworzone w zakresie zadań związanych z obronnością i bezpieczeństwem państwa. Pozostałe dokumenty, w tym materiały związane z posiedzeniami Rady Ministrów, które powinny być szczególnie chronione z uwagi na niejawny charakter posiedzeń Rady Ministrów, stanowią zasób archiwum zakładowego i nie korzystają ze specjalnych uregulowań właściwych dla dokumentów gromadzonych w archiwach wyodrębnionych. Po ewentualnym wejściu w życie przedmiotowego projektu ustawy będzie możliwa ich pełna ochrona.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#AdamLeszkiewicz">Zakładamy, że w skład archiwum wyodrębnionego Rady Ministrów będą wchodzić następujące rodzaje materiałów: zasób archiwalny stanowiący materiały archiwalne powstałe w toku działalności Rady Ministrów i Prezesa Rady Ministrów po dniu 30 grudnia 1989 roku – ta data jest przyjęta z tego powodu, że następnego dnia, 31 grudnia, zmieniła się nazwa: z Polskiej Republiki Ludowej na Rzeczpospolitą Polską – zasób archiwalny KPRM oraz zasób archiwalny archiwum wyodrębnionego Prezesa Rady Ministrów w zakresie zadań związanych z obronnością i bezpieczeństwem państwa.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#AdamLeszkiewicz">Pragnę przypomnieć, że zgodnie z art. 29 obecnej ustawy o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach, archiwa wyodrębnione funkcjonują m.in. w Kancelarii Sejmu, Kancelarii Senatu, w Kancelarii Prezydenta RP, natomiast KPRM nie miała takiego archiwum wyodrębnionego w zakresie działania Kancelarii tylko w zakresie spraw związanych z obronnością i bezpieczeństwem państwa.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#AdamLeszkiewicz">Uprzejmie prosimy wysokie Komisje o akceptację przedmiotowego projektu. Wspólnie z prezesem RCL – jednocześnie sekretarzem Rady Ministrów – pozostajemy do państwa dyspozycji, jeśli będą szczegółowe pytania. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#IwonaŚledzińskaKatarasińska">Dziękuję bardzo. Czy pan minister Tomasz Merta bądź dyrektor archiwów państwowych chcieliby nam przedstawić swój punkt widzenia?</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#TomaszMerta">Dziękuję bardzo. Pani przewodnicząca, wysokie Komisje. MKiDN popiera i akceptuje projekt złożony przez kancelarię premiera głównie z tego powodu, że istnieją już archiwa wyodrębnione w innych centralnych urzędach i nie ma żadnego powodu, by według tych samych regulacji kancelaria premiera nie dysponowała takim swoim archiwum.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#TomaszMerta">Jednak chcę powiedzieć, że w samej swej istocie idea archiwum wyodrębnionego jest dyskusyjna, ponieważ oznacza znacznie późniejsze przekazywanie materiałów do archiwów państwowych i faktyczne ograniczenie dostępności. Rozumiem, że taka jest też idea tego wniosku – ograniczenie dostępności tych materiałów w okresie 50 lat, czyli okresie, który musi upłynąć do przekazania materiałów do archiwów państwowych. Jednak skoro tak stanowi litera prawa i skoro inne główne urzędy mają archiwa wyodrębnione, MKiDN popiera wniosek złożony przez kancelarię premiera. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#IwonaŚledzińskaKatarasińska">Dziękuję. Czy pan dyrektor Andrzej Biernat chciałby zabrać głos? Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#AndrzejBiernat">Pani przewodnicząca, szanowni państwo. Ja jedynie przychyliłbym się do poprzedniej wypowiedzi. Jest to inicjatywa, która wyszła z KPRM, a jej uzasadnienie zostało przedstawione przez panów ministrów.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#AndrzejBiernat">Chciałbym podkreślić, że powstanie archiwum wyodrębnionego nakłada szczególny obowiązek na instytucję, która prowadzi takie archiwum. Udostępnianie będzie się odbywało na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów, które określa zasady udostępniania w archiwach wyodrębnionych. W związku z tym KPRM będzie musiała stworzyć specjalne warunki związane z przechowywaniem, z opracowywaniem oraz udostępnianiem poprzez okres 50 lat.