text_structure.xml 23.7 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#Sprawozdawca">Dnia 27 listopada 1973 r. Komisja Pracy i Spraw Socjalnych, obradująca pod przewodnictwem posła Ireny Sroczyńskiej (PZPR), rozpatrzyła projekty planu społeczno-gospodarczego rozwoju kraju w 1974 r. oraz ustawy budżetowej na rok 1974 w częściach dotyczących:</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#Sprawozdawca">— Ministerstwa Zdrowia i Opieki Społecznej (w zakresie opieki społecznej),</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#Sprawozdawca">— Ministerstwa Pracy, Płac i Spraw Socjalnych.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#Sprawozdawca">W posiedzeniu udział wzięli przedstawiciele: Ministerstwa Pracy, Płac i Spraw Socjalnych z ministrem Wincentym Kawalcem, wiceministrem Henrykiem Białczyńskim, Ministerstwa Zdrowia i Opieki Społecznej z wiceministrem Ryszardem Brzozowskim, Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Ministerstwa Finansów oraz Najwyższej Izby Kontroli.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#Sprawozdawca">Założenie planu i budżetu na 1974 r. w części dotyczącej Ministerstwa Zdrowia i Opieki Społecznej w zakresie opieki społecznej zreferował poseł Marian Górski.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#Sprawozdawca">Przewiduje się, że w roku 1974 przybędzie ponad 1400 miejsc w domach pomocy społecznej; najwięcej tych miejsc, bo 860 przybędzie w domach dla przewlekle chorych i niewidomych. Przyrost ten nie zaspokoi bieżących potrzeb; ilość oczekujących na te miejsca rośnie szybciej.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#Sprawozdawca">O 2240 wzrośnie ilość etatów dla pracowników zatrudnionych w instytucjach opieki społecznej, z czego przeważająca część przypadnie na obsługę nowo uruchamianych placówek opieki społecznej. Resort opracował również program rozwoju zawodowej służby socjalnej, jej nowe założenia organizacyjne i kierunki działania.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#Sprawozdawca">W zakresie świadczeń przewiduje się:</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#Sprawozdawca">— zwiększenie ilości miejsc w dziennych domach pomocy społeczne z 900 do 1600,</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#Sprawozdawca">— uruchomienie przez PCK 100 nowych punktów opieki społecznej nad chorym w domu (do ogólnej liczby 420),</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#Sprawozdawca">— zwiększenie zakresu świadczonych usług domowych i dalszy rozwój klubów seniora w ramach działalności PKPS.</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#Sprawozdawca">Wydatki budżetowe na opiekę społeczną będą o 8,7 proc. większe niż w roku ubiegłym.</u>
          <u xml:id="u-1.12" who="#Sprawozdawca">W związku z roszczeniem zakresu działania PKPS na terenie gmin wiejskich, rozważyć trzeba by możliwość zwiększenia dotacji również kwoty na zasiłki wypłacane okresowo lub jednorazowo; niedobory tych środków w województwach rolniczych (lubelskim, kieleckim, białostockim).</u>
          <u xml:id="u-1.13" who="#komentarz">(Dyskusja)</u>
          <u xml:id="u-1.14" who="#Sprawozdawca">Przyrost ilości miejsc w domach pomocy społecznej nadal pozostaje daleko w tyle za potrzebami. Według szacunków w szpitalach znajduje się około 16 tysięcy przewlekle chorych, z których co najmniej 11 tysięcy powinno być przeniesionych do domów dla przewlekle chorych. Jeśli nie przeznaczy się na ten cel większych środków, odrobienie zaległości będzie wymagało długiego czasu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#StanisławRostworowski">Tegoroczny plan zwiększenia liczby miejsc w domach opieki społecznej nie jest terminowo realizowany. Inwestycje w tej dziedzinie przebiegają opieszale. Budowa niektórych domów, np. w Gębicach, Celejowie i Henrykowie ciągnie się latami. Nowe zamierzenia obciążone są więc starymi zaległościami.