text_structure.xml
23.1 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#WaldemarMichna">Posiedzenie rozpoczniemy od sprawozdania z działalności Bankowego Funduszu Gwarancyjnego w 1996 r. Proponuję, aby pan przewodniczący Baka omówił syntetycznie działalność tego funduszu oraz przedstawił zasadnicze parametry sprawozdania finansowego za okres obrotowy od 1 stycznia do 31 grudnia 1996 r. Następnie odbędziemy dyskusję i wybierzemy posła sprawozdawcę.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#WładysławBaka">Po raz drugi Bankowy Fundusz Gwarancyjny ma zaszczyt zaprezentować na forum Komisji sprawozdanie ze swojej działalności. Przedstawię podstawowe działania tego funduszu oraz zasadnicze wyniki, które osiągnęliśmy w 1996 r.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#WładysławBaka">Bankowy Fundusz Gwarancyjny spełnia trzy podstawowe funkcje: gwarantowanie depozytów, pomoc finansowa dla banków, analizowanie sytuacji banków oraz występowanie z inicjatywami prewencyjnymi.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#WładysławBaka">W 1996 r. z Funduszu Środków Gwarantowanych, którego źródłem są składki płacone przez banki, wypłacono depozyty do gwarantowanej wysokości klientom 36 banków. W sumie 60 tys. klientów banków otrzymało z funduszu 50 mln zł. Przeprowadzone analizy wykazują, że poprawiła się sprawność procesu zapewnienia gwarantowanych depozytów klientom upadłych banków.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#WładysławBaka">Druga funkcja - utworzony został fundusz pomocy finansowej w wysokości 230 mln zł. Ustawa o Bankowym Funduszu Gwarancyjnym jednoznacznie precyzuje warunki, które bank musi spełnić, aby mógł sięgnąć po pomoc finansową. Musi on przedstawić: audyt określający jego sytuację finansową, plan pomocy zaopiniowany pozytywnie przez prezesa Narodowego Banku Polskiego, wykazać, że pomoc, o którą występuje, jest mniejsza od środków gwarantowanych, uprzednie wykorzystanie kapitału na pokrycie strat.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#WładysławBaka">Jeśli chodzi o warunki finansowe, Bankowy Fundusz Gwarancyjny stosował w 1996 r. następujące rozwiązania. Pożyczki były udzielane według stawki 1/3 stopy redyskonta, co przy stopie 22% czyniło średnią 7,3% w skali roku. Dla banków spółdzielczych ta stopa była pomniejszona przez zastosowanie współczynnika korekcyjnego 0,8%, czyli banki te od udzielonej pożyczki płaciły niespełna 6%. W 1997 r. banki spółdzielcze jeszcze bardziej są promowane, bowiem współczynnik korekcyjny został zmniejszony do 0,5%.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#WładysławBaka">Warunki finansowe wspomagania banków są bardzo korzystne. Pożyczki są udzielane na długi okres, nawet na 10 lat w zależności od faktycznych potrzeb banków. Dopuszczalna karencja wynosi 5 lat.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#WładysławBaka">Fundusz przy udzielaniu pomocy kieruje się następującymi zasadami. Podstawową jest zasada równości dostępu banków niezależnie od tego czy z wnioskiem występuje bank spółdzielczy, państwowy, prywatny czy komunalny. Wszystkie banki mają zapewniony taki sam dostęp do pomocy udzielanej przez fundusz.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#WładysławBaka">Temu służy druga zasada przejrzystości kryteriów i procedur. W sposób jednoznaczny określone są działania i kryteria, które muszą być spełnione przez bank, aby mógł ubiegać się o pomoc.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#WładysławBaka">Kierowaliśmy się też zasadą wspierania konsolidacyjnych procesów - preferencje ma konsolidacja a nie samodzielne sanowanie banków. Kolejną zasadą jest mobilizowanie wnioskodawców do poszukiwania różnych źródeł dopływu środków, np. poprzez stabilizowanie związków z gminami i solidnymi deponentami.