text_structure.xml
26 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#JanuszSzymański">Witam państwa, rozpoczynamy posiedzenie, którego tematem jest rozpatrzenie uchwały Senatu w sprawie ustaw: o wydawaniu Monitora Sądowego i Gospodarczego oraz o zmianie Kodeksu handlowego i niektórych innych ustaw.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#JanuszSzymański">Proponowałbym, aby senator Orzechowski bardzo krótko uzasadnił jej ratio. Bardzo proszę o zabranie głosu pana senatora Orzechowskiego.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#JanOrzechowski">Nie wiem, czy to się da w trzech zdaniach, bardzo krótko uzasadnić, ale będę próbował.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#JanOrzechowski">Jeśli chodzi o poprawkę nr 1. do ustawy o wydawaniu Monitora Sądowego i Gospodarczego, dotyczy ona art. 1 w ust. 3 w pkt. 2, w którym należy skreślić wyrazy: „i Kodeks postępowania cywilnego”.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#JanOrzechowski">Poprawka ta została wniesiona ponieważ Senat uznał, iż pozostawienie zapisu w brzmieniu przyjętym przez Sejm spowoduje, że nie wiadomo które z postanowień sądu będą publikowane w Monitorze Sądowym i Gospodarczym. Jednocześnie bowiem nie zmienia się Kodeksu postępowania cywilnego. A jak państwo wiecie, w procedurze cywilnej w toku postępowania cywilnego, sąd wydaje różne postanowienia.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#JanOrzechowski">Na przykład postanowienia przewidziane w art. 143 i 144 Kpc o ustanowieniu kuratora dla osoby, której miejsce pobytu nie jest znane, ogłoszenie w lokalu i ewentualnie w prasie, postanowienia związanego z wszczęciem postępowania o uznanie za zmarłego itp. Jest cały szereg tego typu postanowień i jest problem, ponieważ trzeba rozstrzygnąć, które z tych postanowień muszą być publikowane w Monitorze Sądowym i Gospodarczym, a które nie.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#JanOrzechowski">Dziś, gdy nie ma tego rozstrzygnięcia, postanowiono by zapis, że w Monitorze Sądowym i Gospodarczym również publikuje się postanowienia sądowe przewidziane w Kpc, ale wtedy byłaby taka sytuacja, że raz byłyby publikowane one w Monitorze Sądowym i Gospodarczym, a drugi raz, trzeba by je było publikować według dotychczasowych zasad. Byłyby to zatem podwójne koszty dla strony. Dlatego nie wydaje się, aby można było pozostawić taki stan rzeczy.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#JanuszSzymański">Bardzo proszę pana posła K. Pańtaka o krótką rekomendację, jako posła sprawozdawcy.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#KazimierzPańtak">Rozważaliśmy to. Sądzę, że nie chodzi tu o wszystkie postanowienia a jedynie o wymagane przez Kodeks handlowy oraz Kodeks postępowania cywilnego. Taka była argumentacja Ministerstwa Sprawiedliwości. Uznaliśmy, że należy odrzucić poprawkę Senatu.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#MarekSadowski">Poprawka ta i zgodna z nią redakcja tekstu określa zakres przedmiotowy Monitora Sądowego i Gospodarczego. Nie nakłada natomiast obowiązku publikacji. Będzie więc znaczyła. że można będzie wszystkie wymagane w Kpc ogłoszenia publikować w Monitorze Sądowym i Gospodarczym. Tam więc gdzie sąd ma swobodę, będzie mógł kierować je do monitora, a tam, gdzie będzie trzeba nałoży się takie obowiązki w Kpc wskazując Monitor Sądowy i Gospodarczy jako miejsce publikacji.