text_structure.xml
75 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
341
342
343
344
345
346
347
348
349
350
351
352
353
354
355
356
357
358
359
360
361
362
363
364
365
366
367
368
369
370
371
372
373
374
375
376
377
378
379
380
381
382
383
384
385
386
387
388
389
390
391
392
393
394
395
396
397
398
399
400
401
402
403
404
405
406
407
408
409
410
411
412
413
414
415
416
417
418
419
420
421
422
423
424
425
426
427
428
429
430
431
432
433
434
435
436
437
438
439
440
441
442
443
444
445
446
447
448
449
450
451
452
453
454
455
456
457
458
459
460
461
462
463
464
465
466
467
468
469
470
471
472
473
474
475
476
477
478
479
480
481
482
483
484
485
486
487
488
489
490
491
492
493
494
495
496
497
498
499
500
501
502
503
504
505
506
507
508
509
510
511
512
513
514
515
516
517
518
519
520
521
522
523
524
525
526
527
528
529
530
531
532
533
534
535
536
537
538
539
540
541
542
543
544
545
546
547
548
549
550
551
552
553
554
555
556
557
558
559
560
561
562
563
564
565
566
567
568
569
570
571
572
573
574
575
576
577
578
579
580
581
582
583
584
585
586
587
588
589
590
591
592
593
594
595
596
597
598
599
600
601
602
603
604
605
606
607
608
609
610
611
612
613
614
615
616
617
618
619
620
621
622
623
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#AndrzejSmirnow">Otwieram posiedzenie Komisji Edukacji Nauki i Młodzieży. Dzień dobry państwu. Proszę o zajęcie miejsc. Witam panią minister Orłowską reprezentującą rząd. Witam serdecznie wszystkich dostojnych gości, którzy, jak zwykle, bardzo licznie przybyli na posiedzenie naszej Komisji.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#AndrzejSmirnow">Stwierdzam kworum oraz przyjęcie protokołu z posiedzeń Komisji w dniach: 20, 21 i 22 stycznia 2010 roku wobec niewniesienia do nich zastrzeżeń.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#AndrzejSmirnow">Informuję, że nastąpiła zmiana porządku obrad. Dzisiejszy porządek jest następujący: punkt 1 – rozpatrzenie sprawozdania podkomisji stałej ds. nauki i szkolnictwa wyższego o rządowym projekcie ustawy o instytutach badawczych (druk nr 1629) oraz poselskim projekcie ustawy o państwowych instytutach naukowych (druk nr 252), punkt 2 – rozpatrzenie sprawozdania podkomisji stałej ds. nauki i szkolnictwa wyższego o rządowym projekcie ustawy o Narodowym Centrum Nauki (druk nr 1588) oraz poselskim projekcie ustawy o Agencji Poznawczych (druk nr 253). Czy są uwagi do porządku obrad? Uwag nie ma.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#AndrzejSmirnow">Stwierdzam, że porządek obrad został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#AndrzejSmirnow">Przystępujemy wobec tego do realizacji porządku dziennego. W punkcie 1 mamy rozpatrzenie sprawozdania podkomisji o rządowym projekcie ustawy o instytutach badawczych oraz o poselskim projekcie ustawy o państwowych instytutach naukowych. Bardzo proszę panią przewodniczącą podkomisji, panią poseł Krystynę Łybacką, o przedstawienie sprawozdania.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#KrystynaŁybacka">Bardzo dziękuję, panie przewodniczący. Wysoka Komisjo, podkomisja odbyła osiem posiedzeń nad projektem ustawy o instytutach badawczych. Owocem tych ośmiu posiedzeń jest sprawozdanie podkomisji. Projekt zawarty w sprawozdaniu, po raz pierwszy od 1985 r., stanowi całościową propozycję regulującą zarówno proces przekształceń, jak i działalność instytutu, nie jest to kolejną nowelizację ustawy o jednostkach badawczo-rozwojowych. Wiąże finansowanie z poziomem naukowym, reguluje sprawę kadencji dyrektora instytutu, reguluje wiele spraw własnościowych. Mówiąc krótko, jest kompleksową propozycją. W stosunku do projektu rządowego, Komisja wprowadziła parę bardzo istotnych zmian. Między innymi bardzo dobrze sformułowaliśmy wszystkie przepisy związane z przekształceniami własności i przekształceniami strukturalnymi. Na przykład w art. 15 zawarliśmy zapisy, które stanowią, że w przypadku postępowania likwidacyjnego lub upadłościowego aparatura badawcza, księgozbiory, które były zakupione ze środków publicznych, są wyłączone z takiego postępowania. Zadbaliśmy także o ochronę prawną prawa do patentu na wynalazek – to jest nowość. Trochę kontrowersji wywołał fakt ograniczenia liczby kadencji dyrektora. Podkomisja wprowadziła nowy ustęp, który stanowi, że na wniosek rady naukowej minister może wyjątkowo zgodzić się na więcej aniżeli dwie kolejne kadencje. Wprowadziliśmy także, na życzenie związków zawodowych, przepis, który stanowi, iż zasady wynagradzania pracowników instytutu określa się w zakładowym układzie zbiorowym oraz zakładowym regulaminie wynagradzania. Mam nadzieję, że w trakcie prac nad projektem panie i panowie posłowie będziecie bardziej zainteresowani niż w tej chwili. Jeśli będą uwagi, to chętnie służę wyjaśnieniami. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#AndrzejSmirnow">Dziękuję bardzo za krótkie i sprawne zreferowanie sprawozdania. Proszę państwa, chciałbym zaproponować, abyśmy dalsze procedowanie przeprowadzili na podobnych zasadach, jakie przyjęliśmy w przypadku poprzednich ustaw. Będę wymieniał poszczególne artykuły, gdyby były jakieś uwagi bądź poprawki, to będziemy możliwie krótko się nimi zajmować, potem przejdziemy do głosowania. Chodzi o to, aby nie powtarzać dyskusji, które toczyły się w podkomisji. Zresztą były to owocne dyskusje, co widać z tego sprawozdania. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to będę procedował tak, jak na poprzednim posiedzeniu. Sprzeciwu nie słyszę. Przechodzimy do rozpatrzenia projektu ustawy. Czy do tytułu ustawy są uwagi? Nie słyszę uwag.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#AndrzejSmirnow">Tytuł ustawy został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#AndrzejSmirnow">Przechodzimy do rozdziału 1. Czy do tytułu rozdziału 1 ustawy są uwagi? Uwag nie ma.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#AndrzejSmirnow">Tytuł rozdziału 1 został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-3.4" who="#AndrzejSmirnow">Czy są uwagi do art. 1? Nie słyszę uwag.</u>
<u xml:id="u-3.5" who="#AndrzejSmirnow">Stwierdzam, że art. 1 został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-3.6" who="#AndrzejSmirnow">Czy są uwagi do art. 2? Nie słyszę uwag.</u>
<u xml:id="u-3.7" who="#AndrzejSmirnow">Stwierdzam, że art. 2 został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-3.8" who="#AndrzejSmirnow">Czy są uwagi do art. 3? Nie słyszę uwag.</u>
<u xml:id="u-3.9" who="#AndrzejSmirnow">Stwierdzam, że przyjęliśmy art. 3.</u>
<u xml:id="u-3.10" who="#AndrzejSmirnow">Przechodzimy do rozdziału 2. Czy są uwagi do tytułu rozdziału 2? Nie słyszę uwag.</u>
<u xml:id="u-3.11" who="#AndrzejSmirnow">Tytuł rozdziału 2 został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-3.12" who="#AndrzejSmirnow">Czy są uwagi do art. 4? Uwag nie ma.</u>
<u xml:id="u-3.13" who="#AndrzejSmirnow">Art. 4 został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-3.14" who="#AndrzejSmirnow">Czy są uwagi do art. 5? Uwag nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-3.15" who="#AndrzejSmirnow">Art. 5 został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-3.16" who="#AndrzejSmirnow">Czy są uwagi do art. 6? Nie słyszę uwag.</u>
<u xml:id="u-3.17" who="#AndrzejSmirnow">Art. 6 został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-3.18" who="#AndrzejSmirnow">Czy są uwagi do art. 7? Są uwagi. Bardzo proszę, pani poseł Łybacka.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#KrystynaŁybacka">Bardzo dziękuję. Aktualny art. 7 ma cztery ustępy. Uwagi dotyczą zarówno ust. 1, jak i ust. 3 i 4. Jest również propozycja dodania nowego ust. 5.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#KrystynaŁybacka">Zmiana pierwsza polega na tym, aby na końcu ust. 1 dodać wyrazy „z zastrzeżeniem ust. 4 i 5”.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#AndrzejSmirnow">Dziękuję bardzo. Czy do tej poprawki są uwagi? Nie słyszę uwag. Rozumiem, że pani minister tę poprawkę popiera. Biuro Legislacyjne również nie zgłasza zastrzeżeń. Czy wobec tego jest sprzeciw wobec tej zmiany? Nie słyszę sprzeciwu.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#AndrzejSmirnow">Zmiana została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#AndrzejSmirnow">Bardzo proszę, pani poseł Łybacka.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#KrystynaŁybacka">Kolejna zmiana w art. 7 dotyczy ust. 3. Po wyrazie „reorganizacji” dodaje się wyraz „przekształcenia”.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#AndrzejSmirnow">Dziękuję bardzo. Są to poprawki o charakterze redakcyjnym, legislacyjnym i porządkującym. Oczywiście pani minister popiera tę poprawkę. Czy są uwagi do tej poprawki? Nie ma. Czy jest sprzeciw? Nie słyszę sprzeciwu.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#AndrzejSmirnow">Poprawka została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#AndrzejSmirnow">Bardzo proszę, pani poseł.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#KrystynaŁybacka">Proponujemy nadać nowe brzmienie ust. 4 – „Przekształcenie, o którym mowa w ust. 1, dokonuje się na podstawie przepisów niniejszej ustawy”.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#AndrzejSmirnow">Dziękuję. Czy są uwagi do tej zmiany? Nie słyszę uwag. Czy jest sprzeciw wobec wprowadzenia tej zmiany? Nie ma sprzeciwu.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#AndrzejSmirnow">Zmiana została wprowadzona.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#AndrzejSmirnow">Proszę, pani poseł.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#KrystynaŁybacka">Dziękuję bardzo. Jest propozycja dodania nowego ust. 5 w brzmieniu: „Do utworzenia instytucji gospodarki budżetowej, poprzez przekształcenie, o którym mowa w ust. 1, stosuje się przepisy ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych”. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#AndrzejSmirnow">Dziękuję bardzo. Czy są uwagi do tej zmiany? Uwag nie ma. Rozumiem, że Biuro Legislacyjne i rząd akceptują zmianę. Czy jest sprzeciw wobec wprowadzenia ust. 5 do art. 7? Nie słyszę sprzeciwu.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#AndrzejSmirnow">Stwierdzam, że ust. 5 został wprowadzony. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#AndrzejSmirnow">Czy są wobec tego inne uwagi do art. 7? Nie słyszę uwag.</u>
