text_structure.xml
74 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#BronisławGeremek">Otwieram posiedzenie Komisji Spraw Zagranicznych. Witam panie i panów posłów. Witam wiceministra spraw zagranicznych, pana Eugeniusza Wyznera i dyrektora generalnego w Ministerstwie Spraw Zagranicznych, pana Krzysztofa Jakubowskiego.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#BronisławGeremek">Porządek dzienny przewiduje rozpatrzenie projektu ustawy budżetowej na rok 1996 w części 32 dotyczącej Ministerstwa Spraw Zagranicznych.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#BronisławGeremek">Jeżeli pan minister zgodzi się, to poprosilibyśmy najpierw o zabranie głosu wiceprzewodniczącego Komisji, pana posła Pastusiaka, a następnie oddalibyśmy głos przedstawicielom resortu.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#LonginPastusiak">Wszyscy państwo posłowie otrzymali dokument Ministerstwa Spraw Zagranicznych zatytułowany: „Omówienie projektu budżetu Ministerstwa Spraw Zagranicznych za 1996 rok”, co - mam nadzieję - zwolni mnie z obowiązku zasypywania Wysokiej Komisji danymi przewidywanymi w budżecie na 1996 rok, a pozwoli mi skoncentrować się na pewnych problemach, które mogą wynikać z tego dokumentu i które będą wymagały decyzji Komisji.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#LonginPastusiak">Przypomnę, że dokument resortu składa się z kilku części. Część pierwsza przedstawia zadania i priorytety polskiej polityki zagranicznej na 1996 rok.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#LonginPastusiak">Część druga zawiera projekt budżetu w podziale na dochody i wydatki (z uwzględnieniem centrali, placówek zagranicznych, inwestycji).</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#LonginPastusiak">Jeżeli chodzi o część pierwszą - „Polityka zagraniczna Rzeczypospolitej w 1996 roku”, to sądzę, że nie powinniśmy mieć żadnych zastrzeżeń do tego bardzo syntetycznego opracowania. W zwartej formie są przedstawione nie tylko główne kierunki, fundamentalne zadania i cele strategiczne polskiej polityki zagranicznej, ale także ważniejsze wydarzenia, które będą przedmiotem naszego szczególnego zainteresowania, jak np. Międzynarodowa Konferencja Unii Europejskiej.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#LonginPastusiak">Jeżeli mógłbym coś zasugerować odnośnie do tego syntetycznego ujęcia, to powiedziałbym, że należałoby również uwzględnić czekające nas rozmowy z indywidualnymi członkami NATO z racji przyjętego sposobu rozszerzania się NATO, a także rozmowy w formule 16 + 1.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#LonginPastusiak">Inne zadanie, które proponowałbym uwzględnić (choć niekoniecznie musi ono wpływać na budżet MSZ) wiąże się z sytuacją na przejściach granicznych. Chodziłoby o lepsze wykorzystanie tranzytowych możliwości i potencjału Polski, o zwiększenie przepustowości przejść. To wymagałoby uzgodnień międzyrządowych i sądzę, że resort spraw zagranicznych może odegrać pozytywną rolę w rozwiązaniu tego uciążliwego i palącego problemu.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#LonginPastusiak">Przypomnę, że budżet MSZ stanowi 32. część budżetu państwa. Obejmuje nie tylko centralę MSZ, ale także placówki, Dom Dzieci Pracowników Służby Zagranicznej i Polski Komitet ds. UNESCO. Plan budżetu na rok 1996 przewiduje: dochody w wysokości 50.120.000 zł, wydatki w kwocie 330.079.000 zł. Wynika z tego, że będziemy mieć do czynienia z deficytem w wysokości ok. 280 mln zł.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#LonginPastusiak">Jeżeli chodzi o wydatki budżetowe na 1996 r., a więc tę sumę 330.079.000 zł, to w stosunku do przewidywanego wykonania budżetu za bieżący 1995 rok jest to wzrost o 33,1 proc., a więc powyżej przewidywanego poziomu inflacji.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#LonginPastusiak">Chciałbym zwrócić państwa uwagę na specyfikę wydatków MSZ. Według informacji, które uzyskałem w ministerstwie, 95 proc. wszystkich wydatków stanowią wydatki za granicą, z tego 86 proc. to stałe koszty utrzymania placówek. Strukturę wydatków przedstawiono na s. 8 dokumentu w tabeli nr 2.</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#LonginPastusiak">Zdaniem Ministerstwa Spraw Zagranicznych obecny projekt budżetu nie tylko nie pokrywa wszystkich potrzeb resortu, ale nawet nie pozwala na realizację wielu bieżących zadań. Przypomnę, że budżet MSZ na rok 1996 stanowi 0,33 proc. budżetu państwa. Z moich rozmów z przedstawicielami MSZ wynika, że celowe byłoby zwiększenie tego wskaźnika do poziomu 0,35 proc. To umożliwiłoby zaspokojenie najważniejszych potrzeb bieżących ministerstwa.</u>
<u xml:id="u-2.10" who="#LonginPastusiak">Podniesienie wskaźnika do poziomu 0,35 proc. nie jest wygórowanym życzeniem MSZ. Dla porównania podam, że na Węgrzech ten odsetek wynosi 0,57, w Czechach - 0,86, a w Słowacji - 1,02. Potrzeby polskiego Ministerstwa Spraw Zagranicznych sformułowane na poziomie 0,35 proc. budżetu państwa w porównaniu z krajami prowadzącymi podobną politykę zagraniczną i przed którymi stają zbliżone do naszych zadania, nie są wygórowane.</u>
<u xml:id="u-2.11" who="#LonginPastusiak">Prawie wszystkie dochody MSZ (pochodzące głównie z działalności konsularnej) resort odprowadza do skarbu państwa. Tylko minimalna ich część jest zatrzymywana na Fundusz Modernizacyjny.</u>
<u xml:id="u-2.12" who="#LonginPastusiak">Można sobie zadać pytanie, czy MSZ ma możliwości zaoszczędzenia jakichś środków? W moich rozmowach z kierownictwem odpowiedzialnym za stan finansów w MSZ starałem się dociec, czy są takie możliwości. Okazało się, że resort podejmuje starania i już wprowadza się pewne rozwiązania. Na przykład dokonuje się zmian taboru samochodowego na tańszy, redukuje się wydatki na placówkach, ale przecież wszyscy zdajemy sobie sprawę z tego, że istnieją granice oszczędności na placówkach, które i tak są w trudnej sytuacji. Przypomnę, że zamknięto placówkę w Ułan Bator. To oszczędnościowe posunięcie spotkało się z protestami członków Komisji.</u>
<u xml:id="u-2.13" who="#LonginPastusiak">Można rozważyć możliwość komasowania pewnej działalności ambasad, konsulatów z Biurem Radcy Handlowego. Takie możliwości istnieją np. w Belgradzie, Budapeszcie czy w Helsinkach. Chodzi przede wszystkim o to, żeby można było pracować pod jednym dachem i zaoszczędzać środki dzięki wspólnej administracji, transportowi, komputeryzacji.</u>
<u xml:id="u-2.14" who="#LonginPastusiak">Nie jest to jednak źródło oszczędności, które mogłoby zasilić budżet MSZ w stopniu zapewniającym wykonanie zadań, stojących przed MSZ w 1996 r.</u>
<u xml:id="u-2.15" who="#LonginPastusiak">Można pomyśleć o zwiększeniu efektywności działania ośrodków kultury polskiej. Przypomnę, że ok. 90 proc. całości wydatków na ośrodki kultury polskiej stanowią koszty stałe. Należałoby zastanowić się, czy wszędzie ośrodki kultury polskiej muszą funkcjonować odrębnie, czy może wystarczyłby attaché kulturalny w ambasadzie. Również zamiast stałej sali, która nie w pełni jest wykorzystywana, można by okazjonalnie wynajmować np. salę kinową na projekcję polskiego filmu.</u>
<u xml:id="u-2.16" who="#LonginPastusiak">Sugerowałbym także zareagowanie na sytuację wynikającą ze zmiany stanowiska USA dotyczącego naszych turystów jadących do Stanów Zjednoczonych, wobec których wprowadzono obowiązek wiz i opłaty wizowej. Przypomnę, że kiedy Polska zrezygnowała z obowiązku wizowego dla obywateli amerykańskich, Amerykanie na zasadzie wzajemności zrezygnowali z pobierania opłat wizowych.</u>
<u xml:id="u-2.17" who="#LonginPastusiak">Tymczasem opłaty te zostały ponownie wprowadzone przez Departament Stanu, który poszukiwał dodatkowych środków na komputeryzację, m.in. obsługi wiz imigracyjnych.</u>
<u xml:id="u-2.18" who="#LonginPastusiak">Ponieważ Kongres USA odmówił Departamentowi Stanu dodatkowych środków na komputeryzację usług imigracyjnych, Departament Stanu wprowadził opłaty wizowe, co oczywiście dotknęło także naszych obywateli. W tej chwili nie ma wzajemności w tej dziedzinie. Dlatego też sugerowałbym wprowadzenie np. opłat granicznych dla obywateli amerykańskich. Wiem, że ta sprawa była przedmiotem rozważań w MSZ.</u>
<u xml:id="u-2.19" who="#LonginPastusiak">Posunięcia te nie rozwiążą wszystkich pilnych potrzeb Ministerstwa Spraw Zagranicznych. Jakie to są potrzeby? Otóż chciałbym zacząć od płac. Mam przed sobą tabelę płac w różnych resortach centralnych. Jeśli chodzi o przeciętne miesięczne wynagrodzenie brutto w MSZ, to według tej tabeli wynosi ono 1005 zł 70 gr. Dla porównania podam, że średnie uposażenie w Państwowej Inspekcji Pracy wynosi 1600 zł, w Ministerstwie Pracy i Polityki Socjalnej - 1301 zł, w Ministerstwie Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej - 1254 zł, w Centralnym Urzędzie Planowania - 1224 zł.</u>
