text_structure.xml 15 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#AndrzejSzarawarski">Rozpoczynamy posiedzenie połączonych Komisji Ustawodawczej oraz Transportu, Łączności, Handlu i Usług. Tematem naszych dzisiejszych obrad będzie pierwsze czytanie dwóch ustaw: poselskiego projektu ustawy o koncesjonowaniu krajowego, zarobkowego przewozu osób pojazdami samochodowymi; po zakończeniu procedowania nad tą ustawą przejdziemy do pierwszego czytania rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy Prawo lotnicze. Witam wszystkich posłów i zaproszonych gości z panem ministrem Rybakiem na czele. Przystępujemy do rozpatrzenia porządku obrad.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#AndrzejSzarawarski">Jeśli chodzi o projekt nr 1 ustawy o koncesjonowaniu krajowego, zarobkowego przewozu osób pojazdami samochodowymi, to jest to projekt, który złożyli posłowie z Komisji Transportu, Łączności, Handlu i Usług i jest on dość powszechnie posłom znany. Podpisy wielu z państwa widnieją pod projektem ustawy. Poproszę o wypowiedź na temat tego projektu ustawy pana ministra Rybaka. Następnie, jeśli ktoś z państwa będzie miał jeszcze jakieś uwagi bądź potrzebę wypowiedzenia się co do tekstu tej ustawy, to będzie miał szansę i przejdziemy do wyborów członków podkomisji, która zajmie się opracowaniem tego projektu.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#AndrzejSzarawarski">Czy możemy w ten sposób procedować? Sprzeciwu nie słyszę, a więc oddaję głos panu ministrowi Rybakowi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#StanisławRybak">Rozumiem, że w pierwszej kolejności mówimy o projekcie poselskim. Otóż chcę poinformować państwa, że projekt poselski w znacznej swojej części jest zbliżony do projektu, który opracowało Ministerstwo Transportu i Gospodarki Morskiej i który był przedmiotem obrad Rady Ministrów 8 października ubiegłego roku. Wówczas Rada Ministrów zdecydowała o odstąpieniu od propozycji koncesjonowania przewozu osób na rzecz zezwolenia. Takie zezwolenie byłoby również konsekwencją spełnienia warunków przewidzianych w ustawie. Taki nowy projekt resort przygotował, zgodnie z wytycznymi Rady Ministrów i jest w nim zamiana instytucji koncesji na instytucję zezwolenia. Projekt ten będzie rozpatrzony przez Radę Ministrów 10 marca br.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#StanisławRybak">Nowy projekt resortu, oczywiście w tych granicach, o jakich mówiłem, przewiduje, że przewóz osób autobusami i taksówkami na podstawie zezwolenia po spełnieniu przewidzianych ustawą warunków.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#StanisławRybak">Jednocześnie chciałbym poinformować państwa, że minister transportu i gospodarki morskiej również przygotowuje stanowisko rządu do poselskiego projektu ustawy, która jest przedmiotem obrad w dniu dzisiejszym.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#StanisławRybak">Jeszcze raz chcę tu podkreślić, że co do filozofii projektu poselskiego i co do podstawowych rozwiązań nie mamy zastrzeżeń, gdyż są one zbliżone do rozwiązań z projektu rządowego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#AndrzejSzarawarski">Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos w tej sprawie?</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#AndrzejSzarawarski">Jeśli nie ma chętnych do zabrania głosu, to chciałem przekazać państwu ustalenie, jakiego jeszcze dzisiaj dokonałem z ministrem Liberadzkim, to znaczy w wypadku, gdyby rząd odstąpił od dalszych prac nad swoim projektem ustawy, która ma być w najbliższy poniedziałek przedmiotem posiedzenia Komisji Ekonomicznej Rady Ministrów i która po uwagach ma być przekazana do rozpatrzenia Radzie Ministrów. Tak więc, gdyby rząd odstąpił od tej procedury, to wszystkie uwagi, które są zawarte w projekcie rządowym, wykorzystamy w pracach podkomisji, tak aby wyszedł z Sejmu jak najlepszy dokument, bardzo oczekiwany przez środowiska transportowców.