text_structure.xml 24.6 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#JanSzczepaniak">Otwieram wspólne posiedzenie Komisji Zdrowia oraz Komisji Ustawodawczej. W imieniu przewodniczącego Komisji Zdrowia pana Kopczyka i własnym witam wszystkich zaproszonych gości oraz ekspertów.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#JanSzczepaniak">Zgodnie z porządkiem obrad, który państwo otrzymali na piśmie, będziemy na dzisiejszym posiedzeniu zajmowali się rozpatrzeniem sprawozdania podkomisji o rządowym projekcie ustawy o krwiodawstwie i krwiolecznictwie wraz z projektami podstawowych aktów wykonawczych.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#JanSzczepaniak">Wspólnie z przewodniczącym Kopczykiem wnosimy o dodanie do dzisiejszego porządku jeszcze jednego punktu, który chcielibyśmy rozpatrzyć w pierwszej kolejności, a który dotyczy powołania dwóch podkomisji do prac nad projektami ustaw o diagnostach laboratoryjnych oraz o nowelizacji ustawy o ochronie zdrowia psychicznego.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#JanSzczepaniak">Czy jest zgoda na uzupełnienie porządku obrad? Nie ma sprzeciwu, wobec tego porządek obrad został przyjęty i przystępujemy do realizacji punktu pierwszego.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#JanSzczepaniak">Najpierw ustalimy skład podkomisji, zajmującej się ustawą o ochronie zdrowia psychicznego. Kogo pan przewodniczący proponuje z Komisji Zdrowia? Z Komisji Zdrowia są proponowani następujący posłowie: Marek Bielicki, Krystyna Sienkiewicz, Seweryn Jurgielaniec, Maria Walczyńska-Rechmal, Tadeusz Zieliński.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#JanSzczepaniak">Z Komisji Ustawodawczej proponowani są następujący posłowie: Bolesław Machnio, Wit Majewski i Ignacy Jurecki.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#JanSzczepaniak">Czy proponowani kandydaci do składu podkomisji wyrażają zgodę? Nie widzę sprzeciwu, a więc mamy zgodę na udział. Czy państwo wyrażają zgodę na taki skład podkomisji? Nikt się nie sprzeciwia, a więc powołaliśmy podkomisję do zmiany ustawy o ochronie zdrowia psychicznego. Po zakończeniu dzisiejszego posiedzenia proszę, aby obie podkomisje zechciały się ukonstytuować.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#JanSzczepaniak">Przystępujemy do powołania składu podkomisji o diagnostach laboratoryjnych. Z Komisji Ustawodawczej, proponuję następujących posłów: Tadeusz Gajda, Kazimierz Pańtak, Anna Skowrońska-Łuczyńska.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#JanSzczepaniak">Z Komisji Zdrowia są następujący posłowie: Marek Balicki, Seweryn Jurgielaniec, Jan Kopczyk, Maria Dmochowska i Władysław Medwid. Czy proponowani posłowie wyrażają zgodę? Jest zgoda.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#JanSzczepaniak">Czy jest zgoda na powołanie w proponowanym składzie podkomisji do ustawy o diagnostach laboratoryjnych? Nie ma sprzeciwu, podkomisja została powołana.</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#JanSzczepaniak">Przystępujemy do drugiego punktu porządku obrad. Posłem sprawozdawcą podkomisji jest poseł Seweryn Jurgielaniec i teraz przystępujemy już do procedowania.</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#JanSzczepaniak">Czy do tytułu ustawy są uwagi? Nie ma. Tytuł został przyjęty. Czy do tytułu rozdziału 1 są uwagi? Nie ma. Tytuł został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-1.12" who="#JanSzczepaniak">Czy do art. 1 są uwagi, może ktoś ma jakieś propozycje? Nie ma uwag. Art. 1 został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-1.13" who="#JanSzczepaniak">Czy art. 2 są uwagi? Nie ma. Czy jest zgoda na przyjęcie art. 2? Sprzeciwu nie ma. Art. 2 został przyjęty. Czy są uwagi do art. 3?