text_structure.xml
29.9 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#AndrzejSzarawarski">Otwieram posiedzenie Komisji Transportu, Łączności, Handlu i Usług. Tematem dzisiejszego posiedzenia będzie analiza projektu budżetu w części dotyczącej Ministerstwa Przemysłu i Handlu w dziale handel. Najpierw poproszę o zreferowanie tego tematu przez przedstawicieli Ministerstwa Przemysłu i Handlu. Później Komisja wysłucha koreferatu posła Saara, w którym w imieniu podkomisji handlu, wyrazi on opinię w odniesieniu do projektu budżetu. Następnie przejdziemy do dyskusji i głosowania. Jeżeli nie ma uwag co do porządku obrad, to proponuję, aby pan dyr. Woźniakowski przedstawił stanowisko rządu odnośnie do projektu budżetu na 1995 rok w części handlu.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#MirosławWoźniakowski">Zanim przystąpię do omówienia projektu budżetu na 1995 rok, chciałbym dokonać krótkiego podsumowania roku 1994.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#MirosławWoźniakowski">Przy rozpatrywaniu budżetu w tej części na rok 1994 pojawiły się dwie sugestie, które sformułowała ta Komisja i które pojawiły się w licznych zapytaniach do Ministerstwa Przemysłu i Handlu. Dotyczyły one głównie Państwowej Inspekcji Handlowej. Po pierwsze, w zakresie poziomu płac dla pracowników zatrudnionych w PIH, który został przez Komisję uznany za niski w stosunku do innych wynagrodzeń w sferach budżetowych, po drugie, ograniczone środki na wyposażenie techniczne działalności Inspekcji.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#MirosławWoźniakowski">W ramach możliwości Ministerstwa Przemysłu i Handlu w całości budżetu, włącznie z częścią dotyczącą przemysłu, dokonaliśmy przesunięcia do Państwowej Inspekcji Handlowej 18 mld zł na wyposażenie niezbędne do prowadzenia prac kontrolnych i pomiarowych i jest to zrealizowanie w pewnej części sugestii Komisji Transportu, Łączności, Handlu i Usług, o której wspomniałem wcześniej.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#MirosławWoźniakowski">Przejdę teraz do omówienia drugiej kwestii. Chciałbym zaprezentować państwu pismo ministra Leszka Millera z dnia 23 listopada. W piśmie tym jest mowa o usankcjonowaniu rozporządzenia Rady Ministrów, o podziale rezerwy, która powstała w tym roku. Musimy zgodnie z sugestią Komisji, bardzo naciskali, aby takie środki na podwyższenie płac znalazły się dla PIH. Nasze prośby zostały uwzględnione i wyasygnowano kwotę 5,78 mld zł z przeznaczeniem na płace od 1 czerwca tego roku, czyli na 7 miesięcy. Daje to na jednego zatrudnionego średnio w granicach 540–550 tys. zł miesięcznie. Podwyżka ta doprowadzi płace w PIH do poziomu 4.978 mln.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#MirosławWoźniakowski">Niezależnie od tego Państwowa Inspekcja Handlowa uzyskała jeszcze pomoc ze środków PMART w wysokości 1 mln ECU, tj. ok. 30 mld zł, również na wyposażenie techniczne. Było to podsumowanie roku 1994. Przechodzimy teraz do projektu budżetu na 1995 rok.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#MirosławWoźniakowski">W części handel projekt ten przewiduje wydatki w wysokości 816.130 mln zł, co stanowi przyrost 13,2 proc. w stosunku do roku ubiegłego. Jest to poniżej inflacji, ale chciałbym usprawiedliwić ministerstwo, otóż w części przemysł dla ministra przemysłu i handlu budżet kształtował się na poziomie 2 proc. wzrostu w stosunku do roku ubiegłego, czyli o wiele mniej niż w części handel.