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#StanisławRostworowski">Coraz większe zapotrzebowanie na świadczenia opieki społecznej zgłasza wieś; a jest tam coraz więcej ludzi starych i chorych, których należałoby umieścić w domach dla przewlekle chorych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#KrystynaMarszałekMłyńczyk">Plan rozbudowy sieci domów opieki społecznej powinien zmierzać do łagodzenia dysproporcji w rozmieszczeniu tych placówek w poszczególnych województwach. Plan na rok 1974 przewiduje, że w najlepszej sytuacji znajdzie się Kraków, ale nie jest to przecież jedyne miasto, gdzie postępuje proces starzenia się ludzi. Nieproporcjonalnie gorsza będzie np. sytuacja w Białymstoku czy Wrocławiu. Pilnym zadaniem jest wyrównanie tych dysproporcji - m.in. drogą zastosowania bodźców w formie uzupełniających dotacji dla poszczególnych rad narodowych. Przykładem mogą być przedsięwzięcia resortu kultury, który w ten sposób wyrównuje międzyregionalne dysproporcje w dziedzinie zaopatrzenia bibliotek publicznych w książki. W tej niełatwej sytuacji tym bardziej niepokojące jest przedłużanie czasu trwania budowy obiektów opieki społecznej. Wydaje się, że na budowę tych placówek należałoby wykorzystywać część środków Narodowego Funduszu Ochrony Zdrowia; osoby przewlekle chore blokują przecież miejsca w obiektach lecznictwa zamkniętego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#FranciszekKrengelewski">W województwach wrocławskim i opolskim powstały pierwsze w kraju eksperymentalne wiejskie domy rencistów - utworzone w zaadaptowanych na ten cel, niewykorzystanych budynkach - po zlikwidowanych szkołach bądź w zabudowaniach mieszkalnych, przekazanych państwu przez rolników w wieku emerytalnym. We wrocławskim w tym roku powstało 18 wiejskich domów rencisty, na 100 rodzin; w 1974 r. powstanie następne 10. Resorty zdrowia i rolnictwa powinny udzielać pomocy tym pionierskim poczynaniom.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#FranciszekKrengelewski">Ponadto pytania pod adresem przedstawicieli resortu skierowali posłowie Bronisław Knapik (PZPR) i Czesława Kotarska (PZPR).</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#FranciszekKrengelewski">Dodatkowych wyjaśnień udzielił wiceminister zdrowia i opieki społecznej - Ryszard Brzozowski.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#FranciszekKrengelewski">Mimo wysiłków resortu, realizacja inwestycji opieki społecznej przeciąga się. W bieżącym roku - mimo pewnej poprawy - co najmniej 7 budowanych domów opieki społecznej nie zostanie ukończonych. Priorytet ma budownictwo mieszkaniowe; postępy osiągnięte w dziedzinie realizacji inwestycji służby zdrowia; obiekty opieki społecznej realizowane są w ostatniej kolejności. Dlatego też podejmuje się próby zwiększenia ilości miejsc w domach opieki społecznej przez remonty i adaptacje. W 1972 r. uzyskano w ten sposób więcej miejsc, niż w drodze oddawania do użytku nowo wybudowanych obiektów.</u>
          <u xml:id="u-4.4" who="#FranciszekKrengelewski">Więcej uwagi poświęcić zamierza resort zagadnieniom pomocy środowiskowej; poważna część ludzi starych woli pozostawać we własnych mieszkaniach pod warunkiem zapewnienia im minimum pomocy i zatroszczenia się o ich potrzeby. W 1974 r. resort pragnie zwiększyć o 1/3 liczbę punktów opieki nad chorym w domu; pewne trudności powoduje brak pracowników. W przyszłym roku powstaną nowe szkody pracowników socjalnych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#IrenaSroczyńska">Z oceny posłów wynika, że projekt planu stwarza możliwość dalszego rozwoju różnych form opieki społecznej. Na uznanie zasługuje działalność PKPS i innych organizacji społecznych, wzbogacająca środki materialne, jakimi