text_structure.xml
13.8 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#Sprawozdawca">Dnia 27 września 1972 r. Komisja Zdrowia i Kultury Fizycznej, obradująca pod przewodnictwem posła Henryka Rafalskiego (ZSL), rozpatrzyła stan realizacji inwestycji GKKFiT oraz wysłuchała informacji o przebiegu Igrzysk Olimpijskich w Monachium.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#Sprawozdawca">W posiedzeniu udział wzięli przedstawiciele: GKKFiT z zastępcami przewodniczącego — Leszkiem Bednarskim i Andrzejem Trojnarem, Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Ministerstwa Budownictwa i przemysłu Materiałów Budowlanych, Ministerstwa Finansów, dyrektor Zespołu NIK — Eugeniusz Polakowski oraz przedstawiciel CRZZ.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#Sprawozdawca">Stan realizacji inwestycji GKKFiT zreferował poseł Roman Maćkowski (ZSL).</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#Sprawozdawca">W roku 1971 plan inwestycyjny GKKFiT, mimo że był wyjątkowo skromny, nie został w pełni zrealizowany.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#Sprawozdawca">W okresie od 1 stycznia do 15 sierpnia 1972 r. plan inwestycyjny realizowany był lepiej, aniżeli w analogicznym okresie roku ubiegłego; wykonanie zadań rocznych było w zakresie planu centralnego wyższe o 5 proc., w zakresie planu terenowego — o 8 proc.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#Sprawozdawca">W dalszym ciągu lepiej realizowany jest plan budownictwa sportowego, aniżeli plan budownictwa turystycznego, co wynika z większego zainteresowania rad narodowych i środowiska.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#Sprawozdawca">Nadal poważne opóźnienia notuje się w budownictwie hoteli, mimo że przewidywane planem cykle budowy są bardzo długie. Jaskrawym przykładem jest budowa hotelu turystycznego w Warszawie. Planowano, że budowa ta potrwa 41 miesięcy, jednakże wiodące zjednoczenie przewidziało, że w 1973 r. wartość robót wyniesie 6 mln złotych, podczas gdy całość kosztować ma 100 mln złotych. Gdyby więc miał być ten obiekt zakończony w planowanym terminie, w latach 1974 i 1975 budowlani musieli by wykonywać roboty wartości ok. 45 mln zł rocznie; założenie takie wydaje się mało realne.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#Sprawozdawca">Przyspieszenie budowy obiektów hotelowych można by osiągnąć przez stosowanie technologii uprzemysłowionej. Obecnie Komitet wprowadził do realizacji swych zadań stosowanie tej technologii. Np. w oparciu o elementy wytwarzane w fabryce domów wybudowano hotel turystyczny w Kamieniu koło Rybnika, a w trakcie realizacji są dalsze hotele. Cykle budowlane oparte o tego typu technologie skraca się o 24 miesiące. Wydaje się więc, że powinno się w szerszym stopniu korzystać z tego rodzaju nowoczesnych rozwiązań przemysłowych.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#Sprawozdawca">Podstawowym warunkiem realizacji programu inwestycyjnego jest rozwiązanie problemu wykonawstwa. Wydaje się, że czynnikiem, który wpłynąłby na przyśpieszenie realizacji programu inwestycyjnego byłoby utworzenie własnych brygad remontowo-budowlanych przy wojewódzkich i powiatowych oddziałach Komitetu Kultury Fizycznej i Turystyki.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#Sprawozdawca">Zastrzeżenia budzi rozdział środków centralnego funduszu turystyki i wypoczynku oraz dochodów totalizatora sportowego. I tak. np. 58,6 proc. dochodów z Totalizatora Sportowego przypadło na 8 województw. Nie zawsze przestrzegana jest zasada, że fundusze pochodzące z Totalizatora stanowić mają dopłatę do inwestycji realizowanych w czynach społecznych.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#Sprawozdawca">Konieczne jest stałe zwiększanie nakładów na inwestycje sportowo-turystyczne. Aktualnie jesteśmy na jednym z ostatnich miejsc w Europie, jeśli chodzi o ilość miejsc hotelowych. Obecna baza w żadnym stopniu nie zaspokaja potrzeb ani turystyki zagranicznej, ani krajowej. Braki w tej dziedzinie ujawniły się szczególnie ostro w związku z otwarciem granicy z NRD.