text_structure.xml 22.3 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#AndrzejSzarawarski">Dzisiejsze posiedzenie ma za zadanie ustalenie planu pracy naszej Komisji do czerwca tego roku. Przekazaliśmy wszystkim członkom naszej Komisji plan pracy rozpisany na poszczególne miesiące. Chciałem teraz tylko powiedzieć kilka słów komentarza do tego planu.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#AndrzejSzarawarski">Po pierwsze, jak wynika z kontaktów z resortami, z którymi współpracujemy, będziemy w pierwszym półroczu pracowali nad wieloma projektami, które są już po pierwszym czytaniu, albo tymi, które pierwsze czytanie w najbliższym czasie w Sejmie przejdą.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#AndrzejSzarawarski">Proponujemy również kilka nowych spraw merytorycznych, proponujemy również dwa posiedzenia wyjazdowe. Niestety zbiegają się one nam w okresie 2 tygodni - końca lutego i początku marca. Będzie to wyjazdowa Komisja do woj. krośnieńskiego, aby wspólnie z Komisją Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa zapoznać się z tematem: transport a ochrona środowiska. Temat ten jest niejako zaległy jeszcze z ubiegłego roku.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#UrszulaPająk">Przepraszam, chciałam się zapytać, jaki będzie temat posiedzenia tej komisji?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#AndrzejSzarawarski">Tematem tego posiedzenia będzie turystyka i ruch transportowy. W drugim dniu chcemy przyjrzeć się metodom transportu, jakie zastosowano w woj. krośnieńskim. Chcieiśmy się również przekonać, jak wygląda sytuacja na przejściach granicznych. Dobrze byłoby, żeby Komisja miała jakiś pogląd, jak wygląda to na granicy wschodniej, bo mieliśmy okazję bywać na przejściach granicznych, na granicy zachodniej. Interesuje nas na pasie wschodnim szczególnie dojazd do tych przejść granicznych.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#AndrzejSzarawarski">Rozpatrywaliśmy ostatnio budżet na przyszły rok i chcieliśmy zobaczyć, jak te środki zostaną zainwestowane na pasie wschodnim. Na podstawie woj. krośnieńskiego, będziemy mieli pogląd, jak te środki zostaną zainwestowane, jak wygląda w województwach wschodnich praca w kierunku poprawienia infrastruktury przejść granicznych.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#AndrzejSzarawarski">Wyjazd ten byłby na przełomie lutego i marca, aby nie zabierać miejsca noclegowego w czasie ferii dzieci i młodzieży. Ponieważ na takie posiedzenie wyjazdowe trzeba będzie zarezerwować około 50 miejsc noclegowych, a jest to znaczna liczba w okresie ferii. W związku z tym uznaliśmy, że pojedziemy po zakończeniu ferii i taki termin jest uzgodniony z Komisją Ochrony Środowiska Zasobów Naturalnych i Leśnictwa.</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#AndrzejSzarawarski">Drugi wyjazd, jaki chcemy zaproponować w członkom Komisji, a który uzyskał wstępną aprobatę prezydium Komisji, to wyjazdowe posiedzenie Komisji Transportu, Łączności, Handlu i Usług na Targi Turystyczne w Berlinie. Po pierwsze, zwiedzilibyśmy tam targi - a są to największe w Europie targi turystyczne. Zobaczylibyśmy, jak się realizuje promocję turystyki za granicą. Jeden dzień poświęcilibyśmy na obrady dotyczące tego problemu, drugi na dokładne zwiedzanie targów. Wyjazd ten trwałby 2 dni, dojazd chcemy zorganizować autokarem z dwoma punktami zbornymi, w Warszawie i w Poznaniu, w zależności od tego, gdzie posłom będzie wygodniej dojechać. Zagwarantowane byłyby noclegi i wyżywienie. Wydaje mi się, że jest to atrakcyjne posiedzenie Komisji i bardzo serdecznie zapraszałbym wszystkich do wzięcia udziału w tym posiedzeniu. Bardzo proszę o zgłaszanie się do sekretariatu, bo chodzi tu o dokładne ustalenie liczby noclegów. Wyjazd ten byłby w dniu 10 marca, ponieważ (o ile pamiętam) targi trwają od 10 do 12 marca.</u>
          <u xml:id="u-3.4" who="#AndrzejSzarawarski">Jeśli chodzi o tematy merytoryczne, które są warte podkreślenia, to przede wszystkim chcielibyśmy rozpatrzyć problemy telekomunikacji, szczególnie w aspekcie telefonii komórkowej. Chcielibyśmy porozmawiać z przedstawicielami resortu na temat polityki państwa w zakresie telekomunikacji. Posiedzenie takie odbyłoby się na bazie telefonii komórkowej. Chcielibyśmy również przy tej okazji porozmawiać na temat TP SA.</u>
