text_structure.xml 33.9 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#RyszardGrodzicki">Otwieram posiedzenie Komisji Regulaminowej i Spraw Poselskich. Dzisiejsze spotkanie jest początkiem trzydniowej serii posiedzeń naszej komisji, w trakcie których będziemy rozpatrywali sprawozdanie z wykonania budżetu jednostek państwowych w tych częściach budżetowych, które opiniuje nasza komisja, tj. Kancelarii Prezydenta, Krajowego Biura Wyborczego, Kancelarii Sejmu i Kancelarii Senatu. Będziemy analizować zasadność działań finansowych tych jednostek w roku ubiegłym.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#RyszardGrodzicki">Zgodnie z harmonogramem posiedzeń odbędzie się jeszcze jedno posiedzenie zamknięte Komisji, poświęcone sprawom organizacyjnym. W tym czasie będą pracowały podkomisje, które przygotowują różne akty normatywne opracowywane w Komisji.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#RyszardGrodzicki">Witam wszystkich przybyłych gości: pana ministra Tomasza Kwiatkowskiego, który reprezentuje Kancelarię Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, przedstawicieli Najwyższej Izby Kontroli i przedstawicieli Ministerstwa Finansów. Dzisiaj rozpatrujemy działalność Kancelarii Prezydenta wraz z Gospodarstwem Pomocniczym, natomiast działalność Biura Bezpieczeństwa Narodowego, Krajowej Rady Sądownictwa oraz Biura Społecznego Komitetu Odnowy Zabytków Krakowa będziemy rozpatrywać na odrębnym posiedzeniu, po otrzymaniu opinii cząstkowych od komisji merytorycznych.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#RyszardGrodzicki">Proszę o przedstawienie „informacji o realizacji budżetu części 01 - Kancelarii Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej w 1994 roku”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#TomaszKwiatkowski">Dziękuję za zaproszenie. Ponieważ z powodu obowiązków służbowych nie będę mógł uczestniczyć w całym posiedzeniu Komisji w związku z tym proszę, aby pan minister Tadeusz Kociszewski przedstawił „informację o realizacji budżetu Kancelarii Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej w 1994 roku”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#SzymonTadeuszKociszewski">Przedłożone materiały w „informacji o realizacji budżetu części 01-Kancelarii Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej” szeroko prezentują zadania merytoryczne Kancelarii Prezydenta oraz zadania zabezpieczające realizację budżetową.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#SzymonTadeuszKociszewski">Zdaniem Kancelarii Prezydenta zadania te, bardzo istotne dla życia społecznego i politycznego kraju, zrealizowano pozytywnie.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#SzymonTadeuszKociszewski">Porównując skalę zrealizowanych zadań merytorycznych w 1994 roku z realizacją tych zadań w 1993 roku obserwujemy wyraźną tendencję wzrostową ich w 1994 roku. Kancelaria Prezydenta przyjmując jako zasadę w swej działalności wytyczne komisji sejmowych dotyczące ograniczenia wydatków budżetowych, zasadę tę stosuje w bieżącej działalności, czego dowodem jest relatywne coroczne obniżanie wydatków budżetowych.</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#SzymonTadeuszKociszewski">Jednym z podstawowych źródeł oszczędności budżetowych są dokonywane wewnątrz Kancelarii Prezydenta RP zmiany w strukturze organizacyjnej. Realizacja tych zmian dokonywana jest systematycznie w ciągu ostatnich trzech lat, co w rezultacie usprawniło procedurę funkcjonowania poszczególnych komórek organizacyjnych Kancelarii Prezydenta RP oraz pozwoliło na ewidentne obniżenie etatów, ograniczenie wydatków materiałowych, kosztów transportowych przy jednoczesnym wzroście zadań w tym zakresie.</u>
          <u xml:id="u-3.4" who="#SzymonTadeuszKociszewski">Chciałem nadmienić, że budżet Kancelarii Prezydenta RP został zrealizowany pozytywnie. Dochody wykonano ze znaczną nadwyżką, tj. 285,8% w stosunku do planowanych. Wyższe niż planowano wykonanie dochodów wynika głównie z wpłaty do budżetu 50% nadwyżki osiągniętej w roku 1993 przez Gospodarstwo Pomocnicze ze sprzedaży zbędnych składników majątkowych - głównie zużytych samochodów, z wpływów pochodzących z opłat czynszu oraz innych wpływów o charakterze jednorazowym.</u>