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#AndrzejSzarawarski">Jeśli nie ma innych uwag, chcę przystąpić do powołania podkomisji. Przed wejściem na salę przeprowadziliśmy konsultacje odnośnie do składu tej podkomisji.</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#AndrzejSzarawarski">Z ramienia Komisji Transportu, Łączności, Handlu i Usług w skład podkomisji weszliby posłowie: Tadeusz Moszyński (UP), Kazimierz Nycz (SLD), Ryszard Olszewski (BBWR-KPN), Karol Działoszyński (UW).</u>
          <u xml:id="u-3.4" who="#AndrzejSzarawarski">Z ramienia Komisji Ustawodawczej w skład podkomisji weszliby posłowie: Wiesław Opęchowski (PSL) oraz Tadeusz Zieliński (UW).</u>
          <u xml:id="u-3.5" who="#AndrzejSzarawarski">Czy jest zgoda na taki skład podkomisji? Sprzeciwu nie słyszę, tak więc przyjęliśmy 6-osobowy skład podkomisji, która zajmie się rozpatrzeniem projektu poselskiego ustawy o koncesjonowaniu krajowego, zarobkowego przewozu osób pojazdami samochodowymi.</u>
          <u xml:id="u-3.6" who="#AndrzejSzarawarski">Przystępujemy teraz do procedowania nad projektem rządowym ustawy o zmianie ustawy Prawo lotnicze.</u>
          <u xml:id="u-3.7" who="#AndrzejSzarawarski">Poproszę ministra Rybaka o wypowiedź w imieniu rządu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#StanisławRybak">Jeśli chodzi o projekt rządowy zmiany Prawa lotniczego, to w istocie rzeczy zmiana ta sprowadza się do wprowadzenia jednego rozdziału do ustawy Prawo lotnicze z roku 1962. Mianowicie wprowadza się tzw. opłatę lotniczą, która dotychczas nie jest znana polskiemu prawu i do unormowania w drodze ustawowej dwóch innych opłat: opłaty lotniskowej i tzw. opłaty trasowej.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#StanisławRybak">Chcę wyjaśnić, żeby nie budziło to niczyjej wątpliwości, że ustawa Prawo lotnicze pochodzi z roku 1962, a jest już obecnie w opracowaniu projekt nowej ustawy Prawo lotnicze, który w dzisiejszej rzeczywistości musi nawiązać do istniejącego stanu w zakresie lotnictwa cywilnego, jak również musi uwzględniać uwarunkowania międzynarodowe, a w szczególności wynikające z konwencji chicagowskiej z 1944 r. bądź z umów międzynarodowych, jakie obowiązują Polskę. Niemałą rolę ma również system polskiego prawa, zwłaszcza w zakresie odpowiedzialności.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#StanisławRybak">Tak jak już mówiłem, prace nad tym projektem są już w końcowej fazie, ale jest to dziedzina bardzo skomplikowana, stąd też rząd zdecydował się w tej chwili na nowelizację istniejącej ustawy Prawo lotnicze. Oczywiście nowelizacja dotyczy tylko trzech opłat:</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#StanisławRybak">- opłaty lotniczej; jest to nowa instytucja i w istocie rzeczy będą to opłaty pobierane za pewne czynności organów lotniczych bądź organów nadzoru lotniczego. Dzisiaj część z tych czynności jest opłacana w formie opłat skarbowych. W związku z tym, że mamy już różnorodność podmiotów w zakresie lotnictwa cywilnego, skarb państwa ponosi z tego tytułu wydatki i rząd uznał, że w części należy obciążyć również podmioty lotnicze, a w szczególności przewoźników lotniczych - opłatami lotniczymi. Opłaty lotnicze będą to opłaty pobierane za koncesje, zezwolenia, licencje za zaświadczenia i świadectwa itd. Do projektu rządowego ustawy został przedłożony również projekt rozporządzenia w tej sprawie, który reguluje rodzaje i wielkości tych opłat. Środki uzyskane w ten sposób będą przeznaczone - corocznie w ustawie budżetowej - na zadania państwowego nadzoru lotniczego, w szczególności mam na myśli Generalny Inspektorat Lotnictwa Cywilnego;</u>