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#MirosławWoźniakowski">Jak państwo się zapewne orientują, w Ministerstwie Przemysłu i Handlu są dwie jednostki: Państwowa Inspekcja Handlowa i Zarząd Rezerw Państwowych. Z ogólnej kwoty 816.130 mld zł dla PIH przewidziane jest 177.640 mln zł, z tego na wynagrodzenia osobowe - 134.410 mln zł (są tutaj przewidziane skutki decyzji, o której powiedziałem), na wydatki bieżące - 43.230 mln zł i na zakupy inwestycyjne - 6,7 mld zł. Kwota przewidziana na wydatki bieżące jest większa od ubiegłego roku o 24,3 proc., stąd również wynika pewna preferencja dla PIH.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#MirosławWoźniakowski">Jeżeli chodzi o Główny Zarząd Rezerw Państwowych, projekt proponuje 7.190 mln zł, co jest większe od sumy ubiegłorocznej o 9,3 proc. Na wynagrodzenia osobowe przeznaczane są 4.670 mln zł, a na pozostałe wydatki - 2.520 mln zł.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#MirosławWoźniakowski">Dysponujemy również kwotą 3,5 mld zł, którą proponowalibyśmy przeznaczyć na zadania zlecone jednostkom niepaństwowym. Ministerstwo Przemysłu i Handlu ściśle współpracuje z trzema takimi jednostkami. Jest to Federacja Konsumentów, dla której proponujemy przeznaczenie 2 mld zł, dla Konsumenckiego Instytutu Jakości - 1,4 mld zł, a także 100 mln zł dla Związku Obrony Konsumentów mieszczącego się w Łodzi.</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#MirosławWoźniakowski">Przedstawiłem państwu wszystkie podstawowe pozycje, zawarte w projekcie budżetu na 1995 rok. Szczegóły są zawarte w przedstawionych materiałach.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PawełSaar">Chciałbym wyrazić zadowolenie, iż 1 milion ECU, które przekazano nam ze środków pomocowych Ministerstwo Przemysłu i Handlu skierowało dla Państwowej Inspekcji Handlowej, gdyż jak mówił już pan dyr. Woźniakowski, Komisja Transportu, Łączności, Handlu i Usług wnosiła o to w ubiegłym roku, przy zatwierdzaniu ubiegłorocznego budżetu.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#PawełSaar">Mam także pewną uwagę porządkową. Na s. 2 w punkcie a) zapisane zostało 700 mld zł. Jest to oczywiście pomyłka - wpływy ze sprzedaży składników wynoszą 700 mln zł. Także w punkcie c) powinno znaleźć się zamiast 300 mld zł - 300 mln zł.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#PawełSaar">Proszę również zwrócić uwagę, iż wpływy z tytułu podatków, które zapłacą państwowe jednostki handlowe, nie będące uwzględnianymi w tym budżecie, a które wpływały bezpośrednio do Ministerstwa Finansów w roku 1994 wyniosły 2,2 bln zł. Rozumiem, że w roku 1995 wpływy będą znacznie większe. Jeśli chodzi zaś o koszty tej działalności, planowane na 1995 r., po odjęciu 621 mld 100 mln zł - kosztów z tytułu uzupełnienia rezerw przez Zarząd Organizacji Dostaw „INTERMAT”, wynoszą niecałe 200 mln zł, na co pragnąłbym zwrócić państwa uwagę.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#PawełSaar">Doceniając to, że Ministerstwo Przemysłu i Handlu uwzględniło pewne wydatki inwestycyjne dla PIH na rok 1995 w wysokości 6,7 mld zł, pragnę zgłosić poprawkę do proponowanego budżetu, a mianowicie, czy na zadania zlecone jednostkom niepaństwowym, a konkretnie Federacji Konsumentów podnieść dotację, która została zaplanowana w wysokości 2 mld zł, do kwoty 4 mld zł. W uzasadnieniu chciałbym powiedzieć, iż po roku 1989, w momencie, gdy wprowadzona została ustawa o podejmowaniu działalności gospodarczej, została zniesiona obligatoryjna przynależność podmiotów gospodarczych, także w handlu, do jakichkolwiek zrzeszeń. W związku z tym przeważająca część sprzedawców nie jest zrzeszona w żadnych