text_structure.xml 24.6 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#Sprawozdawca">Dnia 25 września 1973 r. Komisja Zdrowia i Kultury Fizycznej, obradująca pod przewodnictwem posła Henryka Rafalskiego (ZSL), rozpatrzyła:</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#Sprawozdawca">— stan realizacji planów inwestycji — finansowych i rzeczowych — w I półroczu 1973 r. przez: Główny Komitet Kultury Fizycznej i Turystyki,  Ministerstwo Zdrowia i Opieki Społecznej,</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#Sprawozdawca">— działalność naukowo-badawczą i nadzór specjalistyczny instytutów naukowo-badawczych resortu zdrowia,</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#Sprawozdawca">— odpowiedzi resortów na dezyderaty.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#Sprawozdawca">W obradach udział wzięli:</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#Sprawozdawca">— przedstawiciele Ministerstwa Zdrowia i Opieki Społecznej z wiceministrami — Józefem Grendą i Stanisławem Marcinowskim, Głównego Komitetu Kultury Fizycznej i Turystyki z zastępcą przewodniczącego Andrzejem Trojnarem, Komisji Planowania przy Radzie Ministrów i Ministerstwa Finansów oraz Najwyższej Izby Kontroli z dyrektorem Zespołu Eugeniuszem Polakowskim;</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#Sprawozdawca">— eksperci: prof. dr med. Helena Kołodziejska z Instytutu Onkologii w Krakowie, prof. dr med. Kornel Gibiński z Akademii Medycznej w Katowicach, prof. dr Bogusław Halikowski z Instytutu Pediatrii w Krakowie oraz prof. dr med. Krystyna Bożek z Instytutu Matki i Dziecka w Warszawie, prof. dr med. Tadeusz Koszarowski z Instytutu Onkologii w Warszawie, dr med. Konrad Szymczykiewicz z Instytutu Medycyny Pracy w Przemyśle Węglowym i Hutniczym w Sosnowcu.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#Sprawozdawca">Podstawą dyskusji nad stanem realizacji planów inwestycyjnych finansowych i rzeczowych Głównego Komitetu Kultury Fizycznej i Turystyki były przedstawione uprzednio posłom na piśmie przez GKKFiT materiały informacyjne.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#Sprawozdawca">Z materiałów tych wynika, że nakłady przeznaczone w 1973 r. na budowę i rozbudowę obiektów sportowych i turystycznych są trzykrotnie większe niż w r. 1971 i półtorakrotnie większe aniżeli w r. 1972. Około 2/3 nakładów przeznacza się na budownictwo turystyczne.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#Sprawozdawca">Realizacja planu nie przebiega w sposób zadowalający; w pierwszym półroczu wykonano zaledwie 28 proc. zadań rocznych, co było skutkiem przede wszystkim braku potencjału wykonawczego przedsiębiorstw budowlanych.</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#Sprawozdawca">GKKFiT podjął szereg działań zmierzających do poprawy tej sytuacji. Przewiduje się, że do końca roku uda się zrealizować około 93 proc. planowych zadań. Pozwoli to na oddanie do eksploatacji wielu nowych, wartościowych obiektów turystycznych i sportowych.</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#Sprawozdawca">W uzupełnieniu przedstawionej informacji zastępca przewodniczącego GKKFiT — Andrzej Trojnar stwierdził, że w ostatnim okresie w celu przyspieszenia rozbudowy bazy turystycznej podjęto m.in. budowę hoteli w oparciu o kredyty i wykonawstwo zagraniczne. Jest to wprawdzie sposób dość kosztowny, lecz szybkie i odpowiadające wysokim standardom międzynarodowym budownictwo tych hoteli rekompensuje ponoszone koszty. Rozszerzenie możliwości obsługi turystów zagranicznych przyniosło już w tym roku wpływy dewizowe o 30 proc. wyższe niż w noku ubiegłym.</u>
          <u xml:id="u-1.12" who="#Sprawozdawca">Zamierza się ponadto realizować w znacznie krótszych niż dotychczas cyklach budowę hoteli w drodze własnego wykonawstwa.</u>