          <u xml:id="u-3.5" who="#SzymonTadeuszKociszewski">Szczegółowość uzyskanych dochodów przedstawia się następująco:</u>
          <u xml:id="u-3.6" who="#SzymonTadeuszKociszewski">- wpływy ze sprzedaży składników majątkowych: 817,5 mln (starych) zł,</u>
          <u xml:id="u-3.7" who="#SzymonTadeuszKociszewski">- wpływy za czynsz: 2.222,7 mln (starych) zł;</u>
          <u xml:id="u-3.8" who="#SzymonTadeuszKociszewski">- pozostałe wpływy: 533,3 mln (starych) zł w tym: 50% wyniku finansowego uzyskanego przez Gospodarstwo Pomocnicze w 1993 r., tj. 393,4 mln (starych) zł, oraz rozliczenia z lat ubiegłych i różne pozostałe dochody.</u>
          <u xml:id="u-3.9" who="#SzymonTadeuszKociszewski">Zgodnie z założoną oszczędnością wydatki budżetowe Kancelarii Prezydenta RP wykonano w stosunku do planowanych w 97,5%.</u>
          <u xml:id="u-3.10" who="#SzymonTadeuszKociszewski">Dzięki kierowaniu się zasadą racjonalizowania i minimalizowania wydatków osiągnięto takie oszczędności.</u>
          <u xml:id="u-3.11" who="#SzymonTadeuszKociszewski">W trakcie wykonywania budżetu, zaistniała konieczność wewnętrznego skorygowania planu wydatków w ramach posiadanych środków budżetowych w zakresie niektórych rozdziałów i paragrafów. Zmiany te pozwoliły na pokrycie zwiększonych wydatków uzyskanych z oszczędności w ramach budżetu Kancelarii Prezydenta RP - bez potrzeby występowania o dodatkowe środki.</u>
          <u xml:id="u-3.12" who="#SzymonTadeuszKociszewski">Podstawowym zadaniem Kancelarii Prezydenta RP jest realizowanie wszystkich nałożonych na nią czynności przygotowawczych i wykonawczych związanych ze sprawowaniem przez Prezydenta jej funkcji wynikających z Konstytucji i ustaw.</u>
          <u xml:id="u-3.13" who="#SzymonTadeuszKociszewski">Kancelaria Prezydenta RP jako organ wykonawczy Prezydenta ma też za zadanie zapewnienie odpowiednich warunków organizacyjno-technicznych działalności Prezydenta i powołanych przez Prezydenta ministrów, sekretarzy i podsekretarzy stanu.</u>
          <u xml:id="u-3.14" who="#SzymonTadeuszKociszewski">Organizację wewnętrzną Kancelarii stanowią: Gabinet Prezydenta, Gabinety Ministrów Stanu, Biuro Prasowe Prezydenta, Biuro Obsługi Organizacyjnej Prezydenta, Gabinet Szefa Kancelarii Prezydenta RP, Biuro Międzynarodowe, Biuro Prawne, Biuro Skarg i Listów, Biuro Kadr i Odznaczeń, Biuro Finansowe, Biuro Administracyjno-Gospodarcze.</u>
          <u xml:id="u-3.15" who="#SzymonTadeuszKociszewski">W budżecie Kancelarii Prezydenta RP na 1994 rok zabezpieczone zostały również środki na: realizację zadań Biura Bezpieczeństwa Narodowego, obsługę Sekretariatu Krajowej Rady Sądownictwa, Biura Społecznego Komitetu Odnowy Zabytków Krakowa oraz dotacje na Narodowy Fundusz Rewaloryzacji Zabytków Krakowa, a także środki dla organów doradczo-opiniodawczych powołanych przy Prezydencie RP, takich jak: Rada do Spraw Stosunków Polsko-Żydowskich, Rada do Spraw Nauki, Rada do Spraw Kultury, Rada do Spraw Wsi i Rolnictwa, Rada do Spraw Rozwoju Gospodarczego, Rada Ekologiczna, Rada do Spraw Mediów i Informacji, Rada do Spraw Kultury Fizycznej, Rada do Spraw Polityki Społecznej, Rada do Spraw Ochrony Zdrowia, Rada do Spraw Samorządu Terytorialnego, Rada do Spraw Młodzieży. W ramach Kancelarii Prezydenta RP wyodrębnia się również działalność gospodarczą i techniczną obsługi Kancelarii, prowadzoną w formie gospodarstwa pomocniczego.</u>
          <u xml:id="u-3.16" who="#SzymonTadeuszKociszewski">W celu zapewnienia realizacji postanowień wynikających z ustawy z dnia 16 października 1992 r. o orderach i odznaczeniach, Kancelaria Prezydenta RP prowadziła prace związane z nadawaniem przez Prezydenta RP orderów i odznaczeń.</u>
          <u xml:id="u-3.17" who="#SzymonTadeuszKociszewski">W 1994 r. prowadzono prace związane z zapewnieniem realizacji zadań wynikających z kompetencji Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej w dziedzinie spraw kadrowych określanych w Ustawie Konstytucyjnej z dnia 17 października 1992 r. o wzajemnych stosunkach między władzą ustawodawczą i wykonawczą Rzeczypospolitej Polskiej oraz o samorządzie terytorialnym.</u>