<u xml:id="u-2.20" who="#LonginPastusiak">Widać więc, że MSZ nie jest „hołubione”. O ile mogło to być zrozumiałe dawniej, kiedy kurs dolara w Polsce był bardzo wysoki i można było założyć, że niskie płace w MSZ były rekompensowane wysokim kursem dolara i na placówce można było zaoszczędzić, to dziś taka sytuacja nie istnieje. Poziom płac dewizowych na placówkach jest bardzo niski w porównaniu z innymi służbami zagranicznymi.</u>
<u xml:id="u-2.21" who="#LonginPastusiak">Odbija się to negatywnie na doborze kadry. Obecnie MSZ ma duże zapotrzebowanie na kompetentnych tłumaczy, prawników, a zatrudnić dobrego pracownika za taką średnią płacę, jaką się przewiduje, jest bardzo trudno. Każda firma prywatna czy inna instytucja zaoferuje mu wielokrotnie wyższe uposażenie. Siłą rzeczy musi się to negatywnie odbić również i na poziomie kadry nowych, młodych pracowników.</u>
<u xml:id="u-2.22" who="#LonginPastusiak">Druga grupa potrzeb MSZ wiąże się z zadłużeniem w organizacjach międzynarodowych. Zaplanowana w projekcie ustawy budżetowej kwota 32.629.000 zł przeznaczona jest na płacenie jedynie części składek, jakie Polska jest zobowiązana wpłacić do organizacji międzynarodowych. Potrzeby MSZ wynoszą 54.087.000 zł i obejmują składki na rok 1996 bez uwzględnienia zadłużenia z lat poprzednich. Według posiadanej przeze mnie dokumentacji zadłużenie na koniec 1996 r. z tytułu nie zapłaconych składek wyniesie 76.000.453 zł.</u>
<u xml:id="u-2.23" who="#LonginPastusiak">Innymi słowy, w celu wykonania przez ministerstwo wszystkich zadań związanych z opłaceniem składek w organizacjach międzynarodowych niezbędne jest dofinansowanie MSZ w kwocie 89.500.000 zł.</u>
<u xml:id="u-2.24" who="#LonginPastusiak">Trzecia grupa potrzeb dotyczy nowych placówek. W dokumencie MSZ przedstawiono listę 24 placówek, do otwarcia których MSZ zostało zobowiązane decyzją Rady Ministrów. Nie ma pokrycia finansowego na realizację tego zadania nałożonego na MSZ przez Radę Ministrów.</u>
<u xml:id="u-2.25" who="#LonginPastusiak">W związku z tym prosiłem ministerstwo o sprecyzowanie priorytetów, o określenie, co jest najważniejsze. Według informacji, które udało mi się zasięgnąć w MSZ, do najpilniejszych placówek do uruchomienia w 1996 r. należą: ambasada RP w Tbilisi, ambasada RP w Taszkiencie, Konsulat Generalny RP we Władywostoku, Konsulat Generalny RP w Barcelonie, Instytut Polski w Wilnie. Na realizację tylko tych zadań potrzeba ok. 28 mln zł, których nie ma w preliminarzu.</u>
<u xml:id="u-2.26" who="#LonginPastusiak">Kolejna grupa potrzeb dotyczy inwestycji. Niedobra jest sytuacja wielu naszych budynków. Oczywiście, jesteśmy właścicielami budynków placówek, budynków mieszkalnych itd. Wszystko to niestety ulega dekapitalizacji. Według oceny MSZ w 1996 r. na remonty potrzeba co najmniej 11,5 mln USD, a MSZ posiada 6,5 mln USD na ten cel.</u>
<u xml:id="u-2.27" who="#LonginPastusiak">Wspomnę także o potrzebie zwiększenia standardów bezpieczeństwa polskich placówek czy dostosowania wymogów bezpieczeństwa również do standardów NATO.</u>
<u xml:id="u-2.28" who="#LonginPastusiak">Potrzeby inwestycyjne obejmują m.in.: budowę nowej siedziby Stałego Przedstawicielstwa RP przy Unii Europejskiej, rozbudowę ambasady RP w Brukseli, budowę nowej siedziby ambasady RP w Tokio (budynek w Tokio stanowi zagrożenie dla życia i trzeba było ewakuować z niego personel), budowę nowej siedziby Konsulatu Generalnego RP w Kaliningradzie. W tej chwili nie określam kwoty potrzebnej na pokrycie tych kosztów, ale prosiłbym przedstawicieli MSZ o sprecyzowanie tej sumy. Sądzę bowiem, że w naszej opinii dla Komisji Polityki Gospodarczej, Budżetu i Finansów powinniśmy zająć stanowisko w sprawie pomocy ministerstwu w finansowaniu tych przedsięwzięć inwestycyjnych.</u>
<u xml:id="u-2.29" who="#LonginPastusiak">Truizmem jest stwierdzenie, że skuteczność polityki zagranicznej zależy od koncepcji, od mądrego programu, od kwalifikacji kadr, a także, w znacznym stopniu, od środków i instrumentów, jakimi polityka się posługuje. Polityka, która nie ma wsparcia finansowego jest jałowym sloganem, jest czystą deklaracją. Polityka musi być wyposażona w środki. Jeżeli tych środków MSZ nie otrzyma, trudno mówić o konieczności zapewnienia większej skuteczności polskiej polityce zagranicznej.</u>
<u xml:id="u-2.30" who="#LonginPastusiak">Mam przed sobą wyniki badań opinii publicznej CBOS, dotyczące polityki zagranicznej. Na pytanie - czy w stosunkach z innymi krajami Polska wystarczająco zabezpiecza swoje interesy? Aż 60 proc. respondentów odpowiedziało, że raczej niewystarczająco, a tylko 23 proc. odpowiedziało, że raczej wystarczająco. Na pytanie - czy polska polityka zagraniczna jest wystarczająco aktywna? - 46 proc. odpowiedziało, że nie, a 33 proc. odpowiedziało, że raczej wystarczająca.</u>
<u xml:id="u-2.31" who="#LonginPastusiak">Jeżeli taka jest percepcja skuteczności działania i obrony naszych interesów, to musimy głęboko zastanowić się nad tym, co się za tym kryje. Sądzę, że niedostateczne wyposażenie w środki finansowe jest jednym z elementów wyjaśniających, dlaczego właśnie taka jest percepcja aktywności MSZ i obrony interesów polskich.</u>
<u xml:id="u-2.32" who="#LonginPastusiak">Panie przewodniczący, uważam, że powinniśmy uchwalić opinię Komisji Spraw Zagranicznych dla Komisji Polityki Gospodarczej, Budżetu i Finansów, w której postulowalibyśmy umożliwienie MSZ pilnego uruchomienia oraz budowy placówek, o których wspomniałem.</u>
<u xml:id="u-2.33" who="#LonginPastusiak">Sądzę, że przedstawiciele resortu podadzą nam konkretne sumy niezbędne do realizacji tych zadań.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#BronisławGeremek">Bardzo dziękuję za przygotowanie tego referatu. Zwracam się teraz do pana wiceministra Wyznera z prośbą o zabranie głosu.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#EugeniuszWyzner">Powiem na wstępie, że obecny tutaj członek kierownictwa MSZ, dyr. Jakubowski odpowiada za problematykę finansowo-budżetową, dlatego też został upoważniony do przedstawienia szczegółowych wyjaśnień w tej sprawie. Ja wypowiedziałbym kilka uwag, także na kanwie bardzo głębokiego i interesującego referatu przedstawionego przez posła Pastusiaka.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#EugeniuszWyzner">Chciałbym nawiązać do ostatniej części wystąpienia pana posła, dotyczącej badań reakcji opinii publicznej. Wydaje mi się, że trafił pan w sedno sprawy. Jest pewien rozdźwięk między tym, co mówią badania CBOS na temat poparcia dla programu, kierunków działania naszej polityki zagranicznej, które kształtuje się na poziomie 75–80 proc., a tym, jak oceniana jest skuteczność naszych działań wobec partnerów zagranicznych. Wydaje mi się, że diagnoza, którą postawił poseł Pastusiak, jest niestety trafna. Po prostu środki, którymi dysponuje nasz resort w tym zakresie, są ciągle wysoce niewystarczające.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#EugeniuszWyzner">Jeśli chodzi o nasze podstawowe wydatki, to kwoty, które znalazły się w preliminarzu budżetowym, przy zachowaniu dużej dyscypliny finansowej, wystarczą na pokrycie podstawowych kosztów, a więc kosztów utrzymania 142 placówek zagranicznych, w tym 84 ambasad, 37 konsulatów, 1 misji, 7 przedstawicielstw oraz 13 instytutów kultury, a także podstawowych wydatków centrali.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#EugeniuszWyzner">Jeśli chodzi o składki do organizacji międzynarodowych, to sprawa jest znacznie bardziej skomplikowana. Stwierdzam to z tym większą przykrością, że chodzi przecież o zobowiązania, które wynikają z prawa międzynarodowego. Uczestnictwo w organizacjach, fakt, że jesteśmy stroną Karty Narodów Zjednoczonych i konstytucji czy statutów wielu organizacji międzynarodowych, nakłada na nas prawnomiędzynarodowe zobowiązania. Jest to sprawa poważna, nad którą nie możemy przejść łatwo do porządku dziennego. Są to sumy niebagatelne, jak słyszeliśmy przed chwilą.</u>
<u xml:id="u-4.4" who="#EugeniuszWyzner">Jeśli chodzi o instytucje, to niewątpliwie kontynuowanie budowy nowej siedziby Stałego Przedstawicielstwa RP przy Unii Europejskiej, rozbudowa ambasady w Brukseli w związku z zakładanym przystąpieniem Polski do NATO, a także przebudowa sieci systemu bezpieczeństwa w części placówek w celu dostosowania do standardów NATO, należą do naszych priorytetów.</u>
<u xml:id="u-4.5" who="#EugeniuszWyzner">Jesteśmy w stanie pokryć podstawowe wydatki związane z uczestnictwem Polski w Radzie Bezpieczeństwa ONZ, natomiast jeśli chodzi o koszty związane z aktywnością Polski jako członka Rady, to mam nadzieję, że uzyskamy pewne dodatkowe środki i ta sprawa jest obecnie rozważana przez Radę Ministrów.</u>
