text_structure.xml
15.2 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#JerzyJaskiernia">Otwieram posiedzenie. Witam serdecznie panie i panów posłów, witam przedstawicieli rządu z panią podsekretarz stanu w Komitecie Badań Naukowych Małgorzatą Kozłowską. Rozumiem, że pani minister jest upoważniona do reprezentowania rządu w dniu dzisiejszym. Przypominam, że w porządku dziennym mamy sprawozdanie podkomisji nadzwyczajnej o poselskim projekcie ustawy o zmianie ustawy o utworzeniu Komitetu Badań Naukowych.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#JerzyJaskiernia">Chciałbym serdecznie powitać również pana prezesa Polskiej Akademii Umiejętności, profesora Kazimierza Kowalskiego, i inne osoby, które zechciały przybyć na nasze posiedzenie.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#JerzyJaskiernia">Proszę pana posła Grodzickiego o przedstawienie wyników prac podkomisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#RyszardGrodzicki">Jak państwo pamiętają, podkomisja została powołana w celu stwierdzenia, czy podniesione przez przedstawicieli Ministerstwa Finansów zarzuty, iż Polska Akademia Umiejętności nie może być dotowana podmiotów, w świetle przepisów Prawa budżetowego są zasadne. Na posiedzeniu podkomisji, mimo wysłania zawiadomień, obecny był tylko przedstawiciel Komitetu Badań Naukowych. Jak wiadomo, tylko przedstawiciel tej instytucji rządowej miał upoważnienie do reprezentowania rządu i dlatego zapewne nie było przedstawiciela ministra finansów.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#RyszardGrodzicki">Podkomisja uzyskała ekspertyzę przygotowaną przez Biuro Studiów i Ekspertyz Kancelarii Sejmu, której istota sprowadza się do tego, że z treści art. 21 Prawa budżetowego wynika, iż z budżetu państwa mogą być udzielane dotacje podmiotowe zapisane w ustawie budżetowej bądź w zakresie określonym w przepisach wydanych na podstawie ustaw. Tym samym w przypadku kiedy do ustawy o utworzeniu Komitetu Badań Naukowych wprowadzimy w odpowiednim miejscu, jak proponuje się to w poselskim projekcie, wzmiankę o Polskiej Akademii Umiejętności, będzie ona mogła być dotowana podmiotowo z budżetu.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#RyszardGrodzicki">W tym sensie i po uzyskaniu wyjaśnień podkomisja uznała, że projekt ustawy jest prawidłowy i godny poparcia. W trakcie posiedzenia podkomisji powstał jednak inny problem związany z treścią ustawy o utworzeniu Komitetu Badań Naukowych. Chodzi o sposób wybierania członków komisji Komitetu, a tym samym pośrednio władz Komitetu. Zgodnie z art. 19 ustawy, czynne prawo wyborcze przysługuje osobie posiadającej tytuł naukowy lub stopień naukowy, zatrudnionej w jednostce naukowej lub jednostce badawczo-rozwojowej. Proponowana zmiana powodowałaby, że Polska Akademia Umiejętności otrzymywałaby status jednostki naukowej. Przy obecnym statusie prawnym PAU, który jest podobny do statusu stowarzyszenia, oznaczałoby to, że osoby posiadające tytuł lub stopień naukowy brałby udział w wyborach do organów Komitetu Badań Naukowych. Powstał więc problem, czy z taką konsekwencją proponowanego rozwiązania zgadza się rząd. W trakcie analizowania projektu ustawy okazało się, że strona rządowa nie rozpatrywała go z tego punktu widzenia.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#RyszardGrodzicki">W związku z tym ustaliliśmy w podkomisji, że aby nie przedłużać procedury legislacyjnej, na wspólnym posiedzeniu Komisji zostanie przedstawione w tej sprawie stanowisko rządu, ponieważ ewentualna poprawka legislacyjna do ustawy jest stosunkowo prosta i mogą ją przyjąć obie Komisje. Taka była konkluzja posiedzenia podkomisji.