text_structure.xml 24.1 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#BronisławGeremek">Otwieram posiedzenie połączonych Komisji Spraw Zagranicznych oraz Obrony Narodowej obu Izb polskiego parlamentu, które odbywa się w związku z wizytą w Polsce Sekretarza Generalnego NATO, pana Javiera Solany. Jesteśmy radzi, że mamy możliwość goszczenia Sekretarza Generalnego NATO.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#BronisławGeremek">Niech mi wolno będzie powiedzieć, że po raz pierwszy w tej właśnie sali witałem Sekretarza Generalnego NATO Manfreda Wernera i był to jeden ze znaków odzyskiwania przez Polskę niepodległości i suwerenności.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#BronisławGeremek">Witanie dzisiaj Javiera Solany w roli Sekretarza Generalnego jest dla nas przywilejem podwójnym. Polski parlament gościł pana Javiera Solanę jako ministra spraw zagranicznych Hiszpanii, a także jako przyjaciela Polski odbudowującej swoją niepodległość. Pamiętamy o wszystkich tych wizytach.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#BronisławGeremek">Dzisiaj gościmy Sekretarza Generalnego NATO w momencie, w którym Polska oczekuje, że jej aspiracje, które są wsparte narodowym konsensem w naszym kraju, a wśród których znajduje się uczestnictwo w strukturach integracji europejskiej i w Sojuszu Północnoatlantyckim, znajdą swoją realizację.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#BronisławGeremek">Jednocześnie pojmujemy to jako uczestnictwo już w tej chwili zapoczątkowane. Nasza obecność w „Partnerstwie dla Pokoju”, ale także obecność polskich żołnierzy w Bośni w ramach operacji, do której przywiązujemy znaczenie i która wiąże się z początkiem pańskiej działalności, sprawa, że witamy pana z radością i zainteresowaniem.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#BronisławGeremek">Bardzo proszę o zabranie głosu Sekretarza Generalnego NATO - pana Javiera Solanę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#JavierSolana">Dziękuję bardzo drogiemu przyjacielowi prof. B. Geremkowi, za miłe słowa. Nie po raz pierwszy rozmawiamy ze sobą. Na przestrzeni lat zadzierzgnęła się między nami nić przyjaźni. Jestem bardzo wdzięczny za pańskie wystąpienie.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#JavierSolana">Jest dla mnie ogromną przyjemnością gościć tu, w polskim parlamencie, wśród przedstawicieli narodu polskiego z komisji zajmujących się sprawami bezpieczeństwa, obrony i sprawami zagranicznymi.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#JavierSolana">Chciałbym odnieść się do trzech kwestii. Kwestia pierwsza wiąże się z rolą, jaką odgrywa Polska, w budowie i utrzymywaniu stabilizacji i bezpieczeństwa kontynentu.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#JavierSolana">Po drugie, chciałbym odnieść się do roli waszego kraju w niesieniu pokoju w Bośni i Hercegowinie.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#JavierSolana">Kwestia trzecia to sytuacja, kalendarium i procedury, które NATO w tej chwili realizuje otwierając swą organizację.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#JavierSolana">Słów kilka odnośnie do kwestii pierwszej. Jesteśmy pod ogromnym wrażeniem tego, w jaki sposób podchodzicie do kwestii stabilizacji i bezpieczeństwa w Europie poprzez kształtowanie stosunków z sąsiadami. Polska jest krajem, którego liczba sąsiadów zwiększyła się w krótkim czasie. Byliście w stanie poradzić sobie z tym, nawiązując trwałe, głębokie stosunki.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#JavierSolana">Bez wątpienia jest to istotny krok w kierunku bezpieczeństwa i stabilizacji na naszym kontynencie. Tego pragnę wam pogratulować.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#JavierSolana">Po wtóre chciałbym stwierdzić, iż wkład, jaki wnosicie w zaprowadzanie pokoju w Bośni i Hercegowinie w ramach IFOR jest znaczący. Mogę to potwierdzić, gdyż byłem tam na miejscu, w Bośni i miałem okazję odwiedzić polskich żołnierzy i dowódców. Byłem pod ogromnym wrażeniem profesjonalizmu oraz moralnej postawy naszych żołnierzy.</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#JavierSolana">Chciałbym pójść nieco dalej, komentując znaczenie IFOR. Otóż miałem okazję odwiedzić Brygadę Nordycką. Należy zwrócić uwagę na jej skład, ponieważ wiele to mówi o charakterze stosunków, jakie chcemy wykształcić na naszym kontynencie.</u>
