text_structure.xml 22.8 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#JanSzczepaniak">Posiedzenie połączonych Komisji zostało zwołane w jednym celu, aby rozpatrzyć poprawki zgłoszone w trakcie drugiego czytania do projektu ustawy o spółdzielczych kasach oszczędnościowo-kredytowych.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#JanSzczepaniak">Proponuję, aby każdy z wnioskodawców uzasadnił swoją poprawkę. Następnie pani poseł Skowrońska-Łuczyńska, jako sprawozdawca, ustosunkuje się do argumentów wnioskodawców. Jeśli zajdzie potrzeba, udzielę głosu przedstawicielowi Narodowego Banku Polskiego lub Krajowej Spółdzielni Kasy Oszczędnościowo-Pożyczkowej. Przed przystąpieniem do głosowania wypowiedzą się także zwolennik i przeciwnik wniosku.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#JanSzczepaniak">Czy jest zgoda na taki przebieg rozpatrywania poprawek? Nie widzę sprzeciwu.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#JanSzczepaniak">Pierwszą poprawkę zgłosił pan poseł Cichosz. Proponuje on, aby art. 3 nadać brzmienie: „Celem kas jest samopomocowe działanie na rzecz osób (członków), których sytuacja materialna nie pozwala na korzystanie z usług banków komercyjnych poprzez: 1) gromadzenie ich środków pieniężnych i udzielanie im takich pożyczek i kredytów; 2) przeprowadzenie na ich zlecenie rozliczeń finansowych oraz pośredniczenie przy zawieraniu umów ubezpieczenia na zasadach określonych w ustawie z dnia 28 lipca 1990 r. o działalności ubezpieczeniowej (Dz.U....)”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#JanuszCichosz">Dyskusja na posiedzeniu plenarnym Sejmu wskazuje, że poprawka ta jest powszechnie popierana. Wszyscy posłowie, którzy zabierali głos twierdzili, że spółdzielcze kasy oszczędnościowo-kredytowe są przeznaczone dla osób, które posiadają określoną sytuację materialną - raczej nie najlepszą.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#JanuszCichosz">Zdaję sobie sprawę z tego, że sformułowanie „których sytuacja materialna nie pozwala na korzystanie z usług bankowych” jest mało wymierne. NIe zdaje egzaminu także operowanie przedziałami skali podatkowej. Byłbym więc bardzo wdzięczny, gdybyśmy znaleźli inne, bardziej precyzyjne określenie.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#JanuszCichosz">Proponowana przeze mnie druga poprawka zawęża krąg osób, które mogą być członkami kasy. Gdyby ta poprawka została przyjęta, to jestem gotów zrezygnować z pierwszej poprawki. Wykluczenie więzi terytorialnej spowoduje, że ci, którzy przyjmują członka kasy będą znali jego sytuację materialną.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#JanSzczepaniak">Czy mam rozumieć, że pan poseł wycofuje pierwszą poprawkę?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#JanuszCichosz">Wycofam, jeśli zostanie przyjęta druga poprawka.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#JanSzczepaniak">Nie widzę związku pomiędzy tymi poprawkami.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#JanSzczepaniak">Mam jeszcze jedno pytanie. Pan poseł proponuje nadać art. 3 nowe brzmienie. Czy tym samym pan poseł proponuje skreślić dotychczasowy ust. 2, który stanowi, że kasy prowadzą działalność niezarobkową? Uważam, że ten przepis należy zostawić.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#JanuszCichosz">Nie miałem zamiaru skreślić tego ustępu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#JanSzczepaniak">Wnioskuję więc, że pan poseł nadaje nowe brzmienie art. 3 ust. 1 i potraktuję to uzupełnienie jako autopoprawkę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#AnnaSkowrońskaŁuczyńska">Moim zdaniem przepis art. 3, zawarty w sprawozdaniu jest bardzo precyzyjny. Ma on treść normatywną. Określa czynności, które mogą wykonywać kasy oraz krąg osób, do których odnosi się ich działalność.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#AnnaSkowrońskaŁuczyńska">Proponowane brzmienie art. 3 ust. 1 nie ma charakteru normatywnego w znacznej części. Dotyczy to np. sformułowania: „Celem kasy jest samopomocowe działanie”. Większość spółdzielni ma charakter samopomocowy, kierują się demokratyzmem spółdzielczym. Są to zasady, które nie są zapisane w ustawie Prawo spółdzielcze, natomiast wynikają z jej przepisów.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#AnnaSkowrońskaŁuczyńska">Prawdą jest, że wszyscy posłowie zabierający głos w dyskusji podkreślali samopomocowe działanie kas. Wynikać to jednak będzie z praktyki, natomiast nie ma żadnego sensu zamieszczenie tej zasady w ustawie, jako normy. Zazwyczaj tego rodzaju stwierdzenia zamieszcza się w preambułach do przepisów. My preambuły nie piszemy.</u>