organizacjach zawodowych. Dlatego też konsumenci, którzy zwracają się do Zrzeszenia Prywatnego Handlu i Usług, nie uzyskują tam żadnej pomocy, gdyż handlowcy nie przynależą do nich. Jak wiadomo jest przygotowywana ustawa o samorządzie gospodarczym, która normuje kwestię obligatoryjności zrzeszania, ale nie zdąży ona zadziałać od początku przyszłego roku, gdyż jest jeszcze w trakcie procesu legislacyjnego. Wszystko to sprowadza się do tego, że Federacja Konsumentów okazuje się być jedyną organizacją, do której pokrzywdzony klient, poza sądem, może się zwrócić i skąd może uzyskać pomoc, co, jak myślę, jest wystarczającym powodem, by tę federację wspierać.</u>
<u xml:id="u-3.4" who="#PawełSaar">Wiem o tym, iż mój wniosek niełatwo byłoby przeforsować w Komisji Polityki Gospodarczej, Budżetu i Finansów, dlatego też zgłosiłbym propozycję, by 2 mld zł pozyskać poprzez uszczuplenie dofinansowania kosztów utrzymania rezerw państwowych Zarządu Organizacji Dostaw „INTERMAT”, co zmieniłoby wzrost tego dofinansowania w stosunku do ubiegłego roku ze 112 proc. do 111,6 proc. Posiadam informacje mówiące o tym, iż koszty utrzymania magazynów w tej chwili nie rosną znacznie.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#AndrzejSzarawarski">Czy ktoś z państwa ma pytania?</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#AndrzejAumiller">Bardzo cieszę się, iż PIH, która w ub.r. nie otrzymała nic, teraz ma dostać 6,7 mld zł na inwestycje, jednak mam pewne wątpliwości i chciałbym się w związku z tym dowiedzieć, jakie przewiduje się tam środki inwestycyjne, gdyż na ile sytuacja PIH jest mi znana, nie ma tam nawet samochodów osobowych, które dowoziłyby inspektorów na kontrole. Gdybyśmy jednak każdej placówce PIH zakupili samochód „Polonez”, to wykorzystamy 4,6 mld zł. Co natomiast z funduszami na sprzęt badawczy? Przecież PIH dokonuje analiz żywności i produktów przemysłowych.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#AndrzejAumiller">A zatem w trosce o ten od 4 lat zaniedbany resort pytam, co za te środki ma zostać kupione?</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#JanKról">Ja również chciałbym nawiązać do sytuacji PIH. Już w debacie nad poprzednim budżetem mówiliśmy o potrzebie jakościowej zmiany usytuowania PIH, gdyż albo jest sens utrzymywania takiej instytucji, albo lepiej ją zlikwidować w sytuacji, gdy nie ma odpowiednich instrumentów pracy, a pracownicy PIH, którzy działają na zasadzie, nazwijmy ją, policyjnej, takiej samej jak policja skarbowa czy celna, uposażenie mają pięciokrotnie niższe niż pracownicy innych pionów „policyjnych”.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#JanKról">Mam w związku z tym pytanie: jakie są przewidywane relacje średniej płacy pracowników PIH, będących wysoko kwalifikowanymi specjalistami, w stosunku do płac pracowników policji skarbowej czy celnej?</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#TadeuszMoszyński">Kontynuując wypowiedź przedmówcy chciałbym zauważyć, że wynagrodzenia osobowe, nagrody z zakładowego funduszu nagród i pochodne w stosunku do roku 1994 realnie ulegają zniżeniu - 11 proc. wzrostu przy zakładanej inflacji dwudziestokilkuprocentowej, a jeżeli chodzi o same pensje pracowników PIH, to chyba nikt z państwa nie ma wątpliwości, są jednymi z najniższych wśród organów ścigania, z wszystkich aparatów kontrolnych. Ich wysokość jest żenująca.