text_structure.xml
58.7 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#JanZaciura">Otwieram posiedzenie Komisji Edukacji, Nauki i Postępu Technicznego. Porządek dzienny przewiduje rozpatrzenie informacji ministra edukacji narodowej o przygotowaniach do nowego roku szkolnego i akademickiego 1997/1998, ze szczególnym uwzględnieniem sytuacji na terenach objętych klęską powodzi.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#JanZaciura">Witam posłów i zaproszonych gości.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#JanZaciura">Proszę ministra Mirosława Sawickiego o zabranie głosu.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#MirosławSawicki">Przedłożona wcześniej informacja datowana była na 8 lipca br. Sytuacja od tamtej pory bardzo się zmieniła. Według naszych informacji jest około 93 obiektów oświatowych zalanych i uszkodzonych w różnym stopniu. Ekipy Głównego Nadzoru Budowlanego i jego wojewódzkich agend przebadały 1048 obiektów oświatowych. Protokoły z tych badań znajdują się w kuratoriach. Dysponujemy potwierdzoną przez kuratorów, informacją zbiorczą, która mówi o tym, że w około 33 szkołach, w tym kilku przedszkolach, nie będzie możliwe rozpoczęcie zajęć w dniu 1 września br. Dotyczy to około 7,5 tys. uczniów, głównie z 4 województw: wrocławskiego - 2995 uczniów i 13 placówek, wałbrzyskiego - 1048 uczniów i 5 placówek, katowickiego - 516 uczniów i 6 placówek i opolskiego - 2599 i 6 placówek. W woj. tarnobrzeskim dotyczy to 1 placówki i 122 uczniów, w woj. zielonogórskim 1 szkoły i 55 uczniów, w woj. nowosądeckim 1 szkoły i 87 uczniów. Są to informacje pochodzące od kuratorów. Pokrywają się w znacznej mierze z informacją przekazaną przez urząd ministra Andrzeja Dobruckiego.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#MirosławSawicki">Mamy 2 oficjalne zgłoszenia potrzeby przesunięcia o 2 tygodnie rozpoczęcia roku szkolnego w tych województwach. Pierwszy przypadek to szkoła resortowa Fabryki Kotłów RAFAKO w Raciborzu. Do 15 sierpnia szkoła ta będzie wyremontowana. Uczniowie do tego czasu będą objęci różnymi zajęciami, np. wycieczką, ale nie będą to zajęcia szkolne. Drugi przypadek dotyczy szkoły w woj. wałbrzyskim, ale nie dostałem jeszcze w tej sprawie oficjalnego zgłoszenia. W pozostałych województwach mogą się jeszcze pojawić takie pojedyncze sytuacje. Mamy sygnały, że taki problem może pojawić się w Siechnicach w gminie św. Katarzyny. Informacje są jeszcze płynne, ponieważ woda ustępuje i stan budynków zmienia się. To, co było stwierdzone przez urząd ministra Dobruckiego na dzień 11 sierpnia br, dzisiaj może znajdować się w innym stanie.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#MirosławSawicki">Są takie sytuacje, jak w gminie Luksza w woj. opolskim. Doszło tam do zalania wsi, ale szkoły nie ucierpiały. Prawdopodobnie z powodu zalania wsi dzieci nie będą mieszkały w swych domach i będą musiały uczęszczać do innych szkół.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#MirosławSawicki">Wszyscy kuratorzy z terenów najbardziej dotkniętych przez powódź są już dzisiaj przygotowani do tego, by młodzież mogła tam rozpocząć rok szkolny 1 września br. przy użyciu zastępczej sieci szkolnej, zwiększeniu rozmiarów dowożenia, wykupu biletów PKS dla dzieci dojeżdżających itd. Problem stanowi szwankująca komunikacja miejska we Wrocławiu. W związku z tym mogą być bardzo utrudnione dojazdy dzieci do szkół. Na to jednak nie ma wpływu nasz resort.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#MirosławSawicki">Straty w budynkach szkolnych zostały oszacowane na kwotę ponad 113 mln zł i ich nadrabianie przewidziane jest w programie odbudowy na 2–3 lata. Do kuratoriów zostało już przekazane 40 mln zł proporcjonalnie do powstałych szkód. Stanowi to ponad 30% oszacowanej na 2–3 lata kwoty. Według informacji, w początku ubiegłego tygodnia zostały rozpoczęte remonty w ponad 300 budynkach szkolnych. Informacja na ten temat stale się zmienia. W prawie 300 obiektach oświatowych zawarte są już umowy i porozumienie dotyczące rozpoczęcia remontów. 52 lub 53 zalanych placówek opiekuńczo-wychowawczych i oświatowo-wychowawczych wszystkie są w trakcie remontu. Niektóre będą wymagały przeniesienia, ponieważ prace remontowe będą długie, np. placówki w Kłodzku, Kędzierzynie-Koźlu, Opolu.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#MirosławSawicki">Według naszych informacji, tylko jedna szkoła specjalna została uszkodzona w stopniu uniemożliwiającym rozpoczęcie nauki 1 września br. - jest to szkoła w Katowicach w gminie św. Katarzyny. Przewidziane jest rozpoczęcie nauki przez te dzieci w innych budynkach.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#MirosławSawicki">Z kuratoriów, na terenach nie objętych powodzią, zgłoszono propozycje na mniej więcej 10 tys. miejsc nauki, zakwaterowania i wyżywienia. Mamy ogromną ofertę „zielonych szkół”. Napłynęły zgłoszenia od harcerstwa, ZNP, różnego rodzaju fundacji, m.in. Fundacji S.O.S. Mimo, że warunki życia w woj. wrocławskim są najtrudniejsze, kuratorom nie udaje się namówić rodziców na wysłanie dzieci do „zielonej szkoły”. Można tu mówić o różnorakich przyczynach: psychologicznych, potrzebie pomocy dorastającym dzieciom, przy porządkowaniu itd.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#MirosławSawicki">Wyjazd do „zielonej szkoły”" nie może trwać dłużej niż 2–3 tygodnie. Czas trwania remontów poszczególnych budynków będzie dłuższy. Niezależnie od zakresu wykorzystania oferty „zielonych szkół”, to dla trwania normalnego roku szkolnego konieczne jest zbudowanie zastępczej sieci szkolnej. Uczynią to kuratorzy, którzy zgłosili stosowne oświadczenie w tej kwestii na posiedzeniu Rady Kuratorów 1314 sierpnia br. w Łomży. Odbędzie się to z udziałem władz gminnych</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#JanZaciura">Proszę, by minister Przybysz poszerzył informację przynajmniej o dwa elementy: o skalę zniszczeń i możliwości ich nadrobienia w Opolu - uniwersytet i politechnika - oraz w Katowicach Politechnika Śląska i Akademia Ekonomiczna. Niewiele wiemy o ośrodku akademickim we Wrocławiu. Czy minister Przybysz posiada informację na temat tego, jak rozwija się w środowisku akademickim akcja „szkoła szkole”.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#KazimierzPrzybysz">Według otrzymanych z uczelni informacji nie ma zagrożeń, aby w jakiejś uczelni rok akademicki nie rozpoczął się w planowanym terminie, co nie oznacza, że nie będzie kłopotów w takim roku akademickim.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#KazimierzPrzybysz">W tej chwili mamy już dokładne dane, przesłane przez uczelnie. Dane te będą jeszcze na pewno weryfikowane. Byłem we wszystkich uczelniach i zapoznałem się ze skutkami powodzi. Często bardzo trudno jest oszacować skalę zniszczeń. Jak np. oszacować zniszczenie kolekcji prasy śląskiej w Uniwersytecie w Opolu? Na szczęście kolekcja ta została zachowana w postaci mikrofilmów, ale to przecież nie jest to samo.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#KazimierzPrzybysz">Straty w uczelniach podlegających MEN szacowane są na kwotę 46,890 mln zł. Naj-większe straty podniósł Uniwersytet Opolski - 18,852 mln zł, wrocławski - 4,519 mln zł, Politechnika Wrocławska -ponad 16 mln zł, Akademia Rolnicza we Wrocławiu - 1,342 mln zł, Akademia Ekonomiczna w Katowicach - 723 tys. zł, Politechnika Śląska w Gliwicach - 4,477 mln zł.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#KazimierzPrzybysz">W Politechnice w Opolu częściowemu zniszczeniu w wyniku zalania uległy 3 domy akademickie, ale przystąpiono już do remontu.</u>