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#RyszardGrodzicki">Proponuję więc w imieniu podkomisji przyjęcie przygotowanego sprawozdania i zaakceptowanie propozycji zawartej w projekcie ustawy, a jednocześnie proszę, aby przedstawiciel rządu odniósł się do tego drugiego zagadnienia.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#JerzyJaskiernia">Dziękuję panu posłowi sprawozdawcy. Chciałbym upewnić się, czy pani minister Kozłowska ma pełnomocnictwa rządu do reprezentowania go w pracach nad ustawą. Robię to z przyczyn formalnych, ponieważ na poprzednim posiedzeniu wywiązał się dialog między przedstawicielami różnych resortów. Chciałbym też panią minister prosić o przedstawienie, jak została rozstrzygnięta kwestia sporna podniesiona na poprzednim posiedzeniu przez przedstawiciela ministra finansów. Chcielibyśmy poznać oficjalne stanowisko rządu w tej sprawie. Ponadto prosiłbym, aby pani zareagowała na ten dylemat, który podniósł pan poseł sprawozdawca z punktu widzenia dodatkowych konsekwencji, jakie wywoływałaby przedmiotowa zmiana w ustawie.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#MałgorzataKozłowska">Występuję na posiedzeniu komisji w zastępstwie pana prof. Karczewskiego, który uczestniczy dzisiaj w posiedzeniu Rady Ministrów. W związku z tym jestem upoważniona do reprezentowania stanowiska rządu w omawianej sprawie. Stanowisko rządu zostało już zaprezentowane komisjom przez upoważnionego przedstawiciela i podtrzymuję je w imieniu rządu. Wystąpienie przedstawiciela ministra finansów na poprzednim posiedzeniu obu komisji miało charakter zgłoszenia pewnych wątpliwości. Wątpliwości te opierały się na tym, że Polska Akademia umiejętności jako stowarzyszenie mogła, zdaniem Ministerstwa Finansów, ubiegać się o finansowanie jej działalności stowarzyszeniowej, statutowej. Natomiast proponowana nowelizacja ustawy o utworzeniu Komitetu Badań Naukowych, nadając status jednostki naukowej temu stowarzyszeniu, upoważnia je do ubiegania się o środki na działalność statutową w rozumieniu ustawy o utworzeniu Komitetu Badań Naukowych, czyli na prowadzone w sposób ciągły badania naukowe i prace badawczo-rozwojowe oraz związane z tym koszty utrzymania prowadzących je jednostek. Oznacza to, że nie ma tu sprzeczności. Art. 71 ustawy Prawo budżetowe dopuszcza takie rozwiązanie.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#MałgorzataKozłowska">Protokół z posiedzenia Rady Ministrów, w którym uczestniczył pan wicepremier Kołodko, jest dostępny i pozwala na potwierdzenie, że takie jest stanowisko rządu w tej sprawie.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#MałgorzataKozłowska">W związku z wątpliwością odnośnie do art. 19 ustawy o utworzeniu Komitetu Badań Naukowych, który dotyczy określenia czynnego prawa wyborczego, pragnę zauważyć, że interpretacja tego zapisu jest następująca. Czynne prawo wyborcze przysługuje osobie posiadającej tytuł naukowy lub stopień naukowy, zatrudnionej w jednostce naukowej. Oznacza to, że jeżeli osoba posiadająca tytuł naukowy będzie zatrudniona w rozumieniu Kodeksu pracy na zasadzie umowy o pracę, będzie traktowana jak wszystkie inne osoby zatrudnione w jednostkach naukowych i jednostkach badawczo-rozwojowych. Tak więc pracownik z tytułem naukowym zatrudniony w Polskiej Akademii Umiejętności, posiada czynne prawo wyborcze.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#JerzyJaskiernia">Dziękuję. Czy do pana posła sprawozdawcy i przedstawiciela rządu są pytania?