<u xml:id="u-4.6" who="#EugeniuszWyzner">Poseł Pastusiak wspomniał o pewnym syndromie wpływów i wydatków MSZ. Niestety faktem jest, że posiadając bardzo poważne wpływy sięgające wielu milionów dolarów, głównie na skutek działalności konsularnej, jesteśmy związani bezwzględnym obowiązkiem przekazywania w całości tych sum do skarbu państwa. Przywołany przez posła Pastusiaka przykład amerykański wydaje się racjonalny. Departament Stanu, wprowadzając dodatkowe opłaty zarobił określone pieniądze i przeznaczył je na komputeryzację systemu wizowego i paszportowego.</u>
<u xml:id="u-4.7" who="#EugeniuszWyzner">My w tej chwili rozważamy wprowadzenie rewanżowych opłat granicznych wyrównujących opłaty, które pobierane są od naszych obywateli.</u>
<u xml:id="u-4.8" who="#EugeniuszWyzner">Niestety, z góry zakładamy, że znowu w całości dochody z tych opłat przyjdą do skarbu państwa.</u>
<u xml:id="u-4.9" who="#EugeniuszWyzner">To jest ten strukturalny problem, z którym nasz resort się wzmaga. Jeśli przepisy dotyczące wpływów do skarbu państwa będą takie, jakie są, nasze możliwości w tym zakresie będą niestety minimalne.</u>
<u xml:id="u-4.10" who="#EugeniuszWyzner">Chciałbym poruszyć też sprawę katastrofalnego poziomu wynagrodzeń w naszym resorcie.</u>
<u xml:id="u-4.11" who="#EugeniuszWyzner">W porównaniu z innymi resortami centralnymi jesteśmy na szarym końcu pod względem poziomu płac. Ten poziom wynagrodzeń praktycznie blokuje napływ do MSZ wysoko wykwalifikowanej, profesjonalnej kadry. Co więcej, powoduje odpływ młodych pracowników do firm prywatnych, zagranicznych i innych instytucji proponujących wyższe wynagrodzenia.</u>
<u xml:id="u-4.12" who="#EugeniuszWyzner">Jeśli nie rozwiążemy tego problemu, będziemy borykać się z trudnościami zapewnienia właściwej skuteczności naszym działaniom w sferze polityki zagranicznej.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#KrzysztofJakubowski">Szereg spraw bardzo istotnych i naświetlających sytuację budżetową MSZ zostało już podniesionych. Pozwolę sobie odnieść się do kilku kwestii bardziej szczegółowych, ważnych z punktu widzenia skuteczności wdrażania tych celów polskiej polityki zagranicznej, które zostały nakreślone w pierwszej części materiału informacyjnego.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#KrzysztofJakubowski">Zmiany w polskiej polityce zagranicznej, które dokonały się po 1989 r. i które trwają, cały czas miały i mieć będą także swoje konsekwencje finansowe. Ma to istotny aspekt pozytywny. Chodzi nie tylko o zwiększenie liczby placówek, którymi MSZ dysponuje i za pomocą których realizuje zadania stawiane przed ministerstwem, nie tylko o rozwinięcie nowych kierunków działania, ale także o radykalne zwiększenie intensywności naszej obecności na arenie międzynarodowej. Obserwujemy znacznie większy ruch osobowy, zwiększenie liczby delegacji, szczególnie w takich obszarach jak nasza współpraca z NATO czy Unią Europejską. To są tysiące wyjazdów, które musimy realizować ze względu na priorytetowe cele naszego państwa. W sposób istotny wpływa to na możliwości manewru w ramach budżetu MSZ.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#KrzysztofJakubowski">Obecny projekt budżetu pozwoli nam zrealizować podstawowe wydatki. Odnosimy je do przewidywanego poziomu wykonania budżetu w bieżącym roku. Nie możemy dokładnie przewidzieć, jaki on będzie w roku przyszłym. Wiemy jednak, że nasza obecność na arenie międzynarodowej dynamicznie rośnie i możemy spodziewać się, że będzie ona zwiększała koszty ponoszone przez resort.</u>
<u xml:id="u-5.3" who="#KrzysztofJakubowski">Wzrost wydatków budżetowych MSZ w 1996 r. w stosunku do przewidywanego wykonania w 995 r. o 33,1 proc. oznacza, że realny wzrost budżetu resortu (ponad inflację) zakładany jest na 13 proc. Przypomnę, że w ciągu ostatnich 4 lat nie obserwowaliśmy realnego wzrostu budżetu MSZ.</u>
<u xml:id="u-5.4" who="#KrzysztofJakubowski">Pragnę także zaznaczyć, że nie jesteśmy w stanie do końca przewidzieć, jaka będzie wartość owego wzrostu na koniec roku budżetowego 1966, bowiem 95 proc. naszego budżetu stanowią wydatki w dewizach, jesteśmy więc uzależnieni od zmian inflacyjnych na świecie. Bywa tak, że te zmiany w sposób istotny dotykają wielkości realnych, którymi dysponują nasze placówki. Środki na placówki przekazywane są zazwyczaj na początku roku. W ciągu roku mogą pojawić się tendencje negatywne, czasem następują także zmiany pozytywne, ale praktyka wielu lat wskazuje na to, że inflacja w bardzo niewielu państwach ma wynik ujemny. Wywiera to negatywny wpływ na budżet MSZ.</u>
<u xml:id="u-5.5" who="#KrzysztofJakubowski">Chciałbym odnieść się do kwestii płac. Zwracam państwa uwagę na fakt, że MSZ, tak jak każda inna instytucja, funkcjonuje w warunkach rynku pracy. Z naszych analiz wynika, że znajdujemy się w najtrudniejszym, najbardziej konkurencyjnym segmencie rynku pracy. Potrzebujemy prawników i ekonomistów ze znajomością języków obcych. Musimy współzawodniczyć z kapitałem zagranicznym, z instytucjami międzynarodowymi, bankami i nie mamy specjalne szans, żeby stać się konkurencyjni.</u>
<u xml:id="u-5.6" who="#KrzysztofJakubowski">Kwestia składek do organizacji międzynarodowych. Niebezpieczeństwo zwiększenia zadłużenia na koniec 1996 r. zaistnieje w sytuacji naszego członkostwa w Radzie Bezpieczeństwa. Może to powodować sytuacje politycznie trudne.</u>
<u xml:id="u-5.7" who="#KrzysztofJakubowski">Mówimy, że budżet zabezpiecza podstawowe wydatki MSZ. Jesteśmy w stanie opłacić składki do budżetu regularnego, dzięki czemu nie będzie nam odebrane prawo głosu. Natomiast wymiar polityczny naszego członkostwa w Radzie Bezpieczeństwa na skutek wzrostu zadłużenia może doznać niewątpliwego uszczerbku.</u>
<u xml:id="u-5.8" who="#KrzysztofJakubowski">Przechodzę do problemu inwestycji. Na s. 19 dokumentu MSZ znajduje się lista 24 placówek, których uruchomienie powinno odbyć się w 1996 r. Kierownictwo MSZ, uwzględniając priorytety polskiej polityki zagranicznej zatwierdzone przez Sejm, uznało, że właśnie na tych kierunkach powinniśmy skoncentrować naszą działalność. Uruchomienie tych 24 placówek nie jest możliwe w roku 1996. Wybraliśmy więc 5 najważniejszych placówek. Okazało się jednak, że planowane wydatki nie pozwalają na ich otwarcie.</u>
<u xml:id="u-5.9" who="#KrzysztofJakubowski">Według naszej oceny potrzebna jest kwota 28 mln zł. na uruchomienie 5 placówek. Suma ta wynika ze średnich kosztów otwarcia placówki oraz z kosztów rocznego jej utrzymania. Koszt utworzenia nowej placówki wynosi do 5 mln zł, a jej roczne utrzymanie ok. 650 tys. zł. Przy czym należałoby uwzględnić wzrost inflacyjny zarówno w kraju, jak i za granicą.</u>
<u xml:id="u-5.10" who="#KrzysztofJakubowski">Jeśli chodzi o potrzeby inwestycyjne związane z budową nowych gmachów, to muszę odnieść się do kwestii budynku ambasady RP w Tokio. Nie byliśmy przygotowani na ten wydatek. Zostaliśmy zaskoczeni sytuacją. Aktywność sejsmiczna w Japonii w ostatnich 2 latach była na tyle wysoka, że Japończycy postanowili dokonać przeglądu stanu budynków. Japońska komisja zbadała strukturę budynku ambasady RP w Tokio. Okazało się, że nie spełnia on podstawowych wymogów bezpieczeństwa.</u>
<u xml:id="u-5.11" who="#KrzysztofJakubowski">Podjęliśmy decyzję o ewakuacji całego personelu ambasady, ponieważ występowało zagrożenie życia. Konieczne okazało się wybudowanie nowego gmachu w miejsce poprzedniego (działka jest własnością RP). Według najskromniejszych wyliczeń koszt tej inwestycji wyniesie 9,5 mln dolarów.</u>
<u xml:id="u-5.12" who="#KrzysztofJakubowski">Nie byliśmy w stanie przewidzieć wcześniej tej inwestycji. Budynek według norm starzenia się struktur architektonicznych w Japonii nie osiągnął jeszcze wieku rozbiórki. Nie mogliśmy przewidzieć tej wzmożonej w ostatnich latach aktywności sejsmicznej.</u>
<u xml:id="u-5.13" who="#KrzysztofJakubowski">Poinformowaliśmy Prezesa Rady Ministrów o zaistniałej sytuacji, prosząc o rozważenie możliwości rozwiązania tej sytuacji za pomocą środków pozabudżetowych. Nie otrzymaliśmy jeszcze odpowiedzi w tej sprawie.</u>
<u xml:id="u-5.14" who="#KrzysztofJakubowski">Kwestia inwestycji w Brukseli. Nagle pojawiła się potrzeba przeznaczenia 1 mln dolarów na adaptację i rozbudowę budynku naszej ambasady bilateralnej w Brukseli, która zajmuje się stosunkami z NATO i UZE. Dlaczego tak się stało? Otóż przewidując rozwój kontaktów z tymi dwiema organizacjami, zakupiliśmy rok temu po bardzo korzystnej cenie budynek sąsiadujący z naszą ambasadą. Zamierzaliśmy bez obciążeń dla budżetu remontować go stopniowo i w ten sposób zwiększać przestrzeń biurową potrzebną dla współpracy z NATO i UZE.</u>