</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#WładysławBaka">Ostatnia zasada, to zsynchronizowanie pomocy udzielanej przez Bankowy Fundusz Gwarancyjny z pomocą udzielaną przez Narodowy Bank Polski, zwłaszcza w postaci obniżania stopy rezerw obowiązkowych i pomocą udzielaną przez ministra finansów. Chodzi o to, aby uzyskać największy synergetyczny efekt tych pomocy.</u>
<u xml:id="u-2.10" who="#WładysławBaka">Rok 1996 był rokiem przełomowym od względem uruchomienia funkcji pomocowej Bankowego Funduszu Gwarancyjnego. Pomoc uzyskało 9 banków, w tym: 4 banki komercyjne na przejęcie dwóch banków spółdzielczych i dwóch banków komercyjnych; 2 banki spółdzielcze na przejęcie po jednym banku spółdzielczym. Ponadto jeden bank komercyjny i dwa banki spółdzielcze uzyskały pomoc na samodzielne sanowanie, czyli na realizację programów naprawczych. Łącznie banki te otrzymały z Bankowego Funduszu Gwarancyjnego 130 mln zł. Na podkreślenie zasługuje fakt, że ponad 80% tej kwoty zostało przeznaczone na wspieranie procesów konsolidacyjnych.</u>
<u xml:id="u-2.11" who="#WładysławBaka">Efekty ekonomiczne udzielonej pomocy można podzielić na trzy rodzaje. Udzielając pomocy ponosi się mniejsze koszty aniżeli w alternatywnym przypadku, gdy dojdzie do upadłości banku i trzeba wypłacić środki gwarantowane. W odniesieniu do banków, które uzyskały pomoc, środki gwarantowane wynosiły 162 mln zł, podczas gdy pomoc finansowa wyniosła 130 mln zł.</u>
<u xml:id="u-2.12" who="#WładysławBaka">Drugi rodzaj efektu polega na tym, że poprzez udzielanie bankom finansowej pomocy ratuje się wszystkie depozyty. W bankach, które uzyskały pomoc, było 162 mln zł depozytów gwarantowanych i 280 mln zł depozytów niegwarantowanych i te depozyty przepadłyby bezpowrotnie.</u>
<u xml:id="u-2.13" who="#WładysławBaka">Trzeci rodzaj, to efekty rzeczowe. Dzięki przejmowaniu banków słabych przez banki silniejsze uratowano 70 placówek bankowych, które nieprzerwanie prowadziły swoją działalność. Zachowano stanowiska pracy dla 1400 pracowników.</u>
<u xml:id="u-2.14" who="#WładysławBaka">Oceniamy, że rok 1996 był bardzo ważny z punktu widzenia stabilności bankowego systemu. Przyczyniły się do tego przede wszystkim poprawa sytuacji ekonomicznej, coraz bardziej korzystniej oddziałujące regulacje ostrożnościowe, podwyższenie jakości zarządzania przez menedżment bankowy, ale także działalność pomocowa Bankowego Funduszu Gwarancyjnego oraz działalność analityczna i prewencyjna, jaką w tym zakresie prowadziliśmy. Mamy nadzieję, że ta działalność będzie coraz bardziej skuteczna.</u>
<u xml:id="u-2.15" who="#WładysławBaka">Uważamy, że w miarę upływu czasu przemieszczać się będą funkcje Bankowego Funduszu Gwarancyjnego. Nadal najważniejszym zadaniem będzie gwarantowanie depozytów, ale nie jest wykluczone, że za rok czy dwa nie będzie już dochodzić do upadłości banków, a tym samym nie będą potrzebne wypłaty z Bankowego Funduszu Gwarancyjnego na pokrycie depozytów gwarantowanych. Chodzi jednak o to, aby była instytucja gotowa do dokonania tych wypłat.</u>
<u xml:id="u-2.16" who="#WładysławBaka">Zasadniczą sprawą jest rozszerzanie działalności pomocowej. W roku 1997 skala tej pomocy wzrośnie do ponad 450 mln zł. Chodzi także o wzbogacenie form i metod udzielania pomocy, a zwłaszcza wiele obiecujemy sobie po rozwiązaniu wprowadzonym do znowelizowanej ustawy o Bankowym Funduszu Gwarancyjnym. Mam na myśli możliwość zakupu wierzytelności banków.</u>