          <u xml:id="u-3.5" who="#AndrzejSzarawarski">A więc na miesiąc luty byłby to jeden temat. Drugi temat to pierwsze czytanie przedstawionego nam dokumentu „Polityka transportowa państwa”. Odbędziemy na ten temat całodniowe posiedzenie, nie wykluczamy tu posiedzenia wyjazdowego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#UrszulaPająk">Panie przewodniczący, dysponuję materiałami komisji ds. ekorozwoju, dotyczącymi polityki transportowej. Uważam, że rozpatrując ten temat nie możemy nie uwzględniać tego dokumentu. Poza tym, mam drugi dokument, z którym też powinniśmy się zapoznać i uwzględniać go przy rozpatrywaniu tego tematu; są to główne kierunki wspólnej strategii w dziedzinie: transport i środowisko i są to materiały do Regionalnej Konferencji Transporti i Środowisko Europejskiej Komisji Gospodarczej Narodów Zjednoczonych. Ma się ona odbyć we wrześniu 1996 r.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#UrszulaPająk">Uważam, że te dwa dokumenty powinniśmy traktować łącznie z dokumentem „Polityka transportowa państwa”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#AndrzejSzarawarski">Oczywiście, ale tych dokumentów, z którym musimy się zapoznać, jest znacznie więcej niż te dwa, o których wspomniała pani poseł. Tu mówimy o tych problemach tylko w skrócie, gdyż chcemy popatrzeć na cały nasz program kompleksowo.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#AndrzejSzarawarski">Dokładnie będziemy te sprawy omawiać w momencie przystępowania do poszczególnych tematów. 21 lutego będzie całodniowe posiedzenie związane z polityką transportową i proszę na ten dzień nie planować sobie udziału w żadnych innych komisjach. Jeżeli będzie taka możliwość, zorganizujemy to posiedzenie poza Sejmem, żeby nas nie angażowały żadne inne sprawy.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#AndrzejSzarawarski">Nie mówię tu o sprawach merytorycznych, tylko chcę żebyśmy się dokładnie zapoznali z terminami.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#UrszulaPająk">Pani przewodniczący. Mam konkretny wniosek, aby w tym posiedzeniu udział wzięła również Komisja Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa. Udział tej Komisji jest niezbędny przy dyskusji nad tym tematem. Komisja Transportu nie powinna sama podejmować tutaj decyzji, przypomnę tylko chociażby to, co wczoraj pokazała telewizja, co się działo w Kanadzie, jeśli chodzi o protesty ludności dotyczące ruchu samochodowego. Chodzi mi tu o to, że jak ustalamy politykę transportową, żebyśmy się jej później nie wstydzili przed światem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#AndrzejSzarawarski">Jeszcze raz tu podkreślam, że jeśli chodzi o politykę transportową, to nie tylko chcemy udziału Komisji Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa, ale chcemy ten temat poddać pod dyskusję plenarną. Chcemy stworzyć dokument, który będzie miał rangę zatwierdzonego przez parlament elementu strategii państwa, jeśli chodzi o gospodarkę transportową. Zaprosimy na to posiedzenie, wszystkich, którzy zechcą przyjść. Natomiast celem posiedzenia w dniu 21 lutego jest to, abyśmy jako Komisja Transportu, Łączności Handlu i Usług wystąpili o taką debatę plenarną, gdzie każdy poseł będzie miał prawo wypowiedzieć się.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#AndrzejSzarawarski">W marcu tematem merytorycznyn, dość istotnym, a ciągle jeszcze nie przełożonym na konkretne decyzje, będzie funkcjonowanie komunikacji miejskiej. Posiedzenie to powinno się odbyć przy współudziale Komisji Samorządu Terytorialnego, jako że ustalenia naszej Komisji mogą wesprzeć drugi etap reorganizacji centrum, gdzie ma powstać ministerstwo, w którego zakres będzie wchodzić taka polityka. Chodzi o to, że na dzień dzisiejszy mamy sygnały, że same samorządy niektórych problemów nie są w stanie rozwiązać i potrzebna im jest do tego nasza pomoc. My w swojej współpracy z Ministerstwem Transportu i Gospodarki Morskiej jesteśmy odpowiedzialni za całość tych zagadnień. Chcemy zgłosić taki postulat, niejako obowiązku objęcia przez państwo odpowiedzialności za współorganizowanie transportu miejskiego, jest to szczególnie ważne dla wielkich aglomeracji. Równie ważne będzie to dla wielu mniejszych miejscowości w Polsce w momencie ograniczania transportu kolejowego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#UrszulaPająk">Najwięcej skarg jest właśnie z takich miejscowości, które są prawie „odcięte” od świata.