text_structure.xml
19.7 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#Sprawozdawca">Dnia 26 września 1975 r. Komisja Przemysłu Lekkiego, obradująca pod przewodnictwem posła Zofii Łęgowik (bezp.), rozpatrywała problemy produkcji wyrobów odzieżowych oraz współdziałania przemysłu lekkiego z handlem wewnętrznym w zakresie zaopatrzenia rynku młodzieżowego.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#Sprawozdawca">W posiedzeniu udział wzięli:</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#Sprawozdawca">— przedstawiciele sejmowych Komisji: Handlu Wewnętrznego oraz Drobnej Wytwórczości, Spółdzielczości Pracy i Rzemiosła,</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#Sprawozdawca">— przedstawiciele: Ministerstwa Przemysłu Lekkiego z wiceministrem Wiesławem Szymczakiem, Ministerstwa Handlu Wewnętrznego i Usług z wiceministrem Albinem Kostrzewskim, Centralnego Związku Spółdzielczości Pracy z Janem Ptasińskim, Związku Spółdzielczości Inwalidzkiej z wiceprezesem Janem Łukasiakiem, Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Ministerstwa Finansów, Federacji Socjalistycznych Związków Młodzieży Polskiej, dyrektorzy Zespołów NIK — Jerzy Mężyński i Stanisław Pawłowski.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#Sprawozdawca">Podstawą dyskusji były doręczone uprzednio posłom materiały opracowane przez Ministerstwo Handlu Wewnętrznego i Usług, Ministerstwo Przemysłu Lekkiego, Najwyższą Izbę Kontroli oraz wyniki wizytacji przeprowadzonej przez cztery zespoły poselskie w zakładach odzieżowych i dziewiarskich przemysłu kluczowego i spółdzielczości pracy.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#Sprawozdawca">Sprawozdawcą była poseł Jadwiga Grześkowiak (SD).</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#Sprawozdawca">Konfekcja sportowo-młodzieżowa znajduje uznanie wśród coraz szerszych kręgów ludzi w różnym wieku. Te tendencje mody światowej występują coraz wyraźniej również w naszym kraju.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#Sprawozdawca">Specjaliści oceniają, że produkcja takiej odzieży stanowić powinna przynajmniej 40 proc. ogółu wyrobów odzieżowych. Produkcja konfekcji młodzieżowej stanowiła u nas w 1973 r. 12,9 proc., w 1974 r. — 13,8 proc., a w br. wyniesie ok. 27,4 proc. wykonanych artykułów konfekcyjnych. W grupie wyrobów dziewiarskich sytuacja przedstawia się korzystniej. W br. np. udział trykotaży przeznaczonych na rynek młodzieżowy ma wynieść 32,8 proc. całej produkcji.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#Sprawozdawca">Mimo wydatnego wzrostu produkcji w ostatnich 3 latach przemysł konfekcyjny i dziewiarsko-pończoszniczy nie zaspokaja w pełni zapotrzebowania rynku. Niedobory są dość poważne.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#Sprawozdawca">Wizytacje poselskie w kilkudziesięciu zakładach przemysłu kluczowego i drobnego nasuwają szereg uwag i wniosków, których uwzględnienie przynieść powinno poprawę sytuacji. Dążyć należy przede wszystkim do terminowego uzyskiwania pełnych zdolności produkcyjnych w nowo budowanych zakładach. Likwidować trzeba przypadki wadliwej organizacji pracy powodującej osłabienie dyscypliny i przestoje maszyn. Źródłem wielu z tych zakłóceń jest niesprawna kooperacja międzyzakładowa i międzybranżowa.