<u xml:id="u-11.3" who="#AndrzejSmirnow">Art. 7 został przyjęty wraz ze zmianami.</u>
<u xml:id="u-11.4" who="#AndrzejSmirnow">Art. 8. Czy ktoś z państwa ma uwagi do tego artykułu? Bardzo proszę, pani poseł Łybacka.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#KrystynaŁybacka">Bardzo dziękuję. W art. 8 ust. 6 proponujemy po wyrazie „reorganizacji” dodać przecinek i wyraz „przekształcenia”. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#AndrzejSmirnow">Dziękuję. Czy jest sprzeciw wobec tej zmiany? Nie ma sprzeciwu.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#AndrzejSmirnow">Zmiana została wprowadzona.</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#AndrzejSmirnow">Czy są inne uwagi do art. 8? Nie słyszę uwag.</u>
<u xml:id="u-13.3" who="#AndrzejSmirnow">Art. 8 wraz z poprawką został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-13.4" who="#AndrzejSmirnow">Czy są uwagi do art. 9? Nie ma uwag.</u>
<u xml:id="u-13.5" who="#AndrzejSmirnow">Art. 9 został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-13.6" who="#AndrzejSmirnow">Czy są uwagi do art. 10? Nie słyszę uwag.</u>
<u xml:id="u-13.7" who="#AndrzejSmirnow">Art. 10 został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-13.8" who="#AndrzejSmirnow">Czy są uwagi do art. 11? Nie słyszę uwag.</u>
<u xml:id="u-13.9" who="#AndrzejSmirnow">Art. 11 został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-13.10" who="#AndrzejSmirnow">Czy są uwagi do art. 12? Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#JolantaOsińska">Osińska, Ministerstwo Gospodarki. Chciałabym wnieść o skreślenie w art. 12. ust. 2 po słowie „prywatyzacji” słów „przedsiębiorstw państwowych”. Artykuł powinien mieć brzmienie: „Do komercjalizacji i prywatyzacji instytutu stosuje się przepisy o komercjalizacji i prywatyzacji”. Przedsiębiorstw państwowych w ustawie już nie ma.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#AndrzejSmirnow">Dziękuję bardzo. Czy pani minister akceptuje tę zmianę?</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#MariaElżbietaOrłowska">Tak, oczywiście. Rozumiem, że to jest uwaga porządkująca.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#AndrzejSmirnow">Dziękuję bardzo. Czy jest wobec tego sprzeciw wobec wprowadzenia tej zmiany?</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#KrystynaŁybacka">Przejmuję poprawkę.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#AndrzejSmirnow">Formalnie tę poprawkę zgłasza pani przewodnicząca Łybacka. Rozumiem, że nie ma sprzeciwu.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#AndrzejSmirnow">Poprawka do art. 12 została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-19.2" who="#AndrzejSmirnow">Pani poseł będzie uprzejma dostarczyć ją na piśmie do sekretariatu. Czy są uwagi do art. 13? Nie słyszę uwag.</u>
<u xml:id="u-19.3" who="#AndrzejSmirnow">Art. 13 został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-19.4" who="#AndrzejSmirnow">Czy są uwagi do art. 14? Nie słyszę uwag.</u>
<u xml:id="u-19.5" who="#AndrzejSmirnow">Art. 14 został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-19.6" who="#AndrzejSmirnow">Czy są uwagi do art. 15? Nie słyszę uwag.</u>
<u xml:id="u-19.7" who="#AndrzejSmirnow">Art. 15 został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-19.8" who="#AndrzejSmirnow">Przechodzimy do rozpatrzenia rozdziału 3. Czy do tytułu rozdziału 3 są uwagi? Nie słyszę uwag.</u>
<u xml:id="u-19.9" who="#AndrzejSmirnow">Przyjęliśmy tytuł rozdziału 3.</u>
<u xml:id="u-19.10" who="#AndrzejSmirnow">Czy są uwagi do art. 16? Nie słyszę uwag.</u>
<u xml:id="u-19.11" who="#AndrzejSmirnow">Art. 16 został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-19.12" who="#AndrzejSmirnow">Czy są uwagi do art. 17? Nie słyszę uwag.</u>
<u xml:id="u-19.13" who="#AndrzejSmirnow">Art. 17 został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-19.14" who="#AndrzejSmirnow">Czy są uwagi do art. 18? Nie słyszę uwag.</u>
<u xml:id="u-19.15" who="#AndrzejSmirnow">Art. 18 został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-19.16" who="#AndrzejSmirnow">Czy są uwagi do art. 19? Nie słyszę uwag.</u>
<u xml:id="u-19.17" who="#AndrzejSmirnow">Art. 19 został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-19.18" who="#AndrzejSmirnow">Czy są uwagi do art. 20? Są, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#LeszekRafalski">Czy można dodać parę słów o dodatkowym artykule 20a?</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#AndrzejSmirnow">Bardzo proszę, pan profesor Rafalski.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#LeszekRafalski">Podczas prac podkomisji intensywnie dyskutowaliśmy nad problemem udzielania zamówień publicznych dla jednostek badawczo-rozwojowych. Na mocy aktualnie obowiązującej ustawy jesteśmy zwolnieni ze stosowania przepisów ustawy – Prawo zamówień publicznych, jeśli kontrakty są podpisywane przez prywatnych przedsiębiorców. Zależy nam na tym, aby dalej nie stosować przepisów tej ustawy, które są dla nas bardzo uciążliwe, i które nie pozwalałyby czasami na realizowanie w praktyce takich kontraktów. Chciałbym ponowić prośby o zamieszczenie dodatkowego artykułu 20a w następującym brzmieniu: „Do instytutu nie stosuję się przepisów ustawy – Prawo zamówień publicznych w zakresie zamówień niezbędnych do realizacji umów cywilnoprawnych na badania naukowe, prace rozwojowe albo wytwarzanie unikatowej aparatury naukowo-badawczej, urządzeń lub materiałów finansowanych z przychodów jednostki w związku z wykonywaniem tych umów, z wyłączenie przychodów pochodzących z budżetu państwa oraz budżetu Unii Europejskiej”. Taki przepis pozwalałby nam na bardziej racjonalne gospodarowanie środkami w przypadku kontraktów z prywatnymi przedsiębiorcami. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#AndrzejSmirnow">Dziękuję bardzo. Jeszcze pan doktor Siciński. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#KazimierzSiciński">Kazimierz Siciński, Krajowa Sekcja Nauki „Solidarność”. Chciałbym zaapelować gorąco o przyjęcie rozwiązania, które zaproponował pan przewodniczący Rafalski. Cztery lata temu udało nam się wprowadzić taki przepis. Okazał się on bardzo korzystny. Strumienie finansowe z całą pewnością się nie mieszają, a praktyka pokazała, że jest to rozwiązanie dobre. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#AndrzejSmirnow">Dziękuję bardzo. Pani przewodnicząca Augustyn zwróciła mi uwagę, że zmieniłem tryb – zamiast dopuścić jeden głos za i jeden głos przeciw, dopuściłem dwa głosy za. Poproszę panią przewodniczącą Łybacką o ustosunkowanie się do tej propozycji, a potem o wypowiedź panią minister.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#KrystynaŁybacka">W aktualnie obowiązującej ustawie o jednostkach badawczo-rozwojowych w art. 18 ust. 3 jest już takie rozwiązanie. W związku z tym nowa ustawa, nad którą obecnie pracujemy, nie powinna w żadnym wypadku pogarszać warunków działalności instytutu. Brak takiego przepisu będzie taki skutek wywoływał. Apeluję o rozważenia tego przepisu i jego przyjęcie.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#AndrzejSmirnow">Dziękuję. Czy pani minister chciałaby się do tego ustosunkować?</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#MariaElżbietaOrłowska">Bardzo dziękuję, panie przewodniczący. Ta kwestia była szeroko dyskutowana w trakcie międzyresortowych uzgodnień. Instytuty badawcze będą działały na podstawie ustawy, którą właśnie tworzymy, a zatem będą miały nieco inne usadowienie, jeśli chodzi o finanse publiczne. Wydaje się zatem, że nie możemy przyjąć tej uwagi. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta zgłaszał bardzo wiele zastrzeżeń do tego rozwiązania. Jeżeli nawet dopuszczalibyśmy to rozwiązanie, to chyba nie w tej ustawie. Przykro mi, ale nie mogę przyjąć tej poprawki. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#AndrzejSmirnow">Dziękuję bardzo. Czy Biuro Legislacyjne ma uwagi? Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#WandaSokolewicz">Biuro Legislacyjne naturalnie ma uwagi. To nie jest dobre miejsce do wprowadzania przepisów lex specialis w stosunku do ustawy o zamówieniach publicznych. Każda poprawka dotycząca zwolnień określonych podmiotów z obowiązku stosowania przepisów ustawy – Prawo zamówień publicznych powinna znaleźć się w samej ustawie o zmówieniach publicznych. Ustawa ta przewiduje szeroki zakres różnego rodzaju zwolnień. Jest ustawą systemową, ustrojową czy organiczną, chociaż te pojęcia rzadko funkcjonują w obrocie prawnym. W przypadku poprzedniego wprowadzenia tego przepisu do obowiązującej aktualnie ustawy Biuro Legislacyjne na pewno zajmowało podobne stanowisko. Przepis przeszedł, bo to wola posłów jest ważniejsza. Biuro Legislacyjne jest przeciwne tworzeniu w przepisach materialnych odstępstw od ustawy generalnej, która reguluje system zamówień publicznych, zwłaszcza że ustawa o zamówieniach publicznych podlega ścisłemu nadzorowi przepisów Unii Europejskiej. Takie jest nasze stanowisko.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#AndrzejSmirnow">Dziękuję bardzo. Pani poseł Nowak, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#MariaNowak">Dziękuję, panie przewodniczący. W kontekście tego, co zostało powiedziane, mam pytanie do pani minister. Jeśli dobrze zrozumiałem, to pani minister powiedziała, że nie ma nic przeciwko umieszczeniu takiego rozwiązania w innej ustawie, czy tak? Jeżeli nie, to jakie były argumenty przemawiające przeciwko rozwiązaniu, które praktykowane jest dzisiaj, bo z tego co wiem, to środki finansowe publiczne i niepubliczne nie mieszają się – obowiązuje przecież zasada zamówień publicznych co do środków finansowych publicznych. Czy zauważono jakieś nieprawidłowości w stosowaniu dotychczasowego przepisu? Czy jakieś inne względy przemawiają za tym, aby w ogóle tego przepisu nie było? Bardzo proszę o odpowiedź, bo to jest istotne, czy będziemy w przyszłości pracować na przykład nad umieszczeniu tego rozwiązania w ustawie o finansach publicznych. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#AndrzejSmirnow">Dziękuję bardzo. Czy pani minister chciałaby zabrać głos?</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#MariaElżbietaOrłowska">Tak, oczywiście. Postaram się odpowiedzieć najlepiej jak potrafię. Zarówno Urząd Zamówień Publicznych, jak i UKIE zwracały uwagę na wymóg zachowania zgodności z przepisami prawa europejskiego. W związku z tym nie było możliwości umieszczenia tego przepisu w ustawie. Nie mamy intencji, żeby w jakikolwiek sposób utrudniać działalność instytutu. Gdyby były podstawy do tego, aby umieścić takie przepisy w innym miejscu i o nie walczyć, to jestem przekonana, że moglibyśmy dojść do porozumienia. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#AndrzejSmirnow">Dziękuję. Rozumiem, że w ustawie o zamówieniach publicznych tego typu przepisy mogłyby być ewentualnie zamieszczone. Chciałbym zapytać, czy ktoś z państwa posłów chciałby przejąć tę poprawkę. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#KrystynaŁybacka">Przejmuję tę poprawkę. W propozycji dołączenia art. 20a jest wyraźne sformułowanie, że nie dotyczy to przychodów pochodzących z budżetu państwa i ze środków UE, zatem jesteśmy w zgodzie z ustawą o zamówieniach publicznych. Mam pytanie do pani mecenas, bo istotnie co do miejsca umieszczenia tego przepisu mam wątpliwości. Czy wobec tego nie powinno to się znaleźć w przepisach przejściowych?</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#WandaSokolewicz">Nie. Przepis przejściowy utrzymalibyśmy w przypadku danej kategorii instytutów. Art. 18 ust. 3 utrzymaliśmy w przepisach przejściowych w odniesieniu do niektórych kategorii instytutów, bodajże 4 i 5 kategorii.</u>
<u xml:id="u-37.1" who="#WandaSokolewicz">Proszę państwa, jest szereg różnego rodzaju form i trybów udzielania zamówień publicznych. Ustawa o zamówieniach publicznych szczegółowo reguluje te kwestie – jakiego rodzaju tryby zastosować i jakie kategorie podmiotów są wyłączone spod działania ustawy.</u>
<u xml:id="u-37.2" who="#WandaSokolewicz">Poza tym przepisy dotyczące zamówień publicznych podlegają rygorom prawa wspólnotowego. W związku z tym wymagałoby to zasięgnięcia opinii ministra ds. członkostwa RP w Unii europejskiej. Zresztą taka opinia i tak będzie sformułowana, przy czym MSZ zgłosi, że to rozwiązanie jest sprzeczne z przepisami UE. Jeżeli chcecie państwo się decydować na taką kolizję na końcu etapu legislacyjnego, to bardzo proszę, ale wydaje nam się, że najprostszą drogą uzyskania zamierzonego efektu jest wystąpienie przez Komisję z inicjatywą wniesienia stosownych poprawek do ustawy o zamówieniach publicznych.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#AndrzejSmirnow">Dziękuję bardzo. Czy po tych wyjaśnieniach pani poseł chciałaby coś dodać?</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#KrystynaŁybacka">Bardzo cenię wyjaśnienia ze strony pani mecenas. Myślę, że moglibyśmy przygotować dezyderat Komisji w tej sprawie. Chodzi o podjęcie inicjatywy, która szerzej uregulowałaby tę kwestię. Czas spełnić postulaty wysuwane od dawna przez środowiska instytutów i szkół wyższych i dokonać systemowych zwolnień w ustawie o zamówieniach publicznych. Jeżeli Komisja podejmie ten trud, to ja wycofam poprawkę.</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#AndrzejSmirnow">Dziękuję bardzo. Rozumiem, że przyjęcie takiego rozwiązania byłoby bardzo gorąco popierane przez Komisję i panią minister.</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#MariaElżbietaOrłowska">Oczywiście. Bardzo dziękuję za sformułowanie potencjalnego rozwiązania. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#AndrzejSmirnow">Dziękuję. Tym samym poprawki nie wnosimy.</u>
<u xml:id="u-42.1" who="#AndrzejSmirnow">Art. 20 został przez Komisję przyjęty.</u>
<u xml:id="u-42.2" who="#AndrzejSmirnow">Przystępujemy do rozdziału 4. Czy są uwagi do tytułu rozdziału? Nie słyszę uwag.</u>
<u xml:id="u-42.3" who="#AndrzejSmirnow">Tytuł rozdziału 4 został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-42.4" who="#AndrzejSmirnow">Art. 21. Czy są uwagi? Nie słyszę uwag.</u>
<u xml:id="u-42.5" who="#AndrzejSmirnow">Art. 21 został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-42.6" who="#AndrzejSmirnow">Czy są uwagi do art. 22? Nie słyszę uwag.</u>
<u xml:id="u-42.7" who="#AndrzejSmirnow">Art. 22 został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-42.8" who="#AndrzejSmirnow">Przechodzimy do rozdziału 5. Czy są uwagi do tytułu rozdziału? Nie słyszę uwag.</u>
<u xml:id="u-42.9" who="#AndrzejSmirnow">Tytuł rozdziału 5 został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-42.10" who="#AndrzejSmirnow">Czy są uwagi do art. 23? Nie słyszę uwag.</u>
<u xml:id="u-42.11" who="#AndrzejSmirnow">Art. 23 został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-42.12" who="#AndrzejSmirnow">Czy są uwagi do art. 24? Nie słyszę uwag.</u>
<u xml:id="u-42.13" who="#AndrzejSmirnow">Art. 24 został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-42.14" who="#AndrzejSmirnow">Czy są uwagi do art. 25? Nie słyszę uwag.</u>
<u xml:id="u-42.15" who="#AndrzejSmirnow">Art. 25 został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-42.16" who="#AndrzejSmirnow">Czy są uwagi do art. 26? Nie słyszę uwag.</u>
<u xml:id="u-42.17" who="#AndrzejSmirnow">Art. 26 został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-42.18" who="#AndrzejSmirnow">Czy są uwagi do art. 27? Nie słyszę uwag.</u>
<u xml:id="u-42.19" who="#AndrzejSmirnow">Art. 27 został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-42.20" who="#AndrzejSmirnow">Czy są uwagi do art. 28? Nie słyszę uwag.</u>
<u xml:id="u-42.21" who="#AndrzejSmirnow">Art. 28 został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-42.22" who="#AndrzejSmirnow">Czy są uwagi do art. 29? Nie słyszę uwag.</u>
<u xml:id="u-42.23" who="#AndrzejSmirnow">Art. 29 został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-42.24" who="#AndrzejSmirnow">Czy są uwagi do art. 30? Bardzo proszę, pan profesor Rafalski.</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#LeszekRafalski">Dziękuję bardzo. Chciałem ponownie poprosić o skreślenie w art. 30 ust. 4 słów „w tym”. Obecnie osoby z zewnątrz są powoływane w skład rady naukowej przez ministra na wniosek dyrektora. Sprzyjało to porozumieniu między dyrektorem a członkami rady naukowej. Chodzi o to, żeby w radzie zasiadali pracownicy z innych ośrodków o odpowiednich kompetencjach, żeby nie były to osoby przypadkowo mianowane przez ministra, które mogą okazać się nieżyczliwe, a czasami nawet przeszkadzać w funkcjonowaniu instytutu. Ponawiam prośbę o skreślenie w art. 30 ust. 4 słów „w tym”. Pozostańmy przy rozwiązaniu, że to minister, który nadzoruje działalność instytutu, powołuje kandydatów z zewnątrz na wniosek dyrektora. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#AndrzejSmirnow">Dziękuję. Bardzo proszę panią minister o wypowiedź w tej sprawie.</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#MariaElżbietaOrłowska">Sformułowanie „w tym” jest w tym przepisie bardzo istotne, w związku z tym nie możemy przyjąć tej uwagi. Argumentację przedstawialiśmy dwukrotnie podczas posiedzenia podkomisji. Minister musi mieć pewną dowolność we wskazywaniu kandydatów do rady, natomiast dyrektor oczywiście będzie mógł przedstawić także swoją listę. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-46">