dysponuje opieka społeczna, zwiększającą liczbę osób objętych tą opieką. Trzeba jednak, mieć na uwadze, że zapotrzebowania na świadczenia opieki społecznej poważnie przekraczają możliwości jej działania limitowane wielkością środków, stanem rozwoju bazy. Nie uzasadnia to dysproporcji występujących w tym zakresie między poszczególnymi regionami kraju; trzeba uczynić wszystko, by te dysproporcje łagodzić. Komisja przyjęła projekt planu i budżetu na rok 1974 w części dotyczącej opieki społecznej; wnioski i uwagi wypływające z przebiegu dyskusji zostaną przekazane Komisji Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#IrenaSroczyńska">Podstawą dyskusji nad projektem planu i budżetu na rok 1974 w części dotyczącej Ministerstwa Pracy, Płac i Spraw Socjalnych były doręczone uprzednio posłom opracowane przez resort materiały informacyjne.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#IrenaSroczyńska">Sprawozdawcą była poseł Jadwiga Grześkowiak (SD).</u>
          <u xml:id="u-5.3" who="#IrenaSroczyńska">Przed resortem, do którego głównych obowiązków należy oddziaływanie na prawidłową realizację polityki zatrudnienia w skali całego kraju, stoją szczególnie trudne zadania. W związku z dalszym przewidywanym w przyszłym roku spadkiem podaży siły roboczej, przyrost zatrudnienia netto wynieść ma tylko 357 tys. osób, co stanowi wzrost o 3,5 proc. w stosunku do br. Na czoło wysuwają się więc sprawy racjonalnego gospodarowania zasobami siły roboczej i zahamowania fluktuacji kadr.</u>
          <u xml:id="u-5.4" who="#IrenaSroczyńska">Projekt budżetu na 1974 r. przewiduje poważne zwiększenie wypłat zasiłków chorobowych oraz innych zasiłków i świadczeń jednorazowych. Wzrost ten wynika z wprowadzenia w życie III etapu, podwyżki zasiłków chorobowych - do 100 proc. zarobków netto, ze zwiększenia ilości ubezpieczonych oraz ze wzrostu zatrudnienia kobiet.</u>
          <u xml:id="u-5.5" who="#IrenaSroczyńska">Przy resorcie powołano jednostki naukowo-badawcze. Są to: Instytut Pracy i Spraw Socjalnych, Centralny instytut Ochrony Pracy przejęty od CRZZ, resortowy Ośrodek Dokształcania i Doskonalenia Kadr oraz Resortowy Ośrodek Elektroniczny. Wydatnie wzrastają wydatki na działalność tych placówek. Wątpliwości nasuwają się w związku z zamiarem powołania w Centralnym Instytucie Ochrony Pracy pracowni rehabilitacji zawodowej inwalidów; zajmuje się tym resort zdrowia i spółdzielczość inwalidzka. Nie byłoby celowe, gdyby tym samym zagadnieniem zajmowały się jednocześnie 2 resorty, trudno byłoby wówczas ustalić zasady odpowiedzialności za wyniki tej działalności. Niepokojące są również tendencje do rozbudowy centralnego i terenowego aparatu administracyjnego resortu.</u>
          <u xml:id="u-5.6" who="#IrenaSroczyńska">W związku ze zmniejszeniem się liczby dzieci w rodzinach, projekt budżetu przewiduje nieco niższe kwoty przeznaczone na zasiłki rodzinne. Nie wydaje się to słuszne. Kwoty, które zaoszczędzone zostają w rezultacie zmniejszania się ilości dzieci powinny być przeznaczone na zwiększenie pomocy rodzinom wielodzietnym o niższych dochodach.</u>
          <u xml:id="u-5.7" who="#IrenaSroczyńska">W trudnej sytuacji na rynku pracy spowodowanej zmniejszającą się podażą rąk do pracy, w okresie zapoczątkowanych, nieprzeprowadzonych jeszcze we wszystkich branżach regulacji płac, w okresie stopniowego wprowadzania zapowiedzianych reform i zmian w systemie świadczeń społecznych i socjalnych - trudne i złożone są zadania, jakie stoją przed Ministerstwem Pracy, Płac i Spraw Socjalnych, które powinno być głównym inicjatorem, koordynatorem i realizatorem społecznej polityki rządu.</u>