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#Sprawozdawca">Wiele zakładów spółdzielczości pracy mogłoby wydatnie zwiększyć produkcję przy częściowym odnowieniu parku maszynowego. W ostatnich latach spółdzielczość pracy zakupiła za granicą wiele nowoczesnych maszyn podstawowych, nie ma jednak w większości zakładów maszyn wykańczalniczych, bez których nie może wydatnie zwiększyć i unowocześnić produkcji. Władze terenowe powinny więcej uwagi poświęcić zapewnieniu dopływu młodych kadr do spółdzielczych zakładów, w których nowoczesny park maszynowy nie jest w pełni wykorzystany. Duże znaczenie mieć może prawidłowy podział zadań produkcyjnych między przemysłem kluczowym i spółdzielczością pracy. Zakłady przemysłu kluczowego powinny podejmować przede wszystkim wielkoseryjną produkcję odzieży bardziej standardowej, nieulegającej zbyt częstym zmianom mody, a wymagającej lepszych surowców i nowoczesnej technologii produkcji. Natomiast zakłady przemysłu drobnego powinny specjalizować się w produkcji odzieży awangardowej, krótkoseryjnej lansowanej najczęściej w ciągu jednego sezonu. Praktykę taką stosują z powodzeniem Domy Towarowe „Centrum” kierując zamówienia na konfekcję dla młodzieży do małych zakładów.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#Sprawozdawca">Produkcję konfekcji odzieżowej hamują niedostateczne dostawy modnych tkanin. Można by ten deficyt złagodzić poprzez zmiany asortymentu i wzornictwa produkowanych tkanin bawełnianych, nadal bowiem wytwarza się jeszcze sporo tkanin nie dość atrakcyjnych i niecieszących się popytem. Więcej uwagi poświęcić trzeba produkcji substytutów deficytowych tkanin. Zapewnić trzeba lepszą jakość tkanin dostarczanych producentom odzieży.</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#Sprawozdawca">Nie sprzyja rozwojowi produkcji młodzieżowej system rozliczeń zakładów produkcyjnych. Na ich wyniki produkcyjne w znacznie mniejszej mierze rzutują oszczędności materiałowo-surowcowe zachęcające do produkcji artykułów z tanich surowców, aniżeli wartość produkcji sprzedanej liczona w cenach zbytu; konsekwencją jest stały wzrost średnich cen konfekcji młodzieżowej. Nie sprzyja również rozwojowi produkcji odzieży dla młodzieży i dzieci fakt, że cena jej konfekcjonowania jest znacznie niższa, aniżeli konfekcjonowania innych wyrobów.</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#Sprawozdawca">Skrócenia wymaga okres czasu dzielący opracowane w laboratoriach wzorów od uruchomienia produkcji seryjnej. Trwa on obecnie 8-10 miesięcy, wpływa na to m.in. obowiązek 6-miesięcznego wyprzedzenia przy zamawianiu tkanin, dodatków, a także system organizacji giełd i kontraktacji.</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#Sprawozdawca">Krytyczne uwagi budzi również system organizacji wzornictwa. We wszystkich wizytowanych przez posłów zakładach działają własne komórki wzornicze, a niezależnie od tego własne kolekcje przygotowują duże organizacje handlowe oraz Centralne Biuro Wzornictwa Przemysłu Lekkiego.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#JerzyMężyński">W niedostatecznym stopniu respektuje wymogi handlu przemysł dziewiarski. Notuje się duże rozbieżności pod względem rozmiarów, kolorów i jakości. Lepiej wywiązuje się ze swych zobowiązań wobec handlu przemysł odzieżowy. Należałoby w sposób bardziej odpowiadający potrzebom rynku wykorzystywać rezerwy powstające w przypadkach zmniejszenia zamówień zagranicznych. Obecnie wykorzystuje się zwolnione w ten sposób moce produkcyjne w sposób dość chaotyczny; należałoby zawierać z handlem umowy warunkowe, pozwalające podejmować w takich przypadkach produkcję towarów najbardziej na rynku poszukiwanych.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#komentarz">(Dyskusja)</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#StanisławWróbel">Coraz więcej młodych ludzi podejmuje pracę, zarabiają oni coraz lepiej. Rośnie zapotrzebowanie na wyroby młodzieżowe. Zaspokojenie tego zapotrzebowania wymaga skoordynowanych wysiłków przemysłu kluczowego, drobnej wytwórczości i handlu. Zanotowana ostatnio pewna poprawa w zaopatrzeniu tzw. rynku młodzieżowego nie może być uznana za zadowalającą. Dużymi rezerwami w tej dziedzinie dysponuje jeszcze drobna wytwórczość, której zakłady, zwłaszcza spółdzielcze - mogą i powinny na coraz szerszą skalę prowadzić krótkoseryjną produkcję konfekcji i dzianin dla młodzieży, często zmieniać wzory.