text_structure.xml 43.6 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#AndrzejSmirnow">Dzień dobry państwu. Otwieram wspólne posiedzenie Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży oraz Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej. Stwierdzam kworum.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#AndrzejSmirnow">Kontynuujemy dyskusję nad rządowym projektem ustawy o zmianie ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (druk nr 1231).</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#AndrzejSmirnow">Chciałbym państwa poinformować, że po dzisiejszym posiedzeniu prezydium będziemy państwu proponowali po zakończeniu pierwszego czytania powołanie podkomisji, która będzie pracowała nad przepisami tej ustawy. Przy czym harmonogram dalszych prac będzie taki, że w przyszłym tygodniu w piątek odbędzie się posiedzenie Komisji, na którym będziemy rozpatrywali sprawozdanie podkomisji. Tempo prac związane jest z tym, że ustawa – Karta Nauczyciela jest skorelowana z budżetem państwa. Oczywiście, musi ona zostać uchwalona i przyjęta przed 1 stycznia 2009 r. ze względu na to, żeby nauczyciele od nowego roku mogli otrzymać odpowiednie pensje.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#AndrzejSmirnow">Chciałbym zwrócić się do państwa z gorącą prośbą, aby możliwie skrócić dalszą dyskusję w dniu dzisiejszym i powołać podkomisję. Na posiedzenie Komisji mamy bowiem przeznaczoną tylko godzinę, ponieważ głosowania rozpoczynają się o godzinie 19.00. Jeżeli dzisiaj nie zdążymy tego zrobić, to będziemy musieli jutro po zakończeniu obrad Sejmu kontynuować posiedzenie Komisji. Tak wygląda sytuacja.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#AndrzejSmirnow">Równocześnie chciałbym przypomnieć, że do głosu zapisane są następujące osoby: pani Renata Butryn, pani Teresa Wargocka, pani Agnieszka Kozłowska-Rajewicz, pani Domicela Kopaczewska, pan Tadeusz Pisarek z Forum Związków Zawodowych, pani Izabela Leszczyna i pani Jadwiga Wiśniewska. Wobec propozycji dalszego procedowania prosiłbym, aby osoby, które są zapisane do głosu, ewentualnie zechciały zastanowić się nad tym, czy muszą zabierać głos w dniu dzisiejszym. Proszę, pani Renata Butryn.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#RenataButryn">Panie przewodniczący, mam odpowiedzieć na pytanie, czy chcę zabierać głos, czy też mam zabierać głos?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#AndrzejSmirnow">Proszę państwa, oczywiście to państwo o tym decydują, bo przecież będziemy kontynuowali dyskusję nad sprawozdaniem podkomisji jeszcze w przyszłym tygodniu. Będzie można nie tylko zabierać głos, ale również zgłaszać wnioski do przepisów ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#RenataButryn">Panie przewodniczący, dla dobra sprawy mogę oczywiście zrezygnować.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#AndrzejSmirnow">Dziękuję bardzo. Pani Teresa Wargocka, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#TeresaWargocka">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący. Niestety nie dostanę braw. Chciałam wypowiedzieć się w sprawie tej ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#SławomirKłosowski">Brawo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#TeresaWargocka">Dziękuję za oklaski. Szanowni państwo, sprawą bardzo ważną w tej ustawie jest kwestia monitorowania przez jednostki samorządu terytorialnego i podejmowania działań wyrównawczych w odniesieniu do średnich wynagrodzeń nauczycieli na poszczególnych stopniach awansu. Myślę, że kwestia była negocjowana ze związkami zawodowymi, ponieważ właśnie związki tracą bardzo poważne, istotne uprawnienie. Samo opiniowanie regulaminów wynagrodzenia przez związki zawodowe osłabia generalnie pozycję nauczycieli wobec pracodawcy, jakim jest samorząd terytorialny. W to miejsce proponuje się rozwiązania, które w mojej ocenie nie skutkują efektywnym wyegzekwowaniem od samorządu terytorialnego takich regulaminów wynagradzania, które musiałyby uwzględniać fakt, że w roku poprzednim samorząd wypłacał pieniądze nauczycielom w ramach dodatku uzupełniającego. Myślę, że podstawową wadą tego systemu jest to, że takiego mechanizmu ustawa nie zawiera.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#TeresaWargocka">Ponadto moje wątpliwości budzi w ogóle konstrukcja art. 30a, mówiącego o tym, że cała operacja monitorowania i wypłaty dodatku uzupełniającego ma się odbyć w miesiącu grudniu. Szanowni państwo, chciałam przypomnieć, że ostatnie wynagrodzenie w danym roku kalendarzowym nauczyciele pobierają 28 grudnia. Kolejne moje zastrzeżenie budzi informacja o tym, że dokonana przez samorząd ocena tego, czy nauczyciele otrzymali należne wynagrodzenia przeciętne, ma być sporządzona w formie sprawozdania i na żadnym etapie nie przyjmuje formy uchwały. Kolejne moje zastrzeżenie budzi przepis mówiący o tym, iż izba obrachunkowa będzie badała te sprawozdania na zasadach ogólnych, dotyczących kontroli finansowej jednostek. Z mojej obecnej wiedzy na ten temat wynika, że izba obrachunkowa dokonuje oceny, natomiast nie ma kompetencji nakazowych.