<u xml:id="u-2.17" who="#WładysławBaka">W perspektywie dążyć będziemy do zmniejszenia obciążeń banków, związanych z realizacją ustawowych zadań Bankowego Funduszu Gwarancyjnego. Na przeciw tej orientacji wychodzi znowelizowana ustawa o Bankowym Funduszu Gwarancyjnym, bowiem Narodowy Bank Polski został zobowiązany do pokrywania z własnych środków 30% środków Bankowego Funduszu Gwarancyjnego.</u>
<u xml:id="u-2.18" who="#WładysławBaka">W miarę normalizowania się sytuacji ekonomicznej - stabilizowania się sektora bankowego będziemy udzielali pomocy bankom w coraz większym zakresie na zasadach rynkowych.</u>
<u xml:id="u-2.19" who="#WładysławBaka">Poprzez uruchamianie mechanizmów bardziej zbliżonych do rynkowych i odzyskiwanie kwot, które już zostały udzielone, a więc rat i odsetek, w perspektywie 2–3 lat będzie można znacznie obniżyć składkę na Bankowy Fundusz Gwarancyjny. Nie wykluczam, że już w tym roku wykonamy pierwszy krok.</u>
<u xml:id="u-2.20" who="#WładysławBaka">Patrząc w panoramie europejskiej na funkcjonowanie Bankowego Funduszu Gwarancyjnego, możemy powiedzieć w ten sposób, że zarówno jakość rozwiązań ustawowych, a także formuła działania dobrze nas plasują jeśli chodzi o wypełnianie wymogów nowoczesnej bankowości, co ma duże znaczenie dla procesów integracyjnych z Unią Europejską.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#WaldemarMichna">Oddaję głos przedstawicielowi Najwyższej Izby Kontroli.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#IreneuszPluta">Nie przeprowadziliśmy kontroli działalności Bankowego Funduszu Gwarancyjnego, która miejsce w 1996 r. W związku z powyższym kwestię przyjęcia sprawozdania, bądź jego odrzucenia, pozostawiamy do uznania Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#WaldemarMichna">Czy w sprawie sprawozdania z działalności Bankowego Funduszu Gwarancyjnego chciałby się wypowiedzieć przedstawiciel Związku Banków Polskich?</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#KrzysztofPietraszkiewicz">Zwracamy się do państwa z prośbą o przyjęcie tego sprawozdania. Wyrażamy również podziękowanie za uchwalenie ustawy o Bankowym Funduszu Gwarancyjnym i za jej znowelizowanie. Podziękowanie to kierujemy do Izby, a także do kierownictwa Bankowego Funduszu Gwarancyjnego.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#KrzysztofPietraszkiewicz">Bardzo cieszy nas zapowiedź przewodniczącego Rady Bankowego Funduszu Gwarancyjnego, pana prof. Baki, że obciążenie sektora bankowego z tytułu składki na BFG zmniejszać się będzie w miarę upływu czasu. Mam nadzieję, że także Narodowy Bank Polski, zgodnie ze swoją zapowiedzią, obniży obciążenia banków z tytułu rezerwy obowiązkowej, ponieważ banki przejęły na siebie obowiązek finansowania w dużej mierze działalności Bankowego Funduszu Gwarancyjnego.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#KrzysztofPietraszkiewicz">Inne sprawy przedstawimy po wspólnym posiedzeniu kierownictwa BFG i Związku Banków Polskich.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#WaldemarMichna">Otwieram dyskusję.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#JanuszCichosz">W sprawozdaniu stwierdza się, że wszystkie wnioski o udzielenie pomocy w celu przezwyciężenia zagrożenia wypłacalności banków, skierowane do Bankowego Funduszu Gwarancyjnego, które spełniały warunki określone przez ustawę, zostały załatwione pozytywnie.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#JanuszCichosz">Ile wpłynęło wniosków, które nie odpowiadały tym wymogom i zostały zwrócone bankom w celu uzupełnienia? Czy te wnioski zostały uzupełnione i ponownie wpłynęły do Bankowego Funduszu Gwarancyjnego? Jeśli tak, to ile z nich zostało załatwionych pozytywnie?