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#StanisławWróbel">Należałoby zadbać o lepszą ekspozycję produkowanej odzieży. Mało jest jeszcze dużych domów towarowych, a w małych sklepach odzież składowana bywa w ciasnych magazynach, wysoko na półkach; czasem nawet ekspedient ma trudności w dotarciu do poszukiwanego przez klienta towaru.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#BarbaraKoziejŻukowa">Zapotrzebowanie na odzież młodzieżową stale wzrasta. Poszukują jej nie tylko młodzi, ale i starsi, których sylwetka na to pozwala. Na uznanie zasługują inicjatywy lansowania mody młodzieżowej podejmowane przez Domy Towarowe „Centrum”.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#BarbaraKoziejŻukowa">Szybciej przystosowywać trzeba produkcję do tendencji mody światowej. Modne są teraz ubrania z teksasu. Na Węgrzech można dostać zarówno tkaninę gładką i drukowaną i różnego rodzaju konfekcję z tej tkaniny. My nie nadążamy, z tą produkcją. Przy modzie „mini”, kobiety musiały skracać długie halki. Obecnie brak jest długich halek do długich spódnic.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#BarbaraKoziejŻukowa">Wydaje się, że zafascynowaliśmy się modą awangardową. Trzeba uczyć ludzi, jak należy się ubierać ładnie, modnie, a równocześnie stosownie do miejsca i okoliczności. Zbyt często widzimy w sklepach ekspedientki ubrane w długie spódnice w wydekoltowanych bluzkach, sekretarki dyrektorów urzędujące prawie w strojach wieczorowych, kelnerki z rozpuszczonymi włosami w butach na wysokich podeszwach utrudniających im swobodę poruszania.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#BarbaraKoziejŻukowa">Utarł się pogląd, że konfekcja przeznaczona dla młodzieży musi być znacznie tańsza. Kalkulacja cen powinna opierać się na rzeczywistych kosztach. Jeżeli odzież produkowana jest z drogich materiałów z drogimi dodatkami - musi być droższa.</u>
<u xml:id="u-4.4" who="#BarbaraKoziejŻukowa">Przemysł lekki powinien umożliwiać zakup wzorów i wykrojów, które pozwoliłyby tym, którzy umieją sami szyć ubierać się taniej we własnym zakresie. Modne są teraz suknie bawełniane; wiele dziewcząt, gdyby miało odpowiednie wykroje, mogłoby je szyć we własnym zakresie.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#HieronimJańczyk">W czasie wizytacji zakładów spółdzielczych w Łodzi stwierdzono, że produkcja zakładów spółdzielczych wyrobów szczególnie poszukiwanych przekazywana bywa bezpośrednio do sklepów detalicznych. Takie skracanie drogi wyrobów od producenta do sprzedaży, z pominięciem hurtu wydaje się celowe i zasługuje na upowszechnienie wszędzie tam, gdzie jest to możliwe.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#HieronimJańczyk">Dokonać należy korekt typorozmiarów konfekcji młodzieżowej.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#ZenonMęczykowski">Niektóre spółdzielnie mogłyby produkować więcej odzieży młodzieżowej, gdyby zapewniono im większe dostawy odpowiednich surowców i dodatków. Zaopatrzenie spółdzielni w guziki, zamki błyskawiczne, tasiemki pozostawia wiele do życzenia i utrudnia uatrakcyjnienie wyrobów.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#BronisławCieniewski">W bieżącej kadencji Komisja podejmowała niejednokrotnie problemy przemysłu odzieżowego. Podkreślano wtedy, że stać się on musi „krawcem dla milionów”. Na przestrzeni ostatnich kilku lat obserwuje się dużą poprawę zaopatrzenia rynku w konfekcję przeznaczoną zarówno dla osób dorosłych, jak i dla młodzieży. Niedobory bywają często powodowane nie tyle niedowładem przemysłu konfekcyjnego, ile niedostatkiem modnych w danym okresie tkanin. Przemysł włókienniczy nie dość szybko i operatywnie reaguje na ujawniające w modzie światowej nowe tendencje.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#BronisławCieniewski">Słusznie zwracano uwagę, że odzież dla młodzieży pochłania więcej różnego rodzaju dodatków, których produkcja nie nadąża za zapotrzebowaniem.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#BronisławCieniewski">Wiele do życzenia pozostawia również poziom opakowań wyrobów przeznaczonych dla młodzieży. Ładne opakowanie jest jednym z elementów podnoszących atrakcyjność wyrobu.</u>