<u xml:id="u-4.4" who="#KazimierzPrzybysz">Skala zniszczeń jest duża. Największe straty poniósł Uniwersytet w Opolu. Zniszczeniu uległa właściwie cała biblioteka główna. Woda wlewała się w górę. Nawet gdyby akcja ratownicza została podjęta wcześniej, to z uwagi na usytuowanie piwnic i wąskie przejścia nie udałoby się uratować niewiele więcej księgozbioru biblioteki. Zniszczeniu uległ także jeden z budynków Wydziału Chemii, który właściwie trzeba wyburzyć. Sprawa jest o tyle skomplikowana, że Uniwersytet przejął ogromny budynek, w którym mieścił się szpital, o powierzchni około 9 tys. m2. Przyjęto koncepcję sukcesywnego remontowania budynku i przenoszenia tam niektórych wydziałów i instytutów.</u>
<u xml:id="u-4.5" who="#KazimierzPrzybysz">W Uniwersytecie Wrocławskim zniszczenia są różne, zarówno domów akademickich, jak i budynków dydaktycznych.</u>
<u xml:id="u-4.6" who="#KazimierzPrzybysz">Aby rok akademicki mógł być normalnie realizowany, potrzebna jest - według szacunków uczelni - kwota około 12 mln zł. MEN w formie zaliczki przekazało 3 mln zł, w najbliższych dniach zamierza przekazać dalsze 3 mln zł Komitet Badań Nakowych przekazał 700 tys. zł, a Fundacja na Rzecz Nauki Polskiej - 1,050 mln zł. Myślę, że ta niezbędna kwota zostanie przekazana uczelniom w najbliższym czasie.</u>
<u xml:id="u-4.7" who="#KazimierzPrzybysz">Niewielka jest nasza wiedza na temat „Szkoła szkole”. Nie mamy dokładnych danych. Wiemy jednak, że akcja rozwija się dobrze, że jest duża życzliwość różnych uczelni. Pomoc świadczona jest w formie przekazywanych środków pieniężnych, ale także w postaci przekazywania księgozbiorów - niezbędnych monografii, skryptów. Jest to bardzo potrzebna pomoc. Nie jest to jednak pomoc, która w sposób znaczący zmieniłaby obraz zniszczeń.</u>
<u xml:id="u-4.8" who="#KazimierzPrzybysz">W tej chwili uczelnie przyjęły na studia dzienne 96 tys. studentów, około 12.200 miejsc pozostaje jeszcze niezagospodarowanych. Rekrutacja będzie także odbywała się we wrześniu. Nie wiemy, ilu studentów przyjmą uczelnie na studia wieczorowe i zaoczne. Myślę, że zostanie zorganizowane około 104 tys. miejsc na studiach wieczorowych i zaocznych.</u>
<u xml:id="u-4.9" who="#KazimierzPrzybysz">Na studia dzienne w uczelniach niepaństwowych przyjęto na razie 11 tys. osób. Rok akademicki rozpocznie się aż w 126 uczelniach niepaństwowych. Jest to bardzo duża liczba. Nieoficjalnie wiem, że niektóre nowo powstałe uczelnie mają trudności z przyjęciem takiej liczby studentów, jaką zaplanowano.</u>
<u xml:id="u-4.10" who="#KazimierzPrzybysz">Coraz bardziej zaciera się klasyczny podział kształcenia wyższego - wyższe szkoły pedagogiczne, politechniki, uniwersytety. W wyższych szkołach pedagogicznych powstają niepedagogiczne kierunki studiów, np. ekonomia, zarządzanie, marketing.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#JanZaciura">Otwieram dyskusję.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#DorotaDancewicz">Mam pytanie wiążące się z zalanymi placówkami. Czy przewidziana jest refundacja dla domów akademickich szkół, które przyjęły powodzian? W Opolu przez cały lipiec do końca sierpnia w domach akademickich przebywają powodzianie. Myślę, że w innych miastach szkoły i internaty też przyjmowały powodzian. Podobno dzisiaj wojewoda opolski powiedział, że nie będzie pieniędzy na refundację.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#AnnaUrbanowicz">Czy MEN myśli o racjonalnej sieci szkolnej na terenach objętych przez powódź? Wydaje mi się, że jest to sprzyjająca okoliczność do podjęcia takiego zadania.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#AnnaUrbanowicz">Myślę, że byłoby dobrze, by Komisja Edukacji, Nauki i Postępu Technicznego otrzymała informację o źródłach i wysokości środków finansowych przeznaczonych na likwidację w ogóle skutków powodzi.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#AnnaUrbanowicz">Czy są to kwoty z budżetu państwa, różnych przesuniętych tytułów, czy są to środki pomocowe? Chodzi mi o wielkość i specyfikę środków, które przechodzą na szczeblu centralnym.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#IreneuszSkubis">Pierwsze pytanie będzie korespondowało z tym, o czym mówiła poseł Urbanowicz. Czy wysiłek włożony w remonty szkół, głównie uszkodzonych przez powódź, jest tylko wysiłkiem samorządów i społeczności lokalnych, wojewodów, czy też skierowano konkretne kwoty z ministerstwa? Jest to pytanie skierowane zarówno do ministra Sawickiego, jak i ministra Przybysza. Jeżeli tak się stało, to czy są to dodatkowo środki pieniężne już z rezerwy budżetowej MEN, czy też środki otrzymane z Ministerstwa Finansów?</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#IreneuszSkubis">Czy na naradzie kuratorów przewiduje się jakieś zalecenie w celu poinformowania dzieci, młodzieży i studentów na pierwszych lekcjach wychowawczych o skali powodzi w kraju?</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#IreneuszSkubis">Mam nadzieję, że kuratorzy i dyrektorzy szkół o tym pomyśleli. Czy jest przewidziana przez resorty stosowna instrukcja?</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#StanisławKracik">Pytanie skierowane do Ministerstwa Finansów. Czy ministerstwo ma pieniądze? Minister Wasilewska przyjęła już decyzję w sprawach np. inwestycyjnych dotyczących szkół podstawowych. Kończą się wakacje. Wiemy, że u ministra Dery znajdują się podpisane decyzje. Natomiast przelewy mają być dokonane 20 sierpnia br. a za 10 dni rozpoczyna się rok szkolny. Czy Ministerstwo Finansów ma środki na udzielanie pomocy?</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#StanisławKracik">Potrzebna jest pewna jednolitość postępowania w sytuacjach, kiedy nie mamy do czynienia z katastrofą w postaci całkowitego zalania szkoły, a np. z zatopieniem piwnic, kotłowni itd.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#StanisławKracik">Posługując się różnego rodzaju instrukcjami, próbuje się na poziomie województw standaryzować kryteria oceny szkód i udzielania pomocy. Czy ta ocena podejmowana jest zgodna z kryteriami? Wiem, że w jednej ze szkół były uszkodzenia nie przekraczające kwoty kilkunastu tysięcy złotych, a powoływane przez wojewodów specjalne komisje do oceny szkód nie obejmowały w pełni problemu szkód. Trzeci problem adresowany jest do Ministerstwa Finansów. Bardzo ważny byłby raport o łącznej wielkości środków pieniężnych i pomocy skierowanych na rzecz usuwania skutków powodzi. Wiemy, że są środki pomocowe przesyłane szkołom w formie darów. Są to środki z kredytów dla społeczeństwa bardzo istotne, jest wiedza na temat tego, jaka jest i jaka jeszcze będzie część pieniędzy przeznaczona na edukację. Ile pieniędzy angażują gminy i rząd?</u>