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#MariaDmochowska">Mam pewną wątpliwość, czy my możemy mówić kościołom i związkom wyznaniowym, że powinny popierać działania społecznej służby krwi? Są przecie takie związki wyznaniowe, jak np. świadkowie Jehowy, którzy zrobią wprost przeciwnie. A poza tym, czy to jest zręcznie nawoływać kościoły i związki wyznaniowe do jakichkolwiek działań? Uważam, że jest to pewna niezręczność. Chociaż na pewno oczekujemy poparcia kościołów, proponowałabym jednak skreślić kościoły i związki wyznaniowe.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#JanSzczepaniak">Tym bardziej nie jest to wskazane, że jest to zawarte w ustawie, która zawsze nakłada pewne obowiązki. Chociaż jest to delikatnie sformułowane, że powinny, ale jest to jednak nałożenie obowiązków. Dziękuję za ten istotny głos.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#SewerynJurgielaniec">Chciałbym tylko zwrócić uwagę pani poseł, że tego typu określenia, mówiące o potrzebie włączania się w różne działania, często występują. A także bywają stosowane apele do związków wyznaniowych i do kościołów w różnych sprawach, jak np. związanych z alkoholizmem czy nikotynizmem i to jest przyjęte.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#SewerynJurgielaniec">Tutaj w ustawie to nie jest nakaz, jest powiedziane, że powinny a nie, że muszą. Jeżeli ktoś dojdzie do wniosku, że nie powinien, to postąpi jak przykładowa grupa wyznaniowa, którą pani poseł przytoczyła i nie będzie popierał tego działania. Według mnie, ten apel ustawowy może być w tym zapisie, ale to nie znaczy, że musi być w 100% respektowany.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#MarekBalicki">Chciałbym jednak poprzeć poseł Dmochowską, bo uważam, że problematyczny w tym zapisie jest wyraz „powinny”. Gdyby tam było „mogą” czy „uczestniczą” to inaczej by brzmiało. Ale jak powiemy „powinny” a wiadomo, że jest jeden kościół legalnie działający, który ma akurat zupełnie inne zdanie w tej sprawie, to mogłoby wywoływać niepotrzebne konflikty. A więc trzeba jakoś wybrnąć z tego i inaczej to sformułować.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#JanSzczepaniak">Myślę, że są na sali przedstawiciele krwiodawców i może ktoś z państwa chciałby zabrać głos w tej sprawie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#AndrzejKaźmierczuk">Dziękując za zaproszenie na dzisiejsze posiedzenie połączonych Komisji - jestem przekonany, że zostaliśmy zaproszeni nie ze względów kurtuazyjnych, tylko w celu przedstawienia swoich opinii nt. rządowego projektu o krwiodawstwie i krwiolecznictwie, a także w celu przekazania swoich i krwiodawców refleksji nt. ruchu honorowego krwiodawstwa w Polsce.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#AndrzejKaźmierczuk">Z chwilą rozpoczęcia w Polsce transformacji ustrojowo-społeczno-gospodarczej nastała możliwość transformacji w ruchu honorowego krwiodawstwa. Powstała okazja, aby krwiodawcy „na dole” wzięli sprawy w swoje ręce. Dowodem tego jest powstałe w 1989 r. Stowarzyszenie Honorowych Dawców Krwi Rzeczypospolitej Polskiej. Stowarzyszenie to wzięło na siebie zadanie pokazania społeczeństwu i władzom państwowym, że bez udziału krwiodawców nie można mówić i podejmować tak ważnych decyzji, dotyczących ruchu honorowego krwiodawstwa.</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#AndrzejKaźmierczuk">W państwie demokratycznym takie działania są niedopuszczalne. Życie pokazało nam, że monopol w każdej dziedzinie życia społecznego i gospodarczego zamiast prowadzić do rozwoju, rujnował daną dziedzinę. Jednym z gorzkich przykładów jest właśnie honorowe krwiodawstwo.</u>
          <u xml:id="u-7.3" who="#AndrzejKaźmierczuk">Przykro nam, że przez kolegów notabli Polskiego Czerwonego Krzyża nazwani zostaliśmy zdrajcami. Przykro nam szczególnie dlatego, że wywodzimy się z tego samego ruchu. Przecież dzisiejsi działacze stowarzyszenia w okresie PRL działali aktywnie w PCK. Pomimo tego odżegnania się od nas nasze stowarzyszenie podejmując jakiekolwiek działanie, podejmuje je nie tylko z myślą o krwiodawcach stowarzyszenia, ale z myślą o wszystkich honorowych dawcach krwi, bez względu na ich przynależność organizacyjną.</u>