<u xml:id="u-46.0" who="#AndrzejSmirnow">Chodzi po prostu o to, czy można powoływać do rady naukowej kandydatów niezgłoszonych przez dyrektora. Wykreślenie słów „w tym” oznaczałoby, że do rady powołuje się wyłącznie kandydatów, którzy zostali zgłoszeni przez dyrektora. Ta sprawa była omawiana. Czy ktoś z państwa posłów chciałby przejąć tę poprawkę?</u>
</div>
<div xml:id="div-47">
<u xml:id="u-47.0" who="#KrystynaŁybacka">Dla obiektywizmu i rzetelności sprawozdawcy chcę powiedzieć, że ta sprawa była bardzo długo dyskutowana na posiedzeniu podkomisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-48">
<u xml:id="u-48.0" who="#AndrzejSmirnow">Pani poseł Nowak, pan poseł Górski. Proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-49">
<u xml:id="u-49.0" who="#MariaNowak">Dziękuję, panie przewodniczący. Pani minister mnie uspokaja, że przyjęcie takiego rozwiązania nie będzie przeciwko dyrektorowi, że dyrektor będzie musiał z osobą wybraną w skład rady naukowej umieć współpracować. Czy nie dałoby się tego jednak zapisać? Długo dyskutowaliśmy na ten temat, ale ciągle ten problem jest podnoszony przez Radę Główną i jednostki badawczo-rozwojowe. Czy nie można byłoby zapisać tego, co deklarowała pani minister?</u>
</div>
<div xml:id="div-50">
<u xml:id="u-50.0" who="#AndrzejSmirnow">Pan poseł Górski, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-51">
<u xml:id="u-51.0" who="#ArturGórski">Panie przewodniczący, pani minister. Zrozumiałem z wypowiedzi pana profesora Rafalskiego, że w zasadzie chce on powrócić do obecnego stanu rzeczy. To znaczy, że funkcjonujące obecne rozwiązanie jest dobre. Skoro pani minister zaproponowała inny przepis, to uważa, że obecny się nie sprawdza. Byłbym wdzięczny, gdyby pani minister ustosunkowała się do tej kwestii. Jeżeli jakiś przepis jest dobry, to nie należy go na siłę zmieniać. Wydaje się, że należałoby pozostawić dotychczasowe rozwiązanie, tym bardziej że jest ono jasne, precyzyjne oraz – moim zdaniem – sprawdza się w praktyce. Być może nie warto dokonywać tak daleko idącej zmiany. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-52">
<u xml:id="u-52.0" who="#AndrzejSmirnow">Dziękuję. Pani minister, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-53">
<u xml:id="u-53.0" who="#MariaElżbietaOrłowska">Może ustosunkuję się najpierw do sugestii pani poseł. Otóż sformułowanie „w tym spośród” dopuszcza tę współpracę. Minister może brać pod uwagę kandydatów wskazanych przez dyrektora, ale pozostawiamy mu również możliwość wybrania kogoś, kogo dyrektor nie wskazał. Z treści przepisu nie wynika, że lista dyrektora nie jest w żaden sposób brana pod uwagę. Wyraźnie jest napisane – „w tym spośród kandydatów przedstawionych przez dyrektora”.</u>
<u xml:id="u-53.1" who="#MariaElżbietaOrłowska">Odniosę się teraz do kwestii tego, na ile instytuty dobrze działają. Proszę państwa, cały czas zakładamy, że minister nadzoruje dany instytut. Minimum, które zapewnia ten przepis jest takie, że w przypadku kiedy minister chciałby dokonać zmian w radzie – życzyłby sobie, żeby zasiadały w niej osoby, które zadbają o kierunek działań instytutu, to będzie mógł to zrobić. W tej chwili nie ma takiej możliwości. Wskazywanie poszczególnych instytutów, w których to działa, a w których nie, nie wydaje mi się w trakcie tej debaty zasadne. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-54">
<u xml:id="u-54.0" who="#AndrzejSmirnow">Dziękuję. Oczywiście jeżeli ktoś zechce przejąć poprawkę, to bardzo proszę, ale proponuję, abyśmy nie kontynuowali dyskusji, bo sprawa ta była już bardzo długo dyskutowana podczas prac podkomisji. Bardzo proszę, pan poseł Górski.</u>
</div>
<div xml:id="div-55">
<u xml:id="u-55.0" who="#ArturGórski">Pani minister powiedziała bardzo niebezpieczną rzecz. Przejmuję tę poprawkę, dlatego że pani minister mnie do tej poprawki przekonała. Powiedziała pani, że musi być ktoś, kto będzie wpływał w imieniu rządu na kierunek działania instytutu. Zrozumiałem, że rząd przez taką osobę chce ręcznie sterować instytutem. Wydaje mi się, że nie o to chodzi, pani minister. Jeżeli mówimy o tym, że minister ma sprawować nadzór nad instytutami, to nie chodzi o to, aby wsadzał do nich swoich ludzi czy rekomendował swoich ludzi, którzy będą dbali o kierunki działań instytutu.</u>
<u xml:id="u-55.1" who="#ArturGórski">Rzecz nie w tym, pani minister, czy instytut działa dobrze, czy źle, bo pani powiedziała, że niektóre instytuty nie działają najlepiej, ale chodzi o to, jak funkcjonuje rada naukowa. Pani odpowiedź na moje pytanie nie była precyzyjna ani konkretna. Powtarzam, że ta poprawka mnie przekonuje. Po wysłuchaniu pani wypowiedzi poprę ją z całym przekonaniem. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-56">
<u xml:id="u-56.0" who="#AndrzejSmirnow">Dziękuję. Rozumiem, że pan poseł zgłasza tę poprawkę. Poddam ją pod głosowanie, natomiast dyskusja na ten temat była bardzo szeroka i sądzę, że sprawa jest zupełnie oczywista. Czy minister, który jest organem prowadzącym instytut, ma mieć możliwość ingerowania w jego działalność, czy też nie? Wykreślenie sformułowania „w tym” oznaczałoby, że minister nie ma żadnego wpływu na funkcjonowanie instytutu. Poddaję tę poprawkę pod głosowanie. Kto z państwa posłów jest za przyjęciem poprawki zgłoszonej przez pana posła Górskiego? Kto jest przeciw? Kto wstrzymał się od głosu?</u>
<u xml:id="u-56.1" who="#AndrzejSmirnow">11 posłów głosowało za, 17 przeciw, nikt się nie wstrzymał. Poprawka nie uzyskała większości.</u>
<u xml:id="u-56.2" who="#AndrzejSmirnow">Czy są inne uwagi do art. 30? Nie słyszę uwag.</u>
<u xml:id="u-56.3" who="#AndrzejSmirnow">Art. 30 został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-56.4" who="#AndrzejSmirnow">Czy są uwagi do art. 31? Nie słyszę uwag.</u>
<u xml:id="u-56.5" who="#AndrzejSmirnow">Art. 31 został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-56.6" who="#AndrzejSmirnow">Czy są uwagi do art. 32? Nie słyszę uwag.</u>
<u xml:id="u-56.7" who="#AndrzejSmirnow">Art. 32 został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-56.8" who="#AndrzejSmirnow">Przechodzimy do rozdziału 6. Czy są uwagi do tytułu rozdziału? Nie słyszę uwag.</u>
<u xml:id="u-56.9" who="#AndrzejSmirnow">Tytuł rozdziału 6 został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-56.10" who="#AndrzejSmirnow">Czy są uwagi do art. 33? Nie słyszę uwag.</u>
<u xml:id="u-56.11" who="#AndrzejSmirnow">Art. 33 został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-56.12" who="#AndrzejSmirnow">Przechodzimy do rozdziału 7. Czy są uwagi do tytułu rozdziału? Nie słyszę uwag.</u>
<u xml:id="u-56.13" who="#AndrzejSmirnow">Tytuł rozdziału 7 został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-56.14" who="#AndrzejSmirnow">Czy są uwagi do art. 34? Nie słyszę uwag.</u>
<u xml:id="u-56.15" who="#AndrzejSmirnow">Art. 34 został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-56.16" who="#AndrzejSmirnow">Czy są uwagi do art. 35? Nie słyszę uwag.</u>
<u xml:id="u-56.17" who="#AndrzejSmirnow">Art. 35 został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-56.18" who="#AndrzejSmirnow">Czy są uwagi do art. 36? Nie słyszę uwag.</u>
<u xml:id="u-56.19" who="#AndrzejSmirnow">Art. 36 został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-56.20" who="#AndrzejSmirnow">Czy są uwagi do art. 37? Nie słyszę uwag.</u>
<u xml:id="u-56.21" who="#AndrzejSmirnow">Art. 37 został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-56.22" who="#AndrzejSmirnow">Przechodzimy do rozdziału 8. Czy są uwagi do tytułu rozdziału? Nie słyszę uwag.</u>
<u xml:id="u-56.23" who="#AndrzejSmirnow">Tytuł rozdziału 8 został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-56.24" who="#AndrzejSmirnow">Czy są uwagi do art. 38? Nie słyszę uwag.</u>
<u xml:id="u-56.25" who="#AndrzejSmirnow">Art. 38 został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-56.26" who="#AndrzejSmirnow">Przechodzimy do rozdziału 9. Czy są uwagi do tytułu rozdziału? Nie słyszę uwag.</u>
<u xml:id="u-56.27" who="#AndrzejSmirnow">Tytuł rozdziału 9 został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-56.28" who="#AndrzejSmirnow">Czy są uwagi do art. 39? Nie słyszę uwag.</u>
<u xml:id="u-56.29" who="#AndrzejSmirnow">Art. 39 został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-56.30" who="#AndrzejSmirnow">Czy są uwagi do art. 40? Nie słyszę uwag.</u>
<u xml:id="u-56.31" who="#AndrzejSmirnow">Art. 40 został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-56.32" who="#AndrzejSmirnow">Czy są uwagi do art. 41? Bardzo proszę, pan Siciński.</u>
</div>
<div xml:id="div-57">