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#JanuszSzymański">Czy ktoś chciałby wyrazić odmienne zdanie? Nie widzę. Czy możemy więc uznać, że Komisja przyjęły rekomendację pana posła K. Pańtaka, aby odrzucić poprawkę Senatu? W takim przypadku połączone Komisje będą rekomendowały Wysokiej Izbie odrzucenie poprawki Senatu. Czy jest na to zgoda? Nie widzę sprzeciwu, bardzo dziękuję.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#JanuszSzymański">Poprawka druga. Dotyczy ona art. 3 w którym skreśla się wyraz „dokonania”. Czy ktoś z państwa ma pytania do pana senatora Orzechowskiego? Nie widzę. Proszę o rekomendację pana posła K. Pańtaka.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#KazimierzPańtak">Jest to poprawka redakcyjna, językowa i proponuję ją przyjąć.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#MarekSadowski">Jesteśmy za przyjęciem poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#JanuszSzymański">Czy jest głos przeciwny? Nie ma. Uznaję więc, że połączone Komisje przyjęły poprawkę drugą Senatu i będą rekomendowały jej przyjęcie Wysokiej Izbie.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#JanuszSzymański">Poprawka trzecia. Dotyczy art. 4 ust. 2 ustawy o wydawaniu Monitora Sądowego i Gospodarczego. Senat proponuje skreślenie w tym ustępie słów „w sekretariacie sądu”.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#KazimierzPańtak">Ta poprawka wynika z tego, że redagując tekst ustawy po prostu przedobrzyliśmy. Proponuję przyjąć tę poprawkę ponieważ jest to kwestia organizacyjna. Wiadomo przecież, że równie dobrze może to być w sekretariacie sądu jak i w bibliotece sądu.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#JanuszSzymański">Nie słyszę sprzeciwu, uznaję więc, że połączone Komisje przyjęły poprawkę trzecią Senatu i będą rekomendowały jej przyjęcie Wysokiej Izbie.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#JanuszSzymański">Poprawka czwarta. Dotyczy art. 5, który się dodaje w następującym brzmieniu:</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#JanuszSzymański">„Art. 5. Traci moc dekret z dnia 12 maja 1954 r. o ogłoszeniu obwieszczeń (Dz.U. Nr 23, poz. 83)”.</u>
<u xml:id="u-11.3" who="#JanuszSzymański">Czy są pytania do pana senatora Orzechowskiego? Nie ma. Głos ma pan poseł sprawozdawca K. Pańtak.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#KazimierzPańtak">Jeżeli Biuro Legislacyjne Kancelarii Sejmu powie, że jest to nasze uchybienie, to oczywiście jestem za przyjęciem poprawki Senatu. Proszę jednak o ocenę, czy rzeczywiście należy wprowadzić ten przepis derogacyjny.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#MarekSadowski">Zgadzamy się z tą poprawką, bo to jest przeniesienie tego samego przepisu, który był zamieszczony w obecnej zmianie Kodeksu handlowego. Jest więc słuszne, aby znalazł się także w tej ustawie, która jest wiodąca.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Stanowisko naszego Biura jest nieco odmienne. Jesteśmy przeciwni przeniesieniu. Uważamy, że jest to możliwe zarówno w tej ustawie a więc w ustawie o wydawaniu Monitora Sądowego i Gospodarczego jak i w ustawie o zmianie Kodeksu handlowego i niektórych innych ustaw.