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#Sprawozdawca">Przyspieszenie realizacji rosnących inwestycji sportowo-turystycznych uzależnione jest od ścisłej współpracy GKKFiT-u z innymi zainteresowanymi resortami. Dobrym przykładem są tu na przykład ubiegłoroczne skoordynowane inwestycje GKKFiT, MHW i Ministerstwa Komunikacji w województwach graniczących z NRD. Celem lepszej realizacji inwestycji GKKFiT należałoby:</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#Sprawozdawca">— zabezpieczyć moce wykonawcze dla tych inwestycji, jak również zapewnić skrócenie cyklu budowy i szersze stosowanie technologii wielkopłytowej;</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#Sprawozdawca">— szerzej wykorzystywać dodatkowe fundusze przyznane na rozbudowę krajowej bazy turystycznej;</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#Sprawozdawca">— zapewnić kredyty na zakup środków transportu dla potrzeb turystyki krajowej i zagranicznej;</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#Sprawozdawca">— szerzej wykorzystywać kredyty zagraniczne na budowę hoteli i obiektów turystycznych;</u>
<u xml:id="u-1.16" who="#Sprawozdawca">— ograniczać w szerszym niż dotychczas zakresie własne brygady wykonawcze, dla inwestycji sportowych i turystycznych;</u>
<u xml:id="u-1.17" who="#Sprawozdawca">— zaostrzyć kontrole prawidłowości wykorzystywania środków Centralnego Funduszu Turystyki i Wypoczynku oraz Totalizatora Sportowego.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#EugeniuszPolakowski">Tematem badań kontrolnych NIK były w ostatnim czasie przydziały i wykorzystanie środków Centralnego i terenowych funduszów turystyki i wypoczynku oraz gromadzenie i wykorzystanie środków z Totalizatora Sportowego. Centralny Fundusz Turystyki i Wypoczynku przekazał w ciągu 11 lat organom władzy terenowej, ministerstwom, oraz różnym organizacjom społecznym blisko 3,2 mld zł. Środki funduszu w poważnym stopniu przyczyniły się do rozbudowy bazy noclegowej i gastronomicznej na terenie całego kraju. Osiągnięte efekty mogłyby być znacznie większe, gdyby bardziej prawidłowa była gospodarka tymi środkami. Przydzielane dotacje nie zawsze były wykorzystywane celowo i oszczędnie, a w wielu przypadkach wręcz niezgodnie z ich przeznaczeniem. W dalszym ciągu brak generalnej koncepcji rozdziału tych środków; zbytnie ich rozproszenie nie pozwala na szybkie uzyskiwanie optymalnych efektów społecznych i ekonomicznych.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#EugeniuszPolakowski">Podobna nieprawidłowości wystąpiły również w wykorzystywaniu środków Totalizatora Sportowego przeznaczonych na finansowanie inwestycji w zakresie kultury fizycznej i sportu. W kilku przypadkach stwierdzono, że dotowane jednostki i organizacje społeczne przeznaczały otrzymywane środki na inne cele niż było to przewidziane w planach.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#komentarz">(Dyskusja)</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#BarbaraKoziejŻukowa">W lipcu br. Komisja zajęła się zbadaniem stanu bazy turystycznej na szlaku kopernikańskim, obejmującym takie miasta jak Toruń, Frombork, Elbląg, Bydgoszcz, Brodnica, Malbork, Olsztyn. Budowa obiektów turystycznych jest w tym rejonie szczególnie ważna z uwagi na zbliżający się Rok Kopernikański i przewidywany w związku z tym znaczny napływ turystów zarówno krajowych, jak i zagranicznych. Niezbędne jest stworzenie zaplecza betelowego i gastronomicznego, które by zapewniło należyty przebieg uroczystości.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#BarbaraKoziejŻukowa">Stan realizacji inwestycji turystyczno-sportowych w tym rejonie wzbudził jednak poważne zastrzeżenia. Szczególnie zaniedbana pod tym względem jest Brodnica, która nie posiada w zasadzie żadnego zaplecza hotelowego i gastronomicznego, podczas gdy wiadomo, że Brodnica będzie jednym z najczęściej odwiedzanych miast na tym szlaku. Podobne uwagi odnieść można do Fromborka, gdzie prace remontowo-budowlane posuwają się niezwykle wolno i w tej chwili jest już prawie pewne, że nie zostaną one zakończone w przewidzianych terminach.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#BarbaraKoziejŻukowa">Duże zastrzeżenia budzi również stan inwestycji turystyczno-sportowych w Malborku. Niedostateczna jest tam baza gastronomiczna. Odczuwa się brak parkingów i hoteli.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#BarbaraKoziejŻukowa">Dobrze natomiast przebiegają przygotowania do Roku Kopernikańskiego w Toruniu. Miasto przeznaczyło na budowę bazy kampingowej 43 mln złotych. Buduje się również hotele.</u>
