text_structure.xml
69.8 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
341
342
343
344
345
346
347
348
349
350
351
352
353
354
355
356
357
358
359
360
361
362
363
364
365
366
367
368
369
370
371
372
373
374
375
376
377
378
379
380
381
382
383
384
385
386
387
388
389
390
391
392
393
394
395
396
397
398
399
400
401
402
403
404
405
406
407
408
409
410
411
412
413
414
415
416
417
418
419
420
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#WładysławSzkop">Otwieram posiedzenie Komisji Nadzwyczajnej do rozpatrzenia projektów ustaw o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym oraz o świadczeniach gwarantowanych przez państwo ze środków publicznych, poświęcone rozpatrzeniu projektów ustaw o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#WładysławSzkop">Z poprzedniego posiedzenia Komisji pozostały następujące sprawy: zmiany w ustawie o regionalnych izbach obrachunkowych, uwzględniające w obowiązku izb obrachunkowych prowadzenie kontroli w systemie kas powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego. Przedłożono propozycję powołania na okres przejściowy struktury pełnomocnika wdrażającego system powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego. Na dzisiejszym posiedzeniu Komisji powinniśmy te dwa problemy rozstrzygnąć.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#WładysławSzkop">Na poprzednim posiedzeniu Komisji otrzymali państwo propozycję zmian do ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych. W rozdziale X pt. „Nadzór nad działalnością Krajowego Związku Kas oraz regionalnych i branżowych kas” projektu ustawy o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym, przyjęliśmy art. 146 i 147.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#WładysławSzkop">Postanowiliśmy, że art. 148 projektu ustawy będzie zawierał uprawnienia powołujące Krajową Izbę Rozrachunkową Ubezpieczenia Zdrowotnego. W przedłożonej propozycji prezydenckiej będziemy je wprowadzać do regionalnych izb obrachunkowych.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#WładysławSzkop">Otrzymali państwo propozycję wprowadzenia zmian do ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych. Brakuje jednej zmiany, a mianowicie w art. 148 powinna znaleźć się regulacja wprowadzająca regionalne izby obrachunkowe jako system kontroli.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#WładysławSzkop">Czy strona rządowa ma propozycję nowej treści art. 148?</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#AndrzejKoronkiewicz">Panie przewodniczący, proszę o czas na zastanowienie i sprawdzenie propozycji zapisu art. 148 projektu ustawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#WładysławSzkop">Wobec tego przedstawię propozycję nowej treści art. 148: „Kontrola gospodarki finansowej Krajowego Związku Kas i kas prowadzona jest na zasadach i w trybie określonym w ustawie z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych (Dz.U. nr 85 poz. 428, zmiana w 1994 r. nr 76 poz. 344, z 1995 r. nr 124 poz. 601 i z 1996 r. nr 58 poz. 262).</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#WojciechRudnicki">Proponuję zmodyfikować przedstawiony zapis, a mianowicie zwrot: „na zasadach” zamienić na wyraz: „przez”, ponieważ cząstkowa zmiana ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych - aby mogły sprawować kontrolę kas - nie odnosiła się wprost do tak sformułowanego zapisu, ponieważ dotyczyłaby szerszego zakresu ustawy niż ten, który powinien być zawarty w tej zmianie. Proponuję, aby zapisać, żeby regionalne izby obrachunkowe sprawowały kontrolę przez tryb określony w ustawie.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmu">Można przyjąć taką formułę. W przedstawionej propozycji powinna być kontrola, prowadzona w oparciu o przepisy ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych, które zostaną odpowiednio zmienione i dostosowane.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#WładysławSzkop">W nowej wersji zapis art. 148 projektu ustawy brzmi następująco: „Kontrola gospodarki finansowej Krajowego Związku Kas i kas prowadzona jest przez regionalne izby obrachunkowe w trybie określonym w ustawie z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych (Dz.U. nr 85 poz. 428, zmiana w 1994 r. nr 76 poz. 344, z 1995 r. nr 124 poz. 601 i z 1996 r. nr 58 poz. 262”.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#WładysławSzkop">Czy Biuro Legislacyjne KS akceptuje taką propozycję zapisu?</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#WładysławSzkop">Czy ktoś z państwa zgłasza sprzeciw? Nie widzę. Rozumiem, że proponowany zapis został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#WładysławSzkop">Przystępujemy do rozpatrzenia proponowanych zmian do ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych. Artykuł jest bez nadanego numeru, ponieważ zostanie uwzględniony w przepisach przejściowych w rozdziale XII i wtedy zostanie nadana numeracja. Treść przepisu jest następująca:</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#WładysławSzkop">„W ustawie z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych (Dz.U. nr 85 poz. 428 zmiana w 1994 r. nr 76 poz. 344, z 1995 r. nr 124 poz. 601 i z 1996 r. nr 58 poz. 262) wprowadza się następujące zmiany:</u>
<u xml:id="u-8.3" who="#WładysławSzkop">1) w art. 1 ust. 1 po wyrazach: „związków międzygminnych” otrzymuje brzmienie: „innych komunalnych osób prawnych, sejmików samorządowych oraz Krajowego Związku Kas, a także kas regionalnych oraz kas branżowych powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego”. Kto z państwa zgłasza uwagi do tej części zapisu?</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Proponuję przyjąć następującą konstrukcję tego zapisu: „w art. 1 ust. 1 kropkę na końcu zdania zastępuje się przecinkiem i dodaje się wyrazy (...)”, ponieważ jest to poprawnie od strony legislacyjnej.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#WładysławSzkop">Rozumiem, że przedstawiciele strony rządowej nie zgłaszają sprzeciwu. Przez określenie kas rozumiemy kasy regionalne i branżowe.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">W tym zapisie proponuję zachować określenie kas regionalnych i branżowych, ponieważ pracujemy nad inną ustawą i nomeklatura ustawy o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym nie ma zastosowania.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#WładysławSzkop">Czy ktoś z państwa chciałby zgłosić uwagi?</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#AndrzejKoronkiewicz">Nie zgłaszamy uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#WładysławSzkop">Nie widzę sprzeciwu. Przechodzimy do rozpatrzenia ust. 2 projektu zmian w brzmieniu:</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#WładysławSzkop">„w art. 2 dodaje się ust. 5 w brzmieniu:</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#WładysławSzkop">5. Prezes Rady Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, izby właściwe do dokonywania kontroli Krajowego Związku Kas oraz kas regionalnych lub kas branżowych”.</u>