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Postaram się przytoczyć argumenty za pozostawieniem obecnego zapisu, związanego z nowelizacją Kodeksu handlowego. Otóż wszelkie obwieszczenia, do tej pory, miały podstawę umieszczenia tego zapisu w dekrecie z dnia 12 maja 1954 r. W związku z tym, że nowelizacja Kodeksu handlowego idzie w tę stronę i jest robiona pod tym kątem, naszym zdaniem uzasadnione jest umieszczenie zapisu o uchyleniu dekretu w ustawie nowelizującej Kodeks handlowy.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#JanuszSzymański">W tej sytuacji poproszę pana senatora Orzechowskiego o przedstawienie ratio tej zmiany. Jak widać, mamy różne poglądy, prosiłbym więc, aby pan senator Orzechowski zechciał krótko uzasadnić poprawkę czwartą Senatu. Dlaczego państwo proponujecie zastąpienie zmiany tego przepisu w ustawie nowelizującej przepisy Kodeksu handlowego, tak jak to zaproponował Sejm, zmianą w ustawie o wydawaniu Monitora Sądowego i Gospodarczego?</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#JanOrzechowski">Sprawa jest oczywista. Proponujemy to ponieważ uchylenie dekretu z 12 maja 1954 roku łączy się przedmiotowo z ustawą o wydawaniu Monitora Sądowego i Gospodarczego. Uważamy, że właśnie dlatego powinno być zamieszczone w tej ustawie, a nie w tamtej.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#KazimierzPańtak">Jest to kwestia estetyki prawniczej. Nie zmieniałbym tego, skoro domniemując logicznie podjęliśmy już taką decyzję.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#JanuszSzymański">Rozumiem, że pan poseł K. Pańtak rekomenduje odrzucenie poprawki Senatu i pozostawienie tego przepisu w ustawie nowelizującej Kodeks handlowy.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#JanuszSzymański">Czy ktoś jeszcze chciałby zająć w tej sprawie stanowisko?</u>
<u xml:id="u-18.2" who="#JanuszSzymański">Nie widzę. Czy jest zatem zgoda na przyjęcie rekomendacji proponującej Sejmowi odrzucenie poprawki czwartej Senatu?</u>
<u xml:id="u-18.3" who="#JanuszSzymański">Przypominam, że dotyczy ona dodania nowego artykułu 5 w brzmieniu:</u>
<u xml:id="u-18.4" who="#JanuszSzymański">„Art. 5. Traci moc dekret z dnia 12 maja 1954 r. o ogłaszaniu obwieszczeń (Dz.U. nr 23, poz, 83)”.</u>
<u xml:id="u-18.5" who="#JanuszSzymański">Tym samym opowiedzielibyśmy się za przyjęciem wersji Sejmowej tej nowelizacji.</u>
<u xml:id="u-18.6" who="#JanuszSzymański">Jest zgoda, bardzo dziękuję. Przechodzimy do poprawki 5, która powinna być rozpatrzona łącznie z poprawką 4, stanowi bowiem jej logiczną konsekwencję. W związku z tym, że będzie rekomendacja odrzucenia poprawki czwartej, rozpatrywanie poprawki piątej ma już tylko charakter formalny.</u>
<u xml:id="u-18.7" who="#JanuszSzymański">Na tym zakończyliśmy rozpatrzenie punktu 1 dotyczącego uchwały Senatu na posiedzeniu w dniu 14 listopada 1995 roku w sprawie ustawy o wydawaniu Monitora Sądowego i Gospodarczego.</u>
<u xml:id="u-18.8" who="#JanuszSzymański">Przystępujemy do realizacji punktu 2 w sprawie uchwały Senatu dotyczącej zmiany Kodeksu handlowego i niektórych innych ustaw.</u>
<u xml:id="u-18.9" who="#JanuszSzymański">Senat zaproponował nam do tej ustawy aż 10 poprawek. Posłem sprawozdawcą był również pan poseł K. Pańtak.</u>
