text_structure.xml
21 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#Sprawozdawca">Dnia 12 czerwca 1973 r. Komisja Przemysłu Lekkiego, obradująca pod przewodnictwem posła Bolesława Koperskiego (PZPR) rozpatrzyła:</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#Sprawozdawca">— sprawozdanie rządu z wykonania planu i budżetu w 1972 r. wraz z uwagami Najwyższej Izby Kontroli w części dotyczącej Ministerstwa Przemysłu Lekkiego;</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#Sprawozdawca">— realizację wniosków pokontrolnych Najwyższej Izby Kontroli dotyczących przemysłu lekkiego, wysuniętych w okresie bieżącej kadencji Sejmu.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#Sprawozdawca">W posiedzeniu udział wzięli przedstawiciele: Ministerstwa Przemysłu Lekkiego z ministrem Tadeuszem Kunickim, Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Ministerstwa Finansów oraz dyrektor Zespołu NIK — Jerzy Mężyński.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#Sprawozdawca">Podstawą dyskusji były materiały informacyjne opracowane przez Najwyższą Izbę Kontroli.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#Sprawozdawca">Sprawozdawcą był poseł Bronisław Jurkiewicz (PZPR).</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#Sprawozdawca">Rok 1972 przyniósł przekroczenie określonych planem zadań przez wszystkie podległe Ministerstwu Przemysłu Lekkiego zjednoczenia.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#Sprawozdawca">Wartość wyrobów przemysłu lekkiego przeinaczonych na zaopatrzenie rynku wewnętrznego, liczona w cenach detalicznych, była o 5,3 proc. większa niż przewidywał plan, o 11 proc. większa niż w roku 1971. Mimo to w dalszym ciągu występował na rynku niedobór niektórych poszukiwanych wyrobów, np. tkanin ubraniowych męskich, czesankowych i z dodatkiem elany, tkanin elastycznych, tkanin sukienkowych jedwabnych i torlenowych, niektórych odmian odzieży.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#Sprawozdawca">Niedostateczna znajomość rynku była przyczyną podejmowania produkcji nie zawsze odpowiadającej zapotrzebowaniu. Dostawy przemysłu lekkiego niejednokrotnie odbiegały od ilościowych i asortymentowych ustaleń określonych w umowach; wynikało to często z niepełnych, nieterminowych dostaw materiałów i surowców dla przemysłu lekkiego, szczególnie z importu.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#Sprawozdawca">W roku 1972 przemysł lekki przekroczył zadania eksportowe o 12,8 proc., przy czym eksport do krajów kapitalistycznych wzrósł o 22,5 proc. W porównaniu do r. 1971 nastąpiła poprawa opłacalności eksportu.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#Sprawozdawca">Osiągnięte przez przemysł lekki efekty ekonomiczne uzyskane w wyniku realizacji zadań planu postępu technicznego w 1972 r. szacuje się na około 680 mln zł.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#Sprawozdawca">Realizacja inwestycji resortu przebiegała w 1972 r. sprawniej niż w latach ubiegłych, mimo to plan w tej dziedzinie nie został w pełni zrealizowany; nie zrealizowano w pełni planu zakupów maszyn i urządzeń, a plan inwestycji socjalnych zrealizowano tylko w 80,7 proc. Nie wszystkie oddane do eksploatacji zakłady i działy produkcyjne osiągnęły planowaną zdolność produkcyjną; problem ten był przedmiotem obrad ostatniego posiedzenia Komisji.</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#Sprawozdawca">Nadal nadmierna była materiałochłonność produkcji; wykorzystanie surowców nie zawsze było racjonalne — nie dość skuteczna kontrola gospodarki materiałowej.</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#Sprawozdawca">W roku 1972 resort przemysłu lekkiego przekroczył plan akumulacji o 4,7 proc.; planowe zadania w tym zakresie wykonało wszystkie zjednoczenia.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#JerzyMężyński">Resort przemysłu lekkiego wykonał w r. 1972 z nadwyżką podstawowe zadania planu; poprawiła się estetyka i jakość wyrobów, urozmaicono wzornictwo.