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#BogdanKrysiewicz">Popieram w całości wniosek posła koreferenta, przy czym chciałem zwrócić uwagę na jeden wątek. Po uzasadnieniu pana posła odniosłem wrażenie, jak gdyby pan warunkował możliwość podniesienia wartości tej kwoty, łącząc to z ustawą o samorządzie gospodarczym. Ja uważam, że są to dwie różne sprawy, tzn. samorząd gospodarczy i jego idea, moim zdaniem, idzie w kierunku odtajnienia działalności gospodarczej, doprowadzenia do spowodowania takiej sytuacji gospodarczej, w której będziemy wiedzieli, kto na rynku funkcjonuje, w jaki sposób do niego dotrzeć i jakiego rodzaju konsekwencje będą wyciągnięte w wypadku nieprawidłowości. Inną sprawą jest jednak dbałość o jakość towaru, sensowną analizę kosztów, ochronę konsumentów, pośredników, instytucji i organizacji, które sprawnie i efektywnie na tym rynku funkcjonują. Moim zdaniem olbrzymie zasługi na tym polu ma właśnie Federacja Konsumentów i dlatego należy zrobić wszystko, by jak najdłużej i jak najefektywniej na rynku funkcjonowała.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#BogdanKrysiewicz">Podzielam takie obawy ujawnione przez posła Króla i posła Moszyńskiego, że nie może być tak, że my po raz kolejny powracamy do sprawy PIH, a do tej pory nie wiemy, co dzieje się z projektem ustawy, która miała uregulować na nowo sytuację tej instytucji na rynku. Wiele wszakże mówiliśmy o tym, że ma ona wypełniać funkcje tej instytucji, która zadba o rynek wewnętrzny w nowej formule. W tej sprawie jednak nic się nie dzieje.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#BogdanKrysiewicz">Dotarły do mnie natomiast niepokojące informacje, że na posiedzeniu Komitetu Społecznego Rady Ministrów padały różne propozycje i ścierały się różne koncepcje na temat zmonopolizowania działalności na rzecz ochrony konsumenta. Głównym koordynatorem tego procesu miałby być Urząd Antymonopolowy, co dla mnie jest pomyleniem pojęć. Uważam, że przy okazji zastanawiania się nad dzieleniem środków na rzecz wspierania działalności dotyczącej regulacji i dbałości o poziom i jakość funkcjonowania handlu na naszym rynku, powinniśmy sobie odpowiedzieć na niektóre z tych pytań.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#MirosławWoźniakowski">Pierwsza sprawa, którą chciałbym poruszyć, dotyczy 6,7 mld zł na inwestycje. Pieniądze te zostaną przeznaczone na konkretne cele, którymi są: dwa kotły centralnego ogrzewania dla PIH w Poznaniu - 300 mln zł, 20 samochodów osobowych, sprzęt laboratoryjny - 2 mld 800 mln zł plus kwoty przeznaczone na ten cel z funduszu PHARE. Podział tych środków został szczegółowo ustalony z PIH.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#MirosławWoźniakowski">Sprawa druga dotyczy ustawy o PIH. Założenia do tej ustawy, złożone w Komitecie Społeczno-Politycznym Rady Ministrów ok. dwóch tygodni temu, zostały zaakceptowane przez zespół dziewiąty w ramach „Strategii dla Polski”. Możemy teraz przystąpić do konkretyzowania zawartości ustawy i przedłożenia projektu Radzie Ministrów, a następnie Sejmowi.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#MirosławWoźniakowski">Jeżeli chodzi o uposażenie pracowników chciałbym powiedzieć, że ponieważ w budżecie planuje się, iż nie ma przewidywanych podwyżek na rok 1995, gdyż faktycznie są one zapisane w ciężar roku 1994, czyli 11 proc., o których mówimy, wynika z ostatniej wspominanej przeze mnie decyzji. Do tego dojdą jeszcze podwyżki, jakie będą dla sfery budżetowej przewidziane w ustawie budżetowej, co spowoduje, że PIH porównywalnie z innymi elementami tej sfery będzie miała 11 proc. wyższy przyrost płac.</u>
