text_structure.xml
15.4 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#SławomirPiechota">Proszę sekretariaty komisji o informację, czy jest już kworum umożliwiające przeprowadzenia posiedzenia.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#SławomirPiechota">Otwieram wspólne posiedzenie Komisji: Polityki Społecznej i Rodziny, Edukacji, Nauki i Młodzieży oraz Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej. Stwierdzam kworum.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#SławomirPiechota">Porządek dzienny przewiduje rozpatrzenie poprawek zgłoszonych w trakcie drugiego czytania rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o ustanowieniu programu wieloletniego „Pomoc państwa w zakresie dożywiania” – druki nr 750 i 975.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#SławomirPiechota">Czy są uwagi do takiego porządku dziennego? Nie słyszę uwag. Stwierdzam, że porządek został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#SławomirPiechota">Bardzo proszę państwa posłów o chwilę cierpliwości i ciszę. Jeżeli skupimy się na realizacji porządku dziennym obrad, to posiedzenie komisji nie będzie trwało długo.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#SławomirPiechota">Przystępujemy do rozpatrzenia poprawek.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#SławomirPiechota">Poprawka nr 1 została zgłoszona przez KP Prawo i Sprawiedliwość. Czy ktoś z wnioskodawców chciałby uzasadnić tę poprawkę? Bardzo proszę panie pośle.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#LechSprawka">Panie przewodniczący, Wysokie Komisje. Poprawka dotyczy art. 6a ust. 1 ustawy o ustanowieniu programu wieloletniego „Pomoc państwa w zakresie dożywiania”. Intencją jest rozszerzenie dodatkowej formy pomocy dla dzieci objętych obowiązkiem rocznego przygotowania przedszkolnego w szkołach o dzieci uczęszczające do przedszkoli i żłobków.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#LechSprawka">Dotychczasowe brzmienie tego przepisu jest naszym zdaniem niekonstytucyjne. Podzielił ten pogląd legislator sejmowy w czasie pierwszego czytania.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#LechSprawka">Pan minister również zwracał uwagę, że wymienione podmioty mogą być uznane za nierównoprawne. Art. 3 przywoływanej ustawy, jednoznacznie określa, kogo obejmuje program. Mówi o zapewnieniu pomocy w zakresie dożywania dzieciom do 7 roku życia oraz uczniom do czasu ukończenia szkoły ponadgimnazjalnej.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#LechSprawka">Pan minister zadał dzisiaj pytanie, które miało być argumentem przeciwko tej poprawce – czy jest przedszkole, w którym dzieci nie jedzą obiadu? Takie przypadki występują w dwóch sytuacjach. Po pierwsze, odpłatność za obiady, na identycznych zasadach jak w szkołach, w wielu przypadkach ogranicza wstąpienie dzieciom do przedszkola. Rodziców nie stać na odpłatność, w związku z tym nie posyłają tam swoich dzieci.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#LechSprawka">Druga sytuacja – pragnę przypomnieć Wysokim Komisjom, że są przedszkola pięcio– i dziesięciogodzinne. Cześć rodziców, których nie stać na sfinansowanie obiadów, posyła dzieci do oddziałów pięciogodzinnych. Nie jest prawdą, że ten problem w przedszkolach nie występuje.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#LechSprawka">Ostatni argument w ramach uzasadnienia zgłoszonej propozycji. W raporcie o kapitale intelektualnym Polski zwraca się uwagę, że pomoc w dożywianiu jest najbardziej potrzebna przed 5 rokiem życia. W tym okresie następują największe szkody. Z badań amerykańskich wynika, że trzy kolejne lata życia w ubóstwie tak małych dzieci, obniża iloraz inteligencji o 9 IQ.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#LechSprawka">Zwracam się do wszystkich posłów z prośbą o przyjęcie tej poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#SławomirPiechota">Dziękuję. Czy jest dodatkowy głos w dyskusji? Nie słyszę. Jakie jest stanowisko rządu?</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#JarosławDuda">Naszym zdaniem, to nie jest złamanie zasad konstytucji. Przytoczona przez nas opinia mówi, że zróżnicowanie sytuacji prawnej dzieci i uczniów, którym ma być udzielona pomoc w postaci posiłku, jest dopuszczalne na gruncie ustawy zasadniczej.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#JarosławDuda">Nie znam przedszkola, w którym nie byłoby 3 posiłków w ciągu dnia. W sytuacji, w której nie stać rodziców na obiady dla swoich dzieci, mają oni możliwość uzyskania zasiłku celowego lub zasiłku z ośrodka pomocy społecznej. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#SławomirPiechota">Czy Biuro Legislacyjne ma uwagi?</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PrzemysławSadłoń">Panie przewodniczący, szanowni państwo. Mamy uwagę porządkową. Proponujemy, aby poprawkę zawartą w pkt.1 rozpatrywać łącznie z poprawkami w pkt. 2 i 5. Wydaje się, że stanowią one zwartą koncepcję. Prosiłbym o jednoznaczne stanowisko wnioskodawców tych poprawek. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#SławomirPiechota">Dziękuję. Jest propozycja, żeby poprawkę nr 1 rozpatrzyć łącznie z poprawkami nr 2 i 5. Bardzo proszę o stanowisko wnioskodawców.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#LechSprawka">Wnioskodawcy przychylają się do tego rozwiązania. W takiej sytuacji jeszcze kilka słów uzasadnienia. Mówiąc łącznie…</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#SławomirPiechota">Bardzo przepraszam panie pośle. Proszę państwa o chwilę cierpliwości, bo referowanie i słuchanie jest utrudnione w warunkach tak dużego hałasu. Bardzo państwu dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#LechSprawka">Mówiąc łącznie o poprawkach nr 1 i 2 – celowo zostały pominięte pewne treści. Naszym zdaniem szczególny tryb udzielania pomocy powinien zostać zawarty w rozporządzeniu Rady Ministrów. Zgodnie z delegacją, w art. 15 ustawy, który mówi, że Rada Ministrów określi w drodze rozporządzenia sposób realizacji programu, mogłyby się znaleźć przepisy doprecyzowujące.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#LechSprawka">W trakcie pierwszego czytania w dyskusji nad poprawką nr 5 przewijały się pytania o kryteria, jakimi dyrektor szkoły będzie się kierował udzielając pomocy w formie posiłku.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#LechSprawka">Naszym zdaniem, to organ prowadzący szkołę, przedszkole i żłobek, będący jednostką samorządu terytorialnego, powinien mieć kompetencję określenia regulaminu zawierającego kryteria i tryb przyznawania pomocy.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#SławomirPiechota">Poddaję pod głosowanie poprawki nr 1, 2 i 5. Kto z pań i panów posłów jest za pozytywnym zaopiniowaniem tych poprawek? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał od głosu? Proszę o zsumowanie i podanie wyników głosowania.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#ElżbietaPrzybylska">32 głosy za, 30 głosów przeciw, nikt nie wstrzymał się od głosu.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#SławomirPiechota">Stwierdzam, że poprawki nr 1, 2 i 5 zostały pozytywnie zaopiniowane przez komisje.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#SławomirPiechota">Przechodzimy do poprawki nr 3. Czy ktoś z klubu PiS chciałby uzasadnić poprawkę?</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#LechSprawka">W poprawce nr 3 proponujemy zastąpienie liczby 10% liczbą 30%. Obecny przepis mówiący o 10% uczniów i dzieci oznacza 1,7% całej populacji. Bardzo niewielki odsetek. Proponowane 30% pozwoli na spokojne rozszerzenie zakresu pomocy.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#SławomirPiechota">Dziękuję. Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos w tej sprawie? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#SławomirPiechota">Panie ministrze, proszę o stanowisko rządu.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#JarosławDuda">Wielokrotnie wyjaśniałem, z czego wynika ten przepis. Jesteśmy przeciw.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#SławomirPiechota">Czy Biuro Legislacyjne ma uwagę w tej sprawie?</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PrzemysławSadłoń">Biuro nie zgłasza uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#SławomirPiechota">Poddaję pod głosowanie poprawkę nr 3. Kto z państwa jest za pozytywnym zaopiniowaniem poprawki nr 3? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał od głosu? Proszę sekretariat o podsumowanie wyników głosowania.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#ElżbietaPrzybylska">33 głosy za, 40 przeciw, nikt się nie wstrzymał od głosowania.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#SławomirPiechota">Dziękuję. Proszę państwa, hałas powoduje duży kłopot w funkcjonowaniu sekretariatów komisji. Chciałbym poinformować, że nastąpił błąd w liczeniu pierwszego głosowania. Proszę sekretariat o informację.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#ElżbietaPrzybylska">Proszę państwa, przy pośpiechu głosy zostały źle zsumowane. Głosów za było 32, sumując 21 i 11 głosów liczonych przez dwóch sekretarzy. Głosów przeciw było 40, sumując 16 i 24. W głosowaniu było 32 głosy za i 40 głosów przeciw.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#SławomirPiechota">Dziękuję. Składam wniosek o reasumpcję tego głosowania, żeby rozwiać państwa wątpliwości.</u>