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#JerzyMężyński">W 1972 r. nie zostały w pełni wykorzystane postawione do dyspozycji resortu środki inwestycyjne, a przebieg realizacji niektórych zadań inwestycyjnych nie był sprawny. Nie doprowadzono do należytej koordynacji działań wszystkich uczestników procesu inwestycyjnego. Występowały opóźnienia w instalowaniu maszyn i urządzeń. Niepełne wykorzystanie nakładów na inwestycje socjalno-kulturalne jest tym bardziej niepokojące, że przewidziane na rok 1972 nakłady stanowiły nie spełnia 10 proc. środków przeznaczonych na ten cel w obecnym 5-leciu. Niepełna realizacja tych inwestycji wynikała głównie z nieprzygotowanie dokumentacji, braku uzgodnień dotyczących lokalizacji, niedoborów mocy przedsiębiorstw budowlano-montażowych.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#JerzyMężyński">Mimo ogólnie pozytywnej oceny wykonania przez resort przemysłu lekkiego zadań w zakresie produkcji i dostaw na zaopatrzenie rynku wewnętrznego, obserwowano zjawiska świadczącego o niepełnym jeszcze dostosowaniu produkcji przemysłu lekkiego do potrzeb i zróżnicowanych wymagań konsumentów. Częściową winę za ten stan rzeczy ponoszą organizacje handlowe, których zamówienia nie zawsze poprzedzane były analizą chłonności rynku. Przemysł lekki ze swej strony nie zawsze przestrzegał warunków umów dotyczących terminów i asortymentu dostaw. Występowały tendencje do produkowania wyrobów mniej pracochłonnych i bardziej opłacalnych. W rezultacie mimo obfitości towarów w sklepach konsument często nie mógł znaleźć poszukiwanych towarów. B systemie planowania i zarządzania oraz rozliczenia przedsiębiorstw przemysłu lekkiego tkwią elementy niesprzyjające podejmowaniu produkcji zgodnej z potrzebami społecznymi.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#JerzyMężyński">Głównymi przyczynami niezadowalającej jakości niektórych wyrobów przemysłu lekkiego jest niski poziom wzornictwa. Zaniedbania ze strony służb kontroli technicznej są przyczyną niezadowalającej jakości.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#JerzyMężyński">Wiele nieprawidłowości występowało w gospodarce materiałowej, główne źródło braków w tej dziedzinie to niedostateczna dyscyplina technologiczna i organizacyjna, niskie kwalifikacje zawodowe niektórych pracowników zatrudnionych w produkcji i personelu nadzorującego oraz brak skutecznej kontroli nad gospodarką surowcową. Nadal niewystarczające są działania na rzecz obniżenia materiałochłonności wyrobów przemysłu lekkiego.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#komentarz">(Dyskusja)</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#StanisławWróbel">Przemysł lekki w latach ubiegłych odczuwał poważny niedobór środków inwestycyjnych. Od 1971 roku sytuacje w tym zakresie uległa znacznej poprawie. Poważnie wzrosły nakłady inwestycyjne, zwiększyła się zdolność produkcyjne przemysłu; widoczne są osiągnięcia w dziedzinie poprawy organizacji pracy, wprowadzanie postępu technicznego. Pewnej poprawie uległy również warunki socjalno-bytowe załóg zatrudnionych w przemyśle lekkim, chociaż postęp w tej dziedzinie nie jest jeszcze wystarczający.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#StanisławWróbel">Niepokoi pogorszenie wskaźnika wykorzystania czasu pracy. Na tym odcinku można osiągnąć poprawę bez nakładów inwestycyjnych. Wzmóc trzeba działania na rzecz poprawy dyscypliny pracy. Konieczna jest w tej dziedzinie współpraca resortu, zjednoczeń i przedsiębiorstw z radami zakładowymi, organizacjami społecznymi oraz samorządem robotniczym. W czasie prowadzonych wizytacji niektórych zakładów przemysłu lekkiego można było zauważyć, że występują niejednokrotnie dosyć długie przerwy w pracy na styku pomiędzy zmianami. Umocnieniu dyscypliny pracy sprzyjać powinna przeprowadzona ostatnio regulacja płac w przemyśle lekkim.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#BronisławCieniewski">Przy rozpatrywaniu sprawozdania z wykonania planu i budżetu za 1971 rok Komisja wysunęła pod adresem resortu szereg wniosków, które niestety nie straciły nadal nic ze swojej aktualności.