<u xml:id="u-5.15" who="#KrzysztofJakubowski">Jednak niedawno okazało się, że praktycznie od początku przyszłego roku będzie możliwość otworzenia oddzielnej ambasady RP przy NATO. Została podjęta pozytywna decyzja w tej sprawie, a funkcjonowanie dwóch oddzielnych ambasad RP (przy NATO i UZE) nie jest możliwe na powierzchni lokalowej, którą dysponujemy obecnie. Nie możemy czekać na powolne adaptowanie zakupionego budynku. Pojawiła się więc kwestia - niemożliwa wcześniej do przewidzenia - konieczności wydatkowania 1 mln dolarów na tę adaptację i rozbudowę.</u>
<u xml:id="u-5.16" who="#KrzysztofJakubowski">Nie wiemy, czy możliwe będzie sfinansowanie tej inwestycji inaczej niż poprzez zwiększenie budżetu. Wystąpiliśmy w tej sprawie do Prezesa Rady Ministrów, ale nie mamy żadnej odpowiedzi. Wydaje się, że pozyskanie środków budżetowych na ten cel byłoby ze wszech miar pożądane.</u>
<u xml:id="u-5.17" who="#KrzysztofJakubowski">Podsumowując, 9,5 mln USD kosztować będzie inwestycja w Tokio, 1 mln USD chcemy przeznaczyć na rozbudowę naszej ambasady dwustronnej i adaptację budynku na ambasadę RP przy NATO i UZE.</u>
<u xml:id="u-5.18" who="#KrzysztofJakubowski">Kontynuujemy budowę misji przy Wspólnotach Europejskich. Na tę inwestycję zabezpieczaliśmy środki w naszym własnym budżecie.</u>
<u xml:id="u-5.19" who="#KrzysztofJakubowski">Na tym pozwolę sobie zakończyć omawianie kwestii inwestycji. Oczywiście, jestem gotów odpowiadać na wszelkie państwa pytania.</u>
<u xml:id="u-5.20" who="#KrzysztofJakubowski">Chcę odnieść się do sprawy, która wpływa na niezależny od MSZ wzrost wydatków. Wiąże się to z naszym przyszłym członkostwem w NATO. Chodzi o dostosowanie systemu bezpieczeństwa, zarówno gmachu MSZ w Warszawie, jak i naszych placówek, do standardów bezpieczeństwa NATO.</u>
<u xml:id="u-5.21" who="#KrzysztofJakubowski">Planujemy wydatkowanie na ten cel 17.547.000 zł. Ta kwota pozwoli jedynie na rozpoczęcie przebudowy systemu bezpieczeństwa. Potrzeby będą rosły i będą znacznie większe. Trudno nam w tej chwili powiedzieć, jakimi żądaniami ze strony Brukseli będziemy zaskakiwani. Postawa urzędników odpowiadających za bezpieczeństwo NATO jest bezwzględna i nie dopuszczająca zbyt daleko idących dyskusji. Powiedziano nam, że musimy spełnić określone wymogi, jeśli chcemy kontynuować współpracę.</u>
<u xml:id="u-5.22" who="#KrzysztofJakubowski">Będziemy starali się stopniowo realizować te zobowiązania. Tym niemniej przewidujemy możliwość wystąpienia pewnych trudności, szczególnie jeżeli chodzi o siedzibę MSZ, jako że dostosowanie budynku, którym w tej chwili dysponujemy, do żądań, przed którymi zostaliśmy postawieni, może napotykać poważne trudności.</u>
<u xml:id="u-5.23" who="#KrzysztofJakubowski">Na tym pozwolę sobie zakończyć, bo wydaje mi się, że odniosłem się do wszystkich konkretnych spraw podniesionych w referacie posła Pastusiaka i w wystąpieniu ministra Wyznera. Jestem gotów do odpowiadania na wszelkie pytania.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#JanuszOnyszkiewicz">Chciałbym zapytać się o następujące kwestie. Po pierwsze, w dokumencie MSZ mówi się o zespołach, które mają zajmować się kwestiami współpracy z NATO i integracji z Unią Europejską. Wiem, że jest propozycja powołania zespołu ds. współpracy z NATO w Ministerstwie Obrony Narodowej i z pewnością jest to rzecz godna poparcia. Czy zespół w MSZ zajmowałby się innym zakresem tej współpracy?</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#JanuszOnyszkiewicz">Sądzę, że powołanie tego zespołu jest czymś bardzo ważnym i postulowałbym uwzględnienie tej sprawy przy ewentualnym rozważeniu powiększenia budżetu. Trzeba jednak uważać, żeby takich zespołów nie namnożyło się zbyt wiele. Tym bardziej, że jest propozycja powołania specjalnej struktury w rządzie o ogromnych kompetencjach, która by się tym sprawami zajmowała.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#JanuszOnyszkiewicz">Ja uważam, że problematyka ta powinna pozostać w gestii MSZ, ale chciałbym dowiedzieć się, jak wygląda sytuacja w kontekście planów reorganizacji administracji centralnej.</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#JanuszOnyszkiewicz">Drugie pytanie dotyczy naszego zadłużenia wobec ONZ. Otóż jest ono stosunkowo wysokie, ale z drugiej strony cały czas jesteśmy informowani o zadłużeniu ONZ w stosunku do nas, wynikającym z nierealizowania przez ONZ należności z tytułu prowadzenia przez nas operacji pokojowych. Czy wobec tego istnieje możliwość jakiejś kompensaty?</u>
<u xml:id="u-6.4" who="#JanuszOnyszkiewicz">Pamiętam, że kiedy była rozstrzygana kwestia wysłania naszej jednostki do Libanu, to właśnie z taką intencją, że uczestnicząc w operacjach pokojowych będziemy w pewnym sensie spłacać dług, w szczególności wynikający z tego, że nie płaciliśmy odpowiednich środków na UNIFIL.</u>
<u xml:id="u-6.5" who="#JanuszOnyszkiewicz">Takie pytanie dotyczy zaangażowania się, zresztą bardzo słusznego, MSZ w realizację i rozwój programów związanych z kontaktami z Polonią. Jak wiadomo, poza MSZ jest jeszcze inna instytucja, pozarządowa, która się tym zajmuje, mianowicie stowarzyszenie „Wspólnota Polska”. Na działalność tego stowarzyszenia, szczególnie w tej dziedzinie, są też przeznaczone z budżetu państwa (w ramach budżetu Senatu) stosunkowo spore środki.</u>
<u xml:id="u-6.6" who="#JanuszOnyszkiewicz">Czy MSZ ma jakiś wpływ, np. poprzez udzielanie konsultacji, na wydawanie tych środków? Odbierałem sygnały, że czasami brak jest pewnej koordynacji i część środków wydawana jest w sposób nie najwłaściwszy na skutek dublowania bądź lokowania ich w niefortunnych przedsięwzięciach.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#KrzysztofJakubowski">Pytanie pierwsze dotyczyło zespołów ds. współpracy z NATO i Unią Europejską. Wiemy, że taki zespół powstaje w MON. W Ministerstwie Spraw Zagranicznych specjalny zespół jako taki nie istnieje, natomiast od dłuższego czasu prowadzone są prace zmierzające do zmiany struktury MSZ w ten sposób, aby mogło ono efektywniej realizować swoje zadania. Jedna z przewidywanych zmian polegałaby na rozdzieleniu dotychczasowego Departamentu Instytucji Europejskich, który zajmuje się m.in. współpracą z NATO, UZE i UE, na dwa departamenty, po to, żeby można było lepiej koordynować i lepiej koncentrować wysiłki ministerstwa na tych dwóch, bardzo jednak różnych kierunkach.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#KrzysztofJakubowski">Projekt zakłada powołanie Departamentu Bezpieczeństwa, który zajmowałby się współpracą z NATO i UZE oraz Departamentu Instytucji Europejskich bądź Departamentu Integracji Europejskiej (nazwa jeszcze nie jest ustalona), który zajmowałby się procesami integracji z Unią Europejską.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#KrzysztofJakubowski">Ministerstwo wyraziło swoje zdanie na temat prac prowadzonych w ramach integracji z UE, jednak w tej chwili jest decyzja Rady Ministrów, która, jak rozumiem, będzie dyskutowana w Sejmie, o powołaniu Komitetu ds. Integracji Europejskiej. W związku z tym w kontekście budżetowym problematyka ta nie była rozważona w MSZ. Nie było mowy o konieczności zwiększenia tej części budżetu MSZ, która jest przeznaczana na rozwój naszych kontaktów z Unią Europejską.</u>
<u xml:id="u-7.3" who="#KrzysztofJakubowski">Podobnie jest w przypadku współpracy z NATO. Zakładamy, że środki preliminowane dla MSZ będą wystarczające. Nie wiemy jednak, w jakim stopniu rozwinie się dynamika tych kontaktów. Jeżeli nastąpiłoby istotne zwiększenie liczby seminariów wspólnych działań z Kwaterą Główną NATO, czy istotne zwiększenie zakresu szkolenia naszych pracowników, to wiązałoby się to z dodatkowymi obciążeniami finansowymi.</u>
<u xml:id="u-7.4" who="#KrzysztofJakubowski">Gdyby w MSZ miała powstać nowa struktura ds. współpracy z Unią Europejską czy z NATO, oczywiście na ten cel konieczne byłyby dodatkowe środki. Obecne kwoty nie byłyby w stanie tego zabezpieczyć.</u>
<u xml:id="u-7.5" who="#KrzysztofJakubowski">Próbuję naświetlić problem od strony budżetowej, bo jeśli chodzi o stronę czysto merytoryczną, nie jestem dostatecznie głęboko poinformowany i zapewne minister Towpik mógłby udzielić bardziej wyczerpującej odpowiedzi. Z góry przepraszam za moją niewystarczającą kompetencję.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#BronisławGeremek">Panie dyrektorze, pytanie zadane na posiedzeniu Komisji musi znaleźć odpowiedź, proszę więc o poinformowanie ministra spraw zagranicznych, że Komisja oczekuje odpowiedzi najpóźniej na następnym posiedzeniu Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#KrzysztofJakubowski">Oczywiście, przekażę ministrowi tę informację.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#KrzysztofJakubowski">Przechodzę do drugiego pytania dotyczącego zadłużenia w stosunku do ONZ. Jeżeli będziemy realizować budżet według założonego planu, nasze zadłużenie wobec ONZ i innych organizacji międzynarodowych wzrośnie. Jeśli chodzi o konkretną część tego zadłużenia dotyczącą budżetu operacji pokojowych, sytuacja wygląda następująco. ONZ jest nam winna spore sumy w związku z uczestniczeniem sił kontyngentów polskich w operacjach pokojowych. Ich wartość jest przybliżona do wielkości należności, które powinniśmy uiścić na operacje pokojowe.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#KrzysztofJakubowski">Składki nasze do budżetu ONZ (nie mówię o organizacjach systemu) obejmują tzw. budżet regularny i budżet operacji pokojowych. Zaległości do budżetu regularnego nie są w żaden sposób wiązane przez Sekretariat ONZ ze zwrotem należności za operacje pokojowe.</u>