<u xml:id="u-57.0" who="#KazimierzSiciński">Kazimierz Siciński, Krajowa Sekcja Nauki „Solidarność”. Chciałbym prosić o wniesienie drobnej poprawki polegającej na dodaniu po słowach „pracownikom naukowym” słów „i badawczo-technicznym”. Przepis miałby brzmienie: „Pracownikom naukowym i badawczo-technicznym przysługuje urlop wypoczynkowy w wymiarze 36 dni w ciągu roku”. Skąd to wynika? Otóż istnieje taka kategoria pracowników, do tej pory ci pracownicy mieli 36 dni urlopu. Katalog ich obowiązków zawarty w art. 48–49 jest szeroki. Naszym zdaniem nie ma podstaw do zmniejszania im wymiaru urlopu. Pracownicy ci mają być również okresowo weryfikowani poprzez poddawanie ich procedurze oceny. W związku z tym wydaje nam się zasadne utrzymanie również w stosunku do nich prawa do 36-dniowego urlopu. Bardzo proszę o przyjęcie tej drobnej korekty. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-58">
<u xml:id="u-58.0" who="#AndrzejSmirnow">Czy pani minister zechce się odnieść do tej propozycji?</u>
</div>
<div xml:id="div-59">
<u xml:id="u-59.0" who="#MariaElżbietaOrłowska">Proszę państwa, nie brałam udziału w posiedzeniu podkomisji, dlatego konsultowałam się z kolegami. Rzeczywiście debata na ten temat odbyła się na posiedzeniu podkomisji i pani minister Kurdycka zdecydowała się nie zmienić zdania w tej kwestii. W związku z tym nie mogę przyjąć tej poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-60">
<u xml:id="u-60.0" who="#AndrzejSmirnow">Bardzo proszę, pani poseł Łybacka.</u>
</div>
<div xml:id="div-61">
<u xml:id="u-61.0" who="#KrystynaŁybacka">Przepraszam, nie chcę w żadnej mierze podważać słów pani minister. Pani zresztą rzeczywiście nie było podczas tej debaty. W istocie to mówiliśmy o tym, że wrócimy do tego problemu podczas posiedzenia Komisji, ponieważ pojawiła się zasadnicza kwestia, że tą ustawą pogarszamy stan obecny, bo obecnie pracownikom badawczo-technicznym przysługuje 36 dni urlopu. Patrzę na państwa z ministerstwa – poza panią minister, bo ona nie może odpowiadać za tamto posiedzenie – to miał być problem, do którego mieliśmy wrócić po państwa zastanowieniu się. Podkreślam jeszcze raz, że to jest pogorszenie sytuacji obecnej.</u>
</div>
<div xml:id="div-62">
<u xml:id="u-62.0" who="#AndrzejSmirnow">Dziękuję. Pani minister czy można zaproponować takie rozwiązanie, żeby tę kwestię zostawić do konsultacji wewnątrz ministerstwa? Bo jeżeli jest tak, że ten problem został odłożony, to być może trzeba się temu jeszcze przyjrzeć, zanim przystąpimy do głosowania. Oczywiście to by nie wstrzymywało rozpatrywania samej ustawy, bo przyjęlibyśmy wszystko z wyjątkiem tej poprawki, a samą poprawkę rozpatrzyli później.</u>
</div>
<div xml:id="div-63">
<u xml:id="u-63.0" who="#KrystynaŁybacka">Panie przewodniczący, proponuję procedurę prostszą i jasną w procesie legislacyjnym. Zgłaszam poprawkę tej treści, aby w art. 41 po słowach „pracownikom naukowym” wstawić przecinek i dodać „badawczo-technicznym”. Jeżeli ta poprawka nie uzyska większości podczas głosowania, to zgłoszę wniosek mniejszości. Będzie czas na ustosunkowanie się do tego wniosku.</u>
</div>
<div xml:id="div-64">
<u xml:id="u-64.0" who="#AndrzejSmirnow">Poproszę jeszcze panią minister o wypowiedź.</u>
</div>
<div xml:id="div-65">
<u xml:id="u-65.0" who="#MariaElżbietaOrłowska">Chciałabym bardzo prosić o rozwiązanie, które dałoby nam czas na rozważenie tej kwestii. Jeśli rozwiązanie, które proponuje pani przewodnicząca Łybacka, jest z proceduralnego punktu widzenia do przyjęcia, to bardzo za nie dziękujemy.</u>
</div>
<div xml:id="div-66">
<u xml:id="u-66.0" who="#AndrzejSmirnow">Musimy skonsultować to z panią przewodniczącą, żeby wybrać najlepszy wariant rozwiązania tego problemu.</u>
</div>
<div xml:id="div-67">
<u xml:id="u-67.0" who="#KrystynaŁybacka">Poproszę o opinię panią mecenas, dlatego że wydaje mi się, że jedyną procedurą, w której możemy dać ministerstwu czas do namysłu, jest procedura wniosków mniejszości. Ministerstwo musi mieć czas, aby zdecydować, czy poprze w głosowaniu ten wniosek, czy też nie. Może pani mecenas mogłaby nam wskazać jeszcze inny moment, w którym można zgłaszać poprawki przed drugi czytaniem.</u>
</div>
<div xml:id="div-68">
<u xml:id="u-68.0" who="#WandaSokolewicz">Proszę państwa, jest taka instytucja jak wniosek mniejszości. Komisja ma prawo przedstawić wniosek mniejszości. Można ewentualnie jeszcze wrócić do sprawy przed zamknięciem posiedzenia przed drugim czytaniem. Jest jeszcze drugie czytanie i możliwość zgłaszania poprawek.</u>
</div>
<div xml:id="div-69">
<u xml:id="u-69.0" who="#KrystynaŁybacka">Ponieważ w protokole zostanie nasza dyskusja, więc rozumiem, że przed ostatecznym przyjęciem sprawozdania ministerstwo będzie miało czas na rozpatrzenie propozycji. Bardzo dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-70">
<u xml:id="u-70.0" who="#AndrzejSmirnow">Na poprzednim posiedzeniu przyjęliśmy, że całe sprawozdanie przyjmiemy wtedy, kiedy 5 ustaw będzie już gotowych. Na razie odłożymy tę sprawę, przegłosujemy ten artykuł wtedy kiedy będziemy przyjmowali całość sprawozdania. Jest na to zgoda. Dziękuję bardzo. To był art. 41. Czy są uwagi do art. 42? Nie słyszę uwag.</u>
<u xml:id="u-70.1" who="#AndrzejSmirnow">Art. 42 został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-70.2" who="#AndrzejSmirnow">Czy są uwagi do art. 43? Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-71">
<u xml:id="u-71.0" who="#MarekKowalczyk">Marek Kowalczyk, Rada Towarzystw Naukowych przy prezydium PAN. Czy pan przewodniczący pozwoli na pewną refleksję?</u>
</div>
<div xml:id="div-72">
<u xml:id="u-72.0" who="#AndrzejSmirnow">Bardzo proszę, ale krótką.</u>
</div>
<div xml:id="div-73">
<u xml:id="u-73.0" who="#MarekKowalczyk">Proszę państwa, procedowaliśmy tę ustawę w ubiegłym roku. Na stronach internetowych ministerstwa ukazało się opracowanie dotyczące nauki polskiej. Pozwoliłem sobie bardzo wnikliwie przejrzeć projekt ustawy. Nasunęła mi się wątpliwość dotycząca ust. 3 w art. 43. Czy w przypadku zatrudniania na stanowisko profesora nadzwyczajnego nie powielamy czegoś, co zaistniało w 1968 roku? Wtedy wprowadzaliśmy stopień docenta. Ust. 3 stanowi, że na stanowisku profesora nadzwyczajnego może zostać zatrudniona osoba posiadająca tytuł naukowy profesora, stopień naukowy doktora habilitowanego lub stopień naukowy doktora. Adiunkt posiadający stopień naukowy doktora otrzymuje miesięczne wynagrodzenie w wysokości 3600 zł, ta sama osoba posiadająca stopień naukowy doktora może zostać zatrudniona na stanowisku profesora nadzwyczajnego i zarabiać miesięcznie 5000 zł. Zastanawiam się, czy nie tworzymy hamulca do rozwoju nowego modelu kariery? Tylko w ostatnich latach spadła o 50% liczba asystentów oraz liczba młodych profesorów. Prawdopodobne jest, że część osób z tytułem doktora poprzestanie na staraniach o zatrudnienie na bardzo dobrym stanowisku profesora nadzwyczajnego, ponieważ nie będą oni mieli dostatecznej motywacji, żeby zdobywać kolejne stopnie naukowe, skoro osoba zatrudniona na stanowisku profesora zwyczajnego musi posiadać tytuł naukowy profesora, a zarabia jedynie o 1000 zł więcej.</u>
</div>
<div xml:id="div-74">
<u xml:id="u-74.0" who="#AndrzejSmirnow">Rozumiem, że to była tylko taka refleksja pana profesora. Czy są uwagi do art. 43? Bardzo proszę, pan poseł Górski.</u>
</div>
<div xml:id="div-75">
<u xml:id="u-75.0" who="#ArturGórski">Panie przewodniczący, to była istotna refleksja. Wydaje mi się, że pani minister powinna się do niej odnieść, to nie powinny być słowa wypowiedziane w powietrze. Powtarzam, że to jest istotna kwestia.</u>
</div>
<div xml:id="div-76">
<u xml:id="u-76.0" who="#AndrzejSmirnow">Tak, panie pośle, ale to jest problem bardzo szeroki, problem, czy habilitacja jest jedyną drogą do awansu czy powinny być także inne drogi. Proponuję, abyśmy nie kontynuowali teraz tej dyskusji. Sądzę, że wrócimy do niej wkrótce podczas prac nad ustawą o stopniach i tytule naukowym. Wtedy będzie okazja, żeby o tych sprawach podyskutować szerzej.</u>
</div>
<div xml:id="div-77">
<u xml:id="u-77.0" who="#KrystynaŁybacka">Przepraszam, prosiłabym aby pani minister potwierdziła lub zaprzeczyła, że to jest system spójny ze stanowiskami w prawie o szkolnictwie wyższym.</u>
</div>
<div xml:id="div-78">
<u xml:id="u-78.0" who="#MariaElżbietaOrłowska">Dokładnie. W założeniach do ustawy – Prawo o szkolnictwie wyższym są identyczne zapisy. To już było uzasadniane, debata na ten temat trwała bardzo długo.</u>
</div>
<div xml:id="div-79">
<u xml:id="u-79.0" who="#AndrzejSmirnow">Dziękuję bardzo. Nikt nie wnosi poprawek do art. 43.</u>
<u xml:id="u-79.1" who="#AndrzejSmirnow">Art. 43 został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-79.2" who="#AndrzejSmirnow">Czy są uwagi do art. 44? Nie słyszę uwag.</u>
<u xml:id="u-79.3" who="#AndrzejSmirnow">Art. 44 został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-79.4" who="#AndrzejSmirnow">Czy są uwagi do art. 45? Nie słyszę uwag.</u>
<u xml:id="u-79.5" who="#AndrzejSmirnow">Art. 45 został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-79.6" who="#AndrzejSmirnow">Czy są uwagi do art. 46? Nie słyszę uwag.</u>