          <u xml:id="u-1.13" who="#Sprawozdawca">GKKFiT podejmuje kroki zmierzające do bardziej prawidłowej eksploatacji i konserwacji obiektów sportowych. Chodzi tu zwłaszcza o obiekty eksploatowane przez małe, niezasobne kluby sportowe, którym trudno utrzymać te obiekty w należytym stanie technicznym. Zamierza się przejąć jeszcze w bieżącym roku szereg tych obiektów i finansować ich utrzymanie oraz modernizować je ze środków budżetowych lub z funduszów Toto-Lotka.</u>
          <u xml:id="u-1.14" who="#Sprawozdawca">Uwagi Najwyższej Izby Kontroli przedstawił dyrektor Zespołu NIK — Eugeniusz Polakowski.</u>
          <u xml:id="u-1.15" who="#Sprawozdawca">Działalność inwestycyjna GKKFiT zmierza w ostatnim okresie do zmniejszenia dysproporcji między zapotrzebowaniem na usługi z zakresu turystyki, kultury fizycznej i wypoczynku a rozmiarami bazy służącej zaspokojeniu tego zapotrzebowania.</u>
          <u xml:id="u-1.16" who="#Sprawozdawca">Jak wynika z informacji przedstawionej przez GKKFiT i z wyników kontroli NIK, realizacja inwestycji sportowych i turystycznych napotyka na poważne trudności. Niezależnie od kroków podejmowanych w celu przezwyciężenia tych trudności, GKKFiT powinien w większej niż dotąd mierze zadbać o rozszerzenie zakresu i przyspieszenie budowy obiektów dla masowego, tańszego ruchu turystycznego, a więc obudowę nowych domów wycieczkowych, schronisk i hoteli turystycznych; obecnie nakłady koncentruje się na budowie hoteli najwyższych kategorii.</u>
          <u xml:id="u-1.17" who="#Sprawozdawca">Więcej uwagi poświęcić trzeba prawidłowemu i pełnemu wykorzystaniu obiektów sportowych i turystycznych, jak również gospodarce sprzętem i aparaturą naukową. Na tym odcinku kontrole NIK notują jeszcze pewne nieprawidłowości.</u>
          <u xml:id="u-1.18" who="#Sprawozdawca">Podejmowane ostatnio przez kierownictwo GKKFiT środki organizacyjne rokują nadzieję na rozwiązanie trudności i problemów występujących w działalności inwestycyjnej oraz na lepsze zaspakajanie potrzeb w zakresie kultury fizycznej i turystyki.</u>
          <u xml:id="u-1.19" who="#komentarz">(Dyskusja)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#AlojzaKozłowska">Niepokój budzi ciągnąca się od 1967 r. budowa wytwórni sprzętu sportowego w Górze Kalwarii.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#JózefaKruszka">Zdziwienie budzi fakt, że przy tak wielkim braku obiektów sportowych pozostaje niewykorzystany i nie jest wyposażony w niezbędne urządzenia techniczne Stadion X-lecia w Warszawie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#RomanMaćkowski">Na pozytywną ocenę zasługują wysiłki GKKFiT i instytucji terenowych zmierzające do przezwyciężenia trudności w realizacji inwestycji turystycznych i sportowych; nie są to jak wiadomo, inwestycje priorytetowe. Trzeba się liczyć z tym, że trudności takie będą występowały nadal. Powołanie centralnego przedsiębiorstwa wyspecjalizowanego w budowie obiektów turystycznych i sportowych nie wydaje się celowe; opinię tę podziela zresztą GKKFiT. Jak najbardziej słuszne wydaje się natomiast powoływanie wojewódzkich specjalistycznych brygad wykonawczych. W woj. kieleckim stworzono dwie takie brygady, które zdołały zrealizować na terenie tego województwa obiekty sportowe i turystyczne, które nie miałyby szans realizacji w ramach centralnego planu inwestycyjnego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#BarbaraKoziejŻukowa">Ostatni okres charakteryzuje się dynamicznym rozwojem inwestycji turystycznych w oparciu o środki krajowe i zagraniczne.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#BarbaraKoziejŻukowa">Żywicowy rozwój ruchu turystycznego, zwiększająca się ilość turystów zagranicznych przybywających do naszego kraju powodują konieczność oparcia działalności inwestycyjnej na perspektywicznym programie. Duża część istniejących obiektów turystycznych znajduje się w stadium daleko posuniętej dekapitalizacji; trzeba przewidzieć zastąpienie ich nowymi.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#BarbaraKoziejŻukowa">Rozwój turystyki wymaga też programu rozbudowy głównych tras komunikacyjnych i kompleksowego ich zagospodarowania. W tej dziedzinie obserwuje się różnorodne poczynania poszczególnych województw, odczuwa się jednak brak koordynacji tych działań.</u>