          <u xml:id="u-2.9" who="#JavierSolana">Brygada Nordycka składa się z przedstawicieli siedmiu krajów: Danii - kraju członkowskiego Unii Europejskiej i NATO; Szwecji - kraju należącego do Unii, ale neutralnego; Polski - kraju dążącego do członkostwa w UE i NATO oraz innych krajów, które chcą uczestniczyć w instytucjach transatlantyckich. Żołnierze ci realizują wspólną misję - misję pokoju.</u>
          <u xml:id="u-2.10" who="#JavierSolana">Należy wyciągnąć z tego pewną naukę. Możliwość zaistnienia tej sytuacji kilka lat temu byłaby zapewne marzeniem. Dziś jest rzeczywistością. Wojska z różnych krajów ramię w ramię współpracują realizując misję pokoju na kontynencie europejskim.</u>
          <u xml:id="u-2.11" who="#JavierSolana">Jest to typ stosunków, jaki chcemy wykształtować od chwili obecnej, by tworzyć nowe instytucje bezpieczeństwa i stabilizacji na naszym kontynencie.</u>
          <u xml:id="u-2.12" who="#JavierSolana">Chciałbym teraz odnieść się do trzeciej kwestii, mianowicie procedur otwarcia NATO. Wiecie państwo, iż NATO zawsze było organizacją otwartą. Przypominam art. 10 Traktatu, który jasno to stwierdza. Ale w 1994 r. w trakcie szczytu NATO, który odbył się w Brukseli, zdecydowano ponownie otworzyć tę organizację. Opracowaliśmy odpowiedni program i kalendarium dalszych działań.</u>
          <u xml:id="u-2.13" who="#JavierSolana">W 1995 r. pracowaliśmy nad określeniem procedur kontynuacji tego procesu. W 1996 r. prowadzić będziemy zindywidualizowany dialog z państwami kandydującymi, który ma określić, jak i kiedy sojusz zostanie poszerzony.</u>
          <u xml:id="u-2.14" who="#JavierSolana">Dialog już rozpoczęty toczy się bardzo pozytywnie. Polska przedstawiła dokument, który ma podstawowe znacznie dla tego dialogu. Powiem szczerze, że jest to doskonały dokument. Chciałbym to publicznie stwierdzić. Jest on bardzo konstruktywny, treściwy.</u>
          <u xml:id="u-2.15" who="#JavierSolana">Jestem pewny, że dialog pomiędzy NATO a Polską, który będzie toczyć się do końca bieżącego roku, przyniesie pozytywne efekty.</u>
          <u xml:id="u-2.16" who="#JavierSolana">Z końcem 1996 r. przewidujemy sfinalizowanie dialogów z różnymi krajami. Ocenimy sytuację i zdecydujemy, jak dalej postępować.</u>
          <u xml:id="u-2.17" who="#JavierSolana">Chciałbym raz jeszcze powiedzieć, iż decyzja dotycząca otwarcia NATO zostanie podjęta. Nikt jej nie zmieni. Wszystko dzieje się zgodnie z ustalonym biegiem. Szczególnie w odniesieniu do Polski bieg spraw jest bardzo pozytywny.</u>
          <u xml:id="u-2.18" who="#JavierSolana">Mówię to na forum Komisji wobec przedstawicieli narodu polskiego. Pragnę podkreślić znaczenie konsensu, jaki zaistniał w Polsce pomiędzy różnymi siłami politycznymi odnośnie do kwestii tak istotnych jak poszerzenie NATO i Unii Europejskiej, w których wasz kraj chce uczestniczyć.</u>
          <u xml:id="u-2.19" who="#JavierSolana">Nie chcę przedłużać mojego wystąpienia. Gotów jestem odnieść się do pytań, jakie padną pod moim adresem. Na zakończenie pragnę podkreślić raz jeszcze, że cieszę się goszcząc w Polsce. Nie jest to pierwsza moja wizyta w waszym kraju, ale pierwsza w charakterze Sekretarza Generalnego NATO.</u>
          <u xml:id="u-2.20" who="#JavierSolana">Pragnę także wyrazić poczucie satysfakcji ze stosunków pomiędzy Polską a NATO. Oczekuję ich pogłębienia w najbliższej przyszłości.</u>