<u xml:id="u-9.3" who="#StanisławKracik">Wydaje mi się, że łączny bilans, łączny raport, nawet obarczony błędem, dałby nam informację na temat możliwości środków i ich źródeł kierowanych na usuwanie skutków powodzi.</u>
<u xml:id="u-9.4" who="#StanisławKracik">Pytanie skierowane do MEN - według jakich reguł postępowania usuwane są skutki powodzi w szkołach? Czy stosujemy tu zasadę dotyczącą mostów, o której mówił premier Cimoszewicz, iż nie odbudowujemy kładek, a budujemy nowoczesne mosty?</u>
<u xml:id="u-9.5" who="#StanisławKracik">Jaka strategia stosowana jest przy odbudowie szkoły? Czy działamy tu pod presją daty 1 września i łatamy dziury?</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#IzabelaJarugaNowacka">Najważniejsza jest sprawa finansowania i stąd nasze dociekania na temat tego czy pieniądze już są, czy są tylko deklarowane.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#IzabelaJarugaNowacka">Mam 3 konkretne pytania. Pierwsze dotyczy ograniczania wymiaru tygodniowego zajęć. Rozumiem, że taką decyzję podejmuje kurator w porozumieniu z organem prowadzącym. Jak dalekie ograniczenia rozkładu zajęć w ramach tygodnia są przewidywane?</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#IzabelaJarugaNowacka">Drugie pytanie dotyczy rozszerzenia formuły realizacji obowiązku szkolnego poza szkołą. Czy oznacza to zwiększenie ilości materiału zadawanego dzieciom do domu? Chciałabym wiedzieć, co oznacza ta formuła.</u>
<u xml:id="u-10.3" who="#IzabelaJarugaNowacka">Trzecie pytanie wiąże się z moimi obawami w kwestii zapewnienia opieki uczniom, którzy nie będą mogli powrócić do swojego miejsca zamieszkania po zakończeniu zajęć dydaktycznych, zwłaszcza po drugiej zmianie. Czy oznacza to, że MEN będzie pokrywało koszty pobytu w bursach, internatach i kwaterach prywatnych?</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#GrażynaStaniszewska">Chciałabym nawiązać do pytania poseł Jarugi-Nowackiej. Jak będą finansowane „zielone szkoły” poza obrębem własnej miejscowości czy gminy? Będziemy mieli do czynienia z noclegami, wyżywieniem i zapewnieniem opieki nie tylko w czasie zajęć szkolnych, ale będzie też konieczność sprawowania opieki całodobowej. Czy rząd w jakiś sposób pomoże w tych sprawach poszkodowanym gminom? Gminy te mają uszczuplane dochody i nie mają możliwości finansowania „zielonych szkół” w sąsiednich gminach czy sąsiednich województwach.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#MarianMichalski">Moja wypowiedź nie będzie już raczej dotyczyła strony materialnej.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#MarianMichalski">Wiemy, że bardzo duży odsetek dzieci z terenów dotkniętych przez powódź doznało pewnego szoku psychicznego. Jaki to jest odsetek i jaką przewiduje się pomoc psychologiczną? Jaki odsetek dzieci wymaga w tej chwili specjalnej troski? Przecież szkoła z natury rzeczy jest instytucją stresogenną. Jak będzie rozwiązany ten problem?</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#StanisławKopeć">Rozumiem, że była głównie mowa o pomocy MEN szkołom, które bezpośrednio podlegają resortowi, lub są w nakładzie samorządowym. Korzystając z obecności przedstawiciela Ministerstwa Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej i innych resortów, chciałbym się dowiedzieć, jaką pomoc świadczą swoim szkołom poszczególne resorty. Województwa: katowickie, opolskie i wrocławskie mają dość znaczną sieć szkół np. rolniczych, którą też zapewne dotknęły skutki powodzi. Czy w środkach resortów prowadzących szkoły przewidziano jakieś formy pomocy? Jeżeli tak, to w jaki sposób te pieniądze zostały wygospodarowane - czy kosztem środków przeznaczonych na szkolnictwo w tym roku, czy też z innych dodatkowych źródeł, będących skutkiem wewnątrzresortowych przesunięć?</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#AnnaJankowska">Chciałabym odnieść się do 3 spraw. Z niepokojem odnoszę się do usłyszanej dzisiaj informacji, że remonty szkół przewiduje się w ciągu 2–3 lat. Czy dokonano pełnego rachunku alternatywnego? Ile będą kosztowały działania alternatywne związane z tym, że szkoła jest nieczynna, a ile kosztowałby przyspieszony remont szkoły? Sądzę, że koncentracja środków spowoduje to, że przywrócenie normalnej sytuacji będzie tańsze. Poseł Michalski wspomniał o szoku, jaki przeżyły dzieci. Nie ma lepszej metody na walkę z takim szokiem niż doprowadzenie jak najszybciej do normalnej sytuacji. Rozkładanie rozwiązania tego problemu na dłuższy czas na pewno nie bardzo duże wady i musiałoby mieć ma bardzo duże wady i musiałoby mieć bardzo dobre uzasadnienie.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#AnnaJankowska">Druga sprawa wiąże się z trudnościami w ocenie stanu budynków ze sformułowaniem kryteriów oceny szkód. Jeżeli do tej pory nie opracowano np. ankiety arkusza oceny budowlanej, to można go sprowadzić w ramach pomocy z Niemiec, gdzie jest to zestandaryzowane i wiadomo, jak to robić.</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#AnnaJankowska">Sprawa remontów. Myślę, że w wielu wypadkach remonty zaczyna się wykonywać powierzchownie. W przypadku zalania budynku jest to niezwykle groźne z punktu widzenia technicznego.</u>
<u xml:id="u-14.3" who="#AnnaJankowska">Jeżeli nie zlikwiduje się potencjalnych możliwości powstania pleśni czy grzyba i przy-spieszy się remont, są to wtedy po prostu wyrzucone pieniądze, nie mówiąc już o tym, że taki obiekt jest szkodliwy dla zdrowia. Należy na to zwrócić uwagę, zwłaszcza że mamy już wiele sygnałów o powierzchownych ocenach i rozpoczęciu powierzchownych remontów.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#LidiaKrajewska">Czy prawdą jest, że wojewodowie otrzymają również środki na finansowanie bądź dofinansowanie remontów, odbudowy szkół niepublicznych zalanych na terenach objętych powodzią? Otrzymałam informację z Opola, gdzie wojewoda odmówił takiej pomocy twierdząc, że takich środków nie ma. Jeżeli takie środki są, czy będą przewidziane w takich samych wysokościach, jak dla szkół publicznych i czy MEN planuje w tym roku szkolnym zwiększenie subwencji dla szkół niepublicznych objętych klęską powodzi? Wiadomo, że część dzieci uczęszczających do tych szkół znajduje się w podobnej sytuacji, co dzieci ze szkół publicznych.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#JanZaciura">Wczoraj i dzisiaj dużo się mówi o mediach na temat reformy programowej. Rozumiem, że niezależnie od skutków powodzi, od 1 września br. wdrażana jest eksperymentalnie reforma programowa. Chciałbym usłyszeć od ministra Przybysza kilka informacji na ten temat i o innowacjach towarzyszących tej reformie. Jaki jest zasięg tego pilotażu, czy eksperymentu?</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#JanZaciura">Ważną sprawą jest przygotowanie nauczycieli. Interesuje mnie ta kwestia również w odniesieniu do terenów objętych powodzią. Czy nauczyciele ucierpieli w wyniku powodzi, czy będą w stanie podjąć pracę, dojechać do niej? Problem pedagogiczny jest bardzo istotny.</u>