          <u xml:id="u-8.3" who="#AnnaSkowrońskaŁuczyńska">Dalsza część poprawki jest właściwie niewykonalna. Sam wnioskodawca zauważył, że nie sposób jest stwierdzić, czy sytuacja osoby, która przystępuje do kasy lub jest jej członkiem, nie pozwala na korzystanie z usług banków komercyjnych. Kto miałby to stwierdzać?</u>
          <u xml:id="u-8.4" who="#AnnaSkowrońskaŁuczyńska">Moim zdaniem - poprawkę należy odrzucić. Nie znajdziemy obiektywnego kryterium sytuacji materialnej osoby starającej się o przyjęcie do kasy. Skala podatkowa dotyczy dochodów, a nie majątku.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#KazimierzPańtak">Zrozumiałem, że pan poseł Cichosz jest gotów wycofać tę poprawkę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#JanuszCichosz">Nie wycofuję jej. Przypomnę, że zarówno pan poseł, jak i inni przedstawiciele klubów uzasadniali poparcie dla projektu tej ustawy tym, że kasy będą pomocne dla ludzi, którzy mają określoną sytuację materialną. Pani poseł Skowrońska-Łuczyńska powiedziała, że kasy będą dla „szarego obywatela, który nie może korzystać z usług bankowych”. Teraz państwo tłumaczycie mi, że zgłaszam takie sformułowanie, o którym w ogóle nic nie wiecie.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#JanuszCichosz">Jeżeli mówimy o aborcji, to podmiotem ustawy jest kobieta, a nie wszystko co jest zdolne urodzić. Także w tym przypadku chodzi o ustawę, która jest adresowana do osób o słabszej kondycji ekonomicznej, ale nie ma w niej żadnego przepisu, który by to stwierdzał. Uzasadnienia do ustawy nie publikujemy w Dzienniku Ustaw.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#KazimierzPańtak">Poprawka nie jest normatywna. Pod tym względem przyznaję rację pani poseł Skowrońskiej-Łuczyńskiej. Pani poseł ma także rację mówiąc, że pewne zasady kształtuje dopiero praktyka. Spółdzielnie mieszkaniowe są dla ludzi niezamożnych, bo bogaci budują wille. Jest oczywiste, że cele samopomocowe przyświecają spółdzielniom, ale tego nie zapisuje się w ustawach. Przepisy ustawy stanowią płaszczyznę dla późniejszej praktyki.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#KazimierzPańtak">Poza tym, jeżeli członek kasy chce wziąć kredyt w banku, to powinno być to jego sprawą. Zwrócę uwagę jeszcze na terminologię. W prawie polskim nie funkcjonuje pojęcie: „bank komercyjny”. Jest to nazwa połowiczna, a taka została użyta w poprawce.</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#KazimierzPańtak">Drugie pojęcie „status materialny” kojarzy mi się z anegdotą. Przy trawniku zamieszczono napis: „Po trawie mogą chodzić tylko starsze panie”. Od tego czasu żadna kobieta nie weszła na trawnik.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#ZbigniewBomba">Pan poseł Cichosz proponuje, aby art. 6 otrzymał brzmienie: „Członkami kasy mogą być osoby fizyczne połączone określoną więzią o charakterze zawodowym lub organizacyjnym...”. Wy-obraźmy sobie następującą sytuację: cała załoga cegielni, łącznie z jej dyrektorem, utworzyła kasę oszczędnościowo-kredytową. Dyrektor ten nie powinien dostać pożyczki ze względu na jego status materialny, bo tak to wynika z pierwszej poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#HelenaGóralska">Proponuję przejść do głosowania. Mam prośbę do pana przewodniczącego, aby zwrócił się do posłów, by ci zaprzestali wypowiedzi antyfemistycznych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#JanSzczepaniak">Już wcześniej zwróciłem się w tej sprawie do panów posłów.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#JanSzczepaniak">Przystępujemy do głosowania.</u>
          <u xml:id="u-14.2" who="#JanSzczepaniak">Kto jest za przyjęciem poprawki pierwszej dotyczącej art. 3?</u>