          <u xml:id="u-5.3" who="#BarbaraKoziejŻukowa">Należy podjąć ostateczne decyzje w sprawie losów niektórych obiektów turystycznych, których budowa ciągnie się od lat.</u>
          <u xml:id="u-5.4" who="#BarbaraKoziejŻukowa">Niepokój budzi sytuacja w schroniskach turystycznych. Wychodząc naprzeciw potrzebom turystów, zapewnić musimy nie tylko hotele turystyczne wysokiej klasy, lecz również miejsca noclegowe o znacznie niższym standardzie, a tym samym odpowiednio tańsze. Nasze schroniska znajdują się w złym stanie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#JózefNagórzański">GKKFiT planuje zakup hal sportowych w NRD. Przy okazji tej transakcji należałoby rozważyć możliwość wykorzystania takich obiektów jako gminne hale sportowe.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#WacławAuleytner">Nie przeznacza się środków inwestycyjnych na rozbudowę schronisk młodzieżowych; stan tych obiektów jest wysoce niezadowalający.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#HenrykRafalski">Z informacji GKKFiT oraz NIK, jak też z wypowiedzi w dyskusji wynika, że rok bieżący przyniósł postęp w realizacji inwestycji sportowo-turystycznych. Realizacja tego planu nie przebiega jednak bez trudności i Komisja włączać się będzie w ich rozwiązywanie.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#HenrykRafalski">Wydaje się niezbędne podjęcie decyzji w sprawie powoływania specjalistycznych przedsiębiorstw bądź służb wykonawczych dla inwestycji turystycznych. Trudno zrozumieć przyczyny niewykorzystania w pełni wszystkich środków znajdujących się w gestii GKKFiT; dotyczy to m.in. miliarda złotych znajdującego się w rezerwie Centralnego Funduszu Turystyki i Wypoczynku.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#HenrykRafalski">Kwitując z zadowoleniem rozwój turystyki zagranicznej, a tym samym dochodów z tego tytułu, należy rozważyć, czy część tych dochodów nie powinna być przeznaczana na inwestycje turystyczne.</u>
          <u xml:id="u-8.3" who="#HenrykRafalski">Problemem budzącym zrozumiałe niezadowolenie społeczne jest niewspółmierność cen za usługi turystyczne do standardu świadczonych usług. Dochodzą sygnały o wzroście niektórych cen.</u>
          <u xml:id="u-8.4" who="#HenrykRafalski">Wydaje się, że tą drogą instytucje turystyczne usiłują rozwiązywać trudności wywołane niedołęstwem organizacyjnym. Należy stanowczo wypowiedzieć się przeciwko przekwalifikowaniu obiektu turystycznego do wyższej klasy bez zmiany poziomu usług świadczonych przez taki obiekt.</u>
          <u xml:id="u-8.5" who="#HenrykRafalski">Dodatkowych wyjaśnień udzielili: wiceprzewodniczący GKKFiT — Andrzej Trojnar, dyrektor departamentu GKKFiT — Roman Garbaczewski, dyrektor Zespołu NIK — Eugeniusz Polakowski oraz przedstawiciel Komisji Planowania przy Radzie Ministrów.</u>
          <u xml:id="u-8.6" who="#HenrykRafalski">Z wyjaśnień tych wynika m.in., że postulat bardziej intensywnego wykorzystania Stadionu X-lecia drogą wprowadzenia nań różnego rodzaju imprez nie jest realny. Obiekt ten ma charakter wybitnie reprezentacyjny. Utrzymanie go jest bardzo kosztowne, kosztowna jest organizacja imprez na tym stadionie. Opracowuje się projekt lepszego niż obecnie oświetlenia stadionu. Na terenie stadionu buduje się, poza areną główną, mniejsze boiska, które mogłyby być wykorzystywane przez młodzież.</u>
          <u xml:id="u-8.7" who="#HenrykRafalski">W ramach Centralnego Funduszu Turystyki i Wypoczynku utrzymuje się rezerwę wielkości około miliarda złotych. Jest to niezbędne dla zabezpieczenia możliwości inwestycyjnych w latach następnych.</u>
          <u xml:id="u-8.8" who="#HenrykRafalski">Opracowany jest kompleksowy program zagospodarowania 12 głównych tras turystycznych w kraju. W realizacji tego programu uczestniczyć będą wszystkie zainteresowane resorty.</u>