<u xml:id="u-3.4" who="#BarbaraKoziejŻukowa">Należałoby popierać rozbudowę małych hoteli i pensjonatów budowanych ze środków własnych ludności. Tą drogą można by w stosunkowo krótkim czasie zapewnić rozwój bazy dla turystyki indywidualnej.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#JózefNagórzański">W toku realizacji inwestycji przywiązywać należy większą wagę do gospodarki materiałowej. Przede wszystkim chodzi o podniesienie efektywności kontroli w tym zakresie przez odpowiednie komórki GKKFiT.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#JózefNagórzański">Należy również przywiązywać większą wagę do przestrzegania zasad podziału środków pochodzących z funduszu totalizatora sportowego. Wydaje się słuszne, by ilość przekazywanych środków pochodzących z tego funduszu poszczególnym rejonom kraju, uzależniana była od wielkości czynów społecznych i stopnia aktywności społeczeństw tych regionów.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#WacławAuleytner">Obchody Roku Kopernikańskiego powinny dać początek rozwojowi stałej wielkiej turystyki - na szlaku kopernikańskim. Powinno się w związku z tym przywiązywać większą wagę do budowy obiektów turystyczno-sportowych nie tylko na samym „szlaku”, lecz również w jego atrakcyjnych pod względem turystycznym okolicach. Trzeba więc zagospodarować turystycznie cały teren przyległy do szlaku kopernikańskiego. Tego rodzaju przedsięwzięcie wymaga opracowania kompleksowego planu.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#WacławAuleytner">Obecny stan inwestycji sportowo-turystycznych na szlaku kopernikańskim nie jest zadowalający. Konieczne jest przyspieszenie zarówno budowy nowych obiektów, jak i remontu istniejących.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#ZygmuntFilipowicz">Budowę hoteli opartą o fundusze zagraniczne należy uznać za rozwiązanie słuszne i pożyteczne. Każda jednak decyzja w tej sprawie musi być poprzedzona wnikliwą analizą spodziewanych efektów ekonomicznych.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#ZenonŁabędzki">Przy budowie obiektów turystyczno-sportowych w rejonie Śnieżnika trzeba w większym stopniu uwzględnić możliwości wykonawcze województwa w tym zakresie.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#ZygmuntHuszcza">Poważne zastrzeżenia wzbudza polityka rozdziału środków finansowych przeznaczonych na rozwój bazy turystyczno-wypoczynkowej. W dalszym ciągu bowiem uprzywilejowane są w tym zakresie te same województwa i w związku z tym nieustannie rosną dysproporcje w rozwoju bazy turystycznej pomiędzy poszczególnymi regionami kraju.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#ZygmuntHuszcza">Program inwestycyjny związany z rozwojem bazy turystyczno-sportowej powinien w szerszym stopniu uwzględniać potrzeby regionów wiejskich, szczególnie pod tym względem zaniedbanych. W związku z tym powstaje konieczność intensyfikacji budowy przyszkolnych obiektów sportowych, które mają podstawowe znaczenie dla upowszechnienia kultury fizycznej wśród młodzieży.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#ZygmuntHuszcza">Nowe zadania staną przed GKKFiT-em w związku z przewidzianymi zmianami struktury administracyjnej kraju, które m.in. doprowadzą do powstania tak zwanych gminnych szkół zbiorczych. Szkoły te, stanowiąc ośrodki nauczania znacznie większe od dotychczas istniejących szkół wiejskich, powinny dysponować odpowiednimi obiektami sportowymi. Opracowanie programów inwestycji sportowo-turystycznych w regionach wiejskich powinno już więc w tej chwili stać się przedmiotem szczególnej troski organów GKKFiT-u.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#MariaRiemen">Konieczne jest opracowanie perspektywicznego planu zagospodarowania turystycznego kraju. Plan taki powinien odpowiadać aktualnym potrzebom w dziedzinie rozwoju turystyki.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#MariaRiemen">Dodatkowych wyjaśnień udzielili: zastępca przewodniczącego GKKFiT Andrzej Trojnar oraz dyrektor departamentu w tym resorcie Roman Garbaczewski, wicedyrektor departamentu w Ministerstwie Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych Marian Kibli.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#MariaRiemen">Komisja zleciła swemu prezydium opracowanie projektu dezyderatów w oparciu o przebieg obrad.</u>
<u xml:id="u-9.3" who="#MariaRiemen">Komisja wysłuchała również Informacji o przebiegu Igrzysk Olimpijskich, którą złożył zastępca przewodniczącego GKKFiT - Leszek Bednarski.</u>
<u xml:id="u-9.4" who="#MariaRiemen">Posłowie: Teresa Lebiedzieńska-Torbus (PZPR), Maria Riemen (PZPR) i Zdzisław Nowak (PZPR) zrelacjonowali poczynione w czasie pobytu na Olimpiadzie w Monachium spostrzeżenia dotyczące obiektów sportowych, organizacji Igrzysk, jak również pracy polskich lekarzy, zawodników i trenerów.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>