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#AndrzejSzarawarski">Właśnie po to chcemy zorganizować takie posiedzenie, żeby wyrobić sobie pogląd na całość tej komunikacji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#JanOkoński">Mam jedną uwagę do tego punktu. Chciałem jeszcze raz podkreślić to, co już powiedział pan przewodniczący, że jeśli będziemy poruszać ten temat, to bezwzględnie nieodzowna jest nam na tym posiedzeniu Komisja Samorządu Terytorialnego, ponieważ nasze ustalenia mogą mieć ogromny wpływ na pewne działania samorządów terytorialnych. Dyskusja tu musi być naprawdę poważna i merytoryczna.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#AndrzejSzarawarski">Każda z komisji ma swój plan posiedzeń, ale postaramy się zaprosić tu na nasze posiedzenie Komisję Samorządu Terytorialnego. Jeśli zechcą z nami współpracować, to bardzo dobrze, jeśli nie, to zawsze mogą przyjść zainteresowani posłowie.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#AndrzejSzarawarski">Jeśli chodzi o kwiecień, to chcemy dokonać takiego nietypowego zabiegu, którego jeszcze nie robiliśmy, a który się nazywa kontrolą inwestycji centralnych. Minister transportu i gospodarki morskiej jest jednym z większych konsumentów budżetu, a z badań, które przeprowadziła komisja budżetowa wynika, że wiele jest tu niedociągnięć. Nadzór nad inwestycjami jest niewystarczający, terminy są nie dotrzymywane i realizacja przebiega niezgodnie z założonymi planami. W związku z tym proponujemy takie nietypowe posiedzenie, aby się przyjrzeć tym inwestycjom resortu transportu. Następnie zorganizowalibyśmy posiedzenie przy współudziale ministra transportu i gospodarki morskiej i przepytalibyśmy go na temat realizacji tych inwestycji. Chodzi mi o to, żeby najpierw dokładnie zobaczyć te inwestycje, żeby ta dyskusja nie była o niczym.</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#AndrzejSzarawarski">Jeśli chodzi o maj, chcielibyśmy przerobić temat, który nie był przez nas jeszcze rozpatrywany, a dotyczy on polityki państwa wobec handlu. Znów mamy tutaj doniesienia od zrzeszeń kupieckich, że nie jest tak, jak być powinno. W tej chwili wchodzimy w fazę wpuszczania na rynek polski wielkich przedsiębiorstw handlowych typu „Billa”, „Macro Cash and Carry” itd. bez żadnej określonej polityki. Te przedsiębiorstwa niszczą małe przedsiębiorstwa handlowe. Mamy również do czynienia z dziwnym procesem, gdzie obiekty handlowe dużych sieci niszczeją, nie są remontowane, modernizowane i brakuje tam odpowiedniego gospodarza. Takie sygnały dochodzą do nas i wobec tego postanowiliśmy zorganizować posiedzenie dotyczące polityki państwa w dziedzinie handlu. Czy w ogóle istnieje taka polityka, bo na dzień dzisiejszy wygląda to tak, że chyba nie. Handel jest dość nisko rentowny i z tego tytułu na rynku mamy dużą płynność podmiotów gospodarczych, jedne bankrutują, na ich miejsce powstają nowe, a z drugiej strony powstaje duża liczba wielkich firm handlowych, które doprowadzają nasze małe przedsiębiorstwa handlowe do bankructwa. Jest to poważny problem i myślę, że w maju będzie dość czasu, aby ministerstwo mogło nam taki materiał przygotować. Czekamy również na konkretne propozycje wypływające ze środowisk kupieckich.</u>
          <u xml:id="u-11.3" who="#AndrzejSzarawarski">W czerwcu chcemy poświęcić nasze posiedzenia ochronie konsumenta, ciągle nie możemy się doczekać nowych przepisów w tej dziedzinie. Co roku „rzutem na taśmę” ratujemy rachityczne instytucje, działające w tym obszarze. Trzeba poświęcić się merytorycznej dyskusji i znaleźć jednoznaczne wyjście z tej sytuacji.</u>