<u xml:id="u-14.3" who="#WładysławSzkop">Czy ktoś z państwa zgłasza uwagi?</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Nie mamy zastrzeżeń.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#WładysławSzkop">Czy ktoś z państwa zgłasza sprzeciw? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#WładysławSzkop">Przystępujemy do rozpatrzenia propozycji zmian ust. 3 projektu w następującym brzmieniu: w art. 5 w ust. 2 po wyrazie „gminom” dodaje się wyrazy „Krajowemu Związkowi Kas oraz kasom regionalnym lub kasom branżowym”.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Jeżeli w art. 5 ust. 2 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych po wyrazach: „Kontrola gospodarki finansowej w zakresie zadań administracji rządowej zleconych gminom” dodamy „Krajowemu Związkowi Kas oraz kasom regionalnym lub kasom branżowym”, to zapis będzie sugerował, że chodzi o zadania od administracji rządowej zlecone Krajowemu Związkowi Kas. Proponuję po wyrazie: „gminom” postawić przecinek i dopisać wyrazy: „Krajowego Związku Kas oraz kas regionalnych i kas branżowych”. Wówczas normą będzie kontrola gospodarki finansowej Krajowego Związku Kas, a zadania zlecone w zakresie administracji rządowej będą dotyczyć tych gmin i będą one różne, natomiast kontrola gospodarki finansowej w zakresie zadań administracji rządowej zleconych gminom byłaby taka jak w ustawie dotychczasowej.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#DanutaKozłowska">Proponuję tę kwestię uregulować odrębnym zapisem, aby nie wywoływać trudności interpretacyjnych w następującym brzmieniu: „Kontrola gospodarki finansowej Krajowego Związku Kas i kas jest prowadzona ponadto na podstawie kryteriów”.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#WładysławSzkop">Kryteriami będą: celowość, rzetelność i gospodarność.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Od strony legislacyjnej nie praktykuje się używania w ustawie tych samych wyrazów. Tendencją jest punktowanie, a legislacyjnie możemy podzielić tę kwestię i zawrzeć w dwóch punktach.</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Wtedy pojawi się nowe brzmienie zapisu, a na końcu zdania będą umieszczone wyrazy: „na podstawie kryteriów celowości, rzetelności i gospodarności”. Takie sformułowanie będzie odnosiło się do punktu pierwszego, który dotyczyłby zadań zleconych, czyli „1. Kontrola gospodarki finansowej: w zakresie zadań administracji rządowej zleconych gminom. 2. Krajowemu Związkowi Kas oraz kas regionalnych i kas branżowych” z wysunięciem, aby dalsze wyrazy „na podstawie kryteriów celowości, rzetelności i gospodarności” dotyczyły obu punktów.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#DanutaKozłowska">Jeśli po wyrazach „w zakresie” będzie postawiony dwukropek, to wtedy egzemplifikacja punktowa odpowiada intencji mojej propozycji.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#WładysławSzkop">Czy przedstawiciel Biura Legislacyjnego KS może zapisać treść tego przepisu zgodnie z przedstawioną propozycją?</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Obecnie jest kilka propozycji.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#WładysławSzkop">Dotyczy to ostatniej propozycji, tzn. zapisania w dwóch punktach jako zadania zlecone gminom i Krajowy Związek Kas i kasy.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Wobec tego proponujemy temu ustępowi nadać nowe brzmienie.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#WładysławSzkop">Ust. 2 nadaje się nowe brzmienie.</u>
<u xml:id="u-26.1" who="#WładysławSzkop">Czy ktoś z państwa chciałby zgłosić uwagi? Nie widzę. Czy ktoś z państwa zgłasza sprzeciw? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-26.2" who="#WładysławSzkop">Przystępujemy do rozpatrzenia ust. 4 projektu zmian w następującym brzmieniu: „w art. 7:</u>
<u xml:id="u-26.3" who="#WładysławSzkop">1) w ust. 1 kropkę na końcu zdania zastępuje się przecinkiem i dodaje się wyrazy: „a w przypadku Krajowego Związku Kas, kas regionalnych oraz kas branżowych co najmniej raz w roku”. Kto z państwa ma uwagi?</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Jeżeli w brzmieniu art. 7 w ust. 1 izby przeprowadzają co najmniej raz na 4 lata kompleksową kontrolę gospodarki finansowej gminy, to czy zadanie przeprowadzenia tej kontroli co najmniej raz w roku izba będzie mogła zrealizować, ponieważ jest to zadanie rangi ustawowej. Norma ma charakter normy bezwzględnie obowiązującej i co najmniej raz w roku musi być taka kontrola przeprowadzona. Czy aparat, do którego to zadanie jest adresowane, jest w stanie je wykonać przy takim stanie prawnym?</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#DanutaKozłowska">Jeżeli chodzi o kompleksową kontrolę gospodarki finansowej, czyli powierzenie zadań, które były przewidziane dla państwowej jednostki budżetowej, zwanej Krajową Izbą Obrachunkową, istniejącemu już podmiotowi, to rozumiem, że autorzy projektów, którzy przewidzieli koszty związane z powołaniem tamtej instytucji liczą się z sytuacją, że fundusze, które miały być wykorzystane na utworzenie nowej jednostki, zostaną przesunięte na wzmocnienie Krajowej Izby Obrachunkowej. W tej sytuacji byłoby wskazane zwrócić się do rządu o przeprowadzenie szacunku kosztów. Ile będzie oszczędności w wyniku niepowstawania nowej państwowej jednostki budżetowej, a dokapitalizowania już istniejącej, czyli regionalnych izb obrachunkowych. To jest bardzo istotna zmiana.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#WładysławSzkop">Na poprzednim posiedzeniu Komisji udzielono odpowiedzi w tej kwestii.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#AndrzejKoronkiewicz">Zaproponowana przez Komisję zmiana związana jest z koniecznością innej organizacji pracy regionalnych izb obrachunkowych i innego zakresu zadań, które zostaną wprowadzone tą ustawą i proponowanymi zmianami. Wobec tego specyfika całego systemu finansowania i organizacji ubezpieczeń zdrowotnych i biorąc pod uwagę m.in. powiązanie składki z podatkiem dochodowym od osób fizycznych, a także wykorzystywanie na finansowanie świadczeń zdrowotnych części środków budżetowych będących w dyspozycji ministra zdrowia i opieki społecznej, musimy zwrócić uwagę na kontrolę gospodarki finansowej w określonym czasie. Dlatego należy przyjąć co najmniej raz w roku przeprowadzenie kontroli jako normę absolutnie obowiązującą w trakcie roku budżetowego, aby izba obrachunkowa miała możliwość kontroli i nadzoru nad tą gospodarką finansową, zwłaszcza że w czasie prac Komisji znacznie zostały ograniczone możliwości ingerencji w system poprzez przedstawicieli władzy państwowej wykonawczej, ograniczając kompetencje ministra zdrowia i opieki społecznej, ministra finansów i innych resortowych ministrów, którzy obecnie utrzymują zakłady opieki zdrowotnej.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#WładysławSzkop">Zwracam się do przedstawiciela Biura Legislacyjnego KS. Norma ta w obu przedłożeniach kontroli była zawarta. Intencją wynikającą z poprzedniego posiedzenia Komisji było to, że w izbie obrachunkowej zostanie utworzona struktura organizacyjna, która będzie zajmowała się kasami, ponieważ są to dwa odrębne podmioty gminy, związków międzygminnych, osób prawnych, i kas komunalnych. Stąd one będą przeprowadzały kontrolę. Myślę, że powstała u pana wątpliwość jest uwzględniona w zamyśle poprawek.</u>
<u xml:id="u-31.1" who="#WładysławSzkop">Rozumiem, że uwag od strony legislacyjnej nie ma.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Od strony legislacyjnej nie ma uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#WładysławSzkop">Czy ktoś z państwa zgłasza sprzeciw? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-33.1" who="#WładysławSzkop">Przystępujemy do rozpatrzenia dodanego w art. 7 ust. 3 w brzmieniu: „3. Kontrolę Krajowego Związku Kas, kas regionalnych i kas branżowych izby mogą prowadzić na wniosek ministrów: finansów, zdrowia i opieki społecznej, spraw wewnętrznych i administracji, obrony narodowej oraz transportu i gospodarki morskiej”. Czy są uwagi do treści tego zapisu?</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Z innej normy wynika, że organy, o których mowa, mogą zlecać przeprowadzenie tej kontroli. Czy w związku z tym nie dopuszczamy możliwości zlecenia w ramach systemu kas, czyli czy Krajowy Związek Kas nie może zlecić kontroli w stosunku do regionalnych kas?</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#WładysławSzkop">Urząd nadzoru i izba obrachunkowa takiej możliwości nie zakładała. To jest zewnętrzny system kontroli kas. Kasa sama nie może zlecać sobie kontroli i nie powinna interweniować w sposobie przeprowadzania jej.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#AndrzejKoronkiewicz">Jeżeli zrezygnowaliśmy z licznych uprawnień, które były umieszczone w poprzednim projekcie ustawy dotyczących nadzoru kontroli i możliwości ingerencji w system poprzez przedstawicieli władzy państwowej wykonawczej, to sądzę, że należy utrzymać zapis, aby na ich wniosek regionalne izby obrachunkowe mogły dokonywać kontroli tego systemu, biorąc pod uwagę, że część środków budżetowych kas - w tym przypadku ministra zdrowia i opieki społecznej, a także ministrów resortowych, którzy utrzymują zakłady opieki zdrowotnej w części świadczeń, o których mówiliśmy - będzie finansowana ze środków budżetowych państwa. W związku z tym, tego typu kontrola powinna zostać utrzymana.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#KrzysztofKuszewski">Gdybyśmy takie prawo nadali np. Krajowemu Związkowi Kas, to mogłaby nastąpić sytuacja, iż kontrole działalności finansowej swojej kasy dokonywane byłyby przez kogoś. Myślę, że byłoby to niewłaściwe.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#PiotrKrasucki">Czy Najwyższa Izba Kontroli będzie miała prawo kontroli niezależnie od innych?</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#WładysławSzkop">To jest odrębna kwestia.</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#PiotrKrasucki">Czy Najwyższa Izba Kontroli będzie miała prawo kontroli lub czy może ją zlecić?</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#WładysławSzkop">Najwyższa Izba Kontroli może dokonać kontroli w ramach dotacji budżetowej.</u>