<u xml:id="u-9.3" who="#KrzysztofJakubowski">Natomiast mówi nam się, że utrudnienia w budżecie operacji pokojowych ONZ, uniemożliwiające rekompensatę zaległości, które ONZ jest nam winna, wynikają w pewnej części z tego, że wiele państw (w tym również Polska) zalega ze składkami na operacje pokojowe. Zadłużenie Polski na 31 grudnia 1995 r. tylko z tytułu operacji pokojowych wynosi ok. 4,2 mln USD, a w przyszłym roku należności Polski do budżetu operacji pokojowych wyniosą 5,1 mln USD.</u>
<u xml:id="u-9.4" who="#KrzysztofJakubowski">Przedstawiciele Sekretariatu ONZ mówią, że postarają się bardziej sprawnie zwracać należności, które są nam winni, ale w zamian oczekują opłacania składek, które Polska jest winna z tytułu operacji pokojowych. Na ten temat prowadzone były rozmowy zarówno z zastępcą Sekretarza Generalnego ONZ podczas ostatniej sesji Zgromadzenia Ogólnego ONZ w Nowym Jorku, jak i podczas ostatniej wizyty Sekretarza Generalnego ONZ, Boutrosa Boutrosa Ghali w Polsce. Uzyskaliśmy obietnicę, że Sekretariat ONZ podejmie próby, aby należności w stosunku do naszego kraju szybciej i sprawniej realizować. Powtórzono jednak oczekiwanie, że i Polska spróbuje wywiązywać się ze swoich zobowiązań na operacje pokojowe.</u>
<u xml:id="u-9.5" who="#KrzysztofJakubowski">Podkreślam raz jeszcze, że tylko tę część naszych zaległości do budżetu ONZ (tzn. należności na operacje pokojowe) próbuje się wiązać ze zwrotem należności dla Polski.</u>
<u xml:id="u-9.6" who="#KrzysztofJakubowski">Trzecie pytanie pana posła Onyszkiewicza dotyczyło wpływu MSZ na wydatkowanie środków przez „Wspólnotę Polską”. Myślę, że pan przewodniczący Leszek Moczulski będzie mógł powiedzieć znacznie więcej na ten temat, tym bardziej że właśnie zakończyło się posiedzenie Komisji Łączności z Polakami za Granicą, poświęcone kwestiom budżetowym.</u>
<u xml:id="u-9.7" who="#KrzysztofJakubowski">Aby we właściwych proporcjach przedstawić ten problem, trzeba powiedzieć, że środki przeznaczone ściśle na współpracę z Polonią, które znajdują się w budżecie MSZ, stanowią 0,5 proc. budżetu ministerstwa. To są środki bardzo małe, przeznaczone jedynie na wspomaganie pewnych działań.</u>
<u xml:id="u-9.8" who="#KrzysztofJakubowski">Podam przykład. Środki w Ministerstwie Spraw Zagranicznych na kolonie i obozy nie są użytkowane na organizowanie wypoczynku dzieciom, są to jedynie środki dodatkowe, np. pomagające w transporcie dzieci do granicy polskiej, czy przeznaczone na zorganizowanie sensownego pobytu na stacji, jeśli trzeba czekać całą noc na przesiadkę z pociągu na pociąg. To są minimalne środki. O ile dobrze pamiętam, na ten cel w budżecie MSZ przewidziane jest 46 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-9.9" who="#KrzysztofJakubowski">Na całą działalność MSZ w stosunku do Polonii przewiduje się 10,8 mln zł w skali wszystkich naszych placówek. Jest to bardzo niewiele w porównaniu ze środkami, którymi dysponuje „Wspólnota Polska” i które wynoszą w roku bieżącym ponad 111 mln zł.</u>
<u xml:id="u-9.10" who="#KrzysztofJakubowski">Prawdą jest, że struktura zagraniczna MSZ, czyli placówki mogą pomagać i pomagają w efektywnym i racjonalnym wydatkowaniu środków. Sieć konsulatów, działalność po-szczególnych konsulów w środowisku polonijnym odgrywa istotną rolę organizatorską, która stwarza lepsze warunki dla wydatkowania pieniędzy na współpracę z Polonią, zarówno tych niewielkich środków z budżetu MSZ, jak i znacznie większych pieniędzy, które ma „Wspólnota Polska” bądź inne resorty, np. Ministerstwo Edukacji Narodowej i Ministerstwo Kultury i Sztuki.</u>
<u xml:id="u-9.11" who="#KrzysztofJakubowski">Dzisiaj na posiedzeniu Komisji Łączności z Polakami za Granicą była mowa o tym, że działalność konsularna jest o tyle istotna, że dobry i sprawny konsul potrafi wiele zrobić w środowisku polonijnym nawet i bez pieniędzy. Jest to prawda tylko do jakiegoś stopnia, bo są pewne granice. W ogóle bez pieniędzy tej działalności nie da się prowadzić.</u>
<u xml:id="u-9.12" who="#KrzysztofJakubowski">Starałem się pokazać bardzo niewielką skalę działań ministerstwa i niewielkie środki, jakimi dysponujemy, jako wspomagające inne instytucje, dysponujące bardziej znaczącymi sumami. Ministerstwo Spraw Zagranicznych ma bardzo niewielki wpływ na kierunki wydawania pieniędzy przez „Wspólnotę Polską”. Natomiast staramy się udzielać wszelkiej możliwej pomocy nie tylko „Wspólnocie Polskiej”, ale i innym resortom, tak aby wydawane pieniądze przynosiły jak najlepsze efekty.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#IrenaLipowicz">Chciałabym zadać pytanie nawiązujące do kwestii powołania odpowiednich struktur ds. integracji europejskiej. Rozumiem, że pan dyrektor reprezentuje nie tylko resort, ale i rząd. Chciałabym zapytać, czy powoływanie centralnego organu administracji państwowej teraz, kiedy ta działalność jest skupiona przede wszystkim w MSZ i jeszcze w dwóch resortach, jest celowe?</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#IrenaLipowicz">W latach 60. i 70. było mnóstwo kolegialnych organów centralnych o charakterze komitetów, które nie doprowadziły do specjalnego usprawnienia administracji. Były to komitety do tysiąca i jeden drobiazgów. Teraz znowu mówi się o komitecie, natomiast MSZ nadal nie będzie miało pieniędzy na ten cel. A przecież przez najbliższe 2 lata ciężar działalności - jak rozumiem z poprzedniego naszego posiedzenia - będzie jednak spoczywał na resorcie spraw zagranicznych.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#IrenaLipowicz">Mamy sytuację, w której pojawiła się nowa funkcja dla administracji centralnej - uzasadniona, ważna, na którą potrzebne są pieniądze, ale nie słyszę o żadnej krytyce zadań. Przecież funkcje resortów zmieniły się zasadniczo, natomiast rozmiar struktur, zatrudnienie w tradycyjnych resortach pozostało w zasadzie nie zmienione.</u>
<u xml:id="u-10.3" who="#IrenaLipowicz">Nie chodzi o redukcję, tylko o przejrzenie struktur organizacyjnych, być może z pomocą Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych, i o zastanowienie się, czy nie ma pewnych funkcji, które obumarły bądź dałyby się realizować za pomocą mniejszej liczby pracowników, i czy uzyskanych środków budżetowych nie można by skierować tam, gdzie w tej chwili są palące potrzeby. Myślę o Ministerstwie Współpracy Gospodarczej z Zagranicą, w którym te odrębne komórki mogłyby się mieścić. Powołanie Komitetu ds. Integracji Europejskiej przyczyni się zamiast do scalania administracji - do jej rozdrabniania. Będzie to kolejna struktura centralna z osobnym zaopatrzeniem, transportem i całym aparatem obsługującym.</u>
<u xml:id="u-10.4" who="#IrenaLipowicz">Taki organ być może będzie potrzebny, gdy integracja nastąpi, ale w tej chwili nie zastąpi on ani MSZ ani MWGzZ, ani innych jednostek, które będą musiały się tym zajmować. Będziemy mieli dublowanie struktur, większe koszty i narzekanie na brak pieniędzy.</u>
<u xml:id="u-10.5" who="#IrenaLipowicz">Bardzo bym prosiła, żeby odpowiedź rządu na moje pytanie nie miała charakteru ogólnikowego, tylko żebym mogła się dowiedzieć, czy dokonano przeglądu struktur. Na całym świecie dokonuje się krytyki zadań administracyjnych. Zmienia się zakres zadań, „odchudza się” struktury albo uzyskane środki kieruje się dla innych celów.</u>
<u xml:id="u-10.6" who="#IrenaLipowicz">Minęły 2 lata pracy rządu, a nie słyszałam o takich działaniach.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#LeszekMoczulski">Jeśli państwo pozwolą, chciałbym wyjaśnić sprawy dotyczące Polonii. Jest kilka resortów, które otrzymują środki budżetowe na ten cel. Przede wszystkim jest to Ministerstwo Edukacji Narodowej, Ministerstwo Kultury i Sztuki, w trzeciej dopiero kolejności Ministerstwo Spraw Zagranicznych. Pewne sprawy zapewnia także Urząd Rady Ministrów ze swoich środków budżetowych. Nie ma potrzeby powołania placówki, która zajmowałaby się ścisłą koordynacją, dlatego że zakres kompetencji poszczególnych resortów i zadania, które poszczególne resorty mają w stosunku do Polonii wykonać, są różne.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#LeszekMoczulski">Tym niemniej działania są w pewien sposób nadzorowane. Po pierwsze, działa międzyresortowa komisja kierowana przez wicepremiera Łuczaka, która systematycznie dokonuje przeglądu problematyki i w tym zakresie dochodzi tutaj do koordynacji. Drugim organem, może nieco samozwańczym jest Komisja Łączności z Polakami za Granicą, której mam zaszczyt przewodniczyć.</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#LeszekMoczulski">Zadaniem naszej Komisji jest tylko zbadanie budżetu Kancelarii Senatu, z którego pochodzą środki przeznaczone na sprawy Polonii, m.in. na działalność „Wspólnoty Polskiej”.</u>