          <u xml:id="u-14.3" who="#JanSzczepaniak">Wniosek został odrzucony stosunkiem głosów: 5 - za, 3 - przeciw, 6 - wstrzymało się od głosu.</u>
          <u xml:id="u-14.4" who="#JanSzczepaniak">Autorem drugiej poprawki jest również pan poseł Cichosz. Dotyczy ona art. 6.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#JanuszCichosz">Poprawka zawęża krąg osób, które mogą być członkami kasy, do tych, o których sytuacji materialnej można więcej wiedzieć. Dlatego mówiłem wcześniej - wyczerpuje mój zamysł, który sformułowałem w pierwszej poprawce.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#AnnaSkowrońskaŁuczyńska">Zarówno podkomisja, jak i Komisje uważały, że również w małych miastach, gdzie ludzie nawzajem się znają powinny powstawać kasy.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#AnnaSkowrońskaŁuczyńska">Zwrócę uwagę tylko na jedną sprawę. W pkt. 1 pan poseł Cichosz wprowadził dodatkowe kryterium więzi zawodowej, a mianowicie chodzi o pracowników zatrudnionych w kilku zakładach danej branży. Namawiam pana posła do skreślenia wyrazów: „danej branży”. Zależało nam na tym, aby pracownicy przedsiębiorstwa, które następnie zostało podzielone na samodzielne podmioty gospodarcze, nadal mogli utworzyć wspólną kasę lub być nadał członkami kasy wcześniej utworzonej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#BogusławKaczmarek">Czy pan poseł celowo zrezygnował z ust. 2, który stanowi, że członkami kasy mogą być również małżonek, dzieci i rodzice członka kasy?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#JanuszCichosz">Uważam, że tego przepisu nie powinno być w ustawie.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#JanuszCichosz">Przyjmuję sugestię pani poseł Skowrońskiej-Łuczyńskiej i w formie autopoprawki zgłaszam skreślenie w pkt. 1 wyrazów: „danej branży”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmu">Przed głosowaniem chcę poinformować, że w przypadku przyjęcia tej poprawki należy w art. 7 skreślić oznaczenie ust. 1 i wyraz „terytorialny”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#JanSzczepaniak">Przystępujemy do głosowania.</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#JanSzczepaniak">Kto jest za przyjęciem drugiej poprawki, która dotyczy art. 6?</u>
          <u xml:id="u-20.2" who="#JanSzczepaniak">Wniosek został przyjęty 12 głosami, przy 6 głosach przeciwnych i 1 głosie wstrzymującym się od głosowania.</u>
          <u xml:id="u-20.3" who="#JanSzczepaniak">Autorem trzeciej poprawki jest pan poseł Brachmański. Proponuje on, aby w art. 9 w ust. 1 w pkt. 2 wyrazy: „5 lat kalendarzowych poprzedzających wypłatę” zastąpić wyrazami: „w kwartale poprzedzającym wypłatę”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#AndrzejBrachmański">Poprawka upraszcza procedurę obliczania należnej kwoty osobie, na rzecz której ma nastąpić wypłata w przypadku śmierci członka kasy. Większość regulacji prawnych odnosi się do wynagrodzeń w kwartale poprzedzającym daną czynność. Nikt nie gromadzi przez 5 lat danych dotyczących przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#AnnaSkowrońskaŁuczyńska">Opowiadam się przeciwko przyjęciu tej poprawki, gdyż dotychczasowy przepis jest taki sam jak w ustawie Prawo bankowe. Przyjęcie poprawki postawi członków kas oszczędnościowo-kredytowych na uprzywilejowanej pozycji, w stosunku do tych, którzy oszczędzają w bankach. Przeciętne miesięczne wynagrodzenie w kwartale będzie wyższe niż w okresie 5 lat.</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#AnnaSkowrońskaŁuczyńska">Formuła zamieszczona w art. 9 jest stosowana przez banki. Po śmierci osoby, która miała w banku oszczędności, wypłaca on wskazanej osobie kwotę będącą sumą przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w gospodarce narodowej w okresie 5 lat kalendarzowych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#WładysławJaźwiecki">Potwierdzam, że taka zasada obowiązuje na podstawie ustawy Prawo bankowe, w stosunku do wkładów oszczędnościowych Banki tę zasadę realizują, przy czym nie ma trudności w obliczeniu należnej kwoty.