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#TeresaWargocka">Są jeszcze dwie kwestie, które stanowią zagrożenie dla nauczycieli. Proszę państwa, wprowadzenie obowiązkowej godziny bądź 2 godzin w formie dodatkowych zajęć pozalekcyjnych może spowodować, iż wiele samorządów odstąpi od przydzielania dodatkowych godzin w arkuszach organizacyjnych. Wyraźnie jest to ukłon w stronę samorządów, wiążący się z tym, że w arkuszu organizacyjnym nie będzie płatnych godzin dodatkowych. Nadmienię również, że przydzielenie tej godziny każdemu nauczycielowi przy odstąpieniu przez samorząd od przydzielania godzin dodatkowych może wpłynąć na jakość zajęć pozalekcyjnych. Nie wyobrażam sobie bowiem jakichkolwiek zajęć – może poza zajęciami wyrównawczymi – które nie wymagałyby większego wymiaru niż 1 godzina i pracy z jednym nauczycielem. Tak jest z teatrem, tak jest z kółkiem zainteresowań, tak jest też z zajęciami sportowymi.</u>
          <u xml:id="u-8.3" who="#TeresaWargocka">Kolejne zagrożenie, które widzę w tej ustawie, dotyczy sytuacji nieosiągania średniego wynagrodzenia przez nauczycieli stażystów. Obecne przepisy są tak skonstruowane, że osiągnięcie kwoty 2100 zł brutto będzie trudne dla nauczyciela stażysty. W związku z tym nowelizacja przewiduje możliwość przydzielania godzin ponadwymiarowych właśnie nauczycielom stażystom. Proszę państwa, na pewno samorząd, który zatwierdza arkusz organizacyjny, będzie wymagał od dyrektorów, żeby nauczycielom stażystom przydzielać godziny ponadwymiarowe po to, aby osiągali średnie wynagrodzenie. Nie muszę uzasadniać państwu, jaki może mieć to skutek dla jakości edukacji. Nauczyciel stażysta to adept do zawodu nauczycielskiego. To młody nauczyciel, który ma się nauczyć warsztatu pracy. Rozstrzygnięcie, które stanowiło, że taki nauczyciel pracował na etacie bez godzin ponadwymiarowych było absolutnie słuszne, ponieważ jego czas powinien być poświęcony na doskonalenie zawodowe i na poznawanie pracy szkoły. Takie są moje trzy główne zastrzeżenia do projektu. Dziękuję bardzo za uwagę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#AndrzejSmirnow">Dziękuję. Pani Agnieszka Kozłowska-Rajewicz. Nie ma pani poseł? Nie ma. Proszę, pani Domicela Kopaczewska.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#DomicelaKopaczewska">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący. Wypowiem się bardzo krótko. Co prawda pani minister odpowiadała na to pytanie, ale niestety odpowiedź nie została zbyt dobrze zrozumiana przez niektórych moich kolegów i niektóre koleżanki. Bardzo proszę panią minister o wyjaśnienie kwestii godzin do dyspozycji dyrektora szkoły, ponieważ z wypowiedzi moich koleżanek wynikało, że rozumieją pod tym pojęciem godziny, które w tej chwili są w rozporządzeniu o ramowych planach nauczania. Przypominam, że godziny do dyspozycji dyrektora szkoły są przeznaczone w cyklu kształcenia I-III i IV-VI. Czy te godziny, o których mówimy w nowej ustawie, są dodatkowymi godzinami, których liczba zależy od liczby nauczycieli zatrudnionych w szkole? Jeszcze raz. Mamy do czynienia z dwoma rodzajami godzin do dyspozycji dyrektora szkoły, czyli z godzinami obowiązującymi w cyklu kształcenia, które są w ramowych planach nauczania oraz z godzinami zależnymi od liczby nauczycieli w szkole. Z wypowiedzi pana posła Sprawki wynikało, że w propozycji rządowej zawarta jest chęć zabrania nauczycielom godzin do dyspozycji dyrektora, co ma spowodować, że nauczyciele będą musieli być zwalniani. Tylko tyle. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#AndrzejSmirnow">Dziękuję uprzejmie. Pan Tadeusz Pisarek.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#TadeuszPisarek">Panie przewodniczący, Wysokie Komisje, szanowni państwo, jako strona społeczna chciałem powiedzieć kilka słów. Najpierw wypowiem się na temat formy negocjacji tego aktu prawnego. Otóż ministerstwo przygotowało projekt, który rzeczywiście został rozesłany do związków zawodowych. Natomiast później odbył się cykl spotkań, które prowadził pan minister Boni i ten akt prawny w dość znacznej mierze został zmieniony. Dlatego wersja, która została przedstawiona szanownym państwu – Sejmowi – była oficjalnie przedstawiona w druku sejmowym raptem 2 dni temu, więc de facto tej wersji nie mieliśmy. To pierwsza kwestia.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#TadeuszPisarek">Przejdę do kwestii drugiej. Chciałbym zwrócić uwagę na stale obniżające się wynagrodzenia nauczycielskie, co widać tylko i wyłącznie ze względu na stosunek wynagrodzeń zasadniczych nauczycieli do średniej krajowej. Proszę państwa, od lat mamy wielki problem, bo wynagrodzenia regularnie spadają. Dzieje się tak mimo tego, że Sejm i kolejne rządy robią jakieś ruchy w kierunku podwyżek, np. 10% w tym roku, czyli – jak wydawałoby się – bardzo dużo. Jednak w stosunku do średniej krajowej jest to kolejny spadek. W tej chwili średnia krajowa wynosi ponad 3000 zł, a wynagrodzenie dyplomowanego nauczyciela wynosi 2300 zł. Wynagrodzenie regularnie spada.</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#TadeuszPisarek">Chciałbym jeszcze wrócić do kwestii negocjacji. Po negocjacjach powstał protokół, który prawdopodobnie nie został udostępniony paniom i panom posłom. Uważam, że te ustalenia powinny być przedstawione Wysokim Komisjom. Mieliby wtedy państwo szansę zapoznać się z uzgodnieniami i rozbieżnościami pomiędzy związkami zawodowymi a rządem. Zdziwiłem się więc, że panie posłanki i panowie posłowie nie mają tego dokumentu.</u>