<u xml:id="u-11.3" who="#LeszekMoczulski">Komisja zajmuje się i kontrolą preliminarzy, i kontrolą wykonania budżetów we wszystkich resortach, które się tym zajmują.</u>
<u xml:id="u-11.4" who="#LeszekMoczulski">Przy tej okazji pojawiają się rozmaite kwestie koordynacyjne. Na posiedzeniach Komisji zainteresowane resorty dochodzą do jakichś ustaleń między sobą.</u>
<u xml:id="u-11.5" who="#LeszekMoczulski">Budżet Ministerstwa Spraw Zagranicznych obejmuje środki do dyspozycji konsulów. Jest on przeznaczony głównie na działania interwencyjne. Są to kwoty niewystarczające. Ciągle pojawiają się sytuacje, że dzieci jadące na kolonie utykają gdzieś po drodze. Wtedy trzeba skoordynować pomoc między resortami czy innymi placówkami i sekretariat naszej Komisji zajmuje się tym.</u>
<u xml:id="u-11.6" who="#LeszekMoczulski">Więcej kłopotów sprawia koordynacja działań placówek pozarządowych. Mamy ogromną liczbę stowarzyszeń, fundacji działających w kraju, a także organizacji i komitetów powoływanych ad hoc przez Polaków mieszkających na obczyźnie, zwłaszcza w Londynie, czy w USA.</u>
<u xml:id="u-11.7" who="#LeszekMoczulski">Od 2 lat Komisja podejmuje wysiłki, żeby choćby uchwycić liczbę instytucji, które się tym zajmują. Koordynacja jest tu bardzo trudna i nie sposób ją wprowadzić, gdyż mamy do czynienia z podmiotami samodzielnymi, samorządnymi, często znajdującymi się poza terytorium Polski i niesłychanie zazdrośnie strzegącymi swoich prerogatyw.</u>
<u xml:id="u-11.8" who="#LeszekMoczulski">Praca naszych konsulatów jest wydajna i zasługuje na pełne uznanie. Nasi konsulowie stymulują znacznie więcej niż im na to pozwalają środki budżetowe.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#DanutaGrabowska">Poza sporem, moim zdaniem, jest kwestia, iż nasze państwo powinno być godnie reprezentowane w świecie; skromnie, ale godnie. Rzeczą bezdyskusyjną jest podjęcie inwestycji tam, gdzie są one konieczne. W tej kwestii Komisja powinna się wypowiedzieć jednoznacznie.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#DanutaGrabowska">Ważne jest również to, jak są opłacani pracownicy polskich placówek. Ich sytuacja jest nieporównywalna z sytuacją pracowników dyplomatycznych innych państw. Pracowników, których wysyłamy za granicę, powinniśmy opłacać godnie, nie luksusowo, ale godnie. Uważam, że powinniśmy poświęcić jedno z posiedzeń Komisji działalności „Wspólnoty Polskiej”. Jest to poważne stowarzyszenie, szanowane.</u>
<u xml:id="u-12.2" who="#DanutaGrabowska">Na jego działalność przeznaczane są znaczące środki z różnych ministerstw. Z goryczą przyjęłam, że pan dyrektor tak lekko wypowiedział kwotę, którą MSZ przeznacza dla Wspólnoty. To są sumy znaczące. Każda polska złotówka się liczy.</u>
<u xml:id="u-12.3" who="#DanutaGrabowska">Z tego, co wiemy w Ministerstwie Edukacji Narodowej, kolonie i obozy organizowane przez „Wspólnotę Polską” są najdroższe, choć standardami nie odbiegają od tego, co proponują inni. O tym warto porozmawiać na oddzielnym spotkaniu.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#KrzysztofKról">Mam pytanie do przedstawiciela MSZ. Dotyczy ono planowanego od kilku lat powstania konsulatu w Kokczetawie, w Kazachstanie. Dowiedziałem się, że koszty zakupu budynku i uruchomienia placówki wynoszą zazwyczaj 5 mln zł. Wnosząc o przyznanie dodatkowej kwoty z budżetu państwa na uruchomienie konsulatu w Kokczetawie, chciałbym zapytać, czy w tym przypadku, biorąc pod uwagę skromne możliwości budżetu państwa, jak też prawdopodobnie niższe koszty utrzymania konsulatu w Kazachstanie, kwota 2,5 mln zł nie byłaby wystarczająca do uruchomienia tej placówki.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#KrzysztofJakubowski">Zacznę od kwestii integracji europejskiej. W budżecie MSZ żadne środki dodatkowe związane z ewentualnym koordynowaniem międzyresortowym naszej działalności na kierunku integracji europejskiej nie zostały przewidziane. Między innymi z tego względu, że Rada Ministrów podjęła decyzję o powołaniu Komitetu ds. Integracji Europejskiej. Projekt zostanie przekazany Sejmowi, który podejmie decyzję w tej sprawie.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#KrzysztofJakubowski">W związku z tym, że na etapie prac w Radzie Ministrów tego rodzaju struktura została zarysowana, żadne środki w budżecie MSZ nie są preliminowane na koordynowanie międzyresortowej działalności integracyjnej.</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#KrzysztofJakubowski">Jeśli chodzi o pytanie pani poseł Lipowicz, dotyczące słuszności czy niesłuszności tej decyzji, podobnie jak w poprzedniej kwestii kieruję się sugestią pana przewodniczącego i przekażę je ministrowi spraw zagranicznych, który - zapewniam panią poseł - z radością będzie to pytanie stawiał Radzie Ministrów. Nie zawsze bowiem postulaty ministerstwa były brane pod uwagę.</u>
<u xml:id="u-14.3" who="#KrzysztofJakubowski">W tej chwili decyzja Rady Ministrów, kierująca projekt pod obrady Wysokiej Izby, obowiązuje MSZ.</u>
<u xml:id="u-14.4" who="#KrzysztofJakubowski">Co do pytania pani poseł, czy został dokonany odpowiedni przegląd struktur, mogę tylko powtórzyć poprzednią moją odpowiedź, że i to pytanie przekażę osobom bardziej kompetentnym w tej sprawie. Myślę, że minister Pol odpowiadający za te prace będzie adresatem, który w sposób wyczerpujący odpowie na to pytanie.</u>
<u xml:id="u-14.5" who="#KrzysztofJakubowski">Przechodzę do kwestii działalności polonijnej i środków na nią przeznaczonych. Może wcześniej wyraziłem się niejasno. To nie Ministerstwo Spraw Zagranicznych przeznacza środki „Wspólnocie Polskiej”. „Wspólnota Polska” uzyskuje pieniądze głównie za pośrednictwem Kancelarii Senatu. Ministerstwo Spraw Zagranicznych dysponuje na ten cel kwotą, która stanowi zaledwie 0,5 proc. budżetu resortu. Staramy się jak najskuteczniej te środki zagospodarować. Oczywiście, chcielibyśmy mieć ich znacznie więcej, ale sytuacja jest taka, jaka jest i musimy „nadrabiać” ich maksymalnie efektywnym wykorzystaniem przez konsulaty.</u>
<u xml:id="u-14.6" who="#KrzysztofJakubowski">Skuteczności oddziaływania MSZ na środowiska polonijne oraz skuteczności pomocy, jaką struktury MSZ mogą udzielać środowiskom polonijnym, nie można mierzyć tylko wielkością tych środków. W bardzo wielu wypadkach możliwość uczestniczenia środowisk polonijnych w działaniach naszych przedstawicielstw zagranicznych, takich jak konsulaty, instytuty polskie, instytuty kultury polskiej, także ma istotny wymiar i efektywnie wpływa na bliskość powiązań środowisk polonijnych z placówkami polskimi za granicą.</u>
<u xml:id="u-14.7" who="#KrzysztofJakubowski">Pytanie posła Króla dotyczyło konsulatu w Kokczetawie. Panie pośle, my dokonywaliśmy ogólnych obliczeń, z których wynikało, że średni koszt uruchomienia placówki wynosi 5 mln zł, zaś jej utrzymanie roczne - 650 tys. zł. Na pytanie - czy w przypadku Kokczetawy możliwe będzie zmniejszenie tych kosztów? - trudno nam będzie odpowiedzieć.</u>
<u xml:id="u-14.8" who="#KrzysztofJakubowski">Jeżeli pan poseł wyrazi zgodę, spróbujemy tę rzecz bardzo szybko wyjaśnić i udzielimy odpowiedzi jeszcze w tym tygodniu.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#BronisławGeremek">Panie dyrektorze, chciałbym poprosić o informację - jakie są plany MSZ w sprawie ambasady RP w Kazachstanie, która znajduje się w warunkach niezbyt odpowiadających godności ambasady?</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#KrzysztofJakubowski">Środki, którymi dysponujemy, nie zawsze pozwalają nam na właściwe zrealizowanie powinności. Ubolewamy z tego powodu. Ta trudna sytuacja dotyczy m.in. placówki w Kazachstanie.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#KrzysztofJakubowski">Gdyby pan przewodniczący zechciał udzielić głosu panu Janickiemu - dyrektorowi Biura Administracyjno-Gospodarczego, który bezpośrednio sprawami placówek zagranicznych się zajmuje, to byłby on w stanie udzielić bardziej dokładnej odpowiedzi.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#AndrzejJanicki">Rozumiem, że pytanie pana przewodniczącego dotyczyło bazy materialnej tej nowo powstałej placówki. Otóż jesteśmy w tej chwili w trakcie negocjacji dotyczących wieczystej dzierżawy działki, która w tamtym układzie wynosi 49 lat, na co się musimy zgodzić. Na tym gruncie prawdopodobnie rozpoczniemy samodzielną inwestycję jeszcze w przyszłym roku.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#AndrzejJanicki">Zgadzam się z posłem Królem, że w tamtych warunkach koszty uruchomienia placówki są niższe, ale nie w takim stopniu, jak moglibyśmy się tego spodziewać, ponieważ obrót nieruchomościami dla korpusu dyplomatycznego jest zmonopolizowany, pozostaje w rękach Biura Obsługi Korpusu Dyplomatycznego. Ceny, które to Biuro nam dyktuje (bo to nie są propozycje), nie mają nic wspólnego z tamtejszym rynkiem, który zresztą jeszcze praktycznie nie istnieje.</u>