</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#JanuszCichosz">W sprawozdaniu stwierdza się, że należy przypuszczać, iż liczba upadłości, a więc liczba banków, które będą wymagały pomocy ze strony Bankowego Funduszu Gwarancyjnego, będzie systematycznie malała. Czy dokonana została ocena, w jakim stopniu ta sytuacja pozwoli na obniżenie obowiązkowej składki płaconej przez banki na rzecz Bankowego Funduszu Gwarancyjnego?</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#WaldemarMichna">Przepraszam pana dyrektora Jakubiaka, który reprezentuje Narodowy Bank Polski, że wcześniej nie poprosiłem pana o zabranie głosu. Naprawiam swój błąd i proszę, aby pan odniósł się do sprawozdania Bankowego Funduszu Gwarancyjnego.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#AndrzejJakubiak">Rok 1996 był drugim z kolei rokiem funkcjonowania Bankowego Funduszu Gwarancyjnego. Wiele spraw dotyczących wzajemnych relacji pomiędzy NBP a BFG przybrało cywilizowane formy. Współpraca pomiędzy tymi dwoma instytucjami układała się dobrze. W 1997 r. układa się jeszcze lepiej, a w 1998 r. najprawdopodobniej ułoży się zupełnie dobrze, bowiem NBP będzie wspierał procesy konsolidacji do końca 1997 r.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#AndrzejJakubiak">W tym roku przyjęliśmy zasadę, iż 20 mln zł, które Sejm przyznał na wsparcie procesu łączenia się banków spółdzielczych, przyjmując założenia polityki pieniężnej na 1997 r., przeznaczamy na uzupełnianie środków z BFG, gdy są one niewystarczające na pokrycie zobowiązań tych banków wobec budżetu państwa i wobec budżetu gmin.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#AndrzejJakubiak">Sytuacja sektora bankowego z roku na rok poprawia się. Jeśli chodzi o sytuację w roku przyszłym, to będąc niezwykle ostrożnym optymistą, chcę zauważyć, że faktycznie mniej banków, w których występują przesłanki do ogłoszenia upadłości, co nie oznacza, że nie mogą się zdarzyć przypadki upadłości. Może dojść do przypadków upadłości już nie tylko małych banków, ale również średnich banków.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#WaldemarMichna">Czy ktoś jeszcze chciałby zabrać głos?</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#ZbigniewBomba">Jaki jest efekt udzielonych pożyczek? Czy przyczyniły się one do zmian strukturalnych w bankach? Czy na tyle umocniły się one, że zaczynają spłacać pożyczki?</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#ZbigniewBomba">Jakie są tendencje w polskim systemie bankowym, tzn. czy ten system krzepnie, czy nadal jest jeszcze rozchwiany?</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#WaldemarMichna">Pan przewodniczący Baka użył sformułowania, którego sens sprowadza się do tego, iż w przyszłych latach Bankowy Fundusz Gwarancyjny będzie udzielał pomocy na zasadach rynkowych. Czy to oznacza, że zastosowane zostaną rynkowe stopy procentowe?</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#WładysławBaka">W sprawozdaniu napisaliśmy, że wszystkie banki, które przedłożyły wnioski spełniające ustawowe wymagania, otrzymały pomoc z Bankowego Funduszu Gwarancyjnego. Rzeczywiście było wiele wystąpień - nie nazywamy ich wnioskami - które nie spełniały wszystkich wymogów i np. nie zawierały oceny Narodowego Banku Polskiego. Mając do czynienia z takimi wystąpieniami, prosiliśmy banki o ich uzupełnienie. Takich przypadków było około 30, ale część banków zrezygnowała z pomocy BFG, bowiem znalazła inne rozwiązania. Część banków uzupełniła swoje wystąpienia i przedstawiła kompletne wnioski, na miarę wymogów ustawowych. Te wnioski są realizowane w tym roku.