<u xml:id="u-9.3" who="#MirosławWoźniakowski">Jakie one będą konkretnie, tego jeszcze nie wiemy. Ministerstwo nie może samo dokonywać transferu funduszy z kwot przeznaczonych na wydatki rzeczowe czy inwestycje na środki płacowe, czy odwrotnie, choć oczywiście postaramy się, aby przyrost dla PIH nie był mniejszy, niż w innych sferach, a może nawet nieco wyższy, choć jest to oczywiście problem do rozpatrzenia w roku 1995.</u>
<u xml:id="u-9.4" who="#MirosławWoźniakowski">Na posiedzeniu Komitetu Społeczno-Politycznego Rady Ministrów dyskutowaliśmy o problemie koordynacji działalności konsumenckiej. Ministerstwu Przemysłu i Handlu zgłosiliśmy chęć koordynowania tego problemu.</u>
<u xml:id="u-9.5" who="#MirosławWoźniakowski">Teraz chciałbym odnieść się jeszcze do tego, co powiedział pan poseł Saar.</u>
<u xml:id="u-9.6" who="#MirosławWoźniakowski">Jeszcze przed tym spotkaniem pani prezes Niepokulczycka poinformowała, że w roku bieżącym miała w finansowaniu Federacji Konsumentów pomoc ze strony niemieckiej, której nie ma w planie na rok przyszły. Była to kwota w wysokości 1mld 700 mln zł, która jest dosyć znacząca i której obecny brak powoduje, iż sytuacja tej instytucji pogarsza się. W związku z tym Ministerstwo Przemysłu i Handlu akceptuje wniosek i deklaruje, że znajdzie dodatkowe 2 mld zł na funkcjonowanie tej instytucji.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#TadeuszGawin">Chciałbym się jeszcze dowiedzieć czegoś w następującej sprawie: mamy tu dofinansowanie kosztów utrzymania rezerw państwowych przez „INTERMAT”; dotyczy to składowania m.in. paliw. Gdzie są zabezpieczone środki na rezerwę węgla, na wykup węgla w wysokości ok. 2 mln ton, do czego zobowiązał się rząd?</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#MałgorzataNiepokulczycka">Przede wszystkim chciałam podziękować za życzliwe potraktowanie działalności naszej organizacji i za pomoc, jaką otrzymujemy ze strony Komisji.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#MałgorzataNiepokulczycka">Pieniądze, które moglibyśmy otrzymać, nie posłużyłyby do utrzymania armii biurokracji. Dla państwa informacji - średnia płaca etatu w Federacji Konsumentów wynosi 2 mln 700 tys. zł, a zatem pracując w Federacji, nawet za pieniądze, faktycznie pracuje się społecznie. Od trzech lat nie było żadnego ruchu płacowego. Średni dochód z jednej pracy zleconej wynosi 2 mln 300 tys. zł. Na pełnym etacie zatrudniamy w sumie 23 osoby, na pracach zleconych - 41 osób, a wziąwszy pod uwagę, że działamy na terenie całej Polski, na pewno nie są to przerosty administracji.</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#MałgorzataNiepokulczycka">Oto, o co walczymy, jest to walka o przetrwanie i mam nadzieję, że z państwa pomocą uda się nam jakoś przetrwać przez najbliższy rok. Nie są to bowiem sprawy, które pozwalają na rozwijanie działalności zgodnie z oczekiwaniami i potrzebami konsumentów. Mamy nadzieję, że powstanie coś takiego, jak polityka konsumencka w Polsce, że zostanie ten problem zauważony przez Sejm i powstanie ustawa o ochronie konsumenta, która jasno pokaże sposób finansowania organizacji konsumenckich.</u>
<u xml:id="u-11.3" who="#MałgorzataNiepokulczycka">Chciałabym również uświadomić państwu, że gdyby nie pomoc rządu Niemiec przez ostatnie dwa lata, to Federacji Konsumentów mogłoby już nie być w Polsce. Na potwierdzenie tej tezy przytoczę państwu liczbowy przykład: w 1993 r. od rządu polskiego dostaliśmy 1,1 mld zł, w tym samym czasie rząd niemiecki wyasygnował na ochronę polskich konsumentów 3 mld zł. W bieżącym roku z ministerstwa otrzymaliśmy 2,8 mld zł, a na 1995 rok zaplanowano 2 mld zł, pytam się państwa, co stanie się z