<u xml:id="u-18.10" who="#JanuszSzymański">Poprawka pierwsza dotyczy tytułu ustawy. Senat proponuje inny tytuł i wyrazy „Kodeksu handlowego” proponuje zastąpić wyrazami „rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej - Kodeks handlowy”. Proszę pana senatora Orzechowskiego o przedstawienie, dosłownie w paru zdaniach, ratio tej poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#JanOrzechowski">Uzasadnienie jest takie, że w tytule ustawy należy jednak podawać pełną nazwę aktów normatywnych.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#MarekSadowski">Jesteśmy za przyjęciem tej poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#JanuszSzymański">Czy jest inna propozycja? Nie ma. Prezydia proponują przyjęcie tej poprawki i przedstawienie takiej rekomendacji Sejmowi. Rozumiem, że jest na to zgoda.</u>
<u xml:id="u-21.1" who="#JanuszSzymański">Poprawka druga dotyczy dodania nowego punktu w art. 1 po pkt. 10 - punktu 10a w brzmieniu:</u>
<u xml:id="u-21.2" who="#JanuszSzymański">„10a) w art. 275 w paragrafie 1 wyraz „ostatniego” skreśla się:”.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#JanOrzechowski">Poprawka ta łączy się z art. 268 i art. 265 Kodeksu handlowego. Jeżeli wprowadza się jedną zmianę trzeba skorygować także inne zapisy.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#KazimierzPańtak">Ta poprawka wychodzi poza nowelizację ustawy i zgodnie z naszymi zasadami powinniśmy ją pozostawić bez rozpoznania.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#JanuszSzymański">Czy przedstawiciel Biura Legislacyjnego KS, po badaniu i wnikliwej analizie, reprezentuje może inny pogląd?</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Ta poprawka ściśle wiąże się z przyjętymi wcześniej rozwiązaniami. Należałoby więc zastanowić się nad nią. Jeśli chodzi o Biuro Legislacyjne KS uważamy, że ta zmiana jest konsekwencją wcześniejszych, jest więc dopuszczalna i jest do przyjęcia.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#MarekSadowski">Popieramy tę poprawkę. Wydaje nam się, że nie wykracza ona poza obszar nowelizacji i materię zmian w niej przyjętych.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#KazimierzPańtak">Ja się bardzo cieszę z takiej interpretacji, bo ta poprawka rzeczywiście jest potrzebna.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#JanuszSzymański">Czy ktoś jeszcze chciałby zabrać głos? Nie widzę. Jest rekomendacja przyjęcia tej poprawki Senatu. Nie widzę sprzeciwu, rozumiem, że jest na to zgoda.</u>
<u xml:id="u-28.1" who="#JanuszSzymański">Poprawka trzecia. Dotyczy nadania nowego brzmienia art. 306 paragraf 1. Poprawka ta brzmi:</u>
<u xml:id="u-28.2" who="#JanuszSzymański">3) w art. 1 pkt. 11 otrzymuje brzmienie:</u>
<u xml:id="u-28.3" who="#JanuszSzymański">„11) w art. 306 paragraf 1 otrzymuje brzmienie:</u>
<u xml:id="u-28.4" who="#JanuszSzymański">„Paragraf 1. Kto będąc członkiem zarządu, wbrew obowiązkowi dopuszcza do tego, że zarząd:</u>
<u xml:id="u-28.5" who="#JanuszSzymański">1) nie składa sądowi rejestrowemu listy wspólników;</u>
<u xml:id="u-28.6" who="#JanuszSzymański">2) nie prowadzi księgi udziałów zgodnie z przepisami art. 188 paragraf 1;</u>
<u xml:id="u-28.7" who="#JanuszSzymański">3) nie zwołuje zgromadzenia wspólników;</u>
<u xml:id="u-28.8" who="#JanuszSzymański">4) odmawia wyjaśnień osobie powołanej do rewizji lub nie dopuszcza jej do pełnienia obowiązków;</u>