          <u xml:id="u-8.9" who="#HenrykRafalski">Nie ma możliwości budowy obiektów sportowych w każdej gminie. Zamierza się natomiast wznosić w oparciu o projekt typowy takie sale gimnastyczne przy szkołach gminnych, aby zaspokajały one potrzeby sportu na terenie gminy.</u>
          <u xml:id="u-8.10" who="#HenrykRafalski">Komisja przyjęła informację resortu i postanowiła dodatkowo zanalizować sprawę właściwego wykorzystania rezerwy Centralnego Funduszu Turystyki i Wypoczynku.</u>
          <u xml:id="u-8.11" who="#HenrykRafalski">Podstawą dyskusji nad stanem realizacji planu budownictwa inwestycyjnego resortu zdrowia i opieki społecznej w I półroczu 1973 r. były dostarczona poprzednio posłom na piśmie opracowane przez resort materiały informacyjne.</u>
          <u xml:id="u-8.12" who="#HenrykRafalski">Z materiałów tych wynika, że w I półroczu wykonano 37,8 proc. zadań rocznych; oznacza to bardziej rytmiczną niż w roku ubiegłym realizację dynamicznie wzrastających planów.</u>
          <u xml:id="u-8.13" who="#HenrykRafalski">Do 30 czerwca oddano m.in. do użytku w nowych obiektach ponad 1500 łóżek szpitalnych. Nie zawsze jednak towarzyszy temu dostateczna troska o kompleksowe kończenie budowy całych zakładów. Notuje się również poważne opóźnienia w budowie niektórych obiektów.</u>
          <u xml:id="u-8.14" who="#HenrykRafalski">Przezwyciężeniu trudności w zapewnieniu terminowego wykonawstwa inwestycji resortu służą pociągnięcia organizacyjne podejmowane przez Ministerstwo Zdrowia i Opieki Społecznej wespół z Ministerstwem Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych.</u>
          <u xml:id="u-8.15" who="#HenrykRafalski">W uzupełnieniu wiceminister zdrowia i opieki społecznej Stanisław Marcinowski poinformował, że w lipcu i w sierpniu wykonawstwo inwestycji służby zdrowia uległo przyspieszeniu, nadal jednak niepokój budzi koncentracja wykonawstwa w ostatnich miesiącach roku.</u>
          <u xml:id="u-8.16" who="#HenrykRafalski">Ogólnie sprawniejsza realizacja planu inwestycyjnego nie dotyczy wszystkich wznoszonych na terenie kraju obiektów.</u>
          <u xml:id="u-8.17" who="#HenrykRafalski">Został już opracowany projekt centralnego i terenowego planu inwestycyjnego na rok 1974, który zagłada znaczne przyspieszenie tempa realizacji wielu obiektów. Dzięki wysiłkom rad narodowych uzyska się w roku przyszłym wcześniej przewidywane ilości łóżek szpitalnych. W roku przyszłym zaangażowane zostaną również znaczne środki służące realizacji inwestycji centralnych i terenowych inwestycji służby zdrowia.</u>
          <u xml:id="u-8.18" who="#HenrykRafalski">Na spotkaniu kierownictwa resortu z kierownikami wydziałów zdrowia wskazano na potrzebę zwiększenia aktywności inwestorów i wykorzystania lepszej sytuacji m.in. w dziedzinie przygotowania dokumentacji inwestycyjnej, lokalizacji i przyznania pierwszeństwa dla szeregu obiektów.</u>
          <u xml:id="u-8.19" who="#HenrykRafalski">Uwagi Najwyższej Izby Kontroli przedstawił dyrektor Zespołu NIK - Eugeniusz Polakowski.</u>
          <u xml:id="u-8.20" who="#HenrykRafalski">W IV kwartale ub. roku dzięki podjęciu szeregu przedsięwzięć organizacyjnych, uzyskano znaczne przyspieszenie tempa realizacji inwestycji służby zdrowia, nie pozwoliło to jednak na odrobienie opóźnień i osiągnięcie założonych wskaźników planu.</u>
          <u xml:id="u-8.21" who="#HenrykRafalski">W I kwartale br. tempo realizacji tych inwestycji uległo ponownie zwolnieniu.</u>
          <u xml:id="u-8.22" who="#HenrykRafalski">Jak wynika z przeprowadzonych w 1973 r. kontroli w niektórych województwach (głównie w białostockim, bydgoskim, łódzkim i gdańskim) notuje się poprawę w działalności inwestycyjnej służby zdrowia, w innych - występują się poważne opóźnienia zarówno w inwestycjach kontynuowanych, jak i w nowo rozpoczynanych; nie najlepiej przedstawia się również stan przygotowań do podjęcia inwestycji w latach następnych. Najgorzej realizowany jest plan inwestycyjny służby zdrowia w województwach: katowickim, rzeszowskim, szczecińskim i warszawskim.</u>