<u xml:id="u-16.2" who="#JanZaciura">W naszym dzisiejszym posiedzeniu uczestniczą przedstawiciele MZiOS, MRiGŻ, MKiS. Czy są zniszczenia w szkołach znajdujących się w gestii tych resortów i czy rok szkolny rozpocznie się 1 września? Sądzę, że informacje, które podał minister Sawicki, odnoszą się wyłącznie do szkół podległych MEN. Edukacja jest jednak jedna i dlatego chcemy mieć pogląd na całość problemu. Proszę więc przedstawicieli resortów o krótką informację na interesujący nas temat.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#KazimierzPrzybysz">Sprawa refundacji dla uczelni, które przyjęły powodzian. Dotyczy to Uniwersytetu Wrocławskiego i Politechniki Opolskiej. Uniwersytet Wrocławski otrzyma rekompensatę od wojewody. Nie wiem natomiast jak przedstawia się problem Politechniki Opolskiej. W jednym z akademików zajęte jest przez powodzian półtora piętra. Nie jest to więc wielki problem. Politechnika Opolska otrzymała dotację 70 tys. zł i w ramach tej kwoty zostaną pokryte koszty remontów dachów 3 akademików. Nie jest to sprawa, która powinna nas absorbować. Być może ta uczelnia otrzyma jeszcze rekompensatę, ale mam wątpliwości co do tego, czy ta rekompensata powinna być z budżetu ministra edukacji narodowej.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#KazimierzPrzybysz">Kwestie źródeł finansowania. Na razie są to źródła ministra edukacji narodowej. 4 sierpnia br. przekazaliśmy zaliczkowo kwotę 3 mln zł. Politechnika Opolska otrzymała 70 tys. zł, Uniwersytet Opolski 1,250 mln zł, Uniwersytet Wrocławski - 400 tys. zł, Akademia Ekonomiczna w Krakowie 50 tys. zł - straty spowodowane podejściem wód gruntowych, Politechnika Śląska - 430 tys. zł., Politechnika Wrocławska - 300 tys. zł i Akademia Rolnicza we Wrocławiu - 500 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-17.2" who="#KazimierzPrzybysz">W Politechnice Śląskiej został zniszczony główny budynek będący siedzibą rektoratu. Ściany nośne nie uległy zniszczeniu, natomiast woda spowodowała pęknięcie ścian środkowych. W najbliższych dniach przekażemy następną transzę w wysokości 3 mln zł. Zakładamy, że niezbędna kwota 12 mln zł będzie przekazana w tym roku. Do dzisiaj przekazano w MEN kwotę 6 mln zł, prawie 3 mln zł. z Komitetu Badań naukowych, a Fundacja na Rzecz Nauki Polskiej przekazała kwotę ponad 1 mln zł. W sumie daje to kwotę 10 mln zł. Kwotę 2 mln zł można wziąć z rezerwy.</u>
<u xml:id="u-17.3" who="#KazimierzPrzybysz">W każdym roku pozostawiało się jednak niewielką ilość środków, by dzielić ją pod koniec września w związku z rozpoczęciem roku akademickiego. Pieniądze te były przekazywane wszystkim uczelniom według określonego algorytmu. Powstaje problem - jaką kwotę z 26 mln zł przekazać uczelniom, które uległy zniszczeniu? Jest to pytanie strategiczne.</u>
<u xml:id="u-17.4" who="#KazimierzPrzybysz">14 sierpnia br. minister Wiatr wystąpił do ministra Piłata o środki z rezerwy celowej w wysokości 16,5 mln zł. Zakładamy, że 12 mln zł jest kwotą niezbędną i że odbudowa będzie trwała 2 lata. Na pewno będą przekazywane niezbędne środki w tym. roku, aby rok akademicki mógł się normalnie rozpocząć.</u>
<u xml:id="u-17.5" who="#KazimierzPrzybysz">Trudno jest precyzyjnie zaplanować wszystkie remonty. Muszą być osuszone ściany i eksperci muszą zdecydować, kiedy mogą rozpocząć się remonty. Uczelnie rozpoczęły te remonty, które można było rozpocząć, np. remonty domów studenckich. Zniszczeniu uległy zwłaszcza niektóre budynki z lat siedemdziesiątych w Politechnice Wrocławskiej. Nie nadają się do remontu, można je jedynie zburzyć i wybudować nowe.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#MirosławSawicki">Mamy świadomość tego, że w wielu internatach, szkołach i bursach przebywali powodzianie i w związku z tym budynki uległy w jakimś stopniu dewastacji. Wymagają remontów, których nie można zacząć w tej chwili, ponieważ w dużym procencie tych budynków mieszkają jeszcze powodzianie. Nie są to remonty generalne, jest to kwestia odnowienia zniszczonych ścian.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#MirosławSawicki">Samorządy lokalne muszą rozwiązać problem znalezienia miejsca dla mieszkających w buszu powodzian, których trzeba będzie przenieść gdzie indziej. Przy okazji powodzi nie próbujemy myśleć o racjonalizacji sieci szkolnej. Jest to bardzo trudny moment pod względem psychologicznym. Wymaga to poza tym zgody środowisk lokalnych.</u>
<u xml:id="u-18.2" who="#MirosławSawicki">Nie będę udzielał odpowiedzi na pytania dotyczące pochodzenia środków finansowych i tworzenia rezerwy celowej państwa.</u>
<u xml:id="u-18.3" who="#MirosławSawicki">Remonty nie odbywają się tylko wysiłkiem władz lokalnych. Z budżetu państwa przekazano już do województw na ten cel 40 mln zł.</u>
<u xml:id="u-18.4" who="#MirosławSawicki">Nie przewidujemy chyba zlecenia wydania instrukcji o informowaniu we wszystkich szkołach o rozmiarach powodzi w kraju. Myślę, że nie jest to potrzebne. Wiedza na ten temat jest znaczna.</u>
<u xml:id="u-18.5" who="#MirosławSawicki">Kwestia sposobu postępowania przy szacowaniu strat i usuwaniu skutków powodzi. Organem upoważnionym do szacowania strat i szacowania kosztów jest Główny Urząd Nadzoru Budowlanego wraz z agendami terenowymi. Urząd posiada stosowną ankietę i nie musi jej sprowadzać z zagranicy. Kłopoty z aktualnym szacowaniem strat nie wynikają z braku ankiety. Wynika to z faktu, iż jeszcze przez jakiś czas będą się zmieniać.</u>
<u xml:id="u-18.6" who="#MirosławSawicki">Czy istnieje sposób jednolitego postępowania? Oczywiście, jeżeli zostały zniszczone piwnice szkoły opalanej koksem, to nikt nie będzie odbudowywał pieca opalanego koksem.</u>
<u xml:id="u-18.7" who="#MirosławSawicki">Obowiązujące przepisy prawne w określonych trudnych sytuacjach dają możliwość ustalania dla szkoły indywidualnego planu nauczania. Istnieją już 3 projekty rozporządzeń i zarządzeń w sprawie zasad wydawania świadectw, dyplomów państwowych i innych druków szkolnych, sposobu dokonywania ich sprostowań, sporządzania duplikatów a także realizacji dokumentów przeznaczonych do obrotu prawnego z zagranicą. Wprowadzamy reguły postępowania związane z faktem, iż w czasie powodzi mogła być zalana dokumentacja. Przygotowane jest zarządzenie zmieniające zarządzenie w sprawie sposobu prowadzenia przez przedszkola i szkoły publiczne dokumentacji przebiegu nauczania. Jest też nowelizacja uwzględniająca fakt i pewne reguły postępowania przy odtwarzaniu tej dokumentacji po to, by można wydać świadectwa. Są takie sytuacje, że ktoś nie zdał matury w czerwcu w którymś z liceów, ma więc prawo do egzaminu poprawkowego w sierpniu a dokumentacja została zalana. Należało ją odtworzyć.</u>