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#AndrzejBiernat">Pan minister wskazał datę z 1989 roku. Jest to data, która w zasadniczy sposób zmienia nazwę państwa polskiego, natomiast nie zmienia tego, co nazywamy zasadą przynależności zespołowej. Ponieważ w uzgodnieniach międzyresortowych zgodziliśmy się na tę datę, to w związku z tym przyjmujemy ją jako datę obowiązującą. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#IwonaŚledzińskaKatarasińska">Dziękuję bardzo. Pan minister Berek – proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#MaciejBerek">Dziękuję bardzo. Szanowni państwo, chciałbym dodać do tego jeszcze 2 zdania jako sekretarz Rady Ministrów. Chciałbym prosić wysokie Komisje o to, aby rozpatrując ten projekt wzięły pod uwagę dwa argumenty, które przemawiały za jego przedłożeniem przez rząd.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#MaciejBerek">Po pierwsze – jak powiedział pan minister Leszkiewicz archiwa wyodrębnione funkcjonują w Kancelarii Sejmu, Kancelarii Senatu, w Kancelarii Prezydenta, a także w innych organach, ale te 3 pierwsze są najistotniejsze z naszego punktu widzenia. Archiwa wyodrębnione w tych kancelariach nie są ograniczone przedmiotowo, natomiast w kancelarii premiera w tej chwili archiwum wyodrębnione jest ograniczone wyłącznie do dokumentacji związanej z obronnością i bezpieczeństwem. Z istoty roli konstytucyjnej tych podmiotów obszary działania w zakresie swoich konstytucyjnych kompetencji bardzo często się nakładają i są duże obszary wspólne. Na przykład analogiczna dokumentacja dotycząca postępowania ustawodawczego jest archiwizowana na innych zasadach w gmachu przy ul. Wiejskiej a na innych w gmachu w Alejach Ujazdowskich, co wydaje się nie mieć żadnego uzasadnienia.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#MaciejBerek">Po drugie – pan minister Leszkiewicz wspomniał o tym, że zgodnie z ustawą o Radzie Ministrów posiedzenia Rady Ministrów są posiedzeniami niejawnymi. W naszym przekonaniu jest „niedomknięcie” tej regulacji poprzez właściwe uregulowanie zasad dostępu do archiwów. To nie jest brak dostępu do archiwów, to jest kwestia uregulowania zasad dostępu do archiwów. Jest to sytuacja wadliwa w sensie prawnym. W tej chwili dostęp do archiwów posiedzeń Rady Ministrów jest regulowany poprzez zarządzenie szefa kancelarii, podczas gdy archiwa wyodrębnione podlegają rozporządzeniu, które wydaje minister właściwy do spraw kultury i dziedzictwa narodowego. Jednolite reguły stosowane są wobec wszystkich tych archiwów i w związku z tym wszyscy zainteresowani dostępem do zgromadzonej w nich dokumentacji wiedzą, według jakich reguł będą traktowane ich wnioski i jakie warunki muszą spełnić.</u>
<u xml:id="u-8.3" who="#MaciejBerek">W naszym przekonaniu potraktowanie całości dokumentacji związanej z obsługą Rady Ministrów i Prezesa Rady Ministrów jako dokumentacji gromadzonej w archiwum wyodrębnionym zapewnia czytelność procedur, które pozwalają decydować o tym, czy ta dokumentacja jest czy nie jest i na jakich warunkach jest udostępniana. Chodzi o czytelne, legalistyczne w sensie konstrukcji prawnej „domknięcie” tego, co jest przyjętą w ustawie o Radzie Ministrów regułą (i funkcjonuje od lat) związaną ze specyfiką posiedzeń Rady Ministrów. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#IwonaŚledzińskaKatarasińska">Dziękuję bardzo. Czy są jakieś pytania, uwagi pań i panów posłów? Bardzo proszę, panie przewodniczący.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#JarosławZieliński">Pani przewodnicząca, panowie ministrowie, szanowni państwo. Dla lepszego wyobrażenia sobie obrazu tej sprawy chciałbym dopytać panów ministrów o to, na czym szczegółowo polegają różnice w archiwizowaniu, dysponowaniu, udostępnianiu, a także w okresach, które się z tym wiążą, dokumentów gromadzonych w archiwum wyodrębnionym i w archiwum zakładowym – jak to jest dzisiaj w KPRM. Sądzę, że odpowiedź na to pytanie jest istotna, bo nie wszyscy jesteśmy z tym szczegółowo zapoznani. Sądzę, że te informacje będą nam potrzebne, aby wyrobić sobie bardziej jednoznaczny stosunek do tej ustawy. Bardzo o to proszę. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#IwonaŚledzińskaKatarasińska">Dziękuję bardzo. Może od razu poprosimy o odpowiedź.