          <u xml:id="u-12.3" who="#TadeuszPisarek">Następna kwestia dotyczy tego, co proponowaliśmy. Zasadniczą sprawą w naszych negocjacjach było ustalenie tzw. kotwicy wynagrodzenia zasadniczego. Zostało uzgodnione to, co proponowaliśmy, że 65–70% wynagrodzenia nauczycieli stanowi wynagrodzenie zasadnicze. Wynagrodzenie nie mogłoby więc spaść poniżej owych 65%. Uniknęlibyśmy błędów w przedstawionej tabelce. Mimo podwyżek, które się proponuje na przyszły rok, według nowego systemu nauczyciel dyplomowany w każdym roku dostanie de facto 18 zł mniej wynagrodzenia zasadniczego, a według starego systemu dostałby więcej.</u>
          <u xml:id="u-12.4" who="#TadeuszPisarek">Chciałbym jeszcze zwrócić uwagę na pewien element. W uzasadnieniu proponuje się bazę wszystkich świadczeń, łącznie ze świadczeniem socjalnym, w wysokości 2177 zł. Mówimy o podwyżce, która będzie obowiązywać od 1 stycznia 2009. Sprawiedliwie byłoby ująć średnią roczną, czyli podwyżkę 6,6% i stworzyć bazę do świadczeń w wysokości 2210 zł. Są to nagrody nauczycielskie, świadczenia socjalne, świadczenia zdrowotne, itd. Takie są bowiem sytuacje, od których oblicza się te świadczenia.</u>
          <u xml:id="u-12.5" who="#TadeuszPisarek">Tematów jest bardzo dużo, ale ze względu na czas i tempo prac, na koniec chciałbym jeszcze przedstawić taką sprawę. Otóż w strukturze wynagrodzeń nauczycielskich jest wiele nieprawidłowości i wiele punktów, które de facto nie dotykają nauczycieli na co dzień. O ile dobrze pamiętam, o ile się nie mylę, pan poseł Sprawka podał kwotę odpraw emerytalnych. Proszę państwa, ta kwota stanowi 1,5% wynagrodzenia zasadniczego, co przekłada się na obecną stawkę nauczyciela dyplomowanego, czyli 53 zł miesięcznie. Każdemu nauczycielowi dolicza się 53 zł na odprawy emerytalne. Jest to więc duża kwota. Sądzę jednak, że dużo lepszym rozwiązaniem byłoby stworzenie rezerw na odprawy zamiast wliczania tej kwoty w wynagrodzenia nauczycielskie. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#AndrzejSmirnow">Dziękuję bardzo. Pani minister Krystyna Szumilas prosiła o głos. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#KrystynaSzumilas">Panie przewodniczący, powiem krótko. Ponieważ padła informacja, że nauczyciel dyplomowany zarobi o 18 zł mniej, to z całą mocą to dementuję. Proszę państwa, mówiłam o tym na poprzednim posiedzeniu Komisji. Zgodnie z projektem ustawy – Karta Nauczyciela i projektem budżetu wzrost kwoty bazowej w 2009 r. będzie wynosił 2 razy po 5%. Średnie wynagrodzenie nauczyciela dyplomowanego będzie liczone od 100% kwoty bazowej, co powoduje, że średnie wynagrodzenie nauczyciela dyplomowanego od 1 września 2009 r. będzie wyższe o 381 zł. Wzrośnie ono również od 1 stycznia 2009 r. o 180 zł. Z całą mocą dementuję więc podaną informację. Jeżeli chodzi o rozmowy dotyczące wynagrodzenia nauczycieli, to w przypadku nauczyciela dyplomowanego nie możemy mówić jedynie o stawce wynagrodzenia zasadniczego, ponieważ nauczyciel dyplomowany ma co najmniej 10-letni staż pracy i co najmniej 10% dodatku stażowego. Wynagrodzenie więc, które nauczyciel dyplomowany na pewno dostanie, to 73% średniego wynagrodzenia, wynikającego z Karty Nauczyciela. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#AndrzejSmirnow">Dziękuję bardzo. Pani Izabela Leszczyna.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#IzabelaLeszczyna">Panie przewodniczący, rezygnuję. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#AndrzejSmirnow">Dziękuję bardzo. Pani Jadwiga Wiśniewska.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#JadwigaWiśniewska">Panie przewodniczący, Wysokie Komisje, proponowane zmiany w ustawie – Karta Nauczyciela doprowadzą do spłaszczenia tabeli płac. Argumentów przytaczanych przez moich kolegów klubowych nie będę już powtarzać.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#JadwigaWiśniewska">Chciałabym natomiast zwrócić uwagę na zmiany planowane w art. 42. Bardzo proszę panią minister o podanie przyczyn merytorycznych zróżnicowania godzin, ponieważ 2 godziny więcej w tygodniu będą musieli przepracować i udokumentować nauczyciele podstawówek i gimnazjów, natomiast 1 godzinę nauczyciele szkół ponadgimnazjalnych. Proszę o podanie przyczyn merytorycznych takiego zróżnicowania. Spieszę się, ale chciałabym jeszcze tylko przytoczyć art. 42 ust. 2 pkt 2, który mówi, że „w przypadku nauczycieli szkół podstawowych, szkół podstawowych specjalnych, gimnazjów i gimnazjów specjalnych zajęcia w ramach godzin przeznaczonych w ramowych planach nauczania do dyspozycji dyrektora szkoły” – chodzi tutaj o zwiększenie – „z wyjątkiem godzin przeznaczonych na zwiększenie liczby godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych, lub zajęcia opieki świetlicowej” – nauczyciel jest zobowiązany realizować – „w wymiarze 2 godzin w tygodniu”. Pkt 3 dotyczy nauczycieli szkół ponadgimnazjalnych, którzy są zobowiązani do realizacji tych zajęć w wymiarze 1 godziny.</u>