<u xml:id="u-18.8" who="#MirosławSawicki">Przygotowano także zarządzenie zmieniające zarządzenie w sprawie organizacji roku szkolnego. Reguluje ono kwestie ferii, upoważnienie dla kuratorów do przesuwania daty rozpoczęcia roku szkolnego za zgodą ministra edukacji narodowej. Zajęcia lekcyjne powinny trwać co najmniej 178 dni. Bez zmian pozostają terminy egzaminów wstępnych do szkół ponadpodstawowych i terminy egzaminów dojrzałości w sesji zimowej i sesji wiosennej.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#IzabelaJarugaNowacka">Nie otrzymałam odpowiedzi na żadne pytanie za-dane przeze mnie.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#MirosławSawicki">Zmiana wymiaru planu tygodniowego zajęć najczęściej będzie dotyczyć dwóch sytuacji. Przede wszystkim jest to związane ze zniszczeniem sal gimnastycznych przy wielu nie zniszczonych budynkach szkolnych. Trzeba będzie rozważyć sprawę 3, a później sprawę 4 - godzin wychowania fizycznego. Nie jest priorytetem budowa sal gimnastycznych.</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#MirosławSawicki">Prawo uwzględnia sytuację, kiedy dziecko spełnia obowiązek szkolny poza szkołą. Nie jest to masowe postępowanie. Są rodziny, które są w stanie zapewnić dziecku naukę w domu. Jest to decyzja administracyjna dyrektora szkoły.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#IzabelaJarugaNowacka">Wszystkie pytania odnoszą się do zapisów ze strony 2, dotyczących uzgodnienia z kuratorami oświaty możliwości organizowania zajęć. Jest tam m.in. zapis o zapewnieniu opieki uczniom, którzy nie będą mogli powrócić do swoich miejsc zamieszkania po zakończeniu zajęć dydaktycznych, szczególnie po drugiej zmianie. Czy pod sformułowaniem zapewnienie opieki uczniom - należy rozumieć pobyt w internatach i bursach, kwaterach prywatnych i wyżywienia.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#MirosławSawicki">Chodzi o pobyt w internatach i bursach. Nie myślimy o kwaterach prywatnych.</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#MirosławSawicki">Kwestia finansowania „zielonych szkół”. Organ prowadzący będzie zawierał odpowiednie umowy z nauczycielem i będzie wypłacał pensję. Rodzić to będzie określone skutki kadrowe i finansowe.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#IzabelaJarugaNowacka">A pieniądze?</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#MirosławSawicki">Środki na to muszą pochodzić z budżetu państwa. W budżecie resortu nie ma na to pieniędzy. To, co mogło być przesunięte w rezerwach ministra edukacji narodowej na usuwanie skutków powodzi, zostało już przesunięte.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#IzabelaJarugaNowacka">Rozumiem, że na to pytanie odpowie jeszcze przedstawiciel Ministerstwa Finansów.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#JanZaciura">Proszę wykazać trochę wątpliwości i poczekać na wypowiedzi przedstawiciel Ministerstwa Finansów.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#MirosławSawicki">Chcę powiedzieć wyraźnie, że na razie wśród młodzieży i rodziców nie ma w ogóle zainteresowania „zielonymi szkołami”.</u>
<u xml:id="u-27.1" who="#MirosławSawicki">Nie potrafię oszacować, jak duża część dzieci i młodzieży doznała uszczerbku psychicznego. Ta sprawa jest badana. Prowadzi ją prof. Janusz Czapliński z Zespołu Doradców Premiera ds. Usuwania Skutków Powodzi. Rozpoznawane są potrzeby i możliwości pomocy psychologicznej, pedagogicznej, potrzeby programów szkoleń dla psychologów i pedagogów szkolnych tudzież dla pracowników służb specjalnych i pomocy społecznej. Związane jest to z faktem powstawania różnych problemów natury psychologicznej.</u>
<u xml:id="u-27.2" who="#MirosławSawicki">Koszty przewidywanych działań alternatywnych. Przewodnicząca Jankowska postulowała z jednej strony o przyspieszenie remontów, a z drugiej strony przestrzegała przed zbyt szybkimi remanentami, które mogą prowadzić do szkód technicznych. Działania alternatywne, to także kwestia zwiększonych rozmiarów dowożenia, kosztów opieki nad dziećmi w czasie wakacji, tworzenia zastępczych placówek oświatowo-wychowawczych i opiekuńczo-wychowawczych. Jest to także kwestia wyposażenia.</u>
<u xml:id="u-27.3" who="#MirosławSawicki">Myślę, że nierealne jest wykonanie wszystkich remontów. Chodzi przecież nie tylko o remont szkół, ale także dróg i mostów, sieci kolejowej, budynków mieszkalnych. Koszty działań alternatywnych nie są większe. Główny koszt stanowią remonty.</u>
<u xml:id="u-27.4" who="#MirosławSawicki">Pytanie przewodniczącej Krajewskiej dotyczyło szkół niepublicznych. Według naszych informacji poważnie uszkodzone zostały 3 szkoły niepubliczne. Rozważaliśmy 2 możliwości: szkoły te zostaną objęte planowanymi przez nas remontami lub organy prowadzące te szkoły niepubliczne wystąpią o możliwość uzyskania kredytów preferencyjnych.</u>
<u xml:id="u-27.5" who="#MirosławSawicki">Myślę, że remont tych 3 szkół zmieści się w naszych kosztach remontowych na takich samych zasadach jak remonty szkół publicznych.</u>
<u xml:id="u-27.6" who="#MirosławSawicki">Sprawa reformy programowej. Sytuacja związana z powodzią opóźniła przygotowanie pewnych dokumentów. Podczas posiedzenia Rady Kuratorów zostały przekazane 2 bardzo istotne projekty dotyczące wdrażanie reformy programowej. Pierwszym jest projekt zmieniający zarządzenie w sprawie innowacji pedagogicznej i eksperymentów. Zarządzenie to wprowadza pojęcie innowacji wdrożeniowej oraz brak ograniczeń terminowych dla „innowacji pedagogicznych”. Do zarządzenia dołączone są 2 załączniki. Pierwszy opisuje zasady tworzenia planu nauczania dla szkoły. Drugi załącznik opisuje zasady tworzenia wewnątrzszkolnego systemu oceniania uczniów.</u>
<u xml:id="u-27.7" who="#MirosławSawicki">Plan nauczania wprowadza listę przedmiotów, które powinny być realizowane na poszczególnych etapach nauczania, chodzi o kształcenie ogólne. Etapem pierwszym jest całkowicie zintegrowane nauczanie początkowe. W etapie drugim pojawia się podział na nauczanie przyrodniczo-matematyczne i nauczanie humanistyczne - klasy IV-VI.</u>
<u xml:id="u-27.8" who="#MirosławSawicki">Nauczanie przedmiotowe pojawia się w etapie trzecim - klasy VII-VIII - i nauczanie przedmiotowe w etapie czwartym, klasy I - II szkoły średniej.</u>
<u xml:id="u-27.9" who="#MirosławSawicki">W momencie dokonywania przez uczniów wyboru dalszego kształcenia przechodzi się ponownie do nauczania zintegrowanego - klasy III-IV szkoły średniej.</u>
<u xml:id="u-27.10" who="#MirosławSawicki">Program nauczania nie jest oparty na liście dyscyplin akademickich. Powinien przebiegać od wiedzy zintegrowanej przez pokazywanie poszczególnych przedmiotów jako tych, które różnią się pytaniami zadawanymi wobec świata i sposobem szukania na nie odpowiedzi. W końcowym etapie jest powrót do wiedzy zintegrowanej.</u>