          <u xml:id="u-3.18" who="#SzymonTadeuszKociszewski">W związku z politycznymi, międzynarodowymi i reprezentacyjnymi funkcjami Prezydenta RP Kancelaria Prezydenta RP przygotowywała spotkania Prezydenta RP z przedstawicielami społeczeństwa polskiego, partii politycznych, stowarzyszeń, środowisk twórczych i naukowych. Organizowała wizyty u Prezydenta RP w Belwederze i poza Belwederem oraz współorganizowała uroczystości z udziałem Prezydenta. Opracowano opinie i prognozy związane z wydarzeniami i procesami społeczno-politycznymi i gospodarczymi. Wykonano zadania wynikające z ustaleń i poleceń Prezydenta.</u>
          <u xml:id="u-3.19" who="#SzymonTadeuszKociszewski">Kancelaria Prezydenta przygotowywała pod względem merytorycznym i organizacyjno-technicznym zagraniczne wizyty Prezydenta oraz wizyty osobistości zagranicznych, przybywających do Polski na zaproszenie Prezydenta oraz wizyty i audiencje przedstawicieli korpusu dyplomatycznego.</u>
          <u xml:id="u-3.20" who="#SzymonTadeuszKociszewski">Wydatki tej kategorii stanowią około 42% wydatków ogółem.</u>
          <u xml:id="u-3.21" who="#SzymonTadeuszKociszewski">Wydatki obejmujące bieżące utrzymanie Kancelarii Prezydenta RP oraz wydatki na inwestycje wyniosły 221.236 mln (starych) zł, co stanowi 98,0% planu.</u>
          <u xml:id="u-3.22" who="#SzymonTadeuszKociszewski">Na 1994 r. dla Kancelarii Prezydenta RP ustalone zostały etaty w liczbie 235. Średnioroczne wykorzystanie tych etatów wyniosło 213, to jest 90,6% planu. Oszczędność funduszu płac uzyskano w kwocie 223 mln (starych) zł. Średniomiesięczne płace podstawowe - średnioroczne za 1994 rok - w przeliczeniu na 1 etat - łącznie z wynagrodzeniem osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe, wyniosła 11.214.788 (starych) zł.</u>
          <u xml:id="u-3.23" who="#SzymonTadeuszKociszewski">Najwyższa Izba Kontroli przeprowadziła (jak każdego roku) analizę i kontrolę wykonania budżetu w 1994 r. przez Kancelarię Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej. Uwagi i wnioski Najwyższej Izby Kontroli są realizowane, co pozwala bardziej racjonalnie gospodarować budżetem.</u>
          <u xml:id="u-3.24" who="#SzymonTadeuszKociszewski">Dokładne dane o realizacji wydatków budżetowych Kancelarii Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej poszczególnych paragrafów zawiera „Informacja o realizacji budżetu części 01.-Kancelarii Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej w 1994 roku”, którą państwo otrzymaliście. W związku z tym nie będę omawiał szczegółów, a chętnie odpowiem na pytania Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#RyszardGrodzicki">Dziękuję panu ministrowi. Posłem sprawozdawcą z ramienia Komisji Regulaminowej i Spraw Poselskich jest pan poseł Gwidon Wójcik. Proszę pana posła o przedstawienie opinii i uwag.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#GwidonWójcik">Po uważnej analizie sprawozdania z wykonania budżetu Kancelarii Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej sądzę, że nie ma punktów, które mogą budzić kontrowersje.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#GwidonWójcik">Zaplanowane dochody i wydatki w ustawie budżetowej Kancelarii Prezydenta RP zostały zrealizowane, przy czym dochody znacznie przekroczono.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#GwidonWójcik">Mam pytanie: jakich zmian dokonano wewnątrz budżetu, które pozwoliły w jednym paragrafie zaoszczędzić, aby z innego paragrafu wydać? W przedstawionym sprawozdaniu nie ma tych zmian wyszczególnionych, w związku z tym proszę pana ministra o wyjaśnienie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#SzymonTadeuszKociszewski">To były dwie zmiany. W 1994 roku w budżecie Kancelarii Prezydenta RP dokonano dwukrotnie przeniesień kredytów otwartych środków w budżecie. Zmniejszone zostały wydatki w grupie „pozostałe wydatki” od par. 40 do par. 84 o 1.500 mln (starych) zł, a zwiększono wydatki w grupie „działalność międzynarodowa Prezydenta”, tj. wyjazdy i kontakty międzynarodowe Prezydenta RP. Konieczność zwiększenia wydatków wyniknęła głównie z rozliczeń, które przeszły z 1993 r. na 1994 rok w zobowiązaniach, obciążenia z tytułu wyjazdu Prezydenta RP do Ameryki Południowej, wyjazdy europejskie związane z uroczystościami przewożenia prochów zmarłych osobistości do kraju.