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#WładysławBaka">Niektóre pytania dotyczyły prognozy upadłości banków i wiążącej się z tym zjawiskiem pomocy finansowej. Naszym zdaniem, w sektorze bankowym przeważają tendencje korzystne, ale nie są one na tyle trwałe, aby można było powiedzieć, że nie będzie żadnych kłopotów, gdy wystąpi „silniejszy podmuch”. Dlatego Bankowy Fundusz Gwarancyjny musi być w stałej gotowości, jeśli chodzi o gwarantowanie depozytów. Natomiast pomoc powinna być dostosowana coraz bardziej do zmieniającej się sytuacji. Nie chodzi o to, aby BFG działał jak straż pożarna, lecz aby działał wówczas, kiedy wie, iż pewne wymagania nie są spełnione. Im wcześniej udzieli pomocy, tym można ona być mniejsza, na bardziej rynkowych zasadach i efektywniejsza.</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#WładysławBaka">W perspektywie czeka nas otwarcie rynku finansowego. Trzeba pamiętać o tym, że wiele banków zachodnich, o potężnej sile kapitałowej, szykuje się do wejścia na rynki detaliczne. Należy się przygotować do tego wyzwania konkurencyjnego.</u>
<u xml:id="u-14.3" who="#WładysławBaka">Jednym z elementów konkurencyjności jest stabilność depozytów - bezpieczeństwo finansowe banków. Rola Bankowego Funduszu Gwarancyjnego w tworzeniu coraz wyższej konkurencyjności polskiego sektora bankowego, staje się coraz bardziej znacząca.</u>
<u xml:id="u-14.4" who="#WładysławBaka">Podzielam wyrażoną przez pana dyrektora Jakubiaka opinię, że współpraca Bankowego Funduszu Gwarancyjnego z Narodowym Bankiem Polskim układa się coraz lepiej. Musiały w pewnym momencie wystąpić tarcia, bo są one naturalne w sytuacji, kiedy jedna instytucja rozstaje się z różnego rodzaju działalnością. Robi to niechętne, zwłaszcza kiedy dostrzega, jakie są „uroki” tego rozstania.</u>
<u xml:id="u-14.5" who="#WładysławBaka">Zaczęliśmy profilować nasz system bankowy zgodnie z nowoczesnymi standardami systemów bankowych w świecie. Trzeba powiedzieć, że Narodowy Bank Polski bardzo aktywnie do tej sprawy podszedł. Dzisiaj można stwierdzić, że współpraca zarówno w zakresie działalności pomocowej, jak i w innych dziedzinach, jest konstruktywna i owocna. W ostatecznym rachunku nie ma odrębnych celów, natomiast pola działania i metody działania są dostosowane do specyficznych cech jednej i drugiej instytucji.</u>
<u xml:id="u-14.6" who="#WładysławBaka">Jestem przekonany, że z chwilą, kiedy Narodowy Bank Polski całkowicie wycofa się z działalności pomocowej, będzie nam służył wsparciem metodycznym. Nadal będziemy współpracować, natomiast powstanie bardziej klarowna sytuacja jeśli chodzi o podział odpowiedzialności w systemie bankowym.</u>
<u xml:id="u-14.7" who="#WładysławBaka">Pan poseł Bomba pytał o efektywność udzielonej bankom pomocy. Informuję, że został wprowadzony system bieżącego monitorowania sytuacji banków, którym została udzielona pomoc. Obserwujemy jak są realizowane programy, Rada Bankowego Funduszu Gwarancyjnego dokonuje systematycznej oceny i muszę powiedzieć, że jesteśmy zadowoleni z wyników. Większe przedsięwzięcia, których przykładem może być Bank Zachodni czy mniejsze czynione przez banki spółdzielcze, są satysfakcjonujące.</u>
<u xml:id="u-14.8" who="#WładysławBaka">Nie chciałbym być zrozumiany w ten sposób, że Bankowy Fundusz Gwarancyjny będzie odchodził od ulgowej formuły udzielania pomocy. Uważamy natomiast, że w miarę upływu czasu potrzebne będzie różnicowanie mechanizmów pomocy. W niektórych sytuacjach będzie można zastosować stawki zbliżone do rynkowych.</u>