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#AndrzejBrachmański">Poprawkę zaproponowałem ze względu na zastrzeżenia Narodowego Banku Polskiego do art. 9. Proponował on, by zrezygnować z 5 lat kalendarzowych i zastąpić ten okres kwartałem poprzedzającym wypłatę. Dlatego ze zdumieniem wysłuchałem poparcia pana Jaźwieckiego dla dotychczasowego zapisu. Z tego wynika, że w NBP są różne opinie na ten temat.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#WładysławJaźwiecki">Nie znam pisma Narodowego Banku Polskiego, które zostało skierowane do Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#AndrzejBrachmański">Mogę je panu udostępnić.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#JanSzczepaniak">Przystępujemy do głosowania.</u>
          <u xml:id="u-27.1" who="#JanSzczepaniak">Kto jest za przyjęciem poprawki dotyczącej art. 9?</u>
          <u xml:id="u-27.2" who="#JanSzczepaniak">Wniosek został odrzucony 9 głosami, przy braku głosów popierających, 9 posłów wstrzymało się od głosu.</u>
          <u xml:id="u-27.3" who="#JanSzczepaniak">Autorem czwartej poprawki jest pan poseł Brachmański. Proponuje on skreślić ust. 3 w art. 29.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#AndrzejBrachmański">Regulacja zawarta w ust. 3 pozwoli Kasie Krajowej dowolnie ustalać, które zasady prawa bankowego będą miały zastosowanie, a które nie będą stosowane. Musimy się na coś zdecydować albo wyłączamy całkowicie kasy spod działania ustawy Prawo budżetowe, a jeśli nie to Kasa Krajowa nie może wybiórczo traktować tych regulacji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#AnnaSkowrońskaŁuczyńska">Ustawa Prawo bankowe nie ma zastosowania do kas oszczędnościowo-kredytowych, jako takich. Stosować się będzie wyłącznie do umów kredytowych, art. 27 tej ustawy. Przepis ten określa co ma być zamieszczone w takiej umowie, np. termin, wysokość ratalnej spłaty, rodzaj ubezpieczenia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#WładysławJaźwiecki">Odczytam brzmienie art. 27: „Ust. 1. - Przez umowę kredytową bank zobowiązuje się oddać do dyspozycji kredytobiorcy, na czas oznaczony w umowie, określoną kwotę środków pieniężnych, a kredytobiorca zobowiązuje się do korzystania z niej na warunkach określonych w umowie, do zwrotu wykorzystanego kredytu wraz z odsetkami w umownym terminie spłaty oraz do zapłaty prowizji od przyznanego kredytu.</u>
          <u xml:id="u-30.1" who="#WładysławJaźwiecki">Ust. 2. Umowa powinna być zawarta na piśmie i określać: 1) kwotę kredytu, 2) termin spłaty kredytu, 3) oprocentowanie kredytu, 4) zakres praw banku związanych z wykorzystaniem udzielonego kredytu i zabezpieczeniem jego zwrotu, 5) termin postawienia do dyspozycji kredytobiorcy środków pieniężnych”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#GrzegorzBielecki">Redagując ust. 3 mieliśmy na uwadze prowizję, która jest obligatoryjna na mocy ustawy - Prawo bankowe. Nie chcieliśmy, aby była pobierana w przypadku kredytów udzielanych przez kasę.</u>
          <u xml:id="u-31.1" who="#GrzegorzBielecki">Powołaliśmy się na ustawę Prawo bankowe, ponieważ tylko ona zawiera definicję umowy kredytowej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#KazimierzPańtak">Popieram poprawkę, bowiem w prawie bankowym nie jest podana wysokość prowizji. W umowie kredytowej można zapisać, że prowizja wynosi zero procent. Natomiast niedopuszczane jest zmienianie obowiązującego prawa czy dostosowywanie go przez kasę krajową. Z uwagi na bezpieczeństwo obrotu musimy przyjąć analogiczne rozwiązanie do stosowanego wobec banków.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#AnnaSkowrońskaŁuczyńska">Moim zdaniem, nic złego nie stanie się, jeśli skreślimy ust. 3. Zgodnie z tym, co powiedział pan poseł Pańtak, w umowie kredytowej będzie można określić, że prowizja jest zerowa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#JanSzczepaniak">Kto jest za przyjęciem poprawki dotyczącej art. 29?</u>
          <u xml:id="u-34.1" who="#JanSzczepaniak">Poprawka została przyjęta 13 głosami, przy 4 głosach przeciwnych, 1 poseł wstrzymał się od głosu.</u>