<u xml:id="u-41.1" who="#WładysławSzkop">Czy są jeszcze inne uwagi? Nie widzę. Rozumiem, że zmiana 4 pkt. 3 w proponowanej wersji została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-41.2" who="#WładysławSzkop">Przystępujemy do rozpatrzenia zmiany 4 pkt. 2 dotyczącej art. 7 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych w brzmieniu:</u>
<u xml:id="u-41.3" who="#WładysławSzkop">„w ust. 2 po wyrazach: „w art. 5 i 6” dodaje się wyrazy: „z zastrzeżeniem ust. 3”.</u>
<u xml:id="u-41.4" who="#WładysławSzkop">Czy ktoś z państwa zgłasza uwagi do proponowanej treści zapisu? Nie widzę. Rozumiem, że zmiana 4 pkt. 2 została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-41.5" who="#WładysławSzkop">Przystępujemy do rozpatrzenia zmiany 5 dotyczącej nowego art. 10 ustawy w następującym brzmieniu:</u>
<u xml:id="u-41.6" who="#WładysławSzkop">"Art. 10.1. Informację o stwierdzonych nieprawidłowościach w zakresie rozliczeń subwencji i dotacji celowych na zadania własne i zlecone gminom, kolegium izby z zastrzeżeniem ust. 2, przekazuje organom dokonującym podziału tych środków oraz prezesowi Rady Ministrów.</u>
<u xml:id="u-41.7" who="#WładysławSzkop">2. Informację o stwierdzonych nieprawidłowościach izba przekazuje:</u>
<u xml:id="u-41.8" who="#WładysławSzkop">1) jeżeli dotyczą działalności kasy regionalnej - zarządowi Krajowego Związku Kas,</u>
<u xml:id="u-41.9" who="#WładysławSzkop">2) jeżeli dotyczą działalności Krajowego Związku Kas - prezesowi Rady Ministrów, ministrowi finansów oraz ministrowi zdrowia i opieki społecznej.</u>
<u xml:id="u-41.10" who="#WładysławSzkop">3) Informacje o stwierdzonych nieprawidłowościach w zakresie rozliczeń zadań zleconych Krajowemu Związkowi Kas, kasom regionalnym lub kasom branżowym, izba przekazuje organom zlecającym te zadania.</u>
<u xml:id="u-41.11" who="#WładysławSzkop">Zarząd Krajowego Związku Kas jest obowiązany przedstawić kolegium izby w terminie jednego miesiąca informację o podjętych działaniach, mających na celu usunięcie stwierdzonych nieprawidłowości”.</u>
<u xml:id="u-41.12" who="#WładysławSzkop">Kto z państwa zgłasza uwagi do ust. 1? Nie widzę. Kto z państwa zgłasza uwagi do ust. 2?</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#ZbigniewBomba">Czy takie sformułowanie ust. 2 nie spowoduje, że ze strony regionalnej izby obrachunkowej, kasy regionalnej może spowodować, iż kasa regionalna nie otrzymawszy sprawozdania i wyniku kontroli nie będzie mogła się do niej ustosunkować, ponieważ sprawozdanie zostanie przekazane Krajowemu Związkowi Kas?</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#WładysławSzkop">Sądzę, że nie spowoduje.</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">W świetle zapisu art. 9 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych nie ma takich możliwości, ponieważ zgodnie z art. 9 ustawy jest sporządzany protokół, który pozostaje w jednostce kontrolowanej. Natomiast norma, o której dyskutujemy, ust. 2 w art. 10 dotyczy informacji, a nie trybu przeprowadzania kontroli i protokołu z tej kontroli.</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#AndrzejKoronkiewicz">Zapisy w art. 10 umieszczone w cudzysłowie i dołączone do projektu zmian wynikają pośrednio z zapisów w art. 152 z przedłożenia rządowego, w którym określono, w stosunku do którego poziomu instytucji ubezpieczeniowych kierowane są wnioski pokontrolne. Ten zamiar został przeniesiony. W stosunku do zmian regionalnych odpowiednikiem jest Krajowy Związek Kas, ale kasa regionalna, jeśli jest kontrolowana, to otrzymuje protokół z przeprowadzonej kontroli.</u>
</div>
<div xml:id="div-46">
<u xml:id="u-46.0" who="#WładysławSzkop">Chciałem zwrócić uwagę na to, że Krajowy Związek Kas i kasy regionalne nie są podmiotami bezpośrednio zależnymi. Są podmiotami prawa i funkcjonują na innych zasadach, nie będąc bezpośrednio podległe sobie. W związku z tym musi pojawić się system przepływu informacji.</u>
</div>
<div xml:id="div-47">
<u xml:id="u-47.0" who="#AndrzejKoronkiewicz">Te dwie instytucje mają osobowość prawną. W związku z tym na poziomie regionalnym i Krajowego Związku Kas zależności te mogą być uregulowane ustawą.</u>
</div>
<div xml:id="div-48">
<u xml:id="u-48.0" who="#WładysławSzkop">Czy ktoś z państwa zgłasza sprzeciw do ust. 2? Nie widzę.</u>
</div>
<div xml:id="div-49">
<u xml:id="u-49.0" who="#AndrzejKoronkiewicz">Sądzę, że w pkt. 2 należy dodać po przecinku „kasy regionalnej i kasy branżowej zarządowi Krajowemu Związku Kas”.</u>
</div>
<div xml:id="div-50">
<u xml:id="u-50.0" who="#WładysławSzkop">Możemy zapisać „kasy regionalnej lub kasy branżowej”, ponieważ musiałyby być sporządzone dwa protokoły. Czy ktoś z państwa zgłasza uwagi do treści ust. 3?</u>
</div>
<div xml:id="div-51">
<u xml:id="u-51.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Proponujemy, aby ostatnie zdanie oznaczyć jako ust. 4.</u>
</div>
<div xml:id="div-52">
<u xml:id="u-52.0" who="#AndrzejKoronkiewicz">Nie zgłaszam uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-53">
<u xml:id="u-53.0" who="#WładysławSzkop">Czy ktoś z państwa zgłasza sprzeciw do propozycji oznaczenia ostatniego zdania w art. 10 ustawy? Nie widzę. Czy ktoś z państwa zgłasza sprzeciw do treści ust. 3? Nie widzę. Czy ktoś z państwa zgłasza uwagi do nowego ust. 4? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-53.1" who="#WładysławSzkop">Przystępujemy do rozpatrzenia ust. 6 projektu zmian dotyczącego dodania art. 121 w następującym brzmieniu:</u>
<u xml:id="u-53.2" who="#WładysławSzkop">"121.1. Izba bada uchwały rad nadzorczych Krajowego Związku Kas, kas regionalnych i kas branżowych, dotyczące gospodarki finansowej w zakresie zgodności z prawem”.</u>
<u xml:id="u-53.3" who="#WładysławSzkop">Sądzę, że nie ma rady nadzorczej Krajowego Związku Kas, ponieważ taki organ nie był powołany, a jest Rada Krajowa Związku Kas. Proponuję ten zapis w nowym brzmieniu „izba bada uchwały Rady Krajowego Związku Kas oraz rad nadzorczych kas regionalnych lub branżowych dotyczące gospodarki finansowej w zakresie zgodności z prawem”.</u>
<u xml:id="u-53.4" who="#WładysławSzkop">Czy przedstawiciel Biura Legislacyjnego KS wnosi uwagi do proponowanego ust. 1 w art. 121 ustawy?</u>
</div>
<div xml:id="div-54">
<u xml:id="u-54.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Nie.</u>
</div>
<div xml:id="div-55">
<u xml:id="u-55.0" who="#WładysławSzkop">Czy ktoś z państwa zgłasza sprzeciw do treści ust. 1 w art. 121? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-55.1" who="#WładysławSzkop">Przystępujemy do rozpatrzenia ust. 2 w art. 121 w brzmieniu: „W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa izba wskazuje organom wymienionym w ust. 1 nieprawidłowości oraz sposób i termin ich usunięcia”.</u>
<u xml:id="u-55.2" who="#WładysławSzkop">Czy przedstawiciel Biura Legislacyjnego wnosi uwagi do propozycji ust. 2?</u>
</div>
<div xml:id="div-56">
<u xml:id="u-56.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Nie mamy zastrzeżeń.</u>
</div>
<div xml:id="div-57">