          <u xml:id="u-7.4" who="#AndrzejKaźmierczuk">Należy też podkreślić, że zaczęły powstawać nowe stowarzyszenia, chociaż jak na razie powstają organizacje lokalne, to jednak powstają i są oczywistym dowodem na to, że należy opracować program naprawczy ruchu honorowego krwiodawstwa. Powstają przy udziale wszystkich zainteresowanych stron, ale na zasadzie partnerstwa i równości. Bez względu na liczbę organizacji zrzeszających krwiodawców, cel jest ten sam dla wszystkich. Celem tym jest ratowanie tak bezcennego życia ludzkiego poprzez oddawanie krwi. Wszystkie podejmowane działalności, chociaż są inne w każdej organizacji prowadzą właśnie do tego celu. Już w grudniu 1994 r...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#JanSzczepaniak">Przepraszam, że panu przerywam, ale celem dzisiejszego posiedzenia jest praca nad konkretnym projektem ustawy. Nie sądzę jednak, żeby wszyscy państwo chcieli teraz słuchać całej historii tego ruchu, który zresztą jest bardzo szanowany i uznawany przez nas, a także tych niuansów dotyczących różnic między jednym stowarzyszeniem a drugim, bo PCK też jest przecież stowarzyszeniem wyższej użyteczności. Obecnie nawołuję więc do aktywnego udziału w procedowaniu i zgłaszaniu konkretnych uwag i propozycji do poszczególnych zapisów.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#JanSzczepaniak">Jeśli tą moją prośbę państwo przyjmiecie, to proszę kontynuować wypowiedź, ale w odniesieniu do art. 3. A tamtą napisaną wypowiedź, jeżeli pan zechce, to proszę pozostawić jako załącznik do protokołu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#AndrzejKaźmierczuk">Odnośnie do art. 3 mamy propozycję zmiany treści pkt. 2. Ten punkt powinien otrzymać następujące brzmienie: „Organy państwowe i samorządowe, organizacje honorowych dawców krwi, zakłady opieki zdrowotnej, osoby wykonujące zawody medyczne, organizacje zawodowe i społeczne oraz środki masowego przekazu popierają działania publicznej służby krwi w zakresie propagowania, rozwijania i stwarzania sprzyjających warunków do dobrowolnego i honorowego oddawania krwi”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#JanSzczepaniak">Chcę jeszcze poinformować, że państwa wnioski mogą wejść do projektu pod warunkiem, że ktoś z posłów ten państwa wniosek przejmie do rozpatrzenia, taka jest procedura. Zgłasza się pani poseł Dmochowska, że wniosek przejmuje.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#HenrykRzechuła">Nawiązując do działalności kościołów i związków wyznaniowych, to jest to już praktycznie realizowane. Kościoły już coraz szerzej włączają się do akcji promocyjnej honorowego krwiodawstwa. Dowodem jest ostatnie wystąpienie prymasa Glempa, który z okazji Kongresu Eucharystycznego także nawołuje do daru krwi na rzecz społeczeństwa i ludzi chorych potrzebujących. W kościołach odbywają się też w tej chwili różne nabożeństwa w intencji honorowych dawców krwi. Z wielu ambon są głoszone apele zachęcające do dobrowolnego, honorowego oddawania krwi. Myślę, że tego typu sformułowanie w żadnym razie nie będzie przynosiło kościołowi jakiejś ujmy. W związku z tym, w imieniu ekspertów proponuję, żeby ten zapis utrzymać.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#MariaDmochowska">Wydaje mi się, że mój przedmówca nie zrozumiał intencji tego zapisu. Kościół rzymskokatolicki oraz inne kościoły pełnią swoją ewangeliczną działalność z własnej inicjatywy, a nie pobudzane do tego jakimiś zapisami ustawy. Wiadomo, że jest rozdział kościoła od państwa i kościół kieruje się swoimi prawami i swoją ewangelizacją, tak jak ją rozumie. Jest nietaktem w stosunku do kościoła pisać, że coś powinien robić. Kościół jest samorządny, niezależny i dobrze wie, co powinien robić. Ja też wiem o działalności kościoła w tej dziedzinie, ale ona wynika i musi wynikać z suwerennej i niezależnej woli kościoła.