<u xml:id="u-7.3" who="#BronisławCieniewski">Nadal odczuwamy poważne niedobór środków transportu, a zwłaszcza transportu specjalistycznego przeznaczonego do przewozu gotowej odzieży. Trudności te odczuwa zarówno przemysł kluczowy, jak i spółdzielczość.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#StanisławLenczewski">Duże sukcesy w lansowaniu mody młodzieżowej mają Domy Towarowe „Centrum”, zwłaszcza „Junior”. Inicjatywa tej organizacji handlowej jest bardzo cenna. Podjęła ona ryzyko organizacji produkcji młodzieżowej w niektórych spółdzielniach. Lansowane przez nią wyroby mają dziś wyrobioną klientelę. Część tej produkcji znajduje nabywców za granicą.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#StanisławLenczewski">Prowadzone przez posłów wizytacji w zakładach spółdzielczych na terenie Warszawy i województwa wskazują, że wiele z nich podejmuje bardzo atrakcyjną produkcję, która jest wręcz rozchwytywana. Trzeba zwiększyć dostawy surowców dla tych spółdzielni oraz lepiej zaopatrywać je w maszyny i urządzenia techniczne.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#StanisławLenczewski">Słuszne są uwagi NIK w sprawie niepełnego i nieterminowego wywiązywania się przemysłu z zobowiązań wobec handlu. Usunięcie wielu niedociągnięć w tym zakresie wymaga nie tyle inwestycji, ile przedsięwzięć natury organizacyjnej.</u>
<u xml:id="u-8.3" who="#StanisławLenczewski">Warunki sprzedaży gotowej odzieży, szczególnie w małych sklepach pozostawiają wiele do życzenia; brak tam przymierzalni, towary nie mogą tam być należycie eksponowane.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#FranciszekMichalik">Nadal poważne niedobory występują w zaopatrzeniu w gotową odzież dzieci i młodzieży w wieku od 11 do 15 lat.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#FranciszekMichalik">Handel przeznaczył dla sprzedaży odzieży młodzieżowej 38 sklepów na terenie kraju. Większość z nich - na terenie dużych miast. Jest to tylko pozorne ułatwienie. Celem dokonania zakupów w tych sklepach ludzie dojeżdżają z odległych niekiedy miejscowości.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#FranciszekMichalik">Na terenie województwa katowickiego występują duże braki w zaopatrzeniu młodzieży zarówno w konfekcję, jak i w wyroby dziewiarskie. Istnieją możliwości zwiększenia produkcji tych towarów w zakładach drobnej wytwórczości pod warunkiem lepszego ich zaopatrzenia w odpowiednie surowce i dodatki.</u>
<u xml:id="u-9.3" who="#FranciszekMichalik">W roku ubiegłym Komisja Drobnej Wytwórczości zajmowała się problemami zaopatrzenia rynku wewnętrznego przez drobną wytwórczość. Zwracano wówczas uwagę, że patronujące nad tą produkcją zjednoczenia branżowe przekazują zakładom drobnej wytwórczości produkcję mało atrakcyjną i najbardziej pracochłonną. Koordynacja branżowa pozostawia nadal wiele do życzenia.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#StanisławaŚwiderska">Wizytacje poselskie w zakładach przemysłu odzieżowego zajmujących się produkcją artykułów dla młodzieży wskazują, że poziom tej produkcji uległ ostatnio znacznej poprawie. Jest jednak sporo mankamentów utrudniających szybkie dostarczanie odzieży do handlu. Zdarza się, że prawie gotowe wyroby oczekują na wszycie zamków błyskawicznych, czy też uzupełnienie innymi dodatkami, których w zakładzie brak. Wydaje się, że spółdzielczość pracy i zakłady przemysłu terenowego powinny szerzej rozwijać produkcję artykułów uzupełniających dla przemysłu odzieżowego.