<u xml:id="u-57.0" who="#WładysławSzkop">Czy ktoś z państwa zgłasza sprzeciw do treści ust. 2? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-57.1" who="#WładysławSzkop">Przystępujemy do rozpatrzenia treści ust. 3 w brzmieniu: „Jeżeli organy wymienione w ust. 1 nie wprowadzą zmian, o których mowa w ust. 2, izba orzeka o nieważności uchwały w całości lub w części”.</u>
</div>
<div xml:id="div-58">
<u xml:id="u-58.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Proponuję zamiast zwrotu: „nie wprowadzą zmian” zapisać „nie usuną nieprawidłowości”, ponieważ używany jest wyraz: „nieprawidłowości”.</u>
</div>
<div xml:id="div-59">
<u xml:id="u-59.0" who="#WładysławSzkop">Minister zdrowia i opieki społecznej w stosunku do Rady Krajowego Związku Kas ma prawo wniesienia swojego sprzeciwu do Najwyższego Sądu Administracyjnego.</u>
<u xml:id="u-59.1" who="#WładysławSzkop">Jest wniosek mniejszości pana posła M. Dyducha, który zmierza do nadania uprawnienia ministrowi zdrowia i opieki społecznej wobec regionalnych kas i uchwał ich rad nadzorczych, ponieważ brak spójności między regionalnymi i branżowymi kasami a Krajowym Związkiem Kas. Dlatego potrzebny jest element dozoru i kontroli, a także możliwość ingerowania przez ministra zdrowia i opieki społecznej w uchwały dotyczące istotnych elementów świadczeń na rzecz obywatela.</u>
</div>
<div xml:id="div-60">
<u xml:id="u-60.0" who="#EwaKralkowska">Czy istnieje droga odwoławcza w przypadku sporu? Czy orzeczenie izby jest ostateczne i nie podlega procesowi odwoławczemu?</u>
</div>
<div xml:id="div-61">
<u xml:id="u-61.0" who="#WładysławSzkop">Odsyłam do ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych, ponieważ ona zawiera tę kwestię. Intencją tych zmian jest włączenie do izb regionalnych uprawnienia do kontroli kas. Pozostałe kwestie są bez zmian. Jeżeli nikt nie zgłasza sprzeciwu, to rozumiem, że ust. 3 w art. 121 został przyjęty z uwzględnieniem poprawki zgłoszonej przez Biuro Legislacyjne KS.</u>
<u xml:id="u-61.1" who="#WładysławSzkop">W ten sposób opracowaliśmy z obu propozycji - rządowej i prezydenckiej zakres tworzonego nowego organu, nową strukturę przekładając do obowiązującej dzisiaj normy prawnej o regionalnych izbach obrachunkowych. Omawiane poprawki o regionalnych izbach obrachunkowych uznaję za przyjęte.</u>
</div>
<div xml:id="div-62">
<u xml:id="u-62.0" who="#ZbigniewBomba">W związku z wprowadzeniem zmian w ustawie o regionalnych izbach obrachunkowych sądzę, że należy rozpatrzeć art. 13 tej ustawy, który miałby odniesienie do części dotyczącej gospodarki finansowej Krajowego Związku Kas oraz regionalnych i branżowych kas.</u>
<u xml:id="u-62.1" who="#ZbigniewBomba">Proponuję, aby nie kończyć części związanej z gospodarką finansową.</u>
</div>
<div xml:id="div-63">
<u xml:id="u-63.0" who="#WładysławSzkop">Do chwili zakończenia prac Komisji pan poseł ma prawo zgłoszenia wniosku mniejszości. Z rozdziału XII został wyodrębniony jeden temat. W okresie przejściowym system musi być wprowadzony. Musi istnieć struktura organizacyjna, która będzie posiadać swoje bardzo wyraziste i mocne umocowanie, zakres precyzyjnie określonych czynności i zadań. Po ogłoszeniu ustawy do chwili jej wprowadzenia, ta struktura organizacyjna musi zaowocować zamkniętym systemem przekazywanym podmiotom uruchamiającym całą działalność ubezpieczeniową.</u>
<u xml:id="u-63.1" who="#WładysławSzkop">W przedłożeniu rządowym struktura ta oparta jest na konsekwentnie realizowanej linii nominowanych rad nadzorczych w znacznej części, przedstawicielstw, a w składzie tymczasowej Rady Krajowego Związku Kas są: prezes Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego, przedstawiciele poszczególnych resortów i powołani dyrektorzy, których zadaniem jest stworzenie tego systemu, przyjmując władztwo wszystkich jego organów.</u>
<u xml:id="u-63.2" who="#WładysławSzkop">W przedłożeniu prezydenckim powoływany jest pełnomocnik rządu do stworzenia takiego systemu. Po powołaniu go tworzy on struktury „wybieralne”, ponieważ z komisarzy wojewódzkich powołanych przez siebie tworzy radę nadzorczą krajowej struktury celem wspomagania. Po długich dyskusjach oraz w związku ze zmianami struktury centrum i możliwością wykorzystania przepisów ustawy o funkcjonowaniu: centrum administracji, Rady Ministrów i prezesa Rady Ministrów proponujemy przedłożyć państwu nową propozycję, którą omówimy po przerwie. Proponuję 10-minutową przerwę.</u>
<u xml:id="u-63.3" who="#komentarz">(Po przerwie)</u>
<u xml:id="u-63.4" who="#WładysławSzkop">Przystępujemy do rozpatrzenia następnych zmian zawartych w artykule bez oznaczenia, ponieważ zostanie umieszczony w rozdziale XII ustawy o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym. Poruszony problem jest bardzo istotny. Otwieram dyskusję.</u>
</div>
<div xml:id="div-64">
<u xml:id="u-64.0" who="#KrzysztofKuszewski">W przedłożeniu rządowym ideą projektu było przedstawienie systemu, który spowodowałby, że w momencie tworzenia kas działające samorządy terytorialne, zawodowe, administracja rządowa, samorządowa, mogłyby dyskutować o formie i sposobie tworzenia tych kas.</u>
<u xml:id="u-64.1" who="#KrzysztofKuszewski">Minęły dwa lata pracy nad projektem ustawy o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym, a przedstawiona dzisiaj propozycja przekazuje władzę jednemu człowiekowi, co gwarantuje jednoosobową odpowiedzialność i sprawność działania. Natomiast w stosunku do przedłożenia rządowego eliminuje możliwość korzystania z konsultacji lub porady, która była proponowana w naszym projekcie.</u>
<u xml:id="u-64.2" who="#KrzysztofKuszewski">Art. 166 przedłożenia rządowego brzmi:</u>
<u xml:id="u-64.3" who="#KrzysztofKuszewski">„Prezes Rady Ministrów powołuje przewodniczącego i członków tymczasowej Rady Krajowego Związku Kas w składzie: prezes Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego, prezes Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, prezesi samorządów zawodowych grupujących zawody medyczne, przedstawicieli wojewódzkich sejmików samorządowych - po jednym z każdego województwa, przedstawiciel ministra - szefa Urzędu Rady Ministrów oraz przedstawicieli ministrów: finansów, obrony narodowej, zdrowia i opieki społecznej, spraw wewnętrznych, transportu i gospodarki morskiej”.</u>
<u xml:id="u-64.4" who="#KrzysztofKuszewski">Prosiłbym, aby rozważyć przedłożoną propozycję i wzbogacić ją o możliwość konsultacji społecznej z udziałem różnych przedstawicieli w momencie tworzenia i często sprzecznych w interesach. Myślę, że przedłożony projekt zmian wiele zyskałby.</u>
</div>
<div xml:id="div-65">
<u xml:id="u-65.0" who="#WładysławSzkop">Przypomnę państwu intencję projektu zmian w przedłożeniu prezydenckim. W ciągu 30 dni od dnia wejścia w życie ustawy prezes Rady Ministrów powołuje pełnomocnika i może go odwołać.</u>
<u xml:id="u-65.1" who="#WładysławSzkop">Pełnomocnik kończy działalność po przeprowadzeniu wyborów do organów terytorialnych kas, składa Sejmowi sprawozdanie co 6 miesięcy, tworzy urząd pełnomocnika i ma wyznaczone zadania począwszy od preliminarza wydatków poprzez wydanie decyzji o utworzeniu terytorialnych kas, powoływanie tymczasowych rad kas, nadanie im statutu, przygotowanie wzorcowej ordynacji wyborczej.</u>
<u xml:id="u-65.2" who="#WładysławSzkop">Ordynacja wyborcza jest uwzględniona w przedłożeniu opracowanym przez Komisję, w gestii ministra administracji we współpracy z ministrem zdrowia i opieki społecznej.</u>
<u xml:id="u-65.3" who="#WładysławSzkop">Pełnomocnik opracowuje wzory dokumentacji, przygotowuje system informacyjno-obliczeniowy, określa datę rozpoczęcia działalności terytorialnych i zakładowych kas chorych. Powołuje komisarzy, którzy będą organizowali kasy terytorialne, wykonując spisy osób podlegających obowiązkowi ubezpieczenia zdrowotnego i przedkładając pełnomocnikowi propozycję pierwszej składki z uprawnieniem do zaciągania pożyczek na bieżącą działalność kas utworzonych i funduszu rezerwowego z rezerwy w budżecie państwa. Komisarz kończy swoją działalność po posiedzeniu zarządu kasy terytorialnej, a pełnomocnik kończy swoją działalność w momencie utworzenia struktury krajowej.</u>
</div>
<div xml:id="div-66">