<u xml:id="u-79.7" who="#AndrzejSmirnow">Art. 46 został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-79.8" who="#AndrzejSmirnow">Czy są uwagi do art. 47? Nie słyszę uwag.</u>
<u xml:id="u-79.9" who="#AndrzejSmirnow">Art. 47 został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-79.10" who="#AndrzejSmirnow">Czy są uwagi do art. 48? Nie słyszę uwag.</u>
<u xml:id="u-79.11" who="#AndrzejSmirnow">Art. 48 został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-79.12" who="#AndrzejSmirnow">Czy są uwagi do art. 49? Nie słyszę uwag.</u>
<u xml:id="u-79.13" who="#AndrzejSmirnow">Art. 49 został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-79.14" who="#AndrzejSmirnow">Czy są uwagi do art. 50? Proszę bardzo, pan doktor Siciński.</u>
</div>
<div xml:id="div-80">
<u xml:id="u-80.0" who="#KazimierzSiciński">W kontekście naszej poprzedniej dyskusji chciałem tylko zwrócić uwagę, że pracownicy badawczo-techniczni podlegają okresowym ocenom nie rzadziej niż raz na 2 lata. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-81">
<u xml:id="u-81.0" who="#AndrzejSmirnow">Dziękuję bardzo. Rozumiem, że pan Kazimierz Siciński tylko zwrócił nam uwagę, ale nie ma zastrzeżeń do treści tego artykułu? Dobrze. Dziękuję. Czy są inne uwagi do tego artykułu? Nie słyszę uwag.</u>
<u xml:id="u-81.1" who="#AndrzejSmirnow">Art. 50 został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-81.2" who="#AndrzejSmirnow">Czy są uwagi do art. 51? Nie słyszę uwag.</u>
<u xml:id="u-81.3" who="#AndrzejSmirnow">Art. 51 został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-81.4" who="#AndrzejSmirnow">Czy są uwagi do art. 52? Nie słyszę uwag.</u>
<u xml:id="u-81.5" who="#AndrzejSmirnow">Art. 52 został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-81.6" who="#AndrzejSmirnow">Czy są uwagi do art. 53? Nie słyszę uwag.</u>
<u xml:id="u-81.7" who="#AndrzejSmirnow">Art. 53 został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-81.8" who="#AndrzejSmirnow">Czy są uwagi do art. 54? Nie słyszę uwag.</u>
<u xml:id="u-81.9" who="#AndrzejSmirnow">Art. 54 został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-81.10" who="#AndrzejSmirnow">Czy są uwagi do art. 55? Nie słyszę uwag.</u>
<u xml:id="u-81.11" who="#AndrzejSmirnow">Art. 55 został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-81.12" who="#AndrzejSmirnow">Czy są uwagi do art. 56? Nie słyszę uwag.</u>
<u xml:id="u-81.13" who="#AndrzejSmirnow">Art. 56 został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-81.14" who="#AndrzejSmirnow">Czy są uwagi do art. 57? Nie słyszę uwag.</u>
<u xml:id="u-81.15" who="#AndrzejSmirnow">Art. 57 został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-81.16" who="#AndrzejSmirnow">Czy są uwagi do art. 58? Nie słyszę uwag.</u>
<u xml:id="u-81.17" who="#AndrzejSmirnow">Art. 58 został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-81.18" who="#AndrzejSmirnow">Czy są uwagi do art. 59? Nie słyszę uwag.</u>
<u xml:id="u-81.19" who="#AndrzejSmirnow">Art. 59 został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-81.20" who="#AndrzejSmirnow">Czy są uwagi do art. 60? Nie słyszę uwag.</u>
<u xml:id="u-81.21" who="#AndrzejSmirnow">Art. 60 został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-81.22" who="#AndrzejSmirnow">Czy są uwagi do art. 61? Nie słyszę uwag.</u>
<u xml:id="u-81.23" who="#AndrzejSmirnow">Art. 61 został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-81.24" who="#AndrzejSmirnow">Czy są uwagi do art. 62? Nie słyszę uwag.</u>
<u xml:id="u-81.25" who="#AndrzejSmirnow">Art. 62 został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-81.26" who="#AndrzejSmirnow">Czy są uwagi do art. 63? Nie słyszę uwag.</u>
<u xml:id="u-81.27" who="#AndrzejSmirnow">Art. 63 został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-81.28" who="#AndrzejSmirnow">Czy są uwagi do art. 64? Nie słyszę uwag.</u>
<u xml:id="u-81.29" who="#AndrzejSmirnow">Art. 64 został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-81.30" who="#AndrzejSmirnow">Czy są uwagi do art. 65? Nie słyszę uwag.</u>
<u xml:id="u-81.31" who="#AndrzejSmirnow">Art. 65 został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-81.32" who="#AndrzejSmirnow">Czy są uwagi do art. 66? Nie słyszę uwag.</u>
<u xml:id="u-81.33" who="#AndrzejSmirnow">Art. 66 został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-81.34" who="#AndrzejSmirnow">Przechodzimy do rozdziału 10, ostatniego. Czy są uwagi do tytułu rozdziału? Nie słyszę uwag.</u>
<u xml:id="u-81.35" who="#AndrzejSmirnow">Tytuł rozdziału 10 został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-81.36" who="#AndrzejSmirnow">Czy są uwagi do art. 67? Nie słyszę uwag.</u>
<u xml:id="u-81.37" who="#AndrzejSmirnow">Art. 67 został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-81.38" who="#AndrzejSmirnow">Zakończyliśmy rozpatrywanie ustawy o instytutach badawczych, z wyjątkiem jednego artykułu, do którego jeszcze wrócimy.</u>
<u xml:id="u-81.39" who="#AndrzejSmirnow">Przypominam, że postanowiliśmy, iż całość sprawozdania przyjmiemy, kiedy rozpatrzymy wszystkie 6 ustaw, ewentualnie jeszcze ustawę wprowadzającą. Chodzi o to, że przyjęcie poprawek może powodować konieczność zmian w innych ustawach. Dziękuję bardzo pani przewodniczącej Łybackiej.</u>
<u xml:id="u-81.40" who="#AndrzejSmirnow">Przechodzimy do punktu 2 porządku obrad. Pani minister jeszcze, proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-82">
<u xml:id="u-82.0" who="#MariaElżbietaOrłowska">Bardzo państwu dziękuję za współpracę. W dalszej części posiedzenia stronę rządową będzie reprezentował pan minister Jerzy Szwed.</u>
</div>
<div xml:id="div-83">
<u xml:id="u-83.0" who="#AndrzejSmirnow">Dziękuję bardzo pani minister za ogromną pracę wykonaną w przypadku wszystkich ustaw podkomisji.</u>
<u xml:id="u-83.1" who="#AndrzejSmirnow">Przystępujemy do realizacji punktu 2 porządku obrad, czyli rozpatrzenia sprawozdania podkomisji stałej ds. nauki i szkolnictwa wyższego o rządowym projekcie ustawy o Narodowym Centrum Nauki (druk nr 1588) oraz poselskim projekcie ustawy o Agencji Badań Poznawczych (druk nr 253). Bardzo proszę panią poseł Agnieszkę Kozłowską-Rajewicz o przedstawienie sprawozdania podkomisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-84">
<u xml:id="u-84.0" who="#AgnieszkaKozłowskaRajewicz">Bardzo dziękuję, panie przewodniczący. Panie ministrze, szanowni państwo. Podkomisja rozpatrywała dwa projekty – rządowy projekt ustawy o Narodowym Centrum Nauki oraz projekt poselski ustawy o Agencji Badań Poznawczych. Za projekt bazowy przyjęliśmy projekt o NCN. Artykuły, które były zbieżne lub rozbieżne sukcesywnie procedowaliśmy wspólnie.</u>
<u xml:id="u-84.1" who="#AgnieszkaKozłowskaRajewicz">W przedłożeniu rządowym znajdowało się 47 artykułów, do 22 z nich zaproponowaliśmy poprawki. Większość z tych poprawek miała charakter legislacyjny, techniczny, porządkujący, doprecyzowujący i redakcyjny, ale było też kilka poprawek, które wzbudziły dyskusję i miały charakter bardziej merytoryczny. Chciałabym przybliżyć państwu te artykuły.</u>
<u xml:id="u-84.2" who="#AgnieszkaKozłowskaRajewicz">W art. 2 zamieszczone zostały definicje pojęć, które występują w ustawie. W tym artykule zmodyfikowaliśmy m.in. definicję osoby rozpoczynającej karierę naukową. Uwzględniliśmy okres urlopu macierzyńskiego i wychowawczego, który wydłuża czas, brany pod uwagę przy tej definicji. Chciałabym tylko podkreślić, że uwzględniliśmy również nowo wprowadzone urlopy ojcowskie – zarówno mamy, jak i młodzi ojcowie są uwzględnieni w definicji. Wprowadziliśmy również nowe pojęcie – „doświadczonego naukowca”. Zostało ono zdefiniowane i kilkakrotnie występuje w ustawie. Przenieśliśmy i doprecyzowaliśmy pojęcie „koordynatora dyscyplin”.</u>
<u xml:id="u-84.3" who="#AgnieszkaKozłowskaRajewicz">W kilku artykułach dotyczących warunków konkursowych wykreślaliśmy sformułowanie, że kandydat musi cieszyć się nieposzlakowaną opinią. Chociaż wszyscy zgadzaliśmy się co do tego, że tak powinno być, to jednak członkowie podkomisji uznali, że trudno jest to ocenić.</u>
<u xml:id="u-84.4" who="#AgnieszkaKozłowskaRajewicz">Przeprowadziliśmy dość długą dyskusję dotyczącą art. 14. Wprowadziliśmy zmiany do ust. 1 tego artykułu, które dotyczą doprecyzowania sposobu wyłaniania Rady NCN. Po kilku podejściach uzgodniliśmy ostateczną wersję, poszerzając grono kandydatów z 20 do 24. Znalazła się w tym artykule również delegacja do rozporządzenia ministra, które szczegółowo określi, jak procedura wyłaniania kandydatów ma wyglądać. To była kwestia naprawdę długo dyskutowana i bardzo istotna.</u>
<u xml:id="u-84.5" who="#AgnieszkaKozłowskaRajewicz">Pozostałe zmiany mają charakter techniczny i nie wywoływały kontrowersji. Jeśli nawet dochodziło do dyskusji, to kończyła się konsensusem. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-85">
<u xml:id="u-85.0" who="#AndrzejSmirnow">Dziękuję bardzo. Czy są pytania do pani poseł sprawozdawczyni? Nie ma pytań. Przystępujemy do rozpatrywania projektu ustawy ze sprawozdania podkomisji. Czy są uwagi do tytułu ustawy? Nie słyszę uwag.</u>