          <u xml:id="u-8.23" who="#HenrykRafalski">Główną przyczyną tych opóźnień są, obok nie dość skutecznej działalności nadzorczej i koordynacyjnej inwestorów, zbyt małe możliwości zwiększenia przeznaczonego na te inwestycje potencjału wykonawczego.</u>
          <u xml:id="u-8.24" who="#komentarz">(Dyskusja)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#MarianGórski">Przed rokiem posłowie wyrazili zaniepokojenie stanem realizacji inwestycji służby zdrowia. Niepokój ten występuje i obecnie; wydaje się, że i w tym roku efekty rzeczowe pozostają pod znakiem zapytania. Krajowe wskaźniki realizacji planu rocznego mogą być wprawdzie wyższe niż w roku ubiegłym, ale na wielu terenach sytuacja nie ulega poprawie.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#MarianGórski">Powstaje pytanie czy wprowadzone bodźce za rytmiczne i terminowe wykonywanie planu i za jakość wykonawstwa są znane załogom i stosowane, czy są skuteczne.</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#MarianGórski">Na niektórych terenach np. w Katowicach i Gdańska plany inwestycyjne służby zdrowia chronicznie nie są wykonywane. Często w ogóle nie widać tu robotników na budowach. Nierytmiczność wykonawstwa budzi obawy, że wiele obiektów nie będzie oddanych w terminie, gdyż w krótkim czasie nie da się odrobić zaległości.</u>
          <u xml:id="u-9.3" who="#MarianGórski">Niezbędne jest zapewnienie bardziej rytmicznego tempa realizacji inwestycji nie tylko w skali miesiąca, ale w skali poszczególnych dni tygodnia; przeanalizowania wymaga, czy ustanowione bodźce dla realizatorów inwestycji służby zdrowia zostały uruchomione i jakie przynoszą efekty; konieczne jest zwrócenie szczególnej uwagi na to, by żadna inwestycja nie została przekazana do realizacji bez należytego przygotowania, gdyż rozgrzesza to tylko wykonawcę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#ZenonŁabędzki">Jak wynika z dokonanej przez zespół poselski wizytacji obiektów służby zdrowia, szczególnej uwagi wymagają remonty obiektów służby zdrowia.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#ZenonŁabędzki">Warunkiem sprawnej realizacji inwestycji służby zdrowia jest organizowanie specjalistycznych przedsiębiorstw wykonawczych. Realizatorzy inwestycji tłumaczą obecne opóźnienia innymi, pilniejszymi zadaniami.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#FranciszekBurian">Resort zdrowia powinien podjąć budowę pawilonów przyszpitalnych dla chronicznie chorych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#MieczysławKaczor">Realizacja planu inwestycyjnego służby zdrowia w bieżącym roku jest wprawdzie pomyślniejsza niż w latach ubiegłych, ale ciągle niezadowalająca. Mobilizowanie kierowników wydziałów zdrowia nie odniesie skutku, jeśli realizacja tych inwestycji nie stanie się przedmiotem troski prezydiów rad narodowych; powinny one bardziej konsekwentnie niż dotychczas egzekwować realizację tych planów od zjednoczeń i przedsiębiorstw budowlanych. Jest to tym bardziej niezbędne, że w terenie inwestycje służby zdrowia nie są zaliczane do szczególnie ważnych.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#MieczysławKaczor">Usprawnienie działalności inwestycyjnej na rzecz służby zdrowia jest tym pilniejsze, że w roku przyszłym wydatnie wzrosnąć mają nakłady, że uruchomić trzeba będzie dodatkowe środki Narodowego Funduszu Ochrony Zdrowia. Tylko tą drogą można będzie nadrobić zaległości, które powstały w latach minionych w wyniku niedofinansowania potrzeb służby zdrowia.</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#MieczysławKaczor">Wiele istniejących obiektów nie jest remontowanych. Przynosi to duże straty. Warto by powierzyć wykonawstwo remontów brygadom budowlanym nie czekając na przedsiębiorstwa budowlane, które obciążone są innymi zadaniami.