          <u xml:id="u-18.2" who="#JadwigaWiśniewska">W związku z tym chciałabym zapytać panią minister. Czy mają państwo zamiar zmieniać ramówkę? W ramach czego te dodatkowe godziny będą się odbywały? Jeżeli w tej chwili nauczyciel ma np. 16 godzin zajęć w klasach i 2 godziny w świetlicy, bo ma ukończony kurs kwalifikacyjny albo studia podyplomowe z pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej, to wtedy ma pełny etat. Pani minister, po wprowadzeniu tego przepisu nauczyciel ten będzie pracował w niepełnym wymiarze godzin. Czy robią to państwo celowo i świadomie? Mam wrażenie, że bali się państwo oficjalnie podnieść pensum, więc bocznymi drzwiami chcą państwo de facto doprowadzić do zwiększenia pensum, ubierając to w niewiadomo tak naprawdę co. Bardzo proszę koleżanki z Klubu Poselskiego Platforma Obywatelska, żeby nam nie tłumaczyły tego zapisu. Bardzo proszę panią minister o precyzyjne wytłumaczenie i podanie nam wyjaśnień na piśmie. Z czego to zwiększenie wynika i kosztem czego będzie wprowadzone, skoro zapisano bardzo wyraźnie „przeznaczonych w ramowych planach nauczania do dyspozycji dyrektora szkoły”? Skąd te godziny będą się brały dla wszystkich nauczycieli? Trzeba więc powiedzieć, że de facto zwiększa się wymiar godzin pracy nauczyciela, a w związku z tym owe rzekome podwyżki będą na pokrycie tych godzin, które nauczyciele będą mieli obowiązek szczegółowo udokumentować.</u>
          <u xml:id="u-18.3" who="#JadwigaWiśniewska">Co do uzgodnień związkowych, to pani minister mówiła, że takie uzgodnienia były przeprowadzone. Otóż, proszę państwa, stanowisko NSZZ „Solidarność” jest takie, że ustawa do zaopiniowania przez związki zawodowe została skierowana po 8 października, a więc termin jej opiniowania upływa najwcześniej 8 listopada. Jak więc wygląda dialog społeczny? Czy pani minister może się odnieść również do tego problemu? Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#AndrzejSmirnow">Dziękuje bardzo. Jako ostatni zabierze głos pan Marek Pleśniar z Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Kadry Kierowniczej Oświaty.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#MarekPleśniar">Dzień dobry państwu, a raczej dobry wieczór. Przemawiam w imieniu największej w tym kraju organizacji zrzeszającej głównie dyrektorów. Zrzeszamy 3,5 tysiąca dyrektorów i 8 tysięcy członków korespondentów. Myślę więc, że mogę dość reprezentatywnie wyrazić zdanie tej grupy pracowników oświaty.</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#MarekPleśniar">Po wczorajszym spotkaniu, drogą internetową zapytaliśmy członków stowarzyszenia i obserwatorów, co myślą o dotychczasowym przebiegu dyskusji. Chciałbym powiedzieć, że dyrektorzy są przede wszystkim zawiedzeni pewną postawą – wręcz gremialnie tutaj prezentowaną – w kwestii proponowanej różnicy płac miedzy stopniami awansu zawodowego. W propozycji rządowej widzimy próby realistycznego spojrzenia na to, czym naprawdę jest system awansu zawodowego. System nie motywuje do zwiększenia jakości pracy. To kompletnie niemotywujący system podwyżek. Są to po prostu podwyżki przyznawane co jakiś czas według ustalonych zasad. Te podwyżki się nauczycielom należą, bo nauczyciele powinni dobrze zarabiać, ale nie mówmy o motywacji i jakości. Próby obrony systemu awansu dla samego awansu w żaden sposób nie służą jakości pracy szkoły. Postrzegamy więc ten krok jako realistyczny. Jednak zmiany w proporcjach pomiędzy szczeblami budzą wątpliwość – może raczej nie same zmiany, ale brak mocnego zwrócenia uwagi na motywacyjną część zarobków. Powinna być bowiem – i owszem – w jakiś sposób podkreślona zmiana na korzyść tej części płac, jaką stanowią tzw. dodatki motywacyjne. Powinno się rzeczywiście motywować, ale nie np. 15 zł na nauczyciela.</u>
          <u xml:id="u-20.2" who="#MarekPleśniar">Powtarzam więc, że jesteśmy zawiedzeni taką postawą – jak gdyby większość przemawiających posłów była lobbystami na rzecz związków zawodowych, a nie lobbystami na rzecz interesu państwa, rodziców…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#JadwigaWiśniewska">Proszę, niech pan waży słowa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#MarekPleśniar">Ważę słowa. Zostałem upoważniony do ich powiedzenia. Celowo przyjechałem tutaj po to, żeby to państwu powiedzieć. Słuchałem z zażenowaniem. Wykazują państwo głównie postawę związkową. A gdzie państwo, gdzie rodzice, gdzie uczniowie, którzy powinni otrzymywać edukację lepszej jakości? Jesteśmy też zawiedzeni traktowaniem Karty Nauczyciela tylko jako osiągnięcia socjalnego. Czyż nie jest to narzędzie dla uzyskania motywacji, żeby szkoły pracowały lepiej? To chciałem państwu powiedzieć. Powtarzam, że ważę słowa. Doskonale zważyłem je przed wypowiedzią. Zbadaliśmy opinię dyrektorów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#JadwigaWiśniewska">A jak pan badał opinię dyrektorów?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#AndrzejSmirnow">Proszę nie dyskutować. W tej chwili pan ma głos. Bardzo proszę o to, żeby nie zabierać głosu poza kolejnością.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#JadwigaWiśniewska">Bardzo pana proszę …</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#AndrzejSmirnow">Jeszcze raz bardzo proszę o spokój.