</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#KrystynaŁybacka">Projektodawcy tej ustawy stwierdzają, że nie pociąga ona za sobą bezpośrednich skutków finansowych dla budżetu państwa, ponieważ stwarza tylko możliwość występowania Polskiej Akademii Umiejętności z wnioskiem do Komitetu Badań Naukowych o dofinansowanie swojej działalności statutowej. Czy można jednak domniemywać, że w przypadku przyjęcia tej ustawy zostaną zmniejszone środki przeznaczane do tej pory np. dla Polskiej Akademii Nauk?</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#RyszardGrodzicki">W związku z obiekcją dotyczącą brzmienia art. 19 i wynikających z tego konsekwencji chciałbym zapytać, czy dokonując takiej interpretacji, przedstawionej nam przez panią minister, brano pod uwagę to, że prawdopodobnie dokonywana w ustawie zmiana spowoduje, iż niektóre stowarzyszenia czy towarzystwa naukowe będą się także ubiegały o prawo do ich przedmiotowego traktowania? Zapewne mogą powstać naciski, aby podobnych zmian dokonać na ich korzyść. Dotyczyć to może np. Warszawskiego Towarzystwa Naukowego czy paru innych takich towarzystw lokalnych. Mają one podobny status i także zatrudniają pracowników posiadających stopień lub tytuł naukowy. Czy Komitet Badań Naukowych godzi się na to, że w przypadku pozytywnego potraktowania takich wniosków o dotacje podmiotowe również na pracowników zatrudnionych w takich towarzystwach zostaną rozciągnięte prawa wyborcze, o których mowa w art. 19?</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#ZygmuntCybulski">Chciałbym w świetle proponowanej zmiany zapytać o sposób finansowania towarzystw naukowych tzw. kierunkowych dla poszczególnych dyscyplin, np. takich, jak Polskie Towarzystwo Gleboznawcze, które ma własne laboratoria i obiekty naukowe. W myśl obecnych przepisów nie może być jednak finansowane z budżetu, a finansowane są tylko zlecenia naukowe podejmowane przez te towarzystwa. Czy w związku z tym nie wystąpią nowe problemy dotyczące finansowania takich towarzystw?</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#JerzyJaskiernia">Czy są jeszcze pytania do pani minister? Nie ma. Proszę o udzielenie odpowiedzi.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#MałgorzataKozłowska">Rozpocznę od sformułowania stanowiska, w jaki sposób stowarzyszenia naukowe i prowadzone przez nie badania naukowe są finansowane. Rozumiem, że wniosek poselski w sprawie nowelizacji ustawy o utworzeniu Komitetu Badań Naukowych wynika również z takich przyczyn, że Polska Akademia Umiejętności wniosła zasadniczy wkład do życia naukowego kraju i nadaje się w związku z tym pewną wyższą rangę Akademii Umiejętności. Jeżeli chodzi natomiast o finansowanie badań naukowych i prac badawczo-rozwojowych realizowanych przez inne towarzystwa i stowarzyszenia, to w ramach rozdziału w klasyfikacji budżetowej dofinansowanie działalności ogólnotechnicznej zostały określone w trybie uchwały Komitetu o kryteriach i warunkach dostępu do środków budżetowych. Stowarzyszenia mogą ubiegać się o dofinansowanie badań naukowych wykazując, jaki zakres zadań jest realizowany w takim układzie, w jakim ma to odniesienie do działalności statutowej jednostek naukowych i badawczo-rozwojowych. Jedyna różnica między działalnością statutową oraz możliwością jej finansowania lub dofinansowania a działalnością ogólnotechniczną polega na tym, że działalność ogólnotechniczna jest wyłącznie dofinansowana. W związku z tym w drugim przypadku stowarzyszenia muszą asygnować swoje własne środki na finansowanie badań naukowych. Środki na inwestycje związane z potrzebami prowadzonych badań naukowych nie są kierowane podmiotowo do jednostek naukowych i badawczo-rozwojowych, ale są kierowane przedmiotowo na inwestycje związane z potrzebami badań. A więc stowarzyszenia w tym zakresie mogą zgłaszać wnioski o takie środki, jeżeli są odpowiednio uzasadnione. Inne kwestie finansowania badań są rozstrzygane na zasadzie konkursu, gdzie wymagane jest właściwe uzasadnienie i odpowiedni zespół wykonawców.