zadaniami, które ma wykonać Federacja, kiedy kwota jest niższa od ubiegłorocznej, a przecież jest inflacja. Za pół roku skończy się dwuletni układ z rządem niemieckim. W drugiej połowie 1994 r. otrzymaliśmy od nich pomoc w wysokości 1,8 mld zł, teraz pomoc kończy się i przechodzimy pod całkowite finansowanie ze strony rządu Rzeczypospolitej, gdyż taki wzorzec postępowania jest przyjęty na całym świecie. Finansowanie działalności organizacji konsumenckich przez rządy jest związane z koniecznością zachowania przez te organizacje niezależności w podejmowaniu jakichkolwiek umów.</u>
<u xml:id="u-11.4" who="#MałgorzataNiepokulczycka">Chciałabym na zakończenie uspokoić państwa. Dwukrotnie była u nas kontrola Najwyższej Izby Kontroli, przeprowadzono ją roku ubiegłym i bieżącym. Z przeprowadzonej kontroli wynika, pomimo tego, że są one utajnione, że jesteśmy gospodarni i pieniądze wydajemy w sposób przemyślany i celowy. Mówię to, aby państwu uzmysłowić, że zainwestowane w nas pieniądze nie są źle spożytkowane, bądź błędnie i nieroztropnie wydawane te pieniądze społecznie użyteczne.</u>
<u xml:id="u-11.5" who="#MałgorzataNiepokulczycka">Uważam, że pomimo podwyższenia o 100 proc. tego, co przewidziano w projekcie budżetu, tj. z dwóch do czterech mld zł, co naprawdę poprawi naszą sytuację, nie będzie to wystarczająca suma na naszą działalność. Będzie to jedynie otworzenie 90 proc. tego, co w roku ubiegłym było niezbędne dla utrzymania Federacji Konsumentów. Prosiłbym, o ile to możliwe chociaż nie chcę być natarczywa, aby ze środków na „INTERMAT” odjąć chociaż 0,5 punktu procentowego i dołożyć nam, tj. w granicach 0,5 mld zł. - kwota ta pozwoliłaby nam w większym stopniu odtworzyć stan w roku przyszłym z roku obecnego.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#MirosławWoźniakowski">Sprawa, którą chciałem poruszyć na wstępie, dotyczy poruszonej kwestii zapasów węgla. Zgodnie z podjętą decyzją mają być utworzone zapasy węgla kamiennego w wysokości ok. 1,7 mln ton, który to węgiel jest gromadzony na składowiskach elektrociepłowni, a także częściowo w węglokoksie. Nie przewiduje się finansowania tych zapasów z budżetu państwa, a zostanie to zrekompensowane w ramach podatku dochodowego, jaki płacą spółki do budżetu centralnego ministra finansów. Zapasy te byłyby finansowane poprzez obniżenie określonych podatków.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#MirosławWoźniakowski">Chciałbym teraz ustosunkować się do wypowiedzi pani prezes Niepokulczyckiej. Sugerowałbym, ażeby pozostawić na razie kwotę tych 4 mld zł, a jeżeli w ciągu roku utworzą się jakieś rezerwy, to wtedy powrócimy do naszej dzisiejszej rozmowy.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#AndrzejSzarawarski">Myślę, że powoli zbliżamy się do końca naszych obrad nad projektem budżetu ministra przemysłu i handlu w części - handel. Moim zdaniem, nie ma możliwości na dokonanie większych zmian w tym projekcie z dwóch powodów: po pierwsze, jest to mały budżet, po drugie, środki są dość czytelnie rozdzielone. Ale korzystając z okazji dyskusji nad tym projektem, chciałbym zgłosić kilka uwag pod adresem Ministerstwa Przemysłu i Handlu. Po pierwsze, bardzo długo oczekujemy na nową regulację prawną odnośnie PIH. Myślę, że jeżeli szybko nie powstanie projekt rządowy, to my jako Komisja opracujemy swój projekt i wniesiemy go do Sejmu, dlatego że nie można przez tak długi czas trzymać tej jedynej instytucji, która w sposób profesjonalny nie uchroni konsumentów, w sytuacji niepewności. Ustawa prawna, na podstawie której działa PIH pochodzi z odległej przeszłości i nie pasuje do obecnych warunków gospodarczych w Polsce, dlatego prosiłbym ministerstwo, aby tę sprawę potraktowało priorytetowo.