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#BronisławCieniewski">W dalszym ciągu nie uległa poprawie działalność placówek zaplecza naukowo-technicznego resortu. Z nadesłanych Komisji materiałów wynika, że niewielki tylko procent badań zakończono pozytywnymi wynikami.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#BronisławCieniewski">Niejednokrotnie już na posiedzeniach Komisji oraz we wnioskach skierowanych do resortu w roku ubiegłym zwracano uwagę na problem jakości i niedoborów asortymentowych w produkcji obuwia. Sytuacja w tej dziedzinie również nie uległa poprawie.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#StanisławaŚwiderska">Posłowie zwiedzili wystawę odzieży i sprzętu dla dzieci zorganizowaną w Centralnym Domu Dziecka w Warszawie. Bardzo niekorzystnie dla naszego przemysłu wypada konfrontacja naszych wyrobów z wystawionymi tam eksponatami zagranicznymi. Często są to wyroby bardzo proste, ale funkcjonalne, wyprodukowane z dostosowanych dla wieku dziecięcego tkanin i surowców, o pięknej kolorystyce. Zaostrzyć trzeba wymagania w stosunku do naszych instytutów i laboratoriów. Nie do pomyślenia jest fakt, aby opracowanie typowej sylwetki odbiorcy trwało wiele lat.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#StanisławaŚwiderska">W ostatnich latach w przemyśle lekkim obserwuje się wiele pozytywnych zmian. Wzrosły nakłady inwestycyjne, postępuje modernizacja parku maszynowego, duża jest aktywność załóg zatrudnionych w zakładach produkcyjnych; niestety postęp w dziedzinie prac naukowo-badawczych za tymi przemianami nie nadąża.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#MariaGrzelka">Komisja zwiedzała Targi Poznańskie Wiosna 73. Na Targach tych eksponowano wiele ciekawych wzorów odzieży dziecięcej, nie podjęto jednak ich produkcji, nie znalazły się one również na wystawie w Domu Dziecka.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#MariaGrzelka">Zwrócić również należy uwagę na niechlujne eksponowanie naszych wyrobów na wystawie w Domu Dziecka. Są one mało atrakcyjne, a zła ekspozycja obniża jeszcze ich walory.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#MariaGrzelka">Wiele mówiono na temat niedostatków w pracy naszego zaplecza naukowo-technicznego. Nadal droga „od pomysłu do przemysłu” jest zbyt długa.</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#MariaGrzelka">W swoim czasie minister przemysłu lekkiego wyjaśniał nam, że wyroby z importu mają stanowić pewnego rodzaju uzupełnienie niedoborów jak również czynnik konkurencyjny, stanowiący bodziec do podnoszenia jakości naszych wyrobów. Jeśli nie jesteśmy w stanie podjąć takiej produkcji, jak eksponowana w Centralnym Domu Dziecka, nie ma sensu zaostrzać apetytów klienta.</u>
<u xml:id="u-6.4" who="#MariaGrzelka">Na obniżenie wskaźnika efektywności wykorzystania czasu pracy wpływa i to, że przy obecnym systemie jej obliczania, uwzględnia się m.in. urlopy macierzyńskie, które ostatnio zostały przedłużone. W ten sposób rodzą się niesłuszne poglądy na temat pogarszania się stanu dyscypliny pracy.</u>
<u xml:id="u-6.5" who="#MariaGrzelka">W działalności resortu w roku bieżącym skoncentrować się trzeba na pełnej realizacji planu inwestycyjnego. Poprawić trzeba organizację pracy resortowych przedsiębiorstw budowlano-montażowych.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#ZdzisławKwieciński">Jedną z przyczyn stosunkowo niskiej opłacalności eksportu wyrobów przemysłu skórzanego jest cena skór importowanych. Dużym zainteresowaniem na rynkach zagranicznych cieszy się obuwie i galanteria ze skór świńskich, których w związku z rozwojem hodowli posiadamy coraz więcej. Należałoby tę koniunkturę wykorzystać.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#ZdzisławKwieciński">Z materiałów opracowanych przez resort wynika, że produktywność środków trwałych pogarsza się. Nie wydaje się to normalne, skoro wiele branż przemysłu lekkiego poddaje się modernizacji. Więcej uwagi poświęcić powinien resort prawidłowej gospodarce materiałami i surowcami.