<u xml:id="u-27.11" who="#MirosławSawicki">Drugi załącznik opisuje ocenianie wewnątrzszkolne. Uwzględniamy fakt, że za bieżące ocenianie odpowiada nauczyciel.</u>
<u xml:id="u-27.12" who="#MirosławSawicki">Załącznik ten dotyczy tworzenia zasad wewnątrzszkolnego oceniania odnoszących się do oceniania bieżącego, codziennego. Wymogiem jest to, by uczniom i nauczycielom były znane wymagania i kryteria ocen.</u>
<u xml:id="u-27.13" who="#MirosławSawicki">Kolejne zarządzenie dotyczy warunków i trybu dopuszczania do użytku szkolnego programów nauczania. Minister ma obowiązek przedstawienia pełnej oferty programów nauczania, które uwzględniają podstawy programowe.</u>
<u xml:id="u-27.14" who="#MirosławSawicki">Drugim etapem jest praca nad tworzeniem szkolnego programu nauczania, które może przebiegać dwoma sposobami. Szkoła może korzystać z oferty programowej przedstawionej przez ministra i wówczas dopasowuje programy nauczania do własnej placówki, do możliwości intelektualnych uczniów, do posiadanego wyposażeni itd. Szkoła może również stworzyć własny, pełny program nauczania.</u>
<u xml:id="u-27.15" who="#MirosławSawicki">Wchodzenie w innowację wdrożeniową oznacza to, że szkoła musi zbudować wewnątrzszkolną strukturę zarządzania szkołą, które umożliwi porozumienie się nauczycieli w sprawie wyboru i ustalania szkolnych programów nauczania, tworzenia zespołów przedmiotowych itd. ustalania spójnego, wewnątrzszkolnego systemu oceniania. Chodzi o to, by nie dochodziło do sytuacji, gdy chemik X tę samą odpowiedź ocenia jako dostateczną, a chemik Y jako bardzo dobrą. Po dokonaniu wyboru szkolnego programu nauczania należy ustalić i poinformować uczniów o tym, według jakich kryteriów będzie się odbywać ocenianie.</u>
<u xml:id="u-27.16" who="#MirosławSawicki">Do innowacji wdrożeniowej nie musi przystąpić cała szkoła, może to dotyczyć części szkoły.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#JanZaciura">Przygotowane na ten temat dokumenty zostaną dostarczone członkom Komisji do skrytek poselskich.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#MirosławSawicki">Było jeszcze pytanie dotyczące wymiaru innowacji wdrożeniowej. Myślę, że w pierwszym roku będzie to od 100 do 500 szkół w kraju. Mamy dużo zgłoszeń, co może się zmienić po zapoznaniu się z kompletem dokumentów.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#WaldemarDługołęcki">W pierwszym etapie, na początku sierpnia, były uruchamiane głównie środki z rezerw celowych zaplanowanych w ustawie budżetowej. Myślę tu o rezerwie na zasiłku z pomocy społecznej zaplanowanej w ustawie budżetowej w wysokości 72,5 mln zł. Środki tej rezerwy były uruchomione w pierwszej kolejności na zwiększenie zasiłków w kilku województwach, w których powódź wystąpiła najwcześniej, a więc przede wszystkim w woj. wałbrzyskim, katowickim, opolskim, później w woj. wrocławskim.</u>
<u xml:id="u-30.1" who="#WaldemarDługołęcki">W okresie późniejszym źródłem na udzielanie pierwszej pomocy lub na usuwanie skutków powodzi są środki zaplanowane w budżecie ministra edukacji narodowej bądź w rezerwie celowych. Takie wnioski wpłynęły w ostatnich dniach do Ministerstwa Finansów. Minister działa opierając się na dwóch ustawach. Przede wszystkim jest to uchwalona przez Wysoką Izbę zmiana ustawy budżetowej, gdzie jest określony tryb postępowania. Zawiera ona upoważnienie do dokonywania blokad wydatków, które poszczególne resorty i województwa mają w swoich częściach, ale które być może w tej szczególnej sytuacji nie będą musiały być poniesione. Takie zgłoszenia z resortów i województw wpływają codziennie do Ministerstwa Finansów. Nie potrafię dlatego podać dzisiaj kwot.</u>
<u xml:id="u-30.2" who="#WaldemarDługołęcki">Została stworzona, specjalna rezerwa celowa dodatkowa, poz. 79 ustawy budżetowej, którą będzie uruchamiał minister finansów po uzgodnieniu z ministrem spraw wewnętrznych, zgodnie z narodowym planem usuwania skutków powodzi.</u>
<u xml:id="u-30.3" who="#WaldemarDługołęcki">Pozytywne decyzje przyznawania resortom i województwom dodatkowych środków nie były jeszcze do tej pory podejmowane, gdyż nie są jeszcze ostatecznie oszacowane skutki powodzi. Kwoty wymienione przez ministra Sawickiego i ministra Przybysza przyznane są na wnioski, które w ostatnich dniach trafiły do ministra finansów.</u>
<u xml:id="u-30.4" who="#WaldemarDługołęcki">Podstawowym źródłem zasilania rezerwy, z której zostały przekazane środki na jednorazowe wypłaty dla powodzian w wysokości 3 tys. zł, jak również na dotacje dla gmin, były środki pochodzące z oszczędności Funduszu Pracy. Było to 300 mln zł. Kwota ta została zablokowana na wniosek ministra pracy i spraw socjalnych oraz prezesa Krajowego Urzędu Pracy i została przeniesiona do tej rezerwy. Z tych źródeł była finansowana wypłata jednorazowych zapomóg, jak również środki na dotacje dla gmin.</u>
<u xml:id="u-30.5" who="#WaldemarDługołęcki">Kolejnym źródłem są środki pochodzące z ograniczenia przez Sejm wydatków o 20% na inwestycje w jednostkach pozarządowych.</u>
<u xml:id="u-30.6" who="#WaldemarDługołęcki">Na razie wszystko odbywało się na zasadzie dobrowolności. Rada Ministrów jest zobowiązana do analizowania składanych sprawozdań. Sądzę, że jeżeli zajdzie taka potrzeba, wówczas minister finansów i Rada Ministrów skorzysta z prawa do blokowania wydatków bez zgody poszczególnych dysponentów środków budżetowych. Do tej pory z takich możliwości nie korzystano.</u>
<u xml:id="u-30.7" who="#WaldemarDługołęcki">Poseł Kracik pytał o problemy związane z bieżącym finansowaniem wydatków budżetowych. Do tej pory mówiłem o sprawach dotyczących zmiany planów wydatków, które mogą być ponoszone do końca roku. Poseł Kracik pytał natomiast o bieżące zasilanie.</u>
<u xml:id="u-30.8" who="#WaldemarDługołęcki">Sytuacja finansowania bieżącej płynności budżetowej jest dość trudna, znacznie gorsza niż w ubiegłym roku. Nie należy to jednak do moich bezpośrednich obowiązków służbowych i dlatego proszę o przyjęcie takiej informacji, natomiast przy najbliższej okazji minister Wasilewska z pewnością przedstawi dokładniejsze dane.</u>
<u xml:id="u-30.9" who="#WaldemarDługołęcki">Wydatki związane z powodzią mają bezwzględny priorytet, co umożliwiło przekazanie gotówki do szkół, jak i do uczelni wyższych. Sądzę, że taka polityka będzie prowadzona w dalszym ciągu.</u>
<u xml:id="u-30.10" who="#WaldemarDługołęcki">Jest również cały szereg pozabudżetowych środków usuwania skutków powodzi. Przypuszczam, że teraz nie można jeszcze przedstawić bilansu.</u>