          <u xml:id="u-4.4" who="#StanisławRybak">- opłaty lotniskowe i trasowe są częściowo pobierane dzisiaj, z tym że jeśli chodzi o opłaty lotniskowe, to pobiera je przedsiębiorstwo Porty Lotnicze, natomiast brak jest dobrego umocowania prawnego, jeśli chodzi o pobór tych opłat lotniskowych przez inne podmioty zarządzające lotniskami. Jeśli chodzi o opłaty trasowe, to są to opłaty związane z przelotem samolotów i z czynnościami służby kontroli ruchu lotniczego, nadzoru lotniczego, informacji powietrznej służb alarmowych, informacji lotniczej. W naszym układzie resortowym - jak większość z państwa się orientuje - zajmuje się tym tzw. Agencja Ruchu Lotniczego.</u>
          <u xml:id="u-4.5" who="#StanisławRybak">Ustawa wprowadza ponadto pewną ingerencję państwa w wysokości tych opłat, ponieważ będą one obciążać nie tylko przewoźników krajowych lotniczych, ale i przewoźników zagranicznych. Oni zresztą dotychczas płacą za korzystanie z lotnisk, za pewne usługi lotnicze itd. Będzie więc pewien nadzór ministra transportu i gospodarki morskiej, aby te opłaty były stosowane w stosunku do wszystkich korzystających z lotnisk, jak również z usług Agencji Ruchu Lotniczego, według jednolitych zasad. Tak więc wysokość tych opłat będzie ogłaszana w zbiorze zarządzeń resortowych, jak również będzie to zgłaszane do Międzynarodowej Organizacji Lotnictwa Cywilnego.</u>
          <u xml:id="u-4.6" who="#StanisławRybak">Jeśli chodzi o zgodność z normami Unii Europejskiej, to jest załączona do tego projektu opinia organu rządowego, stwierdzająca zgodność zarówno z prawem europejskim, jak i z postanowieniami Układu Europejskiego.</u>
          <u xml:id="u-4.7" who="#StanisławRybak">Chcę jeszcze poinformować państwa, że rząd dołączył do projektu tej ustawy, oprócz aktów wykonawczych, również wyciąg z dokumentów Międzynarodowej Organizacji Lotnictwa Cywilnego, co do opłat za usługi portowe i nawigacji lotniczej. Usługi portowe, w naszym rozumieniu, są to opłaty lotniskowe, a usługi nawigacji lotniczej, są to nasze opłaty trasowe.</u>
          <u xml:id="u-4.8" who="#StanisławRybak">Jeśli chodzi o wprowadzanie tych opłat, to generalnie są one oparte na konwencji chicagowskiej z 1944 r.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#AndrzejSzarawarski">Czy ktoś z państwa ma jakieś uwagi odnośnie do tego projektu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#KazimieraFlasza">Mam pytanie, ponieważ sprawa była rozpatrywana przez Radę Ministrów - jeśli chodzi o opłaty, które pobiera minister transportu i gospodarki morskiej za czynności urzędowe. Ministerstwo Finansów prezentowało tam stanowisko, że te opłaty pobierane przez ministra transportu i gospodarki morskiej oraz Agencję Lotnictwa Cywilnego powinny wpływać do budżetu. Podczas obrad Rady Ministrów przyjęto propozycję ministra finansów, natomiast Rada Ministrów zobowiązała ministra transportu i gospodarki morskiej do przedłożenia ostatecznego tekstu. Ten ostateczny tekst różni się od stanowiska prezentowanego przez Ministerstwo Finansów. Mianowicie zapis w art. 15a ust. 4 mówi: „Wpływy uzyskane z opłat lotniczych stanowią dochód budżetu państwa z przeznaczeniem na potrzeby lotnictwa cywilnego. Podział tych wpływów na szczegółowe zadania określa corocznie ustawa budżetowa”.