<u xml:id="u-23.1" who="#SławomirPiechota">Poddaję pod głosowanie ten wniosek. Kto z państwa jest za reasumpcją pierwszego głosowania? Kto jest przeciwny reasumpcji? Kto z państwa wstrzymał się od głosu? Proszę o podanie wyników głosowania.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#JadwigaWiśniewska">Panie przewodniczący, my absolutnie nie wiemy, w jakiej sprawie głosujemy…</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#SławomirPiechota">Nie udzieliłem pani głosu. Pani poseł z powodu hałasu nie usłyszała, że głosujemy w sprawie reasumpcji głosowania – powtórzenia głosowania. Proszę o podanie wyników głosowania.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#ElżbietaPrzybylska">41 głosów za, 20 głosów przeciw, nikt się nie wstrzymał.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#SławomirPiechota">Stwierdzam, że Komisje przyjęły wniosek o powtórzenie głosowania.</u>
<u xml:id="u-27.1" who="#SławomirPiechota">Przystępujemy do powtórzenia głosowania w sprawie poprawek nr 1, 2 i 5. Kto z państwa jest za pozytywnym zaopiniowaniem poprawek nr 1, 2 i 5? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał od głosu? Proszę o podsumowanie wyników głosowania.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#ElżbietaPrzybylska">37 głosy za, 43 przeciw, nikt się nie wstrzymał od głosowania.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#SławomirPiechota">Stwierdzam, że Komisje negatywnie zaopiniowały poprawki nr 1, 2 i 5.</u>
<u xml:id="u-29.1" who="#SławomirPiechota">Przechodzimy do poprawki nr 4, zgłoszonej przez KP PO. Bardzo proszę panią poseł Urszulę Augustyn o przedstawienie jej uzasadnienia.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#UrszulaAugustyn">Dziękuje bardzo. Panie przewodniczący, szanowni państwo. Poprawka nr 4 ma charakter uszczegóławiający. Zależy nam na tym, żeby przy liczeniu 10% dożywianych uczniów i dzieci nie brano pod uwagę tylko jednej szkoły, ale całą gminę. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#SławomirPiechota">Dziękuję. Jakie jest stanowisko rządu?</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#JarosławDuda">Opowiadamy się za tą poprawką.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#SławomirPiechota">Dziękuję. Czy ktoś chciałby zabrać głos w sprawie poprawki nr 4? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-33.1" who="#SławomirPiechota">Czy Biuro Legislacyjne ma jakieś uwagi?</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#PrzemysławSadłoń">Biuro nie zgłasza zastrzeżeń.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#SławomirPiechota">Poddaję pod głosowanie poprawkę nr 4. Kto z państwa jest za poparciem poprawki nr 4? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Proszę o podsumowanie i ogłoszenie wyników głosowania.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#ElżbietaPrzybylska">71 głosów za, nie było głosów przeciwnych, 3 osoby wstrzymały się od głosu.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#SławomirPiechota">Stwierdzam, że komisje pozytywnie zaopiniowały poprawkę nr 4.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#LechSprawka">Poprawki nr 1, 2, 3 i 5, wobec nieuzyskania pozytywnej opinii komisji, zgłaszam jako wnioski mniejszości.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#PrzemysławSadłoń">Na tym etapie prac nie można zgłosić takiego wniosku.</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#SławomirPiechota">Propozycje te zostały zgłoszone jako poprawki – będą miały negatywną opinię Komisji, ale tak samo podlegają rozstrzygnięciu przez Sejm.</u>
<u xml:id="u-40.1" who="#SławomirPiechota">Pozostaje nam jeszcze wybór posła sprawozdawcy. Dotychczas posłem sprawozdawcą był pan Janusz Dzięcioł – zgłaszam jego kandydaturę. Czy ktoś z państwa ma inne propozycje? Nie słyszę. Czy pan poseł wyraża zgodę?</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#JanuszDzięcioł">Tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#SławomirPiechota">Czy ktoś z państwa wyraża sprzeciw, żeby pan poseł Janusz Dzięcioł był posłem sprawozdawcą? Nie słyszę. Stwierdzam, że pan poseł Dzięcioł został posłem sprawozdawcą.</u>
<u xml:id="u-42.1" who="#SławomirPiechota">Wyznaczam termin na przedstawienie opinii przez Urząd Komitetu Integracji Europejskiej do jutra do godz. 9.00.</u>
<u xml:id="u-42.2" who="#SławomirPiechota">Wyczerpaliśmy porządek dzienny dzisiejszych obrad. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>