text_structure.xml 15.4 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#SławomirPiechota">Proszę sekretariaty komisji o informację, czy jest już kworum umożliwiające przeprowadzenia posiedzenia.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#SławomirPiechota">Otwieram wspólne posiedzenie Komisji: Polityki Społecznej i Rodziny, Edukacji, Nauki i Młodzieży oraz Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej. Stwierdzam kworum.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#SławomirPiechota">Porządek dzienny przewiduje rozpatrzenie poprawek zgłoszonych w trakcie drugiego czytania rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o ustanowieniu programu wieloletniego „Pomoc państwa w zakresie dożywiania” – druki nr 750 i 975.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#SławomirPiechota">Czy są uwagi do takiego porządku dziennego? Nie słyszę uwag. Stwierdzam, że porządek został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#SławomirPiechota">Bardzo proszę państwa posłów o chwilę cierpliwości i ciszę. Jeżeli skupimy się na realizacji porządku dziennym obrad, to posiedzenie komisji nie będzie trwało długo.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#SławomirPiechota">Przystępujemy do rozpatrzenia poprawek.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#SławomirPiechota">Poprawka nr 1 została zgłoszona przez KP Prawo i Sprawiedliwość. Czy ktoś z wnioskodawców chciałby uzasadnić tę poprawkę? Bardzo proszę panie pośle.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#LechSprawka">Panie przewodniczący, Wysokie Komisje. Poprawka dotyczy art. 6a ust. 1 ustawy o ustanowieniu programu wieloletniego „Pomoc państwa w zakresie dożywiania”. Intencją jest rozszerzenie dodatkowej formy pomocy dla dzieci objętych obowiązkiem rocznego przygotowania przedszkolnego w szkołach o dzieci uczęszczające do przedszkoli i żłobków.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#LechSprawka">Dotychczasowe brzmienie tego przepisu jest naszym zdaniem niekonstytucyjne. Podzielił ten pogląd legislator sejmowy w czasie pierwszego czytania.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#LechSprawka">Pan minister również zwracał uwagę, że wymienione podmioty mogą być uznane za nierównoprawne. Art. 3 przywoływanej ustawy, jednoznacznie określa, kogo obejmuje program. Mówi o zapewnieniu pomocy w zakresie dożywania dzieciom do 7 roku życia oraz uczniom do czasu ukończenia szkoły ponadgimnazjalnej.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#LechSprawka">Pan minister zadał dzisiaj pytanie, które miało być argumentem przeciwko tej poprawce – czy jest przedszkole, w którym dzieci nie jedzą obiadu? Takie przypadki występują w dwóch sytuacjach. Po pierwsze, odpłatność za obiady, na identycznych zasadach jak w szkołach, w wielu przypadkach ogranicza wstąpienie dzieciom do przedszkola. Rodziców nie stać na odpłatność, w związku z tym nie posyłają tam swoich dzieci.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#LechSprawka">Druga sytuacja – pragnę przypomnieć Wysokim Komisjom, że są przedszkola pięcio– i dziesięciogodzinne. Cześć rodziców, których nie stać na sfinansowanie obiadów, posyła dzieci do oddziałów pięciogodzinnych. Nie jest prawdą, że ten problem w przedszkolach nie występuje.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#LechSprawka">Ostatni argument w ramach uzasadnienia zgłoszonej propozycji. W raporcie o kapitale intelektualnym Polski zwraca się uwagę, że pomoc w dożywianiu jest najbardziej potrzebna przed 5 rokiem życia. W tym okresie następują największe szkody. Z badań amerykańskich wynika, że trzy kolejne lata życia w ubóstwie tak małych dzieci, obniża iloraz inteligencji o 9 IQ.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#LechSprawka">Zwracam się do wszystkich posłów z prośbą o przyjęcie tej poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#SławomirPiechota">Dziękuję. Czy jest dodatkowy głos w dyskusji? Nie słyszę. Jakie jest stanowisko rządu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#JarosławDuda">Naszym zdaniem, to nie jest złamanie zasad konstytucji. Przytoczona przez nas opinia mówi, że zróżnicowanie sytuacji prawnej dzieci i uczniów, którym ma być udzielona pomoc w postaci posiłku, jest dopuszczalne na gruncie ustawy zasadniczej.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#JarosławDuda">Nie znam przedszkola, w którym nie byłoby 3 posiłków w ciągu dnia. W sytuacji, w której nie stać rodziców na obiady dla swoich dzieci, mają oni możliwość uzyskania zasiłku celowego lub zasiłku z ośrodka pomocy społecznej. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#SławomirPiechota">Czy Biuro Legislacyjne ma uwagi?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PrzemysławSadłoń">Panie przewodniczący, szanowni państwo. Mamy uwagę porządkową. Proponujemy, aby poprawkę zawartą w pkt.1 rozpatrywać łącznie z poprawkami w pkt. 2 i 5. Wydaje się, że stanowią one zwartą koncepcję. Prosiłbym o jednoznaczne stanowisko wnioskodawców tych poprawek. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#SławomirPiechota">Dziękuję. Jest propozycja, żeby poprawkę nr 1 rozpatrzyć łącznie z poprawkami nr 2 i 5. Bardzo proszę o stanowisko wnioskodawców.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#LechSprawka">Wnioskodawcy przychylają się do tego rozwiązania. W takiej sytuacji jeszcze kilka słów uzasadnienia. Mówiąc łącznie…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#SławomirPiechota">Bardzo przepraszam panie pośle. Proszę państwa o chwilę cierpliwości, bo referowanie i słuchanie jest utrudnione w warunkach tak dużego hałasu. Bardzo państwu dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#LechSprawka">Mówiąc łącznie o poprawkach nr 1 i 2 – celowo zostały pominięte pewne treści. Naszym zdaniem szczególny tryb udzielania pomocy powinien zostać zawarty w rozporządzeniu Rady Ministrów. Zgodnie z delegacją, w art. 15 ustawy, który mówi, że Rada Ministrów określi w drodze rozporządzenia sposób realizacji programu, mogłyby się znaleźć przepisy doprecyzowujące.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#LechSprawka">W trakcie pierwszego czytania w dyskusji nad poprawką nr 5 przewijały się pytania o kryteria, jakimi dyrektor szkoły będzie się kierował udzielając pomocy w formie posiłku.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#LechSprawka">Naszym zdaniem, to organ prowadzący szkołę, przedszkole i żłobek, będący jednostką samorządu terytorialnego, powinien mieć kompetencję określenia regulaminu zawierającego kryteria i tryb przyznawania pomocy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#SławomirPiechota">Poddaję pod głosowanie poprawki nr 1, 2 i 5. Kto z pań i panów posłów jest za pozytywnym zaopiniowaniem tych poprawek? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał od głosu? Proszę o zsumowanie i podanie wyników głosowania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#ElżbietaPrzybylska">32 głosy za, 30 głosów przeciw, nikt nie wstrzymał się od głosu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#SławomirPiechota">Stwierdzam, że poprawki nr 1, 2 i 5 zostały pozytywnie zaopiniowane przez komisje.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#SławomirPiechota">Przechodzimy do poprawki nr 3. Czy ktoś z klubu PiS chciałby uzasadnić poprawkę?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#LechSprawka">W poprawce nr 3 proponujemy zastąpienie liczby 10% liczbą 30%. Obecny przepis mówiący o 10% uczniów i dzieci oznacza 1,7% całej populacji. Bardzo niewielki odsetek. Proponowane 30% pozwoli na spokojne rozszerzenie zakresu pomocy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#SławomirPiechota">Dziękuję. Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos w tej sprawie? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#SławomirPiechota">Panie ministrze, proszę o stanowisko rządu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#JarosławDuda">Wielokrotnie wyjaśniałem, z czego wynika ten przepis. Jesteśmy przeciw.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#SławomirPiechota">Czy Biuro Legislacyjne ma uwagę w tej sprawie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PrzemysławSadłoń">Biuro nie zgłasza uwag.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#SławomirPiechota">Poddaję pod głosowanie poprawkę nr 3. Kto z państwa jest za pozytywnym zaopiniowaniem poprawki nr 3? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał od głosu? Proszę sekretariat o podsumowanie wyników głosowania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#ElżbietaPrzybylska">33 głosy za, 40 przeciw, nikt się nie wstrzymał od głosowania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#SławomirPiechota">Dziękuję. Proszę państwa, hałas powoduje duży kłopot w funkcjonowaniu sekretariatów komisji. Chciałbym poinformować, że nastąpił błąd w liczeniu pierwszego głosowania. Proszę sekretariat o informację.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#ElżbietaPrzybylska">Proszę państwa, przy pośpiechu głosy zostały źle zsumowane. Głosów za było 32, sumując 21 i 11 głosów liczonych przez dwóch sekretarzy. Głosów przeciw było 40, sumując 16 i 24. W głosowaniu było 32 głosy za i 40 głosów przeciw.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#SławomirPiechota">Dziękuję. Składam wniosek o reasumpcję tego głosowania, żeby rozwiać państwa wątpliwości.</u>