          <u xml:id="u-34.2" who="#JanSzczepaniak">Autorem następnej poprawki jest pan poseł Cichosz.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#JanuszCichosz">Wycofuję tę poprawkę ze względu na przyjęcie drugiej poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#JanSzczepaniak">Autorem następnej poprawki jest pan poseł Brachmański.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#AndrzejBrachmański">Należy głosować łącznie nad poprawkami: 6, 7, 8 i 9. Zdaję sobie sprawę z tego, że poprawki te powtarzają to, co jest zawarte w ustawie Prawo budżetowe. Ponieważ osoby, które będą zakładały kasy, w pierwszej kolejności przeczytają tę ustawę, dlatego potrzebne jest uściślenie, jaki organ, w imieniu Kasy Krajowej, może dokonywać pewnych czynności określonych w ustawie.</u>
          <u xml:id="u-37.1" who="#AndrzejBrachmański">Innej materii dotyczy poprawka 10. Moją intencją jest to, aby decyzje w sprawie upadłości Kasy podejmowało walne zgromadzenie kasy Krajowej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#AnnaSkowrońskaŁuczyńska">Nie popieram pierwszych czterech poprawek, o których powiedział wnioskodawca. Materia tych poprawek jest zapisana w ustawie Prawo spółdzielcze. W tej ustawie nie powtarzamy żadnej regulacji z prawa spółdzielczego.</u>
          <u xml:id="u-38.1" who="#AnnaSkowrońskaŁuczyńska">Odnosząc się do argumentu pana posła, chcę zauważyć, że przepisy, do których wniesione zostały poprawki, dotyczące działań władz, a nie członków kasy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#AndrzejBrachmański">Wycofuję te poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#AnnaSkowrońskaŁuczyńska">Poprawka 10 jest analogiczna do art. 133 ustawy Prawo spółdzielcze. Zacytuję ten przepis: „Jeżeli ze sprawozdania finansowego, sporządzonego przez zarząd lub likwidatora wynika, że majątek spółdzielni, która zaprzestała swej działalności nie wystarczy na pokrycie kosztów postępowania upadłościowego, a wierzyciele nie wyrażą zgody na ich pokrycie, sąd na wniosek wierzycieli lub Krajowej Rady Spółdzielczej zarządzi wykreślenie spółdzielni z rejestru zawiadamiając o tym wierzycieli i Krajową Radę Spółdzielczą”.</u>
          <u xml:id="u-40.1" who="#AnnaSkowrońskaŁuczyńska">W takim przypadku nie przeprowadza się postępowania upadłościowego i jest do tego stosowny przepis.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#AndrzejBrachmański">Obstaję przy swoim wniosku. Uważam, że postawienie Kasy w stan upadłości jest sprawą bardzo istotną. Ta decyzja powinna należeć do walnego zgromadzenia. Dotychczasowy zapis pozwala zarządowi Kasy Krajowej postawić Kasę w stan upadłości.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#BogusławKaczmarek">Członkowie podkomisji mieli także na uwadze, że krótki czas jest tym elementem, który działa na korzyść wierzycieli, czyli członków kasy.</u>
          <u xml:id="u-42.1" who="#BogusławKaczmarek">Wniosek o upadłość nie jest równoznaczny z ogłoszeniem upadłości. Dopiero sąd decyduje czy upadłość zostanie ogłoszona.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#KazimierzPańtak">W art. 43 nie jest wymieniony organ Kasy Krajowej, lecz ta osoba prawna. Na tym polega nieporozumienie.</u>
          <u xml:id="u-43.1" who="#KazimierzPańtak">Poza tym wewnętrzną sprawą jest to, jaki organ podpisuje wniosek kierowany do sądu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#AlfredDomagalski">Potwierdzam to, co powiedział pan poseł Pańtak. W ustawie Prawo spółdzielcze zawarte są przepisy, które mówią, co powinno zostać uregulowane. Wewnętrzną sprawą Kasy Krajowej jest także wyznaczenie organu składającego wniosek do sądu o postawienie Kasy w stan upadłości.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#JanSzczepaniak">Kto jest za przyjęciem poprawki dotyczącej art. 43?</u>
          <u xml:id="u-45.1" who="#JanSzczepaniak">Wniosek został odrzucony, przy braku głosów popierających, 14 przeciwnych, 3 wstrzymujących się od głosu.</u>
          <u xml:id="u-45.2" who="#JanSzczepaniak">Czy ktoś się sprzeciwia temu, by funkcję posła sprawozdawcy pełniła nadal pani poseł Anna Skowrońska-Łuczyńska? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-45.3" who="#JanSzczepaniak">Zamykam posiedzenie.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>