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#SzymonTadeuszKociszewski">Następna zmiana dotyczyła wyposażenia pomieszczeń Pałacu Namiestnikowskiego w stylowe meble. Zmiany w zmniejszeniach obejmowały od par. 21 do par. 25, par. 40, tj. „opłaty różne i składki” i w paragrafie dotyczącym „funduszu dyspozycyjnego” na łączną kwotę 8.350 mln (starych) zł, a zwiększono wydatki nie kwalifikujące się na inwestycje w układzie wykonawczym, na potrzeby związane z zabezpieczeniem wydatków rzeczowych, tzn. doposażenie w meble i wydatki bieżące.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#GwidonWójcik">Przy omawianiu planu budżetu Kancelarii Prezydenta RP na 1995 rok musimy pamiętać, że pokrywa on wydatki związane z działalnością Biura Bezpieczeństwa Narodowego, Krajowej Rady Sądownictwa, Biura Społecznego Komitetu Odnowy Zabytków Krakowa i Narodowego Funduszu Rewaloryzacji Zabytków Krakowa, który wymaga dużych nakładów.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#GwidonWójcik">Największa i najważniejsza inwestycja prowadzona przez Kancelarię Prezydenta RP to renowacja Pałacu Namiestnikowskiego.</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#GwidonWójcik">Środki przeznaczone w ubiegłym roku były niskie i nie pozwoliły na dokończenie prac inwestycyjnych, a to wydłużyło cykl i zdaniem wykonawców zwiększa koszt całej inwestycji.</u>
          <u xml:id="u-7.3" who="#GwidonWójcik">Sprawą kontrowersyjną jest działalność gospodarstwa pomocniczego, ponieważ zaplanowane dochody nie zostały zrealizowane. Gospodarstwo Pomocnicze wykazało stratę. Najwyższa Izba Kontroli sugerowała podnieść dochody z ośrodków wypoczynkowych. Dochody budżetu Kancelarii Prezydenta RP zaplanowano w kwocie 1.250 mln (starych) zł, zrealizowano w wysokości 3.573,5 mln (starych) zł, to stanowi 285,8% wykonania planu.</u>
          <u xml:id="u-7.4" who="#GwidonWójcik">Natomiast wydatki budżetu Kancelarii Prezydenta RP zaplanowano w kwocie 469.760 mln (starych) zł, a zrealizowano w wysokości 458.072 mln (starych) zł, a to stanowi 97,5% wykonania planu.</u>
          <u xml:id="u-7.5" who="#GwidonWójcik">Przeglądając poszczególne działy związane z wydatkami, stwierdzam, że gospodarka budżetowa Kancelarii Prezydenta RP w 1994 roku była zgodna z zasadami określanymi w prawie budżetowym oraz z ustawą budżetową na rok 1994. Nie dostrzegam przypadków naruszenia dyscypliny budżetowej, a kierunki wydatkowania były ogólnie zgodne z układem wykonawczym budżetu Kancelarii Prezydenta RP.</u>
          <u xml:id="u-7.6" who="#GwidonWójcik">Należy zwrócić uwagę na planowanie zatrudnienia w ilości zbliżonej do faktycznych potrzeb.</u>
          <u xml:id="u-7.7" who="#GwidonWójcik">Średnie miesięczne wynagrodzenie podstawowe łącznie z wynagrodzeniami obejmującymi stanowiska „R” w Kancelarii Prezydenta RP w 1994 roku wyniosło 11.214.780 (starych) zł, w samej administracji: 10.592.495 (starych) zł, średnia płaca na stanowisku „R” wyniosła 22.639.620 (starych) zł.</u>
          <u xml:id="u-7.8" who="#GwidonWójcik">W działalności podstawowej Kancelarii Prezydenta RP planowano 235 etatów, a ich średnioroczne wykorzystanie wyniosło 213 etatów i stanowi to 90,6% planu.</u>
          <u xml:id="u-7.9" who="#GwidonWójcik">Główną inwestycją prowadzoną przez Kancelarię Prezydenta RP jest renowacja Pałacu Namiestnikowskiego i przystosowanie go dla potrzeb reprezentacyjnych. Na ten cel zaplanowano kwotę w wysokości 125.000 mln (starych) zł. Sejm przyznał kwotę w wysokości 75.000 mln (starych) zł i jest to za mało na dokończenie tej inwestycji.</u>