<u xml:id="u-30.11" who="#WaldemarDługołęcki">Dzisiaj była również mowa o przedstawieniu raportu. Płatny obraz sytuacji przedstawi, zgodnie z rozporządzeniem prezesa Rady Ministrów, pełnomocnik rządu.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#JanZaciura">Pragnę przypomnieć, że przedmiotem naszego posiedzenia jest informacja o przygotowaniach do nowego roku szkolnego i akademickiego ze szczególnym uwzględnieniem terenów objętych klęską powodzi. W związku z tym nie rozważajmy polityki w zakresie „makro”. Pytanie poseł Urbanowicz o źródła i wysokość środków przeznaczonych na walkę z powodzią wybiega znacznie poza nasze zainteresowanie. Proszę o nieposzerzanie problematyki.</u>
<u xml:id="u-31.1" who="#JanZaciura">Proszę o krótkie informacje z poszczególnych resortów.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#JózefKobyłecki">Klęska powodzi dotknęła także szkolnictwo rolnicze. Na skutek powodzi ucierpiała znaczna część bazy szkół na obszarze 13 województw. Zalaniu i uszkodzeniu w różnym stopniu uległo 28 kompleksów szkolnych. Liczne straty poniosło 19 gospodarstw pomocniczych, w tym 17 gospodarstw rolnych. Zalane zostało ponad 300 ha użytków rolnych w gospodarstwach pomocniczych. Skutki powodzi będą naprawiane także w latach następnych, ale najbardziej pilne sprawy muszą być załatwiane do końca tego miesiąca. Oświadczam, że we wszystkich szkołach rolniczych rok szkolny 1997/98 rozpocznie się w ustalonym terminie, tzn. 1 września.</u>
<u xml:id="u-32.1" who="#JózefKobyłecki">Straty zgłoszone przez województwa ocenione zostały na kwotę około 3,5 mln zł. Nie mamy żadnych środków z zewnątrz, musimy gospodarować takimi środkami, jakie otrzymał minister rolnictwa w ramach ustawy budżetowej. Są to środki przeznaczone na działalność szkolnictwa, na utrzymanie.</u>
<u xml:id="u-32.2" who="#JózefKobyłecki">Zgłosiliśmy straty do pełnomocnika rządu, a ewentualnie otrzymane środki będziemy wykorzystywać w końcowej fazie roku. Obecnie dokonywane są dokładne szacunki i pewne kwoty mogą się zwiększyć.</u>
<u xml:id="u-32.3" who="#JózefKobyłecki">25–26 sierpnia odbędzie się spotkanie z przedstawicielami nadzoru pedagogicznego, wojewodów. Chcemy wtedy przekazać informację dotyczącą zakresu strat na terenie 12 województw i zaapelować do pozostałych województw o pomoc dla szkół z trenów zalanych.</u>
<u xml:id="u-32.4" who="#JózefKobyłecki">W miesiącach wakacyjnych udzieliliśmy schronienia 1350 powodzianom. W różnych rodzajach wypoczynku akcji letniej wzięło udział 2200 dzieci. Szereg szkół zaangażowało się w pomoc, jesteśmy także otwarci na przyjęcie dzieci i młodzieży od 1 września. Zaoferowano 7400 miejsc. Minister Sawicki słusznie podkreślał to, że rodzice nie chcą korzystać z miejsc dla dzieci przez dłuższy okres.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#EmiliaPowała">Reprezentuję Departament Nauki i Kształcenia resortu zdrowia. Nasz departament sprawuje nadzór nad szkołami wyższymi, natomiast w gestii innego departamentu znajduje się szkolnictwo średnie.</u>
<u xml:id="u-33.1" who="#EmiliaPowała">Nadzorowane przez ministra zdrowia uczelnie wyższe ucierpiały jedynie na terenie Wrocławia. Powodzią została objęta Akademia Medyczna. Nie ucierpiały pomieszczenia dydaktyczne ani szpitale kliniczne. Niewielkie straty dotknęły domy akademickie. Zostały zalane 3 domy akademickie, ale jedynie do poziomu piwnic. Mamy na uwadze zwiększenie dotacji na konieczne remonty. Zaistniała sytuacja nie wpłynie na termin rozpoczęcia roku akademickiego.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#LudwikTurko">Muszę zaprotestować. Pani dyrektor stwierdziła, że powódź nie spowodowała żadnych szkód w wyposażeniu klinik. Zostały zalane 2 kliniki Akademii Medycznej we Wrocławiu. Akademia Medyczna oszacowała straty z powodu powodzi na kwotę 120 mln zł. Jestem w stanie prawie natychmiast przedstawić pani dyrektor stosowne materiały, dokumenty podpisane przez kierownictwo Akademii Medycznej we Wrocławiu. Jestem zaskoczony tym, że pani dyrektor prezentuje takie tezy na posiedzeniu Komisji sejmowej. Nie mówię już o uszczerbku czysto dydaktycznym. Została zniszczona znaczna część zbiorów biblioteki Akademii Medycznej.</u>
<u xml:id="u-34.1" who="#LudwikTurko">Proszę Ministerstwo Zdrowia i Opieki Społecznej o zweryfikowanie danych prezentowanych na forum publicznym.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#JanZaciura">Prosimy o zreferowanie drugiej części szkolnictwa medycznego.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#JolantaKornalewska">Nasz departament nadzoruje średnie szkoły medyczne. W 6 szkołach medycznych zalane zostały piwnice - 4 szkoły w woj. wrocławskim, 1 szkoła w woj. opolskim tj. Kędzierzynie-Koźlu i 1 szkoła w Myślenicach. Wysokość strat oszacowaliśmy na około 450 tys. zł. Informacja została przekazana do Ministerstwa Edukacji Narodowej. Rok szkolny rozpoczniemy 1 września br.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#EmiliaPowała">Być może moja wypowiedź wymaga pewnej weryfikacji. Jednak nasz departament nie posiada informacji o stratach w szpitalach klinicznych. Mogą być straty, ale są to szpitale miejskie, będące bazą dla kształcenia studentów akademii medycznych. Placówki te nie są własnością Akademii Medycznej i to jest może powodem nieporozumienia.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#JanZaciura">Proszę resort zdrowia o wyjaśnienie tej kwestii i przekazanie Komisji Edukacji, Nauki i Postępu Technicznego odpowiednich informacji. Jednak w jednym z tytułów prasowych przeczytałem o spotkaniach kierownictw akademii medycznych z Wrocławia i Warszawy. Warszawska akademia udzielała pomocy wrocławskiej. Z krótkiej notatki prasowej wynikało, że straty Akedemii Medycznej we Wrocławiu były bardzo duże.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#MałgorzataKamowicz">W wyniku powodzi poniosło straty 325 szkół artystycznych, w tym. 4 uczelnie. Są to straty duże. Na razie dysponujemy wstępnymi szacunkami strat - stanowi to kwotę około 7 mln zł. Dzisiaj w MKiS u podsekretarza stanu, Michała Jagiełły odbywa się spotkanie przedstawicieli dyrektorów placówek szkolnictwa artystycznego na temat poniesionych strat.</u>
<u xml:id="u-39.1" who="#MałgorzataKamowicz">Początek roku szkolnego odbędzie się we wszystkich szkołach zgodnie z terminem: w szkołach I i II stopnia 1 września br., w uczelniach około 1 października br.</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#JanZaciura">Wysłuchaliśmy odpowiedzi na pytania. Część odpowiedzi nie była pełna. Na przykład nie otrzymałem od ministra Sawickiego żadnej informacji na temat sytuacji kadrowej również w aspekcie dramatu, jaki przeżyła kadra nauczycielska na terenach dotkniętych powodzią.</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#MirosławSawicki">Nie mamy w tej chwili dokładnych danych na temat tego zjawiska. Mamy jednak pełną świadomość tego, że był to dramat, że wielu nauczycieli może mieć kłopoty z przystąpieniem do pracy. Sytuacja wyjaśni się - niestety - dopiero we wrześniu lub pod koniec sierpnia. Jesteśmy przygotowani do tego, że ewentualnie trzeba będzie część nauczycieli przenieść do stanu nieczynnego. Na początku sierpnia br. kuratorzy również nie potrafili jeszcze odpowiedzieć na te kwestie.</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#JanZaciura">Czy informacje przekazywane do MEN przez kuratorów są na tyle wystarczające, by można było określić to, w jaki sposób kuratorzy współpracują z partnerami społecznymi na tamtych terenach? Chodzi po prostu o rozpoznanie zjawiska, o niesienie pomocy najbardziej potrzebującym.</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#MirosławSawicki">Kuratorzy i pracownicy MEN kontaktują się z gminami, z władzami miast i partnerami społecznymi.</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#JanZaciura">Minister Sawicki jest dzisiaj wyjątkowo oszczędny w słowach.</u>