<u xml:id="u-17.2" who="#AndrzejJanicki">Zgodziłbym się, że kwota 5 mln zł, którą podał pan dyr. Jakubowski, jest wielkością średnią i wskaźnikową. W tamtych warunkach sumy te będą nieco niższe, ale nie ryzykowałbym w tej chwili, bez bliższego rozeznania tezy, że będą dwukrotnie niższe. To jest chyba zbyt optymistyczne.</u>
<u xml:id="u-17.3" who="#AndrzejJanicki">Jeśli chodzi o Ałma Atę, to sądzę, że w ciągu pół roku uzyskamy tam sytuację optymistyczną w tym sensie, że za pół roku będziemy mogli poinformować, iż za kilka miesięcy od tego momentu byt naszej placówki w sposób radykalny się zmieni.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#KrzysztofKról">Dziękuję przedstawicielom resortu za udzielenie odpowiedzi. Z przyjemnością poczekałbym dowolnie długi okres na konkretną odpowiedź, ale niestety mamy do czynienia z wymogiem regulaminowym. Wniosek do projektu ustawy budżetowej może być zgłoszony tylko w dniu dzisiejszym na posiedzeniu Komisji.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#KrzysztofKról">Pozwolę sobie zgłosić wniosek o powiększenie budżetu Ministerstwa Spraw Zagranicznych o kwotę 2,5 mln zł, przyjmując do wiadomości, że w czasie prac Komisji Polityki Gospodarczej, Budżetu i Finansów ta kwota może ulec zmianie.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#BronisławGeremek">Poseł Pastusiak zechciał wziąć na siebie trud przygotowania sprawozdania Komisji dotyczącego projektu ustawy budżetowej, będzie reprezentował nasze interesy w Komisji Polityki Gospodarczej, Budżetu i Finansów. Bardzo bym teraz prosił o sformułowanie pod decyzję Komisji zaleceń dla Komisji Polityki Gospodarczej, Budżetu i Finansów i wniosków w części dotyczącej ministerstwa.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#BronisławGeremek">Nie usłyszałem jasnych odpowiedzi na pytania zadane przez posła Pastusiaka. Teraz zatem trzeba będzie sprecyzować nasze stanowisko i sformułować zalecenia dla Komisji Polityki Gospodarczej, Budżetu i Finansów.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#LonginPastusiak">Wydaje mi się, że powinniśmy uchwalić opinię naszej Komisji dla Komisji Polityki Gospodarczej, Budżetu i Finansów, w której stwierdzilibyśmy, że uznajemy za niezbędne zwiększenie wydatków MSZ na dwie kategorie celów.</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#LonginPastusiak">Po pierwsze, chodzi o pilne uruchomienie 5 placówek: w Tbilisi, Taszkiencie, Władywostoku, Barcelonie, Wilnie. Koszty tego przedsięwzięcia oceniane są przez MSZ na 28 mln zł.</u>
<u xml:id="u-20.2" who="#LonginPastusiak">Druga kategoria obejmuje inwestycje: budowę gmachu Stałego Przedstawicielstwa RP przy Unii Europejskiej, rozbudowę ambasady RP w Brukseli, budowę ambasady RP w Tokio i Konsulatu Generalnego RP w Kaliningradzie. Te koszty oceniane są na ok. 14,5 mln USD.</u>
<u xml:id="u-20.3" who="#LonginPastusiak">Poproszę teraz pana posła Króla o przeczytanie wniosku, który sformułował.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#KrzysztofKról">Zgłaszam jako wniosek zmieniający budżet państwa wydatek 2,5 mln zł na pokrycie kosztów powstania konsulatu w Kokczetawie. Środki przeznaczone na wyżej wymieniony cel powinny być sfinansowane z rezerw celowych i ogólnych.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#BronisławGeremek">Stoimy zatem przed trzema propozycjami: Rozumiem, że ze strony Ministerstwa Spraw Zagranicznych w tej kwestii nie ma opinii negatywnej. Mówię to pół żartem. Co nieco znam parlamenty i normalnie jednak sytuacja jest taka, że to parlamenty „obcinają” propozycje budżetowe, że parlamenty dbają o oszczędność w niezbędnych granicach. Natomiast rzadka jest sytuacja, żeby parlament powiadał, iż propozycje rządowe są poniżej niezbędnego minimum.</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#BronisławGeremek">Fakt, że takie wnioski są tu formułowane, powinien być wzięty pod uwagę przez kierownictwo resortu. To oznacza bowiem, że propozycje budżetowe są poniżej minimum.</u>
<u xml:id="u-22.2" who="#BronisławGeremek">Wolelibyśmy, żeby naszą rolą było dbanie o oszczędność gospodarowania. Wnioski ze strony rządu powinny odpowiadać rzeczywistym potrzebom.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#AndrzejWielowieyski">Chciałbym nawiązać do wniosków wypływających z naszej debaty przedpołudniowej, a dotyczących słabości naszych komórek analitycznych i sztabowych w zakresie współpracy europejskiej. W materiale przedłożonym przez resort figuruje liczba brakujących 40 etatów. Czy Komisja nie uważa, że powinniśmy - zwłaszcza w kontekście wcześniejszej dyskusji - wystąpić z wnioskiem o przydzielenie MSZ tych dodatkowych 40 etatów. Sądzę, że sprawa jest relatywnie niedroga. Koszty bieżące 40 etatów wynosiłyby ok. 1–1,5 mln zł.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#BronisławGeremek">Proszę posła Wielowieyskiego o sformułowanie wniosku pod głosowanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#LonginPastusiak">Czy nie byłoby wskazane, aby wnioski Komisji opatrzone były zobowiązaniem się Ministerstwa Spraw Zagranicznych do podjęcia działań oszczędnościowych? Mogłoby to zwiększyć wiarygodność postulatów wnoszonych przez Komisję.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#KrzysztofKamiński">Słuszne jest to, co pan profesor mówi, ale wtedy (uwzględniając sposób pracy Komisji Polityki Gospodarczej, Budżetu i Finansów) stalibyśmy na przegranej pozycji. Stanowisko Komisji byłoby takie: „skoro możecie zaoszczędzić, to czyńcie to, nie prosząc o dodatkowe środki”. Chodzi o to, żeby Komisja Spraw Zagranicznych jednomyślnie wystąpiła o zmianę budżetu MSZ.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#BronisławGeremek">Przystępujemy do podjęcia decyzji. Rozumiem, że na końcu będziemy głosowali przyjęcie projektu budżetu.</u>
<u xml:id="u-27.1" who="#BronisławGeremek">Pierwsze zalecenie Komisji dotyczy uruchomienia 28 mln zł dla zagwarantowania realizacji programu otwarcia pięciu nowych placówek (ambasad w Taszkiencie, Tbilisi, konsulatów generalnych w Barcelonie i Władywostoku, Instytutu Polskiego w Wilnie).</u>
<u xml:id="u-27.2" who="#BronisławGeremek">Kto z państwa udzieli poparcia temu wnioskowi? Kto jest przeciwny? Kto wstrzymał się od głosu?</u>
<u xml:id="u-27.3" who="#BronisławGeremek">W głosowaniu za wnioskiem opowiedziało się 17 posłów, przy braku głosów przeciwnych i wstrzymujących się. Komisja jednogłośnie przyjęła to zalecenie.</u>
<u xml:id="u-27.4" who="#BronisławGeremek">Drugie zalecenie dotyczy wystąpienia do Komisji Polityki Gospodarczej, Budżetu i Finansów o sumę 14,5 mln USD odpowiednio przeliczoną na zł, w ramach budżetu państwa dla zapewnienia niezbędnych inwestycji związanych z ambasadą RP w Tokio, Brukseli i z Konsulatem Generalnym w Kaliningradzie.</u>
<u xml:id="u-27.5" who="#BronisławGeremek">Kto z państwa wypowiada się za tym zaleceniem? Kto jest przeciwny? Kto wstrzymał się od głosu?</u>
<u xml:id="u-27.6" who="#BronisławGeremek">W głosowaniu za wnioskiem opowiedziało się 17 posłów, przy braku głosów przeciwnych i wstrzymujących się. Zalecenie zostało przyjęte jednomyślnie.</u>
<u xml:id="u-27.7" who="#BronisławGeremek">Trzecie zalecenie wiązało się z tym, ażeby dla umożliwienia powstania konsulatu generalnego w Kokczetawie sumę 2,5 mln zł uruchomić z rezerw celowych.</u>
<u xml:id="u-27.8" who="#BronisławGeremek">Mam wątpliwość, czy powinniśmy wskazywać źródło finansowania. Jeżeli powiemy, że powinno się to odbyć z rezerw celowych, to obawiam się, że to nie zostanie zrealizowane.</u>
<u xml:id="u-27.9" who="#BronisławGeremek">Zatem formułujemy wniosek o wystąpienie do Komisji Polityki Gospodarczej, Budżetu i Finansów o przyznanie sumy 2,5 mln zł na pokrycie kosztów powstania konsulatu generalnego w Kokczetawie.</u>
<u xml:id="u-27.10" who="#BronisławGeremek">Kto z państwa jest za tym wnioskiem? Kto jest przeciwny? Kto wstrzymał się od głosu?</u>
<u xml:id="u-27.11" who="#BronisławGeremek">W głosowaniu za wnioskiem opowiedziało się 17 posłów, przy braku głosów przeciwnych i wstrzymujących się. Wniosek uzyskał jednomyślne poparcie Komisji.</u>