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#MaciejBerek">Panie przewodniczący, szanowni państwo, zgodnie z ogólną regułą dotyczącą państwowego zasobu archiwalnego materiały archiwalne są przekazywane po upływie 30 lat od ich wytworzenia. Materiały z archiwów wyodrębnionych przekazywane są po upływie 50 lat. Dostęp do archiwów zgromadzonych w archiwach wyodrębnionych regulowany jest rozporządzeniem Rady Ministrów (przepraszam za błąd – nie rozporządzeniem ministra) w sprawie sposobu i trybu udostępniania materiałów archiwalnych znajdujących się w archiwach wyodrębnionych. Te przepisy precyzują kwestię konieczności złożenia wniosku. Określają, co powinno być w takim wniosku, jakie powinno być jego uzasadnienie i pozostawiają podmiotowi, który jest dysponentem tego archiwum, decyzję do uznania, czy to udostępnienie jest możliwe bez szkody czy też nie dla okresu, w którym te materiały są przechowywane w jednostce. Na podstawie tego rozporządzenia pozwalają podjąć stosowną decyzję dysponentowi tego archiwum, którym w tym przypadku będzie szef KPRM.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#IwonaŚledzińskaKatarasińska">Dziękuję bardzo. Bardzo proszę – pan poseł Górski.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#ArturGórski">Dziękuje bardzo. Mam pytanie: jakie konkretnie działania wiążą się z tym przekształceniem? Czy to archiwum będzie np. w jakimś odrębnym budynku, czy też będzie to tylko formalna zmiana nazwy i w zasadzie nie zostanie to w żaden sposób zewnętrznie zauważone? Czy wiąże się to także ze zwiększeniem obsługi personalnej tego wyodrębnionego archiwum Rady Ministrów? Czy KPRM jest przygotowana do tego przekształcenia w tak krótkim terminie 30 dni? Będę wdzięczny za informacje o tym, jak ta zmiana będzie wyglądała w praktyce. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#IwonaŚledzińskaKatarasińska">Proszę – kto z panów odpowie na te pytania?</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#AdamLeszkiewicz">Szanowni państwo, samo przekształcenie nie powinno być widoczne za zewnątrz. Oczywiście, ono nie będzie się wiązało z żadnymi dodatkowi środkami finansowymi. Koszty funkcjonowania tego archiwum będą pokrywane ze środków budżetowych KPRM. Nie będzie się to również wiązało ze wzrostem etatowym.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#AdamLeszkiewicz">Ustawa wejdzie w życie po 30 dniach, natomiast planujemy, że w ciągu 3 miesięcy od wejścia w życie ustawy Szef KPRM dostosuje do przepisów ustawy organizację i zakres działania archiwum wyodrębnionego Rady Ministrów. Zgodnie z zapisem w projektowanej nowelizacji będziemy mieć 90 dni na to, żeby organizacja i zakres działania tego archiwum były takie, jak w przyjętej (mam nadzieję) ustawie. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#IwonaŚledzińskaKatarasińska">Dziękuję bardzo. Czy są jeszcze jakieś pytania? Nie słyszę zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#IwonaŚledzińskaKatarasińska">Zamykam pierwsze czytanie i przechodzimy do rozpatrzenia projektu.</u>
<u xml:id="u-17.2" who="#IwonaŚledzińskaKatarasińska">Czy są jakieś uwagi do tytułu ustawy? Nie ma uwag.</u>
<u xml:id="u-17.3" who="#IwonaŚledzińskaKatarasińska">Czy są uwagi do art. 1, do zmiany nr 1? Nie ma uwag.</u>
<u xml:id="u-17.4" who="#IwonaŚledzińskaKatarasińska">Czy są uwagi do zmiany nr 2? Bardzo proszę – Biuro Legislacyjne.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#MonikaBiesOlak">Wydaje nam się, że w ust. 2 zbędny jest wyraz „wyodrębnionego”, ponieważ w ust. 1 też mamy do czynienia z wyodrębnionymi archiwami, a nie posługujemy się przymiotnikiem „wyodrębniony”. Z art. 29 wynika, że chodzi o archiwum wyodrębnione i w związku z tym proponujemy skreślenie wyrazu „wyodrębnionego”.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#AdamLeszkiewicz">Zgadzamy się z tą poprawką.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#IwonaŚledzińskaKatarasińska">W takim razie przejmuję tę poprawkę Biura Legislacyjnego.</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#IwonaŚledzińskaKatarasińska">Czy są uwagi do zmiany nr 3? Bardzo proszę – Biuro Legislacyjne.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#MonikaBiesOlak">Chodzi o lit. a. Zamiast wyrazów „wprowadzenie do wyliczenia otrzymuje brzmienie”, poprawny zapis legislacyjny brzmi: „zdanie wstępne otrzymuje brzmienie”. Prosimy o zaakceptowanie tej zmiany.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#IwonaŚledzińskaKatarasińska">Chyba nie trzeba przejmować tej poprawki, gdyż jest czysto legislacyjna. Nie ma więcej uwag.</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#IwonaŚledzińskaKatarasińska">Przechodzimy do art. 2. Czy są uwagi do ust. 1? Nie ma uwag.</u>