          <u xml:id="u-7.10" who="#GwidonWójcik">Następną sprawą były podróże Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej nie uwzględnione w planach, a które odbyły się kosztem innych wydatków, o czym już mówiono.</u>
          <u xml:id="u-7.11" who="#GwidonWójcik">Pozostałe wydatki umieszczone w „Informacji o realizacji budżetu części 01-Kancelarii Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej w 1994 roku” uważam, że zrealizowane są zgodnie z zasadami prawa budżetowego i ustawą budżetową i nie budzą moich zastrzeżeń.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#KrystynaSzajdakowska">Kontrola wykazała, że gospodarka budżetowa Kancelarii w 1994 roku była zgodna z prawem budżetowym i z ustawą budżetową na 1994 rok. Nie stwierdzono przypadków naruszenia dyscypliny budżetowej, natomiast stwierdzono, że kierunki wydatkowania były ogólnie zgodne z układem wykonawczym budżetu Kancelarii.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#KrystynaSzajdakowska">Zastrzeżenia dotyczyły takich spraw jak niewłaściwe planowanie zatrudnienia tj. planowanie etatów ponad potrzeby w Biurze Bezpieczeństwa Narodowego. Zdaniem Najwyższej Izby Kontroli, zatrudnienie należy planować zgodnie z realnymi potrzebami. Zwrócono uwagę na celowość podjęcia działań dla podniesienia rentowności działalności ośrodków wypoczynkowych. Następna uwaga dotyczyła kwestii księgowo-technicznej tzn. zalecono przestrzeganie klasyfikacji budżetowej w Gospodarstwie Pomocniczym.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#RyszardGrodzicki">Czy Ministerstwo Finansów ma uwagi?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#IrenaZawiska">Ministerstwo Finansów nie wnosi uwag.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#RyszardGrodzicki">W związku z przedstawionymi informacjami, czy ktoś z państwa ma pytanie do pana ministra Szymona T. Kociszewskiego? Jeśli nie, to ja mam pytanie, mianowicie, czy można zaplanować realne dochody? Sądzę, że sprzedaż samochodów była planowana w ciągu roku, a to był podstawowy czynnik wpływu dochodu. Wydaje mi się, że szacunek dochodów był zaniżony bo różnica między dochodem planowanym a zrealizowanym jest trzykrotna.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#RyszardGrodzicki">Następne moje pytanie odnosi się do wydatków przedstawionych w „Informacji o realizacji budżetu części 01-Kancelarii Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej w 1994 roku” na str. 34 w punkcie: pozostałej działalności (dotacja na NFRZ Krakowa oraz koszty Biura Bezpieczeństwa Narodowej, Krajowej Rady Sądownictwa, Biura SKOZK i inne). Jakie są inne wydatki?</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#RyszardGrodzicki">Kolejne pytanie związane jest z wymienionymi na str. 41 „Informacji” podmiotami dofinansowywanymi przez Kancelarię Prezydenta RP. Na jakiej podstawie prawnej były dofinansowywane te instytucje oraz jak jeszcze długą listę oznacza skrót „itp”.</u>
          <u xml:id="u-11.3" who="#RyszardGrodzicki">W tym sprawozdaniu „Rady” działające przy Prezydencie traktuje się jako instytucje odrębne od Kancelarii Prezydenta RP. Jeśli Kancelaria Prezydenta obsługuje Prezydenta RP a Rady działające przy Prezydencie RP są formą działalności Prezydenta w sensie merytorycznym to sądzę, że powinny być związane z funkcjonowaniem urzędu Prezydenta RP, a tym samym i Kancelarii Prezydenta RP.</u>
          <u xml:id="u-11.4" who="#RyszardGrodzicki">Ze sprawozdania wynika, że Rady są odrębnymi instytucjami publicznymi działającymi w państwie poza Prezydentem RP, co nie jest zgodne z ich statutowym usytuowaniem, są czynnikami doradzającymi Prezydentowi RP, a nie odrębnymi organami państwa, a nie organami publicznymi.</u>