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#MarekPleśniar">Państwo posłowie też nie badali, a wypowiadali się w ten sposób.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#JadwigaWiśniewska">Proszę nam przedstawić to badanie, a nie być gołosłownym.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#AndrzejSmirnow">Bardzo proszę państwa posłów, aby spokojnie wysłuchali głosu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#MarekPleśniar">Co do czasu pracy nauczycieli, to dyrektorzy…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#JadwigaWiśniewska">Kim pan jest?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#MarekPleśniar">Ja się przedstawiałem. Pan przewodniczący mnie przedstawiał. Co do czasu pracy nauczycieli, to nie rozumiem protestów przeciwko tym planom. Nie trzeba bowiem, jak państwo tutaj sugerowali, prowadzić badań.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#SławomirKłosowski">Przepraszam, jaką organizację pan reprezentuje?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#MarekPleśniar">Marek Pleśniar, Ogólnopolskie Stowarzyszenie Kadry Kierowniczej Oświaty, przepraszam. Zgodnie z prawem nauczyciele mają pracować do 40 godzin. W związku z tym wiemy, ile godzin nauczyciele pracują po godzinach, a mianowicie 18 minus pensum. Nie widzimy więc niczego złego w ewidencjonowaniu 2, 3 czy 1 godziny pracy nauczyciela, ponieważ on pracuje i nie wątpimy, że pracuje. Jako osoba zarządzająca akurat ten krok odbieram jako pozytywny, jak również jako nieszkodliwy. Pracujący nauczyciel nie ma się czego tutaj bać. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#AndrzejSmirnow">Dziękuję bardzo. Na tym wyczerpaliśmy głosy w dyskusji. Bardzo przepraszam, ale powiedziałem już, że to jest ostatni głos. Nie było zgłoszeń. W związku z tym…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#LechSprawka">Panie przewodniczący, chciałem zabrać głos w trybie sprostowania do wypowiedzi pani poseł Kopaczewskiej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#AndrzejSmirnow">Jeżeli chodzi o sprostowania, to w trybie sprostowania może pan sprostować swoją wypowiedź. W związku z tym bardzo proszę…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#LechSprawka">Ale pani poseł Kopaczewska przywołała moje nazwisko, do tego źle interpretując moją wypowiedź.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#AndrzejSmirnow">Bardzo proszę. W takim razie proszę sprostować.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#LechSprawka">Pani poseł, pani mnie nie zrozumiała. Nie snułem żadnych wizji. Swoją opinię wyraziłem w oparciu o treść uzasadnienia, która mówi: „Założenie to dokonuje się przez bezpośrednie odwołanie się w projektowanym przepisie do godzin pozostających do dyspozycji dyrektora szkoły, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 22 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty […], czyli w przepisach o ramowych planach nauczania”. Jako poseł, jako członek Komisji nie jestem w posiadaniu żadnego innego tekstu dotyczącego ramowych planów nauczania. Natomiast prawdą jest, że zgodnie z rozporządzeniem Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 czerwca 2002 r. w sprawie „Zasad techniki prawodawczej” – cytuję § 13 – „jednocześnie z projektem ustawy przygotowuje się projekty rozporządzeń o znaczeniu podstawowym dla jej funkcjonowania”. Gdyby ten paragraf został przez ministerstwo zrealizowany, to nie byłoby tej opinii. Wczoraj pani minister wyciągnęła jak królika z kapelusza jakąś informację na temat rzekomo innych brzmień ramowych planów nauczania, ale my tego projektu nie mamy. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#AndrzejSmirnow">Panie pośle, ale bardzo proszę ograniczyć się do sprostowania. Bardzo proszę panią… Chwileczkę, przede wszystkim ja tylko pytałem …</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#KrystynaŁybacka">W kwestii formalnej. Nic więcej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#AndrzejSmirnow">Proszę bardzo, w kwestii formalnej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#KrystynaŁybacka">Panie przewodniczący, zabieram głos w kwestii formalnej. Proszę o wykreślenie z protokołu słów, których użył pan dyrektor, wypowiadający się w imieniu państwa dyrektorów. Nazwał on posłów lobbystami. Chciałabym, żeby tych słów nie było w protokole.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#AndrzejSmirnow">Sądzę, oczywiście, że pan dyrektor trochę przesadził. Pan dyrektor chciałby sprostować? Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#MarekPleśniar">Przepraszam za to, że znowu poświęca mi się czas. Powiedziałem, że zachowują się jak lobbyści, a nie, że są lobbystami. Jeśli ta sugestia państwa uraża, to bardzo przepraszam. Przepraszam najmocniej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#AndrzejSmirnow">Rozumiem, że to było nieporozumienie i że pan dyrektor wycofuje te słowa. Czy pan poseł zgłasza wniosek formalny?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-48">