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#CzesławWilczyński">Wysiłki zakładów zmierzające do tego, aby jak najszybciej przekazać do handlu sezonowe artykuły, niweczy niejednokrotnie przedłużający się tryb zatwierdzania cen.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#MariaGrzelka">Na podstawie wizytacji w zakładach w Pabianicach i w Sieradzu, stwierdzić można, że pomoc inwestycyjna dla tych placówek umożliwiałaby wydatne zwiększenie produkcji. I tak np. „Sira” dysponuje nadwyżkami dzianin surowych, których nie może przetworzyć na konfekcję ze względu na ograniczone możliwości szwalni.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#MariaGrzelka">Trzeba też zastanowić się, czy obowiązujące w handlu normatywy nie powinny ulec weryfikacji. Np. handel musi posiadać w swych magazynach zapas określonych wyrobów konfekcyjnych dla młodzieży aż na 183 dni sprzedaży. Należy przypuszczać, że wiele z tych artykułów, gdy po 6 miesiącach dociera z magazynu do sklepu traci swój modny i sezonowy charakter.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#JadwigaGrześkowiak">Niektóre z wizytowanych zakładów spółdzielczych przygotowały już atrakcyjne kolekcje wyrobów dziewiarskich na rok przyszły. Nie będą mogły jednak wyprodukować niektórych wzorów, ponieważ Ministerstwo Przemysłu Lekkiego w przydziałach surowców na rok przyszły nie uwzględnia dostaw przędzy bistorowej dla tych zakładów.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#JadwigaGrześkowiak">Dodatkowych wyjaśnień udzielili: wiceminister przemysłu lekkiego - Wiesław Szymczak, wiceminister handlu wewnętrznego i usług - Albin Kostrzewski oraz wiceprezes ZSL - Jan Łukasiak.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#ZofiaŁęgowik">W toku obrad zgodnie stwierdzono, że podjęta przed kilku laty inicjatywa organizacji rynku młodzieżowego była słuszna. Wysiłki zarówno przemysłu, jak i handlu wewnętrznego okazały się owocne. Wymagania rynku młodzieżowego rosną jednak znacznie szybciej, niż możliwości zaspokojenia go. Toteż uruchamiać trzeba wszystkie istniejące rezerwy zarówno w przemyśle kluczowym, jak w drobnej wytwórczości.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#ZofiaŁęgowik">W okresie tych kilku lat wykształciły się w tej dziedzinie nowe skuteczniejsze formy współdziałania pomiędzy przemysłem i handlem; wymagają one jednak dalszych ulepszeń.</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#ZofiaŁęgowik">Usprawniać należy kooperację branżową, podejmować niezbędne działania na rzecz doskonalenia organizacji produkcji.</u>
<u xml:id="u-14.3" who="#ZofiaŁęgowik">Skuteczniej przeciwdziałań trzeba podejmowaniu produkcji nieodpowiadającej zapotrzebowaniu. Skrócenia wymaga czas dzielący opracowanie wzoru do podjęcia seryjnej produkcji, jak również droga towaru od producenta do konsumenta.</u>
<u xml:id="u-14.4" who="#ZofiaŁęgowik">Z uznaniem przyjąć należy przedstawione przez Ministerstwo Przemysłu Lekkiego i Ministerstwo Handlu Wewnętrznego i Usług zamierzenia służące poprawie zaopatrzenia rynku w konfekcję młodzieżową.</u>
<u xml:id="u-14.5" who="#ZofiaŁęgowik">Uwagi i wnioski wynikające z przebiegu obrad przekazane zostaną Komisjom: Handlu Wewnętrznego oraz Drobnej Wytwórczości, Spółdzielczości Pracy i Rzemiosła, które pełnią funkcję wiodącą w komiksowym rozpatrywaniu przez komisje sejmowe tematu „Zaopatrzenie rynku w towary i usługi”.</u>
<u xml:id="u-14.6" who="#ZofiaŁęgowik">Komisja uchwaliła plan pracy do końca bieżącej kadencji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>