          <u xml:id="u-11.4" who="#AndrzejSzarawarski">Na koniec czerwca chcemy się zająć tematem, którym od dawna nie zajmowaliśmy się, a mianowicie wykorzystaniem Odry do transportu śródlądowego. Przy tej okazji chcemy przyjrzeć się w ogóle głównym problemom żeglugi śródlądowej, gdyż na dzień dzisiejszy nie mamy w tym względzie ani żadnych doświadczeń, ani żadnych materiałów. Chcemy dotrzeć do wszystkich zainteresowanych tym problemem i przygotować taki materiał do czerwca.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#KrzysztofLuks">To się bardzo dobrze składa, że w czerwcu będzie mowa o żegludze śródlądowej. Pozwolę sobie zaprosić w czerwcu na dzień lub dwa prezydium Komisji i podkomisję morską na Zalew Wiślany. Jest tam już czym się pochwalić, a jest to akwen mieszany, stojący na krawędzi między morzem a żeglugą śródlądową. Wpływ żeglugi śródlądowej jest tam też pewnym czynnikiem rozwojowym.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#KrzysztofLuks">Tak więc bardzo bym prosił o wpisanie na czerwiec terminu posiedzenia wyjazdowego przynajmniej prezydium Komisji Transportu, Łączności, Handlu i Usług - w Elblągu. Potrzebne są do tego dwa dni, gdyż chcielibyśmy aby jeden dzień spędzić na wodzie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#AndrzejSzarawarski">Myślę, że jest to bardzo dobry pomysł, gdyż tego tematu w ogóle nie poruszaliśmy, a Elbląg jest równie dobrym miejscem do omawiania problemów żeglugi śródlądowej, zwłaszcza że istnieje tram połączenie z całym systemem wodnym, i to nie tylko Polski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#KrzysztofLuks">Oczywiście, można z Elbląga drogą śródlądową dopłynąć do Paryża, tylko trzeba mieć szczęście.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#AndrzejSzarawarski">Problem polega na tym, że wtedy organizacja tego posiedzenia, spadłaby na barki pana posła. Trzeba by zaprosić na takie posiedzenie nie tylko władze Elbląga, ale wszystkich zainteresowanych żeglugą śródlądową. Mam na myśli tutaj ludzi zajmujących się w tej chwili problemami Odry, gdyż mówi się o przewożeniu węgla barkami ze Śląska na Wybrzeże. Problem transportu wodnego zaczyna być bardzo ważny i przyjmujemy do wiadomości, że miejscem posiedzenia może być Elbląg.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#AndrzejSzarawarski">To były główne propozycje, jakie miało prezydium Komisji i każdy z posłów ma prawo i możliwość uzupełnienia tego programu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#ZbigniewSzczypiński">Mam tego rodzaju refleksję, odbyliśmy bardzo kształcącą rozmowę u nas w klubie z Markiem Polem. Pan Pol omówił reformę centrum i wygląda na to, że jest szansa od połowy roku omawiania całości tego problemu. Nie wiem, czy nie byłoby dobrze, aby nasza Komisja mogła się wypowiedzieć w tej części tego projektu, która dotyczy zagadnień omawianych przez naszą Komisję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#AndrzejSzarawarski">Oczywiście, tylko z tego, co ja wiem, zostanie powołana komisja nadzwyczajna do rozpatrzenia tego projektu i jak się wyjaśni koncepcja, to my się tylko orientacyjnie możemy wtedy odnieść do problemów wchodzących w obszar naszego działania. Generalnie problem ten rozstrzygnie się na posiedzeniu plenarnym po przedstawieniu projektu przez tę komisję specjalną. Bo jak mówię, najprawdopodobniej będzie to załatwiane w ten sposób, że powstanie ta komisja nadzwyczajna i ona zajmie się projektami reformy centrum.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#JanOkoński">Mam pytanie, co będzie z tymi sprawami, które kiedyś rozpoczęliśmy, chodzi mi tu o ustawę o samorządzie gospodarczym. Czy my w dalszym ciągu się nie zajmujemy, bo trzeba w końcu podjąć decyzję tak, albo tak, bo zbyt długo to już trwa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#AndrzejSzarawarski">Panie pośle, pracuje podkomisja i jak tylko zakończy swoje prace, to natychmiast przedstawimy je Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#HenrykChoryngiewicz">Panie przewodniczący, wnikliwie przeanalizowałem plan pracy na pierwsze półrocze 1996 r. i mam tutaj pewien wniosek i pewną uwagę.</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#HenrykChoryngiewicz">Wojewoda chełmski w porozumieniu z wojewodą zamojskim osobiście zaprosili naszą Komisję i przeze mnie został złożony odpowiedni wniosek o wyjazdowe posiedzenie na teren tych dwóch województw. Z czego to wynika? Wynika to z tego, że istnieją ogromne zaniedbania, jeśli chodzi o infrastrukturę drogową, w tych województwach, a jednocześnie chodzi o rozbudowę przejść granicznych. Istnieje tu ogromna dynamika, jeśli chodzi o rozwój wymiany turystycznej i towarowej z Ukrainą i Białorusią.</u>