          <u xml:id="u-48.0" who="#CezaryUrban">Tak, panie przewodniczący, ja z wnioskiem formalnym. Mam prośbę. Proszę, żeby pan przewodniczący zwrócił uwagę pani poseł Wiśniewskiej, żeby odpowiednio odnosiła się do zaproszonych gości, bo – jak mniemam – przedstawiciel dyrektorów jest gościem zaproszonym na dzisiejsze posiedzenie. Pani poseł Wiśniewska bardzo niegrzecznie odniosła się przed chwilą do pana dyrektora. Jeśli będziemy się tak zachowywać, to zaproszeni goście nie będą chcieli w ogóle do nas przyjeżdżać, a myślę, że ich głos jest często bardzo cenny. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-49">
          <u xml:id="u-49.0" who="#AndrzejSmirnow">Dziękuję bardzo. Nie mam takich uprawnień. Pani poseł, bardzo proszę. Na tym kończymy. Naprawdę kończymy na tym dyskusję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-50">
          <u xml:id="u-50.0" who="#JadwigaWiśniewska">Panie przewodniczący, zostało użyte moje nazwisko. W związku z tym chciałabym prosić pana Urbana o to, że jeżeli ma do mnie jakąś uwagę, to może do mnie podejść i mi ją przekazać. W takim razie chcę przekazać wszystkim obecnym na sali to, co powiedziałam panu dyrektorowi. W imieniu naszego klubu parlamentarnego bardzo proszę o przekazanie posłom wyników badań przeprowadzonych przez stowarzyszenie, które pan dyrektor reprezentuje. Jesteśmy bowiem bardzo ciekawi wniosków, jakie wypływają z tych badań oraz tego, jak wielka była grupa badawcza, jaka to była próba i jakie narzędzia zostały zastosowane. Jeżeli pan uważa, że jest to niestosowne i niegrzeczne, to nie rozumiem pańskich dylematów. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-51">
          <u xml:id="u-51.0" who="#AndrzejSmirnow">Chwileczkę. Przepraszam bardzo, zamykam tę dyskusję. Chcę powiedzieć pani poseł Wiśniewskiej, że nie udzielałem pani głosu wtedy, gdy mówiła to pani do pana dyrektora. Bardzo proszę państwa posłów, by nie zachowywać się w ten sposób na posiedzeniu Komisji. Oczywiście wszystko można powiedzieć w sposób kulturalny, ale nie można jednak tego typu spraw załatwiać poza kolejnością, tylko trzeba się zgłosić w odpowiednim czasie do głosu. Pani minister Szumilas…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-52">
          <u xml:id="u-52.0" who="#SławomirKłosowski">Panie przewodniczący, ja w kwestii formalnej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-53">
          <u xml:id="u-53.0" who="#AndrzejSmirnow">Chwileczkę. Panie przewodniczący, bardzo proszę. To nie są kwestie formalne. W tej chwili zamknęliśmy dyskusję. Pani minister Szumilas odpowie teraz na pytania, a potem…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-54">
          <u xml:id="u-54.0" who="#SławomirKłosowski">Panie przewodniczący, ale pan nie może wiedzieć, czy wygłoszę opinię w kwestii formalnej, czy też wygłoszę opinię w innej kwestii, skoro jeszcze nie rozpocząłem wypowiedzi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-55">
          <u xml:id="u-55.0" who="#AndrzejSmirnow">Bardzo proszę, panie przewodniczący.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-56">
          <u xml:id="u-56.0" who="#SławomirKłosowski">Panie przewodniczący, bardzo serdecznie proszę o zwrócenie uwagi pani wiceprzewodniczącej, która w podobnej formie, jak pani Wiśniewska, w kulturalnej rozmowie…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-57">
          <u xml:id="u-57.0" who="#AndrzejSmirnow">Panie przewodniczący, to nie jest wniosek formalny.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-58">
          <u xml:id="u-58.0" who="#SławomirKłosowski">To jest wniosek formalny.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-59">
          <u xml:id="u-59.0" who="#AndrzejSmirnow">To nie jest wniosek formalny. Odbieram panu głos.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-60">
          <u xml:id="u-60.0" who="#SławomirKłosowski">To jest wniosek formalny. Wniosek o zwrócenie uwagi pani wiceprzewodniczącej jest wnioskiem formalnym.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-61">
          <u xml:id="u-61.0" who="#AndrzejSmirnow">To nie jest wniosek formalny. Zgodnie z regulaminem odbieram panu głos. Bardzo proszę, pani minister.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-62">
          <u xml:id="u-62.0" who="#KrystynaSzumilas">Dziękuję. Panie przewodniczący, Wysokie Komisje, chciałam wyjaśnić, odpowiadając na zadane przez państwa posłów pytania.</u>
          <u xml:id="u-62.1" who="#KrystynaSzumilas">Przede wszystkim pani poseł Wargocka poruszyła sprawę regulaminów wynagradzania. Otóż chcę powiedzieć, że projekt ustawy – Karta Nauczyciela nie odbiera związkom zawodowym uprawnienia uzgodnienia regulaminu wynagradzania. Pani poseł mówiła o tym, że uprawnienie to jest związkom zawodowym odbierane. Projekt nie odbiera związkom zawodowym kompetencji uzgadniania regulaminów wynagradzania na poziomie jednostek samorządu terytorialnego.</u>