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#AndrzejSzarawarski">Druga sprawa. Nie możemy się zgodzić na to, ażeby nie było państwowego systemu ochrony konsumenta. Praktycznie mówimy już o tym od kilku lat, a nadal nie powstała tak potrzebna ustawa o ochronie konsumenta i nadal brak jest wyraźnego podziału kompetencji co do koordynowania i podejmowania decyzji w kwestiach konsumenckich. Pozostaje to nadal w sferze dyskusji. Również ten temat musi być bardzo szybko, w formie odpowiedniej ustawy rozwiązany przez rząd. W przeciwnym wypadku w ramach prac Komisji wypracujemy taką ustawę.</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#AndrzejSzarawarski">Sprawa trzecia. Prosiliśmy także podczas dyskusji ministerstwo o przemyślenie struktury zapasów państwowych, czy rzeczywiście struktura zapasów państwowych odpowiada potrzebom kraju, czy są one nie za wysokie bądź za niskie itp. Niestety, takiej odpowiedzi od ministerstwa w materiale, jak i w komentarzu do niego nie otrzymaliśmy. Co roku przyznajemy jakieś środki na zapasy państwowe, chociaż tak dobrze do końca nie wiemy, na co te środki de facto przekazujemy. Dlatego, ażeby dzisiaj nie przedłużać obrad, poprosimy państwa na jedno z najbliższych posiedzeń Komisji w celu wyjaśnienia spraw zapasów państwowych.</u>
<u xml:id="u-13.3" who="#AndrzejSzarawarski">Na koniec chciałbym powiedzieć o prośbie naszej Komisji do ministra przemysłu i handlu o podniesienie rangi handlu w resorcie i stworzenie funkcji podsekretarza stanu. Uważamy bowiem, że jest zbyt duża dysproporcja w ministerstwie, jeżeli chodzi o problemy przemysłu i handlu wewnętrznego. Moim zdaniem, błędne są sądy, że jeżeli środki są małe, to jest to „handel” tylko znikomą częścią prac tego ministerstwa. Jest więc odwrotnie, jest to duży problem i ważna część działalności w Ministerstwie Przemysłu i Handlu, dotyczyła wszystkich Polaków, gdyż są oni na co dzień konsumentami, korzystającymi z usług rynku wewnętrznego. Chcielibyśmy usłyszeć od ministra Marka Pola, kiedy w ministerstwie powstanie urząd podsekretarza stanu do spraw handlu? Przypominam, że minister pozytywnie odpowiedział na nasz dezyderat i na tym dalsze jego działania się zakończyły.</u>
<u xml:id="u-13.4" who="#AndrzejSzarawarski">Jeżeli minister nie podejmie w najbliższym czasie rozmów w celu wykonania swojej zapowiedzi, to wystosujemy kolejny dezyderat, tym razem jednak do premiera, z zażaleniem, że nie realizuje swoich obietnic.</u>
<u xml:id="u-13.5" who="#AndrzejSzarawarski">Wracając do budżetu proponuję, ponieważ nie było żadnych innych poprawek, po pierwsze, rozstrzygnięcie kwestii zmian w obszarze dofinansowania ruchu konsumenckiego kosztem „INTERMAT” zgodnie z propozycją zgłoszoną przez podkomisję handlu.</u>
<u xml:id="u-13.6" who="#AndrzejSzarawarski">Proszę pana posła Saara o przypomnienie nam propozycji podkomisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PawełSaar">Abyśmy dofinansowali dodatkowo do kwoty łącznej 4 mld zł dla Federacji Konsumentów - wzrost o 2 mld zł, kosztem dofinansowania rezerw z kwoty 21,1 mld zł do kwoty 619,1 mld zł.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#AndrzejSzarawarski">Przystępujemy zatem do głosowania.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#AndrzejSzarawarski">W głosowaniu nad zwiększeniem środków na Federację Konsumentów z 2 do 4 mld zł było 23 posłów za, przy jednym głosie wstrzymującym się.</u>