<u xml:id="u-22.2" who="#IwonaŚledzińskaKatarasińska">Czy są uwagi do ust. 2? Nie ma uwag.</u>
<u xml:id="u-22.3" who="#IwonaŚledzińskaKatarasińska">Czy są uwagi do ust. 3? Nie ma uwag.</u>
<u xml:id="u-22.4" who="#IwonaŚledzińskaKatarasińska">Bardzo proszę, panie przewodniczący.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#JarosławZieliński">Przepraszam za brak refleksu, ale wrócę jeszcze do ust. 2, do daty, która staje się datą graniczną. Co będzie się działo z dokumentami archiwalnymi, które były wytworzone w KPRM przed 30 grudnia 1989 roku?</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#IwonaŚledzińskaKatarasińska">Bardzo proszę o odpowiedź.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#MaciejBerek">Te materiały nie uzyskują statusu materiałów zgromadzonych w archiwum wyodrębnionym, czyli są traktowane jak materiały zgromadzone w archiwum zakładowym i na dotychczasowych zasadach będą przekazywane do Archiwum Akt Nowych i tam udostępniane. Chodziło również o to, by wprowadzić dość czytelną cezurę dla osób, które ze względów badawczych poszukują dostępu do tych materiałów. Wydawało mi się, że data zmiany nazwy państwa będzie datą czytelną – do którego dnia dokumentacja jest zgromadzona w archiwum zewnętrznym a od którego dnia dokumentacja gromadzona w archiwum wyodrębnionym jest udostępniana w KPRM.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#IwonaŚledzińskaKatarasińska">Proszę, panie pośle.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#JarosławZieliński">Rozumiem, że archiwum zakładowe w dalszym ciągu będzie prowadzone – chociażby dla tych dokumentów.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#MaciejBerek">Oczywiście, tak. To wyodrębnienie ma charakter związany z tym, że ta dokumentacja musi być traktowana w inny sposób, ale te dwa zasoby będą nadal funkcjonowały równolegle – aż do czasu, w którym upłynie okres, w którym podlegają one przekazaniu. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#IwonaŚledzińskaKatarasińska">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-29.1" who="#IwonaŚledzińskaKatarasińska">Art. 3 nie budził wątpliwości.</u>
<u xml:id="u-29.2" who="#IwonaŚledzińskaKatarasińska">Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem całości projektu wraz z przyjętymi poprawkami?</u>
<u xml:id="u-29.3" who="#IwonaŚledzińskaKatarasińska">Kto jest przeciw? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-29.4" who="#IwonaŚledzińskaKatarasińska">Kto się wstrzymał? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-29.5" who="#IwonaŚledzińskaKatarasińska">Jednogłośnie, 45 posłów, zagłosowało za przyjęciem projektu.</u>
<u xml:id="u-29.6" who="#IwonaŚledzińskaKatarasińska">Pozostaje nam wybór posła sprawozdawcy. Bardzo proszę – pan przewodniczący Marek Biernacki.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#MarekBiernacki">Pani przewodnicząca, wysokie Komisje, proponuję panią przewodniczącą na posła sprawozdawcę.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#IwonaŚledzińskaKatarasińska">Czy są inne propozycje? Nie słyszę. Dziękuję bardzo, rozumiem że nie będziemy głosować, chyba że ktoś z państwa sobie życzy.</u>
<u xml:id="u-31.1" who="#IwonaŚledzińskaKatarasińska">Musimy wystąpić o opinię KIE. Jaki dajemy termin? Panie ministrze, czy nam się spieszy z tą ustawą?</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#MaciejBerek">W zwykłym rozsądnym rytmie.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#IwonaŚledzińskaKatarasińska">Występujemy o opinię, która i tak na pewno będzie do końca br. Dziękuję uprzejmie. Zamykam posiedzenie.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>