          <u xml:id="u-62.2" who="#KrystynaSzumilas">Projekt umożliwia przeprowadzenie kontroli regionalnej izbie obrachunkowej w wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli na terenie danej jednostki samorządu terytorialnego, tj. sprawdzenie, czy samorząd terytorialny wywiązuje się z obowiązku ustawowego. Tego do tej pory nie było. Pani poseł z troską zwróciła uwagę na to, że regionalna izba obrachunkowa nie ma możliwości kontroli. Otóż właśnie te przepisy, które proponujemy dają regionalnej izbie obrachunkowej możliwość kontroli samorządu terytorialnego, odwołując się do przepisów o regionalnych izbach obrachunkowych. Jak wiadomo, regionalna izba obrachunkowa jest tą instytucją, która kontroluje finansową stronę samorządu terytorialnego.</u>
          <u xml:id="u-62.3" who="#KrystynaSzumilas">Jeżeli chodzi o termin wypłaty dodatku uzupełniającego, wyrównawczego, to upływa z końcem roku. Został on ustalony na 31 grudnia po to, aby grupa nauczycieli, dla której nie osiągnięto średnich wynagrodzeń, otrzymała te wynagrodzenia jeszcze w roku budżetowym, w którym powinna je uzyskać. Termin wypłaty tego dodatku czy wyrównania nie ma nic wspólnego z terminem wypłaty wynagrodzenia z góry, czyli z wynagrodzeniem zasadniczym za miesiąc grudzień. Wypłata może być dokonana w dowolnym terminie ustalonym przez jednostkę samorządu terytorialnego, ale do końca roku kalendarzowego, w którym nie osiągnięto tych średnich. Jest to dodatkowa motywacja dla samorządu terytorialnego, aby uzyskać te średnie, bo – jak mówi przepis – w następnym roku kalendarzowym muszą one przekazać regionalnej izbie obrachunkowej sprawozdanie z osiągnięcia średnich. Na podstawie zaś przepisów o regionalnych izbach obrachunkowych, regionalna izba obrachunkowa ma prawo skontrolować, czy to sprawozdanie zostało wykonane prawidłowo.</u>
          <u xml:id="u-62.4" who="#KrystynaSzumilas">W tym projekcie nie ma przepisów, o których mówiła pani poseł, czyli przepisów dotyczących godzin ponadwymiarowych dla stażystów. Nie ma takich zapisów. Nie ruszaliśmy sprawy upoważnienia czy możliwości przydzielenia godzin ponadwymiarowych jakiejkolwiek grupie nauczycieli.</u>
          <u xml:id="u-62.5" who="#KrystynaSzumilas">Pani poseł Kopaczewska prosiła o wyjaśnienie sprawy związanej z tymi dodatkowymi godzinami. Otóż, proszę państwa, tłumaczyłam to wczoraj. Zgodnie z art. 42 Karty Nauczyciela czas pracy nauczyciela wynosi do 40 godzin tygodniowo. Dla nauczyciela szkoły podstawowej, gimnazjum, szkoły ponadgimnazjalnej w owych 40 godzinach jest 18 godzin pensum. W ramach 40-godzinnego czasu pracy nauczyciel ma obowiązek prowadzić inne zajęcia i czynności związane z zadaniami statutowymi szkoły. Są to więc także dodatkowe zajęcia, które nauczyciel przeprowadza z uczniami. Zmiana polega na tym, że te dodatkowe zajęcia w wymiarze 1 godziny mają być zarejestrowane. Jak ktoś z państwa mówił już na tej sali, chodzi o rejestrację tych godzin, które z mocy obowiązujących przepisów wielu nauczycieli już realizuje w polskich szkołach.</u>
          <u xml:id="u-62.6" who="#KrystynaSzumilas">Jak mówiłam, te rejestrowane godziny będą dodatkowymi godzinami dopisanymi do ramowych planów nauczania. Państwo posłowie wiedzą, że rozpoczęła się debata na temat nowych ramowych planów nauczania. Ministerstwo Edukacji Narodowej przygotowało dwa poradniki dla szkół podstawowych, gimnazjów i liceów. Poradniki zawierają informację o tym, w jaki sposób będzie wyglądał nowy ramowy plan nauczania. Plan będzie zawierał te obowiązkowe zajęcia, które w tej chwili w ramówce, a dodatkowo w nowym ramowym planie nauczania będą wpisane godziny rejestrowane przez nauczyciela. Oznacza to, że nie zmniejszy się liczba godzin pracy szkoły, nie zmniejszy się liczba godzin kierowanych do ucznia. Propozycja zwiększy liczbę godzin zajęć prowadzonych bezpośrednio z uczniami, a opisanych w ramowym planie nauczania.</u>
          <u xml:id="u-62.7" who="#KrystynaSzumilas">Jeżeli chodzi o zróżnicowanie propozycji pomiędzy szkołą podstawową, gimnazjum a szkołą ponadgimnazjalną, to ma ono związek z tym, że im dziecko jest młodsze, tym wymaga większej kontroli i uwagi. Jest to jedna z przesłanek tego, że w szkole podstawowej i gimnazjum godzin bezpośredniej pracy z uczniami powinno być więcej. Zresztą potwierdzają to analizy czasu nauczyciela, przeprowadzone w innych krajach Unii Europejskiej. Praktycznie we wszystkich krajach czas pracy nauczyciela jest zróżnicowany w zależności od typu szkoły. Im niższy jest stopień organizacji szkoły, tym liczba zajęć obowiązkowych nauczyciela jest większa. Motywowane jest to tym, że nauczyciel w szkole podstawowej więcej treści kształcenia musi przekazać w bezpośrednim kontakcie z dzieckiem. Natomiast w przypadku szkół ponadgimnazjalnych część związana z przygotowaniem się do lekcji wymaga od nauczyciela większej ilości czasu. Im uczeń jest starszy, tym bardziej jest w stanie nauczyć się na podstawie materiałów przygotowanych przez nauczyciela. Starszy uczeń jest zobowiązany i przygotowany do tego, aby wziąć na siebie część procesu kształcenia, żeby część zadań wykonywać samodzielnie, a nie pod kierunkiem nauczyciela. Stąd wzięło się to zróżnicowanie czasu pracy w zależności od typu szkoły, tj. czy jest to szkoła dla młodszych uczniów, czy też szkoła dla starszych uczniów. Nauczyciel w szkole ponadgimnazjalnej musi po prostu czynić więcej przygotowań do lekcji, a uczeń musi więcej pracy wykonać samodzielnie. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-63">