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#JerzyHagmajer">Należałoby zbadać przyczyny zagrożenia wykonawstwa inwestycji służby zdrowia na terenie Opolszczyzny i podjąć odpowiednie środki zmierzające do ich odrobienia. Rejon Opolszczyzny jest obecnie intensywnie inwestowany w związku z rozbudową ośrodków przemysłowych. Nie można dopuszczać, aby dysproporcja między bazą przemysłową a zapleczem socjalnym, ulegała pogłębieniu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#LudwikaMieszkowska">Więcej uwagi poświęcić należy realizacji planu budowy żłobków. Instytucji tych, zwłaszcza w Warszawie, wciąż jest za mało. Z zadowoleniem przyjąć należy zapowiedź, że plan inwestycyjny w tym zakresie ma być w 5-latce w pełni wykonany; ważna jest jednak pełna realizacja planu w roku bieżącym.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#AlojzaKozłowska">Słusznie resort obejmuje ścisłą kontrolą realizację głównych inwestycji służby zdrowia na terenie kraju. Taką ważną inwestycją, nad którą należałoby rozciągnąć kontrolę jest budowa pawilonu dla leczenia odwykowego alkoholików w Kobierzynie. Inwestycja ta poważnie się opóźnia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#HenrykRafalski">W pełni poprzeć należy postulat resortu zdrowia, aby resorty nadzorujące wykonawców inwestycji służby zdrowia zaostrzyły kontrolę przebiegu procesu inwestycyjnego. Komisja ze swej strony udzielać będzie pomocy resortowi w realizacji tego postulatu.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#HenrykRafalski">Komisja, przywiązując wiele wagi do problemu nadania inwestycjom służby zdrowia właściwej rangi, postulowała stworzenie systemu bodźców materialnego zainteresowania dla realizatorów tych inwestycji. Z informacji resortu nie wynika, czy system taki został wprowadzony powszechnie.</u>
          <u xml:id="u-16.2" who="#HenrykRafalski">Dodatkowych wyjaśnień udzielili: wiceminister zdrowia i opieki społecznej, Stanisław Marcinowski oraz przedstawiciel Komisji Planowania przy Radzie Ministrów.</u>
          <u xml:id="u-16.3" who="#HenrykRafalski">Jak wynika z wyjaśnień wiceministra Marcinowskiego realizacja planu inwestycyjnego służby zdrowia przebiega w skali kraju coraz lepiej, natomiast bardzo różnie kształtuje się wykonawstwo w poszczególnych województwach. Zarówno resort zdrowia, jak resort budownictwa dokładają starań, aby usprawnić proces inwestycyjny. Wprowadzenie premiowania wykonawców inwestycji służby zdrowia, zwłaszcza dopłaty za wysoką jakość robót oraz za pewne typy robót, przynosi pewne efekty. Trzeba jednak zdawać sobie sprawę, że podobne bodźce stosują inne resorty, na rzecz których pracują przedsiębiorstwa budowlane.</u>
          <u xml:id="u-16.4" who="#HenrykRafalski">Obecnie wartość inwestycji przygotowanych w pełni do realizacji jest większa aniżeli ogólna suma środków przeznaczonych na budowę obiektów służby zdrowia. Szczególną uwagę zwraca się na to, aby żadna nie w pełni przygotowana inwestycja nie znalazła się w planie.</u>
          <u xml:id="u-16.5" who="#HenrykRafalski">Zdaniem resortu niezbędne jest podjęcie przygotowań reorganizacyjnych dla dalszego usprawnienia procesu inwestycyjnego należałoby skoncentrować zlecenia służby zdrowia w wybranych przedsiębiorstwa, które specjalizowałyby się w wykonawstwie tego typu budownictwa, wskazane byłoby też powierzenie wybranym przedsiębiorstwom przygotowanie inwestycji służby zdrowia oraz nadzoru nad wykonawstwem.</u>
          <u xml:id="u-16.6" who="#HenrykRafalski">Dzięki wysiłkom resortu i rad narodowych z roku na rok rośnie wartość robót wykonywanych przez własne grupy remontowe.</u>
          <u xml:id="u-16.7" who="#HenrykRafalski">Komisja przyjęła informację resortu.</u>
          <u xml:id="u-16.8" who="#HenrykRafalski">Na posiedzeniu popołudniowym Komisja rozpatrzyła działalność naukowo-badawczą instytutów podległych resortowi zdrowia i opieki społecznej. Sprawozdanie z tej części obrad podamy w biuletynie jutrzejszym.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>