          <u xml:id="u-5.8" who="#IrenaSroczyńska">Ministerstwo przeszło już z trudnego okresu organizacyjnego w normalny tok działania. Planowane na rok 1974 środki finansowe stanowią niezbędne zabezpieczenie wykonania zadań stojących przed resortem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#BronisławKnapik">Działania resortu w roku przyszłym słusznie koncentrują się na prawidłowym wykorzystania stworzonych, dzięki rozwojowi gospodarki narodowej, możliwości dalszej poprawy warunków życia ludzi pracy w naszym kraju. Sprzyjać temu będzie prawidłowa polityka płac. Istotne znaczenie mieć tu będzie również dokonana niedawno reforma funduszów zakładowych. Budżet przewiduje poważny wzrost wydatków na emerytury, renty, zasiłki chorobowe itp.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#BronisławKnapik">Wątpliwości budzą poruszone przez sprawozdawcę sprawy powołania przy CIOP pracowni rehabilitacji zawodowej inwalidów, jak również rozbudowy aparatu administracyjnego resortu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PiotrMazelon">Z przedłożonych przez resort materiałów wynika, że rok przyszły przenieść ma dalszą odczuwalną poprawę sytuacji materialnej zatrudnionych. W materiałach tych wspomina się o możliwości uelastycznienia granic wieku emerytalnego i wcześniejszego przechodzenia na emeryturę. Należałoby sprecyzować jakie grupy pracowników będą mogły korzystać z tych możliwości.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#PiotrMazelon">Planowane zwiększenie wydatków na aparat administracyjny budzi - jak już podkreślano - wątpliwości.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#AlfredPrzydatek">Istotną kwestią jest ujednolicenie uprawnień pracowników zatrudnionych w warunkach szkodliwych dla zdrowia w zakładach podległych różnym resortom. Zróżnicowanie tych uprawnień wpływa na zwiększenie fluktuacji kadr.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#AlfredPrzydatek">Nie sposób negować potrzeby istnienia i działania resortowego ośrodka elektronicznej techniki obliczeniowej. Należałoby jednak przede wszystkim zapewnić sprawniejsze obliczanie i rozdzielanie emerytur poprzez uproszczenie przepisów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#MariaGajecka">Administracja państwowa przeszła już przez przykry i bolesny często - ze względu na konieczność zwalniania wielu starszych, zasłużonych pracowników - okres zmniejszania liczby etatów w radach narodowych. Przeprowadzano tę operację w związkach zawodowych. Również i obecnie staramy się stale zmniejszać zbędne zatrudnienia. Tymczasem resort w swych przyszłorocznych planach przewiduje wzrost własnego aparatu. Wymaga to wnikliwego rozpatrzenia i szczegółowego uzasadnienia. Czym np. można wytłumaczyć dalszą rozbudowę Centralnego Instytutu Ochrony Pracy w sytuacji, gdy poszczególne resorty przemysłowe poniosły znaczne koszty na rozbudowę własnych ośrodków naukowych, które również zajmują się zagadnieniami ochrony pracy.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#MariaGajecka">Potrzeby finansowe i etatowe naszej gospodarki są ogromna. Dotkliwie odczuwa brak kadr m.in. transport. Dziś częściej brak kierowców niż sprzętu; zdarzają się sytuacje, że w terenie zaopatrzenie dowożone jest do sklepów taksówkami.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#MarianMatera">Otwartą sprawą pozostaje kwestia rozszerzenia świadczeń społecznych dla rolników, problem stopniowego obniżania wieku emerytalnego, jak również regulacja płac niektórych grup pracowniczych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#KrystynaMarszałekMłyńczyk">W przedstawionej przez resort informacji nie zostały wyraźnie sprecyzowane wiodące kierunki działania resortu w roku przyszłym. Z uznaniem należy powitać podjęte przez resort działania w dziedzinie usprawnienia pracy terenowych służb zatrudnienia - ale tu również informacja nie wyjaśnia, co one będą robić i w jaki sposób realizować politykę kadrową.