          <u xml:id="u-2.21" who="#JavierSolana">Dziękuję za państwa wysiłki, za pracę jaką wykonujecie w parlamencie dostosowując wasz kraj, jego struktury do wymogów UE i NATO, aby w pewnym momencie stać się częścią instytucji europejskich i transatlantyckich.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#BronisławGeremek">Mamy niewiele czasu. Wypada mi jako przewodniczącemu posiedzeniu zwrócić uwagę na ten techniczny wzgląd. Będziemy musieli pytania nasze umieścić w ramach czasu, którym dysponuje w bardzo napiętym harmonogramie swoich zajęć Sekretarz Generalny NATO.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#LonginPastusiak">Panie Sekretarzu Generalny. W czasie wizyty prezydenta A. Kwaśniewskiego w Brukseli, a było to przed pańską wizytą w Moskwie, powiedział pan, że w czasie wizyty w Rosji będzie pan oferował swoim rozmówcom formułę „no veto but no surprises”.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#LonginPastusiak">Teraz po pańskiej wizycie w Moskwie pan mówił o gotowości NATO do nawiązania z Rosją stosunków o szczególnym charakterze. Czy mógłby pan przybliżyć nam, na czym te stosunki o szczególnym charakterze miałyby polegać?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#JavierSolana">Postaram się odpowiedzieć na pańskie pytanie w sposób krótki, zwięzły i jasny.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#JavierSolana">Chcemy otworzyć NATO w taki sposób, by nie tworzyć podziałów na naszym kontynencie. W związku z tym pragnęlibyśmy, aby istniały trwałe i głębokie stosunki między krajami, co jest istotne z punktu widzenia stabilizacji na naszym kontynencie.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#JavierSolana">Chodzi tu o Federację Rosyjską. Mówiąc szczerze, nie chcemy izolować Rosji. Ale Rosja może sama chcieć się wyizolować. Nam zależy na solidnych, dobrych stosunkach z tym krajem.</u>
          <u xml:id="u-5.3" who="#JavierSolana">Jaką formę te stosunki mogą przybrać. Cóż, jest wiele możliwości. Już mamy szeroką płaszczyznę stosunków z Federacją Rosyjską poza „Partnerstwem dla Pokoju” i jesteśmy gotowi zaoferować więcej. Z tym, że Rosja musi to zaakceptować.</u>
          <u xml:id="u-5.4" who="#JavierSolana">Nie chcemy Rosji izolować, ale nie możemy pozwolić na to, by Rosja określała zasady otwarcia NATO. Nad takim właśnie kompromisem pracujemy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#HannaSuchocka">Panie Sekretarzu Generalny, z wielkim zadowoleniem słyszeliśmy wypowiedzi dotyczące podjęcia w przyszłym roku decyzji co do członkostwa Polski w NATO. Oznacza to, że ta decyzja może być podjęta w połowie przyszłego roku.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#HannaSuchocka">Cały czas słyszymy, co NATO musi zrobić, jaki jest kalendarz przygotowań ze strony NATO. Czy pan Sekretarz Generalny może w dniu dzisiejszym powiedzieć, co my musimy w ciągu tego roku zrobić, jakie są nasze zobowiązania?</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#HannaSuchocka">Mieliśmy dosyć klarowne zobowiązania w latach 1992–1993. Teraz powstała jakby próżnia. Czy możemy na to pytanie uzyskać jakąś odpowiedź?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#JavierSolana">Rok 1996 nie nie jest czasem próżni. Wręcz przeciwnie - jest to rok wielkiej pracy. Rozpoczynamy zindywidualizowany dialog z różnymi krajami. Z grupy krajów partycypujących w „Partnerstwie do Pokoju” jedenaście zdecydowało się uczestniczyć w zindywidualizowanym dialogu.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#JavierSolana">Cóż chcemy przez to osiągnąć? Otóż trzeba rozpatrywać efekty po pierwsze dla państw kandydujących, po drugie, dla NATO. Kraje uczestniczące w zindywidualizowanym dialogu z NATO muszą uzgodnić z NATO zasady koniecznej transformacji. Muszą lepiej zrozumieć procedury, mechanizmy, zasady funkcjonowania NATO.</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#JavierSolana">NATO poprzez rozmawianie w sposób zindywidualizowany z poszczególnymi krajami musi nauczyć się w jaki sposób dostosować organizację do warunków funkcjonowania w poszerzonym składzie tak, aby otwarcie NATO było korzystne dla wszystkich.</u>
