text_structure.xml
8.71 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">(W dniu 9 grudnia 1981 r., Komisja Nauki i Postępu Technicznego i Komisja Prac Ustawodawczych na wspólnym posiedzeniu pod przewodnictwem posła Witolda Zakrzewskiego (bezp.) odbyły - pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o utworzeniu Państwowej Agencji Atomistyki.)</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">(W obradach uczestniczyli przedstawiciele Ministerstwa Górnictwa i Energetyki Ministerstwa Nauki Szkolnictwa Wyższego i Techniki oraz Urzędu Rady Ministrów.)</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#Sprawozdawca">Przewodniczący obrad poseł Witold Zakrzewski (bezp.) przypomniał, że projekt ustawy został opracowany w wyniku starań Komisji Nauki i Postępu Technicznego, a zwłaszcza osobiście posła J. Bukowskiego, w nawiązaniu do dyskusji w środowisku naukowym oraz zgłaszanych postulatów społecznych. Po początkowych oporach, rząd podzielił pogląd Komisji o potrzebie tej ustawy.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#Sprawozdawca">Przedstawiciel Pełnomocnika Rządu ds. Atomistyki Jerzy Chmielewski odwołał się do pisemnego uzasadnienia projektu, doręczonego posłom. Mówca stwierdził, że chodzi o uregulowanie spraw mających znaczenie strategiczne dla rozwoju polskiej atomistyki. W naszym kraju badania jądrowe rozpoczęte zostały w 1954 r. W 1956 r. powołano Urząd Pełnomocnika Rządu ds. Pokojowego Wykorzystania Energii Jądrowej, przekształcony następnie w Urząd Energii Atomowej. Reorganizacja w postaci jego połączenia z energetyką konwencjonalną w ramach Ministerstwa Energetyki i Energii Atomowej miała na celu - w naszym odczuciu - intensyfikację działań w zakresie energetyki jądrowej. Nie sprzyjała temu trudna sytuacja ogólna. Ten stan rzeczy był przedmiotem posiedzenia Sejmowej Komisji...</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#komentarz">(Nieczytelne)</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#Sprawozdawca">... zostały prace nad projektem ustawy.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#Sprawozdawca">Odpowiadając na dezyderat Komisji, rząd proponuje utworzenie ciała odpowiedzialnego za wykorzystanie osiągnięć atomistyki oraz stworzenie warunków harmonijnego i bezpiecznego wdrażania energii atomowej w społeczno-gospodarczym rozwoju kraju - w postaci Państwowej Agencji Atomistyki. Dla ułatwienia współpracy agencji z wszystkimi resortami, zainteresowanymi sprawami atomistyki lub wykorzystaniom energii jądrowej, przewiduje się, że prezes kieruje agencją przy pomocy zarządu, w skład którego wejdą również przedstawiciele ministrów: górnictwa i energetyki, nauki, szkolnictwa wyższego i techniki, obrony narodowej oraz zdrowia i opieki społecznej, a także Polskiej Akademii Nauk.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#Sprawozdawca">Mówca zaproponował następnie autopoprawki do art. 3 i 4, mające głównie charakter redakcyjny. W art. 4 proponuje się w szczególności odrębne wymienianie zadań Państwowej Agencji Atomistyki w stosunku do jednostek zewnętrznych, wobec których pełni ona funkcje koordynacyjne oraz zadań Agencji w stosunku do jednostek podległych.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#WitoldZakrzewski">Chciałam na wstępie naszych dzisiejszych obrad wyrazić satysfakcję z faktu, że otrzymujemy od rządu dobrze przygotowany komplet materiałów, obejmujący projekt ustawy wraz z uzasadnieniem oraz - jako materiał informacyjny - projekty rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie szczegółowego zakresu działania Państwowej Agencji Atomistyki i uchwały Rady Ministrów w sprawie nadania statutu agencji. Niestety - muszą z tego zrezygnować, gdy w ostatnim momencie i to w formie ustnej, przedstawiciel rządu proponuje nam istotne zmiany tekstu, uprzednio dostarczonego posłom.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#Sprawozdawca">Następnie poseł W. Zakrzewski jeszcze raz odczytał tekst zmian, wniesionych przez dyrektora J. Chmielewskiego.