<u xml:id="u-66.0" who="#KrzysztofBudnik">Rozumiem, że intencje powołania pełnomocnika sprowadzają się do tego, aby z dniem wejścia w życie ustawa była od początku wdrażana w życie, jeszcze zanim zostaną ukonstytuowane wszystkie organy, które zgodnie z podstawową treścią ustawy mają realizować zadania z zakresu ubezpieczeń zdrowotnych. Mam wątpliwości, czy potrzebne jest kreowanie okresu przejściowego, w którym będzie funkcjonować pełnomocnik.</u>
<u xml:id="u-66.1" who="#KrzysztofBudnik">Sądzę, że można tego uniknąć, oznaczając wejście w życie przepisów, które dotyczą konstytuowania się poszczególnych organów z datą wcześniejszą niż sama ustawa. Takie zabiegi legislacyjne funkcjonują w innych przypadkach, np. z zakresu rejestru zastawów; ustawa wejdzie w życie z dniem 1 stycznia 1998 r., ale przepisy dotyczące utworzenia instytucji rejestru zastawów wchodzą w życie z dniem ogłoszenia ustawy. W ten sposób jest około jednego roku na utworzenie organów, aby z dniem 1 stycznia 1998 r. zaczął funkcjonować cały system. Proponuję taką wersję przyjąć w tym przypadku.</u>
<u xml:id="u-66.2" who="#KrzysztofBudnik">Następna sprawa - czy pełnomocnik musi mieć osobowość prawną i jakie są konsekwencje tego zapisu? Funkcję pełnomocnika ma pełnić organ administracji państwowej i przedstawiciel administracji państwowej oznaczony jako sekretarz stanu do spraw wprowadzenia powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego. Jest to reprezentant skarbu państwa, a skarb państwa posiada osobowość prawną. Jakie mają być konsekwencje przyznania odrębnej osobowości prawnej pełnomocnika? Sądzę, że nie jest to bez znaczenia np. w zakresie odpowiedzialności za zobowiązania, które powstaną w okresie funkcjonowania pełnomocnika, czyli w okresie wdrażania całego systemu ubezpieczeń zdrowotnych.</u>
</div>
<div xml:id="div-67">
<u xml:id="u-67.0" who="#AndrzejKoronkiewicz">Z posiadanych informacji dotyczących kwestii sposobu tworzenia w krajach, które poprzednio miały budżetowy system finansowania ochrony zdrowia, ubezpieczenia zdrowotnego i np. na Węgrzech powołano pełnomocnika rządu, którego zadaniem było zorganizowanie całego systemu ubezpieczeń zdrowotnych. Określono aktem prawnym sposób jego powoływania i odwoływania. Była to osoba mająca kilkuletnią kadencję, niezależną od zmian dokonujących się w składzie ekip rządzących, ponieważ tylko tego typu rozwiązanie, które tam zostało przyjęte, gwarantowało ciągłość zachowania określonej koncepcji tworzenia tego systemu.</u>
<u xml:id="u-67.1" who="#AndrzejKoronkiewicz">Podobna sytuacja miała miejsce, przy wprowadzaniu ubezpieczeń zdrowotnych w landach wschodnich Niemieckiej Republiki Federalnej. Natomiast doświadczenia wynikające z tworzenia przez różne ciała kolegialne określonych struktur, które później mają być strukturami o dużym stopniu skomplikowania, jeśli chodzi o wykonywanie powierzonych im zadań, to w naszym kraju jest dosyć trudne z wielu względów, m.in. dlatego, że ciała kolegialne posiadają w różnym stopniu znajomość tego problemu i różną wiedzę na temat tego, co mają stworzyć.</u>
<u xml:id="u-67.2" who="#AndrzejKoronkiewicz">W propozycji rządowej zostały zawarte dwa elementy: element władzy państwowej, którego reprezentantami byli prezesi Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego, przedstawiciele ministra finansów, ministra zdrowia i opieki społecznej, ministrów kas branżowych. Drugi to element samorządowy, obejmujący przedstawicieli sejmików wojewódzkich, związków zawodowych, konkretnych zawodów medycznych. Dlatego powinno być zrównoważenie wpływów w ciele kolegialnym, które miało tworzyć system ubezpieczeniowy. Z naszych doświadczeń wynika, że nie zawsze w ciałach kolegialnych wskazywana osoba jest odpowiedzialna.</u>
<u xml:id="u-67.3" who="#AndrzejKoronkiewicz">Jest to forma odpowiedzialności zbiorowej, w której nikt za nic nie odpowiada. Dlatego można przyjąć - jeżeli Komisja tak zdecyduje - koncepcje pełnomocnika, natomiast nie trzeba określać w sposób szczegółowy jego uprawnień. Wystarczy jak określi to akt, którym może być rozporządzenie określające szczegółowy zakres obowiązków, kompetencji i funkcjonowania pełnomocnika.</u>
<u xml:id="u-67.4" who="#AndrzejKoronkiewicz">Jeżeli chodzi o osobowość prawną, to można tłumaczyć to dwuznacznie. Należy pamiętać, że pełnomocnik będzie miał kompetencje podmiotu, mającego osobowość prawną, którą zgodnie z ustawą nadaliśmy kasom regionalnym i Krajowego Związku Kas. Analogicznie wyposażenie go w osobowość prawną przy jednoczesnym przyznaniu tego zakresu kompetencji, który już wynika z ustawy - bo będzie te instytucje tworzył, jest uzasadnione. Ale ważną sprawą jest stanowisko prawników w tej kwestii.</u>
</div>
<div xml:id="div-68">
<u xml:id="u-68.0" who="#KrzysztofBudnik">Moje wątpliwości nie zostały wyjaśnione, ponieważ nie przekonuje mnie argument, że wykreowane organy będą potrzebowały określonego czasu, żeby poznać problematykę. Czy zostaną powołane wcześniej, czy później, to nie ma znaczenia. Tej sytuacji nie zmienia szczególny okres karencji funkcjonowania.</u>
<u xml:id="u-68.1" who="#KrzysztofBudnik">Sugerowałem, aby już wcześniej, przed wejściem w życie ustawy ukonstytuować te organy. Będą to osoby wdrażające się w tę problematykę, a koncepcja tej propozycji jest następująca: po wejściu w życie ustawy powołuje się organy, które będą potrzebowały określonego czasu do wdrożenia się. Ukonstytuowanie ich w późniejszym terminie nie zmienia tej okoliczności.</u>
<u xml:id="u-68.2" who="#KrzysztofBudnik">Ponadto zgodnie z ust. 1 pełnomocnik jest przedstawicielem rządu i nie jest samodzielny. Jest nim osoba, która została wcześniej powołana na sekretarza stanu do spraw wprowadzenia powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego. Jeżeli nie jest to osoba niezależna od rządu, to mówienie o ciągłości politycznej nie jest zasadne.</u>
<u xml:id="u-68.3" who="#KrzysztofBudnik">Mam wątpliwości, czy członek rządu w randze sekretarza stanu może mieć przyznaną osobowość prawną. Taką osobowość prawną przyznaje się podmiotom, ale nie urzędnikom.</u>
</div>
<div xml:id="div-69">
<u xml:id="u-69.0" who="#WładysławSzkop">Panie pośle, art. 10 ustawy o centrum i organizacji funkcjonowania Rady Ministrów powołuje instytucje pełnomocnika - biuro, podmiot do zadań, nie osobę. Osoba zostanie przez rząd powołana i będzie pełnomocnikiem. Intencja nadania osobowości prawnej wynika z faktu, że będzie ją pełnił przez okres 2–3 lat, zależnie od vacatio legis.</u>
<u xml:id="u-69.1" who="#WładysławSzkop">Wątpliwość dotycząca jego osobowości prawnej może być przedmiotem dyskusji i wątpliwości. Natomiast trudno mi się zgodzić z pana posła poglądem, że organy kas na wszystkich szczeblach ich powstawania mogą same się utworzyć. Pełnomocnik lub instytucja tworząca cały system będzie odpowiadała kwotą według cen z 1994 r. 12 bln zł w okresie tworzenia tego systemu. Dlatego musi być to instytucja, która będzie skrupulatnie i bezwzględnie rozliczana z zaciągniętych zobowiązań i podlegająca kontroli Sejmu, ponieważ Sejm zdecyduje w ustawie budżetowej o środkach przyznanych na tworzenie tego systemu. Dlatego instytucja ta musi być dostępna w każdej chwili na każde żądanie Sejmu, a także musi odpowiadać przed całym systemem prawnym państwa.</u>
<u xml:id="u-69.2" who="#WładysławSzkop">Inną kwestią jest, czy tą ustawą wolno nam włączyć premiera w nową strukturę organizacyjną centrum i w odpowiedzialność za tworzenie systemu? Natomiast, czy można powołać pełnomocnika po to, aby on tworzył strukturę organizacyjną? Myślę, że pan poseł nie pamięta wszystkich przyjętych przez Komisję przepisów, w których musi być organizator podejmowanych działań i ktoś musi to wykonać, czyli zebrać informacje o 40 milionach obywateli.</u>
<u xml:id="u-69.3" who="#WładysławSzkop">W chwili możliwości uruchomienia tego systemu, informacje te powinny być przygotowane do wykorzystania. Musi być podpisanych około 150 tys. umów, stworzonych 300 struktur terytorialnych, 11 dużych struktur regionalnych i mocna baza danych. Proszę zastanowić się nad tym, jaka ma być pozycja urzędu, który musi prowadzić swobodną rozmowę z mocnymi samorządami zawodów medycznych, z wszystkimi przedstawicielami rządu w randze ministra, w terenie, aby dokonać zmian, które zainicjują w pełni reformę służby zdrowia. Pozycja tej instytucji ma być w każdej chwili pociągana do odpowiedzialności za niewykonanie przepisów i zadań wynikających z ustawy o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym.</u>