<u xml:id="u-27.12" who="#BronisławGeremek">Proszę teraz pana posła Wielowieyskiego o sformułowanie czwartego wniosku.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#AndrzejWielowieyski">Jest to wniosek w sprawie podwyższenia projektowanego preliminarza budżetowego MSZ na rok 1996 o kwotę 1,5 mln zł na utworzenie dodatkowych 40 etatów dla:</u>
<u xml:id="u-28.1" who="#AndrzejWielowieyski">- powołania zespołu ds. współpracy z NATO,</u>
<u xml:id="u-28.2" who="#AndrzejWielowieyski">- utworzenia sekretariatu do obsługi prac Rady i Komitetu Stowarzyszenia ze Wspólnotami Europejskimi,</u>
<u xml:id="u-28.3" who="#AndrzejWielowieyski">- wzmocnienia zespołu osobowego na rzecz aktywizacji polityki RP wobec państw powstałych na obszarze b. ZSRR.</u>
<u xml:id="u-28.4" who="#AndrzejWielowieyski">Suma ta obejmuje koszty osobowe oraz niezbędny zakup towarów i usług.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#BronisławGeremek">Jakie jest stanowisko ministerstwa w tej kwestii?</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#KrzysztofJakubowski">Stanowisko MSZ wobec takiej propozycji może być tylko entuzjastyczne, ponieważ każde zwiększenie naszych możliwości etatowych byłoby bardzo pomocne. Sądzę, że efektywność działania na wymienionych kierunkach nie wymaga dodatkowego uzasadnienia.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#BronisławGeremek">Ale panie dyrektorze, nie uzyskałem odpowiedzi na moje pytanie. W dokumencie MSZ znajduje się stwierdzenie, że „starania ministerstwa o przyznanie dodatkowych 40 etatów, jak do tej pory nie spotkały się w całości z pozytywną reakcją”. Następnie powiada się o uzyskaniu 15 etatów.</u>
<u xml:id="u-31.1" who="#BronisławGeremek">Czy sformułowanie „nie w całości” oznacza, że z 40 postulowanych etatów uzyskano 15 i wówczas Komisja musi przeformułować wniosek posła Wielowieyskiego? Zapytuję się, jaka jest relacja między tymi dwiema informacjami?</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#WojciechLamentowicz">Mam jeszcze jedną uwagę do wniosku posła Wielowieyskiego. W pełni zgadzam się z jego sentencją, bo przecież proponowałem to na naszym wcześniejszym posiedzeniu. Tylko czy w naszym wniosku powinniśmy wyraźnie mówić o rządowym Komitecie ds. Integracji Europejskiej i przez to przesądzać, że mamy do tego pozytywny stosunek? Proponowałbym stwierdzenie, że chodzi o wzmożenie współpracy z NATO i Wspólnotami Europejskimi, ale bez określenia nazw własnych, bo to są rzeczy nie przesądzone.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#BronisławGeremek">Pan poseł ma w pełni rację. W drugim punkcie mówi się o sekretariacie do obsługi prac Rady i Komitetu Stowarzyszenia ze Wspólnotami Europejskimi. Nie istnieje taka instytucja.</u>
<u xml:id="u-33.1" who="#BronisławGeremek">Głos ma pan dyr. Jakubowski.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#KrzysztofJakubowski">Oczywiście, te etaty mogłyby być wykorzystane po dokonanej restrukturyzacji ministerstwa, mianowicie po rozdzieleniu dotychczasowego Departamentu Instytucji Europejskich na Departament Bezpieczeństwa i Departament Instytucji Europejskich. Departament Bezpieczeństwa zajmowałby się współpracą z NATO, Departament Instytucji Europejskich - współpracą z Unią Europejską. Nowe etaty mogłyby być przeznaczone na wzmocnienie obu tych jednostek.</u>
<u xml:id="u-34.1" who="#KrzysztofJakubowski">Gdyby funkcjonowała dotychczasowa struktura MSZ, etaty te byłyby znakomicie wykorzystane na wzmocnienie obecnego departamentu zajmującego się współpracą zarówno z NATO, jak i z Unią Europejską.</u>
<u xml:id="u-34.2" who="#KrzysztofJakubowski">Odpowiadając na poprzednie pytanie pana przewodniczącego, chciałbym wyjaśnić, że owe 15 etatów, przyznanych resortowi nie jest związane z działalnością, o której mówił pan poseł Wielowieyski. To jest dotacja celowa ze ścisłym wskazaniem, że etaty te mają być wykorzystane na wzmocnienie zespołu administracyjnego, prowadzącego administrację placówek w Biurze Administracji i Budżetu oraz dla potrzeb Departamentu Łączności wynikających ze zwiększenia liczby placówek.</u>
<u xml:id="u-34.3" who="#KrzysztofJakubowski">Takie zalecenie zostało sformułowane po ubiegłorocznej kontroli Najwyższej Izby Kontroli. W wyniku realizacji tego zalecenia zostało przyznanych 15 etatów. Nie mają one bezpośredniego związku z propozycją zgłoszoną przez posła Wielowieyskiego.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#BronisławGeremek">Co zatem znaczy sformułowanie, że staranie MSZ nie spotkało się w całości z pozytywną reakcją? W jakiej części spotkało się z pozytywną reakcją?</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#KrzysztofJakubowski">Wprawdzie etaty zostały ministerstwu przyznane, ale z wyraźnym wskazaniem celowym. Zwiększenie etatów nie jest związane z działalnością merytoryczną resortu, o co nam przede wszystkim chodziło, a jedynie z działalnością administracyjno-techniczną.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#BronisławGeremek">Rozumiem zatem, że MSZ postulowało 40 etatów na różne potrzeby. Otrzymało 15, nie uzyskało 25 na działalność merytoryczną.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#AndrzejJanicki">40 etatów miało być przeznaczone na prace merytoryczne.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#BronisławGeremek">To znaczy, że postulat nie został zrealizowany. Stwierdzenie w dokumencie MSZ powinno brzmieć następująco: „staranie MSZ o przyznanie dodatkowych 40 etatów, jak do tej pory nie spotkało się z pozytywną reakcją”.</u>
<u xml:id="u-39.1" who="#BronisławGeremek">Proponowałbym, żeby sformułowanie wniosku posła Wielowieyskiego nie zawierało nazw własnych różnych zespołów, tylko, żeby podać cel merytoryczny - wzmocnienie współpracy z NATO, ze Wspólnotami Europejskimi, aktywizację polityki RP wobec państw powstałych na obszarze b. ZSRR.</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#AndrzejWielowieyski">Wobec tego uzasadnienie mojego wniosku o przyznanie MSZ dodatkowych 40 etatów zawiera dwa punkty: pierwszy mówi o wzmocnieniu współpracy z NATO i Unią Europejską, a drugi - o aktywizacji polityki RP wobec państw powstałych na obszarze b. ZSRR.</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#BronisławGeremek">Jeżeli nie ma wątpliwości w tej sprawie, poddaję pod głosowanie tę propozycję. Kto z państwa jest za wystąpieniem do Komisji Polityki Gospodarczej, Budżetu i Finansów o dodatkową sumę 1,5 mln zł na 40 etatów? Kto jest przeciwnego zdania? Kto wstrzymał się od głosu?</u>
<u xml:id="u-41.1" who="#BronisławGeremek">W głosowaniu za wnioskiem opowiedziało się 15 posłów, przy braku głosów przeciwnych i 2 głosach wstrzymujących się. Komisja przyjęła zalecenie.</u>
<u xml:id="u-41.2" who="#BronisławGeremek">Myślę, że w pierwszych trzech sprawach poseł Pastusiak jest na bardzo twardym gruncie, dzięki jednomyślnemu poparciu Komisji. Nasze dotychczasowe doświadczenia nie skłaniają nas jednak do optymizmu. Resort musi w sposób aktywny upominać się o swoje prawa. Komisja Spraw Zagranicznych ma przekonanie, że budżet państwa nie gwarantuje niezbędnego minimum dla wykonania zadań resortu.</u>
<u xml:id="u-41.3" who="#BronisławGeremek">Zapytuję Komisję Spraw Zagranicznych, czy po przyjęciu tych zaleceń udziela poparcia części 32 projektu ustawy budżetowej, dotyczącej budżetu MSZ oraz z części 83, dotyczącej rezerw ogólnych i celowych, pozycji 39 i 43. Kto z państwa jest za przyjęciem projektu ustawy budżetowej? Kto jest przeciwny? Kto wstrzymał się od głosu?</u>
<u xml:id="u-41.4" who="#BronisławGeremek">W głosowaniu za wnioskiem opowiedziało się 17 posłów, przy braku głosów przeciwnych i głosów wstrzymujących się.</u>
<u xml:id="u-41.5" who="#BronisławGeremek">Komisja przyjęła projekt ustawy budżetowej.</u>
<u xml:id="u-41.6" who="#BronisławGeremek">W sprawie budżetu Ministerstwa Spraw Zagranicznych nasz przedstawiciel ma instrukcje ze strony Komisji.</u>
<u xml:id="u-41.7" who="#BronisławGeremek">Czy w sprawach różnych ktoś z państwa ma uwagi?</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#DanutaGrabowska">Chciałabym prosić, aby mój wniosek w sprawie „Wspólnoty Polskiej” został uwzględniony, byśmy zaprosili kierownictwo „Wspólnoty Polskiej” na posiedzenie Komisji Spraw Zagranicznych i poświęcili temu stowarzyszeniu swoją uwagę.</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#BronisławGeremek">Wniosek został zaprotokołowany. Zwrócimy się do Komisji Łączności z Polakami za Granicą o wspólne posiedzenie obu Komisji poświęcone sprawom „Wspólnoty Polskiej”.</u>
<u xml:id="u-43.1" who="#BronisławGeremek">Dziękuję państwu, dziękuję przedstawicielom MSZ.</u>
<u xml:id="u-43.2" who="#BronisławGeremek">Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>