<u xml:id="u-44.1" who="#JanZaciura">Czy są jeszcze pytania i uwagi?</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#AnnaUrbanowicz">Proszę o informację, ile środków i z jakich źródeł zaangażowano, by szkoły zostały przygotowane do rozpoczęcia roku szkolnego? Proszę o podanie przesunięć, konkretnych tytułów i wysokości. Na kolejnym posiedzeniu Komisji spodziewam się wspólnej informacji Ministerstwa Finansów i Ministerstwa Edukacji Narodowej.</u>
<u xml:id="u-45.1" who="#AnnaUrbanowicz">Nie ma już dyrektora Długołęckiego, ale zaniepokoiła mnie informacja o uszczupleniu środków na inwestycje w jednostkach pozarządowych. Co to oznacza?</u>
<u xml:id="u-45.2" who="#AnnaUrbanowicz">Biorąc pod uwagę wnioski MEN, zespół oświatowy dokonał rozdysponowania środków na inwestycje oświatowe z rezerwy ministra finansów, z subwencji oświatowej. Odbyło się to na początku wakacji. Gminy zostały poinformowane o przyznaniu takich środków i zyskało to akceptację komisji rządowej. Dlaczego do tej pory środki te nie trafiły do gmin? Efektem może być to, że długami będzie zalana nie tylko południowo-zachodnia część Polski, ale i reszta kraju. W kłopoty finansowe popadają konkretne samorządy. Sprawa musi być wyjaśniona. Nie może być tak, że środki zaplanowane w budżecie, rozdysponowane zgodnie z obowiązującą procedurą, nie znalazły się do dzisiaj tam, gdzie powinny się znaleźć.</u>
</div>
<div xml:id="div-46">
<u xml:id="u-46.0" who="#JanZaciura">Czy są jeszcze pytania bądź uwagi? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-46.1" who="#JanZaciura">Czy przedstawiciel Ministerstwa Finansów może częściowo odpowiedzieć na dodatkowe pytania poseł Urbanowicz?</u>
</div>
<div xml:id="div-47">
<u xml:id="u-47.0" who="#HalinaKumoś">Dyrektor Długołęcki podniósł problem sytuacji, w jakiej w tej chwili znajduje się budżet państwa. Sprawa powinna być raczej omówiona przez minister Wasilewską.</u>
<u xml:id="u-47.1" who="#HalinaKumoś">Pytania poseł Urbanowicz dotyczą uruchomienia środków, które rzeczywiście zostały podzielone z rezerwy subwencji oświatowej na poszczególne gminy i dotychczas nie zostały uruchomione. Proszę poseł Urbanowicz i przewodniczącego Zaciurę o to, byśmy mogli udzielić odpowiedzi w tej sprawie na piśmie.</u>
</div>
<div xml:id="div-48">
<u xml:id="u-48.0" who="#JanZaciura">Oczywiście, zgadzamy się. Wydaje mi się, że w tej chwili nawet nie dysponuje pani materiałami, by udzielić odpowiedzi. Oczekujemy odpowiedzi zwłaszcza na pierwsze, kompleksowe pytanie. Sądzę, że w przygotowaniu odpowiedzi będzie również brało udział MEN.</u>
<u xml:id="u-48.1" who="#JanZaciura">Czy poseł Urbanowicz chodzi wyłącznie o środki rządowo-samorządowe, czy też o środki pozarządowe.</u>
</div>
<div xml:id="div-49">
<u xml:id="u-49.0" who="#AnnaUrbanowicz">Chodzi o wszystkie środki.</u>
</div>
<div xml:id="div-50">
<u xml:id="u-50.0" who="#JanZaciura">Myślę, że strona rządowa będzie miała trudności ze środkami pozabudżetowymi. Dzisiaj premier Cimoszewicz mówił o dodatkowych środkach prze-znaczonych dla gmin ze środków pozakrajowych itd.</u>
<u xml:id="u-50.1" who="#JanZaciura">Czy są jeszcze pytania i uwagi? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-50.2" who="#JanZaciura">Podczas dyskusji nie zgłoszono wniosku o nie przyjęcie informacji. Komisja Edukacji, Nauki i Postępu Technicznego przyjmuje informację ministra edukacji narodowej.</u>
<u xml:id="u-50.3" who="#JanZaciura">Myślę, iż będę wyrazicielem opinii wszystkich zebranych, gdy powiem, że nadchodzący rok szkolny będzie wyjątkowy z dwóch przynajmniej powodów.</u>
<u xml:id="u-50.4" who="#JanZaciura">W ramach prac studyjnych, przygotowań dochodzimy do punktu, w którym zaczyna się w szkole zmieniać wnętrze. Stawia to nauczycielom określone wymagania. Ostatni raz w tej kadencji Sejmu zajmujemy się problemami związanymi z przygotowaniem do nowego roku szkolnego i kwestią pedagogicznej strony funkcjonowania szkoły. Życzymy więc, by zamiary związane z wdrożeniem reformy programowej zrealizowały się w ciągu 2 lat na tyle, aby w roku 1999 - gdy reforma obejmie wszystkie szkoły - kierownictwo resortu odniosło określony pożytek.</u>
<u xml:id="u-50.5" who="#JanZaciura">Nadchodzący rok szkolny i akademicki jest wyjątkowy również ze względu na niespodziewaną klęskę powodzi. Nie zauważyliśmy tutaj zjawisk obojętności wobec nieszczęścia innych w środowisku edukacyjnym.</u>
<u xml:id="u-50.6" who="#JanZaciura">W czasie wakacji wielu nauczycieli pracowało bezpłatnie jako wolontariusze na dodatkowych koloniach i obozach. Poza jednym przypadkiem śmierci nauczycielki w woj. nowosądeckim nie zdarzyła się inne dodatkowe nieszczęścia.</u>
<u xml:id="u-50.7" who="#JanZaciura">Są setki rodzin nauczycielskich, którym powódź zabrała cały dobytek. Na pracodawcach i partnerach społecznych tych rejonów spoczywa obowiązek niesienia pomocy tym pracownikom, którzy muszą być gotowi do podjęcia pracy 1 września br. Takie zintegrowane działanie podjęto w woj. wałbrzyskim i kieleckim. Kuratorzy wspólnie ze związkami zawodowymi podjęli decyzję o przeznaczeniu środków z Funduszu Świadczeń Socjalnych na pomoc rodzinom nauczycielskim, które ucierpiały w wyniku powodzi. Myślę, że to zjawisko jest znaczne, zwłaszcza w woj. opolskim i katowickim, i te problemy będą przedmiotem naszego szczególnego zainteresowania.</u>
<u xml:id="u-50.8" who="#JanZaciura">Apelujemy do Ministerstwa Edukacji Narodowej, Ministerstwa Finansów i innych resortów, by pomyślano o rodzinach nauczycielskich, które straciły cały dobytek, aby miały szansę otrzymania jak najszybciej mieszkania.</u>
<u xml:id="u-50.9" who="#JanZaciura">Dziękuję wszystkim posłom, którzy w dramatycznych dniach powodzi służyli pomocą i do dzisiaj to czynią.</u>
<u xml:id="u-50.10" who="#JanZaciura">Myślę, że możemy zwrócić się do kierownictwa MEN o to, by z okazji nowego roku szkolnego przekazało również od Komisji Edukacji Nauki i Postępu Technicznego w tych placówkach, w których będzie uczestniczyło w inauguracji nowego roku szkolnego. Nie możemy uczestniczyć w uroczystościach wszędzie tam, gdzie jesteśmy zaproszeni.</u>
<u xml:id="u-50.11" who="#JanZaciura">Zamykam posiedzenie.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>