          <u xml:id="u-63.0" who="#AndrzejSmirnow">Dziękuję bardzo, pani minister. Szanowni państwo, w imieniu prezydium proponuję powołanie podkomisji z składzie siedmioosobowym w układzie parytetowym 3 – 2 – 1 – 1. Zgłasza się pan poseł Dolata. Czy w sprawie składu podkomisji? Tak, panie pośle?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-64">
          <u xml:id="u-64.0" who="#ZbigniewDolata">Panie przewodniczący, chciałem złożyć wniosek formalny.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-65">
          <u xml:id="u-65.0" who="#AndrzejSmirnow">Słucham.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-66">
          <u xml:id="u-66.0" who="#ZbigniewDolata">Chciałem złożyć wniosek formalny, aby Wysokie Komisje po pierwszym czytaniu odrzuciły ten szkodliwy dla polskiej edukacji, godzący w interesy polskich nauczycieli projekt. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-67">
          <u xml:id="u-67.0" who="#AndrzejSmirnow">Dziękuję bardzo. To nie jest wniosek formalny, ale oczywiście jest to wniosek uprawniony. Rozumiem, że jest to drugi wniosek. Pierwszym wnioskiem jest powołanie podkomisji. Drugim wnioskiem jest odrzucenie w pierwszym czytaniu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-68">
          <u xml:id="u-68.0" who="#UrszulaSęk">Przepraszam, panie przewodniczący.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-69">
          <u xml:id="u-69.0" who="#AndrzejSmirnow">Tak? Biuro Legislacyjne, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-70">
          <u xml:id="u-70.0" who="#UrszulaSęk">Wniosek o odrzucenie projektu ustawy jest dalej idący. Najpierw proponuję zacząć od przegłosowania tego wniosku, a jeśli państwo ten wniosek odrzucą, to dopiero wtedy pozostanie do wyboru powołanie podkomisji lub wspólna praca nad projektem w obydwu Komisjach.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-71">
          <u xml:id="u-71.0" who="#AndrzejSmirnow">Rozumiem, że w pierwszej kolejności będziemy głosowali wniosek o odrzucenie w pierwszym czytaniu i to jest oczywiste. Powiedziałem tylko o kolejności zgłaszania wniosków, a nie o kolejności głosowania. Wobec tego chciałem poddać pod głosowanie wniosek zgłoszony przez pana posła Dolatę.</u>
          <u xml:id="u-71.1" who="#AndrzejSmirnow">Kto z państwa jest za odrzuceniem projektu ustawy w pierwszym czytaniu? Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-71.2" who="#AndrzejSmirnow">Stwierdzam, że wniosek został odrzucony przez Komisje przy 19 głosach za wnioskiem, 31 głosach przeciwnych i 2 głosach wstrzymujących się.</u>
          <u xml:id="u-71.3" who="#AndrzejSmirnow">W związku z tym przystępujemy do powołania podkomisji.</u>
          <u xml:id="u-71.4" who="#AndrzejSmirnow">Bardzo proszę o zgłaszanie kandydatów. Pan przewodniczący Kłosowski, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-72">
          <u xml:id="u-72.0" who="#SławomirKłosowski">Panie przewodniczący, Wysokie Komisje, w imieniu Klubu Parlamentarnego Prawo i Sprawiedliwość zgłaszam panów posłów Zbigniewa Dolatę i Lecha Sprawkę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-73">
          <u xml:id="u-73.0" who="#AndrzejSmirnow">Dziękuję. Pan poseł Dolata i pan poseł Sprawka. Bardzo proszę, pani przewodnicząca Urszula Augustyn.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-74">
          <u xml:id="u-74.0" who="#UrszulaAugustyn">Dziękuję, panie przewodniczący. W imieniu Klubu Parlamentarnego Platforma Obywatelska zgłaszam panią poseł Domicelę Kopaczewską, panią poseł Izabelę Leszczynę i pana posła Ryszarda Zawadzkiego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-75">
          <u xml:id="u-75.0" who="#AndrzejSmirnow">Dziękuję. Bardzo proszę, pani poseł Łybacka.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-76">
          <u xml:id="u-76.0" who="#KrystynaŁybacka">W imieniu Klubu Parlamentarnego Lewica zgłaszam pana posła Artura Ostrowskiego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-77">
          <u xml:id="u-77.0" who="#AndrzejSmirnow">Dziękuję. Teraz PSL.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-78">
          <u xml:id="u-78.0" who="#BronisławDutka">W imieniu Klubu Parlamentarnego Polskiego Stronnictwa Ludowego zgłaszam pana posła Mirosława Pawlaka.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-79">
          <u xml:id="u-79.0" who="#AndrzejSmirnow">Dziękuję bardzo. Wobec tego poddaję pod głosowanie skład podkomisji.</u>
          <u xml:id="u-79.1" who="#AndrzejSmirnow">Kto z państwa jest za przyjęciem składu podkomisji? Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-79.2" who="#AndrzejSmirnow">Stwierdzam, że Komisje jednogłośnie przyjęły skład podkomisji przy 48 głosach za wnioskiem.</u>
          <u xml:id="u-79.3" who="#AndrzejSmirnow">Szanowni państwo, członków podkomisji uprzejmie proszę o pozostanie na sali. Jednocześnie informuję państwa, że przewidujemy rozpatrzenie sprawozdania podkomisji w przyszłym tygodniu w piątek. Czy można prosić członków podkomisji o skupienie się wokół stołu prezydialnego? Dziękuję bardzo. Zamykam posiedzenie.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>