<u xml:id="u-85.1" who="#AndrzejSmirnow">Tytuł ustawy został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-85.2" who="#AndrzejSmirnow">Czy są uwagi do tytuły rozdziału 1? Nie słyszę uwag.</u>
<u xml:id="u-85.3" who="#AndrzejSmirnow">Tytuł rozdziału 1 został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-85.4" who="#AndrzejSmirnow">Czy są uwagi do art. 1? Nie słyszę uwag.</u>
<u xml:id="u-85.5" who="#AndrzejSmirnow">Art. 1 został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-85.6" who="#AndrzejSmirnow">Czy są uwagi do art. 2? Bardzo proszę, pani poseł Kozłowska-Rajewicz.</u>
</div>
<div xml:id="div-86">
<u xml:id="u-86.0" who="#AgnieszkaKozłowskaRajewicz">Chciałabym króciutko scharakteryzować poprawkę, która została zgłoszona do tego artykułu. Dotyczy ona pkt 1, w którym zostały zdefiniowane badania podstawowe. Chodzi tutaj o to, żeby – analogicznie jak w innych ustawach – było odesłanie do ustawy o finansowaniu nauki. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-87">
<u xml:id="u-87.0" who="#AndrzejSmirnow">Dziękuję bardzo. Jest to poprawka o charakterze porządkowym. Rozumiem, że pan minister popiera tę poprawkę, bo one wszystkie zostały przygotowane w ministerstwie po przejrzeniu całości sprawozdania. Czy są uwagi do tej poprawki? Nie słyszę uwag. Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia poprawki? Nie słyszę sprzeciwu.</u>
<u xml:id="u-87.1" who="#AndrzejSmirnow">Poprawka została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-87.2" who="#AndrzejSmirnow">Czy są inne uwagi do art. 2? Nie słyszę uwag.</u>
<u xml:id="u-87.3" who="#AndrzejSmirnow">Art. 2 z poprawką został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-87.4" who="#AndrzejSmirnow">Przystępujemy do rozdziału 2. Czy są uwagi do tytułu rozdziału? Nie słyszę uwag.</u>
<u xml:id="u-87.5" who="#AndrzejSmirnow">Tytuł rozdziału 2 został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-87.6" who="#AndrzejSmirnow">Czy są uwagi do art. 3? Nie słyszę uwag.</u>
<u xml:id="u-87.7" who="#AndrzejSmirnow">Art. 3 został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-87.8" who="#AndrzejSmirnow">Czy są uwagi do art. 4? Nie słyszę uwag.</u>
<u xml:id="u-87.9" who="#AndrzejSmirnow">Art. 4 został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-87.10" who="#AndrzejSmirnow">Czy są uwagi do art. 5? Nie słyszę uwag.</u>
<u xml:id="u-87.11" who="#AndrzejSmirnow">Art. 5 został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-87.12" who="#AndrzejSmirnow">Czy są uwagi do art. 6? Nie słyszę uwag.</u>
<u xml:id="u-87.13" who="#AndrzejSmirnow">Art. 6 został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-87.14" who="#AndrzejSmirnow">Czy są uwagi do art. 7? Nie słyszę uwag.</u>
<u xml:id="u-87.15" who="#AndrzejSmirnow">Art. 7 został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-87.16" who="#AndrzejSmirnow">Czy są uwagi do art. 8? Nie słyszę uwag.</u>
<u xml:id="u-87.17" who="#AndrzejSmirnow">Art. 8 został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-87.18" who="#AndrzejSmirnow">Czy są uwagi do art. 9? Nie słyszę uwag.</u>
<u xml:id="u-87.19" who="#AndrzejSmirnow">Art. 9 został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-87.20" who="#AndrzejSmirnow">Czy są uwagi do art. 10? Nie słyszę uwag.</u>
<u xml:id="u-87.21" who="#AndrzejSmirnow">Art. 10 został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-87.22" who="#AndrzejSmirnow">Czy są uwagi do art. 11? Nie słyszę uwag.</u>
<u xml:id="u-87.23" who="#AndrzejSmirnow">Art. 11 został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-87.24" who="#AndrzejSmirnow">Czy są uwagi do art. 12? Nie słyszę uwag.</u>
<u xml:id="u-87.25" who="#AndrzejSmirnow">Art. 12 został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-87.26" who="#AndrzejSmirnow">Czy są uwagi do art. 13? Nie słyszę uwag.</u>
<u xml:id="u-87.27" who="#AndrzejSmirnow">Art. 13 został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-87.28" who="#AndrzejSmirnow">Czy są uwagi do art. 14? Nie słyszę uwag.</u>
<u xml:id="u-87.29" who="#AndrzejSmirnow">Art. 14 został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-87.30" who="#AndrzejSmirnow">Czy są uwagi do art. 15? Bardzo proszę, pani poseł Kozłowska-Rajewicz.</u>
</div>
<div xml:id="div-88">
<u xml:id="u-88.0" who="#AgnieszkaKozłowskaRajewicz">Chciałabym zgłosić poprawkę, która polega na uzupełnieniu wykazu organów, w których członkostwa nie można łączyć z członkostwem w Radzie NCN, o Komitet Polityki Naukowej. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-89">
<u xml:id="u-89.0" who="#AndrzejSmirnow">Dziękuję. Pana ministra nie pytam o stanowisko, bo pan minister oczywiście popiera tę poprawkę. Czy są uwagi do przedstawionej poprawki? Nie słyszę uwag. Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia poprawki? Nie słyszę sprzeciwu.</u>
<u xml:id="u-89.1" who="#AndrzejSmirnow">Poprawka została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-89.2" who="#AndrzejSmirnow">Czy są inne uwagi do art. 15? Nie słyszę uwag.</u>
<u xml:id="u-89.3" who="#AndrzejSmirnow">Art. 15 wraz z poprawką został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-89.4" who="#AndrzejSmirnow">Czy są uwagi do art. 16? Nie słyszę uwag.</u>
<u xml:id="u-89.5" who="#AndrzejSmirnow">Art. 16 został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-89.6" who="#AndrzejSmirnow">Czy są uwagi do art. 17? Nie słyszę uwag.</u>
<u xml:id="u-89.7" who="#AndrzejSmirnow">Art. 17 został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-89.8" who="#AndrzejSmirnow">Czy są uwagi do art. 18? Nie słyszę uwag.</u>
<u xml:id="u-89.9" who="#AndrzejSmirnow">Art. 18 został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-89.10" who="#AndrzejSmirnow">Czy są uwagi do art. 19? Nie słyszę uwag.</u>
<u xml:id="u-89.11" who="#AndrzejSmirnow">Art. 19 został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-89.12" who="#AndrzejSmirnow">Przechodzimy do rozdziału 3. Czy są uwagi do tytułu rozdziału? Nie słyszę uwag.</u>
<u xml:id="u-89.13" who="#AndrzejSmirnow">Tytuł rozdziału 3 został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-89.14" who="#AndrzejSmirnow">Czy są uwagi do art. 20? Nie słyszę uwag.</u>
<u xml:id="u-89.15" who="#AndrzejSmirnow">Art. 20 został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-89.16" who="#AndrzejSmirnow">Czy są uwagi do art. 21? Nie słyszę uwag.</u>
<u xml:id="u-89.17" who="#AndrzejSmirnow">Art. 21 został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-89.18" who="#AndrzejSmirnow">Czy są uwagi do art. 22? Nie słyszę uwag.</u>
<u xml:id="u-89.19" who="#AndrzejSmirnow">Art. 22 został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-89.20" who="#AndrzejSmirnow">Czy są uwagi do art. 23? Nie słyszę uwag.</u>
<u xml:id="u-89.21" who="#AndrzejSmirnow">Art. 23 został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-89.22" who="#AndrzejSmirnow">Czy są uwagi do art. 24? Nie słyszę uwag.</u>
<u xml:id="u-89.23" who="#AndrzejSmirnow">Art. 24 został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-89.24" who="#AndrzejSmirnow">Czy są uwagi do art. 25? Nie słyszę uwag.</u>
<u xml:id="u-89.25" who="#AndrzejSmirnow">Art. 25 został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-89.26" who="#AndrzejSmirnow">Czy są uwagi do art. 26? Nie słyszę uwag.</u>
<u xml:id="u-89.27" who="#AndrzejSmirnow">Art. 26 został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-89.28" who="#AndrzejSmirnow">Czy są uwagi do art. 27? Proszę, pani poseł.</u>
</div>
<div xml:id="div-90">
<u xml:id="u-90.0" who="#AgnieszkaKozłowskaRajewicz">Proponuję przyjąć poprawkę do art. 27 ust. 1, która ma charakter czysto techniczny. Wynika ona ze zmiany art. 10 ustawy o zasadach finansowania nauki i polega na skreśleniu na końcu zdania sformułowania „oraz osoby fizyczne” oraz na zastąpieniu zapisu „art. 10 ust. 1” przez zapis „art. 10”. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-91">
<u xml:id="u-91.0" who="#AndrzejSmirnow">Bardzo proszę, pani mecenas z Biura Legislacyjnego.</u>
</div>
<div xml:id="div-92">
<u xml:id="u-92.0" who="#WandaSokolewicz">Proszę państwa, to jest sprawa, która wymaga refleksji. Czy chodzi tylko o art. 27 ust. 1? Co z dalszymi przepisami? To wymaga przemyślenia, ponieważ art. 10 ust. 1 w ustawie o zasadach finansowania nauki dotyczy środków finansowych, które są określone w art. 5 pkt 3. Art. 10 ust. 2 dotyczy środków finansowych, o których mowa w art. 5 pkt 1 i 2, więc mamy trzy rodzaje tych środków. W kolejnych artykułach powołujemy się na podmiot, o którym mowa w art. 10 ust 1. Może zaproponowana poprawka jest zasadna, bo chodzi o konkurs, ale trzeba zastanowić się nad całością.</u>
</div>
<div xml:id="div-93">
<u xml:id="u-93.0" who="#AndrzejSmirnow">Dziękuję bardzo. Zgłaszał się pan poseł Kaźmierczak. Proszę bardzo, panie pośle.</u>
</div>
<div xml:id="div-94">
<u xml:id="u-94.0" who="#JanKaźmierczak">Dziękuję. Mam pytanie do Biura Legislacyjnego, bo o ile dobrze pamiętam, to dokonaliśmy scalenia treści art. 10 ustawy o zasadach finansowania nauki. W tej chwili przepis ten ma tylko jeden ustęp i zawiera listę podmiotów uprawnionych do występowania o środki. Czy dobrze kojarzę, pani mecenas? Pracowaliśmy nad tym wczoraj. W związku z tym wszystkie zapisy, które dotyczą art. 10 ust. 1 powinny zostać zmienione i odnosić się do art. 10. Z tego co zrozumiałem, poprawka pani poseł Kozłowskiej-Rajewicz oznacza tylko tyle, że osoby fizyczne znalazły się na tej liście podmiotów uprawnionych do występowania o środki.</u>