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#MariaDmochowska">Jeszcze raz proszę, aby nie popełniać niezręczności w stosunku do kościołów, które w tym art. 3 pouczamy co mają robić. Należy wykreślić to i przyjąć z dobrą wiarą i wdzięcznością działalność kościoła w tej dziedzinie, jako działalność związaną z samodzielną ewangelizującą rolą kościoła. O to właśnie mi chodziło, a czego mój przedmówca nie zrozumiał.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#KazimierzPańtak">Jestem podobnego zdania, bo ten ust. 2 art. 3 jest nie do przyjęcia. Nie można do jednego zapisu razem wkładać organy państwowe i samorządowe, czyli władze publiczne, którym ustawa może nakazać i powinna ukierunkować co powinny robić, natomiast nie może tego sugerować ani kościołom, ani organizacjom społecznym. Ustawa może najwyżej zachęcać, ale nie może nakazywać i dlatego ta redakcja jest nie do przyjęcia.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#KazimierzPańtak">Natomiast nie rozumiem, dlaczego tu nie miałby być wymieniony Polski Czerwony Krzyż. Wiemy, że PCK jest stowarzyszeniem, ale to jest specyficzne stowarzyszenie, a w ogóle idea czerwonokrzyska jest na całym świecie uznawana. Uważam, że ta nazwa może tu być wymieniana i nie widzę powodu, żeby tu jakimiś animozjami się kierować i nie używać tej nazwy. Może być wymieniona, ale nie w tym kontekście, bo nawet Polskiemu Czerwonemu Krzyżowi ustawa nie może nakazywać.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#TadeuszKowalczyk">To samo chciałem powiedzieć, ale poseł Pańtak mnie uprzedził. Dziwne byłoby, gdyby Polski Czerwony Krzyż zważywszy na jego tradycję i na to, co robił i robi dla polskiego krwiodawstwa - był wyrzucony stąd. Przeciwko takiemu zapisowi w art. 3 ust. 2, aby Polski Czerwony Krzyż został wyeliminowany - protestuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#SewerynJurgielaniec">Jeśli można, zaproponowałbym następujący zapis ust. 2 w art. 3 uwzględniając argumenty, które zostały tu przytoczone. W związku z tym proponuję, aby brzmiał: „Organy państwowe i samorządowe, Polski Czerwony Krzyż, organizacje honorowych dawców krwi, zakłady opieki zdrowotnej, osoby wykonujące zawody medyczne oraz środki masowego przekazu, powinny popierać działania publicznej służby krwi...”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#KazimierzPańtak">To nie jest rozwiązanie, bo to jest pomieszanie materii. Jak powiedziałem, my możemy nakazać organom władzy politycznej, natomiast tym innym organom nie. Zastanawiam się też, czy powinniśmy tu wymieniać organy państwowe i zakłady opieki zdrowotnej, bo jeżeli wymieniamy organy państwowe, to zakłady opieki zdrowotnej podlegają właśnie tym organom lub organom samorządowym. Jest to pomieszanie materii i legislacyjny dziwoląg.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#JanSzczepaniak">Co w tej sytuacji pan poseł proponuje? Apeluję również do państwa o zgłaszanie konkretnych propozycji i zmierzanie do konkluzji. Mamy przewidziane jeszcze drugie czytanie, więc można zastanowić się nad propozycją lub też można zgłosić wniosek mniejszości do czasu zakończenia tego posiedzenia Komisji.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#JanSzczepaniak">Proszę, aby Biuro Legislacyjne jeszcze wypowiedziało się na ten temat.