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#CzesławWilczyński">Wysoka dynamika rozwoju wielu działów przemysłu lekkiego nie objęła przemysłu lniarskiego; szczególnie zacofane są zakłady tej branży w woj. wrocławskim. Więcej troski poświęcić trzeba szkoleniu kadr, zarówno robotników wykwalifikowanych, jak i kierowników produkcji. Park maszynowy jest szybko modernizowany; rosną w związku z tym wymagania stawiane robotnikom i mistrzom. Szkoły przyzakładowe i inne szkoły zawodowe nie są odpowiednio wyposażone, by mogły przygotować pracowników do obsługi nowoczesnych maszyn.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#BolesławKoperski">W roku 1973 wartość produkcji przemysłu lekkiego wzrosnąć ma o 8 proc. Produkcja przemysłu bawełnianego wzrosnąć ma tylko o 2,6 proc. W przemyśle bawełnianym, mimo iż dysponuje on głównie starymi urządzeniami, można by dzięki lepszej organizacji pracy, uzyskać lepsze wyniki niż przewiduje plan.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#BolesławKoperski">Wydaje się, że weryfikacji wymagają przyjęte przez resort kryteria nowoczesności produkcji. Niejednokrotnie zastępujemy stare maszyny nowymi wytwarzanymi w kraju, które są przystosowane do najnowocześniejszej technologii; rezultaty takiej modernizacji są pozorne.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#BolesławKoperski">W ubiegłym roku zanotowano pewne obniżenie poziomu jakości wyrobów w przemyśle odzieżowym. Jest to problem tym bardziej niepokojący, że dotychczasowa jakość tych wyrobów nie była dostosowana do wymagań odbiorców.</u>
<u xml:id="u-9.3" who="#BolesławKoperski">Wiele do życzenia pozostawia współpraca przemysłu lekkiego z handlem, świadczą o tym duże zapasy towarów znajdujące się w magazynach.</u>
<u xml:id="u-9.4" who="#BolesławKoperski">Należałoby ustalić, co w pierwszym rządzie decyduje o stosunkowo niewielkiej opłacalności eksportu wyrobów przemysłu lekkiego: wysokie koszty produkcji, czy niskie ceny wynikające z małej konkurencyjności naszych wyrobów na rynkach światowych.</u>
<u xml:id="u-9.5" who="#BolesławKoperski">Większą troską otoczyć trzeba import wyrobów przemysłu lekkiego. Powinniśmy sprowadzać z zagranicy towary atrakcyjne, których wprowadzenie na rynek stanowiłoby dla naszego przemysłu bodziec do ulepszenie produkcji. Tymczasem zdarza się, że jakość i wybór niektórych importowanych towarów nie odpowiada tym kryteriom.</u>
<u xml:id="u-9.6" who="#BolesławKoperski">Dodatkowych wyjaśnień udzielił minister przemysłu lekkiego - Tadeusz Kunicki.</u>
<u xml:id="u-9.7" who="#BolesławKoperski">W toku dyskusji padło wiele słusznych uwag krytycznych. Były one m.in. wyrazem wzrostu wymagań stawianych przed przemysłem lekkim.</u>
<u xml:id="u-9.8" who="#BolesławKoperski">Wiele uwagi poświecono w dyskusji efektywnemu wykorzystaniu czasu pracy. Tą drogą można osiągnąć poważne efekty produkcyjne bez specjalnych nakładów. Efektywność ta zależy w poważnym stopniu od właściwej organizacji stanowisk pracy.</u>
<u xml:id="u-9.9" who="#BolesławKoperski">Podstawowe trudności w prawidłowej organizacji stanowisk pracy wynikały z nierytmicznych dostaw surowców i materiałów. W ubiegłym roku postoje techniczne i organizacyjne były jednak w zakładach przemysłu lekkiego krótsze aniżeli w 1971 roku.</u>
<u xml:id="u-9.10" who="#BolesławKoperski">Znacznie zmniejszyła się absencja nieusprawiedliwiona. Na pogorszenie wskaźnika efektywności wykorzystania czasu pracy wpłynął głównie wzrost ilości zachorowań, przedłużenie urlopów macierzyńskich, a także wzrost ilości zwolnień do prac społecznych.</u>
<u xml:id="u-9.11" who="#BolesławKoperski">Nakłady inwestycyjne na przemysł lekki wzrosły w 1972 r. w tempie nienotowanym od wielu lat. Kilka obiektów wyposażono w maszyny zakupione po cenach niższych, niż pierwotnie przewidywano, w związku z czym uzyskano oszczędność w wysokości ponad 230 mln zł. Dzięki temu nie zostały w pełni wykorzystane przyznane resortowi środki inwestycyjne, co nie powinno być w żadnym wypadku uznawane za niepełne wykonanie planu inwestycyjnego. Poważnym brakiem w realizacji tego planu jest nieoddanie do użytku 7 obiektów socjalnych, co było skutkiem braku mocy przerobowych przedsiębiorstw budowlanych. Obecnie dla zapewnienia wykonawstwu planu inwestycyjnego w dziedzinie budownictwa socjalno-kulturalnego, powołano w Łodzi specjalną jednostkę projektowo-wykonawczą, która będzie generalnym realizatorem tego typu inwestycji.</u>