          <u xml:id="u-7.3" who="#JavierSolana">Rok 1996 jest więc okresem poważnej pracy, która doprowadzić musi do oceny wysiłku włożonego przez poszczególne kraje a także przez samo NATO. W grudniu na posiedzeniu Rady Północnoatlantyckiej zdecydujemy jak postępować dalej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PiotrNowinaKonopka">Mam dwa krótkie pytania do pana Sekretarza Generalnego. Po pierwsze, czy przewiduje pan inny scenariusz rozszerzenia NATO w zależności od wyniku wyborów w Rosji. Innymi słowy - czy wyniki wyborów w Rosji będą miały wpływ na bieg scenariusza rozszerzenia NATO.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#PiotrNowinaKonopka">Drugie pytanie. Czy pan zgodziłby się z tezą, że rozszerzenie NATO przyczyniłoby się do wzmocnienia woli rozszerzenia zreformowanej Unii Europejskiej?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#JavierSolana">Nie jestem pewny czy całkiem dokładnie zrozumiałem pańskie drugie pytanie, natomiast nie mam wątpliwości co do pierwszego. Chodziło o wpływ jaki na procedury rozszerzania NATO mogłyby wywrzeć wybory w Rosji.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#JavierSolana">Oczywiście to, co się dzieje w jakimś ważnym kraju, w tym wypadku w Rosji, zawsze ma swoje reperkusje. Ale jeżeli chodzi o poszerzenie NATO, o przyjęte kalendarium, to uważamy, że jest to decyzja podjęta przez NATO we współpracy z krajami, które chcą być zaproszone do uczestnictwa w NATO. Decyzja powinna być podjęta przy uwzględnieniu tylko tych parametrów. Takie stanowisko zajmujemy. Oczywiście biorąc pod uwagę znaczenie wydarzeń, które mają miejsce w Federacji Rosyjskiej.</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#JavierSolana">Podkreślam, że decyzja o rozszerzeniu NATO została podjęta. Kurs został wytyczony i nie zmienimy go.</u>
          <u xml:id="u-9.3" who="#JavierSolana">Pytanie drugie dotyczyło Unii Europejskiej, ale nie jestem pewny, czy dobrze je zrozumiałem...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#BronisławGeremek">Panie Sekretarzu Generalny, może ustalmy zasadę: jedna osoba jedno pytanie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#TadeuszIwiński">Panie Sekretarzu Generalny, biorąc pod uwagę to, co pan powtórzył również przed chwilą, że NATO nie zamierza izolować Rosji, chciałbym zapytać o pana wizję przyszłej architektury bezpieczeństwa na naszym kontynencie. Czy ona powinna składać się z takich elementów, jak: po pierwsze, rozszerzone m.in. o Polskę NATO; po drugie, porozumienia paktu z państwami nieczłonkowskimi, zwłaszcza z Rosją i Ukrainą; po trzecie, porozumienia między NATO a innymi organizacjami typu Unia Zachodnioeuropejska, OBWE, Rada Europy; czy też pan inaczej by ujął tę wizję przyszłej architektury bezpieczeństwa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#JavierSolana">Mam pewną koncepcję stabilności i bezpieczeństwa na naszym kontynencie.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#JavierSolana">Architekturę bezpieczeństwa europejskiego u progu XXI wieku postrzegam jako bardzo gęstą sieć stworzoną przez sporą liczbę instytucji. Niektóre z nich wiążą się ściśle z bezpieczeństwem w tradycyjnym tego słowa znaczeniu. Inne wiążą się z bezpieczeństwem w bardziej nowoczesnym ujęciu problemu. Mam na myśli bezpieczeństwo ekonomiczne, handlowe itd. Kolejne zaś odnoszą się do bezpieczeństwa demokratycznego.</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#JavierSolana">Jest więc cała grupa instytucji. Do niektórych z nich Polska już należy. Do innych wstąpi w przyszłości.</u>