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmu">Chciałbym zaprezentować taki pogląd, że norma ma mimo wszystko charakter tylko względnie obowiązujący, czyli fakultatywny. A zatem, jeżeli wyjdziemy z takiego punktu interpretacji, że ta norma, o której dyskutujemy teraz z art. 3 ust. 2 ma charakter fakultatywny, czyli nie jest normą bezwzględnie obowiązującą - to takie wymienienie tych podmiotów jest możliwie. Ale wśród prawników są różne zdania, co do sposobu interpretacji wyrazu „powinny” i w związku z tym można tu mieć różne odniesienia. W moim przekonaniu, skoro jesteśmy na takim etapie legislacyjnym, że jest jeszcze możliwość zgłaszania różnych propozycji - można rozważyć przyjęcie tego przepisu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#JanSzczepaniak">Też uważam, że na tym etapie możemy przyjąć propozycję tego przepisu. Może jeszcze raz powtórzmy treść przepisu, zaproponowanego przez pana posła Jurgielańca.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#SewerynJurgielaniec">Moja propozycja jest następująca: „Organy państwowe i samorządowe, Polski Czerwony Krzyż, organizacje honorowych dawców krwi, zakłady opieki zdrowotnej, osoby wykonujące zawody medyczne oraz środki masowego przekazu, powinny popierać działania publicznej służby krwi...”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#JanSzczepaniak">Zapytuję, czy jest zgoda na przyjęcie tej treści, którą pan poseł Jurgielaniec zaprezentował? Rozumiem, że jest sprzeciw, wobec tego przystępujemy do głosowania. Kto jest za przyjęciem art. 3 ust. 2 w takiej formie, w jakiej został zaprezentowany?</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#JanSzczepaniak">W wyniku głosowania art. 3 został przyjęty, a państwo posłowie mają możliwość zgłoszenia wniosku mniejszości do zakończenia posiedzenia Komisji.</u>
          <u xml:id="u-21.2" who="#JanSzczepaniak">Czy do art. 4 są uwagi i propozycje?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#AndrzejSkrzypiński">Jeżeli przyjęliśmy art. 3 ust. 2, to analogicznie musi być poprawiony ust. 2 w art. 4 poprzez dodanie tego nowego elementu. Brzmiałoby to w ten sposób: „Publiczna służba krwi realizuje swoje zadania we współdziałaniu z Polskim Czerwonym Krzyżem i organizacjami honorowych dawców krwi, w zakresie określonym w niniejszej ustawie”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#JanSzczepaniak">Czy ktoś z posłów przejmuje tę propozycję? Pan poseł Jurgielaniec przejął propozycję. Czy są inne uwagi do art. 4? Nie ma. Czy jest zgoda na przyjęcie art. 4 ze zgłoszoną poprawką? Nie ma sprzeciwu. W związku z tym, art. 4 został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-23.1" who="#JanSzczepaniak">Dalsze prowadzenie przekazuję przewodniczącemu Kopczykowi, ponieważ chwilowo muszę opuścić posiedzenie, za co przepraszam, ale mam nadzieję, że za pół godziny wrócę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#JanKopczyk">Przechodzimy do art. 5 Czy ktoś chciałby zabrać głos i zgłosić uwagi lub propozycje do art. 5?</u>
          <u xml:id="u-24.1" who="#JanKopczyk">W związku z uwagami pani poseł Dmochowskiej, że brak w składzie prezydium przedstawiciela Komisji Ustawodawczej, wyjaśniam, że taki jest tryb pracy Komisji Ustawodawczej, że w posiedzeniu nie bierze udziału całe prezydium, tylko jeden wiceprzewodniczący, który chwilowo musiał wyjść. Proponuję jednak kontynuować nasze prace, a pan poseł Szczepaniak wróci za pół godziny, jak sam powiedział. Jeżeli nie ma sprzeciwu proponuję przystąpić do dalszych prac.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#MariaDmochowska">Uważam, że nie możemy obradować bez udziału Komisji Ustawodawczej i dlatego prosiłabym, żeby pan poseł, który odszedł postarał się o zastępstwo posła z Komisji Ustawodawczej. Takie postępowanie jest niepoważnym traktowaniem wszystkich pozostałych na sali posłów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#TadeuszKowalczyk">Chciałbym zwrócić uwagę na jeszcze jeden fakt. Na przykład wczoraj ze względu na brak kworum w składzie Komisji Ustawodawczej, Komisja Zdrowia i Komisja Polityki Społecznej dwukrotnie nie mogły odbyć posiedzenia. Komisja Zdrowia była prawie w komplecie do południa i po południu, ale ze względu na brak kworum Komisji Ustawodawczej trzeba było przełożyć omawianie ustawy o uprawnieniach niepełnosprawnych i dzisiaj ta sytuacja znów się powtarza.