<u xml:id="u-28.9" who="#JanuszSzymański">podlega grzywnie do 10.000 złotych”.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#JanOrzechowski">Niektóre z działań, które zostały wprowadzone jako karalne do art. 306, są już przewidziane w ustawie o rachunkowości w art. 79. Chodzi w szczególności o punkt 3 art. 79 i punkt 4 ustawy o rachunkowości. Ponieważ nie powinno się w dwóch różnych ustawach wprowadzać karalności za te same czyny nasze poprawki nie tylko do art. 306, ale i do art. 460 zmierzają do wyeliminowania tego błędu. Chodzi nam o to, aby nie było karalności za te same czyny w dwóch różnych ustawach.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#MarekSadowski">Popieramy tę poprawkę.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#KazimierzPańtak">Podzielam argumenty pana senatora. One były nam już wcześniej sygnalizowane, ale nie mogliśmy już dokonać autopoprawki.</u>
<u xml:id="u-31.1" who="#KazimierzPańtak">Chciałbym dodać jeszcze jedną rzecz, a mianowicie, co do wysokości kary, uważam, że jest ona adekwatna do przewinienia, bo 50 mln starych złotych mogło nałożyć kolegium. Uważam, że trzeba uszanować sąd, a więc powinna to być jednak większa suma.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#JanuszSzymański">Czy ktoś ma może inny pogląd w tej sprawie? Nie ma. W związku z tym uważam, że Komisje akceptują propozycję Senatu i będą rekomendowały Sejmowi przyjęcie tej poprawki.</u>
<u xml:id="u-32.1" who="#JanuszSzymański">Poprawka czwarta, która mówi, że: w art. 1 pkt 12 otrzymuje brzmienie:</u>
<u xml:id="u-32.2" who="#JanuszSzymański">„12) w art. 316 w paragrafie 1 wyrazy „Monitorze Polskim” zastępuje się wyrazami „Monitorze Sądowym i Gospodarczym”.</u>
<u xml:id="u-32.3" who="#JanuszSzymański">Jest to czytelna poprawka.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#MarekSadowski">Jesteśmy za przyjęciem tej poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#KazimierzPańtak">Ja również jestem za przyjęciem tej poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#JanuszSzymański">Rozumiem, że połączone Komisje akceptują propozycję Senatu i taką rekomendację przedstawimy Sejmowi.</u>
<u xml:id="u-35.1" who="#JanuszSzymański">Poprawka piąta. W art. 1 po pkt. 12 dodaje się nowy pkt. 12a w brzmieniu:</u>
<u xml:id="u-35.2" who="#JanuszSzymański">„12a) w art. 318 w paragrafie 1 w zdaniu wstępnym wyrazy „Monitorze Polskim” za-stępuje się wyrazami „Monitorze Sądowym i Gospodarczym” oraz w pkt. 1 wyraz „Polskiego” skreśla się”.</u>
<u xml:id="u-35.3" who="#JanuszSzymański">Ta poprawka jest konsekwencją poprzedniej zmiany, należy je więc łącznie rozpatrywać. Rozumiem, że rekomendacja połączonych Komisji będzie również taka sama.</u>
<u xml:id="u-35.4" who="#JanuszSzymański">Przechodzimy do poprawki szóstej. Nadaje ona pkt. 16a art. 1 brzmienie:</u>
<u xml:id="u-35.5" who="#JanuszSzymański">„16) w art. 396:</u>
<u xml:id="u-35.6" who="#JanuszSzymański">a) paragraf 1 otrzymuje brzmienie:</u>
<u xml:id="u-35.7" who="#JanuszSzymański">„Paragraf 1. Walne zgromadzenie zwołuje się przez ogłoszenie w Monitorze Sądowym i Gospodarczym, które powinno być dokonane przynajmniej na trzy tygodnie przed terminem zgromadzenia”,</u>
<u xml:id="u-35.8" who="#JanuszSzymański">b) w paragrafie 2 wyraz „ogłoszeniach” zastępuje się wyrazem „ogłoszeniu”,</u>