</div>
<div xml:id="div-70">
<u xml:id="u-70.0" who="#KrzysztofBudnik">Jaka będzie relacja instytucji pełnomocnika rządu do treści zawartej w art. 166 projektu ustawy o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym, a zwłaszcza do działalności tymczasowej rady Krajowego Związku Kas? Zadania są ogromne i będzie to wymagało zaangażowania dużej liczby osób. Ile osób będzie zatrudnionych przez pełnomocnika rządu do wykonania tego zadania?</u>
<u xml:id="u-70.1" who="#KrzysztofBudnik">Powstaje problem, czy znajdzie się tak wiele osób, które poświęcą się na czas określony i zrezygnują ze swojej kariery zawodowej, aby podjąć zatrudnienie w strukturze, którą utworzy pełnomocnik rządu?</u>
<u xml:id="u-70.2" who="#KrzysztofBudnik">Nie rozumiem proponowanego zapisu, mianowicie działalność pełnomocnika wygasa w terminie 6 miesięcy od dnia powołania organów. Skąd będzie cała administracja?</u>
</div>
<div xml:id="div-71">
<u xml:id="u-71.0" who="#WładysławSzkop">Pełnomocnik rządu jest powołany, aby stworzyć całą strukturę tego organu. Rozumiem intencje pana posła, które nie budzą moich wątpliwości. Myślę, że wśród 460 parlamentarzystów obecnego Sejmu są ludzie uprawiający politykę, i są ludzie realizujący swoje ambicje. Sądzę, że te dwie kwestie są ze sobą powiązane. Dzisiaj są osoby pracujące w Naczelnej Radzie Lekarskiej i są osoby, które będą chciały pracować w kasach ubezpieczenia zdrowotnego, tak jak pracują w związkach zawodowych.</u>
</div>
<div xml:id="div-72">
<u xml:id="u-72.0" who="#AndrzejKoronkiewicz">Chciałem zwrócić uwagę panu posłowi na dwie kwestie. Jeżeli Komisja zdecyduje o przyjęciu przedłożonej formy wprowadzenia ubezpieczenia zdrowotnego, to proponowany wcześniej art. 166 projektu ustawy nie jest aktualny. Wobec tego nie ma żadnej relacji.</u>
<u xml:id="u-72.1" who="#AndrzejKoronkiewicz">Nie mówiłem o ciągłości lub braku ciągłości politycznej. Natomiast nie zgadzam się z określeniem, iż nieważne jest, kiedy powstaną te struktury. To jest bardzo ważne, ponieważ jest to istota całego zagadnienia. Pełnomocnik tworzący te struktury musi je przygotować do czasu, kiedy ustawa, która może mieć inne vacatio legis niż proponowane w ustawie, wejdzie w życie. Instytucje te muszą być przygotowane do działalności w 80-procentach w chwili obowiązywania ustawy, dlatego należy je utworzyć wcześniej.</u>
<u xml:id="u-72.2" who="#AndrzejKoronkiewicz">Korzystając z innych wzorów, np. węgierskiego, można byłoby struktury te przyłączyć do istniejących już instytucji ubezpieczenia społecznego, ale w systemie węgierskim tego typu rozwiązanie było już stosowane wcześniej. W związku z tym dzielono tylko składkę na część, którą przeznaczono na ubezpieczenie społeczne i część przeznaczoną na finansowanie ochrony zdrowia, ale to nie udało się. W naszym kraju tego nie ma.</u>
<u xml:id="u-72.3" who="#AndrzejKoronkiewicz">Natomiast w Niemieckiej Republice Demokratycznej stworzono nowe struktury związane z jedną instytucją ubezpieczenia zdrowotnego, to jest z kasą chorych.</u>
</div>
<div xml:id="div-73">
<u xml:id="u-73.0" who="#WładysławSzkop">Rozumiem pana posła wątpliwości, ponieważ pojawiają się od momentu rozpoczęcia pracy nad tą ustawą. Nasza dyskusja ma na celu odpowiedzieć na pytania, które pojawiają się przed organizatorem tego systemu. W zależności od ustalenia vacatio legis od 1 stycznia np. 1998 lzb 1999 roku nie może być wątpliwości, że finansujący system rozpoczyna działalność. Jeden dzień niefunkcjonowania systemu finansowania stanowi istotne zagrożenie dla udzielanych świadczeń zdrowotnych. Musi być to instytucja bardzo mocno zawieszona w systemie prawa, z bardzo szerokimi uprawnieniami i odpowiedzialnością.</u>
<u xml:id="u-73.1" who="#WładysławSzkop">Chciałbym się odnieść do kwestii ciągłości politycznej. W trakcie tworzenia tych przepisów zastanawialiśmy się nad lex specialis dla pełnomocnika i umocowania go w systemie w taki sposób, żeby był nieodwoływalny ze względów politycznych, a tylko merytorycznych.</u>
<u xml:id="u-73.2" who="#WładysławSzkop">Po rozmowach okazało się, że niezależnie od zapisu w normie ograniczającej możliwość odwołania pełnomocnika, to i tak na podstawie innych przepisów istnieje norma, która mogłaby tego pełnomocnika ubezwłasnowolnić i opóźnić w istotny sposób jego działania. W związku z tym, przedkładając propozycję do rozważenia Komisji uznaliśmy, że jest to bezcelowe, ponieważ rozporządzenie Rady Ministrów wynikające z ust. 4 art. 10 stosowanej ustawy nadaje nowemu prezesowi Rady Ministrów uprawnienie do takiego określenia zadań w nowym rozporządzeniu, iż polityczne aspekty mogłyby zostać ukryte pod przepisami uniemożliwiającymi funkcjonowanie takiego pełnomocnika. Mając na uwadze dobro systemu bezpieczniejsza jest zmiana polityczna niż ubezwłasnowolnienie „fikcyjnego” pełnomocnika, którego nie można odwołać.</u>
<u xml:id="u-73.3" who="#WładysławSzkop">Nowy rząd, mając w swoim składzie pełnomocnika, ponosi pełną odpowiedzialność za działania merytoryczne związane z powszechnym ubezpieczeniem zdrowotnym.</u>
</div>
<div xml:id="div-74">
<u xml:id="u-74.0" who="#SławomirMarczewski">Uważam, że pan minister Kuszewski w swojej wypowiedzi przekazał cenne informacje wynikające z połączenia zapisu przedłożonego Komisji w art. 166 projektu ustawy. Można to wykorzystać, ponieważ musi być pełnomocnik, który jednoosobowo będzie odpowiadał za prowadzenie reformy służby zdrowia. Można połączyć tak, aby pełnomocnik podejmował działania konieczne do realizacji przepisów ustawy po zasięgnięciu opinii np. samorządów zawodowych grupujących zawody medyczne, prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego lub Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Myślę, że nad tą kwestią należy się zastanowić.</u>
</div>
<div xml:id="div-75">
<u xml:id="u-75.0" who="#WładysławSzkop">Inicjatywa w stosunku do zgłoszonej przez pana ministra Kuszewskiego propozycji należy do posłów. Przejmuję ją i myślę, że pan poseł Marczewski popiera tę propozycję. Rozważymy sposób zapisania jej.</u>
<u xml:id="u-75.1" who="#WładysławSzkop">Przystępujemy do rozpatrzenia proponowanego artykułu - bez oznaczenia - ust. 1 w następującym brzmieniu: „Rada Ministrów ustanowi pełnomocnika rządu - sekretarza stanu do spraw wprowadzenia powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego w terminie 30 dni od dnia ogłoszenia ustawy, zwanego dalej „Pełnomocnikiem”.</u>
<u xml:id="u-75.2" who="#WładysławSzkop">Czy ktoś z państwa zgłasza propozycję zmian w tym zapisie?</u>
</div>
<div xml:id="div-76">
<u xml:id="u-76.0" who="#KrzysztofBudnik">Proponowałbym prawidłową i zgodną z aktami administracyjnymi następującą formułę, iż byłby to pełnomocnik rządu do spraw wprowadzenia powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego w randze sekretarza stanu w Ministerstwie Zdrowia i Opieki Społecznej.</u>
</div>
<div xml:id="div-77">
<u xml:id="u-77.0" who="#WładysławSzkop">Panie pośle, Ministerstwo Zdrowia i Opieki Społecznej nie ma stanowiska sekretarza stanu.</u>
<u xml:id="u-77.1" who="#WładysławSzkop">Ponadto proponuje pan umiejscowienie pełnomocnika w Ministerstwie Zdrowia i Opieki Społecznej, narażając cały system na zarzut, że korzysta z pieniędzy przeznaczonych na ochronę zdrowia. Jeżeli pełnomocnik zostanie umiejscowiony w Ministerstwie Zdrowia i Opieki Społecznej, to żaden minister tego resortu nie będzie mógł obronić się przed zarzutem, że pieniądze przeznaczone na część 35 ustawy budżetowej nie są wykorzystywane na system kasowy. Byłaby to bardzo nieczytelna sytuacja finansowa i odwrotnie, to znaczy w jaki sposób pieniądze te są wykorzystywane. Sądzę, że pełnomocnik nie powinien być związany z ministrem zdrowia i opieki społecznej.</u>