          <u xml:id="u-20.2" who="#HenrykChoryngiewicz">W związku z tym ja stawiam wniosek i proszę o zorganizowanie posiedzenia wyjazdowego naszej Komisji w tych województwach. Prośbę swoją przedstawiam również w imieniu tych dwóch wojewodów, którzy byli tu osobiście, lecz nie zastali pana przewodniczącego i rozmawiali tylko z wiceprzewodniczącym Komisji. Proszę o ustalenie terminu posiedzenia w terminie dogodnym, jednak w tym półroczu. Ja rozumiem, że będzie to pewne dowartościowanie starań obu wojewodów w tym przedmiocie. Takie posiedzenie byłoby pożądane ze wszech miar.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#AndrzejSzarawarski">Myśmy rozpatrywali ten problem na posiedzeniu prezydium Komisji i „jest taka możliwość” odbycia wyjazdowego posiedzenia naszej Komisji. Oczywiście będzie to zależało od tego, jak bardzo mocno będziemy zaangażowani w pracę Sejmu tutaj na miejscu. Projektów ustaw naprawdę mamy bardzo dużo, a kilka z nich jest naprawdę o dużym ciężarze gatunkowym, np. ustawa o Poczcie Polskiej, ustawa o portach morskich - a ta będzie wymagała od posłów kilkakrotnego wyjazdu na Wybrzeże, bo trudno jest tworzyć ustawę o portach morskich tutaj w Warszawie. Także tylko przy tej ustawie będzie trzeba trzy razy wyjechać: do Szczecina i Gdańska, jeśli chodzi o duże porty i przynajmniej raz na środkowe Wybrzeże, gdzie jest zupełnie inna specyfika tych małych portów, które niebawem będą skomunalizowane.</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#AndrzejSzarawarski">A więc może się okazać, że po prostu zabraknie czasu w tym półroczu na zorganizowanie takiego posiedzenia, ale nie wykluczam takiej możliwości. Ten program jest oczywiście programem minimum i w miarę możliwości naszego czasu możemy go uzupełnić o inne tematy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#HenrykChoryngiewicz">Panie przewodniczący, ale tematycznie ten problem byłby bardzo zbliżony do programu posiedzenia wyjazdowego, który mamy już zaplanowany. Są to też województwa wschodnie i problemy je nurtujące są praktycznie takie same. Proponuję więc rozszerzenie programu naszego posiedzenia wyjazdowego o problematykę tych dwóch województw. Wiązałoby się to oczywiście z wydłużeniem czasu takiego posiedzenia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#AndrzejSzarawarski">Panie pośle, nie będziemy się tu przekonywać, jest to temat, który trzeba rozpatrzyć, zwłaszcza że dotyczy on infrastruktury województw wschodnich, ale jeszcze raz podkreślam, że jeśli tylko będą możliwości, to oczywiście pojedziemy, jeśli nie, to przesuniemy termin takiego posiedzenia np. na lipiec tego roku.</u>
          <u xml:id="u-23.1" who="#AndrzejSzarawarski">Pragnę tu przypomnieć, że praktycznie do czerwca mamy po trzy posiedzenia Sejmu w miesiącu. Komisja ma do rozpatrzenia również kilka dużych tematów, a wyjazd w zamojskie i chełmskie, to rzeczywiście, jeśli mamy coś zobaczyć, jest kwestią kilku dni. Pojedziemy tam na pewno, jeśli nie w tym, to na pewno na początku przyszłego półrocza. Chodzi mi o to jeszcze, abyśmy sobie nie narzucili tyle tematów, że potem ich się nie da nawet fizycznie rozwiązać. Zapisaliśmy to i na pewno ta propozycja zostanie uwzględniona, może już nawet w maju, bo jest on miesiącem luźniejszym w naszych pracach.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#RyszardOlszewski">Przy omawianiu strategii transportowej, chciałbym zaprosić przedstawicieli Komisji na Wybrzeże, aby na miejscu rozpatrzyć, jak ten problem wygląda na styku trzech poziomów transportu: morskiego, drogowego i śródlądowego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#AndrzejSzarawarski">Proszę państwa, czy są jeszcze jakieś uwagi do planu pracy? Czy są głosy przeciwne?</u>
          <u xml:id="u-25.1" who="#AndrzejSzarawarski">Przyjmujemy plan pracy na pierwsze półrocze.</u>
          <u xml:id="u-25.2" who="#AndrzejSzarawarski">Dziękuję wszystkim za udział w obradach. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>