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#MałgorzataKozłowska">Nie potrafię w tej chwili odpowiedzieć, o ile zmniejszy wprowadzana zmiana środki w budżetowym dziale - Nauka, ponieważ po przyjęciu tej nowelizacji PAU musi złożyć wnioski w odpowiednim zakresie i będą one rozpatrywane w trybie konkursowym przez zespoły i komisje Komitetu Badań Naukowych. Tryb ten przewiduje ocenę poziomu naukowego i zakresu przedłożonych zadań badawczych, a także możliwości finansowych wynikających z ograniczonych wielkości środków budżetowych nauki.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#MałgorzataKozłowska">Czy KBN godzi się na rozciągnięcie przepisu dotyczącego czynnego prawa wyborczego? Oczywiście tak, dlatego że ono powinno przysługiwać wszystkim pracownikom naukowym posiadającym stopnie czy tytuły naukowe. Nie jest w tym przypadku ważne miejsce zatrudnienia.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#JerzyJaskiernia">Dziękuję. Mam pytanie do pana posła sprawozdawcy. Rozumiem, że podkomisja rekomenduje nam ten projekt ustawy. Czy w świetle wyjaśnień pani minister, uważa pan poseł, że wszystkie wątpliwości zostały wyjaśnione i możemy przystąpić do rozpatrywania projektu?</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#RyszardGrodzicki">Tak. Wyjaśnienia są wystarczające. W przedłożonym brzmieniu projekt ustawy może być rekomendowany bez zastrzeżeń.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#JerzyJaskiernia">Przystępujemy do rozpatrywania projektu. Czy do tytułu ustawy ktoś ma uwagi? Nie widzę. Przyjęliśmy tytuł.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#JerzyJaskiernia">Czy do art. 1 są uwagi? Nie ma.</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#JerzyJaskiernia">Stwierdzam, że art. 1 został uzgodniony.</u>
<u xml:id="u-13.3" who="#JerzyJaskiernia">Czy są uwagi do art. 2?</u>
<u xml:id="u-13.4" who="#JerzyJaskiernia">Również nie widzę.</u>
<u xml:id="u-13.5" who="#JerzyJaskiernia">Zapytuję w związku z tym, czy ktoś z państwa chciałby zgłosić inny przepis poza tymi, które przedstawia podkomisja? Nie widzę zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-13.6" who="#JerzyJaskiernia">Poddaję projekt ustawy pod głosowanie. Kto z członków obu Komisji jest za rekomendowaniem Wysokiej Izbie uchwalenia projektu ustawy w brzmieniu przedłożonym przez podkomisję?</u>
<u xml:id="u-13.7" who="#JerzyJaskiernia">W głosowaniu projekt przyjęto jednomyślnie.</u>
<u xml:id="u-13.8" who="#JerzyJaskiernia">Przystępujemy do wyboru posła sprawozdawcy. Sądzę, że pan poseł R. Grodzicki jest w tym przypadku najlepszym kandydatem. Czy są inne propozycje? Czy ktoś jest przeciwny lub wstrzymuje się od głosu przy kandydaturze posła R. Grodzickiego? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-13.9" who="#JerzyJaskiernia">Stwierdzam, że przyjęliśmy projekt ustawy i dokonaliśmy wyboru posła sprawozdawcy. Porządek obrad został wyczerpany.</u>
<u xml:id="u-13.10" who="#JerzyJaskiernia">Serdecznie dziękuję panu prezesowi Polskiej Akademii Umiejętności prof. Kazimierzowi Kowalskiemu za przybycie i aktywną współpracę z naszymi Komisjami. Dziękuję pani minister.</u>
<u xml:id="u-13.11" who="#JerzyJaskiernia">Czy w sprawach różnych ktoś chciałby zabrać głos?</u>
<u xml:id="u-13.12" who="#JerzyJaskiernia">Nie widzę. Dziękuję bardzo. Zamykam posiedzenie.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>