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#KrystynaMarszałekMłyńczyk">Silny nacisk należy położyć na dokształcenie obywateli. Nie wolno tracić z oczu, jak wielu mieszkańców naszego kraju nie legitymuje się pełnym wykształceniem podstawowym. Kształcenie ustawiczne - tak ogólne, jak i zawodowe - jest więc niezbędne.</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#KrystynaMarszałekMłyńczyk">Należałoby jednoznacznie wyjaśnić, czy i kiedy wyjdzie poza sferę projektów sprawne egzekwowanie świadczeń alimentacyjnych; jak zamierza się rozwiązać sprawę dotacji finansowych dla tzw. rodzin zastępczych: obecnie, jeśli samotne dziecko bierze na wychowanie osoba obca - dostaje ona stałą dotację od państwa, jeśli jest to ktoś z rodziny dziecka - nic. Należy też wyjaśnić sprawę resortowego programu rozbudowy domów seniora - tym samym zajmuje się bowiem resort zdrowia i opieki społecznej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#MariaGrzelka">Nowo utworzony resort pracy miał oddziaływać na pozostałe ministerstwa, miał sprawować koordynację — m.in. w zakresie zapewnienia właściwej gospodarki wykwalifikowanymi kadrami. Do tej pory te zadania resortu nie są realizowane.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#MariaGrzelka">W materiałach resortu podkreśla się, że jednym z warunków prawidłowej gospodarki czynnikiem ludzkim jest mocniejsze wiązanie kadry z terenem i branżą, w której pracuje. Nie opracowano dotąd systemu, który wiązałby pracownika z zakładem, w którym podejmuje on pracę.</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#MariaGrzelka">Niektóre działy gospodarki narodowej - np. przemysł lekki - odczuwają szczególnie dotkliwy brak wykwalifikowanych kadr. Kwalifikowana kadra ucieka z przemysłu do „inkubatorów” za jakie uważa placówki naukowo-badawcze, jest tam obciążona mniejszą odpowiedzialnością, ma łatwiejszą pracę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#FranciszekKrengelewski">Sprecyzowania wymagają formy udzielania przez państwo pomocy wielodzietnym rodzinom; przewiduje się, że ma być ona udzielana w przypadkach uzasadnionych niskimi zarobkami rodziców. Jaki organ będzie mógł podejmować decyzje w tych sprawach.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#ZofiaŁadyńska">Z uznaniem należy przyjąć fakt, że władze wojewódzkie będą kształtowały politykę zatrudnienia w swoim regionie; wpłynie to byś może na prowadzenie bardziej prawidłowej polityki zatrudnienia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#WładysławPopiołek">Wszystkie resorty dążą do zmniejszenia wydatków na administrację, natomiast resort płacy, prac i spraw socjalnych przewiduje jej rozbudowę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#JadwigaGrześkowiak">Niezbędne jest podjęcie środków, które pozwoliłyby na uzupełnienie braków kadrowych handlu i w działalności usługowej. Podniesienie granicy dopuszczalnych dla rencistów i emerytów zarobków spowodowałoby niewątpliwie podjęcie przez tę kategorię osób działalności usługowej z pożytkiem dla nich i dla społeczeństwa.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#JadwigaGrześkowiak">Od dłuższego czasu mówi się o konieczności uregulowania wielu problemów związanych z rozwojem pracy nakładczej. Coraz to nowe zespoły podejmują badania w tej dziedzinie, nie widać jednak na tym odcinku żadnej poprawy.</u>
          <u xml:id="u-16.2" who="#JadwigaGrześkowiak">Dodatkowych wyjaśnień udzielił minister pracy, płac i spraw socjalnych - Wincenty Kawalec. Omówił on realizację zadań resortu w okresie 3 kwartałów br. W tym okresie do najtrudniejszych zadań należało rozwiązywanie trudności występujących na rynku pracy. Szacuje się, że deficyt męskiej siły roboczej sięga obecnie 280 tys. osób; na wyczerpaniu są również rezerwy kobiecej siły roboczej.</u>
          <u xml:id="u-16.3" who="#JadwigaGrześkowiak">Podstawowymi kierunkami działania resortu w 1974 roku będą m.in.:</u>