<u xml:id="u-35.9" who="#JanuszSzymański">c) w paragrafie 3 wyraz „pierwszym” skreśla się”.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#JanOrzechowski">W art. 396 została wprowadzona przez Sejm zasada jednorazowego ogłaszania o zwołaniu walnego zgromadzenia. Ponieważ art. 396 występuje także w następnych paragrafach, więc w konsekwencji tego należałoby zmienić zapisy również w następnych paragrafach. I to są właśnie te drobne poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#MarekSadowski">Jesteśmy za przyjęciem tej poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#KazimierzPańtak">Mam wrażenie, że tu jest błąd. Paragraf 1 otrzymuje takie samo brzmienie jak paragraf 1, który uchwaliliśmy już. Natomiast co do dalszych zmian w tej poprawce, to zgadzam się, że są one potrzebne. Ale paragraf 1 nie może otrzymywać takiego brzmienia, skoro już takie ma.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#JanOrzechowski">To wynika z tego, że nie umieliśmy tej poprawki inaczej zredagować.</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#JanuszSzymański">Jest to więc błąd redakcyjny, bo rozumiem, że tu chodzi o pewną technikę legislacyjną. Ale w tej chwili nie możemy już w to wkraczać. Możemy tylko przyjąć albo odrzucić. Rozumiem, że przyjmujemy tę poprawkę i taką też rekomendację przekażemy Sejmowi.</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#KazimierzPańtak">W tej sytuacji oczywiście jestem za przyjęciem tej poprawki, chociażby po to, aby ratować honor Senatu.</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#JanuszSzymański">Czy nie ma głosów przeciwnych?</u>
<u xml:id="u-42.1" who="#JanuszSzymański">Nie ma. Uznaję, że połączone Komisje rekomendują Sejmowi przyjęcie poprawki szóstej Senatu.</u>
<u xml:id="u-42.2" who="#JanuszSzymański">Poprawka siódma. W art. 1 w pkt. 18 lit. b otrzymuje brzmienie:</u>
<u xml:id="u-42.3" who="#JanuszSzymański">„b) w paragrafie 2 w zdaniu wstępnym wyrazy „ogłoszenia te będą” zastępuje się wyrazami „ogłoszenie to będzie” oraz w pkt, 8 wyraz „ostatniego” skreśla się”.</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#KazimierzPańtak">Jest to konsekwencja poprawki, którą przyjęliśmy, przyjęcie jest więc formalnością. Trzeba też rozpatrywać je i głosować w Sejmie łącznie. Bardzo proszę, aby wzięło to pod uwagę Biuro Legislacyjne KS.</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#JanuszSzymański">Przechodzimy do poprawki ósmej. Jest ona sformułowana na tej samej zasadzie, którą przyjęliśmy w poprawce trzeciej.</u>
<u xml:id="u-44.1" who="#JanuszSzymański">W art. 1 pkt 21 otrzymuje brzmienie:</u>
<u xml:id="u-44.2" who="#JanuszSzymański">„21) w art. 490 paragraf 1 otrzymuje brzmienie:</u>
<u xml:id="u-44.3" who="#JanuszSzymański">„Paragraf 1. Kto będąc członkiem zarządu, wbrew obowiązkowi dopuszcza do tego, że zarząd:</u>
<u xml:id="u-44.4" who="#JanuszSzymański">1) nie ogłasza uchwał walnych zgromadzeń powziętych w trybie art. 398;</u>
<u xml:id="u-44.5" who="#JanuszSzymański">2) nie prowadzi księgi akcyjnej zgodnie z przepisami art. 531 paragraf 1;</u>
<u xml:id="u-44.6" who="#JanuszSzymański">3) nie zwołuje walnego zgromadzenia;</u>
<u xml:id="u-44.7" who="#JanuszSzymański">4) odmawia wyjaśnień osobie powołanej do rewizji lub nie dopuszcza jej do pełnienia obowiązków;</u>
<u xml:id="u-44.8" who="#JanuszSzymański">5) nie przedstawia sądowi rejestrowemu wniosku o wyznaczenie biegłych rewidentów;</u>