<u xml:id="u-77.2" who="#WładysławSzkop">W założeniach ustawy o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym pozbawiliśmy ministra zdrowia i opieki społecznej różnych uprawnień i mocując pełnomocnika w tym resorcie przywracamy sytuację kolejnego resortu związanego ze zdrowiem, a to nie jest taki cel.</u>
<u xml:id="u-77.3" who="#WładysławSzkop">Powinna być jasność rozdziału dwóch kompetencji - tego, kto dba o zdrowie ubezpieczonego i tego, kto organizuje system finansowania.</u>
<u xml:id="u-77.4" who="#WładysławSzkop">Czy są inne uwagi? Nie widzę. Czy ktoś z państwa zgłasza sprzeciw? Nie widzę. Rozumiem, że proponowany ust. 1 został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-77.5" who="#WładysławSzkop">Przystępujemy do rozpatrzenia ust. 2 proponowanych zmian w brzmieniu: „Do pełnomocnika stosuje się przepisy art. 10 ustępy 3 i 4 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o organizacji i trybie pracy Rady Ministrów oraz o zakresie działania ministrów (Dz.U. nr 106 poz. 492), z zastrzeżeniem ust.ust. 3-8”.</u>
<u xml:id="u-77.6" who="#WładysławSzkop">Czy ktoś z państwa zgłasza sprzeciw? Nie widzę. Rozumiem, że ust. 2 projektu zmian został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-77.7" who="#WładysławSzkop">Przystępujemy do rozpatrzenia ust. 3 projektu zmian w następującym brzmieniu: „Pełnomocnik ma osobowość prawną”.</u>
<u xml:id="u-77.8" who="#WładysławSzkop">Czy ktoś z państwa zgłasza sprzeciw? Nie widzę. Rozumiem, że propozycja zapisu ust. 3 została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-77.9" who="#WładysławSzkop">Przystępujemy do rozpatrzenia ust. 4 projektu zmian w następującym brzmieniu: „Pełnomocnik podejmuje działania konieczne dla realizacji przepisów ustawy”.</u>
</div>
<div xml:id="div-78">
<u xml:id="u-78.0" who="#SławomirMarczewski">Sądzę, że przedstawiciel Biura Legislacyjnego KS może udzielić nam informacji, czy w ust. 4 można wprowadzić kwestię: „po zasięgnięciu opinii prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego” itp, z wykreśleniem w art. 166 projektu ustawy w ust. 1 pkt. 5 w brzmieniu: „przedstawiciel ministra - szefa Urzędu Rady Ministrów”.</u>
</div>
<div xml:id="div-79">
<u xml:id="u-79.0" who="#WładysławSzkop">Panie pośle, sądzę, że jest koncepcja zmierzająca do utworzenia dodatkowego przepisu, w którym zostanie powołana tymczasowa rada Krajowego Związku Kas przez prezesa Rady Ministrów na wniosek pełnomocnika i zostanie określony skład. Prezes Rady Ministrów będzie musiał uwzględniać przepisy ustawy, powołując tymczasową radę Krajowego Związku Kas. Myślę, że jest to odzwierciedlenie propozycji pana ministra Kuszewskiego.</u>
<u xml:id="u-79.1" who="#WładysławSzkop">Czy są inne uwagi? Nie widzę. Rozumiem, że jeżeli nie ma sprzeciwu, ust. 4 projektu zmian został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-79.2" who="#WładysławSzkop">Przystępujemy do rozpatrzenia ust. 5 projektu zmian w następującym brzmieniu: „Pełnomocnik do czasu utworzenia organów, o których mowa w art.art. 70, 87 i 104, realizuje odpowiedno ich zadania”.</u>
<u xml:id="u-79.3" who="#WładysławSzkop">W ustępach 4 i 5 projektu zmian zostało sformułowane słownictwo, aby pełnomocnik mógł wykonywać zadania konieczne do organizacji struktury (ust. 4), mógł korzystać odpowiednio z uprawnień organów, które zostały powołane mocą ustawy i aby każdy, kto będzie go rozliczał, mógł powiedzieć, iż wykonał on zadania niekonieczne do realizacji i wykorzystano nieodpowiednie uprawnienia organów powołanych ustawą. Dobór słów jest celowy, aby norma wynikająca z niej, była niezbędna do utworzenia struktur organizacyjnych kas. Taka była intencja tego zapisu.</u>
</div>
<div xml:id="div-80">
<u xml:id="u-80.0" who="#EwaKralkowska">W zapisie ust. 5 powołany jest art. 70 projektu ustawy. W art. 70 projektu ustawy jest mowa, iż organem regionalnym kasy jest m.in. rada nadzorcza. Jeżeli pan przewodniczący proponuje, iż ma być stworzony dodatkowy przepis zawierający organ podobny do rady nadzorczej, to czy nie należałoby tego zapisu zweryfikować?</u>
</div>
<div xml:id="div-81">
<u xml:id="u-81.0" who="#WładysławSzkop">Propozycją było utworzenie organu doradczego pełnomocnika do tworzenia systemu; nie miałby on uprawnień tymczasowej rady Krajowego Związku Kas.</u>
<u xml:id="u-81.1" who="#WładysławSzkop">Przystępujemy do rozpatrzenia ust. 6 projektu zmian w następującym brzmieniu: „Działalność pełnomocnika finansowana jest z dotacji budżetowej, a także z pożyczek, innych dotacji i darowizn”.</u>
</div>
<div xml:id="div-82">
<u xml:id="u-82.0" who="#KrystynaWiśniewska">Chciałabym zwrócić uwagę na to, że dotacje budżetowe są to dotacje przedmiotowe lub podmiotowe. W związku z tym stwierdzenie, że działalność pełnomocnika finansowana jest z dotacji budżetowej, jest niewystarczające. Myślę, iż należałoby określić, iż działalność pełnomocnika finansowana jest ze środków budżetowych, bez określenia formy. W obecnym stwierdzeniu jest mowa o dotacji podmiotowej, która może być udzielana z budżetu państwa tylko wtedy, kiedy jest w ustawowo określonym zakresie, a w tym przypadku zakres ten nie jest ustalony. Dlatego sądzę, że właściwym zapisem byłoby finansowanie ze środków finansowych. Jeśli chodzi o finansowanie z pożyczek, to o jakich pożyczkach jest mowa? Stwierdzenie „innych dotacji” - o jakich innych dotacjach jest mowa?</u>
</div>
<div xml:id="div-83">
<u xml:id="u-83.0" who="#WładysławSzkop">Bardzo liczyliśmy na włączenie się do pracy nad tym przedstawicieli Ministerstwa Finansów i zaproponowanie rozwiązania zgodnego z intencją resortu.</u>
</div>
<div xml:id="div-84">
<u xml:id="u-84.0" who="#BożenaOgrodowczyk">Jeżeli pełnomocnik ma osobowość prawną, to rozumiem, że staje się podmiotem, który może podlegać, z racji otrzymywanych dotacji lub innych dochodów, płaceniu obowiązującego podatku dochodowego. W art. 162 projektu ustawy przewidziano zwolnienia z płacenia podatku dochodowego, ale nie dotyczyło to pełnomocnika.</u>
</div>
<div xml:id="div-85">
<u xml:id="u-85.0" who="#WładysławSzkop">Proponuję uzupełnić ten artykuł dopisanie „pełnomocnika”.</u>
</div>
<div xml:id="div-86">
<u xml:id="u-86.0" who="#RobertKorsak">Mam wątpliwości co do wyrazu: „pożyczki”. Czy pełnomocnikowi działającemu został dostatecznie precyzyjnie określony zakres uprawnień przedmiotowych w związku z działalnością finansową w zakresie pożyczek, ponieważ w przyszłości obciążyłoby to kasy. Zapis ten stwarza dużą swobodę, iż pełnomocnik może działać niegospodarnie i obciążać konto pozostałych kas, nie ponosząc odpowiedzialności.</u>
</div>
<div xml:id="div-87">
<u xml:id="u-87.0" who="#WładysławSzkop">Pana wątpliwości są uzasadnione, ale odpowiem na nie cytując stosowny przepis.</u>
</div>
<div xml:id="div-88">
<u xml:id="u-88.0" who="#KrystynaWiśniewska">Chciałam zwrócić uwagę na to, że dla mnie jest niejasne umiejscowienie pełnomocnika. Jeżeli on ma otrzymać środki budżetowe, to musi być dla niego określony dysponent tych środków lub sam jest dysponentem części budżetowej, lub należy umiejscowić go w innej części ustawy budżetowej.</u>
<u xml:id="u-88.1" who="#KrystynaWiśniewska">Ustawa o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym ma szansę być uchwalona w br. Ustanowienie pełnomocnika, zgodnie z zapisem w ustawie, następuje w terminie 30 dni od dnia ogłoszenia ustawy. Natomiast prace nad ustawą budżetową w Ministerstwie Finansów kończą się; w tym miesiącu rząd będzie przyjmował projekt ustawy budżetowej i przekazywał do Sejmu zgodnie z terminem określonym w prawie budżetowym. Obecnie środków budżetowych na przyszły rok dla pełnomocnika nie ma.</u>
</div>
<div xml:id="div-89">
<u xml:id="u-89.0" who="#WładysławSzkop">Proszę państwa, odczytam stosowny przepis, ponieważ sądzę, że poruszamy się w obszarze normy prawnej, nie znając jej.</u>
<u xml:id="u-89.1" who="#WładysławSzkop">Art. 10 ustawy o organizacji i trybie prac Rady Ministrów oraz o zakresie działania ministrów:</u>
<u xml:id="u-89.2" who="#WładysławSzkop">"1. Rada Ministrów może ustanowić pełnomocnika rządu do określonych spraw o charakterze czasowym, których przekazanie członkom Rady Ministrów nie jest celowe.</u>
<u xml:id="u-89.3" who="#WładysławSzkop">2. Pełnomocnikiem rządu może być sekretarz stanu lub podsekretarz stanu, a w szczególnie uzasadnionych wypadkach w zakresie zadań o zasięgu regionalnym - wojewoda.</u>