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#KazimieraFlasza">Ministerstwo Finansów nie może się zgodzić na taki zapis, bo gdyby każdy, kto pobiera opłaty, rozporządzał, co z budżetu ma być przeznaczone na dane wydatki, to wtedy nie potrzeba by było budżetu państwa. Każdy podzieliłby sobie swoje środki i na taką sytuację Ministerstwo Finansów nie może się zgodzić. My podtrzymujemy swoje stanowisko i jesteśmy zdziwieni, że taki zapis znalazł się w ustawie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#AndrzejSzarawarski">Aby nie przedłużać dyskusji, proponuję, aby rząd uzgodnił pomiędzy sobą stanowiska. Przypominam, że zgodnie ze skierowaniem ustawy do Sejmu, premier Cimoszewicz upoważnił ministra transportu i gospodarki morskiej do reprezentowania rządu. Oczywiście przyjmujemy pani uwagę i sądzę, że posłowie odnotowali ten problem i w trakcie prac podkomisji ten problem zostanie rozstrzygnięty. Natomiast prosiłbym bardzo, aby w ramach ułatwienia pracy podkomisji rząd zaprezentował spójne stanowisko, aby posłowie nie musieli rozstrzygać różnic zdań pomiędzy ministrem finansów a ministrem transportu i gospodarki morskiej. W większości podzielamy pani stanowisko, że jeżeli to jest dochód budżetu państwa, to oczywiście nie może być z góry zadekretowane, bo to byłaby kuriozalna, precedensowa sytuacja. Jeszcze raz więc proszę, abyście państwo to uzgodnili w ramach jednolitego stanowiska rządu prezentowanego w pracach nad tą ustawą.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#AndrzejSzarawarski">Czy są jeszcze jakieś uwagi dotyczące tego projektu? Ponieważ uwag nie słyszę, proponuję przystąpić do wyboru podkomisji.</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#AndrzejSzarawarski">Z ramienia Komisji Transportu, Łączności, Handlu i Usług zgłosili się do pracy nad tą ustawą posłowie: Jacek Piechota (SLD), Zbigniew Szczypiński (niez.), Krzysztof Luks (UW), Tadeusz Gawin (SLD).</u>
          <u xml:id="u-7.3" who="#AndrzejSzarawarski">Z ramienia Komisji Ustawodawczej do prac nad tą ustawą zgłosili się posłowie: Danuta Ciborowska (SLD), Paweł Kasprzyk (SLD), Stanisław Ciesielski (PSL).</u>
          <u xml:id="u-7.4" who="#AndrzejSzarawarski">Czy jest zgoda na taki skład podkomisji? Ponieważ sprzeciwu nie słyszę, uważam podkomisję w wyżej wymienionym 7-osobowym składzie za powołaną. Czy ktoś jeszcze chciałby zabrać głos?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#StanisławKolasa">Chciałem prosić, aby w pracach tej podkomisji na zasadzie gościa mógł brać udział przedstawiciel Aeroklubu Polskiego jako jednego z największych użytkowników sieci lotnisk w Polsce. Posiadamy w tej chwili 50 aeroklubów, 900 szybowców i 400 samolotów.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#StanisławKolasa">My nie wnosimy uwag do samej treści ustawy, natomiast do aktów wykonawczych mamy zasadnicze propozycje. Gdyby taka forma naszego udziału w pracach podkomisji mogła być uwzględniona, to będziemy bardzo wdzięczni.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#AndrzejSzarawarski">Oczywiście zapraszamy państwa do prac nad tą ustawą. Wszystkich pozostałych, zainteresowanych ustawą o zmianie ustawy Prawo lotnicze, zachęcamy do wzięcia udziału w pracach tej podkomisji. Im więcej ekspertów, tym większa szansa na lepszą ustawę.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#AndrzejSzarawarski">Ponieważ wyczerpaliśmy porządek dzienny dzisiejszych obrad, dziękuję wszystkim za wzięcie udziału w dyskusji.</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#AndrzejSzarawarski">Zamykam posiedzenie połączonych Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>