          <u xml:id="u-11.5" who="#RyszardGrodzicki">Czy ktoś z państwa ma jeszcze pytania?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#SzymonTadeuszKociszewski">Jeśli chodzi o dochody to słusznie pan poseł przewodniczący zauważył, że jest bardzo duża rozbieżność pomiędzy planowaniem a wykonaniem i w momencie planowania można byłoby niektóre pozycje uściślić, ale do chwili kiedy nie ma zatwierdzonego budżetu na rok następny, to w przypadku sprzedaży samochodów wpływy można tylko planować.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#SzymonTadeuszKociszewski">Znaczącą pozycją w budżecie Kancelarii Prezydenta RP w 1994 roku były zmiany w opłatach, czynszach itp. wprowadzonych w ciągu roku ustawowo. W budżecie państwa były dokonywane zmiany o dochody, które Minister Finansów uzyskiwał z tego tytułu. W budżecie Kancelarii Prezydenta RP wpływy z w/w opłat wprowadzono jako dochody zwiększone i w tym roku odprowadzono do budżetu państwa.</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#SzymonTadeuszKociszewski">Inną pozycją są wpłaty z Gospodarstwa Pomocniczego. W 1993 roku Najwyższa Izba Kontroli wykryła niewłaściwy podział zysku z Gospodarstwa Pomocniczego i różnicę odprowadzono na dochody budżetu państwa w 1994 roku.</u>
          <u xml:id="u-12.3" who="#SzymonTadeuszKociszewski">To są te trzy elementy, które złożyły się na tak duży wzrost przychodu w budżecie Kancelarii Prezydenta RP w 1994 roku.</u>
          <u xml:id="u-12.4" who="#SzymonTadeuszKociszewski">Jeśli chodzi o dofinansowywanie innych jednostek to w tym samym dziale klasyfikacji budżetowej w rozdziale z pozycją „działalność różna” usytuowane są Rady działające przy urzędzie Prezydenta RP. Było 12 rad, obecnie jest 11. Wydatki na rady w 1994 roku wyniosły 1.076 mln (starych) zł. Najpoważniejsze wydatki miała Rada do Spraw Ochrony Środowiska, ponieważ prowadziła badania na temat „ochrony przyrody w gminach” i koszt ich wyniósł 388 mln (starych) zł.</u>
          <u xml:id="u-12.5" who="#SzymonTadeuszKociszewski">Jeżeli chodzi o rentowność Gospodarstwa Pomocniczego to w 1994 roku nie wypracowano dochodów z tytułu działalności ośrodków wypoczynkowych. W 1994 roku przeprowadzono remont niektórych ośrodków i obecnie stały się bardziej atrakcyjne ze względu m.in. na wysoki standard. Mamy nadzieję, że w tym roku nie będą przynosiły strat lecz zyski a Gospodarstwo Pomocnicze utrzyma się na poziomie dochodów własnych, już bez strat.</u>
          <u xml:id="u-12.6" who="#SzymonTadeuszKociszewski">W przypadku finansowania innych jednostek przez Kancelarię Prezydenta RP, to rocznie do Prezydenta RP napływa kilkaset próśb z różnych instytucji, jednostek społecznych, szpitali itp. o dotacje.</u>
          <u xml:id="u-12.7" who="#SzymonTadeuszKociszewski">W 1994 roku Prezydent RP z „funduszu dyspozycyjnego” wyasygnował łączną kwotę 1.630 mln (starych) zł dla tego rodzaju jednostek w łącznej liczbie 35. Najwyższe przekazano kwoty dla Polskiego Komitetu Roku Rodziny - 150 mln (starych) zł, Stowarzyszenie Dzieci Wojny otrzymało 30 mln (starych) zł, wyprawa do Kazachstanu - 60 mln (starych) zł, upamiętnianie wystawy Matejkowskiej w Krakowie - 100 mln (starych) zł, na rehabilitację dzieci - 50 mln (starych) zł, Fundacja Młodej Polonii - Polska-Europa-Świat - 40 mln (starych) zł. Są to tego typu wydatki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#RyszardGrodzicki">Chciałem się dowiedzieć o podstawę prawną tych wydatków.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#SzymonTadeuszKociszewski">Na ten cel nie ma podstawy prawnej. Prezydent RP ma w ustawie budżetowej Kancelarii Prezydenta RP określona kwotę z tytułu „funduszu dyspozycyjnego” i jeżeli nie wydaje na cele reprezentacyjne, to może ja przeznaczyć na inne wydatki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#RyszardGrodzicki">Czy nie powinno być pewnego związku merytorycznego związanego z dofinansowaniem a jednak działalnością urzędu Prezydenta RP. Takie dysponowanie funduszem przypomina występowanie panienki ze dworu, która chodzi i rozdaje dzieciom cukierki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#SzymonTadeuszKociszewski">Panie pośle przewodniczący, nie mogę ustosunkować się do tej kwestii.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#RyszardGrodzicki">Rozumiem, że decyzję podejmuje Prezydent RP.