<u xml:id="u-9.12" who="#BolesławKoperski">Ostatnie rozmowy z kierownictwem resortu handlu i organizacji handlowych doprowadzić powinny do uregulowania poruszonych w toku dyskusji problemów współpracy przemysłu i handlu.</u>
<u xml:id="u-9.13" who="#BolesławKoperski">Skupienie w centrali „Textilimpex” wszystkich transakcji eksportowych i importowych przemysłu lekkiego doprowadzić powinno do trafniejszego wyboru towarów sprowadzanych na nasz rynek.</u>
<u xml:id="u-9.14" who="#BolesławKoperski">Opłacalność transakcji eksportowych przemysłu lekkiego obniżona została w wyniku wzrostu cen surowców.</u>
<u xml:id="u-9.15" who="#BolesławKoperski">Przewodniczący Komisji - poseł Bolesław Koperski (PZPR) stwierdził, że w dyskusji, mimo jej akcentów krytycznych stwierdzono wyraźny postęp osiągnięty w roku 1972 przez przemysł lekki. Osiągnięcia te były możliwe głównie dzięki poważnym nakładom przeznaczonym na rozbudowę potencjału tego przemysłu.</u>
<u xml:id="u-9.16" who="#BolesławKoperski">W kolejnym punkcie porządku obrad, Komisja omówiła stan realizacji wniosków pokontrolnych NIK dotyczących przemysłu lekkiego.</u>
<u xml:id="u-9.17" who="#BolesławKoperski">Minister przemysłu lekkiego Tadeusz Kunicki stwierdził, że podejmowane przez NIK kontrole koncentrowały się na najistotniejszych problemach produkcyjnych i organizacyjnych. Były one obiektywne i rzeczowe, a wysuwane wnioski zasługiwały na realizację, wskazywały formy i metody likwidacji ujawnionych mankamentów.</u>
<u xml:id="u-9.18" who="#BolesławKoperski">Dyrektor Zespołu Przemysłu Lekkiego NIK - Jerzy Mężyński przedstawił Komisji kierunki i rezultaty kontroli przeprowadzonych w jednostkach przemysłu lekkiego.</u>
<u xml:id="u-9.19" who="#BolesławKoperski">Działalność kontrolna koncentrowała się na węzłowych zagadnieniach; jak: zaopatrzenie rynku, produkcja eksportowa, realizacja programu inwestycyjnego oraz wykorzystanie maszyn i urządzeń. Każdorazowo po zakończeniu kontroli jej wyniki przekazywano kierownictwu Ministerstwa i zainteresowanym jednostkom. We wnioskach pokontrolnych sugerowano podjęcie określonych działań, mających zapobiec powstawaniu nieprawidłowości w toku dalszego działania. Omawiano te wnioski na naradach, które odbywały się w zakładach pracy. Wszędzie tam, gdzie kierownictwo wykazywało zainteresowanie przebiegiem kontroli i jej wskazaniami, niedostatki organizacyjne udawało się likwidować szybciej i konsekwentniej.</u>
<u xml:id="u-9.20" who="#BolesławKoperski">Generalnie stwierdzić należy, że wnioski NIK były rozpatrywane i wykorzystywane zarówno przez resort, jak i zjednoczenia. Dowodem tego są zarządzenia kolegium MPL, pisma okólne oraz dyrektywy kierownictwa zjednoczeń. Na większe trudności napotykała realizacja wniosków pokontrolnych na niższych szczeblach. Dyscyplina realizacji zarządzeń słabnie w miarę upływu czasu i zdarza się, że w praktyce ponownie występują mankamenty - uprzednio przez NIK ujawniane. Namierza się w związku z tym nasilać kontrole sprawdzające realizację wniosków pokontrolnych.</u>
<u xml:id="u-9.21" who="#BolesławKoperski">Komisja przyjęła informację NIK do wiadomości.</u>
<u xml:id="u-9.22" who="#BolesławKoperski">Komisja rozpatrzyła i po wysłuchaniu dodatkowych wyjaśnień ministra przemysłu lekkiego Tadeusza Kunickiego, przyjęła odpowiedź na dezyderat w sprawie doskonalenia gospodarki materiałowej.</u>
<u xml:id="u-9.23" who="#BolesławKoperski">Komisja uchwaliła również dezyderaty wynikające z rozpatrzenia problemów dochodzenia do projektowanych zdolności produkcyjnych nowych i modernizowanych obiektów przemysłu lekkiego (problem ten był przedmiotem obrad Komisji w dniu 31 maja 1973 r. por. BPS Nr 305/VI kad.).</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>