</div>
<div xml:id="div-95">
<u xml:id="u-95.0" who="#AndrzejSmirnow">Bardzo proszę, pani mecenas.</u>
</div>
<div xml:id="div-96">
<u xml:id="u-96.0" who="#WandaSokolewicz">Dobrze, że pan poseł nam o tym przypomniał. Nie zrobiliśmy jeszcze urobku z wczoraj. Rzeczywiście, teraz art. 10 będzie miał tylko jeden ustęp, a zatem w całej ustawie konsekwentnie wprowadzimy zapis „art. 10”. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-97">
<u xml:id="u-97.0" who="#AndrzejSmirnow">Dziękuję bardzo. Jeszcze pan minister, proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-98">
<u xml:id="u-98.0" who="#JerzySzwed">Uzgodnienie nastąpiło samo, nie jest potrzebna moja interwencja. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-99">
<u xml:id="u-99.0" who="#AndrzejSmirnow">Wobec tego mam pytanie: czy są uwagi bądź sprzeciwy wobec przyjęcia tej poprawki? Nie słyszę uwag.</u>
<u xml:id="u-99.1" who="#AndrzejSmirnow">Stwierdzam, że poprawka została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-99.2" who="#AndrzejSmirnow">Czy są inne uwagi do art. 27? Nie słyszę uwag.</u>
<u xml:id="u-99.3" who="#AndrzejSmirnow">Art. 27 wraz z poprawką został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-99.4" who="#AndrzejSmirnow">Czy są uwagi do art. 28? Nie słyszę uwag.</u>
<u xml:id="u-99.5" who="#AndrzejSmirnow">Art. 28 został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-99.6" who="#AndrzejSmirnow">Czy są uwagi do art. 29? Nie słyszę uwag.</u>
<u xml:id="u-99.7" who="#AndrzejSmirnow">Art. 29 został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-99.8" who="#AndrzejSmirnow">Czy są uwagi do art. 30? Nie słyszę uwag.</u>
<u xml:id="u-99.9" who="#AndrzejSmirnow">Art. 30 został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-99.10" who="#AndrzejSmirnow">Czy są uwagi do art. 31? Nie słyszę uwag.</u>
<u xml:id="u-99.11" who="#AndrzejSmirnow">Art. 31 został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-99.12" who="#AndrzejSmirnow">Czy są uwagi do art. 32? Nie słyszę uwag.</u>
<u xml:id="u-99.13" who="#AndrzejSmirnow">Art. 32 został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-99.14" who="#AndrzejSmirnow">Czy są uwagi do art. 33? Nie słyszę uwag.</u>
<u xml:id="u-99.15" who="#AndrzejSmirnow">Art. 33 został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-99.16" who="#AndrzejSmirnow">Czy są uwagi do art. 34? Nie słyszę uwag.</u>
<u xml:id="u-99.17" who="#AndrzejSmirnow">Art. 34 został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-99.18" who="#AndrzejSmirnow">Czy są uwagi do art. 35? Nie słyszę uwag.</u>
<u xml:id="u-99.19" who="#AndrzejSmirnow">Art. 35 został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-99.20" who="#AndrzejSmirnow">Czy są uwagi do art. 36? Nie słyszę uwag.</u>
<u xml:id="u-99.21" who="#AndrzejSmirnow">Art. 36 został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-99.22" who="#AndrzejSmirnow">Czy są uwagi do art. 37? Nie słyszę uwag.</u>
<u xml:id="u-99.23" who="#AndrzejSmirnow">Art. 37 został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-99.24" who="#AndrzejSmirnow">Przechodzimy do rozdziału 4. Czy są uwagi do tytułu rozdziału? Nie słyszę uwag.</u>
<u xml:id="u-99.25" who="#AndrzejSmirnow">Tytuł rozdziału 4 został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-99.26" who="#AndrzejSmirnow">Czy są uwagi do art. 38? Proszę, pani poseł.</u>
</div>
<div xml:id="div-100">
<u xml:id="u-100.0" who="#AgnieszkaKozłowskaRajewicz">Panie przewodniczący, pani ministrze, szanowni państwo. Narodowe Centrum Nauki poza przychodami z budżetu państwa, może uzyskiwać też przychody z innych źródeł, w tym zapisów i darowizn. W poprawce, którą za chwilę odczytam, chodzi o to, aby te dodatkowe przychody nie musiały być zwracane do budżetu – tak jak stanowi ustawa o finansach publicznych, ale żeby mogły być wykorzystane na cele i zadania, które ustawa umożliwia Centrum. W związku z tym proponuję dodać ust. 3 do art. 38 w brzmieniu: „3. Środki, o których mowa w ust. 2 pkt 2 i 3, Centrum może, po uregulowaniu należności podatkowych, wykorzystywać na finansowanie zadań, o których mowa w art. 20 ust. 1 pkt 1 i 2. Środki niewykorzystane w danym roku nie podlegają zwrotowi do budżetu państwa”. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-101">
<u xml:id="u-101.0" who="#AndrzejSmirnow">Dziękuję. Czy do tej poprawki ktoś z państwa chciałby zgłosić uwagi? Nie słyszę uwag. Czy są sprzeciwy wobec przyjęcia tej poprawki. Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-101.1" who="#AndrzejSmirnow">Poprawka została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-101.2" who="#AndrzejSmirnow">Czy są inne uwagi do art. 38. Nie słyszę uwag.</u>
<u xml:id="u-101.3" who="#AndrzejSmirnow">Art. 38 wraz z poprawką został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-101.4" who="#AndrzejSmirnow">Czy są uwagi do art. 39? Nie słyszę uwag.</u>
<u xml:id="u-101.5" who="#AndrzejSmirnow">Art. 39 został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-101.6" who="#AndrzejSmirnow">Czy są uwagi do art. 40? Nie słyszę uwag.</u>
<u xml:id="u-101.7" who="#AndrzejSmirnow">Art. 40 został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-101.8" who="#AndrzejSmirnow">Czy są uwagi do art. 41? Nie słyszę uwag.</u>
<u xml:id="u-101.9" who="#AndrzejSmirnow">Art. 41 został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-101.10" who="#AndrzejSmirnow">Czy są uwagi do art. 42? Proszę, pan poseł Kaźmierczak.</u>
</div>
<div xml:id="div-102">
<u xml:id="u-102.0" who="#JanKaźmierczak">Uwaga natury technicznej – przewija nam się znowu w treści tego artykułu biegły rewident. Wnoszę, aby zmienić sformułowanie „biegły rewident” na „podmiot uprawniony do przeprowadzania [… itd.]”. Wczoraj przyjęliśmy analogiczną poprawkę. Proszę panią Kozłowską-Rajewicz, żeby zechciała to przyjąć jako autopoprawkę.</u>
</div>
<div xml:id="div-103">
<u xml:id="u-103.0" who="#AndrzejSmirnow">Panie ministrze?</u>
</div>
<div xml:id="div-104">
<u xml:id="u-104.0" who="#JerzySzwed">Przyjmujemy poprawkę.</u>
</div>
<div xml:id="div-105">
<u xml:id="u-105.0" who="#AndrzejSmirnow">Panie pośle, rozumiem, że pan poseł przekaże treść poprawki na piśmie do sekretariatu. Jest to konieczny wymóg. Czy są uwagi do poprawki, która jest analogiczna do tej, którą wprowadziliśmy do ustawy o Narodowym Centrum Badań i Rozwoju? Nie słyszę uwag.</u>
<u xml:id="u-105.1" who="#AndrzejSmirnow">Stwierdzam, że poprawka została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-105.2" who="#AndrzejSmirnow">Czy są inne uwagi do art. 42? Nie słyszę uwag.</u>
<u xml:id="u-105.3" who="#AndrzejSmirnow">Art. 42 wraz z poprawką został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-105.4" who="#AndrzejSmirnow">Przystępujemy do rozdziału 5. Czy są uwagi do tytułu rozdziału? Nie słyszę uwag.</u>
<u xml:id="u-105.5" who="#AndrzejSmirnow">Tytuł rozdziału 5 został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-105.6" who="#AndrzejSmirnow">Czy są uwagi do art. 43? Nie słyszę uwag.</u>
<u xml:id="u-105.7" who="#AndrzejSmirnow">Art. 43 został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-105.8" who="#AndrzejSmirnow">Przechodzimy do rozdziału 6. Czy są uwagi do tytułu rozdziału? Nie słyszę uwag.</u>
<u xml:id="u-105.9" who="#AndrzejSmirnow">Tytuł rozdziału 6 został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-105.10" who="#AndrzejSmirnow">Czy są uwagi do art. 47? Nie słyszę uwag.</u>
<u xml:id="u-105.11" who="#AndrzejSmirnow">Art. 47 został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-105.12" who="#AndrzejSmirnow">Zakończyliśmy rozpatrywanie punktu 2 porządku obrad.</u>
<u xml:id="u-105.13" who="#AndrzejSmirnow">Wyczerpaliśmy porządek dzienny. Z uwagi na to, że nasze prace przebiegają bardzo szybko i sprawnie – oczywiście dzięki dobremu sprawozdaniu podkomisji – zwróciłem się dzisiaj do szefa Kancelarii Sejmu z prośbą o nadanie szczególnego trybu ustawie wprowadzającej. Jest szansa, że ustawa ta zostanie skierowana do naszej Komisji już w czasie następnego posiedzenia Sejmu. Oznaczałoby to, że w przyszłym tygodniu odbylibyśmy dwa posiedzenia. Jeżeli uda nam się równie sprawnie przyjąć ustawę o Polskiej Akademii Nauk, to być może udałoby się nam również rozpatrzyć i przyjąć ustawę wprowadzającą, co oznaczałoby zakończenie prac w Komisji. Drugie czytanie ustaw mogłoby się odbyć na pierwszym marcowym posiedzeniu Sejmu. Sądzę, że ten pospiech jest uzasadniony. Prace trwały bardzo długo, ale owocnie. Im szybciej tę ustawę wprowadzimy, tym lepiej dla polskiej nauki. Bardzo państwu dziękuję. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
<u xml:id="u-105.14" who="#AndrzejSmirnow">Informuję, że protokół z posiedzenia będzie wyłożony do przejrzenia w sekretariacie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>