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#SzymonTadeuszKociszewski">Tak, w tym roku jest bardzo dużo próśb na rzecz dzieci. W ramach możliwości budżetu Kancelarii Prezydenta RP, Prezydent RP stara się przydzielać jakieś środki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#RyszardGrodzicki">Rozumiem, czy jeszcze ktoś z państwa ma pytanie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#KrystynaSzajdakowska">Chciałam wyjaśnić wydatki par. 84 pod nazwą „fundusz dyspozycyjny”. Jest to wprowadzenie Rozporządzenia Ministra Finansów z 1994 roku dotyczące klasyfikacji budżetowej. Par. 84 obejmuje wydatki dyspozycyjne planowane wyłącznie na podstawie szczególnych przepisów. Jeżeli nie ma szczególnych przepisów to nie można powiedzieć jakie wydatki z danego paragrafu można ponieść.</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#KrystynaSzajdakowska">W budżecie fundusz dyspozycyjny występuje w kilku punktach np. z tego funduszu dyspozycyjnego pokrywane są koszty utrzymania biur poselskich i senatorskich. Prezydium Sejmu i Prezydium Senatu wydało wewnętrzne przepisy dotyczące rozliczania tych środków i Najwyższa Izba Kontroli sprawdzając ma punkt odniesienia, czy te wydatki są zgodne z zasadami ustalonymi przez Prezydium Sejmu i Prezydium Senatu.</u>
          <u xml:id="u-20.2" who="#KrystynaSzajdakowska">W tym przypadku, jeżeli chodzi o fundusz dyspozycyjny Prezydenta RP i to samo dotyczy funduszu dyspozycyjnego premiera, to nie ma przepisów dotyczących funduszu dyspozycyjnego Prezydenta. Najwyższa Izba Kontroli nie sprawdza Prezydenta ani premiera, tylko działalność biura Kancelarii. Uważam, że nie ma podstaw, aby wprowadzać dodatkowe kryteria.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#JózefGrabek">Czy poszukując sposobów na obniżenie kosztów funkcjonowania Kancelarii Prezydenta RP analizowano użytkowany obecnie park samochodowy? Czy obecna liczba 48 samochodów osobowych i 14 innych jest uzasadniona?</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#JózefGrabek">Czy dla podniesienia rentowności funkcjonowania ośrodków wypoczynkowych byłoby możliwe, aby w okresie nie wykorzystywania ich przez Prezydenta RP lub pracowników Kancelarii mógł wypoczywać tam nauczyciel, lekarz, urzędnik czy parlamentarzysta?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#WładysławAdamski">Czy Kancelaria Prezydenta RP przygotowuje na przyszły rok szczegółowe przepisy dotyczące funduszu dyspozycyjnego. Uważam, że dofinansowywanie tego typu instytucji nie jest zadaniem Prezydenta RP. Budżet Kancelarii Prezydenta RP powinien być związany z funkcjonowaniem tego urzędu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#SzymonTadeuszKociszewski">Jeśli chodzi o oszczędności dotyczące parku samochodowego to chciałbym powiedzieć, że na przestrzeni ostatnich trzech lat w Kancelarii Prezydenta RP zmniejszono ilość samochodów z 94 szt. w 1992 roku do 62 szt. obecnie. To są samochody i urządzenia transportowe znajdujące się w rezydencjach i ośrodkach wypoczynkowych.</u>
          <u xml:id="u-23.1" who="#SzymonTadeuszKociszewski">W 1993 roku dokonano reorganizacji obsługi. Koszty z tytułu transportu zmniejszyły się znacznie mimo wzrostu cen. Ilość samochodów osobowych w Kancelarii Prezydenta RP zmniejszono z 69 szt. do 48 szt. obecnie. Zatrudnionych było 55 osób na etatach kierowców, obecnie jest 36 osób.</u>
          <u xml:id="u-23.2" who="#SzymonTadeuszKociszewski">Większość samochodów przeznaczona jest do obsługi Kancelarii Prezydenta RP i delegacji zagranicznych. O wyższym standardzie jest około 30 samochodów, pozostałe są o normalnym standardzie.</u>
          <u xml:id="u-23.3" who="#SzymonTadeuszKociszewski">W związku z przejęciem przez Kancelarię Prezydenta RP Pałacu Namiestnikowskiego, a także utrzymywania Pałacu Belwederskiego zaistniała konieczność zwiększenia obsługi technicznej i wzrosły wydatki eksploatacyjne obiektów. W Pałacu Belwederskim zorganizowano stałą wystawę poświęconą Marszałkowi Józefowi Piłsudskiemu i od 14 sierpnia br. będzie otwarty dla społeczeństwa, a także stanie się rezydencją dla potrzeb Prezydenta RP.</u>