<u xml:id="u-89.4" who="#WładysławSzkop">3. Pełnomocnika rządu powołuje i odwołuje prezes Rady Ministrów.</u>
<u xml:id="u-89.5" who="#WładysławSzkop">4. Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, zakres udzielonych pełnomocnikowi upoważnień, sposób sprawowania nadzoru nad jego działalnością oraz sposób zapewnienia pełnomocnikowi obsługi merytorycznej, organizacyjno-prawnej, technicznej i kancelaryjno-biurowej wraz ze wskazaniem sposobu finansowania jego działalności”.</u>
<u xml:id="u-89.6" who="#WładysławSzkop">Zapis ust. 6 jest potrzebny, ponieważ pełnomocnik musi otrzymać z budżetu państwa pieniądze, które stanowią kwotę 12 bln starych złotych.</u>
<u xml:id="u-89.7" who="#WładysławSzkop">Jeśli chodzi o inne dotacje, to w chwili formułowania tego przepisu liczono się z tym, że Ministerstwo Finansów zwróci uwagę na zapis zgodny z przepisami finansowymi i intencją ministerstwa, tak aby wykorzystać wszystkie normy prawa, które są przestrzegane i wdrażane. Dotacje wynikają ze środków budżetowych zgodnie z ustawą budżetową, a także z pożyczek dowolnych, ponieważ temu organowi nadajemy uprawnienia prezesa zarządu Krajowego Związku Kas, dyrektora naczelnego regionalnej kasy, rad nadzorczych z mocy ust. 5 projektu zmian.</u>
<u xml:id="u-89.8" who="#WładysławSzkop">Pełnomocnik będzie mógł sięgać po dotacje z gmin, pożyczki, i zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów, będzie musiał rozliczyć się ze wszystkich środków finansowych, a także odpowiadać przed parlamentem jako sekretarz stanu.</u>
<u xml:id="u-89.9" who="#WładysławSzkop">Bardzo proszę przedstawicieli Ministerstwa Finansów o przeanalizowanie tych kwestii. Jeżeli zachodzi potrzeba zmiany zapisu, to proszę o przedłożenie stanowiska w dniu jutrzejszym.</u>
<u xml:id="u-89.10" who="#WładysławSzkop">Przystępujemy do rozpatrzenia ust. 7 projektu zmian w następującym brzmieniu: „Działalność pełnomocnika wygasa w terminie 6 miesięcy od dnia powołania organów, o których mowa w ust. 4”. W tym przepisie chodzi o Radę Krajowego Związku Kas, która ma powołać swojego prezesa zarządu Krajowego Związku kas. Natomiast ust. 8 brzmi: „Pełnomocnik przekazuje sprawozdanie ze swej działalności prezesowi Rady Ministrów i prezesowi zarządu Krajowego Związku Kas”.</u>
<u xml:id="u-89.11" who="#WładysławSzkop">Jeżeli nie ma uwag, to rozumiem, że artykuł bez oznaczenia projektu zmian z ośmioma ustępami został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-89.12" who="#WładysławSzkop">Proszę, aby przedstawiciel Biura Legislacyjnego KS przedstawił propozycję następnego artykułu bez oznaczenia uwzględniającego stanowisko pana ministra K. Kuszewskiego.</u>
</div>
<div xml:id="div-90">
<u xml:id="u-90.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Proponuję zapis artykułu składającego się z dwóch ustępów w następującym brzmieniu:</u>
<u xml:id="u-90.1" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">„1. Organem doradczym pełnomocnika jest tymczasowa rada Krajowego Związku Kas”.</u>
<u xml:id="u-90.2" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">2. Tymczasową radę Krajowego Związku Kas na wniosek pełnomocnika powołuje prezes Rady Ministrów”.</u>
</div>
<div xml:id="div-91">
<u xml:id="u-91.0" who="#WładysławSzkop">Rozumiem, że z proponowanego zapisu wynika, iż prezes Rady Ministrów może powołać w skład tej rady tylko te osoby, które wchodzą do czynności wynikających z ustawy. Nie może powołać nikogo z zewnątrz.</u>
<u xml:id="u-91.1" who="#WładysławSzkop">Pojawiają się samorządy medyczne, Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego, Zakład Ubezpieczeń Społecznych i instytucje współpracujące z kasami, które zostały już określone we wcześniejszych przepisach ustawy. Prezes Rady Ministrów może poruszać się zgodnie z ustawą. Może pojawić się wątpliwość dotycząca następstw powołania tymczasowej rady Krajowego Związku Kas.</u>
<u xml:id="u-91.2" who="#WładysławSzkop">Jeżeli konsumpcja wniosku przedstawionego przez pana ministra K. Kuszewskiego zadowala pana posła Marczewskiego w tak sformułowanej treści, to wówczas uznam, że Komisja taką propozycję przyjmuje.</u>
</div>
<div xml:id="div-92">
<u xml:id="u-92.0" who="#KrzysztofBudnik">Proszę o powtórzenie treści proponowanego przepisu.</u>
</div>
<div xml:id="div-93">
<u xml:id="u-93.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">„1. Organem doradczym pełnomocnika jest tymczasowa rada Krajowego Związku Kas.</u>
<u xml:id="u-93.1" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">2. Tymczasową radę Krajowego Związku Kas na wniosek pełnomocnika powołuje prezes Rady Ministrów”.</u>
</div>
<div xml:id="div-94">
<u xml:id="u-94.0" who="#WładysławSzkop">Jeżeli zgodnie z przepisami pełnomocnik podejmuje działania konieczne dla realizacji przepisów ustawy i ma wystosować z wnioskiem do prezesa Rady Ministrów o powołanie tymczasowej rady Krajowego Związku Kas, to nie może występować więcej o nikogo, o kim mowa w ustawie.</u>
</div>
<div xml:id="div-95">
<u xml:id="u-95.0" who="#EwaKralkowska">Sądzę, że pełnomocnik nie musi powoływać przedstawicieli wszystkich organów. Nie może powołać przedstawicieli spoza tych organów.</u>
</div>
<div xml:id="div-96">
<u xml:id="u-96.0" who="#WładysławSzkop">Uwaga ta jest zasadna.</u>
</div>
<div xml:id="div-97">
<u xml:id="u-97.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Rozumiem, że w tym brzmieniu jest możliwość wykreowania tymczasowej rady Krajowego Związku Kas na wniosek pełnomocnika. Natomiast pełnomocnik będzie kierował się, zgodnie ze swoją wolą, zgłaszając konkretne propozycje, a ostateczna decyzja należy do prezesa Rady Ministrów, który może w odpowiedni sposób uzupełnić skład tymczasowej rady Krajowego Związku Kas.</u>
</div>
<div xml:id="div-98">
<u xml:id="u-98.0" who="#WładysławSzkop">Proponuję 10-minutową przerwę.</u>
<u xml:id="u-98.1" who="#komentarz">(Po przerwie)</u>
<u xml:id="u-98.2" who="#WładysławSzkop">Sądzę, że intencje przepisów dotyczące powołania tymczasowej rady Krajowego Związku Kas są czytelne. Ale trudne jest sformułowanie ogólnego przepisu, który np. sejmikom samorządowym z terenu działania regionalnych kas dawałby uprawnienia do wytypowania swoich przedstawicieli, ponieważ należy znaleźć formułę umożliwiającą realizację tego przedstawicielstwa.</u>
<u xml:id="u-98.3" who="#WładysławSzkop">W województwie jest 5 sejmików, nie ma struktur organizacyjnych kas, a tymczasowa rada Krajowego Związku Kas może zostać powołana. Istnieją zawody medyczne, których współudział w tworzeniu dokumentów funkcjonujących w późniejszym terminie na rynku ubezpieczeniowym, byłby wskazany.</u>
<u xml:id="u-98.4" who="#WładysławSzkop">W związku z jutrzejszym posiedzeniem Komisji proponuję, aby samorządy lekarskie rozważyły możliwość wskazania właściwych samorządów, uwzględnionych w składzie tymczasowej rady Krajowego Związku Kas.</u>
<u xml:id="u-98.5" who="#WładysławSzkop">Proszę, aby przedstawiciele rządu rozważyli możliwość technicznego wskazania intencji w tworzeniu tymczasowej rady Krajowego Związku Kas.</u>
<u xml:id="u-98.6" who="#WładysławSzkop">Założeniem tej rady jest funkcjonowanie jako organu doradczego, a pojawia się kwestia równowagi pomiędzy samorządami terytorialnymi i zawodowymi. Musi ona uwzględniać charakterystykę poszczególnych regionów kraju.</u>
<u xml:id="u-98.7" who="#WładysławSzkop">Zwracam się z prośbą do Ministerstwa Zdrowia i Opieki Społecznej i Ministerstwa Finansów o przygotowanie na jutro przepisów dotyczących kontroli skarbowej i możliwość przeniesienia ich do ustawy o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym.</u>
<u xml:id="u-98.8" who="#WładysławSzkop">Może wrócimy do następujących kwestii: wniosku złożonego do Komisji przez prezesa Najwyższej Izby Kontroli, który jutro państwo otrzymają, a także do funkcjonowania tymczasowych rad Krajowego Związku Kas.</u>
<u xml:id="u-98.9" who="#WładysławSzkop">Czy są uwagi? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-98.10" who="#WładysławSzkop">Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>