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#Sprawozdawca">Chciałbym wyjaśnić - powiedział mówca - złożony charakter prawny sytuacji, w jakiej znalazły się komisje. Nie możemy owych zmian traktować jako autopoprawki rządu, bo te winny zostać wniesione w odpowiedniej formie. Są to uwagi uzgodnione w gronie specjalistów, które - jak sądzę - uściślają tekst i służą ochronie istotnych wartości. Wydaje się, że powinniśmy wziąć je pod uwagę.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#Sprawozdawca">Mówca zaproponował odbycie dyskusji nad projektem bez powoływania podkomisji, bowiem problem był już merytorycznie szeroko omawiany przez Komisję Nauki i Postępu Technicznego.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#Sprawozdawca">Poprawka różnicująca sytuację agencji wobec jednostek zewnętrznych, które w praktyce realizują monopol państwa na użytkowanie energii jądrowej (resort rolnictwa czy zdrowia) oraz innych, wchodzących w skład Agencji - wydaje się trafne.</u>
<u xml:id="u-4.4" who="#Sprawozdawca">W uwagach do art. 4 i art. 5, poseł W. Zakrzewski wskazał na konieczność wyraźniejszego określenia roli i funkcji Rady ds. Atomistyki nie jako ciała wewnętrznego agencji, ale gremium opiniodawczego. Zakres działania agencji powinien określać statut nadawany przez prezesa Rady Ministrów po zaciągnięciu opinii Prezydium PAN i Rady Głównej Nauki, Szkolnictwa Wyższego i Techniki. Obsada personalna agencji nie powinna być zbyt liczna (nie powinna przekraczać 80 osób). W obu tych sprawach komisje powinny wystosować odpowiedni dezyderat.</u>
<u xml:id="u-4.5" who="#Sprawozdawca">Wicedyrektor biura prawnego URM Albin Mirończuk: sugestie przedstawione przez dyrektora J. Chmielewskiego pochodzą od pełnomocnika ds. energii atomowej i mogą być traktowane tylko jako materiał uzupełniający do dyskusji. Rząd powinien zapoznać się z tymi uwagami, ponieważ dotyczy to wielu spraw objętych zakresem działania innych resortów (niektóre zgłoszone poprawki naruszają ich kompetencje). Ponadto agencja nie może mieć uprawnień do wydawania przepisów. Do przedłożonych poprawek trudno ustosunkować się bez konsultacji z rządem.</u>
<u xml:id="u-4.6" who="#Sprawozdawca">Poseł Paweł Dąbek (PZPR) wobec skomplikowanej sytuacji formalnej i sprzeczności między przedłożeniem rządowym, a zgłoszonymi poprawkami, zgłosił wniosek, aby projekt ustawy zdjąć z porządku obrad i przekazać do uzupełnienia oraz ponownego wniesienia do Sejmu przez rząd jednolitego tekstu.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#JerzyBukowski">Zgadzając się z wystąpieniem posła P. Dąbka zaproponował inną procedurę rozpatrzenia projektu. Odesłanie go do rządu przedłuży załatwienie tej sprawy o kilka miesięcy. Dlatego przy pełnej i uzasadnionej wykładni przedstawionej przez przewodniczącego, uznał że trzeba oddzielić sprawę przedstawionego projektu w brzmieniu rządowym od informacji na ten temat zacierającej stanowisko zainteresowanych. Zgłosił wniosek, aby powołać podkomisję, która w trybie roboczym i w możliwie krótkim...</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#komentarz">(Nieczytelne)</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#JerzyBukowski">... usunie rozbieżności w porozumieniu z przedstawicielami rządu.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#Sprawozdawca">Poseł Zygmunt Surowiec Uznał, że nie należy nadawać biegu projektowi rządowemu w ramach prac sejmowych do czasu wyjaśnienia zaistniałych rozbieżności. Zarówno projekt, jak i zgłoszone do niego uwagi dotyczą działania różnych resortów i wymagają szczegółowej konsultacji, muszą być więc ponownie rozpatrzone przez rząd. Trzeba dać rządowi czas na wyjaśnienie rozbieżności i wniesienie do Sejmu projektu z ewentualnymi poprawkami.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#Sprawozdawca">W wyniku głosowania, za wnioskiem posła P. Dąbka, w brzmieniu nadanym mu przez posła Z. Surowca, wypowiedziało się 15 posłów, za wnioskiem posła J. Bukowskiego 14 posłów przy jednym głosie wstrzymującym się.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#Sprawozdawca">W związku z przyjęciem wniosku o zawieszeniu prać nad projektem do czasu wyjaśnienia ostatecznego brzmienia projektu rządowego zawieszono obrady Komisji do czasu otrzymania nowego tekstu projektu ustawy i zamknięto posiedzenie.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>