          <u xml:id="u-23.4" who="#SzymonTadeuszKociszewski">Jeśli chodzi o rentowność funkcjonowania ośrodków wypoczynkowych to nasze służby socjalne udostępniają je każdemu klientowi i nie widzę przeszkód, aby korzystali z nich nauczyciele, parlamentarzyści i inni. Największe obciążenia są w sezonie letnim i w czasie ferii zimowych. Pozostałą część roku wykorzystywane były przez pracowników Sejmu i Senatu. We wszystkich ośrodkach wypoczynkowych jest około 120 miejsc, a w jednym od 35 do 40 miejsc. Są po remoncie i spełniają określony standard.</u>
          <u xml:id="u-23.5" who="#SzymonTadeuszKociszewski">Jeżeli chodzi o fundusz dyspozycyjny i jego uregulowanie to w paragrafie pod nazwą Fundusz dyspozycyjny wydzielony w ustawie budżetowej daje upoważnienie Prezydentowi RP do jego dysponowania.</u>
          <u xml:id="u-23.6" who="#SzymonTadeuszKociszewski">W świetle obecnych przepisów Prezydent RP może nim dysponować tak jak do tej pory, chyba że zostaną przez Parlament podjęte decyzje dotyczące uregulowania tego funduszu szczególnymi przepisami, to Kancelaria Prezydenta RP dostosuje się do nich.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#LucynaPietrzyk">W „Informacji o realizacji budżetu części 01-Kancelarii Prezydenta RP” w rozdziale 9995 - „Pozostała działalność” w punkcie 1.4.8. „Wydatki na usługi niematerialne” m.in. podane jest „utrzymanie cudzoziemców”. Czy może pan minister wyjaśnić o jakich cudzoziemców chodzi?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#SzymonTadeuszKociszewski">To są wydatki przeznaczone na utrzymanie gości zagranicznych przebywających w naszym kraju w ramach współpracy na zaproszenie Biura Bezpieczeństwa Narodowego, Krajowej Rady Sądownictwa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#RyszardGrodzicki">Czy jeszcze ktoś z państwa ma pytania? Jeśli nie, to proszę pana posła sprawozdawcę o opinię.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#GwidonWójcik">Zwracam się do Komisji o pozytywne zaopiniowanie tej części sprawozdania z wykonania budżetu części 01- Kancelarii Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej w 1994 roku.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#RyszardGrodzicki">Zgodnie z sugestią pana sprawozdawcy proponuję pozytywne zaopiniowanie przedstawionej części sprawozdania z wykonania budżetu części 01-Kancelarii Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej w 1994 roku sygnalizując Komisji Polityki Gospodarczej, Budżetu i Finansów następujące uwagi:</u>
          <u xml:id="u-28.1" who="#RyszardGrodzicki">- brak przepisów szczegółowych, w świetle których rozliczany byłby „Fundusz dyspozycyjny”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#SzymonTadeuszKociszewski">„Fundusz dyspozycyjny” w Kancelarii Prezydenta RP jest rozliczany w świetle tych samych przepisów co „Fundusz dyspozycyjny” w Urzędzie Rady Ministrów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#RyszardGrodzicki">Przepis stosowany w Urzędzie Rady Ministrów może budzić wątpliwości gdy jest stosowany w Kancelarii Prezydenta RP.</u>
          <u xml:id="u-30.1" who="#RyszardGrodzicki">Następną uwagę, którą sądzę, że należy zasygnalizować Komisji Polityki Gospodarczej, Budżetu i Finansów to: rozwijanie działalności przez rady działające przy Prezydencie RP poprzez finansowanie badań naukowych. Rady są organem doradczym Prezydenta RP, a badania naukowe finansują powołane do tego celu instytucje.</u>
          <u xml:id="u-30.2" who="#RyszardGrodzicki">Jeśli nie ma sprzeciwu to rozumiem, że w tej części rozpatrywanie sprawozdania z wykonania budżetu części 01-Kancelarii Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej w 1994 roku zakończymy opiniując pozytywnie, a ostateczną decyzję podejmiemy wówczas, gdy otrzymamy opinie cząstkowe z Komisji Sprawiedliwości, Komisji Obrony Narodowej, Komisji Kultury i Środków Przekazu odnośnie pozostałych punktów budżetu Kancelarii Prezydenta RP i 9 sierpnia br. zakończymy procedurę przekazując opinię do Komisji Polityki Gospodarczej, Budżetu i Finansów.</u>
          <u xml:id="u-30.3" who="#RyszardGrodzicki">Czy w sprawach różnych ktoś z państwa chciałby zabrać głos? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-30.4" who="#RyszardGrodzicki">Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>