<u xml:id="u-44.9" who="#JanuszSzymański">podlega grzywnie do 20.000 złotych”.</u>
<u xml:id="u-44.10" who="#JanuszSzymański">Rozumiem, że Komisje przyjmują tę poprawkę i będą rekomendowały jej przyjęcie Sejmowi.</u>
<u xml:id="u-44.11" who="#JanuszSzymański">Poprawka dziewiąta. Art. 2 otrzymuje brzmienie:</u>
<u xml:id="u-44.12" who="#JanuszSzymański">„Art. 2. W rozporządzeniu Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 24 października 1934 r. - Prawo upadłościowe (Dz.U. z 1991 r. Nr 118 poz. 512, z 1994 r. Nr 1 poz. 1 i z 1995 r. Nr 85 poz. 426) wprowadza się następujące zmiany:</u>
<u xml:id="u-44.13" who="#JanuszSzymański">1) w art. 16 w paragrafie 1, w art. 217 i 219 po wyrazie „obwieszczenie” dodaje się wyrazy: „w Monitorze Sądowym i Gospodarczym oraz w prasie lokalnej”,</u>
<u xml:id="u-44.14" who="#JanuszSzymański">2) w art. 81 w paragrafie 1 na końcu dodaje się wyrazy „chyba że prawo niniejsze stanowi inaczej”.</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#JanOrzechowski">Zgodnie z tym, co przyjął Sejm, ogłoszenia będą wymagały postanowienia, które jest przewidziane w art. 16 prawa upadłościowego, ale równocześnie nie skorygowano przepisów art. 81, który również reguluje kwestie ogłoszeń. Bez tego drobnego uzupełnienia, byłaby taka sytuacja, że postanowienia o których mowa w art. 16 a także w art. 217 i 219, byłyby dwukrotnie ogłaszane. Raz w Monitorze Sądowym i Gospodarczym, a drugi raz według zasad przewidzianych w art. 81 prawa upadłościowego. Chcemy tego uniknąć i proponujemy dodanie do tego art. drobnego uzupełnienia zawartego w tej poprawce.</u>
</div>
<div xml:id="div-46">
<u xml:id="u-46.0" who="#JanuszSzymański">Wiem, że Biuro Legislacyjne KS przeprowadzało pewne postępowanie wyjaśniające, bardzo proszę więc, aby przedstawiciel Biura poinformował nas o wynikach tego badania.</u>
</div>
<div xml:id="div-47">
<u xml:id="u-47.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Nie mamy zastrzeżeń do tej poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-48">
<u xml:id="u-48.0" who="#MarekSadowski">Popieramy tę poprawkę.</u>
</div>
<div xml:id="div-49">
<u xml:id="u-49.0" who="#KazimierzPańtak">Przy wykładni, że nie wychodzi ona poza zakres nowelizacji, popieram tę poprawkę.</u>
</div>
<div xml:id="div-50">
<u xml:id="u-50.0" who="#JanuszSzymański">Czy są inne propozycje? Nie ma, uznaję więc, że połączone Komisje będą rekomendowały Wysokiej Izbie przyjęcie tej poprawki.</u>
<u xml:id="u-50.1" who="#JanuszSzymański">I ostatnia poprawka, którą de facto już rozstrzygnęliśmy, ponieważ jest to konsekwencja poprawki jaką przyjęliśmy do ustawy o wydawaniu Monitora Sądowego i Gospodarczego.</u>
<u xml:id="u-50.2" who="#JanuszSzymański">Pozostała nam jeszcze jedna rzecz do rozstrzygnięcia - wybór posła sprawozdawcy. Proponuję, aby zgodnie ze zwyczajem parlamentarnym dalej w trakcie prac sejmowych reprezentował ten projekt i przedstawiał Izbie poprawki pan poseł K. Pańtak. W obu przypadkach był on już sprawozdawcą. Nie ma sprzeciwu.</u>
<u xml:id="u-50.3" who="#JanuszSzymański">Dziękuję panu senatorowi Orzechowskiemu za przybycie i pomoc. W ten sposób wyczerpaliśmy porządek dzienny.</u>
<u xml:id="u-50.4" who="#JanuszSzymański">Dziękuję bardzo, zamykam posiedzenie.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>