          <u xml:id="u-12.3" who="#JavierSolana">To tworzy gęstą sieć wzajemnych powiązań, co czyni niemożliwym rozerwanie sieci i powrót do czasów, do których wrócić nie chcemy.</u>
          <u xml:id="u-12.4" who="#JavierSolana">Jeśli chodzi konkretnie o NATO, to widzę je jako strukturę poszerzoną i chciałbym je widzieć ze szczególnymi stosunkami poza „Partnerstwem dla Pokoju” z Rosją. Chciałbym również widzieć to (może na innym poziomie) z takim ważnym krajem jak Ukraina.</u>
          <u xml:id="u-12.5" who="#JavierSolana">Miałem okazję odwiedzić Kijów kilka dni temu i odbyć długo rozmowę z prezydentem Ukrainy, w czasie której poruszaliśmy także te kwestie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#AndrzejWielowieyski">Panie Sekretarzu Generalny, chciałbym uzupełnić poprzednie pytanie o pytanie dotyczące wewnętrznych struktur Paktu Północnoatlantyckiego. Mianowicie 2 lata temu odbyło się kolokwium zorganizowane przez organizację Paktu Północnoatlantyckiego w Berlinie, które wykazało wyraźnie pewną niemożność dokonywania wewnętrznych przeobrażeń i podjęcia nowych wyzwań. Czy uważa pan za potrzebne zmiany wewnętrzne w strukturze NATO i w sposobie podejmowania decyzji i czy uważa je pan za możliwe?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#JavierSolana">Tak myślę, że te dostosowania są potrzebne i sądzę, że są możliwe. Postaram się przedstawić trzy przyczyny, dla których NATO musi wprowadzić pewne zmiany.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#JavierSolana">Jednak zanim do tego przejdę, chciałbym podzielić się państwem pewną koncepcją może niezbyt dobrze znaną. NATO dokonało bardzo głębokich adaptacji od 1990 r. Przypomnę decyzję podjętą na Szczycie londyńskim, na Szczycie w Oslo, a także w Rzymie. W tym kontekście widać, że zmiany jakie już zaszły w naszej organizacji, są bardzo głębokie.</u>
          <u xml:id="u-14.2" who="#JavierSolana">Podam państwu pewne liczby, które zilustrują rodzaj zmian i modyfikacji, jakie już wprowadziliśmy. Jeśli chodzi o liczbę żołnierzy, którymi dysponujemy, to w ciągu ostatnich 4 lat wojska lądowe, marynarka wojenna, siły powietrzne zmniejszyły stan średnio o 25%.</u>
          <u xml:id="u-14.3" who="#JavierSolana">Wojska amerykańskie rozlokowane na naszym kontynencie o 60% zmniejszyły swą liczebność.</u>
          <u xml:id="u-14.4" who="#JavierSolana">Potencjał nuklearny zredukowano o ok. 80%, a liczba pocisków stacjonujących na terenie Europy zmniejszyła się o 100%, czyli nie ma ich w Europie.</u>
          <u xml:id="u-14.5" who="#JavierSolana">Tak więc NATO w znacznie większym stopniu niż inni dostosowało się do nowej sytuacji.</u>
          <u xml:id="u-14.6" who="#JavierSolana">Chciałbym teraz wrócić do pańskiego pytania dotyczącego przyszłości, a nie przeszłości. Są trzy podstawowe przyczyny, dla których NATO musi się zmieniać. Po pierwsze, dlatego że mamy nowe zadania, nową misję do wypełnienia. Podstawowe zadanie pozostaje takie samo. Wiąże się z art. 5 Traktatu Waszyngtońskiego - z zasadą solidarności pomiędzy członkami organizacji.</u>
          <u xml:id="u-14.7" who="#JavierSolana">Przyjęliśmy także nowe obowiązki nie wiążące się ściśle z art. 5. Najlepszym przykładem jest to, co robimy w Bośni i Hercegowinie.</u>
          <u xml:id="u-14.8" who="#JavierSolana">Przyczyna druga, dla której musimy się zmieniać, wiąże się z planowanym przyjęciem nowych członków. Unia Europejska poprzez konferencję międzyrządową dokona wewnętrznych przekształceń pod kątem poszerzenia. My również musimy to zrobić.</u>
          <u xml:id="u-14.9" who="#JavierSolana">Trzecie uzasadnienie koniecznych transformacji wiąże się z tym, że zdecydowaliśmy się stworzyć miejsce w NATO dla koncepcji bezpieczeństwa europejskiego.</u>