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#JanKopczyk">Rozumiem państwa stanowisko, ale ta dyskusja nie przyczyni się tu do stworzenia na sali członka Komisji Ustawodawczej. Proponuję więc 15 min. przerwy, a sekretarz Komisji Ustawodawczej postara się w tym czasie, żeby odpowiednie osoby na sali się zjawiły. Po 15 minutach wznawiamy obrady.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#KrystynaSienkiewicz">W związku z tym, że po kwadransie przerwy wznawiamy obrady, zgłaszam wniosek formalny o sprawdzenie kworum obu Komisji na sali.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#JanKopczyk">Na podstawie przeliczenia posłów obecnych na sali, stwierdzam, że jedna i druga Komisja nie posiada kworum. W tej sytuacji możemy jeszcze przedłużyć przerwę i poczekać na osoby, które zapowiedziały, że wrócą na salę obrad. Ale przy wymaganej liczbie 6 osób, które stanowią kworum Komisji Ustawodawczej, nie mamy szans tego osiągnąć.</u>
          <u xml:id="u-29.1" who="#JanKopczyk">W związku z tym proponuję teraz wykorzystać czas na ukonstytuowanie się podkomisji, a jeśli po tym czasie nadal nie będzie kworum, będę zmuszony zamknąć posiedzenie i spotkamy się w innym terminie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#SewerynJurgielaniec">Mam propozycję, jeżeli nie uda nam się teraz zebrać kworum, to możemy powtórzyć posiedzenie o godz. 14.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#JanKopczyk">To jest praktycznie nie do wykonania, bo znając kalendarz na dzień dzisiejszy, czyli ostatniego dnia posiedzenia Sejmu, to raczej nie mamy szans na zebranie kworum. Nie możemy więc tego wniosku uwzględnić i musimy szukać nowego terminu wspólnie z Komisją Ustawodawczą. Dzisiaj też nie jesteśmy w stanie sami tego terminu określić, ponieważ to zależy przede wszystkim od Komisji Ustawodawczej.</u>
          <u xml:id="u-31.1" who="#JanKopczyk">Teraz proszę członków podkomisji w celu ukonstytuowania się.</u>
          <u xml:id="u-31.2" who="#JanKopczyk">Mam jeszcze komunikat do członków Komisji Zdrowia, proszę podpisać listę obecności w rubryce: godz. 12 i teraz według takiej zasady będziemy procedować. Podstawą obecności od dnia dzisiejszego będzie podpis na liście obecności w trakcie trwania posiedzenia lub przed zakończeniem, ponieważ jak się okazuje według listy mamy kworum, a w rzeczywistości nie ma.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#WiesławJędrzejczak">Chciałbym powiedzieć parę słów w związku z tym, że mimo wszystko dobiegamy z pracami nad tą ustawą do końca, chociaż ten radosny koniec w postaci uchwalenia trochę się odwlecze, ponieważ to posiedzenie nie będzie mogło się odbyć. Otóż nasze Towarzystwo bardzo wysoko ocenia współpracę z panem posłem Jurgielańcem w zakresie ustawowych podstaw dla służby krwi i w uznaniu zasług Towarzystwo przyznało panu posłowi medal Polskiego Towarzystwa Hematologii i Transfuzjologii, który pozwolę sobie teraz panu wręczyć.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#SewerynJurgielaniec">Dziękuję serdecznie za to wyróżnienie, nie wiem czy aż na takie odznaczenie zasłużyłem, ale bardzo się cieszę i czuję się ogromnie usatysfakcjonowany.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#JanKopczyk">W tej sytuacji chciałbym zakomunikować, że z projektu przy-jęliśmy pierwsze cztery artykuły i pracę będziemy kontynuować na następnym posiedzeniu, o którego terminie państwa zawiadomimy na piśmie.</u>
          <u xml:id="u-34.1" who="#JanKopczyk">Dziękuję państwu za udział, przepraszam za taki finał i zamykam posiedzenie.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>