          <u xml:id="u-16.4" who="#JadwigaGrześkowiak">- kontynuowanie wysiłków na rzecz realizacji racjonalnego zatrudnienia; opracowane zostaną w związku z tym roczne i wieloletnie programy doskonalenia polityki zatrudnienia - w ujęciu ogólnokrajowym i w przekroju terenowym;</u>
          <u xml:id="u-16.5" who="#JadwigaGrześkowiak">- przebudowa zakładowych służb pracowniczych; z rozprószonych komórek zajmujących się racjonalnym wykorzystaniem czynnika ludzkiego powstaną jednolite służby pracownicze;</u>
          <u xml:id="u-16.6" who="#JadwigaGrześkowiak">- opracowanie jednolitych przepisów zatrudniania wszystkich absolwentów szkół wyższych;</u>
          <u xml:id="u-16.7" who="#JadwigaGrześkowiak">- racjonalne zatrudnienie osób o niepełnej sprawności fizycznej w zakładach pracy chronionej i w pracy nakładczej;</u>
          <u xml:id="u-16.8" who="#JadwigaGrześkowiak">- analiza systemu płac i zachęt materialnych, troska o zapewnienie ich właściwych proporcji;</u>
          <u xml:id="u-16.9" who="#JadwigaGrześkowiak">- czuwanie nad prawidłową realizacją ustawy o funduszach: zakładowym, socjalnym i mieszkaniowym;</u>
          <u xml:id="u-16.10" who="#JadwigaGrześkowiak">- kontynuowanie prac zmierzających do poprawy warunków pracy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#IrenaSroczyńska">Program działania resortu pracy, płac i spraw socjalnych na rok przyszły jest słuszny; podejmuje on szereg istotnych problemów wynikających z uchwał VI Zjazdu PZPR i I Krajowej Konferencji Partyjnej.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#IrenaSroczyńska">Pozytywnie należy ocenić plany przedsięwzięć badawczych resortowego Instytutu Pracy i Spraw Socjalnych, zmierzających m.in. do usprawnienia gospodarki posiadanymi - stale zbyt szczupłymi - środkami na działalność socjalną. Trzeba pamiętać, że realizacja wielu postulatów ściśle związana jest z możliwościami finansowymi państwa.</u>
          <u xml:id="u-17.2" who="#IrenaSroczyńska">Słusznie zgłoszono w dyskusji uwagi, dotyczące konieczności przeanalizowania przez resort niektórych zamierzeń. Nie można pozwolić sobie na dublowanie działań podejmowanych przez inne resorty. Niezbędna jest lepsza koordynacja w tym zakresie.</u>
          <u xml:id="u-17.3" who="#IrenaSroczyńska">Dokładnego rozważenia wymagają te kierunki działalności resortu, które pociągają za sobą rozbudowę aparatu administracyjnego i tworzenie nowych komórek.</u>
          <u xml:id="u-17.4" who="#IrenaSroczyńska">Komisja przyjęła projekt planu i budżetu na 1974 rok w części dotyczącej Ministerstwa Pracy, Płac i Spraw Socjalnych. Wnioski i uwagi wypływające z przebiegu obrad przekazane zostaną Komisji Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów.</u>
          <u xml:id="u-17.5" who="#IrenaSroczyńska">W kolejnym punkcie porządku dziennego Komisja uchwaliła dezyderat w sprawie realizacji ustawy o bezpieczeństwie i higienie pracy oraz uchwał rządu w sprawie poprawy warunków pracy. Problemy te były przedmiotem obrad Komisji w dniu 30 października 1973 r. (por. BPS Nr 378/VI kad.). Komisja stwierdza znaczny postęp w dziedzinie poprawy warunków pracy, strącając równocześnie uwagę, że niektóre postanowienia ustawy o bhp, a także decyzji rządu w sprawie poprawy warunków pracy nie są w pełni realizowane. Dotyczy to zwłaszcza programu mechanizacji prac w transporcie i przeładunku materiałów sypkich i pylistych, rozwiązania problemów wentylacji i klimatyzacji oraz programu zwalczania hałasu i wibracji w zakładach pracy. Komisja wskazuje na pilną potrzebę rozwiązania tych problemów.</u>
          <u xml:id="u-17.6" who="#IrenaSroczyńska">Komisja uchwaliła plan pracy na okres od 1 stycznia do 30 września 1974 r.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>