          <u xml:id="u-14.10" who="#JavierSolana">Myślę, że podjęliśmy bardzo mądrą decyzję starając się w ramach NATO, wewnątrz NATO wykształcić koncepcję tożsamości i obrony Europy. Pokusa czynienia tego poza NATO okazała się na szczęście nierealna. Chciałbym podkreślić, że transatlantycka więź stanowi podstawowy składnik NATO. Jest wręcz jednym z elementów definiujących NATO. To jedyne miejsce, gdzie zbieramy się my Europejczycy i Amerykanie. Dla bezpieczeństwa i stabilności na kontynencie ta więź ma znaczenie zasadnicze.</u>
          <u xml:id="u-14.11" who="#JavierSolana">Wiecie państwo, że sytuacja w Bośni i Hercegowinie byłaby odmienna i była inna, gdyby nie było takiego „współgrania” pomiędzy Europejczykami i Amerykanami. Kiedy zaczęliśmy współpracować ze sobą mając ten sam cel, mogliśmy wygrać. Jeżeli tak nie będzie, być może nie wygramy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#WiesławGołębiewski">Panie Sekretarzu Generalny, kwestia rozszerzenia NATO pojawiła się z chwilą rozpadu Układu Warszawskiego i stanowiła przede wszystkim problem nowych, potencjalnych członków i ich relacji z Rosją. Przyjęcie nowych członków do NATO jest głównie sprawą samego Paktu, przejawem jego zdolności do odegrania nowej roli w systemie zbiorowego bezpieczeństwa bez względu na stanowisko Rosji.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#WiesławGołębiewski">Chciałbym prosić o odpowiedź na pytanie, co wpłynęło na zmianę sposobu patrzenia na problem rozszerzenia NATO przez sam Pakt.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#JavierSolana">Nie wiem, jak daleko w przeszłość miałbym sięgnąć. Może powiem o 1994 r. Szczyt w Brukseli był ważny dla organizacji. Podjęliśmy wówczas cztery decyzje o zasadniczym znaczeniu. Pierwszą było niewątpliwie otwarcie NATO i opracowanie odpowiednich procedur.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#JavierSolana">Druga ważna decyzja wiązała się z przygotowaniem programu „Partnerstwo dla Pokoju”. Niektórzy zapominają o wadze „Partnerstwa dla Pokoju”, a przecież program ten stał się bardzo ważnym instrumentem. Na przykład pomyślmy o Bośni. Niemożliwe byłoby osiągnięcie tego, co uzyskaliśmy w Bośni, gdyby nie było „Partnerstwa dla Pokoju”.</u>
          <u xml:id="u-16.2" who="#JavierSolana">Gdyby nie „Partnerstwo dla Pokoju” wiele krajów nie miałoby ze sobą dobrych stosunków, nie nauczyłoby się wielu rzeczy, także pewnych technik militarnych.</u>
          <u xml:id="u-16.3" who="#JavierSolana">Trzecia sprawa, co do której podjęto decyzję w Brukseli, to stworzenie pojęcia sił, które można oddzielić, ale które nie są rozdzielne. Myślę o tym, że europejska tożsamość obronna musi być zbudowana w ramach NATO. Celem tej decyzji było rozpoczęcie dialogu wśród krajów basenu Morza Śródziemnego.</u>
          <u xml:id="u-16.4" who="#JavierSolana">W trakcie Szczytu brukselskiego zdecydowaliśmy również, że chcemy utrzymać z Federacją Rosyjską specjalny rodzaj stosunków. Struktury bezpieczeństwa, które chcemy zbudować w Europie muszą być zbudowane w oparciu o zasadę suwerenności, niezależności demokratycznych państw.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#BronisławGeremek">W dniu wczorajszym na spotkaniu z premierem Sekretarz Generalny NATO powiedział, że architektura bezpieczeństwa europejskiego byłaby niepełna bez członkostwa Polski w NATO. Chciałbym zapewnić pana Javiera Solanę, że takie też jest przekonanie w polskich środowiskach politycznych i w polskim społeczeństwie.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#BronisławGeremek">Zebrane Komisje bardzo serdecznie dziękują panu Sekretarzowi Generalnemu NATO za uczestnictwo w dzisiejszym posiedzeniu. Mamy nadzieję, że wizyta Sekretarza Generalnego NATO w Polsce będzie wizytą ważną i owocną.</u>
          <u xml:id="u-17.2" who="#BronisławGeremek">Dziękuję za dzisiejsze spotkanie.</u>
          <u xml:id="u-17.3" who="#BronisławGeremek">Zamykam posiedzenie połączonych Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>