<u xml:id="u-15.2" who="#AndrzejSzarawarski">Wniosek o zwiększenie środków na Federację Konsumentów został przyjęty jednogłośnie przez Komisję Transportu, Łączności, Handlu i Usług.</u>
<u xml:id="u-15.3" who="#AndrzejSzarawarski">Proponuję, abyśmy teraz przegłosowali przyjęcie projektu budżetu ministra przemysłu i handlu w części handel, z poprawką, którą przed chwilą przegłosowaliśmy.</u>
<u xml:id="u-15.4" who="#AndrzejSzarawarski">Za przyjęciem projektu budżetu ministra przemysłu i handlu głosowało 23 posłów, przy jednym głosie wstrzymującym się.</u>
<u xml:id="u-15.5" who="#AndrzejSzarawarski">Komisja jednogłośnie przyjęła projekt ustawy budżetowej na rok 1995 w dziale - handel z poprawką podkomisji o zwiększeniu środków na Federację Konsumentów.</u>
<u xml:id="u-15.6" who="#AndrzejSzarawarski">Przechodzimy teraz do omówienia budżetu wojewodów w zakresie - handel wewnętrzny w części 85.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#TadeuszGawin">Niedopuszczalna jest praktyka, z którą spotkaliśmy się już przy omawianiu projektu budżetu w części dla ministra transportu, łączności, handlu i usług, aby rezerwy państwowe - rezerwy węgla były finansowane nie przez krajowy budżet, a przez zastosowanie środków zastępczych w postaci zmniejszenia podatków, które powinny wpłynąć do budżetu państwa. Taka praktyka, jest niebezpieczna, gdyż nie mamy w ten sposób żadnej kontroli nad tymi środkami. Proponuję zatem, aby środki na rezerwy państwowe pochodziły bezpośrednio z budżetu państwa.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#MirosławWoźniakowski">Rezerwy te są dopiero na etapie tworzenia i nie mam nic przeciwko takiemu rozwiązaniu, o którym powiedział pan poseł Gawin, ale proponowałbym, aby zostało ono wykorzystane dopiero w budżecie przyszłego roku, kiedy instytucja rezerw się utrwali.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#AndrzejSzarawarski">Proponowałem, ażeby temat rezerw państwowych Komisja omówiła na osobnym posiedzeniu w szczegółach. Uważam, że na dzień dzisiejszy mamy zbyt mało wiedzy na temat tworzenia takich rezerw (np. węgla), jest to bowiem dopiero próba stworzenia takich rezerw. Sądzę, że generalnie przy omawianiu rezerw państwowych nasze ewentualne wnioski co do ich finansowania państwo uwzględnią i wykorzystają przy tworzeniu budżetu na rok przyszły. Jeżeli pan poseł Gawin przystanie na takie rozwiązanie, to powrócimy do omawiania sprawy budżetu wojewodów. Czy ktoś z państwa chciałby zgłosić swoje uwagi co do projektu tego budżetu?</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#TadeuszGawin">Chciałbym zadać pytanie panu przewodniczącemu. W tej części budżetu w dziale - handel wewnętrzny mamy również budżet Agencji Rynku Rolnego, na którą przewidziano 2,4 bln zł. Czy my jako Komisja mamy rozpatrywać tę sprawę?</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#AndrzejSzarawarski">Agencja Rynku Rolnego w całości jest rozpatrywana przez Komisję Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej, czy sprawą Agencji jako taką się nie zajmujemy?</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#AndrzejSzarawarski">Czy do projektu budżetu wojewodów w zakresie handel wewnętrzny, ktoś chce zgłosić swoje uwagi?</u>
<u xml:id="u-20.2" who="#AndrzejSzarawarski">Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-20.3" who="#AndrzejSzarawarski">W związku z tym uważam, że przyjmujemy budżet wojewodów bez zastrzeżeń w dziale --handel wewnętrzny.</u>
<u xml:id="u-20.4" who="#AndrzejSzarawarski">Na tym zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>