<u xml:id="u-14.9" who="#WładysławBaka">Podam następujący przykład. Bank, który znalazł się w trudnej sytuacji finansowej, a chce uratować swoją płynność, wyzbywa się swoich aktywów po bardzo niskich cenach. Chcielibyśmy wkraczać w takich sytuacjach i zaoferować takim bankom jakąś cenę za jego wierzytelności. W ten sposób Bankowy Fundusz Gwarancyjny może uzyskać środki dla promowania pomocy w przyszłości, zaś bank też będzie zadowolony, bowiem mógł skorzystać z takiej formy doraźnej pomocy dla poratowania płynności.</u>
<u xml:id="u-14.10" who="#WładysławBaka">Kierować się będziemy generalną zasadą, że nie należy stosować jednego rozwiązania, ponieważ sytuacje są bardzo zróżnicowane. Wobec tego narzędzia, metody udzielania pomocy powinny być adekwatne do sytuacji, ale też transparentne i dostępne dla wszystkich banków.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#WaldemarMichna">Czy ktoś jeszcze chciałby zabrać głos w sprawie sprawozdania z działalności Bankowego Funduszu Gwarancyjnego? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#WaldemarMichna">Przystępujemy do głosowania.</u>
<u xml:id="u-15.2" who="#WaldemarMichna">Kto jest za przyjęciem sprawozdania z działalności Bankowego Funduszu Gwarancyjnego w 1996 r. oraz opinii i raportu z badania sprawozdania finansowego za okres obrotowy od 1 stycznia do 31 grudnia 1996 r.?</u>
<u xml:id="u-15.3" who="#WaldemarMichna">Wniosek został przyjęty jednomyślnie.</u>
<u xml:id="u-15.4" who="#WaldemarMichna">Czy pan poseł Cichosz byłby gotów podjąć się funkcji posła sprawozdawcy?</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#JanuszCichosz">Zgadzam się.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#WaldemarMichna">Czy ktoś się sprzeciwia powierzeniu tej funkcji panu posłowi Cichoszowi? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#WaldemarMichna">Przystąpimy teraz do realizowania drugiego punktu porządku dziennego. Państwo otrzymaliście część opisową działalności Komisji w II kadencji Sejmu. Część statystyczna zostanie państwu dostarczona później.</u>
<u xml:id="u-17.2" who="#WaldemarMichna">Czy są uwagi do części opisowej?</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#WładysławJasiński">W tym materiale nie znalazłem pozytywnej oceny działalności sekretariatu Komisji, a uważam, że ta działalność zasługuje na pochwałę.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#WaldemarMichna">Na jednym ze spotkań podsumowujących działalność Komisji miałem okazję powiedzieć, że obsługa członków Komisji Polityki Gospodarczej, Budżetu i Finansów była na najwyższym poziomie. Sądzę, że żaden inny sekretariat nie włożył tyle wysiłki i pracy, nie legitymował się takimi wysokimi kwalifikacjami jak pracownicy sekretariatu Komisji Polityki Gospodarczej, Budżetu i Finansów.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#WaldemarMichna">Nawet jeśli nie leży w zwyczaju opisanie pracy sekretariatu w sprawozdaniu z kadencyjnej działalności Komisji, to podobnie, jak pan poseł Jasiński, uważam że powinniśmy uczynić wyjątek.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#JózefKaleta">Proponuję, aby sprawozdanie uzupełnić o wzmiankę, iż Komisja przygotowała opracowanie, które następnie wykorzystała Komisja Konstytucyjna, dotyczące finansów publicznych.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#WaldemarMichna">Czy są inne uwagi? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-21.1" who="#WaldemarMichna">Kto jest za przyjęciem sprawozdania z działalności Komisji w II kadencji Sejmu RP, z tym uzupełnieniem, które zostało teraz zgłoszone?</u>
<u xml:id="u-21.2" who="#WaldemarMichna">Wniosek został przyjęty jednomyślnie. Zamykam posiedzenie.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>