          <u xml:id="u-23.1" who="#SławomirPiechota">Poddaję pod głosowanie ten wniosek. Kto z państwa jest za reasumpcją pierwszego głosowania? Kto jest przeciwny reasumpcji? Kto z państwa wstrzymał się od głosu? Proszę o podanie wyników głosowania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#JadwigaWiśniewska">Panie przewodniczący, my absolutnie nie wiemy, w jakiej sprawie głosujemy…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#SławomirPiechota">Nie udzieliłem pani głosu. Pani poseł z powodu hałasu nie usłyszała, że głosujemy w sprawie reasumpcji głosowania – powtórzenia głosowania. Proszę o podanie wyników głosowania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#ElżbietaPrzybylska">41 głosów za, 20 głosów przeciw, nikt się nie wstrzymał.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#SławomirPiechota">Stwierdzam, że Komisje przyjęły wniosek o powtórzenie głosowania.</u>
          <u xml:id="u-27.1" who="#SławomirPiechota">Przystępujemy do powtórzenia głosowania w sprawie poprawek nr 1, 2 i 5. Kto z państwa jest za pozytywnym zaopiniowaniem poprawek nr 1, 2 i 5? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał od głosu? Proszę o podsumowanie wyników głosowania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#ElżbietaPrzybylska">37 głosy za, 43 przeciw, nikt się nie wstrzymał od głosowania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#SławomirPiechota">Stwierdzam, że Komisje negatywnie zaopiniowały poprawki nr 1, 2 i 5.</u>
          <u xml:id="u-29.1" who="#SławomirPiechota">Przechodzimy do poprawki nr 4, zgłoszonej przez KP PO. Bardzo proszę panią poseł Urszulę Augustyn o przedstawienie jej uzasadnienia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#UrszulaAugustyn">Dziękuje bardzo. Panie przewodniczący, szanowni państwo. Poprawka nr 4 ma charakter uszczegóławiający. Zależy nam na tym, żeby przy liczeniu 10% dożywianych uczniów i dzieci nie brano pod uwagę tylko jednej szkoły, ale całą gminę. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#SławomirPiechota">Dziękuję. Jakie jest stanowisko rządu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#JarosławDuda">Opowiadamy się za tą poprawką.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#SławomirPiechota">Dziękuję. Czy ktoś chciałby zabrać głos w sprawie poprawki nr 4? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-33.1" who="#SławomirPiechota">Czy Biuro Legislacyjne ma jakieś uwagi?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#PrzemysławSadłoń">Biuro nie zgłasza zastrzeżeń.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#SławomirPiechota">Poddaję pod głosowanie poprawkę nr 4. Kto z państwa jest za poparciem poprawki nr 4? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Proszę o podsumowanie i ogłoszenie wyników głosowania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#ElżbietaPrzybylska">71 głosów za, nie było głosów przeciwnych, 3 osoby wstrzymały się od głosu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#SławomirPiechota">Stwierdzam, że komisje pozytywnie zaopiniowały poprawkę nr 4.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#LechSprawka">Poprawki nr 1, 2, 3 i 5, wobec nieuzyskania pozytywnej opinii komisji, zgłaszam jako wnioski mniejszości.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#PrzemysławSadłoń">Na tym etapie prac nie można zgłosić takiego wniosku.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#SławomirPiechota">Propozycje te zostały zgłoszone jako poprawki – będą miały negatywną opinię Komisji, ale tak samo podlegają rozstrzygnięciu przez Sejm.</u>
          <u xml:id="u-40.1" who="#SławomirPiechota">Pozostaje nam jeszcze wybór posła sprawozdawcy. Dotychczas posłem sprawozdawcą był pan Janusz Dzięcioł – zgłaszam jego kandydaturę. Czy ktoś z państwa ma inne propozycje? Nie słyszę. Czy pan poseł wyraża zgodę?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#JanuszDzięcioł">Tak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#SławomirPiechota">Czy ktoś z państwa wyraża sprzeciw, żeby pan poseł Janusz Dzięcioł był posłem sprawozdawcą? Nie słyszę. Stwierdzam, że pan poseł Dzięcioł został posłem sprawozdawcą.</u>
          <u xml:id="u-42.1" who="#SławomirPiechota">Wyznaczam termin na przedstawienie opinii przez Urząd Komitetu Integracji Europejskiej do jutra do godz. 9.00.</u>
          <u xml:id="u-42.2" who="#SławomirPiechota">Wyczerpaliśmy porządek dzienny dzisiejszych obrad. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>